KIO 1105/22 POSTANOWIENIE dnia 6 maja 2022 roku

Stan prawny na dzień: 19.10.2022

Sygn. akt: KIO 1105/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 6 maja 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: Ewa Sikorska 

po  rozpoznaniu  w  dniu  6  maja  2022  roku  w  Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22 

kwietnia  2022  roku  przez  wykonawcę  Impel  Spółka  Akcyjna  we  Wrocławiu  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  Generalnego  Dyrektora  Dróg 

Krajowych i Autostrad w Warszawie 

– Oddział w Białymstoku 

postanawia  

1. umorzyć postępowanie odwoławcze

2.  nakazać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz  Impel 

Spółki Akcyjnej  we  Wrocławiu  kwoty  15 000 zł  00  gr  (słownie:  piętnaście tysięcy złotych 

zero groszy), 

stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 

11 września 2019 r. – 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.),  na  niniejsze 

postanowienie  -  w  terminie  14  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………… 


Sygn. akt KIO 1105/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  – Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i Autostrad  w 

Warszawie 

–  Oddział  w  Białymstoku  –  działając  na  podstawie  przepisów  ustawy  dnia  11 

września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.  – 

ustawa  P.z.p.),  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego 

przedmiote

m  jest  wykonywanie  usług  w  zakresie  utrzymania  czystości  w  budynkach 

biurowych,  socjalnych,  magazynowych  itp.  oraz  na  terenach  posesji  GDDKiA  Oddział  w 

Białymstoku i w Rejonach z podziałem na części.   

W dniu 22 kwietnia 2022 roku wykonawca Impel SA we Wroc

ławiu (dalej: odwołujący) 

wniósł odwołanie od czynności zamawiającego, zarzucając naruszenie:  

1)  art.  16  ust.  1-

3  ustawy  P.z.p.  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji,  przejrzystości  i 

proporcjonalności przy formułowaniu postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji 

warunków zamówienia,  

2) art. 436 pkt 4 lit. b ustawy P.z.p. poprzez wadliwe określenie przez zamawiającego zasad 

waloryzacji  wynagrodzenia  Wykonawcy  w  związku  ze  zmianą  wysokości  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na 

podstawie przepis

ów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za 

pracę,  zasad  podlegania  ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu  zdrowotnemu  lub 

wysokości  stawki  składki  na  ubezpieczenia  społeczne  lub  zdrowotne  oraz  zasad 

gromadzenia  i  wysokości  wpłat  do  pracowniczych  planów  kapitałowych,  o  których  mowa  w 

ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  zmiany  kwestionowanych  przez 

odwołującego  postanowień  s.w.z.  w  zakresie  i  brzmieniu  zaproponowanym  przez 

odwołującego w odwołaniu, tj.: 

Odwołujący  wniósł  o  zmianę  postanowienia  §  10  ust.  1  umowy  -  według 

następującego brzmienia:  

„§ 10  


1. Strony mogą dokonać zmiany wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy, o 

k

tórym mowa w § 9 ust. 1 Umowy, w formie pisemnego aneksu, każdorazowo w przypadku, 

gdy:  

a) zmianie ulegnie stawka podatku od towarów i usług,  

b)  nastąpi  zmiana  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 

października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,  

c) nastąpi zmiana zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu 

zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne  - na 

zasadach i w sposób określony w ust. 2  - 12, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty 

wykonania Umowy przez Wykonawcę.  

d)  nastąpi  zmiana  zasad  gromadzenia  i  wysokości  wpłat  do  pracowniczych  planów 

kapitałowych,  o  których  mowa  w  ustawie  z  dnia  4  października  2018r.  o  pracowniczych 

planach  kapitałowych  –  Wykonawca  przedkłada  Zamawiającemu  wykaz  personelu,  który 

realizuje przedmiot umowy i 

dla którego ma zastosowanie zmiana wraz z kalkulacja kosztów 

wynikających z przedmiotowej zmiany.” 

W  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  4  maja  2022  roku  zamawiający  oświadczył,  że 

uwzględnia zarzuty przedstawione w odwołaniu.   

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia 

żaden wykonawca. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  stwierdziła,  że  wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

podniesionych  w  odwołaniu  i  braku  zgłoszenia  przystąpień,  postępowanie  odwoławcze 

należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy P.z.p.  Zgodnie z art. 522 ust. 1 in fine 

ustawy  P.z.p.,  w  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawionych w odwołaniu, zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Wobec powyższego, postanowiono jak w sentencji.  


Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  wysokości 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego 

wynika,  że  jeżeli  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu 

przed  otwarciem  rozprawy,  a 

do  postępowania  odwoławczego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca  po  stronie  zamawiającego,  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z 

rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący      …….……………..