Sygn. akt: KIO 934/21
WYROK
z dnia 13 maja 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Danuta Dziubińska
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja
2021 roku odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej 23 marca 2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Konsorcjum: A. J. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
ACC ELECTRIC A. J., T. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą TomBud T.
P.,
z siedzibą lidera ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń Kościelna w postępowaniu
prowadzonym przez
Rejonowy Zarząd Infrastruktury, ul. Saperska 1, 10-073 Olsztyn
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
W. G.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Inwestycyjnych
INWEST - SERWIS W. G., Inwest - Serwis Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzib
ą lidera ul. Polna 19, 10-086 Olsztyn zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i wykluczenia
Odwołującego z postępowania;
powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego, w tym wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie spełniania
warunku udziału w postępowaniu;
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego, i:
2.1.zalicza w poczet k
osztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Rejonowego Zarządu Infrastruktury, ul. Saperska 1, 10-073 Olsztyn na
rzecz wykona
wców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
A. J.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą ACC ELECTRIC A. J., T. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą TomBud T. P., ul. Białostocka 32,
106 Turośń kwotę 4 085 zł 60 gr (słownie cztery tysiące osiemdziesiąt pięć złotych
sześćdziesiąt groszy) w tym 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) tytułem uzasadnionych kosztów wynagrodzenia pełnomocnika strony i
kwotę 485 zł 60 gr (czterysta osiemdziesiąt pięć złotych sześćdziesiąt groszy)
związaną z dojazdem na posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 934/21
U z a s a d n i e n i e
Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Olsztynie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: „Budowę budynku dla Zestawów
Laserowych Symulatorów Strzelań wraz z infrastrukturę towarzyszącą i zagospodarowaniem
terenu budową: wiat, chodników, placów i dróg utwardzonych, ogrodzenia, zbiornika
przeciwpożarowego oraz zbiornika retencyjnego odparowującego w Bemowie Piskim”,
numer referencyjny 73/RB.
Wartość zamówienia nie przekracza kwoty określonej w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu
zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 26 października 2020 r. nr
602019-N-2020.
Zamawiający 18 marca 2021 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty
i wykluczeniu z postępowania wykonawców wspólnie ubiegających
s
ię o udzielenie zamówienia Konsorcjum: A. J. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą ACC ELECTRIC A. J., T. P. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
TomBud T. P. (dalej
łącznie: „Odwołujący”), którzy w terminie ustawowym wnieśli odwołanie,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 i art. 22 ust. 1 pkt w zw. z art. 7 art. 91 ustawy
oraz art. 26 ust. 314 ustawy Pzp
poprzez wykluczenie Odwołującego z postępowania
pomimo wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: „SIWZ);
art. 26 ust. 3 i 4 w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez wykluczenie Odwołującego bez
wezwania do wyjaśnień treści złożonych dokumentów, podczas gdy Zamawiający mając
wątpliwości w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu powinien umożliwić
Odwołującemu złożenie wyjaśnień i dowodów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu
co doprowadziło do niezgodnego z przepisami ustawy Pzp wyboru najkorzystniejszej oferty.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i wykluczenia Odwołującego,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy Odwołujący podał, że został wykluczony z
postępowania przez Zamawiającego na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, a jago
oferta została uznana za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp. Nastąpiło to z
uwagi na stwierdzenie nie
spełniania przez Odwołującego warunku udziału w postępowaniu,
zgodnie z którym miał wykazać, że: „w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert; o jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonali
co najmniej 1 robotę budowlaną o podobnym zakresie rzeczowym do robót będących
przedmiotem zamówienia, tj. polegającą na budowie lub przebudowie budynku
kubaturowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. drogi płace, chodniki, przyłącza) oraz
systemami alarmowymi, a wartość tej roboty nie może być mniejsza niż 5.000.000,00 zł". W
odniesieniu do możliwości polegania na zasobach podmiotów trzecich Zamawiający
powtórzył w SIWZ regulacje ustawowe, nie wprowadzając żadnych szczegółowych
wymagań.
Następnie Odwołujący wskazał, że pismem z 8 stycznia 2021 r. wskazał podmiot
trzeci, na którego zasobach będzie polegał w celu spełnienia warunków udziału w
postępowaniu - ANCHOR PBW Sp. z o.o. (dalej: „Anchor”). Podmiot trzeci na potwierdzenie
spełniania warunku udziału w postępowaniu przedstawił referencje wystawione dla
konsorcjum firm:
ĄNCHOR PBW Sp. z o.o. (lider konsorcjum), Przedsiębiorstwo Budowlane
„Eko-system” K., R. Spółka Jawna (partner konsorcjum – dalej: „Eko-system") za realizację
inwestycji pn.: Budowa budynku szpitala (w ramach rozbudowy
istniejącego) w zakresie
Blo
ku Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i Pracowni
Endoskopii (zamawiający SP ZOZ w Łapach).
Zamawiający pismem z 29 stycznia 2021 r. na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp
wezwał Odwołującego do przekazania umowy konsorcjum regulującej współpracę Anchor i
Eko-s
ystem. Odwołujący przedłożył oświadczenie Anchor o zakresie wykonywanych w
trakcie realiz
acji prac i załączył faktury potwierdzające zakres prac wykonywanych przez
Anchor
(robót budowlanych oraz dostaw - oddzielne pozycje na fakturach). Zamawiający, jak
wynika z treści uzasadnienia w przedmiocie wykluczenia, postanowił dopytać o zakres prac
wykonywanych przez podmiot trzeci inwestora - SP ZOZ w
Łapach. SP ZOZ pismem z 11
lutego 2021 r. poinformował Zamawiającego, że umowa zawarta z konsorcjum Anchor i Eko-
system nie okre
ślała, które prace mają wykonać poszczególni członkowie konsorcjum.
Ponadto SP ZOZ w Łapach wskazał: „przez pryzmat realizowanej inwestycji nie sposób jest
przypisać realizację poszczególnych prac bezpośrednio pod jedna bądź druga firmę. Szpital
nie dokonywał przedmiotowej analizy. Wszystkie sprawy merytoryczne (całościowy nadzór,
koordynacja) w tym rozliczenia finansowe dotyczące przedmiotowej Inwestycji były
uzgadniane z liderem Konsorcjum, tj. firm
ą ANCHOR PBW sp. z o.o.” oraz, że umowa
konsorcjum jest objęta klauzulą poufności. Pomimo otrzymania ww. informacji od wystawcy
referencji, Zamawiający postanowił na podstawie pisma przekazanego przez drugiego w
rankingu wykonawcę pozyskać informacje od kolejnego podmiotu – IZORERM s.c. Usługi
Instalacyjne, który jak wynika z uzasadnienia wykluczenia Odwołującego pełnił funkcję
inwestora zastępczego podczas realizacji inwestycji przez SP ZOZ w Łapach, który wskazał,
że roboty budowlane (w tym roboty elektryczne i teletechniczne – wraz z systemami
alarmowymi) zgodnie z umową trójstronną zawartą z SP ZP w Łapach wykonywało
P
rzedsiębiorstwo Budowlane „Eko-system K., R. Spółka Jawna, zaś dostawę i montaż
wyposażenia medycznego wykonywało przedsiębiorstwo ANCHOR PBW Sp. z o.o.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający bezpodstawnie skierował do niego wezwanie
do przed
łożenia umowy konsorcjum regulującej współpracę dwóch innych podmiotów,
niezależnych od Odwołującego, bowiem wykracza to poza regulację art. 25 ust. 1 ustawy
Pzp, nadto
przepis art. 26 ust. 4 ustawy Pzp pozwala jedynie na żądanie wyjaśnień od
wykonawcy, a
nie dokumentów. Zamawiający powinien dokonać oceny przedłożonych
dokumentów z uwzględnieniem oświadczeń otrzymanych na ww. wezwanie, które były
wystarczające do wyjaśnienia treści złożonych wcześniej dokumentów. Brak dalszych
działań ze strony Zamawiającego uważał za potwierdzenie ich prawidłowości. Nie wie
dlaczego Zamawiający nie uznał złożonych przez niego wyjaśnień, przy czym nie chodzi o
stwierdzenie, że nie wykazał warunku udziału w postępowaniu, ale o szczegółowe
wskazanie, dlaczego nie uznał wyjaśnień wraz z dokumentami. Zamawiający w uzasadnieniu
poprzestał jedynie, na zacytowaniu stanowiska przedłożonego w postępowaniu przez innego
wykonawcę, uzyskanego od jeszcze innego podmiotu. Przy czym ocena tego stanowiska
została dokonana w sposób wybiórczy. Cytowane w uzasadnieniu stwierdzenie inwestora
zastępczego „roboty budowlane (w tym elektryczne i teletechniczne - wraz z systemami
alarmowymi) zgodnie z umowę trójstronną zawartą z SP ZP w Łapach wykonywało
Przedsiębiorstwo Budowlane Ekosystem K., R. Spółka Jawna” nie wskazuje, iż podmiot
użyczający zasoby tj. ANCHOR PBW Sp. z o.o. nie wykonywała robót' budowlanych.
Inwestor zastępczy nie wskazuje, iż wszystkie roboty budowlane; wykonywała firma Eko-
system, nie wyklucza również wykonywania ich przez wykonawców, wspólnie. Założenie
Zamawiającego, że z powyższego oświadczenia wynika brak realizacji, robót budowlanych
prze
z ANCHOR, jest błędne i niepoparte żadnymi dowodami. Przeczą temu zarówno
dowody w postaci faktur, jak i ww.
oświadczenie wystawcy referencji SP ZOZ w Łapach. Z
oświadczenia przedłożonego przez SP ZOZO w Łapach wynika, że pełny zakres prac w
zasadzie był wykonywany łącznie przez członków, konsorcjum ANCHOR oraz Eko-system i
nie jest on
w stanie wskazać który podmiot jakie prace wykonywał. Mając powyższe na
uwadze nie sposób nie zauważyć, że Zamawiający dokonując oceny wyjaśnień oraz innych
dowodów w zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu, dokonał oceny wybiórczej,
pomijając treść innych dowodów, niż ogólnikowe oświadczenie inwestora zastępczego.
Słusznie Zamawiający wskazuje, że doświadczenie podmiotu realizującego
inwestycję w ramach konsorcjum powinno być oceniane przez pryzmat rzeczywiście
wykonywanych prac w ramach realizacji inwestycji. Z pisma SP ZOZ jednoznacznie wynika
odpowiedzialność ANCHOR za wszelkie sprawy merytoryczne, całościowy nadzór i
koordynację. Powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 lutego
2018 r. sygn. akt NSA II GSK 4133/17 Odwołujący stwierdził, że doświadczenie członka
konsorcjum będącego liderem przy jednoczesnym wykonywaniu robót budowlanych w
ramach konsorcjum
winno być oceniane również przez pryzmat jego odpowiedzialności za
koordynację wszystkich prac podczas prowadzenia inwestycji.
Pismem z 28 kwietnia 2021 r. Za
mawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o jego oddalenie.
Na rozprawie Strony podtrzymały swoje stanowiska.
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania złożonej przez Zamawiającego
oraz dowody złożone na rozprawie przez: Odwołującego w postaci aneksu z dnia 30 marca
2018 r. do umowy konsorcjum z dnia 31 stycznia 2017 r.
. oraz przez Przystępującego w
postaci:
pisma IZOTERM s.c. Usługi Instalacyjne z 22 lutego 2021 r. oraz wydruków
dokumentów ze strony internetowej SPZOZ w Łapach dotyczących postępowania na usługę
pełnienia obowiązków inwestora zastępczego przy realizacji inwestycji pn. „Budowa Budynku
Szpitala (w ramach rozbudowy istniejącego), w zakresie Bloku Operacyjnego, Oddziału
Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i Pracowni En
doskopii”, w tym informacji o
wyborze oferty IZOTERM s.c. Usługi Instalacyjne, ogłoszeniem o zamówieniu, SIWZ wraz z
załącznikami w tym wzorem umowy (zał. nr 5), zakresem czynności inwestora zastępczego
(zał. nr 1), opisem przedmiotu zamówienia,
Izba
odmówiła przeprowadzenia wnioskowanych przez strony dowodów z zeznań
świadków, tj.
wskazanego przez Zamawiającego p. M. P. M. na okoliczność zakresu robót faktycznie
realizowanych przez Anchor PBW sp. z o. o. w toku realizacji zadania pn.
„Wykonanie
robót budowlanych w systemie zaprojektuj, wybuduj, wyposaż przy realizacji inwestycji
pn. „Budowa Budynku Szpitala (w ramach rozbudowy istniejącego), w zakresie Bloku
Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i Pracowni
Endoskopii” na rzecz Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach
przy ul. Korczaka 23”, w szczególności, czy do zakresu czynności wykonanych przez
firmę Anchor PBW Sp. z o. o. w toku ww. inwestycji należało wykonanie robót
budowlanych
, w tym systemów alarmowych, czy ww. zadanie zostało zrealizowane w
sposób należyty, jak również czy umowa konsorcjum Anchor PBW sp. z. o. o. i
Przedsiębiorstwo Budowlane „Eko-System” K., R. Sp. j. z 31.01.2017 r. oraz umowa
uszczegóławiająca zakres robót z 19.09.2017 r., przedłożone w ww. postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego objęte są klauzulą poufności, a jeśli tak to jakiego
rodzaju (na jakiej podstawie);
wskazanego przez Odwołującego p. D. W., członka zarządu Anchor PBW sp. z o.o.,
jednego z członków konsorcjum referencyjnej inwestycji, na którego zasoby Odwołujący
się powołuje, na okoliczność zakresu prac wykonywanych przez ten podmiot na rzecz
SP ZOS w Łapach,
u
znając, że powołano je dla zwłoki. Wnioski dowodowe zostały postawione ze wskazaniem
na
okoliczności, co do których w postępowaniu zostały złożone pisemne oświadczenia
wskazanych
osób.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego oraz stanowiska Stron i Przystępującego, a także
zgromadzone
dowody, ustaliła i zważyła co następuje:
Do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zastosowanie mają przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.
1843 ze
zm.), Stosownie bowiem do 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020), do
postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89,
wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Natomiast do postępowania odwoławczego zastosowanie mają przepisy
ustawy -
Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz.
2019), zwanej „ustawą NPzp”. Stosownie bowiem do 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 2020),
do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1.
Odwołanie nie zawiera braków formalnych. Wpis w prawidłowej wysokości został
wniesiony w ustawowym terminie. Ni
e została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania, o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Uzasadniając interes prawny we wniesieniu odwołania Odwołujący wskazał, że w
przypadku braku wykluczenia, jego oferta zostałaby uznana za najkorzystniejszą. W wyniku
naruszenia wskazanych w odwołaniu przepisów ustawy Pzp przez Zamawiającego,
Odwołujący został pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia, co skutkuje szkodą w
postaci utraty korzyści, jakie by osiągnął realizując zamówienie.
W ocenie Izby Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania ze środków
ochrony prawnej. Zostały wypełnione przesłanki, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy
NPzp. Odwołujący jest zainteresowany pozyskaniem zamówienia i w tym celu złożył ofertę.
W przypadku potwierdzenia się zarzutów odwołania Odwołujący mógłby liczyć na udzielenie
zamówienia.
Wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: W. G.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Inwestycyjnych INWEST-
SERWIS W. G., Inwest-
Serwis sp. z o.o. zgłosili przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, wykazując
interes w uzy
skaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony do której przystąpili. W związku z tym stali się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.
Następnie Izba ustaliła, co następuje:
W
części V pkt 3 SIWZ Zamawiający, wskazał, że o udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się Wykonawcy, którzy.: w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonali co
najmniej 1 robotę budowlaną, o podobnym zakresie rzeczowym do robót będących
przedmiotem
zamówienia, tj. polegającą na budowie lub przebudowie budynku
kubaturowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. drogi, place, chodniki, przyłącza) oraz
systemami alarmowymi, a wartość tej roboty nie mogła być mniejsza niż 5 000 000,00 zł.
Zgodnie z częścią VII pkt 3 ppkt 3 SIWZ w celu potwierdzenia spełniania warunku
dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, wykonawca zobowiązany był złożyć:
wykaz
zawierający co najmniej 1 robotę budowlaną, wykonaną w okresie ostatnich 5 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
w tym okresie, o podobnym zakresie rzeczowym do robót będących przedmiotem
zamówienia, tj. polegającą na budowie lub przebudowie budynku kubaturowego wraz z
infrastrukturą towarzyszącą (np. drogi, place, chodniki, przyłącza) oraz systemami
alarmowymi, a wartość tej roboty nie może być mniejsza niż 5 000 000,00 zł, wraz z
podaniem jej rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których
robota ta została wykonana, z załączeniem dowodów określających czy ta robota budowlana
została wykonana należycie, w szczególności informacji o tym czy robota została wykonana
zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończona, przy czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego robota budowlana była wykonywana, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o
obiektywnym charakterze Wykonawca nie był w stanie uzyskać tych dokumentów - inne
dokumenty -
z załącznika do SIWZ.
W c
zęści V SIWZ Zamawiający podał: „Zgodnie z art. 22a ustawy Pzp Wykonawca
może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych
sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części, polegać na
zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych
podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych.
Wykonawca, który polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów, musi udowodnić
Zamawiającemu, że realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych
podmiotów, w szczególności przedstawiając zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu
do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia (...)
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia, Wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów, jeśli
podmioty te zrealizują roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są
wymagane.
Jeżeli zdolności techniczne lub zawodowe lub sytuacja ekonomiczna lub finansowa,
podmiotu, udostępniającego zasoby, nie potwierdzają spełnienia przez Wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu lub zachodzą wobec tych podmiotów podstawy
wykluczenia, Zamawiający żąda, aby Wykonawca w terminie określonym przez
Zamawiającego:
zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami lub
zobowiązał się do osobistego wykonania odpowiedniej części zamówienia, jeżeli wykaże
zdolności techniczne lub zawodowe lub sytuację finansową lub ekonomiczną,
potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu".
W postępowaniu oferty złożyło 9 wykonawców. W wyniku dokonanych przez
Zamawiającego czynności odrzucenia sześciu ofert oraz wykluczenia Odwołującego i
uznania jego oferty za odrzuconą, wybór najkorzystniejszej oferty następował spośród dwóch
pozostałych w postępowaniu ofert.
Pismem z 18 marca.2021 r.
Zamawiający poinformował o wykluczeniu Odwołującego
z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1
b pkt 3 oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp z uwagi na brak wykazania spełnienia warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej i uznaniu oferty
Odwołującego za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp.
Uzasadn
iając wykluczenie Odwołującego z postępowania Zamawiający przywołał
odnośne postanowienia SIWZ i jako uzasadnienie faktyczne wskazał:
„Wykonawca KONSORCJUM ACC ELECTRIC A. J., ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń
Kościelna - Lider Konsorcjum, TomBud T. P., ul. Gen. Sikorskiego 4/5, 15-667 Białystok -
Partner Konsorcjum wraz z ofertą. nr 11236/20 z dnia 07.12.2020 r., w celu wstępnego
potwierdzenia, że nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu,
złożył datowane na 04.12.2020 r. Oświadczenia dotyczące przesłanek wykluczenia z
postępowania z załącznika nr 1b do SIWZ oraz Oświadczenia dotyczące spełniania
warunków udziału w postępowaniu z załącznika nr 1 c do SIWZ, w których oświadczył, że
będzie powoływał się na zasoby Firmy PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANE EKO-
SYSTEM K., R.
SPÓŁKA JAWNA W RESTRUKTURYZACJI, ul. Władysława Wysockiego
167 Białystok, w następującym zakresie: „wykonanie części prac, w tym roboty
wymagane warunkiem udziału w postępowaniu". Wykonawca dołączył do oferty
zobo
wiązanie do oddania do dyspozycji Wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby
realizacji zamówienia oraz Informację z Krajowego Rejestru Sądowego dla ww. podmiotu. W
Zobowiązaniu podmiotu udostępniającego zasoby wskazano, że: „zakresem udostępnionych
zasobów są „Zdolności techniczne lub zawodowe” - doświadczenie Wykonawcy w zakresie
spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego w SIWZ oraz Ogłoszeniu o
zamówieniu” oraz, że „Podmiot udostępniający w okresie realizacji zamówienia wykona
część prac, w tym wymagane warunkiem udziału w postępowaniu, będzie świadczył
doradztwo i konsultacje przy wykonywaniu prac obj
ętych przedmiotem zamówienia”.
Wykonawca KONSORCJUM ACC ELECTRIC A. J.
, ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń
Kościelna - Lider Konsorcjum, TomBud T. P., ul. Gen. Sikorskiego 4/5, 15-667 Białystok -
Partner Konsorcjum w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 2
ustawy Pzp (pismo z dnia 08.12.2020 r. zarejestrowane pod nr 6938/20 w dniu 09.12.2020
r.), złożył za pismem z dnia 15.12.2020 r. zarejestrowanym pod nr 11550/20 dokumenty
Firmy PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANE EKO-SYSTEM K., R. SPÓŁKA JAWNA W
RESTRUKTURYZACJI, ul. Władysława Wysockiego 164, 15-167 Białystok, tj. Oświadczenia
wymagane przez Zamawiającego - złożone przez podmiot udostępniający zasoby,
informację na temat trwającego postępowania restrukturyzacyjnego, List referencyjny
wystawiony dla Firmy PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANE EKO-SYSTEM K., R. SPÓŁKA
JAWNA W RESTRUKTURYZACJI,
ul. Władysława Wysockiego 164, 15-167 Białystok, w
związku z wykonaniem przez nią roboty budowlanej pn. „Rozbudowa i przebudowa obiektu
handlowego OUTLET Białystok bud. A przy ul. Wysockiego 67”, jną rzecz Firmy NGD 1 Sp. z
o.o., Al. Jana Pawła II 27, 00-867 Warszawa oraz Oświadczenie Wykonawcy, że w zakresie
ww. inwestycji było wykonanie instalacji alarmowych.
Zamawiający w dniu 29.12.2020 r. pismem zarejestrowanym pod nr 7266/20 wezwał
Wykonawcę KONSORCJUM ACC ELECTRIC A. J., ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń
Kościelna - Lider Konsorcjum, TomBud T. P., ul. Gen. Sikorskiego 4/5, 15-667 Białystok -
Partner Konsorcjum na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia złożonych
dokumentów dotyczących podmiotu udostępniającego zasoby o następujące:
Zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że podmiot,
na którego zasoby powołuje się Wykonawca, tj. PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANE
EKO-SYSTEM K., R.
SPÓŁKA JAWNA W RESTRUKTURYZACJI, ul. Władysława
Wysockiego 164, 15-
167 Białystok nie zalega z opłacaniem podatków, wystawione nie
wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert lutęinny dokument
potwierdzający, że Wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem podatkowym
w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w
szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na
raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.
Zaświadczenie właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego albo inny dokument
potwierdzający, że podmiot, na którego zasoby powołuje się Wykonawca, tj.
PRZEDSI
ĘBIORSTWO BUDOWLANE EKO-SYSTEM K., R. SPÓŁKA JAWNA W
RESTRUKTURYZACJI, ul. Władysława Wysockiego 164, 15-167 Białystok zawarł
porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat należności wraz z ewentualnymi
odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie,
odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości
wykonania decyzji właściwego organu.
3. Wykaz co najmniej 1 roboty budowlanej, wykonanej w okresie ostatnich 5 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w
tym okresie, o podobnym zakresie rzeczowym do robót będących przedmiotem
zamówienia, tj. polegającej na budowie lub przebudowie budynku kubaturowego wraz z
infrastrukturą towarzyszącą (np. drogi, place, chodniki, przyłącza) oraz systemami
alarmowymi, a wartość tej roboty nie' może być mniejsza niż 5 000 000,00 zł, wraz z
podaniem jej rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których
robota ta została wykonana. Wykonawca do uzupełnień oferty załączył dowody
określające, że robota polegająca na „Rozbudowie i przebudowie obiektu handlowego
OUTLET Białystok bud. A przy ul. Wysockiego 67”, została wykonana terminowo,
zgodnie z przyjętym harmonogramem robót, jednak nie złożył Wykazu wykonanych robót
budowlanych.
W odpowiedzi na wezwanie Wykonawca złożył w dniu 08.01.2021 r. pismo zarejestrowane
pod nr 162/21, do którego dołączył datowane na 07.01.2021 r. Oświadczenie dotyczące
przesłanek wykluczenia z postępowania z załącznika nr 1b do SIWZ oraz Oświadczenie
dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu z załącznika nr 1c do SIWZ, w
których oświadczył, że będzie powoływał się na zasoby Firmy ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul.
Zastawie |H. 16-
070 Choroszcz, w następującym zakresie: „wykonanie części prac, w tym
roboty wymagane warunkiem udziału w postępowaniu”. Wykonawca dołączył do uzupełnień
Oświadczenia wymagane przez Zamawiającego - złożone przez podmiot udostępniający
zasoby, Wykaz wykonanych robót budowlanych, Referencje wystawione dla KONSORCJUM
ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-070 Choroszcz - Lider Konsorcjum,
Przedsiębiorstwo Budowlane „Eko-System” K., R. Spółka Jawna, Al. 1000-lecia Państwa
Polskiego 4, 15-
111 Białystok - Partner Konsorcjum, w związku z wykonaniem przez nie
roboty budowlanej w systemie zaprojektuj, wybuduj, wyposaż pn. „Budowa budynku szpitala
(w ramach rozbudowy istniejącego) w zakresie Bloku Operacyjnego, Oddziału
Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i Pracowni Endoskopii", na rzecz
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach oraz Oświadczenie
Wykonawcy, że w zakresie ww. inwestycji było wykonanie instalacji alarmowych, Informację
z Krajowego Rejestru Sądowego dla ww. podmiotu, Zobowiązanie do oddania do dyspozycji
Wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, Zaświadczenie z
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego oraz Informację z
Krajowego
Rejestru
Karnego
dla
ww.
podmiotu.
W Zobowiązaniu podmiotu
udostępniającego zasoby wskazano, że: „zakresem udostępnionych zasobów są „Zdolności
techniczne lub zawodowe” - doświadczenie ~ Wykonawcy w zakresie spełniania warunku
udziału w postępowaniu określonego w SIWZ oraz Ogłoszeniu o zamówieniu” oraz, że
„Podmiot udostępniający w okresie realizacji ^ zamówienia wykona część prac, w tym
wymagane warunkiem udziału w postępowaniu, będzie świadczył doradztwo i konsultacje
przy wykonywaniu prac obj
ętych przedmiotem zamówienia”.
Zamawiający w dniu 12.01.2021 r. pismem zarejestrowanym pod nr 173/21 zwrócił się do SP
ZOZ w Łapach, ul. Korczaka 23, 18-100 Łapy, na rzecz którego KONSORCJUM ANCHOR
PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-070 Choroszcz -
Lider Konsorcjum, Przedsiębiorstwo
Budowlane „Eko-System” K., R. Spółka Jawna, Al. 1000-lecia Państwa Polskiego 4, 15-111
Białystok - Partner Konsorcjum wykonało zadanie pn. „Budowa budynku szpitala (w ramach
rozbudowy istniejącego) w zakresie Bloku Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT,
Centralnej
Sterylizatorni i Pracowni Endoskopii”, o potwierdzenie że w ramach zadania
wykonano również budowę lub przebudowę systemów alarmowych oraz na jaką kwotę
zostały wykonane systemy alarmowe.
SP ZOZ w Łapach pismem z dnia 27.01.2021 r. zarejestrowanym pod nr 811/21 w dniu
r. poinformował. Zamawiającego, że „1. Za roboty budowlane na obiekcie w
Łapach odpowiadał członek konsorcjum - firma Eko-System. Firma Anchor była liderem
konsorcjum, ale jej zakres polegał na dostawie urządzeń medycznych (...) 2. Wśród instalacji
niskoprądowych wykonywanych w obiekcie były instalacje kontroli dostępu i systemu
sygnalizacji i napadu (...)”.
Zamawiający w dniu 29.01.2021 r. pismem zarejestrowanym pod nr 546/21, działając na
podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, wezwa
ł Wykonawcę KONSORCJUM ACC ELECTRIC
A. J.
, ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń Kościelna - Lider Konsorcjum, TomBud T. P., ul.
Gen. Sikorskiego 4/5, 15-
667 Białystok - Partner Konsorcjum do przekazania umowy
konsorcjum wraz z ewentu
alnymi aneksami, regulującymi współpracę Firm w ramach
KONSORCJUM ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-070 Choroszcz - Lider
Konsorcjum, Przedsiębiorstwo Budowlane „Eko-System” K., R. Spółka Jawna, Al. 1000-lecia
Państwa Polskiego 4, 15-111 Białystok - Partner Konsorcjum, wykonującego robotę
budowlaną pn. „Budowa budynku szpitala (w ramach rozbudowy istniejącego) w zakresie
Bloku Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i Pracowni
Endoskopii", na rzecz SP ZOZ
w Łapach, która została wskazana w Wykazie wykonanych
robót budowlanych, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu
przez Wykonawcę polegającego na zasobach podmiotu trzeciego - Firmy ANCHOR PBW
Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-070 Choroszcz.
Wykonawca pismem z dnia 02.02.2021 r. zarejestrowanym w dniu 03.02.2021 r. pod nr
994/21 złożył oświadczenie Firmy ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-070
Choroszcz -
podmiotu, na którego zasoby powołuje się Wykonawca, w którym zawarto
inf
ormacje, że zakres robót budowlanych wykonanych przez nią na rzecz SP ZOZ w Łapach
odpowiada warunkowi udziału w postępowaniu, tj. udział Firmy obejmował prace związane z
budową budynku kubaturowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (drogi, chodniki,
przy
łącza etc.) oraz przyłącza alarmowe - o wartości ponad 5 min zł, Firma ANCHOR PBW
Spółka z o.o. jako Lider Konsorcjum pełniła całościowy nadzór z ramienia Wykonawcy oraz
była stroną rozliczeń za wykonanie umowy. Wykonawca nie przekazał żądanej przez
Zamawi
ającego umowy konsorcjum wraz z ewentualnymi aneksami, powołując się na
klauzulą poufności, jaką są objęte.
Wykonawca dodatkowo dołączył do pisma z dnia 03.02.2021 r. zarejestrowanego w dniu
r. pod nr 1073/21 faktury wystawione przez Firmę ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul.
Zastawie III, 16-070 Choroszcz -
Lidera Konsorcjum na rzecz SP ZOZ w Łapach m.in. za
wykonanie robót budowalnych. Ponadto Wykonawca złożył w dniu 09.02.2021 r. pismem z
dnia 06.02.2021 r. zarejestrowanym pod nr 1169/21 kolejne oświadczenie dotyczące
wykonywanych robót budowlanych, podobne do dołączonego do pisma zarejestrowanego
pod nr 994/21, opisanego powyżej, jednak podpisane przez Lidera i Partnera Konsorcjum
wykonujących prace na rzecz SP ZOZ w Łapach.
Zamawiający, mając wątpliwości co do faktycznego zakresu prac wykonanego przez Firmę
ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-
070 Choroszcz (podmiot, na którego zasoby
powołuje się KONSORCJUM ACC ELECTRIC A. J., ul. Białostocka 32,18-106 Turośń
Kościelna - Lider Konsorcjum, TomBud T. P.., ul. Gen. Sikorskiego 4/5, 15-667 Białystok -
Partner Konsorcjum) na rzecz SP ZOZ w Łapach oraz dwóch odmiennych stanowisk: SP
ZOZ w Łapach i Firmy ANCHOR PBW Sp. z o.o., zwrócił się w dniu 05.02.2021 r. pismem
zarejestrowa
nym pod nr 662/21 do SP ZOZ w Łapach, ul. Korczaka 23, 18-100 Łapy, o
ponowne przeanalizowanie oraz zajęcie oficjalnego stanowiska, czy SP ZOZ w Łapach,
zlecający wykonanie w systemie zaprojektuj, wybuduj, wyposaż zadanie pn. „Budowa
budynku szpitala (w ra
mach rozbudowy istniejącego) w zakresie Bloku Operacyjnego,
Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i Pracowni Endoskopii”, jest w
posiadaniu dokumentów potwierdzających, że Firma ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie
III, 16-070 Choroszcz -
Lider Konsorcjum wykonała w ramach ww. zadania roboty budowlane
wraz z systemami alarmowymi oraz o przekazanie Zamawiającemu dokumentów
potwierdzających wykonanie prac, w tym umowy konsorcjum z dnia 31.01.2017r. oraz
umowy uszczegóławiającej warunki umowy konsorcjum z dnia 19.09.2017 r.
SP ZOZ w Łapach pismem z dnia 11.02.2021 r. zarejestrowanym pod nr 1367/21 w dniu
15.02.2021 r. poinformował Zamawiającego, że umowa zawarta między SP ZOZ w Łapach a
KONSORCJUM ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie Ili, 16-070 Choroszcz - Lider
Konsorcjum, Przedsiębiorstwo Budowlane „Eko-System" K., R. Spółka Jawna, Al. 1000-lecia
Państwa Polskiego 4, 15-111 Białystok - Partner Konsorcjum „nie określała zakresu prac w
podziale realizacji na poszczególne podmioty. Szpital jako inwestor nie jest w stanie określić,
które zakresy prac budowlanych były realizowane wyłącznie przez Firmę Anchor pbw sp. z
o.o., a które przez „Eko System” K. R. Spółka jawna”. Ponadto wskazał, że „przez pryzmat
realizowanej inwest
ycji nie sposób jest przypisać realizację poszczególnych prać
bezpośrednio pod jedną bądź drugą firmę. Szpital nie dokonał przedmiotowej analizy.
Wszelkie sprawy merytoryczne (całościowy nadzór, koordynacja) w tym rozliczenia
finansowe dotyczące przedmiotowej inwestycji były uzgadniane z liderem Konsorcjum, tj.
Firmą Anchor pbw. sp. z o.o. Mając na uwadze powołanie się przez Firmę Anchor pbw sp. z
o.o. na klauzulę poufności w zakresie treści umowy Konsorcjum, wobec braku zgody na jej
ujawnienie, SP ZOZ w Łapach nie może udostępnić przedmiotowej umowy Konsorcjum z
dnia 31.01.2017
r. jak również umowy uszczegóławiającej warunki umowy Konsorcjum z
dnia 19.09.2017 r.".
Zamawiający w dniu 23.02.2021 r. otrzymał od KONSORCJUM Zakład Usług Inwestycyjnych
INWEST-SERWIS W. G., ul. Polna 19, 10-086 Olsztyn - Lider Konsorcjum, INWEST-
SERWIS Sp. z o.o., ul. Polna 19, 10-086 Olsztyn - Partner Konsorcjum pismo
zarejestrowane p
od nr 1629/21, do którego dołączono stanowisko firmy IZOTERM s.c.
Usługi Instalacyjne, ul. Sejneńska 57, 16-400 Suwałki - Inwestora Zastępczego przy
realizacji inwestycji pn. „Budowa budynku szpitala (w ramach rozbudowy istniejącego) w
zakresie Bloku Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej Sterylizatorni i
Pracowni Endosko
pii" na rzecz SP ZOZ w Łapach - roboty budowlanej, którą
KONSORCJUM ACC ELECTRIC A. J.
, ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń Kościelna - Lider
Konsorcjum, TomBud T. P., ul. Gen. Sikorskiego 4/5, 15-
667 Białystok - Partner Konsorcjum
wskazało na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Z informacji zawartych w przekazanym piśmie wynika, że „Konsorcjum Anchor PBW Sp. z
o.o. ul. Zastawie III Choroszcz, 16-
070 Choroszcz, Przedsiębiorstwo budowlane „Eko-
System” K., R. Spółka Jawna, Al. 1000 lecia Państwa Polskiego 4, 15-111 Białystok
realizowało prace zgodnie z umową konsorcjum z dnia 31.01.2017 r. oraz zgodnie z umową
uszczegóławiającą warunki umowy konsorcjum z dnia 19.09.2017 r Partnerzy konsorcjum za
pomocą umowy uszczegóławiającej ustalili następujący zakres robót:
1. Roboty budowlane (w tym roboty elektryczne i teletechniczne - wraz/ systemami
alarmowymi) zgodnie z umową trójstronną zawartą z SP ZP w Łapach wykonywało
Przedsiębiorstwo Budowlane „Eko-System K., R. Spółka Jawna.
Dostawę i montaż wyposażenia medycznego wykonywało przedsiębiorstwo Anchor pbw
Sp. z o.o.
Prace elektryczne i teletechniczne wykonywane były przez podwykonawcę - firmę CORAL
W. P., J. P.
sp. j. z siedzibą w Białymstoku, 15-136 Białystok, ul. Błękitna 1. Podwykonawca
ten został zgłoszony do akceptacji przez Zamawiającego przez Przedsiębiorstwo Budowlane
„Eko-System” K., R. Spółka Jawna i z tym członkiem konsorcjum zawarta została umowa na
wykonan
ie tych prac”.
W związku z tym Zamawiający zwrócił się pismem zarejestrowanym w dniu 25.02.2021 r pod
nr 989/21 bezpośrednio do firmy IZOTERM s.c. Usługi Instalacyjne, ul. Sejneńska 57, 16-400
Suwałki o określenie faktycznego udziału Firmy ANCHOR PBW Śp. z o.o., ul. Zastawie III,
070 Choroszcz w ramach zadania pn. „Budowa budynku szpitala (w ramach rozbudowy
istniejącego) w zakresie Bloku Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej
Sterylizatorni i Pracowni Endoskopii” na rzecz SP ZOZ w Łapach w „ pracach polegających
na wykonaniu robót budowlanych związanych z budową lub przebudową budynku
kubaturowego Wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz w pracach polegających na
wykonaniu systemów alarmowych oraz o przekazanie Zamawiającemu dokumentów
p
otwierdzających wykonanie ww. prac.
Firma IZOTERM s.c. Usługi Instalacyjne, ul. Sejneńska 57, 16-400 Suwałki pismem z dnia
r. zarejestrowanym pod nr 2055/21 poinformowała Zamawiającego, że
podtrzymuje stanowisko zawarte w poprzednim piśmie w tej sprawie, a wszelkie dokumenty
mogą zostać udostępnione na wyraźne żądanie jednostek kontrolujących lub sądu.
Jak wskazuje Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 06 maja 2019 r., sygn. akt: KIO/KD
33/19, „istotnym jest brak możliwości automatycznego podchodzenia do kwestii oceny
możliwości powoływania się przez Zakład na uprzednie doświadczenie uzyskane w ramach
wspólnej realizacji zamówienia w ramach Konsorcjum - do którego odwoływał się
Wykonawca w złożonym na wezwanie Zamawiającego wykazie robót budowlanych. W takim
przypadku koniecznością staje się badanie przez Zamawiającego to, w jakim zakresie
faktycznie Wykonawca realizował zadania wskazane w wykazie robót budowlanych, bowiem
tylko ten zakres prac jest is
totny z punktu widzenia doświadczenia, którym powinien
wylegitymować się Zakład ubiegający się o udzielenie przedmiotowego zamówienia.
Dostrzec również należy, że w przedstawionym przez Zakład wykazie robót budowlanych jak
i w pozostałych dokumentach brak był informacji na temat tego, jaki był jego udział w
realizacji obu wskazywanych robót. W kontekście powyższego nie budzi żadnych
wątpliwości konieczność zastosowania przez Zamawiającego względem Wykonawcy
procedury, opisanej w art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, polegającej na wyjaśnieniu wskazywanego
w wyk
azie robót budowlanych doświadczenia w aspekcie faktycznego udziału Zakładu w
realizacji określonych zadań. Brak weryfikacji doświadczenia do którego odwoływał się
Wykonawca w przedstawionym wykazie robót budowlanych pod wskazywanym powyżej
kątem lub bezrefleksyjne uznanie przez Zamawiającego, że doświadczenie uzyskane w
ramach Konsorcjum może być w całości zakwalifikowane jako doświadczenie jednego z
Członków Konsorcjum jakim był Zakład prowadzi w sposób bezpośredni do naruszenia art.
26 ust. 4 Pzp”.
Analo
gicznie, w związku z tym, że z wiedzy pozyskanej przez Zamawiającego ^Wynika, że
zakres prac podmiotu, na którego zasoby powołuje się Wykonawca na potrzeby realizacji
zamówienia - Firmy ANCHOR PBW Sp. z o.o., ul. Zastawie III, 16-070 Choroszcz - Lidera
Kon
sorcjum w realizacji zadania pn. „Budowa budynku szpitala (w ramach rozbudowy
istniejącego) w zakresie Bloku Operacyjnego, Oddziału Chirurgicznego, OAIT, Centralnej
Sterylizatorni i Pracowni Endoskopii" polegaj jedynie na dostawie urządzeń medycznych nie
m
ożna uznać, że Firma zdobyła wymagane przez Zamawiającego doświadczenie w zakresie
budowy lub przebudowy budynku kubaturowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz
systemami alarmowymi.
Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 06 maja 2019 r., sygn. akt: KIO/KD 33/19
wskazuje również, że „warunek udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia, o którym
mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp, odnosi się do rzeczywistego zrealizowania, przez
wykonawcę części lub całości zamówienia. W związku z tym istnienie odpowiedzialności
solidarnej konsorcjantów za wykonanie umowy, wynikające z art. 141 ustawy Pzp, nie
pociąga za sobą konsekwencji w postaci dopuszczalności powoływania się przez jednego
członka konsorcjum na doświadczenie zdobyte przez innego konsorcjanta w trakcie
wykonywania wspólnego zamówienia, a więc uprawnienia do legitymowania się pełnym
doświadczeniem wynikającym z wykonanego przez konsorcjum zamówienia. Tym samym,
członek konsorcjum nabywa wyłącznie doświadczenie związane z zakresem prac jakie
wy
konywał samodzielnie albo przy pomocy podwykonawców, nie nabywa jednak
doświadczenia odnośnie prac wykonanych przez innych konsorcjantów (...) Należy bowiem
stwierdzić, iż zasada równego traktowania wykonawców wymaga, aby uznawać
doświadczenie zdobyte przez wykonawcę* w ramach konsorcjum jedynie w zakresie jego
faktycznego wkładu w realizację przedsięwzięcia".
Ponadto w przytoczonej Uchwale KIO wskazano, że: „Od momentu wydania wyroku TSUE z
dnia 4 maja 2017 C-
384/14 Esaprojekt, ugruntowała się zasada, że wykonawca może
powoływać się na doświadczenie w wykonaniu zamówienia jako członek konsorcjum, ale
tylko w zakresie bezpośredniego udziału w realizacji przynajmniej jednej z części
zamówienia, do którego całościowego wykonania zobowiązano konsorcjum firm. Zatem,
wykonawca nie może polegać, w celu wykazania spełnienia warunku -dotyczącego
doświadczenia, na realizacji świadczeń przez innych członków grupy wykonawców, w
których realizacji faktycznie i konkretnie nie brał udziału".
Powyższe stanowisko potwierdza aktualna linia orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej,
wskazana m.in. w wyroku z dnia 04.12.2017 r., sygn. akt KIO 2413/17, wyroku z dnia 29
kwietnia 2019 r., sygn. akt. KIO 711/19, wyroku z dnia 09 stycznia 2020 r., sygn. akt. KIO
2570/19, uchwale z dnia 20 lutego 2020 r., sygn. akt. KIO/KD 10/20.
Wobec powyższego, w związku z tym, że Wykonawca KONSORCJUM ACC ELECTRIC A.
J.
, ul. Białostocka 32, 18-106 Turośń Kościelna - Lider Konsorcjum, TomBud T. P., ul. Gen.
Sikorskiego 4/5, 15-6
67 Białystok - Partner Konsorcjum nie potwierdził spełniania warunku
dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego
zawartymi w części V SIWZ, ust. 3 oraz częścią VII SIWZ, ust. 3 pkt 3, a także Sekcji III, w
pkt III.
1.3 i w pkt III.5 Ogłoszenia o zamówieniu nr 602019-N-2020 z dnia 26.10.2020 r., a
Zamawiający nie ma możliwości ponownego wezwania do uzupełnienia dokumentów na
podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, ponownego wezwania do wyjaśnień/uzupełnień na
podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, ani ponownego zastosowania art. 26 ust. 6 ustawy Pzp.
Wykonawca podlega wykluczeniu
z postępowania na podstawie arf. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z
art. 22 ust. 1b pkt 3 oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, a jego oferta podlega odrzuceniu na
podstawie a
rt. 24 ust. 4 ustawy Pzp.”
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. Potwierdziły się bowiem zarzuty odwołania w
granicach których Izba orzeka.
Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp:
Z postępowania o udzielenie
zamówienia wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu lub nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo
ofert, lub nie wykazał braku podstaw wykluczenia. Art. 24 ust. 4 ustawy Pzp stanowi: Ofertę
wykonawcy wykluc
zonego uznaje się za odrzuconą.
Na wstępie zauważenia wymaga, że w przypadku określenia przez zamawiającego
warunków udziału w postępowaniu, na wykonawcach ciąży obowiązek wykazania ich
spełniania pod rygorem wykluczenia z postępowania. Zamawiający musi mieć bowiem
pewność, że będzie dokonywał wyboru najkorzystniejszej oferty spośród ofert złożonych
przez wykonawców dających rękojmię należytego wykonania zamówienia. W przypadku
gdy, jak w analizowanej sprawie, wykonawca powołuje się na doświadczenie podmiotu
trzeciego, a podmiot ten inwestycję wskazaną w wykazie robót realizował w ramach
konsorcjum, konieczne jest wykazanie, że faktycznie wykonany przez ten podmiot zakres
prac pozwala na przyjęcie, że zrealizował je w wymaganym w SIWZ zakresie dla
potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu. Takie stanowisko ugruntowało
się w orzecznictwie po wydaniu przez TSUE wyroku z 4 maja 2017 r., C-384/14 Esaprojekt, z
którego wynika, że wykonawca nie może polegać, w celu wykazania spełnienia warunku
dotyczącego doświadczenia, na realizacji świadczeń przez innych członków konsorcjum, w
których realizacji faktycznie nie brał udziału.
Na zamawiającym ciąży obowiązek rzetelnego zbadania spełnienia przez
wykonawców postawionych warunków udziału w postępowaniu, w tym z zastosowaniem się
do przewidzianych w ustawie obowiązków, w szczególności wezwania wykonawcy do
wyjaśnień, o których mowa w art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp, przed ewentualnym
wykluczeniem wykonawcy z postępowania. Zamawiający musi mieć bowiem pewność w
zakresie wypełnienia się przesłanki wykluczenia z postępowania. Izba bada prawidłowość
czynności Zamawiającego.
Przechodz
ąc na grunt analizowanej spawy wskazania wymaga, że Odwołujący
wezwany przez Zamawi
ającego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełniania
dokumentów dotyczących pierwotnie wskazanego podmiotu, na którego zasoby się
powoływał, wskazał inny podmiot tj. Anchor PBW sp. z o.o. W sprawie nie jest sporne, że ze
złożonego przez Odwołującego wykazu robót budowlanych wynika, że wskazana w nim
inwestycja została zrealizowana przez konsorcjum, w skład którego wchodził ww. podmiot.
Nie jest też sporne, że była ona zrealizowana w określonym w SIWZ przedziale czasu,
obejmowała wymagany zakres prac, a jej wartość przekraczała wymaganą wartość. Nie jest
również kwestionowane, że do wykazu zostały załączone referencje Inwestora - SPZOZ w
Łapach, potwierdzające należyte wykonanie zakresu umowy. Jednak ani w ww. wykazie, ani
w referencjach nie ma jednoznacznej informacji, j
aki konkretnie zakres robót i na jaką
wartość został wykonany przez Anchor PBW sp. z o.o. w ramach konsorcjum.
Z tych względów zasadnym było badanie przez Zamawiającego spełniania tego
warunku
udziału w postępowaniu, z uwagi na powołanie się przez Odwołującego na
doświadczenie Anchor PBW sp. z o.o., pozyskane przy wykonywaniu zadania wskazanego
w Wykazie wykonanych robót budowlanych złożonym przez Odwołującego na potwierdzenie
spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia. Zamawiający
dysponuje w tym zakresie
narzędziami przewidzianymi w obowiązujących przepisach prawa,
w szczególności przewidzianymi w art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp. Zamawiający był również
uprawniony do w
ystąpienia do Inwestora referencyjnej inwestycji tj. SPZOZ w Łapach,
jednak
takie wystąpienie nie powinno zastępować wezwania Odwołującego do wyjaśnień.
W analizowanym postępowaniu, jak wskazuje przedstawiona powyżej w informacji
Zamawiającego o wykluczeniu Odwołującego z postępowania, chronologia działań w tym
zakresie,
Zamawiający po otrzymaniu ww. wykazu robót i referencji wystąpił do Inwestora
referencyjnej inwestycji
o informacje dotyczące potwierdzenia, że w ramach zadania
wykonano również budowę lub przebudowę systemów alarmowych oraz na jaką kwotę
zo
stały wykonane systemy alarmowe, a wobec otrzymania w odpowiedzi informacji
pochodzącej od Inwestora zastępczego, wskazującej, że Anchor PBW sp. z o.o. nie
wykonywał wymaganych warunkiem udziału w postępowaniu robot, wystąpił do
Odwołującego z powołaniem się na art. 26 ust. 4 ustawy Pzp o przedłożenie umowy
konsorcjum
wraz z ewentualnymi aneksami. Zamawiający w tym wezwaniu nie sprecyzował
swoich wątpliwości i ich źródła, nie podał, że wszedł w posiadanie informacji pochodzących
od
Inwestora zastępczego, które wskazują, że pomimo złożenia Wykazu wykonanych robót
budowlanych
wskazującego na roboty odpowiadające warunkowi udziału w postępowaniu,
istnieją po jego stronie wątpliwości co do tego, czy roboty te zostały wykonane w ramach
konsorcjum przez podmiot, na zasobach k
tórego Odwołujący polega.
O
dpowiadając na wezwanie Odwołujący złożył oświadczenie Anchor PBW Sp. z o.o..
i podobne oświadczenie podpisane przez obydwu konsorcjantów, w których zostało
stwierdzone, że w ramach referencyjnej inwestycji Anchor PBW Sp. z o.o. była wykonawcą
robót budowlanych, których zakres obejmował prace związane z budową budynku
kubaturowego wraz z infrastruktura towarzyszącą (drogi, chodniki, przyłącza, etc.) oraz
przyłącza alarmowe o wartości ponad 5 mln zł, a jako lider konsorcjum pełniła również
całościowy nadzór z ramienia wykonawcy, koordynowała wszystkie prace, uczestniczyła we
wszystkich czynnościach podejmowanych w toku wykonywania robót budowlanych, jak
również była stroną rozliczeń za wykonanie umowy. W ww. oświadczeniach znalazło się
także stwierdzenie, że wszelkie umowy regulujące współpracę w ramach konsorcjum objęte
są klauzulą poufności i nie mogą być udostępniane. Odwołujący przedłożył także faktury
wystawione przez Anchor PBW Sp. z o.o. Nie prze
kazał natomiast żądanej umowy
konsorcjum zawartej pomiędzy podmiotem, na którego zasoby się powołuje, a partnerem
konsorcjum.
Powyższe wskazuje, że Zamawiający wszedł w posiadanie rozbieżnych informacji, z
których jedne (pochodzące od partnerów konsorcjum) potwierdzały spełnianie przez
Odwołującego warunku udziału w postępowaniu, a drugie (pochodzące od Inwestora
zastępczego przedstawione z powołaniem się na umowę konsorcjum i umowę
uszczegóławiającą umowę konsorcjum) wskazywały na okoliczność przeciwną.
Na ich podstawie zatem Zamawiaj
ący nie był w stanie poprawnie zweryfikować
samodzielnego
udziału i uznać doświadczenie, bądź stwierdzić brak doświadczenia
podmiotu, na zasoby którego Odwołujący się powoływał, tym bardziej, że na kolejne
wystąpienie Zamawiającego do Inwestora referencyjnej inwestycji tj. SPZOZ w Łapach, ten
stwierdził, że przez pryzmat realizowanej inwestycji nie sposób jest przypisać realizację
poszczególnych prac bezpośrednio jednemu bądź drugiemu podmiotowi.
W ocenie Izby w tych okolicznościach Zamawiający był zobowiązany do wystąpienia
o konkretne wyjaśnienia do Odwołującego. Tymczasem Zamawiający z pominięciem
Odwołującego występował o kolejne wyjaśnienia do Inwestora zastępczego, którego
stanowisko w tym zakresie zostało mu przekazane przez Przystępującego. Zauważenia w
tym zakresie wymaga, że Inwestor zastępczy swoje stanowisko formułował w oparciu o
umowę konsorcjum i umowę uszczegóławiającą umowę konsorcjum, co do której partnerzy
konsorcjum twierdzą, ze jest objęta poufnością, a nie np. w oparciu o protokoły odbioru,
Dziennik budowy, czy inne dokumenty związane z nadzorowaną inwestycją.
Mając na uwadze zasadę przejrzystości postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego,
przed wykluczeniem Odwołującego z postępowania, Zamawiający mając jasne
stanowisko obydwu pa
rtnerów konsorcjum potwierdzające spełnienie warunku udziału w
postępowaniu przez Odwołującego, oraz przekazane przez konkurenta w postępowaniu o
udzielenie zamówienia stanowisko Inwestora zastępczego, powinien wezwać Odwołującego
do wyjaśnień na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp przedstawiając na czym polegają i z
czego wynikają jego wątpliwości, celem umożliwienia mu ustosunkowania się do twierdzeń
ww. podmiotów i ewentualnego złożenia odpowiednich dowodów. Dopiero wówczas
Zamawiający mógłby przyjąć, że ma potrzebne dane do weryfikacji udziału podmiotu
trzeciego w wyk
onaniu referencyjnej inwestycji i jest w stanie to rzetelnie uczynić. Aby
wykluczyć wykonawcę z postępowania Zamawiający musi mieć bowiem pewność co do
tego, że została wypełniona przesłanka takiego wykluczenia. Nie może to być dowolna
ocena dokonywana
przy udziale innych podmiotów, a z pominięciem wykonawcy, którego te
informacje dotyczą.
W ocenie Izby wezwanie Zamawiającego, z powołaniem się wprawdzie na ww.
podstawę, do złożenia umowy konsorcjum wraz z aneksami, tym bardziej w sytuacji, gdy
chodzi o umowę konsorcjum, której Odwołujący nie był stroną, a Zamawiający nie wskazał w
wezwaniu
czego dotyczą jego wątpliwości i jakie jest ich źródło, nie spełnia wymagań, o
których mowa w art. 26 ust. 4 ustawy Pzp.
Przepis ten stanowi:
Zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie
terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa
w art. 25 ust. 1. Przepis art. 25 ust. 1 ustawy Pzp stanowi:
W postępowaniu o udzielenie
zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Oświadczenia lub dokumenty
potwierdzające: 1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, 2)
spe
łnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez zamawiającego, 3) brak podstaw wykluczenia- zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o
zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania
ofert. Umowa konsorc
jum, w skład którego wchodził podmiot, na zasoby którego Odwołujący
się powołuje, nie była żądana w postępowaniu jako dokument potwierdzający spełnianie
warunków udziału w postępowaniu.
Niezależnie od powyższego zauważenia wymaga, że wbrew stanowisku
Zamawiającego, zasada jednokrotności nie dotyczy wezwania w trybie art. 26 ust. 4 ustawy
Pzp do wyjaśnień wątpliwości Zamawiającego w zakresie wykazanego doświadczenia. W
związku z tym Zamawiający niezależnie od wystąpień kierowanych do innych podmiotów,
przede wszystkim powinien
był wystąpić o konkretne wyjaśnienia do Odwołującego.
Jak wyżej wskazano złożony przez Odwołującego wykaz robót wymagał wyjaśnienia
co do zakresu i wartości zrealizowanego przez Anchor PBW Sp. z o.o. zakresu robót. Przy
analizie w tym zakresie nie powinno umknąć uwadze m.in., że wymagana minimalna wartość
robót określona w warunku wynosi 5 000 000,00 zł, a z referencji SPZOZ wynika, że wartość
kontraktu wyniosła 15 267 889,00 zł brutto, w tym wartość robót budowlanych wyniosła
000,00 zł, a wartość dostawy i montażu urządzeń medycznych i wyposażenia –
889,00 zł brutto. Zamówienie to było wykonywane przez dwa podmioty działające w
ramach konsorcjum.
Z tych względów przed wykluczeniem z postępowania Odwołujący
p
owinien być wezwany do wyjaśnień w zakresie wykazania rzeczywistego zakresu prac
wykonanych przez podmiot trzeci, a dopiero w przypadku ich braku, lub niewykazania
wymaganego udziału w realizacji zamówienia tego partnera konsorcjum, Zamawiający
mógłby, przy uwzględnieniu także posiadanych informacji ze strony Inwestora, dokonać
oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu.
Zamawiający natomiast swoje ustalenia czynił z pominięciem wezwania
Odwołującego do wyjaśnień, a jak zostało wskazane na rozprawie przez Odwołującego,
podmiot, na zasoby którego się powołuje, po pozyskaniu informacji o braku uwzględnienia
przez Zamawiającego złożonych przez członków konsorcjum oświadczeń, udostępnił aneks
do umowy konsorcjum, zawierający zakres wykonanych przez niego prac, który został
złożony na rozprawie. Pozwala to na przyjęcie założenia, że w sytuacji, gdyby Odwołujący
został wezwany do wyjaśnień ze wskazaniem, czego one powinny konkretnie dotyczyć i
dlaczego Zamawiający ich wymaga, Zamawiający mógłby pozyskać dane pozwalające mu
na dokonanie oceny spełniania przez Odwołującego warunku udziału w postępowaniu w
zakresie doświadczenia. Pomimo jednoznacznych twierdzeń partnerów konsorcjum
wskazujących na spełnienie warunku udziału w postępowaniu przez Odwołującego,
doty
czących wymaganego doświadczenia, Zamawiający z niewyjaśnionych powodów
odmówił im wiary, a, także bez wyraźnego uzasadnienia, dał wiarę informacjom pozyskanym
od Inwestora zastępczego referencyjnej inwestycji.
Powyższe wskazuje, że wykluczenie Odwołującego z postępowania nastąpiło bez
wymaganego poprzedzenia tej czynności właściwym wezwaniem do wyjaśnień, do czego
Zamawiający jest zobowiązany na podstawie art. 26 ust. 3 i 4 w związku z art. 7 ust. 1
ustawy Pzp.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy NPzp,
Izba uwzględnia odwołanie w
całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub
systemu kwalifikowania wykonawców.
W analizowanej sprawie
Izba stwierdziła, że zostało wykazane naruszenie przez
Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, które miało wpływ na wynik prowadzonego przez
niego postępowania o udzielenie zamówienia. Musiało to skutkować uwzględnieniem
odwołania.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 553 zdanie pierwsze w związku z art.
554 ust. 1 pkt 1 ustawy NPzp, orzeczono jak w pkt 1 sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy NPzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. W
analizowanej sprawie Izba
uwzględniła odwołanie w całości. Odpowiedzialność za wynik
postępowania ponosił zatem w całości Zamawiający. Na koszty postępowania składał się
wpis od odwołania uiszczony przez Odwołującego oraz uzasadnione koszty wynagrodzenia
pełnomocnika strony i koszty dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania na podstawie art. 557 oraz w oparciu o przepisy § 5 ust.
2 lit. a i
b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodn
iczący: ………………….………..