KIO 925/21 WYROK dnia 17 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 27.08.2021

Sygn. akt: KIO 925/21 

WYROK 

z dnia 17 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:            

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  maja  2021  r. 

w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  marca  2021  r.  przez  wykonawcę 

HIGHWAY  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Pomorską Kolej Metropolitalną S.A. z siedzibą w Gdańsku 

przy udziale:  

A.  wykonawcy  TPF  Sp.  z  o.o.  z  sie

dzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego; 

B.  wykonawcy 

Ośrodek  Badawczy  Ekonomiki  Transportu  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Warszawie 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zama

wiającego; 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego  -  wykonawcę  HIGHWAY  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Gdańsku i: 

.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego  -

wykonawcę  HIGHWAY  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gdańsku  tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

zasądza  od  Odwołującego  -  wykonawcy  HIGHWAY  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Gdańsku  na  rzecz  Zamawiającego  -  Pomorskiej  Kolei  Metropolitalnej  S.A.  

z siedzibą w Gdańsku kwotę 3 900 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące dziewięćset złotych 

zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  us

t.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  z  późń.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 925/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Pomorska  Kolej  Metropolitalna  S.A.  z  siedzibą  w  Gdańsku  [dalej 

„Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

przetargu 

nieograniczonego 

na 

opracowanie 

studium 

techniczno-ekonomiczno-

środowiskowego wraz z elementami studium wykonalności dla projektu pn. „Pomorska Kolej 

Metropolitalna,  etap  II:  Rozwój  infrastruktury  transportowej  w  południowej  części  Obszaru 

Metropolitalnego  Gdańsk  –  Gdynia  –  Sopot,  w  powiązaniu  z  regionalną  siecią  kolejową 

Województwa Pomorskiego” (znak postępowania: PKM/DO/SP/350/11/20).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 31 grudnia 2020 r. pod numerem 2020/S 255-643192.  

Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 

11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 

2019  poz.  2020),  jako  wszczętego  i  niezakończonego  przed  dniem  1  stycznia  2021  r., 

stosuje  się  przepisy  dotychczasowe,  tj.  przepisy  ustawy  z dnia  29 stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) [dalej „ustawa Pzp”]. 

Mając  na  uwadze,  iż  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  22  marca  2021  r.,  do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego, 

zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - 

Prawo  z

amówień  publicznych (Dz.U.  z  2019  r. poz.  2020),  znajdują zastosowanie przepisy 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień    publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  

poz. 2019 ze zm.) [dalej „ustawa nPzp”].  

W  dniu  22  marca  2021  r.  wykonawca  HIGHWAY  Sp.  z  o.

o.  z  siedzibą  w  Gdańsku 

[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 92 ust. 1 ustawy w  zw. z art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez  dokonanie wyboru 

oferty  wykonawcy  TPF 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  [dalej  „TPF”]  jako  oferty 

najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu; 

2.  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania 

wykonawcy  TPF,  pomimo  iż  wykonawca  ten  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd 

przedstawiając  informacje  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego  oraz  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że 

spełnia warunki udziału w postępowaniu; 


3. art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp 

pomimo, iż wykonawca Ośrodek 

Badawczy  Ekonomiki  Transportu  sp.  z  o.o.  [dalej 

„OBET”]  nie  spełnił  warunków  udziału  

w postępowaniu oraz wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając informacje mogące 

mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego; 

4. art. 7 ust. 1 i 

3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad równego traktowania wykonawców  

i zachowania uczciwej konkurencji. 

Wobec  w

w. zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie 

Zamawiającemu: 

1. unieważnienia czynności oceny ofert; 

2. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

3. ponowną ocenę ofert; 

4. wykluczenie z postępowania wykonawcy TPF oraz wykonawcy OBET; 

5. wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu. 

Zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  

z  postępowania  wykonawcy  TPF,  pomimo  iż  wykonawca  ten  wprowadził  Zamawiającego  

w  błąd  przedstawiając  informacje  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

przez Zamawiającego 

Odwołujący wskazał na postanowienia rozdziału V pkt 1 ppkt 1.2.1 oraz 1.2.2 SIWZ 

dotyczące  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej. 

Odwołujący  kwestionował  doświadczenie  p.  W.  K.  wskazanego  przez 

wykonawcę TPF na stanowisko Kierownika Projektu/Koordynatora Projektu. Uzasadniał, że  

podczas  weryfikacji  złożonego  przez  wykonawcę  TPF  wykazu  osób,  w  zakresie 

doświadczenie osób wskazanych do realizacji zadania odkrył niezgodności przedstawionego 

doświadczenia  ze  stanem  faktycznym.  W  ocenie  Odwołującego,  Wykonawca  TPF 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, tzn. informacje podane przez 

wykonawcę TPF odnośnie p. W. K. dotyczące jego doświadczenia jako Kierownika Projektu 

(Koordynatora  Projektu)  w  projekcie  pn.:  „Opracowanie  dokumentacji  przedprojektowej  dla 

projektu „Prace na liniach kolejowych 18, 203 na odcinku Bydgoszcz - Piła - Krzyż - Gorzów 

Wlkp, 

Kostrzyn 

wraz 

elektryfikację 

odcinka 

Piła 

– 

Kostrzyn

 

oraz  

w  ramach  projektu  pn.:  „Opracowanie  dokumentacji  przedprojektowej  dla  projektu  pn.: 

„Prace  na  linii  E  75  na  odcinku  Białystok  -  Suwałki  -  Trakiszki  (granica  państwa),  etap  lI 

odcinek Ełk -Trakiszki (granica państwa)”, są niezgodne z rzeczywistością, albowiem p. W. 

K. 

nie pełnił w ramach tych zadań (projektów) funkcji Koordynatora/Kierownika Projektu. 

Odwołujący wskazał, że na etapie postępowania przetargowego prowadzonego przez 


PKP PLK S.A., wskazany został przez  wykonawcę TPF na stanowisko Kierownika Projektu 

(w  obydwóch  postępowaniach)  p.  J.  Z.,  który  spełniał  postawione  przez  PKP  PLK  S.A. 

wymagania  wobec  osoby  mającej  pełnić  funkcję  Kierownika  Projektu,  natomiast  

w trakcie realizacji zamówienia przez TPF po uprzedniej akceptacji ze strony Zamawiającego 

tj.  PKP  PLK  S.A. 

funkcję tą  (Kierownika  Projektu)  objęła p.  A.  Ż.  . Odwołujący  wskazał,  że 

spółka działająca pod firmą Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o., której wspólnikami są p. A. 

Ż. 

oraz 

p. 

J. 

Z.

realizowała 

jako 

podwykonawca 

wykonawcy 

TPF  

w całym okresie realizacji zamówienia znaczącą część obydwu zamówień, zaś p. A. Ż. przez 

cały  okres  realizacji  zamówienia  przez  wykonawcę  TPF,  pełniła  funkcję  Koordynatora 

Projektu  (w  ramach  obydwu  projektów).  Mając  na  uwadze  powyższe,  Odwołujący  wskazał, 

że  p.  W.  K.,  którego  wskazał  wykonawca  TPF  w  Wykazie  osób  do  pełnienia  funkcji 

Kierownika Projektu, nie mógł pełnić tej funkcji. Ponadto osoba ta nie mogłaby nawet zostać 

zaakceptowana  przez  zamawiającego  na  funkcję  koordynatora  projektu  z  uwagi  na  brak 

wymag

anego  doświadczenia.  Powyższe  informacje  niezgodne  z  rzeczywistością  stanowią 

informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego  -  wywołują  bowiem  błędne  przekonanie  

o rzeczywistym stanie rzeczy, tj. o występowaniu okoliczności faktycznych potwierdzających 

spe

łnianie przez wykonawcę warunku udziału w postępowaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  wykonawca  TPF  winien  podlegać  wykluczeniu,  gdyż  

w  sposób  oczywisty  (intencjonalny)  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  -  poprzez  podanie 

informacji dotyczących Koordynatora Projektu, które są całkowicie nieprawdziwe. 

Przekazanie informacji nie mających potwierdzenia w faktach, a które mogą wpływać 

na  decyzje  Zamawiającego  lub  zostały  podane  na  potwierdzenie  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu  skutkuje  obowiązkiem  wykluczenia  takiego  wykonawcy.  Odnosząc 

się  do  przesłanek  wykluczenia  -  Odwołujący  wskazał,  że  przesłanki  wykluczenia  

z postępowania określone w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp ziszczają się w każdej sytuacji,  

w której możliwe jest, że Zamawiający może zostać wprowadzony w błąd, w ogóle nie musi 

dojść  do  takiego  wprowadzenia  w  błąd.  Już  samo  podanie  informacji,  które  mogłyby  

u  Zamawiającego  spowodować  mylne  wyobrażenie  -  niezależnie  od  tego,  jaki  skutek  te 

informacje  spowodują  -  jest  wystarczające,  aby  uznać,  że  zmaterializowała  się  przesłanka 

wykluczenia  z  postępowania.  W  tym  miejscu  Odwołujący  wskazał  na  wyrok  KIO  z  dnia  27 

marca  2018  r.,  sygn.  akt  KIO  444/18. 

W  ocenie  Odwołującego,  za  takie  informacje  należy 

zakwalifikować  informacje  podane  przez  wykonawcę  TPF  w  Wykazie  osób  przy  osobie 

mającej pełnić funkcję Kierownika (koordynatora) Projektu. 

Odwołujący  wskazał,  że  odnośnie  zawinienia  po  stronie  wykonawcy  TPF, 

wystarczające jest, aby podanie nieprawdziwych informacji było skutkiem lekkomyślności lub 

niedbalstwa, 

a ten poziom winy z całą pewnością zaistniał po stronie wykonawcy TPF, który 


działa  przecież  jako  podmiot  profesjonalny,  a  przedmiotowe  postępowanie  nie  jest 

pierwszym  postępowaniem  w  przedmiocie  udzielenia  zamówienia  publicznego,  w  którym 

wykonawca TPF b

ierze udział. 

W  zakresie  możliwości  wykluczania  wykonawców  w  oparciu  o  art.  24  ust.  1  pkt  17 

ustawy  Pzp 

odnośnie  do  doświadczenia  osób  wskazywanych  przez  wykonawcę,  które  to 

doświadczenie nie ma pokrycia w  rzeczywistości  było  przedmiotem  badania  przez  Krajową 

Izbę Odwoławczą, Izba uznawała za słuszne dokonywanie wykluczenia w takich sytuacjach, 

co znalazło potwierdzenie w następujących wyrokach: wyrok z dnia 4 września 2020 r. sygn. 

akt:  KIO  1938/20,  wyrok  z  dnia  13  lutego  2018  r.  sygn.  akt:  KIO  185/18,  wyrok  z  dnia  15 

marca 2018 r. sygn. akt: KIO 380/18, wyrok z dnia 9 kwietnia 2018 r. sygn. akt: KIO 531/18. 

Odwołujący podkreślił, że wykonawca TPF przedstawiając wykaz osób skierowanych 

do realizacji zamówienia publicznego - które potwierdzać miały spełnianie przez wykonawcę 

TPF warunków udziału w postępowania - wprowadził Zamawiającego w błąd, mający wpływ 

na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego,  wobec  czego  wykonawca  TPF  podlega 

wykluczeniu z p

ostępowania. 

Warunkiem  uznania  zaistnienia  podstawy  wykluczen

ia  wykonawcy  z  postępowania 

na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17)  ustawy  Pzp 

nie  jest  bowiem  stwierdzenie,  iż  w  danym 

przypadku  faktycznie  doszło  do  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego,  lecz  wystarczające 

jest,  aby  taki  skutek  mógł  zostać  wywołany  wskutek  przedstawienia  przez  wykonawcę 

informacji  niezgodnych  z  rzeczywistością,  a  dokonane  wskutek  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa wykonawcy. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  przedstawienie  przez 

wykonawcę  TPF  informacji  wprowadzających  w  błąd  zamawiającego  było  przez  tego 

wykonawcę zawinione. W odniesieniu do informacji dotyczących p. W. K. nie można mówić o 

błędnej  interpretacji  treści  warunku,  tak  uzasadnionej  jak  i  nieuzasadnionej  jego  treścią, 

spowodowanej 

niejasnym 

sformułowaniem 

treści 

postanowienia 

SIWZ 

przez 

zamawiającego.  Odwołujący  wskazuje,  że  to  nie  działania  Zamawiającego  spowodowały 

przedstawienie  niezgodnych  z  rzeczywistością  informacji  przez  wykonawcę  TPF.  Działanie 

wykonawcy  TPF,  nie  znajduje  usprawiedliwienia  w  treści  warunku,  należy  zatem  uznać,  iż 

przedstawienie  niezgodnych  z  rzeczywistością  informacji  nastąpiło  co  najmniej  w  wyniku 

lekkomyślności  lub  niedbalstwa  tego  wykonawcy.  Wymaga  zauważenia,  iż  na  gruncie 

przepisu  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  nie  jest  konieczne 

szczegółowe  wykazywanie 

stopnia winy, skoro przesłanka zawinienia na gruncie tej podstawy wykluczenia wykonawcy  

z po

stępowania jest bardzo szeroka - wystarczające jest stwierdzenie zwykłego niedbalstwa. 

Stosując  wnioskowanie  „a  minori  ad  maius”  należy  uznać,  iż  ww.  podstawa  wykluczenia 

wykonawcy  z  postępowania  będzie  mieć  zastosowanie  także  w  przypadku  występowania 


wyższego stopnia zawinienia niż wprost wskazany w tej regulacji. 

Podsumowując, jak wynika z ustaleń faktycznych przedstawionych we wcześniejszej 

części  odwołania:  -  wykonawca  TPF  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

zamawiającego;  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego  zostały  przedstawione 

przez  wykonawcę  TPF  co  najmniej  w  wyniku  lekkomyślności  albo  niedbalstwa.  Ponadto  

w  ocenie 

Odwołującego,  informacje  te  należy  uznać  za  mogące  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jako 

że  odnosiły  się  do  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  tj.  kwestii  mającej 

podstawowe  znacz

enie  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  -  w  tym  

w  kontekście  wyniku  tego  postępowania  (ofertę  wykonawcy  wykluczonego  z  postępowania 

uznaje  się  za  odrzucona  i  nie  może  zostać  ona  wybrana  jako  oferta  najkorzystniejsza  

w postępowaniu). Zostały zatem spełnione wszystkie przesłanki składające się na podstawę 

wykluczenia wykonawcy TPF z postępowania wskazaną w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. 

Na  zakończenie  Odwołujący  wskazał,  że  w  przypadku  wystąpienia  ww.  podstawy 

wykluczenia  z  postępowania  przepis  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  nie  znajduje  zastosowania 

(tak np. Izba w wyroku z dnia 7 marca 2019 r., KIO 271/19.) Podobnie przepis art. 24 ust. 8 

ustawy  Pzp,  gdyż  zastosowanie  instytucji  ustanowionej  tym  przepisem  nie  może  mieć 

miejsca  w  odniesieniu  d

o  zdarzeń,  które  wystąpiły  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia.  Zamawiający  zaniechał  wykluczenia  wykonawcy  TPF  z  postępowania,  

a zatem postawione w tym zakresie zarzuty odwołania należy uznać za zasadne. 

Zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp  oraz  art.  24  ust.  1 pkt  17  ustawy  Pzp  -  

w zakresie wykonawcy OBET 

Odwołujący  wskazał, że Zamawiający miał podstawy do  zastosowania art. 24 ust. 1 

pkt  12  ustawy  Pzp 

i  tym  samym  wykluczenia  OBET  z  postępowania  ze  względu  na  brak 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  szczególności  z  uwagi  na  fakt,  iż  oferta 

OBET  zawierała  sprzeczne  oświadczenia  w  zakresie  powoływania  się  na  doświadczenia 

podmiotów  trzecich.  Zgodnie  z  oświadczeniem  zawartym  w  JEDZ  zawartymi  w  sekcji  D 

(informacje dotyczące podwykonawców, na których zdolności wykonawca nie polega) spółka 

Torprojekt  sp.  z  o.o.  będzie  podwykonawcą  OBET,  na  którego  zdolności  OBET  nie  będzie 

polegał w celu spełniania warunków przedmiotowego postępowania. Jednocześnie zgodnie  

z ofertą OBET spółka Torprojekt sp. z o.o. została wskazana wprost jako podmiot trzeci, na 

którego  wykazując zdolności  technicznej  lub  zawodowych OBET  zamierza polegać  (w  celu 

spełniania warunków przedmiotowego postępowania). 

Odwołujący  zauważył,  że  zgodnie  z  poglądami  doktryny  weryfikacja  prawdziwości 

informacji podanych w JEDZ łączyć się będzie również z możliwością zastosowania wobec 


wykonawców  składających  nieprawdziwych  oświadczeń  określonych  sankcji  określonych  

w  przepisach  prawa  krajowego.  Na  gruncie  ustawy  PZP  warto  w  t

ym  względzie  

w  szczególności  wymienić  dwie,  przewidziane  w  art.  24  ust.  1  ustawy  Pzp,  przesłanki 

wykluczenia  z  uwagi  na  podanie  nieprawdziwych  informacji,  tj.  wykluczenie  wykonawcy, 

„który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd przy  przedstawieniu informacji,  że nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne  lub  który  zataił  te 

informacje lub nie jest w stanie pr

zedstawić wymaganych dokumentów” (art. 24 ust. 1 pkt 16 

p.z.p.),  oraz  wykonawcy,  „który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia”  (art.  24  

ust.  1  pkt  17  p.z.p.)  [por.  I.  Skubiszak-Kalinowska  [w:]  E.  Wiktorowska,  I.  Skubiszak-

Kalinowska,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz  aktualizowany,  LEX/el.  2020,  

art. 25(a).] 

Warto  również  zaznaczyć,  że  zgodnie  z  orzecznictwem  KIO  odformalizowanie 

postępowania, nie polega na tym, że nie podaje się informacji, bądź podaje się jakiekolwiek 

informacje,  lecz  na  tym  polega  odformalizowanie  procedury,  że  na  etapie  składania  JEDZ 

wykonawca  zobowiązany  jest  do  jasnego,  precyzyjnego  przedstawienia  informacji,  których 

ocena pozwoli na sprawdzenie zdolności wykonawcy i spełnienia przez niego warunków. Nie 

zmienia  się  bowiem  sposób  oceny  i  weryfikacji  zdolności  wykonawców,  wszyscy  muszą 

wykazać  się  spełnieniem  warunków  oraz  w  tym  zakresie  przedstawić  stosowne 

zobowiązania  w  JEDZ,  czyli  JEDZ  jest  dokumentem  kategorycznym  jeżeli  chodzi  o  wagę 

oświadczeń i informacji jakie wykonawca przedstawia za jego pomocą. 

ocenie  Odwołującego  Zamawiający  nie  sprostał  obowiązkom  wynikającym  

z ustawy Pzp 

i nie dokonał weryfikacji oferty OBET, ani też nie zastosował jedynej możliwej 

w takiej sytuacji sankcji  - 

nie wykluczył OBET z postępowania w trybie art. 24 ust. 1 pkt 12 

lub art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 12 maja 2021 r. wniósł o: 

1. oddalenie odwołania w całości; 

2.  zasądzenie  na  rzecz  Zamawiającego  kosztów  postępowania  odwoławczego  zgodnie  

z przedstawionymi rachunkami/fakturami; 

3. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w uzasadnieniu na 

wykazanie f

aktów tamże wskazanych.  

W  zakresie  zarzutu  zawartego  w  punkcie  1  i  2  petitum 

odwołania  Zamawiający 

wskazał,  iż  Odwołujący  podnosząc  zarzuty  wobec  czynności  wyboru  oferty 


najkorzystniejszej  oraz  zaniechania  wykluczenia  z  postępowania  przez  Zamawiającego 

w

ykonawcy  składającego  tę  ofertę,  opiera  powołane  zarzuty  na  twierdzeniu,  że  w  ramach 

umów realizowanych przez wykonawcę TPF: 

-  nr  60/039/0022/17/Z/I  z  dnia  29.12.2017  r.  na  opracowanie  dokumentacji 

przedprojektowej dla projektu „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok Suwałki - Trakiszki 

(granica  państwa),  etap  II  odcinek  Ełk  -  Trakiszki  (granica  państwa)”  (dalej:  „Projekt  PKP 

PLK I

”) oraz 

- nr 60/039/003/18/Z/I z dnia 29.01.2018 r. na opracowanie dokumentacji przedprojektowej 

dla projektu pn. 

„Prace na liniach kolejowych 18 i 203 na odcinku Bydgoszcz - Piła - Krzyż - 

Gorzów Wlkp. - Kostrzyn wraz z elektryfikacją odcinka Piła - Kostrzyn” (dalej: „Projekt PKP 

PLK II

”), 

pan W. K. 

nie mógł pełnić funkcji Koordynatora Projektu, bowiem funkcje te pełnił pan J. Z. 

i/lub Pani A. 

Ż., przedstawiając na dowód powyższego pisma zamawiającego PKP Polskie 

Linie Kolejowe S.A.,  z których wynika,  że wskazane powyżej  osoby  zaakceptowane przez 

zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do pełnienia tej funkcji. Zamawiający faktu 

pełnienia przez Pana J. Z. i/lub Panią A. Ż. w ramach Projektu PKP PLK I i/lub Projektu PKP 

PLK  II 

funkcji  Koordynatora  Projektu  nie  kwestionuje,  jednakże  wskazuje,  że  są  to  fakty 

niemające  żadnego  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy,  bowiem  Zamawiający  nie 

wymagał,  aby  wykonawca wykazał,  że  w  trakcie realizacji  zamówienia  będzie  dysponował 

osobami,  które  w  okresie  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  pełniły  kontraktowe 

funkcje 

Koordynatorów Projektu. 

Zamawiający  w  rozdziale  V  pkt  1.2.2.  SIWZ  określił  wymagania  wobec 

doświadczenia,  jakim  legitymować  winna  się  osoba,  która  będzie  w  ramach  objętego 

odwołaniem  zamówienia  wykonywać  funkcję  Kierownika  Projektu  lub  Koordynatora 

Projektu, zaś w żadnym wypadku nie wymagał, aby osoba ta wykazała się tym, że pełniła 

kontraktową  (nazwaną)  funkcję  Koordynatora  Projektu  lub  Kierownika  Projektu.  Powyższe 

Zamawiający  uzasadniał  tym,  że  decydujące  znaczenie  dla  Zamawiającego  ma 

rzeczywiście  zdobyte  doświadczenie  przez  osoby,  którymi  posługiwać  się  będzie 

wykonawca  przy  realizacji  zamówienia,  nie  zaś  tytulatura,  pod  którą  może  kryć  się  zgoła 

odmienny  zakres  czynności,  w  stosunku  do  tych,  które  dla  Zamawiającego  mają  istotne 

znaczenie. 

Zamawiający wskazał, iż badając załącznik nr 5 do SIWZ (wykaz osób) złożony przez 

TPF 

nie  powziął  uzasadnionych  wątpliwości  w  przedmiocie  tego,  że  oświadczenia  złożone 

przez  w

ykonawcę  w  jakimkolwiek  zakresie  mogą  być  nieprawdziwe  -  nie  miał  ku  temu 

zresztą żadnych podstaw. Wobec powyższego, Zamawiający pismem z dnia 11 marca 2021 


r. poinformował wykonawców w postępowaniu o dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej, 

tj. oferty wykonawcy TPF. 

Zamawiający wskazał, iż wobec wniesionego w niniejszym postępowaniu odwołania, 

pismem  z dnia 24 ma

rca 2021 r. zwrócił się do wykonawcy TPF z prośbą o potwierdzenie 

prawidłowości  oświadczenia  wykonawcy  dot.  doświadczenia  Pana  W.  K.  zdobytego  w 

ramach Projektu PKP PLK I i Projektu PKP PLK Il. 

W  odpowiedzi  w

ykonawca  TPF  przekazał  Zamawiającemu  obszerne  wyjaśnienia 

oraz  dowody  na  poparcie  tego,  że  Pan  W.  K.,  jako  przedstawiciel  wykonawcy  TPF  w 

ramach Projektu PKP PL

K I i Projektu PKP PLK Il zdobył wymagane przez Zamawiającego 

w  niniejszym  postępowaniu  doświadczenie.  Wyjaśnienia  Wykonawcy  TPF  sp.  z  o.o.  są 

spójne,  logiczne  i  poparte  stosownymi  dowodami,  a  przede  wszystkim  odnoszą  się  do 

postanowień  SIWZ  (wymagań  Zamawiającego),  zatem  Zamawiający  uznał,  że  zasługują 

one na wiarę w całości. 

Zamawiający  wskazał  w  szczególności  na  to,  że  z  przekazanej  przez  wykonawcę 

TPF 

korespondencji roboczej z okresu realizacji ww. Projektów wynika w sposób wyraźny, 

że  Pan  W.  K.  kierował  pracami  zespołu  wykonującego  przez  TPF  opracowania  

w  ramach  Projektu  PKP  PLK  I  i  Projektu  PKP  PL

K  II.  Odwołując  się  do  językowego 

znaczenia sfomułowania „kierować”, zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego 

oznacza ono 

«zarządzać kimś, czymś,  stać na czele czegoś lub wskazywać komuś sposób 

postępowania». I tak, wykonawca TPF przekazał Zamawiającemu korespondencję, z której 

wynika,  że  Pan  W.  K.  wskazywał  innym  członkom  zespołu  projektowego  sposób 

postępowania,  a  Ci  zaś  jego  polecenia  wypełniali,  czego  przejawem  są  chociażby 

polecenia: 

„Zwracam  się  do  wszystkich  Państwa  o  wyjątkowe  zaangażowanie  w  poprawę  tej  wersji 

dokumentacji.  Zostało  zgłoszonych  około  110  uwag.  Bardzo  proszę  o  wyeliminowanie  

a  przynajmniej  stanowczą  próbę  wyeliminowania  ich  wszystkich. Wyłącznie  przy  tej  wersji 

przysługuje  nam  aż  14  dni  kalendarzowych  na  poprawę  dokumentacji.  Powinniśmy  ten 

moment  wykorzystać  i  zakończyć  Etap.  Prośba  też  o  możliwie  szybkie  przesłanie 

ewentualnych  korekt  do  kosztorysu  aby  Pan  J. 

(kosztorysant)  miał  komfort  czasowy  na 

wprowadzenie zmian. Uprzejma prośba także o zachowanie wysokiej estetyki opracowania.” 

- mail z dnia 9 maja 2019 r.; 

„Poniżej przesyłam ustalenia ze spotkania z UG Bogdaniec z dnia 29.05.2019 r. (…). Była 

także  globalna  uwaga  do  proponowanej  konstrukcji  nawierzchni  aby  projektować 

bitumiczną.  Gmina  nie  chciała  by  dróg  o  nawierzchni  z  kruszywa  łamanego.  Proponowali 

drogę  ułożoną  z  płyt  betonowych  -  podobno  jest  to  niedrogie  rozwiązanie.  Uwaga 

dotycząca  dróg  równoległych  (ich  usytuowania)  tyczy  się  całego  projektu.  Na  podstawie 


powyższych  ustaleń  należy  sporządzić  notatkę  oraz  wstępne  porozumienie  uzupełnione  

o  te  rozwiązania.  Oba  dokumenty  w  wersji  edytowalnej  należy  przesłać  do  UG.  

W  załączeniu  przesyłam  skan  listy  obecności  ze  spotkania.  Proszę  o  zamieszczanie 

wszystkich materiałów, notatek itd. Na serwerze FTP.” - mail z dnia 30 maja 2019 r.; 

„ w załączeniu przesyłam otrzymane uwagi do 3 wersji Etapu IV otrzymane przed chwila od 

Zamawiającego. Proszę o przekazanie stanowiska do Uwag maksymalnie do (…). Do końca 

dnia  jutrzejszego  zostaną  przekazane  układy  torowe  skorygowane  o  niniejsze  uwagi.  

W związku z tym proszę o przekazanie plików odniesienia do planu sytuacyjnego, plików do 

schematu wielobranżowego, wsadów do szacunku kosztów najpóźniej do (…)” - mail z dnia 

23 lipca 2019 r.; 

„Witam,  proszę  do  końca  dnia  jutrzejszego  przekazać  Zamawiającemu  stanowisko  do 

uwag w trybie formalnym” - mail z dnia 28 listopada 2019 r.; 

„Proszę  o  dostarczenie  opracowania  papierowego  do  Zamawiającego  zgodnie  

z poniższym wezwaniem.” - mail z dnia 25 czerwca 2020 r. 

Zamawiający podał, iż nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że Pan W. K. pełnił 

w  strukturze  TPF  funkcję  Kierownika  Projektu,  zaś  z  dokumentów  potwierdzających 

przydzielony  mu  zakres  obowiązków  wynika,  że  koordynował  on  działania  pracodawcy, 

podwykonawców  oraz  zespołów  ekspertów  realizujących  zlecenia  klientów  pracodawcy. 

Pan  W.  K. 

podejmował  działania  w  celu  zapewnienia  wykonania  wszystkich  zobowiązań 

kontraktowych  pracodawcy,  a  w  przypadku  stwierdzenia  odchyleń  lub  zagrożenia 

odchylenia  od  powyższego  celu,  zobowiązany  był  do  podejmowania  niezbędnych  działań 

zaradczych.  Przede  wszystkim  jednak,  Pan  W.  K. 

koordynował  wielobranżowo  projekty 

realizowane 

przez pracodawcę, organizował i prowadził spotkania koordynacyjne w ramach 

realizowanych  projektów,  współpracował  z  innymi  pracownikami  oraz  klientami,  prowadził 

korespondencję  oraz  zarządzał  informacją  związaną  z  projektami  -  co  wprost  stanowi  o 

wykonywaniu czynności, w ramach których nabywał doświadczenie wymagane w niniejszym 

zamówieniu. 

Ponadto,  Pan  W.  K. 

był  umocowany  przez  TPF  do  samodzielnego  zastępowania 

TPF we wszystkich czynnościach związanych z realizacją Projektu PKP PLK I oraz Projektu 

PKP PLIK II, jak również do wykonywania wszelkich czynności, według własnego uznania, 

jakie były niezbędne dla bieżącej obsługi obu kontraktów. 

Zamawiający  wskazał,  iż  „istotą  doświadczenia  jest  nabywanie  go  w  wyniku 

powtarzającego  się  wykonywania  określonych  czynności,  co  odpowiada  definicji  tego 

pojęcia.  Mianem  doświadczenia  określa  się  bowiem  ogół  wiadomości  umiejętności 

zdobytych  na  podstawie  obserwacji  i  własnych  przeżyć.”  (tak:  Krajowa  Izba  Odwoławcza  

w w

yroku z dnia 14 lutego 2020 r., sygn. akt: KIO 190/20). Zatem nie sposób w warunkach 


niniejszego postępowania kwestionować fakt, że przedstawiony przez wykonawcę kandydat 

na  stanowisko  Kierownika  Projektu/Koordynatora  Projektu  -  Pan W.  K.  -  wymagane  przez 

Zamawiającego  doświadczenie  posiada,  skoro  wykonawca  TPF  przedstawił  wiarygodne 

dowody  na  poparcie  tego,  zaś  Odwołujący  w  żaden  sposób  swojego  twierdzenia  nie 

dowiódł. 

Zamawiający podniósł także, iż ciężar udowodnienia tego, że oświadczenie złożone 

przez  wykonawcę  TPF  jest  nieprawdziwe  spoczywa  na  Odwołującym.  Przy  czym  samo 

twierdzenie  Odwołującego  w  tym  zakresie,  bez  żadnych  dowodów  na  jego  poparcie,  nie 

może stanowić o sprostaniu ciążącym na Odwołującym obowiązku wykazania podnoszonej 

okoliczności. 

Odnośnie zarzutu  wskazanego  w  punkcie 3  petitum  odwołania Zamawiający  podał, 

że  Odwołujący  nie  wskazał  w  czym  przejawia  się  naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  12  i  17 

ustawy  Pzp  - 

w  jakim  działaniu/zaniechaniu  Zamawiającego  przejawia  się  zarzucane 

naruszenie.  Odwołujący  posłużył  się  jedynie  lakoniczną  konstatacją,  że  OBET  nie  spełnił 

warunków udziału w postępowaniu oraz wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając 

informacje  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego. 

Niemniej, sięgając do uzasadnienia odwołania, Zamawiający zwracał uwagę, że zarzut dot. 

oceny  oferty  wykonawcy  OBET  podniesiony  został,  jak  się  zdaje,  z  pominięciem  faktu,  że  

w  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający  zastosował  „odwrócony  tryb”  oceny  ofert. 

Zamawiający  zgodnie  postanowieniami  rozdziału  VII  pkt  3  SIWZ  wskazał,  że  oceny  ofert  

w  niniejszym  postępowaniu  dokona  w  ramach  procedury  odwróconej,  o  której  mowa  

w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp. Zatem Zamawiający zdecydował, że najpierw dokona oceny 

ofert pod kątem przesłanek odrzucenia określonych w art. 89 ust. 1 ustawy Pzp, a następnie 

dokona  ceny  ofert  pod  kątem  kryteriów  określonych  SIWZ,  by  finalnie  zbadać  czy 

wykonawca,  którego  oferta  została  oceniona  jako  najkorzystniejsza,  nie  podlega 

wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający wskazał, że oferta 

wykonawcy  OBET  nie  została  oceniona  jako  najkorzystniejsza,  zatem  Zamawiający  nie 

mógł  wykluczyć  wykonawcy  składającego  taką  ofertę  -  wszak  brak  mu  było  ku  temu 

podstaw formalnych. Zamawiający przywołał wyrok KIO z dnia 6 marca 2018 r., sygn. akt: 

KIO  298/18  dotyczący  tzw.  procedury  odwróconej.  Stosownie  do  powyższego,  nie  sposób 

uznać,  że  jakiekolwiek  działania  Zamawiającego  w  powyższym  zakresie  mogłyby,  choćby 

potencjalnie,  być  sprzeczne  z  przepisami,  których  naruszenie  zarzuca  Zamawiającemu 

Odwołujący, zaś zarzut sam - jest przedwczesny. 

W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp Zamawiający wskazał, iż 

Odwołujący  nie  uzasadnił  postawionego  zarzutu.  Wobec  braku  twierdzeń,  do  których 

Zamawiający  mógłby  się  merytorycznie  odnieść,  Zamawiający  wskazał,  że  w  części  III 


uzasadnienia (odpowiedź na zarzut ad. 1 i ad. 2) wyczerpująco uzasadnił, że postulowane 

przez Odwołującego, jako rzekomo niezgodne z ustawą Pzp, zachowanie Zamawiającego, 

prowadziłoby  do  oczywistego  naruszenia  zasad  równego  traktowania  wykonawców  

i zachowania uczciwej konkurencji. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestników  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i  stanowisk  Stron 

i  Uczestników,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 528 ustawy n

Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów 

ustawy  Pzp,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  

o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy nPzp. 

Zamawiający  w  dniu  23  marca  2021  r.  powiadomił  wykonawców  o  wniesionym 

odwołaniu.  

Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę TPF Sp. z o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  wykonawcę  Ośrodek  Badawczy  Ekonomiki  Transportu  

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego odpowiednio w dniu 25 i 26 marca 2021 r. po stronie Zamawiającego.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  s

prawy  Izba  uwzględniła  dokumentację 

postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności 

ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami 

oraz  wyjaśnieniami  i  modyfikacjami,  ofertę  wykonawcy  TPF  wraz  z  wyjaśnieniami  

i uzupełnieniami, ofertę wykonawcy OBET oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej 

oferty z dnia 11 marca 2021 r.  

Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również  stanowiska  i  oświadczenia  Stron 

i  Uczestników  postępowania  odwoławczego  złożone  w  pismach  oraz  ustnie  do  protokołu 

posiedzenia  i rozprawy  w  dniu  13  maja  2021  r.

,  w  tym  odpowiedź  na  odwołanie  

z załącznikami.  

Izba włączyła w poczet materiału dowodowego dowody złożone przez Odwołującego, 

tj.:  

1. wyciąg ze specyfikacji PKP PLK dla zamówienia referencyjnego dotyczącego linii E 75; 

2. pismo PKP PLK S.A. z dnia 15.02.2018 r. 


3. umowa nr 60/039/0022/17/ZI; 

4. pismo TPF Sp. z o.o. z dnia 11.01.2018 r. wraz z zał. nr 1; 

5. wydruk ze strony internetowej Linkedin 

dot. doświadczenia p. W. K.; 

6. wydruk ze strony internetowej Linkedin 

dot. doświadczenia p. W. K.; 

7. pismo PKP PLK S.A. z dnia 1.03.2018 r.; 

8.  wyciąg  ze  specyfikacji  PKP  PLK  S.A.  dla  zamówienia  referencyjnego  dotyczące  linii  18, 

9. pismo TPF z dnia 13.02.2018 r. wraz z 

zał. nr 1; 

10. pismo PKP PLK S.A. z dnia 13.03.2018 r.; 

11. w

yciąg z projektu umowy dla zamówienia referencyjnego dot. linii 18, 203; 

12.  korespondencja  e-mailowa  z  13.01.2020  r. 

wraz  z  załącznikiem  stanowiącym 

sprawozdanie tygodniowe nr 106. 

Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy pismo wykonawcy TPF z dnia 11 maja 2021 

r. wraz z załącznikami, tj.: 

1. pismo PKP PLK S.A. z dnia 13.03.2018 r.; 

2. pismo PKP PLK S.A. z dnia 15.02.2018 r.; 

3. pełnomocnictwo nr 189/WK/18; 

4. pe

łnomocnictwo nr 190/WK/18; 

5. wyciąg z umowy o pracę na czas określony z dnia 28.06.2018 r.; 

wyciąg z umowy o współpracy z dnia 30.04.2019 r.; 

7. protokół ze spotkania Zespołu Negocjacyjnego z dnia 17.04.2019 r.; 

8. sprawozdanie tygodniowe nr 106; 

9. e-mail z dnia 25.06.2020 r.; 

10. e-mail z dnia 28.11.2019 r.; 

11. protokół z Rady Projektowej nr 14 z dnia 06.05.2019 r.; 

12. e-mail z dnia 30.05.2019 r.; 

13. e-mail z dnia 23.07.2019 r.; 

14. e-mail z dnia 09.05.2019 r. 

15.  e-mail  z  dnia  13.05.2021  r.  wraz  z 

zał.  –  protokołem  odbioru  końcowego  z  dnia 

30.10.2020 r.; 

16.e-

mail z dnia 13.05.2021 r. wraz z zał. – SIWZ dot. linii E 75; 

17. e-

mail z dnia 20.01.2020 r. wraz z zał. – skorygowany raport tygodniowy nr 106. 

Izba po wysłuchaniu stanowisk Stron i Uczestników – na podstawie art. 541 ustawy 

nPzp - 

oddaliła wniosek Odwołującego o dopuszczenie dowodu z zeznań świadka p. A. Ż. na 

okoliczność „realizacji przez p. A. Ż. zamówień referencyjnych realizowanych na rzecz PKP 

PLK  na  stanowisku  Koordynatora  Pr

ojektu  oraz  na  okoliczność  wykazania  braku  realizacji 


zamówień  referencyjnych przez  osobę  wskazaną przez  TPF tj.  p. W.  K.  jako  Koordynatora 

Projektu/Kierownika Projektu.” 

Zgodnie  z  art.  541  ustawy  nPzp,  Izba  odmawia  przeprowadzenia  wnioskowanych 

dowodów, jeżeli fakty będące ich przedmiotem zostały już stwierdzone innymi dowodami lub 

gdy zostały powołane jedynie dla zwłoki. W ocenie Izby ww. dowód został powołany jedynie 

dla zwłoki. Okolicznością bezsporną między Stronami postępowania odwoławczego było to, 

iż p. A. Ż. pełniła funkcję Koordynatora Projektu w ramach zamówień realizowanych na rzecz 

PKP  PLK  S.A.  dotyczących  linii  E  75  oraz  linii  18,203.  Jednocześnie  w  toku  rozprawy 

Odwołujący  nie  zakwestionował  i  nie  odniósł  się  do  dowodów  złożonych  przez  TPF  przy 

piśmie procesowym z dnia 11 maja 2021 r. dotyczących zakresu uprawnień/obowiązków p. 

W.  K. 

przy  wykonywaniu  referencyjnych  zamówień  w  kontekście  postawionego  w  SIWZ 

doświadczenia  dla  osoby  dedykowanej  na  stanowisko  Kierownika  Projektu/Koordynatora 

Projektu. 

Co  więcej,  Odwołujący  nie  przedstawił  dowodów  na  to,  iż  p.  A.  Ż.  kierowała 

zespołem projektowym. Ponadto w ocenie Izby Odwołujący błędnie wywodził z okoliczności, 

iż skoro p. A. Ż. pełniła funkcję Koordynatora Projektów w ramach zamówień wykonanych na 

rzecz  PKP  PLK  S.A.,  to  jednocześnie  p.  W.  .  nie  mógł  pełnić  funkcji  Kierownika  Projektu. 

Podsumowując,  w  ocenie  Izby,  materiał  dowodowy  zgromadzony  w  niniejszej  sprawie 

umożliwiał rozstrzygnięcie sporu co do istoty, a przeprowadzenie ww. dowodu prowadziłoby 

do zwłoki w postępowaniu. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Zgodnie  z  rozdziałem  V  pkt  1  ppkt  1.2.2  SIWZ,  o  udzielenie  zamówienia  mogą 

ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy  wykażą,  że  dysponują  lub  będą  dysponować  na  etapie 

realizacji  umowy  w  sprawie  niniejszego  zamówienia  publicznego,  zdolnymi  do  wykonania 

zamówienia  osobami,  zgodnie  z  poniższym  wyszczególnieniem,  w  tym  m.in.  Kierownikiem 

Projektu/  Koordynatorem  Projektu 

–  1  osoba  posiadającą  wykształcenie  wyższe  oraz  która  

w  okresie  ostatnich 

5  (pięciu)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  posiada 

doświadczenie  w  kierowaniu  zespołem  projektowym,  który  opracował  minimum  2  (dwie) 

koncepcje  programowo-przestrzenne  lub  2  (dwa)  projekty  budowlane  lub  2  (dwa)  studia 

wy

konalności 2 (dwa) studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla inwestycji liniowych 

w zakresie transportu kolejowego.  

W  rozdziale  VII  pkt  3  SIWZ  Zamawiający  poinformował,  że  w  pierwszej  kolejności 

dokona  oceny  ofert  pod  kątem  przesłanek  odrzucenia  oferty  w  trybie  art.  89  ust.  1  Ustawy 

Pzp,  po  czym  oferty  nie  podlegające  odrzuceniu  zgodnie  z  art.  24aa  Ustawy  Pzp  zostaną 

ocenione  pod  kątem  kryteriów  określonych  w  SIWZ,  a  następnie  zbada,  czy  Wykonawca, 


którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia 

warunki udziału w postępowaniu.  

Pismem  z  dnia  17  lutego  2021  r.  Zamawiający  wezwał  wykonawcę  TPF  w  trybie  

art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp  do  złożenia  m.in.:  wykazu  usług  (załącznik  nr  4  do  SIWZ)  oraz 

wykazu osób (załącznik nr 5 do SIWZ). 

Wykonawca TPF pismem z dnia 1 marca 2021 r. złożył m.in. wykaz  osób, w którym 

na  stanowisko  Kierownika  Projektu/

Koordynatora  Projektu  wskazał  p.  W.  K.  .  Wykonawca 

wskazał,  iż  p. W.  K.  zdobył  wymagane  przez  Zamawiającego    na  potwierdzenie  warunków 

udziału  w  postępowaniu  doświadczenie  będąc  Kierownikiem  Projektu  w  latach  08.2018  -

10.2020 w następujących projektach: 

Opracowanie  dokumentacji  przedprojektowej  dla  projektu „Prace  na  linii  E  75  na  odcinku 

Białystok  -  Suwałki  -  Trakiszki  (granica  państwa)”,  etap  II  odcinek  Ełk  -  Trakiszki  (granica 

państwa) - studium wykonalności dla inwestycji liniowych w zakresie transportu kolejowego; 

Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na liniach kolejowych 18, 

203  na  odcinku  Bydgoszcz  - 

Piła  -  Krzyż  -  Gorzów  Wlkp.  -  Kostrzyn  wraz  z  elektryfikacją 

odcinka  Piła  -  Kostrzyn"  w  ramach  projektu  „Prace  przygotowawcze  dla  wybranych 

projektów” - studium wykonalności dla inwestycji liniowych w zakresie transportu kolejowego. 

Powyższe usługi zostały wykonane na rzecz PKP PLK. 

W dniu 11 marca 2021 r. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty 

wykonawcy  TPF  Sp.  z  o.o.  Na  drugim  miejscu  w  rankingu  ofert  znalazła  się  oferta 

wykonawcy  Ośrodek  Badawczy  Ekonomiki  Transportu  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie. 

Na miejscu trzecim uplasowała się oferta Odwołującego. 

Pismem z dnia 24 marca 2021 r. Zamawiający wystąpił do wykonawcy TPF z prośbą 

o potwierdzenie wskazanego w ofercie doświadczenia kierownika projektu – p. W. K. . 

Pismem  z  dnia  23  kwietnia  2021  r.  wykonawca  TPF  przedstawił  stanowisko  oraz 

materiał dowodowy w zakresie posiadanego przez p. W. K. doświadczenia.  

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Nie  potwierd

ził  się  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania  wykonawcy  TPF,  pomimo  iż  wykonawca  ten 

wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając informacje mogące mieć istotny wpływ na 

decyzje  podejmowane  prze

z  Zamawiającego  oraz  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy 

przedstawieniu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. 


Istota sporu sprowadzała się do rozstrzygnięcia kwestii, czy wskazany przez TPF do 

pełnienia  funkcji  Kierownika  Projektu/Koordynatora  Projektu  p.  W.  K.  posiadał  wymagane 

przez Zamawiającego doświadczenie w kierowaniu zespołem projektowym, który opracował 

minimum 2 (dwie) koncepcje programowo-przestrzenne lub 2 (dwa) projekty budowlane lub 2 

(dwa)  studia  wykonalności  2  (dwa)  studia  techniczno-ekonomiczno-środowiskowe  dla 

inwestycji liniowych w zakresie transportu kolejowego.  

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, z 

postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Izba 

wskazuje,  iż  wykluczenie  wykonawcy  na  ww.  podstawie  prawnej  możliwe  jest  

w  przyp

adku łącznego wystąpienia okoliczności,  o których mowa w  tej regulacji.  Powyższa 

podstawa  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  znajdzie  zatem  zastosowanie,  jeżeli 

wykonawcy  będzie można przypisać lekkomyślność  lub  niedbalstwo w  zależności  od  stanu 

jego świadomości. Przy lekkomyślności dłużnik (wykonawca) zdaje sobie sprawę z tego, że 

określone  zachowanie  może  prowadzić  do  naruszenia  zobowiązania,  ale  bezpodstawnie 

sądzi, iż uda mu się jednak tego uniknąć. Przy niedbalstwie natomiast dłużnik (wykonawca) 

nie 

zdaje  sobie  sprawy,  choć  powinien,  że  określone  zachowanie  prowadzić  będzie  do 

naruszenia przez niego zobowiązania.  

Z kolei  pod  pojęciem  „informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego”,  o  których 

mowa  w  ww.  przepisie  należy  rozumieć  takie  informacje,  które  pozostają  w  sprzeczności  

z  istniejącym  stanem  faktycznym.  Innymi  słowy  są  to  informacje  nieprawdziwe,  niezgodne  

z  rzeczywistością,  a  których  podanie  przez  wykonawcę  skutkuje  mylnym  przekonaniem 

zamawiającego co do istniejącej rzeczywistości. Istotna jest zatem treść informacji podanych 

przez  wykonawcę,  jak  również  to  jaki  skutek  mogły  one  wywołać  w  świadomości  danego 

zamawiającego.  Jednocześnie  podkreślić  należy,  iż  w  świetle  ww.  przepisu  wykluczeniu 

podlega  wykonawca  za  podanie  wprowadzających  w  błąd  informacji,  które  nie  muszą 

wpływać na działania zamawiającego, ale wystarczy, że mogą mieć istotny wpływ na decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.  

Ponadto do informacji mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  co  do  zasady,  można  zaliczyć 

informacje  stanowiące  podstawę wyboru oferty najkorzystniejszej,  wykluczenia  wykonawcy, 

czy też odrzucenia jego oferty. 

W  ocenie  Izby  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  nie  zostały  spełnione  przesłanki 

wskazane  w  ar

t.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  warunkujące  wykluczenie  wykonawcy  TPF  

z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia.  


Rozpoznając  ww.  zarzut  w  granicach  wyznaczonych  treścią  odwołania  w  pierwszej 

kolejności  Izba  wskazuje,  iż  Zamawiający  w  ramach  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego w rozdziale V pkt 1 ppkt 1.2.2 SIWZ nie wymagał, aby wykonawca dysponował 

osobami,  które  posiadały  doświadczenie  w  pełnieniu  określonej  (nazwanej)  funkcji,  tj. 

Koordynatora  Projektu/Kierownika  Projektu

,  a    jedynie  oczekiwał,  aby  osoba  dedykowana 

na  ww.  stanowisko 

–  podczas  realizacji  niniejszego  zamówienia  -  posiadała  stosowne 

doświadczenie  w  kierowaniu  zespołem  projektowym,  który  opracował  wskazane  w  SIWZ 

dokumenty. 

Powyższe  Zamawiający  uzasadniał  tym,  że  decydujące  znaczenie  ma 

rzeczywiście  zdobyte  doświadczenie  przez  osoby,  którymi  posługiwać  się  będzie 

wykonawca  przy  realizacji  zamówienia,  nie  zaś  tytulatura,  pod  którą  może  kryć  się  zgoła 

odmienny  zakres  czynności,  w  stosunku  do  tych,  które  dla  Zamawiającego  mają  istotne 

znaczenie.  A  zatem  ocena,  czy  osoba 

dedykowana  przez  wykonawcę  na  Koordynatora 

Projektu/Kierownika  Projektu  do  pełnienia  w  ramach  przedmiotowego  zamówienia 

publicznego 

spełnia  ww.  warunek  udziału  w  postępowaniu,  czy  też  nie,  winna  nastąpić 

przez  pryzmat  jej 

faktycznego  doświadczenia  (zakresu  obowiązków  lub  uprawnień)  przy 

realizacji  zamówień  referencyjnych.  W  tym  miejscu  dostrzec  należy,  iż  Zamawiający  nie 

uszczegółowił  w  ramach  postawionego  warunku  udziału  w  postępowaniu,  jaki  zakresem 

czynności/obowiązków/uprawnień  winna  legitymować  się  osoba  dedykowana  na  rzeczone 

stanowisko, aby posiadane przez nią doświadczenie „w kierowaniu zespołem projektowym” 

spełniało  wymogi  SIWZ.  Z  treści  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  wynika  też,  iż 

osoba  dedykowana  na  ww.  stanowisko 

miała  posiadać  doświadczenie  w  kierowaniu 

zespołem  projektowym  niejako  „od  początku  do  końca”  opracowania  stosownego 

dokumentu dla inwestycji liniowych w zakresie transportu kolejowego.  

Następnie Izba stwierdza, iż wykonawca TPF w złożonym wykazie osób (załącznik nr 

5  do  SIWZ) 

nie  oświadczył,  że  p.  W.  K.  posiada  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji 

„Koordynatora  Projektu”  w  ramach  zamówień  referencyjnych  wykonanych  na  rzecz  PKP 

PLK  S.A.  Poza  sporem 

między  Stronami  postępowania  odwoławczego  była  również 

okoliczność, iż p. W. K. zajmuje od sierpnia 2018 r. w strukturze TPF stanowisko Kierownika 

projektu,  co  potwierdzają  dowody  złożone  przez  TPF  (umowa  o  pracę  na  czas  określony 

zawarta w dniu 28 czerwca 2018 r.). 

Dalej zauważyć należy, iż bezsporna między Stronami 

postępowania odwoławczego była okoliczność, że początkowo p. J. Z. a następnie p. A. Ż. 

(pracownicy Infra 

– Centrum Doradztwa Sp. z o.o. będącej podwykonawcę TPF Sp. z  o.o. 

przy  realizacji  zamówień  na  rzecz  PKP  PLK)  pełniły  na  projektach  referencyjnych  funkcję 

Koordynatora Projektu, co potwierdzają złożone przez Odwołującego pisma PKP PLK z dnia 

13 marca 2018 r. oraz z dnia 15 lutego 2018 r. W ocenie Izby 

okoliczność, że p. A. Ż. była 

Koordynatorem  P

rojektów  wykonanych  na  rzecz  PKP  PLK  nie  podważa  tego,  iż 


kierownikiem  obu 

projektów  z  ramienia  wykonawcy  TPF  posiadającym  stosowne 

doświadczenie był p. W. K. . 

Kolejno 

Izba stwierdza, iż odwołujący się Wykonawca nie zakwestionował dowodów 

złożonych  przez  TPF  przy  piśmie  procesowym  z  dnia  11  maja  2021  r.  wskazujących  na 

doświadczenie  p.  W.  K.  w  kierowaniu  zespołem  projektowym  przy  wykonywaniu 

referencyjnych zamówień (dowód nr 9, 10, 12, 13, 14). Z załączonej do pisma procesowego 

TPF korespondencji 

elektronicznej wynika, że p. W. K. wskazywał innym członkom zespołu 

projektowego  sposób  postępowania,  czego  przejawem  są  chociażby  polecenia  

o treści: „Zwracam się do wszystkich Państwa o wyjątkowe zaangażowanie w poprawę tej 

wersji dokumentacji. Zostało zgłoszonych około 110 uwag. Bardzo proszę o wyeliminowanie 

a  przynajmniej  stanowczą  próbę  wyeliminowania  ich  wszystkich. Wyłącznie  przy  tej  wersji 

przysługuje  nam  aż  14  dni  kalendarzowych  na  poprawę  dokumentacji.  Powinniśmy  ten 

moment  wykorzystać  i  zakończyć  Etap.  Prośba  też  o  możliwie  szybkie  przesłanie 

ewentualnych  korekt  do  kosztorysu  aby  Pan  J. 

(kosztorysant)  miał  komfort  czasowy  na 

wprowadzenie zmian. Uprzejma prośba także o zachowanie wysokiej estetyki opracowania.” 

e  - 

mail  z  dnia  9  maja  2019  r.,  czy  „Poniżej  przesyłam  ustalenia  ze  spotkania  z  UG 

Bogdaniec  z  dnia  29.05.2019  r.  (…).  Była  także  globalna  uwaga  do  proponowanej 

konstrukcji  nawierzchni  aby  projektować  bitumiczną.  Gmina  nie  chciała  by  dróg  

o  nawierzchni  z  kruszywa  łamanego.  Proponowali  drogę  ułożoną  z  płyt  betonowych  - 

podobno  jest  to  niedrogie  rozwiązanie.  Uwaga  dotycząca  dróg  równoległych  (ich 

usytuowania)  tyczy  się  całego  projektu.  Na  podstawie  powyższych  ustaleń  należy 

sporządzić  notatkę  oraz  wstępne  porozumienie  uzupełnione  o  te  rozwiązania.  Oba 

dokumenty w wersji edytowalnej należy przesłać do UG. W załączeniu przesyłam skan listy 

obecności  ze  spotkania.  Proszę  o  zamieszczanie  wszystkich  materiałów,  notatek  itd.  Na 

serwerze FTP.” – e - mail z dnia 30 maja 2019 r., czy „w załączeniu przesyłam otrzymane 

uwagi  do  3  wersji 

Etapu  IV  otrzymane  przed  chwilą  od  Zamawiającego.  Proszę  

o  przekazanie  stanowiska  do  Uwag  maksymalnie  do  (…).  Do  końca  dnia  jutrzejszego 

zostaną przekazane układy torowe skorygowane o niniejsze uwagi. W związku z tym proszę 

o  przekazanie  plików  odniesienia  do  planu  sytuacyjnego,  plików  do  schematu 

wielobranżowego, wsadów do szacunku kosztów najpóźniej w poniedziałek (29.07.2019 r.) 

do godziny 15. Resztę opracowania proszę przekazać najpóźniej we wtorek (30.07.2019 r.) 

do godziny 15 (…)” – e - mail z dnia 23 lipca 2019 r., czy też „Witam, proszę do końca dnia 

jutrzejszego przekazać Zamawiającemu stanowisko do uwag w trybie formalnym” – e - mail 

z  dnia  28  listopada  201

9  r.,  czy  „Proszę  o  dostarczenie  opracowania  papierowego  do 

Zamawiającego zgodnie z poniższym wezwaniem.” – e - mail z dnia 25 czerwca 2020 r. 


W  toku  rozprawy  przed  Izbą  Odwołujący  nie  zakwestionował  także  zakresu 

obowiązków  wynikającego  z  umowy  o  pracę  zawartej  przez  TPF  z  p.  W.  K.  

w  dniu  28  czerwca  2018  r. 

oraz  umowy  o współpracy  nr  01/INF/WK/2019 (dowód  nr  5 i  6 

przy  piśmie  procesowym  TPF),  jak  i  zakresu  pełnomocnictw  nr  189/WK/18  oraz  nr 

189/WK/18 (dowód nr 3 i 4 przy piśmie procesowym TPF). 

I tak wskazać należy, że jak wynika z § 3 umowy o pracę, do obowiązków p. W. K. 

należało  m.in.  pełnienie  roli  przedstawiciela  Pracodawcy  w  zakresie  wynikającym  z 

udzielonych  przez  Pracodawcę  pełnomocnictw  i  reprezentowanie  Pracodawcy  wobec  jej 

klientów  i  zespołów  ekspertów  realizujących  zlecenia  Pracodawcy,  koordynacja  działań 

Pracodawcy,  Podwykonawców  oraz  zespołów  ekspertów  realizujących  zlecenia  klientów 

Pracodawcy, 

podejmowanie  adekwatnych  działań  w  celu  zapewnienia  wykonania 

wszystkich zob

owiązań kontraktowych Pracodawcy, a w przypadku stwierdzenia odchylenia 

lub  zagrożenia  odchylenia  od  powyższego  celu,  także  niezbędnych  działań  zaradczych  w 

celu  zapobiegania  niepowodzeniom,  koordynacja  wielobranżowa  Projektów  realizowanych 

przez  Pracodawc

ę,  czy  wykonywanie  innych  prac  związanych  z  prawidłową  realizacją 

projektów oraz innych czynności i prac zleconych przez Pracodawcę. Jednocześnie w dniu 

30  kwietnia  2019  r.  na  mocy  umowy  o  współpracy  pomiędzy  TPF  a  p.  W.  K.  zakres 

obowiązków tej osoby został rozszerzony w § 2 pkt 2b) o nadzór nad Działem Infrastruktury 

w części dotyczącej projektowania w branży kolejowej.  

Izba wskazuje, iż z dowodów nr 3 i 4 złożonych przez TPF wynika także, iż p. W. K. 

został umocowany przez TPF do samodzielnego wykonywania wszystkich czynności, w tym 

wszelkich  czynności  kontrolnych  związanych  z  realizacją  projektu  „Prace  na  liniach 

kolejowych 18, 203 na odcinku Bydgoszcz 

– Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn wraz z 

elektryfikacją  odcinka  Piła  –  Kostrzyn”  oraz  „Prace  na  linii  E75  na  odcinku  Białystok  – 

Suwałki  –  Trakiszki  (granica  państwa),  etap  II  odcinek  Ełk  –  Trakiszki  (granica  państwa)”. 

Pan W. K. 

na mocy udzielonych pełnomocnictw był również upoważniony do wykonywania 

wszelkich  czynno

ści,  według  własnego  uznania,  jakie  były  niezbędne  dla  bieżącej  obsługi 

obu kontraktów. 

Co więcej, z dowodów przedłożonych przez TPF (nr 7 i 11 przy piśmie procesowym 

z dnia 11 maja 2021 r.) wynika, iż p. W. K. brał udział w spotkaniu Zespołu Negocjacyjnego 

dotyczącego prac na linii E75 z dnia 17 kwietnia 2019 r. oraz w Radzie Projektowej nr 14 z 

dnia 6 maja 2019 r. 

dotyczącej prac na linii 18, 203. W obydwu ww. dokumentach p. W. K. 

figurował jako Kierownik Projektu TPF.  

Oceny  Izby  w  okol

icznościach  przedmiotowej  sprawy  nie  zmienił  sporny  (jako 

jedyny)  dowód  ze sprawozdania tygodniowego nr  106  za okres  6.01.2020  –  12.01.2020 r. 

przedstawiony  zarówno  przez  Odwołującego,  jak  i  Przystępującego  TPF.  Ww.  dokumenty 


różniły  się  podpisem  osoby,  która  sporządziła  przedmiotowy  dokument  (Odwołujący  złożył 

ww. sprawozdanie z podpisem p. A. 

Ż., a Przystępujący TPF przedstawił ww. sprawozdanie 

z  podpisem  p.  W.  K.)

,  inna  była  także  treść  obu  raportów.  Izba,  wobec  braku  twierdzeń 

przeciwnych 

ze  strony  Odwołującego,  za  wiarygodne  uznała  stanowisko  wykonawcy  TPF, 

który  w  toku  rozprawy  wyjaśnił,  że  „prawdopodobnie  było  tak,  że  p.  A.  Ż.  przygotowała 

projekt 

raportu,  Zamawiający  go  nie  zaakceptował,  a  następnie  raport  został  poprawiony 

przez  p.  W.  K. 

i  według  wiedzy  Przystępującego  przyjęty  w  takim  kształcie  przez 

Zamawiającego.”  Powyższe  stanowisko  wykonawcy  TPF  znajduje  potwierdzenie  w 

chronologii  czasowej.  Wskazać  należy,  iż  przedłożone  przez  Odwołującego  sprawozdanie 

nr  106  zawiera  e-mail  p.  A. 

Ż. z dnia 13 stycznia 2020 r., podczas gdy przedłożony przez 

Przystępującego TPF dowód zawiera e-mail z dnia 20 stycznia 2020 r. skierowany do PKP 

PLK

, w którym p. W. K. przesyła skorygowany raport tygodniowy nr 106. 

Ma

jąc na uwadze powyższe Izba uznała, iż Odwołujący nie podważył prawdziwości 

oświadczenia wykonawcy TPF dotyczącego doświadczenia p. W. K. w kierowaniu zespołem 

projektowym 

przy  realizacji  kontraktów  wykonanych  na  rzecz  PKP  PLK.  Odwołujący  nie 

podważył dowodów złożonych przez TPF przy piśmie procesowym z dnia 11 maja 2021 r., 

które  szczegółowo  zostały  omówione  powyżej,  przez  co  w  konsekwencji  nie  udźwignął 

ciążącego  na  nim  obowiązku  dowodowego  wynikającego  z  art.  534  ust.  1  ustawy  nPzp. 

Dowody 

złożone 

przez 

Odwołującego 

nie 

wniosły 

nic 

do 

sprawy,  

w  szczególności  nie  potwierdzały,  że  to  p.  A.  Ż.  kierowała  zespołem  projektowym  

w  ramach  referencyjnych  zamówień.  Brak  było  zatem  podstaw  do  uznania,  iż  wskazany 

przez  TPF  na  stanowisko  Koordynatora  Projektu/Kierownika  Projektu  p.  W.  K. 

nie  nabył 

doświadczenia  wymaganego  przez  Zamawiającego  w  ramach  ww.  warunku  udziału  

w postępowaniu. 

Podsumowując,  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby  Odwołujący  nie  wykazał,  by 

oświadczenie wykonawcy TPF dotyczące doświadczenia osoby dedykowanej na stanowisko 

Koordynatora  Projektu/Kierownika  Projektu  było  informacją  nieprawdziwą.  Jako  że  odpadła 

podstawowa  przesłanka  wykluczenia  wykonawcy  z  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp 

polegająca  na  podaniu  przez  wykonawcę  informacji  wprowadzających  zamawiającego  

w  błąd,  tj.  pozostających  w  sprzeczności  z  istniejącym  stanem  faktycznym,  brak  było 

podstaw do wykluczenia wykonawcy TPF na ww. podstawie prawnej.  

Nie potwierdził  się  zarzut  naruszenia art.  24  ust.  1 pkt  12  oraz  art.  24  ust.  1 pkt  17 

ustawy  Pzp  pomimo,  iż  wykonawca  OBET  nie  spełnił  warunków  udziału  w  postępowaniu 

oraz  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przedstawiając  informacje  mogące  mieć  istotny 

wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego. 


Zgodnie z art. 24 ust. 1 pk

t 12 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 

lub  nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie 

wykazał  braku  podstaw  wykluczenia.  Stosownie  do  pkt  17  ust.  1  art.  24  ustawy  Pzp, 

wykluczeniu  podlega  także  wykonawca,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ 

na decyzje podejmowane przez zam

awiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

W  myśl  art.  24aa  ust.  1  ustawy  Pzp,  zamawiający  może,  w  postępowaniu 

prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  najpierw  dokonać  oceny  ofert,  

a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, 

nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość 

została  przewidziana  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  lub  w  ogłoszeniu  

o  zamówieniu.  Wskazać  należy,  iż  istota  tzw.  „procedury  odwróconej”  sprowadza  się  

w  pierwszej  kolejności  do  zbadania,  czy  w  stosunku  do  oferty  danego  wykonawcy  nie 

zachodzą  podstawy  do  jej  odrzucenia,  a  następnie  do  dokonania  oceny  oferty  w  świetle 

ustanowionych kryteriów oceny ofert. Dopiero w stosunku do najwyżej ocenionej oferty, ale 

przed jej wyborem, zamawiający dokonuje oceny podmiotowej wykonawcy, tj. bada wstępne 

oświadczenie,  a  następnie  żąda  złożenia  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  1  lub  2  ustawy 

Pzp.  

Skoro  zatem  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  nie  było  sporne,  iż 

Zamawiający  w  rozdziale  VII  pkt  3  SIWZ  przewidział  zastosowanie  tzw.  „procedury 

odwróconej”,  a  oferta  wykonawcy  OBET  nie  została  najwyżej  oceniona  w  świetle  kryteriów 

oceny ofert

, to Zamawiający na obecnym etapie postępowania o udzielenie zamówienia nie 

dokonał weryfikacji podmiotowej ww. wykonawcy w świetle przesłanek wskazanych w art. 24 

ust.  1  ustawy  Pzp.  Wobec  powyższego  nie  można  stwierdzić,  iż  Zamawiający  zaniechał 

czynności  wykluczenia  wykonawcy  OBET  z  przedmiotowego  postępowania.  Tym  samym 

zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12  i  17  ustawy  Pzp 

podniesiony  względem wykonawcy 

OBET nie zasługiwał na uwzględnienie.  

W  okolicznościach  rozpoznawanego  sporu  nie  potwierdziły  się  –  skorelowane  

z  zasadniczymi  zarzutami  odwołania  -  zarzuty  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp,  jak 

również  zarzut  naruszenia  art.  92  ust.  1  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  poprzez 

dokonanie wyboru oferty wykonawcy TPF jako najkorzystniejszej.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy nPzp w zw. z § 5 pkt 2 lit. a) i b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 

r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Wobec powyższego Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz 

Zamawiającego  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz 

kosztów dojazdu stanowiące łącznie kwotę 3900 zł.  

Przewodniczący:      ……………………………..