Sygn. akt KIO 848/21
str. 1
WYROK
z dnia 21 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2021r., w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 16 marca 2021 r. przez Odwołującego -
Spółdzielnia Rzemieślnicza Zdunów Usług Budowlanych i Produkcji Różnej w
Poznaniu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego - Skarb Państwa –
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Podanin
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia
postępowania oraz unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz nakazuje
ponowną ocenę i badanie ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego;
2. Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
2.2. zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579
i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący :
………………………………
Sygn. akt KIO 848/21
str. 2
UZASADNIENIE
Zamawiający – Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
– Nadleśnictwo Podanin prowadzi na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019r., poz. 1843 ze zm.; dalej: „Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Budowę wielofunkcyjnego budynku
administracyjno-
gospodarczego na szkółce Leśnej”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 31 grudnia 2020r. pod numerem 776454-N-2020.
W dniu 16 marca 2021r. wykonawca
– Spółdzielnia Rzemieślnicza Zdunów Usług
Budowlanych i Produkcji Różnej w Poznaniu (dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec
czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp -
przez niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego jako
niezgodnej z treścią SIWZ mimo, iż oferta ta jest ważna i prawidłowa;
art. 87 ust. 1 przez niewezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień, jeżeli
Zamawiający powziął wątpliwości co do prawidłowości złożonej oferty;
art. 7 ust. 1 Pzp przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób niezapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców;
W oparciu o tak sformułowane zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Uzasadniając zarzuty odwołania Odwołujący wskazał, że zgodnie z punktem III. 3. 18
SIWZ przyjęto rozliczenie kosztorysowe oraz, że wraz z ofertą, zgodnie z punktem IV. 11 b)
SIWZ nale
żało złożyć kosztorys ofertowy wykonany metodą szczegółową. W punkcie XIV
SIWZ Zamawiający opisał sposób obliczenia ceny, wskazując, iż cenę oferty należy obliczyć
na podstawie przedmiarów robót stanowiących załącznik do SIWZ, cena ofertowa jest sumą
warto
ści elementów rozliczeniowych. Wartość elementu rozliczeniowego należy obliczyć
poprzez przemnożenie ilości jednostek obmiaru podanych w przedmiarze robót, przez cenę
jednostkową zawierającą wszystkie koszty niezbędne do wykonania jednostki elementu
rozlic
zeniowego. Wykonawca obowiązany był ustalić cenę jednostkową za element
rozliczeniowy wymieniony w przedmiarze robót, w oparciu o dokumentację projektową,
Sygn. akt KIO 848/21
str. 3
technologię wykonania. Zgodnie z punktem XIV.4 SIWZ ceny jednostkowe będą cenami
scalonymi zawierającymi wszystkie koszty wykonania elementu rozliczeniowego
wymienionego w przedmiarze robót. Jednocześnie Zamawiający w punkcie III. 2.19 SIWZ
wskazał, iż w razie rozbieżności między kosztorysami ofertowymi a przedmiarami, za
prawidłowe należy przyjąć ilości i opisy zawarte w przedmiarach zaś kosztorysy ofertowe
muszą być zgodne z podstawą, wyliczeniem, j.m. ilościami zawartymi w przedmiarach.
Wykonawca może według własnego uznania dokonać modyfikacji KNR, i zmienić nakłady
R,M,S. Jeżeli istnieją rozbieżności między kosztorysami ofertowymi a przedmiarami, za
prawidłowe należy przyjąć ilości i opisy zawarte w przedmiarach. Uszczegółowienie zakresu
prac zawierały przedmiary robót stanowiące załącznik nr 7 do SIWZ.
W Przedmiarze robót dla branży sanitarnej Zamawiający wskazał w pozycji:
43 KNRW 215/143/1 Analogia: Podgrzewacz elektryczny 2kW
Kpl.
44 KNRW 215/143/1 Analogia: Podgrzewacz elektryczny 7,5
kW
Kpl.
Odwołujący podkreślił, że dokumentacja projektowa i inne dokumenty nie stawiały
żadnych dodatkowych wymagań technicznych dla podgrzewaczy, nie wymagano dołączenia
dokumentów potwierdzających, że oferowane urządzenia spełniają wymagania SIWZ, ani
również opisów technicznych czy podania producenta, modelu, numeru urządzenia. Użyte w
przedmiarze sform
ułowanie: „analogia”, czyli KNR z rozszerzeniem — analogią, oznacza, że
wykonawca mógł dla tych pozycji dokonać wyceny własnej. Odwołujący wskazał, że użycie
przez Zamawiającego KNR — analogia oznacza również, że dla wskazanych pozycji nie
istnieją katalogi nakładów rzeczowych, co oznacza, że to wykonawca był zobowiązany do
ustalenia ceny elementu rozliczeniowego.
Odwołujący wyjaśnił, że zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, wraz z ofertą
przedłożył kosztorys ofertowy dla branży sanitarnej. Na stronie 13 kosztorysu, w pozycji
1.2.17 i 1.2.18 wskazano:
Pozycja 1.2.17: podstawa KNR W 2 - 15 01143
— 01 Analogia: podgrzewacz
elektryczny 2kW obmiar - 1.000 kpl.
Pozycja 1.2.18: podstawa KNR W 2 - 15 01143
— 01 Analogia: podgrzewacz
elektryczny 7,5kW obmiar
— 1.000 kpl.
Zamawiający uznał jednak, że oferta Odwołującego jest niezgodna z SIWZ, bowiem
jego zdaniem Odwołujący nie wycenił urządzeń ujętych w kosztorysie ofertowym tj.
elektrycznych przepływowych podgrzewaczy wody 2kW i 7,5 kW.
Odnosząc się do powyższego, Odwołujący wskazał, że podstawą odrzucenia oferty z
uwagi na niezgodność z SIWZ może być wyłącznie merytoryczna niezgodność oferty z
Sygn. akt KIO 848/21
str. 4
opisanymi w SIWZ wymaganiami Zamawiającego, odnoszącymi się do przedmiotu umowy.
Tymczasem złożony kosztorys ofertowy zawierał wymagane pozycje elektrycznych
podgrzewaczy, na co wskazują zapisy: analogia: podgrzewacz elektryczny odpowiednio 2
kW i 7,5 kW. Nieuzasadnione jest więc twierdzenie Zamawiającego, że oferta nie jest
zgodna z SIWZ, ponieważ urządzenia w kosztorysie zostały wprost wskazane. Odwołujący
podkreślił, że podał w przedmiarach robót podstawy nakładów w postaci odpowiednich tablic
KNR, celem pełniejszego opisu robót, natomiast co istotne to to, że podstawą dokonanej
wyceny jest w tym przypadku kalkulacja własna, wynikająca z rachunku ekonomicznego
wykonanego w oparciu i specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót oraz wymagań
SIWZ, na co wskazuje użycie sformułowania „analogia”. Pozycja została opisana i
wyceniona jako komplet urządzeń i materiałów niezbędnych do wykonania tego elementu
roboty budowlanej. Opisując przez analogię zastosowano więc wycenę własną całego
kompletu elektrycznego podgrzewacza wraz z osprzętem. Brak podania ceny przy samym
urządzeniu nie oznacza, że nie zostało ono zaoferowane, skoro znajduje się w kosztorysie i
zostało dookreślone zgodnie z wymaganiami Zamawiającego przez wskazanie mocy
urządzenia. Odwołujący podkreślił, że opisując pozycję przez „analogię” (co oznacza
„wycenę własną”) dokonał opisu i wyceny pozycji zgodnie z własnymi założeniami,
spełniającymi wymagania Zamawiającego. Zamawiający w punkcie 111.2.19 SIWZ wskazał,
iż Wykonawca może według własnego uznania dokonać modyfikacji KNR i zmienić nakłady
R, M, S. Nie można więc uznać za nieprawidłowe opisanie pozycji w taki sposób jak dokonał
tego Odwołujący.
Odwołujący podkreślił, że podał wszystkie koszty bezpośrednie dla pozycji, koszty z
narzutami oraz cenę jednostkową pozycji, więc koszty bezpośrednie zawierają wycenę
całego oferowanego kompletu. Jak wyjaśnił, dla niego elementem rozliczeniowym dla pozycji
43 i 44 z przedmiaru jest cały komplet, na który składa się urządzenie i osprzęt, podana cena
jest ceną scaloną za pozycję 1.2.17 i 1.2.18.
Odwołujący wskazał, że uzyskał ofertę od firmy RAJBUD B. sp. j. na oba oferowane
podgrzewacze wody oraz oświadczenie, że wskazane na fakturze VAT Pro Forma pozycje
zawierają podgrzewacze wraz z niezbędnym osprzętem, co w kosztorysie zostało ujęte jako
komplet w obu pozycjach. W jego opinii, nieuprawnionym jest stanowisko Zam
awiającego,
że kwota kosztorysowa zawiera wyłącznie wycenę osprzętu. Podkreślić należy, iż
nielogiczne byłoby oferowanie samego osprzętu, bez podgrzewacza. Osprzęt jest zawsze
dopasowywany do konkretnego urządzenia i dopiero cały komplet składa się na element
rozliczeniowy.
W konsekwencji zdaniem Odwołującego, w przedmiotowej sprawie nie można mówić
o niezgodności z SIWZ, bowiem urządzenie wskazano w kosztorysie i nawet Zamawiający w
odrzuceniu powołuje się na „brak wyceny” nie zaś na niezaoferowanie urządzenia. Jeżeli
Sygn. akt KIO 848/21
str. 5
Zamawiający miał wątpliwości co do wyceny, miał prawo skorzystać z ustawowych narzędzi,
które pozwalają na rozwianie wątpliwości: wyjaśnień treści oferty, a nawet wyjaśnień rażąco
niskiej ceny odnoszących się do części składowej zamówienia. Podkreślić również należy,
kwestionowane pozycje wynoszą każda po 522,48 zł, zaś cała oferta 1.254.058,37 z}, co
stanowi 0,042% (łącznie 0,084%) ceny oferty.
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający w żaden sposób nie udowodnił niezgodności
złożonej oferty z treścią SIWZ. Żaden z zapisów SIWZ nie zakazywał rozbijania ceny na
różne pozycje ani również nie zakazywał ujęcia ceny danej pozycji w innej pozycji
kosztorysu. Zamawiający odrzucając ofertę powołał się jedynie na brak wyceny, co jest
daleko idącym domniemaniem. Przygotowane przez Odwołującego kosztorysy są zgodne z
SIWZ, oferta jest prawidłowa i nie zawiera błędów w obliczeniu ceny. Zarzut Zamawiającego
jest bezzasadny i nie znajduje o
parcia z zaistniałym stanie faktycznym.
Podkreślił, że jeżeli Zamawiający powziął wątpliwości co do prawidłowości jego oferty
mógł zwrócić się o ich wyjaśnienie w trybie art. 87 ust. 1 Pzp.
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania. Podkreślił,
że w treści SIWZ (np. rozdział III ust. 18, strona 9) wskazał, że przewiduje kosztorysowy
sposób rozliczenia. Natomiast zgodnie z postanowieniem § 7 ust. 2 wzoru umowy „należne
Wykonawcy wynagrodzenie zostanie obliczone zgodnie z ilością rzeczywiście wykonanych
robót według cen jednostkowych podanych w kosztorysie ofertowym”. Podstawę ustalenia
wynagrodzenia będzie stanowił zatem złożony przez kosztorys ofertowy. Dołączony do
oferty kosztorys będzie stanowił podstawę do rozliczenia rzeczywistej ilości wykonanych
robót na podstawie obmiaru wykonanych ilości robót i tym samym rzeczywistego
wynagrodzenia należnego wykonawcy. Zamawiający zauważył, że w postanowieniu
rozdziału XIV ust. 1 SIWZ zostało wskazane, że „Cenę oferty należy obliczyć na podstawie
przedmiarów robót stanowiących załącznik do SIWZ. Cena ofertowa jest sumą wartości
elementów rozliczeniowych. Wartość elementu rozliczeniowego należy obliczyć poprzez
przemnożenie ilości jednostek obmiaru podanych w przedmiarze robót, przez cenę
j
ednostkową zawierającą wszystkie koszty niezbędne do wykonania jednostki elementu
rozliczeniowego. Dlatego też, zdaniem Zamawiającego powyższe oznacza, że wykonawca
chcący złożyć ofertę w takim postępowaniu winien dochować szczególnej ostrożności przy
spor
ządzaniu dokumentów stanowiących treść oferty. Ponadto Zamawiający stwierdził, że
wbrew twierdzeniom Odwołującego, to właśnie kosztorysy składane wraz z ofertą stanowią o
zawartości merytorycznej oferty, a przez to właśnie one podlegają ocenie zgodności z SIWZ.
Jak wskazał Zamawiający „kosztorys bez wątpienia stanowi "merytoryczną" część oferty,
zresztą o dużym znaczeniu dla określenia przedmiotu i zakresu oferowanego świadczenia
oraz jego ceny czy kosztu poszczególnych elementów - i przypadku jego braku, błędów lub
Sygn. akt KIO 848/21
str. 6
wad nie może podlegać uzupełnieniu czy to w całości, czy o informacje w nim nie zawarte.
Tym samym zaistniały warunki zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Zamawiający podkreślił, że nie sposób uznać, że w którymkolwiek innym miejscu
złożonego kosztorysu znajduje się wycena podgrzewacza elektrycznego oraz, że załączniki
do odwołania, które przedłożył Odwołujący zostały sporządzone już po odrzuceniu oferty
Odwołującego i unieważnieniu postępowania, w związku z czym nie mogą mieć znaczenia
dla spra
wy bowiem Odwołujący mógł otrzymać oświadczenie innego podmiotu w zakresie
zaoferowania określonego rozwiązania — wyłącznie na potrzeby złożenia odwołania.
Zamawiający wyjaśnił także, że nie jest on zobligowany, ani nawet uprawniony, do
samodzielnego ustal
ania, zwłaszcza na podstawie informacji niezawartych w ofercie, co
konkretnie Odwołujący oferuje. Zamawiający nie może bowiem zastępować Odwołującego w
przygotowaniu oferty i złożeniu oświadczenia woli co do tego, co jest jej przedmiotem.
Samodzielne ustal
anie przez Zamawiającego przedmiotu oferty stanowiłoby niedozwoloną
ingerencję w treść oferty i mogłoby w określonych przypadkach prowadzić do przyjęcia
założeń korzystnych lub niekorzystnych dla danego wykonawcy, a co za tym idzie — do
naruszenia zasady,
o której mowa w art. 7 ust. 1 Pzp.
W konsekwencji, zdaniem Zamawiającego w niniejszym postępowaniu doszło do
konieczności odrzucenia oferty Odwołującego się z uwagi na to, że element kosztorysu nie
został zaoferowany, a przez to nie może dojść do zaoferowania realizacji przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymogami określonymi przez Zamawiającego.
Ponadto, według Zamawiającego nie było możliwe wezwanie Odwołującego do
wyjaśnień złożonej oferty w zakresie braku (braku zaoferowania) określonego elementu z
kosztor
ysu. Brak ten powoduje, że oferta Odwołującego w warstwie merytorycznej nie
odpowiada SIWZ, ponieważ treścią oferty nie objęto całego zakresu przedmiotowego
przyszłego zobowiązania, nie wyceniając jednego z istotnych jego elementów, płaconego w
formie wyna
grodzenia kosztorysowego. Brak podania wartości ceny jednostkowej powoduje,
że niemożliwe jest ustalenie wynagrodzenia za wykonanie elementu umowy w toku jej
realizacji. Jest to istotna nieścisłość treści oferty Odwołującego, której Zamawiający nie mógł
sa
modzielnie poprawić, brak bowiem możliwości samodzielnego wyliczenia tej wartości na
podstawie innych danych wynikających z kosztorysu ofertowego. Nie mógł także zwrócić się
do Odwołującego o wyjaśnienie treści oferty w trybie art. 87 ust. 1 Pzp, bowiem taka treść
nie istnieje. Wyjaśniać można elementy oferty istniejące w momencie składania
oświadczenia woli w postaci oferty przez Odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację z przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również oświadczenia,
stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje:
Sygn. akt KIO 848/21
str. 7
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Mając na uwadze treść art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), do
postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do
sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r.,
dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia
2021r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba do postępowania
odwoławczego w przedmiotowej sprawie zastosowała przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm., dalej jako
„ustawa nPzp”). Do rozpoznania odwołania zastosowanie natomiast znajdowały przepisy
Pzp obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy nPzp i skierowała sprawę na
rozprawę.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści SIWZ, odpowiedzi na odwołanie
dowodów przedłożonych przez Odwołującego oraz z treści informacji o odrzuceniu oferty
Odwołującego.
Na podstawie ww. dokumentów Izba ustaliła, że stan faktyczny sprawy nie jest sporny
i został przedstawiony w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie adekwatnie do treści
przywołanych powyżej dokumentów.
Izba zważyła:
Zama
wiający w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 2 Pzp jako uzasadnienie tej czynności podał, że: „powodem odrzucenia oferty jest
niezgodność z SIWZ. W poz. 1.2.17 i 1.2.18 nie wyceniono urządzeń ujętych w kosztorysie
o
fertowym tj. elektrycznych przepływowych podgrzewaczy wody 2 kW i 7,5 kW.”.
Izba analizując treść oferty Odwołującego w tym przede wszystkim złożony przez
niego kosztorys ofertowy stwierdziła, że powyższe stanowisko Zamawiającego jest błędne, a
dokonując odrzucenia oferty Odwołującego, Zamawiający naruszył przepis art. 89 ust. 1 pkt
2 Pzp.
Na wstępie przytoczyć należy postanowienie Rozdziału XIV SIWZ „Opis sposobu
obliczenia ceny”, w którym Zamawiający w punkcie 4 ustalił, że ceny jednostkowe będą
cenami s
calonymi zawierającymi wszystkie koszty wykonania elementu rozliczeniowego
wymienionego w przedmiarze robót. Ponadto Zamawiający w Rozdziale III pkt 2.19 SIWZ
Sygn. akt KIO 848/21
str. 8
wskazał, że (…) Wykonawca może według własnego uznania dokonać modyfikacji KNR, i
zmienić nakłady R,M,S. Jeżeli istnieją rozbieżności między kosztorysami ofertowymi a
przedmiarami, za prawidłowe należy przyjąć ilości i opisy zawarte w przedmiarach.
Izba ustaliła także, że w Odwołujący w kosztorysie ofertowym (sanitarka) wycenił w
punkcie 1.2.17 Analogia: Podgrzewacz elektryczny 2 kW - obmiar 1 komplet, natomiast w
punkcie 1.2.18 Analogia: Podgrzewacz elektryczny 7,5 kW -
obmiar 1 komplet. Odwołujący
wskazał na koszty robocizny, materiałów i środka transportowego, a obie te pozycje zostały
przez niego w
ycenione na kwotę 522.48 zł każda.
Uwzględniając więc przytoczone powyżej postanowienia SIWZ oraz informacje
zawarte w kosztorysie ofertowym Odwołującego, Izba stwierdziła, że wbrew stanowisku
Zamawiającego Odwołujący w kosztorysie wycenił zarówno pozycję dotyczącą
podgrzewacza elektrycznego 2 kW (1.2.17) jak i podgrzewacza elektrycznego o mocy 7,5
kW (1.2.18). Z uwagi natomiast na fakt, że Zamawiający pozostawił wykonawcą swobodę w
wycenie tych pozycji, sposób rozbicia cenowego nie może stanowić, że brak podania ceny
przy tych urządzeniach powoduje brak wyceny pozycji nr 43 i 44 przedmiaru. Podkreślić
należy, że Izba za prawidłowe i uzasadnione uznała stanowisko Odwołującego
sprowadzające się do tego, że w związku z faktem, że Zamawiający w pozycjach tych
dopuścił możliwość kalkulacji własnej Odwołujący pozycje te wycenił jako 1 komplet
urządzeń i materiałów na który składała się zarówno cena urządzenia jak i jego osprzęt.
Ponadto podkreślić należy, że nie może stanowić o niezgodności z SIWZ brak
podania
ceny przy urządzeniu skoro Zamawiający powyższego w SIWZ nie wymagał,
wymagał bowiem wyceny elementu rozliczeniowego, czyli jednego kompletu. Podana przez
Odwołującego cena była zgodnie z wymogiem wynikającym z Rozdziału XIV pkt 4 SIWZ
ceną scaloną za pozycję numer 43 i 44 z przedmiaru co spełniało zadość wymogowi SIWZ.
W konsekwencji, skoro w kosztorysie została podana cena scalona elementu 43 i 44
przedmiaru, to nie sposób uznać, że kosztorys zawierał braki powodujące, że oferta jest
niezgodna z SIWZ.
Ma
jąc powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
Pzp z 2019 r. w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z
2020r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………………………………