KIO 1103/22 KIO 1112/22 WYROK dnia 16 maja 2022 r.

Stan prawny na dzień: 19.10.2022

Sygn. akt: KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

WYROK 

  z dnia 16 maja 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja 2022 r. w Warszawie 

odwołań wniesionych do 

Prezesa Kra

jowej Izby Odwoławczej w dniu 22 kwietnia 2022 r. przez: 

1)  wykonaw

ców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner 

Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie,  SEBAN  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Katowicach, 

Partner  Medica  Sp.  z  o.

o.  z  siedzibą  w  Legnicy,  4  OP  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Legnicy (sygn. akt KIO 1103/22), 

2)  wykonaw

ców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Naprzód  Hospital 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łodzi,  Naprzód  Marketing  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łodzi 

(sygn. akt KIO 1112/22), 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Mazowiecki  Szpital  Bródnowski  Spółka  z  o.o. 

siedzibą w Warszawie

przy udziale: 

1)  wykonawcy Aspen 

Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  w  sprawach  o  sygn.  akt  KIO 

1103/22 i KIO 1112/22, 

2)  wykonaw

ców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner 

Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie,  SEBAN  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Katowicach, 

Partner 

Medica  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Legnicy,  4  OP  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Legnicy

,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zama

wiającego w sprawie o sygn. akt KIO 1112/22, 

3)  wykonaw

ców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Naprzód  Hospital 

Sp.  z  o.o.  z  siedz

ibą  w  Łodzi,  Naprzód  Marketing  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łodzi

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego 

w sprawie o sygn. akt KIO 1103/22, 


orzeka: 

I. 

Sygn. akt KIO 1103/22 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu:  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej,  odrzucenie  oferty  wykonawcy  Aspen  Sp.  z  o.o.  na  podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 5 i 8 ustawy Pzp 

oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

2.  Kosztami post

ępowania obciąża Mazowiecki Szpital Bródnowski Spółka z o.o. z siedzibą 

w Warszawie i: 

2.1. zalicza w poczet 

kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania; 

2.2.  zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18 600  zł  00  gr  (słownie: 

osiemna

ście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty 

strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika; 

II.  Sygn. akt KIO 1112/22 

Oddala odwołanie; 

2.  Kosztami  post

ępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Naprzód  Hospital  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Łodzi,  Naprzód  Marketing  Sp. 

o.o. z siedzibą w Łodzi i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwo

łującego tytułem wpisu od odwołania; 

Zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  1 800  zł  00  gr  (słownie: 

tysiąc osiemset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodni

czący: 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Mazowiecki Szpital Bródnowski Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie 

–  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.  Kompleksowe  utrzymanie  czystości 

dezynfekcji  pomieszczeń.  Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 

15 lutego 2022 r. pod nr 2022/S 032-082153. 

Sygn. akt KIO 1103/22 

W dniu 22 kwietnia 2022 r. Konsorcjum: DGP Clean Partner Sp. z o.o., SEBAN Sp. 

z o.o.,  Partner  Medica  Sp.  z  o.o.,  4  OP  Sp.  z  o.o.  wni

osło  odwołanie  wobec  wyboru  oferty 

wykonawcy  Aspen  Sp.  z  o.o.  jako  najkorzystniejszej  oraz  wobec  zaniechania  odrzucenia 

oferty tego wykonawcy. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1)  art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 1 w zw. z art. 16 oraz art. 17 ust. 2 w zw. z art. 

239  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  ww.  wykonawcy,  mimo 

że  jej 

treść jest niezgodna z warunkami zamówienia; 

2)  art. 224 ust. 5 i ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8, w zw. z art. 239 w zw. art. 16 w zw. 

z art.  17  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  ww.  wykonawcy,  mimo 

że 

zaw

iera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty  wykonawcy  Aspen  jako  najkorzystniejszej,  odrzucenia  oferty  tego  wykonawcy  oraz 

dokonania wyboru oferty Odwołującego. 

Zarzut nr 1 

Odwołujący  podniósł,  że  oferta  wykonawcy  Aspen  nie  odpowiada  warunkom 

zamówienia.  Wskazał,  że  Zamawiający  w  OPZ  w  punkcie  V.  Sposób  świadczenia  usług  – 

czynno

ści utrzymania czystości i dezynfekcji pomieszczeń określił w odniesieniu do obiektu 

Szpitala jak i każdej z przychodni objętych przedmiotem zamówienia, konkretne godziny, dni 

tygodnia,  w  których  mają  być  wykonywane  czynności  objęte  OPZ  oraz  częstotliwość  tych 

cz

ynności,  zastrzegając,  że  mają  być  one  wykonywane  zgodnie  z  harmonogramem  prac. 

Tymczasem jak wynika 

ze złożonych przez Aspen wyjaśnień ceny z dnia 30 marca 2022 r., 

wykonawca  w  odniesieniu  do 

niektórych  obiektów  pomieszczeń  przewidział  wykonywanie 

czynności objętych OPZ w innych przedziałach godzinowych (w innych godzinach).  

 Szpital 

– Zamawiający wymagał realizacji w tym obiekcie usługi na poniższych warunkach  


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Miejsce   

Zakład Odział   

Godziny  

częstotliwość  

V piętro  

Zakład 

Rehabilitacji 

(sale chorych)  

od 07.00 do 19.00  

7 dni w tygodniu  

VI piętro  

Zakład Rehabilitacji   

Od 15.00 do 21.00  

5 dni w tygodniu  

Ca

ły  szpital    (serwis 

nocny)  

od 19.00 do 07.00  

7 dni w tygodniu  

parter 

Gabinety  kosmetologii 
oraz 

korytarz 

na 

parterze  

od 13.00 do 15.00  

5 dni w tygodniu  

parter  

Zakład  Rehabilitacji  – 
Basen  

od 06.45 do 18.45  

2 dni w tygodniu  

piwnica 

Szatnie  

od 18.00 do 22.00  

2 dni w tygodniu  

Wykonawca Aspen 

wskazał następującą organizację pracy: 

Miejsce   

Zakład Odział   

Godziny  

częstotliwość  

V piętro  

Zakład  Rehabilitacji  (sale 
chorych)  

od 07.00 do 15.00  

7 dni w tygodniu  

VI piętro  

Zakład Rehabilitacji   

Od 13.00 do 21.00  

7 dni w tygodniu  

Cały szpital   

(serwis nocny)  

od 18.00 do 06.00  

7 dni w tygodniu  

parter  

Gabinety 

kosmetologii 

oraz korytarz na parterze 

– 

organizacji 

pracy 

Wykonawcy 

pokazany 

łącznie w  

Zakładem Rehabilitacji VI  

Piętro  

od 13.00 do 21.00  

7 dni w tygodniu  

parter  

Zakład 

Rehabilitacji 

– 

Basen  

od  07.00  do  13.00  od  13.00 
do 19.00  

3 dni w tygodniu  

piwnica  

Szatnie 

organizacji 

pracy 

Wykonawcy 

pokazany 

łącznie 

dyżurem 

nocnym 

(serwisem nocnym)  

od 18.00 do 06.00  

7 dni w tygodniu  

Przychodnia 

ul. Pawińskiego 2 – Zamawiający wymagał realizacji w tym obiekcie usługi na 

poniższych warunkach  


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Godziny  

Częstotliwość  

Serwis dzienny  

od 08.00 do 14.00  

5 dni w tygodniu  

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem 
pomieszczeń i metrów  

od 14.00 do 20.00  

pon., wt. śr. czw.  

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem 
pomieszczeń i metrów  

od 14.00 do 18.30  

piątek  

Wykonawca Asp

en wskazał następującą organizację pracy: 

Godziny  

Częstotliwość  

Serwis dzienny  

od 08.00 do 14.00  

5 dni w tygodniu  

Sprzątanie popołudniowe  

od 14.00 do 20.00  

5 dni w tygodniu  

Przychodnia ul. Górczewska 89  

Godziny  

Częstotliwość  

Serwis dzienny  

od 08.00 do 14.00  

5 dni w tygodniu  

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem 
pomieszczeń i metrów  

od 15.00 do 19.00  

pon., śr. czw. pt.  

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem 
pomieszczeń i metrów  

od 15.00 do 20.30  

wtorek  

W

ykonawca Aspen wskazał następującą organizację pracy: 

Godziny  

Częstotliwość  

Serwis dzienny  

od 08.00 do 12.00  

5 dni w tygodniu  

Sprzątanie popołudniowe  

od 15.00 do 20.00  

5 dni w tygodniu  

Przychodnia ul. Moliera 5  

Godziny  

Częstotliwość  

Serwis dzienny  

od 10.00 do 13.00  

5 dni w tygodniu  

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem 
pomieszczeń i metrów  

od 15.00 do 18.00  

5 dni w tygodniu  

W

ykonawca Aspen wskazał następującą organizację pracy: 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Godziny  

Częstotliwość  

Serwis dzienny  

od 10.00 do 13.00  

5 dni w tygodniu  

Sprzątanie popołudniowe  

od 16.00 do 19.00  

5 dni w tygodniu  

Odwołujący  podał,  że  Zamawiający  wyraźnie  wskazał  w  OPZ,  że  Praca  personelu 

sprzątającego  musi  odbywać  się  w  sposób  nie  utrudniający  pracy  personelu  medycznego 

Zamawiającego.  Praca  ma  być  wykonywana  wg  harmonogramu  pracy.  Jak  wynika 

wyjaśnień,  wykonawca  Aspen  zamierza realizować usługę niezgodnie z  harmonogramem 

czasem  poprzez  przesunięcie  przedziału  godzinowego,  przy  zachowaniu  teoretycznie 

wymaganego  czasu  na  sprzątanie,  w  części  zaś  przypadków  przewiduje  realizację  przez 

okres  kr

ótszy  niż  wymagany  przez  Zamawiającego,  np.  przychodnia  Górczewska  –  serwis 

dzienny. 

Każde  z  tych  uchybień  stanowi  samodzielną  podstawę  do  odrzucenia  oferty  jako 

niezgodnej z warunkami zamówienia.  

