KIO 9/21, Sygn. akt: KIO 16/21, Sygn. akt: KIO 61/21, Sygn. akt: KIO 136/21 WYROK dnia 31 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 21.05.2021

Sygn. akt: KIO 9/21,  

Sygn. akt: KIO 16/21, 

Sygn. akt: KIO 61/21, 

Sygn. akt: KIO 136/21 

WYROK 

z dnia 31 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Brzeska 

                           Anna Chudzik 

                            Renata Tubisz  

                                      Protokolant: 

Piotr Cegłowski  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniach: 9 lutego 2021 r., 23 lutego 2021, 29 marca 2021 r.  w 

Warszawie odwołań wniesionych w dniu: 

1)  4  stycznia  2021  r.  przez  wykonawc

ę  Hochtief  Polska  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie, 

2)  4 stycznia 2021 r. przez 

wykonawcę PORR S.A. z siedzibą w Warszawie,  

3)  4  stycznia  2021  r.  przez 

wykonawcę  Mostostal  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie

8  stycznia  2021  r.  przez  wykonawcę  Mostostal  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Uniwersytet  Jagielloński  – 

Collegium Medicum z siedzibą w Krakowie  


przy udziale 

wykonawców: 

Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie po 

stronie 

Odwołującego w sprawie o sygn. akt KIO 9/21, KIO 16/21 

PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego w sprawie o sygn. akt KIO 9/21, KIO 61/21, KIO 136/21, 

3)  Re-

Bau  Sp.  Z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego w sprawie o sygn. akt KIO 9/21, KIO 16/21, KIO 61/21, 136/21, 

orzeka: 

1.  O

ddala odwołanie o sygn. akt KIO 9/21, 

A) 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Hochtief  Polska  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie i:  

a)  zalicza  w  poc

zet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Hochtief Polska S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 

Uwzględnia  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  16/21  i  nakazuje  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  PORR  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie i dokonanie ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty wykonawcy 

PORR S.A. z siedzibą w Warszawie a także nakazuje Zamawiającemu przekazanie 

wykonawcom  uzasadnienia  przyznanej  wykonawcom  punktacji  w  ramach 

kryterium „Koncepcja”,  

A) 

kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  -  Uniwersytet  Jagielloński  – 

Collegium Medicum z siedzibą w Krakowie i:  

a) 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  

PORR S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 

b) 

zasądza  od  Zamawiającego  -  Uniwersytetu  Jagiellońskiego  –  Collegium 

Medicum z siedzibą w Krakowie na rzecz Odwołującego: wykonawcy PORR S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  23  600  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  trzy  tysiące 


sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z 

tytułu uiszczonego wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika, 

3.  O

ddala odwołanie o sygn. akt KIO 61/21, 

A) 

kosztami postępowania obciąża wykonawcę Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą 

w Warszawie i:  

a) 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  

Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 

Uwzględnia  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  136/21  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego 

oceny  ofert  w  kryterium  „Koncepcja”  i  nakazuje  Zamawiającemu  przekazanie 

wykonawcom  uzasadnienia  przyznanej  wykonawcom  punktacji  w  ramach 

kryterium „Koncepcja”,  

W pozostałym zakresie odwołanie o sygn. akt KIO 136/21 oddala,  

A) 

kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  i  wykonawcę  Mostostal 

Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie w części ½ i:  

a) 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  

Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania; 

b) 

zasądza  od  Zamawiającego  -  Uniwersytetu  Jagiellońskiego  –  Collegium 

Medicum z siedzibą w Krakowie na rzecz wykonawcy Mostostal Warszawa S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  10  000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych 

zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  połowy 

uiszczonego wpisu;  


Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1919  ze  zm.)  w  zw.  z  art.  92  ust.  2  ustawy  z  dnia  11 

września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 

z  2019  r.  poz.  2020)  na  niniejszy  wyrok  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

…………………… 

……………………. 

…………………….. 


Odwołanie o sygn. akt KIO 9/21 

Zamawiający – Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum z siedzibą w Krakowie 

prowadzi  w   trybie  przetargu  nieograniczonego,  na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004 r. 

– Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie o 

udzielenie  zamówienia  pn:  „Modernizacja  i  rozbudowa  istniejącego  Kampusu  UJ  CM  w 

Krakowie - Prokocimiu - etap I

”.  

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

Wykonawca 

Hochtief  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  (zwany  dalej: 

Odwołującym Hochtief”) w dniu 4 stycznia 2021 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej) złożył odwołanie na czynność odrzucenia jego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2  ustawy  Pzp,  z  uwagi  na 

niezgodność  treści  oferty  Odwołującego  z  SIWZ.  Odwołujący 

Hochtief  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie następujących przepisów  ustawy  Pzp:  art.  89 

ust.  1  pkt.  2  usta

wy  Prawo  zamówień  publicznych  (dalej  zwaną:  „ustawą  Pzp”  poprzez 

nieuzasadnione zastosowanie i 

odrzucenie oferty Odwołującego, w sytuacji w której nie ma 

miejsca niezgodność oferty wykonawcy z SIWZ w żadnym aspekcie, a zwłaszcza w aspekcie 

merytorycznym,  rozumianym  jako  zakres  oferowanego  przez  w

ykonawcę  świadczenia;  art. 

87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  w

ykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w 

zakresie  uwzględnienia  w  ofercie  zaprojektowania  obszaru  pracy  cichej  w  Laboratorium  do 

wynajęcia,  oraz  śluzy  wejściowej  przed  Modułem  hodowli  -  podczas gdy:  a)  nienaniesienie 

tych  elementów  na  załączoną  do  oferty  Koncepcję  nie  jest  równoznaczne,  z  zamiarem  ich 

pominięcia  w  ramach  realizacji  zamówienia,  a  jedynie  wynika  z  ograniczonego  charakteru 

Koncepcji,  w  której  nie  było  obowiązku  wykazywania  wszystkich  elementów  przyszłego 

projektu,  b) 

w  ramach  wyjaśnień  Zamawiający  mógł  uzyskać  rzeczywisty  obraz  sytuacji  w 

zakresie  uwzględnienia  wymagań  wskazanych  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  412  z  dnia  18 

września  2020  r.  w  złożonej  ofercie,  c)  Zamawiający  miałby  możliwość  skonfrontowania 

uzyskanych  wyjaśnień  z  treścią  Koncepcji,  co  pozwoliłoby  ustalić,  czy  przedłożona 

Koncepcja  zakłada  (czy  choćby  umożliwia)  uwzględnienie  wymogów,  o  których  mowa  w 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  412,  c)  dopiero  wykonanie 

powyższych  czynności  pozwoliłoby 

odpowiedzieć  na  pytanie,  czy  zakres  oferowanego  świadczenia  Wykonawcy  odpowiada 

wymogom wyrażonym w SIWZ, w tym w odpowiedzi na pytanie nr 412 z dnia 18 września 

2020 r. 


W  związku  z  powyższym  Odwołujący  Hochtief  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w 

całości,  żądając  tym  samym  żądania  uznania  oferty  wykonawcy  Hochtief  Polska  S.A.  z 

siedzibą  w  Warszawie  za  zgodną  z  SIWZ,  a  w  konsekwencji  unieważnienia  czynności 

odrzucenia oferty Odwołującego Hochtief nakazania Zamawiającemu dokonania oceny ofert, 

z uwzględnieniem oferty Hochtief, ponadto, w przypadku, gdyby przedstawiona w niniejszym 

postępowaniu  argumentacja  nie  wyjaśniała  wątpliwości  Zamawiającego  -  zobowiązania 

Zamawiającego  do  wezwania Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  zgodności 

oferty  z  SIWZ  w  zakresie  wymogów  dla  pomieszczeń  A.4.34  oraz  A.4.35,  zasądzenia  od 

Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania,  w  tym  kosztów 

zastępstwa procesowego - według właściwych przepisów. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia SIWZ, ofertę wykonawcy Hochtief Polska S.A. z siedzibą w Warszawie 

jak również oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestników postępowania złożone 

trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:  

Odwołanie,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  kopię  niniejszego 

odwołania.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Następnie  Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  zgłosili  przystąpienie 

następujący wykonawcy: 

Mostostal  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po 

stronie 

Odwołującego Hochtief,  

PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego,   

3)  Re-

Bau  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego.  


Izba  potwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

następujących wykonawców:  

4)  Mostost

al  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po 

stronie 

Odwołującego Hochtief,  

PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego,   

6)  Re-

Bau  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  23  grudnia  2020  r.  dokonał  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  Hochtief  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  W  uzasadnieniu 

faktyczn

ym Zamawiający wskazał, że treść złożonej przez Wykonawcę oferty jest niezgodna 

z wymaganiami treści SIWZ w odniesieniu do wymagań dotyczących złożonej wraz z ofertą 

koncepcji 

prezentującej  część  elementów  składających  się  na  oferowany  przedmiot 

zamówienia  koncepcji  dla  pomieszczenia  A.4,34  brak  jest  fizycznie  wydzielonego  obszaru 

pracy cichej, a w pomieszczeniu A.4.35 nie zaplanowano śluzy. Biorąc powyższe pod uwagę 

Zamawiający  stwierdził,  że  koncepcja  przedłożona  przez  Wykonawcę  wraz  z  ofertą  nie 

zawiera 

wszystkich  wymaganych  treścią  SIWZ  elementów  koncepcji.  W  związku  z 

powyższym  Zamawiający  uznał,  iż  w  powyżej  opisanym  zakresie  dotyczącym  elementów 

składających  się  na  oferowany  przedmiot  zamówienia,  oferta  Wykonawcy  nie  spełnia 

wymagań  określonych  w  treści  SIWZ.  Dlatego  też  –  w  ocenie  Zamawiającego  –  oferta 

Odwołującego  Hochtief  podlega  obligatoryjnemu  odrzuceniu  w  oparciu  o  powołaną  wyżej 

podstawę prawną. 

Odwołujący  Hochtief  na  niniejszą  czynność  Zamawiającego  wniósł  odwołanie, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp: art. 89 ust. 1 

pkt. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U, z 2004 r., nr 

19,  poz.  177  wraz  z  późn.  zmianami  -  dalej  jako  „PZP”)  poprzez  nieuzasadnione 

zastosowanie  i  odrzuceni

e oferty  Hochtief,  w  sytuacji  w której  nie ma  miejsca niezgodność 

oferty  Wykonawcy  z  SIWZ  w  żadnym  aspekcie,  a  zwłaszcza  w  aspekcie  merytorycznym, 

rozumianym jako zakres oferowanego przez Wykonawcę świadczenia, art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie 

wezwania  Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 


uwzględnienia w ofercie zaprojektowania obszaru pracy cichej w Laboratorium do wynajęcia, 

oraz śluzy wejściowej przed Modułem hodowli. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  Hochtief  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w 

całości, i zażądał: 

uznania  oferty  Hochtief  za  zgodną  z  SIWZ  a  w  konsekwencji  unieważnienia  czynności 

odrzucenia oferty Hochtief, 

nakazania  Zamawiającemu  dokonania  oceny  ofert,  z  uwzględnieniem  oferty  Hochtief, 

ponadto,  w  przypadku,  gdyby  pr

zedstawiona  w  niniejszym  postępowaniu  argumentacja  nie 

wyjaśniała  wątpliwości  Zamawiającego  zobowiązania  Zamawiającego  do  wezwania 

Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  zgodności  oferty  z  SIWZ  w  zakresie 

wymogów  dla  pomieszczeń  A.4.34  oraz  A.4.35,  zasądzenia  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego  - 

według właściwych przepisów. 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  

stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała,  iż   odwołanie  jest  niezasadne  i  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  Izba  nie  podzieliła 

stanowiska przedstawionego 

przez Odwołującego Hochtief. 

I  tak  zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ  Wykonawca 

miał  przedłożyć  wizualizację  3D 

pomieszczeń wraz z wypełnioną tabelą zastosowanych materiałów wykończeniowych ścian, 

sufitów, podłóg, oświetlenia i wyposażenia, w tym w szczególności docelowe rozmieszczenie 

stanowisk  laboratoryjnych,  w  tym  typ  i  rodzaj  dygestoriów.  Ponadto  Koncepcje  dla 

pomieszczeń wskazanych w pkt. od 1 do 8 miały zostać poddane ocenie indywidulanej przez 

członków  Komisji  Przetargowej,  którzy  mieli  przyznawać  punkty  według  następującej 

metodologii:  0  pkt 

—  koncepcja  jest  poprawna  merytorycznie,  tj.  uwzględnia  wymagane 

przez  Zamawiającego  dla  danego  pomieszczenia  dane  i  informacje,  zastosowane 

rozwiązania  funkcjonalne  są  poprawne,  a  zastosowane  materiały  wykończeniowe  i 

wyposażenie  spełniają  minimalne  standardy  jakościowe  obowiązujące  na  rynku 

budowlanym;  0,5  pkt  - 

koncepcja  jest  poprawna  merytorycznie,  tj.  uwzględnia  wymagane 

przez  Zamawiającego  dla  danego  pomieszczenia  dane  i  informacje,  zastosowane 

rozwiązania  funkcjonalne  są  poprawne,  a  zastosowane  materiały  wykończeniowe  i 

wyposażenie są klasyfikowane przez rynek budowlany jako wysokiej jakości i trwałości. 


Zatem  Koncepcja  musi

ała  być  poprawna  merytorycznie,  t.j.  uwzględniać  wymagane 

przez  Zamawiającego  dla danego pomieszczenia dane  i  informacje,  musiała być  zgodna  z 

wymaganiami  zawartymi  w  treści  SIWZ.  Ponadto  w  odniesieniu  do  pomieszczeń 

laboratoryjnych 

szczegółowe  wymagania  zostały  przez  Zamawiającego  określone  w  PFU 

(karty pomieszczeń). 

W  toku  postępowania  Zamawiający  odpowiadał  na  pytania  do  SIWZ.  I  tak  w 

odpowiedzi  na  pytanie  412  z  dnia  18  wrze

śnia  2020r.  Zamawiający  wskazał:  „przed 

wejściem  do  modułu  hodowli  śluza  wejściowa  z  lampą  LIV  i  umywalką”.  A  ponadto:  „W 

module ogólnym należy zaprojektować fizycznie wydzielony od reszty pomieszczenia obszar 

pracy cichej”. 

Ponadto 

–  jak  wynikało  z  postanowień  SIWZ  -  pkt  1.12.4  SIWZ  wykonawca  musiał 

zaoferować  przedmiot  zamówienia  zgodny  z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  w 

SIWZ  i  jej  załącznikach,  przy  czym  wykonawca  do  upływu  terminu  wyznaczonego  na 

składanie  ofert  musiał  złożyć  koncepcję  dla  potrzeb  oceny  zgodności  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  z  treścią  SIWZ  i  jej  załączników  oraz  oceny  zaproponowanych 

rozwiązań i materiałów w kryterium oceny i porównania ofert.  

Zgodzić należało się, z Zamawiającym, że wobec udzielonej odpowiedzi na pytanie nr 

412  aby 

Koncepcja  była  poprawna  merytorycznie,  wykonawcy  winni  ująć  w  niej  i 

zaprezentować między innymi śluzę wejściową oraz pomieszczenie pracy cichej. Ponadto – 

wobec  treści  pkt  1.12.4  SIWZ  –  nieujęcie  ww.  elementów  skutkowało  odrzuceniem  oferty 

wykonaw

cy składającego taką koncepcję.  

Zgodzić należało się z Zamawiającym, że zapisy treści SIWZ, w zakresie elementów 

które należało wykazać w Koncepcji, a w szczególności dotyczące pomieszczeń A.4.34 oraz 

A.4.35  były  jednoznacznie  określone  przez  Zamawiającego,  a  brak  ich  wykazania  nie 

podlegał  możliwości  wystąpienia  do  Wykonawcy  o  złożenie  wyjaśnień.  Brak  wskazania 

wymaganych  pomieszczeń  jednoznacznie  oznacza,  iż  Koncepcja  Wykonawcy  ich  nie 

przewidywała, przez co stała się niezgodna z treścią SIWZ i podlegała odrzuceniu, próba zaś 

wyjaśnienia  treści  oferty  lub  poprawienia  w  niej  rzekomych  omyłek  doprowadziłaby  do 

zmiany jej treści. 

Zgodzić  należało  się,  iż  odpowiedź  na  pytanie  nr  412  zawierała  dane  i  informacje, 

jakie  elementy  (funkcje  i  wyposażenie)  należy  przewidzieć  we  wskazanych 


pomieszczeniach,  wprowadzając  uzupełnienie  w  stosunku  do  SIWZ  i  opisu  zawartego  w 

PFU.  Zatem 

Odwołujący  winien  był  przedstawić  propozycję  rozwiązań  w  Koncepcji  (na 

rzucie oraz  w tabeli), które następnie zastosuje w trakcie projektowania na etapie realizacji 

zamówienia. 

Zgodzić  należało  się,  że  zgodnie  z  przedstawioną  przez  Odwołującego  Hochtief 

wizualizacją dotyczącą pomieszczeń laboratoryjnych nr A.4.34 oraz nr A.4.35, brak jest – w 

przypadku  koncepcji  tego  wykonawcy  -  przedstawienia 

rozwiązań  dla obszaru  pracy  cichej 

oraz śluzy wejściowej z lampą UV i umywalką przed wejściem do Modułu hodowli. 

Nie  bez 

znaczenia  pozostaje  charakter  Koncepcji  składanej  w  niniejszym 

postępowaniu. Z jednej strony dzięki przedstawionym rozwiązaniom wykonawca otrzymywał 

dodatkowe  punkty, 

z  drugiej  strony  brak  pewnych  elementów  w  koncepcji  skutkowało 

odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Na powyższe wskazywały 

postanowienia  SIWZ,  czyli  1.12.4  zgodnie  z  którym,  wykonawca  musiał  zaoferować 

przedmiot  zamówienia  zgodny  z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  w  SIWZ  i  jej 

załącznikach,  przy  czym  wykonawca  do  upływu  terminu  wyznaczonego  na  składanie  ofert 

musi

ał złożyć koncepcję dla potrzeb oceny zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia 

z  treścią  SIWZ  i  jej  załączników  oraz  oceny  zaproponowanych  rozwiązań  i  materiałów  w 

kryterium oceny i porównania ofert.  

W  konsekwencji  z

godzić  należało  się  z  Zamawiającym,  że  niniejsza  niezgodność  z 

SIWZ  nie  mogła  być  przedmiotem  wyjaśnień,  nie  mogła  również  być  uznana  za  omyłkę. 

Ponadto  opisana  niezgodność  była  jednoznaczna  i  nie  budziła  wątpliwości,  a  w 

konsekwencji nie podlegała żadnym wyjaśnieniom. Ponadto z uwagi na jej charakter i skalę 

nie  można  jej  było  uznać  za  omyłkę.  Również  –  na  co  zwrócił  uwagę  Zamawiający  -  nie 

można było jej poprawić bez istotnej ingerencji w treść oferty, a de facto jej zmiany i złożenia 

nowego  oświadczenia  woli  w  imieniu Wykonawcy,  co  w  świetle  obowiązujących  przepisów 

jest niedopuszczalne. 

Na skutek powyższego Zamawiający zgodnie z treścią zapisów SIWZ, 

które  to  obowiązywały  każdego  z  Wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu 

zoblig

owany był do odrzucenia oferty Odwołującego Hochtief w światle przepisu art. 89 ust. 

1 pkt 2 ustawy Pzp jako niezgodnej z SIWZ. 


Zgodz

ić  należało  się  z  Zamawiającym,  ze  Koncepcja  winna  być  złożona  w  sposób 

jasny i wyraźny, zrozumiały oraz czytelny, tak aby nie pozostawiała wątpliwości co do swojej 

zawartości oraz nie pozostawiała żadnych wątpliwości interpretacyjnych.  

Zamawiający zwrócił uwagę na wymagania wynikające z pkt 1 3) ppkt 6.15 SIWZ, t.j. 

wymagań dotyczących: 

a) 

wypełnienia  wzorów  tabel  zamieszczonych  w  SIWZ  i  zadeklarowania  oferowanych 

rozwiązań materiałowych, 

b) 

przedsta

wienia  rozwiązań  funkcjonalnych,  które  należało  wskazać  na  wizualizacji 

pomieszczeń. 

Zatem  wobec  postanowień  SIWZ  wypełnione  tabele  wraz  z  wymaganymi 

wizualizacjami  pomieszczeń  nr  A.4.34  oraz  nr  A.4.35  zawierające  między  innymi 

proponowane rozplanowanie powierzchni, w tym obszaru pracy cichej 

oraz śluzy wejściowej 

z lampą UV i umywalką przed wejściem do Modułu hodowli stanowiły kompletną wymaganą 

w  SIWZ  Koncepcję.  Wobec  powyższego  skoro  Zamawiający  zawarł  w  dokumentacji 

postępowania  wymagania  co  ma  być  obligatoryjnie  zawarte  w  Koncepcji,  to  brak  takich 

elementów  w  świetle  postanowienia  1.12.4  SIWZ  mógł  jedynie  skutkować  odrzuceniem 

oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Wykonawcy 

–  wskazanych  powyżej  postanowień  SIWZ  nie  kwestionowali,  a 

argumentacja Odwołującego  Hochtief  co do  ewentualnego  wyjaśniania  nie może się ostać, 

wobec  podwójnego  charakteru  koncepcji  –  i  jej  braków  w  ofercie  Odwołującego  Hochtief 

wobec  odpowiedzi  Zamawiającego  na  pytanie  nr  412  –  gdyż  ewentualne  wzywanie 

wykonawcy o wyjaśnienia mogłoby być uznane jako uzupełnianie treści oferty – co w świetle 

postanowień SIWZ oraz ustawy Pzp byłoby niedopuszczalne.  

Nie  sposób  zgodzić  się  z  twierdzeniem  Odwołującego  Hochtief,  iż  nienaniesienie 

powyżej  opisanych elementów  na  załączoną do  oferty  Koncepcję nie  jest  równoznaczne,  z 

zamiarem ich pom

inięcia w ramach realizacji zamówienia, a jedynie wynika z ograniczonego 

charakteru  Koncepcji,  w  której  nie  było  obowiązku  wykazywania  wszystkich  elementów 

przyszłego  projektu.  Z  postanowień  SIWZ  jednoznacznie  wynikało,  że  w  przypadku 

niezgodności  (braku  wymaganych  elementów  w  Koncepcji)  z  SIWZ  -  z  uwagi  na  podwójny 

charakter  koncepcji  - 

braki  koncepcji  skutkowały  odrzuceniem  oferty  wykonawcy  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.  


I  tak  z

godnie  z  przedstawioną  przez  Odwołującego  Hochtief  wizualizacją  dotyczącą 

pomieszczeń  laboratoryjnych  nr  A.4.34  oraz  nr  A.4.35,  faktycznie  brak  jest  przedstawienia 

jakichkolwiek  rozwiązań  dla  obszaru  pracy  cichej  oraz  śluzy  wejściowej  z  lampą  UV  i 

umywalką przed wejściem do Modułu hodowli. Na skutek powyższego Zamawiający zgodnie 

z  t

reścią  zapisów  SIWZ,  zobligowany  był  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Hochtief  w 

światle przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jako niezgodnej z SIWZ. Nieprawidłowości w 

złożonej przez Odwołującego Hochtief ofercie w istocie kwalifikowały ofertę, jako niezgodną 

z  wymaganiami  treści  SIWZ,  dlatego  nie  mogły  być  zakwalifikowane  jako  podlegające 

ewentualnym  wyjaśnieniom,  ani  tym  bardziej  poprawie  przez  Zamawiającego,  gdyż  nie 

stanowiły  one  innych  omyłek  polegających  na  niezgodności  ze  specyfikacją  istotnych 

warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. 

W  konsekwencji  z  wymagań  postawionych  przez  Zamawiającego  wynikało,  że  należało 

przedstawić wszystkie opisane elementy, a nie jedynie wybrane. Twierdzenie Odwołującego 

Hochtief jakoby 

wymóg stworzenia strefy pracy cichej i śluzy  wymagalny stanie się dopiero 

na 

etapie  projektowania  jest  niewłaściwe  w  świetle  postanowień  SIWZ,  gdyż  Zamawiający 

określił  te  wymagania  w  SIWZ  i  żądał  podania  pewnych  elementów  na  etapie  składania 

Koncepcji,  stan

owiącej  część  oferty  Wykonawcy,  a  przyjęcie  stanowiska  Odwołującego 

Hochtief 

doprowadziłoby  to  tego,  że  Wykonawcy  złożyliby  zupełnie  nieporównywalne 

Koncepcje, gdyż każdy z nich przedstawiłby w ich treści zupełnie inny zakres.  

Wobec p

owyższego odwołanie podlegało oddaleniu.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 61/21 

Wykonawca 

Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  (zwany  dalej:  „Odwołującym 

Mostostal

”) w dniu 4 stycznia 2021 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) 

złożył odwołanie na czynność odrzucenia jego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

z uwagi na niezgodność treści oferty Odwołującego z SIWZ. Odwołujący Mostostal zarzucił 

Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  Pzp:    1)  art.  89  ust.  1  pkt.  2 

ustawy  Pzp 

poprzez  uznanie,  iż  treść  oferty  wykonawcy  Mostostal  nie  odpowiada  treści 

specyfikacji  isto

tnych  warunków  zamówienia  (SIWZ),  w  związku  z  naruszeniem,  2)  art.  87 

ust.  1  PZP  poprzez  brak  wezwania  Odwołującego  Mostostal  do  wyjaśnienia  treści  oferty 

Odwo

łującego  w  związku  z  przedstawieniem  koncepcji  pomieszczeń  Laboratorium  na 

wynajem  nr  1, 3) art. 29 ust. 1  ustawy Pzp 

w związku z art. 65 § 1 KC w związku z art. 14 

ust. 1 ustawy Pzp 

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w odniesieniu do Laboratorium 


na w

ynajem nr 1 w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  nie  uwzględniając  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących mieć wpływ  na sporządzenie oferty,  oraz  dokonanie wykładni  oświadczenia  woli 

Zamawiającego  z  pominięciem  dyrektywy  wykładni  oświadczeń  woli,  która  nakazuje 

uwzględniać  kontekst  danego  oświadczenia  -  zasady  współżycia  społecznego  i  ustalone 

zwyczaje,  oraz 4) art. 7 ust. 1  ustawy Pzp

, poprzez bezprawne pozbawienie Odwołującego 

możliwości  ubiegania  się  o  zamówienie  publiczne  z  powodów  leżących  po  stronie 

Zamawiającego,  które  doprowadziły  do  eliminacji  wykonawcy  posiadającego  zdolności 

wykonawcze do realizacji przedmiotowego zamówienia, który złożył ofertę o treści zgodnej z 

treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).  

W związku z powyższym Odwołujący Mostostal wniósł o uwzględnienie odwołania w 

całości,  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego,  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów 

postępowania odwoławczego zgodnie ze spisem kosztów,  który  zostanie  przedstawiony  na 

rozprawie  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą,  przeprowadzenie  dowodów  wskazanych  w 

uzasadnieniu odwołania, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia  SIWZ,  ofertę  wykonawcy  Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  jak 

również  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  złożone 

trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:  

Odwołanie,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  kopię  niniejszego 

odwołania.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Następnie  Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  zgłosili  przystąpienie 

następujący wykonawcy: 


PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego, 

2)  Re-

Bau  Sp.  Z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego.  

Izba  potwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

następujących wykonawców:  

PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego, 

2)  Re-Bau  Sp.  Z 

o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  23  grudnia  2020  r.  dokonał  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  Mostostal  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  W  uzasadnieniu 

faktycznym Zamawiający wskazał, że treść złożonej przez Wykonawcę oferty jest niezgodna 

z wymaganiami treści SIWZ w odniesieniu do wymagań dotyczących złożonej wraz z ofertą 

koncepcji 

prezentującej  część  elementów  składających  się  na  oferowany  przedmiot 

zamówienia  koncepcji  dla  pomieszczenia  A.4,34  brak  jest  fizycznie  wydzielonego  obszaru 

pracy cichej, a w pomieszczeniu A.4.35 nie zaplanowano śluzy. Biorąc powyższe pod uwagę 

Zamawiający  stwierdził,  że  koncepcja  przedłożona  przez  Wykonawcę  wraz  z  ofertą  nie 

zawiera  wszystkich  wymaganych  treścią  SIWZ  elementów  koncepcji.  W  związku  z 

powyższym  Zamawiający  uznał,  iż  w  powyżej  opisanym  zakresie  dotyczącym  elementów 

składających  się  na  oferowany  przedmiot  zamówienia,  oferta  Wykonawcy  nie  spełnia 

wymagań  określonych  w  treści  SIWZ.  Dlatego  też,  podlega  obligatoryjnemu  odrzuceniu  w 

oparciu o powołaną wyżej podstawę prawną. 

Odwołujący  Mostostal  na  niniejszą  czynność  Zamawiającego  wniósł  odwołanie, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp: 

(1)  art.  89  ust.  1  pkt.  2  ustawy  Pzp 

poprzez  uznanie,  iż  treść  oferty  Mostostal  nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ),  w  związku  z 

naruszeniem 

(2)  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  brak  we

zwania  Odwołującego  Mostostal  do 

wyjaśnienia  treści  oferty  Odwołującego  w  związku  z  przedstawieniem  koncepcji 

pomieszczeń Laboratorium na wynajem nr 1, 

(3)  art. 29 ust. 1 Pzp 

w związku z art. 65 § 1 KC w związku z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp 


poprzez opisanie prz

edmiotu zamówienia w odniesieniu do Laboratorium na wynajem 

nr  1  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  za  pomocą  niedostatecznie 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  nie  uwzględniając  wszystkich  wymagania  i 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, oraz dokonanie wykładni 

oświadczenia  woli  Zamawiającego  z  pominięciem  dyrektywy  wykładni  oświadczeń 

woli, która nakazuje uwzględniać kontekst danego oświadczenia - zasady współżycia 

społecznego i ustalone zwyczaje, oraz 

(4)  art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, 

poprzez bezprawne pozbawienie Odwołującego Mostostal 

możliwości  ubiegania  się  o  zamówienie  publiczne  z  powodów  leżących  po  stronie 

Zamawiającego,  które  doprowadziły  do  eliminacji  wykonawcy  posiadającego 

zdolności  wykonawcze do realizacji przedmiotowego  zamówienia, który złożył ofertę 

o treści zgodnej z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).  

Wobec  powyższego  Odwołujący  Mostostal  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w 

całości,  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego Mostostal, zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego Mostostal 

kosztów  postępowania  odwoławczego  zgodnie  ze  spisem  kosztów,  który  zostanie 

przedstawiony  na  rozprawie  przed 

Krajową  Izbą  Odwoławczą  „KIO",  przeprowadzenie 

dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu 

odwołania. 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  

stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała,  iż   odwołanie  jest  niezasadne  i  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  Izba  nie  podzieliła 

stanowiska przedstawionego 

przez Odwołującego Mostostal.  

Jak wskazano w rozstrzygnięciu odwołania Hochtief Koncepcja powinna obejmować 

wszystkie  wskazane  przez  Zamawiającego  elementy  przedstawione  w  taki  sposób,  aby 

możliwa  była  ocena,  czy  w  Koncepcji  uwzględniono  wszystkie  wymagania  w  zakresie 

przedmiotu  zamówienia.  Zatem  –  wobec  postanowień  SIWZ  oraz  złożonych  wyjaśnień  i 

odpowiedzi 

Zamawiającego  -  Koncepcja  m.in.  powinna  była  przedstawiać  fizycznie 

wydzielony w module ogólnym obszar pracy cichej oraz śluzę wejściową przed wejściem do 

modułu  hodowli.  Według  Odwołującego  Mostostal  ww.  wymagane  elementy  znalazły  się  w 

jego Koncepcji. 

Izba  zgodziła  się  z  Zamawiającym,  że  Odwołujący  Mostostal  w  przedłożonej 

Koncepcji  (plik  070104_BUDYNEK  A 

A_34  A_36  A  38.pdf)  nie  przewidział  strefy  pracy 


cichej. 

Zgodzić  należało  się  z  Zamawiającym,  że  moduł  chemiczny  A.4.35  nie  mógł  pełnić 

funkcji  śluzy,  z  uwagi  na  zainstalowane  urządzenia  (dygestoria,  szafa  na  odczynniki,  stoły 

laboratoryjne i inne urządzenia i wyposażenie). 

Izba  zgodziła  się  z  Zamawiającym,  że  w  opisie,  rysunkach,  rzucie  czy  jakimkolwiek 

dokumencie koncepcji brak jest informacji dotyczących śluzy i pracy cichej oraz wyposażenia 

w  postaci  lampy.  W  tym  przypadku  stanowiło  to  część  opisu  przedmiotu  zamówienia. 

Zamawiający wyjaśnił, że powyższe informacje nie musiały wynikać wprost z projektu (części 

graficznej),  ale  nie

wątpliwie  musiały  być  ujęte  w  koncepcji.    Ponadto  Zamawiający  nie 

ingerował,  nie  wskazywał  w  jaki  sposób  wymagania  mają  być  przedstawione  w  koncepcji, 

forma  przedstawienia  nie  miała  znaczenia,  istotne  znaczenie  miało  to  aby  wymagane 

elementy 

znalazły  się  w  koncepcji.  Zamawiający  nie  wzywał  do  wyjaśnień  w  sytuacji  kiedy 

wymagane  rozwiązania  w  żadnej  części  ani  opisowej  ani  rysunkowej  się  nie  znalazły.  Jak 

wskazał  Zamawiający  nie  mógł  wzywać  o  coś  czego  nie  zawarto  w  koncepcji,  a  co  było 

wymagane. 

Nie  można  również  zgodzić  się  z  Odwołującym  Mostostal,  że  Zamawiający  w 

uza

sadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Mostostal  nie  wskazał  konkretnych  zapisów 

SIWZ określających wymagania w zakresie wymaganych elementów koncepcji, które to taka 

koncepcja winna posiadać oraz nie wskazał z jakich względów koncepcja Odwołującego tych 

elementów nie spełnia. 

Zamawiający  wyraźnie  wskazał,  że  w  przedłożonej  przez  Odwołującego  Mostostal 

wraz z ofertą koncepcji dla pomieszczenia A.4.34 brak jest fizycznie wydzielonego obszaru 

pracy cichej, a w pomieszczeniu 

4.4.35 nie zaplanowano śluzy.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  należy  stwierdzić,  że  koncepcja  przedłożona  przez 

Odwołującego  Mostostal  wraz  z  ofertą  nie zawierała  wszystkich  wymaganych treścią  SIWZ 

elementów  koncepcji.  W  konsekwencji  Zamawiający  nie  miał  możliwości  zweryfikowania 

wymaganego 

zakresu  koncepcji  pod  względem  zgodności  z  PFU  oraz  pozostałymi 

wymaganiami SIWZ.  

Zgodzić  należało  się  z  Zamawiającym,  że  nieprawidłowości  w  złożonej  przez 

Odwołującego Mostostal ofercie, związane z brakiem wykazania w Koncepcji pomieszczenia 

pracy cichej 

i śluzy, kwalifikują ofertę, jako niezgodną z wymaganiami SIWZ, dlatego też nie 

podlegały  wyjaśnieniom  ani  poprawie  przez  Zamawiającego,  jak  i  nie  stanowiły  one  innych 

omyłek  polegających  na  niezgodności  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia, 

ni

epowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Niedopuszczalne  byłoby  również 


dokonywanie  stosownych  uzupełnień  koncepcji  na  etapie  wniesionego  odwołania,  gdyż 

działania takie mogłyby prowadzić do złamania zasady równości i uczciwej konkurencji.  

Jak  wska

zał  Zamawiający  wystosowane  do  Odwołującego  Mostostal  zapytania  dotyczące 

wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty,  dotyczyły  wyłącznie  tych  elementów  Koncepcji,  które 

podczas  dokonywania  weryfikacji  o

ferty  nie  umożliwiły  jednoznacznego  potwierdzenia,  iż 

wymagan

ia  i  warunki  wynikające  z  treści  SIWZ  w  odniesieniu  do  oferowanych  elementów 

składających  się  na  przedmiot  zamówienia  zostały  spełnione,  dlatego  też  Zamawiający 

wnioskował o złożenie jednoznacznych wyjaśnień i stosownych oświadczeń lub dokumentów 

wyłącznie  w  tym  zakresie.  Powyższe  zapytanie  nie  obejmowało  elementów,  których 

bezsprzecznie  brak  jest  w  koncepcji,  tj.  wydzielonej  przestrzeni  pra

cy  cichej  oraz  śluzy  z 

lampą UV i umywalką. 

W  konsekwencji  Izba  oddaliła  zarzuty  Odwołującego  Mostostal,  uznając  je  w 

opisanym stanie faktycznym za niezasadne.   

Wobec powyższego odwołanie podlegało oddaleniu.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 16/21 

Wykonawca 

PORR S.A. z siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „Odwołującym Porr”) 

w  dniu  4  stycznia  2021  r.  (data  wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej)  złożył 

odwołanie na czynność odrzucenia jego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 ustawy Pzp, z 

uwagi na ni

ezgodność treści oferty Odwołującego z SIWZ, czyn nieuczciwej konkurencji oraz 

rażąco  niską  cenę.  Odwołujący  Porr  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących 

przepisów ustawy Pzp:  1) art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp poprzez uznanie, iż treść oferty 

wykonawcy  Porr 

nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), 

2)  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp    poprzez  nieuprawnione  i  nieuzasadnione  jego 

zastosowanie  z  uwagi  na  rzekome  dopuszczenie  się  przez  Odwołującego  Porr  czynu 

nieuczciwej 

konkurencji  mającego  polegać  na  manipulacji  cenowej  poprzez  zaoferowanie 

nadmiernie  wysokiego  rabatu,  gdy  tymczasem  oferta  Odwołującego  Porr  skalkulowana 

została  w  sposób  prawidłowy  zgodny  z  postanowieniami  SIWZ,  przepisami  powszechnie 

obowiązującego  oraz  dobrymi  obyczajami,  3)  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  poprzez 

nieuprawnione  i  nieuzasadnione  jego  zastosowanie  z  uwagi  na  udzielenie  wyjaśnień,  które 

rzekomo potwierdzać miały, że oferta Odwołującego Porr jest rażąco niska, gdy tymczasem 

Odwołujący  udzielił  wyjaśnień  szczegółowych  i  kompletnych  a  okoliczności  podnoszone  w 


ich  treści  zostały  poparte  stosownymi  dowodami,  Zamawiający  natomiast  dokonał  oceny 

oferty  Odwołującego  Porr  w  całkowitym  oderwaniu  od  złożonych  wyjaśnień  w  zakresie 

rażąco  niskiej  ceny,  4)  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  przez 

dokonanie  oceny  oferty  Odwołującego  Porr  w  zakresie  kryterium  koncepcja  w  sposób 

niezgodny z opisem tego kryterium wynikającym z SIWZ, co jednocześnie, biorąc pod uwagę 

ocenę  ofert  innych  wykonawców,  świadczy  o  nierównym  traktowaniu  wykonawców  przez 

Zamawiającego,  5)  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  11  ust.  2  Uznk  poprzez 

nieuzasadnione  uznanie,  że  wykonawca  Re-Bau  wykazał,  że  załączniki  dołączone  do 

wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, 6) art. 7 ust. 

1  ustawy  Pzp  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  niezapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców,  proporcjonalności  i 

przejrzystości.  

Odwołujący  Porr  na  podstawie  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp  wniósł  o:  - 

rozpatrzenie  i  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Porr,  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny 

ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego  Porr  (w  tym  powtórzenie  badania  w  zakresie 

kryterium koncepcja), odtajnienie załączników do pisma wykonawcy RE-Bau zawierającego 

wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego  Porr  kosztów  postępowania  odwoławczego  w  tym  kosztów  zastępstwa 

procesowego  według  norm  przewidzianych  przepisami  prawa  zgodnie  z  fakturą 

przedstawioną na rozprawie. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia  SIWZ,  ofertę  wykonawcy  PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  jak 

również  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  złożone 

trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:  

Odwołanie,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  kopię  niniejszego 

odwołania.  


Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Następnie  Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  zgłosili  przystąpienie 

następujący wykonawcy: 

Mostostal  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po 

stronie 

Odwołującego,  

2)  Re-

Bau  Sp.  Z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego.  

Izba  potwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

następujących wykonawców:  

Mostostal  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po 

stronie 

Odwołującego,  

2)  Re-

Bau  Sp.  Z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego.  

Krajowa 

Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  23  grudnia  2020  r.  dokonał  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  Porr  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2,  3  i  4  ustawy  Pzp.  Zamawiający 

przedstawił również uzasadnienie faktyczne decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego Porr. 

Odwołujący  Porr  na  niniejszą  czynność  Zamawiającego  wniósł  odwołanie,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp: 

1) art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp poprzez uznanie, iż treść oferty wykonawcy Porr 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (SIWZ),  2)  art.  89  ust.  1 

pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  nieuprawnione  i  nieuzasadnione  jego  zastosowanie  z  uwagi  na 

rzekome  dopuszczenie  się  przez  Odwołującego  Porr  czynu  nieuczciwej  konkurencji 

mającego  polegać  na  manipulacji  cenowej  poprzez  zaoferowanie  nadmiernie  wysokiego 

rabatu,  gdy  tymczasem  oferta  Odwołującego  Porr  skalkulowana  została  w  sposób 

prawidłowy zgodny z postanowieniami SIWZ, przepisami powszechnie obowiązującego oraz 

dobrymi  obyczajami,  3)  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  poprzez  nieuprawnione  i 


nieuzasadnione  jego  zastosowanie  z  uwagi  na  udzielenie  wyjaśnień,  które  rzekomo 

potwierdzać  miały,  że  oferta  Odwołującego  Porr  jest  rażąco  niska,  gdy  tymczasem 

Odwołujący  udzielił  wyjaśnień  szczegółowych  i  kompletnych  a  okoliczności  podnoszone  w 

ich  treści  zostały  poparte  stosownymi  dowodami,  Zamawiający  natomiast  dokonał  oceny 

oferty  Odwołującego  Porr  w  całkowitym  oderwaniu  od  złożonych  wyjaśnień  w  zakresie 

rażąco  niskiej  ceny,  4)  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  przez 

dokonanie  oceny  oferty  Odwołującego  Porr  w  zakresie  kryterium  koncepcja  w  sposób 

niezgodny z opisem tego kryterium wynikającym z SIWZ, co jednocześnie, biorąc pod uwagę 

ocenę  ofert  innych  wykonawców,  świadczy  o  nierównym  traktowaniu  wykonawców  przez 

Zamawiającego,  5)  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  11  ust.  2  Uznk  poprzez 

nieuzasadnione  uznanie,  że  wykonawca  Re-Bau  wykazał,  że  załączniki  dołączone  do 

wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, 6) art. 7 ust. 

1  ustawy  Pzp  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  niezapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców,  proporcjonalności  i 

przejrzystości.  

Odwołujący  Porr  na  podstawie  art.  192  ust.  3  pkt  1  ustawy  Pzp  wniósł  o:  - 

rozpatrzenie  i  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Porr,  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny 

ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego  Porr  (w  tym  powtórzenie  badania  w  zakresie 

kryterium koncepcja), odtajnienie załączników do pisma wykonawcy RE-Bau zawierającego 

wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego  Porr  kosztów  postępowania  odwoławczego  w  tym  kosztów  zastępstwa 

procesowego  według  norm  przewidzianych  przepisami  prawa  zgodnie  z  fakturą 

przedstawioną na rozprawie. 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  

stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała, iż  odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.  

I tak odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp Izba uznała, 

że  zarzut  ten  potwierdził  się  w  zebranym  materiale  dowodowym.  W  ocenie  Izby  zgodzić 

należało się z Odwołującym Porr, że Zamawiający ustanawiając rabat jako kryterium oceny 

ofert nie wskazał maksymalnego poziomu tego rabatu, po przekroczeniu którego wykonawca 

nie otrzymałby większej liczby punktów, Zamawiający nie zdecydował się na wprowadzenie 

mechanizmu  ograniczającego  ewentualne  zachowania  wykonawców,  które  kwalifikowałby 


się  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Ponadto  Zamawiający  nie  dokonał  opisu  które  z 

elementów kosztotwórczych powinny wchodzić w jego skład, pozostawiając wykonawcom w 

tym  zakresie  swobodę.  Niezależnie  jednak  od  powyższego  w  ocenie  Izby  w  ocenie  Izby 

należało  –  rozstrzygając  niniejsze  odwołanie  –  uwzględnić  także  inne  okoliczności,  którymi 

Izba kierowała się wydając niniejsze orzeczenie. 

Owsze

m  uwzględnić  także  należało  –  co  podkreślał  Odwołujący  Porr  -  proces 

dochodzenia  do  ceny  ofertowej  w  przypadku  zamówień,  których  przedmiotem  są  roboty 

budowlane.  Ponadto 

–  skoro  –  jak  twierdził  Zamawiający  doszło  do  manipulacji  rabatem 

zaproponowanym przez 

Odwołującego Porr do jak słusznie zauważył Odwołujący Porr każde 

zwiększenie rabatu powodowało zwiększenie ceny ofertowej, która to samodzielnie stanowiła 

samoistne  kryterium  oceny  ofert.  Zatem  każde  zwiększenie  rabatu  (dające  wykonawcy 

dodatkowe  punkty) 

powodowało  automatycznie  zwiększenie  ceny  ofertowej,  co  prowadziło 

do odebrania wykonawcy punktów w kryterium „cena”. Wobec powyższego opieranie przez 

Zamawiającego podstaw odrzucenia oferty Odwołującego Porr na ww. argumentacji wydaje 

się być chybioną. 

Ponadto  Zamawiający  nie  wskazał  powodów,  dla  których  uznał,  ze  oferta 

Odwołującego  Porr  zawiera  inżynierię  cenową.  Ponadto  Zamawiający  nie  powołał  pozycji, 

kosztów  czy  elementów  składowych oferty, które  miałyby  zostać  nieprawidłowo  wycenione. 

Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  wykazał  w  treści  zawiadomienia  o  odrzuceniu,  które 

pozycje zostały sztucznie zaniżone, a które zawyżone. 

Ponadto  Izba 

przychyliła  się  do  stanowiska  Odwołującego  PORR,  że  Zamawiający 

nie  wykazał,  którego  czynu  nieuczciwej  konkurencji  rzekomo  którego  miał  się  dopuścić 

Odwołujący  Porr,  Zamawiający  nie  dokonał  oceny  zachowania  Odwołującego  Porr  na 

gruncie  ustawy  Uznk

.  Stanowisko  Zamawiającego  składa  się  gołosłownych,  niepopartych 

szczegółową argumentacją i dowodami twierdzeń. Zamawiający przywołał jedynie treść art. 

ustawy Uznk, nie wykazując spełnienia przesłanek któregokolwiek z przepisów tej ustawy, 

odnosząc  się  do  rzekomej  manipulacji  cenowej  dokonanej  przez  Odwołującego  Porr. 

J

ednocześnie  Zamawiający  wskazywał  na  zarzut  rażąco  niskiej  ceny  wobec 

zaproponowa

nego rabatu przez wykonawcę Porr.  

Zgodzić należało się z Odwołującym Porr, że abym możliwym było odrzucenie oferty 

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  niezbędne  jest  podanie  na  czym  polega 

określone działanie wykonawcy, udowodnienie tego działania oraz zakwalifikowanie go bądź 


jako  konkretnego  deliktu  bądź  jako  zachowania  wyczerpującego  znamiona  określone  w 

przepisie  art.  3  ust.  1  Uznk.  I  tak  w  niniejszym  stanie  faktycznym  Zamawiający  w  żaden 

sposób nie wykazał znamion wynikających z przepisu art. 3 ust. 1 ustawy Uznk. 

Następnie  odnosząc  się  do  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp 

również należało uznać niniejszy zarzut za chybiony. 

Izba  zgodziła  się  z  Odwołującym  Porr,  że  złożone  przez  wykonawcę  wyjaśnienia 

od

nosiły  się  zadanych  przez  Zamawiającego  pytań  i  wątpliwości,  wykonawca  zaś  wyjaśnił 

proces  przygotowania  ceny  ofertowej,  odnosząc  się  do  kosztów  własnych,  jak  i  prac  które 

Odwołujący  Porr  zamierza  zlecić  podwykonawcom.  Ponadto  wykonawca  załączył  do 

wyjaśnień  kalkulacje  własne  wskazując  w  jaki  sposób  dokonał  kalkulacji  ceny  ofertowej. 

Ponadto  Odwołujący  Porr  złożył  stosowne  dowody  w  postaci  ofert  podwykonawców  w 

oparciu o które dokonano skalkulowania oceny ofertowej.  

Odnosząc 

się 

do 

poszczególnych 

argumentów 

prezentowanych 

przez 

Zamawiającego  zgodzić  należało  się  z  Odwołującym  Porr,  że  Zamawiający  oparł  swoje 

twierdzenia wyłącznie na porównaniu cen z oferty podwykonawcy, pomijając inne elementy, 

które w ofercie tego podwykonawcy nie występują (klapy dymowe, drabiny stalowe, drabiny i 

pomosty przełazowe) a które muszą być ujęte w koszcie wykonania stropodachów. I tak jak 

zauważył  Odwołujący  Porr  Zamawiający  pominął  w  porównaniach  fakt  różnicy  w  cenach 

stropodachów  na  poz.  0,00  m  i  na  poz.  +25,80  m  oraz  różnicy  w  udziale  poszczególnych 

stropodachów  sumarycznej  powierzchni  dla  danego  budynku.  Stropodach  na  poz.  0,00  m 

jest  15%  droższy  od  stropodachu  na  poz.  +25,80  m  a  ich  udział  w  poszczególnych 

budynkach kształtuje się następująco (poz 0,00 m / poz. +25,80 m): budynek A — 42% / 58 

/0,  budynek  B 

—  22%  /  78%,  łącznik  A-B  —  0%  /  100%.  Takie  różnice  w  cenie  i  udziale 

poszczególnych  stropodachów  mają  wpływ  na  różnice  w  średnich  cenach  robót  pomiędzy 

budynkami, czego 

Zamawiający nie dostrzegł.  

Ponadto 

Zamawiający  dokonuje  także  swoistej  analizy  w  sposobie  porównania  cen 

za wykonanie stropodachów, gdyż porównuje ceny z budynku A — ceny bez rabatu do cen z 

budynków  B  i  łącznika  A-B  z  rabatami,  pomijając  przy  tym  inne  aspekty  i  różnice 

występujące pomiędzy zakresami.  

Ponadto 

Zamawiający  ani  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Porr  ani 

na  etapie  postępowania  odwoławczego  nie  wykazał,  dlaczego  uznał  ofertę  Odwołującego 


Porr  za  r

ażąco  niską.  Zamawiający  nie  uzasadnił  dlaczego  tak  określone  koszty  realizacji 

nin

iejszej  inwestycji  nie  pokrywają  kosztów  minimalnych  i  nie  dają  możliwości  wykonania 

zamówienia  zgodnie  z  oczekiwaniami  Zamawiającego;  Zamawiający  nie  może  wskazać 

konkretnych pozycji, nie może wskazać w jaki sposób doszło do przeniesienia tych kosztów. 

treści  uzasadnienia  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Porr,  uzasadniając  stanowisko  w 

zakresie rażąco niskiej ceny, Zamawiający oparł się jedynie o porównania kosztów pomiędzy 

kosztami  wykonania  poszczególnych  zakresów  prac.  Zamawiający  nie  wziął  pod  uwagę 

i

nnych  okoliczności  wskazywanych  przez  wykonawcę,  z  czym  Izba  się  zgodziła.  Zatem 

Z

amawiający de facto nie wskazał dlaczego oferta Odwołującego PORR jest rażąco niska i z 

jakiej  manipulacji  cenowej  powyższe  wynika.  Zamawiający  nie  wykazał,  że  zaoferowana 

pr

zez  Odwołującego  Porr  cena  jest  rażąco  niska,  uzasadnienie  odrzucenia  opiera  się 

wyłącznie na domysłach i przypuszczeniach.  

Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym  Porr,  że  w  podstawie  odrzucenia  w 

uzasadnieniu faktycznym 

Zamawiający wskazał na ogólne sformułowania odnoszące się do 

manipulacji  cenowej,  niemniej  jednak  Zamawiający  nie  wykazał  w  żaden  sposób  gdzie  i  w 

jaki  sposób  doszło  do  tej  manipulacji  cenowej  w  przypadku  oferty  wykonawcy  PORR. 

Zamawiający taką manipulację winien wykazać wskazując gdzie, jak i w jaki sposób zostały 

przeniesione kwoty i z których części. Zamawiający w żaden sposób nie wykazał na czym ta 

manipulacja  cenowa  miała  polegać  i  w  danym  przypadku  czym  się  przejawiała.  W  jaki 

sposób odnosi się ona do sytuacji Odwołującego Porr. Ponadto – co ma istotne znaczenie w 

niniejszej  sprawi  - 

wykonawca  składał  obszerne  wyjaśnienia  w  toku  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia,  składał  on  wyjaśnienia  kilkukrotnie.  Nie  były  to  wyjaśnienia 

lakoniczne, przedstawiał również dowody.  

Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym  Porr,  że  Zamawiający  pominął  fakt  znaczącej 

różnicy  pomiędzy  budynkami  jak  również  fakt,  że  wskaźnik  GUS  dotyczy  budynków 

mieszkalnych. Odwołujący Porr niejednokrotnie wskazywał na różnice pomiędzy budynkami 

A i B, tj. budynkiem laboratorium 

a budynkiem administracyjnym, jak również zwracał uwagę 

na  cechy  łącznika  AB.  Owszem  różnice  w  powierzchniach  są  znaczące,  niemniej  jednak 

należało uwzględnić także inne okoliczności, t.j. różnice w zapotrzebowaniu na ciepło i chłód 

dla budynków A i B. Zatem w żaden sposób nie można tych budynków porównać. Również w 

przypadku  wentylacji 

Odwołujący  Porr  wskazywał  na  różnice  są  znaczące  oraz  brak 

możliwości  porównania  tych  budynków  1:1,  również  kwestii  dotyczących  instalacji  w 

przypadku obydwu budynków, w tym przypadku trudno porównać łącznik.  


Zgodzić  należało  się  również  z  Odwołującym  Porr  co  do  kwestii  stropodachu,  że 

zostały złożone dwie oferty podwykonawców, a Zamawiający wziął pod uwagę jedną ofertę 

podwykonawcy a należało wziąć pod uwagę obie, bo powierzchnia ofert w nich zawarta jest 

zbieżna  z  powierzchnią  oferty  PORR.  Zamawiający  wziął  pod  uwagę  tylko  ofertę  jednego 

podwykonawcy a 

nie cały zakres robót jest pokryty.  

Co do kwestii porównania cen z cenami Sekocenbudu Zamawiający pominął różnice 

wynik

ające  z  tego  postępowania.  Przywołane  przez  Zamawiającego  budynki  są 

nieadekwatne w zakresie systemów elewacyjnych opisanych w specyfikacji.  

Co do kwestii niezgodności analogicznie Zamawiający nie uzasadnił tej niezgodności 

nie wskazując, z którymi postanowieniami SIWZ oferta Odwołującego jest niezgodna.  

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy 

Pzp  zarzut  zasługuje  na  uwzględnienie.  Analogicznie  jest  to  zarzut  postawiony  przez 

Odwołującego  Mostostal,  który  również  został  uwzględniony  co  do  oceny  oferty  (i 

przyznanych  punktów)  w  ramach  kryterium  „Koncepcja”.  W  ocenie  Izby  nie  może  tak  być, 

aby  wykonawcy  na  etapie  rozprawy  dowiadywali  się  od  Zamawiającego  o  powodach 

przyznawanej  punktacji, 

dlaczego  i  w  jaki  sposób  Zamawiający  przyznawał  punktację 

wykonawcom.  Zamawiający  decyzję o przyznawanej  punktacji  powinien  uzasadnić,  tak  aby 

wykonawcy  wiedzieli  czym  Zamawiający  się  kierował,  dlatego  Izba  uwzględniła  zarzut 

naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp i 

nakazała Zamawiającemu przekazanie uzasadnienia 

przyznawanej punktacji wykonawcom. 

Odnosząc się do zarzutu tajemnicy przedsiębiorstwa również zarzut ten został przez 

Izbę  uwzględniony. W  ocenie Izby  wyjaśnienia  wykonawcy  Re-Bau  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Krakowie  odnoszące  się  do  uzasadnienia  zastrzeżenia  załączników  dołączonych  do 

wyjaśnień również należy uznać za zasadne.   

Wykonawca 

nie  wykazał  zasadności  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  W 

ocenie  Izby 

złożone  przez  wykonawcę  wyjaśnienia  są  ogólne,  (w  szczególności  co  do 

przesłanki  wartości  gospodarczej)  nie  wskazują  na  okoliczności  szczególne,  które  miałyby 

decydować o zastrzeżeniu tajemnicy przedsiębiorstwa.  

Zauważenia  wymaga,  iż  zgodnie  z  art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp,  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia jest jawne. W myśl zaś art. 8 ust. 3 ustawy, nie ujawnia się informacji 


stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji,  jeżeli  wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków, 

zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  że  zastrzeżone  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wyraźnego  podkreślenia  wymaga,  że  jedną  z 

podstawowych  zasad  obowiązujących  w systemie  zamówień  publicznych  jest  zasada 

jawności postępowania, a ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem 

o udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą, co 

wynika  z  art.  8  ust.  2  ustawy  Pzp.  Wyjątkiem  od  tej  zasady  jest  wyłączenie  udostępniania 

informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp. 

W  świetle  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa pod warunkiem wykazania przez wykonawcę zasadności ich zastrzeżenia. 

konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania złożonych dokumentów jest ustalenie, 

czy  wykonawca  temu  obowiązkowi  sprostał  udowadniając,  że  zastrzeżone  informacje 

stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Zdaniem  Izby  sformułowanie  użyte  przez  ustawodawcę,  w którym  akcentuje  się 

konieczność „wykazania”  –  co  niejednokrotnie wskazywano w  orzecznictwie KIO  -  oznacza 

obowiązek dalej idący, niż tylko złożenie oświadczenie co do przyczyn objęcia zastrzeżenia. 

Niewątpliwie  również  za  wykazanie  nie  może  być  uznane  ogólne  uzasadnienie, 

sprowadzające  się  de  facto  do  przytoczenia  jedynie  elementów  definicji  legalnej  tajemnicy 

przedsiębiorstwa - czy też orzecznictwa sądów bądź KIO - wynikającej z przepisu art. 11 ust. 

2  ustawy  o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  i 

gołosłownej  deklaracji,  że  przedstawione 

informacje  spełniają  określone  w  tym  przepisie  przesłanki,  czy  też  przedstawienia 

ogólnikowych twierdzeń mających uzasadnić zastrzeżenie.   

I  tak  nowa  definicja  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  wprowadzona  w  życie  w  drodze 

nowelizacji  z  4  wrze

śnia  2018  r,  została  zamieszczona  w  art.  11  ust.  2  znowelizowanej 

ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z brzmieniem znowelizowanej ustawy, 

przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa  rozumie  się  obecnie  informacje  techniczne, 

technologiczne,  organizac

yjne  przedsiębiorstwa  lub  inne  informacje  posiadające  wartość 

gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie 

są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są 

łatwo  dostępne  dla  takich  osób,  o  ile  uprawniony  do  korzystania  z  informacji  lub 

rozporządzania  nimi  podjął,  przy  zachowaniu  należytej  staranności,  działania  w  celu 

utrzymania ich w poufności. 


Zatem 

– w ocenie Izy - według przytoczonych przepisów, tajemnicę przedsiębiorstwa 

mogą  stanowić  tylko  takie  informacje,  które  posiadają  wartość  gospodarczą.  Informacja, 

która nie jest powszechnie znana lub łatwo dostępna dla osób zwykle zajmujących się tym 

rodzajem informacji - 

która jednak nie posiada wartości gospodarczej - nie będzie mogła być 

uznana  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  zgodnie  z  art.  11  ust.  2  art.  11  ust.  2  ustawy  o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji. 

Powyższe  przepisy  zostały  znowelizowane  wobec 

brzmienia dyrektywy 2016/943 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2016 r. 

– 

art.  2  pkt  1 

–  wedle  której,  aby  zastrzec  tajemnicę  przedsiębiorstwa  należy  wykazać 

następujące  przesłanki:  zastrzeżone  informacje  ●muszą  być  poufne  w  tym  sensie,  że  jako 

całość lub w szczególnym zestawie i zbiorze ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo 

dostępne  dla  osób  z  kręgów,  które  zwykle  zajmują  się  tym  rodzajem  informacji;  ●mają 

wartość  handlową  dlatego,  że  są  objęte  tajemnicą;  ●poddane  zostały  przez  osobę,  która 

zgodnie  z  prawem  sprawuje  nad  nimi  kontrolę,  rozsądnym,  w  danych  okolicznościach, 

działaniom dla utrzymania ich w tajemnicy.  

Nie  ulega  wątpliwości,  że  wobec  wprowadzonych  zmian  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

mogą  stanowić  tylko  takie  informacje,  które  posiadają  wartość  gospodarczą.  I  tak  w 

motywach niniejszej dyrektywy wskazan

o, że jednolita definicja tajemnicy przedsiębiorstwa – 

przyjęta  w  unijnych  porządkach  prawnych  –  powinna  uwzględniać  know-how,  informacje 

handlowe  i  informacje  techniczne 

–  a  niniejsze  informacje  powinny  mieć  rzeczywistą  lub 

potencjalną  wartość  handlową,  powinny  to  być  informacje  o  wartości  handlowej  a  ich 

bezprawne  pozyskiwanie,  wykorzystywanie  lub  ujawnianie  może  spowodować  szkody  dla 

interesów  osoby,  która  zgodnie  z  prawem  sprawuje  nad  nimi  kontrolę,  szkodząc  jej 

naukowemu  lub  technicznemu  potencjałowi,  interesom  gospodarczym  lub  finansowym, 

pozycji strategicznej lub zdolności do konkurowania.  

W  ocenie  Izby  Ustawodawca  w  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  przesądził,  że  zastrzegana  informacja  ma  mieć  charakter  techniczny, 

technol

ogiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa lub  inną  posiadającą  wartość gospodarczą. 

Zatem 

–  wobec  brzmienia  przytoczonej  dyrektywy  -  przesłanka  „lub  inne  informacje 

posiadające  wartość  gospodarczą”  odnosi  się  nie  tylko  do  informacji  „innych”,  ale  także 

informacji  technicznej,  technologicznej  i  organizacyjnej.  Zatem  w  ocenie  Izby  wobec 

brzmienia  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp  wykonawca  zastrzegający  pewne  informacje  jako 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  zobowiązany  jest  do  wykazania  w  uzasadnieniu  zastrzeżenia 


również  przesłanki  „posiadania  wartości  gospodarczej”,  czego  w  tym  stanie  faktycznym 

Przystępujący Re Bau w żaden sposób nie uczynił.  

Nie  wystarcza  więc  stwierdzenie,  że  dana  informacja  ma  charakter  techniczny, 

technologiczny  czy  organizacyjny,  ale  musi  także  ona  przedstawiać  pewną  wartość 

gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja 

może  być  dla  wykonawcy  źródłem  jakichś  zysków  lub  pozwalać  mu  na  zaoszczędzenie 

określonych kosztów. Izba zgodziła się z Odwołujący PORR , że Przystępujący RE-Bau nie 

sprostał ciężarowi wykazania przede wszystkim przesłanki dotyczącej wartości gospodarczej 

zastrzeganych informacji. 

Zgodzić należało się w całej rozciągłości za wyrokiem KIO z dnia 14 listopada 2019 

r.,  sygn.  akt  KIO  2189/19 że „gdyby  uznać  tego rodzaju uzasadnienie za wystarczające, to 

należałoby dojść do nieakceptowalnego wniosku, że co do zasady można utajniać większość 

informacji  przedstawianych  przez  wykonawców  w postępowaniu  o udzielenie  zamówienia 

publicznego

”. Dlatego też Izba nakazała ujawnienie niniejszych informacji.  

W  konsekwencji 

–  wobec  przedstawionej  argumentacji  –  Izba  uwzględniła  niniejsze 

odwołanie  wykonawcy  Porr  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  i  nakazała  Zamawiającemu 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy PORR S.A. z siedzibą w Warszawie i 

dokonanie ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty wykonawcy PORR S.A. z siedzibą 

w  Warszawie  a  także  nakazała  Zamawiającemu  przekazanie  wykonawcom  uzasadnienia 

przyznanej wykonawcom punktacji w ramach kryterium „Koncepcja”.  

Odwołanie o sygn. akt KIO 136/21 

Wykonawca 

Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  (zwany  dalej:  „Odwołującym 

Mostostal

”) w dniu 8 stycznia 2021 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) 

złożył odwołanie na nieudostępnienie pomimo złożonego przez wykonawcę wniosku ofert w 

całości (czyli z pełną koncepcją), co narusza dyspozycję przepisu art. 96 ust. 3 ustawy Pzp, 

jak  również  narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 

zasadę  jawności  w  postępowaniu  wynikające  z  art.  7  ust.  1  i  art.  8  ustawy  Pzp  oraz  na 

dokonanie oceny oferty Odwołującego Mostostal w zakresie kryterium Koncepcja  w sposób 

niezgodny  z  opisem  tego kryterium  określonym  w  SIWZ,  co w  porównaniu z  ocenami  ofert 


innych wykonawców świadczy o nierównym traktowaniu wykonawców przez Zamawiającego, 

naruszając art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.  

W związku z powyższym Odwołujący Mostostal wniósł o uwzględnienie odwołania w 

całości,  żądając  tym  samym  nakazanie  Zamawiającemu  udostępnienia  kompletnych  ofert 

wykonawc

ów  ubiegających  się  o  przedmiotowe  zamówienie;  powtórzenia  badania  oferty 

Mostostal w zakresie kryterium „Koncepcja” oraz dokonanie ponownej oceny i badania ofert 

wykonawców  z  uwzględnieniem  oferty  Mostostal  oraz;  zasądzenie  kosztów  postępowania 

według norm przepisanych. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia  SIWZ,  ofertę  wykonawcy  Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  jak 

również  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania  złożone 

trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:  

Odwołanie,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  kopię  niniejszego 

odwołania.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Następnie  Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  zgłosili  przystąpienie 

następujący wykonawcy: 

PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego,  

2)  Re-Bau  Sp.  Z  o.o.  z  sied

zibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego. 


Izba  potwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

następujących wykonawców:  

PORR  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego,  

2)  Re-

Bau  Sp.  Z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Wobec  czynności  Zamawiającego  w  postępowaniu  Odwołujący  Mostostal  wniósł  o 

odwołanie  na  czynność  nieudostępnienia  pomimo  złożonego  wniosku  przez  wykonawcę 

wniosku ofert w całości oraz na czynność oceny oferty Odwołującego w zakresie kryterium 

Koncepcja  Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów 

ustawy: 

art.  96  ust.  3  w  związku  z  art.  7  ust.  1  i  art.  8  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo  zamówień  publicznych  (dalej:  „ustawy  Pzp")  poprzez  nieudostępnienie  pomimo 

złożonego przez wykonawcę wniosku ofert w całości (czyli z pełną koncepcją), co ewidentnie 

narusza dyspozycję przepisu art.  96  ust.  3 ustawy  Pzp,  zgodnie z którym  od  dnia  otwarcia 

ofert  winny  być  one  jawne  w  całości,  jak  również  narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i 

równe  traktowanie wykonawców  oraz  zasadę  jawności  w  postępowaniu wynikające  z  art. 7 

ust.  1  i  art.  8  ustawy  Pzp; 

art.  91  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez 

dokonanie oceny oferty Odwołującego w zakresie kryterium Koncepcja w sposób niezgodny 

z  opisem  tego  kryterium  określonym  w  SIWZ,  co  w  porównaniu  z  ocenami  ofert  innych 

wykonawców świadczy o nierównym traktowaniu wykonawców przez Zamawiającego. 

Odnosząc  się  do  pierwszego  zarzutu  niniejsza  informacja  została  wykonawcy 

przekazana 

–  co  potwierdził  na  rozprawie  Odwołujący  Mostostal  –  zatem  na  moment 

orzekania 

przestał  istnieć  substrat  zaskarżenia.  Jednocześnie  nie  można  również  zgodzić 

się,  że  prowadzenie  niniejszego  postępowania  odwoławczego  stało  się  zbędne.  W 

konsekwencji 

zatem zarzut ten podlegał oddaleniu. 

Skoro 

Izba 

wydając 

orzeczenie 

zobowiązana 

jest 

uwzględnić 

stan 

rzeczy  ustalony  w  t

oku  postępowania,  zatem  zobowiązana  jest  również  uwzględnić 

czynności  Zamawiającego,  które  miały  miejsce  po  wniesionym  odwołaniu  -  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy.  W  niniejszej  sprawie  Zamawiający  przekazał  wykonawcy  niezbędne 

dokumenty - po wniesieniu przez 

wykonawcę odwołania, tym samym w niniejszej sprawie – 

czynność  stanowiąca  podstawę  niniejszego  odwołania  –  przestała  istnieć  na  moment 

zamknięcia  rozprawy.  Nie  ulega  wątpliwości,  iż  rolą  Izby  jest  rozstrzyganie  na  datę 

zamknięcia  rozprawy.  Tym  samym  wobec  tego,  że  skarżenie  przez  wykonawcę  ww. 


czynności (zaniechań), które to na moment zamknięcia rozprawy nie istniały – nie daje Izbie 

podstaw  prawnych  do  stwierdzenia  naruszenia,  co  w  konsekwencji  prowadzi  do  oddalenia 

niniejszego zarzutu z uwagi na brak subs

tratu zaskarżenia w niniejszej sprawie. 

Odnosząc  się  do  drugiego  zarzutu  Izba  analogicznie  jak  w  przypadku  odwołania 

wykonawcy  PORR 

S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  uwzględniła  ten  zarzut,  jednocześnie 

nakazując  Zamawiającemu  przekazanie  niniejszych  uzasadnień  przyznanej  punktacji 

wykonawcom, tak aby wyko

nawcy mogli się z nią zapoznać i ewentualnie z uzasadnieniem 

takim  polemizować.  Nie  może  tak  być  –  analogicznie  jak  w  przypadku  rozstrzygnięcia 

odwołania  wykonawcy  Porr  S.A.–  że  wykonawcy  na  rozprawie  dowiadują  się  o  motywach 

przyznanej  punktacji  i  sposobie 

ich  przyznawania.  Zamawiający  swoją  decyzję  powinien 

uzasadnić  i  przekazać  wykonawcom,  tak  aby  mogli  się  z  nią  zapoznać  i  ewentualnie 

polemi

zować. Zamawiający na rozprawie wskazywał w przypadku wykonawcy Porr S.A., ze 

wykonawca ten pominął, co zaważyło na ocenie, że w tabelach wykonawcy wskazuje się na 

przykłady  bądź  wskazuje  się  na  rozwiązania  równoważne,  nie  wskazując  parametrów  tej 

równoważności.  Według  Zamawiającego  gdyby  wykonawca  zaoferował  te  materiały 

konkretnie  jego  punktacja  wyglądałaby  inaczej.  We  wszystkich  tych  pomieszczeniach 

wykonawca Porr S.A. posługuje się pojęciem „lub równoważne” lub „na przykład”, dlatego też 

Zamawiający  nie  przyznał  wykonawcy  dodatkowych  punktów,  jednak  poinformował  o  tym 

dopiero  w  toku  rozprawy.  Podobnie w  przypadku wykonawcy  Mostostal  S.A.   Zamawiający 

uzasadniał na rozprawie przyznaną mu punktację, wskazując, że wykonawca zaproponował 

większą ilość ekranów i w większym formacie, dodatkowo dał oświetlenie architektoniczne w 

posadzce  holu  podnoszące  estetykę  pomieszczenia.  Wykonawca  zaproponował  również 

zastosowanie  nawiewników  szczelinowych,  które  efektywniej  dystrybuują  ciepło  a  zarazem 

mają  lepsze  walory  estetyczne.  Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym  Mostostal,  że 

Zamawi

ający  naruszył  przepis  art.  92  ust.  1  ustawy  Pzp,  niemniej  jednak  wobec  braku 

uzasadnienia  przyznania  punktacji  (indywidualnie  i  szczegółowo  poszczególnym 

wykonawcom)  wykonawcy  domyślali  się  jedynie  dlaczego  otrzymali  taka  a  nie  inna  ilość 

punktów.  Nie  ulega  wątpliwości  w  ocenie  Izby  –  że  niezależnie  od  przyjętego  formatu 

postępowania  –  wykonawcom  powinna  zostać  przekazana  podstawa  przyznanej  punktacji 

(bądź  jego  braku)  tak  aby  mogli  się  z  nią  zapoznać  i  ewentualnie  w  przyszłości 

kwestionować w ramach przysługujących im środków ochrony prawnej. W konsekwencji Izba 

w ½ uwzględniła niniejsze odwołanie rozdzielając koszty postępowania po połowie. 


Wobec powy

ższego, o kosztach postępowania orzeczono jak w sentencji.  

Przewodniczący: 

…………………… 

……………………. 

……………………..