KIO 1052/22 WYROK dnia 16 maja 2022 roku

Stan prawny na dzień: 26.09.2022

Sygn. akt: KIO 1052/22 

WYROK 

z dnia 16 maja 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Aleksandra Kot 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11  maja  2022  roku  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  19  kwietnia  2022  roku  przez 

wykonawc

ę  G.  G.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  Usługi 

Transportowe  G.  G. 

z siedzibą w miejsc. Kazimierzówka  w postępowaniu prowadzonym 

przez 

zamawiającego Gminę Uścimów z siedzibą w miejsc. Stary Uścimów  

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  -  Gminie  Uścimów  z  siedzibą 

miejsc. Stary Uścimów: unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy G. G. prowadzącego działal-

ność  gospodarczą  pod  firmą:  Usługi  Transportowe  G.  G.  z  siedzibą  w miejsc.  Kazi-

mierzówka, powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

2.  kosztami 

postępowania  obciąża  zamawiającego  –  Gminę  Uścimów  z  siedzibą 

miejsc. Stary Uścimów i:   

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500,00  zł 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100) uiszczoną przez wykonawcę 

G. G. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Usługi Transportowe 

G.  G. 

z  siedzibą  w  miejsc.  Kazimierzówka  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz 

kwotę  3 600,00  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  00/100)  poniesioną 

przez 

wykonawcę  G.  G.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą: 

Us

ługi  Transportowe  G.  G.  z siedzibą  w  miejsc.  Kazimierzówka  tytułem 

kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, 


zasądza  od  zamawiającego  -  Gminy  Uścimów  z  siedzibą  w  miejsc.  Stary 

Uścimów na rzecz wykonawcy G. G. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod  firmą:  Usługi  Transportowe  G.  G.  z  siedzibą  w miejsc.  Kazimierzówka 

kwotę  11  100,00  zł  (słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych  00/100) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od 

odwołania  w  kwocie  7  500,00  zł  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych 

/100)  oraz  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  wykonawcy  G.  G. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Usługi Transportowe G. G. 

z  siedzibą  w  miejsc.  Kazimierzówka  w  kwocie  3 600,00  zł  (słownie:  trzy 

tysiące sześćset złotych 00/100). 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 

11 września 2019 roku Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  roku  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie  14  dni  od  dni

a  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

…………………………. 


 
Sygn. akt KIO 1052/22 

Uzasadnienie 

Gmina 

Uścimów  z  siedzibą  w  miejsc.  Stary  Uścimów  (dalej:  „Zamawiający”  oraz 

„Gmina  Uścimów”)  prowadzi  na  podstawie  art.  275  pkt  1  ustawy  z dnia  11  września  2019 

roku 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 roku poz. 1129 ze zm., dalej: „ustawa 

Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  pn. 

„Odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  terenu  Gminy  Uścimów  w 

2022/2023 r.

” (Sprawa nr IPF.271.11.2022, dalej: Postępowanie”). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

dnia 9 marca 2022 roku pod numerem: 2022/BZP 00080899/01. 

W  dniu  14  kwietnia 

2022  roku  Zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

P

ostępowania.  W  informacji  o  rozstrzygnięciu  Gmina  Uścimów  przekazała  wykonawcom 

ubiegającym  się  o  udzielenie  zamówienia,  że  za  najkorzystniejszą  uznała  ofertę  złożoną 

przez  K.  K. 

prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  Firma  Handlowo-Usługowa 

„DANKOR”  K.  K.  z  siedzibą  w  miejsc.  Włodawa  (dalej:  „FHU  DANKOR”).  Ponadto 

Zamawiający  zawiadomił,  że  w  Postępowaniu  została  odrzucona  oferta  wykonawcy  G.  G. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Usługi Transportowe G. G. z siedzibą w 

miejsc. Kazimierzówka (dalej: „Odwołujący” oraz „G. G.”).  