Odwo

łujący podniósł, że oferta Aspen jest niezgodna z SWZ również z tego powodu, 

że    cena  oferty  jako  całość,  jak  i  ceny  za  poszczególne  obiekty  podlegającej  samodzielnej 

wycenie  (

w  szczególności  ceny  za  przychodnie  przy  ul.  Pawińskiego  i  przy  ul.  Moliera)  nie 

uwzględniają wszystkich wymagań opisanych w SWZ i załącznikach, jak również wymagań 

wynikających z odrębnych przepisów, jak przepisy regulujące uprawnienia pracownicze, nie 

obejmuje  wyceny  całego  przedmiotu  zamówienia  w  poszczególnych  pozycjach 

podlegających  wycenie  w  formularzu  ilościowo-cenowym  m.  in.  konieczności  zapewnienia 

pracownikom 

praw 

pracowniczych

konieczności 

uwzg

lędnienia 

kosztu 

prania 

w profesjonalnej 

pralni mopów i innych, wymiany 16 mat itp., ponadto cena jednostkowa za 

wykonywanie czynności na obiekcie Szpitala poza ww. kwestiami nie uwzględnia w koszcie 

wyn

agrodzeń  dodatku  za  pracę  w  godzinach  nocnych.  Oferta  nie  obejmuje  więc  wyceny 

całego przedmiotu zamówienia. 

Zdaniem  Odwołującego,  zaoferowana  przez  Aspen  cena  dotycząca  przychodni  przy 

ul. Moliera, przy ul. Grochowskiej oraz przy ul. Pawi

ńskiego jest mniejsza niż koszty z tytułu 

zatrudnienia  pracowników.  Wykonawca  w  wyjaśnieniach  ceny  (dokument  pn.  „Zestawienie 

ofertowe  BSO  ATTIS  Przychodnie  personalne  I

”  wskazał  liczbę  godzin  pracy  pracowników 

poszczególnych  przychodniach,  a w  dokumencie pn. „Zestawienie ofertowe   BSO  ATTIS 

Przychodnie 

kalkulator  I”  wskazał  łączne  koszty  personalne  na  wszystkie  przychodnie  (jak 

wynika z wyjaśnień wykonawca przewidział jedną stawkę dla pracowników). Można wyliczyć 

koszt   pracowniczy 1 roboczogodziny, 

jaką przyjął wykonawca (21 310,80 zł [łączne koszty 

personalne  dla  wszystkich  przychodni]  /903 

[ilość  roboczogodzin  przychodnie]  =  23,60  zł). 

Analogiczne  przeliczenie  można  wykonać  dla  obiektu  Szpital  (71  168,16  zł  [łączne  koszty 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

personalne  ]/  3  016 

[ilość  roboczogodzin  szpital]  =23,60  zł).  W  ocenie  Odwołującego 

w

ykonawca po pierwsze nie wskazał kosztów w ujęciu na poszczególne przychodnie, gdyż 

przyjął  inną  metodologie  budowy  ceny,  niezgodną  z  warunkami  zamówienia,  po  drugie

przeliczenie stawki otrzymanej w wyniku 

ww. działania przez liczbę godzin przypisanych do 

danej przychodni powoduje, 

że uzyskane kwoty netto są wyższe niż cena ofertowa netto za 

d

any  obiekt.  Przeliczenia  kosztów  dla  poszczególnych  przychodni  pokazuje,  że  kwoty 

z oferty nie wystarcza

ją na pokrycie kosztów personalnych z tytułu zatrudnienia pracowników 

na  poziomi

e  założonym  przez  wykonawcę.  Założona  kwota  kosztów  personalnych, 

a w konsekwen

cji  i  stawka  23,60  zł  nie  pokrywa  pełnych  kosztów  związanych 

z zatrudnieniem  pracownika 

na  umowę  o  pracę.    Tabela  poniżej  ukazuje  opisane  powyżej 

działania  matematyczne  w  odniesieniu  do  poszczególnych  obiektów  przychodni.   

Odwołujący stwierdził, że w wyjaśnieniach Aspen znajdują się sprzeczne informacje, 

z jednej strony 

– że wobec pracowników stosuje stawkę wynagrodzenia dla pracownika 20 zł 

brutto, z drugiej strony, 

że przyjął stawkę 14,50 netto dla pracownika, co daje stawkę 18,45 

brutto dla pracownika

, która na pełen etat (168 h w miesiącu) daje kwotę 3100 zł brutto.  

 Ponadto Od

wołujący podniósł, że Aspen nie skalkulował w ramach podanych cen za 

usługę  wszystkich  kosztów  realizacji  danej  pozycji  objętej  wyceną  w  formularzu  ilościowo- 

cenowym  (poprzez  przypisani

e  ich  do  konkretnej  wyszczególnionej  pozycji  w  formularzu 

ofertowym).  Wykonawc

a  za  wiążącą  traktował  wyłącznie  podaną  cenę  brutto  za  całość 

usługi, natomiast podane ceny jednostkowe traktował pomocniczo i nie widział konieczności 

ujęcia  w  nich  pełnych  kosztów  realizacji  usługi.  Wykonawca  w  wyjaśnieniach  z  30  marca 

2022  r.  wsk

azał,    że:  zasadnym  było  oparcie  kalkulacji  cenowej  sporządzonej  dla  potrzeb 

opracowania ceny 

oferty tj. zgodnie z rozdziałem XIV swz – opis sposobu obliczenia ceny pkt 

– całkowitej wartości netto, oraz całkowitą wartość brutto za realizację zamówienia tj. za 24 

miesiące. Wychodząc z tego założenia spółka uznała, iż dla celów postępowania jest istotna 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

końcowa  wartość  brutto  oferty,  a  wypełniony  formularz  ilościowo-cenowy  o  którym  mowa 

pkt  1  rozdziału  XIV  swz  –  opis  sposobu  obliczenia  ceny,  stanowiącym  załącznik  nr  2do 

SWZ  ma  c

harakter  pomocniczy,  służący  głównie  do  rozliczeń  pomiędzy  Wykonawcą 

Zamawiającym.  Tym  też  sposobem,  spółka  wypełniając  załącznik  nr  2  przyjęła  stawki 

wynikające z wewnętrznych obliczeń, przyjmując zasadę obliczeń całościowych dla Szpitala 

oraz  dla  pozos

tałych  placówek  (przychodni).  W  związku  z  powyższym,  niezasadnym  jest 

uznawanie podziału na dodatkowe  części zamówienia, tak jak to nastąpiło w ocenie spółki 

poprzez  wezwanie  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień.  Zdaniem  Odwołującego  jest  to  

niezgodne  z  wymogami  Z

amawiającego,  który  nakazał  w  SWZ  osobną  wycenę  każdej 

pozycji  (wskazuje  na  to 

rozdział  SWZ  odnoszący  się  do  sposobu  obliczenia  ceny, 

przygotowana  tabela  wyceny  zawarta  w  formularzu 

ilościowo-cenowym,  wzór  raportu 

realizacji  u

sługi,  czy  też  postanowienia  OPZ  i  wzoru  umowy  związane  ze  sposobem 

rozliczenia  stron).  Ceny  jednostkowe 

mają  fundamentalny  wpływ  na  faktyczne 

wynagrodzenie  wykonawcy,  bowiem  Zamawia

jący  przewidział  rozliczanie  miesięczne  za 

faktycznie  wykonane  prace  w  oparciu  o  zaoferowane  ceny 

jednostkowe  usług,  wskazane 

w Formularzu 

ilościowo-cenowym stanowiącym załącznik Nr 2 do SWZ. W takim przypadku 

ceny  jednostkowe  nie  są  jedynie  składnikiem  ceny  łącznej,  lecz  pełnią  funkcję 

samodzielnych  cen,  w  oparc

iu  o  które  w  każdym  miesiącu  realizacji  usługi  jest  naliczane 

wynagrodzenie.  W 

przypadku  takiego  sposobu  rozliczenia  każda  z  oferowanych  cen 

jednos

tkowych będąca podstawą do rozliczeń musi zawierać wszystkie koszty niezbędne do 

jej wykonania zgodnie z OPZ oraz z przepisami, musi 

być realna i poprawnie obliczona.  

Odwołujący  podniósł,  że  z  uwagi  na  przyjęty  sposób  rozliczenia  za  faktyczną 

realizację (czyli samodzielności wyceny każdej z cen jednostkowych) nie jest dopuszczalne 

ujęcie  kosztów  tych  pozycji  w  innych  pozycjach  stanowiłoby  to  bowiem  nieuprawnioną 

inżynierię  cenową.  Nie  jest  dopuszczalne  przypisywanie  kosztów  realizacji  jednej  usługi  do 

ceny 

drugiej  usługi  w  sytuacji,  gdy  Zamawiający  wymaga  wyceny  poszczególnych  pozycji 

samodzielnie, czyni z nich istotne części składowe ceny, w szczególności ceny jednostkowe 

tj.  ceny  za  które  będzie  rozliczana  odrębnie  każda  z  usług  w  stosunku  do  rzeczywistego 

zakresu jej zlecenia przez Zamawiającego.  

Zarzut nr 2 

Odwołujący powtórzył argumentację o samodzielnym charakterze cen jednostkowych 

w  tym  postępowaniu  i  podniósł,  że te  ceny  jednostkowe  powinny  być  oceniane  w  kategorii 

rażąco niskiej ceny. Wskazał, że oferta Aspen jest niższa o 34,63 % od wartości zamówienia 

brutto, a ponadto 

zawiera rażąco niskie ceny jednostkowe:  


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Wykonawca  O

dwołujący  Naprzód   Lares  

Średnia  

% do  

średniej  

oferty  

Wykonawcy  

ile 

cena  

Wykonawcy 
jest  niższa 
od średniej   

Pa

wińskiego 2  

4 597,40 zł   6 912,23 zł  8  835,16 

zł  

7  104,44 
zł  

6  862,31 
zł  

Grochowska 278  

1 402,56 zł   1 781,45 zł  3  701,69 

zł  

1  784,20 
zł  

2  167,48 
zł  

Śliska 5  

8 268,00 zł   12  463,83 

zł  

14  475,48 
zł  

12  571,94 
z

ł  

11  944,81 
zł  

Moliera 5  

979,50 zł  

1 817,00 zł  3  473,79 

zł  

1  242,00 
zł  

1  878,07 
zł  

Odwołujący wskazał, że pismem z 25 marca 2022 r. Zamawiający wezwał Aspen do 

złożenia  wyjaśnień,  w  tym  dowodów,  dotyczących  ceny  oferty  w  zakresie  realizacji 

zamówienia  w  przychodniach  przy  ul.  Pawińskiego  2  oraz  przy  ul.  Moliera  5,  w  tym 

elementów,  które  mają  wpływ  na  wysokość    ceny.  W  ocenie  Odwołującego  wezwanie 

dotyczyło wyjaśnienia ceny jednostkowej w zakresie przychodni przy ul. Moliera oraz przy ul. 

