Sygn. akt KIO 999/21
WYROK
z dnia 21 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 18 maja 2021 r. w Warsz
awie odwołania wniesionego
30 marca 2021 r. do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej
przez wykonawcę: EKSA sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi
w
postępowaniu pn. Budowa pasywnego budynku Urzędu Miasta w Uniejowie
(nr
postępowania ZP.271.31.2020.ML)
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Uniejów
przy udziale wykonawcy: Grupa Ekoen
ergia sp. z o.o. z siedzibą w Sierakowicach
Prawych
– zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
po
stępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych
zero groszy)
uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 2 ustawy
z dnia 11 września
r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020
ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Sygn. akt KIO 999/21
U z a s a d n i e n i e
Gmina Uniejów {dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp”, „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie
zamówienia na roboty budowlane pn. Budowa pasywnego budynku Urzędu
Miasta w Uniejowie (nr
postępowania ZP.271.31.2020.ML)
Ogłoszenie o tym zamówieniu 3 listopada 2020 r. zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 605756-N-2020.
Wartość tego zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
25 marca 2021
r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną wykonawców
uczestniczących w powyższym postępowaniu o wykluczeniu z niego EKSY sp. z o.o.
z
siedzibą w Łodzi.
30 marca 2021 r.
EKSA sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi {dalej również: „Eksa”
lub
„Odwołujący”} wniosła w postaci elektronicznej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie od powyższej czynności.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy pzp –
przez niezasadne wykluczenie Eksy z postępowania z powodu uznania, że nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
Powtórzenia badania i oceny ofert.
Powtórzenia wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący sprecyzował powyższy zarzut w szczególności przez podanie
nas
tępujących okoliczności faktycznych i prawnych dla uzasadnienia wniesienia odwołania.
Z uzasadnienia
odwołania wynikają następujące okoliczności faktyczne odnośnie
przebiegu badania spełniania przez Eksę warunków udziału w postępowaniu.
W rozdziale B pkt 1.2.3. lit. a oraz b
specyfikacji istotnych warunków zamówienia
{dalej:
„SIWZ”} Zamawiający określił, że wykonawca ma wykazać:
Sygn. akt KIO 999/21
a) Co najmniej jedną usługę obejmującą swym zakresem opracowanie dokumentacji
projektowej pasywnego budynku użyteczności publicznej o powierzchni zabudowy
co najmniej 500 m
b) Co najmniej jedną robotę budowlaną w zakresie budowy pasywnego budynku
użyteczności publicznej o powierzchni zabudowy co najmniej 500 m
, który uzyskał certyfikat
pasywności.
Na potwierdzenie powyższych okoliczności Zamawiający żądał złożenia wykazu
usług i wykazu robót stanowiących odpowiednio załączniki nr 7 i 4 do SIWZ wraz
z dowodami.
Pismem
z 25.01.2021 r. Zamawiający wystosował do Eksy w powyższym zakresie
wezwanie.
W zakresie części projektowej i wykonawczej Eksa powołała się w złożonych
wykazach na inwestycję zrealizowaną na rzecz Gminy Aleksandrów Łódzki jako
podwykonawca generalnego wykonawcy
– Grupy Ekoenergii sp. z o.o. {dalej: „Grupa
Ekoenergia},
występującej w przedmiotowym postępowaniu jako jeden z wykonawców. Wraz
z wykazami złożono ponadto szereg dokumentów, w tym umowę podwykonawczą, z której
wynikało, że Eksa była zobowiązana do zaprojektowania i budowy pasywnego budynku hali
sportowej (§ 1 ust. 1 umowy z 24.06.2019 r.).
Ponadto w ramach uzupełnienia z 27.01.2021 r. złożono:
protokół odbioru końcowego podpisany przez przedstawicieli Grupy Ekoenergii [str. 37.];
- list referencyjny z 1.09.2020 r., wystawion
y bezpośrednio przez inwestora – Gminę
Aleksandrów Łódzki, która potwierdza przedmiotowy zakres umowy podwykonawczej,
wskazując, że Eksa wykonała projekt i roboty budowlane [str. 41];
- pismo z 11.01.2021 r. jako
uzupełnienie do ww. referencji, wskazujące, że umowa
podwykonawstwa była zgłoszona i obejmowała zaprojektowanie i wybudowanie pasywnego
budynku hali sportowej zlokalizowanego
w Bełdowie;
certyfikat pasywności, którego pozyskanie leżało po stronie Eksy [str. 47].
