Sygn. akt: KIO 828/21
POSTANOWIENIE
z dnia 10 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 10 maja 2021 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 marca
2021 r. przez odwołującego: Best Building Consultants sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Warszawie (Al. Jerozolimskie 155/1-13 02-
326 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym
pr
zez zamawiającego: Sąd Apelacyjny w Lublinie (ul. Obrońców Pokoju 1, 20-950 Lublin),
- przy udziale wykonawcy: An Archi Group Sp. z o.o.
z siedzibą w Gliwicach (ul.
Chorzowska 641, 44-100 Gliwice),
zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanowi
ła:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Best Building Consultants sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w
Warszawie (Al. Jerozolimskie 155/1-13 02-326 Warszawa) kwoty 13.500
zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu;
Nie uwzględnić wniosku zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz kwoty 3.949 zł
53 gr
(słownie: trzy tysiące dziewięćset czterdzieści dziewięć złotych pięćdziesiąt trzy
grosze)
tytułem kosztów postępowania odwoławczego obejmujących wynagrodzenie
pełnomocnika w kwocie 3.600 zł oraz koszty dojazdu na kwotę 349 zł 53 gr.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 usta
wy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 828/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 15 marca 2021 r. przez wykonawcę: Best Building
Consultants sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Warszawie (Odwołujący) w postępowaniu
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub
Pzp lub Ustawa PZP] przez zamawiającego: Sąd Apelacyjny w Lublinie w przedmiocie
zamówienia publicznego na: „Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z
pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania „Przebudowa wraz z rozbudową budynku Sądu
Rejonowego i Prokuratury Rejonowej w Puławach”. Numer referencyjny: Zp 2130-327/20..
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane zostało w dniu 31 grudnia 2020 r. w Dz. Urz.
UE pod numerem 2020/S 255-641645.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp -
jego błędne zastosowanie, gdyż w odniesieniu do
Odwołującego nie ma zastosowania przesłanka wykluczenia określona w art 24 ust. 5
pkt 4 Pzp;
2. art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. Z art. 24 ust 4 Pzp -
jego błędne zastosowanie, gdyż w
odniesieniu do oferty Odwołującego nie ma zastosowania przesłanka odrzucenia;
z ostrożności art. 26 ust. 3 lub ust. 4 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp - zaniechanie
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie odpowiedzi udzielonej przez
Odwołującego w JEDZ na pytanie o rozwiązanie umowy przed czasem, co w efekcie
doprowadziło do nieuzasadnionego wykluczenia Odwołującego z postępowania na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 17 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: (1)
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania; (2) unieważnienia
czynności odrzucenia oferty Odwołującego; (3) dokonania powtórnej czynności badania i
oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego; ewentualnie (4) dokonania powtórnej
czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie odpowiedzi udzielonej przez Odwołującego
w JEDZ na pytanie o rozwiązanie umowy, w tym złożenia wyjaśnień w zakresie stanu umów;
(5) dokonania wyboru oferty Odw
ołującego jako najkorzystniejszej;
Wykonawca podał, że (…) ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania, gdyż jest
Wykonawcą biorącym udział w Postępowaniu, a złożona przez niego oferta plasuje się na
pierwszej pozycji w rankingu ofert. Do dnia wniesie
nia niniejszego odwołania Zamawiający
nie poinformował wykonawców o dokonaniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. W
wyniku naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów Ustawy, interes Odwołującego w
uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku. W przypadku prawidłowego działania
Zamawiającego oferta Odwołującego podlegałaby badaniu i ocenie, a zatem Odwołujący
miałby realną szasnę na uzyskanie zamówienia. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, że
objęte odwołaniem czynności Zamawiającego prowadzą do możliwości poniesienia szkody
przez Odwołującego, polegającej na uniemożliwieniu BBC uzyskania zamówienia”.
