KIO 962/21 WYROK dnia 11 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 07.09.2021

Sygn. akt: KIO 962/21 

WYROK 

z dnia 11 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Szymon Grzybowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2021 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  marca  2021  r.  przez  wykonawcę  POLMAX 

S.A.  S.K.A. 

z  siedzibą  w  Świebodzinie  przy  ul.  Poznańskiej  58  (66-200  Świebodzin)  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Polskie  Górnictwo  Naftowe  

i  Gazownictwo  S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Marcina  Kasprzaka  25  (01-224 

Warszawa) 

przy  udziale  wykonawcy  PGNiG Technologie  S.A. 

z siedzibą w Krośnie przy ul. Naftowej 8 

(38-400  Krosno), 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawi

ającego  

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  POLMAX  S.A.  S.K.A.  z  siedzibą  

Świebodzinie i zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 

gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  tego  wykonawcę 

tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  kwotę  3 600,00  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych 

zero groszy) 

stanowiącą wynagrodzenie pełnomocnika ww. wykonawcy. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ust

awy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 962/21 

U z a s a d n i e n i e 

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. z siedzibą w Warszawie, zwana dalej: 

„zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  na 

podstawie prze

pisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) 

zwanej dalej: „Pzp” w trybie przetargu nieograniczonego na 

Wyłonienie  generalnego  Wykonawcy  inwestycji  pn.:  „Rozbudowa  KRNiGZ  Lubiatów  w  celu 

zwiększenia  możliwości  produkcyjnych  ze  złoża  Międzychód”,  (nr  referencyjny: 

ZP/PGNG/20/0073/GE/DIG)

, zwane dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 25 maja 2020 r., pod numerem 2020/S 100-242443.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  roboty  budowlane,  jest 

wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach  wykonawczych  wydanych  na  podstawie  art.  11 

ust. 8 Pzp.  

W dniu 26 marca 2021 r. wykonawca 

POLMAX S.A. S.K.A. z siedzibą w Świebodzinie 

(zwany 

dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec następujących czynności i zaniechań 

zamawiającego: 

unieważnienia przeprowadzonej w dniu 9 marca 2021 r. aukcji elektronicznej; 

- zaniechania dokonania wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej. 

O

dwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 

91c  ust.  3  Pzp,  przez  błąd  w  subsumpcji,  a  w  efekcie  nieprawidłowe  ustalenie,  że 

doszło do naruszenia wskazanego przepisu; 

2)  art. 91d ust. 1 i 2 Pzp, przez niedokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej w oparciu o 

wyniki aukcji przeprowadzonej w dniu 9 marca 2021 r., w sytuacji w której sygnalizowane 

problemy  natury  technicznej  nie  spowodowały  przerwania  aukcji  w  rozumieniu  art.  91d 

ust 1 Pzp; 

3)  art.  7  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  91  ust.  1  Pzp,  przez  zaniechanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  złożonej  przez  odwołującego  w  toku  aukcji  elektronicznej 

przeprowadzonej zgodnie z przepisami ustawy; 

4)  art. 

7  ust.  1  i  3  Pzp  w  zw.  z  art.  91d  ust.  2  Pzp  oraz  art.  91e  Pzp,  przez  dążenie  do 

przeprowadzenia  ponownej  au

kcji  elektronicznej  w  sytuacji,  w  której  zamawiający  po 


zakończeniu  aukcji  nie  respektuje  jej  rozstrzygnięć,  lecz  dąży  do  ponowienia  aukcji  w 

sytuacji, w której odwołujący ujawnił już swoją strategię dotyczącą udziału w aukcji; 

5)  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp,  przez 

naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości, w 

szczególności  brak  należytego  uzasadnienia  i  poparcia  dowodami  podjętej  decyzji  o 

unieważnieniu  aukcji  elektronicznej,  a  także  przez  brak  rzetelnej  oceny  oferty 

odwołującego. 

związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o:  

rozpatrzenie  i  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  zamawiającemu:  unieważnienia 

czynności  unieważnienia  aukcji  elektronicznej,  dokonania  czynności  badania  i  oceny  ofert 

oraz  dokonania  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  zgodnie  z  wynikiem  aukcji 

elektronicznej przeprowadzonej w dniu 9 marca 2021 r.; 

zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm  przewidzianych 

przepisami prawa zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie; 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  załączonych  do  odwołania,  wnioskowanych  w 

odwołaniu  lub  przedstawionych  na  rozprawie,  na  okoliczności  wskazane  w  uzasadnieniu 

pisemnym bądź ustnym. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  posiada  interes  uprawniający  do  złożenia  odwołania,  gdyż 

unieważnienie aukcji elektronicznej pozbawia go możliwości zawarcia umowy i następnie jej 

realizacji.  Odwołujący  wskazał,  że  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  Pzp  zostaje 

pozbawiony  szansy  uzyskania  zamówienia  (w  następstwie  prawidłowo  przeprowadzonej 

aukcji), a tym samym może ponieść z tego tytułu znaczną szkodę. Jak podniósł odwołujący 

jego  oferta  jest  ofertą  –  pod  względem  złożonych  ofert  oraz  kryterium  oceny  ofert  – 

klasyfikującą  się  na  pierwszej  pozycji. W  dalszej  kolejności  odwołujący  wyjaśnił,  że  interes 

prawny  we  wniesieniu  odwołania  materializuje  się  także  w  konieczności  zapewnienia 

zgodności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z przepisami (interes prawny 

sensu  largo)

.  Zwrócił  też  uwagę,  że  prowspólnotowa  wykładnia  interesu  prawnego  we 

wnoszeniu  środków  ochrony  prawnej  obejmująca  swym  zakresem  również  możliwość 

doznania  przez  wykonawcę  szkody  wskutek  czynności  zamawiającego  podjętej  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. 


W  uzasadnieniu 

faktycznym  i  prawnym  odwołujący  wskazał,  że  pismem  z  dnia  26 

lutego  2021  r.  zosta

ł  zaproszony  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej.  Zamawiający  w  ww. 

piśmie wskazał, że integralną częścią zaproszenia do aukcji elektronicznej jest: 

Podręcznik Użytkownika Portalu EKZD w ramach obsługi Licytacji elektronicznych i Modułu 

Aukcji Elektronicznych, oraz 

Wzór  załącznika  nr  9  do  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (zwanej  dalej: 

„SIWZ”) – Tabela pozycji do harmonogramu. 

Odwołujący przywołał następującą treść SIWZ: 

9.2. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone jest w języku polskim. 

9.3.  Komunikacja  i  wymiana  informacji  między  Zamawiającym  a  Wykonawcami  (w 

szczególności  składanie  oferty,  oświadczeń,  w  tym  JEDZ  oraz  dokumentów  i  wyjaśnień) 

odbywa się przy użyciu Modułu Elektronicznej Komunikacji z Dostawcami PGNiG SA. 

9.4.Wykonawca  p

rzystępując  do  Postępowania,  tj.  bezpłatnie  rejestrując  się  lub,  w 

przypadku posiadania konta w Module, logując się, akceptuje warunki korzystania z Modułu, 

określone  w  Instrukcji  obsługi  -  Portal  EKZD  Instrukcją  Użytkownika  oraz  Regulaminie 

Modułu  Elektronicznej  Komunikacji  z  Dostawcami  PGNiG  SA  zamieszczonymi  na  stronie 

internetowej 

https://Przetargi.pgnig.pl

oraz uznaję go za wiążący

W dalszej kolejności zwrócił uwagę, że: 

zamawiający w SIWZ określił techniczne warunki i specyfikację optymalnego połączenia z 

Modułem: 

11.1. stacja robocza z dostępem do sieci Internet: 

9.11.1.1.1. stacja robocza: 

•  system Windows 

>  Windows 7, Windows 8, Windows 10 lub nowszy; 

Procesor Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2; 

>  512 MB RAM/2GB RAM dla wersji 64 bitowej; 

>  200 MB wolnej przestrzeni dyskowej; 

•  system MAC 

>  macOS 10.10 lub nowszy; 

>  Komputer Macintosh z procesorem Intel x86; 

>  512 MB RAM; 

>  200 MB wolnej przestrzeni dyskowej. 

9.11.2  przeglądarka  (aktualna  wersja  Mozilla  Firefox  -  wersja  63  lub  nowsza  lub  Google 

Chrome - 

wersja 70 lub nowsza) wspierająca komunikację po protokole HTTPS; 

9.11.3 włączona obsługa JavaScript 


zgodnie  z  treścią  Regulaminu  Modułu  Elektronicznej  Komunikacji  z  Dostawcami  PGNiG 

S.A., zamawiający w rozdziale IV „Warunki korzystania z systemu” wskazał: 

1. Do korzystania z Systemu wymagane jest posiadanie przez Użytkownika 1.1. Dostępu do 

Internetu

,  a  także  7.  Zamawiający  nie  ponosi  odpowiedzialności  za  zakłócenia,  przerwy  i 

błędy  w  funkcjonowaniu  Systemu,  niezależnie  od  przyczyn  ich  powstania.  w  szczególności 

wywołane  siłą  wyższą,  awarią  sprzętu  lub  oprogramowania,  bądź  niedozwoloną  ingerencją 

Użytkowników  lub  osób  trzecich,  za  nieprawidłowości  wynikające  z  korzystania  przez 

Użytkowników  z  oprogramowania  innego  niż  zalecane,  nawet  jeśli  spowodowałyby  one 

utratę  danych,  ich  niepoprawny  zapis  lub  odczyt  na  Kontach  Użytkowników.  Przez  Siłę 

Wyższą  rozumieć  należy  zdarzenie  zewnętrzne,  którego  nie  można  przewidzieć,  jest  ono 

niezależne  od  działania  Zamawiającego  lub  Wykonawcy,  i  którego,  przy  zachowaniu 

należytej staranności, nie można uniknąć ani jemu zapobiec oraz 8. Zamawiający nie ponosi 

odpowiedzialności  za  szkody  wynikające  z  czasowej  niemożności  korzystania  przez 

Użytkowników z Systemu (...). 10. Wykonawca przyjmuje do wiadomości dodatkowe ryzyko 

utrudnień w korzystaniu z Systemu wynikających z jego przeciążenia w czasie bezpośrednio 

poprzedzającym  wyznaczony  termin  na  dokonanie  czynności  i  odpowiednio  uwzględni  to 

ryzyko w planowaniu swojego korzystania z Systemu. 

Wykonawca przyjmuje do wiadomości 

również  dodatkowe  ryzyko  związane  z  transmisją,  szyfrowaniem  i  poufnością  danych  w 

związku z korzystaniem z Systemu

- w 

dniu 9 marca 2021 r. odbyła się aukcja elektroniczna. W następstwie przeprowadzonej i 

pomyślnie zakończonej aukcji jeden z oferentów, tj. PGNiG Technologie S.A., podniósł, że 

toku  Aukcji  zgodnie  z  punktacją  zamieszczoną  w  tabeli  „Bieżąca  klasyfikacja”  oferta  tego 

wykonawcy  uzyskując  100  pkt  została  sklasyfikowana  jako  pierwsza.  Ów  wykonawca 

załączył jako dowód zrzut ekranowy (print screen) przedstawiający stan aukcji o godz. 12.14, 

jako zakończonej o godz. 12.12 z ofertą PGNiG Technologie S.A. w wysokości 386 500 000 

zł  brutto,  jako  najkorzystniejszą.  Zdaniem  zamawiającego,  wyrażonym  w  piśmie  z  dnia  18 

marca 2021 r., powyższa „nieścisłość” stanowiła naruszenie art. 91 c ust. ust. 3 w zw. z art. 7 

ust. 1 Pzp i dała podstawę do unieważnienia aukcji elektronicznej; 

-  w 

treści  uzasadnienia  unieważnienia  zamawiający  wskazał:  W  wyniku  powyższego 

stwierdzo

no,  że  platforma  aukcyjna  loguje  zdarzenia  podczas  trwania  aukcji,  takie  jak  np. 

przesłanie  do  danego  użytkownika  informacji  o  złożonym  postąpieniu.  Z  logów 

przedmiotowej  aukcji  wynika,  że  aplikacja  przekazała  informację  o finalnym  postąpieniu  do 

użytkownika 

[email protected]

  o  godz.  12:07:05,878.  Przekazanie  informacji 

powinno skutkować wyświetleniem postąpienia i zmianą rankingu w aplikacji wyświetlanej w 

przeglądarce  użytkownika.  Zrzut  ekranu  przekazany  przez  PGNiG  Technologie  S.A.,  jako 


załącznik  do  przedmiotowego  pisma  wskazuje,  że  w  przeglądarce  użytkownika 

[email protected]

ranking  nie  został  odświeżony,  a  także  Wykonane  retesty 

wykazały,  że  nie  zadziałały  zaimplementowane  mechanizmy,  które  powinny  informować 

użytkownika  o  zerwanym  połączeniu  internetowym  i  konieczności  ręcznego  odświeżenia 

strony. 

Specyfika działania przeglądarki „Chrome” powoduje, że domyślnie przeglądarka ma 

ustawiony  długi  czas  oczekiwania  na  odpowiedź  od  serwera  (w  zależności  od  sytuacji  ten 

czas może wynosić nawet 60 sekund), co w praktyce oznacza,  że przeglądarka ma pewną 

tolerancję  czasową  na  zaistniałe  błędy.  W  sytuacji,  kiedy  po  wystąpieniu  takiego  błędu 

użytkownik  nie  złoży  kolejnego  postąpienia  do  końca  trwania  aukcji,  ranking  nie  zostanie 

odświeżony,  a  tym  samym  użytkownik  na  ekranie  zobaczy  fałszywy  wynik  aukcji  oraz 

Zgodnie z powyższym w toku aukcji wystąpił błąd platformy aukcyjnej polegający na tym, że 

użytkownik nie został poinformowany o chwilowej utracie połączenia z siecią i konieczności 

ręcznego  odświeżenia  strony:  w  efekcie  czego  PGNiG  Technologie  S.A  nie  otrzymała 

bieżącej informacji o pozycji złożonej przez niego oferty. Bezpośrednim następstwem czego 

było wprowadzenie Wykonawcy PGNiG Technologie S.A. w błąd co do faktycznego miejsca 

jakie  zajmowała  złożona  przez  niego  oferta  w  bieżącym  rankingu  ofert,  a  w  konsekwencji 

doprowadziło do zaniechania dalszego składania postąpień przez tegoż Wykonawcę

mając na względzie powyższe, w szczególności treść zaakceptowanego przez wykonawcę 

PGNiG  Technologie  S.A.  oraz  obowiązującego  zamawiającego  treść  Regulaminu  Modułu 

Elektronicznej  Komunikacji  z  Dostawcami  PGNiG  SA,  należy  wskazać,  że  zamawiający 

wyraźnie  wskazał,  że  nie  ponosi  odpowiedzialności  za  zakłócenia,  przerwy  i  biedy  w 

funkcjonowaniu Systemu, niezależnie od przyczyn ich powstania, w szczególności wywołane 

siła wyższa, awaria sprzętu łub oprogramowania. (...) nawet jeśli spowodowałyby one utratę 

danych,  ich  niepoprawny  zapis  lub  odczyt 

na  Kontach  Użytkowników.  Tym  samym  nie  do 

pogodzenia jest podjęta przez zamawiającego czynność unieważnienia aukcji elektronicznej 

z treścią SIWZ oraz przywoływanego regulaminu, kiedy to zamawiający wyraźnie uregulował 

sytuację,  w  której  wykonawca  biorący  udział  w  aukcji  będzie  miał  problemy  z  połączeniem 

internetowym,  którego  skutkiem  może  być  niepoprawne  zapisanie  postąpienia  lub  jego 

odczytanie,  na  które  wskazuje  w  uzasadnieniu  unieważnienia.  Konsekwencją  powyższej 

regulacji  jest  konieczność  zapewnienia  przez  wykonawcę  odpowiedniego,  stabilnego 

połączenia  internetowego.  W  tym  miejscu  należy  zauważyć,  że  powszechna  praktyka,  w 

przypadku  udziału  w  aukcjach  elektronicznych,  jest  zabezpieczenie  na  potrzeby 

postępowania  co  najmniej  dwóch  niezależnych  źródeł  dostępu  do  Internetu,  w  celu 

prawidłowego monitorowania przebiegu aukcji; 

jak  wynika  z  treści  uzasadnienia  zamawiający  wprost  wskazał,  że  system  zadziałał 


prawidłowo tj. wysłał informacje o dokonanym postąpieniu dokonanym przez odwołującego o 

godz.  12:07:05,878.  Tym  samym  jednoznacznie  należy  stwierdzić,  że  wskazywana  awaria 

systemu 

nie  nastąpiła,  a  odwołujący  dokonał  postąpienia  skutecznie,  a  złożona  ofertę 

należało  ocenić  jako  najkorzystniejsza.  Co  więcej  sam  zamawiający  w  treści  uzasadnienia 

potwierdza,  że  do  zerwania  połączenia  nie  doszło  i  wskazywane  „zaimplementowane 

mechanizmy”  nie  miały  podstaw  do  zadziałania.  Po  pierwsze  świadczy  o  tym  fakt,  że 

zamawiający przekazał wskazanemu wykonawcy informacje o dokonaniu postąpienia przez 

odwołującego,  a  także  fakt,  że  użytkownik 

[email protected]

była  załogowana  o 

godz. 12:14:14. (zgodnie z przedstawionym przez PGNiG Technologie S.A. zrzutem ekranu) 

i  jej  pozostały  czas  do  końca  sesji  wskazywał  1:50.  Należy  wskazać,  że  zamawiający  nie 

dokonał  naruszenia  art.  91c  ust.  3  Pzp,  albowiem  jak  sam  wskazał  w  treści  uzasadnienia, 

przesłał  do  wykonawcy  PGNiG Technologie S.A.  informację o  pozycji  złożonej  przez  niego 

oferty  i  otrzymanej  punktacji  oraz  o  punktacji  najkorzystniejszej  oferty.  Z  przedstawionego 

stanu  faktycznego  jak  i  z  konstrukcji  architektury  działania  portalu  aukcyjnego  wynika,  że 

odpowiedzialność  za  brak  prawidłowego  odbioru  informacji  z  serwera  odpowiada  jedynie 

wykonawca PGNiG Technologie S.A (brak odświeżenia strony); 

nawet przy założeniu, że prawdziwe jest twierdzenie, że wystąpił błąd platformy aukcyjnej 

polegający na tym, że użytkownik nie został poinformowany o chwilowej utracie połączenia z 

siecią  i  konieczności  ręcznego  odświeżenia,  to  należy  stwierdzić,  że,  zgodnie  z 

obowiązującym regulaminem, zamawiający nie miał obowiązku poinformowania wykonawcy 

o  wskazanym  fakcie,  gdyż  nie  ponosi  odpowiedzialność  za  szeroko  rozumiane  problemy 

technologiczne  wykonawców,  w  konsekwencji  to  wykonawca  powinien  monitorować 

stabilność nawiązanego połączenia z serwerem; 

zamawiający wskazał, że przeglądarka Chrome ma domyślnie ustawiony czas oczekiwania 

na odpowiedź od serwera. Po pierwsze z powyższego jak i z powszechnej wiedzy wynika, że 

użytkownik  wskazanej  przeglądarki  ma  swobodę  i  może  dokonać  modyfikacji  czasu 

oczekiwania  na  odpowiedź  serwera,  a  w  konsekwencji  sprawniej  „kontrolować”  przebieg 

aukcji elektronicznej; 

-  co  i

stotne  zamawiający  powołuje  się  w  uzasadnieniu  na  specyfikę  działania  używanej 

przeglądarki  internetowej,  poprzez  domniemanie,  że  wykonawca  PGNiG  Technologie  S.A. 

stosuje  określone  ustawienia,  co  świadczy  o  tym,  że  zamawiający  nie  zweryfikował  w 

jakikolwie

k  sposób  czy  wykonawca  spełniał  warunki  techniczne  udziału  w  aukcji 

elektronicznej,  które  to  również  zostały  określone  w  SIWZ,  w  tym  nie  zweryfikował  czy 

wykonawca zapewnił  właściwe stałe połączenie z siecią Internet o prędkości min. 8Mb/s. a 

także  posiadał  aktualną  wersję  przeglądarki,  która  wspiera  komunikacie  po  protokole 


HTTPS, a także włączoną obsługę JavaScript. 

Odwołujący  oceniając  przedstawiony  powyżej  stan  faktyczny  wskazał,  że  działania 

zamawiającego w przedmiocie unieważnienia aukcji miały charakter wyłącznie uznaniowy. W 

procedurze  przetargowej  w  odniesieniu  w  szczególności  do  aukcji  elektronicznej  wszelkie 

działania zamawiającego powinny być pozbawione w odniesieniu do instytucji unieważnienia 

aukcji jakiejkolwiek uznaniowości. Interpretacja przesłanek unieważnienia aukcji powinna być 

dokonywana  w  sposób  ścisły  przy  zachowaniu  prymatu  wykładni  gramatycznej  i 

celowościowej,  a  udowodnienie,  że  dokonanie  czynności  unieważnienia  aukcji  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  miało  swoje  normatywne  i  faktyczne  podstawy,  spoczywa  zawsze 

na  zamawiającym.  W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  nie  mamy  do  czynienia  z 

jakąkolwiek  awarią  systemu teleinformatycznego,  dedykowanego koniecznością przerwania 

aukcji  (co  jeżeli  miałoby  miejsce,  zostałoby  zgłoszone  przez  uczestników  aukcji),  która 

musiałaby  powodować  wówczas  przerwanie  aukcji  elektronicznej.  Gdyby  tak  się  stało 

zamawiający  wyznacza  termin  kontynuowania  aukcji  elektronicznej  na  następny  po 

usunięciu  awarii  dzień  roboczy,  z  uwzględnieniem  stanu  ofert  po  ostatnim  zatwierdzonym 

postąpieniu (tak  art.  91d  ust.  1 Pzp).  Z powyższej  regulacji  nie wynika bowiem,  że w  razie 

awarii  systemu  zamawiający  zobligowany  jest  przerwać  aukcję  do  czasu  usunięcia  awarii, 

ale  że  to  awaria  samoistnie  wywołuje  skutek  w  postaci  przerwania  aukcji.  W  ocenie 

odwołującego przedłożony przez wykonawcę PGNiG Technologie S.A. zrzut ekranu z godz. 

12.14  prezentuje  jedynie  subiektywną  wiedzę  tego  wykonawcy  na  temat  rezultatu  aukcji, 

który  to  stan  wiedzy  wynika  z  przyczyn  leżących  wyłącznie  po  stronie  wskazanego 

wykonawcy  (tj.  zaniechanie  czynności  „odświeżenia”  sesji  aukcji),  nie  może  uzasadniać 

wadliwości  systemu  aukcji  (czy  przebiegu  samej  aukcji),  która  to  mogłaby  hipotetycznie 

uzasadniać  wadliwość  przebiegu  aukcji.  Po  przeanalizowaniu  zrzutu  ekranu  wykonanego 

przez  PGNiG  Technologie  S.A,  a  także  zrzutów  ekranu  dokonanych  przez  odwołującego 

należy  zauważyć,  że  na  zrzucie  ekranu  z  godz.  12:14  w  prawym  górnym  rogu  ekranu 

widnieje wartość: 1:50 min, jest to czas pozostały do zakończenia sesji danego użytkownika i 

jego wylogowania. Obok wskazanej wartości znajduje się przycisk skutkujący odświeżeniem 

sesji,  którego  wciśnięcie  skutkuje  zresetowaniem  otwartej  sesji,  do  10  min,  a  także 

aktualizacją  czynności  dokonanych  w  aukcji,  w  tym  postąpień  innych  uczestników 

postępowania.  Ze  zrzutu  ekranu  PGNiG  Technologie  S.A.  jasno  wynika  więc,  że  nie 

dokonano czynności odświeżenia przez 8:10 minuty. 

Zdaniem  odwołującego  z  powyższych  okoliczności  oraz  przekazanych  zrzutów  ekranu 

wynika następująca kolejność zdarzeń: 

- godz. 

12:05:11 odwołujący dokonał postąpienia na 386 542 000 min zł (zrzut ekranu nr 47 


– załączony do odwołania); 

godz. 12:06 PGNiG Technologie S.A. dokonała postąpienia na 386 500 000 min zł; 

godz.  12:06:02  ostatnie  odświeżenie  PGNiG  Technologie  S.A.  sesji,  8  min  10  s  przed 

wykonaniem  zrzutu  ekranu  o  godz.  12:14,  co  wynika  z  zegara,  który  widnieje  na  zrzucie 

ekranu przekazanym przez PGNiG Technologie; 

godz.  12:07:05  (wynika  z  uzasadnienia  unieważnienia  aukcji)  odwołujący  dokonał 

postąpienia na kwotę 386 442 000 min zł, czyli złożył ostatnią najkorzystniejszą ofertę w toku 

aukcji i taką informację system przekazał do PGNiG Technologie S.A. (zrzut ekranu nr 48 – 

załączony do odwołania); 

- godz. 12:12 koniec aukcji (zrzut ekranu nr 49 i 50 

– załączone do odwołania). 

Tym  samym,  na  gruncie  przedstawionego  stanu  faktycznego  odwołujący  stwierdził,  że  w 

toku  przeprowadzanej  aukcji  elektronicznej  doszło  do  błędu  w  wyniku  zaniedbania 

obowiązku  odświeżenia  strony  przez  PGNiG  Technologie  S.A.  lub  braku  zabezpieczenia 

odpowiedniego  sprzętu  komputerowego  lub  infrastruktury  informatycznej,  która 

umożliwiałaby  prawidłowy  udział  w  postępowaniu,  w  wyniku  czego  wykonawca  PGNiG 

Technologie S.A. nie zauważył postąpienia odwołującego z godziny 12:07:05. 

W  ocenie  o

dwołującego  za  niewiarygodne  należy  uznać  zrzuty  ekranów  wskazane  przez 

wykonawcę PGNiG Technologie S.A., jako  że prezentują  one  wyłącznie  subiektywny  punkt 

widzenia  wskazanego  wykonawcy  (i  to  na  określony  czas  –  moment  braku  odświeżenia 

konkretnej  sesji  aukcji),  bez  oparcia  tych  informacji  w  stanie  faktycznym  sprawy,  kiedy  to 

pozostali  uczestnicy  aukcji,  nie  sygnalizowali  i  nie  sygnalizują  jakichkolwiek  uchybień  w 

funkcjonowaniu  rzeczonego  systemu  do  przeprowadzenia  aukcji  na  moment  jej 

przeprowadzenia. Co 

więcej sam zamawiający w toku aukcji, ani też po jej zakończeniu nie 

zarejestrował  błędów  w  działaniu  systemu  i  wskazał,  że  najkorzystniejszą  ofertę  złożył 

odwołujący. Co więcej brak działania wykonawcy PGNiG Technologie S.A (podmiot w 100% 

zależny od zamawiającego) i zaniechanie odświeżenia strony przez 8 min i 10 s, w ocenie 

odwołującego  stało  w  całkowitej  sprzeczności  z  doświadczeniem  rynkowym  w  zakresie 

udziału w aukcjach elektronicznych jak i z powszechnym doświadczeniem życiowym. Biorąc 

pod uwagę dynamikę aukcji elektronicznej i fakt, że średnio do kolejnych postąpień dochodzi 

w czasie około 1,5 min (wyliczenia własne odwołującego z 24 postąpień), to każdy uczestnik 

aukcji ze zwykłej ostrożności dokonałby odświeżenia sesji, w celu sprawdzenia ewentualnej 

aktualizacji  wyświetlanych  informacji.  Takie  działanie  należy  kwalifikować  jako  całkowicie 

naturalne  i  nie  jest  konieczne,  aby  zamawiający  musiał  informować  wykonawców  o 

konieczności  takiego  działania,  tak  więc  twierdzenia  zamawiającego  wskazujące,  że 

Podręcznik Użytkownika Portalu EKZD w ramach obsługi Licytacji elektronicznych i Modułu 


Aukcji  Elektronicznych”  nie  informuje  użytkownika  o  konieczności  ręcznego  odświeżania 

strony. Tym samym Wykonawca nie posiadał wiedzy o możliwości wystąpienia wskazanego 

powyżej  błędu,  a  co  za  tym  idzie  nie  można  zarzucić  mu  braku  dochowania  należytej 

staranności wymaganej podczas wykonywania czynności aukcji elektronicznej, są całkowicie 

niezasadne. 

Wskazany dokument nie informuje również o konieczności włączenia komputera 

czy  włączenia  przeglądarki,  gdyż  tak  jak  odświeżenie  są  to  czynności,  których  każdy 

użytkownik  komputera  oraz  sieci  Internet  dokonuje  naturalnie  i  nie  wymagają  określonego 

instruktażu.  Co  więcej  zamawiający  umożliwił  wykonawcom,  przed  przeprowadzeniem 

właściwej  aukcji  elektronicznej,  udział  w  aukcji  testowej,  co  pozwalało  na  zapoznanie  się  z 

zasadami  działania  portalu  służącego  do  obsługi  licytacji  elektronicznych.  Tak  więc 

wykonawcy  posiadali  wiedzę  niezbędną  do  prawidłowego  korzystania  z  portalu.  W  opinii 

odwołującego wykonawca PGNiG Technologie S.A., jako podmiot wielokrotnie biorący udział 

postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych, a także w aukcjach elektronicznych, nie 

wywiązał  się  z  obowiązku  działania  z  należytą  starannością  na  etapie  udziału  w  aukcji 

elektronicznej,  najprawdopodobniej  poprzez  m.in.  brak  zapewnienia  stabilnego  połączenia 

internetowego lub infrastruktury technicznej. 

Odwołujący  zauważył,  że  podjęta  czynność  zamawiającego  nie  została  w  sposób  należyty 

uzasadniona, a także nie została wykazana jakimikolwiek obiektywnymi dowodami, a jedynie 

poparto ją nieweryfikowalnymi twierdzeniami. Jak wskazuje orzecznictwo KIO, unieważnienie 

aukcji elektronicznej, musi być poprzedzone bezsprzecznym wykazaniem, iż czynność aukcji 

elektronicz

nej  została  przeprowadzona  wadliwie.  Jak  wskazuje  Izba,  udział  w  aukcji 

elektronicznej  jest  niemalże  tożsamy  z  czynnością  składania  ofert,  tym  samym 

unieważnienie aukcji może zostać nakazane jedynie w ostateczności. Unieważnienie aukcji 

elektronicznej  jest 

czynnością  szczególnie  wyjątkową,  którą  można  podjąć  jeżeli 

nieprawidłowości w przygotowaniu i przeprowadzeniu aukcji zostały wykazane w sposób nie 

budzący  wątpliwości  i  jednocześnie  odpowiedzialność  za  ten  stan  ponosi  wyłącznie 

zamawiający.  W  konsekwencji  analiza  przekazanej  informacji  o  unieważnieniu  aukcji 

elektronicznej, prowadzi do oceny podjętej czynności jako pozbawianej waloru obiektywizmu, 

a  tym  samym  jako  naruszającą  uczciwą  konkurencję  i  zasadę  równego  traktowania 

wykonawców. Ostatecznym skutkiem powyższego działania jest pozbawienie odwołującego, 

który  złożył  najkorzystniejszą  ofertę,  szansy  realizacji  zamówienia  publicznego.  Zasada 

równości  jest  jedną  z  podstawowych  zasad  prawa  wspólnotowego.  Zasada  ta  zakazuje 

odmiennego  traktowania  identycznych  sytuacji  lub  identycznego  traktowania  odmiennych 

sytuacji,  chyba  że  tego  rodzaju  traktowanie  jest  obiektywnie  uzasadnione.  Odwołujący 

wskazał, że zarówno on jak i drugi uczestnik aukcji dołożyli elementarnej staranności w celu 


udziału  w  aukcji  w  dniu  9  marca  2021  r.,  w  przeciwieństwie  do  wykonawcy  PGNiG 

Technologie  S.A.  Reasumując  odwołujący  skonstatował,  że  w  kontekście  przedstawionego 

stanu  faktycznego,  zachowanie  zamawiającego  świadczy  o  uprzywilejowaniu  wykonawcy 

PGNiG Technologie S.A. oraz o dyskrym

inacji pozostałych wykonawców.  

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca  PGNiG  Technologie  S.A

.  z  siedzibą  w  Krośnie.  W  piśmie  zawierającym 

zgłoszenie  przystąpienia  ww.  wykonawca  zawarł  argumentację  dotyczącą  wniosku  o 

oddalenie odwołania. Dodatkowo pismem z dnia 30 kwietnia 2021 r. wykonawca zgłaszający 

przystąpienie złożył wniosek dowodowy z nagrania aukcji elektronicznej, która odbyła się w 

ramach postępowania w dniu 9 marca 2021 r., zamieszczonego na płycie CD dołączonej do 

ww.  pisma  celem  wykazania  przebiegu  ostatnich  minut  aukcji  elektronicznej  i  braku 

problemów technicznych po stronie tego wykonawcy.  

Zamawiający  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  złożył  odpowiedź  na 

odwołanie, w której wskazał, że zarzuty podniesione przez odwołującego były chybione i nie 

zasługiwały  na  uwzględnienie.  W  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiający  przedstawił 

argumentację dla powyższego stwierdzenia. 

Odwołujący także na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron, złożył do akt sprawy 

pismo  procesowe,  w  którym  odniósł  się  do  argumentacji  wykonawcy  zgłaszającego 

przystąpienie  zawartej  w  piśmie  zawierającym  zgłoszenie  przystąpienia  oraz  do  dowodu 

wnioskowanego  przez  tego  wykonawcę,  tj.  zapisu  akcji  elektronicznej  zamieszczonego  na 

płycie CD i przekazanego do akt sprawy wraz z pismem z dnia 30 kwietnia 2021 r. 

Na podstawie dokument

acji przedmiotowego postępowania, złożonych dowodów oraz 

biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Zgodnie  z  treścią  art.  92  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Przepisy 

wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020),  do 

postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się  wskutek  wniesienia  skargi  do 

sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., 

dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 

r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1. Mając na uwadze powyższe, Izba do 

postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie zastosowała przepisy ustawy z dnia 

11  września 2019  r.  -  Prawo zamówień  publicznych (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  ze zm.  ), 


zwanej  dalej  nadal:  „nPzp”,  ponieważ  zostało  ono  wszczęte  przez  wniesienie  odwołania  w 

dniu 26 marca 2021 r., czyli po dniu 31 grudnia 2020 r.  

Izba  uznała,  że  odwołujący  posiadał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  mógł 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił 

materialnoprawne  przesłanki  dopuszczalności  odwołania,  o których mowa  w  art.  505  ust.  1 

nPzp. Ponadto Izba 

stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 nPzp i skierowała odwołanie na rozprawę. 

Wobec spełnienia przesłanek określonych w  art.  525  ust.  1-3  nPzp, Izba  stwierdziła 

skuteczność  zgłoszonego  przystąpienia  przez  wykonawcę  PGNiG  Technologie  S.A.  z 

siedzibą  w  Krośnie  (zwanego  dalej:  „przystępującym”),  do  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym  po  stronie  zamawiającego.  W  związku  z  tym  ww.  wykonawca  stał  się 

uczestnikiem 

postępowania odwoławczego.  

Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na nośniku typu pendrive, 

przesłaną  do  akt  sprawy  przez  zamawiającego  w  dniu  13  kwietnia  2021  r.,  w  tym  w 

szczególności: 

- SIWZ 

wraz z załącznikami; 

-  zaproszenie 

do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  z  dnia  26  lutego  2021  r.  wysłanego  przez 

zamawiającego do wykonawców wraz z załącznikami; 

pismo  przystępującego  z  dnia  9  marca  2021  r.  skierowane  do  zamawiającego  wraz  z 

załącznikiem; 

informację z dnia 19 marca 2021 r. o unieważnieniu aukcji elektronicznej; 

załączone  do  odwołania  wydruki  zrzutów  ekranu  dokonane  przez  odwołującego 

oznaczone nr od 1 do 50; 

załączone do pisma zawierającego zgłoszenie przystąpienia: 

dokumenty  mające  potwierdzać  spełnienie  warunków  technicznych,  o  których  mowa  w 

SIWZ; 

wydruki wykresów dotyczących udostępnienia plików sieciowych dla komputera, z którego 

była prowadzona aukcja elektroniczna; 

- wydruki l

ogów z Firewalla; 

złożoną  przez  przystępującego  wraz  z  pismem  z  dnia  30  kwietnia  2021  r.  płytę  CD 

zawierającą nagranie z aukcji elektronicznej; 

złożone  przez  zamawiającego  na  posiedzeniu  niejawnym  wraz  z  odpowiedzią  na 

odwołanie: 


- pismo DahliaMatic z dnia 18 marca 2021 r.; 

raport DahliaMatic z retestów aplikacji aukcyjnej; 

Podręcznik Użytkownika Portalu EKZD w ramach obsługi Licytacji elektronicznych i Modułu 

Aukcji Elektronicznych. 

Izba ustaliła co następuje 

Zamawiający pismem z dnia 26 lutego 2021 r., działając na podstawie art. 91b ust. 1 i 

2  Pzp,  zaprosił  wykonawców  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  przeprowadzanej  w  celu 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu.  W  przedmiotowym  zaproszeniu 

zamawiający  wskazał  m.  in.,  że  aukcja  zostanie  otwarta  w  dniu  9  marca  2021  r.  o  godz. 

Aukcja  elektroniczna  w  przedmiotowym  postępowaniu  została  przeprowadzona  w 

dniu 9 marca 2021 r. 

Tego  samego  dnia,  już  po  zakończeniu  aukcji  elektronicznej  przystępujący  przesłał 

zamawiającemu  pismo,  w  którym  zakwestionował  wynik  aukcji  opublikowany  na  portalu 

zamawiającego po zakończeniu aukcji, zgodnie z którym jego oferta została sklasyfikowana 

na  drugiej  pozycji.  Ponadto  w  treści  w.  pisma  przystępujący  wskazał,  że  w  toku  Aukcji 

zgodnie z punktacją zamieszczoną w tabeli „Bieżąca klasyfikacja” oferta PGNiG Technologie 

uzyskując 100 pkt, została sklasyfikowana jako pierwsza. W załączeniu przedkładamy zrzut 

ekranowy  Aukcji  z  godz.  12:14:14  obrazujący  powyższe,  przedstawiający  stan  aukcji  o 

godzinie 12:14 jako zakończonej o godzinie 12:12, z ofertą PGNiG Technologie w wysokości 

386  500  000  zł  brutto  jako  najkorzystniejszą.  Aukcja  została  oznaczona  statusem 

„zakończone”.  Jako  dowód  powyższego  twierdzenia  przedkładamy  w  załączeniu  „zrzut  z 

ekranu”.  W  ocenie  PGNiG  Technologie  w  momencie  zamknięcia  Aukcji  oferta  PGNiG 

Technologie  była  najkorzystniejsza.  Tym  samym  przystępujący  zwrócił  się  do 

zamawiającego o pilne wyjaśnienie powyższej kwestii. 

Zamawiający  w  dniu  19  marca  2021  r.  poinformował  wykonawców  o  unieważnieniu 

czynno

ści polegającej na przeprowadzeniu dnia 9 marca 2021 r. za pośrednictwem Modułu 

Elektronicznej Komunikacji z Dostawcami PGNiG SA aukcji elektronicznej. 

W treści pisma o 

unieważnieniu aukcji zamawiający wyjaśnił, że w związku z okolicznościami podanymi przez 

przystępujacego  w  piśmie  z  dnia  9  marca  2021  r.  dokonał  analizy  prawidłowości  działania 

platformy  aukcyjnej  (stanowiącej  jeden  z  elementów  Modułu  Elektronicznej  Komunikacji  z 

Dostawcami PGNiG SA.) podczas aukcji z dnia 09.03.2021 roku.  

W  dalszej  kolejno

ści  zamawiający  wskazał,  że  W  wyniku  powyższego  stwierdzono,  że 

platforma  aukcyjna  loguje  zdarzenia  podczas  trwania  aukcji,  takie  jak  np.  przesłanie  do 


danego  użytkownika  informacji  o  złożonym  postąpieniu.  Z  logów  przedmiotowej  aukcji 

wynika,  że  aplikacja  przekazała  informację  o  finalnym  postąpieniu  do  użytkownika 

[email protected]  o  godz.  12:07:05,878.  Przekazanie  informacji  powinno 

skutkować  wyświetleniem  postąpienia  i  zmianą  rankingu  w  aplikacji  wyświetlanej  w 

przeglądarce  użytkownika.  Zrzut  ekranu  przekazany  przez  PGNiG  Technologie  jako 

załącznik  do  przedmiotowego  pisma  wskazuje,  że  w  przeglądarce  użytkownika 

m..m.

@technologie.pgnig.pl ranking nie został odświeżony. 

Wykonane  retesty  wykazały,  że  nie  zadziałały  zaimplementowane  mechanizmy,  które 

powinny  informować  użytkownika  o  zerwanym  połączeniu  internetowym  i  konieczności 

ręcznego  odświeżenia  strony  Specyfika  działania  przeglądarki  „Chrome”  powoduje,  że 

domyślnie przeglądarka ma ustawiony długi czas oczekiwania na odpowiedź od serwera (w 

zależności od sytuacji ten czas może wynosić nawet 60 sekund), co w praktyce oznacza, że 

przeglądarka  ma  pewną  tolerancję  czasową  na  zaistniałe  błędy.  W  sytuacji  kiedy  po 

wystąpieniu  takiego  błędu  użytkownik  nie  złoży  kolejnego  postąpienia  do  końca  trwania 

aukcji,  ranking  nie  zostanie  odświeżony,  a  tym  samym  użytkownik  na  ekranie  zobaczy 

fałszywy wynik aukcji. 

Zgodnie z powyższym w toku aukcji wystąpił błąd platformy aukcyjnej polegający na tym, że 

użytkownik nie został poinformowany o chwilowej utracie połączenia z siecią i konieczności 

ręcznego  odświeżenia  strony,  w  efekcie  czego  PGNiG  Technologie  nie  otrzymał  bieżącej 

informacji  o  pozycji  złożonej  przez  niego  oferty.  Bezpośrednim  następstwem  czego  było 

wprowadzenie  Wykonawcy  PGNiG  Technologie  w 

błąd  co  do  faktycznego  miejsca  jakie 

zajmowała  złożona  przez  niego  oferta  w  bieżącym  rankingu  ofert,  a  w  konsekwencji 

doprowadziło do zaniechania dalszego składania postąpień przez tegoż Wykonawcę. 

Stwierdzić należy dodatkowo, że „Podręcznik Użytkownika Portalu EKZD w ramach obsługi 

Licytacji  elektronicznych  i  Modułu  Aukcji  Elektronicznych”  nie  informuje  użytkownika  o 

konieczności ręcznego odświeżania strony. Tym samym Wykonawca nie posiadał wiedzy o 

możliwości  wystąpienia  wskazanego  powyżej  błędu,  a  co  za  tym  idzie  nie  można  zarzucić 

mu  braku  dochowania  należytej  staranności  wymaganej  podczas  wykonywania  czynności 

aukcji elektronicznej. 

Powyższe w ocenie Zamawiającego stanowi naruszenie art. 91c ust. 3 w  zw.  z art. 7 ust 1 

ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 roku - 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 

1986  t.j.)  i  daje  podstawę  do  unieważnienia  czynności  aukcji  elektronicznej,  albowiem 

Zamawiający  zobligowany  jest  do  zapewnienia  prawidłowego  działania  systemu 

informatycznego w toku aukcji, czego de f

acto nie uczynił

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  


-  art.  91c  ust.  3  Pzp 

–  W  toku  aukcji  elektronicznej  zamawiający  na  bieżąco  przekazuje 

każdemu wykonawcy informację o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji 

oraz  o  punktacji  najko

rzystniejszej oferty. Do momentu  zamknięcia aukcji elektronicznej nie 

ujawnia się informacji umożliwiających identyfikację wykonawców.

-  art.  91d  ust.  1  i  2  Pzp 

–  1.  W  przypadku  gdy  awaria  systemu  teleinformatycznego 

spowoduje  przerwanie  aukcji  elektronic

znej,  zamawiający  wyznacza  termin  kontynuowania 

aukcji elektronicznej na następny po usunięciu awarii dzień roboczy, z uwzględnieniem stanu 

ofert po ostatnim zatwierdzonym postąpieniu.  

2.  Zamawiający  po  zamknięciu  aukcji  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  w  oparciu  o  kryteria 

oceny  ofert  wskazanych  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  z  uwzględnieniem  wyników  aukcji 

elektronicznej.

- art. 91e Pzp 

– Zamawiający zamyka aukcję elektroniczną:  

1) w terminie określonym w zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej;  

jeżeli w ustalonym terminie nie zostaną zgłoszone nowe postąpienia;  

3) po zakończeniu ostatniego, ustalonego etapu.

-  art.  7  ust.  1  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje i  przeprowadza postępowanie o  udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.; 

-  art.  7  ust.  3  Pzp 

–  Zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  z 

przepisami ustawy.; 

-  art.  91  ust.  1  Pzp 

– Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów 

oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

i  uczestnika 

postępowania  odwoławczego  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na 

uwzględnienie.  

Izba  w  przeważającym  zakresie  uznała  za  słuszną  argumentację  zamawiającego. 

Mając  powyższe  na  uwadze  oraz  po  dokonaniu  analizy  zebranego  w  sprawie  materiału 

dowodowego Izba ustaliła, że podczas trwania aukcji elektronicznej doszło do błędu aplikacji 

przeznaczonej  do  obsługi  aukcji  elektronicznej,  który  polegał  na  braku  otrzymania  przez 

przystępujacego  informacji  o  kolejnym  postąpieniu  złożonym  przez  odwołującego  w  toku 

aukcji  oraz  przebici

u  oferty  przystępującego,  w  następstwie  czego  przystępujący,  aż  do 

zakończenia  aukcji  pozostawał  w  przeświadczeniu,  że  złożona  przez  niego  oferta  była 

najkorzystniejsza.  Powyższego  ustalenia  Izba  dokonała  na  podstawie  dowodów  złożonych 


przez zamawiającego na posiedzeniu niejawnym tj. pisma DahliaMatic z dnia 18 marca 2021 

r. jak również raportu z przeprowadzonych retestów Modułu Aukcji Elektronicznych.  

Z treści pisma z dnia 18 marca 2021 r. wynikało, że przedmiotowy błąd występuje niezwykle 

rzadko, a do je

go zaistnienia niezbędna jest koincydencja następujących czynników:  

a) u

żytkownik korzysta z przeglądarki Chrome;  

b) u

tracono połączenia z siecią Internet na stacji roboczej użytkownika;  

c)  s

erwer  wysłał  komunikat  do  przeglądarki  użytkownika  (np.  o  kolejnym  złożonym 

postąpieniu);  

d) p

rzeglądarka Chrome użytkownika jest w cyklu oczekiwania na odpowiedź od serwera. 

W

nioski zawarte w piśmie z dnia 18 marca 2021 r. wynikały z raportów z retestów, z których 

wynikało,  że  w  wyniku  przeprowadzenia  80  retestów  w  ramach  6  różnych  scenariuszy, 

przedmiotowy  błąd  wystąpił  tylko  w  scenariuszu  1  (przypadki  8  oraz  23),  co  potwierdzało 

niską  częstość  wystąpienia  problemu.  Scenariusz  ten  zakładał  zastosowanie  przeglądarek 

Chrome,  wykonanie  aukcji  dynamicznej  (licytacja  w 

dół),  przy  udziale  dwóch  podmiotów, 

wykonujących  postąpienia  naprzemiennie.  W  trakcie  wykonywania  aukcji  wykonano 

chwilowe  (nie  dłużej  niż  kilka  sekund)  odłączenie  sieci  Internet.  Test  wykazał,  że  jeden  z 

uczestników  nie  otrzymał  odświeżonej  informacji  o  postąpieniu  rywala  i  w  momencie 

zakończenia aukcji otrzymał fałszywy jej rezultat. Istotną przy tym okolicznością było to, że 

aplikacja  aukcyjna  zamawiającego  miała  posiadać  zaimplementowane  mechanizmy,  które 

powinny  informować  o  zaistniałej  sytuacji,  a  ponieważ  nie  zadziałały  przystępujący  nie 

otrzymał informacji o przebiciu jego oferty, w wyniku czego, aż do końca aukcji pozostawał w 

błędnym w przeświadczeniu, że jego oferta jest najkorzystniejsza. 

W  dalszej  kolejności  skład  orzekający  stwierdził,  że  zamawiający  słusznie  zauważył,  iż  w 

treści  pisma  dotyczącego  unieważniania  czynności  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej 

wskazano 

na  błąd  platformy  aukcyjnej  polegający  na  tym,  że  użytkownik  nie  został 

poinformowany o chwilowej utracie połączenia z siecią i konieczności ręcznego odświeżenia 

strony.  Izba  przyłączyła  się  do  argumentacji  zamawiającego  odnoszącej  się  do 

nieutożsamiania  zerwania  połączenia  internetowego  z  chwilową  utratą  połączenia.  Po 

pierwsze  utrata  dostępu  do  sieci  mogła  trwać  ułamki  sekund  i  nie  zostać  odnotowana 

zarówno  przez  przystępującego,  jak  i  przez  operatora  telekomunikacyjnego  świadczącego 

usługi  dostępu  do  sieci  internet  na  rzecz  przystępującego,  a  po  drugie  gdyby  połączenie 

internetowe p

rzystępującego zostało zerwane, wówczas nie otrzymałby on powiadomienia o 

wygraniu  aukcji  internetowej,  a  najpewniej  zostałby  wylogowany  z  aplikacji,  a  tak  się  nie 

stało.  Wątpliwości  budzić  zatem  nie  powinno,  że  po  uzyskaniu  ponownego  połączenia  z 

internetem  p

rzystępujący  powinien  był  otrzymać  z  opóźnieniem  komunikat  o  kolejnym 


postąpieniu  złożonym  przez  odwołującego,  tak  się  jednak  nie  stało  co,  jak  wskazał 

wykonawca  platformy  podmiot  DahliaMatic, 

było  samo  w  sobie  błędnym  zachowaniem 

aplik

acji. Tym samym Izba uznała, że przystępujący pozostawał w błędzie co do faktycznego 

miejsca  jakie  zajmowała  złożona  przez  niego  oferta  w  bieżącym  rankingu  ofert,  co  w 

konsekwencji  doprowadziło  do  zaniechania  dalszego  składania  postąpień  przez 

p

rzystępującego. Finalnie przystępujący po zakończeniu aukcji otrzymał informację, że jego 

oferta  została  sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu,  informację  taką  otrzymał  także 

o

dwołujący, a do takiej sytuacji prawidłowo działająca aplikacja nie powinna była dopuścić. 

Decydująca  dla  rozstrzygnięcia  przedmiotowej  sprawy  była  treść  art.  91c  ust.  3  Pzp,  która 

nakłada  na  zamawiającego  obowiązek  bieżącego  przekazywania  każdemu  wykonawcy 

informacji  o  pozycji  złożonej  przez  niego  oferty  i  otrzymanej  punktacji  oraz  o  punktacji 

najkorzystniejszej  oferty,  podczas  trwania  aukcji  elektronicznej.  Z 

tego  obowiązku  nie 

zwalniają  zamawiającego  inne  postanowienia  ustalone  podczas  trwania  procedury 

przetargowej  w  związku  z  tym  powstanie  błędu  podczas  trwania  aukcji  elektronicznej 

niezależnego  od  wykonawcy,  który  powoduje  nieotrzymanie  przez  tego  wykonawcę 

informacji,  których  mowa  w  art.  91c  ust.  3  Pzp,  powinno  skutkować  unieważnieniem  aukcji 

elektronicznej. 

Jak wynika z powyższego Izba wzięła pod uwagę dowody złożone przez zamawiającego na 

posiedzeniu  niejawnym.  Dokumenty  te  pochodziły  do  podmiotu  DahliaMatic,  który  był 

wykonawcą  platformy,  na  której  prowadzona  była  aukcja  elektroniczna  w  postępowaniu. 

Odwołujący  wnioskował  o  pominięcie  tych  dowodów  oraz  zwrócił  uwagę,  że  ww.  podmiot 

świadczył  usługi  na  rzecz  zamawiającego,  przez co walor  dowodowy  tych dokumentów  był 

niewartościowy.  Izba  nie  wzięła  pod  uwagę  argumentacji  odwołującego  uznając,  że 

wykonawca  platformy  aukcyjnej  był  de  facto  jedynym  podmiotem,  który  mógł  przedstawić 

istotne dla rozstrzygnięcia sprawy stanowisko. Skład orzekający doszedł do przekonania, że 

zamawiający próbował ustalić stan sprawy i odnieść się do pisma przystępującego z dnia 9 

marca 2021 r., zwracając się do operatora platformy aukcyjnej. Operator platformy przekazał 

zamawiającemu  odpowiedź,  która  była  podstawą  podjętej  przez  niego  czynności  o 

unieważnieniu  aukcji.  W  ocenie  składu  orzekającego  odwołujący  nie  zakwestionował 

słuszności działań zamawiającego, a w szczególności podstaw jego decyzji wynikających z 

odpowiedzi uzyskanej od podmiotu DahliaMatic. 

Izba  nie  wzięła  pod  uwagę  także  stanowiska  odwołującego  polegającego  na 

twierdzeniu,  że  przystępujący  nie  dochował  należytej  staranności  podczas  trwania  aukcji 

przez  nieodświeżanie  strony  w  toku  aukcji.  Okolicznością  bezsporną  było,  że  „Podręcznik 

Użytkownika  Portalu  EKZD  w  ramach  obsługi  Licytacji  elektronicznych  i  Modułu  Aukcji 


Elektronicznych”  (zwany  dalej:  „podręcznikiem”  lub  „instrukcją”)  nie  informował  użytkownika 

o konieczności ręcznego odświeżania strony. Skład orzekający uznał, że brak tej informacji 

w instrukcji dotyczącej prowadzonej aukcji w połączeniu z dość krótkim czasem na ustalenie 

powstałej sytuacji ze strony przystępujacego podczas aukcji (trzy minuty) oraz przekonaniem 

przystępującego,  że jego  oferta zgodnie z  komunikatem  uzyskanym  podczas „finału”  aukcji 

była  najkorzystniejsza,  nie  mogą  obciążać  przystępujacego.  Odwołujący  w  swoim  piśmie 

złożonym  na  posiedzeniu,  odnosząc  się  do  dowodu  złożonego  przez  przystępującego 

wskazywał, że w 10 min. 23 sek. nagrania następuje wydłużenie czasu trwania aukcji o około 

trzy  minuty,  status  aukcji  pozostaje  aktywny,  a  osoby  obecne 

na  nagraniu  odnotowują 

zaistniałą sytuację i  stwierdzają,  że musiało  nastąpić  postąpienie, mimo  to decydują  się na 

bierne oczekiwanie na zakończenie aukcji. Jak wskazano powyżej okoliczność ta nie mogła 

stanowić  o  niedochowaniu  należytej  staranności  przez  przystępującego,  ponieważ 

przystępujący  w  tak  krótkim  czasie  przy  braku  podania  informacji  o  ręcznym  odświeżaniu 

strony  w  podręczniku,  mógł  po  prostu  nie  znaleźć  praktycznego  rozwiązania  powstałej 

sytua

cji.  Ponadto  z  nagrania  wynika,  że  po  wydłużeniu  czasu  trwania  aukcji  o  kolejne  trzy 

minuty,  przystępujący  poszukiwał  informacji  w  treści  podręcznika,  jednak  jej  nie  znalazł  z 

prostego powodu 

– instrukcja nie informowała o konieczności ręcznego odświeżania strony. 

W związku z tym przystępujący mógł pozostać w przekonaniu, że aukcja przebiega zgodnie 

z informacją widoczną z jego strony na platformie. 

W  dalszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  zamawiający  słusznie  argumentował,  iż 

przywołany  w  treści  odwołania  zarzut  naruszenia  art.  91d  ust  1  Pzp  nie  znalazł 

potwierdzenia, ponieważ został on wprowadzony do ustawy na inną okoliczność tj. znajduje 

zastosowanie  w  sytuacji  gdy  system  informatyczny  przestaje  działać  w  toku  aukcji 

elektronicznej  i  konieczny  jest  cza

s  na  wznowienie  jego  działania.  W  stanie  faktycznym 

przedmiotowej  sprawy  błąd  miał  inny  charakter,  przy  czym  brak  możliwości  zastosowania 

przez zamawiającego art. 91d Pzp nie mógł przesądzać o braku wystąpienia błędu aplikacji 

aukcyjnej,  bowiem  każdy  system  informatyczny  budowany  według  indywidualnego 

zapotrzebowania  klienta  jest  inny,  a  co  za  tym  idzie  może  generować  różne  błędy,  które 

polegają nie tylko na przerwaniu działania systemu, ale skutkują naruszeniem przepisów Pzp 

dotyczących  zasad  prowadzenia  aukcji  elektronicznej,  tak  jak  miało  to  miejsce  w 

przedmiotowym  przypadku.  Tym  samym  zamawiający  nie  był  uprawniony  do  zastosowania 

art.  91d  ust  2  Pzp  i  dokonania  w  oparciu  o  ten  przepis  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

albowiem  znajduje  on  zastosowanie  wyłącznie  w  przypadku,  gdy  aukcja  elektroniczna 

przebiegła  w  sposób  prawidłowy.  Izba  doszła  do  przekonania,  że  na  gruncie  stanu 

faktycznego  w  przedmiotowej  sprawie 

zamawiający  słusznie  stwierdził,  że  aukcja  została 


przeprowadzona z naruszeniem art. 91c ust. 3 

w zw. z art. 7 ust 1 Pzp, ponieważ w jej toku 

system  nie  przekazał  przystępującemu  wymaganych  przepisami  Pzp  informacji  o  bieżącej 

pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz o punktacji najkorzystniejszej 

oferty czego bezpośrednim następstwem było wprowadzenie przystępującego w błąd co do 

faktycznego miejsca jakie zajmowała złożona przez niego oferta w bieżącym rankingu ofert, 

co 

w konsekwencji doprowadziło do zaniechania dalszego składania postąpień przez tegoż 

wykonawcę. 

Ponadto  Izb

a  uznała,  że  dowody  załączone  do  odwołania  nie  mogły  potwierdzać 

argumentacji  odwołującego,  ponieważ  obrazowały  stan  aukcji  z  punktu  widzenia 

odwołującego. Zamawiający nie stwierdził żadnego błędu w związku z działaniem platformy 

aukcyjnej wobec odwołującego i taka okoliczność nie była powodem unieważnienia aukcji z 

dnia 9 marca 2021 r.  

Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła wszystkie zarzuty odniesione w odwołaniu. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  oddaleniu  i  na 

podstawie art. 553 

zdanie pierwsze nPzp orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie  art.  557  i  575  nPzp  oraz 

§ 5  rozporządzenia Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30 grudnia 

2020  r.  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania 

odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania  uiszczony  przez  odwołującego  oraz  koszt 

dotyczący  wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego  w  kwocie  3 600  zł  00  gr,  na 

podstawie złożonej na rozprawie faktury. 

Przewodniczący: 

…………………………