Następnie Zamawiający wystosował w oparciu o art. 26 ust. 3 pzp do Eksy kolejne
wezwanie, tym razem
do złożenia wyjaśnień.
Zamawiający wskazał w nim w szczególności, że z załączonych dokumentów wynika,
że przedmiot umowy nie obejmował wykonania prac z zakresu instalacji sanitarnych,
elektrycznych oraz OZE.
Zamawiający wywodził, że konieczność wykonania instalacji wynikała z SIWZ,
a konkret
nie z opisu przedmiotu zamówienia.
Pismem z 22.03.2021 r. Eksa
potwierdziła spełnianie warunku udziału oraz wyjaśniła,
że okoliczność wykonania czy nie instalacji i OZE był irrelewantny z punktu widzenia oceny
Sygn. akt KIO 999/21
warunku udziału, gdyż wymóg taki nie wynikał z SIWZ.
25.03.2021 r. Zamawia
jący dokonał wykluczenia Eksy, stwierdzając, że w ramach
przedstawionej inwestycji wykonała część prac projektowych oraz część prac budowlanych,
co wywiódł z postanowień umowy podwykonawczej, z której wynikało, że Eksa nie wykonała
instalacji sanitarnych, elektrycznych i OZE. Tym samym Zamawiający negatywnie ocenił
spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej.
W uzasadnieniu odwołania powołano się na następujące okoliczności prawne.
Z a
rt. 22 ust. 1a pzp wynika, że obowiązkiem zamawiającego jest opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, umożliwiający
ocenę zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia, wskazując je jako minimalne poziomy
zdolności należy
Niedopuszczalne
jest na etapie prowadzenia oceny ofert dokonywanie wykładni
rozszerzającej postawionych warunków udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego. Warunki muszą być interpretowane ściśle, bez dokonywania jakichkolwiek
wykładni warunków, gdyż ocena wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu
determinuje udział danego wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego oraz ma wpływ na innych wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Wywodzenie na etapie badan
ia i oceny ofert w oparciu o bardziej uszczegółowione
wymogi jest przejawem dyskryminacji wykonawcy i naruszenia zasady równego traktowania.
W tych okolic
znościach Odwołujący wywiódł, co następuje.
Po pierwsze, że przywołane warunki udziału odpowiadają wymaganiom wynikającym
z art. 22 ust. 1a pzp.
Po drugie, że ponieważ przywołane warunki udziału w przedmiotowym postępowaniu
nie zawierają wymagania, aby zaprojektowany i wybudowany budynek obejmował
wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i OZE, poz
iom minimalnych wymagań
powinien być rozumiany dosłownie, a nie rozszerzająco.
Po trzecie, ze skoro Eksa
wykazała się realizacją inwestycji spełniającej każde
z
wyartykułowanych wymagań, nie było podstaw, aby ją wykluczyć z uwagi na brak
wymaganych zdolno
ści.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 20 kwietnia 2021 r. wniósł o jego
oddalenie, w szczególności następująco uzasadniając swoje stanowisko..
W uzupełnieniu opisanych w odwołaniu okoliczności dotyczących przebiegu badania
Sygn. akt KIO 999/21
spełniania przez Eksę warunków udziału w postępowaniu Zamawiający podał, co następuje.
W celu ustalenia zakres
u prac zrealizowanych przez Eksę jako podwykonawca
na
podstawie § 2 ust. 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o
udzielenie zamówienia {dalej: „rozporządzenie”}, pismem z 16.03.2021 r. zwrócił się do
wykonawcy przedmiotowych rob
ót, Grupy Ekoenergia.
