Sygn. akt: KIO 942/21
WYROK
z dnia 27 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 marca 2021 r. przez wykonawcę Gremedig Sp. z o. o.
z siedzibą w Częstochowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki
Zdrowotnej z siedzibą w Warszawie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Luxury Medical Care
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, LMC Trans Sp. z o.o.
z siedzibą lidera w Warszawie zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie naruszenia art. 18 ust. 2 w zw. z art 18 ust. 3, art. 16
pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie uznania za
bezskuteczne zastrzeżenia całości informacji zawartych w wyjaśnieniach udzielonych
przez wykonawcę w przedmiocie rażąco niskiej ceny jako tajemnicę przedsiębiorstwa, z
powodu uwzględnienia zarzutu przez zamawiającego;
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr.
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 942/21
UZASADNIENIE
Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Warszawie (dalej: „zamawiający”), prowadzi
w trybie podstawowym, na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) -
dalej „ustawa Pzp”, postępowanie na
wynajem p
ojazdu wraz z kierowcą do przewozu krwi i jej składników dla Terenowej Stacji
W
CKiK we Wrocławiu, znak sprawy: 12/11/2021 (dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest niższa od progów unijnych,
o k
tórych mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 12 lutego 2021 r. pod numerem: 2021/BZP 00006983/01.
W dniu 19
marca 2021 r. zamawiający poinformował o wyborze, jako
najkorzystni
ejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Luxury Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa,
LMC Trans Sp. z o.o. z siedzibą lidera w Warszawie (dalej „przystępujący” lub
„Konsorcjum”).
W dniu 24 marca 2021 r. wykonawca:
Gremedig Sp. z o. o. z siedzibą
w Częstochowie (dalej „odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec czynności zamawiającego, polegających na wyborze, jako
najkorzystniejszej oferty Konsorcjum pomimo,
że podlega ona odrzuceniu. Odwołujący
zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty Konsorcjum pomimo,
że jego oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia - w efekcie zaproponował
on realizację usługi transportu sanitarnego, a nie on jest przedmiotem zamówienia;
2. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty Konsorcjum pomimo,
że jego oferta zawiera rażąco niską cenę, do czego doprowadziło zaniechanie
pr
zeprowadzenia przez zamawiającego pogłębionej, merytorycznej analizy wyjaśnień
złożonych przez tego wykonawcę i zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa;
3. art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty Konsorcjum pomimo,
że oferta tego wykonawcy zawiera błąd w wyliczeniu ceny w postaci podania
nieprawidłowej wartości podatku VAT i zastosowanie przez niego zwolnienia, pomimo
że powinien zastosować stawkę podatku VAT 8%, co ma wpływ na wyliczenie ceny;
4. art 224 ust. 1-3 i ust. 6 ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty tego wykonawcy,
w wyniku błędnego uznania, że skutecznie wykazał on, że zaoferowana cena nie jest
rażąco niska;
5. art. 18 ust. 2 w zw. z art. 18 ust. 3, art. 16 pkt 1 ustawy Pzp i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(dalej „uznk”) poprzez
zaniechanie uznania za bezskuteczne zastrzeżenia całości informacji zawartych
w wyjaśnieniach udzielonych przez tego wykonawcę w przedmiocie rażąco niskiej ceny
jako tajemnicę przedsiębiorstwa, pomimo niespełnienia przesłanek z art. 11 ust. 2 uznk,
określającego definicję legalną pojęcia „tajemnica przedsiębiorstwa";
art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty podlegającej
odrzuceniu i zaniechanie przeprowadzenia proce
dury badania ofert w sposób
gwarantujący zachowanie zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej
konkurencji.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej w postępowaniu;
dokonania ponownego badania i oceny
złożonych ofert;
2. odrzucenia oferty Konsorcjum w p
ostępowaniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp
z powodu niegodności treści jego oferty z warunkami zamówienia, na podstawie art.
226 ust 1 pkt 8 ustawy Pzp
z powodu rażąco niskiej ceny, na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 10 ustawy Pzp
z powodu błędów w wyliczeniu ceny, których nie można poprawić;
odtajnienia informacji zastrzeżonych przez Konsorcjum jako tajemnica przedsiębiorstwa,
tj
. treści złożonych wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny oraz pisemnego
uzasadnienia podstaw do uznania prawidłowości zastrzeżenia wskazanych informacji
jako tajemnicy przedsiębiorstwa;
ewentualnie, w przypadku przyjęcia iż oferta Konsorcjum nie podlega odrzuceniu,
wezwanie Konsorcjum do ponownego złożenia rzetelnych i szczegółowych wyjaśnień
w zakresie rażąco niskiej ceny w trybie art. 224 ustawy Pzp;
dokonania wyboru oferty złożonej przez odwołującego jako oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu.
Od
wołujący sprecyzował zarzuty za pomocą następujących okoliczności faktycznych
i
prawnych, uzasadniających wniesienie odwołania.
Podnosząc zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i pkt 10 ustawy Pzp odwołujący
na wstępie zwracał uwagę, że treść oferty Konsorcjum jest niezgodna z warunkami
zamówienia, gdyż nie odpowiada opisowi przedmiotu zamówienia, zawartemu w SWZ.
Przedmiotem zamówienia jest bowiem wynajem pojazdu wraz z kierowcą do przewozu krwi
i jej składników dla Terenowej Stacji WCKiK we Wrocławiu. Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia oraz wykaz asortymentu będącego przedmiotem postępowania zawiera również
„Arkusz asortymentowo-cenowy", stanowiący Załącznik nr 5 do SWZ. W jego treści również
potwierdzono, że przedmiotem zamówienia jest całodobowa usługa wynajmu samochodu
wraz z kierowcą do przewozu krwi i jej składników oraz materiału biologicznego (próbek krwi)
do miejsc wskazanych przez o
dbiorcę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Wskazano tam
również, że niezbędny sprzęt do realizacji zamówienia to: samochód do przewozu krwi i jej
składników, wyposażony w monitorowane urządzenia do przewozu krwi i jej składników
i spełniający warunki dla pojazdu uprzywilejowanego wyposażonego w niezbędną
sygnalizację świetlną i dźwiękową (potwierdzenie MSWiA). Dodatkowo, zamawiający
wskazał jako kod CPV zamówienia: 60171000-7 tj. wynajem samochodów osobowych wraz
z kierowcą.
Zgodnie z pkt. III.
3 SWZ: Przedmiot usługi zamieszczony w ofercie musi być zgodny
z przedmiotem zamówienia. Również we wzorze umowy jako jej przedmiot wskazano
wynajem samochodu wraz z kierowcą, a zgodnie z pkt III.2 SWZ: Wykonawca zobowiązany
jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych w projekcie umowy
stanowiącym Załącznik nr 6 do SWZ.
Wykonawca w swojej ofercie, w treści Arkusza asortymentowo-cenowego wskazał
zaoferowane kwoty realizacji zamówienia, jako stawkę podatku VAT wpisując „zw”. Tym
samym zaoferowana kwota 110.800,00 zł. netto jest również kwotą brutto. W wykazie
niezbędnego do wykonania zamówienia sprzętu, jakim dysponuje, wykonawca wpisał: Fiat
Doblo,
bez wskazania, że jest to pojazd spełniający wymagania dla transportu sanitarnego.
Zamawiający wystosował do wykonawcy w dniu 4 marca 2021 r. wezwanie
do wyjaśnienia treści złożonej oferty w zakresie zastosowania „zw” jako stawki podatku VAT.
Tego samego dnia wykonawca udzieli
ł zamawiającemu odpowiedzi wskazując, iż oferta
wykonawcy dotyczy
realizacji usługi opisanej w postępowaniu samochodami specjalnymi
(karetkami)
i realizowana będzie jako transport sanitarny oraz, że zgodnie z obowiązującymi
przepisami usługa będąca przedmiotem zamówienia (usługa transportu krwi i jej składników
j
est traktowana jako usługa transportu sanitarnego) i jako taka zwolniona jest z podatku VAT.
Podstawą prawną dla korzystania z tego zwolnienia jest przepis art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy
z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w myśl którego zwalnia się od
podatku (VAT) usługi transportu sanitarnego. Odwołujący zauważył, że Konsorcjum
składając przedmiotowe wyjaśnienia całkowicie pominęło fakt, że usługa będąca
przedmiotem zamówienia to nie usługa transportu krwi (transportu sanitarnego), a najem
pojazdu z kierowcą. Są to dwie odrębne usługi i to nie wykonawca decyduje o przedmiocie
zamówienia. Wskazał w tym miejscu również, że nie jest możliwe, by wykonawca zawarł
umowę w przedmiocie wynajmu pojazdu wraz z kierowca, a rozliczał ją podatkowo jako
transport sanitarny.
Odwołujący zauważył, że zamawiający wezwał również odwołującego pismem
z
8 marca 2021 r. do wyjaśnienia treści złożonej oferty w zakresie zastosowania przez niego
jako stawki podatku VAT. Odwołujący udzielił odpowiedzi pismem z 10 marca 2021 r.
wskaz
ując, że usługa, będąca przedmiotem postępowania, wyszczególniona jest
w Załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług pod symbolem
PKWiU 49.32.12.0. Co do zasady świadczenie usługi wynajmu samochodu jest
opodatkowane stawką podstawową, jeżeli jednak podatnik świadczy usługę wynajmu
samochodu osobowego wraz z kierowc
ą lub usługę najmu autobusu lub autokaru wraz
z kierowcą, to może skorzystać z obniżonej stawki VAT w wysokości 8%. Powyższe,
potwierdza również stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wyrażone
w interpretacji indywidualnej z 24 grudnia 2012 r. (sygn. TPPP3/443-905/12-6/KB). Ponadto,
dotychczas
wystawianie
na
rzecz
z
amawiającego faktury przez odwołującego
za świadczenie takich samych usług jak te, które są przedmiotem postępowania, tj. od dnia
14 września 2020 r., również zawierały stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Odwołujący
również wskazał w swojej odpowiedzi, że zamawiający w SWZ sam wskazał wprost,
że postępowanie dotyczy usługi wynajmu pojazdu wraz z kierowcą, zatem nie ma możliwości
prz
yjęcia innej stawki podatku VAT niż 8%. W ocenie odwołującego stawka 8% jest
prawidłową w przypadku przedmiotu postępowania, prawidłowo została również przez
z
amawiającego wskazana kwota brutto, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia tj. z uwzględnieniem stawki podatku 8%, a każdy wykonawca, który jest
czynnym podatnikiem podat
ku VAT powinien w swojej ofercie również zawrzeć stawkę
podatku VAT 8%. Wykonawcy,
którzy złożyli oferty w ramach postępowania są czynnymi
podatnikami podatku
VAT, nie powoływali się dodatkowo na żadne zwolnienia podmiotowe
w korespondencji z z
amawiającym.
Odwołujący argumentował ponadto, że nie ma możliwości świadczenia usługi
wynajmu pojazdu wraz z kierowcą do przewozu krwi i jej składników poprzez
zakwalifikowanie jej jako usługi transportu sanitarnego, co umożliwiałoby wykorzystanie
przedmiotowego zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT.
Kwalifikowanie usług jako usługi transportu sanitarnego wymaga wykorzystywania pojazdów
sanitarnych, spełniających specjalistyczne normy PN- EN, lecz jednocześnie świadczenie
takiej usługi musiałoby zostać przewidziane przez zamawiającego jako przedmiot
zamówienia. Podatek dotyczy bowiem faktu świadczenia konkretnej usługi i charakteru tej
usługi, nie jest uzależniony od pojazdu wykorzystywanego do jej świadczenia. Fakt
wykorzystania pojazdu sp
ełniającego normy PN-EN nie przekształca charakteru usługi
wynajmu pojazdu wraz z kierowca w
usługę transportu sanitarnego. Jedynie
wykorzystywanie takiego pojazdu jest jednym z warunków zwolnienia z podatku.
Odwołujący zaznaczył ponadto, że do prawidłowego i zgodnego z prawem przewozu
krwi i jej składników nie jest wymagane używanie karetek, spełniających normy PN-EN,
wystarczające
jest
spełnienie
warunków
postawionych
przez
zamawiającego
w p
ostępowaniu. Zamawiający publiczni, prowadzący podobne postępowania, również nie
wymagają spełnienia tego warunku, gdyż należy mieć także na uwadze, że zasadniczo
kwota oferty przy zaoferowaniu karetek spełniających ww. normy, jako pojazdów
reali
zujących zamówienie, jest wyższa niż z wykorzystaniem innych pojazdów. Zatem skoro
wykorzystanie takich pojazdów celem realizacji przedmiotu zamówienia odpowiadającego
temu w niniejszej sprawie nie jest potrzebne -
zamawiający prawidłowo przeprowadzają
postępowania w przedmiocie wynajmu pojazdu wraz z kierowcą.
Odwołujący zauważył, że gdyby Konsorcjum chciało podważyć, że przedmiotem
zamówienia jest transport sanitarny, a nie wynajem pojazdu wraz z kierowcą powinno było
złożyć odwołanie od treści ogłoszenia i SWZ po ich ogłoszeniu, a nie wskazywać dopiero
w wyjaśnieniach do złożonej oferty, że zamierza świadczyć usługi transportu sanitarnego.
Zamawiający 16 marca 2021 r. wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień, z której
części oferty wynika, że usługa transportu krwi będzie realizowana przy pomocy pojazdów
posiadających cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach, umożliwiające
uznanie ich za środki transportu sanitarnego. Wykonawca w odpowiedzi z 17 marca 2021 r.
wskazał, że wynika to z załącznika nr 8 do SWZ, składanego wraz z formularzem ofertowym,
w którym został wskazany pojazd Fiat Doblo, który spełnia wszelkie wymogi określone
w dokumentach p
ostępowania; a także normę PN-EN-1789. Odwołujący zauważył, że
z wypełnionego przez Konsorcjum wykazu spełnianie tych norm nie wynika (wykaz nie
zawiera żadnej wzmianki w tym zakresie), choć nawet gdyby wynikało, to powtórnie wskazał,
że wykorzystanie pojazdu spełniającego normy nie powoduje zmiany charakteru usługi, która
ma być świadczona na rzecz zamawiającego tj. wynajmu pojazdu z kierowcą. Jednocześnie
skoro z
treści złożonej oferty przystępującego nie wynika, że zaoferowany pojazd spełnia
normy PN-
EN, wyjaśnienia treści złożonej oferty nie mogą prowadzić do uzupełnienia tego
faktu. Niezgodne z
ustawą Pzp jest złożenie wyjaśnień do treści oferty, które zmieniają jej
treść. Uznanie takich wyjaśnień przez zamawiającego stanowi jego błędne działanie.
Odwołujący zauważył, że gdyby intencją zamawiającego było zamówienie usług
transportu sani
tarnego, wskazałby to wprost w ogłoszeniu i SWZ, jak również wskazałby
odpowiedni kod CPV (np. 60112000-6 -
Usługi w zakresie publicznego transportu
drogowego). To z
amawiający determinuje przedmiot zamówienia, wskazując m.in.
odpowiedni kod CPV, a nie
wykonawcy poprzez złożenie oferty. Co więcej, w opinii
o
dwołującego, w ramach zamówień publicznych wykonawcy mają za zadanie spełnić
wymagania z
amawiającego, a nie oferować usługi „wyższej" jakości - w swojej ocenie - bądź
usługi zupełnie innego rodzaju, wyłącznie celem uzyskania lepszej oceny złożonej oferty.
A zatem gdyby z
amawiający wymagał, by w ramach realizacji przedmiotu zamówienia
wykonawcy posługiwali się pojazdami spełniającymi normy PN-EN - wskazałby to w SWZ,
w
treści umowy, i wymagałby tego od wszystkich wykonawców. W takiej sytuacji, również
o
dwołujący zaoferowałby wykonywanie przedmiotu takiego zamówienia (w zakresie
transportu sanitarnego)
odpowiednim pojazdem, spełniającym wszelkie wymagania i normy,
gdyż również takimi pojazdami dysponuje w swojej flocie. Odwołujący nie zrobił tego, gdyż
przedmiotem zamówienia jest wynajem pojazdu wraz z kierowcą, usługa inna niż usługa
transportu sanitarnego, a z
amawiający nie wymagał spełnienia dalej idących kryteriów
pojazdu niż wskazane w załączniku nr 5 do SWZ. Oczywiście nie uniemożliwia
to zaoferowani
a pojazdu spełniającego normy PN, lecz nie może to prowadzić do zmiany
zakresu przedmiotu zamówienia.
W dalszej kolejności odwołujący wskazywał, że przystępujący w ofercie zastosował
ni
eprawidłową stawkę podatku VAT. Zwracał uwagę, że zaniżenie ceny oferty, poprzez
niezastosowanie p
rawidłowej stawki podatku VAT - 8% spowodowało błąd w obliczeniu
ceny, którego nie można poprawić, zatem zamawiający powinien odrzucić ofertę
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
, czego zaniechał. Konieczność ustalenia
odpowiedniej stawki VĄT ma znaczenie, ponieważ szacunkowa wartość zamówienia
powiększona o stawkę VAT jest punktem odniesienia przy badaniu ofert pod kątem rażąco
niskiej ceny. Ustalanie prawidłowej stawki podatku VAT, zdaniem odwołującego, ma jednak
przede wszystkim na celu możliwość porównania ofert złożonych w postępowaniu. Jest to
zatem obowiązek zamawiającego, aby weryfikować prawidłowość zastosowanej stawki lub
zwolnienia z podatku VAT.
Odwołujący przywołał uchwałę Sądu Najwyższego z 20 października 2011 r., sygn.
akt III CZP
53/11 i 52/11 w której wskazano, że określenie w ofercie ceny brutto
z uwzględnieniem nieprawidłowej stawki podatku od towarów i usług stanowi błąd w
obliczeniu ceny,
jeżeli nie ma ustawowych przesłanek wystąpienia omyłki (art. 89 ust. 1 pkt 6
w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych. Przy tym d
la oceny, że doszło do wystąpienia błędu w obliczeniu ceny nie ma
znaczenia, czy przyjęcie nieprawidłowej stawki podatku VAT, było zachowaniem
zamierzonym przez
wykonawcę, czy też nie miało takiego charakteru.
Podnosząc z kolei zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp odwołujący
w
pierwszej kolejności zauważył, że zamawiający pismem z 24 lutego 2021 r., wezwał
Konsorcjum
m.in. do złożenia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny, wyznaczając
termin na udzielenie odpowiedzi do dnia 1 marca 2021 r. Na podstawie art 224 ust. 1 ustawy
Pzp z
amawiający poprosił o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów w zakresie
wyliczenia ceny lub kosztu lub ich ist
otnych części składowych. Odwołujący 23 marca 2021 r.
otrzymał od zamawiającego informację, że przedmiotowe wyjaśnienia zostały przez
Konsorcjum zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa. Zamawiający w żaden sposób nie
wyjaśnił przy tym na jakich podstawach uznał, że doszło do prawidłowego zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa. W związku z powyższym odwołujący nie miał możliwości
zweryfikowania
treści złożonych przez przystępującego wyjaśnień oraz nie poznał dokonanej
oceny tych wyjaśnień przez zamawiającego.
Tym niemniej, z ostrożności procesowej, odwołujący podniósł jednak, że
zaoferowana przez Konsorcjum
cena jest rażąco niska i powinna budzić uzasadnione
wątpliwości zamawiającego. Jego zdaniem nie jest możliwe, nawet przy zachowaniu
minimalnych koszt
ów i dostępnych zwolnień, aby wykonanie zamówienia w zaoferowanej
przez
przystępującego cenie było rentowne. Celem poparcia swoich twierdzeń odwołujący
przedstawił następujące szacunkowe wyliczenia przybliżonych kosztów, związanych
z realizacją zamówienia.
Wskazał, że koszty pracy przez niego skalkulowane zostały przyjęte na podstawie
rzeczywistego czasu poświęcanego na realizację przedmiotu zamówienia, gdyż obecnie
realizuje on
tożsame zamówienie na rzecz zamawiającego. Zaznaczył również, że posiada
on sw
oją bazę wyjazdową w odległości około 3 km od zamawiającego oraz dysponuje
kilkoma pojazdami przystosowanymi do realizacji przedmiotu zamówienia na terenie miasta
Wrocław, które są rozlokowane także pod Regionalnym Centrum Krwiodawstwa
i Krwiolecznictwa w
e Wrocławiu. Takie rozmieszczenie oraz dysponowanie odpowiednią
ilością pojazdów (większą niż 1) umożliwia prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia.
Zaznaczył, że transporty odbywają się nie tylko na trasie z RCKiK do zamawiającego, ale
także od zamawiającego do RCKiK lub też poza Wrocławiem. Wykonawca składający ofertę
w niniejszym p
ostępowaniu powinien przy uwzględnianiu kosztów realizacji przyjąć zatem
także możliwość, że w jednym momencie będzie konieczne zaangażowanie większej ilości
pojazdów niż tylko jeden. Co więcej, wykonawca powinien był przyjąć, że czas potrzebny na
realizację jednego transportu/ zlecenia na terenie Wrocławia to co najmniej 1,5 h. Czas ten
wynika z ko
nieczności dojazdu od siedziby wykonawcy do zamawiającego lub do
wskazanego prz
ez zamawiającego miejsca; odebrania krwi lub materiałów krwiopochodnych
(czas poboru preparatów z krwiodawstwa to co najmniej 10 minut - wymagane jest
odczytanie temperatur w pojemniku jeszcze przy odbiorze materiałów po 5 minutach od
umieszczenia preparat
u w pojemniku); zdania przewożonych materiałów oraz powrotu do
siedziby w
ykonawcy. Zakładając powyższy czas do realizacji każdego transportu na terenie
miasta Wrocław, konieczne jest poświęcenie co najmniej 2440 h pracy w ciągu realizacji
całego zamówienia oraz co najmniej 40 h na transporty poza Wrocławiem. Z uwagi na
wymóg zamawiającego zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę, do obsługi
powyższej liczby godzin konieczne będzie zatrudnienie pracowników na co najmniej 101 h
miesięcznie. Obecny koszt pracodawcy za zatrudnienie pracownika za wynagrodzeniem
minimalnym n
a pełny etat wynosi 3.373,44 zł., przy czym pracownikowi należy się od 160 h
do 208
h urlopu w roku co oznacza, że jeden pracownik realnie w skali miesiąca przepracuje
około 150 h. Zatem szacowany koszt roboczogodziny to: 3.373,44 zł/150 h = 22,48 zł.
Minimalny koszt wyn
agrodzeń, jakie poniesie każdy wykonawca, niezależnie od tego czy
pracowników wykorzystuje do realizacji innych zadań powierzonych, czy też posiada dużą
ilość personelu, to około 54.851,20 zł. w ramach zamówienia.
Z kolei kalkulując koszty paliwa odwołujący zwracał uwagę, że średnie spalanie
pojazdu przeznaczonego
do realizacji zamówienia przez wykonawcę to około 8 litrów ON na
100 km. Obecne ceny paliwa, nawet przy ba
rdzo korzystnych rabatach, to około 5,00 zł. za
litr.
Zatem koszt przejechania 100 km pojazdem Fiat Doblo to co najmniej 40,00 zł.
Minimalna ilość kilometrów jaką trzeba będzie pokonać przy realizacji przedmiotowego
zamówienia (bez uwzględniania kilometrów na dojazdy od siedziby wykonawcy oraz
powrotów do siedziby, jak i kilometrów pokonywanych na obsługę pojazdu itp. to 26.400 km.
Zatem minimalny koszt zakupu samego paliwa, jakie poniesie wykonawca, to
około
10.560,00 zł.
Wykonawca będzie musiał ponieść również koszty związane z wykorzystywaniem/
eksploatowaniem pojazdu
. W przypadku Konsorcjum będzie to koszt wynajmu pojazdu, gdyż
zaproponowany pojazd nie jest własnością ani Lidera, ani Członka Konsorcjum. Szacowany
koszt zakupu takiego pojazdu to około 150.000,00 zł., zatem realny koszt leasingu na 5 lat to
około 2 500,00 zł; a koszt wynajmu może być jeszcze większy. Zakładając koszt miesięczny
na poziomie jedynie 2.500,00
zł. w skali dwóch lat - to kwota 60.000,00 zł. Dodatkowo
roczne ubezpieczenie takiego
pojazdu to około 5.000,00 zł. (Konsorcjum wielokrotnie
wskazywało na takie koszty w swoich wyliczeniach przedstawianych w ramach innych
postępowań publicznych, zatem odwołujący przyjął takie same koszty na potrzeby
niniejszego
postępowania). Koszt ubezpieczenia pojazdu na 2 lata to zatem kwota 10.000,00
zł. Ponadto odwołujący zauważył, że każdy pojazd wymaga bieżących napraw, serwisów itp.
Konsorcjum
wskazywało wielokrotnie, że pojazdy wymagają wymian opon, klocków
hamulcowych
i tarcz, kompletów sprzęgieł itp. Przystępujący w ramach innych postępowań
takie koszty szacował zazwyczaj na poziomie. 5.500,00 zł. rocznie. Odwołujący, korzystając
z własnego wieloletniego doświadczenia przy realizacji przedmiotu zamówienia na rzecz
zamawiającego, przyjął minimalne koszty, jakie należy ponieść i oszacował je na co najmniej
0,10 zł. za kilometr, co stanowi jedynie 2.640,00 zł. na dwa lata (ponad 2-krotnie mniej niż
za
zwyczaj przyjmował przystępujący).
Dodatkowo przy realizacji z
amówienia będzie konieczne dokonywanie rozliczeń dla
z
amawiającego czy też wykonywanie innych czynności, związanych z obsługą i realizacją
zamówienia. Odwołujący szacuje takie koszty w kwocie około 200,00 zł. miesięcznie, co
w ujęciu dwuletnim stanowi wartość 4.800,00 zł.
Odwołujący stwierdził, że powyżej wskazane koszty stanowią łączną wartość
na poziomie 138.051,20 zł. tj. przewyższa ona wartość oferty Konsorcjum o ponad 27.251,20
zł., co tylko dowodzi, że zaoferowana przez niego w ofercie cena jest nierealna i nie daje
możliwości prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia. Podkreślenia wymaga jego
zdaniem również to, że odwołujący przyjął minimalne koszty wynagrodzenia, cen paliwa,
obsługi pojazdów itp., co tylko potwierdza, że zaoferowana przez Konsorcjum cena narazi go
na stratę, nie zysk.
O
dwołujący przypomniał, że o cenie rażąco niskiej można mówić, gdy jest oczywiste,
że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę za podaną cenę
byłoby nieopłacalne, albo gdy cena w stosunku do przedmiotu zamówienia będzie ceną
odbi
egającą od jego wartości, w szczególności, gdy różnica ta nie będzie możliwa do
uzasadnienia obiektywnymi względami pozwalającymi wykonawcy zrealizować to
zamówienie bez strat i dodatkowego finansowania wykonania zamówienia z innych źródeł
niż wynagrodzenie umowne. W okolicznościach niniejszej sprawy wynagrodzenie umowne
nie pokryje
nawet kosztów realizacji zamówienia przez przystępującego.
Zamawiający poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp,
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
Swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili w
dniu 26 marca 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Luxury
Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, LMC
Trans Sp. z o.o. z siedzibą lidera w Warszawie.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ustawy Pzp w dniu 9 kwietnia 2021 r.
złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie w której oświadczył, że uwzględnia odwołanie
w zakresie naruszenia art. 18 ust. 2 w zw. z art 18 ust. 3, art. 16 pkt 1 ustawy Pzp i art. 11
ust. 2 uznk
poprzez zaniechanie uznania za bezskuteczne zastrzeżenia całości informacji
zawartych w wyjaśnieniach udzielonych przez Konsorcjum w przedmiocie rażąco niskiej ceny
jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Jednocześnie, odnosząc się do pozostałych zarzutów,
zamawiający wniósł o ich oddalenie w całości jako bezzasadnych.
Zamawiający w piśmie oświadczył, że po ponownej analizie przedstawionych przez
przystępującego wyjaśnień uzasadniających zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa oraz
materiałów zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa uznał, że ten nie wykazał,
iż informacje te zasługują na ich utajnienie, a zastrzeżone informacje nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu uznk. Tym samym w dniu 1 kwietnia 2021 r. przesłał
odwołującemu uprzednio zastrzeżone dokumenty.
W związku z powyższym Izba umorzyła postępowanie w tym zakresie, orzekając
w pkt 1 sentencji wyroku.
Odwołujący, w związku z udostępnieniem przez zamawiającego zastrzeżonych
uprzednio, jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów, na posiedzeniu w dniu 24 maja
2021 r. złożył pismo procesowe, w którym odniósł się do wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
składanych przez przystępującego w postępowaniu, podtrzymując zarzuty odnoszące się do
rażąco niskiej ceny w złożonej przez niego ofercie.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SWZ,
treścią oferty Konsorcjum złożonej w postępowaniu, treścią wyjaśnień składanych
przez Konsorcjum
w przedmiocie rażąco niskiej ceny, jak też wyjaśnień składanych
przez odwołującego i przystępującego w zakresie zastosowanej stawki VAT, po
zapoznaniu się z odwołaniem, stanowiskiem procesowym zamawiającego zawartym
w odpowiedzi na odwołanie, jak również stanowiskiem odwołującego zawartym
w złożonym piśmie procesowym, a także po wysłuchaniu oświadczeń, jak też
stanowisk stron i uczestnika postępowania, złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje
Na wstępie Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528
ustawy Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w u
zyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r., kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.
Odwołujący jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia i złożył ofertę
w postępowaniu. Zdaniem odwołującego zamawiający zaniechał czynności do których był
zobowiązany, polegających na odrzuceniu oferty Konsorcjum pomimo, że zaistniały do tego
przesłanki opisane w treści przepisów przywoływanych w niniejszym odwołaniu. Gdyby
zamawiający działał zgodnie z przepisami ustawy Pzp i odrzucił ofertę złożoną przez
przystępującego, odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia. W wyniku naruszenia
przepisów ustawy Pzp przez zamawiającego odwołujący utracił więc możliwość
prawidłowego wykonania zamówienia i osiągnięcia zysku ekonomicznego z jego realizacji.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy. Ponadto Izba
dopuściła i przeprowadziła dowody złożone przez odwołującego i przystępującego
na rozprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła
do przekonania, iż w niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy
Pzp
, rozpoznawane odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba rozpoznała sformułowany przez odwołującego zarzut
naruszenia przez zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, poprzez nieodrzucenie
oferty p
rzystępującego, jako niezgodnej z warunkami zamówienia, bowiem zaproponował on
realizację usługi transportu sanitarnego, a nie on jest przedmiotem zamówienia i stwierdziła,
że nie zasługuje on na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że przedmiot zamówienia został opisany w pkt III.1 SWZ w następujący
sposób: Przedmiotem zamówienia jest wynajem pojazdu wraz z kierowcą do przewozu krwi
i jej składników dla Terenowej Stacji WCKiK we Wrocławiu. Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia oraz wykaz asortymentu będącego przedmiotem niniejszego postępowania
zawiera „Arkusz asortymentowo-cenowy” stanowiący Załącznik nr 5 do SWZ. W pkt III.2
zamawiający zastrzegł, że wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na
zasadach i warunkach opisanych w projekcie
umowy stanowiącym Załącznik nr 6 do SWZ. Z
kolei w pkt III.3. zamawiający opisał przedmiot kodem Wspólnego Słownika Zamówień (CPV)
numer 60171000-
7 Wynajem samochodów osobowych wraz z kierowcą. Dalej w pkt III.4
zapisał, że przedmiot usługi zamieszczony w ofercie musi być zgodny z przedmiotem
zamówienia.
Z kolei arkusz asortymentowo-
cenowy (Załącznik nr 5 do SWZ) precyzował
co wchodzi w zakres przedmiotowego zamówienia. Zamawiający powtórzył, zgodnie
z opisem zawartym w pkt
III SIWZ, że przedmiotowe zamówienie polega na usłudze
(całodobowej) wynajmu samochodu wraz z kierowcą do przewozu krwi i jej składników oraz
materiału biologicznego (próbek krwi), do miejsc wskazanych przez odbiorcę na terenie
Rzeczpospolitej Polskiej. Tr
ansport krwi i jej składników musi odbywać się zgodnie
z Obwieszczeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 marca 2019 r. (Dz. Urz. M.Z. z 2019 r. poz. 25,
z późn. zm.) w sprawie wymagań dobrej praktyki pobierania krwi i jej składników, badania,
preparatyki, przechowywania, wydawania i transportu dla jednostek organizacyjnych
publicznej służby krwi. Opisał też jaki niezbędny sprzęt musi posiadać wykonawca, aby
świadczyć dla zamawiającego przedmiotową usługę tj. samochód do przewozu krwi i jej
składników wyposażony w monitorowane urządzenia do przewozu krwi i jej składników
i spełniający warunki dla pojazdu uprzywilejowanego wyposażonego w niezbędną
sygnalizację świetlną i dźwiękową (potwierdzenie MSWiA). Zgodnie z opisem usługa polegać
miała na zapewnieniu 24- godzinnej dyspozycyjności, tak w obsłudze jak i przyjmowaniu
zleceń telefonicznych. Transport krwi miał być realizowany albo w trybie zwykłym nie później
niż do 30 minut od momentu telefonicznego zgłoszenia wykonawcy o zaplanowanym
przewozie i „na ratunek” tj. natychmiast po otrzymaniu zgłoszenia. Realizacja usługi powinna
odbywać się przy pomocy środków transportu wyposażonych w pojemniki do transportu krwi
i jej składników znajdujących się na wyposażeniu wykonawcy z udokumentowaną w postaci
protokołów ich walidacją dopuszczenia do użytkowania zgodnie zobowiązującymi
przepisami, przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje zawodowe.
Dalej opisano także procedurę zamawiania transportu krwi przewidując, że zamawiający
dokonuje telefonicznego
zgłoszenia przewozu na numer telefonu wykonawcy, czynny cała
dobę, a w przypadku trudności z uzyskaniem połączenia na podany drugi numer telefonu
określając jego tryb i adres RCKiK z którego transportowana będzie krew lub jej składniki.
Realizacja transportu
winna być wykonywana na trasie wskazanej w zleceniu, dokładnie
zaplanowana przez w
ykonawcę, z uwzględnieniem trybu „na ratunek”. Opisując wymagania
co do pojazdu dedykowanego do realizacji zamówienia zamawiający zastrzegł,
że w przypadku wystąpienia awarii pojazdu wykonawca zobowiązuje się niezwłocznie
zastąpić pojazd uszkodzony pojazdem sprawnym technicznie. Wynajmowane pojazdy
muszą posiadać aktualne badanie techniczne oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności
cywilnej (OC).
Ponadto w Załączniku nr 5 do SIWZ zawarto tabelę, w której zamawiający ponownie
opisał przedmiotową usługę jako: Całodobowa usługa wynajmu samochodu wraz z kierowcą
do przewozu krwi i jej składników oraz materiału biologicznego (próbek krwi) dla Terenowej
Stacji WCKiK we Wrocławiu. Rozliczenia z wykonawcą, który uzyska przedmiotowe
zamówienie miały odbywać się w następujący sposób: (1) Transport na terenie miasta
Wrocław (ryczałt za jedno zgłoszenie) - 1 600 szt.; (2) Transport poza terenem miasta
Wrocław (liczone od wyjazdu z miejsca stacjonowania pojazdu do powrotu w to samo
miejsce) - 40h, 4000 km.
Zamówienie, zgodnie z pkt VI SWZ miało zostać udzielone na 24
miesiące od dnia podpisania umowy.
Mając na uwadze powyższe ustalenia zgodzić należało się z zamawiającym,
że zgodnie z przywołanymi zapisami SWZ oraz arkuszem asortymentowo-cenowym
(Załącznik nr 5 do SWZ) przedmiotem zamówienia jest wynajem pojazdu wraz z kierowcą,
służący do przewozu krwi i jej składników oraz materiału biologicznego (próbek krwi) dla
Terenowej Stacji WCKiK we
Wrocławiu, tj. jednostki organizacyjnej zamawiającego.
Zamawiający zastrzegał, że transport krwi i jej składników musi odbywać się zgodnie
z postanowieniami obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie
wymagań dobrej praktyki pobierania krwi i jej składników, badania preparatyki,
przechowywania, wydawania
i transportu dla jednostek organizacyjnych publicznej służby
krwi (Dz. Urz. M.Z. poz. 25, z późn. zm.). W powyższych dokumentach określił również
w sposób precyzyjny wymagania, które musi spełniać pojazd służący do przewozu krwi i jej
składników - wyposażony w monitorowane urządzenie do przewozu krwi i jej składników
i
spełniający warunki dla pojazdu uprzywilejowanego tj. być wyposażony w niezbędną
sygnalizację świetlną i dźwiękową (potwierdzenie MSWiA). Opis przedmiotowego
zamówienia wskazywał zatem jednoznacznie, że głównym celem zamawiającego nie jest
najem dowolnego pojazdu z kierowcą, ale najem takiego pojazdu, który został w odpowiedni
sposób przystosowany do celów transport krwi i jej składników tj. spełniający określone
niezbędne w tym zakresie wymagania. Dodatkowo, z uwagi na to, że krew nie może być
uznana za towar, podobnie jak każdy inny, ale jest lekiem, jej przewóz musi być realizowany
w określonych warunkach, m.in. wykonawca obowiązany był zapewnić 24-godzinną
dyspozycyjność pojazdu i kierowcy, stawić się na każde zgłoszenie zamawiającego
w terminie do 30 min. od zgłoszenia, a w trybie „na ratunek” natychmiast po otrzymaniu
zgłoszenia.
Wszystkie te dodatkowe warunki prze
sądzają, w ocenie Izby, że niewłaściwa jest
ocena odwołującego, że usługa będąca przedmiotem zamówienia jest wyłącznie usługą
najmu pojazdu z kierowcą. Najem ma bowiem służyć realizacji jednego z podstawowych
zadań zamawiającego, do realizacji którego jest zobowiązany, jakim jest zaopatrywanie
w krew i jej składniki podmiotów leczniczych, na który składa się m.in transport krwi i jej
składników. Z kolei sam pojazd i kierowca są jedynie elementami niezbędnymi do realizacji
tego podstawowego zadania, nie zaś celem samym w sobie. Zatem słuszna jest ocena
zamawiającego, który stwierdza, że nabywa w tym postępowaniu usługę transportu krwi
realizowaną za pomocą najętych wraz z kierowcą środków transportu lądowego specjalnie
do tego celu przystosowanych, a nie wyłącznie wynajmuje pojazd wraz z kierowcą.
Odnosząc się do twierdzeń odwołującego, że zamawiający w opisie przedmiotu
zamówienia wpisał kod CPV o numerze 60171000-7, a zgodnie z jego opisem pod numerem
tym mieści się usługa pn. wynajem samochodów osobowych wraz z kierowcą, czym
przesądził, że jest to główny przedmiot zamówienia - skład orzekający doszedł
do przekonania, że taka argumentacja nie zasługuje na aprobatę. Kod CPV nie decyduje
bowiem co jest przedmiotem zamówienia w danym postępowaniu i nie może decydować
o zakresie zamówienia. Jak wyjaśnił zamawiający dokonując wyboru w tym zakresie
zdecydował się na kod, który wydawał mu się w tym przypadku najodpowiedniejszy,
najbardziej adekwatny w danej sytuacji
co nie znaczy, że oddawał w pełni zakres usług
zamawianych w tym postępowaniu. Nawet, gdyby zamawiający popełnił błąd tj. dokonał
niewłaściwego wyboru, czego Izba nie przesądza w tym przypadku, to wykonawca składając
ofertę, nie zapoznaje się wyłącznie z samym kodem CPV, ale z całą dokumentacją
postępowania, to ona bowiem precyzuje co jest jego istotą i zakresem. W okolicznościach
niniejszej sprawy, jak już zauważono, jest to zadanie polegające na wykonywaniu transportu
krwi i jej składników.
Ponadto, zauważyć należy, że zamawiający opisując w SWZ wymagania dotyczące
pojazdu, przy pomocy którego ma być realizowane świadczenie transportu krwi i jej
składników określił, że pojazd ten ma być wyposażony w monitorowane urządzenia do
przewozu krwi i jej składników i spełniać wymagania dla pojazdu uprzywilejowanego tj. być
wyposażony w niezbędną sygnalizację świetlną i dźwiękową. W powyższym zakresie nie
ustanowił żadnych wymagań dodatkowych, nie wykluczył też w SWZ możliwości
realizowania zamówienia pojazdami specjalnymi. Tym samym pozostawił pewną dowolność
w
tym zakresie wykonawcom, jak wyjaśniał mając na uwadze dopuszczenie do udziału
w postępowaniu jak najszerszego grona potencjalnych oferentów.
Tym samym, w ramach prowadzonego postępowania przystępujący zaproponował do
realizacji przedmiotowego
zamówienia pojazd, który jest specjalistycznym środkiem
transportu lądowego, spełniającym cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich
Normach,
przenoszących europejskie normy zharmonizowane (spełnia wymagania
określone w normie PN-EN-1789) i jest pojazdem sanitarnym. Odwołujący z kolei
zaproponował w swojej ofercie pojazdy, które również spełniają wymagania stawiane przez
zamawiającego w SWZ, ale nie posiadają cech technicznych i jakościowych określonych
w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane, nie są pojazdami
sanitarnymi. Jeden i drugi środek transportu, co przyznał odwołujący na rozprawie był
zgodny z wymaganiami SWZ bowiem w tym zakresie, jak już zauważono zamawiający nie
ustanowił żadnych szczegółowych wymagań. Oznacza to, że zarówno zaproponowany przez
odwołującego pojazd, który nie jest pojazdem sanitarnym może służyć do transportu krwi, jak
też pojazd przystępującego (pojazd sanitarny, spełniający wymagania normy PN-EN1789)
celowi temu może służyć. Również przepisy powszechnie obowiązującego prawa w zakresie
transportu krwi i jej składników nie precyzują jakiego typu środki transportu mogą zostać
użyte do takiego transportu, nie wprowadzają jednocześnie obowiązku realizacji transportu
krwi i jej składników przy pomocy wyłącznie środków transportu sanitarnego.
Tym samym zamawiający, oceniając złożone w postępowaniu oferty, kierując się
wyłącznie zapisami SWZ, zasadnie uznał, że zaproponowanie przez przystępującego
pojazdu sanitarnego,
z punktu widzenia oceny spełniania wymagań określonych w SWZ, jest
irrelewantne dla oceny złożonych ofert. Obydwaj wykonawcy złożyli bowiem oferty na ten
sam przedmiot zamówienia tj. transport krwi i jej składników, zaś okoliczność,
że wykorzystywany do tego celu będzie inny pojazd - w tym przypadku jest bez znaczenia.
Zamawiający zasadnie zatem uznał, że obydwie złożone oferty są zgodne z wymaganiami
SWZ, stąd jako niezasadne uznać należy twierdzenie odwołującego, że zamawiający
naruszył postanowienia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, i zaniechał odrzucenia oferty
p
rzystępującego.
Za niepotwierdzony Izba uznała również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10
ustawy Pzp, poprzez nieodrzucenie oferty przystępującego pomimo, że zawiera ona błąd w
wyliczeniu ceny w postaci podania nieprawidłowej wartości podatku VAT i zastosowanie
przez niego zwolnienia, pomimo że powinien zastosować stawkę podatku VAT 8%, co ma
wpływ na wyliczenie ceny.
W tym zakresie, w pierwszej kolejności ustaliła, że opisując w pkt XVI SWZ sposób
obliczenia ceny oferty, nie zawarł w tym zakresie żadnych wiążących wytycznych co do
wysokości stawki podatku VAT. Tym samym to obowiązkiem wykonawców w postępowaniu
było ustalenie i wskazanie stawek właściwych, obowiązkiem zaś zamawiającego zbadanie
prawidłowości zastosowanej przez nich stawki, gdyż czynność ta jest jedną z czynności
dokonywanych w ramach badania i oceny złożonych ofert.
Ustalono ponadto, że w przedmiotowym postępowaniu swoje oferty złożyli
odwołujący wskazując stawkę VAT w wysokości 8%, natomiast przystępujący oświadczył, że
jest zwolniony z podatku VAT.
W związku z powyższym zamawiający pismem z 4 i 8 marca
2021 r., wezwał przystępującego i odwołującego do złożenia wyjaśnień w przedmiocie
opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zaoferowanych w ramach prowadzonego
postępowania usług. Odwołujący w piśmie z 10 marca 2021 r. stwierdził, że tego rodzaju
usługi są opodatkowane 8% stawką podatku VAT. Jego zdaniem usługa będąca
przedmiotem postępowania, wyszczególniona jest w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod
symbolem PKWiU 49.
32.12.0. Co do zasady świadczenie usługi wynajmu samochodu jest
opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23%. Jeżeli jednak podatnik świadczy
usługę wynajmu samochodu osobowego wraz z kierowcą lub usługę najmu autobusu lub
autokaru wraz z kierowcą, to może skorzystać z obniżonej stawki VAT w wysokości 8%.
Potwierdzeniem takiego sposobu opodatkowania, zdaniem o
dwołującego jest interpretacja
indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP3/443-
). Odwołujący ponadto wskazał, że nie ma możliwości świadczenia usługi
wynajmu pojazdu wraz z kierowcą do przewozu krwi i jej składników, poprzez
zakwalifikowanie jej jako usługi transportu sanitarnego, co umożliwiłoby skorzystanie ze
zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT.
Kwalifikowanie usług jako
usługi transportu sanitarnego wymaga bowiem wykorzystania pojazdów sanitarnych,
spełniających dodatkowo normy PN-EN.
Z kolei p
rzystępujący w piśmie z 4 marca 2021 r. oświadczył, że przedmiot
zamówienia będzie realizował, wykorzystując pojazd specjalny tj. karetkę i realizowany
będzie jako transport sanitarny. Taki transport z kolei, zgodnie z obowiązującymi przepisami
korzysta ze zwolnienia z podatku VAT (zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy
o
VAT, zgodnie z którym zwalnia się podatku usługi transportu sanitarnego). Następnie
z
amawiający w dniu 16 marca 2021 r. wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień w celu
ustalenia czy usługa będąca przedmiotem zamówienia, tj. transportu krwi i jej składników
pojazdem wynajętym od wykonawcy, przeznaczonym do tego celu wraz z kierowcą, będzie
przez niego realizowana specjalistycznym środkiem transportu, spełniającym cechy
techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy
zharmonizowane.
Odwołujący zarzucił, że przystępujący ustalił stawkę VAT w sposób błędny z tego
powodu, że przyjął w swojej ofertę stawkę właściwą dla usług transportu sanitarnego,
tymczasem przedmiotem zamówienia jest najem pojazdu z kierowcą. Zwracał uwagę, że są
to dwie odrębne usługi a sam wykonawca nie może decydować o przedmiocie zamówienia.
Wskazywał również, że nie jest możliwe, by wykonawca zawarł umowę w przedmiocie
wynajmu pojazdu wraz z kierowca, a rozliczał ją podatkowo jako transport sanitarny.
Z powyższym poglądem nie sposób zgodzić się z następujących powodów.
W pierwszej kolejności, jak wcześniej zauważono przedmiot zamówienia mógł być
w niniejszym przypadku świadczony niejako na dwa sposoby tj. pojazdami specjalnymi,
spełniającymi normy PN-EN-1789, jak też pojazdami spełniającymi wprawdzie dodatkowe
wymagania zamawiającego opisane w SWZ, jednakże nie spełniającymi cytowanej wyżej
normy. Wykonawcy ubiegający się o to zamówienie wybrali inne sposoby realizacji, stąd
w swojej ofercie zastosowali odmienne stawki podatku VAT.
Nie można jednak zgodzić się z odwołującym, że przystępujący zaoferował usługi,
które nie były zgodne z opisem przedmiotu zamówienia, ani też, że składane przez niego
wyjaśnienia w przedmiocie zastosowanej przez niego stawki VAT zmierzały do zmiany
przedmiotu zamówienia bądź zmieniały treść jego oferty. Przystępujący udzielił jedynie
odpowiedzi na pytanie zamawiającego, który zmierzał do wyjaśnienia w zakresie
prawidłowości zastosowanego zwolnienia z opodatkowania stawką podatku VAT.
Izba zgadza się z odwołującym, że określenie w treści oferty wykonawcy błędnej
stawki podatku VAT oraz obliczenie w oparciu o tą stawkę podatku VAT, jako składnika ceny
brutto, stanowi błąd w obliczeniu ceny, o którym mowa w przepisie art. 226 ust. 1 pkt 10
ustawy Pzp. Tym samym, zamawiający na gruncie przywołanej regulacji ma obowiązek
weryfikacji zaoferowanej ceny pod kątem ustalenia, czy nie zawiera ona błędu w obliczeniu
ceny, w zakresie dotyczącym określenia właściwej stawki VAT. Na zamawiającym spoczywa
bowiem, wynikający z przepisów, obowiązek prawidłowego i zgodnego z prawem
przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, w celu dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji i
równego
traktowania wykonawców. Niewątpliwie ocena ofert, w zakresie oferowanej ceny odbywać
się musi na równych zasadach, z poszanowaniem reguł równego traktowania i uczciwej
konkurencji. W tym jednak
przypadku jako prawidłową należy uznać ocenę zamawiającego,
który badając poprawność zastosowanej stawki podatku VAT wziął pod uwagę sposób
realizacji usługi polegającej na transporcie krwi i jej składników, w zależności od tego jakie
pojazdy będą do tego celu wykorzystane. Tym samym właściwe jest twierdzenie, że zarówno
o
dwołujący jak i przystępujący byli uprawnieni do przyjętych przez siebie sposobów
opodatkowania zaoferowanych usług.
Przystępujący w piśmie z 17 marca 2021 r. wykazał, że zgłoszony w ofercie pojazd
przeznaczony do realizacji przedmiotu zamówienia jest pojazdem specjalnym spełniającym
normę PN-EN-1789, tym samym transport taki realizowany będzie jako transport sanitarny.
Ten z kolei, zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT)
korzysta ze zwolnienia z opodatkowania,
gdyż zgodnie z nim zwalnia się od podatku (VAT)
usługi transportu sanitarnego. Wprawdzie przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji
transportu sanitarnego, zasadnie zatem zamawiający odwołał się w tym zakresie do
przepisów ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1398). Zgodnie
z postanowieniami art. 5 pkt 33a tejże ustawy transport sanitarny oznacza przewóz osób
albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń
zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Z kolei w myśl art. 161 ba
ust. 1 powołanej ustawy transport sanitarny wykonywany jest specjalistycznymi środkami
transportu lądowego, wodnego i lotniczego. Środki transportu sanitarnego, o których mowa
w ust. 1 powołanego artykułu, muszą spełniać cechy techniczne i jakościowe określone
w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane (art. 161 ba ust. 2).
W związku z powyższym świadczone przez Konsorcjum usługi korzystają ze zwolnienia od
podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT.
Z kolei oceniając ofertę odwołującego zamawiający uwzględnił okoliczność,
że realizacja usług odbywała się będzie pojazdami nie posiadającymi cech technicznych
i jakościowych określonych w Polskich Normach przenoszących europejskie normy
zharmonizowane. Transport krwi i jej składników będzie odbywał się samochodem
odpowiednio do tego przystosowanym, spełniającym wymagania opisane w SWZ.
Jednocześnie, ponieważ z opisu przedmiotu zamówienia wynikało, że do transportu krwi
zamawiający życzy sobie wynajmu pojazdu wraz z kierowcą, tym samym adekwatne jest
przyjęcie w tym zakresie grupowania PKWiU 49.32.12.0, które zostało wymieniane w pkt 40
załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z powyższych powodów, w myśl
art. 41 ust. 2 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tego typu usługi
opodatkowane są stawką 8%.
Mając na uwadze powyższe, zarówno w przypadku przystępującego, jak
i odwołującego została zastosowana właściwa, adekwatna do sposobu realizowanej usługi
stawka podatku VAT. Po raz kolejny należy nadmienić, że zarówno jeden, jak też drugi ze
sposobów świadczenia usługi uznać należy za właściwy, odpowiadający zamawiającemu
i zgodny z opisem zawartym w SWZ. Tym samym w okolicznościach niniejszej sprawy żadna
z ofert
nie mogła być uznana za ofertę zawierającą błąd w obliczeniu ceny lub kosztu
i odrzucona na podstawie art. 226 ust. pkt 10 ustawy Pzp.
Odnosząc się natomiast do zarzutów naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp,
poprzez nieodrzucenie oferty przystępującego, pomimo że jego oferta zawiera rażąco niską
cenę, do czego doprowadziło zaniechanie przeprowadzenia przez zamawiającego
pogłębionej, merytorycznej analizy wyjaśnień złożonych przez przystępującego
i zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa oraz art. 224 ust. 1-3 i ust. 6 ustawy Pzp,
poprzez nieodrzucenie oferty przystępującego, w wyniku błędnego uznania, że skutecznie
wykazał, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska - w ocenie Izby zarzuty te nie
zasługiwały na uwzględnienie.
Na wstępie zauważyć należy, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku
do przedmi
otu zamówienia. Przepisy ustawy Pzp nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny,
jednak w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej za ofertę z rażąco niską ceną uznaje się
taką, która zawiera cenę niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych
p
odobnych zamówień, tj. cenę wskazującą na fakt wykonania zamówienia poniżej kosztów
wytworzenia przedmiotu zamówienia. Co istotne, o tym, czy mamy do czynienia z ceną
rażąco niską, decyduje każdorazowo badanie, czy jest ona realna, tj. każdorazowe
odniesie
nie danej ceny do konkretnego przedmiotu zamówienia, jego specyfiki oraz rynku
danego rodzaju zamówienia. W jednym bowiem przypadku kilkunastoprocentowa różnica
cenowa pomiędzy złożonymi w postępowaniu ofertami może świadczyć o cenie rażąco
niskiej, w inny
m zaś - wprost przeciwnie, różnice w cenie oferty nawet przekraczające 30 %
w stosunku do średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert czy w odniesieniu
do szacunkowej wartości zamówienia - mogą być w danych okolicznościach uzasadnione.
Zamawiający, zanim podejmie decyzję o odrzuceniu oferty, zobligowany jest wezwać
wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny. Zgodnie z art. 224 ust. 1
ustawy Pzp,
jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się
zamawiającemu rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą jego
wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny
lub kosztu. Przepis art. 224 ust. 6 nakazuje odrzucenie oferty tego
wykonawcy, który nie
udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami
nie uzasadniaj
ą podanej w ofercie ceny lub kosztu.
W niniejszej sprawie zamawiający wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień
w przedmiocie zaoferowanej przez niego ceny. Konsorcjum, pismem z 1 marca 2021 r.
udzieliło wyjaśnień, zastrzegając je jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Następnie zamawiający, uwzględniając postawiony przez odwołującego zarzut
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
udostępnił odwołującemu w dniu 1 kwietnia 2021
r. wyjaśnienia składane przez Konsorcjum w toku postępowania. Odwołujący, w swoim
piśmie procesowym stwierdził, że po zapoznaniu się z treścią złożonych wyjaśnień uznać
należy, że te nie są wystarczające dla uznania, że zaoferowana cena nie jest rażąco niską.
Izba nie zgodziła się z powyższym zarzutem z następujących powodów. W pierwszej
kolejności stwierdzić należy, że odwołujący wdając się w polemikę z treścią złożonych
wyjaśnień opierał się przede wszystkim na własnych założeniach i wyliczeniach, wskazując
na te elementy, które w jego ocenie zostały skalkulowane błędnie z tego powodu,
że przystępujący opierał się na nieprawdziwych założeniach. Oprócz polemiki z treścią
złożonych wyjaśnień odwołujący nie wykazał jednak, że te elementy oferty, które uznał za
skalkulowane w sposób błędny zostały wyliczone na poziomie, który spowodował, że cena
którą zaproponowało Konsorcjum jest rażąco niska.
Odwołujący zwracał między innymi uwagę, że przystępujący w swoich wyjaśnieniach
błędnie przyjął odległości, jakie musi pokonać dla zrealizowania przedmiotu zamówienia.
Przyjął 10 km oraz czas realizacji zlecenia na poziomie 30 minut. Wyliczał, że odległość
pomiędzy RCKiK a WCKiK to około 6,5 km (dokładnie 6,8 km), ale jeśli przystępujący miałby
jeździć jedynie na takich trasach, to jego pojazd, celem realizacji jednego zlecenia powinien
pokonać tą trasę dwa razy, czyli około 13 km, a nie 10 km. Dodatkowo czas realizacji
zlecenia na poziomie 30 minut, w ocenie odwołującego, jest nierealny. Skoro sam czas jazdy
„w jedną stronę” to co najmniej 20 minut, przy zupełnym braku uwzględnienia korków, czy
też czasu na odbiór krwi oraz jej zdanie w miejscu docelowym. Czas odbioru krwi oraz jej
zdania to co najmniej 10 minut przy poborze i 10 minut przy zdaniu. Zazwyczaj kierowca
musi jeszcze poczekać w kolejce przy odbiorze preparatów w krwiodawstwie (odbiór 10
minut + jazda 20 minut + zdanie 10 minut + powrót 20 minut - min 1 h, a nie wskazane przez
przystępującego 30 minut). Odwołujący przedstawiając powyższe nie wykazał jednak, że to
przyjęte przez niego założenia są wiarygodne, nie wskazał również w jaki sposób owe
elementy przekładają się na cenę złożonej oferty. Dostrzeżenia wymaga, że zamawiający
w zakresie, w jakim wykonawcy mieli skalkulować cenę za transport na terenie miasta
Wrocławia, przyjął cenę ryczałtową. Tym samym każdy z wykonawców do wyliczeń
przyjmował założenia, które w jego ocenie są adekwatne do wymagań opisywanych przez
zamawiającego w SWZ w zakresie w jakim opisał sposób świadczonej usługi. Odwołujący
nie wykazał natomiast, że przyjęte przez Konsorcjum założenia i związany z tym koszt - jest
rażąco niski, a więc taki za który przedmiotowa usługa nie może być wykonywana.
Kolejny element, na który odwołujący zwracał uwagę to koszty organizacyjne,
w odniesieniu do których przystępujący stwierdził, że w tym zamówieniu ich nie poniesie.
Tym czasem t
akie koszty, zdaniem odwołującego ponoszone są przez każdego wykonawcę
chociażby w związku z koniecznością przygotowania zestawień dla zamawiającego,
wystawienia faktur, a te Konsorcjum pomin
ęło. Tymczasem, jak wyjaśnił przystępujący,
odwołujący nie wziął pod uwagę sposobu organizacji jego pracy a w szczególności tego, że
realizuje on wiele kontraktów w tym samym czasie i zatrudnia osoby, które zajmują się
sprawami organizacyjnymi. Jakkolwiek Izba nie zgadza się z twierdzeniem, że żadne koszty
z t
ego tytułu nie powinny być wliczone, gdyż osoby, którym powierza się zadania związane
z realizacją kontraktu dla zamawiającego poświęcają na przedmiotowe zadania określony
czas, za który otrzymują wynagrodzenie - to z pewnością koszty te ulegną proporcjonalnie
zmniejszeniu
w stosunku do kalkulowanych przez odwołującego na poziomie 200,00 zł.
miesięcznie. Odwołujący nie udowodnił przy tym, że koszt ponoszony przez Konsorcjum
z tego tytułu w sposób znaczący wpływa na cenę oferty.
Izba zwróciła również uwagę, że odwołujący w przygotowanej przez siebie kalkulacji,
załączonej do odwołania przyjął błędne założenia w zakresie, w jakim stwierdził,
że przystępujący ponosił będzie koszty wynajmu/ leasingu pojazdu. Łącznie koszty
te oszacował na poziomie 60 000,00 zł. na okres 2 lat (czas realizacji zamówienia).
Tymczasem p
rzystępujący wyjaśnił i na potwierdzenie tego złożył dowód w postaci umowy
użyczenia pojazdu, zawartej w dniu 1 marca 2021 r. z firmą EUROP HAUS Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, że pojazd marki Fiat Doblo, który zamierza skierować do realizacji
usług jest przedmiotem użyczenia. Tym samym ponosił będzie w związku z tym wyłącznie
koszty jego eksploatacji i napraw. Oznacza to, że kwota zakładana przez odwołującego
zł. na wynajem/ leasing pojazdu nie będzie ponoszona. Przystępujący
w złożonych przez siebie wyjaśnieniach nie skalkulował zatem powyższych kosztów gdyż,
co potwierdził za pomocą złożonych dowodów, samochód - Fiat Doblo jest przedmiotem
użyczenia. Izba nie dopatrzyła się także sprzeczności w treści składanych przez
przystępującego w toku postępowania oświadczeń w zakresie, w jakim twierdził, że pojazd
ten jest jego własnością. Jeśli nawet w treści wyjaśnień użyto, w znaczeniu potocznym
takiego sformułowania nie przesądza, że mamy do czynienia z rozbieżnością, której
skutkiem winno być odrzucenie oferty Konsorcjum, tak jak to miało miejsce w innym
postępowaniu. Przypomnieć w tym miejscu należy również, odnosząc się do czynności
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego znak 16/ U/ 2021, w którym uznał,
że oferta Konsorcjum podlega odrzuceniu, że przedmiotem oceny przez Izbę są wyłącznie
czynności podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu będącym przedmiotem
odwołania, nie zaś decyzje czy zaniechania w innych, nawet podobnych sprawach.
Odwołujący przyjął także błędne założenia w swojej kalkulacji w zakresie, w jakim
zakładał, że koszty ubezpieczeń pojazdów ponoszone przez przystępującego wynoszą
zł./ 1 rok podczas gdy ten wykazał za pomocą dowodów w postaci polis
ubezpieczeniowych, że kształtują się one na poziomie 8 000,00 zł. rocznie.
Po analizie kosztów przyjętych przez odwołującego Izba stwierdziła, że już samo
odjęcie kwot skalkulowanych jako koszty leasingu/ wynajmu, koszty ubezpieczeń oraz innych
koszt
ów ogólnych przesądza o tym, że cena zaproponowana przez Konsorcjum nie jest ceną
rażąco niską. Odwołujący założył bowiem, że przystępujący na kontrakcie ponosi stratę
na poziomie 27 251,
20 zł. Z kolei dodając powyższe koszty, które faktycznie nie zostaną
przez Konsorcjum poniesione otrzymujemy wartość 68 000,00 zł. (koszty leasingu/ wynajmu
000,00 zł., koszty ubezpieczeń - 4 000,00 zł. w okresie 2 lat, koszty ogólne - 4 800,00 zł.
na okres 2 lat). Jak słusznie zauważył przystępujący, już tylko wykonanie tej prostej operacji
dowodzi, że zamiast straty - Konsorcjum osiągnie zysk z tytułu realizowanego kontraktu.
Tym samym stwierdzić należy, że zamawiający zasadnie ocenił, że zaproponowana
przez p
rzystępującego cena nie jest ceną rażąco niską, nierealistyczną i nieadekwatną
do zakresu i kosztów prac składających się na przedmiot zamówienia. Przedstawione
wy
jaśnienia stanowią potwierdzenie tego, że cena oferty została ustalona w sposób rzetelny
i gwarantuje real
izację zamówienia. Z powyższych powodów oferta przystępującego nie
podlegała odrzuceniu na tej podstawie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019
ze zm.) oraz §8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący : ………………………………