Sygn. akt: KIO 859/21
POSTANOWIENIE
z dnia 30 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 30 marca 2021 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 marca 2021
r. przez wykonawcę FAMUR Spółkę akcyjną z siedzibą w Katowicach
w postępowaniu prowadzonym przez Polską Grupę Górniczą Spółkę akcyjną z siedzibą
w Katowicach
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz
FAMUR Spółki akcyjnej kwoty 15.000,00 złotych (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 859/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Polska Grupa Górnicza Spółka akcyjna prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „dostawę układów sterujących hydraulicznych dla Polskiej Grupy
Górniczej S.A. Oddział Zakład Remontowo-Produkcyjny – nr grupy 295-27-17” na podstawie
ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 9 marca 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 047-119069.
Wartość zamówienia przekracza progi
unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
dwołujący – FAMUR Spółka akcyjna wniósł odwołanie wobec postanowień specyfikacji
warunków zamówienia w zakresie następujących postanowień:
1) c
zęść XX Warunki płatności pkt 1, w zakresie, w jakim wprowadza termin płatności
wynoszący 120 dni od daty doręczenia Zamawiającemu faktury wystawionej na podstawie
dokumentu odb
ioru przedmiotu zamówienia potwierdzonego przez Zamawiającego, a dla
w
ykonawcy spełniającego warunki do zakwalifikowania go do kategorii mikroprzedsiębiorcy,
małego lub średniego przedsiębiorcy zgodnie z załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji
(UE) nr 651
/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne
z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz. UE L187
z 26.06.2014 r.) termin płatności wynoszący 60 dni od daty doręczenia faktury
Zamawiającemu wystawionej na podstawie dokumentu odbioru przedmiotu zamówienia,
§ 3 ust. 3 załącznika nr 9 do specyfikacji warunków zamówienia „Projektowane
postanowienia, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego”
– w zakresie, w jakim wprowadza termin płatności wynoszący 120 dni od daty doręczenia
faktury Zamawiającemu (dla wykonawców posiadających status dużego przedsiębiorcy),
a ze względu na przepisy ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym
opóźnieniom w transakcjach handlowych w przypadku wykonawcy spełniającego warunki do
zakwalifikowania go do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich
przedsiębiorstw określonych w załączniku 1 do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014
z dnia 17 czerwca 2014 roku uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem
wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE LI 87 z 26.06.2014 r.),
wprowadza termin płatności wynoszący 60 dni od daty doręczenia faktury Zamawiającemu
wystawionej na podstawie dokumentu odbioru
przedmiotu zamówienia,
§ 3 ust. 4 załącznika nr 9 do specyfikacji warunków zamówienia „Projektowane
postanowienia, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego”
– w zakresie, w jakim Zamawiający wymaga od Wykonawcy złożenia oświadczenia, że
termin 120-
dniowy, został ustalony w dobrej wierze, z zastosowaniem zasady rzetelności
oraz w zgodzie z dobrymi praktykami handlowymi oraz że termin, o którym mowa powyżej,
uwzględnia właściwości przedmiotu świadczenia wykonawcy, w tym w szczególności czas
potrzebny Zamawiającemu na wykorzystanie przedmiotu świadczenia zgodnie
z przeznaczeniem, a także termin realizacji świadczenia przez wykonawcę,
postanowieniom tym zarzuca
jąc naruszenie:
1) art. 16 pkt 1 w zw. z art. 99 ust. 4 ustawy Prawo za
mówień publicznych poprzez
przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, a tym samym ją
utrudniający, a także niezapewniający równego traktowania wykonawców w szczególności
poprzez wprowadzenie zróżnicowanego terminu płatności za realizuję przedmiotu umowy
przez wykonawcę w zależności od posiadanego przez niego statusu mikro, małego,
średniego bądź dużego przedsiębiorcy, co ma bezpośredni wpływ na kalkulację oferty
składanej przez poszczególnych wykonawców w przedmiotowym postępowaniu,
2) art. 353
Kodeksu cywilnego w. zw. z art. 5 Kodeksu cywilnego i w zw. z art. 8 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2013 r.
o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych poprzez
sformułowanie postanowień § 3 ust. 4 załącznika nr 9 do specyfikacji warunków zamówienia
w sposób sprzeciwiający się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie oraz
zasadom współżycia społecznego oraz poprzez narzucenie w projekcie umowy oświadczeń,
które zgodnie z ustawą powinny być wynikiem wzajemnych uzgodnień stron, a na które
Odwołujący nie wyraża zgody.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
dokonania
następującej modyfikacji postanowień specyfikacji warunków zamówienia:
1) w zakresie c
zęści XX Warunki płatności pkt 1 oraz § 3 ust. 3 załącznika nr 9
„Projektowane postanowienia, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia
publicznego” poprzez wprowadzenie terminu płatności faktur wynoszącego 60 dni od daty
doręczenia faktury VAT Zamawiającemu, bez względu na posiadany przez wykonawcę
status mikro, małego, średniego czy też dużego przedsiębiorcy,
w zakresie § 3 ust. 4 załącznika nr 9 „Projektowane postanowienia, które zostaną
wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego” poprzez jego usunięcie
w całości, a także obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego i
zasądzenie na rzecz Odwołującego zwrotu uzasadnionych i udokumentowanych kosztów
udziału w postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający oświadczył, że zawiadomienie o wniesieniu odwołania wraz z kopią odwołania
zamieścił na swojej stronie internetowej 17 marca 2021 r.
Do chwili wydania niniejszego postanowienia nie zgłoszono żadnego przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
26 marca 2021 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
uwzględnia odwołanie w całości i dokona stosownej modyfikacji postanowień specyfikacji
warunków zamówienia.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Art. 568 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że Izba
umarza postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku: 1) cofnięcia
odwołania; 2) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne; 3)
o którym mowa w art. 522 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Wobec powyższego oświadczenia Zamawiającego Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił
zarzuty przedstawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy, a po stronie zamawiającego
nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, zatem, zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, stwierdziła, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania odwoławczego i, zgodnie z przepisem art. 568 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych
, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2, § 9 ust. 1
pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Z dyspozycji art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że strony i uczestnik
postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku. Zgodnie z art. 574 ustawy Prawo zamówień
publicznych d
o kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis i uzasadnione koszty
stron i uczestników postępowania odwoławczego wnoszących sprzeciw.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia, jeżeli zamawiający uwzględnił w całości
zarzuty przedstawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy, koszty postępowania znosi
się wzajemnie oraz dokonuje odwołującemu zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, zatem, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia wpis wynosi
15.000 złotych i taka kwota została przez Odwołującego uiszczona.
W związku z powyższym Izba postanowiła o zwrocie Odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 15.000 złotych stanowiącej uiszczony wpis.
Przewodniczący: ……………….………