19 kwietnia 2022 roku 

Odwołujący wniósł odwołanie od czynności dokonanych przez 

Zamawiającego w Postępowaniu polegających na: 

1)  odrzuceniu oferty G. G. 

w Postępowaniu; 

wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez FHU DANKOR.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp: 

1)  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit. b  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  128  ustawy  Pzp  poprzez  wadliwe 

odrzucenie oferty, przejawiające się w uznaniu, że Odwołujący nie spełnił warunków 

udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  w  rzeczywistości  G.  G.  spełnił  wszelkie 

wymagania 

postawione  przez  Zamawiającego  oraz  wszelka  wymagana 

dokumentacja została prawidłowo złożona Gminie Uścimów we właściwym terminie, 

w  tym  dokument  potwierdzający  posiadanie  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności 

cywil

nej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia w 

wysokości  co  najmniej  100 000,00  zł  (słownie:  sto  tysięcy  złotych  00/100)  wraz  z 

potwierdzeniem  jej  opłacenia,  jeżeli  nie  wynika  to  z  przedłożonego  dokumentu 

ubezpieczeniowego; 


2)  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez naruszenie 

zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  przejawiające 

się w uznaniu, iż Odwołujący nie przedłożył na wezwanie Zamawiającego stosownej 

dokumentacji  p

otwierdzającej  posiadanie  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności 

cywilnej 

w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia 

wysokości  co  najmniej  100 000,00  zł  (słownie:  sto  tysięcy  złotych  00/100)  wraz 

potwierdzeniem  jej  opłacenia,  jeżeli  nie  wynika  to  z  przedłożonego  dokumentu 

ubezpieczeniowego, co doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający nie dokonał 

rzetelnego  zbadania  złożonych  ofert  oraz  nie  uwzględnił,  iż  G.  G.  spełnił  wszystkie 

warunki udziału w postępowaniu i przedłożył wszystkie wymagane dokumenty i to w 

wy

maganej formie, zaś samo odrzucenie oferty Odwołującego przez Gminę Uścimów 

stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  co  w  konsekwencji  skutkowało  zaniechaniem 

odrzucenia 

wyżej wymienionej oferty.  

W związku z powyższym podstawowe żądania, jakie postawił Odwołujący to:  

uwzględnienie odwołania; 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty oraz 

czynności odrzucenia oferty G. G.; 

nakazanie 

Zamawiającemu 

powtórzenia 

czynności 

badania 

ofert 

uwzględnieniem odpowiedzi na wezwanie wysłanej Gminie Uścimów, 

ewentualnie  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  wezwania 

Odwołującego  do  wyjaśnienia  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz 

czynności wezwania G. G. do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych 

w z

akresie wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu; 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania, 

według rachunków, które zostaną przedłożone na posiedzeniu lub rozprawie.   

uzasadnieniu  odwołania  G.  G.  wskazał,  że  złożył  na  wezwanie  Zamawiającego 

wszelką  prawidłową  i  wymaganą  dokumentację,  w  tym  również  dokument  potwierdzający 

posiadane  ubezpieczenie  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej 

działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  w  wysokości  co  najmniej  100 000,00  zł 

(słownie: sto tysięcy złotych 00/100) wraz z potwierdzeniem jej opłacenia, jeżeli nie wynika to 

z  przedłożonego  dokumentu  ubezpieczeniowego.  W  ocenie  Odwołującego  nie  doszło  do 

niespe

łnienia warunków udziału w postępowaniu. G. G. podniósł, że o powyższym świadczy 

Polisa  Ubezpieczenia  Odpowiedzialności  Cywilnej  Przewoźnika  Drogowego  w  Ruchu 

Krajowym/Międzynarodowym nr 1031859705. Odwołujący zaznaczył, że w Oświadczeniu do 

Polisy 

Ubezpieczenia  Odpowiedzialności  Cywilnej  Przewoźnika  Drogowego  w  Ruchu 

Krajowym/Międzynarodowym nr 1031859705 w pkt 3 wskazano, że struktura przewożonych 


towarów to „Odbiór i transport odpadów komunalnych”, a udział ubezpieczenia wynosi 100 % 

tej polisy.  

W  dniu  6  maja  2022  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izb

y  Odwoławczej  wpłynęła 

odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości jako 

bezzasadnego. 

