Sygn. akt: KIO 900/21
POSTANOWIENIE
z dnia 20 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Członkowie:
Aneta Mlącka
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu w Warszawie
na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 20 kwietnia
2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 marca
2021 r. przez
odwołującego: Multiconsult Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul.
Bonifraterska 17, 00-
203 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w
Warszawie
prowadzący postępowanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Gdańsku (ul. Subisława 5, 80-354 Gdańsk),
- przy udziale wykonawcy: Ayesa Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Rudzie Śląskiej ul. Szyb
Walenty 26a, 41-
700 Ruda Śląska, zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego,
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Multiconsult Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Bonifraterska
17, 00-203 Warszawa) kwoty 13.500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych
zero groszy), stanowi
ącej 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
………………..…………………..
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 900/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 22 marca 2021 r. przez wykonawcę: Multiconsult Polska
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Odwołujący) w postępowaniu prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
zamawiającego: Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad -
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku w przedmiocie
zamówienia publicznego na: „Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz
zarządzanie kontraktem pn. „Budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku Słupsk — Bożepole
Wielkie”. Zadanie 5: w. Leśnice (bez węzła) — w. Bożepole Wielkie (bez węzła)”. Numer
referencyjny: O. GD.KP-13.2410.05.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
zostało w dniu 28 października 2020 r. w Dz. Urz. UE pod numerem 2020/S 210-513678.
Odwołujący zarzuty odwołania skierował wobec oferty wykonawcy Ayesa Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Rudzie Śląskiej (wykonawca Ayesa) i zarzucił Zamawiającemu naruszenie
następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 17 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp - jego
niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia wykonawcy Ayesa
z postępowania który w
wy
niku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd
przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunek udziału w postępowaniu, a mające istotny
wpływ na podejmowane przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny spełniania przez
wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub
zawodowej w zakresie dysponowania Inżynierem Kontraktu;
2. art. 26 ust. 4 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp -
uznanie, że w wyniku wezwania z
dnia 26 lutego 2021 r. wy
konawca Ayesa był uprawniony do zmiany treści Formularza 3.5
Wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia publicznego poprzez przedłożenie
nowego wykazu osób zawierającego nową osobę wskazaną do pełnienia funkcji Inżyniera
Kontraktu,
co
w
efekcie
dopro
wadziło do niedopuszczalnego konwalidowania
przedstawionych przez tego wykonawcę informacji niezgodnych ze stanem faktycznym;
3. art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp - jego niezastosowanie i
zaniechanie wykluczenia wykonawcy Ayesa,
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił wprowadzające Zamawiającego w błąd informacje dotyczące spełniania przez
osobę wskazaną do pełnienia funkcji Głównego Specjalisty ds. rozliczeń wymagań
pozwalających na przyznanie wykonawcy maksymalnej liczby punktów w ramach
Podkryterium 2.2,
a mające istotny wpływ na podejmowane przez Zamawiającego decyzje w
zakresie punktów przyznawanych w ramach tego kryterium, a w konsekwencji na wybór
oferty najkorzystniejszej;
ewentualnie
4. art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp - przyznanie wykonawcy Ayesa 7
punktów w ramach Podkryterium 2.2 Specjalista ds. rozliczeń, podczas gdy doświadczenie
podane przez
wykonawcę dla osoby wskazanej do pełnienia tej funkcji nie potwierdza
wszystkich wymagań w okresie minimum 18 miesięcy (najwyżej punktowane
doświadczenie), gdyż okres doświadczenia tej osoby przy rozliczeniu wymaganego zadania
był krótszy niż 12 miesięcy, a w konsekwencji przyznanie wykonawcy 14 punktów (zamiast
tylko 7 punktów) w kryterium Doświadczenie personelu konsultanta;
5. art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 3 Pzp - zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Ayesa, która zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz
nieprawidłową ocenę wyjaśnień prowadzącą do uznania, że cena zaoferowana nie jest
rażąco niska.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: (1)
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; (2) dokonania powtórnej
czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych w odwołaniu; (3)
wykluczenia wykonawcy
Ayesa z postępowania; (4) ewentualnie przyznanie wykonawcy
Ayesa 0 punktów w podkryterium 2.2 i w konsekwencji 7 punktów w kryterium
Doświadczenie personelu Konsultanta; (5) odrzucenia oferty wykonawcy Ayesa; (6)
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Wykonawca podał, że (…) ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania, gdyż jest
Wykonawcą biorącym udział w Postępowaniu, a złożona przez niego oferta uplasowała się
na drugiej
pozycji w rankingu ofert. W wyniku naruszenia przez Zamawiającego ww.
przepisów Ustawy, interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku. W
przypadku prawidłowego działania Zamawiającego wykonawca Ayesa zostałby wykluczony z
postępowania, a złożona przez niego oferta zostałaby odrzucona, w konsekwencji oferta
złożona przez Odwołującego zostałaby uznana za ofertę najkorzystniejszą. Nie może zatem
budzić wątpliwości fakt, że objęte odwołaniem czynności Zamawiającego prowadzą do
możliwości poniesienia szkody przez Odwołującego - polegającej na uniemożliwieniu
Multiconsult uzyskania zamówienia”.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił
wykonawca -
Ayesa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej, który wniósł o oddalenie
odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 16/04/2021) także wniósł o
oddalenie odwołania wskazując, że podnoszone w odwołaniu zarzuty są niezasadne.
Odwołujący (działający w jego imieniu upoważniony pełnomocnik) na posiedzeniu w
dniu 20 kwietnia 2021r.
oświadczył, że cofa odwołanie wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 22 marca 2021 r.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustaw
ę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) [dalej: ustawa Pwu), do
postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
(dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzi
elenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019)
(dalej: nPzp). Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 22 marca 2021 r.
Izba zatem wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu
odwoławczym przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r.
Zgodnie z
art. 520 ust. 1 nPzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy”.
Izba stwierdziła, że odwołanie zostało na podstawie art. 520 ust. 1 nPzp z dnia 11
września 2019 r. skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy. Zgodnie zatem z art. 568
pkt 1 cytowanej ustawy, Izba
postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Wskazany art. 568 pkt 1 c
ytowanej ustawy stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba
umarza postępowania odwoławcze w formie postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
nPzp z dnia 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437). Tym samym Izba, uwzględniając wskazane
przepisy, nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu od odwołania
uiszczonego w przedmiotowej sprawie w wysokości 15.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………………..
………………..…………………..
………………..…………………..