Pawińskiego  i  tak  też  to  wezwanie  odczytał  wykonawca  Aspen,  co  znajduje  potwierdzenie 

treści  wyjaśnień:  Mając  na  uwadze  przesłane  przez  Państwa  wezwanie  do  złożenia 

wyjaśnień  w  zakresie  ceny,  w  pierwszej  kolejności  zwracamy  Państwa  uwagę  na  zapis 

rozdziału XIV swz – opis sposobu obliczenia ceny pkt 9 cyt. „Ocenie podlegać będzie cena 

brutto oferty”. Zasadnym w tym przypadku było oparcie kalkulacji cenowej sporządzonej dla 

potrzeb opracowania ceny oferty tj. zgodnie z rozdziałem XIV swz – opis sposobu obliczenia 

ceny  pkt  2 

–  całkowitej  wartości  netto,  oraz  całkowitą  wartość  brutto  za  realizację 

zamówienia  tj.  za  24  miesiące.  (…)Tym  też  sposobem,  spółka  wypełniając  załącznik  nr 

przyjęła  stawki  wynikające  z  wewnętrznych  obliczeń,  przyjmując  zasadę  obliczeń 

całościowych  dla  Szpitala  oraz  dla  pozostałych  placówek  (przychodni).  W  związku 

powyższym,  niezasadnym  jest  uznawanie  podziału na  dodatkowe  części  zamówienia, tak 

jak to  nastąpiło w  ocenie spółki  poprzez  wezwanie do  złożenia  stosownych  wyjaśnień.  (…) 

Spółka  działając  w  dobrej  wierze,  oraz  w  oparciu  o  wytyczne,  wskazania  i  uwagi 

Zamawiającego  w    swz  uznała,  że  odpowiedzią  na  określone  w  swz  zapisy  winna  zostać 

przedstawiona oferta całościowa, a pozornie utworzone części nie mają żadnego znaczenia 

przy  ocenie  prawidłowości  tworzenia  ceny  brutto  oferty.  W  związku  z  niemożliwością 

dokonania  innej  interpretacji  swz  s

tało  się  zasadne  uznanie  podziału  określonego 

w z

ałączniku  nr  2  do  swz  formularzu  ilościowo  cenowym  za  drugorzędne  lub 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

w rze

czywistości nieistotne, mające charakter pomocniczy, głównie służące do prowadzenia 

rozliczeń pomiędzy Wykonawcą a Zamawiającym

 Od

wołujący  podkreślił,  że  wykonawca  Aspen  nie  zakwestionował  otrzymanego 

wezwania, a 

więc zobowiązany był do udzielenia wyczerpujących odpowiedzi na wątpliwości 

Zamawiającego, czego nie uczynił i tym samym nie wykazał, że cena oferty nie zawiera ceny 

rażąco niskiej w tym rażąco niskiej ceny jednostkowej za poszczególne pozycje w formularzu 

ilościowo-cenowym w szczególności przychodnię przy ul. Pawińskiego oraz Moliera.  

Zdaniem Odwołującego, pismo z 30 marca 2022 r. trudno uznać za wyjaśnienia ceny, 

brak  w  nim  bowiem  odpowied

zi  na  zapytania  Zamawiającego  zawarte  w  treści  wezwania.  

przesłanych  wyjaśnieniach  brak  jest  w  ogóle  wyjaśnienia  ceny  w  zakresie  dwóch 

przychodni  ww.  wskazanych  literalnie  w  treści  wezwania.  Wykonawca  przedstawił 

wyjaśnienia    w  podziale  na  szpital  oraz  wszystkie  przychodnie  łącznie.  Nie  przedstawił 

kosztów  które  bezpośrednio  odnosiłyby  się  do  wskazanych  w  wezwaniu  lokalizacji. 

Zamawiający po otrzymanych wyjaśnieniach nie ma wiedzy,  jaka część kosztów amortyzacji 

maszyn,  serwisu  maszyn, 

chemii,  środków  higienicznych,  worków  na  śmieci,  kosztów 

dodatkowych  (min.

,  ubrań  pracowniczych),  sprzętu  manualnego  itp.  kosztów  ogólnych 

zysku  przypisana  jest  do  konkretnej  przychodni.  Powyższe  uniemożliwia  rzeczywistą 

weryfik

ację  przez  Zamawiającego  pozycji  kosztowych.  Tymczasem  Zamawiający 

wezwaniu wyraźnie wskazał jakie elementy kosztowe w odniesieniu do dwóch przychodni 

mają być w wyjaśnieniach ceny poruszone, wyjaśnione i udowodnione.   

 Ponadto 

Odwołujący stwierdził, że sposób prezentacji wartości kosztów związanych 

z  zatrudnieniem  pracownik

ów  jest  niejasny,  ogólny,  wybiórczy,  a  nawet  wewnętrznie 

sprzeczny.  Podtrzyma

ł  w  tym  zakresie  argumentację  przedstawioną  w  odniesieniu  do 

zarzutu  nr  1. 

Wskazał,  że  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  pracodawca  powinien 

przewi

dzieć poziom kosztów przy zatrudnieniu pracowników w następujący sposób:  

 Koszty pracownicze  

Miesięczny koszt wynagrodzeń (1 etat)  

wartość wynagrodzenia brutto pracownika (1 etat)  

3 100,00 zł  

składki ZUS razem w tym:  

620,31 zł  

Sk

ładka emerytalna 9,76%  

302,56 zł  

Składka rentowa 6,50%  

201,50 zł  

Składka na FP 2,45%  

75,95 zł  

Składka na FGŚP 0,1%  

3,10 zł  


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Składka ubezpieczenia wypadkowego ok.  

37,20 zł  

Koszt zastępstw urlopowych  

383,94 zł  

Koszt zastępstw chorobowych ok 2%  

zł  

PPK  

52,23 zł  

Odpisy na ZFŚS  

36,56 zł  

Ekwiwalent za pranie  

3,30 zł  

Badania lekarskie  

10,00 z

ł  

razem:  

280,75  zł  

KOSZT za 

1  rbgh (łączny koszt /168 g)  

25,48 zł  

Odwołujący  wskazał,  że  koszt  1  rbgh  pracownika  zatrudnionego  zgodnie  ze 

wskazaniem Wykonawcy  (

tj. w wysokości wynagrodzenia zasadniczego 3100,00 zł) wynosi 

zł,  a  nie  23,60.  Powyższe  spowoduje  zwiększenie  wartości  oferty  netto  dla 

poszczególnych  obiektów,  a  kwota  z  wyjaśnień  ceny  już  przy  stawce  23,60  zł  kosztów 

personalnych przekracza 

kwotę oferty netto za przychodnie przy ul. Moliera, ul. Pawińskiego 

oraz przy ul. Grochowskiej.   

Odwo

łujący  zaznaczył,  że  cena  za  usługę  utrzymania  czystości  w  przychodniach  to 

nie  tylko  koszty  pracownicze,  ale  wykonawca 

winien  ująć  w  każdej  pozycji  kosztowej 

formularza  ilościowo  również  udział  kosztów  amortyzacji  maszyn,  serwisu  maszyn,  chemii, 

środków higienicznych, worków na śmieci, kosztów dodatkowych (paliwa do sprzętu, ubrań 

pracowniczych), sprzętu manualnego itp., koszty administracyjne, zysk. Ponadto wykonawca 

w ogóle nie ujął w cenie oferty kosztów:  

− prania w profesjonalnej pralni mopów i innych (odp. na pyt. 5 str. 3 odpowiedzi na 

pytania): W 

ocenie Odwołującego to koszt ok. 4 000 zł miesięcznie,  

−  wymiany  16  mat  (odp.  na  pyt.  3  str.  1  odpowiedzi  na  pytania):  W  ocenie 

Odwołującego aktualny koszt ok. 600 zł miesięcznie  

Odwołujący  wskazał,  że  uwagi  w  zakresie  niepokrycia  wszystkich  kosztów 

związanych z zatrudnieniem pracownika w stawce 23,60 zł netto za 1 rbh znajdują również 

zastosowanie w odniesieniu do obiektu szpitala, podobnie jak uwagi w zakresie b

rakujących 

kosz

tów    prania  w  profesjonalnej  pralni  mopów  i  innych,  wymiany  16  mat  według  potrzeb. 

Ponadto  w  przypadku  szpitala  w  kosztach  pracowniczych  brak  jeszcze  kosztu  dodatku  za 

prac

ę  w  godzinach  nocnych:  zgodnie  z  załącznikiem  nr  3  do  SWZ  wymagany  jest  serwis 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

nocny  na  szpitalu  [Ta

bela  w  rozdziale  V.  Sposób  świadczenia  usług  –  czynności 

utrzymywania  czystości  i  dezynfekcji  pomieszczeń  Na  terenie  Szpitala  ul.  Górczewska  89] 

Cały Szpital od 19:00 do 7:00   7 dni w tygodniu (serwis nocny). Powołując się na przepisy 

kodeksu  pracy  Odwołujący  podniósł,  że  koszt  miesięczny  dodatku  za  godziny  nocne, 

dodatek do każdej  godziny nocnej wynosi: 

3010/168 *20% = 3,58 z

ł  

Ilo

ść godzin nocnych w miesiącu 365 dni /12 miesięcy *8 = 243,33   

Koszt miesięczny netto 243 * 3,58 zł = 869,94 zł netto  

Odwołujący podniósł, że wykonawca zobowiązany był wyjaśnić cenę ,ale również ją 

udokumentować i udowodnić. Tymczasem brak jest dowodów potwierdzających poprawność 

przyjętego poziomu kosztów. Na pierwszy plan wysuwa się brak dowodów potwierdzających 

posiadany  sp

rzęt.  Niewystarczające  jest  załączenie  umowy  i  wskazanie,  że  sprzęt 

pochodzący  z  zakończonego  kontraktu  będzie  wykorzystywany  do  realizacji  zamówienia. 

Wykonawca nie wskazuje w wyjaśnieniach i nie przedstawia dowodów, jaki dokładnie sprzęt 

był wykorzystywany na zakończonym kontrakcie, w jakiej ilości, w jakim stanie technicznym 

obecnie znajduje się sprzęt. Nie jest możliwa weryfikacja przez Zamawiającego rzeczywistej 

p

oprawności założenia szczególnie sprzyjających warunków realizacji zamówienia. Brak jest 

n

p.  specyfikacji  sprzętu  rodzajowej  i  ilościowej,  dowodów,  że  sprzęt  został  zamortyzowany 

na poziomie wskazanym 

w wyjaśnieniach oraz że nadaje się do umówionego użytku.  