W odpowiedzi Grupa Ekoenergia
wskazała, że Eksa jako jej podwykonawca
zrealizowała:
część prac związanych z wykonaniem dokumentacji projektowej, tj. wykonaniem projektu
branży architektoniczno-budowlanej oraz konstrukcyjnej;
- p
race budowlane zgodnie z umową o podwykonawstwo nr UOP Ol/B-175/2019 z 24
czerwca 2019 r., w
szczególności zakres ten obejmował: 1) wykonanie płyty fundamentowej,
wykonanie ścian zewnętrznych oraz wewnętrznych, 3) wykonanie stropu, 4) wykonanie
dachu, 5) wykonani
e stolarki okiennej i drzwiowej, 6) wykonanie robót wykończeniowych 6)
zagospodarow
anie terenu oraz inne niezbędne prace z wyłączeniem prac z zakresu
instalacji sanitarnych, elektrycznych oraz OZE.
Jednocześnie Grupa Ekoenergia poinformowała m. in., że zakres podwykonawstwa
Eksy nie obejmował szeregu pozostałych, niezbędnych do zaprojektowania i wybudowania
pasywnego budynku hali sportowej w Bełdowie, prac, tj.: 1) zaprojektowania i wykonania
komplek
sowych instalacji elektrycznych, 3) sporządzenia kompleksowej dokumentacji
projektowej branży sanitarnej oraz projektu wykonawczego z uzgodnieniami, 3) wykonania
projektu robót geologicznych na wykonanie otworów wiertniczych, 4) wykonania doziemnej
instalacji wodociągowej, 5) wykonania instalacji odwodnienia terenu, 6) wykonania robót
dotyczących instalacji sanitarnych wewnętrznych, 7) dostawy i instalacji turbozespołu
wiatrowego o mocy 1
0 kW, 8) wykonania robót dotyczących instalacji wentylacji
mechanicznej, 9) d
ostawy i montażu pompy ciepła z automatyką i osprzętem, zbiornikami
buforowymi i ich izolacją, zasobnikiem c.w.u. oraz z pompami obiegowymi, 10) wykonania
odwiertów wiertniczych w celu zbudowania instalacji kolektora pionowego pompy ciepła oraz
wykonania przyłączy poziomych do budynku.
Zamawiający podał, że w przedstawionym przez Eksę certyfikacie budynku
o pasywnej charakterystyce energetycznej wskazane jest roczne zapotrzebowanie budynku
na energię użytkową do celów ogrzewania i do celów chłodzenia oraz wskazane jest,
że średnioroczny odzysk ciepła poprzez wentylację mechaniczną wynosi 85-86% (przy
wartości wymaganej 85%). Jednocześnie w treści certyfikatu jest zapis, że budynek został
wyposażony w wysokoefektywną wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną z odzyskiem
ciepła.
Sygn. akt KIO 999/21
W ocenie Zamawiającego w związku z powyższym Eksa co prawda uzyskała
certyfikat budynku o pasywnej charakterystyc
e energetycznej, jednak nie był to budynek,
który został w całości przez nią wybudowany.
Zamawiający podniósł następujące okoliczności prawne.
Ponieważ podstawy wykluczenia wykonawców z postępowania należy rozumieć
ściśle, zastosowanie art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp jest możliwe tylko w przypadku, gdy warunki
udziału zostały skonkretyzowane i wyartykułowane w dokumentacji postępowania:
Z
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy wykluczyć wykonawcę, który
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, sformułowanych przez
zamawiającego. Zatem ocena możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia następuje
w oparciu o warunki udziału w postępowaniu, które przez zamawiającego zostały
wyartykułowane. Spełniać bowiem można tylko taki warunek, który został opisany,
skonkretyzowany. W przypadku zaś niesformułowania warunku udziału w postępowaniu
niemożliwa jest ocena jego spełniania, a w konsekwencji stwierdzenie, że wykonawcę należy
wykluczyć z postępowania z powodu niespełniania warunku udziału w nim (wyrok KIO z
5.07.2017 r., KIO 1276/17, LEX nr 2337910) [z uzasadnienia wyroku Izby z 27 listopada
2020 r. sygn. akt KIO 2844/20).
Podkreślić przy tym należy, że ustawodawca nie nałożył na zamawiających
obowiązku formułowania warunków w taki sposób, który odzwierciedla przedmiot
zamówienia, lecz pozostawił zamawiającym swobodę w tym zakresie, stwierdzając jedynie,
że warunki udziału w postępowaniu muszą być związane z przedmiotem zamówienia oraz
określone w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Przy czym zaznaczyć
należy, że warunki udziału w postępowaniu podlegają w pierwszej kolejności literalnej
wykładni. Stanowi to gwarancję obiektywizmu zamawiającego w procesie weryfikacji
zdolności wykonawcy do realizacji zamówienia, jak również stanowi narzędzie realizujące
zasadę równego traktowania wykonawców (zob. uzasadnienie wyroku Izby z 21 października
2020 r. sygn. akt
KIO 2346/29, LEX nr 3099187). Przy czym zamawiający nie może
zapominać, że wykluczenie wykonawcy z postępowania na podstawie niniejszej przesłanki
następuje po przeprowadzeniu procedury na podstawie art. 26 ust. 3 pzp.
W tych okolicznościach Zamawiający wywiódł, co następuje.
Po pierwsze, że określenia „wykonał należycie, co najmniej jedną usługę ” i „wykonał
należycie, co najmniej jedną robotę budowlaną” użyte w treści warunku podlegają wykładni
literalnej, zgodnie z ich potocznym rozumieniem.
Słowo „wykonać” zgodnie ze „Słownikiem
Sygn. akt KIO 999/21
języka polskiego PWN” oznacza zrobić coś, wyprodukować coś, a w odniesieniu do
zrealizowania czegoś oznacza doprowadzić coś do skutku, nadawać czemuś kształt,
prze
prowadzić, zrealizować. Słowo „co najmniej” oznacza nie mniej niż, nie rzadziej niż.
Po drugie, że biorąc pod uwagę treść certyfikatu, bez zrealizowania instalacji
elektrycznej or
az instalacji branży sanitarnej budynek nie spełniałby wymagań stawianych
budynkom o pasywnej charakterystyce energetycznej.
Po trzecie,
że ze względu na wykonanie prac jako podwykonawca, a nie jako np.
członek konsorcjum, w ramach inwestycji obejmującej zaprojektowanie i budowa pasywnej
hali sport
owej zlokalizowanej w Bełdowie, nie ma podstaw, aby uznać że Eksa może
wykazywać się doświadczeniem w zakresie zaprojektowania i zbudowania pasywnego
budynku użyteczności o powierzchni zabudowy co najmniej 500 m
który uzyskał certyfikat
pasywności zdobytym w
W konsekwencji warunek wykonania
co najmniej jednej usługi obejmującej swym
zakresem opra
cowanie dokumentacji projektowej pasywnego budynku użyteczności
o powierzchni zabudowy co najmniej 500 m
, nie z
ostał spełniony, gdyż Eksa wykonała tylko
cześć tej usługi. Także warunek wykonania co najmniej jednokrotnie robót budowlanych
w zakresie budowy
pasywnego budynku użyteczności o powierzchni zabudowy co najmniej
500 m
, który uzyskał certyfikat pasywności, nie został spełniony, gdyż Eksa wykonała tylko
cześć tych robót.
Wykonawca nie wykazał również zdobycia wymaganego doświadczenia w ramach
innej realizacji.
Pr
zystępujący po stronie Zamawiającego wniósł o oddalenie odwołania i wskazał
argumentację zbieżną z odpowiedzią odwołanie.
Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
uczestnicy sporu pozostali przy swoich stanowiskach i argumentacji.
Po
przeprowadzeniu
rozp
rawy z udziałem Odwołującego, Zamawiającego
i
Przystępującego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również
bio
rąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zaznaczyć należy, że z uwagi na datę wniesienia rozpoznawanego odwołania
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy dnia 11
Sygn. akt KIO 999/21
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz.U. poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) {dalej: „nowa ustawa pzp”
lub
„npzp”}.
Z
art. 505 ust. 1 npzp wynika, że legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje
wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jednocześnie
może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów
ustawy pzp
, gdyż wykluczenie go z postępowania uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie
przedmiotowego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć.
Z uwagi na przebieg rozprawy, podczas której Odwołujący podniósł zupełnie nowe
w stosu
nku do odwołania okoliczności, konieczne stało się zaznaczenie, że sprawa została
rozpoznana w granicach
zarzutów zawartych w odwołaniu.