Zamawiający  wskazał,  że  polisy  złożone  przez  Odwołującego  w  odpowiedzi  na 

wezwa

nie do  złożenia podmiotowych środków  dowodowych z  dnia 25 marca  2022  roku  tj.: 

Polisa  Ubezpieczeniowa 

Odpowiedzialności  Cywilnej  Przewoźnika  Drogowego  w  Ruchu 

Krajowym/Międzynarodowym nr 1031859705 wydana przez PZU S.A. dnia 22 czerwca 2021 

roku wraz z pot

wierdzeniem jej opłacenia oraz Polisa ubezpieczeniowa nr 2022-1534782841 

wydana 

przez  UNIQA  TU  S.A.  dnia  21  lutego  2022  roku  dotycząca  odpowiedzialności 

cywilnej  zawodowej  przewoźnika  drogowego  wraz  z  potwierdzeniem  jej  opłacenia–  w  jego 

ocenie - nie potwi

erdzały posiadanego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie 

prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  zgodnie  z wymogami 

Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”).  

Gmina  Uścimów  podniosła,  że  w  związku  z  powstałymi  wątpliwościami,  w  celu 

prawi

dłowej  weryfikacji  przedłożonych  polis  OC,  w  dniu  5  kwietnia  2022  roku  zwróciła  się 

prośbą  do  Agenta  Ubezpieczeniowego  PZU  o  weryfikację  przedstawionych  polis.  Agent 

Ubezpieczeniowy  potwierdził,  iż  przedłożone  przez  Gabriela  Gorzela  polisy  OC  nie  są 

polisami  ubezpieczeniowymi  OC  od  prowadzonej  działalności,  wymaganymi  w  SWZ.  Z 

uzyskanych  informacji  wynika,  że  polisy  dotyczą  ubezpieczenia  przewożonego  mienia, 

ładunku w transporcie – przewożonych towarów środkami transportu wskazanymi w polisach 

(numery rejestracyjne pojazdów transportowych), a nie działalności związanej z przedmiotem 

zamówienia. 

Mając  na  uwadze  powyższe  Zamawiający  pismem  z  dnia  5  kwietnia  2022  roku 

wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  brakujących  podmiotowych  środków  dowodowych 

potwierdz

ających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  jednak  przedłożone 

dokumenty 

–  zdaniem  Gminy  Uścimów  -  w  dalszym  ciągu  nie  potwierdziły  posiadanego 

ubezpieczenia  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej 

przedmiotem zamówienia.  

W  ocenie 

Zamawiającego  brak  należytego  potwierdzenia  posiadania  ubezpieczenia 

OC  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  wypełnia 

przesłankę  przepisu  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp.  Gmina  Uścimów  uznała,  że 

z

łożone  przez  Gabriela  Gorzela  polisy,  zarówno  wystawiona  przez  PZU  jak  i  UNIQA,  nie 

potwierdzały  posiadanego  ubezpieczenia  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie 

prowadzonej 

działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  tj.  w  zakresie  odbioru, 

transportu i zagospodarowania odpadów. Zdaniem Zamawiającego polisa ubezpieczeniowa 


OC wykonawcy powinna zawierać co najmniej zakres wskazany w SWZ i Opisie przedmiotu 

zamówienia, lub szerszy, a żadna z polis przedłożonych przez Odwołującego tego wymogu 

nie spełnia.  

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie 

uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamó-

wienia  publicznego,  stanowiska  stron  złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu  roz-

prawy, a także przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do  odrzucenia  odwołania,  o  których 

stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp,  co 

uprawniało go do złożenia odwołania. 

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zawartych  w  nim  zarzutów  (art.  555 

ustawy  Pzp) 

z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności  postępowania  (art.  534  ust.  1 

ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt postę-

powania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).  

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla sprawy: 

Zgodnie z rozdziałem IV ust. 1 SWZ „Przedmiotem zamówienia jest odbiór, transport 

i zagospodarowanie  lub  przekazanie  do  zagospodarowania  wskazanych  w  opisie 

zamówienia 

odpadów 

komunalnych 

powstałych 

zebranych 

na 

wszystkich 

nieruchomościach,  na  których  zamieszkują  mieszkańcy,  położonych  w  granicach 

administracyjn

ych  Gminy  Uścimów,  w sposób  zapewniający  osiągnięcie  odpowiednich 

p

oziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz 

ograniczenie  masy  odpadów  komunalnych  ulegających  biodegradacji  przekazywanych  do 

składowania.  Dostarczenie  worków  foliowych  do  gromadzenia  odpadów  segregowanych  w 

ilości szacunkowej ok. 97 500 szt. przez cały okres trwania umowy (…)”

