Sygn. akt: KIO 981/21
WYROK
z dnia 17 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 maja 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 marca 2021 r. przez Odwołującego – Ekologika
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Polna 6, 21-560 Rzeczyca w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego – Gminę Międzyrzec Podlaski, ul. Warszawska 20,
560 Międzyrzec Podlaski
przy udziale
Wykonawcy LEBART B.
Ł. i wspólnik spółka jawna, ul. Kryształowa 21, Rakowiska, 21-
500 Biała Podlaska zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:
2.1 z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr.
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu o
d odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) tytułem kosztów poniesionych przez Zamawiającego;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony
poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Stosownie do
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych
(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 981/21
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
Gminę Międzyrzec Podlaski na wykonanie termomodernizacji budynku publicznej szkoły
podstawowej w miejscowości Misie (nr ref.: IN.271.48.2020.KB), ogłoszonym w Biuletynie
Zamówień Publicznych 31 grudnia 2020 r., 772529-N-2020 wobec czynności badania, oceny
i wyboru oferty najkorzystniejszej (Lebart B.
Ł. i wspólnik sp. j.), wniesione zostało
29.03.2021 r. do Prezesa Kraj
owej Izby Odwoławczej odwołanie wykonawcy Ekologika Sp. z
o.o. (sygn. akt KIO 981/21).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 1, 2 i 3 Pzp
przez zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Lebart pomimo tego, że
wykonawca ni
e złożył wyjaśnień, które można uznać za wystarczające w rozumieniu art.
90 ust. 1 ustawy Pzp oraz nie wykazał w złożonych wyjaśnieniach, że jego oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny;
2) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 1, 2 i 3 Pzp
przez nieprawidłową ocenę złożonych przez wykonawcę Lebart wyjaśnień, podczas gdy
z ich treści wynika, że oferta zawiera rażąco niską cenę;
3) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 1, 2 i 3 Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Lebart, pomimo iż zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
4) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z naruszeniem art. 90 ust. 1 Pzp przez bezpodstawne
dokonanie wyboru oferty wykonawcy Lebart jako najkorzystniejszej oraz przez
zaniechanie dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej spośród pozostałych złożonych
ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonania ponownego badania i
oceny złożonych ofert, odrzucenia oferty wykonawcy Lebart i dokonania wyboru oferty
najkorzystniejszej spośród pozostałych ofert.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów Ustawy wynikające z decyzji o
wyborze oferty najkorzystniejszej, którą poprzedzało badanie oferty Lebart pod kątem rażąco
niskiej ceny w trybie przewidzianym przepisem art. 90 ust. 1 Ustawy. Wezwanie do złożenia
wyjaśnień ustanowiło domniemanie, iż cena jest rażąco niska, co nakładało na wezwanego
Wykonawcę obowiązek jego obalenia i wykazania realności kalkulacji ceny ofertowej pod
rygorem odrzucenia oferty na podstawie art. 90 ust. 3 Ustawy.
Odwołujący analizując złożone wyjaśnienia skupił się na elemencie kalkulacji, jakim są
koszty pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od
minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę (Dz. U. z 2002 r., poz. 2207).
Zamawiający oczekiwał złożenia dowodów oraz szczegółowej kalkulacji kosztów jakie
poniósłby wykonawca należycie wykonując przedmiot umowy z uwzględnieniem wszystkich
obowiązków wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia.
Według Odwołującego w wyjaśnieniach z 2.02.2021 r. brak jest informacji, które wyjaśniałyby
wysokość zaoferowanej ceny – zawierają ogólne i niekonkretne stwierdzenia, które niczego
nie wyjaśniają i w żaden sposób nie dowodzą realności zaoferowanej ceny. Wykonawca nie
usiłował wykazać w jaki sposób powołane przez niego okoliczności wpływają na wysokość
zaoferowanej ceny, w szczególności nie wskazał na żadne oszczędności, które może dzięki
nim poczynić, nie mówiąc o ich udowodnieniu.
Wskazane
przez Wykonawcę okoliczności nie mogą obiektywnie stanowić wyjaśnienia dla
wysokości zaoferowanej ceny. Posiadanie doświadczenia w żaden sposób nie wpływa
bowiem na zakres robót jak i koszt ich wykonania.
Załączona do wyjaśnień szczegółowa kalkulacja ceny jest niewystarczająca, niekompletna i
w żaden sposób nie dowodzi realności zaoferowanej ceny ani nie obala domniemania rażąco
niskiej ceny.
Przyjęta przez Wykonawcę wartość kosztów prac jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę, nie pozwoli pokryć faktycznych kosztów wynagrodzenia, a ponadto część kosztów
pracy personelu Wykonawca pominął.
Zgodnie z pkt 2.1-
2.4 siwz, wszystkie osoby wykonujące prace fizyczne przy realizacji robót
budowlanych, prace fizyczne budowlane i instalacyjno-
montażowe objęte zakresem
zamówienia muszą zostać zatrudnione na podstawie umowy o pracę. W ramach
wykonywanych samodzielnie prac Wykonawca przyjął konieczność zaangażowania 3-
osobowej brygady, która w okresie ok 5 miesięcy wykona 2800 roboczogodzin. Średnie
wynagrodzenie
na podstawie umowy o pracę wyniesie około 3500 zł brutto dla pracownika
technicznego oraz montera instalacji, na którą to okoliczność wykonawca załączył wyciąg z
umów o pracę. Koszt ten został określony w szczegółowej kalkulacji na kwotę 55 000,00 zł.
Po przeliczeniu na
stawkę roboczogodziny po zaokrągleniu w górę daje 19,65 zł, co
wskazuje na niższy koszt od kosztu minimalnego za pracę ustalonego na podstawie
przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, nie mówiąc o koszcie wynagrodzenia za
pracę wskazane w kwocie 3500 zł brutto.
W 2021 r. minimalne wynagrodzenie (przy miesięcznej normie czasu pracy 168 godzin
zgodnej z współczynnikiem ekwiwalentu za urlop w 2021 r.) wynosi 2800,00 zł, do której to
kwoty należy doliczyć pochodne (składki): 9,76% emerytalna (273,28 zł), 6,50% rentowa
(182,00 zł) 1,67% wypadkowa (46,76 zł), 2,45% FP i FS (68,60 zł), 0,10% FGŚP (2,80 zł), tj.
razem 573,44 zł tytułem składek. Suma minimalnego wynagrodzenia powiększona o składki
wynosi 3.373,44 zł, a w przeliczeniu na koszt jednej roboczogodziny - 20,08 zł
(3374,44/168 godzin). Po doliczeniu kosztów urlopu (przy założeniu minimalnego wymiaru
urlopu 20 dni w roku, tj. 20/12x5 miesięcy= 9 dnix8 godzin=72 godzinyx20,08) trzech
pracowników wynoszą 1445,76 zł/pracownik. Przyjmując te dane łączne koszty pracy dla
trzech pracowników wynosić powinny co najmniej 60.561,28 zł, czyli o 5 561,28 zł więcej niż
wskazana w kalkulacji szczegółowej kwota 55 000,00 zł. Brakująca kwota przekracza
przyjętą rezerwę budżetowa, która w szczegółowej kalkulacji wskazana została na 4 000 zł
(poz. 24).
Odwołujący dokonał następnie przeliczenia kosztów pracowniczych przez powiększenie
kwoty wynagrodzenia brutto 3500 zł o wysokość składek wyliczonych łącznie na 716,80 zł,
co dało łączny koszt w wysokości 4.216,80 zł, a w przeliczeniu na jedną roboczogodzinę
25,10 zł., znacząco przekraczające stawkę 19,65 zł. wyliczoną wcześniej na podstawie
założeń przyjętych do kalkulacji ceny ofertowej. Po doliczeniu kosztów urlopu koszty
pracownicze wyniosłyby 75 701,60 zł (2800 godzin x 25,10 = 70 280,00 zł + koszty urlopu
807,20 zł x 3 pracowników = 5 421,60 zł). Powyższe wskazuje na niedoszacowanie
kosztów wynagrodzenia pracowników o 20.701,60 zł.
Wykonawca pominął koszty pracy personelu, co wynika z braku uwzględnienia kosztów
wynagrodzenia osób, jakimi wykonawca miał dysponować zgodnie z warunkiem udziału w
postępowaniu (pkt 4.2.3. 2), tj. jedną osobą posiadającą uprawnienia budowlane do
kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie
instalacji i urządzeń cieplnych oraz jedną osobą posiadającą uprawnienia budowlane do
kierowania robotami bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie instalacji i
urządzeń elektrycznych. Wykonawca w wykazie osób wskazał dwie osoby, stanowiące jego
zasób własny, co nakładało obowiązek uwzględnienia w kalkulacji kosztów pracy tych osób.
Wysokość tych koszów nie mogła być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej
, co jest niezależne od wymogu dotyczącego obowiązku
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. W wyjaśnieniach nie ma wzmianki o koszcie
zatrudnienia tych osób, wskazano wyłącznie na koszt transportu tylko jednego kierownika.
Wykonawca zobowiązany był przyjąć koszty pracy kierownika budowy co najmniej dla
okresu 5 miesięcy. Przeciętne wynagrodzenie kierownika budowy wynosi w Polsce 8 320 zł.,
która po powiększeniu o należne składki (1 703,94 zł) oraz koszty urlopu (4295,97 zł)
wskazuje na brak uwzględnienia łącznego kosztu pracy kierownika budowy w wysokości
415,67 zł.
Odnośnie kierownika robót elektryczny koszty zatrudnienia w wymiarze dwóch miesięcy
również nie zostały uwzględnione w kalkulacji kosztów. Przeciętne wynagrodzenie brutto dla
kierownika robót elektrycznych w Polsce wynosi 8 140 zł, co po powiększeniu o należne
składki (1 667,07 zł) oraz koszty urlopu (wyliczone dla 5 miesięcy w wysokości 4203,03 zł)
wskazuje na koszty zatrudnienia w wymiarze 23
817,17 zł, których nie uwzględniono w
kalkulacji kosztów.
W ocenie Odwołującego kalkulacja kosztów nie uwzględnia również szeregu innych kosztów,
w tym: odbioru UTD oraz wystąpienia z wnioskiem do PGE Dystrybucja S.A. o przyłączenie
mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej; ubezpieczenia CAR/EAR
–
ubezpieczenia wszystkich ryzyk budowlano-
montażowych; mediów (energia elektryczna,
woda); organizacji zaplecza budowy (wynajmu kontenerów budowlanych, ochrony mienia,
wygrodzenia i oznakowania placu budowy); naprawy uszkodzonych sieci, budowli; usuwania
wad i usterek w trakcie trwania
gwarancji; stacji uzdatniania i uzupełniania wody; innych
kosztów pośrednich (w szczególności kosztów wynajmu, amortyzacji narzędzi, kosztów
zarządu).
Ponieważ Odwołujący nie miał dostępu do ofert dostawców/podwykonawców, objętych
klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, wystąpił o sprawdzenie przez Izbę, czy w ofercie
dostawcy pomp ciepła lub ofercie podwykonawcy dolnego źródła ciepła Mar-Max M. P.,
uwzględniono napełnienie glikolem i zbiornik na glikol, których koszt to ponad 30 000 netto;
oraz czy
w ofercie podwykonawcy „EKOSERWIS BIP” Sp. z o.o. uwzględniono baterie
kondensatorów, których koszt to ponad 10 000 zł netto. Brak tych elementów w ofertach
podwykonawców powoduje, że ich koszty zostały pominięte przy kalkulowaniu ceny oferty.
Ponadto Odwo
łujący zwrócił się o sprawdzenie przez Izbę, czy w ofercie dostawcy
rurociągów stalowych c.o. uwzględniono kształtki zaprasowywane dla instalacji c.o. (kolana
90°, mufy, redukcje, trójniki, mufy GZ, mufy GW, półobejścia (odsadki). Podany koszt 14.000
zł netto jest rażąco zaniżony i niewiarygodny. Wskazywać może na przyjęcie do wyceny
rurociągów stalowych spawanych (niezgodnych z siwz), albo wycenę samych rur
zapasowych bez kształtek, których koszt to co najmniej 19 000 zł netto.
W ocenie Odwołującego ustalenie, czy nadal podwykonawcy są związani ofertami ma istotne
znaczenie i wnosi o sprawdzenie tej okoliczności przez Izbę. Jeżeli upłynął okres związania,
załączone do wyjaśnień oferty nie mogą zostać uznane za dowód należytej kalkulacji ceny.
Nie gwarantują one, iż Wykonawca będzie mógł nabyć dostawy i roboty stanowiące
przedmiot zamówienia.
Według Odwołującego dodatkowym dowodem potwierdzającym rażąco niską cenę oferty
wybranej jest okoliczność odrzucenia z tego powodu oferty droższej o prawie 100.000 zł
brutto (PPHU Majka M. D.
). Ponieważ w cenie tej oferty nie została uwzględniona kwot
700 zł (co wykonawca ten przyznał w wyjaśnieniach złożonych na wezwanie
Zamawiającego), Odwołujący wywiódł z tej okoliczności, iż również oferta Lebart tańsza o
ok. 7% jest również zaniżona o 425 700 zł. Ponadto, gdyby przyjąć prawidłową wycenę
oferty Majka wówczas zmieniłaby się średnia arytmetyczna złożonych ofert, do której
porównywał swoją ofertę wykonawca Lebart w wyjaśnieniach, co oznaczałoby, iż jest ona
tańsza nie o 16,34%, ale o 20,83%.
Ryczałtowy charakter wynagrodzenia nie pozwalał na zaoferowanie ceny poniżej kosztów
wykonania zamówienia i nie powoduje, że Wykonawca mógł złożyć wyjaśnienia w sposób
lakoniczny, niewiarygodny i obarczony licznymi wadam
i. Takimi wyjaśnienia Wykonawca nie
obalił domniemania zaoferowania ceny rażąco niskiej.
Zamawiający w piśmie z 12 maja 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości.
Zamawiający powziął wątpliwości co do cen zaoferowanych w trzech ofertach i wezwał
wykonawców, również Odwołującego, do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 Ustawy.
Ponieważ ustawodawca nie precyzuje oceny wyjaśnień, jak również nie określa zasad, czy
też matematycznych reguł analiz otrzymanych danych, w tym środków dowodowych,
o
trzymane informacje zostały przeanalizowane przez pracowników merytorycznych urzędu,
jak i specjalistów branżowych oraz Inspektora Nadzoru, będącego zarazem autorem projektu
budowlanego robót, stanowiących przedmiot zamówienia, co zostało udokumentowane w
formie notatek i opinii (załączone do odpowiedzi na odwołanie).
Zamawiający wyjaśnił, iż wartość szacunkową zamówienia ujętą w kosztorysie inwestorskim
ustalił w oparciu o jednostkowe uśrednione ceny, z pominięciem rynkowych cen minimalnych
oraz możliwych do uzyskania przez wykonawców upustów i rabatów, co uzasadniał stanem
pandemii SARS-Cov-
2 i niestabilną sytuacją na rynku towarów i usług.
Zastrzeżenia Zamawiającego dotyczyły obawy o niepoprawne przyjęcie danych wyjściowych
oraz składowych całkowitej wartości zamówienia, a co za tym idzie możliwości realizacji
zamówienia zgodnie z wymaganiami.
Zamawiający przyjął wyjaśnienia Lebart i Odwołującego za wystarczające, nie wymagające
uzupełnienia lub doprecyzowania. Uwzględniały one główne aspekty realizacji przedmiotu
zamówienia, w tym wiodące czynniki cenotwórcze oparte, m.in. na ofertach podwykonawców
i kontrahentów.
Jako istotną składową ceny Zamawiający wskazał na koszty pracy. Wykonawca Lebart
wyjaśniając czynniki mające wpływ na zaoferowaną cenę przedłożył również stosowne
dokument, potwierdzające koszty przewyższające poziom minimalnego wynagrodzenia za
pracę (stawki robocizny). Ponieważ Odwołujący nie miał wglądu do dokumentów objętych
tajemnicą przedsiębiorstwa, większość analiz Odwołującego jest chybiona.
Odwołujący nie uwzględnił, iż funkcję kierownika budowy będzie pełniła osoba wchodząca w
skład zarządu spółki, partycypująca w zyskach wypracowanych przez spółkę. Przyjęty
poziom zysku jest na poziomie średniej krajowej (13,82%). Stąd przedłożone przez
Wykonawcę dowody potwierdziły poprawność założeń, w tym nie wykazały znamion rażąco
niskiej ceny do niniejszej składowej ceny.
Kolejnym wiodącym elementem wskazanym przez Zamawiającego są koszty robót
sanitarnyc
h ze względu na znikomy udział branży elektrycznej w kosztach całego zadania. W
tym zakresie wykonawca przedstawił ofertę podwykonawcy. Wartość robót elektrycznych
stanowi w ofercie Lebart ok. 82% kosztu prac i nie odbiega znacząco od wartości z
kosztorysu
inwestorskiego. Zamawiający dokonał również analizy robót sanitarnych.
Zamawiający dokonał analizy również pod względem technicznym. Autor projektu
budowlanego potwierdził poprawność założeń. Zamawiający przedstawiając swoje
argumenty odnosił się również do wyjaśnień złożonych przez Odwołującego, co miało na
celu potwierdzenie stosowania tych samych, obiektywnych miar dla oceny obu ofert.
Do postępowania odwoławczego przystąpił po stronie Zamawiającego wybrany Wykonawca
LEBART .
Odwołujący przedłożył dodatkowe pismo procesowe zawierające dowody dla wykazania
wysokości kosztów pracy w tym, w tym wysokości wynagrodzeń kształtujących się na rynku
pracy, kosztów odbiorów UDT, ubezpieczenia, mediów, organizacji zaplecza budowy,
zakupu glikolu i zbiornika, bater
ii kondensatorów, rur i kształtek.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania
zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986), tj. po zmianie dokonanej ustawą z dnia 22
czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U poz. 1020)
, zwanej dalej „Ustawą”. W związku z wejściem w życie z dniem 1
stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
w części dotyczącej środków ochrony prawnej, do postępowania odwoławczego znajdowały
zastosowanie przepisy nowej Ustawy.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania, w szczególności wyjaśnienia
LEBART
dotyczące ceny Izba ustaliła okoliczności faktyczne istotne z punktu widzenia
zarzutów.
Zamawiający ustalił wartość zamówienia na kwotę 1.556.895,08 zł, co stanowi równowartość
364.672,21 euro i wynika z kosztorysu inwestorskiego.
Zamawiający przewidział wynagrodzenie ryczałtowe, które stanowi cena oferty z formularza
oferty.
W formularzu ofertowym wykonawcy wskazywali cenę oferty brutto za całość przedmiotu
zamówienia oraz wysokość podatku VAT.
Na otwarciu ofert Zamawiający odczytał kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia, tj. 1.750.000,00 zł brutto. W postępowaniu złożonych zostało sześć ofert z
cenami od 1.289.040,00 zł do 1.799.064,72 zł. Najtańszą była oferta Lebart.
Zamawiający wezwał trzech wykonawców do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1
Ustawy
formułując wezwanie zawierające wyłącznie wskazane w Ustawie czynniki brane,
jako przykładowe pod uwagę przy ocenie wyjaśnień.
W wyjaśnieniach z 2.02.2021 r. Wykonawca Lebart wskazał na poziom różnicy jego oferty do
wartości szacunkowej zamówienia (32,69%), kwoty przeznaczonej na sfinansowanie
zamówienia (26,34%), średniej arytmetycznej złożonych ofert (16,34%) oraz czterech ofert
mieszczących się w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia (13,44%).
Wykonawca wskazał, iż wykona samodzielnie instalację centralnego ogrzewania i
maszynownię pomp ciepła, do których wykonania przyjął zaangażowanie 3-osobowej
brygady przez okres 5 miesięcy i ilości 2800 roboczogodzin. Wykonawca wskazał na średnie
wynagrodzenie osób, które mają być zaangażowane w realizację zamówienia, które na
podstawie umowy o pracę wyniesie około 3500 zł brutto pracownika technicznego oraz
montera instalacji. Do wyjaśnień załączył wyciągi z umów o pracę, oferty podwykonawców w
zakresie branży elektrycznej i fotowoltaiki oraz dolnego źródła ciepła (wskazani w formularzu
ofertowym).
W odniesieniu do pozostałych kosztów odniósł się do kosztów ubezpieczenia,
rezerwy budżetowej, zysku, kosztów dojazdu personelu, co przedstawił również w
szczegółowej kalkulacji ceny oferty. Pozostałe dowody objęte zostały tajemnicą
przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze powyższe odwołanie podlegało oddaleniu w całości.
Oddalając odwołanie Izba miała na uwadze zakres zarzutów, które zasadniczo były
wynikiem analizy wyjaśnień, jakie złożył Lebart w zakresie dotyczącym kalkulacji kosztów
pracowniczych
i pozostałych. Odwołujący wskazując w szczególności na niespójność
szczegółowej kalkulacji ceny z założeniami opisanym w samych wyjaśnieniach (ilość
roboczogodzin oraz wysokość wynagrodzenia, które nie pozwalały potwierdzić kwoty
wskazanej w szczegółowej kalkulacji), wywodził wniosek o braku możliwości przyjęcia, iż
oferta została skalkulowana poprawnie i uwzględnia wszystkie koszty, jakie ponosić będzie
pracodawca, w szczególności dotyczące składek, jakie zobowiązany jest odprowadzić ponad
wysokość wynagrodzenia należnego pracownikom. Dodatkowe argumenty stanowiły
pochodną założenia, iż wszystkie elementy świadczenia generujące koszty po stronie
W
ykonawcy powinny być omówione w wyjaśnieniach i wykazane dowodami, celem
skutecznego obalenia domniemania rażąco niskiej ceny. Odwołujący nie mając dostępu do
pełnej treści wyjaśnień (załączonych dowodów) wnosił o sprawdzenie przez Izbę, czy
uwzględniają one elementy świadczenia, takie jak napełnienie glikolem i zbiornik na glikol,
baterie kondensatorów, zapasowe kształtki. Przedstawił również dowody mające wskazywać
na poziom cen elementów świadczenia, jakie są możliwe do pozyskania na rynku przez
Odwołującego, w tym kosztów mediów.
Na wstępie należy poczynić zastrzeżenie, iż wyjaśnienia składane przez wykonawców w
zakresie dotyczącym ceny, mogły w odmienny sposób prezentować założenia przyjęte
indywidualnie przy kalkulacji kosztów. Zamawiający w wezwaniu nie wskazał bowiem
konkretnych elementów świadczenia, które mogłyby wpływać na kalkulację ceny/kosztu, co
stanowiłoby wspólny dla porównania kalkulacji element. Miało to wpływ na zakres informacji,
jakie składali wykonawcy w wyjaśnieniach, co nie mogło jeszcze przesądzać o ich ocenie.
Odwołujący nie przedstawił dowodów, dla wykazania, iż kwoty wskazane w zestawieniu –
szczegółowej kalkulacji ceny były niewiarygodne. Załączone do pisma uzupełniającego
odwołanie dowody prezentowały oferty z rynku oraz koszty, jakie ponosi Odwołujący. Miały
one wyłącznie charakter poglądowy. Nie są to natomiast dowody, które mogłyby podważać
kalkulację Wykonawcy opartą na odmiennych źródłach dostępu do materiałów, czy też
uzyskanych ofertach podwykonawców części prac. Nie można również wnioskować z braku
pełnego opisu zakresu oferty podwykonawcy, iż kalkulacja ceny nie jest pełna. Należy
również zauważyć, iż wyjaśnienia w zakresie ceny miały zasadniczo dotyczyć elementów
oferty mających wpływ na wysokość ceny, a nie zakresu świadczenia i ustalenia jego
szczegółów. Jeden z elementów, które Odwołujący wskazał, jako istotny pod względem
kosztów, tj. glikol został wprost wskazany w ofercie podwykonawcy. Wśród pozostałych
czynników kosztowych zasadniczym elementem, na jakim skupił się Odwołujący była
wysokość wynagrodzenia.
Zasadni
czo wnioski, jakie formułował Odwołujący wobec kalkulacji prezentowanej w
wyjaśnieniach Lebart wynikały z przyjęcia, iż wszystkie elementy świadczenia generujące
koszty powinny być omówione w wyjaśnieniach i wykazane dowodami celem obalenia
domniemania rażąco niskiej ceny. Takie podejście nie miało podstaw, gdyż w wezwaniu
Zamawiający pozostawił wykonawcom swobodę w ustaleniu tych elementów, które miały
decydować o niższym poziomie ceny, niż prezentowane było to w innych ofertach oraz w
szacunku Zamawiającego.
Tym samym
Izba uznała, iż Wykonawca mógł przyjąć odmiennie, niż uczynił to Odwołujący
założenia kalkulacyjne, co jeszcze nie mogło przesądzać o braku rzetelności kalkulacji.
Wykonawca w wyjaśnieniach wskazał założenia dotyczące kosztów pracowniczych w
zakresie ilości roboczogodzin, czasu w jakim prace miałyby być wykonane oraz wysokości
wynagrodzenia,
co było pochodną założenia, iż prace powinny być wykonane w okresie ok. 5
miesięcy.
Analiza pozycji 25
szczegółowej kalkulacji prowadziła do pewnych niespójności, które
Odwołujący prezentował w odniesieniu do stawki minimalnej wynagrodzenia, jednak nie było
to wystarczające dla uznania, iż cena jest rażąco niska. Przyjmując metodologię liczenia
kosztów pracodawcy, jaką prezentował Odwołującego dla trzech pracowników technicznych,
niedoszacowanie miałoby wynieść ok. 5.000,00 zł. Różnica wynikające z odmiennego
sposobu liczenia kosztu trzech pracowników nie była tak istotna, aby cena całkowita uznana
została za rażąco niską, a to z tej przyczyny, iż znajdowała pokrycie w przyjętym poziomie
zysku.
Dalsze wyliczenia Odwołującego prezentowane w odniesieniu do średniego poziomu
wynagrodzeń również nie miały waloru przesądzającego o ocenie wyjaśnień. Po pierwsze z
załączonych do wyjaśnień dowodów wynika, iż ten poziom jest niższy niż wskazał to w
przybliżeniu Wykonawca w wyjaśnieniach. Ponadto, dla uznania ceny za rażąco niską
znaczenie miało ustalenie wysokości kosztów liczonych dla minimalnego poziomu
wynagrodzeń, co zostało powyżej omówione.
Wykonawca w wyjaśnieniach nie odnosił się do kosztu, jaki będzie udziałem pracy dwóch
kierowników, co wyjaśniał dopiero na rozprawie w związku z argumentami Odwołującego.
Przyjęcie średniego poziomu wynagrodzeń, co miały prezentować dowody przedłożone
przez Odwołującego, nie musiały mieć odniesienia do rzeczywistego kosztu tego
Wykonawcy, gdyż kierownik budowy jest jednocześnie członkiem zarządu, co pozwala
przyjąć, iż koszt udziału jego pracy został uwzględniony w innych pozycjach nie związanych
z zatrudnieniem pracowników. Podobny wniosek można odnieść do drugiego kierownika,
którego udział jest związany z pracami zlecanymi podwykonawcy.
Stwierdzone nieścisłości w wyjaśnieniach tylko w przypadku gdyby miały istotny wpływ na
kalkulację ceny lub wysokość kosztów, co należy odnieść do ogólnej ceny brutto, która w tym
zamówieniu ma charakter ryczałtowy, mogły uzasadniać tezę, iż wyjaśnienia były
niedostateczne i nie obalały domniemania rażąco niskiej ceny.
Odwołujący chociaż szczegółowo analizował wyjaśnienia i przedstawił dowody pozyskane z
rynku nie wykazał istnienia takiej okoliczności, która mogła uzasadniać przyjęcie, iż
Wykonawca nie uwzględnił w kalkulacji kosztów elementu, który miałyby czynić cenę
nierealną, tj. taką, która nie pozwala uznać, iż możliwe będzie zrealizowanie świadczenia
bez straty dla Wykonawcy. Prezentowane wyliczenie kosztów, jakie Wykonawca przyjął dla
ceny ryczałtowej stanowiło wynik indywidualnej analizy, dla której podważenia należałoby
przedstawić obiektywnie zmieniające kalkulację czynniki cenotwórcze.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
wołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesion
y przez Odwołującego w wysokości 10.000,00 zł. oraz koszty Zamawiającego
poniesione w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika w wysokości wskazanej w rachunku
przedłożonym przed zamknięciem rozprawy i obciążyła nimi Odwołującego.
Przewodniczący: ……………………….