Sygn. akt: KIO 882/21
WYROK
z dnia 16 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2021
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 marca 2021 r. przez odwołującego:
wykonawcę Wiertconsulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gaz-System Spółka Akcyjna z siedzibą
w Warszawie
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
z
tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
Sygn. akt: KIO 882/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Gaz-System Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Opracowanie
dokum
entacji projektowej remontu gazociągu DN500 relacji Rembelszczyzna - Główina I”.
Wartość ww. zamówienia przekracza kwotę, od której uzależniony jest obowiązek
przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 28 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2020/S 252-637786.
Do ww. postępowania o udzielenie
zamówienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.), jako
wszczętego i niezakończonego przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy
dotychczasowe, tj. przepisy ustawy Pzp.
I. W dniu 19 marca 2021 r. wykonawca
Wiertconsulting spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie od czynności zamawiającego polegającej na wykluczeniu go z postępowania oraz
zaniechaniu
wyboru złożonej przez niego oferty jako oferty najkorzystniejszej w
postępowaniu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 89 ust. 1 pkt 5 oraz art. 92 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp - poprzez bezzasadne
zastosowanie;
2. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp -
poprzez błędne uznanie, że zaszły przesłanki do jego
zastosowania, oraz bezzasadne zastosowanie;
§ 14 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1282), dalej jako „rozporządzenie
w
sprawie dokumentów” - poprzez błędną interpretację i w rezultacie bezzasadne
zastosowanie przepisów wyżej wymienionych;
4. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp -
poprzez żądanie od odwołującego uzupełnienia
dokumentów zgodnie z zasadami nieprzewidzianymi w przepisach prawa (tzn. z
zastosowaniem zasad
określonych przez siebie, surowszych niż zasady powszechnie
obowiązujące);
5. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp -
poprzez uchybienie zasadom nakazującym przygotowanie
i
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie
z
zasadami proporcjonalności i przejrzystości - bowiem wykluczenia odwołującego
dokonano w nieprzejrzysty (niewyjaśniony) sposób;
6. art. 9 ustawy Pzp
(zasada pisemności) - poprzez naruszenie ww. zasady polegające
na wykluczeniu o
dwołującego z postępowania bez pisemnego ujawnienia przesłanek
ww. wykluczenia (oparcie się na nieujawnionych pisemnie przesłankach);
7. art. 91 ust. 1 ustawy Pzp -
poprzez zaniechanie czynności wyboru oferty odwołującego
jako najkorzystniejszej.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności zamawiającego polegających na wykluczeniu odwołującego
z
postępowania i odrzuceniu jego oferty;
powtórzenia czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej w postaci oferty
o
dwołującego, tzn. dokonanie jej zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
II. Pismem wniesionym w dniu 15 kwietnia 2021 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał podniesione przez odwołującego zarzuty za bezzasadne
i w
związku z tym wniósł o oddalenie odwołania.
III. Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Z dokonanych przez Izbę ustaleń faktycznych wynika, że w odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego wystosowane na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp odwołujący złożył kopię
(skan
wydruku dokumentu sporządzonego w formie elektronicznej) zaświadczenia Naczelnika
Urzędu Skarbowego Poznań – Jerzyce opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym
złożonym w imieniu odwołującego. Natomiast w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
wystosowane na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
odwołujący dokonał uzupełnienia ww.
dokumentu w ten sposób, że złożył ww. zaświadczenie w postaci elektronicznej bez pliku
zewnętrznego podpisu elektronicznego.
Zgodnie z przepisem § 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentów dokumenty lub
oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu, składane są w oryginale w postaci
dokumentu elektroniczn
ego lub w elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia
poświadczonej za zgodność z oryginałem. Jak natomiast wynika z przepisu § 5 ust. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków
komunikacji elektronicznej
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz
udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1261),
j
eżeli oryginał dokumentu lub oświadczenia, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub
inne dokumenty lub
oświadczenia składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia, nie
zostały sporządzone w postaci dokumentu elektronicznego, wykonawca może sporządzić
i
przekazać elektroniczną kopię posiadanego dokumentu lub oświadczenia. Z powyższych
przepisów wynika, że możliwość złożenia elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia
dotyczy wyłącznie dokumentów i oświadczeń, które nie zostały sporządzone w postaci
elektronicznej. Chodzi zatem o oświadczenia i dokumenty sporządzone w postaci papierowej.
W przypadku dokumentu w postaci
elektronicznej nie sporządza się elektronicznej kopii
dokumentu, skoro taki dokument już jest sporządzony w postaci elektronicznej. Sporządzenie
elektronicznej kopii dokumentu ma na celu umożliwienie złożenia drogą elektroniczną
dokumentu sp
orządzonego uprzednio w postaci papierowej. Jeżeli zatem dokument został
sporządzony w postaci i formie elektronicznej, tak jak to miało miejsce w przypadku
ww.
zaświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań – Jerzyce, to w takiej właśnie
postaci i formie dokument
ten należało złożyć zamawiającemu. Jest to oryginał w postaci
dokumentu elektronicznego, o którym mowa w ww. przepisie § 14 ust. 2 rozporządzenia
w
sprawie dokumentów. Sporządzenie skanu wydruku takiego dokumentu i opatrzenie go
przez wykonawc
ę kwalifikowanym podpisem elektronicznym uniemożliwia zamawiającemu
dokonanie weryfikacji kwalifikowanego
podpisu elektronicznego złożonego przez wystawcę
dokumentu.
Poświadczenie za zgodność z oryginałem nie obejmuje poświadczenia, że podpis
elektroniczny
został złożony w sposób prawidłowy. Odmienna sytuacja występuje w
przypadku dokumentu
sporządzonego w formie pisemnej – postaci papierowej, gdyż na kopii
takiego dokumentu
widnieje odwzorowanie złożonego przez jego wystawcę własnoręcznego
podpisu.
Z powyższego wynika, że w odpowiedzi na wezwania zamawiającego wystosowane na
podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp jak i art. 26 ust. 3 ustawy Pzp odwołujący nie złożył
zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego w formie wymaganej przepisami prawa.
W pierwszym prz
ypadku odwołujący przesłał poświadczony za zgodność z oryginałem skan
wydruku zaświadczenia sporządzonego pierwotnie w formie elektronicznej, co nie stanowi
orygina
łu w postaci dokumentu elektronicznego ani elektronicznej kopii dokumentu zgodnie
z ww. prze
pisami rozporządzeń. Natomiast w drugim przypadku odwołujący nie przesłał pliku
zewnętrznego podpisu elektronicznego – złożony dokument nie zawierał zatem żadnego
podpisu elektronicznego (
nie był więc oryginałem w postaci dokumentu elektronicznego).
Odwołujący nie wykazał zatem braku podstawy do wykluczenia z postępowania, zgodnie
z postanowieniem zawartym w Rozdziale 11 ust. 2 pkt 2) SIWZ.
W świetle powyższego
decyzję zamawiającego o wykluczeniu odwołującego z postępowania i uznaniu złożonej przez
niego of
erty za odrzuconą należy uznać za prawidłową, a podniesione w tym zakresie zarzuty
odwołania za bezzasadne. Ponadto Izba stwierdziła, że wystosowane przez zamawiającego
do odwołującego wezwanie do uzupełnienia dokumentu jak i przedstawione przez
zamawiającego uzasadnienie faktyczne i prawne dokonania czynności wykluczenia
odwołującego z postępowania były konkretne, jasne i wystarczające. Podniesione w tym
zakresie zarzuty Izba uznała za niezrozumiałe.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie
i w
związku z tym orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie art. 553 ustawy
Pzp z 2019 r.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp z 2019 r. oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący: …..……………………………