W  myśl  zapisów  rozdziału  VII  ust.  2  pkt  3  SWZ  „O  udzielenie  zamówienia  mogą 

ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:  

3)  sytuacji ekonomicznej lub finansowej: 


Wykonawca musi posiadać: 

ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej 

z przedmiotem zamówienia – w wysokości co najmniej 100 000,00 zł (słownie: sto tysięcy zł 

W przypadku ofert składanych wspólnie, wszyscy partnerzy muszą posiadać ubezpieczenie 

od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności.  Dopuszcza  się 

sumowanie wartości polis poszczególnych uczestników składających ofertę celem uzyskania 

wartości nie mniejszej niż wymagana kwota”

Z kolei w rozdziale IX ust. 4 pkt 5 SWZ 

Zamawiający wskazał, że: „Podmiotowe środki 

dowodowe wymagane od wykonawcy obejmują: (…) 5) dokument potwierdzający posiadane 

ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej 

z przedmiotem zamówienia – w wysokości co najmniej 100 000,00 zł (słownie: sto tysięcy zł 

00/100)  wraz  z  potwierdzeniem  jej  opłacenie,  jeżeli  nie  wynika  to  z  przedłożonego 

dokumentu ubezpieczeniowego 

(…)”

Ponadto  s

tosownie  do  brzmienia  postanowienia  rozdziału  XIX  ust.  5  pkt  3  SWZ 

„Wykonawca  przed  podpisaniem  umowy  dostarczy  Zamawiającemu:  (…)  3)  dokument 

potwierdzający  posiadanie  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie 

zgodnym z przedmiotem zamówienia wraz z potwierdzeniem jej opłacenia (…)”

Zgodnie  z 

§  4  ust.  4  Projektu  umowy  stanowiącego  Załącznik  nr  7  do  SWZ  (dalej: 

„Projekt  umowy”)  „Wykonawca  zobowiązuje  się  do  posiadania  ubezpieczenia  od 

odpowiedzialności  cywilnej  z  tytułu  prowadzonej  działalności  gospodarczej  na  kwotę  nie 

niższą niż 100.000,00 zł przez cały okres realizacji umowy”

W  odpowiedzi  na  wezwa

nie  Gminy  Uścimów  do  złożenia  podmiotowych  środków 

dowodowych z dnia 25 marca 2022 roku 

Odwołujący złożył m.in.: 

1)  Polis

ę  Ubezpieczenia  Odpowiedzialności  Cywilnej  Przewoźnika  Drogowego  w  Ruchu 

Krajowym/Międzynarodowym nr 1031859705 wydaną przez PZU S.A. dnia 22 czerwca 2021 

roku (dalej: 

„Polisa OC PZU”) wraz z potwierdzeniem jej opłacenia oraz Oświadczeniem do 

Polisy  Ubezpieczenia 

Odpowiedzialności  Cywilnej  Przewoźnika  Drogowego  w  Ruchu 

Krajowym/Międzynarodowym nr 1031859705 (dalej: „Oświadczenie do polisy OC PZU”); 

2)  Polis

ę  ubezpieczeniową  nr  2022-1534782841  wydaną  przez  UNIQA  TU  S.A.  dnia  21 

lutego 2022 roku dotycz

ącą odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego 

(dalej: 

„Polisa OC UNIQA”) wraz z potwierdzeniem jej opłacenia. 

W dniu 7 kwietnia 2022 roku 

odnosząc się do treści wezwania Zamawiającego z dnia 

5  kwietnia  2022  roku  do 

uzupełnienia  brakujących  podmiotowych  środków  dowodowych 

potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  G.  G.  przedłożył  m.in.: 

ponownie  P

olisę  OC  PZU  wraz  z  potwierdzeniem  jej  opłacenia,  Oświadczeniem  do  polisy 

OC  PZU 

oraz  z  pisemnym  wyjaśnieniem  wykonawcy,  zgodnie  z  którym  „Zakres 


ubezpieczenia  OC: 

–  na  trzeciej  stronie  polisy  w  punkcie  3  –  struktura  przewożonych 

towarów:  Odbiór  i  transport  odpadów  komunalnych,  udział  ubezpieczenia  wynosi  100%  tej 

polisy;  -  w 

pkt  5/3  polisy  wyszczególnione  są  wszystkie  środki  transportu  niezbędne  do 

realizacji  tego  kontraktu  zgodnie  z  z

ałącznikiem  nr  6  (wykaz  narzędzi  i wyposażenia 

zakładu)”

Zamawiający odrzucił ofertę G. G. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp 

tj. 

jako  złożoną  przez  wykonawcę  niespełniającego  warunków  udziału  w postępowaniu. 