Odwołujący ponadto wniósł o zadanie pytań prejudycjalnych, wskazując:
„Biorąc pod uwagę znacznie kwestii podniesionych w odwołaniu dla systemu zamówień
publicznych, Odwołujący wnosi o skierowanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej następujących pytań prejudycjalnych dotyczących wykładni przepisów prawa
unijnego:
1. Czy art. 57 ust. 4 lit. g) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/121UE z dnia
26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE
należy interpretować w ten sposób, że składając oświadczenie w Jednolitym
Europejskim Dokumencie poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie „Czy wykonawca
znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia
publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza
umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone
zostało odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą
umową. ” wykonawca powinien poinformować instytucję zamawiającą o wszystkich
sytuacjach w których doszło do rozwiązania umowy w sprawie zamówienia publicznego,
której był stroną niezależnie od czy do rozwiązania umowy doszło z przyczyn lezących
po stronie wykonawcy, czy po stronie instytucji zamawiającego oraz niezależnie od tego,
która ze stron rozwiązała umowę?
Czy składając oświadczenie w formie Jednolitego Europejskiego Dokumentu
Zamówienia wykonawca powinien je złożyć przez pryzmat przesłanek wykluczenia
obowiązujących w danym postępowaniu czy przez pryzmat pytań zawartych w
formularzu JEDZ?
”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca -
An Archi Group Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach, który wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 7 maja 2021 r. (pismo z dnia 5
maja 2021)
wniósł:
1) o
odrzucenie odwołania w całości jako wniesionego przez wykonawcę nieuprawnionego,
ewentualnie
2) o
oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego, w tym o oddalenie pytań
prejudycjalnych do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zawartych w treści
odwołania jako w całości bezzasadnych, oraz
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania.
Ponadto,
wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie postępowania z uwzględnieniem
dowodów powołanych i załączonych do odpowiedzi na odwołanie, na wskazane przez
Zamawiającego okoliczności.
I. W zakresie
wniosku o odrzucenie odwołania wskazał w szczególności:
(…) Zamawiający pismem z dnia 4 marca 2021 r. zatyt.: BBC Część jawna oraz pismem z
dnia 4 marca 2021 zatyt.: BBC Część tajna poinformował Wykonawcę o wykluczeniu z
postępowania oraz o odrzuceniu jego oferty. Wykonawca, na powyższe czynności wniósł
odwołanie w dniu 15 marca 2021r. z zachowaniem ustawowego terminu. Zamawiający,
pomimo wniesienia przez Wykonawcę odwołania, kontynuował badanie i ocenę pozostałych
ofert złożonych w postępowaniu i pismem z dnia 22 marca 2021 r. poinformował wszystkich
Wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty Wykonawcy An Archi Group Sp. z o.o. zis
w Gliwicach. Dowód: informacja z dnia 22.03.2021 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty
opublikowana w systemie Smart PZP; informacja z dnia 22.03.2021 r. o wyborze
najkorzystniejsz
ej oferty wysłana do Wykonawców wraz z potwierdzeniem zawiadomienia w
systemie SmartPzp. Ustawowy termin do złożenia odwołania na czynność Zamawiającego
wyboru najkorzystniejszej oferty upłynął w dniu 6 kwietnia 2021 r, Do upływu wskazanego
terminu żaden z Wykonawców nie wniósł odwołania na czynności Zamawiającego związane
z wyborem najkorzystniejszej oferty. Odwołania nie wniósł również Odwołujący się w
niniejszej sprawie BBC Best Building Consuttants Sp. z o.o. Sp. k. w Warszawie
”.
