Sygn. akt: KIO 849/21
WYROK
z 20 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie 17 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajo
wej Izby Odwoławczej 16 marca 2021 r. przez wykonawcę Transprzęt
Sp. z o.o. Sp. k.
z siedzibą w Zabłotcach w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Gminę Lesko z siedzibą w Lesku
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie uwzględnionych przez Zamawiającego zarzutów
oznaczonych w odwołaniu numerami: 2 lit. C, D i E oraz 5 lit. B i C.
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów o numerach: 2 lit. B, 3, 4, 6, 7 oraz 8
lit. A i B i n
akazuje Zamawiającemu:
usunięcie kryterium oceny ofert dotyczące usuwania dzikich wysypisk śmieci
i zastąpienie go kryterium jakościowym, zgodnym z art. 242 ust. 2 Pzp,
usunięcie z punktu 1.7 Opisu przedmiotu zamówienia wymogu ważenia pojazdów
do zbierania odpadów w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
przy ul. Prze
mysłowej 7 w Lesku,
zmianę punktu 2.13 Opisu przedmiotu zamówienia i takie jego sformułowanie,
by jednoznacznie wskazać, że obowiązkiem wykonawcy zamówienia nie będzie
realizacja usługi ciągłego utrzymywania czystości wiat śmietnikowych, a jedynie
ich
dor
aźne porządkowanie w terminach wynikających z przyjętego
harmonogramu odbioru odpadów, w przypadku zanieczyszczenia wiat wskutek
przepełnienia pojemnika lub rozsypania odpadów w wyniku prac załadunkowych.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
4. Kosztami po
stępowania obciąża w 7/10 Zamawiającego - Gminę Lesko z siedzibą
w Lesku
i w 3/10 Odwołującego - Transprzęt Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Zabłotcach i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego -
Transprzęt Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Zabłotcach tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Gminy Lesko z siedzibą w Lesku na rzecz
Odwołującego - Transprzęt Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Zabłotcach
kwotę
zł 87 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset dwadzieścia trzy złote 87/100)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego
z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosown
ie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 849/21
U z a s a d n i e n i e
Gmina Lesko
z siedzibą w Lesku (dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów
ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019,
dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pod
nazwą: „Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Gminy
Lesko
”, numer: PIK.271.1.1.2021, zwane dalej Postępowaniem. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 11 marca 2021 r. pod numerem
2021/BZP 00016503/01.
16 marca 2021 r. wykonawca
Transprzęt Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Zabłotcach (Dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie wobec postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia
(Dalej: SWZ) oraz Opisu Przedmiotu Z
amówienia (Dalej: OPZ), zarzucając Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. naruszenie art. 29 ust. zw. z art 35 Pzp, art. 16 i 17 Pzp przez nieuzasadnione
udzielanie
w częściach zamówienia obejmującego powtarzającą się rokrocznie
usługę, co doprowadziło lub może doprowadzić do:
zaniżenia szacunkowej wartości zamówienia,
uzyskania ofert mniej korzystnych, niż jest to możliwe, w związku
z powyższym nie uzyskanie efektów o których mowa w art. 17 pkt 1 i 2 Pzp,
naruszenia uczciwej konkurencji w postępowaniu (zawężenie konkurencji
w postępowaniu) gdyż wykonawcy mogą nie być zainteresowani przetargiem
z uwagi na zwiększone koszty uzyskania zamówienia oraz zwiększone koszty
reorganizacji działalności gospodarczej (niż ma to miejsce przy zamówieniach
udzielanych na dłuższy czas),
2. naruszenie art. 99 ust. 1 Pzp i art. 101 ust. 1 pkt a Pzp, z uwagi na niejednoznaczny,
nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia, który nie pozwala wykonawcom
na ustalenie przedmiotu z
amówienia oraz kalkulację ofert przez:
a) nienaw
iązujący do nomenklatury Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach oraz U
stawy o odpadach opis przedmiotu zamówienia,
co w rezultacie
spowodowało, że nie jest możliwe precyzyjne określenie
zakresu
zobowiązania wykonawcy; powyższe w szczególności odnosi
się do przewidzianej w SWZ definicji „nieruchomości zamieszkałych” opartej
o typ zabudowy, a nie o art. 25 Kc oraz
posługiwania się terminem „dzikich
wysypisk śmieci”;
b)
dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób wewnętrznie
sprzeczny, przez wskazanie,
że przedmiotem zamówienia jest jedynie odbiór
i
zagospodarowanie odpadów pochodzących z nieruchomości zamieszkałych,
o ilościach wskazanych w SWZ, a jednocześnie wprowadzenie do umowy
postanowień odnoszących się do usuwania „dzikich wysypisk”, na których
znajdują się odpady spoza terenu nieruchomości zamieszkałych; wobec
powyższego nie wiadomo, czy odpady te mieszczą się w zakresie
szacunkow
ej ilości odpadów wskazanej w SWZ, nie wiadomo, czy w SWZ
chodzi o d
zikie wysypiska znajdujące się na terenie nieruchomości
zamieszkałych czy na innych terenach, z których odbiór nie jest objęty
przedmiotem zamówienia;
c) wskazanie przez Zamawia
jącego w pkt. 1.1. ppkt b OPZ innych rodzajów
odpadów, niż wymienione w tabeli nr 1 która jest podstawą do kalkulacji oferty;
d)
wskazanie, że przedmiotem zamówienia jest odbiór odpadów o kodzie 10 01
(popioły z kotłów przemysłowych), gdy tymczasem odpady te nie powstają
na ter
enie nieruchomości zamieszkałych,
e)
brak określenia, jaka jest szacunkowa masa odpadów do zagospodarowania -
popiołu z palenisk domowych, oraz szacunkowej masy odpadów o kodach
3. naruszenie art. 99 ust. 2 Pzp oraz art. 101 ust. 1 pkt a Pzp z
uwagi na określenie
wymaganych cech usług w sposób nieproporcjonalny do celu zamówienia,
ograniczający konkurencję, jak również nie wynikający z przepisów odrębnych, przez
wskazanie,
że ważenie odebranych odpadów będzie następowało przed
i
po rozpoczęciu usługi na wskazanej przez zamawiającego na wadze należącej
do pod
miotu trzeciego, to jest przedsiębiorstwa konkurencyjnego względem
wykonawców mogących wziąć udział w postępowaniu,
4. naruszenie art. 99 ust. 1 Pzp i art. 101 ust. 1 pkt a Pzp, z uwagi na niejednoznaczny,
nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia, który nie pozwala wykonawcom
na ustalenie przedmiotu zamówienia oraz kalkulację ofert, przez niejasną redakcję
pkt. 2.13. SWZ,
to jest nie dającą odpowiedzi, czy wykonawca zobowiązany jest
do utrzymania czystości altan śmietnikowych (powinien być to obowiązek właścicieli
nieruchomości),
5. naruszenie art. 112 ust. 1 i 2 Pzp,
z uwagi na określenie przez Zamawiającego
warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny i uniemożliwiający
ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia przez określenie:
a)
pkt
6.1.4. SWZ, wymaganego od wykonawcy doświadczenia w zakresie
odbioru i
transportu odpadów w wysokości 300 Mg w okresie 8 miesięcznym
świadczenia usługi (daje to średnio 37,5 Mg/mc), co jest nieadekwatne
do przedmiotu zamówienia i nie daje możliwości należytej weryfikacji
wykonawcy,
gdyż przedmiotem zamówienia jest odbiór, transport
i zagospodarowanie odpadów w ilości około 170 Mg/mc,
b)
okre
ślenie w pkt. 6.1.2.c. SWZ, że wykonawcy powinni wykazać się aktualnym
zezwoleniem obejmu
jące prowadzenie działalności w zakresie transportu
odpadów, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
(t.j. Dz. U. 2020 r.
poz. 797 z późn. zm., dalej: Ustawa o odpadach)
lub
równoważne, w tym wydane na podstawie wcześniejszych przepisów
w zakresie obejmującym minimum przedmiot zamówienia - podczas gdy
od 24 stycznia 2018 r. tj. od dnia, w którym utworzono Rejestr podmiotów
wprowadzających produkty; produkty w opakowaniach i gospodarujących
odpadami, zezwolenia na transport odpadów przestały być wydawane. W ich
miejsce wprowadzony został obowiązek posiadania przez przedsiębiorcę
transportującego odpady wpisu www. Rejestrze. Potwierdzeniem realizacji
tego obowiązku jest przypisany indywidualnie do danego przedsiębiorcy
numer rejestrowy. Jednocześnie od 24 lipca 2018 roku, zgodnie z art. 233
ustawy o odpadach, straciły ważność wszystkie zezwolenia na transport
odpadów wydane przed 24 stycznia 2018 r.
c)
nieuwzględnienie w zakresie warunków udziału w postępowaniu dotyczących
uprawnień
do
prowadzenia
określonej
działalności
gospodarczej
lub zawodowej - pkt 6.1.2. SWZ - warunku dysponowania aktualnym
zezwoleniem obejmującym prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów, zgodnie z wymogami ustawy o odpadach, w zakresie obejmującym
przedmiot zamówienia podczas, gdy warunkiem niezbędnym do prowadzenia
działalności w zakresie zbierania odpadów jest dysponowanie przez
przedsiębiorcę odpowiednim zezwoleniem zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy
o odpadach;
6. naruszenie art. 241 ust. 1 Pzp przez
określenie kryteriów oceny ofert nie związanych
z p
rzedmiotem zamówienia to jest ustalenie, że kryterium oceny ofert o wadze
20% jest usługa usuwania „dzikich wysypisk” mimo tego, że usługa odbioru
i
zagospodarowanie odpadów komunalnych obejmuje jedynie nieruchomości
zamieszkałe, natomiast „dzikie wysypiska” nie są na nich posadowione,
7. naruszenie art. 242 Pzp
z uwagi na określenie kryteriów oceny ofert na podstawie
pozaustawowego kryterium oceny ofert, to jest
nie odnoszącego się do ceny
ani jakości usługi, z uwagi na wskazanie, jako kryterium oceny ofert usuwania
„dzikich wysypisk",
8. naruszenie art. 240 Pzp przez
określenie kryterium oceny ofert w sposób
niejednoznaczny
i nie zapewniający porównywalności ofert przez ustalanie,
że kryterium oceny ofert o wadze 20% jest usługa usuwania „dzikich wysypisk”:
a)
bez wskazania, jakiego rodzaju odpady będą z tych wysypisk usuwane (może
to być papier, a mogą być odpady niebezpieczne, których usunięcie
i zagospod
arowanie będzie stanowiło ponad 20% wartości całości kontraktu),
b)
bez możliwości ustalenia, czy obowiązek ten będzie rzeczywiście realizowany,
nawet w przypadku takiej deklaracji ze strony wykonawcy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmiany SWZ
w następujący sposób:
1. Z
definiowanie nieruchomości zamieszkałych' jako nieruchomości, na których
zamieszkują mieszkańcy, w tym w zabudowie wielorodzinnej, jednorodzinnej
lub zagrodowej,
Zmianę czasu trwania umowy (Rozdział 5 SWZ) na okres przynajmniej jednego roku
od dnia jej zawarcia,
Usunięcie z zakresu zamówienia:
usuwania „dzikich wysypisk” (pkt. 2.7 SWZ)
odbioru i zagospodarowania odpadów o kodzie 11 01 01 - (tabela 1 OPZ)
Ujednolicenie wskazanego w OPZ zakresu zamówienia, to jest tabeli 1 OPZ względem
punktów 1.1. i 1.5 OPZ; podanie w tabeli 1 OPZ szacowanych do odbioru ilości odpadów
względem wszystkich rodzajów odpadów wskazanych w pkt. 1.1, i 1.5,
Usunięcie jako kryterium oceny ofert deklaracji usuwania „dzikich wysypisk”. Odwołujący
proponuje jako kryterium oceny ofert kryterium ekologiczne
polegające na przyznaniu
punktacji za realizację przedmiotu zamówienia pojazdami spełniającymi wysokie normy
emisji, np. wg wzoru:
a) 4 pojazdy euro 6 - 20 pkt,
b) 3 pojazdy euro 6 - 15 pkt,
c) 2 pojazdy euro 6 - 10 pkt,
d) 4 pojazdy euro 5 - 10 pkt,
e) 3 pojazdy euro 5 - 8 pkt,
f) 2 pojazdy euro 5 - 5 pkt,
g)
1 pojazd euro 5 i poniżej - 0 pkt.
Usunięcie z pkt. 1.7. OPZ polegającego na obowiązkowym ważeniu samochodów
na wadze znajdującej się w PSZOK [pisownia oryginalna – przyp. Izby].
Modyfikację warunków udziału w postępowaniu przez:
- wprowadzenie wymogu posiadan
ia doświadczenia adekwatnego do przedmiotu
zamówienia to jest: wykonania, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub
ciągłych wykonywania w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej
jednej
usługi trwającej minimum 8 miesięcy polegającej na odbiorze, transporcie
i zagospodarowaniu odpadów komunalnych zbieranych z nieruchomości w ilości nie
mniejszej niż 130 Mg/mc,
wprowadzenie wymogu posiadania zdolności technicznej adekwatnej do przedmiotu
zamówienia do przez:
a)
uzupełnienie punktu 6.1.2.b. SWZ przez dodanie następującego sformułowania
„Jak również wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty
w opakowaniach i gospodarujących odpadami zgodnie z art. 52 ust. 1 pkt 8 lit. a
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2020 r. poz. 797 z
późn, zm.), tj. jako transportujący odpady ze wskazaniem kodu i nazwy
rodzajów transportowanych odpadów w zakresie obejmującym minimum
przedmiot zamówienia”;
b) wprowadzenie nowego brzmienia pkt 6.1.2.c SWZ (w zamian brzmienia
dotychczasowego)
: „aktualne zezwolenie obejmujące prowadzenie działalności
w zakresie zbierania odpadów; zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia
2012 r. o odpadach (t.j.
Dz.U.2020 r. poz. 797 z późn. zm.;) lub równoważne,
w zakresie obejmującym przedmiot zamówienia, tj. ze wskazaniem kodu
odpadów obejmującym minimum przedmiot zamówienia”;
c)
wymóg dysponowania co najmniej jednym specjalistycznym pojazdem z funkcją
kompaktującą wyposażonego fabrycznie w przystawkę do mycia i dezynfekcji
pojemników na odpady (z uwagi na obowiązek wyrażony w punkcie 1.3
i w związku z epidemią COVID-19).
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zarzut nr 1
Przedmiotem zamówienia jest usługa odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych
z terenu nieruchomości zamieszkałych. Zakres usługi związany jest z zadaniem własnym
gminy, określonym w przepisach ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (Dalej: Ucpg). Usługa ta jest zatem świadczeniem stale
(rokrocznie) powtarzającym się. Nie można zatem przyjąć, że po 31 grudnia 2021 r.
Za
mawiający nie udzieli kolejnego zamówienia na tożsamy zakres usług. Zakresem
obecnego
zamówienia jest jednak objęte jedynie około 8, 7 lub 6 (w zależności od długości
trwania
postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego) świadczenia usługi.
Tak
ie częściowe udzielanie zamówienia, które, jak z góry wiadomo, będzie musiało być
udzielane nadal po jego zakończeniu, spowoduje niepotrzebne wahania na rynku i ryzyka
braku stałości usług:
• przedsiębiorcom utrudnia planowanie biznesowe oraz efektywne składanie ofert,
• zamawiającemu utrudnia uzyskania korzystnej oferty, optymalnej cenowo
i ekologicznie.
Odwołujący wskazuje zatem, iż podział zamówienia dokonany przez Zamawiającego
stanowi
ł naruszenie art. 16 i 17 Pzp. Jednocześnie, zdaniem Odwołującego, wynikiem
podziału zamówienia było również oszacowanie wartości zamówienia na kwotę niższą
od
progów unijnych, o czym świadczyło m.in. Ogłoszenie o zamówieniu dokonane przez
Zamawiającego w 2019 r. na usługę trwającą 9 miesięcy. Z uwagi na charakter usługi
jest bezsprzeczne,
że Zamawiający będzie zobowiązany udzielić kolejnego zamówienia
w terminie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia świadczenia usługi objętej niniejszym
zamówieniem (a co za tym idzie wziąć pod uwagę do szacunku zamówienia roczną wartość
usług objętych zamówieniem).
Zarzut 2 lit. A
Definicja nieruchomości zamieszkałych - pkt. 4.2.2 SWZ
Opis Przedmiotu Zamówienia (załącznik nr 1 do SWZ) jest nieprecyzyjny, co powoduje:
brak możliwości złożenia porównywalnych ofert w postępowaniu,
możliwą niewykonalność umowy po jej zawarciu (wskutek nieważności części
jej
zapisów),
możliwe, daleko idące spory co do zakresu zobowiązań wykonawcy na etapie
realizacji umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego.
Zamawiający określił na potrzeby postępowania własną definicję nieruchomości
zamieszkałych. Odwołujący wskazał, że w przepisach Ucpg i Ustawy o odpadach nie ma
definicji nieruchomości zamieszkałej, niemniej jednak na podstawie przyjętej przez
Zamawiającego definicji powstają uzasadnione wątpliwości, co do rzeczywistego zakresu
zamówienia. Odwołujący zdefiniował nieruchomości zamieszkałe przez określenie rodzaju
zabudowy. Niemniej jednak w zabudowie wielorodzinnej, jednorodzinnej czy zagrodowej
może być prowadzona działalność gospodarcza, w związku z powyższym definicja powinna
być zawężona o dodanie warunku, że jest to nieruchomość, w której zamieszkują
mieszkańcy, stosownie do art. 25 Kc. Do tego przepisu bezpośrednio nawiązuje
orzecznictwo w sprawach odpadowych, np. w
yrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gorzowie Wielkopolskim, z 6 marca 2019 r: sygn. akt. I SA/Go 36/19).
Zarzuty 2 lit. A i B, 6, 7 i 8
Punktacja usuwania „dzikich wysypisk” w ramach kryteriów oceny ofert.
Zamawiający nie określił, co rozumie przez „dzikie wysypiska". Potoczne rozumienie może
być bardzo wieloznaczne: mogą to być odpady poza miejscem przeznaczonym
do ich składowania, np. rozrzucone wokół altanki śmietnikowej, może to być np. butelka przy
drodze gminnej (wówczas przetarg powinien dotyczyć utrzymania porządku w obszarze dróg
gminnych i terenów zieleni) lub ukryty w lesie skład odpadów niebezpiecznych. Natomiast
faktem powszechnie znanym jest, że „dzikie wysypiska” z reguły nie występują na terenie
nieruchomości zamieszkałych. W związku z powyższym nie wiadomo, czy usługa wskazana
w pkt. 2.7 OPZ
mieści się w zakresie zamówienia określonym w tabeli nr 1 do opisu
przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wskazał, że rodzaj odpadów na dzikich wysypiskach może być bardzo różny.
Zatem brak jest możliwości oszacowania oferty bez podania przez Zamawiającego, jakiego
rodzaju odpad może być zagospodarowany. Mogą to być nawet odpady, które nie mają
charakteru komunalnych, np. beczki olejów lub odpady niebezpieczne z przemysłu.
Przerzucanie na Odwołującego ryzyka zagospodarowania odpadów tego typu pozostaje
zatem bez związku z zamówieniem objętym przedmiotowym postępowaniem, a ponadto jest
tak dalece trudne do oszacowania, że powoduje brak możliwości porównania ofert na etapie
ich oceny.
Z powyższych powodów, również określenie deklaracji dot. usuwania dzikich wysypisk jako
kryterium ocen ofert narusza przepisy Pzp.
Zarzut 2 lit. B, C i D, 3 lit. E
Rodzaj i ilości odpadów, które mają zostać odebrane i zagospodarowane przez wykonawcę
określony został w Tabeli nr 1 do OPZ, gdzie wskazano szacunkowe ilości odpadów
do odebrania w ciągu całego okresu realizacji zamówienia, z podziałem na poszczególne
frakcje. Obok frakcji wskazanych w tabeli, zgodnie z punktem 1.1 i 1.5. OPZ, do odbioru
i zagospodarowania będą przekazywane wykonawcy również inne rodzaje odpadów, w tym
niebezpieczne.
W związku z brakiem ich ujęcia w tabeli, nie jest jasne, czy przewidywana
do odbioru tych odpadów masa jest równa zero Mg. Dodatkowo, brak jest możliwości
stwierdzenia, czy odpady z „dzikich wysypisk" zostały wliczone do szacunkowej ilości
o
dpadów wskazanej w tabeli 1 OPZ. Powyższe powoduje brak możliwości skalkulowania
oferty.
Zarzut 2 lit. D
Zgodnie z pkt.1.1.c
OPZ przedmiotem umowy jest odbiór popiołów paleniskowych
pochodzących z terenu nieruchomości zamieszkałych. Natomiast tabela nr 1 do OPZ
zawiera również odpady o kodzie 10 01 01. Grupa 10 01 oznacza odpady z elektrowni
i innych zakładów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem grupy 19), a podgrupa
10 01 01 obejmuje
żużle; popioły paleniskowe i pyły z kotłów (z wyłączeniem pyłów z kotłów
wymienionych w 10 01 04).
W związku z powyższym tego rodzaju odpady nie powstają na nieruchomościach
zamieszkałych. Odwołujący wniósł o ich wykreślenie z tabeli nr 1 do OPZ oraz określenie
ilości popiołów z palenisk domowych które (szacunkowo) objęte są przedmiotem
zamówienia, co pozwoli Odwołującemu na właściwe skalkulowanie oferty.
Zarzut 3
Zgodnie z pkt. 1.7. OPZ:
„Wykonawca zobowiązany jest do każdorazowego ważenia pojazdu
przed rozpoczęciem zbiórki odpadów zmieszanych i odpadów selektywnie zbieranych
i po zakończeniu odbioru odpadów z terenu gminy Lesko na wadze samochodowej
znajdującej się na terenie PSZOK przy ul. Przemysłowej 7 w obecności pracownika, który
będzie ewidencjonował każde ważenie pojazdu (ważenie pojazdów jest możliwe od godziny
7:00 do godziny 17:00)".
Warunek
ogranicza
konkurencję
przez
wprowadzenie
dodatkowego
wymogu,
nie wynikającego z Ucpg ani z przepisów szczególnych, dotyczący obowiązkowego ważenia
pojazdów przed i po zakończeniu świadczenia usługi (codzienne), na wadze znajdującej się
na terenie PSZOK przy LIL Przemysłowej 7. Skuteczne i legalne ważenie może następować
na każdej wadze posiadającej odpowiednią legalizację. Odwołujący dysponuje własną wagą,
znajdującą się na terenie bazy w Jurowcach, spełniającą wymogi § 2 ust. 2 pkt d
Rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od
właścicieli nieruchomości, która, w świetle przepisów prawa, może być
wykorzy
stana dla celu ewidencjonowania odpadów objętych zamówieniem. Zdaniem
Odwołującego powyższy wymóg faworyzuje wykonawcę Leskie Przedsiębiorstwo
Komunalne Sp. z o.o., względem innych wykonawców, gdyż obsługa wagi i PSZOK jest
dokonywana właśnie przez to przedsiębiorstwo.
Dodatkowo, opis przedmiotu zam
ówienia utrudnia efektywną realizację zamówienia przez
przeładunek odpadów po ich zebraniu na większy samochód, celem przekazania ich
do miejsca zagospodarowania. T
akie rozwiązanie, umożliwiające uzyskanie tańszej oferty
oraz osiągnięcia celów ekologicznych (ograniczenie emisji CO
) funkcjonuje w wielu
gminach.
Zarzut 4
Zgodnie z pkt. 2.13 SWZ:
„W ramach zadania Wykonawca zobowiązany jest
do
porządkowania terenu w miejscu gromadzenia odpadów w zabudowie wielorodzinnej
w przypadku jego zanieczyszczenia
wynikającego z przepełnienia pojemnika, rozsypania
odpadów w wyniku prac załadunkowych”.
Odwołujący wniósł o następującą zmianę powyższego postanowienia:
„W ramach zadania Wykonawca zobowiązany jest do uporządkowania terenu w miejscu
gromadzenia odpadów w zabudowie wielorodzinnej: w przypadku jego zanieczyszczenia
wy
nikającego rozsypania odpadów w wyniku prac załadunkowych”. Odwołujący wniósł
o doprecyzowanie,
że obowiązek powyższy dotyczyć będzie jedynie pozostawienia porządku
w miejscu gromadzenia odpad
ów przy ich odbiorze: odpady znajdujące się poza
pojemnikami z powodu ich przepełnienia powinny zostać uprzątnięte do pojemników przez
dozorcę budynku. Wykonawca nie powinien być zobowiązany do utrzymywania w czystości
altan
przez cały czas (a jedynie do pozostawienia po sobie porządku).
Zarzut 5
Zgodnie z SWZ o udzielenie
zamówienia może się ubiegać wykonawca, który wykonał,
a w przypadku
świadczeń powtarzających lub ciągłych wykonuje w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
w tym okresie, co najmniej
jedną usługę trwającą minimum 8 miesięcy polegającą
na odbiorze i transporcie odpadów komunalnych zbieranych z nieruchomości w ilości nie
mniejszej
niż 300 Mg w ciągu 8 miesięcy.
Zgodnie z art. 112 ust. 1 i 2 Pzp
Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu
w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako
minim
alne poziomy zdolności. Zdaniem Odwołującego tak postanowiony przez
Zamawiającego warunek nie stanowi kryterium, według którego może być wiarygodnie
oceniona zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia. Kryterium odnosi się bowiem
do odbioru i zagospodarow
ania 37,5 Mg/mc, a przedmiotem usługi jest odbiór
i zagospodarowanie
odpadów w ilości pięciokrotnie większej - 170 Mg/mc. Podmiot, który
jest w stanie wykonać zamówienie o pięciokrotnie mniejszym zakresie nie daje rękojmi
należytego wykonania zamówienia o wielkości przewidzianej w zamówieniu.
Zgodnie z punktem 6.1.2 S
WZ, Zamawiający wymaga, aby wykonawca ubiegający
się udzielenie zamówienia posiadał aktualne zezwolenie obejmujące prowadzenie
działalności w zakresie transportu odpadów, zgodnie z wymogami ustawy o odpadach
lub równoważne, w tym wydane na podstawie wcześniejszych przepisów w zakresie
obejmującym minimum przedmiot zamówienia.
Od momentu uruchomienia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty
w opakowaniach i
gospodarujących odpadami tj. od 24 stycznia 2018 r., podmioty zajmujące
się transportem odpadów otrzymały 6 miesięcy na złożenie odpowiednich wniosków o wpis
do rejestru BDO. Tym samym zgodnie z art. 233 ustawy o odpadach zezwolenia na transport
wydane na podstawie ustawy o od
padach z 27 kwietnia 2001 roku utraciły ważność 24 lipca
2018 r. O
becnie obowiązujące przepisy nie przewidują konieczności uzyskania zezwolenia
na transport odpadów. Natomiast działalność w zakresie transportu odpadów prowadzona
jest na podstawie odpowiedn
iego wpisu do Rejestru podmiotów wprowadzających produkty,
produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, który funkcjonuje od stycznia
2018 r. Dlatego Z
amawiający chcąc sprawdzić uprawnienia wykonawców w zakresie
transportu odpadów powinien upewnić się, czy wykonawca uzyskał odpowiedni wpis
do rejestru BD
O w zakresie transportu odpadów.
Prowadzący zbieranie i przetwarzanie odpadów, poza wpisem do rejestru BDO, obowiązani
są do uzyskania odpowiednich zezwoleń, w szczególności, że przekazanie odpadów przez
wytwórcę lub innego posiadacza kolejnemu gospodarującemu odpadami, może mieć miejsce
tylko wtedy, kiedy dysponuje on odpowiednim uprawnieniem, w tym m.in. zezwoleniem
na zbieranie odpadów (art. 27 ust. 2 ustawy o odpadach). Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 1 i 2
ustawy o odpadach
, wytwórca odpadów jest obowiązany do gospodarowania wytworzonymi
przez siebie odpadami. Wytwórca odpadów lub inny posiadacz odpadów może zlecić
wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami wyłącznie podmiotom, które posiadają
ze
zwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, lub koncesję
na podziemne składowanie odpadów, pozwolenie zintegrowane, decyzję zatwierdzającą
program gospodarowania odpadami wydobywczymi, zezwolenie na prowadzenie obiektu
unieszkodl
iwiania odpadów wydobywczych lub wpis do rejestru działalności regulowanej w
zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - na podstawie
odrębnych przepisów, lub wpisu do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5
- c
hyba że działalność taka nie wymaga uzyskania decyzji lub wpisu do rejestru.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach
prowadzenie zbierania odpadów
i prowadzenie przetwarzania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia. Zezwolenie
na zbieranie o
dpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje, w drodze decyzji,
organ właściwy odpowiednio ze względu na miejsce zbierania lub przetwarzania odpadów.
Odwołujący podniósł, że powyższe naruszenia Pzp ograniczają mu możliwość złożenia
konkurencyjnej o
ferty w postępowaniu i wpłyną na wynik postępowania.
W toku rozprawy Odwołujący wniósł o przeprowadzenia dowodu z następujących
dokumentów:
zestawienie dokumentów pochodzących od różnych zamawiających na okoliczność
wykazania prawidłowego sposobu opisania przedmiotu zamówienia polegającego
na likwidacji dzikich wysypisk śmieci oraz korespondencji Zamawiającego
z Odwołującym dotyczącej likwidacji takiego wysypiska w ramach realizacji
zamówienia udzielonego w 2020 r. (dowód nr 1),
Uchwała Nr XXIV/203/30 Rady Miejskiej w Lesku z 29 lipca 2020 r. w sprawie
uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lesko
oraz korespondencja Odwołującego z Zamawiającym na okoliczność wykazania,
że obowiązek utrzymania wiat śmietnikowych w należytym porządku leży po stronie
właścicieli (dowód nr 2),
zestawienie dokumentów na okoliczność wykazania, że okoliczni zamawiający nie
wprowadzili wymogu analogicznego do wymogu ważenia pojazdów do zbierania
odpad
ów na terenie konkretnego PSZOK (dowód nr 3),
4. ko
munikat Ministerstwa Środowiska dotyczący zmian zezwoleń na transport odpadów
(wydruk ze strony www.gdos.gov.pl)
(dowód nr 4),
zbiór fotografii oraz wydruków ze stron internetowych potwierdzających
funkcjonowanie śmieciarek z funkcją mycia pojemników (dowód nr 5).
29 marca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i oświadczył,
że uwzględnia zarzuty o numerach: 2 lit. C, D i E oraz 5 lit. B i C.
Odnosząc się do pozostałych zarzutów Zamawiający wniósł o ich oddalenie i wskazał m. in.:
Zarzut nr 1
W zakresie zarzutu naruszenia art. 29 ust. 2 w zw. z art. 35 Pzp, art. 16 i 17 Pzp
Zamawiający podniósł, że w jego ocenie wskazany w ogłoszeniu okres realizacji zamówienia
oraz rzekome
udzielanie zamówienia w częściach nie doprowadziło do zaniżenia
szacunkowej wartości zamówienia, a tym bardziej nie zawęziło konkurencji w postępowaniu.
Zamawiający
nie
dokonał
podziału
zamówienia.
Usługa
odbioru,
transportu
i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Lesko, aktualnie świadczona
jest przez O
dwołującego na podstawie umowy z 2 listopada 2020 r. z terminem realizacji
do
31 marca 2021 r. Wobec powyższego zamawiający w opublikowanym 11 marca 2021 r.
ogłoszeniu o zamówieniu oraz dokumentach postępowania określił termin wykonania
zamówienia od dnia podpisania umowy do 31 grudnia 2021 r.
Powierzenie realizacji
zamówienia do końca roku kalendarzowego wiązało się z budżetem
jednostki samorządu terytorialnego, który jest planem rocznym, co wynika wprost z zasady
roczności budżetu, określonej w art. 211 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych.
Konsekwencją zasady roczności jest ograniczony zakres czasowy
jej obowiązywania, a utrata mocy obowiązującej następuje z końcem roku budżetowego.
O
głoszenie zamówienia na odbiór, transport zagospodarowanie odpadów w marcu 2021 r.
wynika
ło z faktu, iż Gmina Lesko ma od 2018 r. podpisane Porozumienie międzygminne
Nr GK.033.2.2.2018.H z Gminą Miasto Krosno, w przedmiocie powierzenia wybranego
zakresu
zadania utrzymania czystości i porządku w gminie tj. zagospodarowania odpadów
zmieszanyc
h (niesegregowanych). W związku prowadzoną modernizacją instalacji
w Krośnie, Gmina Lesko w 2020 r. nie przekazywała do zagospodarowania odpadów
niesegregowanych w ramach zawartego
porozumienia lecz usługa zagospodarowania
ww. odpadów udzielana była wykonawcy w ramach postępowań przetargowych
prowadzonych w oparciu Pzp
. W momencie publikacji poprzedniego postępowania
przetargowego, tj. 24 sierpnia 2020 r.
Zamawiający nie miał pewności, czy od stycznia
r. będzie możliwość przyjęcia odpadów niesegregowanych przez instalację w Krośnie
i na jakich warunkach miałoby odbywać się ich zagospodarowanie, dlatego Zamawiający
wówczas określił termin realizacji usługi do 31 marca 2021 r. Końcowo nadmienić należy,
iż to Zamawiający jest dysponentem postępowania o udzielenie zamówienia i decyduje
o swoich potrzebach, w tym długości okresu, na jaki jest powierzane zamówienie,
co oznacza, iż nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której Odwołujący wskazuje
Zamawiającemu, na jaki okres powinien udzielić zamówienia.
Zamawiający, z racji wydłużenia procedury przetargu na odbiór odpadów w 2021 r.
skorzystał z klauzuli umożliwiającej mu wydłużenie okresu obowiązywania umowy
nr 197/2020. Dzięki temu Odwołujący nadal świadczy tą usługę i będzie to czynił do czasu
podpisania umowy z nowym wykonawcą wyłonionym w ramach przedmiotowego
postępowania.
Zarzut nr 2 lit. A i B
Zdaniem Zamawia
jącego przedmiot zamówienia opisany został w sposób jednoznaczny
i pre
cyzyjny, w sposób następujący:,
„Przedmiotem zamówienia jest:
a)
odbieranie bezpośrednio z nieruchomości i transport niesegregowanych
(zmieszanych)
odpadów
komunalnych
wytwarzanych
przez
właścicieli
nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Lesko;
b)
odbieranie bezpośrednio z nieruchomości, transport i zagospodarowanie
selektywnie zebranych odpadów wytwarzanych przez właścicieli nieruchomości
zamieszkałych na terenie Gminy Lesko.
Przez
nieruchomość zamieszkała należy rozumieć zabudowę zagrodową, jednorodzinną
oraz wielorodzinną. Szczegółowy zakres i sposób realizacji przedmiotu zamówienia określa
(Załącznik nr 1 do SWZ) - Opis przedmiotu zamówienia (OPZ) oraz Projekt umowy
stan
owiący (Załącznik nr 2 do SWZ)”. Taki opis przedmiotu zamówienia jest prawidłowy
i umożliwia szczegółowe ustalenie przedmiotu zamówienia. Zamawiający posłużył
się dokładnymi i zrozumiałymi określeniami, a wykonawcy nie powinni mieć żadnych
wątpliwości, co jest przedmiotem zamówienia i jaki jest jego zakres.
Zamawiający zdefiniował pojęcie „nieruchomości zamieszkałe” w sposób niebudzący
wątpliwości i zarzut odwołującego w tej kwestii uznać należy za niczym nieuzasadniony.
P
rzedmiotem postępowania jest odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych.
Nie sposób mieć wątpliwości, czy zamówienie obejmuje również nieruchomości, na których
nie zamieszkują mieszkańcy Gminy Lesko.
Analogicznie -
w ocenie Zamawiającego - należy potraktować zarzut dotyczący terminu
„dzikich wysypisk śmieci”. Zamawiający miał prawo opisać swoje potrzeby w taki sposób,
aby przedmiot zamówienia spełniał jego wymagania i zaspokajał jego potrzeby,
pod warunkiem, że dokonany opis nie narusza konkurencji ani równego traktowania
wykonawców. W przypadku analogicznego zamówienia na rok 2020 Zamawiający -
podobnie jak obecnie -
posłużył się pojęciem „dzikich wysypisk śmieci”, a Odwołujący -
po wniesieniu 2 stycznia 2020 r.
odwołania, wskutek którego Zamawiający odpowiednio
zmienił postanowienia SWZ - był w stanie złożyć konkurencyjną ofertę, a następnie
zrea
lizować bez uwag jej przedmiot. Aktualne postanowienia SWZ i OPZ odnoszące
się do „dzikich wysypisk śmieci” są analogiczne jak w poprzednim postępowaniu.
Z powyższych względów ww. zarzuty uznać należy za całkowicie nieuzasadnione.
Bezzasadny
jest również zarzut opisania przedmiotu zamówienia w sposób wewnętrznie
sprzeczny. S
zczegółowy zakres przedmiotu zamówienia określa załącznik nr 1 do SWZ –
(OPZ) oraz projekt umowy -
załącznik nr 2 do SWZ. Zamawiający określił w nich że w zakres
przedmiotu zamówienia wchodzi likwidacja dzikich wysypisk śmieci, zgodnie z deklaracją
ze złożoną przez wykonawcę w ofercie (o ile wystąpią na terenie stanowiącym własność
Zamawiającego) w zakresie rodzaju odpadów stanowiących przedmiot zamówienia,
wskazanych
przez „Zamawiającego w ilości max. 20 Mg w okresie realizacji zamówienia
(pkt. 2.7 opisu przedmiotu zamówienia - załącznik nr 1 do SWZ).
Zamawiający wskazał ilości odpadów oraz obszar występowania dzikich wysypisk śmieci,
na który składa się teren stanowiący własność Zamawiającego. W kontekście powyższego,
obawy
wyrażone przez Odwołującego uznać należy za całkowicie nieuzasadnione.
W
świetle punktu 2.7. OPZ likwidacja, zgodnie ze złożoną w ofercie deklaracją, dzikich
wysypisk śmieci odnosi się wyłącznie do zakresu i rodzaju odpadów stanowiących
przedmiot
zamówienia. Nie jest zatem tak, że potencjalny wykonawca zobowiązany będzie
do us
unięcia odpadów niebezpiecznych, czy tez odpadów których rodzaj wykracza
poza specyfikację objętą zamówieniem. Każdy z zainteresowanych wykonawców mając
tak sprecyzowane warunki bez tru
du i wątpliwości będzie w stanie właściwie oszacować
i
sporządzić ofertę.
Zaproponowane przez Odwołującego kryterium oceny ofert odwołujące się do ilości
pojazdów spełniających wysokie normy emisji stanowiłoby kryterium, promujące duże
podmioty i prowadzi
łoby do ograniczenia konkurencji przez marginalizację mniejszych firm
zainteresowanych tego rodzaju zamówieniem.
Zarzut nr 3
Z
akres przedmiotu zamówienia obejmuje zobowiązanie wykonawcy do „każdorazowego
wa
żenia pojazdu przed rozpoczęciem zbiórki odpadów zmieszanych i odpadów selektywnie
zbieranych i po zakończeniu odbioru odpadów z terenu gminy Lesko na wadze
samochodowej znajdującej się na terenie PSZOK przy ul. Przemysłowej 7
w obecności pracownika, który będzie ewidencjonował każde ważenie pojazdu (ważenie
pojazdów jest możliwe od godziny 7:00 do godziny 17:00)”. W ocenie Zamawiającego
nie
jest to wymóg nieproporcjonalny do celu zamówienia i - wbrew twierdzeniom
O
dwołującego - nie stanowi ograniczenia konkurencji. Odwołujący nie wskazał, na czym
w jego ocenie
miałoby polegać ograniczenie konkurencji przez zastosowanie
ww. postanowienia. Z kolei,
w ocenie Zamawiającego, wymóg ten pozwalać będzie
na
określenie rzeczywistej ilości odebranych przez wykonawcę odpadów, a ważenie
dokonywane będzie w Lesku, a więc w miejscu, z obszaru którego odpady będą odbierane,
co pozwoli Zamawiającemu na weryfikację rzeczywistej ilości odbieranych odpadów.
Zamawiający ponosi koszty wykonania usług objętych zamówieniem (odbiór, transport,
zagospodarowanie) jako cenę zryczałtowaną za jedną tonę odpadów - odrębnie
dla niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odrębnie dla selektywnie
zbieranych odpadów komunalnych - liczoną od rzeczywistej ilości odpadów. Niezwykle
ważne zatem jest, aby ważenie pojazdu nastąpiło przed rozpoczęciem zbiórki odpadów
i po zakończeniu odbioru odpadów. Ważenie pojazdu w innej lokalizacji powoduje
potencjalne
zagrożenie dla Zamawiającego: wykonawca ważąc pojazd w innej (dowolnej)
lokalizacji może po zważeniu, a przed przyjazdem na teren Gminy Lesko, gromadzić
w pojeździe odpady z innych terenów - za które koszty finalnie poniesie Zamawiający.
Dlatego
żądanie usunięcia punktu 1.7 z OPZ nie znajduje uzasadnienia, w szczególności
brak jest podstaw do uznania, iż tak sformułowane postanowienie stanowi w jakimkolwiek
stopniu ograniczenie konkurencji.
Zarzut nr 4
O
dwołujący zarzucił niejasną redakcję punktu 2.13 SWZ, ale Zamawiający wskazał,
że takiego punktu nie ma w SWZ. Zdaniem Zamawiającego Odwołujący posłużył
się gotowym zarzutem dotyczącym innej SWZ.
W pkt. 2.9.4 OPZ
Zamawiający wyraźnie wskazał, że wykonawca „obowiązany jest
do uprzątnięcia nieczystości luzem powstałych w wiacie śmietnikowej oraz wokół niej
podczas ładowania bądź w wyniku opóźnionego wywozu”. Tym samym obowiązkiem
wykonawcy
będzie uprzątnięcie nieczystości, które powstały podczas ładowania bądź
w
wyniku opóźnionego wywozu.
W opinii
Zamawiającego opis przedmiotu zamówienia, a w szczególności redakcja
ww. postanowienia
nie budzi żadnych wątpliwości interpretacyjnych.
Zarzut nr 5 lit. A
W ocenie Zamawiającego ustalone w postępowaniu warunki udziału nie tylko nie ograniczają
dostępu do zamówienia, a wprost przeciwnie - umożliwiają szerszą konkurencję. Stąd
też taka sytuacja nie może być kwalifikowana jako naruszenie Pzp.
Zarzut nr 7
W świetle dyspozycji art. 242 Pzp w ocenie Zamawiającego, wprowadzenie kryterium oceny
ofert przez odwołanie się do usługi usuwania dzikich wysypisk nie jest niedozwolone.
U
stawowe wymagania co do kryteriów pozacenowych są szersze, czego efektem mogą
być ukształtowane przez zamawiających kryteria oceny ofert dotychczas nieznane
i
niestosowane. Zamawiający mają prawo kształtowania kryteriów pozacenowych
w postępowaniach o udzielnie zamówienia publicznego z uwzględnieniem każdorazowo
swoich potrzeb, co też miało miejsce w obecnym postępowaniu - kryteria oceny ofert muszą
być związane z przedmiotem zamówienia, nie mogą natomiast odnosić się do właściwości
wykonawcy. Poza tymi zasadami zamawiający, dobierając kryteria oceny ofert w danym
postępowaniu, ma jednak swobodę i może wybrać takie kryteria, które umożliwią otrzymanie
najkorzystniejszej ekonomicznie oferty, tj. wysokiej jakości produktu optymalnie
odpowiadającego jego potrzebom. W konsekwencji kryteria oceny ofert mają na celu
od
zwierciedlać uzasadnione potrzeby zamawiającego w zakresie wykraczającym ponad
minimalne wymagania przedmiotowe opisane
w opisie przedmiotu zamówienia.
Zarzut nr 8
Zarzut jest nieuzasadniony. Zamawiający nie jest w stanie określić, jakie odpady mają
być usuwane z dzikich wysypisk, ponieważ na dzień ogłoszenia zamówienia brak było
możliwości wskazania, jakie odpady wystąpią na takich wysypiskach. Z tego też względu
Zamawiający w sposób ogólny sformułował wymóg OPZ, oczekując od wykonawców
usunięcia odpadów z dzikich wysypisk w określonym zakresie w razie powstania takiej
potrzeby.
W
świetle pkt. 2.7. OPZ likwidacja, zgodnie ze złożoną w ofercie deklaracją, dzikich wysypisk
śmieci odnosi się do zakresu i rodzaju odpadów stanowiących przedmiot zamówienia,
ws
kazanych przez Zamawiającego w ilości max. 20 Mg w okresie realizacji zamówienia. Nie
jest zatem tak, że potencjalny wykonawca zobowiązany będzie do usunięcia odpadów
niebezpiecznych, czy te
ż odpadów, których rodzaj wykracza poza specyfikację objętą
zamówieniem. Zatem każdy z zainteresowanych wykonawców mając tak sprecyzowane
warunki bez trudu i wątpliwości jest w stanie właściwie oszacować i sporządzić ofertę.
Za nieuzasadnione uznać należy również żądanie odwołującego w przedmiocie modyfikacji
warunków udziału w postępowaniu przez wprowadzenie wymogu posiadania zdolności
technicznej adekwatnej do przedmiotu zamówienia przez wymóg dysponowania co najmniej
jednym specjalistycznym pojazdem z funkcją kompaktującą, wyposażonego fabrycznie
w przystawkę do mycia i dezynfekcji pojemników na odpady (z uwagi na obowiązek
wyrażony w pkt. 1.3. i w związku z epidemią COVID-19). Przedmiotowy wniosek jest
bezzasadny - o
bowiązujące przepisy nie nakładają obowiązku posiadania takich pojazdów
na podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie transportu i odbioru
odpadów. Ponadto wątpliwości budzi korzystanie z takich urządzeń w miejscu posadowienia
pojemników, gdzie z reguły nie ma odpływów kanalizacyjnych, co w konsekwencji
prowadziłoby do zanieczyszczenia terenu - wszelkie nieczystości powstałe na skutek mycia
pojemników byłyby odprowadzane wprost na powierzchnię gruntu wokół tych pojemników.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Do postępowania odwoławczego zgłosił przystąpienie wykonawca Leskie Przedsiębiorstwo
Komunalne z siedzibą w Lesku (ul. Przemysłowa 7). Izba ustaliła, że Zamawiający 18 marca
2021 r.
przekazał wykonawcom biorącym udział w postępowaniu kopię odwołania i wezwał
ich do zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego. Termin do zgłoszenia
przystąpień upływał 22 marca 2021 r. (poniedziałek). Zgłoszenie przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego dokonane przez Leskie
Przedsiębiorstwo Komunalne z siedzibą w Lesku wpłynęło do Izby 25 marca 2021 r.
Wykonawca ten wysłał zgłoszenie przystąpienia pocztą (data stempla pocztowego
to 22 marca 2021 r.). W konsekwencji zgłoszenie przystąpienia zostało dokonane po upływie
ustawowego terminu.
W tej sytuacji Izba uznała, że Leskie Przedsiębiorstwo Komunalne
z siedzibą w Lesku nie przystąpiło do postępowania odwoławczego w sposób skuteczny.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505
ust. 1 Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na częściowe uwzględnienie.
Zarzut nr 1
Zgodnie z
e stanowiącą część dokumentacji postępowania notatką służbową z 2 marca
2021 r.
Zamawiający oszacował wartość przedmiotu zamówienia „biorąc pod uwagę średnie
ilości odebranych odpadów w 2020 roku, aktualne ceny za odbiór, transport
i zagospodarowanie odpadów zebranych selektywnie, oraz odbiór i transport odpadów
niesegregowanych otrzymane przez Zamawiającego w ostatnim postępowaniu
przetargowym
”. Łączna wartość przedmiotu zamówienia została oszacowana na kwotę
514 100,00 zł, na którą składały się:
Odbiór i transport niesegregowanych, (zmieszanych) odpadów komunalnych
z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy Lesko w okresie
od 1 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. -
137 600,00 zł,
Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów zbieranych selektywnie
z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy Lesko w okresie
od 1 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. -
376 500,00 zł.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 Pzp p
odstawą ustalenia wartości zamówień na usługi lub dostawy,
powtarzających się, ciągłych lub podlegających wznowieniu w określonym czasie, jest łączna
wartość tych zamówień:
udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym
lub roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług
lub dostaw oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogółem albo
których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących
po pierwszej usłudze lub dostawie.
N
iezależnie zatem od planowej długości realizacji usługi, obowiązkiem Zamawiającego było
oszacowanie
wartości zamówienia w oparciu o zasadę wskazaną w punkcie pierwszym
przytoczonego wyżej przepisu. Tym samym szacując wartość zamówienia w oparciu
o koszty realizacji dziewięciu miesięcy analogicznej usługi z poprzedniego roku Zamawiający
naruszył art. 35 ust. 1 Pzp. Mimo to Izba oddaliła zarzut nr 1 odwołania. W ocenie Izby
opisane naruszenie miało charakter formalny i nie wpłynęło na przebieg postępowania – przy
założeniu, że wartość szacunkowa ustalona w oparciu o proporcjonalne wyliczenie wartości
dla 12 miesięcy wyniosłaby 685 467 zł, to Zamawiający nie byłby zobligowany do udzielenia
zamówienia w trybie unijnym. Zgodnie z Obwieszczeniem Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych z dnia 1 stycznia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych,
ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz
średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości
zamówień publicznych lub konkursów próg unijny dla zamówień udzielanych przez jednostki
samorządu terytorialnego wynosi 214 000 euro (913 630 zł). Jeżeli mimo to Odwołujący
twierdził, że Zamawiający nieprawidłowo ustalił wartość szacunkową przedmiotu
zamówienia, co skutkowało udzieleniem zamówienia z pominięciem zastosowania trybu
unijnego, to powinien
swoje twierdzenie udowodnić. Tymczasem zarzut opierał się wyłącznie
na spekulacjach Odwołującego. Wskazać ponadto należy, że Odwołujący nie wykazał jaki
miał interes do wniesienia odwołania w zakresie zarzutu nr 1.
Nieuzasadnione
okazało się również twierdzenie Odwołującego, że Zamawiający dopuścił
się niedozwolonego podziału zamówienia. Odwołujący nie przedstawił żadnej, wiarygodnej
argumentacji która mogłaby potwierdzać powyższe twierdzenie. W konsekwencji zarzut nr 1
został oddalony.
Zarzut 2 lit. A
Zgodnie z punktem 4.1 SWZ „Przedmiotem zamówienia jest:
a)
odbieranie bezpośrednio z nieruchomości i transport niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych wytwarzanych przez właścicieli nieruchomości
zamieszkałych na terenie Gminy Lesko;
b)
odbieranie bezpośrednio z nieruchomości, transport i zagospodarowanie selektywnie
zebranych odpadów wytwarzanych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych
na terenie Gminy Lesko.
Przez nieruchomość zamieszkałą należy rozumieć zabudowę zagrodową, jednorodzinną
oraz wielorodzinną”.
W ocenie Izby sposób, w jaki Zamawiający zdefiniował nieruchomość zamieszkałą jest
w pełni zrozumiały. Znaczenie słowa „zamieszkała” w kontekście przedmiotu zamówienia
jest jednoznaczne
i nie budzi wątpliwości. Zamawiający dodatkowo określił trzy typy
zabudowy nieruchomości zamieszkałych, z których wykonawca będzie miał obowiązek
odbierać odpady. W ocenie Izby brak jest podstaw do wprowadzenia do SWZ postulowanej
przez Odwołującego zmiany opartej o artykuł 25 Kc, szczególnie, że Odwołujący nie podjął
choćby próby wyjaśnienia w jaki sposób obecna treść punktu 4.1 SWZ utrudnia bądź
uniemożliwia mu złożenie oferty w postępowaniu.
Z powyższych względów zarzut został oddalony.
Zarzuty: 2 lit. B, 6, 7, 8 lit. A i B
W punkcie 17.1 SWZ Zamawiający określił następujące kryteria oceny ofert w postępowaniu:
1. Cena
– waga: 60%,
2. Likwidacja dzikich wysy
pisk śmieci w ilości max. 20 Mg - waga: 20%,
Przeprowadzenie akcji edukacyjnej dotyczącej selektywnego zbierania odpadów
waga: 20%.
Punkt 17.4 SWZ
określa zasady przyznawania punktów w ramach kryterium dotyczącego
dzikich wysypisk śmieci:
„W kryterium Likwidacja dzikich wysypisk śmieci w ilości max. 20 Mg - oferta może uzyskać
20 punktów za złożoną przez Wykonawcę w ofercie deklarację likwidacji dzikich wysypisk
wskazanych w okresie realizacji zamówienia przez Zamawiającego w ilości max. 20 Mg.
Ocena punktowa w pr
zedmiotowym kryterium dokonana zostanie zgodnie z formułą:
a) 0 pkt -
za brak deklaracji Wykonawcy o likwidacji dzikich wysypisk w ilości max.
20 Mg.
b) 20 pkt -
za deklarację Wykonawcy o likwidacji dzikich wysypisk w ilości max. 20 Mg”.
Dodatkowo, zgodnie z pu
nktem 2.7 OPZ: „Likwidacja zgodnie ze złożoną deklaracją
w ofercie dzikich wysypisk śmieci (o ile wystąpią na terenie stanowiącym własność
Zamawiającego) w zakresie rodzaju odpadów stanowiących przedmiot zamówienia,
wskazanych przez Zamawiającego w ilości max. 20 Mg w okresie realizacji zamówienia”.
SWZ i OPZ nie zawierają żadnych innych postanowień dotyczących dzikich wysypisk śmieci
oraz sposobu i zasad ich likwidacji przez wykonawcę.
Wobec ustalonego stanu faktycznego zarzuty: 2 lit. B, 6, 7, 8 lit. A i
B potwierdziły
się i zasługiwały na uwzględnienie.
O ile zasadne b
yło twierdzenie Odwołującego, że Zamawiający nie dość dokładnie opisał
zasady i sposób likwidacji dzikich wysypisk śmieci, to potwierdził się również zarzut opisania
przedmiotu zamówienia w sposób wewnętrznie sprzeczny. W przytoczonym wyżej punkcie
4.1 SWZ
Zamawiający wskazał, że przedmiotem usługi jest odbiór i transport (oraz
zagospodarowanie części odpadów) pochodzących z nieruchomości zamieszkałych.
W
ystępowanie dzikich wysypisk śmieci na terenie takich nieruchomości nie jest wykluczone,
ale
– co do zasady - tego rodzaju wysypiska, w potocznym rozumieniu tego pojęcia,
najczęściej znajdują się na terenach niezamieszkałych (lasy, nieużytki rolne itp.).
Izba uznała jako istotne dla rozstrzygnięcia sprawy w zakresie ww. zarzutów następujące
postanowienia OPZ, zgodnie z którymi do obowiązków wykonawcy należeć będzie:
„1.4 Opracowanie harmonogramów zbiórki odpadów zgodnie z wymaganymi
częstotliwościami odbioru, uchwalonymi przez Radę Miejska w Lesku oraz
ich rozprowadzenie wśród właścicieli nieruchomości.
1.3.1. W harmonogramie należy wskazywać daty odbierania poszczególnych rodzajów
odpadów z nieruchomości.
1.3.2. Harmonogram powinien być sformułowany w sposób przejrzysty, jasny, pozwalający
na szybkie zorientowanie się, co do konkretnych dat odbierania odpadów, jak też
regularności i powtarzalności odbierania odpadów komunalnych.
1.3.3. Wykonawca jest obowiązany do odbierania odpadów komunalnych w terminach
wynikających z przyjętego harmonogramu odbioru, pojazdami przystosowanymi
do odbierania poszczególnych frakcji odpadów i w sposób wykluczający mieszanie
odpadów.
1.3.4. Harmonogram winien być przekazany Zamawiającemu przed podpisaniem umowy”.
Deklaracja o woli likwidacji dzikich wysy
pisk śmieci przez wykonawcę jest dobrowolna,
ale
Zamawiający w żaden sposób nie określił w jaki sposób ma być ona realizowana
w świetle wynikającego z ww. postanowień OPZ obowiązku odbioru odpadów w sposób
zgodny z odpowiednim harmonogramem.
Niejasne jes
t również pojęcie dzikich wysypisk śmieci w rozumieniu SWZ i OPZ. Odwołujący
słusznie wskazał, że potoczny sposób rozumienia tego pojęcia nie jest jednoznaczny i nie
może być podstawą do określenia zakresu obowiązku wykonawców. W dokumentacji
postępowania brak definicji tego pojęcia, zatem oczekiwań Zamawiającego dotyczących
sposobu i zasad usuwania tego rodzaju wysypisk
biorący udział w postępowaniu wykonawcy
mogą się jedynie domyślać. Zamawiający twierdził przy tym, że w wykonawca nie będzie
miał obowiązku z w ramach realizacji umowy usuwania odpadów szkodliwych składowanych
na dzikich wysypiskach. Zamawiający nie wyjaśnił jednak czego oczekuje od wykonawcy,
gdy dzikie wysypisko zawierać będzie odpady zgodne z przedmiotem bieżącego zamówienia
oraz odpady szkodliwe.
Zgodnie z art. 240 ust. 1 Pzp z
amawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób
jednoznaczny i zrozumiały. Istotne znaczenie dla oceny wskazanych zarzutów ma również
art. 241 ust. 1 i 2 Pzp, zgodnie z którymi:
Kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia.
Związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia istnieje wówczas,
gdy kryteria te dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług, będących przedmiotem
zamówienia w dowolnych aspektach oraz w odniesieniu do dowolnych etapów
ich cyklu życia, w tym do elementów składających się na proces produkcji,
dostarczania lub wprowadzania na rynek, nawet jeżeli elementy te nie są istotną
cechą przedmiotu zamówienia.
W oparciu o ww.
przepisy Izba uznała, że kryterium oceny ofert „Likwidacja dzikich wysypisk
śmieci w ilości max. 20 Mg” nie odpowiada wymogom Pzp. Zamawiający w odpowiedzi
na odwołanie oraz w toku rozprawy nie wykazał, by w oparciu o treść SWZ i OPZ można
było uznać, że istnieje związek między przedmiotem zamówienia, a likwidacją dzikich
wysypisk śmieci. Przytoczone wyżej postanowienia SWZ i OPZ czynią istnienie takiego
związku co najmniej wątpliwym – przedmiotem zamówienia nie jest odbiór odpadów
z nieruchomości niezamieszkałych.
S
posób, w jaki Zamawiający określił przedmiotowe kryterium wskazuje, że punkty zostaną
przyznane ofercie wtedy, gdy wykonawca zadeklaruje wolę zrealizowania dodatkowego,
niedookreślonego zakresu zamówienia.
Zgodnie z art. 242 ust. 1 pkt 1 Pzp najkorzystniejsza oferta mo
że zostać wybrana
na podstawie
kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu. Kryteria jakościowe zostały
określone w art. 242 ust. 2 Pzp, zgodnie z którym mogą być to w szczególności kryteria
odnoszące się do:
jakości, w tym do parametrów technicznych, właściwości estetycznych
i
fun
kcjonalnych takich jak dostępność dla osób niepełnosprawnych
lub uwzględnianie potrzeb użytkowników;
aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej osób, o których
mowa w art. 94 ust. 1;
aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu
zamówienia;
aspektów innowacyjnych;
organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych
do realizacji zamówienia, jeżeli mogą one mieć znaczący wpływ na jakość
wykonania zamówienia;
serwisu posprzedażnego, pomocy technicznej, warunków dostawy takich
jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.
Określone przez Zamawiającego kryterium dotyczące likwidacji dzikich wysypisk śmieci
nie spełnia żadnego z powyższych wymogów. Kryterium to nie pozwala również na ocenę
jakościową oferowanej usługi. Przyznanie punktów za samą deklarację realizacji bliżej
nieokreślonego zakresu zadania, nie może zostać uznane za taki rodzaj oceny.
Podkreślenia wymaga również, że Zamawiający nie wskazał choćby sposobu weryfikacji
nal
eżytej realizacji tej deklaracji.
Zamawiający jest oczywiście uprawniony do udzielenia zamówienia na likwidację dzikich
wysypisk śmieci, ale przy spełnieniu obowiązku należytego i odpowiednio szczegółowego
opisu przedmiotu zamówienia. Próba realizacji takiego zadania przez potraktowanie go jako
kryterium oceny ofert nie spełnia wymogów art. 242 ust. 1 i 2 Pzp.
Uwzględniając odwołanie w zakresie zarzutów 2 lit. B, 6, 7, 8 lit. A i B Izba uznała,
że to w gestii Zamawiającego, jako gospodarza postępowania, jest ustanowienie innego,
spełniającego wymogi art. 242 ust. 2 Pzp jakościowego kryterium oceny ofert. Z tego
względu Izba nie będąc związana żądaniami odwołania, nie nakazała Zamawiającemu
wprowadzenia
postulowanego przez Odwołującego kryterium dotyczącego emisji spalin
przez pojazdy
służące do odbioru i transportu odpadów.
Zarzut 3
Zgodnie z punktem 1.7 OPZ „wykonawca zobowiązany jest do każdorazowego ważenia
pojazdu przed rozpoczęciem zbiórki odpadów zmieszanych i odpadów selektywnie
zbieranych i po zako
ńczeniu odbioru odpadów z terenu gminy Lesko na wadze
samochodowej znajdującej się na terenie PSZOK przy ul. Przemysłowej 7 w obecności
pracownika, który będzie ewidencjonował każde ważenie pojazdu (ważenie pojazdów jest
możliwe od godziny 7:00 do godziny 17:00)”.
W punkcie 2.20 OPZ Zamawiający w następujący sposób określił sposób i zasady dotyczące
zagospodarowania odpadów:
„2.20.1. Zadaniem Wykonawcy jest zagospodarowanie selektywnie odebranych odpadów
komunalnych. Wykonawca może wykonać tą część zadania samodzielnie
o ile posiada odpowiednią instalację lub przekazać zebrane odpady do innych
instalacji
do
przetwarzania
odpadów
komunalnych,
które
zapewnią
zagospodarowanie odpadów w sposób zgodny z hierarchią postepowania
z odpadami oraz zapewniają osiągnięcie poziomów recyklingu, przygotowania
do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie
masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych
do składowania, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439),
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie
poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167)
oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie
poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2412);
Miejsce
zagospodarowania
niesegr
egowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych
– w okresie realizacji przedmiotu zamówienia zebrane
niesegregowane odpady komunalne Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć
do instalacji komunalnej MPGK Krosno Sp. z o.o. Zakład Unieszkodliwiania
Odpadów w Krośnie ul. Białobrzeska 108, z uwagi na zawarte przez
Zamawiającego porozumienie z Gminą Miasto Krosno w przedmiocie powierzenia
zagospodarowania
niesegregowanych
odpadów
komunalnych.
Koszt
zagospodarowania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych
po
nosi Zamawiający.
2.20.3. Wykonawca jest zobowiązany wskazać w ofercie instalacje do przetwarzania
odpadów komunalnych lub podmioty zbierające te odpady, którym odpady będą
przekazane do zagospodarowania
”.
Ponadto
Zamawiający zastrzegł sobie prawo kompleksowej i wyrywkowej kontroli realizacji
przedmiotu zamówienia (punkt 2.21 OPZ).
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że zarzut nr 3 potwierdził się, a wymóg dotyczący
konieczności ważenia pojazdów na terenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów
Komunalnych w Lesku
jest nieadekwatny do przedmiotu zamówienia i nieuzasadniony.
Ponadto narusza on zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców przez
wprowadzenie obowiązku, który nie wywoła negatywnych skutków tylko dla jednego
z wykonawców biorących udział w postępowaniu. Przytoczone wyżej postanowienia OPZ
wskazują, że Zamawiający nie wymagał, by odpady były przekazywane do PSZOK przy
ul. Przemysłowej 7 w Lesku. Odpady niesegregowane mają być dostarczane do MPGK
Krosno Sp. z o.o., a segregowane m
ogą być przetwarzane np. w instalacji wykonawcy
realizującego zamówienie. Sporny wymóg Zamawiający uzasadnił potrzebą kontroli realizacji
umowy przez wykonawcę, a w szczególności uniknięcia zbierania przez wykonawcę
odpadów spoza terenu Zamawiającego. W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wskazał
jednak, że na lokalnym rynku działa trzech wykonawców, w tym Leskie Przedsiębiorstwo
Komunalne Sp. z o.o. Siedziba tego podmiotu
(spółka gminna Zamawiającego) znajduje
się przy ul. Przemysłowej 11 w Lesku, a PSZOK przy ul. Przemysłowej 7 prowadzony jest
przez ten podmiot.
Wykonawca ten realizując przedmiot zamówienia byłby zatem
w korzystniejszej sytuacji niż inni wykonawcy, ponieważ jego pojazdy nie musiałyby
dodatkowo, dwukrotnie pokonywać trasy z własnej bazy do PSZOK przy ul. Przemysłowej 7.
Fakt ten mógłby mieć bezpośrednie, negatywne przełożenie na koszt realizacji usługi przez
wykonawców innych niż Leskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
Powyższe w ocenie Izby potwierdza, że przedmiotowy wymóg narusza zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający jest w pełni uprawniony
do kontroli sposobu realizacji przedmiotu zamówienia, ale zasady realizacji tego uprawnienia
musi określić taki sposób, by nie prowadziło to uprzywilejowania bądź pokrzywdzenia
określonych wykonawców.
Zarzut 4
Kwestionowany przez Odwołującego punkt 2.13 OPZ stanowi, że „W ramach zadania
Wykonawca zobowiązany jest do porządkowania terenu w miejscu gromadzenia odpadów
w
zabudowie
wielorodzinnej
w przypadku jeg
o zanieczyszczenia wynikającego
z przepełnienia pojemnika, rozsypania odpadów w wyniku prac załadunkowych”. W toku
rozprawy jasnym stało się, że między stronami nie ma sporu, co do sposobu realizacji
obowiązków wykonawcy wynikających z przytoczonego postanowienia OPZ. Intencją
Zamawiającego nie było wprowadzenie obowiązku ciągłego utrzymywania wiat
śmietnikowych w czystości przez wykonawcę zadania, a nakazanie wykonawcy
oczyszczania wiat przy okazji zgodnego z harmonogramem odbioru odpadów. W ocenie Izby
k
westionowana przez Odwołującego treść punktu 2.13 OPZ może faktycznie wywoływać
wrażenie, że intencją Zamawiającego było obarczenie wykonawcy obowiązkiem doraźnego
sprzątania altan śmietnikowych, tj. świadczenia dodatkowej w stosunku do przedmiotu
zamówienia usługi ciągłego utrzymywania wiat śmietnikowych w czystości. Z tego względu
Izba uwzględniła zarzut i nakazała Zamawiającemu w odpowiedni sposób zmienić treść
punktu 2.13, by oczekiwania Zamawiającego co do zasad i sposobu porządkowania altan nie
budziły wątpliwości wykonawców.
Zarzut 5 lit. A
Izba oddaliła zarzut uznając, że odwołanie w tym zakresie zmierza do zawężenia grona
potencjalnych wykonawców.
Zamawiający jest uprawniony do kształtowania warunków udziału w postępowaniu w sposób
pozwalający na wzięcie udziału w postępowaniu podmiotom o doświadczeniu
czy potencjale
mniejszym niż odpowiadające wielkości przedmiotu zamówienia. Odwołujący
zaś nie udowodnił tezy, na której opierał się przedmiotowy zarzut, tj. iż podmiot dysponujący
doświadczeniem w odbiorze pięciokrotnie mniejszej ilości odpadów faktycznie nie będzie
zdolny do realizacji przedmiotu zamówienia.
Nieadekwatne do przedmiotu zamówienia warunki udziału w postępowaniu do przede
wszystkim warunki nadmiernie wygórowane, bezzasadnie ograniczające dostęp potencjalnie
zainteresowanych zamówieniem wykonawców do udziału w postępowaniu. Izba uznała,
że nie ma podstaw do stwierdzenia, że warunki kwestionowane przez Odwołującego
są w taki sposób nieproporcjonalne.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie zasługuje na częściowe
uwzględnienie w całości i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
Izba przeprowadziła dowód z dokumentacji postępowania, w tym w szczególności z:
1. SWZ,
załącznika nr do SWZ (OPZ).
Ponadt
o Izba przeprowadziła dowód z dokumentów złożonych przez Odwołującego w toku
rozprawy oznaczonych jako dowody nr 1, 2, 3 i 5. Dowody nr 1 -
3 oraz 5 Izba uznała
za nieprzydatne dla rozstrzygnięcia sprawy. Izba oddaliła dowód nr 4 jako dotyczący zarzutu,
k
tóry został uwzględniony przez Zamawiającego.
Odwołujący wpłacił tytułem wpisu od odwołania kwotę 15 000 zł, zatem kwotę właściwą
dla odwołań dotyczących postępowań prowadzonych w trybie unijnym. Przedmiotowe
postępowanie prowadzone jest jednak w trybie poniżej progów unijnych. Z tego względu Izba
zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych 00/100) i tylko co do tej kwoty orzekła w zakresie kosztów
postępowania odwoławczego. Odwołujący uprawniony jest jednak do dochodzenia od UZP
zwrotu nadmiernie wpłaconej kwoty, tj. zwrotu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych 00/100).
Na korzyść Odwołującego rozstrzygnięte zostało siedem z dziesięciu nieuwzględnionych
przez Za
mawiającego zarzutów. Izba oddaliła odwołanie w zakresie trzech zarzutów.
W konsekwencji Izba obciążyła kosztami postepowania odwoławczego Zamawiającego
w ich 7/10 oraz Odwołującego w 3/10.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
…..............................………………………..……………