Gmina  Uścimów  stwierdziła,  że  polisy  przedłożone  przez  Odwołującego  nie  potwierdziły 

posiadanego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności 

związanej z przedmiotem zamówienia.  

Biorąc  powyższe  ustalenia  pod  uwagę,  Izba  uznała,  że  odwołanie  zasługiwało  na 

uwzględnienie.  

Izba 

stwierdziła,  że  Zamawiający  w  sposób  bezzasadny  uznał  ofertę  Odwołującego 

za  złożoną  przez  wykonawcę  niespełniającego  warunków  udziału  w  postępowaniu,  co  w 

konsekwencji doprowadziło co odrzucenia oferty G. G. z naruszeniem przepisu art. 226 ust. 

1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp. 

Izba nie podzieliła stanowiska Gminy Uścimów, zgodnie z którym przedłożone polisy 

nie  potwierdziły  posiadanego  ubezpieczenia  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowa-

dzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia.  W  ocenie  składu  orzekającego 

Odw

ołujący  wykazał,  że  posiada  ubezpieczenie  od  odpowiedzialności  cywilnej  zgodnie  z 

wymogami  Zamawiającego,  a  tym  samym  iż  spełnienia  warunek  udziału  w  postępowaniu 

dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej, o którym mowa w rozdziale VII ust. 2 pkt 3 

SWZ. 

Należy  podkreślić,  że  Zamawiający  wymagał,  aby  wykonawca  posiadał  ubezpiecze-

nie  odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmio-

tem zamówienia – w wysokości co najmniej 100 000,00 zł i – jak słusznie podniósł Odwołu-

jący w treści odwołania - takie ubezpieczenie G. G. niewątpliwie przedstawił składając polisę 

OC  PZU  wraz  z 

Oświadczeniem  do  polisy  OC  PZU.  Suma  gwarancyjna  przedłożonego 

ubezpieczenia opiewa na kwotę 600 000,00 zł, a zatem na kwotę 6-krotnie wyższą niż wy-

magana. Ponadto 

– jak to zostało wskazane w § 7 ust. 1 Ogólnych Warunków Ubezpiecze-

nia Odpowiedzialności Cywilnej Ogólnej obowiązujących w PZU S.A. złożonych przez Odwo-

łującego  podczas  rozprawy  -  przedmiotem  ubezpieczenia  jest  odpowiedzialność  cywilna 

ubezpieczonego  za  szkody  wyrządzone  osobie  trzeciej  w  związku  z  prowadzeniem  przez 

ubezpieczonego  działalności  określonej  w  umowie  ubezpieczenia  i  posiadanym  mieniem, 

które  jest  wykorzystywane  w  takiej  działalności  i  innym  mieniem  określonym  w umowie 


ubezpieczenia 

będące następstwem: czynu niedozwolonego w granicach odpowiedzialności 

ustawowej  (OC  deliktowa) 

bądź  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  zobowiązania 

(OC kontraktowa). Polisa OC PZU 

odnosi się do działalności przewoźnika drogowego w ru-

chu krajowym/międzynarodowym, a zatem – jak wynika z Centralnej Ewidencji i Informacji o 

Działalności  Gospodarczej  (dalej:  „CEiDG”)  –  pewnej  części  działalności  gospodarczej  pro-

wadzonej  przez Odwołującego,  która  związana  jest  z  przedmiotem  zamówienia  tj.  z  odbio-

rem i transportem odpadów komunalnych, co zostało wprost wskazane w pkt 3 Oświadcze-

nia do polisy OC PZU. 