Wskazał, że brak jest w ustawie PZP przepisu zawieszającego postępowanie do czasu
rozstrzygnięcia odwołania przez KIO (tak KIO 342/13). Jak wskazuje się w doktrynie: "Każda
inna czynność w postępowaniu o zamówienie publiczne poza zawarciem umowy jest
możliwa do podjęcia przez zamawiającego pomimo toczącego się postępowania
odwoławczego." Wskazał, że (…) Zamawiający, pomimo wniesienia odwołania przez
Wykonawcę na czynność wykluczenia z postępowania i odrzucenia oferty, dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty w dniu 22 marca 2021
r. Odwołujący został poinformowany o
czynności wyboru oferty, za pośrednictwem systemu SmartPzp, w dniu 22 marca 2021 r. Od
tej czynności nie wniósł odwołania, co oznacza, że nie zakwestionował, w żaden sposób,
prawidłowości dokonanego przez Zamawiającego "boru najkorzystniejszej oferty Wykonawcy
An Archi Group Sp. z o.o., jak również poprawności złożonej przez wybranego Wykonawcy
oferty. Zarzuty podniesione w odwołaniu z dnia 15 marca 2021 r. dotyczą wyłącznie
czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i odrzucenia jego oferty. Od chwili
wniesienia odwołania przez Wykonawcę Zamawiający podjął w postępowaniu inne czynności
w stosunku do pozostałych Wykonawców oraz definitywnie dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty. Odwołujący, chcąc zachować status strony w niniejszym
postępowaniu powinien legitymować się interesem prawnym w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia tj. musi dowieść, że posiada obiektywną potrzebę uzyskania określonego
rozstrzygnięcia wynikającą z rzeczywistej utraty możliwości uzyskania zamówienia oraz musi
wykazać, że na skutek naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp, poniósł lub
może ponieść szkodę, co do zasady majątkową. Oznacza to, że wykazywana przez niego
szkoda musi pozostawać w adekwatnym związku przyczynowym z naruszeniem przez
zamawiającego przepisów ustawy. Na obecnym etapie postępowania, trudno mówić o
posiadaniu przez Odwołującego interesu prawnego w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia oraz o poniesieniu (możliwości poniesienia) szkody, w sytuacji gdy Odwołujący
nie zaskarżył czynności Zamawiającego polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty.
Termin na wniesienie odwołania na przedmiotową czynność upłynął dla wszystkich
Wykonawców w dniu 6 kwietnia 2021 r. Na skutek braku odwołania od wyboru
najkorzystniejszej oferty, rozstrzygnięcie postępowania przez wybór oferty Wykonawcy An
A
rchi Group stało się ostateczne i niewzruszalne. (tak: KIO 178/17).
Podał także, wskazując na art. 505 Pzp z 2019 r., że Krajowa Izba Odwoławcza nie
może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu, a wydając wyrok (art. 552
ustawy Pzp)., I
zba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania
odwoławczego (tak: KIO 409/21). W końcowym stanowisku stwierdził, że (…) Odwołujący
wniósł o unieważnienie czynności zamawiającego wykluczenia Odwołującego z
postępowania i odrzucenia jego oferty, o dokonanie powtórnej czynności badania i oceny
ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego oraz o nakazanie Zamawiającemu dokonanie
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. Obecnie, nie jest możliwe powtórne
badanie ofert, ich oceny i dokonanie wyboru ofer
ty Odwołującego jako najkorzystniejszej, w
sytuacji gdy od 7 kwietnia 2021 r. prawomocnie wybraną najkorzystniejszą oferta jest oferta
Wykonawcy An Archi Group
(…)”.
II. W zakresie wniosku o oddalenie odwo
łania w całości jako bezzasadnego m.in. wskazał:
(…) Wykonawca złożył ofertę, do której załączył Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
(JEDZ) podpisany w dniu 3 lutego 2021 r. o godzinie 07:
56:26. Jednocześnie w części IlI
JEDZ sekcji C oświadczył, że zachodzi wobec niego przesłanka wykluczenia z postępowania
z uwagi na rozwiązanie z nim umowy przed czasem, odszkodowania lub inne porównywalne
sankcje. Skorzystał jednocześnie z instytucji „samooczyszczenia", gdyż zaznaczył
odpowiednio „TAK", jak również dołączył dc oferty swoje stanowisko w tej sprawie wraz z
dokumentami, które zostały objęte tajemnicą przedsiębiorstwa na podstawie art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2020 r.,
poz. 1913 ze zm.), a Zamawiający zastrzeżenie tajemnicy uznał za złożone skutecznie.
Mając na uwadze fakt, iż Wykonawca dokonując „Samooczyszczenia” przedstawił dowody,
które zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa, a Zamawiający uzasadniając decyzję
powoływał się na te dowody, uzasadnienie podstaw wykluczenia nie może zostać podane do
publicznej wiadomości zgodnie z art. 8 ust. 3 pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1913 ze zm.),
dlatego też pełne uzasadnienie tej części odpowiedzi na odwołanie zostało wyłączone do
część tajnej niniejszego pisma”.
III.
W
zakresie wniosku o skierowanie do Trybunału Sprawiedliwości pytania
prejudycjalnego
stwierdził, że jego zdaniem (…) brak jest podstaw, w świetle art. 267
Traktatu o funkcjono
waniu Unii Europejskiej oraz w świetle orzecznictwa krajowego, by
kierować pytanie przedwstępne do TSUE w zakresie wykładni prawa unijnego. W świetle
okoliczności faktycznych niniejszej sprawy, to Wykonawca oświadczył, że zachodzi wobec
niego przesłanka wykluczenia z postępowania z uwagi, na rozwiązanie z nim umowy przed
czasem, odszkodowania lub inne porównywalne sankcje. Skorzystał jednocześnie z instytucji
„samooczyszczenia”. Zamawiający ocenił dokumenty złożone przez Wykonawcę w ramach
„samooczyszczenia' i nie znalazł podstaw do uznania, że Wykonawca nie powinien być
wykluczony z postępowania. Trudno znaleźć w treści odwołania konkretnych i
uzasadnionych przesłanek wskazujących na potrzebę wykładni prawa unijnego przez TSUE.
Odwołujący w pkt 7 odwołania sam wskazuje, że „Analiza art. 24 ust. 5 pkt 4 PZP oraz art.
57 ust, 4 lit. g) Dyrektywy jednoznacznie wskazuje, że omawiana fakultatywna przesłanka
wykluczenia znajduje zastosowania wyłącznie w sytuacji, gdy do rozwiązania umowy doszło
z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Rozwiązanie wcześniejszej umowy w sprawie
zamówienia publicznego z przyczyn lezących po stronie zamawiającego (tak jak to miało
miejsce w przypadku Odwołującego) nie jest objęte dyspozycją przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4
Pzp. Przesłanki wykluczenia jako jedna z najbardziej dotkliwych sankcji dla wykonawcy na
gruncie Pzp, nie mogą być interpretowane rozszerzająco. W związku z tym, Odwołujący nie
ma wątpliwości co do stosowania przywołanych przepisów, ani co do ich sprzeczności.
Zgodnie
z zapisami Noty informacyjnej dotyczącej składania przez sądy krajowe wniosków o
wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym (Dz. U. UE 2011/C 160/01) Trybunał
Sprawiedliwości Unii Europejskie' jest właściwy do orzekania w trybie prejudycjalnym w
przedmiocie
wykładni prawa Unii Europejskiej i ważności aktów wydanych przez instytucje,
organy lub jednostki organizacyjne Unii. Ta ogólna właściwość została mu powierzona na
mocy art. 19 ust. 3 lit. b) Traktatu o Unii Europejskiej (Dz.U. 2008, C 115, s. 13, zwanego
dalej „TUB) oraz art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. 2008, C 115, s.
