Sygn. akt: KIO 857/21
WYROK
z dnia 13 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie
z udziałem stron w dniu 12 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 marca 2021 r.
przez
odwołującego: K. M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EMKAN-
PRO K. M.
z siedzibą w Zambrowie (Pstrągi Gniewoty 6, 18-300 Zambrów) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Dobryszyce (Wolności 8, 97-
505 Dobryszyce),
przy udziale wykonawcy:
INWEMER Partner sp. z o.o. z siedzibą w Piotrkowie
Trybunalskim (ul. Sulejowska 45, 97-
300 Piotrków Trybunalski) zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego: K. M. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą EMKAN-PRO K. M. z siedzibą w Zambrowie
Pstrągi Gniewoty 6, 18-300 Zambrów) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Gmina Dobryszyce (Wolności 8,
97-505 Dobryszyce)
kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze
śnia 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 857/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w piśmie z dnia 16 marca 2021 r. w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego: Gmina Dobryszyce w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] w
przedmiocie zamówienia publicznego na: „Budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na
terenie Gminy Dobryszyce”, numer sprawy: 271.1.13.2020
”.
Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 77337541-2020 z dnia
29.12.2020 r.
Wnoszący odwołanie wykonawca (Odwołujący) – K. M. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą EMKAN-PRO K. M. z Zambrowa zarzucił
Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na naruszenie zasady nakazującej
prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i proporcjonalny, a także
naruszenie innych przepisów pozostających w związku z art. 7 ust. 1 Pzp w tym:
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp z uwagi na jego bezpodstawne, bezzasadne i niezgodne z ustawą
Pzp odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na niezgodność oferty z treścią SIWZ, ze
względu na rzekome niespełnienie przez oferowane oczyszczalnie parametru
minimalnego określonego w pozycji:
1) nr 2 tabeli do ust. 2.2.3 PFU (str. 12) - tj. zaoferowania dla gospodarstw 6-osobowych
typu oczyszczalni niespełniającego parametru minimalnej przepustowości dobowej na
poziomie 1,3 m3/d (która to niezgodność została wskazana w pozycji nr 1 Zawiadomienia
o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 1 1.03.2021 r.), podczas gdy w ramach złożonej
oferty Odwołujący dla gospodarstw 6-osobowych przewiduje zastosowanie oczyszczalni
M-
BOŚ PLUS 12 spełniających ww. parametr minimalny, a ponadto w dokumentacji
Postępowania Zamawiający nie przewidział obowiązku wskazywania przez wykonawcę,
jakie typy oczyszczalni zostaną zastosowane w konkretnych gospodarstwach,
2) nr 2 tabeli do ust. 2.2.3 PFU (str. 12)
– tj. wykazania na podstawie złożonej w dniu
25.02.2021 r. Dokumentacji Techniczno-
Ruchowej (dalej również: „DTR”) minimalnej
przepustowości dobowej oczyszczalni M-BOŚ PLUS 6, a jedynie maksymalną oraz
uznania, że oczyszczalnia M-BOŚ PLUS 12 nie spełnia parametru minimalnej
przepustowości (która to niezgodność została wskazana w pozycji nr 2 Zawiadomienia o
odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 11.03.2021r.), podczas gdy w treści
Zawiadomienia
o odrzuceniu Zamawiający sam wskazał, że przez minimalną
przepustowość dobową rozumie przepustowość nie mniejszą niż odpowiednio 0,75 m3/d
(dla gospodarstw 1-
5 użytkowników) oraz 1,3 m3/d (dla gospodarstw 1-5 użytkowników),
w związku z czym zaoferowane przez Odwołującego oczyszczalnie M-BOŚ PLUS 6 oraz
M-
BOŚ PLUS 12 spełniają ww. parametr minimalny (co wynika bezpośrednio z
Dokumentacji Techniczno-
Ruchowej oferowanych oczyszczalni, złożonej w dniu
25.02.2021r. na wezwanie Zamawiającego), a ponadto, w ramach określonego parametru
minimalnego Zamawiający wymagał łącznie potwierdzenia, że przepustowość dobowa
będzie wynosiła nie mniej niż odpowiednio 0,75 m3/d (dla gospodarstw 1-5 użytkowników)
oraz 1,3 m3/d (dla gospodarstw 1-
5 użytkowników), bez określania zakresów minimalnych
i maksymalnych przepustowości dobowej oczyszczalni,
3) nr 3 tabeli do ust. 2.2.3 PFU (str. 12) - tj. zaoferowania dla gospodarstw 6-osobowych
typu oczyszczalni niespełniającego parametru minimalnej przepustowości godzinowej na
poziomie 0,3
8 m3/h (która to niezgodność została wskazana w pozycji nr 3
Zawiadomienia o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 1 1.03.2021 r.), podczas gdy w
ramach złożonej oferty Odwołujący dla gospodarstw 6-osobowych przewiduje
zastosowanie oczyszczalni M-
BOŚ PLUS 12 spełniających ww. parametr minimalny, a
ponadto w dokumentacji Postępowania Zamawiający nie przewidział obowiązku
wskazywania przez wykonawców, jakie typy oczyszczalni zostaną zastosowane w
konkretnych gospodarstwach,
4) nr 2 i nr 3 tabeli do ust. 2.2.3 PF
U (str. 12), podczas gdy rzekome niespełnienie ww.
parametrów zostało ustalone w oparciu o treść dokumentów złożonych w dniu 25.02.2021
r., do żądania których Zamawiający nie był uprawniony na podstawie postanowień SIWZ,
5. art. 87 ust 1 ustawy Pzp (zarzut ewentualny) -
zaniechanie czynności wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie typów
oczyszczalni stosowanych do poszczególnych gospodarstw domowych (w szczególności
gospodarstwa 6-osobowych) oraz w zakresie
ustalenia rzeczywistej wartości przepustowości
dobowej i przepustowości godzinowej oferowanych przez Odwołującego oczyszczalni,
podczas gdy Zamawiający był zobowiązany do wezwania o takie wyjaśnienia przed
odrzuceniem oferty Odwołującego (względnie doszło do naruszenia art. 26 ust. 3 lub ust. 4
ustawy Pzp), oraz innych przepisów powołanych w treści uzasadnienia odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
(1) unieważnienia czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego ze względu na
jej rzekomą niezgodność z postanowieniami SIWZ na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp,
(2) dokonanie ponownego zbadania i oceny oferty Odwołującego w Postępowaniu i
uznanie, że ww. oferta jest zgodna z postanowieniami SIWZ, (3) ewentualne dokonanie
wezwania Odwołującego do przedstawienia wyjaśnień na podstawie aft. 87 ust. 1 lub art. 26
ust. 3 lub 4 ustawy Pzp,
(4) dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w
Postępowaniu na podstawie ustalonych w SIWZ kryteriów oceny ofert, przy uwzględnieniu
konsekwencji wynikających z powtórnego badania i oceny ofert.
Wykonawca wskazał, że (…) ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. W
wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, interes Odwołującego w uzyskaniu
zamówienia może doznać uszczerbku (szkody), gdyż objęte odwołaniem czynności
Zamawiającego uniemożliwiają Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia i
jego realizację. Zgodnie z ustalonymi w SIWZ wymaganiami, prawidłowe dokonanie badania
i oceny
oferty Odwołującego przez Zamawiającego powinno skutkować uznaniem ww. oferty
za odpowiadającą postanowieniom SIWZ oraz wyborem oferty Odwołującego jak
najkorzystniejszej w Postępowaniu. Odwołujący jest uczestnikiem Postępowania i jego oferta
została prawidłowo złożona i nie zawiera błędów oraz (wobec braku złożenia odwołania
przez wykonawcę Bio Hydro System s.c. K. S. i M. S., od czynności odrzucenia jego oferty z
Postępowania) została sklasyfikowana jako najkorzystniejsza w Postępowaniu, a tym samym
istnieje możliwość wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej. W związku z
powyższym Zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego. Naruszenie
wskazanych powyżej przepisów, ma istotny wpływ na wynik Postępowania, w czym należy
równolegle upatrywać interes we wniesieniu niniejszego odwołania, albowiem wpływa to na
sytuację prawną Odwołującego w Postępowaniu. Uchybienia mogą zostać naprawione
poprzez nakazanie Zamawiającemu wykonania czynności zgodnych z obowiązującymi
przepisami PZP, przy uwzględnieniu zarzutów niniejszego odwołania”.
W uzasadnieniu zarzutów wskazał w szczególności:
Zamawiający w dniu 22.02.2021 r., na podstawie art. 26 ust. 2 Pzp wezwał Odwołującego do
złożenia w terminie do dnia 02.03.2021 r. dokumentów, potwierdzających okoliczności, o
których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp zamówienia publicznego tj. wypełnionego
Załącznika nr 1 do powyższego pisma (Arkusza Oceny Ofert) wraz z przedstawieniem
dokumentów zawartych w pkt 1-8 ww. załącznika (m.in. DTR). Jednocześnie w treści SIWZ
nie zostało przewidziane, aby Zamawiający miał złożyć ww. dokumenty i oświadczenia
przedmiotowe na którymkolwiek etapie Postępowania. Pomimo przedłożenia dokumentów
zgodnie z wezwaniem, Zamawiający w dniu 11.03.2021 r. przekazał Odwołującemu
Zawiadomienie o odrzuceniu jego oferty z Postępowania ze względu na niezgodność oferty z
postanowieniami
SIWZ. Zamawiający uzasadnił ww. czynność w następujący sposób:
„Wykonawca na podstawie załączonych na wezwanie Zamawiającego dokumentów z dnia
22.02.2021 r, nie potwierdza wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem przyjętej
technologii oczyszczania ścieków oraz parametrami technicznymi zawartymi w Programie
funkcjonalnoużytkowym i Arkuszu Oceny Ofert potwierdzającego zgodność oferowanego
produktu z zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia”.
Odwołujący, stwierdził, że (…) podważa zasadność i poprawność podjętych przez
Zamawiającego rozstrzygnięć w zakresie oceny i dokonania odrzucenia oferty Odwołującego
z Postępowania, wskazując jak poniżej”.
1. Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - punkty 1-
3 odwołania
Wskazał, że Zamawiający błędnie zinterpretował treść dokumentów z dnia 25.02.2021 r., w
szczególności pozycji nr 2 i nr 3 tabeli do Załącznika nr 1 do Wezwania z dnia 22.02.2021 r. -
Arkusza Oceny Ofert (str. 3; dalej również: „AOO"), co ostatecznie doprowadziło do
nieuzasadnionego odrzucenia oferty Odwołującego z Postępowania. Tymczasem, ze
względu na wymagane przez Zamawiającego parametry przepustowości dobowej oraz
godzinowej dla gospodarstw 6-
osobowych Odwołujący zaoferował oczyszczalnie typu M-
BOŚ PLUS 12 posiadające przepustowość na poziomie 1,8 m3/d oraz 0,4 m3/h, co czyni
zadość minimalnym wymaganiom określonym przez Zamawiającego.
Zamawiający w oparciu o wzorcową oczyszczalnie, w ust. 2.2.3 Programu Funkcjonalno-
Użytkowego (zwanego dalej: „PFU") określił podstawowe wymagania (parametry) techniczne
dotyczące projektowanych przydomowych oczyszczalni ścieków:
Podstawowe wymagania
(parametry) Lp .
Parametr
Wymagania
Technologia oczyszczania
ścieków
Niskoobciążony osad czynny z
zanurzonym złożem biologicznym,
Minimalna przepustowość
dobowa
a)
0,75 m31d -
do obsługi 1 - 5 osób typ I
b)
1,30 m3/d -
do obsługi 6 - 10 osób typ
Il
Minimalna przepustowo
ść
godzinowa
a)
0,28 m3/h do obsługi 1-5 osób typ I
b)
0,38 m3/h do obsługi 6-9 osób typ Il
Tymczasem Odwołujący w tabeli do rozdziału 3 Dokumentacji Techniczno-Ruchowej (str. 4;
dalej zwanej: „DTR") potwierdził zaoferowanie w ramach przedmiotowego zamówienia
dwóch typów oczyszczalni:
PARAMETRY OCZYSZCZALNI M.B0ś PLUS
NAZWA
Wydajność
dobowa/godzinowa
WYMIARY
ILO
osóB
TYP DMUCHAWY /
MOC
M-
B0ś PLUS 6
Do 0,9 m
/d
0,3 m
/h
Φ
1,36, wys. 2,30
do 6*
Membranowa 230 V
XP - 80 0,057 kW
M-
B0ś PLUS 12
0,9-1,8 m
/d
0,4 m
/h
Φ
1,76, wys. 2,10
Membranowa 230 V
XP - 80 0,057 kW
przyjęto przy 150 l dobowego zrzutu na jednego mieszkańca.
W ramach jego
oferty Odwołujący zaoferował dwa typy oczyszczalni:
- typ I - M-
B0ś PLUS 6,
- typ 2 - M-
B0ś PLUS 12.
Odwołujący podkreślił, że z treści z dokumentów złożonych przez Odwołującego dnia
25.02.2021 r., w tym Załącznika nr 1 do Wezwania z dnia 22.02.2021 r. (AOO), wynika, jakie
konkretne typy zaoferowanych oczyszczalni Odwołujący będzie montował w gospodarstwa o
konkretnej il
ości osób. W konsekwencji w Załączniku nr 1 do Wezwania z dnia 22.02.2021 r.
Odwołujący wskazał, że dla gospodarstwa 6-osobowych będzie montował oczyszczalnie M-
B0ś PLUS 12. Także podkreślił, że każdy producent zgodnie z potrzebami rynku projektuje i
produ
kuje oczyszczalnie o różnych parametrach (w tym dotyczących przepustowości
dobowej i godzinowej), z przeznaczeniem dla różnej ilości użytkowników. W okolicznościach
przedmiotowej sprawy PFU zostało opracowane w oparciu o oczyszczalnie wzorcowe innego
niż Odwołujący producenta, który posiada typy oczyszczalni o przepustowości odpowiedniej
dla 1-
5 użytkowników oraz 5-10 użytkowników. Tymczasem Odwołujący projektuje i
produkuje typy oczyszczalni przeznaczone dla 1-
6 użytkowników oraz 7-12 użytkowników.
Odwołujący wskazał, że dla 6-osobowych gospodarstwa zaoferował w ramach swojej oferty
typ oczyszczalni dla 7-
12 użytkowników (M-BOś PLUS 12), o przepustowości czyniącej
zadość wymaganiom Zamawiającego. Podał, że pozostałe parametry minimalne nie
ograniczały możliwości zastosowania
większej oczyszczalni dla gospodarstwa
posiadającego mniejszą liczbę użytkowników. Tymczasem Zamawiający z nieuzasadnionych
przyczyn błędnie uznał, że w ramach AOO Odwołujący zaoferował dla gospodarstwa 6-
osobowych oczyszczalnie swojego typu 1 tj. M-
BOś PLUS 6. Zamawiający błędnie
utożsamia typy oczyszczalni wskazane przez Odwołujący z ilością użytkowników
oczyszczalni w zakresie jednego gospodarstwa, podczas gdy Odwołujący dla gospodarstwa
5 użytkowników przyporządkował swój typ 1 oczyszczalni (tj. M-BOś PLUS 6), natomiast
dla gospodarstwa 6-
10 użytkowników przyporządkował swój typ 2 oczyszczalni (tj. M-BOŚ
PLUS 12).
Z uwagi na powyższe Zamawiający doszedł do błędnego wniosku wyrażonego w
ostatniej kolumnie pozycji nr 1 i pozycji nr 3 Zawiadomienia o odrzuceniu oferty
Odwołującego z dnia 1 1.03.2021 r., że „Dla gospodarstw zamieszkiwanych przez 6 osób
Wykonawca powinien zaoferować typ Il oczyszczalni. Oferta niezgodna w zakresie
minimalnej przepustowości dobowej oczyszczalni projektowanej dla 6 osób". Jak już
wskazywał Odwołujący takiego wniosku nie można było wyinterpretować z pozycji nr 2 i nr 3
tabeli do AOO. Wręcz przeciwnie - z tego ostatniego dokumentu wynika, że Odwołujący dla
gospodarstwa 6-
osobowych zaoferował oczyszczalnie M-BOś PLUS 12, odpowiadające
parametrom technicznym Odwołującego. W konsekwencji, w okolicznościach sprawy nie
wystąpiła podstawy do odrzucenia oferty Odwołującego z uwagi na jej rzekomą niezgodność
SIWZ.
Odwołujący podkreślił również, że Zamawiający w dokumentacji Postępowania (w tym
w PFU) określił minimalne wymagania (parametry) dotyczące oferowanych oczyszczalni,
Odwołujący przedłożył dokumenty (m.in. DTR) potwierdzające, że oferowane przez niego
oczyszczalnie M-
BOŚ PLUS spełniają minimalne parametry określone przez Zamawiającego
w PFU, w związku z czym potwierdził, że jego oferta jest zgodna z postanowieniami SIWZ.
W odniesieniu do zarzutu nr 2 odwołania zaznaczył, że również w zakresie podstawy
odrzucenia w pozycji nr 2 tabeli doszło do bezpodstawnej nadinterpretacji postanowień PFU
przez Zamawiającego, które miały na celu niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego z
Postępowania. Zamawiający w pozycji nr 2 i nr 3 tabeli do ust. 2.2.3 PFU określił parametry
minimalne dotyczące odpowiednio minimalnej przepustowości dobowej oraz minimalnej
przepustowości godzinowej. Zdaniem Odwołującego, Zamawiający opisując parametr
posłużył skrótem myślowym, nie oddający rzeczywistego i praktycznego znaczenia tych
parametrów. Wskazał, że: „Przez minimalną przepustowość dobową lub godzinową w
okolicznościach Postępowania, należy rozumieć w rzeczywistości przepustowość
maksymalną, nie mniejszą niż określona w PFU.
Odwołujący wskazał, że maksymalną przepustowość dobową i godzinową konkretnego typu
oczyszczalni określa się przez pomnożenie ilości litrów dobowego zrzutu przyjętej na
jednego mieszkańca (użytkownika) pomnożone przez ilość użytkowników oczyszczalni w
ramach jednego gospodarstwa. Odwołujący przyjął, że dobowa ilość litrów dobowego zrzutu
przyjęta na jednego użytkownika jego oczyszczalni wynosi 150 litrów na dobę, co wynika z
rozdziału 3 DTR, str. 4 („*przyjęto przy 150l dobowego zrzutu na jednego mieszkańca”).
1m3/dobę stanowi równowartość 1000 litrów, w związku z czym, w przypadku oczyszczalni
zaoferowanej przez Odwołującego na jednego użytkownika oczyszczalni przypada dobowy
zrzut o wartości 0115 m3/d. Mając na uwadze, że maksymalną przepustowość dobową i
godzinową stanowi iloczyn ilości m3/d przypadających na jednego użytkownika pomnożona
przez maksymalną ilość użytkowników oczyszczalni, Odwołujący w ramach swojej oferty
zaoferował oczyszczalnie M-BOŚ PLUS 6 o rzeczywistej dobowej przepustowości
maksymalnej, nie mniejszej niż 0,9 m3/d, a więc 900 litrów/dobę (150 litrów x 6
użytkowników 900 litrów), oraz M-BOŚ PLUS 12 0 rzeczywistej przepustowości
maksymalnej, nie mniejszej niż 1 a więc 1800 litrów/dobę (150 litrów x 12 użytkowników
1800 litrów). Zamawiający wymagał, aby zaoferowane oczyszczalnie posiadały rzeczywistą
dobową przepustowość maksymalną (co Zamawiający w skrócie nazwał minimalną
przepustowością), nie mniejszą 0,75 m3/d (dla gospodarstw 1-5 użytkowników) oraz nie
mniejszą niż 1 ,30 m3/d (dla gospodarstw 6-10 użytkowników).
Z powyższego wynika, że w dobowa i godzinowa przepustowość oczyszczalni oferowanych
przez
Odwołującego (wskazana w DTR)I ustalona została w sposób analogiczny, jak
przepustowość oczyszczalni wzorcowej, na podstawie której określono minimalne parametry
oczyszczalni w PFU (150 litrów x 5 użytkowników 750 litrów/dobę 0,75 m3/d).
Z uwagi na powyższe nie sposób – zdaniem wykonawcy - zgodzić się z twierdzeniem, aby
zaoferowane przez Odwołującego oczyszczalnie były niezgodne z postanowienia SIWZ w
zakresie określonym w pozycji nr 2 tabeli do Zawiadomienia o odrzuceniu oferty
Odwołującego z dnia 1 1.03.2021 r. Zakres przepustowości określony w DTR określa pełen
zakres przepustowości w zależności od ilości użytkowników mogących korzystać z
oczyszczalni danego typu (np. jeżeli oczyszczalnia dedykowana jest dla 1-5 użytkowników, a
dobowy zrzut przypadający na jednego użytkownika wynosi 150 litrów, to rzeczywista
dobowa przepustowość będzie kształtowała się w zakresie 1501/d - 7501/d co stanowi
równowartość 0, 15m3/d - 0,75m3/d). Zamawiający nie określił w powyższy sposób zakresu
przepustowości wymaganego zgodnie z PFU, ani nie zobowiązał wykonawców do wykazania
spełnienia tego parametrów poprzez określenia zakresów przepustowości dla konkretnych
typów oferowanych oczyszczalni, ale wymagał aby oferowane oczyszczalnie posiadały
rzeczywistą dobową i godzinową przepustowość maksymalną nie mniejszą niż oczyszczalnie
wzorcowe (co wynika z PFU) -
który to parametr zostało określony przez Zamawiającego
jako minimalna przepustowość dobowa. W przeciwnym wypadku oznaczałoby to, że również
oczyszczalnie wzorcowe, na pod
stawie których sporządzono PFU, nie spełniają minimalnych
parametrów określonych w samym PFU. W związku z powyższym Odwołujący potwierdził
zaoferowanie rozwiązań zgodnych z postanowienia SIWZ, przez co spełnił wymogi PFU
dotyczące oferowanych urządzeń, a w konsekwencji jego ofertę należy uznać za zgodną z
postanowieniami siwz, w tym PFU.
Dalej podał, że Odwołujący przedstawił na wezwanie
Zamawiającego wymagane przez niego dokumenty, potwierdzające spełnienie przez
zaoferowane oczyszczalnie wszystkich wymogów wynikających z postanowień SIWZ.
Ponadto, Zamawiający mając dodatkowe wątpliwości w określonym zakresie, powinien
wezwać Zamawiającego o wyjaśnienia treści oferty. Odwołujący podkreślił, że prawidłowa i
niebudząca wątpliwości ocena ofert w Postępowaniu powinna odbywać się w sposób
kompleksowy z uwzględnieniem wszystkich informacji zawartych w ofercie i dokumentach
oraz oświadczeniach składanych na wezwanie. W ocenie Odwołującego jego oferta złożona
w Postępowaniu uczyniła zadość wszystkim formalnym i materialnym wymogom
Zamawiającego określonym w SIWZ oraz w wyjaśnieniach treści SIWZ. Podkreślenia
wymaga, że zgodnie z doktryną i orzecznictwem Zamawiający przy ocenie ofert związany
jest treścią SIWZ i wyjaśnień SIWZ, odrzucenie oferty dopuszczalne jest zaś tylko w sytuacji
stwierdzenia jej oczywistej i niepodważalnej niezgodności z ww. wymogami.
Wykonawca w
skazał, że „Zgodnie z art. 7 ust. 1. ustawy Pzp zamawiający przygotowuje i
przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Nie ulega
wątpliwości, iż zasada ta obowiązuje Zamawiającego w toku całego postępowania.
Obowiązek równego traktowania oznacza także, by wszystkie wymagania, które
Zamawiający bierze pod uwagę na etapie badania oraz oceny złożonych ofert były
jednakowe dla wszystkich wykonawców. W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający
naruszył tę zasadę, ponieważ w wyniku wadliwego przeprowadzenia przez niego czynności
oceny oferty Odwołującego uznano, iż podlega ona odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp, pomimo że oferta Odwołującego nie jest niezgodna z postanowienia
SIWZ
”. Powołał się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej m. in. z wyrok KIO:
Reasumując stwierdził, że Zamawiający wbrew powyższym wytycznym
dokonał oceny przesłanych na wezwanie dokumentów w sposób nieobiektywny oraz
wybiórczy mający na celu odrzucenie oferty Odwołującego z Postępowania. W związku z
powyższym Zamawiający dopuścił się naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
2. Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp
Zdaniem Odwołującego, w okolicznościach tej sprawy doszło do bezpodstawnego,
bezzasadnego i niezgodnego z ustawą Pzp odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na
niezgodność oferty z treścią, ze względu na rzekome niepotwierdzenie spełnienia przez
oferowane oczyszczalnie parametrów określonych w pozycji nr 2 i nr 3 tabeli do ust. 2.2.3
PFU, podczas gdy niespełnienie ww. parametrów zostało ustalone w oparciu o treść
dokumentów, do żądania których Zamawiający nie był uprawniony na podstawie
postanowień SIWZ. Zamawiający wezwaniem z dnia 22.02.2021 r. zobowiązał
Odwołującego do przesłania dokumentów w postaci wypełnionego Załącznika nr 1 do w.
wezwania oraz dokumentów przedmiotowych wymienionych w treści powyższego Załącznika
nr 1 (m.in. DTR, DWU itd.). Na podstawie przedstawionych w odpowiedzi dokumentów
Zama
wiający uznał, że oferowane przez Odwołującego oczyszczalnie nie spełniają
parametrów minimalnych określonych w pozycji nr 2 i nr 3 tabeli do ust. 2.2.3 PFU.
Odwołujący podkreślił, że w Zamawiający w treści SIWZ nie przewidział możliwości
przedstawienia w
w. dokumentów przedmiotowych na potwierdzenie zgodności oferowanych
oczyszczalni z postanowieniami SIWZ. Oznacza to, że Zamawiający na etapie oceny ofert
nie mógł żądać złożenia tych dokumentów, a tym bardziej ustalić na ich podstawie, że
oferowane oczyszc
zalnie nie spełniają parametrów minimalnych ustalonych przez
Zamawiającego. Z uwagi na powyższe, Zamawiający nie mógł odrzucić oferty Wykonawcy
na podstawie dokumentów, których złożenia nie mógł wymagać stosownie do postanowień
SIWZ.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Odwołującego, w okolicznościach sprawy za
niedopuszczalne uznać należało odrzucenie oferty Odwołującego na podstawie informacji
wynikających z dokumentów, na postawie których nie mogło dojść do oceny spełnienia przez
oferowane oczyszczalnie par
ametrów minimalnych określonych w PFU. W konsekwencji
Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego dopuścił się naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w
zw. z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp.
3. Naruszenie
art. 87 ust, 1 ustawy Pzp (względnie art. 26 ust. 3 lub 4 ustawy Pzp).
Zdaniem wykonawcy, w okolicznościach sprawy mogło dojść również do naruszenia art. 87
ust. 1 ustawy Pzp. Argumentacja Zamawiającego z Zawiadomienia o odrzuceniu oferty
Odwołującego z dnia 11.03.2021 r. wskazuje, że podstawy stwierdzenia przez
Zamawi
ającego braku spełniania przez zaoferowane oczyszczalnie parametrów określonych
w pozycji nr 2 i nr 3 tabeli do ust. 2.2.3 PFU nie wynikały wprost z przedłożonych w dniu
25.02.2021 r. dokumentów, ale zostały w oparciu o treść ww. dokumentów wywnioskowane
p
rzez Zamawiającego. W związku z powyższym nie sposób uznać, że Zamawiający był
uprawniony do bezpośredniego stwierdzenia niezgodności oferty Odwołującego z SIWZ i
powinien poprzedzić taką czynność wezwaniem do złożenia wyjaśnień w trybie art, 87 ust 1
usta
wy Pzp. Zamawiający powinien wyjaśnić wątpliwości dotyczące typów oczyszczalni
stosowanych do poszczególnych gospodarstw domowych (w szczególności gospodarstwa
6osobowych) oraz w zakresie ustalenia rzeczywistej wartości przepustowości dobowej i
przepustowo
ści godzinowej oferowanych przez Odwołującego oczyszczalni. Powyższe było
tym bardziej uzasadnione, skoro Zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu oferty
Odwołującego, podczas gdy w ramach złożonej oferty Odwołujący zaoferował oczyszczalnie
spełniające minimalne parametry PFU. Zamawiający bowiem nie tylko może, ale i powinien,
ustalić, jaka jest rzeczywista treść oświadczenia woli wykonawcy, a oświadczenie to powinno
być tłumaczone tak, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których zostało
złożone, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. Tylko w ten sposób
bowiem Zamawiający dochowuje zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania na
etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Na temat konieczności
wyjaśnienia wszelkich wątpliwości zachodzących w postepowaniu wskazał na wyroki KIO:
1926/17, 2383/17, 53/19). podkreślił, że wyjaśnienie treści oferty stanowi swoiste "narzędzie”
Zamawiającego, dzięki któremu ma możliwość pozyskania dodatkowych informacji, co w
przypadkach wątpliwości pozwala mu na należytą ocenę sytuacji (oferty). Ponadto,
Zamawiający powinien, a wręcz ma obowiązek skorzystania z instytucji wyjaśnienia treści
oferty w przypadku gdy jego zdaniem zachodzi podejrzenie niezgodności oferty z
postanowieniami SIWZ, c
o może skutkować odrzuceniem takiej oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W przedmiotowym Postępowaniu Zamawiający dokonał odrzucenia
oferty Odwołującego z pominięciem czynności wyjaśnienia treści oferty, czym
prawdopodobnie dopuścił się naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Mając na uwadze fakt, że
odrzucenie nastąpiło na podstawie treści dokumentów, których złożenia Zamawiający
zażądał na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, Odwołujący wskazał, że z uwagi na
zaniechanie wezwania o wyjaśnienia w powyższym zakresie względnie doszło do naruszenia
art. 26 ust. 3 lub ust. 4 ustawy Pzp. Odwołujący wskazuje, że co prawda do zaniechania
wezwania o wyjaśnienia doszło w nawiązaniu do informacji stanowiących szeroko rozumianą
ofertę, niemniej jednak wezwanie zostało sformułowane na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy
Pzp, w związku z powyższym wezwanie o złożenie wyjaśnień mogło również nastąpić na
podstawie art. 26 ust. 3 lub ust. 4 ustawy Pzp.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 12 maja 2021r.) wniósł o
jego oddalenie wskazując w szczególności na następujące okoliczności:
Z analizy dokumentacji załączonej przez Wykonawcę oraz złożonych wyjaśnień
wynika, że wykonawca przewidział dla gospodarstw domowych 6-osobowych budowę
przydomowych oczyszczalni Typu I.
Powyższe oznacza, iż zaoferowany przedmiot
zamówienia nie spełnia wymogów stawianych przez Zamawiającego. Nie budzi bowiem
wątpliwości fakt, że minimalne parametry przydomowych oczyszczalni dla gospodarstw
domowych 6-
osobowych zostały określone przez Zamawiającego dla przepustowości
dobowej na poziomie: 1,30m3/d, zaś dla przepustowości godzinowej na poziomie 0,38 m3/h.
Tymczasem ze złożonych przez Wykonawcę wyjaśnień wprost wynika, że dla gospodarstw
domowych 6-osobowych zastosowane zosta
ną przydomowe oczyszczalnie Typu I — M-BOŚ
PLUS 6, których minimalna przepustowość dobowa wynosi 0,9m3/d, zaś minimalna
przepustowość godzinowa wynosi 0,28 rn3/h. Podkreślił, że wyjaśnienia złożone przez
w
ykonawcę jednoznacznie potwierdziły, iż zaoferowany typ I przydomowej oczyszczalni
ścieków dla gospodarstw 6-osobowych nie spełnia wymogów minimalnych określonych
przez Zamawiającego. Stwierdził, że nie może zgodzić się z zarzutami, z nieuzasadnionej
przyczyny
błędnie uznał, że Odwołujący zaoferował dla gospodarstw 6-osobowych
oczyszczalnię Typu. W świetle oświadczenia złożonego przez Wykonawcę w zakresie
oferowanego przedmiotu zamówienia w piśmie z dnia 25 lutego 2021 roku, nie można w
żadnym razie uznać, iż po stronie Zamawiającego mamy do czynienia z jakimkolwiek
błędnym rozumieniem treści oświadczenia Wykonawcy. Jego zdanie, wykonawca podejmuje
na etapie odwołania próbę konwalidowania złożonej oferty, próbując wykazywać, iż dla 6-
osobowych gospodarstw domowych będzie stosował przydomowe oczyszczalnie Typu II.
Modyfikacja w przedmiotowym zakresie jest niedopuszczalna. Ponieważ oświadczenie
Wykonawcy oraz załączone dokumenty w swej treści były jednoznaczne, nie zachodziła więc
po stronie Zamawiającego konieczność zastosowania wyjaśnień treści oferty zgodnie z art.
87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Podkreślenia wymaga, iż w sytuacji, gdy
treść oferty wykonawcy nie budzi wątpliwości Zamawiającego, to nie ma on obowiązku
wystosowania do wykonawcy wezwania, o którym mowa w tym przepisie.
Wykonawca w
odwołaniu zarzuca, iż Zamawiający nie był uprawniony do żądania
dokumentów, które zostały wskazane w wezwaniu z dnia 22 lutego 2021 roku. Zamawiający
podkreślił, że w sytuacji gdy Wykonawca był przekonany o niesłuszności czynności
Zamawiającego winien był go o powyższym poinformować, jednocześnie odmawiając
złożenia żądanych dokumentów. Tymczasem Wykonawca bez żadnych zastrzeżeń złożył
wymagane przez Zamawiającego dokumenty i wyjaśnienia i dopiero, gdy ocena ofert
potwierdziła niespełnianie przez ofertę Wykonawcy wymogów stawianych w SIWZ,
Wykonawca próbuje zdyskredytować wagę złożonych przez siebie oświadczeń.
Dalej podał, że niezrozumiałym jest dokonywana przez Odwołującego w odwołaniu
próba wykładni zapisów SIWZ. Odwołujący wskazuje, iż „przez minimalną przepustowość
dobową lub godzinową w okolicznościach postępowania, należy rozumieć w rzeczywistości
przepustowość maksymalną, nie mniejszą niż określona w PFU”. Dokonywanie powyższej
interpretacji przez Wykonawcę jest niczym nieuprawnione. Postawienie przez
Zamawiającego wymogu w zakresie minimalnych parametrów oznacza, iż nie mogą być one
mniejsze, na co Zamawiający wskazał również odrzucając ofertę”.
W podsumowaniu stwierdził, że przedstawione stanowisko potwierdza zasadność
podejmowanych przez Zamawiającego czynności i prawidłowość dokonania odrzucenia
oferty Odwołującego.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca INWEMER Partner sp. z o.o. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim wskazując w
szczególności:
(…)
W
ocenie Przystępującego zarzuty przedstawione w odwołaniu z dnia 16 marca 2021 r. nie
zasługują na uwzględnienie. Stosownie do pkt 3.5.1 SIWZ: „W ramach przedmiotu
zamówienia planuje się realizację:
‒ 25 przydomowych oczyszczalni o minimalnej przepustowości 0, 75 m3/d — do obsługi 1 -
5 osób - Typ I
‒ 5 przydomowych oczyszczalnie o minimalnej przepustowości 1,30 m3/d — do obsługi 6-
10 osób - Typ II
Natomiast, jak słusznie zauważył Zamawiającym przedstawiona przez Odwołującego oferta
nie spełnia wymagań określonych w dokumentacji przetargowej, co oznacza niezgodność
oferty z treścią SIWZ. Powyższe uzasadniało odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy PZP. Mianowicie Zamawiający wymagał by minimalna przepustowość
oczyszczalni dla 6 osób wynosiła 1,30 m3/d, natomiast wykonawca EMKAN —PRO K. M.,
zaoferował dla 6 osób oczyszczalnie o przepływie do 0,9 m3/d (DTR str. 4.). Ponadto
Odwołujący zaoferował dla 6 osób oczyszczalnie o przepustowości od 0,9 do 1,8 m3/d., przy
wymaganej minimal
nej przepustowości 1,3 m3/d (DTR str. 4). Ostatecznie Zamawiający
wymagał by minimalna przepustowość godzinowa wynosiła:
Dla 1-
5 osób - 0,28 m3/h - typ I
Dla 6
— 10 osób - 0,38 m3/h —typ II.
Złożona oferta jest niezgodna w zakresie minimalnej przepustowości godzinowej
oczyszczalni projektowanej dla 6 osób (DTR str. 4) bowiem przepustowość godzinowa dla 6
osób to 0,3 m3/d, a nie jak oczekiwał Zamawiający 0,38 m3/h.
Dodatkowo oferta Odwołującego jest niezgodna z SIWZ również z innej przyczyny, nie
wskazanej w
treści zawiadomienia o odrzuceniu oferty z dnia 11.03.2021r. Zamawiający w
PFU wymagał: „Projektowana oczyszczalnia ścieków składa się ze zbiornika w kształcie
stożka, wykonanego z włókna szklanego i żywicy poliestrowej, stanowiącej obudowę
zewnętrzną”. (tak str. 9 PFU). Oferowana przez Odwołującego oczyszczalnia, zgodnie z
zapisami zawartymi w Dokumentacji Techniczno-
Ruchowej wykonana jest z PE „Wszelkie
procesy i operacje zachodzą w jednym zbiorniku monolitycznym wykonanym z PE”. (DTR
strona 6 akapit drug
i). Z powyższego wynika, że oferowana oczyszczalnia nie spełnia
warunków zawartych w dokumentacji przetargowej.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) [dalej: ustawa Pwu), do
postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
(dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019)
(dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 16 marca 2021 r. Izba
zatem
wydając wyrok w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu odwoławczym
przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r.
Tak jak wskazał Zamawiający w zawiadomieniu z dnia 11 marca 2021 r. oferta
Odwołującego podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jej treść bowiem
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wykonawca na podstawie
załączonych na wezwanie Zamawiającego dokumentów z dnia 22.02.2021 r. nie potwierdził
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem przyjętej technologii oczyszczania
ścieków oraz parametrami technicznymi zawartymi w Programie funkcjonalno-użytkowym i
Arkuszu Oceny Ofert.
Zamawiający ustalił prawidłowo niezgodność parametrów oferowanych
z wymogami PFU -
jak w poniższej tabeli:
Parametr
Wymagania
Zamawiającego wg PFU
Parametry oferowane
przez Wykonawcę
UWAGI
Minimalna
przepustowość
dobowa
0,75 m
/d - dla 1 -
5 osób typ I
1,30 m
/d - dla 6-
10 osób typ II tj.
wymagana minimalna
przepustowość dla 6 osób to 1,30
m
/d
0,9 m
/d - dla I -
6 osób
- typ I
1,80 m
/d - dla 7 - 12
osób - typ II tj.
oferowana
przepustowość dla 6
osób - to 0,9 m3/d
Dla
gospodarstw
zamieszkiwanych
przez
osób Wykonawca powinien
zaoferować
typ
II
oczyszczalni.
Oferta niezgodna w zakresie
minimalnej
przepustowości
dobowej
oczyszczalni
projektowanej
dla 6 osób.
Minimalna
przepustowość
dobowa
0,75 m
/d - dla 1-
5 osób typ I
1,30 m
/d - dla 6-
10 osób — typ
II minimalna tj. nie mniejsza niż,
Zgodnie z zapisami
DTR, str.4:
typ 1 - DO 0,9 m
/d typ
11-0,9- 1,8 m
/d
Oferta niezgodna w zakresie
minimalnej
przepustowości
dobowej. Dla typu I oczyszczalni,
DTR nie wskazuje minimalnej
przepustowości,
a
jedynie
maksymalną.
Dla
typu
II
oczyszczalni
DTR
wskazuje
przepustowość
niezgodną
z
wymaganiami Zamawiającego.
Minimalna
przepustowo
ść
godzinowa
0,28 m
/h dla 1-
5 osób typ I
0,38 m
/h dla 6-
10 osób typ II tj.,
wymagana minimalna
przepustowość dla 6 osób to
0,38 m
/h
0,3 m
/h dla 1-
6 osób -
typ I
0,4 m
/h dla 7-
12 osób
typ II łoję oferowana
przepustowość dla 6
osób to 0,3 m
/h
Oferta niezgodna w zakresie
minimalnej
przepustowości
godzinowej
oczyszczalni
projektowanej dla 6 osób.
Z powyższego wynika, że przedstawiona oferta nie spełnia wymagań Zamawiającego
określonych w dokumentacji, co oznacza niezgodność treści oferty z treścią SIWZ (które nie
podlegają poprawieniu na podstawie art. 87 ust.2 pkt 3 Pzp) i uzasadniło odrzucenie oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Według Arkusza oceny (…) wykonawca przewidział dla gospodarstw domowych 6-
osobowych budowę przydomowych oczyszczalni Typu I, co nie spełnia wymagań PFU.
Minimalne parametry przydomowych oczyszczalni dla gospodarstw domowych 6-
osobowych zostały określone przez Zamawiającego dla przepustowości dobowej na
poziomie: 1,30m3/d, zaś dla przepustowości godzinowej na poziomie 0,38 m3/h. Ze
złożonych przez wykonawcę wyjaśnień wynika, że dla gospodarstw domowych 6-osobowych
zastosowane zostaną przydomowe oczyszczalnie Typu I — M-BOŚ PLUS 6, których
minimalna przepustowość dobowa wynosi 0,9m3/d, zaś minimalna przepustowość
godzinowa wynosi 0,28 rn3/h. Tym samym wskazane w tabeli dane
potwierdzają, że
zaoferowany przez
Odwołującego Typ I przydomowej oczyszczalni ścieków dla gospodarstw
osobowych nie spełnia wymogów minimalnych. W świetle zatem oświadczenia złożonego
przez wykonawcę w zakresie oferowanego przedmiotu zamówienia w piśmie z dnia 25
lutego 2021 r.
nie można zgodzić się, że po stronie Zamawiającego mamy do czynienia z
błędnym rozumieniem treści oświadczenia wykonawcy. Niewątpliwie wykonawca na etapie
odwołania podjął próbę konwalidowania złożonej oferty, próbując wykazywać, że dla 6-
osobowych gospodarstw domowych będzie stosował przydomowe oczyszczalnie Typu II.
Modyfikacja w przedmiotowym zakresie jest niedopuszczalna.
Izba stwierdza także, że
oświadczenia Wykonawcy oraz załączone dokumenty w swej treści były jednoznaczne i nie
zachodziła po stronie Zamawiającego – jak podnosił - konieczność zastosowania wyjaśnień
treści oferty zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Niewątpliwie w
sytuacji, gdy treść oferty wykonawcy nie budzi wątpliwości Zamawiającego, to nie ma on
obowiązku wystosowania do wykonawcy wezwania, o którym mowa w tym przepisie.
Wykonawca w odwołaniu zarzuca, że Zamawiający nie był uprawniony do żądania
dokumentów, które zostały wskazane w wezwaniu z dnia 22 lutego 2021 roku. Odnośnie
tego stanowiska Izba stwierdza, że Zamawiający prawidłowo zauważył, że w sytuacji gdy
w
ykonawca był przekonany o niesłuszności wezwania miał prawo o powyższym
poinformować zamawiającego, jednocześnie odmawiając złożenia żądanych dokumentów.
Wykonawca bez zastrzeżeń złożył wymagane dokumenty i wyjaśnienia. Natomiast w
sytuacji
, gdy ocena ofert potwierdziła niespełnianie przez ofertę wykonawcy wymagań SIWZ,
wykonawca
podejmuje próbę zdyskredytowania wagi złożonych przez niego oświadczeń i ich
konwalidację.
Tym samym wobec powyższych ustaleń zarzuty podnoszone w odwołaniu należało
uznać za niezasadne.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniała art. 575
nPz
p oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
………………………………………