Zgodnie z art. 555 npzp
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte
w odwołaniu {art. 192 ust. 7 pzp miał identyczną treść}. Oznacza to, że niezależnie
od wskazania w
odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest zarzucane zamawiającemu,
Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości zachowania zamawiającego (podjętych
czynności lub zaniechania czynności), jedynie przez pryzmat sprecyzowanych w odwołaniu
okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających jego wniesienie. Mają one decydujące
znaczenie dla ustalenia granic kognicji
Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują
zarzut podlegający rozpoznaniu.
Inn
ymi słowy, jak trafnie wskazał Sąd Okręgowy w Gdańsku w uzasadnieniu wyroku
z
25 maja 2012 r. sygn. akt XII Ga 92/12, stawianego przez wykonawcę zarzutu nie należy
rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale przede wszystkim jako
wskaza
ne okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego
i
mają wpływ na sytuację wykonawcy wnoszącego odwołanie.
Z powyższych względów w tej sprawie przedmiotem rozpoznania nie mogła stać się
kwestia wykazania spełniania tych samych warunków udziału dotyczących wiedzy
i
doświadczenia wykonawcy przez Przystępującego z powołaniem się na to samo
przedsięwzięcie, w którym Odwołujący był jego podwykonawcą.
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Sygn. akt KIO 999/21
O ile brzmienie warunków udziału dotyczących zdolności zawodowych wykonawcy
(jego wiedzy i doświadczenia) było oczywiście niesporne, o tyle – jak to zwykle bywa
w takich sprawach
– spór dotyczył ich interpretacji. Nie ma zatem potrzeby powtórnego
zacytowania tych warunków, gdyż zostało to już uczynione powyżej przy relacjonowaniu
treści uzasadnienia odwołania.
Niespo
rne było również nie tylko to, że przedmiotem tego zamówienia jest
zaprojektowanie i budowa nowego budynku
Urzędu Miasta w Uniejowie jako tzw. budynku
pasywnego, ale na
wet i to, że Zamawiający adekwatnie dla takiego zakresu przedsięwzięcia
określił minimalne warunki dotyczące doświadczenia, wykonawcy, w sposób umożliwiający
realizację zamówienia na odpowiednim poziomie jakości, czyli że Zamawiający uczynił
zadość dyspozycji art. 22d ust. 1 pzp. Przynajmniej tak deklarował Odwołujący w odwołaniu.
Umknęło jednak uwadze Odwołującego, że skoro zakres przedmiotu najbardziej
zwięźle można tak przedstawić i wiadomo, że chodzi o kompleksowe zaprojektowanie
i wybudowanie pasywneg
o budynku, który uzyska certyfikat pasywności, oczywiste jest,
że z analogicznie sformułowanych warunków wynika, że wymagane minimalnie
doświadczenie obejmuje opracowanie całości dokumentacji projektowej i wykonanie całego
zakresu prac budowalnych, które były konieczne dla osiągnięcia rezultatu w postaci
wybudowania pasywnego budynku użyteczności publicznej, którego pasywność została
potwierdzona stosowanym certyfikatem.
Tymczasem niesporna była przecież również okoliczność, że w ramach inwestycji
dotyczącej zaprojektowanie i wybudowanie hali sportowej w Bełdowie jako budynku
pasywnego Odwołujący był podwykonawcą, a nie wykonawcą całości prac i robót
budowlanych, które były konieczne dla osiągnięcia tego celu. W szczególności nie
wykonywał prac w zakresie instalacji elektrycznej, sanitarnej i instalacji związanej
z
odnawialnym źródłem energii (tzw. OZE).
W konsekwencji Odwołujący jako podwykonawca może skutecznie powoływać się
wyłącznie na zdobyte w ramach powyższego przedsięwzięcia doświadczenia wyłącznie
w
odniesieniu do prac projektowych i robót budowlanych, które faktycznie wykonał.
Oczywiste jest, że aby wspomniana hala sportowa mogła zostać uznana za kompletny
budynek certyfikowany jako pasywny, niewystarczające było wykonanie nawet całego
zakresu robót konstrukcyjno-budowlanych, gdyż budynek ten wyposażony jest we
wspomniane instalacje,
których Odwołujący nie wykonywał.
Innymi słowy Odwołujący mógłby ubiegać się o przedmiotowe zamówienie, gdyby
w
treści warunku zostało wprost wskazane, że wymagane doświadczenie ograniczone jest
wyłącznie do wykonania dokumentacji projektowej architektoniczno-budowlanej oraz robót
Sygn. akt KIO 999/21
konstrukcyjno-
budowlanych w ramach przedsięwzięcia dotyczącego zaprojektowania
i
wybudowania pasywnego budynku użyteczności publicznej.
W przek
onaniu Izby ustalone powyżej znaczenie warunków udziału, które stanowią
element treści oświadczenia woli Zamawiającego adresowanego do wykonawców, w tym
przypadku niewątpliwie profesjonalistów, odpowiada również regułom wykładani
wynikającym z art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego {dalej: „kc”}, zgodnie z którym oświadczenie
woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone
zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. W tym przypadku
powiązanie warunku udziału z opisem przedmiotu zamówienia zostało wręcz podniesione
do
rangi reguły znajdującej oparcie w normie wynikającej z art. 22 ust. 1a pzp.
W tak ustalonych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzuty są niezasadne.
Z art. 22 ust. 1 pkt 2 pzp wynika, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do potwierdzenia
zainteresowania. Przy czym według art. 22 ust. 1b pkt 3 pzp warunki udziału w postępowaniu
mogą dotyczyć zdolności technicznej lub zawodowej. Jednocześnie na mocy art. 22d ust. 1
pzp oceniając zdolność techniczną lub zawodową wykonawcy, zamawiający może postawić
minimalne warunki dotyczące wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia,
potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim poziomie jakości.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp
z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie
został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie wykazał
braku podstaw wykluczenia. Stosownie zaś do art. 24 ust. 12 pzp ofertę wykonawcy
wykluczonego uznaje się za odrzuconą.
Skoro, jak to powyżej ustalono, warunki udziału dotyczące wiedzy i doświadczenia
wykonawcy zostały jednoznacznie sformułowane, bezprzedmiotowa jest w tej sprawie
powoływanie się przez Odwołującego na wypracowaną w orzecznictwie zasadę,
że wątpliwości co do treści postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy
interpretować na korzyść wykonawcy, który działał w dobrej wierze w zaufaniu do jej treści.
Nawet w sytuacji
, gdy okazuje się, że warunek udziału mógłby zostać sformułowany bardziej
dobitnie, w lepszy sposób oddając intencje zamawiającego (co nie miało miejsca w tej
sprawie), nie zwalnia to
wykonawcy z podjęcia starań, aby – kierując się choćby regułami
Sygn. akt KIO 999/21
wykładni oświadczeń woli wynikającymi z Kodeksu cywilnego – odczytać wolę
zamawiającego na podstawie wszechstronnego rozważenia okoliczności, przede wszystkim
treści ogłoszenia o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia. A w razie
niemożności usunięcia powziętych wątpliwości, wykonawca nie tylko może, ale i powinien
skorzystać na etapie przed upływem terminu składania wniosków lub ofert z możliwości
zwrócenia się do zamawiającego o wyjaśnienie treści sformułowanych przez niego
postanowień. Wykonawca, który nie próbował rozwiać swoich wątpliwości nie może być
preferowany kosztem innych wykonawców, którzy ich nie mieli lub zadali sobie trud, aby
prawidłowo odczytać intencje zamawiającego. Wykonawca, który po stwierdzeniu, że jakieś
postanowienie może być różnie interpretowane – co nigdy nie jest pożądane, ani dla
warunków udziału w postępowaniu, ani dla opisu przedmiotu zamówienia, ani dla warunków
umowy
– i nie korzysta z możliwości usunięcia takiej niejednoznaczności, nie może być
uznany za działającego w dobrej wierze, a jego interes w uzyskaniu zamówienia kosztem
innych wykonawców nie zasługuje na ochronę.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 553 zd. 1 nowej
ustawy pzp
– orzekła, jak w pkt 1. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono – w pkt 2. sentencji – stosownie
do jego wyniku, na
podstawie art. 575 npzp w zw. z § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 zd. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437) – obciążając Odwołującego kosztami tego
postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis.