Sygn. akt: KIO 896/21
WYROK
z 11 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 7 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej 22 marca 2021 r. przez wykonawcę Elektrometal
S.A.
z siedzibą w Cieszynie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Spółkę
Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu, przy udziale wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Pol Invest Group Sp. z o.o. z siedzibą
w Sosnowcu i ZRG Górrem Sp. o.o. Sp.k. z siedzibą w Rudzie Śląskiej zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie aukcji elektronicznej przeprowadzonej 18 marca 2021 r.,
odrzucenie z postępowania oferty wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Pol Invest Group Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu
i ZRG Górrem Sp. o.o. Sp.k. z siedzibą w Rudzie Śląskiej.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A.
z siedzibą w Bytomiu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego -
Elektrometal S.A.
z siedzibą w Cieszynie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą
w Bytomiu na rzecz Odwołującego - Elektrometal S.A
z siedzibą w Cieszynie
kwotę 14 058 zł 00 gr (słownie: czternaście tysięcy pięćdziesiąt osiem złotych
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia i dojazdu
pełnomocnika na rozprawę.
Stosownie
do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 896/21
U z a s a d n i e n i e
Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie podstawowym
pod nazwą: „Uporządkowanie wewnętrznej instalacji sprężonego
powietrza, wody dołowej, ciepłowniczej, wodnej i ppoż. oraz ustalenie docelowo stacji
wymienników dla w/w instalacji w związku z prowadzonymi pracami likwidacyjnymi obiektów
dla SRK S.A. Oddział KWK Centrum”, numer: ZP-C-0044/20, zwane dalej Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 2 lutego
2021 r. pod numerem 2021/BZP 00004928/01.
22 marca 2021 r. wykonawca Elektrometal S.A.
z siedzibą w Cieszynie (Dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 16 pkt 1 oraz art. 226 ust. 1 pkt 14 w zw. z art. 266 oraz art. 58 ust. 1 i 5 Pzp
przez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy, który nie wniósł wadium bądź
wniósł je w sposób nieprawidłowy,
2. art. 16 pkt 1 oraz art. 237 pkt 2 w zw. z art. 266 Pzp oraz w zw. z art. 281 ust. 2 pkt 17
i art. 230 Pzp przez
przeprowadzenie aukcji elektronicznej w sposób sprzeczny z
zasadami określonymi w SWZ i nie dokonanie jej zamknięcia mimo, że w ustalonym
terminie nie zostały zgłoszone nowe postąpienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
dokonania ponownego badania oferty konsorcjum w składzie Pol Invest Group
Sp. z o.o.
z siedzibą w Sosnowcu i ZRG Górrem Sp. z o.o. Sp.k z siedzibą w Rudzie
Śląskiej (dalej: Przystępujący),
2. odrzucenia oferty
Przystępującego,
3. uznania aukcji elektronicznej przeprowadzonej w 18 marca
2021 r. za zamkniętą
po post
ąpieniu dokonanym o godz. 8:43 przy uwzględnieniu wyników postąpień
dokonanych do godz. 8:43,
ewentualnie:
unieważnienia aukcji elektronicznej przeprowadzonej 18 marca 2021 r. i nakazanie jej
ponownego przeprowadzenia po odrzuceniu oferty
Przystępującego.
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postępowania odwoławczego oraz o przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści
odwołania oraz na rozprawie.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
2 lutego
2021 r. Zamawiający opublikował specyfikację warunków zamówienia (Dalej: SWZ),
w której przewidział obowiązek wniesienia przez wykonawców wadium w kwocie 90 000 zł
(pkt 16.2 i 16.6.1 SWZ),
Ponadto w pkt 15.4 SWZ
Zamawiający przewidział wybór oferty najkorzystniejszej
z wykorzystaniem aukcji elektro
nicznej, a w pkt 22 SWZ określił zasady przeprowadzenia tej
aukcji.
15 marca
2021 roku Zamawiający wystosował do Odwołującego zaproszenie do udziału
w aukcji elektronicznej wyznaczonej na 18 marca
2021 r. Jednocześnie, w odpowiedzi
na uzupełniające pytanie Odwołującego z 15 marca 2021 r. Zamawiający oświadczył 17
marca 2021 r.,
że nie odrzucił żadnej złożonej w toku postępowania oferty.
18 marca
2021 r. Zamawiający przeprowadził aukcję elektroniczną, w której udział wzięli
wszyscy trzej wykonawcy uczestniczący w postępowaniu, tj. Odwołujący, Przystępujący oraz
Deve
loper i Recykling Sp. z o.o. w Zabrzu. Aukcja rozpoczęła się o godz. 8:00, a zakończyła
o godz. 21:40:14. Po zamknięciu aukcji Zamawiający przekazał wykonawcom informację
o jej
wynikach, w której wskazał, iż oferta Przystępującego uzyskała 100 pkt, oferta
Odwołującego - 99,72054714, a trzeciego wykonawcy - 92,05702648.
Zarzut nr 1
Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów art. 16 pkt 1 oraz art. 226 ust. 1 pkt 14
w zw. z art. 266 oraz art. 58 ust. 1 i 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego z uwagi na brak należytego wniesienia wadium.
Stosownie do przepisu art. 58 ust. 1 i 5 Pzp
wykonawcy mogą wspólnie ubiegać
się o udzielenie zamówienia, a wówczas przepisy ustawy dotyczące wykonawcy stosuje się
odpowiednio
do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Powyższe oznacza, że wymóg dotyczący wniesienia wadium miał odpowiednie
zastosowanie do Przystępującego. W przypadku wspólnego ubiegania się wykonawców
o udzielenie zamówienia, winni oni wspólnie wnieść wadium, co oznaczało, że wadium winno
finansowo zabezpieczać interesy Zamawiającego przed ogólnie pojętym nierzetelnym
działaniem każdego z uczestniczących wspólnie wykonawców, który przez określone
działania lub zaniechania mógłby wpłynąć na wynik postępowania. Tymczasem,
w przedmiotow
ym postępowaniu Przystępujący nie wniósł wadium, które stanowiłoby
skuteczne zabezpieczenie in
teresów Zamawiającego przed działaniami każdego z członków
konsorcjum.
Do
oferty
Przystępującego załączona została bowiem gwarancja
ubezpieczeniowa Nr 903013644283 z 18 lutego 2021 r., wystawiona przez Sopockie
Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia Spółka Akcyjna z siedzibą w Sopocie. Z treści
gwarancji jednoznacznie wynika
ło, że została ona wystawiona wyłącznie na zlecenie Pol
Invest Group Sp. z o.o. (Dalej: Pol Invest)
i w związku z jego ubieganiem się o udzielenie
zamówienia. W gwarancji wprost wskazano bowiem Pol Invest jako wykonawcę
składającego ofertę w postępowaniu. Jednocześnie w treści gwarancji brak jest jakiejkolwiek
wzmianki czy nawiązania do faktu wspólnego z innym wykonawcą ubiegania się Pol Invest
o udzielenie za
mówienia, czy też objęcia zabezpieczeniem wynikającym z faktu udzielonej
gwarancji roszczeń Zamawiającego wobec innego niż sam Pol Invest wykonawcy. Z treści
gwarancji w żaden sposób nie można było wywieść, by zabezpieczała ona Zamawiającego
przed
nierzetelnym działaniem wszystkich członków konsorcjum, a nie jedynie Pol Invest.
W szc
zególności, wedle treści gwarancji nie uprawniała ona Zamawiającego do skorzystania
z ustanowionego na jego rzecz zabezpieczenia w przypadku, gdyby to
członek konsorcjum:
ZRG Górrem Sp. z o.o. Sp. k. (Dalej: ZRG) dopuścił się jednego z działań czy zaniechań
uprawniających Zamawiającego w myśl art. 98 ust. 6 w zw. z art. 266 Pzp do zatrzymania
wadium.
W
dacie udzielania gwarancji Pol Invest nie był nawet upoważniony do działania w imieniu
ZRG
, a zatem nie mógł w jego imieniu wystąpić o gwarancję wadialną. Jak wynikało bowiem
z dokumentów załączonych do oferty Przystępującego, wadium w postaci gwarancji
ubezpieczeniowej zostało ustanowione 19 lutego 2021 r., natomiast ZRG udzielił
pełnomocnictwa liderowi konsorcjum dopiero 22 lutego 2021 r. (zgodnie z datą umieszczenia
podpisów na dokumencie pełnomocnictwa). Pełnomocnictwo to obejmowało także
umocowanie do „zabezpieczenia” wadium. Również umowa konsorcjum została zawarta
dopiero 22 lutego 2021 r. S
koro pełnomocnictwo dla lidera konsorcjum zostało udzielone już
po wystawieniu dokumentu gwarancji, to zlecając udzielenie gwarancji lider nie mógł działać
w imieniu i
interesie pozostałych członków konsorcjum.
W konsekwencji
oferta złożona przez Przystępującego winna zostać odrzucona wobec braku
prawidłowego wniesienia wadium przez tego wykonawcę. Zaniechanie odrzucenia przez
Zama
wiającego oferty tego wykonawcy stanowiło naruszenie art. 16 pkt 1 Pzp oraz art. 226
ust. 1 pkt 14 w zw. z art. 266 oraz art. 58 ust. 1 i 5 Pzp.
Zarzut nr 2
18 marca
2021 r. o godz. 8:00:00 Zamawiający otworzył aukcję elektroniczną. W jej toku
doszło do ponad 130 postąpień, a aukcja została zamknięta o godz. 21:40:14. W toku aukcji
przerwy pomiędzy poszczególnymi postąpieniami dochodziły do niecałych 10 minut.
Zamawiający zamknął aukcję po upływie 10 minut od ostatniego postąpienia. Taki sposób
przeprowadzenia aukcji
był sprzeczny z określonymi w SWZ zasadami aukcji.
Zgodnie z art. 308 ust. 1 i art. 281 ust. 2 pkt 17 Pzp
Zamawiający prowadzący postępowanie
w trybie podstawowym może przewidzieć w dokumentach zamówienia, że wybór
najkorzystniejszej oferty zo
stanie poprzedzony aukcją elektroniczną. W takiej sytuacji
Zamawia
jący zobowiązany jest zawrzeć w SWZ stosowną informację wraz z informacjami,
o których mowa w art. 230 Pzp. Stosownie do powołanego przepisu SWZ winna zawierać,
m.in., informacje do-
tyczące przebiegu aukcji elektronicznej oraz warunki, na jakich
wykonawcy będą mogli licytować, w szczególności minimalne wartości postąpień, które
wymagane będą podczas aukcji (art. 230 pkt 4 i 5 Pzp). Zgodnie z kolei z art. 237 pkt 2 Pzp,
Zamawiający zamyka aukcję elektroniczną, jeżeli w ustalonym terminie nie zostaną
zgłoszone nowe postąpienia.
Zamawiający przewidział w pkt 22 SWZ przeprowadzenie aukcji elektronicznej określając,
m.i
n., następujące zasady jej przebiegu:
„aukcja trwa dwadzieścia minut. Złożenie co najmniej jednego postąpienia w trakcie
ostatnich 10 minut aukcji wydłuża ją o 10 minut dogrywki. Złożenie co najmniej jednego
postąpienia w trakcie dogrywki wydłuża czas aukcji o kolejną pięciominutową dogrywkę.
Zamawiający nie wprowadza ograniczeń co do liczby dogrywek” (pkt 22.1.5. SWZ).
Z przytoczonych zasad wynika, że aukcja miała trwać dwadzieścia minut, a jeśli w ciągu
ostatnich 10 minut złożone zostałoby co najmniej jedno postąpienie, to nastąpić miała jedna,
cio minutowa dogrywka, a zatem wówczas aukcja wraz z dogrywką trwałaby 30 minut.
Jeśli w toku tej dogrywki złożone zostałoby postąpienie, to nastąpiłaby dodatkowa, 5-cio
minutowa dogrywka, przy czym wobec braku ograniczeń co do liczby dogrywek złożenie co
najmniej jednego postąpienia w trakcie dogrywki wydłużałoby czas aukcji o kolejną
pięciominutową dogrywkę. Zatem, zgodnie z zasadami określonymi w SWZ, pierwsza
dogrywka miała trwać 10 minut, a każda kolejna 5 minut. Ponadto, zgodnie z przytoczonymi
po
stanowieniami SWZ wskutek złożonego postąpienia czas aukcji (wynoszący pierwotnie 20
minut) wy
dłużał się najpierw o 10, a później o 5 minut, a zatem okres przedłużenia winien
być liczony od pierwotnie założonego czasu zakończenia aukcji i kolejnych dogrywek, a nie
od czasu złożenia ostatniego postąpienia. Innymi słowy, na etapie kolejnych dogrywek
aukcja winna zostać zamknięta po upływie każdych kolejnych pięciu minut, jeżeli w czasie
tych pięciu minut nie nastąpiło co najmniej jedno postąpienie.
W
zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej z 15 marca 2021 r. Zamawiający nie
określił zasad wielokrotnego przedłużania aukcji, ograniczając się do stwierdzenia, że jeżeli
w okresie 10 minut przed planowanym terminem zamknięcia aukcji (wyznaczonym na godz.
8:20) pojawi się jakakolwiek nowa oferta, to aukcja zostanie przedłużona o następne 10
minut i zakończy się, gdy w ustalonym czasie 10 minut nie pojawi się nowa oferta
któregokolwiek wykonawcy. W zaproszeniu do udziału w aukcji Zamawiający nie sformułował
zatem skutków złożenia postąpienia w przedłużonym o 10 minut czasie trwania aukcji.
A
ukcja rozpoczęła się o godz. 8:00 i była zaplanowana do godz. 8:20,
ponieważ w ostatnich jej 10 minutach zostały złożone dwa postąpienia (o godz. 8:12 i
8:17), to czas aukcji uległ przedłużeniu o 10 minut, tj. do godz. 8:30,
w czasie tej dogrywki złożone zostały kolejne dwa postąpienia (o godz. 8:22 i 8:26),
co skutko
wało przedłużeniem aukcji o kolejne 5 minut, tj. do godz. 8:35,
w czasie tej dogrywki zostało złożone postąpienie o godz. 8:31, co spowodowało
p
rzedłużenie aukcji o kolejne 5 minut, tj. do 8:40,
w tym okresie również zostało złożone postąpienie (o godz. 8:37), co spowodowało
przedłużenie aukcji o 5 minut do godz. 8:45;
w czasie tej dogrywki zostało złożone postąpienie o godz. 8:43, co spowodowało
przedłużenie aukcji o kolejne 5 minut, tj. do 8:50,
ponieważ w okresie dogrywki trwającej od 8:45 do 8:50 nie zostało złożone żadne
postąpienie, to Zamawiający winien był zamknąć aukcję o godz. 8:50. Co istotne, do
takich samych wniosków należy dojść gdyby założyć, że czas przedłużenia aukcji
należało liczyć nie w kolejnych okresach 5-cio minutowych, lecz od ostatniego
postąpienia - skoro postąpienie było złożone o godz. 8:43, to kolejne skutkujące
przedłużeniem aukcji musiało być złożone do godz. 8:48. Ponieważ takiego
postąpienia nie złożono, to aukcja winna zostać zamknięta.
Mimo opisanego wyżej faktycznego przebiegu aukcji Zamawiający nie zamknął jej, czym
naruszył przepis art. 237 pkt 2 w zw. z art. 266 Pzp oraz w zw. z art. 281 ust. 2 pkt 17 i art.
230 Pzp
. Stosownie do powołanego przepisu Zamawiający zobowiązany był bowiem
zamknąć aukcję jeżeli w ustalonym terminie - tj. w kolejnej 5-cio minutowej dogrywce
zgodnie z pkt 22.1.5 SWZ - nie zosta
łyby zgłoszone nowe postąpienia, który to czas upłynął
o godz. 8:50.
Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z wybranych dokumentów wchodzących
w skład dokumentacji postępowania, przede wszystkim SWZ, gwarancji wadialnej złożonej
przez Przystępującego oraz zaproszenia z 15 lutego 2021 r. do udziału w aukcji
elektronicznej.
Ponadto, w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron Odwołujący wniósł
o przeprowadzenie dowodu z następujących dokumentów:
załącznik nr 1, 4 i 7 do oferty Przystępującego (dowód nr 1),
korespondencja Odwołującego z Zamawiającym z 5 marca 2021 r. (dowód nr 2),
pismo Przystępującego wraz z aneksem do gwarancji wadialnej Przystępującego
(dowód nr 3),
4. SWZ z 17 lutego 2021 r.
tego samego Zamawiającego dotyczący postępowania znak
ZP-C-
0045/20, wraz z pismem Zamawiającego z 3 marca 2021 r. dotyczącym zmiany
treści SWZ (dowód nr 4),
5. zestawienie pyta
ń i odpowiedzi dot. treści SWZ stanowiącej dowód nr 4 (dowód nr 5).
7 maja 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o odrzucenie
odwołania w zakresie zarzutu nr 1, a w pozostałym zakresie o oddalenie odwołania.
Zamawiający wskazał m.in.:
Zgodnie z art. 515 ust. 2 Pzp termin
na wniesienie odwołania wynosi 5 dni jeżeli informacja
została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Odwołujący wskazał,
iż dowiedział się o zaniechaniu Zamawiającego stanowiącym podstawę do wniesienia
odwołania tj. zaniechaniu odrzucenia oferty Przystępującego 15 marca 2021 r. Termin
na wniesienie odwołania upłynął zatem 20 marca 2021 r. co winno skutkować odrzuceniem
odwołania w zakresie zarzutu nr 1. Terminy na wnoszenie środków ochrony prawnej wobec
czynności lub zaniechań zamawiającego mają charakter prekluzyjny i nie podlegają
przywróceniu w żadnym przypadku. Upływ terminu skutkuje utratą prawa do podnoszenia
zarzutów.
Z
ostrożności procesowej, w razie nie podzielenia stanowiska odnośnie zasadności
odrzucenia o
dwołania w zakresie zarzutu nr 1 Zamawiający wskazał:
Zarzut nr 1
Odwołujący w uzasadnieniu zarzutu pominął fakt, iż 2 marca 2021 r. Zamawiający wezwał
Przystępującego do uzupełnienia oferty. W wezwaniu wskazano, iż działając na podstawie
art. 128 ust. 1 Pzp
Zamawiający wzywa wykonawcę do uzupełnienia pełnomocnictwa
lub innego dokumentu, z
którego wynikać będzie, że lider konsorcjum - Pol Invest, został
umocowany p
rzez członka konsorcjum - ZRG, do wniesienia wadium celem zabezpieczenia
oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Z treści dokumentu winno wynikać, iż umocowanie do podjęcia czynności związanej
z wniesieniem wad
ium nastąpiło najpóźniej 18 lutego 2021 r. tj. w dniu wystawienia
gwarancji ubezpieczeniowej nr 903013644283 na rzecz lidera konsorcjum.
W odpowiedzi
Przystępujący uzupełnił złożoną ofertę o:
Umowę przedwstępną z 17 lutego 2021 r. o wspólnym uczestnictwie w postępowaniu
określającą zobowiązania stron wraz z pełnomocnictwem dla Pol Invest do wniesienia
wadium;
Oświadczenie ZRG o umocowaniu w dacie 18 lutego 2021 r. do wniesienia wadium
zabezpieczającego złożoną ofertę.
Powyższe dokumenty stanowiły podstawę dla stwierdzenia, iż Pol Invest był prawidłowo
umocowany do działania w imieniu i na rzecz pozostałych członków konsorcjum.
Tym samym brak było podstaw do odrzucenia oferty Przystępującego, gdyż zgodnie
z ugruntowanym w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przekonaniem - „gwarancja
wadialna wystawiona na jednego z członków konsorcjum, który jest prawidłowo
umocowanym pełnomocnikiem uprawnionym do działania w imieniu i na rzecz pozostałych
członków konsorcjum spełnia wymagania ustawowe, nawet jeśli w treści samej gwarancji
wadialnej nie wskazano faktu istnienia konsorcjum
”.
W umowie przedwstępnej z 17 lutego 2021 r. o wspólnym uczestnictwie w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego zawartej pomiędzy Pol Invest i ZRG wskazano
w preambule:
„Niniejsza umowa zostaje zawarta w związku z uczestniczeniem przez Strony
w charakterze wykonawców (oferentów) w postępowaniu o udzielenie zamówienia
w przetargu nieograniczonego z zastosowaniem aukcji elektronicznej o szacunkowej
wartości przedmiotu zamówienia nieprzekraczającej kwot określonych w przepisach
wykonawczych na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy, którego przedmiotem jest:
Uporządkowanie wewnętrznej instalacji sprężonego powietrza, wody dołowej, ciepłowniczej,
wodnej i ppoż., oraz ustalenie docelowo stacji wymienników dla w/w instalacji w związku
z prowadzonymi pracami likwidacyjny
mi obiektów dla SRK S.A Oddział KWK „Centrum” znak
sprawy: ZP-C-0044/20. W
§ 2 Strony postanowiły, iż: „1. Zakład Robót Górniczych GÓRREM
Sp. z o.o. sp.k z siedzibą w Rudzie Śląskiej udziela Pol Invest Group Sp. z o.o. z siedzibą
w Sosnowcu, pełnomocnictwa do wszelkich czynności, których podjęcie jest niezbędne
w postępowaniu o udzielenie zamówienia (...) jeżeli podjęcie czynności będzie konieczne
przed zawarciem umowy przyr
zeczonej. 2. Udzielone pełnomocnictwo obejmuje przede
wszystkim pozyskanie gwarancji zapłaty wadium tj. wniesienie wadium celem
zabezpieczenia oferty
złożonej przez wykonawców (Strony) wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia w postępowaniu, o którym mowa wyżej. Dodatkowo
w oświadczeniu przedłożonym Zamawiającemu ZRG wyraźnie oświadczył, iż Pol Invest był
umocowany do wniesienia w
imieniu wykonawców wadium celem zabezpieczenia ich oferty.
Zarzut nr 2
Zamawiający wskazał reguły postępowania związane z planowaną do przeprowadzenia
aukcją elektroniczną w zaproszeniach do wzięcia w niej udziału gdzie wyraźnie wskazano, iż:
„Jeżeli w okresie 10 min. przed planowanym terminem zamknięcia pojawi się jakakolwiek
nowa oferta, to aukcja zostanie
przedłużona o następne 10 min. od czasu złożenia
postąpienia i zakończy się dopiero, gdy w ustalonym czasie 10 min. nie pojawi się żadna
nowa
oferta któregokolwiek wykonawcy”.
Z powyższego wynikało, że odstępy wynosiły 10 min, a nie - jak omyłkowo wskazano
w SWZ - 5 min.
Żaden z wykonawców nie zakwestionował rozbieżności przed rozpoczęciem aukcji, ani nie
zadał Zamawiającemu pytania w tym zakresie, co dla Zmawiającego było jednoznaczne
ze stwierdzeniem, iż warunki aukcji wskazane w zaproszeniu zostały przez wszystkich jej
uczestników zaakceptowane.
Uszczegółowienie i zapoznanie oferentów z warunkami aukcji jest elementem zaproszenia
do wzięcia udziału w aukcji. Zgodnie z art. 232 Pzp zamawiający zaprasza do udziału
w aukcji elektronicznej jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty
niepodlegające odrzuceniu, przy użyciu połączeń elektronicznych wskazanych
w zaproszeniu.
W zaproszeniu zamawiający informuje wykonawcę o:
1) wyniku badania i oceny oferty tego wykonawcy;
2) minim
alnych wartościach postąpień składanych w toku aukcji elektronicznej;
3) terminie otwarcia aukcji elektronicznej;
terminie i warunkach zamknięcia aukcji elektronicznej;
5) sposobie oceny ofert w toku aukcji elektronicznej;
formule matematycznej, która zostanie wykorzystana w aukcji elektronicznej do
automatycznego tworzenia kolejnych klasyfikacji na podstawie przedstawianych
nowych cen lub wartości;
7) harmonogramie
dla każdego etapu aukcji elektronicznej, jeżeli zamawiający zamierza
zamknąć aukcję elektroniczną na podstawie art. 237 pkt 3.
Zamawiający może zatem wskazać, iż zamknięcie aukcji nastąpi w precyzyjnie
np.
w określonym dniu o określonej godzinie, albo też podać, iż zamknięcie aukcji nastąpi
po bezskutecznym oczekiwaniu na kolejne postąpienie przez okres wskazany
w zaproszeniu.
Zamawiający, dysponując prawem wyboru sposobu zamknięcia aukcji, musi
bez względu na wybrany sposób, wskazać w zaproszeniu do aukcji dokładny, podany
z dokładnością co do minuty moment zamknięcia licytacji.
Przystępujący w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron oraz w toku rozprawy poparł
stanowisko Zamawiającego.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i Przystępującego
złożone podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp. Tym samym Izba oddaliła wniosek
Zamawiającego o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1, jako wniesionego
po terminie. Izba uznała za zasadne stanowisko Zamawiającego, który twierdził, że termin
do wniesienia odwołania w zakresie przedmiotowego zarzutu powinien być liczony
od 15 marca 2021 r., zatem upływał 20 marca 2021 r. Izba wzięła jednak pod uwagę fakt,
iż 20 marca 2021 r. była to sobota. Zgodnie z art. 509 ust. 2 Pzp jeżeli koniec terminu
do wykonania czynności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin
upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy. Co za tym idzie faktyczny
termin do wniesienia odwołania w zakresie zarzutu nr 1 upływał 22 marca 2021 r., zatem
w dzień, w którym Odwołujący wniósł odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
W konsekwencji Izba uznała, że odwołanie zostało wniesione z zachowaniem terminu
ustawowego i oddaliła wniosek Zamawiającego jako niezasadny.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505
ust. 1 Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut nr 1
Zgodnie z punktem 16.1 SWZ „Wykonawca przystępujący do przetargu jest zobowiązany
do wniesienia wadium na całość przedmiotu zamówienia w kwocie: 90 000,00 zł (słownie:
dziewięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100)”.
Zamawiający wskazał ponadto w SWZ m. in.:
16.6.1. Wadium będzie wypłacone zamawiającemu w sytuacji, gdy wykonawca
nie wywiązał się ze zobowiązań wynikających z poniższych warunków zgodnie
z art. 98 ust. 6 Ustawy Pzp.
16.6.4. Jedynym warunkiem wy
płacenia kwoty gwarantowanej ma być przedstawienie
Gwarantowi lub Poręczającemu w terminie obowiązywania wezwania
zamawiającego do wypłacenia określonej kwoty wraz z określeniem powodu utraty
wadium
przez
wykonawcę
podpisanego
przez
osoby
upoważnione
do r
eprezentowania zamawiającego.
16.6.5. Przedstawienie gwarancji lub poręczenia niespełniających powyższych warunków
uznane będzie przez zamawiającego za niewniesienie wadium, pod rygorem
wykluczenia z postępowania o udzielenia zamówienia.
Przystępujący złożył ofertę w postępowaniu 19 lutego 2021 r. Do oferty załączona została
umowa konsorcjum zawarta 19 lutego 2021 r.
między Pol Invest, a ZRG, zgodnie z którą
liderem konsorcjum został Pol Invest.
Przystępujący ponadto złożył gwarancję wadialną z 18 lutego 2021 r., w której gwarant
wskazał:
„Ponieważ POL INVEST GROUP SP. Z O.O. z siedzibą: Ul. RADOCHA 4A 41-200
SOSNOWIEC (dalej zwany „Wykonawcą”) składa Ofertę na:
Uporządkowanie wewnętrznej instalacji sprężonego powietrza, wody dołowej, ciepłowniczej,
wodne
j i ppoż. oraz ustalenie docelowo stacji wymienników dla w/w instalacji w związku
z
prowadzonymi pracami likwidacyjnymi obiektów" dla SRK S.A. Oddział KWK "Centrum"
Znak sprawy: ZP-C-0044/20
(dalej zwaną „Ofertą”), niniejszym podajemy do wiadomości,
że Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia Spółka Akcyjna z siedzibą w Sopocie,
jest zobowiązane wobec Spółka Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna z siedzibą:
Ul. Strzelców Bytomskich 207 41-914 Bytom (dalej zwanego „Zamawiającym”) w kwocie
000,00 zł (słownie: dziewięćdziesiąt tysięcy złotych), którą Gwarant zobowiązuje się
wypłacić Zamawiającemu, co potwierdza niniejszym”.
Na dalszym etapie postępowania Przystępujący złożył Aneks nr 1 do ww. gwarancji, gdzie
również jako wykonawca wskazany został Pol Invest: „Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń
ERGO Hestia Spółka Akcyjna z siedzibą w Sopocie (...) oświadcza niniejszym,
że na zlecenie Wykonawcy firmy POL INVEST GROUP SP. Z O.O. z siedzibą:
Ul. RADOCHA 4A 41-
200 SOSNOWIEC zmienia się okres ważności Gwarancji”.
Jako dodatkową okoliczność, potwierdzającą zasadność zarzutu nr 1 odwołania Izba uznała,
co następuje:
2 marca 2021 r. Zamawiający skierował do Przystępującego wezwanie, w którym wskazał
m. in.:
„Zamawiający wzywa Wykonawcę do uzupełnienia pełnomocnictwa lub innego dokumentu,
z którego wynikać będzie, że lider konsorcjum Pol Invest (...) został umocowany przez
członka konsorcjum ZRG (...) do wniesienia wadium celem zabezpieczenia oferty złożonej
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia. Z treści dokumentu
winno wynikać, że umocowanie do podjęcia czynności związanej z wniesieniem wadium
nastąpiło najpóźniej w dniu 18.02.2021 r. tj. w dniu wystawienia gwarancji ubezpieczeniowej
nr 903013644283 z dnia 18.02.2021 r., wystawionej przez Sopockie Towarzystwo
Ubezpieczeń ERGO Hestia Spółka Akcyjna z siedzibą w Sopocie na rzecz lidera
konsorcjum.
Do oferty zostało załączone pełnomocnictwo dla lidera konsorcjum z dnia 19.02.2021 r.
opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym Pana P. Z. oraz Pana J. Z.
z datą
22.02.202 1r. oraz umowa konsorcjum z dnia 19.02.2021 r. opatrzona kwalifikowanym
podpisem elektronicznym z dnia 22.02.2021
r. Z powyższego wynika, iż w dacie udzielenia
gwarancji ubezpieczeniowej Pol Invest Group Sp
. z o.o. nie był upoważniony do działania
w imieniu drugiego członka konsorcjum tj. ZRG GÓRREM Sp. z o.o. Sp.k., a zatem nie mógł
także w jego imieniu wystąpić o zabezpieczenie interesów Zamawiającego w postaci
wadium.
W związku z powyższym prosimy o uzupełnienie stosownego dokumentu, z którego
to umocowanie będzie wynikało”.
4 marca 2021 r. Przystępujący w odpowiedzi na powyższe wezwanie złożył następujące
dokumenty:
Umowę przedwstępną z 17 lutego 2021 r. o wspólnym uczestnictwie w postępowaniu
(Dalej:
U
mowa
przedwstępna)
określającą
zobowiązania
stron
wraz
z pełnomocnictwem dla Pol Invest do wniesienia wadium,
Oświadczenie ZRG z 19 lutego 2021 r. o umocowaniu w dacie 18 lutego 2021 r.
do wniesienia wadium zabezpieczającego złożoną ofertę.
Umowa prze
dwstępna w § 1 ust. 1 i 2 stanowiła:
Niniejsza umowa jest umową przedwstępną, w ramach której Strony zobowiązują się
do zawarcia umowy konsorcjum,
zwanej dalej „Umową Konsorcjum”.
Przedmiotem niniejszej umowy jest również udzielenie pełnomocnictwa Liderowi
do czynności niezbędnych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jeżeli podjęcie
czynności będzie konieczne przed zawarciem umowy przyrzeczonej.
Z kolei § 2 zatytułowany „Pełnomocnictwo” stanowił:
Zakład Robót Górniczych GÓRREM sp. z o.o., sp.k z siedzibą w Rudzie Śląskiej
udziela Pol Invest Group sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu, PEŁNOMOCNICTWA
do wszelkich czynności, których podjęcie jest niezbędne w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, którego przedmiotem jest „Uporządkowanie wewnętrznej instalacji
sprężonego powietrza, wody dołowej, ciepłowniczej, wodnej i ppoż. oraz ustalenie
docelowo stacji wymienników dla w/w instalacji w związku z prowadzonymi pracami
likwidacyjnymi obiektów” dla SRK S.A. Oddział KWK "Centrum”, znak sprawy: ZP-C-
jeżeli podjęcie czynności będzie konieczne przed zawarciem umowy
przyrzeczonej.
Udzielone pełnomocnictwo obejmuje przede wszystkim pozyskanie gwarancji zapłaty
wadium, tj. wniesienie wadium celem zabezpieczenia oferty złożonej przez
wykonawców (Strony) wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
w postępowaniu, o którym mowa wyżej.
Zamawiający nie kwestionował ww. dokumentów, a w konsekwencji nie odrzucił oferty
Przystępującego z postępowania i 15 marca 2021 r. zaprosił go do udziału w aukcji
elektronicznej.
W ocenie Izby zaniechanie powyższe było niezasadne. W świetle ustalonych faktów
obowiązkiem Zamawiającego było odrzucenie oferty Przystępującego na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 14 Pzp, zgodnie z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli wykonawca nie wniósł
wadium, lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie
do upływu terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium w przypadku,
o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3. Do wniosku powyższego Izba doszła przede wszystkim
w oparciu o treść gwarancji wadialnej złożonej przez Przystępującego. Zarówno treść
gwarancji, jak i Aneksu nr 1 do gwarancji jednoznacznie wskazuje, że z punktu widzenia
gwaranta wykonawcą, które oferta została zabezpieczona tą gwarancją to Pol Invest.
Gwarant oznaczył wykonawcę, którego ofertę zabezpieczył w sposób jasny i nie budzący
wątpliwości. Tym samym Izba uznała za udowodnione twierdzenie Odwołującego, który
wskazywał, że gwarancja wadialna została wystawiona wyłącznie na rzecz Pol Invest, a nie
na rzecz Przystępującego. Przystępujący w toku rozprawy kwestionował zasadność
stanowiska Odwołującego, ale nie złożył żadnych dowodów potwierdzających, by Pol Invest
wystąpił o wystawienie przedmiotowej gwarancji działając jako lider konsorcjum.
Przy
stępujący nie podjął również próby uprawdopodobnienia, że gwarant miał świadomość,
że zabezpieczył ofertę dwóch wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, a nie jednego tylko - Pol Invest.
Jako słuszną należy ocenić decyzję Zamawiającego o podjęciu czynności zmierzających
do wyjaśnienia kwestii umocowania wykonawcy Pol Invest do reprezentacji Przystępującego
w momencie wystawienia spornej gwarancji wadialnej.
W ocenie Izby Zamawiający
zaniechał jednak krytycznej oceny złożonych 4 marca 2021 r. przez Przystępującego
dokumentów. O ile nie leży w kompetencjach Zamawiającego ocena ważności
i rzeczywistego (bądź - jak twierdził Odwołujący - fikcyjnego) charakteru zobowiązania
wynikającego z Umowy przedwstępnej, to jednak Zamawiający powinien zwrócić uwagę
na fakt
, że oświadczenie ZRG podpisane 19 lutego 2021 r. dotyczące umocowania Pol
Invest w dniu 18 lutego 2021 r.
do działania w imieniu ZRG nie miało adresata. Nie wiadomo
też jakiemu celowi miało to oświadczenie służyć. Gdyby zostało podpisane po 2 marca
2021 r. byłoby oczywistym, że zostało ono złożone na potrzeby zapewnienia
Zamawiającego, że Pol Invest działał w imieniu i na rzecz ZRG. Złożenie takiego
oświadczenia przez wezwaniem Przystępującego do uzupełnienia dokumentów dotyczących
g
warancji wadialnej nie miało wyraźnego celu, co biorąc pod uwagę okoliczności sprawy,
czyniło je niewiarygodnym.
Z kolei w świetle treści Umowy przedwstępnej z 17 lutego 2021 r. jednym z głównych celów
jej zawarcia było udzielenie pełnomocnictwa Pol Invest do działania w imieniu i na rzecz
przyszłego konsorcjum. Przystępujący nie wyjaśnił jednak powodów, dla których do oferty
zostało załączone (nie budzące wątpliwości i nie kwestionowane przez Odwołującego)
pełnomocnictwo z 19 lutego 2021 r., które umocowało Pol Invest do działania w imieniu
Przystępującego.
Efektem odpowiedzi Przystępującego z 4 marca 2021 r. nie było więc wyjaśnienie
okoliczności związanych z umocowaniem Pol Invest do reprezentacji Przystępującego
w momencie ubiegania się przez niego o gwarancję wadialną.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Izby dokumenty złożone przez Przystępującego
4 marca 2021 r. nie
stanowiły dostatecznej odpowiedzi na pytania Zamawiającego wyrażone
w wezwaniu z 2 marca 2021 r. Z
abezpieczenie oferty wadium nie może budzić jakichkolwiek
wątpliwości, co do jego skuteczności i prawidłowości. Wobec faktu, że Przystępujący
zarówno w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, jak i w toku rozprawy nie zdołał
ww. wątpliwości wyjaśnić oraz wobec treści gwarancji wadialnej, jego oferta podlegała
odrzuceniu
z postępowania na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 Pzp jako oferta
zabezpieczona nieprawidłowym wadium.
Zarzut nr 2
W punkcie 22.1.5 SWZ Zamawiający określił następujące zasady prowadzenia aukcji
elektronicznej:
„aukcja trwa dwadzieścia minut. Złożenie co najmniej jednego postąpienia w trakcie
ostatnich 10 minut aukcji wydłuża ją o 10 minut dogrywki. Złożenie co najmniej jednego
postąpienia w trakcie dogrywki wydłuża czas aukcji o kolejną pięciominutową dogrywkę.
Zamawiający nie wprowadza ograniczeń co do liczby dogrywek”.
Z kolei w zaproszeniu jakie Zamawiający skierował 15 marca 2021 r. do wykonawców
biorących udział w postępowaniu znajdowała się następująca informacja, co do sposobu
prowadzenia aukcji elektronicznej:
„- Planowany termin zamknięcia aukcji: 18.03.2021 o godz. 08:20
Przedłużenie: 10 min.
Jeżeli w okresie 10 min. przed planowanym terminem zamknięcia pojawi się jakakolwiek
nowa oferta, to aukcja zostanie
przedłużona o następne 10 min. od czasu złożenia
postąpienia i zakończy się dopiero, gdy w ustalonym czasie 10 min. nie pojawi się żadna
nowa oferta któregokolwiek wykonawcy”.
Istotnym dla oceny zasadności zarzutu nr 2 było również wyrażone w odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie, który wskazał:
„Należy jednak wskazać, iż Zamawiający wskazał reguły postępowania związane
z planowaną do przeprowadzenia aukcją elektroniczną w zaproszeniach do wzięcia w niej
udziału gdzie wyraźnie wskazano, iż: Jeżeli w okresie 10 min. Przed planowanym terminem
zamknięcia pojawi się jakakolwiek nowa oferta, to aukcja zostanie przedłużona o następne
10 min. Od czasu złożenia postąpienia i zakończy się dopiero, gdy w ustalonym czasie
10 min. Nie pojawi się żadna nowa oferta któregokolwiek wykonawcy.
Z powyższego wynika w sposób jednoznaczny, iż odstępy wynosiły 10 min, a nie jak
omyłkowo wskazano w SWZ - 5 min”.
Przytoczone wyżej informacje wskazują w sposób niewątpliwy, że treść zaproszenia
do udziału w aukcji elektronicznej było niezgodna z SWZ w zakresie zasad tej aukcji.
Ponadto,
regulację zawartą w SWZ Zamawiający uznał za omyłkową w części dotyczącej
kolejnych dogrywek. W konsekwencji Izba uznała, że Zamawiający - pośrednio - sam
przyznał, że jego intencją była zmiana regulacji dotyczącej czasu trwania kolejnych
dogrywek z pięciu na dziesięć minut po upływie terminu składania ofert. Co za tym idzie –
zawarcie
w treści zaproszeń do udziału w aukcji informacji o dłuższych, niż określone w SWZ
dogrywkach nie było efektem omyłki, a celowym działaniem.
Zamawiający podniósł, że mimo zmiany (bądź jak wskazywał Zamawiający doprecyzowania)
zasad prowadzenia aukcji elektronicznej
nie doszło do żadnej szkody po stronie
Odwołującego, ani innych wykonawców, a „nowe” zasady były znane wykonawcom
i niekwestionowane przez nich.
Zamawiający twierdził również, że aukcja została
przeprowadzona w sposób w pełni zgodny z informacją zawartą w zaproszeniu skierowanym
do wykonawców. Powyższe dowodzić miało, że wprowadzona 15 marca 2021 r. miała
nieistotny dla wyniku postępowania charakter. Wskazać jednak należy, że udział
w postępowaniu o udzielenie zamówienia na zasadach określonych w SWZ jest
uprawnieniem wykonawców, zatem dokonanie zmiany tych zasad po upływie terminu
składania ofert stanowiło naruszenie tych uprawnień. O ile szkoda taka nie miała charakteru
wymiernego, to z całą pewnością Odwołujący uprawniony był dochodzić swoich praw
w drodze wniesienia odwołania.
W ocenie Izby stanowisko
Zamawiającego nie zasługiwało na uwzględnienie. Wprowadzanie
modyfikacji SWZ po upływie terminu składania ofert jest niedopuszczalne. O ile –
w niektórych przypadkach - możliwe jest uznanie określonych odstępstw od treści SWZ
za nieistotne
to dotyczyć to może przede wszystkim drobnych uchybień o charakterze
formalnym.
Aukcja elektroniczna to akt bezpośredniej konkurencji pomiędzy wykonawcami
biorącymi udział w postępowaniu. Z tego względu określone w SWZ zasady tej aukcji mają
niezwykle
ważny charakter dla wyniku postępowania. Dwukrotne wydłużenie czasu trwania
dogrywek w aukcji nie sposób uznać zatem za nieistotną zmianę czy poprawę „omyłki”
w treści SWZ.
W konsekwencji
Izba uznała zarzut nr 2 odwołania za zasadny.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy
Pzp orzekła jak w sentencji.
Izba przeprowadziła dowód z dokumentacji postępowania, w tym w szczególności z:
oferty Przystępującego wraz załącznikami,
dokumentów złożonych przez Przystępującego 4 marca 2021 r. w odpowiedzi
na wezwanie do wyjaśnień z 2 marca 2021 r.,
3. SWZ
i ogłoszenia o zamówieniu,
zaproszeń do aukcji elektronicznej z 15 marca 2021 r.,
dokumentów złożonych przez Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem stron oznaczonych jako dowody nr 1, 2 i 3.
Izba uznała za nieprzydatne dla rozstrzygnięcia odwołania dokumenty złożone przez
Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron oznaczone jako dowody
nr 4 i 5.
Dokumenty te, jako dotyczące innego postępowania nie miały związku ze sprawą.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
…..............................………………………..……………