Z ostrożności, na wypadek uznania, że wezwanie z dnia 25 marca 2022 r. dotyczyło 

całości ceny, Odwołujący podniósł, że wskazane w odwołaniu uchybienia przekładają się na 

cenę  jako  całość.  Wyjaśnienia  złożone  przez  Aspen  są  nierzetelne,  wybiórcze,  ogólnikowe 

i lakoniczne,  w  tym 

–  ze  względu  na  poziom  ich  ogólności  i  brak  odpowiedzi  na  pytania 

postawione  w  wez

waniu  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  –  wykonawca  nie  wskazywał 

kosztów  wynagrodzeń  pracowników  w  sposób  umożliwiający  rzeczywistą  weryfikację  przez 

Zamawiającego,  które  stanowią  główną  i  dominującą  pozycję  kosztową  przy  realizacji 

zamówienia  objętego  niniejszym  postępowaniem.  Wykonawca  nie  starał  się  wyczerpująco, 

konkretnie  odpowiedzieć  na  wezwanie,  nie  podjął  działań  należytej  staranności  by  uczynić 

zadość wezwaniu i wykazać realność ceny. Wyjaśnienia są bardzo ogólne, sprowadzają się 

do  4 

tabel  z  danymi  opisanymi  w  sposób  nieczytelny  (co  kryje  się  pod  pojęciem  koszty 

personalne) 

albo wykluczający się (stawka 20 zł brutto dla pracownika a stawka 14,50 netto 

dla  pracownika,  która  w  ujęciu  brutto  to  18,45  zł  brutto,  w  ujęciu  1  etatu  3100  zł  brutto), 

całkowicie  nieczytelny,  co  więcej  liczby  opisane  w  tabelach  pozostają  w  sprzeczności 

danymi  wynikającymi  z  części  opisowej  wyjaśnień.  Wykonawca  nie  przedstawił  dowodów 

potwierdzających  twierdzenia  zawarte  w  treści  pisma.  Tym  samym  informacje  zawarte 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

wyjaśnieniach  ceny  są  gołosłowne.  Podobnie  „sprzyjające  warunki  wykonania 

zamówienia”  nie  zostały  przedstawione  w  postaci  wartości  liczbowych  oszczędności,  jakie 

osiągnął  wykonawca  w  związku  z  okolicznościami  opisowo  wskazanymi  w  wyjaśnieniach. 

Od

wołujący  powtórzył  wcześniejszą  argumentację  dotyczącą  sprzętu  i  dodał,  że  każda 

informacji  ujętych  w  wyjaśnieniach  powinna  zostać  przełożona  na  konkretną  wartość 

liczbową,  tj.  na  wysokość  oszczędności  jakie z tego tytułu udało się osiągnąć  Wykonawcy, 

pr

zyjęty poziom ceny.  Podanie  kilku wartości liczbowych, nie poparcie podanych wartości 

żadnymi  dowodami  należy  uznać  za  niespełniające  wymogów  stawianych  wyjaśnieniom 

z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp.    

Zdaniem Odwołującego, wykonawca Aspen nie znajduje się w wyjątkowo korzystnej 

sytuacji,  która  uzasadniałaby  zaoferowanie  tak  niskiej  ceny  ofertowej.  Nadto,  szereg 

kosztów,  jakie  wykonawcy  biorący  udział  w  niniejszym  postępowaniu  będą  musieli  ponieść 

wynika  wprost 

z  zapisów  SWZ  i  obowiązujących  przepisów  prawa  (koszty  pracownicze) 

i wykonawcy  nie  maj

ą  możliwości  poczynienia  w  tym  zakresie  zbyt  daleko  idących 

oszczędności. Należałoby w związku z tym postawić pytanie, co w istocie różnicuje sytuację 

wykonawców, jak okoliczność ta przekłada się na koszty realizacji zamówienia i czy istnienie 

tej  przewagi  konkurencyjnej 

względem  Odwołującego  zostało  przez  Zamawiającego 

zbadane.   

Odwołujący podniósł również, że na gruncie art. 224 ustawy Pzp nie ma obowiązku 

wielokrot

ności  wyjaśnień  ceny  danego  wykonawcy.  Kolejne  wezwanie  może  więc  służyć 

jedynie doprecyzowaniu 

złożonych wyjaśnień, czy też wyjaśnieniu niejasności, jakie powstały 

na tle złożonych  przez wykonawcę w  „pierwotnych”  wyjaśnieniach  dokumentów, stanowisk. 

W  niniejszej  sprawie  wykonawca  Aspen  n

ie  skorzystał  z  możliwości  złożenia odpowiednich 

wyjaśnień, a co za tym idzie w tej sytuacji nie sposób znaleźć uzasadnienia dla kierowania 

do  niego  ewentualnych  kolejnych, 

uzupełniających  wezwań.  Takie  wezwania  służyłyby 

wyłącznie obejściu dyspozycji art. 224 ust. 6 ustawy Pzp.   

Sygn. akt KIO 1112/22 

W  dniu  22  kwietnia  2022  r.  Konsorcjum: 

Naprzód  Hospital  Sp.  z  o.o.,  Naprzód 

Marketing  Sp.  z  o.o.  wnio

sło  odwołanie,  w  którym  zarzuciło  Zamawiającemu  naruszenie 

przepisów: 

−  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  wezwanie  wykonawców:  Aspen  Sp.  z  o.o.  oraz 

konsorcjum  firm:  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.,  Partner  Medica  Sp.  z  o.o.,  Seban  Sp. 

z o.o.,  4OP  Sp.  z  o.o. 

do  uzupełnienia  potwierdzonego  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

w sytuacji gdy potwierdzony 

opis przedmiotu zamówienia stanowił element oferty, a więc 

nie podlegał uzupełnieniu;  


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

−  art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 7 pkt 29 ustawy Pzp,  poprzez zaniechanie odrzucenia 

ofert  wyko

nawców:  Aspen  Sp.  z  o.o.  oraz  konsorcjum  DGP,  mimo  że  ich  treść  jest 

niezgodna  z  warunkami  zamówienia,  gdyż  do  ofert  nie  zostały  załączone  podpisane 

przez tych wykonawców Opisy przedmiotu zamówienia;  

−  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp,  poprzez  dokonanie  wyboru  jako 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Aspen  Sp.  z  o.o.,  podczas  gdy  oferta  ta  podlega 

odrzuceniu.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty najkorzystniejszej, odrzucenia ofert Aspen Sp. z o.o. oraz konsorcjum DGP, dokonania 

ponownej oceny ofert i 

powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.  

Od

wołujący  wskazał,  że  w  rozdz.  XII  pkt  3  SWZ  Zamawiający  przewidział,  że  treść 

oferty  musi  być  zgodna  z  wymaganiami  zamawiającego  określonymi  w  dokumentach 

z

amówienia. Ponadto w pkt 5 Zamawiający wskazał, że: Zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy Pzp 

–  ofertę  (formularz  oferty  wraz  z  formularzem  ilościowo  cenowym  i  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia) oraz oświadczenie (JEDZ), o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, składa 

się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej opatrzonej podpisem kwalifikowanym 

lub  w  postaci  elektronicznej  opatrzonej  podpisem  zaufanym  lub  podpisem  osobistym  osoby 

upoważnionej  do  reprezentowania  wykonawców  zgodnie  z  formą  reprezentacji  określoną 

dokumencie  rejestrowym  właściwym  dla  formy  organizacyjnej  lub  innym  dokumencie.

Postanowienie  to  znajduje  potwierdzeni

e  w  pkt  9,  w  którym  Zamawiający  określił,  jakie 

dokumenty  należy załączyć do  oferty.  Z obu  tych postanowień  wynika, że na  ofertę składa 

się:  formularz  oferty,  formularz  ilościowo-cenowy  oraz  potwierdzony  opis  przedmiotu 

zamówienia.  

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  Aspen  Sp.  z  o.o.  oraz  konsorcjum  DGP  nie 

złożyli wraz z ofertą potwierdzonego opisu przedmiotu zamówienia. Zamawiający wezwał ich 

– na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp – do uzupełnienia treści złożonych dokumentów tj. 

1) Potwierdzony opis pr

zedmiotu zamówienia (zał. Nr  3 do SWZ).  

Zdaniem Odwołującego wezwanie do uzupełnienia treści złożonych dokumentów było 

nieprawidłowe, gdyż w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp nie można wzywać do uzupełnienia 

oferty 

po upływie terminu składania ofert.  

Od

wołujący  podkreślił,  że  potwierdzony  opis  przedmiotu  zamówienia  nie  został 

określony przez Zamawiającego jako przedmiotowy środek dowodowy. W rozdziale IV SWZ 

Zamawi

ający  wyraźnie  wskazał,  że  nie  wymaga  złożenia  wraz  z  ofertą  przedmiotowych 

środków  dowodowych.  Potwierdzony  opis  przedmiotu  zamówienia  nie  jest  również 

podmiotowym  środkiem  dowodowym,  bowiem  nie  został  wymieniony  w  rozdziale  VI  SWZ.   


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Ponadto,  p

otwierdzony  opis  przedmiotu  zamówienia  nie  może  zostać  uznany  –  w  świetle 

SWZ 

–  za  inny  dokument  lub  oświadczenie  w  rozumieniu  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp. 

Konstrukcja postanowień pkt 5 i 9 rozdziału XII SWZ wskazuje na to, że potwierdzony opis 

przedmiotu  zamówienia  stanowi  część  składową  oferty,  został  bowiem  wskazany  obok 

formularza  ofertowego  i  formular

za  ilościowo-cenowego  w  nawiasie,  w  którym  wyjaśniono 

pojęcie  „oferty”.  Gdyby  Zamawiający  traktował  potwierdzony  opis  przedmiotu  zamówienia 

jako  „inny  dokument  lub  oświadczenie”  w  rozumieniu  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  to 

wymi

eniłby  ten  dokument  w  wyliczeniu  dokumentów  składanych  wraz  z  ofertą  obok  takich 

dokumentów,  jak  dokumenty  potwierdzające  umocowanie  do  reprezentowania,  czy 

oświadczenie z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp. Tym samym nie powinno budzić wątpliwości, że 

p

otwierdzony opis  przedmiotu  zamówienia  – jako część  oferty  –  nie podlegał  uzupełnieniu. 

Uchybienie wykonawców dotyczyło zaniechania złożenia istotnej części oferty. Zamawiający 

wskazał  na  konieczność  załączenia  potwierdzonego  opisu  przedmiotu  zamówienia  do 

formularza  ofertowego  i  formularza  ilościowo-cenowego  –  w  dwóch  jednostkach 

redakcyjnych SWZ 

– pkt 5 i pkt 9 rozdziału XII, dotyczącego sposobu przygotowania oferty. 

Ponadto  Zamawiający  wezwał  obu  wykonawców  do  uzupełnienia  tego  dokumentu,  co 

potwierdza  t

ylko,  że  uznawał  niezłożenie  potwierdzonego  opisu  przedmiotu  zamówienia  za 

istotny  brak. 

Oferty  wykonawców,  którzy  nie  złożyli    potwierdzonego  opis  przedmiotu 

zamówienia,  powinny  zostać  zatem  odrzucone,  a  wybór  oferty  niezawierającej 

potwierdzonego  przez  w

ykonawcę  opisu  przedmiotu  zamówienia  jest  niezgodny  z  ustawą 

Pzp. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  post

ępowania  oraz  biorąc  pod 

uwag

ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Sygn. akt KIO 1103/22 

Izba ustal

iła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zama

wiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polega

jącej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do p

ostępowania odwoławczego skutecznie przystąpili: wykonawca Aspen Sp. z o.o. 

(po  stronie  Zamawia

jącego)  oraz  Konsorcjum:  Naprzód  Hospital  Sp.  z  o.o.,  Naprzód 

Marketing Sp. z o.o. (po s

tronie Odwołującego). Izba stwierdziła, że ww. wykonawcy zgłosił 

p

rzystąpienie  do postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w rozstrzygnięciu 

odw

ołania na korzyść strony, do której przystąpili. 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zgodnie  z  rozdz.  III  SWZ  p

rzedmiotem  zamówienia  jest  świadczenie  usługi 

polegającej na „Kompleksowym utrzymaniu czystości i dezynfekcji pomieszczeń”, dalej jako 

„przedmiot  zamówienia”.  Przedmiot  zamówienia  realizowany  będzie  w  obiektach 

Zamawiającego znajdujących się w następujących lokalizacjach: 

1) Szpital 01-401 

Warszawa ul Górczewska 89; 

2) Przychodnia 00-

127 Warszawa ul. Śliska 5; 

3) Przychodnia 01-

401 Warszawa ul Górczewska 89; 

4) Przychodnia 02-

106 Warszawa ul. Pawińskiego 2; 

5) Przychodnia 03-841 Warszawa ul. Grochowska 278; 

6) Przychodnia 00-950 Warszawa ul. Moliera 5. 

W  rozdz.  XIV  SWZ  (Opis  sposobu  obliczenia  ceny) 

Zamawiający  zamieścił  m.in. 

następujące postanowienia: 

1.  W  formularzu 

ilościowo  –  cenowym,  stanowiącym  Załącznik  nr  2  do  SWZ,  Wykonawca 

wskaże  w  ramach  danego  obiektu  ceny  jednostkowe  netto  za  1  m²  dla  danego 

pomieszczenia,  wartość  netto  za  1  miesiąc  świadczenia  usługi  (stanowiącą  iloczyn 

powierzchni  w  m²  danego  pomieszczenia  oraz  ceny  jednostkowej  netto  za  1  m²  dla  tego 

pomieszczenia  oraz  wartość  „Razem”,  jako  sumę  wszystkich  wartości  netto  za  1  miesiąc 

świadczenia usługi, zgodnie z treścią tego formularza. 

Wykonawca  zobowiązany  jest  wypełnić  formularz  oferty,  stanowiący  Załącznik  nr  1  do 

SWZ 

podając  w  nim  całkowitą  wartość  netto,  oraz  całkowitą  wartość  brutto  za  realizacje 

zamówienia tj. za 24 miesiące. 

Stosownie  do 

§  8  ust.  3  wzoru  umowy,  należność  z  tytułu  realizacji  Umowy  płatna 

będzie  za  faktycznie  wyświadczone  usługi  za  dany  okres  sprawozdawczy  (miesiąc 

kalendarzowy) n

a podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT. 

W  załączniku  nr  3  do  SWZ  (Opis  przedmiotu  zamówienia)  Zamawiający  określił 

częstotliwość i godziny świadczenia usług w poszczególnych obiektach. 

Zgodni

e  z  protokołem  postępowania  wartość  zamówienia  została  przez 

Zamawiającego  określona  na  kwotę  4.  878.048,78  zł.  Podana  przez  Zamawiającego  przed 

otwarciem  ofert  kwota, 

jaką  zamierza  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia,  to 

6.000.000 zł brutto. 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

W postępowaniu zostały złożone oferty z następującymi cenami: 

Konsorcjum Naprzód: 4.559.453,02 zł, 

2)  LARES M.P.: 4.828.708,02 

zł, 

3)  Konsorcjum DGP: 4.331.728,78 

zł, 

4)  Aspen Sp. z o.o.: 3.921.948,97 

zł. 

Pismem z 25 marca 2022 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Aspen, na podstawie 

art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp, 

do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących 

zaoferowanej ceny. Zamawiaj

ący wskazał w wezwaniu: 

Zgodnie z wymaga

niami Zamawiającego tj.: wymogiem zatrudnienia personelu przynajmniej 

na umowę cywilno-prawną z minimalną stawką obowiązującą w 2022 roku, minimalny koszt 

wykonania  usługi  w  zakreślonym  wymiarze  na:  w  przychodni  na  ul.  Pawińskiego  wynosi 

840,29 zł natomiast, cena złożonej przez Państwa oferty wynosi 4 597,40 zł.; w przychodni 

na ul. Moliera wynosi 2 482,20 

zł. natomiast cena złożonej oferty wynosi 979,50 zł. 

W  związku  z  powyższym  Zamawiający  żąda  od  Wykonawcy  wyjaśnień  dotyczących 

zaoferowanej  ceny  oferty 

w  zakresie  realizacji  zamówienia  w  przychodniach  przy  ul. 

Pawińskiego  2  oraz  przy  ul.  Moliera  5,  w  tym  elementów,  które  mają  wpływ  na  wysokość 

ceny, a w szczególności w zakresie: 

zarządzania procesem świadczonych usług 

wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług 

zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstaw

ie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r. 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych 

właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie; 

-  zgod

ności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska; 

wypełniania  obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania  części  zamówienia 

podwykonawcy. 

Wykonawca  pow

inien  przedstawić  szczegółową  kalkulację  ceny,  w  tym  wykazać 

udokumentować  wszystkie  okoliczności  związane  i  mające  wpływ  na  rzetelną  kalkulację 

ceny oferty oraz wyjaśnić, czy w cenie oferty został uwzględniony zysk. (…) 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Pismem z 30 marca 2022 r. wykona

wca Aspen złożył następujące wyjaśnienia: 

…) Mając na uwadze przesłane przez Państwa wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie 

ceny, 

w  pierwszej  kolejności  zwracamy  Państwa  uwagę  na  zapis  rozdziału  XIV  swz  –  opis 

sposobu obliczenia  ceny pkt  9 cyt. 

„Ocenie podlegać będzie cena brutto oferty”. Zasadnym 

w tym 

przypadku  było  oparcie  kalkulacji  ce  nowej  sporządzonej  dla  potrzeb  opracowania 

ceny  oferty 

tj.  zgodnie  z  rozdziałem  XIV  swz  –  opis  sposobu  obliczenia  ceny  pkt  2  – 

całkowitej  wartości  netto,  oraz  całkowitą  wartość  brutto  za  realizację  zamówienia  tj.  za  24 

miesiące. Wychodząc z tego założenia spółka uznała, iż dla celów postępowania jest istotna 

końcowa wartość brutto oferty, a wypełniony formularz ilościowo-cenowy o którym mowa w 

pkt 1 rozdziału XIV swz - opis sposobu obliczenia ceny, stanowiącym załącznik nr 2do SWZ 

ma  charakter  pomocniczy, 

służący  głównie  do  rozliczeń  pomiędzy  Wykonawcą 

Zamawiającym.  Tym  też  sposobem,  spółka  wypełniając  załącznik  nr  2  przyjęła  stawki 

wynikające z wewnętrznych obliczeń, przyjmując zasadę obliczeń całościowych dla Szpitala 

oraz  dla  pozostałych  placówek  (przychodni).  W  związku  z  powyższym,  niezasadnym  jest 

uznawanie  podziału  na  dodatkowe  części  zamówienia,  tak  jak  to  nastąpiło  w  ocenie  spółki 

poprzez  wezwanie  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień.  Fakt  niepodzielności  zadania  został 

określony  w  pkt  8  rozdziału  III  swz  –  opis  przedmiotu  zamówienia  cyt.  „Zamawiający  nie 

dokonuje  podziału  zamówienia  na  części.  Tym  samym  Zamawiający  nie  dopuszcza 

składania  ofert  częściowych,  o  których  mowa  w  art.  7  pkt  15  ustawy  Pzp.  Powody 

niedokonania  podziału  zamówienia  na  części.  Nie  przewiduje  się  możliwości  podziału 

zamówienia na części z uwagi na fakt, iż ze względów technicznych i organizacyjnych usługa 

powinna być realizowana przez jednego Wykonawcę. Podzielenie zamówienia na części nie 

spowoduje,  iż  w  zakresie  poszczególnych  części  nastąpi  rozszerzenie  kręgu  Wykonawców 

mogących  ubiegać  się  o  zamówienie.  Natomiast  w  przypadku  podziału  zamówienia  na 

części  koszty  realizacji  całości  zamówienia  będą  większe  a  ryzyko  niezrealizowania  jednej 

części  bądź  opóźnienie  w  realizacji  może  zagrozić  prawidłowej  realizacji  całości 

zamówienia.  Dodatkowo  może  wystąpić  ryzyko  wzrostu  zakażeń  co  z  punktu  widzenia 

obecnej sytuacji epidemiologicznej jest niedopuszczalne. 

Ponadto przy podziale zamówienia 

na  części  konieczne  będzie  większe  zaangażowanie  Zamawiającego  (koordynacja  działań 

kilku  Wykonawców”.  Spółka  działając  w  dobrej  wierze,  oraz  w  oparciu  o  wytyczne, 

wskazania 

i uwagi Zamawiającego w swz uznała, że odpowiedzią na określone w swz zapisy 

winna  zostać  przedstawiona  oferta  całościowa,  a  pozornie  utworzone  części  nie  mają 

żadnego  znaczenia  przy  ocenie  prawidłowości  tworzenia  ceny  brutto  oferty.  W  związku 

niemożliwością  dokonania  innej  interpretacji  swz  stało  się  zasadne  uznanie  podziału 

określonego  w  załączniku  nr  2  do  swz  formularzu  ilościowo  cenowym  za  drugorzędne  lub 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

rzeczywistości nieistotne, mające charakter pomocniczy, głównie służące do prowadzenia 

rozlicz

eń pomiędzy Wykonawcą a Zamawiającym. 

tym miejscu pragniemy zwrócić uwagę na fakt pozyskania dokumentacji przetargowej od 

Zama

wiającego zarówno w zakresie ofert konkurencji jak i korespondencji zwłaszcza pisma 

Konsorcjum  Firm  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.  (Lider  Konsorcjum),  ul.  Zygmunta 

Słomińskiego 15/52, 00-195 Warszawa, z dnia 23.03.2022 r. , mającego na celu zburzenie 

prawidłowo  prowadzonego  postepowania.  Takie  działanie  stanowi  częste  zabiegi  Firm 

Konkurencyjnych,  zwłaszcza,  iż  wskazana  spółka  obecnie  realizuje  usługę  na  podstawie 

poprzedniego postepowania przetargowego. 

Mając na uwadze wskazane w wezwaniu wytyczne w szczególności potwierdzamy: 

zgodność  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy:  przewidziana  stawka  netto  za 

roboczogodzinę wynosi 14,50 zł (minimalna stawka zgodnie z przepisami wynosi obecnie  

14,07 zł netto). Kwota ta jest równoznaczna z wynagrodzeniem brutto w wysokości 3.100,00 

PLN 

za  pełny  etat,  podczas  gdy  minimalne  wynagrodzenie  zgodnie  z  przepisami  Prawa 

Pracy wynosi 3.010,00 PLN 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie, 

- planowany zysk na poziomie 5%, oraz 

koszty materiałowe, w tym koszty sprzętu, środków chemicznych, worków itp., 

- koszty administracyjne, koszty nadzoru. 

Spółka Aspen sp. z o.o. należy do międzynarodowej grupy spółek ATALIAN Global Services 

z  sie

dzibą  we  Francji.  Mając  na  uwadze  ogromne  doświadczenie,  podpisane 

międzynarodowe  kontrakty  z  dostawcami  środków  do  utrzymania  czystości,  sprzętu,  jak 

i korzyst

anie  z  przyjętych  w  grupie  standardów  utrzymania  czystości  z  pełną 

odpowiedzialnością składamy oferty w oparciu o zysk na poziomie 5%. 

W  załączeniu  przedstawiamy  szczegółowe  wyliczenia  dotyczące  organizacji  oraz  kosztów 

pracy na poszczególnych przychodniach. (kalkulator BSO).  

Należy również podkreślić, iż cena zaoferowana przez spółkę jest niższa tylko o około 11% 

od średnich cen zaoferowanych przez Firmy konkurencyjne odpowiednio: Naprzód Marketing 

sp. z o.o. 

– 4.559.453,02 zł, LARES M. P. – 4.828.708,02 zł, Konsorcjum DGP Clean Partner 

sp. z o.o. 

– 4.331.728,78 zł, Aspen sp. z o.o. – 3.921.948,97 zł. Średnia cen złożonych ofert 

wynosi: 4.410.459,69 zł i jest o 488.510,72 zł wyższa od oferty spółki Aspen sp. z o.o. Jak 

łatwo  można  zauważyć,  w  tym  przypadku  nie  zachodzi  przesłanka  obligująca 

Zamawiającego do badania oferty pod kątem rażąco niskiej ceny. 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Dla  spółki  niezwykle  ważnym  elementem  jest  zapewnienie  zatrudnienia  pracownikom  oraz 

osiągnięcie  stałego  zysku.  Istotnym  dla  przedmiotu  sprawy  stał  się  fakt  utraty  z  dniem 

28.02.2022  roku  kontraktu  realizowanego  w  Uniwersyteckim  Centrum  Zdrowia  Kobiety 

i Noworodka  Warszawskiego  Uniwersytetu  Medycznego  sp.  z  o.o.,  ul.  Sokratesa 

Starynkiewicza  1/3,  02-015  Warszawa  (

umowa  w  załączeniu),  powodujący  w  pierwszej 

kolejności możliwość pozyskania sprzętu który od 1 marca 2022 roku nie był już przez spółkę 

wykorzy

stywany a może stanowić dosprzętowienie przy realizacji usługi w Państwa obiekcie. 

Istotne  dla  spółki  stało  się  również  zapewnienie  Koordynatorowi  utraconego  kontraktu 

zatrudnienia  (osoba  Koordynatora  została  podana  w  uzupełnieniu  dokumentów  –  wykaz 

osób). 

Należy również jednoznacznie podkreślić, iż strategia spółki w związku z trwającą epidemią 

COVID-

19 zakłada stały obrót przy uzyskaniu średniej marży, co zapewnia stałe zatrudnienie 

pracowników  bezpośrednio  uczestniczących  przy  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  jak 

części kadrowo-księgowo-administracyjnej. 

Mając  na  uwadze  przedstawione  argumenty  z  których  jasno  wynika,  iż  oferta  nie  zawiera 

rażąco  niskiej  ceny,  a  jedynie  odmienne,  aczkolwiek  zgodne  z  wymogami  swz  parametry 

cenowe  w  formula

rzu  ilościowo-cenowym  potwierdzamy  prawidłowość  obliczenia 

ceny oferty. 

Wykona

wca załączył do wyjaśnień: kopię umowy zawartej z Uniwersyteckim Centrum 

Zdrowia  Kobiety  i  Noworodka  Warszawskiego  Uniwersytetu  Medycznego  Sp.  z  o.o.  oraz 

rozbicie  ceny  ofertowej  dla  Szpitala  i  zbiorczo  dla  przychodni  (koszty  personalne,  koszty 

materiałowe  z  wyszczególnieniem  poszczególnych  materiałów,  koszty  ogólne  oraz  zysk), 

także  tabele  przedstawiające  organizację  pracy  dla  Szpitala  oraz  dla  przychodni. 

Zestawienie 

dotyczące przychodni obejmuje następujące informacje: 

Organizacja pracy - PRZYCHODNIE 

Lp

Obsada / Miejsce 

- Opis Pracy 

godziny 

ilość  

pracowników 

rbh/dzień  / 
RBH  

ilość dni 

pracy w 

tygodniu 

Stawka brutto  

dla pracownika 

Rodzaj 
umowy 

rbh/m-

1  Przychodnia 

Górczewska 

2  Serwis dzienny 

                
20,00 zł 

UoP 

Sprzątanie 
popołudniowe 

                
20,00 zł 

UoP 

4  Przychodnia 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

Śliska 

5  Serwis dzienny 

                
20,00 zł 

UoP 

Sprzątanie 
popołudniowe 

                
20,00 zł 

UoP 

7  Przychodnia 

Pawińskiego 

8  Serwis dzienny  

                
20,00 zł 

UoP 

Sprzątanie 
popołudniowe 

                
20,00 zł 

UoP 

10 Przychodnia 

Grochowska 

Sprzątanie 
popołudniowe 

                
20,00 zł 

UoP 

12 Przychodnia 

Moliera 

Sprzątanie 
poranne 

                
20,00 zł 

UoP 

Sprzątanie 
popołudniowe 

                
20,00 zł 

UoP 

Ilość 

FTE >>> 

Pismem  z  11  kwietnia  2022  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

wykonawcy Aspen jako najkorzystniejszej. 

Zarzut nr 1 

Zarzut jest zasadny. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

j

est  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Warunki  zamówienia,  stosownie  do  art.  7  pkt  29 

ustawy  Pzp,  to 

warunki,  które  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  wynikające  w  szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagań 

z

wiązanych  z  realizacją  zamówienia,  kryteriów  oceny  ofert,  wymagań  proceduralnych  lub 

projektowanych  postanowień  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Podstawa  do 

odrzucenia oferty  istnieje zatem 

w sytuacji, kiedy oferowane przez wykonawcę świadczenie 

jest  niezgodne  p

od  względem  merytorycznym  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego. 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

W  ocen

ie  Izby  w  rozpoznawanej  sprawie  zaistniały  przesłanki  do  odrzucenia  oferty 

wykonawcy Aspen na podstawie art. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, oferta ta jest bowiem 

niezgodna  z  wymaganiami 

określonymi  przez  Zamawiającego  w  OPZ,  a  dotyczącymi 

harmonogramu świadczenia usług. 

Wskazać  należy,  że  Zamawiający  określił  w  OPZ  w  sposób  jednoznaczny 

częstotliwość  usług  i  przedziały  godzinowe,  w  których  mają  one  być  świadczone 

poszczególnych  lokalizacjach.  Co  więcej,  Zamawiający  wyraźnie  wskazał,  że  praca  ma 

być  wykonywana  wg  harmonogramu  pracy  oraz  że  musi  odbywać  się  w  sposób 

nieutrudniający  pracy  personelu  (str.  5  OPZ).  Wobec  tak  jednoznacznego  określenia 

wymagań  w  zakresie  harmonogramu  świadczenia  usług,  wszelkie  odstępstwa  od  tego 

harmonogramu należy uznać za merytoryczną niezgodność oferty z warunkami zamówienia. 

Izba  stwierdziła,  że  –  jak  wynika  ze  złożonych wyjaśnień  –  wykonawca  Aspen 

zakłada  realizację  usług  niezgodnie  z  określonym  w  OPZ  harmonogramem.  Zakres  tych 

niezgodności jest następujący: 

Miejsce 

OPZ 

Oferta 

Szpital 

V piętro, Zakład Rehabilitacji (sale chorych) 

od 

do 

7 dni w tygodniu 

od 07.00 do 15.00 

7 dni w tygodniu 

VI piętro, Zakład Rehabilitacji   

Od 

do 

5 dni w tygodniu 

Od 13.00 do 21.00 

7 dni w tygodniu 

Ca

ły szpital  (serwis nocny) 

od 

do 

7 dni w tygodniu 

od 18.00 do 06.00 

7 dni w tygodniu 

Parter,  Gabinety  kosmetologii  oraz  korytarz  na 
parterze  

od 

do 

5 dni w tygodni 

od 13.00 do 21.00 

7 dni w tygodniu 

Parter, 

Zakład Rehabilitacji – Basen  

od 

do 

2 dni w tygodniu 

od  07.00  do  13.00  od  13.00  do 
19.00 

3 dni w tygodniu 

Piwnica, Szatnie 

od 

do 

2 dni w tygodniu 

od 18.00 do 06.00 

7 dni w tygodniu 

Przychodnia 

ul. Pawińskiego 2 

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem  pomieszczeń  i  od  14.00  do  Sprzątanie popołudniowe 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

metrów  

pon., wt. 

śr. czw. 

od 14.00 do 20.00 

5 dni w tygodniu 

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem  pomieszczeń  i 
metrów  

od 

do 

p

iątek 

Przycho

dnia ul. Górczewska 89  

Serwis dzienny  

od 

do 

5 dni w tygodniu 

od 08.00 do 12.00 

5 dni w tygodniu 

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem  pomieszczeń  i 
metrów  

od 

do 

pon., śr. czw. pt. 

Sprzątanie popołudniowe  

od 15.00 do 20.00 

5 dni w tygodniu 

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem  pomieszczeń  i 
metrów  

od 

do 

wtorek 

Przychodnia ul. Moliera 5  

Sprzątanie  zgodne  z  wykazem  pomieszczeń  i 
metrów  

od 

do 

5 dni w tygodniu 

od 16.00 do 19.00 

5 dni w tygodniu 

Za  chyb

ioną  należy uznać argumentację wykonawcy  Aspen,  który twierdził  podczas 

rozprawy

, że organizacja pracy w dużej mierze pokrywa się SWZ i jest zgodna z ustaleniami 

z  wizji  lokalnej.  Wskaz

ać  należy,  że  wobec  jednoznacznego  określenia  przez 

Zamawiającego harmonogramu prac, wykonawca zobowiązany był zaoferować świadczenie 

usług w sposób w pełni zgodny z tym harmonogramem, a postanowienia SWZ nie pozwalają 

na 

żadne  odstępstwa,  w  tym  na  takie,  których  podstawą  byłaby  przeprowadzona  wizja 

lokalna. Nie 

ma żadnych podstaw twierdzić, że celem wizji lokalnej było dostosowanie przez 

wyko

nawcę harmonogramu prac do ustaleń wynikających z tej wizji.  

Nie  za

sługuje  również  na  uwzględnienie  argumentacja  wykonawcy  Aspen,  że 

odstępstwa  od  harmonogramu  polegają  na  przesunięciu  przedziałów  godzinowych, 

zachowaniem lub nawet zwiększeniem liczby godzin świadczenia usług. Po pierwsze, nie 

dotyczy to wszystkich 

niezgodności z harmonogramem (zakładany przez wykonawcę serwis 

dzienny w Przychodzi 

ul. Górczewska 89 jest od dwie godziny krótszy niż wymagany przez 

Zamawiającego),  po  drugie  –  samo  zachowanie  lub  nawet  zwiększenie  liczby  godzin 

świadczenia  usług  nie  może  świadczyć  o  zgodności  oferty  z  SWZ,  Zamawiający  określił 

bowiem  wprost  prze

działy  godzinowe  i  nie  zezwolił  na  odstępstwa  w  tym  zakresie. 

Bezpodstawne  jest  twierdzenie,  że  samo  zachowanie  liczby  godzin  świadczenia  usług  jest 

wyst

arczające,  a  zwiększenie  tej  liczby  jest  dla  Zamawiającego  korzystne.  Należy  mieć  na 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

uwadze, że harmonogram prac ma realizować potrzeby Zamawiającego oraz nie kolidować 

z prowadz

oną w placówkach Zamawiającego działalnością. W związku z tym odstępstwa od 

wymagań  Zamawiającego  muszą  być  uznane  za  niezgodność  oferty  z  warunkami 

zamówienia, stanowiącą podstawę do odrzucenia oferty. 

W odniesieniu do 

pozostałych zarzucanych przez Odwołującego niezgodności oferty 

wykonawcy  Aspen  z  warun

kami  zamówienia,  Izba  stwierdziła,  że  sprowadzają  się  one  do 

twierdzeń  o  niedoszacowaniu  ceny  oferty,  w  tym  w  zakresie  kosztów  pracy.  Są  to  więc 

kwestie,  które  mogą  świadczyć  o  zaoferowaniu  rażąco  niskiej  ceny  (zostały  one  zresztą 

podniesione 

przez  Odwołującego  również  w  ramach  zarzutu  nr  2)  i  które  powinny  być 

oceniane 

w  kontekście  złożonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień  dotyczących  sposobu 

kalkulacji  ceny.  Izba  nie  dopatrzyła  się  podstaw,  aby  zarzuty  te  zakwalifikować  jako 

niezgodność  oferty  z  SWZ,  skoro  ich  istotą  jest  zaniżenie  wyceny  oferty,  a  w  tym  zakresie 

ustawa przewiduje szczególną podstawę prawną odrzucenia oferty. 

Zarzut nr 2 

Zarzut jest zasadny. 

Zgodnie  z  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  j

eżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich 

istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub 

budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi 

odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

Zgodnie  z  art.  224  ust.  5  ustawy  Pzp,  o

bowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. 

Art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp  sta

nowi,  że  odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną 

lub  kosztem,  podleg

a  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym 

terminie

, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie 

ceny lub kosztu. 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Na 

wstępie zauważenia wymaga, że podstawą prawną wezwania wykonawcy Aspen 

do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  ceny  był  art.  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  wezwanie 

spowodowane  było  wątpliwościami  Zamawiającego  co  do  realności  ceny,  nie  zaś 

przekroczeniem  prog

ów określonych w art. 224 ust. 2 ustawy, obligujących Zamawiającego 

do 

uruchomienia  procedury  wyjaśniającej.  Jak  wskazał  Zamawiający  w  odpowiedzi  na 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

odwołanie,  wartość zamówienia  wskazana  w  protokole  omyłkowo  nie  została  dostosowana 

do  skróconego  okresu  realizacji  zamówienia  (24  miesiące  zamiast  pierwotnie  zakładanych 

30 miesięcy). 

Powyższe  wezwanie  dotyczy  części  składowych  ceny,  które  budziły  wątpliwości 

Zamawiającego  i  które  zostały  precyzyjnie  w  wezwaniu  do  wyjaśnień  wskazane  (cena  za 

realizacj

ę  zamówienia  w  przychodniach  przy  ul.  Pawińskiego  2  oraz  przy  ul.  Moliera  5). 

Skierowanie  tego  wezwania  jest  równoznaczne  z  powstaniem  po  stronie  wykonawcy 

obowiązku  złożenia  pełnych,  rzetelnych  i  popartych  dowodami  wyjaśnień,  a niewykazanie 

wyjaśnieniach, że ww. składniki ceny nie są rażąco niskie, obligowało Zamawiającego do 

odrzucenia  oferty.  Nie  zmienia  tego 

podnoszona  przez  wykonawcę  Aspen  okoliczność,  że 

początkowo  Zamawiający  nie  miał  wątpliwości  co  do  prawidłowości  zaoferowanej  ceny, 

a wezwanie  skierow

ał  dopiero  na  skutek  pisma  Odwołującego,  już  po  wezwaniu 

Przystępującego do złożenia dokumentów podmiotowych. Odnosząc się do tej argumentacji 

wskazać  należy,  że  skierowanie  wezwania  do  wyjaśnień  wywołało  skutek  w postaci 

nałożenia na wykonawcę ciężaru wykazania realności ceny oraz obowiązku rzetelnej oceny 

wyjaśnień przez Zamawiającego (i odrzucenia oferty w przypadku, gdy wyjaśnienia te nie są 

wystarczające),  bez  znaczenia jest  natomiast moment  skierowania tego  wezwania i  to,  czy 

wątpliwości  Zamawiającego  powstały  w związku  z  zastrzeżeniami  innego  wykonawcy.  Nie 

ma  również  znaczenia  okoliczność,  że  ocenie  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert  podlegała 

cena całkowita brutto. Wskazać należy, że badaniu pod kątem rażąco niskiej ceny podlegają 

istotne  części  składowe  ceny,  tj.  części,  które  z  uwagi  na  swój  udział  wartościowy  lub  ze 

względów merytorycznych mają istotne znaczenie dla realizacji zamówienia, a nie tylko takie 

cz

ęści  składowe,  które  stanowią  odrębne  kryterium  oceny  ofert.  Ponadto  błędne  jest 

stanowisko  Zamawi

ającego,  jakoby  ceny  dla  poszczególnych  placówek  miały  jedynie 

informacyjny  charakter,  ceny  te 

będą  bowiem  podstawą  rozliczeń  z  tytułu  realizacji 

zamówienia (zgodnie z § 8 ust. 3 wzoru umowy, należność z tytułu realizacji umowy płatna 

będzie za faktycznie wyświadczone usługi za dany okres sprawozdawczy). 

W  ocenie  Izby  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę  Aspen  nie  sposób  uznać  za 

wykazujące prawidłowość wyceny usług dotyczących przychodni przy ul. Pawińskiego 2 oraz 

przy  ul.  Moliera  5.  Pismo  wykonawcy  to  w  znacznej 

części  polemika  z  wezwaniem, 

p

olegająca  na  próbie  wykazania,  że  istotna  jest  tylko  cena  całkowita  oferty,  a  ceny  dla 

poszczególnych  obiektów  mają  charakter  pomocniczy  (jak już  wyżej  wskazano,  stanowisko 

to  jes

t  nieprawidłowe)  oraz  krytyczna  ocena  zgłoszonych  przez  Odwołującego  uwag. 

P

onadto  wyjaśnienia  zawierają  ogólnikowe  i  gołosłowne  deklaracje  o  zgodności  kosztów 

pracy  z  przepisami  prawa, 

ujęciu  w  cenie  kosztów  materiałowych  administracyjnych 

i nadzoru  oraz 

wysokość  zysku.  Dodatkowo  wykonawca  powołał  się  na  posiadane 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

doświadczenie,  bez  wskazania  przełożenia  tego  doświadczenia  na  wysokość  ponoszonych 

kosztów,  a  także  na  dysponowanie  sprzętem,  również  bez  określenia  znaczenia  tej 

okoliczności  dla  oferowanej  ceny  oraz  bez  przedstawienia  jakichkolwiek  dowodów.  Część 

opisowa  wy

jaśnień  jest  więc  lakoniczna  i  stanowi  zbiór  ogólnikowych  i  gołosłownych 

oświadczeń,  niepozwalających  zweryfikować  poprawności  dokonanej  przez  wykonawcę 

kalkulacji.  

Odnosząc  się  do  załączonych  do  wyjaśnień  kalkulacji  po  pierwsze  wskazać  należy, 

że  wykonawca  przedstawił  kalkulację  w  podziale  na  szpital  oraz  wszystkie  przychodnie 

łącznie,  bez  wyodrębnienia  kosztów  dotyczących  wskazanych  wezwaniu  lokalizacji.  Nie 

wiadomo,  jakie  kwoty  kosztów  związanych  chociażby  z  amortyzacją  sprzętu,  kosztów 

m

ateriałów  niezbędnych  realizacji  usług  czy  kosztów  ogólnych  zostały  przyjęte  do  wyceny 

usług w dwóch lokalizacjach. Jest to niezgodne z treścią wezwania do wyjaśnień i powoduje, 

że  prawidłowość  kalkulacji  ceny  dla  tych  lokalizacji  nie  może  zostać  zweryfikowana. 

Jedynymi  informacjami  dotyczącymi  poszczególnych  przychodni  są  informacje  o  sposobie 

organizacji  pracy, 

w  tym  liczbie  pracowników,  liczbie  roboczogodzin  i  stawce  brutto  za 

roboczogodzinę,  przy  czym  koszty  pracy  zostały  określone w sposób  ogólnikowy,  brak jest 

danych 

pozwalających  stwierdzić,  czy  ujęto  w  cenie  wszystkie  koszty  związane 

z zatrudni

eniem  pracowników.  Zawarta  w wyjaśnieniach  informacja,  że  spółka  wypełniając 

załącznik  nr  2 przyjęła  stawki  wynikające  z  wewnętrznych  obliczeń,  przyjmując  zasadę 

obliczeń całościowych dla Szpitala oraz dla pozostałych placówek (przychodni), potwierdza, 

że  nie  dokonano  kalkulacji  dla  poszczególnych  jednostek,  podczas  gdy  zgodnie  z  SWZ 

należało  wycenić  każdą  z  lokalizacji  odrębnie  i  ta  odrębna  wycena  będzie  podstawą 

rozliczeń z Zamawiającym.  

Pods

umowując,  wyjaśnienia  złożone  przez  wykonawcę  Aspen  nie  potwierdzają,  że 

istotne  części  składowe  ceny  (dotyczące  dwóch  przychodni  objętych  przedmiotem 

zamówienia)  zostały  skalkulowane  na  poziomie  rynkowym,  pozwalającym  na  pokrycie 

wszystki

ch kosztów realizacji usług, zatem oferta ww. wykonawcy podlega odrzuceniu. 

Wobec 

powyższego  Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający  naruszył  przepisy  ustawy 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Aspen  z  uwagi  na  jej  nie

zgodność 

z warunka

mi  zamówienia  oraz  na  zaoferowanie  rażąco  niskiej  ceny.  W  związku  z  tym,  że 

powyższe  naruszenia  miały  wpływ  na  wynik  postępowania,  odwołanie  –  stosownie  do  art. 

554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 

– podlegało uwzględnieniu. 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp  oraz 

§  5  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w sprawie  sz

czegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

o

dwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku 

postępowania  obciążając  kosztami 

post

ępowania Zamawiającego. 

Sygn. akt KIO 1112/22 

Izba ustal

iła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zama

wiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polega

jącej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  p

ostępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpili: 

wykonawca  Aspen  Sp.  z o.o.  oraz  Konsorcjum  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.,  SEBAN  Sp. 

z o.o., Partner Medica Sp. z o.o., 4 OP Sp. z o.o. Izba 

stwierdziła, że ww. wykonawcy zgłosił 

p

rzystąpienie  do postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w rozstrzygnięciu 

odwo

łania na korzyść Zamawiającego. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W rozdz. XII pkt 5 SWZ Zama

wiający zamieścił następujące postanowienie: 

Zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy Pzp 

– ofertę (formularz oferty wraz z formularzem ilościowo-

cenowym  i  z  opisem  przedmiotu  zam

ówienia)  oraz  oświadczenie  (JEDZ),  o  którym  mowa 

w art. 125 ust. 1 

ustawy Pzp, składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej 

opatrzonej  podpisem  kwalifikowanym  lub  w  postaci  elektronicznej  opatrzonej  podpisem 

zaufanym  lub  podpisem  osobistym  osoby 

upoważnionej  do  reprezentowania  wykonawców 

zgodnie  z  formą  reprezentacji  określoną  w  dokumencie  rejestrowym  właściwym  dla  formy 

organizacyjnej lub innym dokumencie. (

…) 

Zgodnie  z  rozdz.  XII  pkt  9  SWZ: 

Wraz  z  ofertą  (formularz  oferty  z  formularzem 

ilo

ściowo-cenowym  i  z  potwierdzonym  opisem  przedmiotu zamówienia) Wykonawca składa 

także, sporządzone w języku polskim: (…). 

Wykonawca  Aspen  oraz  Konsorcjum  DGP  nie  z

ałączyli  do  oferty  potwierdzonego 

opisu przedmiotu zamówienia. 

Pismem  z  15  marca  2022  r.  Zamawia

jący  wezwał  ww.  wykonawców,  na  podstawie 

art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  uzu

pełnienia  potwierdzonego  opisu  przedmiotu  zamówienia 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

(załącznik  nr  3  do  SWZ).  Ww.  wykonawcy  uzupełnili  wskazany  przez  Zamawiającego 

dokument, zgodnie z 

treścią wezwania. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

jest niezgodna z warunkami zamówienia.  

Odrzucenie oferty na podstawie 

powyższego przepisu może nastąpić w sytuacji, gdy 

zaoferowane  przez 

wykonawcę  świadczenie  nie  odpowiada  merytorycznym  wymaganiom 

dotyczącym cech czy sposobu wykonania oferowanego przedmiotu zamówienia. Nie każde 

zatem  uchybienie 

w  złożonej  ofercie może  zostać  zakwalifikowane  jako niezgodność  oferty 

z wa

runkami zamówienia, uzasadniająca jej odrzucenie. Ponadto podkreślenia wymaga, że 

oferta  stanowi  oświadczenie  woli  podlegające  wykładni,  a  poszczególne  elementy  tego 

oświadczenia nie powinny być oceniane w oderwaniu od pełnej treści oferty oraz wymagań 

zam

awiającego. Jak wskazano w publikacji Urzędu Zamówień Publicznych z 2021 r. Prawo 

zamówień  publicznych.  Komentarz:  Podstawą  do  odrzucenia  oferty  jest  niezgodność  treści 

oferty  z  warunkami  zam

ówienia.  Na  treść  oferty  składa  się  świadczenie  wykonawcy. 

Niezgodno

ść treści oferty z warunkami zamówienia polega na sporządzeniu i przedstawieniu 

oferty  w  spos

ób niezgodny z tymi  warunkami, tj.  w sposób  nieodpowiadający  wymaganiom 

zamawiaj

ącego  w odniesieniu  do  przedmiotu  zamówienia,  sposobu  jego  realizacji  i  innych 

warunk

ów zamówienia określonych m.in. w art. 91–98 Pzp. Norma art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp 

odnosi si

ę do merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawców świadczenia oraz 

merytorycznych wymaga

ń zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia jego 

ilo

ści  lub  jakości,  warunków  realizacji  lub  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania 

zam

ówienia

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  należy  stwierdzić,  że  niezrealizowanie  wymagania 

d

ołączenia  do  oferty  potwierdzonego  Opisu  przedmiotu  zamówienia,  nie  może  stanowić 

podstawy  odrzucenia  oferty. 

Podkreślenia  wymaga,  że  nie  był  to  dokument,  którego  treść 

mogła  być  różna  zależnie  od  woli  wykonawcy,  ale  przygotowany  przez  Zamawiającego 

załącznik  do  SWZ.  Dodatkowo  zauważenia  wymaga,  że  w  punkcie  1  formularza  oferty 

wykonawcy 

złożyli  oświadczenia  o  treści:  Oświadczamy,  że  zapoznaliśmy  się  ze 

Specyfikacj

ą  Warunków  Zamówienia  i  uznajemy  się  za  związanych  określonymi  w  niej 

wymaganiami  i  zasadami  post

ępowania,  co  oznacza  również  akceptację  załączników  do 

SWZ. 

Wskazać  także  należy,  że  o  tym,  czy  określony  dokument  stanowi  część  oferty, 

przesądza  jego treść  i  charakter.  Nawet  jeśli  sformułowanie  z  rozdz.  XII  pkt  9  SWZ  mogło 

sugerować,  że  Zamawiający  uznaje  za  ofertę  także  potwierdzony  opis  przedmiotu 


Sygn. akt  KIO 1103/22 
 

KIO 1112/22 

zamówienia,  to  nie  można  pominąć,  że  dokument  ten  został  opracowany  przez 

Zamawiającego,  był  taki  sam  dla  wszystkich  wykonawców  i  nie  podlegał  modyfikacjom 

zależności  od  woli  wykonawcy,  a akceptacja  wszystkich  postanowień  SWZ  nastąpiła 

w samym  formularzu  oferty.  W  tej  sytuacji  nie  spo

sób  uznać  uzupełnienia  potwierdzonego 

OPZ za zmianę oferty.  

Tym 

samym 

Zama

wiający, 

wzywając 

Przystępujących 

do 

uzupełnienia 

potwierdzonego OPZ, 

postąpił zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, który stanowi, że jeżeli 

wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  podmiotowych 

środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub 

są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do 

ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie.  Skoro  przepis  ten 

zezwala  na  wezwanie  do 

uzupełnienia  innych  dokumentów,  to  wezwanie  do  uzupełnienia 

dokumentu

, który nie zmienia treści oferty, należy uznać za dopuszczalne. 

Wobec 

powyższego odwołanie podlegało oddaleniu. 

O kosztach 

postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp  oraz 

§  5  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w sprawie  sz

czegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

o

dwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku 

postępowania  obciążając  kosztami 

post

ępowania Odwołującego. 

Przewodnicz

ący: