Sygn. akt: KIO 978/21
WYROK
z dnia 28 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesi
onego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 marca 2021 r. przez
od
wołującego: BUDREX sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku (ul. Hetmańska 92, 15-727
Białystok) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Mazowiecki Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Warszawie (ul. Mazowiecka 14, 00-048 Warszawa),
- przy udziale wykonawcy:
RAITIL Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Żytnia 15/12, 01-
014 Warszawa)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: (1) unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty wykonawcy
RAITIL Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; (2)
powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Mazowiecki Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Warszawie (ul. Mazowiecka 14, 00-048 Warszawa) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 13. 600 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) obejmującą uiszczony przez
odwołującego wpis od odwołania oraz wynagrodzenie pełnomocnika w kwocie 3.600 zł.
Stosownie do ar
t. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Iz
by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 978/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 26 marca 2021 r. przez wykonawcę: BUDREX sp. z o.o.
z siedzibą w Białymstoku (ul. Hetmańska 92, 15-727 Białystok) w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie
w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 19 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub ustawa
PZP] w przedmiocie zamówienia publicznego w przedmiocie zamówienia publicznego na:
„Rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 645 wraz z rozbiórką istniejącego i budową nowego
mostu
przez rzekę Szkwa w miejscowości Dęby w km 8+787”. Numer referencyjny: 005/21.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w BZP w dniu 16 lutego 2021 r. Nr
2021/BZP 00007763/01-N-2020.
Odwołujący podniósł zarzuty wobec czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty wykonawcy RAITIL sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie. Wskazał –
jego zdaniem
– na niezgodną z przepisami ustawy czynność Zamawiającego, podjętą w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, polegającą na nieprawidłowej ocenie przez
Zamawiającego:
oferty złożonej przez RAITIL , a w konsekwencji nieuprawnionym dokonaniem wyboru
oferty RAITIL jako najkorzystniejszej;
wyjaśnień złożonych przez RAITIL dnia 17.03.2021 r., co w konsekwencji doprowadziło
do wyboru oferty RAITIL jako najkorzystniejszej;
niezgodną z przepisami ustawy czynność Zamawiającego zaniechania odrzucenia oferty
RAITIL oraz zaniechania dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
w Postępowaniu
W związku z powyższym zamawiającemu zarzucił naruszenie:
(1) art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. b) w zw. z art. 266 Pzp - nieodrzucenie oferty RAITIL jako
wykonawcy niespełniającego warunków udziału w Postępowaniu określonych w SWZ;
(2) art. 118 ust.2 ust. 3 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 Pzp oraz art. 57 pkt. 2 Pzp :
a)
jego błędną wykładnię i przyjęcie, że oferta RAITIL spełnia wymogi określone w SWZ
przez zamawiającego, podczas, gdy wykonawca ten nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowania w zakresie wymaganego doświadczenia w odniesieniu do
warunków technicznych i zawodowych (również w zakresie prac zastrzeżonych przez
Zamawiającego do osobistego wykonania i braku realności udostępnionych zasobów);
b)
przyjęcie, że postawiony przez Zamawiającego warunek udziału w postępowaniu
polegający na wykazaniu się przez Wykonawcę doświadczeniem w realizacji co najmniej
dwóch robót budowlanych polegających na rozbiórce i budowie lub przebudowie lub
rozbudowie obiektu mostowego znajdującego się w ciągu drogi klasy Z,G, GP, S lub A o
wartości nie mniejszej niż 1800 000,00 złotych brutto każda jest spełniony przez
Wykonawcę przy powoływaniu się przez niego na wykonanie zupełnie odmiennej i
ograniczonej co do zakresu roboty budowlanej (tj. budowie tymczasowej przeprawy
mostowej);
(3) art. 119 Pzp -
błędną ocenę przez zamawiającego udostępnionych RAITIL przez
DOMOST sp. z o.o. zdolności technicznych lub zawodowych, w tym doświadczenia i
błędne przyjęcie, że udostępnione zasoby w zakresie wiedzy i doświadczenia pozwolą
na wykazanie przez RAITIL spełnienia warunków udziału w postępowaniu, podczas gdy
RAITIL nie posiada żadnego doświadczenia na zakres prac objęty przedmiotem
zamówienia, jak również zastrzeżony do osobistego wykonania;
(4) art. 121 Pzp w zw. z art. 118 ust. 2 i 4 Pzp -
jego niezastosowanie polegające na
przyjęciu, iż zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę
kluczowyc
h zadań dotyczących zamówienia na roboty budowlane może się pokrywać z
zakresem polegania przez Wykonawcę na zasobach tzw. podmiotu trzeciego i
udostępnienie to nadal będzie miało charakter realny w kontekście zakresu
zastrzeżonego do osobistego wykonania zamówienia przez Wykonawcę;
(5) art. 118 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 119 Pzp -
uznanie, iż udział podmiotu
trzeciego, na zasoby którego Wykonawca się powołuje będzie realny na etapie realizacji
zamówienia, a podmiot trzeci wykona roboty objęte zasobem udostępnianym, podczas
gdy z treści zobowiązania i wyjaśnień RAI TIL wynika, iż udział firmy DOMOST sp. z o.o.