Zasad

nym  jest  również  podkreślenie,  że  celem  przedłożenia  polisy  OC  jest  spraw-

dzenie zdolności ekonomicznej i finansowej wykonawcy pod kątem zdolności wykonawcy do 

ubezpieczenia własnej działalności na żądaną przez zamawiającego sumę i możliwości uzy-

skania  ubezpieczenia.  To  ubezpieczyciel  weryfikuje  w  takich  sytuacjach  dany  podmiot  za-

mierzający  zawrzeć  umowę  ubezpieczenia  pod  względem  jego  wiarygodności,  uczciwości 

gospodarczej  oraz  możliwości  zapłaty  składek  (tak:  wyrok  Sąd  Okręgowy  we  Wrocławiu  z 

dnia  14  lipca  2011  roku o  sygn.  akt  X Ga  213/11). 

Żądanie przez Zamawiającego złożenia 

polisy OC w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytua-

cji  ekonomicznej  lub  finansowej  jest  zatem  swego  rodzaju  przerzuceniem  na  profesjonalny 

podmiot - tj. ubezpieczyciela - 

analizy zdolności finansowej danego wykonawcy.  

Należy  zauważyć,  że  wymaganie  w  ramach  warunków  udziału  w  postępowaniu  po-

siadania przez wykonawców ubezpieczenia na odpowiednim minimalnym poziomie nie może 

być utożsamiane z wymaganiem posiadania ubezpieczenia na etapie realizacji zamówienia, 

co 

– zdaniem Izby – stara się czynić Gmina Uścimów. Niezrozumiałe są twierdzenia i zarzuty 

Zamawiającego, zgodnie z którymi żadna z przedłożonych polis nie pokryłaby szkody z tytułu 

uszkodzonej  bramy  na  posesji podczas  odbioru odpadów  komunalnych,  w  sytuacji  gdy  Za-

mawiający  w  Postępowaniu  na  tę  okoliczność  wymaga  złożenia  odrębnego  dokumentu 

ubezpieczenia na etapie podpisywania umowy, zgodnie z postanowieniem 

rozdziału XIX ust. 

5 pkt 3 SWZ oraz 

§ 4 ust. 4 Projektu umowy, a więc wykonawca zobowiązany jest do posia-

dania stosownego ubezpieczenia przez okres realizacji umowy.  

Uzasadnione jest pr

zyjęcie, że wykazanie posiadania stosownej polisy ubezpieczenia 

na  etapie  oceny  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  ma  na  celu  wykazanie  się 

przez  wykonawcę  określonym  statusem  ekonomiczno-finansowym,  nie  zaś  ubezpieczenie 

danej inwestycji czy przedsięwzięcia gospodarczego, które jest przedmiotem zamówienia. 

Kr

ajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 7 kwietnia 2021 roku wydanym w sprawie 

oznaczonej  sygn.  akt  KIO  687/21 

wskazała, że ubezpieczenie wymagane na potwierdzenie 

spełniania warunku udziału w postępowaniu nie jest ubezpieczeniem realizacji konkretnego 

kontraktu, lecz ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej wykonawcy z tytułu prowadzenia 

określonej działalności gospodarczej (por. m.in. wyrok KIO z dnia 12 lutego 2015 rok o sygn. 


akt  KIO 179/15). Rodzaj te

j działalności często jest wymieniony w dokumencie ubezpiecze-

nia. Nie oznacza to jednak, że ma być on w pełni zgodny z przedmiotem zamówienia, o rea-

lizację którego ubiega się wykonawca w postępowaniu. Jak już wspomniano, ubezpieczenie 

OC  nie  oznacza  ubezpi

eczenia  realizacji  konkretnego  przedmiotu  zamówienia,  lecz  jest 

ubezpieczeniem wykonawcy i ma służyć do potwierdzania spełniania warunku udziału w po-

stępowaniu  tj.  wiarygodności  ekonomicznej  wykonawcy.  W  wyrokach  Krajowej  Izby  Odwo-

ławczej wskazuje się, że działalność objęta ubezpieczeniem OC powinna być jedynie zwią-

zana  z 

przedmiotem  zamówienia,  a  nie  pokrywać  się  z  nim  w  całej  rozciągłości  (tak  m.in. 

