Sygn. akt: KIO 975/21
POSTANOWIENIE
z dnia 10 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 10 maja 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 marca 2021 r. przez odwołującego: Ventus
Communications sp. z o.o.
z siedzibą w Poznaniu (ul. Swoboda 12, 60-391 Poznań) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Skarb Państwa - Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Zakład Informatyki Lasów Państwowych im.
Stanisława Kostki Wisińskiego Sękocin Stary, (ul. Leśników 21C; 05-090 Raszyn),
- wykonawca
VOL System sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (ul. Dąbrowskiego 553; 60-451
Poznań) zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Ventus Communications sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (ul. Swoboda
391 Poznań) kwoty 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy), uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 580 ust.1 i2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 975/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 29 marca 2021 r. przez wykonawcę: Ventus
Communications sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (Odwołujący) w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843
ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez Zamawiającego: Skarb Państwa -
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Zakład Informatyki Lasów Państwowych
im. Stanisława Kostki Wisińskiego Sękocin Stary, którego przedmiotem jest: „Rozbudowa
Systemu Dostępu do Zasobów Sieciowych CISCO Identity Service Engine (ISE)”. Numer
referencyjny: DZ.270.79.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 15
października 2020 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 597717-N-2020.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 87 ust. 1 i art. 30 ust. 5 Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty VOL Systems, mimo iż wykonawca ten nie dopełnił obowiązku
jednoznacznego określenia przedmiotu oferty oraz wykazania równoważności
oferowanego rozwiązania i dopiero w wyniku wyjaśnień przedkładanych w odpowiedzi na
wezwanie Zamawiającego i po upływie terminu składania ofert, dokonał zmiany treści
oferty polegającej na wskazaniu, co jest przedmiotem oferty i wykazywaniu spełniania
wymagań funkcjonalnych dla systemu równoważnego przez oferowane licencje.
2. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez Wykonawcę VOL System sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej jako:
„VOL System”), mimo iż zaoferowane przez tego Wykonawcę rozwiązanie nie odpowiada
treści SIWZ w zakresie, w jakim zaoferowane rozwiązanie równoważne nie spełnia
wszystkich wymagań funkcjonalnych dla systemu równoważnego (dostarczonych licencji)
opisanych w pkt II Opisu przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 1 do SIWZ);
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert oraz odrzucenia oferty złożonej
przez VOL System;
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Wykonawca wskazał, że (…)posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania
jako Wykonawca zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia. W wyniku
pierwszej, unieważnionej czynności badania ofert, oferta VOL System podlegała odrzuceniu
ze wzg
lędu na rażąco niską cenę (czynność unieważniona w wyniku orzeczenia KIO),
natomiast obecnie, po ponownym badaniu i ocenie ofert,
Zamawiający dokonał wyboru oferty
Wykonawcy VOL System jako oferty najkorzystniejszej, natomiast oferta Odwołującego
uplasowała się na pozycji drugiej w rankingu ofert. Uwzględnienie odwołania spowoduje
odrzucenie oferty konkurencyjnego Wykonawcy VOL Syste
m, a tym samym, Odwołujący
uzyska szansę na wybór jego oferty jako najkorzystniejszej i uzyskanie zamówienia.
Naruszający przepisy ustawy wybór oferty VOL System jako oferty najkorzystniejszej
narusza interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia i naraża go na poniesienie szkody
polegającej na braku możliwości zawarcia z Zamawiającym umowy w sprawie zamówienia
publicznego
”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił VOL System
sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu wnosząc o oddalenie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w piśmie z dnia 22 kwietnia 2021 r.
uwzględnił w całości zarzuty odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 marca 2021 r. przez wykonawc
ę: Ventus Communications sp. z o.o. z siedzibą w
Poznaniu
oraz wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie.
Zgłaszający przystąpienie po stronie zamawiającego wykonawca VOL System sp. z
o.o. z siedzibą w Poznaniu został w dniu 26 kwietnia 2021 r. - na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) - wezwany
w przedmiocie wniesienia sprzeciwu co do uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania pod
rygorem umorzenia postępowania odwoławczego w tej sprawie. Termin na wniesienie
sprzeciwu upłynął w dniu 30 kwietnia 2021 r. Taki sprzeciw nie został zgłoszony.
Izba postanowiła,
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.) [dalej: ustawa Pwu),
do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004
r. (dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019
ze zm.) (dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 29 marca 2021 r. Izba
zatem wydając postanowienie, stosowała w postępowaniu odwoławczym przepisy nPzp z
dnia 11 września 2019 r., a mianowicie art. 522 ust.1 tej ustawy. Działając następnie na
podstawie art. 522 ust. 2 n_ustawy Pzp
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w
niniejszej sprawie. Stosownie do postanowień wskazanego art. 522 ust. 2 n_ustawy Pzp: „2.
Jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie
zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”
W przedmiotowej sprawie -
jak wskazała Izba - do dnia 30 kwietnia 2021 r., w
którym upływał termin na wniesienie sprzeciwu taki sprzeciw przez wykonawcę
zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego nie został zgłoszony.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
wzięła pod uwagę okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zat
em koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437), orzekając
w tym zakresie o
dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..