będzie całkowicie marginalny i nie odpowiadający zasobom udostępnianym;
(6) art. 17 ust. 1 Pzp w zw. z art. 121 Pzp i art. 116 ust. 1 Pzp - ich niezastosowanie, co
skutkowało przyjęciem, że Wykonawca, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza daje gwarancję dostarczenia Zamawiającemu najlepszej jakości robót
budowlanych i najlepszych efektów zamówienia, podczas gdy Wykonawca RAITAIL ani
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, ani nie daje ww. gwarancji
jego wykonania, z uwagi na całkowity brak własnego doświadczenia w wykonaniu robót
objętych przedmiotem Postępowania;
(7) art. 16 pkt. 1 Pzp w zw. z art. 17 ust.2 Pzp - narusz
enie zasady równego traktowania
wykonawców i dokonanie wyboru oferty RAITIL jako najkorzystniejszej w momencie gdy
Wykonawca ten:
A.
nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu,
B.
nie udowodnił, że udział podmiotu trzeciego, na zasoby którego Wykonawca się
powołuje będzie realny — z uwagi na zamierzony zakres powierzenia na zasadzie
podwykonawstwa, jak również w kontekście obowiązku wykonania kluczowych części
zamówienia samodzielnie przez Wykonawcę;
C.
posiadał przewagę nad pozostałymi Wykonawcami, angażując firmę DOMOST sp. z
o.o. mającą wiedzę na temat projektu dla realizacji robót budowlanych objętych
przedmiotem niniejszego postępowania.
Il. Na podstawie art. 534 ust. 1 Pzp oraz art. 538 ust. 1. P
zp wniósł o: (1) Dopuszczenie i
przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania, wnioskowanych w odwołaniu lub
przedstawionych na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu pisemnym bądź
ustnym
Mając na uwadze powyższe, na podstawie art. 554 ust.3 pkt. 1 lit. a) PZP wniósł o:
(1) uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu: powtórzenia czynności
badania i oceny ofert; a w konsekwencji: odrzucenia oferty wykonawcy RAI TIL jako nie
spełniającej warunków udziału w Postępowaniu; uznania oferty złożonej przez Odwołującego
za najkorzystniejszą w Postępowaniu.
N
a podstawie art. 573 Pzp wniósł ponadto o: zasądzenie od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa
procesowego według norm przewidzianych przepisami prawa zgodnie z fakturą
przedstawioną na rozprawie.
Wykonawca wskazał, że (…)ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania,
ponieważ jego oferta uplasowana jest na miejscy drugim — z uwzględnieniem przyjętych
przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert w niniejszym postepowaniu. Tym samym
Odwo
łujący ma interes w uzyskaniu zamówienia będącego przedmiotem Postępowania, a
jednocześnie może ponieść szkodę w wyniku naruszeń przez Zamawiającego przepisów
prawa, bowiem gdyby Zamawiający przeprowadził czynności zgodnie z wymogami
określonymi w PZP oferta Odwołującego powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza, a
oferta RAITIL zostałaby odrzucona. Tym samym Odwołujący legitymuje się interesem w
złożeniu odwołania w niniejszej sprawie”.
W uzasadnieniu wskazał na następujące okoliczności:
W punkcie VI
II.2.4 SWZ zatytułowanym „Warunki udziału w postępowaniu” Zamawiający
postawił warunek udziału w postępowaniu odnoszący się do wymaganych zdolności
technicznych i zawodowych tj. wykonania w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie, co
najmniej dwóch robót budowlanych polegających na rozbiórce i budowie lub przebudowie,
lub rozbudowie obiektu mostoweg
o znajdującego się w ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub A o
wartości robót nie mniejszej niż 1 800 000,00 złotych brutto każda. Zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w
sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i
ich usytuowanie
(Dz.U. z 2000 r., nr 63 poz. 735) i jej § 3 pkt 1) przez obiekt mostowy
rozumie się, cyt.: budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu
pieszego lub pieszo-
rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego
rodzaju komuni
kacji gospodarczej nad przeszkodą terenową, a w szczególności: most,
wiadukt, estakadę, kładkę. W oparciu o art. 121 Pzp Zamawiający w punkcie VI. 2. SWZ
zastrzegł obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę robót tj.: rozbiórki konstrukcji
istniejącego mostu, robót zbrojarskich i betoniarskich, montażu belek sprężonych
strunobetonowych typu KUJAN, odwodnienia wykopu oraz objazdu tymczasowego.
Dowód:
SWZ (w aktach postępowania u Zamawiającego).
W Postępowaniu oferty złożyło 8 wykonawców, przy czym oferta RAITIL została wybrana
przez Zamawiającego jako najkorzystniejsza. Dowód: zawiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej oferty z dnia 23.03.2021 r.
Wykonawca RAITIL w pkt V. 8 oferty wskazał, że roboty ziemne i wykończeniowe zostaną
zlecone podwykonawcy
— DOMOST sp. z.o.o., zaś prace zastrzeżone do osobistego
wykonania zostaną wykonane przez RAITIL. Jednocześnie w zakresie doświadczenia
RAITIL wskazał, że będzie korzystał wyłącznie z doświadczenia swojego podwykonawcy,
który przedłożył referencje wykonania 2 robót, które to referencje Odwołujący również
kwestionuje. Podwykonawca przedłożył bowiem referencje z dnia 09.03.2018 r. wystawione
przez Przedsiębiorstwo Robót Drogowo — Mostowych „OSTRADA” potwierdzające
zrealizowanie budowy tymczasowej przeprawy mostowej na rzece Narew, co nie jest
tożsame z wymaganym przez Zamawiającego doświadczeniem w zakresie rozbiórki i
budowy lub przebudowy obiektu mostowego
— również w ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub
Przedstawione doświadczenie w zakresie cyt.: „Budowy tymczasowej przeprawy mostowej”
nie obejmuje swym zakresem rozbiórki obiektu mostowego wymaganej klasie (co już
dyskwalifikuje zakres doświadczenia zgodnie z wykładnią logiczną — występującą w
warunku koniunkcją), to ponadto nie do przyjęcia jest traktowane za równoważne
doświadczenia w budowie obiektu mostowego z budową tymczasowej przeprawy mostowej.
Zdaniem Odwołującego, nie sposób stawiać znaku równości pomiędzy dwoma wyżej
wskazanymi zakresami robót — w szczególności co do zakresu, sposobu wykonania i grupy
złożoności robót dotyczących wykonania obiektu mostowego w stosunku do tymczasowej
przeprawy mostowej.
Dodał również, iż tymczasowa przeprawa mostowa — choć w żadnym
zakresie nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, to dodatkowo wcale nie musiała
zostać wykonana w ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub A, a stanowiła co najwyżej drogę stricte
dojazdową (symbol D) w rozumieniu § 3 pkt 9) wyżej powołanego rozporządzenia w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich
usytuowanie.
Nie sposób bowiem zakwalifikować tymczasowej przeprawy mostowej za
fragment: autostrady, drogi ekspresowej, drogi głównej Przyspieszonego ruchu, drogi
głównej czy choćby drogi zbiorczej. Tym samym wykonawca, zdaniem Odwołującego, nie
dysponuj
e wymaganym przez Zamawiającego doświadczeniem już z wyżej wskazanej
przyczyny.
Dowód: oferta RAITIL (w aktach postępowania u Zamawiającego), referencje dla
DOMOST sp. z o.o., ogłoszenie o zamówieniu nr 525042-N-2017 z dnia 05.06.2017 r., SIWZ
Inwestycji p
n. „Budowa tymczasowej przeprawy mostowej na rzece Narew w ciągu drogi
krajowej nr 61 w Ostrołęce” ramach zadania inwestycyjnego pn.: ”Rozbudowa mostu na
rzece Narew w Ostrołęce w ciągu drogi krajowej nr 61, ul. Mostowa, Ostrołęka. Także w
niniejszej sprawie,
treść samego zobowiązania firmy DOMOST sp. z o.o. z dnia 08.03.2021
r. złożonego wraz z ofertą RAITIL wskazuje jednoznacznie, iż DOMOST sp. z o.o. będzie
wykonywał na podstawie umowy podwykonawczej w okresie wykonywania zamówienia
roboty objęte przedmiotem udostępnianych zasobów.
Mając uzasadnione na tym etapie wątpliwości, pismem z 15.03.2021 r. Zamawiający wezwał
RAITIL do wyjaśnienia treści złożonej oferty w zakresie podziału obowiązków pomiędzy
RAI
TIL a podwykonawcą DOMOST sp. z o.o. Dowód: pismo zamawiającego z dnia
15.03.2021 r., znak : W-
1.43.2.3.2021.8 (w aktach postępowania u Zamawiającego)
W wyjaśnieniach treści złożonej oferty z dnia 17.03.2021 roku RAITIL oświadczyła, że
samodzielnie wykona wszystkie wskazane w rozdziale VI pkt. 2 SWZ części zamówienia tj.
rozbiórkę konstrukcji istniejącego mostu, roboty zbrojarskie i betoniarskie, montaż belek
sprężonych strunobetonowych typu KUJAN, odwodnienie wykopu i objazd tymczasowy.
Jednocześnie tenże Wykonawca podniósł, że, cyt.: „W ofercie Raitil Sp. z o.o. wskazał
Podwykonawcę Domost Sp. z o.o. jako wykonawcę robót ziemnych, a więc prace ściśle
związane z wykonaniem mechanicznym i ręcznym robót ziemnych. W celu rozwiania
wątpliwości Zamawiającego uprzejmie wyjaśniamy, iż prace związane z wykonaniem
pro
jektu technologicznego zabezpieczenia wykopów, prace pomiarowe i oznakowanie robót
oraz prace zabezpieczające wykopy przed zasypaniem i napływającą wodą zostały
przewidziane do realizacji przez Wykonawcę Raitil Sp. z o.o.
Jedynie prace związane ze
sprowadz
eniem sprzętu do wykonania robót oraz odspojenie gruntu ze składowaniem na
odkład zamierzamy powierzyć Podwykonawcy. Reasumując, jak dowiedliśmy powyżej
żadnych operacji przewidzianych w SWZ przez Zamawiającego jako kluczowe części
Zamówienie nie zlecimy Podwykonawcy(...) .” Dowód: pismo RAITIL z dnia 17.03.2021r.,
znak: R-T 1-011-
17.03.2021 (w aktach postępowania u Zamawiającego)
Tym samym, zgodnie z art. 118 ust. 2 Pzp
w odniesieniu do warunków dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy mogą polegać na
zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby* jeżeli podmioty te wykonają roboty
budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane. W związku z
powyższym nie sposób uznać, że:
a) Wykonawca w jakikolwiek
zakresie wykazał spełnianie warunków udziału w
postępowaniu;
b)
Wykonawca daję rękojmię należytego wykonania zamówienia zgodnie z wymogami
Zamawiającego oraz zasadami obowiązującymi w nowo wprowadzonej ustawie Prawo
zamówień publicznych;
c)
Wykonawca udowodnił (a tak obowiązek na nim ciąży), iż udział podmiotu trzeciego
będzie realny w odniesieniu do niniejszej sprawy.
W ugruntowanym orzecznictwie Krajowa Izba Odwoławcza zwraca uwagę, że dla
udostępnienia zasobu doświadczenia przez podmiot trzeci, zgodnie z art. 22a ust. 4
ówcześnie obowiązującej ustawy Pzp i orzecznictwem w tym zakresie (aktualnym na dzień
dzisiejszy), koniecznym jest wykazanie rzeczywistego dysponowania zasobami podmiotu
trzeciego i
grupa realizacja robót przez ów podmiot - samodzielna lub wspólnie z
wykonawcą. Nie jest dopuszczalne posługiwanie się w toku postępowania o udzielenia
zamówienia publicznego w celu wykazania spełniania warunków wiedzy i doświadczenia
referencjami podmiotu trze
ciego, jeżeli podmiot ten nie będzie brał udziału w wykonaniu
zamówienia w zakresie tożsamym z tym udostępnianym. Należy mieć bowiem na uwadze, iż
doświadczenie nie stanowi dobra materialnego, czy też niematerialnego, które może być
przedmiotem
samodzielnego
obrotu.
Doświadczenie
stanowi
bowiem
składnik
przedsi
ębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym i dzieli byt prawny takiego przedsiębiorstwa.
Nie jest zatem możliwe udostępnienie doświadczenia bez jednoczesnego udostępnienia
przedsiębiorstwa, z którym to doświadczenie jest związane. Zgodnie z orzecznictwem KIO,
do
spełnienia przesłanki czynnego udziału podmiotu udostepniającego zasoby nie są
wystarczające konsultacje mające polegać na przekazywaniu wiedzy pracownikom
wykonawcy, gdyż doświadczenie w odniesieniu do robót budowlanych odnosi się nie tylko do
praktycznej
znajomości zagadnienia, ale także do umiejętności reakcji w warunkach
zmieniających się okoliczności, której nie da się uzyskać w sposób inny, niż uprzednio
osobiście wykonując roboty (np. wyrok KIO 2846/13). Ponadto, jak wskazała Krajowa Izba
Odwoławcza w wyroku KIO 3545/20 — aktualnym również na gruncie nowej ustawy PZP,
cyt.: „Ustawodawca zastrzegł zatem, że powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego jest
dopuszczalne, jeżeli podmiot ten wykona roboty budowlane, do których wymagane są
zdolności na które się powołał wykonawca. Ustawa nie stanowi, że podmiot trzeci ma "wziąć
udział” czy "wykonać znaczącą część". (...) Zobowiązanie do wykonania jedynie części
zamówienia, gdy wykonawca powoływał się na doświadczenie w zakresie całości nie może
być bowiem uznane za wystarczające. Ocena taka znajduje potwierdzenie w ugruntowanej
linii orzeczniczej KIO - por. np. wyrok KIO 211/18, KIO 2245/14, KIO 1755/17, KIO 1857/17.
Podkreślił wszystkie wyżej wskazane stanowiska KIO w powołanych sprawach pozostają
aktualne na
gruncie nowego Prawa zamówień publicznych, które nie zmienia zasad
obowiązujących w zakresie udostępniania zasobów w celu wykazania się spełnianiem
warunków udziału w postępowaniu.
W niniejszym Postępowania Zamawiający zastrzegł, kluczowe, najbardziej
spe
cjalistyczne prace do osobistego wykonania Wykonawcy. Zastrzeżenie w dokumentacji
obowiązku osobistego wykonania kluczowej części zamówienia oznacza, że w przypadku
wykonawców
będących
osobami
prawnymi
lub
jednostkami
organizacyjnymi
nieposiadającymi osobowości prawnej wykonanie zamówienia musi nastąpić siłami
własnymi, co oznacza konieczność zaangażowania własnych zasobów technicznych, czy też
np. kadrowych. Podmiot udostępniający zasoby, czy doświadczenie nie może realizować
zastrzeżonej do osobistego wykonana przez Wykonawcę części zamówienia, a tym samym
wyłączona zostaje możliwość powoływania się na doświadczenie podmiotu trzeciego.
Dodatkowo, zakres prac, który wskazał RAITIL do powierzenia podmiotowi trzeciemu nie
mieści się w pojęciu „rozbiórka”. "budowa" lub "przebudowa” w rozumieniu prawa
budowlanego, do których odwoływał się warunek Zamawiającego, a część prac związanych
z cyt.: „sprowadzenie sprzętu do wykonania robót ( ...) ma charakter wyłącznie usługi (a nie
robót budowlanych). Jednocześnie, zgodnie z deklaracją podmiotu trzeciego, zobowiązał się
on do udostępnienia swoich zasobów "przez cały okres realizacji Zamówienia", co stoi w
sprzeczności ze wskazanym rodzajem prac i terminem ich realizacji, bowiem byłyby
wykonywane wyłącznie w początkowej fazie realizacji zamówienia. Stanowisko
odwołującego w powołanym zakresie potwierdza w zupełności treść wydanego uzasadnienia
do wyroku KIO 1857/17. Ponadto - jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 20 lutego 2018 r. sygn. akt: „cyt.: „Natomiast wymóg zrealizowania
części zamówienia, z którymi wiąże się udostępniany zasób, należy rozumieć jako
obowiązek faktycznego zrealizowania części zamówienia w charakterze podwykonawcy lub
wspólnie z wykonawcą" (tak też: wyrok KIO 2245/17). Ustawodawca tym samym przesądził,
że realne udostępnienie takich zasobów w przypadku ww. warunków może polegać
wyłącznie na wykonaniu przez podmiot udostępniający, usług lub robót budowlanych, do
których takie zdolności są wymagane. W ocenie Izby na gruncie dokumentów i oświadczeń
przedstawionych przez
Wykonawcę M. W. T. U podmiot trzeci nie zrealizuje zamówienia w
zakresie, w jakim powołano się na jego doświadczenie. (...)”. Z taką sytuacją — jak opisana
w powołanym wyżej orzeczeniu KIO mamy do czynienia również i w niniejszej sprawie.
Tym samym, DOMOST sp. z o.o. udostępniając RAITIL pełne doświadczenie wymagane w
Postepowaniu w zakresie realizacji dwóch Inwestycji (z czego jednej nie spełniającej
całkowicie warunków wskazanych SWZ, o czym mowa powyżej) powinien wykonać wszelkie
roboty objęte przedmiotem niniejszego Postepowania, tak by jego udział uznać za realny i
rzeczywisty --
co jednocześnie stoi w sprzeczności z treścią oświadczenia Wykonawcy RAIIL
z dnia 17.03.2021 r.
Wobec powyższego bezsprzeczne jest, że Wykonawca nie dysponuje potencjałem na
takim poziomie, który gwarantuje prawidłowe wykonanie zamówienia, co nie znajduje
również potwierdzenia w istniejącym stanie faktycznym. Dodał, że w niniejszym
postępowaniu RAITIL samodzielnie nie posiada wymaganego przez zamawiającego
doświadczenia, dlatego też powołuje się w całości na doświadczenie swojego
podwykonawcy
— DOMOST sp. z o.o. z siedzibą w Małkini Górnej, który nie będzie mógł
jednak wykonywać prac zastrzeżonych do osobistego wykonania wykonawcy. Zdaniem
O
dwołującego — również z tego punktu widzenia - udostępnienie przez DOMOST sp. z.o.o.
jest zgodnie z art. 118 ust. 2 Pzp
nieskuteczne w zastrzeżonej w trybie przepisu art. 121 Pzp
do osobistego wykonania części zamówienia, a ponadto udział DOMOST sp. z.o.o.
wyłącznie pozorny (co też wykazano powyżej). Przedstawione bowiem dokumenty wskazują
na "pozorność” udostępniania przez inny podmiot własnych zasobów na rzecz RAITIL
wyłącznie w celu ubiegania się o zamówienie podmiotu. Jeśli podmiot trzeci, na którego
zasoby powołuje się Wykonawca nie będzie brał udziału w realizacji zamówienia to
Wykonawca nie może powoływać się na te zasoby celem wykazania spełnienia warunków
udziału w postępowaniu. Jak wskazano w wyroku KIO 1756/16: „Udowodnienie polegania na
zasobach innych podmiotów w przedmiocie m.in. dysponowania odpowiednim potencjałem
techn
icznym, należy do zakresu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu
przez dysponowanie udostępnionymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, co stanowi
istotę polegania na zasobach innych podmiotów wynikającego z regulacji ustawowej. Z
powyższego wynika, że RAITIL nie wykazał w żadnym zakresie spełniania warunków udziału
w postepowaniu, a zatem zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. b) w zw. z art. 266 Pzp oraz 57
pkt. 1 i 2 Pzp
Zamawiający winien odrzucić jego ofertę z powyższych przyczyn.
Dodatkowo wskaz
ał, że Zamawiający zgodnie z art. 16 pkt. 1 Pzp obowiązany jest
przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzielenia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Zasada równego
traktowania
wykonawców oznacza jednakowe traktowanie wykonawców na każdym etapie
postępowania bez stosowania przywilejów. W jej założeniu wykonawcy powinni mieć
umożliwiony równy dostęp do udziału w postępowaniu, a Zamawiający jest uprawniony do
udzielenia zamówienia jedynie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy (art. 17
ust. 2 Pzp
). W wyroku KIO z dnia 02.07.2012 r. sygn. 1287/12 podkreślono: „Zasada
równości polega m.in. na równym dostępie wszystkich uczestników do wszelkich informacji
dotyczących przetargu. W poglądach doktryny przyjmuje się za niedopuszczalne jako
sprzeczne z zasadą równego traktowania i uczciwej konkurencji, zarówno wszelkie
porozumienia pomiędzy zamawiającym a uczestnikami postępowania, jak też między
samymi uczestnikami. Działania takie stanowią oczywistą manipulację przebiegiem
postępowania przetargowego”
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający naruszył również przepis art. 16 pt. 1 Pzp w
zw. z art. 17 ust.2 Pzp
poprzez naruszenie zasady równego traktowania wykonawców i
dokonanie wyboru oferty RAI TIL jako najkorzystniejszej w momencie gdy Wykonawca
RAITIL nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, nie udowodnił, że udział
podmiotu trzeciego, na zasoby którego Wykonawca się powołuje będzie realny i rzeczywisty
— z uwagi na zamierzony zakres powierzenia na zasadzie podwykonawstwa, jak również w
kontekście obowiązku wykonania kluczowych części zamówienia samodzielnie przez
Wykonawcę. Co więcej, dokumentację projektową na zlecenie Zamawiającego sporządzała
DOMOST sp. z o.o. z siedzibą w Małkini Górnej, która następnie po wyborze oferty RAITIL
będzie wykonywała prace podwykonawcze. Wysoce prawdopodobnym, z uwagi na
powiązania osobowe wspólników i reprezentantów obu spółek, że wykonawca, którego
oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w Postępowaniu znacznie wcześniej znał
założenia wynikające z projektu budowlanego Inwestycji, co znacznie mu ułatwiło się
oszacowanie kosztów budowy i ich optymalizację. Niewątpliwie takie informacje dają
przewagę w postępowaniu u udzielenie zamówienia. Mając na uwadze powyższe i
dokonując wyboru oferty RAITIL, mimo posiadanej wiedzy o współpracy w ramach Inwestycji
RAITIL i jego podwykonawcy DOMOST sp. z o.o. która w sposób znaczący ograniczają
konkurencję, Zamawiający naruszył zasadę równego traktowania podwykonawców.
Na marginesie podał, że dane ujawnione w rejestrze przedsiębiorców KRS wskazują na
powiązania rodzinne wspólników (z których część jest również prokurentami) ze wspólnikami
i członkami organów podwykonawcy DOMOST sp. z o.o. na którego doświadczenie RAITIL
powołuje się w Postępowaniu. Powyższe również niewątpliwie miało wpływ na termin i
zakres przekazywanych informacji dotyczących Inwestycji. Dowód: wydruk z Cl KRS RAI TIL
(w aktach postępowania u Zamawiającego); wydruk z Cl KRS DOMOST sp. z o.o.
Do postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca RAITIL sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wnosząc o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie podlega uwzględnieniu, albowiem kluczowy zarzut dotyczący braku
wykazania warunku udziału w postępowaniu określony w punkcie VIII.2.4 lit. a) SWZ
odnoszący się do wymaganych zdolności technicznych i zawodowych wykonawcy jest
zasadny.
Zgodnie ze wskazanym punktem wykonawca zobowiązany był wykazać wykonanie
(…), co najmniej dwóch robót budowlanych polegających na rozbiórce i budowie lub
przebudowie, lub rozbudowie obiektu mostowego znajdującego się w ciągu drogi klasy Z, G,
GP, S lub A o wartości robót nie mniejszej niż 1 800 000,00 złotych brutto każda”.
Jednocześnie Zamawiający w punkcie VI. 2. SWZ zastrzegł obowiązek osobistego
wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia podając, że Wykonawca
wykona osobiście: rozbiórkę konstrukcji istniejącego mostu, robót zbrojarskich i
betoniarskich, mo
ntażu belek sprężonych strunobetonowych typu KUJAN, odwodnienia
wykopu oraz objazdu tymczasowego”.
W Formularzu ofertowym wykonawca RAITIL podał:
(…)
„8. następujące roboty zamierzamy zlecić podwykonawcom:** (podać część zamówienia,
liczbę i nazwę firm podwykonawców)
1/ roboty ziemne i wykończeniowe – DOMOST Sp. z o.o.
2/ roboty drogowe
– S. J., J., D. „Czystość” Spółka Jawna
Zamawiający w oparciu o art. 121 ustawy Prawo zamówień publicznych, zastrzega
obowiązek osobistego wykonania przez Wykonawcę robót tj. rozbiórkę konstrukcji
istniejącego mostu, roboty zbrojarskie i betoniarskie, montaż belek sprężonych
strunobetonowych typu KUJAN, odwodnienie wykopu, objazd tymczasowy.
9. Nazwy (firmy) innych podmiotów na zasoby, których powołuje się na zasadach
określonych w art. 118 ustawy Pzp w celu wykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu: 1/ DOMOST Sp. z o.o.; 2/ S. J., J., D. „Czystość” Spółka Jawna”.
W piśmie z dnia 15 marca 2021 r., Zamawiający w nawiązaniu do punktu 8
Formularza
– zwracając jednocześnie uwagę na punkt VI. 2. SWZ - wezwał wykonawcę: „do
uszczegółowienia i wskazania jakie czynności/roboty wchodzą w zakres robót ziemnych,
wskazanych w druku oferty, które mają Państwo zamiar zlecić do wykonania Podwykonawcy
DOMOST Sp. z o.o
.”.
W odpowiedzi wykonawca ten podał (pismo z dnia 17.03.2021 r.): „W nawiązaniu do
Wezwania do wyjaśnienia treści złożonej oferty (…) Raitil Sp. z o.o. deklaruje spełnienie
obowiązku osobistego przez Wykonawcę kluczowych części Zamówienia w tym wszystkich
wskazanych w rozdziale VI pkt 2 SIWZ tj.: rozbiórkę konstrukcji i istniejącego mostu, roboty
zbrojarskie i betoniarskie, montaż belek sprężonych strunobetonowych typu KUJAN,
odwodnienie wykopu, objazd tymczasowy. W' ofercie R
aitil Sp. z o.o. Podwykonawcę
Domost Sp. z o.o. jako wykonawcę robót ziemnych. a więc prace ściśle związane z
wykonaniem mechanicznym i ręcznym robót ziemnych. Zamawiający nie wskazał wymogu
wykonania przez Wykonawcę pełnego zakresu pozycji SST a jedynie wymienionych
kluczowych części zamówienia. W celu rozwiania wątpliwości Zamawiającego uprzejmie
wyjaśniamy, iż prace związane z wykonaniem projektu technologicznego zabezpieczenia
wykopów, prace pomiarowe i oznakowanie robót oraz prace zabezpieczające wykopy przed
zasypaniem i napływającą wodą zostały przewidziane do realizacji przez Wykonawcę Raitil
Sp. z o.o. Jedynie prace związane ze sprowadzeniem sprzętu do robót oraz odspojenie
gruntu ze składowaniem na odkład zamierzamy powierzyć Podwykonawcy. Reasumując, jak
dowiedliśmy powyżej żadnych z operacji przewidzianych w SIWZ przez Zamawiającego jako
kluczowe części Zamówienie nie zlecimy Podwykonawcy. Jednocześnie zapewniamy w pełni
zgodne z ofertą i SWZ realizację przedmiotowego kontraktu.”
Zamawiający w piśmie z dnia 18 marca 2021 r. („Wezwanie do złożenia dokumentów
wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą”) skierowanym do RATAIL
wezwał tego wykonawcę - na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2019 r. - Prawo
zamówień publicznych, w związku z uznaniem oferty jako najkorzystniejszej - do złożenie
aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych, wskazanych w X
rozdziale, pkt 4 SWZ. m.in. w punkcie 2 pisma:
(…) 2) potwierdzających spełnienie przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu:
Wykaz robót budowlanych (na wzorze zamawiającego), wykonanych nie wcześniej niż w
okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie,
porównywalnych z robotami budowlanymi stanowiącymi przedmiot zamówienia, wraz z
podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których
roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te roboty
budowlane zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty zostały
wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone, przy czym
dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot,
na rzecz którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o
obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów — inne
odpowiednie dokumenty.
Wykaz osób (na wzorze zamawiającego), skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę
jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami”.
Wykonawca w odpowiedzi na to pismo przedłożył:
Wykaz dwóch robót budowlanych, jak podano w odwołaniu zrealizowanych przez
podwykonawcę DOMOST - obejmujący pod pozycją drugą sporne „Roboty budowlane
dot
yczące zadania pn.: "Budowa tymczasowej przeprawy mostowej na rzece Narew w
ciągu drogi krajowej nr 61 w Ostrołęce” w ramach zadania inwestycyjnego pn.:
"Rozbudowa mostu na rzece Narew w Ostrołęce w ciągu drogi krajowej nr 61, ul.
Mostowa, Ostrołęka”.
W dokumencie referencyjnym dla tych robót wskazano: „Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-
Mostowych „OSTRADA” Sp. z o.o. zaświadcza, że firma DOMOST Sp. z o.o. ul. Kolejowa
320 Małkinia Górna w okresie od 28.08.2017r. do 19.12.2017r. jako Podwykonawca
zrealizował na nasze zlecenie zadanie”.
Wykaz osób i podmiotów, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia wraz z
informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych i doświadczenia niezbędnego do
wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności, w którym
wskazał na dwie osoby. Pierwsza z nich do pełnienia funkcji kierownika budowy (p. Ł. S.) i
druga -
do pełnienia funkcji kierownika robót drogowych (p. D. C.).
W odniesieniu do p. S. -
odnośnie podstawy dysponowania wskazano: „Dysponowanie
pośrednie – udostępnienie – pracownik DOMOST sp. z o.o.”; Wskazano ponadto na zadanie
1 z Wykazu robót: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej 636 polegającej na rozbiórce istniejącego
i bud
owie nowego obiektu mostowego na rzece Osownica w (…). W odniesieniu do p. C. -
odnośnie podstawy dysponowania wskazano: „Dysponowanie pośrednie – udostępnienie –
pracownik S. J., J. D.
„Czystość” Spółka Jawna”.
Zarzut dotyczący drugiej pozycji z Wykazu robót dla potwierdzenia wskazanego
warunku
dla której załączono referencje z dnia 09.03.2018 r. wystawione przez
Przedsiębiorstwo Robót Drogowo — Mostowych „OSTRADA” jest zasadny. Wskazane w
ramach tej pozycji roboty nie są tożsame z wymaganym przez Zamawiającego
doświadczeniem polegającym (…) na rozbiórce i budowie lub przebudowie, lub rozbudowie
obiektu mostowego znajdującego się w ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub A (…). Tak jak
podał Odwołujący, nie zostało wykazane doświadczenie w zakresie „Budowy tymczasowej
przeprawy mostowej na rzece Narew w ciągu drogi krajowej nr 61 w Ostrołęce” w ramach
zadania inwestycyjnego pn.: "Rozbudowa mostu na rzece Narew w Ostrołęce w ciągu drogi
krajowej nr 61, ul. Mostowa, Ostrołęka”. Z opisu referencyjnych robót, ani z dokumentu
referencyjnego nie wynika, aby w ramach tych robót wykonano rozbiórkę obiektu
mostowego, co dyskwalifikuje te roboty. Jednocześnie Izba zauważa, że wykonawca w
zakresie tego
– jego zdaniem obiektu referencyjnego - nie wykazał że został on wykonany w
ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub A. Nie sposób a’ priori - jak wskazywał - Odwołujący
zakwalifikować tymczasowej przeprawy mostowej za fragment: autostrady, drogi
ekspresowej, drogi głównej przyspieszonego ruchu, drogi głównej czy choćby drogi
zbiorczej.
Ponadto zgodnie z treścią oferty oraz wyjaśnień z dnia 17.03.2021 r. wykonawca
RAITIL zadeklarował, iż „spełni obowiązek wykonania osobistego przez Wykonawcę
kluczowych części Zamówienia w tym wszystkich wskazanych w rozdziale VI pkt 2 SWZ tj.:
rozbiórkę konstrukcji istniejącego mostu, roboty zbrojarskie i betoniarskie, montaż belek
sprężonych strunobetonowych typu KUJAN, odwodnienie wykupu, objazd tymczasowy”,
podczas, gdy wykonawca ten nie wykazał wymaganego przez Zamawiającego
doświadczenia do wykonania wyżej wymienionych prac. Oba zadania referencyjne, z których
jedno nie potwierdza wymagań z punktu VIII.2.4) lit. a) siwz były wykonywane przez
wskazanego podwykonawcę DOMOST z przypisanym mu w zakresie tego zamówienia -
zgo
dnie z wyjaśnieniami z dnia 17.03.2021 r. – określonym zakresem prac.
Izba mając na uwadze przepis art. 555 ustawy Pzp zgodnie z którym: „Izba nie może
orzekać co do zarzutów nie były zawarte w odwołaniu” dodatkowo wskazuje, że
Zamawiający w punkcie VIII pkt. 2 ppkt 4) SWZ określił wymaganie w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej, warunkujące udział w prowadzonym przez niego postępowaniu i
tak:
1) pod lit. a) -
wymaganie odnoszące się do wykonania przez wykonawcę: (…) co najmniej
dwóch robót budowlanych polegających na rozbiórce i budowie lub przebudowie, lub
rozbudowie obiektu mostowego znajdującego się w ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub A o
wartości robót nie mniejszej niż 1 800 000,00 zł brutto każda”;
2) pod lit. b) -
wymaganie odnoszące się z kolei do dysponowania osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia, a mianowicie osoby:
do pełnienia funkcji kierownika budowy z doświadczeniem w pełnieniu funkcji
kierownika budowy dla robót budowlanych polegających na rozbiórce i budowie lub
przebudowie, lub r
ozbudowie co najmniej jednego obiektu mostowego znajdującego
się w ciągu drogi klasy Z, G, GP, S lub A;
- osoby -
posiadającej uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, która będzie pełnić funkcję
kierownika robót drogowych.
Wykonawca RAITIL sp. z o.o. przedkładając Wykaz osób i podmiotów, które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia (…) wg wzoru Zamawiającego (zgodnie z
wezwaniem) oraz zobowiązania wskazanych podmiotów potwierdził wymagania, co do osób,
które zostaną skierowane do realizacji zamówienia (VIII pkt. 2 ppkt 4 lit.b) siwz). Nie
potwierdził natomiast warunku co do doświadczenia wykonawcy w realizacji dwóch robót
budowlanych wg wymagania z VIII pkt. 2 ppkt 4) lit. a). Przede wszystkim zgodnie z
wymaganiem punku VI.2 specyfikacji, Zamawiający zastrzegł (…) obowiązek osobistego
wykonania przez Wykonawcę kluczowych części zamówienia”. Wskazał, że „Wykonawca
wykona osobiście: rozbiórkę konstrukcji istniejącego mostu, roboty zbrojarskie i betoniarskie,
montaż belek sprężonych strunobetonowych typu KUJAN, odwodnienie wykopu, objazd
tymczasowy
”. DOMOST sp. z o.o. zatem jako podwykonawca nie może wykonywać prac
zastrzeżonych do osobistego wykonania przez wykonawcę, pomimo, że w tym zakresie
wykonawca powołuje się na jego zasoby. Izba z uwagi na wskazany art. 555 Pzp ponownie
zauważa tylko, że zobowiązania dotyczą udostępnienia wskazanych osób, nie
doświadczenia tych wykonawców. Niewątpliwie – jak twierdzi Odwołujący - zdolność
zawod
owa w postaci wiedzy i doświadczenia powinna być realnie udostępniona przez
bezpośredni udział podmiotu udostępniającego w takiej części zamówienia lub w takim
zakresie, w jaki wykonawca deklaruje
udostępnienie zasobów niezbędnych do realizacji tej
części lub zakresu zamówienia. Także słusznie twierdzi, że prac – w tym przypadku robót
budowalnych
– zastrzeżonych do osobistego wykonania (warunek nie podważony) nie może
wykonywać wykonawca, który nie spełnia danego warunku. Wobec zastrzeżenia osobistego
wyko
nania zamówienia przez wykonawcę kluczowych części zamówienia wykonawca
powinien wykazać (w zakresie warunku) roboty/prace zrealizowane samodzielnie.
Zamawiający zastrzegając obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych
części zamówienia na roboty budowlane, tym samym wykluczył możliwość polegania na
zasobach innego podmiotu.
Izba natomiast nie podzieliła stanowiska Odwołującego, co do naruszenia przez
Zamawiającego – w związku z wyborem oferty RAITIL jako najkorzystniejszej - zasady
równego traktowania wykonawców, o których stanowi art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 17 ust.2
Pzp -
z uwagi na wskazywaną – zdaniem Odwołującego - przewagę tego wykonawcy nad
pozostałymi wykonawcami, w związku z zaangażowaniem firmy DOMOST jako
podwykonawcy.
Odwołujący nie uprawdopodobnił, że uczestnictwo firmy DOMOST w
opracowywaniu dokumentacji projektowej i
wynikająca z tego ewentualna znajomość
założeń wynikająca z projektu budowlanego inwestycji, miała ułatwić oszacowanie kosztów
budowy i ich optymalizację wykonawcy RAITIL. Izba zwraca także uwagę, że w uzasadnieniu
wykonawca wskazał, że ta prawdopodobna wiedza o współpracy w ramach inwestycji
RAITIL i jego podwykonawcy DOMOST sp. z o.o.
skutkowała – ale chyba tylko z powodów
znanych Odwołującemu - naruszeniem zasady równego traktowania podwykonawców.
Wobec powyższych ustaleń Izba uwzględniając odwołanie nakazała powtórzenia
czynności badania i oceny ofert, co umożliwia w toku tego badania zastosowanie procedur
przewidzianych ustawą Pzp.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniała art. 575
Pzp oraz § 7 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
………………………………………