wyrok  KIO  z  dnia  14  kwietnia  2014  roku  o  sygn.  akt  KIO  56

4/14),  nie  musi  być  zgodna  z 

przedmiotem zamówienia, ale powinna w minimalnym przynajmniej zakresie być związana z 

tym  przedmiotem (zob.  wyrok  KIO  z  dnia  2  lipca  2013  roku  o  sygn.  akt  KIO  1515/13).  Tym 

samym, nieuzasadnione byłoby stawianie wymogu, aby przedmiot ubezpieczonej działalno-

ści był identyczny jak przedmiot danego zamówienia. Ponadto, należy zauważyć, że wymóg 

określony w postanowieniach SWZ jak i w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Techno-

logii  z  dnia  23  grudnia  2020  roku  w  sprawie  podmioto

wych  środków  dowodowych  oraz  in-

nych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 

2020 roku poz. 2415, dalej: 

„rozporządzenie”), stanowi o „związaniu” ubezpieczonej działal-

ności z przedmiotem zamówienia, a nie o „tożsamości”, czy takim samym rodzaju bądź za-

kresie  działalności.  Jednocześnie  ani  w SWZ,  ani  w  rozporządzeniu,  nie  został  określony 

stopień  tego  „związania”  (por.  wyrok  KIO  z  dnia  3  sierpnia  2018  roku  o  sygn.  akt  KIO 

Przenosząc  powyższe  na  kanwę  niniejszej  sprawy  zasadnym  jest  stwierdzenie,  że 

rodzaj ubezpieczonej działalności wynikający z Polisy OC PZU oraz Oświadczenia do polisy 

OC PZU tj. odbiór i transport odpadów komunalnych jest niewątpliwe związany z przedmio-

tem zamówienia, o którym mowa w rozdziale IV ust. 1 SWZ. Bez znaczenia pozostaje zatem 

fakt,  że  w  przedmiotowej  polisie  nie  wskazano  zagospodarowania  odpadów  komunalnych, 

gdyż  wystarczającym  jest,  iż  przedmiot  ubezpieczenia  jest  skorelowany  z  przedmiotem  za-

mówienia, a więc nie musi być z nim tożsamy.  

Ponadto 

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  555  ustawy  Pzp  związana  jest  zarzutami 

przedstawionymi  w  odwołaniu,  a  zatem  rozpoznaje  odwołanie  w  granicach  postawionych 

nim zarzutów i nie może orzekać ponad te zarzuty. Należy podkreślić, że zarzut składa się 

z  podstawy  prawnej  i  faktycznej,  przy  czym  tę  pierwszą  można  wywieść  z  uzasadnienia 

faktycznego,  podczas  gdy  braki  w  uzasadnieniu  faktycznym  są  nienaprawialne.  To 

uza

sadnienie faktyczne wyznacza zakres rozpoznania odwołania (por. wyrok KIO z dnia 12 

czerwca  2017  roku  o  sygn.  akt  KIO  1102/17).  Niewątpliwie  nie  jest  dopuszczalne 

rozszerzanie  zarzutów  odwołania  podczas  rozprawy,  jak  miało  to  miejsce  w  niniejszej 

sprawie. 

Mając na uwadze powyższe zasadnym jest przyjęcie, że Izba nie może orzekać w 


zakresie 

twierdzeń  G.  G.  dotyczących  prawidłowości  Polisy  OC  UNIQA,  które  nie  zostały 

przywołane  w  treści  uzasadnienia  odwołania,  a  więc  należy  je  uznać  za  tezy  spóźnione, 

które  nie  podlegają  merytorycznemu  rozpoznaniu.  Tym  samym  Izba  pominęła  dowód  z 

dokumentu  w  postaci 

Ogólnych  Warunków  Ubezpieczenia  Odpowiedzialności  Cywilnej 

Zawodowej  Przewoźnika  Drogowego  obowiązujących  w  UNIQA  TU  S.A.  złożony  przez 

Odwołującego  w  trakcie  rozprawy  na  okoliczność  wykupionego  przez  G.  G.  zakresu 

ubezpieczenia. 

Mając  na  uwadze  powyższe okoliczności Izba  stwierdziła, że odwołanie zasługiwało 

na uwzględnienie i orzekła, jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  rozstrzygnięto  na  podstawie  art.  557,  art. 

574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o 

przepisy § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 

lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), orzekając 

tym  zakresie  o  obciążeniu  kosztami  postępowania  stronę  przegrywającą,  czyli 

Zamawiaj

ącego. 

Przewodniczący: