Sygn. akt: KIO 987/21
POSTANOWIENIE
z dnia 15 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 15 kwietnia 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 marca 2021 r. przez wykonawcę „POL-DRÓG
Drawsko Pomorskie” S.A. z siedzibą w Drawsku Pomorskim w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Miejską Człuchów z siedzibą w Człuchowie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
„POL-DRÓG Drawsko Pomorskie” S.A. z siedzibą w Drawsku
Pomorskim kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 987/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Miejska Człuchów z siedzibą w Człuchowie - prowadzi w trybie
podstawowym bez negocjacji na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2019 r., poz. 2019 ze zmianami – dalej
„ustawa pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„PRZEBUDOWA UL. KOŚCIUSZKI, RACŁAWICKIEJ I WYSZYŃSKIEGO W CZŁUCHOWIE”
Nr postępowania: RI.271.03.2021. Postępowanie zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień
Publicznych (ogłoszenie z dnia 19 lutego 2021 r. za numerem nr 2021/BZP 00008964/01).
W dniu 29 marca 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca „POL-DRÓG Drawsko
Pomorskie” S.A. z siedzibą w Drawsku Pomorskim – dalej Odwołujący. Odwołanie zostało
wniesione wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
- wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty wykonawcy A. P.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Ad-Bet A. P. z siedzibą w Charzykowy (dalej Ad-Bet),
- zaniechaniu odrzucenia oferty Ad-Bet.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy pzp oraz 224 ust. 6 ustawy pzp, poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy Ad-
Bet z powodu rażąco niskiej ceny pomimo, że wykonawca
był wezwany przez Zamawiającego do udzielenia wyjaśnień ceny w postępowaniu i w
złożonych wyjaśnieniach nie wykazał, że cena jaką zaoferował za wykonanie zamówienia nie
jest rażąco niska,
2. naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Ad-
Bet pomim
o, że zawiera błędy w obliczeniu ceny oferty, co zostało potwierdzone w
złożonych wyjaśnieniach ceny,
3. naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy Ad-
Bet pomimo, że treść złożonych przez wykonawcę wyjaśnień ceny
potwierdza, że wykonawca dokonywał wyceny, jak i przewidział realizację przedmiotu
zamówienia w sposób niezgodny z warunkami zamówienia,
co skutkuje naruszeniem art. 239 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy pzp, poprzez
wadliwy wyb
ór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
- merytoryczne rozpatrzenie
oraz uwzględnienie odwołania,
- dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji p
ostępowania - na okoliczności
wskazane
w odwołaniu,
a także o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą mającą
wpływ na wynik postępowania,
powtórzenie czynności oceny ofert w postępowaniu przy odrzuceniu oferty wykonawcy Ad-
Bet, co spowoduje
wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom
proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX ustawy pzp, tj.
odwołanie nie zawiera braków
formalnyc
h oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie zaistniały przesłanki
określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu
30 marca 2021 r.
W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 2 kwietnia 2021 r.
wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej pismo
Zamawiającego, w którym oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości. Krajowa Izba
Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało złożone prawidłowo
i
podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że odwołanie zostało
skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w
przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575
us
tawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….