Sygn. akt: KIO 903/21
WYROK
z dnia 13 maja 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 maja 2021 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 marca 2021 r. przez Veolia Energia
Warszawa s
półka Akcyjna z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego Veolia Energia Warszawa Spółka
Akcyjna z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
4 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 903/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie
p
rowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „ Zakup energii cieplnej
z sieci ciepłowniczej oraz świadczenie usług dystrybucji energii cieplnej”, numer
postępowania: WL.2370.3.2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
Numer 2021/BZP 00010099/01 z dnia 24 lutego 2021 r.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm. - dalej jako ustawa „Pzp” lub „Pzp”) w trybie
podstawowym,
o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Pzp. o wartości zamówienia nie
przekracza
jącej progów unijnych określonych na podstawie art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 22 marca 2021 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione
odwołanie przez wykonawcę Veolia Energia Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej
Odwołujący) od niezgodnych z przepisami ustawy czynności Zamawiającego podjętych
w
postępowaniu polegających na:
a) wyborze na podstawie art. 252 ustawy Pzp w
postęponiu oferty PGNiG Termika S.A.
jako najkorzystniejszej oraz jednocze
śnie zaniechanie jej odrzucenia na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt. 10 ustawy Pzp -
skoro zawiera błędy w obliczeniu ceny w
rozumieniu art. 7 pkt. 1) Pzp
tj. ceny w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9
maja
r.
o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178);
b) wyborze na podstawie art. 252 ustawy Pzp w
postęponiu oferty PGNiG Termika S.A.
jako najkorzystniejszej
oraz jednocześnie zaniechanie jej odrzucenia na podstawie art.
226 ust. 1 pkt. 7 Pzp -
skoro została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji;
Odwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy, które miało istotny
wpływ na wynik postęponia, tj.:
a)
przez przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający art. 16 pkt. 1 oraz pkt. 2
Pzp
tj. nie zapewniający równego traktowania wykonawców biorących udział
w p
ostępowaniu, jak i brak zachowania uczciwej konkurencji w postępowaniu, wobec
przyjęcia oferty złożonej w postępowaniu przez PGNiG Termika S.A. za
n
ajkorzystniejszą i jej wybór w postępowaniu, wskutek błędnego przyjęcia, że jest
korzystniejszą w kryterium cenowym. Jednocześnie nie została zachowana zasada
przejrzystego udzielenia zamówienia publicznego wobec zaistnienia powyższego
naruszenia;
b) wyb
ór na podstawie art. 252 ustawy Pzp w postępowaniu oferty PGNiG Termika S.A.
jako najkorzystniejszej oraz jednoczesne zaniechanie jej odrzucenia na podstawie art.
226 ust. 1 pkt. 5 PZP -
skoro treść oferty nie odpowiada warunkom zamówienia
w rozumieniu art. 7 pkt. 29) Pzp.
Wobec
powyższego Odwołujący wniósł, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt. 1 Pzp
o uwzględnienie odwołania w całości oraz:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia wyboru oferty złożonej w postęponiu przez
PGNiG Termika S.A. jako najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu ponownego dokonania badania i oceny ofert złożonych
w
postęponiu, w tym wyjaśnień dotyczących złożonych ofert.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania. Odwołujący, jako
podmiot ubiegaj
ący się o udzielenie zamówienia i świadczący usługi sprzedaży i dystrybucji
energii cieplnej na obszarze m.st. Warszawy
jest legitymowany do wniesienia odwołania
w
postęponiu. Odwołujący poniósł szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów Pzp polegającej na tym, że jego oferta została błędnie zakwalifikowana jako
oferta z mniejszą liczbą punktów, a w konsekwencji wybór oferty PGNiG Termika S.A. jako
najkorzystniejszej, w
sytuacji gdy Odwołujący się i PGNiG Termika S.A. stosują te same
ceny jednostkowe i stawki opłat wynikające z taryf zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki. Tym samym uznać należy Odwołującego za podmiot uprawniony do
skorzystania ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp.
W uzasadnieniu odwołania, Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny.
Zamawiający prowadzi postęponie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym. W SWZ Zamawiający wskazał w pkt. 12 Opis sposobu liczenia ceny w ten
sposób, że cena oferty jest ceną ryczałtową podaną przez Wykonawcę w Formularzu oferty
załącznik nr 1 do SWZ) i musi uwzględniać wszystkie koszty, jakie poniesienie Wykonawca
z tytułu realizacji zamówienia.
Zamawiający zawarł jednocześnie informację, że: Jeden grosz jest najmniejszą jednostką
monetarną w systemie pieniężnym RP i nie jest możliwe wyliczenie ceny końcowej, jeśli
komponenty ceny (ceny jednostkowe) są określone za pomocą wielkości mniejszych niż 1
grosz. Wartości kwotowe ujęte jako wielkości matematyczne znajdujące się na trzecim i
kolejnym miejscu po przecinku, w odniesieniu do niei
stniejącej wielkości w polskim systemie
monetarnym powodują, że tak wyrażona cena usługi dla powszechnego obrotu
gospodarczego jest niemożliwa do wypłacenia. Nie można kogoś realnie zobowiązać do
zapłaty na jego rzecz kwoty niższej niż jeden grosz. Tym samym, ceny jednostkowe,
stanowiące podstawę do obliczenia ceny oferty, muszą być podane z dokładnością do
dwóch miejsc po przecinku. Jeżeli oferta będzie zawierała ceny jednostkowe wyrażone jako
wielkości matematyczne znajdujące się na trzecim i kolejnym miejscu po przecinku, zostanie
odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 4 i 5 ustawy PZP.
Zgodnie z opisem kryteriów oceny ofert cena miała wagę 60%.
Obok „ceny” innymi kryteriami oceny ofert były - „termin przeglądu”, „zatrudnienie", „termin
płatności”, „czas reakcji na zgłoszenie Zamawiającego”.
Ponadto Zamawiający przyjął w Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej SWZ), że do
oceny poszczególnych ofert w zakresie kryterium „cena oferty” (X) zostanie zastosowana
metoda polegająca na porównaniu ceny badanej oferty z najtańszą spośród cen
przedstawionych przez tych Wykonawców, których oferty zostały dopuszczone do oceny i
spełniają warunki określone w SWZ. Jako cenę oferty przyjmuje się wartość brutto podaną w
Formularzu Ofertowym. Oferta
może otrzymać maksymalnie 60 pkt w kryterium „Cena
oferty". Pu
nkty będą liczone według wzoru: Cena najniższa ze wszystkich ofert x 100 pkt. x
Znaczenie kryterium 60% podzielone przez Cena oferty badanej
Oferty złożyło dwóch Wykonawców; Odwołujący oraz PGNIG Termika S.A.
Zamaw
iający wymagał w warunkach zamówienia, aby cenę oferty wyliczyć z dokładnością
do dwóch miejsc po przecinku. Warunek ten został przez Odwołującego spełniony przez
wskazanie ceny brutto z 2 miejscami po przecinku (468 857,71 zł).
Dowód: - Formularz oferty Odwołującego zgodnie z załącznikiem nr 1 do SWZ
W toku prowadzonego postępowania, Zamawiający wezwaniem z dnia 8 marca 2021 r.,
działając na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, wezwał Odwołującego do wyjaśnień
dotyczących informacji zawartych w formularzu oferty - załączniku nr 1 do SWZ.
W uzasadnieniu przedmiotowego wezwania Zamawiający wskazał, że powziął wątpliwości
nt. zaoferowanej przez Wykonawcę ceny oferty w kontekście opłat wynikających z taryf
zatwierdzonych przez Prezesa U
RE, a także biorąc pod uwagę, że ceny ofert złożonych
w postępowaniu różnią się i wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień w tym zakresie.
Wyjaśnienia mają na celu stwierdzenie, że cena wskazana w ofercie jest prawidłowa, np. nie
zawiera omyłek rachunkowych lub błędów w obliczeniu ceny, zgodności z przepisami
powszechnie obowiązującymi, decyzjami organów administracji. Zamawiający zakreślił
termin udzielenia odpowiedzi do dnia 10 marca 2021 r. do godziny 13:00.
Odwołujący co prawda udzielił odpowiedzi na wezwanie o godzinie 15:19 w dniu 10 marca
2021 r., jednakże co wymaga podkreślenia, to okoliczność, że stanowisko Wykonawcy było
tożsame do tego przekazanego Zamawiającemu w dniu 5 marca 2021 r. o godzinie 12:28.
Dowód: - korespondencja mailowa.
Podnieść należy, że pismem z 5 marca 2021 r. Odwołujący w stanowisku skierowanym do
Zamawiającego podniósł w nawiązaniu do informacji z otwarcia ofert z dnia 4 marca 2021 r.,
że niemożliwym jest, by oferowane kwoty z oferty PGNIG Termika S.A. oraz przez Veolia
Energia Warszawa S.A. wyliczone w oparciu o te sa
me składniki taryfy odbiegały od siebie.
Następnie Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty, tej złożonej przez
PGNIG Termika S.A.
Różnica między Wykonawcami odnosiła się do kryterium „cena" i wyrażała się w tym, że
ofer
ta Odwołującego uzyskała 59,9999987%, a PGNIG Termika S.A. 60% - w sytuacji, gdy
obaj Wykonawcy urzędowo zobowiązani są do stosowania takich samych cen
jednostkowych
i stawek opłat wynikających z taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE, albowiem działają
na rynku regulowanym.
Odwołujący podkreśla, że biorący udział w niniejszym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego Wykonawcy stosują i muszą stosować identyczne ceny.
Świadomość braku różnic cen między Wykonawcami Zamawiający posiadał, o czym
świadczy treść skierowanego wezwania do wyjaśnień.
Veoiia Energia Warszawa S.A., która kupuje ciepło wytwarzane przez PGNiG Termika S.A.
zobowiązana jest stosować ceny ciepła PGNiG Termika S.A. w rozliczeniach prowadzonych
z Klientami. Zaś PGNiG Termika S.A. zobowiązana jest stosować stawki opłat za usługę
przesyłową świadczoną przez Veolia Energia Warszawa S.A. zgodnie z taryfą Veolia
Energia Warszawa S.A. Powyższe prowadzi do wniosku o tożsamości ceny między
Wykonawcami
w rozumieniu art. 7 pkt. 1 Pzp tj. ceny w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9
maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178).
Odwołujący podkreśla, że cena oferty drugiego Wykonawcy została wyliczona w
oparciu o te same składniki taryfy, przedstawione szczegółowo w ofercie Veolia Energia
Warszawa S.A. Mając te same cenniki świadczenia usług niemożliwym jest by oferowane
kwoty odbiegały od siebie, a tym samym niemożliwym również jest powstanie między
Wykonawcami
różnicy
w kryterium oceny of
ert jakim jest cena. Ewentualne powstanie takiej różnicy jest możliwe
tylko o ile jeden wykonawca nieprawidłowo obliczy cenę, a Zamawiający pominie okoliczność
zaistnienia takiej sytuacji. W ocenie Odwołującego taka wadliwość wystąpiła w treści oferty
złożonej przez PGNIG Termika S.A., a której to wadliwości Zamawiający nie wyeliminował.
Odwołujący podnosi, że różnica w cenie - która nie powinna mieć w ogóle miejsca -
może być wynikiem wyłącznie błędnej różnicy w zaokrągleniach na etapie wyliczania, nie tyle
ostatecznej ceny, co elementów cenotwórczych (składowych ceny). Podkreślenia wymaga,
że te różnice mogą być wynikiem zaokrągleń dalszych niż dwa miejsca po przecinku.
O ile wynikiem podania ceny oferty do dwóch miejsc po przecinku, jest działanie
matem
atyczne znajdujące się na trzecim i kolejnym miejscu po przecinku - to tym samym,
Zamawiający, powinien taką ofertę odrzucić. Zamawiający, zgodnie z zasadami ogólnymi
udzielania zamówień, nie tylko przygotowuje ale i przeprowadza postępowanie o udzielenia
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
Wykonawców. Z uwagi na powyższe, powstała różnica 1 grosza w ostatecznej cenie
złożonych ofert (wynikająca z różnicy zaokrągleń na etapie wyliczania poszczególnych
składowych w tabeli w oparciu o działania matematyczne odnoszące się do trzeciego i
kolejnego miejsca po przecinku), nie może być podstawą uznania jednej z ofert za
korzystniejszą.
Tym bardziej, że sam Zamawiający w SWZ przedstawił stanowisko, że Wartości
kwotowe ujęte jako wielkości matematyczne znajdujące się na trzecim i kolejnym miejscu po
przecinku, w odniesieniu do nieistniejącej wielkości w polskim systemie monetarnym
powodują, że tak wyrażona cena usługi dla powszechnego obrotu gospodarczego jest
niemożliwa do wypłacenia. Nie można kogoś realnie zobowiązać do zapłaty na jego rzecz
kwoty niższej niż jeden grosz. Tym samym, ceny jednostkowe, stanowiące podstawę
do obliczenia ceny oferty, muszą być podane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Zamawiający tymczasem dopuścił do powstania sytuacji, w której tożsame ceny
Wykonawców, stały się różne w wyniku działań matematycznych jednego z nich w oparciu
o wartości matematyczne odnoszące się do wartości znajdujących się na trzecim i kolejnym
miejscu po przecinku. Zamawiający przewidział w SWZ sposób obliczenia ceny
z ograniczeniem do dwóch miejsc po przecinku, jednak w praktyce dopuścił do jego
naruszenia
. Zatem Zamawiający dokonał wyboru oferty wadliwej formalnie, mimo przyjętego
opisu sposobu obliczenia ceny.
Dowód: - tabela z wyliczeniem ceny oferty VeoIia Energia Warszawa S.A. załączona do
korespondencji skierowanej do Zamawiającego w dniu 5 marca 2021 r. o godzinie 12:28.
Odwołujący podnosi, że w polskim systemie płatniczym nie ma tysięcznych części
złotego, co potwierdza m.in. zapis art. 31 ustawy o Narodowym Banku Polskim
(Dz.U.2020.2027 t.j. z dnia 2020.11.17), w którym określone zostało, iż znakami pieniężnymi
Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monety opiewające na złote i grosze. Tak też
wynika, z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o denominacji złotego (Dz.U. z 1994r., Nr 84, poz.386
ze zm.), w której w art. 1 ust. 2 ustawodawca przewidział, że nowa jednostka pieniężna o
nazwie złoty dzieli się na 100 groszy.
Skoro Zamawiający, jak to wskazano wyżej, zgodnie z przyjętymi zasadami ogólnymi
udzielania zamówień, nie tylko przygotowuje, ale i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców, to w niniejszym postępowaniu Zamawiający nie powinien
zaakceptować wadliwości rachunkowej oferty PGNIG Termika S.A. Oferta opiera się o cenę
określoną w oparciu o wartości następujące po setnych częściach złotego i jako taka
powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 7) i pkt. 10) ustawy Pzp. Taki
sposób wyliczenia ceny narusza zarazem zasady uczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3
ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jako manipulacja przy wyliczeniu ceny.
Odwołujący podnosi, że o ile Zamawiający skorzystałby z mechanizmu czynności
poprawienia oferty w rozumieniu art. 223 ust. 2 Pzp
, która ma charakter obligatoryjny
(Zamawiający nie ma prawa uchylić się od jej wykonania), to powinno dojść do skorygowania
ceny oferty PGNIG Termika S.A. o 1 grosz w dół. W wyniku tej czynności, Zamawiający
otrzymałby dwie identyczne oferty, a w konsekwencji musiałby przedmiotowe postępowanie
unieważnić w oparciu o art. 255 pkt. 4) Pzp.
Zamawiający nie przewidział możliwości obliczania składowych ceny w tysięcznych
i dziesięciotysięcznych częściach złotego i dalszych. Zamawiający, wobec już samej
sygnalizacji przez Odwołującego po otwarciu ofert, zaistnienia niemożliwej sytuacji różnicy
ceny, nie powinien ograniczyć się do przyjęcia stanowiska PGNIG Termika S.A. za
prawidłowe bez dogłębnej analizy. Zamawiający powinien zweryfikować, czy zaokrąglenie
składowych cen było prawidłowe, w tym po ilu miejscach po przecinku było wykonane, a
następnie czy przeliczenie ceny ostatecznej na podstawie tak zaokrąglonych cen
jednostkowych było działaniem zgodnym z prawem.
Reasumując wnioskować należy, że w postęponiu dokonane przez Zamawiającego
naruszenie przepisów ustawy miało istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Wobec powyższego, wniesione w niniejszej sprawie odwołanie
uznać należy za konieczne i uzasadnione.
Do post
ępowania odwoławczego, w dniu 1 kwietnia 2021 r. zgłosił przystąpienie
po stronie Zamawiającego wykonawca PGNiG Termika S.A. z siedzibą w Warszawie,
wnosząc o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron, na podstawie dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie złożonej
do akt sprawy, zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, oświadczeń
i stanowisk złożonych ustnie do protokołu, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp.
Izba uznała, iż Odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia
oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa
w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał w ustawowym terminie kopię odwołania
Zamawiającemu, co zostało potwierdzone na posiedzeniu z udziałem stron i uczestnika
postępowania.
Izba uznała za nieskuteczne zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego
po stronie Zamawiającego przez wykonawcę PGNiG Termika S.A. z siedzibą w Warszawie
i
nie dopuściła wykonawcy do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze
Uczestnika postępowania.
Zgodnie z art. 525 ust. 1 Pzp
Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując
stronę,
do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której
przystępuje.
Natomiast zgodnie z art. 525 ust. 2 Pzp
Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi
Izby, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Do zgłoszenia przystąpienia dołącza się dowód przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zgłoszenie przystąpienia do
postepowania odwoławczego powinno nastąpić w ciągu trzech dni od daty otrzymania kopii
odwołania,
i w tym terminie powinno zostać doręczone Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej.
Z
dokumentacji postępowania wynika, że Zamawiający przekazał wykonawcom kopię
odwołania w dniu 24 marca 2021 r., a zatem trzydniowy termin na zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego upłynął 29 marca 2021 r. (27 i 28 marca 2021 to sobota
i niedziela) i najpóźniej w tej dacie zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego
winno zostać doręczone Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Tymczasem zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego zostało doręczone Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 1 kwietnia 2021 r., tj. z uchybieniem wymaganego terminu. Wykonawca
PGNiG Termika S.A. z siedzibą w Warszawie w dniu 29 marca 2021 r. nadał zgłoszenie
przystąpienia przesyłką poleconą w urzędzie pocztowym operatora wyznaczonego
w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe
, jednakże zostało ono
doręczone Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej po upływie trzydniowego, ustawowego
terminu.
Termin na zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego ma charakter
zawity
i nie podlega przywróceniu, analogicznie jak termin na wniesienie odwołania.
Izba podkreśla, że data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym nie jest
równoznaczna z jej doręczeniem w tym terminie. Ustawa Prawo zamówień publicznych nie
łączy żadnych skutków z nadaniem zgłoszenia przystąpienia do postępowania
odwoławczego w placówce pocztowej operatora wyznaczonego, inaczej niż w przypadku
innych pism
(por. przykładowo przepis art. 580 ust. 2 ustawy Pzp, który ze złożeniem skargi
na orzeczenie Izby w takiej placówce łączy skutki wniesienia skargi do sądu). A zatem z
nadaniem zgłoszenia przystąpienia w dniu 29 marca 2021 r. w placówce pocztowej
operatora
wyznaczonego,
nie można było łączyć skutków wniesienia pisma do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Powyższe stanowisko jest ugruntowane i prezentowane jednolicie w orzecznictwie Izby.
Prawidłowość tego stanowiska, na tle analogicznych przepisów ustawy Pzp dotyczących
wniesienia odwołania, potwierdza również uchwała Sądu Najwyższego z 7 lutego 2014 r.,
sygn. akt II CZP 90/13, w której Sąd stwierdził, że nie ma znaczenia dla zachowania terminu
do wniesienia odwołania okoliczność, kiedy pismo z odwołaniem zostanie złożone w
placówce operatora wyznaczonego.
Wobec powyższego, wniesienie przystąpienia do postępowania odwoławczego
z uchybieniem terminu oznacza, że wykonawca nie staje się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.
Izba ustaliła co następuje:
Zamawiający w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako SWZ) w pkt. 12
opisał sposób obliczenie ceny:
12. Opis sposobu obliczenia ceny
1. Cena oferty jest ceną ryczałtową podaną przez Wykonawcę w Formularzu oferty
(załącznik nr 1 do SWZ) i musi uwzględniać wszystkie koszty, jakie poniesie
Wykonawca z tytułu realizacji zamówienia.
2. Sposób zapłaty i rozliczenia za realizację niniejszego zamówienia, określone są we
wzorze umowy
– załącznik nr 7 do SWZ.
3. Rozliczenia będą prowadzone w złotych polskich z dokładnością do dwóch miejsc
po przecinku.
UWAGA!
Jeden grosz jest najmniejszą jednostką monetarną w systemie pieniężnym RP i nie
jest możliwe wyliczenie ceny końcowej, jeśli komponenty ceny (ceny jednostkowe) są
określone za pomocą wielkości mniejszych niż 1 grosz.
Wartości kwotowe ujęte jako wielkości matematyczne znajdujące się na trzecim
i kolejnym
miejscu po przecinku, w odniesieniu do nieistniejącej wielkości w polskim
systemie
monetarnym powodują, że tak wyrażona cena usługi dla powszechnego
obrotu gospodarczego
jest niemożliwa do wypłacenia. Nie można kogoś realnie
zobowiązać do zapłaty na jego rzecz kwoty niższej niż jeden grosz.
Tym samym, ceny jednostkowe, stanowiące podstawę do obliczenia ceny oferty,
muszą być podane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Jeżeli oferta będzie
zawierała ceny jednostkowe wyrażone jako wielkości matematyczne znajdujące się na
trzecim
i kolejnym miejscu po przecinku, zostanie odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4
i 5 ustawy Pzp.
Wykonawca zobowiązany jest zastosować stawkę VAT zgodnie z obowiązującymi
przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Cenę oferty należy obliczyć, uwzględniając całość wynagrodzenia wykonawcy
za
prawidłowe wykonanie umowy. Wykonawca jest zobowiązany skalkulować cenę na
podstawie wszelkich wymogów związanych z realizacją zamówienia (łącznie ze
wszystkimi podatkami i opłatami oraz podatkiem VAT).
6. Cena ofertowa musi obejmować wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu
zamówienia, wszystkie inne koszty oraz ewentualne upusty i rabaty a także wszystkie
potencjalne ryzyka ekonomiczne, jakie mogą wystąpić przy realizacji przedmiotu
umowy,
wynikające z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili
zawierania umowy.
Wykonawcy ponoszą wszelkie koszty związane z przygotowaniem i złożeniem oferty.
8. Zgodnie z art. 225 ustawy Pzp, jeżeli została złożona oferta, której wybór prowadziłby
do
powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą z 11 marca
2004 r.
o podatku od towarów i usług, dla celów zastosowania kryterium ceny lub
kosztu
zamawiający dolicza do przedstawionej w tej ofercie ceny kwotę podatku od
towarów i usług, którą miałby obowiązek rozliczyć. W takiej sytuacji wykonawca ma
obowiązek:
1) poinf
ormowania zamawiającego, że wybór jego oferty będzie prowadził do
powstania
u zamawiającego obowiązku podatkowego;
wskazania nazwy (rodzaju) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie
będą prowadziły do powstania obowiązku podatkowego;
wskazania wartości towaru lub usługi objętego obowiązkiem podatkowym
zamawiającego, bez kwoty podatku;
wskazania stawki podatku od towarów i usług, która zgodnie z wiedzą wykonawcy,
będzie miała zastosowanie.
Informację w powyższym zakresie wykonawca składa oświadczenie w Formularzu
oferty
(załącznik nr 1 do SWZ). Brak złożenia ww. informacji będzie postrzegany jako brak
powstania obowiązku podatkowego u zamawiającego.
W postępowaniu złożone zostały dwie oferty:
1. Veolia Termika Warszawa S.A. cena oferty: 468.857,71 PLN
ul. Stefana Batorego 2
02-591 Warszawa
2. PGNiG Termika S.A.
cena oferty: 468.857,70 PLN
Ul. Modlińska 15
03-216 Warszawa
Izba ustaliła, że Wykonawca Veolia Termika Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie,
skierował do Zamawiającego pismo z dnia 5 marca 2021 r., w treści którego wskazał,
iż niemożliwym jest, by oferowane kwoty wyliczone w oparciu o te same składniki taryfy
odbiegały od siebie. Wyjaśniamy, że Veolia Energia Warszawa S.A., która kupuje ciepło
wytworzone przez PGNiG Termika S.A. zobowiązana jest stosować ceny ciepła PGNiG
Termika S.A. w rozliczeniach prowadzonych z Klientami. Również PGNiG Termika S.A.
zobowiązana jest stosować stawki opłat za usługę przesyłowa świadczona przez Veolia
Energia S.A. zgodnie z taryfą Veolia Energia Warszawa S.A.. Różnica w ostatecznej cenie
złożonych ofert Wykonawców może wynikać jedynie z różnicy zaokrągleń na etapie
wyliczenia poszczególnych składowych w tabeli. W celu umożliwienia porównania ofert
Wykonawców
w powyższym zakresie przekazujemy w załączeniu tabelę z wyliczeniem ceny oferty Veolia
Energia Warszawa S.A. (…) Przy dokonywaniu czynności oceny złożonych ofert
bezwzględnie koniecznym jest uwzględnienie faktu, iż obaj Wykonawcy zobowiązani są do
stosowania takich samych cen jednostkowych i stawek opłat wynikających z taryf
zatwierdzonych przez Prezesa URE”
Łącznie z pismem, Wykonawca złożył formularz cenowy, zawierający ceny jednostkowe
oraz wskazujący sposób wyliczenia ceny oferty (algorytm obliczenia ceny), podanej
w formularzu ofertowym.
P
ismem z dnia 8 marca 2021 r. Zamawiający wystosował do obu wykonawców,
na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp wezwanie (o tożsamej treści) do wyjaśnień
dotyczących treści ofert. W treści wezwania Zamawiający wskazał, że w związku z
powziętymi przez Zamawiającego wątpliwościami nt. zaoferowanej przez Wykonawcę ceny
oferty
w kontekście opłat wynikających z taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE, a także biorąc
pod uwagę, że ceny ofert złożonych w postępowaniu różnią się, wzywa się Wykonawcę
do złożenia wyjaśnień w tym zakresie. Wyjaśnienia mają na celu stwierdzenie, że cena
wskazana w ofercie jest prawidłowa, np. nie zawiera omyłek rachunkowych lub błędów
w obliczeniu ceny, zgodności z przepisami powszechnie obowiązującymi, decyzje organów
administracji.
W terminie wyznaczonym przez Zamawiającego, wyjaśnienia złożył jedynie
wykonawca PGNiG Termika S.A. wskazując, że cena oferty obliczona została na podstawie
danych zawartych w SWZ oraz aktualnie obowiązującej Taryfy dla grupy taryfowej A3B1C3.
W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający nie wskazał konkretnego algorytmu
obliczania ceny oferty, dlatego Wykonawcy biorący udział w przetargu skorzystali z
własnych.
Do wyjaśnień, Wykonawca załączył wyciąg z Taryfy oraz aktywny arkusz kalkulacyjny exel,
prezentujący przyjętą metodę obliczeń.
Wykonawca Veolia Energia Warszawa S.A. odpowiedział na wezwanie
Zamawiającego już po upływie terminu wyznaczonego na udzielenie wyjaśnień. W treści
odpowiedzi wskazał, że wyjaśnienia dotyczące złożonej oferty były do Zamawiającego
wysłane w dniu 5 marca 2021 r o godz. 12:28.
Zamawiający nie odrzucił żadnej ze złożonych w postępowaniu ofert ani nie wykluczył
żadnego z wykonawców i dniu 16 marca 2021 r. dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej.
Za
najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez Wykonawcę PGNiG Termika S.A.
z siedzibą w Warszawie.
Izba
zważyła co następuje:
Bio
rąc pod uwagę zgromadzoną w sprawie dokumentację, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,
iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia
czynności podjęte przez Zamawiającego, odpowiadając na pytanie czy Zamawiający
poprzez wykonanie konkretnych czynności w postępowaniu, lub poprzez zaniechanie
czynności
do których wykonania był zobowiązany na podstawie ustawy, naruszył przepisy prawa
zamówień publicznych.
W analizowanym stanie faktycznym w ocenie Izby,
Zamawiający nie naruszył
przepisów prawa zamówień publicznych w zakresie wskazanym w odwołaniu.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 252 ustawy Pzp oferty PGNiG Termika S.A.
jako najkorzystniejszej oraz jednoczesne zaniechanie jej odrzucenia na podstawie. 226 ust.
1 pkt 5 Pzp, jako oferty
która nie odpowiada warunkom zamówienia w rozumieniu art. 7 pkt
29 Pzp, p
onieważ zawiera błędy w obliczeniu ceny oraz została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji,
w ocenie izby zarzut nie został potwierdzony.
W treści Specyfikacji Warunków Zamówienia Zamawiający określił, iż cena oferty jest
cen
ą ryczałtową. Opisując sposób obliczenia ceny, Zamawiający nie określił żadnego
algorytmu, zgodnie z którym wykonawcy winni dokonać sumowania komponentów ceny.
Istotne dla Zamawiającego było to, aby cena podana w ofercie uwzględniała wszystkie
koszty, jakie poniesie Wykonawca
z tytułu realizacji zamówienia oraz sporządzona została w
oparciu
o wymagania zawarte w SWZ, w szczególności dotyczące zaokrąglenia cen jednostkowych
i wartości kwotowych do dwóch miejsc po przecinku.
Izba wskazuje, że w przypadku ceny ryczałtowej, w sytuacji w której Zamawiający
nie w
skazał konkretnego algorytmu jej obliczenia, każdy z wykonawców uprawniony
był do samodzielnej kalkulacji ceny podanej w ofercie, biorąc pod uwagę zakres objęty
przedmiotem zamówienia oraz wymagania zawarte w SWZ.
W ocenie Izby, za
zgodne z zasadami równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji
należy uznać czynności Zamawiającego, który uwzględnił algorytmy obliczenia
ceny końcowej, przedstawione przez obu wykonawców i na tej podstawie nie odrzucił żadnej
ze złożonych ofert. Z wyjaśnień złożonych przez obu wykonawców wynika, iż zaoferowane
ceny końcowe obejmują wszystkie elementy składające się na przedmiot zamówienia.
Co więcej, podkreślenia wymaga, że zaoferowane ceny jednostkowe zostały zaokrąglone
do dwóch miejsc po przecinku, zgodnie z wymaganiami SWZ.
Izba zwraca uwagę, że Zamawiający nie może wywodzić negatywnych skutków wobec
wykonawców w postaci odrzucenia oferty, w sytuacji w której treść złożonej oferty jest
zgodna z warunkami zamówienia.
Za niezasadny zatem
izba uznała zarzut Odwołującego, zgodnie z którym treść oferty
złożonej przez Wykonawcę PGNiG Termika S.A. jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Odwołujący podnosi, że różnica w cenie jego oferty oraz oferty złożonej przez PGNiG
Termika S.A.
(wynosząca jeden grosz) może być wynikiem wyłącznie błędnej różnicy
w zaokrągleniach na etapie wyliczenia elementów cenotwórczych, opartych na
zaokrągleniach dalszych niż dwa miejsca po przecinku, w sytuacji gdy Zamawiający
wymagał
podania
cen z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
W ocenie Izby
twierdzenie to jest całkowicie niezasadne, bowiem z aktywnego
formularza kalkulacyjnego excel, złożonego przez PGNiG Termika S.A. w wyniku wyjaśnień
dotyczących treści oferty, prezentującego przyjętą przez wykonawcę metodę obliczeń wynika
jednoznacznie, że wszystkie elementy składowe ceny, wszystkie jej komponenty zostały
zaokrąglone do dwóch miejsc po przecinku.
Za niezasadne i niepotwierdzone Izba uznała również zarzuty Odwołującego dotyczące
zaniechania odrzucenia oferty PGNiG Termika S.A. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 i pkt
10 ustawy Pzp, jako oferty naruszającej zasady uczciwej konkurencji oraz zawierającej błędy
w obliczeniu ceny.
Twierdzenie Odwołującego są gołosłowne i nie poparte żadnymi dowodami.
Zgodnie z art. 534 ust. 1 Pzp Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są
obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów z których wywodzą skutki prawne.
Tymczasem Odwołujący w żaden sposób nie wykazał na czym ma polegać zarzucany czyn
nieuczciwej konkurencji
polegający na manipulacji ceną przy jej wyliczeniu oraz na czym
mają polegać zarzucane błędy w obliczeniu ceny.
Odwołujący twierdzi, że ceny zaoferowane przez wykonawcę PGNiG Termika S.A.
zostały określone w sposób niezgodny z warunkami zamówienia oraz zawierają błędy
w obliczeniu ceny, tj. opierają się o wartości następujące po setnych częściach złotego,
jednak na poparcie swojego stanowiska nie
przedstawił żadnego dowodu. Ponadto,
twierdzenie takie
nie znajduje potwierdzenia w dokumentacji postępowania.
Co więcej, zestawienie własnych wyliczeń sporządzone przez Odwołującego, złożone
podczas rozprawy nie potwierdza
nieprawidłowego sposobu zaokrąglenia cen, w oparciu
o wartości następujące po setnych częściach złotego, a jedynie różne algorytmy, na
podstawie których można obliczyć cenę końcową. Zestawienie to potwierdza jednak, że
Odwołujący
nie kwestionuje kompletności elementów cenotwórczych przyjętych do obliczenia ceny przez
PGNiG Termika S.A. oraz
wartości i prawidłowości cen jednostkowych.
Podkreślenia wymaga, że sam Odwołujący podczas rozprawy przyznał, że pomimo
braku
wskazania przez Zamawiającego algorytmu dojścia do ceny końcowej w SWZ,
oba zaprezentowane sposoby wyliczenia ceny są matematycznie poprawne, choć dają inny
wynik.
W ocenie Izby, takim twierdzeniem Odwołujący zaprzeczył własnemu stanowisku
prezentowanemu
w odwołaniu, dotyczącemu manipulacją ceną. Przyznał bowiem, że sposób
wyliczenia ceny końcowej zaprezentowany przez PGNiG Termika S.A. jest matematycznie
poprawny, choć inny niż przyjął sam Odwołujący do obliczenia tej ceny.
Wskazać należy, że skoro Zamawiający nie wymagał obliczenia ceny oferty w oparciu
o konkretny algorytm jej wyliczenia, a zaoferowana cena
uwzględnia wszystkie elementy
wymagane przez Zamawiającego co do zakresu i sposobu wyceny, nie można mówić
o
jej niezgodności z warunkami zamówienia, a tym bardziej o błędzie w obliczeniu ceny.
Odwołujący bezpodstawnie formułuje zarzuty, jedynie w oparciu o własny sposób
kalkulacji ceny, uznając go za jedynie właściwy, co nie znajduje uzasadnienia w treści SWZ
i nie może być podstawą do odrzucenia oferty złożonej przez PGNiG Termika S.A.
Izba dodaje, że podniesiony podczas rozprawy zarzut dotyczące braku w treści SWZ
algorytmu, zgodnie z którym wykonawcy powinni wyliczyć cenę oferty, należy uznać
za spóźniony.
W powyższych okolicznościach, Izba oddaliła jako bezzasadny zarzut naruszenia
art.
art. 252 Pzp poprzez wybór oferty PGNiG Termika S.A. jako najkorzystniejszej oraz
zarzut zaniechania jej odrzucenia na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 5 Pzp, jako oferty która
nie odpowiada warunkom zamówienia w rozumieniu art. 7 pkt 29 Pzp, ponieważ zawiera
błędy
w obliczeniu ceny oraz została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.
Za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp tj.
braku zapewnienia
równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji oraz
przejrzystości prowadzonego postępowania.
Izba wskazuje, że to właśnie poprzez dopuszczenie do oceny obu ofert, zawierających
własne sposoby dojścia do ceny końcowej (czego Zamawiający nie wykluczył w SWZ)
Zamawiający wykazał się stosowaniem zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji.
W ocenie Izby nie została również naruszona zasada przejrzystości prowadzonego
postępowania. Zamawiający w ramach kryteriów oceny ofert ustanowił łącznie z kryterium
ceny -
5 różnych kryteriów, na podstawie których dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej.
Ponadto, postępowanie prowadzone jest w sposób transparenty, Zamawiający wyjaśniał
wątpliwości dotyczące treści złożonych ofert, i w oparciu o złożone wyjaśnienia dokonał
dalszych czynności w postępowaniu.
Wobec
powyższego, w okolicznościach przedmiotowej sprawy należało orzec jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
p
odstawie art. 557 i 575 ustawy nPzp oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………