Sygn. akt: KIO 869/21
POSTANOWIENIE
z dnia 15 kwietnia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 15 kwietnia 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18
marca 2021 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
BUDO-
MAR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Imielinie oraz M. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą „JUSTMAR” T. M. w Chełmie Śląskim
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne
Wody
Polskie z siedzibą w Warszawie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjne „POM” Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krapkowicach zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia BUDO-MAR Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Imielinie oraz M. T. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą „JUSTMAR” T. M. w Chełmie Śląskim kwoty 18 000 zł
00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 869/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Gliwicach
(dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu
wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów” (nr ref. GL.ROZ.2810.39.2020.EB).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 11 maja 2020 r. pod numerem 2020/S 091-215967.
Do ww. postępowania
o
udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej „ustawa Pzp”).
Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 18 marca 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
BUDO-
MAR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Imielinie oraz M. T.
prow
adzący działalność gospodarczą pod firmą „JUSTMAR” T. M. w Chełmie Śląskim (dalej
jako „Odwołujący”) wnieśli odwołanie wobec czynności wobec czynności wyboru w ww.
postępowaniu oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjne „POM” Spółka
z
ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Krapkowicach (dalej jako „POM”),
zaniechania wykluczenia ww. wykonawcy z
postępowania, zaniechania przyznania
Odwołującemu właściwej liczby punktów w kryteriach oceny ofert oraz zaniechania
dokonania wyboru of
erty Odwołującego jako najkorzystniejszej. Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
tra
ktowania wykonawców poprzez nieobiektywne i dyskryminujące ocenienie oferty
Odwołującego, w sposób niezgodny z treścią ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ, a także
określoną przez Zamawiającego w ww. dokumentach zasadą przyznawania punktów
w
ramach kryteriów oceny ofert;
art. 91 ust 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przyznania punktów Odwołującemu
zgodnie z kryteriami oceny oferty podanymi w pkt 15.2.2. SIWZ i w konsekwencji wybór
jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy POM w sytuacji, gdy właściwe zastosowanie
przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert podanych w pkt 15.2.2 SIWZ skutkowałoby
przyznaniem Odwołującemu punktów co sprawiłoby, że oferta Odwołującego zostałaby
uznana za najkorzystniejszą;
art. 24 ust 1 pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania
wykonawcy POM pomimo przedstawienia w treści oferty informacji wprowadzających
w
błąd Zamawiającego mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
niego w postępowaniu o udzielenie zamówienia - poprzez wprowadzenie Zamawiającego
w błąd w zakresie doświadczenia Pana A. S. wskazanego do pełnienia funkcji Kierownika
budowy;
ewentualnie
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez jego nie nieprawidłowe zastosowanie polegające na
przyznaniu wykonawcy POM 10 pkt zamiast 5 pkt;
ewentualnie
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania
wykonawcy POM pomimo niewykazania warunków udziału w postępowaniu, w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej odnoszącej się do wymaganego doświadczenia
wykonawcy opisanego w pkt 7.2.2. SIWZ;
ewentualnie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania do uzupełnienia wykazu robót
budowalnych wraz z dowodami potwierdzającymi ich należyte wykonanie w stosunku do
wykonawcy POM, który nie wykazał wymaganego przez Zamawiającego w ramach
zdolności technicznej lub zawodowej doświadczenia opisanego w pkt 7.2.2. SIWZ.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę POM, przeprowadzenie ponownego badania i oceny i ofert i
przyznanie
Odwołującemu 10 punktów w ramach kryterium określonego w pkt. 15.2.2. SIWZ
dotyczącego doświadczenia kierownika budowy albo kierownika budowy i kierownika robót
hydrotechnicznych, dokonanie
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
wykluczenie
z postępowania wykonawcy POM, ewentualnie przyznanie ofercie tego
wykonawcy w kryterium „doświadczenie kierownika budowy" 5 pkt w miejsce przyznanych 10
pkt, ewentualnie wykluczenie wykonawcy POM
jako, że nie wykazał on spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej w kontekście
wymaganego doświadczenia wykonawcy, względnie wezwanie do uzupełnienia w trybie art.
26 ust. 3 ustawy Pzp wykazu
robót budowlanych wraz z dowodami potwierdzającymi ich
należyte wykonanie. Odwołujący wniósł także o prowadzenie postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 18 marca 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego,
zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), znajdują zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
2019 ze zm.
, dalej jako „ustawa nPzp”).
Izba
dopuściła do udziału w postępowaniu wykonawcę Przedsiębiorstwo Usługowo
Produkcyjne „POM” Spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Krapkowicach
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba ustaliła, iż w dniu 14 kwietnia 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
wpłynęło oświadczenie Odwołującego o wycofaniu odwołania, podpisane przez osoby
umocowane do reprezentacji zgodnie z
dokumentami załączonymi do odwołania.
Zgodnie z
art. 520 ustawy nPzp Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy (ust. 1). Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2). Biorąc pod uwagę powyższe, Izba
uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art.
568 pkt 1 ustawy nPzp, w myśl którego Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy nPzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
spra
wie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakaz
ując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….………