Sygn. akt KIO 974/21
WYROK
z dnia 17 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 11 maja 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
29 marca 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej
przez
wykonawcę: Przedsiębiorstwo Budownictwa Elektroenergetycznego ELBUD
w
Katowicach sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zasilanie Portu Lotniczego
Katowice w Pyrzowicach przy ul. Wolności w trybie zaprojektuj i wybuduj (nr postępowania
2020/TD-OBD/TD-OBD/01675/L)
prowadzonym przez zamawiającego: TAURON Dystrybucja S.A. z siedzibą w Krakowie
przy udziale
wykonawców zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania
odwoławczego:
A. ELEKTROPAKS
sp. z o.o. z siedzibą w Łuszczowie Kolonii
B.
Przedsiębiorstwo Budownictwa Elektroenergetycznego ELBUD WARSZAWA
sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie
– po stronie Odwołującego
C.
TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
– po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie wyboru
najkorzystniejszej oferty, a w ramach powtórzonych czynności – odrzucenie ofert
złożonych przez TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu,
MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S
.A. z siedzibą w Krakowie i SPIE ELBUD
Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku jako niezgodnych z treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia przez sprecyzowanie w „Zestawieniu parametrów
Sygn. akt KIO 974/21
podstawowych materiałów zgłoszonych do oferty przetargowej” parametrów jako
wprost niezgodnych z parametrami wymaganymi lub przez zaniechanie
ich sprecyzowania
w zakresie parametrów objętych zarzutami odwołania.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 20000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) – stanowiącą koszty
post
ępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
poz. 2020) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Sygn. akt KIO 974/21
U z a s a d n i e n i e
TAURON Dystrybucja S.A. z siedzibą w Krakowie {dalej: „Zamawiający”} prowadzi
przez swój oddział w Będzinie na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. `Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej również: „ustawa pzp”,
„pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
sektorowego na roboty budowlane pn. Zasilanie Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach
przy -
ul. Wolności” w trybie zaprojektuj i wybuduj (nr postępowania 2020/TD-OBD/TD-
OBD/01675/L).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 12 października 2020 r. zostało opublikowane
w Dzienniku Urz
ędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_198 pod poz. 480967.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
18 marca 2021
r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną wykonawców
uczestniczących w powyższym postępowaniu o jego rozstrzygnięciu – wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu {dalej: „TTC”, „Przystępujący TTC” lub „Przystępujący”}, a także klasyfikacji
pozostałych ofert wg przyjętych kryteriów oceny ofert, w tym, że odpowiednio na 2. i 3.
miejscu zostały sklasyfikowane oferty złożone przez odpowiednio przez MOTĘ-ENGIL
CENTRAL EUROPE S.A.
z siedzibą w Krakowie {dalej: „Mota-Engil”} oraz SPIE ELBUD
Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku {dalej: „Spie Elbud”}.
29 marca 2021 r.
Przedsiębiorstwo Budownictwa Elektroenergetycznego ELBUD
w Katowicach sp. z o.o. z
siedzibą w Katowicach {dalej: „Odwołujący” lub „Elbud”} wniosło
w postaci elektronicznej do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie od zaniechania
odrzucenia ofert powyżej wskazanych wykonawców.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3
– przez zaniechanie odrzucenia ofert
złożonych przez TTC, Mota-Engil oraz Spie Elbud, które nie spełniają podstawowych
parametrów techniczno-użytkowych opisu przedmiotu zamówienia {dalej również:
„OPZ”} specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”}, czym wypaczono
ustalony w procedurze odwróconej ranking.
2. Art. 87 ust. 1, art. 26 ust. 4, art. 82 ust. 1, art., 84 ust. 1 i art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7
ust. 1 i 3
– przez wybór jako najkorzystniejszej oferty TTC, która podlega odrzuceniu,
Sygn. akt KIO 974/21
jako że jej treść nie odpowiada treści SIWZ, po uprzednim przeprowadzeniu z tymże
Wykonawcą niedopuszczalnych negocjacji, w wyniku których doszło do zmiany
pierwotnej treści oferty, a także skonkretyzowania oferowanego przedmiotu świadczenia,
co nastąpiło po upływie terminu składania ofert.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. P
owtórzenia badania i oceny ofert, a następnie odrzucenia ofert TTC, Moty-Engil i Spie
Elbudu
jako niezgodnych z treścią SIWZ.
Powtórnego zbadania, czy kolejny w rankingu ofert wykonawca, którego oferta zostanie
oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeni
u oraz spełnia warunki udziału w
postępowaniu.
4. P
owtórnego wyboru najkorzystniejszej oferty.
Ponieważ Izba stwierdziła, że okoliczności faktyczne i prawne przedstawione
w
odwołaniu odpowiadają rzeczywistemu stanowi rzeczy i stanowi prawnemu, zostały one
p
rzedstawione dalej jako ustalenia własne Izby i inkorporowane do rozważań prawnych Izby.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 10 maja 2021 r. wniósł o oddalenie
odwołania, co poparł Przystępujący po jego stronie.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu i nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak
podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Odwołujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko, które zostało poparte przez
Przystępujących po jego stronie.
Natomiast Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem Stron i Przystępujących, uwzględniając
zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i
stanowiska wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła
Sygn. akt KIO 974/21
i
zważyła, co następuje:
Zaznaczyć należy, że z uwagi na datę wniesienia rozpoznawanego odwołania
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych
(t.j.
Dz.U. poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) {dalej: „nowa ustawa pzp”
lub
„npzp”}.
Z art. 505 ust. 1 npzp wyn
ika, że legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje
wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jednocześnie
może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów
ustawy pzp
, gdyż zaniechanie odrzucenia ofert, które zostały sklasyfikowane wyżej niż jego
oferta
uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia, na co mógłby
w
przeciwnym razie liczyć.
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia zwartym w SIWZ:
Opis Przedmiotu Zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest zasilanie Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach
przy ul. Wolności w zakresie:
a)
ETAP I: Budowa przyłącza kablowego SN 20kV relacji GPZ Pyrzowice Lotnisko - GPZ
Pomłynie wraz z wymianą TR WN/SN w GPZ Pomłynie,
b)
ETAP li: Budowa stacji GPZ 110/20kV Pyrzowice Lotnisko wraz z przebudową stacji
PZO Mierzęcice,
c)
ETAP III: Budowa odcinka sieci kablowej 110 kV GPZ Miasteczko - GPZ Pyrzowice
Lotnisko,
d)
ETAP IV: Budowa sieci kablowej 110 kV GPZ Pyrzowice Lotnisko - GPZ Siewierz
i
przebudowa sieci kablowej 15 kV PZO Mierzęcice - GPZ Siewierz.
Przy czym
szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia stanowi:
- Specyfikacja Techniczna Wykonania i
Odbioru Robót Budowlanych (STWiORB) – Załącznik
nr 9 do SIWZ
Sygn. akt KIO 974/21
Wzór Umowy - Załącznik nr 10 do SIWZ
Załącznikiem nr 13 do SIWZ [nr 2 do STWIORB] jest „Zestawienie parametrów
podstawowych materiałów zgłoszonych do oferty przetargowej” [zwane dalej: „Zestawieniem
parametrów podstawowych”], które zgodnie z wymogami Zamawiającego w pkt 3.7 oraz 4.2.
SIWZ, każdy Wykonawca ubiegający się o niniejsze zamówienie zobowiązany był:
wypełnić, poprzez podanie podstawowych parametrów zaoferowanego świadczenia, mając
na uwadze, że parametry te zostały wyznaczone przez Zamawiającego w Opisie Przedmiotu
Zamówienia [tj. w tymże „Zestawieniu”] jako granicznie wymagane, a następnie
podpisać i złożyć przy ofercie;
Wykonawcy zainteresowani ubieganiem się o niniejsze zamówienie, nie
kwestionowali przed
upływem terminu składania ofert zasadności czy celowości parametrów
podstawowych
wyznaczonych przez Zamawiającego w Opisie Przedmiotu Zamówienia jako
granicznie wymagane.
Zgodnie z treścią SIWZ:
Wymagania dla robót budowlanych i dostaw oraz dokumenty i oświadczenia
na potwierdzenie sp
ełnienia tych wymagań
Wymaga się, aby roboty budowlane, dostawy i usługi stanowiące przedmiot
zamówienia spełniały wymagane przez Zamawiającego parametry techniczno-użytkowe
określone w Załączniku nr 9 do SIWZ
Na
potwierdzenie
spełniania
powyższego
wymagania
Wykonawca
przekaże
Zamawiającemu:
Wypełnione i podpisane zestawienie parametrów podstawowych materiałów wg
załącznika nr 13 do SIWZ (nr 2 do STWIORB) wraz z:
■ opisem technicznym sposobu ułożenia linii kablowej 110 kV wraz ze stosownymi
r
ysunkami wyjaśniającymi rozwiązanie techniczne linii kablowej oraz oświadczeniem
Wykonawcy o spełnianiu przez system kablowy wymagań specyfikacji.
■ opisem technicznym sposobu ułożenia linii kablowej 20 kV wraz ze stosownymi rysunkami
wyjaśniającymi rozwiązanie techniczne linii kablowej oraz oświadczeniem Wykonawcy
o
spełnianiu przez system kablowy wymagań specyfikacji.
Ponadto w
treści Załącznika nr 13 do SIWZ Zamawiający uszczegółowił wymogi
zawarte
w pkt 3.7.1.1. SIWZ, wskazując, co następuje.
Pod tabelami
„parametry kabla/ linii kablowej 110 kV”; „parametry głowicy kablowej
110 kV”; „parametry mufy kablowej 110 kV”:
Parametry techniczne systemu kablowego nie wymienione
w powyższych zestawieniach
powinny
być zgodne z wymaganiami normy – PN-HD 632 S3: 2017-03. Kable energetyczne
Sygn. akt KIO 974/21
o izolacji wytłaczanej i ich osprzęt na napięcie znamionowe powyżej 36 kV (Um = 42 kV) do
150 kV (Um = 170 kV).
Ze względu na bliskość Innych sąsiadujących sieci preferowany układ ułożenia kabli -
trójkątny.
Do powyższej tabeli należy załączyć opis techniczny sposobu ułożenia linii kablowej wraz ze
stosownymi rysunkami wyjaśniającymi rozwiązanie techniczne linii kablowej oraz
oświadczenia Wykonawcy:
• o spełnieniu przez oferowany system kablowy wymagań zawartych w powyższej
specyf
ikacji oraz wymagań zawartych w normie PN-HD 632 S3: 2017-03.
• o posiadaniu dla oferowanego system kablowego Certyfikatu zgodności z normą PN-HD
632 S3: 2017-
03 lub IEC 60840 ed. 4.0 (2011) w zakresie badań typu systemu kablowego.
Certyfikat ten powinien
być wydany przez Jednostkę oceniającą zgodność (Certyfikacja
Wyrobów - symbol AC), która posiada odpowiedni zakres akredytacji wydany przez krajową
Jednostkę akredytującą, np.: Polskie Centrum Akredytacji.
P
od tabelą: „parametry kabla/linii kablowej 15 kV i 20 kV”:
Parametry techniczne kabla i jego osprzętu tj.: muf i głowic kablowych nie wymienione
w
powyższych zestawieniach powinny być zgodne z wymaganiami norm: dla kabla - PN-HD
620 S2:2010. Kable elektroenergetyczne o izolacji wytłaczanej na napięcia znamionowe od
3,6/6 (7,2) kV do 20,8/36 (42) kV włącznie, a dla osprzętu - PN-HD 629.1 S2:2006/A1:2008
Badania osprzętu przeznaczonego do kabli na napięcie znamionowe od 3,6/6 (7,2) kV
do 20,8/36 (42) kV -
Część 1: Kable o Izolacji wytłaczanej.
Do powyższej tabeli należy załączyć opis techniczny sposobu ułożenia Unii kablowej wraz ze
stosownymi rysunkami wyjaśniającymi rozwiązanie techniczne Unii kablowej oraz
oświadczenia Wykonawcy:
• o spełnieniu przez oferowany kabel wymagań powyższej specyfikacji oraz normy PN-HD
620 S2:2010 oraz spełnieniu przez osprzęt kablowy SN wymagań normy PN-HD 629.1
S2:2006/A1:2008 Badania osprzętu przeznaczonego do kabli na napięcie znamionowe od
3,6/6 (7,2) kV do 20,8/36 (42) kV -
Część 1: Kable o izolacji wytłaczanej.
• o posiadaniu Certyfikatów zgodności z normą PN-HD 620 S2:2010 dla oferowanych kabli
SN, a dla oferowanego osprzętu do kabli SN z normą PN-HD 629.1 S2:2006/A1:2008
w
zakresie badań typu. Ww. certyfikaty powinny być wydane przez Jednostkę oceniającą
zgodność (Certyfikacji Wyrobów - symbol AC), która posiada odpowiedni zakres akredytacji
wydany przez krajową Jednostkę akredytującą, np. Polskie Centrum Akredytacji.
Zestawienie parametrów podstawowych – wypełnione przez Wykonawców zgodnie ze
wzorem stanowiącym Załącznik nr 13 do SIWZ, a następnie złożone w ofercie – nie ma
Sygn. akt KIO 974/21
charakteru oświadczenia lub dokumentu potwierdzającego spełnianie przez oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez Zamawiającego,
o
których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp.
Obowiązkiem Wykonawców ubiegających się o niniejsze zamówienie było bowiem,
nie tyle potwierdzenie zgodności parametrów techniczno-użytkowych, wyznaczonych przez
Zamawiającego jako granicznie wymagane, na zasadzie: „spełnia - nie spełnia”,
co sam
odzielne sformułowanie konkretnych wielkości lub oferowanych rozwiązań w zakresie
tychże parametrów podstawowych, dotyczących: kabla/linii kablowej 110kV, głowicy kablowej
110kV, mufy kablowej 110kV, kabla/linii kablowej 15 kV i 20kV.
Dopiero tak zadeklaro
wane przez Wykonawców parametry podstawowe oferowanego
przedmiotu świadczenia – które musiały się wpisywać w parametry techniczno-użytkowe,
wyzn
aczone przez Zamawiającego jako granicznie wymagane – mogłyby dodatkowo
znaleźć potwierdzenie w oświadczeniach lub dokumentach potwierdzających spełnienie
przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
Zamawiającego, o ile oczywiście Zamawiający żądałby tego rodzaju oświadczeń
lub
dokumentów w ogłoszeniu o
zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Przy czym wskazać należy że oświadczenia lub dokumenty, o których mowa w art.
25 ust. 1 pkt 2 pzp
pochodzą co do zasady od niezależnego od wykonawcy podmiotu
zewnętrznego [co wprost wskazano przy określeniu rodzaju dokumentów wyliczonych w § 13
ust. 1 pkt 2-
5 rozporządzenia], względnie w próbkach, opisach, fotografiach, planach,
projektach, rysunkach, modelach, wzorach, programach komputerowych oraz innych
podobnych materiałach, których autentyczność musi zostać poświadczona przez
Wykonawcę na żądanie Zamawiającego (rodzaje środków dowodowych wymienione w § 13
ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).
Podkreślić także należy, że ewentualnie żądane przez Zamawiającego oświadczenia
lub dokumenty potwierdzające, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzpm musiałyby dotyczyć
tych samych rzeczy, które uprzednio zostałyby sprecyzowane przez Wykonawcę w ofercie.
Tryb składania dokumentów potwierdzających, o którym mowa w art. 26 ust. 1 i 2 pzp nie
może bowiem służyć obejściu braku należytego sprecyzowania treści oferty, gdyż
oświadczenia lub dokumenty potwierdzające, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzp mają
na
celu jedynie potwierdzenie treści oferty, nie zaś jej rekonstruowanie na ich podstawie.
Tym samym
zakres potwierdzenia zażądanego oświadczenia lub dokumentu
potwierdzającego na zasadzie art. 25 ust. 1 pkt 2 pzp nie może być szerszy niż zakres
uprzednio złożonej treści oferty, gdyż w przeciwnym razie dochodziłoby do niedozwolonego
sprecyzowania treści oferty po upływie terminu składania ofert.
Sygn. akt KIO 974/21
Nato
miast w przedmiotowym „Zestawieniu parametrów podstawowych” Wykonawcy
zostali zobowi
ązani do podania przy ofercie konkretnych informacji w zakresie wymaganym
przez Zamawiającego, czyli wskazanie jednoznacznych parametrów oferowanego
przedmiotu świadczenia, mając na uwadze parametry podstawowe, wyznaczone przez
Zamawiającego jako granicznie wymagane [tj. min. lub max.]. Nie ulega zatem wątpliwości,
że „Zestawienie parametrów podstawowych” składa się na treść oferty, gdyż konkretyzuje
oferowany przedmiot świadczenia, który zostanie spełniony w razie wyboru konkretnej oferty.
Celem żądanego przez Zamawiającego „Zestawienia parametrów podstawowych” było
bowiem określenie zobowiązania Wykonawcy co do tego, jakie parametry techniczno-
użytkowe będzie miał oferowany przez niego przedmiot świadczenia, nie zaś złożenie li tylko
oświadczenia w ofercie, że oferowany przedmiot zamówienia będzie zgodny z SIWZ.
Wskazać należy, że na treść oferty [oświadczenie woli wykonawcy], stanowiącą
zobowiązanie do wykonania określonego przedmiotu zamówienia, składają się obok
formularza ofertowego [jako jednostronnego zobowiązania wykonawcy do wykonania
konkretnego świadczenia] wszelkie załączone do niego informacje, materiały określające i
doprecyzowujące zakres i sposób wykonania świadczenia wynikający z oferty [wszelkie
rysunki, plany, wykresy, kosztorysy, zestawienia parametrów techniczno- użytkowych,
harmonogram rzeczowo-finansowy etc.]
Kolejnym argumentem przemawiającym za tym, że „Zestawienie parametrów
podstawowych” w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stanowi treść
oferty
jest to, że Zamawiający w ogłoszeniu o niniejszym zamówieniu nie sprecyzował
żądania jakichkolwiek dokumentów przedmiotowych, które miałyby potwierdzać,
że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym
przez Zamawiającego.
Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu nie zawarł chociażby odesłania do treści
SIWZ w tym zakresie [pkt 3.7] a także nie wskazał nawet odpowiedniej podstawy prawnej, z
której można byłoby wyczytać katalog tychże dokumentów [tj. § 13 ust. 2 rozporządzenia
Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U.2016.1126)].
Powyższe wyraźnie wskazuje na intencję Zamawiającego, a mianowicie uczynienia
rzeczonego: „Zestawienie parametrów podstawowych materiałów zgłoszonych do oferty
przetargowej” treścią oferty.
Ponadto gdyby Zamawiający rzeczywiście chciał uczynić z przedmiotowego
„Zestawienie parametrów podstawowych” oświadczenie lub dokument potwierdzający
spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez Zamawiającego, to żądałby złożenia tego „Zestawienia” na podstawie art. 26 ust. 1
Sygn. akt KIO 974/21
„poprzedniej ustawy Pzp”, czyli wyłącznie od Wykonawcy, którego oferta została najwyżej
oceniona
– nie zaś od wszystkich Wykonawców ubiegających się o niniejsze zamówienie już
w ofercie.
Wynika to w sposób jednoznaczny z u art. 26 ust. 1 i 2 pzp, który umożliwia żądanie
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
pzp
[czyli także oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez Zamawiającego]
z ini
cjatywy samego Zamawiającego, na jego wezwanie, oraz wyłącznie od Wykonawcy,
którego oferta została najwyżej oceniona.
Ponadto oświadczenia lub dokumenty potwierdzające, o których mowa w. art. 25 ust.
1 pkt 2 pzp, w myśl art. 26 ust. 1 pzp mają być aktualne na dzień ich złożenia, a zatem mogą
b
yć datowane na dzień późniejszy niż data złożenia oferty.
Jeżeli zatem Zamawiający żądał „Zestawienia parametrów podstawowych”
od
wszystkich Wykonawców ubiegających się o niniejsze zamówienie w ofercie to należy
uznać, że intencją Zamawiającego było uczynienie z tego „Zestawienia” treści oferty sensu
stricto, czyli oświadczenia woli Wykonawcy.
Celem żądania wypełnienia przez Oferentów przedmiotowego „Zestawienia
parametrów podstawowych”, o którym mowa w Załączniku nr 13 do SIWZ było bowiem
dookreślenie zobowiązania Wykonawcy, co do tego, jakie konkretnie parametry techniczno-
użytkowe będzie miało zaoferowane przez niego świadczenie, nie zaś złożenie li tylko
oświadczenia w ofercie, że oferowany przedmiot zamówienia będzie zgodny z SIWZ.
Chodziło zatem o skonkretyzowanie w tymże „Zestawieniu parametrów podstawowych”
zaoferowanego świadczenia – pod względem najbardziej istotnych z punktu widzenia
Zamawiającego - parametrów podstawowych techniczno- użytkowych.
Natomiast ce
lem złożenia przez Oferentów przedmiotowych oświadczeń o spełnieniu
przez: oferowany system kablowy linii 110 kV oraz oferowany kabel linii kablowej 15 kV i 20
kV wymagań Zamawiającego – które to oświadczenia były wymagane w Załączniku nr 13 do
SIWZ, a które zostały złożone przez tegoż Wykonawcę w Załączniku nr 13a do oferty – było
potwierdzenie zgodności z konkretnymi normami - wyłącznie tych parametrów, które nie
zostały wymienione w „Zestawieniu parametrów podstawowych”, stanowiącym Załącznik nr
13 do SIWZ [nr 2 do STWIORB] i których Wykonawcy nie musieli podawać w treści oferty.
Tymczasem Wykonawcy, których oferty zostały sklasyfikowane w rankingu ofert
w
procedurze odwróconej na pozycjach 1; 2 i 3, tj. odpowiednio TTC, Mota-Engil i Spie Elbud
w „Zestawieniu parametrów podstawowych” stanowiącym Załącznik nr 13 do SIWZ [nr 2 do
Sygn. akt KIO 974/21
STWi
ORB] zaoferowali przedmiot świadczenia o innych parametrach techniczno-
użytkowych, niż oczekiwał Zamawiający.
Sprzeczn
ości wszystkich ww. ofert z treścią SIWZ, polegają więc na zaoferowaniu
przedmiotu świadczenia, który nie spełnia podstawowych parametrów techniczno-
użytkowych wyznaczonych przez Zamawiającego w Opisie Przedmiotu Zamówienia [tj.
STWIORB] jako granicznie wymagane.
Przy czym niezgodność w treści oferty TTC z treścią SIWZ zauważył sam
Zamaw
iający w następującym zakresie wzywając tego Wykonawcę do wyjaśnienia
na podstawie art. 26 ust 4 pzp.
Parametry kabla/linii kablowej 110kV:
a)
Poz. 4.1. d)
– podano minimalną średnicę zewnętrzną kabla jako „min. 34,7”. W tabeli
w kolumnie „Oferowane" Zamawiający wymagał jednoznacznego określenia tego parametru.
Zwracamy uwagę, że przy zastosowaniu podanej przez Państwa minimalnej średnicy,
parametr ten nie spełniałby wymagań Zamawiającego, co pozostawałoby w sprzeczności
ze
złożonym oświadczeniem (załącznik nr 13a). Prosimy o wyjaśnienie.
b)
Poz. 4.2. b)
– podano minimalną grubość znamionowa izolacji jako „min. 14”. W tabeli
w kolumnie „Oferowane" Zamawiający wymagał jednoznacznego określenia tego parametru.
Prosimy o wyjaśnienie.
c)
Poz. 4.2. c)
– podano minimalną grubość punktowa izolacji jako „min. 14”. W tabeli
w
kolumnie „Oferowane” Zamawiający wymagał Jednoznacznego określenia tego parametru.
Prosimy o wyjaśnienie.
d)
Poz. 4.3. b)
– podano minimalny przekrój znamionowy jako „min. 120”. W tabeli
w
kolumnie ,Oferowane" Zamawiający wymagał jednoznacznego określenia tego parametru.
Prosimy o wyjaśnienie.
Parametry kabla FO/iinli światłowodowej:
a)
Poz. 3,4 - wpisano
„(...)W tabeli w wierszu „Oferowane0 Zamawiający wymagał
podania w/w parametru dla rdzenia liczbowo. Prosimy o wyjaśnienie.
b)
Poz. 3.6 c) -
w tabeli w kolumnie „Oferowane" nie wpisano żadnego parametru.
Prosimy o wyjaśnienie.
c)
Poz. 3.9 d)
— w tabeli w kolumnie „Oferowane" nie wpisano żadnego parametru.
Prosimy o wyjaśnienie.
d)
Poz. 3.10 a)
— w tabeli w kolumnie „Oferowane” nie wpisano żadnego parametru.
Prosimy o wyjaśnienie.
e)
Poz. 3.10 b)
— w tabeli w kolumnie „Oferowane" nie wpisano żadnego parametru.
W odpowiedzi na
powyższe wezwanie TTC wyjaśnił, co następuje:
Na wstępie podkreślamy, że oferta złożona przez Wykonawcę spełnia wszystkie wymagania
Sygn. akt KIO 974/21
określone przez Zamawiającego (co znajduje potwierdzenie w treści załącznika nr 13a).
Odnosząc się do szczegółowych wątpliwości Zamawiającego:
Parametry kabla/ linii kablowej 110kV:
Ad. 1a (dot. POZ.
4.1d załącznika 13)
Wykonawca podkreśla, że w wskazana w kolumnie Oferowane załącznika nr 13 wartość
średnicy zewnętrznej kabla („min 34,7 mm") nie oznacza, że właśnie taka wartość (34,7 mm)
znajdzie zastosowanie do kabli, które użyte zostaną na etapie realizacji przedmiotowej
inwestycji. Wykonawca zamierzał i niezmiennie zamierza sprostać wymaganiom
Zamawiającego w zakresie tego parametru, co oznacza, że wykorzystany zostanie kabel o
średnicy zewnętrznej wynoszącej 35,8 mm.
Do niniejszych wyjaśnień załączamy szczegółową informację producenta, z którego usług
planujemy skorzystać w zakresie kabli. Otóż z informacji tych jednoznacznie wynika,
że posłużenie się w poz. 4.1 d załącznika 13 sformułowaniem „min. 34,7 mm" oznacza
jedynie to, że już przy takiej średnicy kabla możliwe jest osiągnięcie wszelkich oczekiwanych
przez Zamawiającego parametrów elektrycznych kabla (przy jednoczesnym zachowaniu
obowiązujących norm i standardów). W taki właśnie sposób odczytywać należy
sformułowanie „min 34,7 mm". Nie zmienia to jednak faktu, że w toku realizacji
przedmiotowej inwestycji zostanie użyty kabel spełniający wymagania Zamawiającego
również w zakresie średnicy zewnętrznej wynoszącej 35,8 mm (co potwierdza producent
w
złożonym oświadczeniu).
Ad. 1b (dot. poz. 4.2b za
łącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia grubość znamionową izolacji na poziomie 14
mm (co potwierdza producent w załączonym oświadczeniu).
Ad. 1c
(dot. poz.. 4.2c załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia grubość punktową izolacji na poziomie 14 mm
(co potwierdza producent w załączonym oświadczeniu).
Ad. 1d (dot. poz. 4.3b załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia przekrój znamionowy na poziomie 120 mm (co
potwierdza producent w załączonym oświadczeniu).
Parametry kabla/ linii kablowej 15 kV i 20 kV:
Ad. 2 (dot. poz
. 4.2a załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia materiał izolacji XLPE (co potwierdza
prod
ucent w załączonym oświadczeniu).
Parametry kabla FO / linii światłowodowej
Ad. 3a (
dot. poz. 3.4 załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia niekołowość rdzenia na poziomie 1%
Sygn. akt KIO 974/21
(co
potwierdza producent w załączonym oświadczeniu).
Ad. 3b (dot.
poz. 3.6c załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia poziom 0,05 dB (co potwierdza producent
w
załączonym oświadczeniu).
Ad. 3c (dot. poz. 3.9d załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia poziom 0,4 dB/km (co potwierdza producent
w
załączonym oświadczeniu).
Ad. 3d (dot. poz. 3.1a załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia 20 sekcji (co potwierdza producent
w
załączonym oświadczeniu).
Ad. 3e (
dot. poz. 3.10b załącznika 13)
Wykonawca oświadcza, że oferta uwzględnia poziom 0,01% (co potwierdza producent
w
załączonym oświadczeniu).
Odnosząc się do cytowanych powyżej wyjaśnień Wykonawcy:
TRACK TEC
Po pierwsze, twierdzenie przez ww. Wykonawcę, jakoby jego oferta miała spełniać
wymagania określone przez Zamawiającego, gdyż „znajduje to potwierdzenie w treści
Załącznika nr 13a załączonego do oferty” jest całkowicie nieuprawnione oraz oderwane od
wymagań Zamawiającego w treści SIWZ. Zamawiający nie opracował bowiem żadnego
wzoru „Załącznik nr 13a” do SIWZ. Dokumenty niniejszego zamówienia w żadnym miejscu
nie zawierają wymogu sporządzenia przez Wykonawców Załącznika nr 13a i załączenia go
przy ofercie.
Po drugie, o
świadczenia o ogólnym charakterze, złożone przez TTC w Załączniku nr
13a do
oferty, tj. o spełnieniu przez oferowany system kablowy linii 110 kV oraz oferowany
kabel linii kablowej
15 kV i 20 kV wraz z osprzętem wymagań Zamawiającego, w żadnej
mierze nie mogą zastępować czy też modyfikować jednoznacznie określonych parametrów
podstawowych, zaoferowanych przez tego Wykon
awcę w „Zestawieniu parametrów
podstawowych”, stanowiącym Załącznik nr 13 do SIWZ. Oświadczenia te nie odnoszą się
bowiem do parametrów podstawowych, które Wykonawca powinien był konkretnie
sprecyzować w treści oferty.
Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że te oświadczenia, które zostały
złożone przez TTC Załączniku nr 13a do oferty, faktycznie były objęte treścią Załącznika nr
13 do SI
WZ i dotyczyły spełnienia przez oferowany system kablowy linii 110 kV oraz
oferowany kabel linii kablowej 15 kV i 20 kV wraz z os
przętem wymagań Zamawiającego,
ale
wyłącznie w zakresie parametrów technicznych, które nie zostały wymienione
w
„Zestawieniu parametrów podstawowych” [tj. w Załączniku nr 13 do SIWZ].
Sygn. akt KIO 974/21
Natomiast w pozostałych dwóch ofertach zakwestionowanych przez Odwołującego
Zamawiający, pomimo formalnego dokonania badania i oceny ofert w procedurze
odwróconej, nie dostrzegł jakichkolwiek niezgodności z treścią SIWZ.
Tym
czasem w obydwóch tych ofertach niezgodności z treścią SIWZ dotyczą tego
samego parametr
u podstawowego, spośród: „parametrów kabla/linii kablowej 110 kV”,
określonego w poz. 4.1.d): „średnica zewnętrzna”, który to parametr został wyznaczony
przez Zamawiającego w Opisie Przedmiotu Zamówienia [tj. „Zestawieniu parametrów
podstawowych”], jako granicznie wymagany: „min. 35,8 mm”. W ofercie Moty-Engil podano
„średnicę zewnętrzną” jedynie 34,7 mm, a w ofercie Spie Elbud parametr ten został
zaoferowany jako 33,8 mm.
N
iezgodność z treścią SIWZ, dotycząca parametru podstawowego, spośród
„parametrów kabla/linii kablowej 110 kV”, określonego w poz. 4.1.d): „średnica zewnętrzna”,
który to parametr został wyznaczony przez Zamawiającego, jako granicznie wymagany: „min.
35,8 mm”, natomiast Wykonawca zaoferował „34,7 mm” nie jest przypadkowa, gdyż wynika
wyłącznie z przeświadczenia Wykonawcy oraz Producenta kabli energetycznych, z którym
Wykonawca współpracuje, jakoby zaoferowana średnica kabla, tj. „min. 34,7 mm” miała być
wystarczająca dla osiągnięcia wszelkich oczekiwanych przez Zamawiającego parametrów
elektrycznych kabli. Dla potwierdzenia takiej nieuprawnionej tezy Wykonawca po
służył się
bowiem wyjaśnieniami tego producenta, tj. TELE-FONIKI Kable S.A., który utrzymuje m.in.,
że: (...) zastosowanie kabla żyłą roboczą Cu 800 mm2 o średnicy wynoszącej min. 34,7 mm
spełni oczekiwania Zamawiającego w %okresie parametrów elektrycznych”.
Tym samym
zarówno z wyjaśnień Wykonawcy, jak i wyjaśnień samego producenta:
wynika, że do realizacji niniejszego zadania zamierzali użyć kabla o mniejszej średnicy,
niż wymagał tego Zamawiający w Opisie Przedmiotu Zamówienia. Dopiero w wyniku
procedury wyjaśniającej, zarówno Wykonawca, jak i producent kabli energetycznych zaczęli
zapewniać Zamawiającego, że: w toku realizacji przedmiotowej inwestycji zostanie użyty
kabel spełniający wymagania Zamawiającego o średnicy zewnętrznej żyły roboczej min.
33,8 mm.
Doszło zatem do zmiany przez Wykonawcę treści oferty, co nastąpiło po upływie
terminu składania ofert, gdyż pierwotnie podana w ofercie średnica kabla: „min. 34,7” – jako
że nie odpowiadała uzasadnionym potrzebom Zamawiającego – w wyniku instytucji
wyjaśnień, o której mowa w art. 26 ust. 4 pzp – została dostosowana do parametru
granicznie wymaganego przez Zamawiającego, tj.: „min. 35,8 mm”.
Natomiast w
pozostałym zakresie niezgodności z treścią SIWZ, które tenże
Sygn. akt KIO 974/21
Wykonawca wyjaśniał, doszło do skonkretyzowania zaoferowanego świadczenia, co miało
miejsce po upływie terminu składania ofert. W wyniku przytoczonych powyżej wyjaśnień,
Wykonawca do określił bowiem parametry podstawowe, których zabrakło w „Zestawieniu
parame
trów podstawowych” złożonym w ofercie.
Dotyczy to następujących pozycji „Zestawienia parametrów podstawowych”:
– w zakresie parametrów kabla/ linii kablowej 110 kV: poz. 4.2b; poz. 4.2c; poz. 4.3b;
– w zakresie parametrów kabla/ linii kablowej 15 kV i 20 kV: poz. 4.2a;
– w zakresie parametrów kabla FO/ linii światłowodowej: poz. 3.4; poz. 3.6c; poz. 3.9d; poz.
3.10a; poz. 3.10 b;
W tak ustalonych okolicznościach za oczywiście niewiarygodne należy uznać
twierdzenia T
TC i producenta oferowanych przez niego kabli, że pomimo sprecyzowania
w
ofercie, że będą one miały węższą średnicę niż wymagana przez Zamawiającego,
należało to odczytać jako zaoferowanie na potrzeby tego zamówienia właściwej kabli o
średnicy co najmniej odpowiadającej temu minimum, gdyż jest to interpretacja zupełnie
oderwana od jednoznacznej treści oświadczenia woli zawartego w ofercie.
W tych okolicznościach zarzuty odwołania są w istotnym zakresie zasadne.
Izba rozważyła zakres zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp, który stanowi,
że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp.
Skład orzekający Izby podziela utrwalony w doktrynie i orzecznictwie pogląd,
że zarówno treść s.i.w.z., jak i treść oferty stanowią merytoryczne postanowienia oświadczeń
woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia
precyzuje, jakiego świadczenia oczekuje po zawarciu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie
wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej. Wobec tego – co do zasady –
porównanie zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu
zamówienia, sposobem i terminem jego realizacji wymaganymi przez zamawiającego,
przesądza o tym, czy treść złożonej oferty odpowiada treści s.i.w.z. – jest z nią zgodna.
Aby zapewnić możliwość sprawdzenia zgodności treści oferty z treścią s.i.w.z.,
ustawa pzp z jednej strony obliguje zamawiającego, aby prowadził całe postępowanie
o
udzielenie zamówienia w formie pisemnej (art. 9 ust. 1 pzp), w tym przekazał i udostępnił
specyfikację istotnych warunków zamówienia (art. 37 ust. 1 i 2 pzp), która ma zawierać
w
szczególności opis przedmiotu zamówienia, określenie terminu wykonania zamówienia,
Sygn. akt KIO 974/21
istotne warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz opis sposobu przygotowania
ofert (art. 36 ust. 1 pkt 3, 4, 16 i 10 pzp). Z drugiej strony przepisy za
strzegają pod rygorem
nieważności dla oferty składanej przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego formę elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym
(art.
10a ust. 5 pzp) {w poprzednim stanie prawnym była to forma pisemna pod rygorem
nieważności}, a treść takiej oferty musi odpowiadać treści specyfikacji (art. 82 ust. 3 pzp).
W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się również, że rozumienie terminu oferta
należy opierać na art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jest nią oświadczenie
drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi
na odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści oferty będzie
zawsze określenie ceny za jaką wykonawca zobowiązuje się wykonać zamawiane
świadczenie. W pozostałym zakresie to zamawiający określa w s.i.w.z. wymagany
od
wykonawcy zakres i sposób konkretyzacji oświadczenia woli, który będzie podstawą
dla
oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu
zamówienia. W szczególności zamawiający może wymagać skonkretyzowania producenta
i
oznaczenia indywidualizującego przedmiot oferty (np. przez wymaganie podania
producenta, modelu, typu itd.
oferowanego urządzenia, jak w tym postępowaniu).
Podkreślić tutaj należy, że Zamawiający w toku badania i oceny ofert nie był
uprawniony do zrezygnowania ze swych oczekiwań w zakresie sprecyzowania
pods
tawowych parametrów techniczno-użytkowych, których w dacie upływu terminu
składania ofert bezwzględnie wymagał od Wykonawców ubiegających się o to zamówienia.
Natomiast postępowanie Zamawiającego stanowi również naruszenie podstawowych zasad
w systemie prawa zamówień publicznych, tj. uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, a nade wszystko zasady przejrzystości postępowania. Zgodnie z tą zasadą,
Zamawiający prowadzi postępowanie w sposób jawny, a jednoznaczne i jasne zasady
ubie
gania się o zamówienie, które są znane Wykonawcom od momentu wszczęcia
postępowania, nie mogą zostać przez niego zmienione w toku badania i oceny ofert.
W konsekwencji nie tylko treść wynikająca explicite ze złożonej oferty, ale również
nieskonkretyzowanie tej
treści przez wykonawcę w sposób lub w zakresie wymaganym przez
zamawiającego, może być podstawą do stwierdzenia niezgodności oferty z treścią s.i.w.z..
gdyż – co do zasady – niedopuszczalne jest precyzowanie i poprawianie treści złożonej
oferty, w szczególności z uwagi za naczelne zasady równego traktowania wykonawców
i zachowania uczciwej konkurencji.
Niezależnie od charakteru niezgodności, aby zastosować podstawę odrzucenia oferty
z
art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp musi być możliwe uchwycenie, na czym konkretnie taka
niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie
Sygn. akt KIO 974/21
wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami s.i.w.z.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz z zastrzeżeniem ust. 1a i 2 pzp, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Z
wyjątkiem trybu dialogu konkurencyjnego zmiany te sprowadzają się de facto
do uregulowanej w art. 87 ust. 2 pkt 3 pz
p, do którego wprost odesłano również w art. 89 ust.
1 pkt 2 pzp, instytucji poprawienia omyłek polegających na niezgodności oferty
ze
specyfikacją, co nie może jednak powodować istotnej zmiany treści oferty. W rezultacie
odrzuceniu podlega zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią s.i.w.z.
w
sposób zasadniczy lub nieusuwalny, gdyż obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie
w
złożonej ofercie niezgodności z s.i.w.z. niemających istotnego charakteru. Poprawienie
jest zatem dopuszczalne w takim zakresie, w jakim nie stanowi naruszenia zasad
prowadzenia postępowania z zachowaniem uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców oraz przejrzystości.
Mając na uwadze poczynione ustalenia „Zestawienie parametrów podstawowych”
jako treść oferty nie mógł podlegać uzupełnieniu ani wyjaśnianiu na podstawie art. 26 ust. 3
i 4 ustawy pzp.
Natomiast Zamawiający – wykorzystując instytucję wyjaśnień odnoszącą się
do oświadczeń lub dokumentów potwierdzających, o której mowa w art. 26 ust 4 pzp –
prz
eprowadził niedopuszczalne negocjacje z TTC, które doprowadziły do zmiany oraz
skonkretyzowania pierwotnie zaoferowanego i wycenionego świadczenia w ofercie.
Zamawiający po otrzymaniu wyjaśnień zaakceptował bowiem ich treść, naruszając tym
samym zasadę niezmienności ofert, wynikającą z z art. 87 ust. 1 w zw. z art. 82 ust. 1 oraz
art. 84 ust. 1 pzp.
Ponieważ we wszystkich ww. ofertach sklasyfikowanych w rankingu ofert
na pozycjach odpowiednio 1, 2 i 3
zaoferowany przedmiot świadczenia nie spełnia
parametrów podstawowych, wyznaczonych przez Zamawiającego jako granicznie
wymagane,
obowiązkiem Zamawiającego było odrzucenie wszystkich tych ofert. Cechy
techniczne, którymi obligatoryjnie powinien charakteryzować się przedmiot zaoferowanego
świadczenie, stanowią bowiem istotny element oferty, co w konsekwencji przesądza
o
niezgodności ich treści z treścią SIWZ.
Niedopuszczalne
byłoby tutaj również zastosowanie procedury przewidzianej
w przepisie art. 87 ust. 1 pzp
, gdyż tego rodzaju procedura wyjaśnień nie może skutkować
wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w treści oferty. Wyjaśnienia muszą ograniczać się do
wskazania sposobu rozumienia treści zawartych w ofercie, nie mogą natomiast jej
ograniczać lub rozszerzać.
Sygn. akt KIO 974/21
Nie jest również możliwe poprawienie oferty w tym zakresie, tj. parametrów
podstawowych wy
znaczonych przez Zamawiającego jako granicznie wymagane, w trybie art.
87 ust. 2 pkt 3 pzp
, gdyż prowadziłoby to do znaczącej ingerencji w treść złożonej oferty.
Tym bardziej, że nie da się jednoznacznie stwierdzić, jakie parametry powinni wpisać
Wykonawcy, skoro zaoferowane przez Wykonawców parametry podstawowe mogły być
dowolnie ukształtowane, byleby tylko mieściły się w granicach minimum lub maksimum,
wyznaczonych przez Zamawiającego.
Stwierdzić również należy, że w przetargu nieograniczonym prowadzonym
w
procedurze odwróconej – jak ma to miejsce w tym postępowaniu – ustalenie przez
Zamawiającego przesłanek skutkujących odrzuceniem oferty powinno nastąpić już w toku
badania ofert, a przed ich oceną w oparciu o przyjęte przez Zamawiającego kryteria oceny
ofert. O
ferty podlegające odrzuceniu nie mogą bowiem być poddawane ocenie, wobec czego
nie mogą zostać uwzględnione w rankingu ofert. Dlatego też uzdrowienie tej sytuacji przez
Zamawiającego musi wiązać się z koniecznością unieważnienia wcześniejszego wyboru
na
jkorzystniejszej oferty, gdyż oferty objęte zarzutami odwołania zostały w sposób
nieuprawniony sklasyfikowane i uznane przez Zamawiającego za ważne i były punktowane.
R
ozstrzygnięcie podjęte przez Izbę w tej sprawie jest zbieżne z rozstrzygnięciami
w
sprawach, które dotyczyły zbliżonych stanów faktycznych. W szczególności w wyroku Izby
23 grudnia 2013 r. sygn. akt: KIO 2715/13, KIO 2718/13, KIO 2726/13, podstawą
uwzględnienia odwołania w pierwszej z tych spraw, było stwierdzenie przez Izbę, znalazł
potwierdzenie zarzut, że wybrany wykonawca, wbrew jednoznacznie wyrażonemu w s.i.w.z.
oczekiwaniu z
amawiającego, nie sprecyzował prawidłowo oferty w zakresie urządzeń
zasilania awaryjnego UPS w
sposób umożliwiający weryfikację zgodności ich parametrów z
opisem przedmiotu zamówienia, gdyż typ „UPS2000G” wskazany dla dwóch urządzeń UPS
odnosi się do grupy urządzeń, wśród których występują modele o mocy od 1 do 20 kVA.
Następnie Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 14 maja 2014 r. sygn. akt V Ca 408/14
oddalił skargę zamawiającego na takie rozstrzygnięcie.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego
art. 26 ust. 4 pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 87 ust. 1 pkt 1 zd. 1 ustawy pzp
miało
wpływ na wynik prowadzonego przez niego postępowania o udzielenie zamówienia, wobec
czego
– działając na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 3 pkt 1 lit. a oraz b nowej ustawy
pzp orzeczono, jak w pkt 1. sentencji,
P
onieważ Zamawiający w całości przegrał sprawę, stosownie do takiego wyniku
powinien w całości ponieść koszty, na które złożył się uiszczony przez niego wpis, stąd na
podstawie
art. 575 npzp w zw. z § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 zd. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Sygn. akt KIO 974/21
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania (Dz. U. poz. 2437) orzeczono, jak w pkt 2. sentencji.