47, zwanego dalej „TFUE"). Rola Trybunału w procedurze prejudycjalnej polega na
dokonywaniu wykładni prawa Unii lub orzekaniu w przedmiocie jego ważności. nie zaś na
stosowaniu tego
prawa do stanu faktycznego leżącego u podstaw postepowania przed
sądem krajowym, gdyż to zadanie należy do właściwości sądu krajowego. Do Trybunału nie
należy orzekanie ani w przedmiocie kwestii faktycznych podniesionych w ramach sporu
przed sądem krajowym, ani w przedmiocie różnic w opiniach na temat wykładni lub
stosowania przepi
sów prawa krajowego. Każdy sąd może skierować do Trybunału pytanie
dotyczące wykładni przepisu prawa Unii, jeżeli jego zdaniem odpowiedź na nie jest
niezbędna do rozstrzygnięcia zawisłego przed nim sporu. Sąd krajowy może skierować do
Trybunału pytanie prejudycjalne natychmiast po stwierdzeniu, że orzeczenie w przedmiocie
zagadni
enia lub zagadnień interpretacyjnych albo ważności jest niezbędne do wydania przez
nieg
o wyroku; sąd ten najlepiej może ocenić, na jakim etapie postępowania należy skierować
takie pytanie. W treści pytania w szczególności należy podawać powody, dla których sąd
krajowy zwraca się z pytaniem o wykładnię lub ważność określonych przepisów prawa unii
oraz związek między tymi przepisami a ustawodawstwem krajowym mającym zastosowanie
do sporu przed sądem krajowym. W opinii Zamawiającego, określone wyżej przesłanki
kierowania pytań prejudycjalnych do TEUE nie występują w niniejszej sprawie. W
szcz
ególności nie ma potrzeby dokonania wykładni przepisów prawa unijnego w celu
rozstrzygnięcia zagadnienia interpretacyjnego, czy zawisłego przed Izbą sporu. Okoliczności
wskazane przez Odwołującego mające uzasadnić potrzebę kierowania pytań do TSUE są
sform
ułowane zbyt ogólnie i nieczytelnie, brak jest ponadto, wyraźnego wykazania, że
zachodzi konieczność dokonania wykładni przepisu prawa unijnego ze względu na
rozbieżności w stosowaniu prawa krajowego i przepisu prawa unijnego.(…) W konkluzji
wn
iósł o nieuwzględnianie wniosku Odwołującego o skierowanie pytań prejudycjalnych do
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ze względu na jego bezzasadność.
Odwołujący w oświadczeniu z złożonym w piśmie z dnia 7 maja 2021 r. z datą jego
przesłania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na urzędowy adres poczty elektronicznej
odbiorcy w dniu 8 maja 2021 r. -
jak wskazał z kopią do Zamawiającego – oświadczył, że
cofa odwołanie wniesione w dniu 15 marca 2021 r. Także wniósł o zwrot 90 % kwoty
wniesionego wpisu.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) [dalej: ustawa Pwu), do
postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
(dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019)
(dalej: nPzp). Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 15 marca 2021 r.
Izba zatem wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu
odwoławczym przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r.
Zgodnie z
art. 520 ust. 1 nPzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy”. Izba stwierdziła, że odwołanie zostało na podstawie art. 520 ust. 1
nPzp z dnia 11 września 2019 r. skutecznie wycofane w dniu 8 maja 2021 r. , a zatem przed
dniem otwarciem posiedzenia i rozprawy
dla których został wyznaczony termin w dniu 10
maja 2021 r. godz. 13.30. Zgodnie zatem z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba
postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego. Wskazany art. 568 pkt 1 cytowanej
us
tawy stanowi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowania
odwoławcze w formie postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
nPzp z dnia 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437). Tym samym Izba, uwzględniając wskazane przepisy,
nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu od odwołania uiszczonego w
przedmiotowej sprawie w wysokości 15.000 zł. Izba nie uwzględniła natomiast wniosku
Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego w kwocie
3.949 zł 53 gr obejmujących wynagrodzenie pełnomocnika (3.600 zł) oraz koszty dojazdu
(349 zł 53 gr). Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) wskazanego rozporządzenia tylko w
przypadku cofnięcia odwołania w dniu, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołujący
ponosi koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 tego rozporządzenia, a mianowicie uzasadnione
koszty m.in. strony
postępowania odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………………..