Sygn. akt: KIO 794/21
POSTANOWIENIE
z dnia 10 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 10
maja
2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 marca 2021r.
przez odwołującego: Apex.IT Sp. z o.o. z s. w Warszawie ul. Janka Muzykanta 60, 02-188
Warszawa
w postępowaniu powadzonym przez zamawiającego: Politechnikę Gdańską ul. G.
Narutowicza 11/12, 80
– 233 Gdańsk
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez
odwołującego
Apex.IT Sp. z o.o. z s. w Warszawie ul. Janka Muzykanta 60, 02-188
Warszawa
tytułem zwrotu wpisu od odwołania
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………..
Sygn. akt KIO 794/21
Uzasadnienie
Odwołanie dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest: „dostawa wraz z wdrożeniem oprogramowania do backupu danych na
potrzeby Centrum Usług Informatycznych Politechniki Gdańskiej”, prowadzonego przez
zamawiającego, którym jest Politechnika Gdańska; pod numerem referencyjnym:
ZP/13/022/D/21.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej w dni 3 marca 2021r. pod numerem 2021/S 043-106827.
W imieniu Odwołującego, na podstawie art. 504 ust. 1 w zw. z art.513 ust.2 pkt 2) ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2019 roku, poz. 2019 z
późn. zm.), wniesiono odwołanie wobec opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 4-6 Ustawy z dnia 24
października 2019 roku Prawo zamówień publicznych, poprzez sformułowanie wymagań
przedmiotowych dla przedmiotu zamówienia naruszających uczciwą konkurencję w postaci
ograniczenia możliwego do zaoferowania oprogramowania do oprogramowania Veeam
Backup & Replication producenta Veeam poprzez sformułowanie wymagań dla przedmiotu
zamówienia, które spełnia wyłącznie oprogramowanie Veeam Backup & Replication.
Wniosek co do
rozstrzygnięcia odwołania: Nakazanie Zamawiającemu uchylenia wymagań
OPZ wymienionych w następujących pozycjach OPZ: 1.9, 1.14. 1.15, 1.22., 1.27, 1.35, 1.48,
15.1.1.4., 1.60, 1.61,1.66, 1.74, 1.79, 1.82, 1.83, 1.84, 1.86, 1.89, 1.91, 1.92, 1.93. oraz
obc
iążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
Co do termin
u wniesienia odwołania: Ogłoszenie, Specyfikacja Istotnych Warunków
Zamówienia, w tym OPZ, zostały opublikowane na stronie internetowej Zamawiającego w
dniu 3 marca 2021 roku. Wobec powy
ższego niniejsze odwołanie zostało wniesione w
terminie przewidzianym w art. 515 ust. 2 pkt 2) Ustawy (12 marca 2021roku).
Co do interesu
we wniesieniu Odwołania: Odwołujący posiada interes uzyskaniu
zamówienia. Zaskarżone przez Odwołującego przepisy OPZ uniemożliwiają Odwołującemu
ubieganie się o Zamówienie z uwagi na to, iż postanowienia OPZ wyłączają zaoferowanie
Zamawiającemu oprogramowania innego niż oprogramowanie Veeam Backup & Replication.
Zatem Odwołujący potencjalnie może ponieść szkodę w postaci utraty zysku z realizacji
zamówienia, albowiem Zamawiający zaskarżonymi wymaganiami SIWZ bezprawnie
uniemożliwił Odwołującemu zaoferowanie rozwiązań renomowanych producentów rozwiązań
informatycznych.
W dniu 19 marca 2021r. zamawiający poinformował Krajowa Izbę Odwoławczą o wartości
zamówienia, które przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na podstawie
art.3 ust.3 ustawy 11 września 2019r. – Prawo zamówień publicznych oraz o terminie i
sposobie przekazania informacji o: czynności zamawiającego stanowiącego podstawę do
wniesienia odwołania – 2021.03.03 oraz przekazania wykonawcom kopii odwołania:
2021.03.15 dnia.
Izba ustaliła, co następuje:
Do dnia rozstrzygnięcia sprawy, niniejszym postanowieniem, do postępowania
odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca, w tym po stronie zamawiającego. Z
informacji przekazanej przez zamawiającego jak powyżej wynika, że zgodnie z dyspozycją
art. 52
5 ust.1 ustawy Pzp2019 termin zgłoszenia przystąpienia upłynął bezskutecznie w dniu
18 marca 2021roku.
W dniu 26 marca
2021 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie drogą elektroniczną,
w której wniósł o oddalenie odwołania i przyznanie zamawiającemu zwrotu kosztów
post
ępowania odwoławczego .
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 ustawy Pzp2019.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
wniesienia
odwołania na opis przedmiotu zamówienia z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp2019.
W dniu 2021.05.06 odwołujący złożył wniosek o umorzenie postępowania odwoławczego i
dokonanie zwrotu wpisu na wskazane konto w tymże piśmie, przywołując jako podstawę
prawną wniosku art. 568 pkt 2) ustawy Pzp2019 (Izba umarza postępowanie odwoławcze, w
formie postanowienia między innymi, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie
stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne).
Od
wołujący do wniosku załączył pismo - informację zamawiającego z 2021.04.09.o
unieważnieniu postępowania na mocy art.255 ust.3 ustawy Pzp2019 to jest gdy ”cena lub
koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną, przewyższa kwotę, którą
zamawiaj
ący zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający
może zwiększyć te kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty”. Z uzasadnienia
informacji o unieważnieniu postępowania wynika, że zamawiający przeznaczył na
sfinansowanie za
mówienia kwotę 590.000,00zl. brutto, a wpłynęła tylko jedna oferta
wykonawcy Sevenet S.A. z s. w Gdańsku na kwotę 1.203.157,10 złotych brutto.
Izba w tym stanie rzeczy dokonała ustaleń co do ewentualnego zaskarżenia czynności
zamawiającego unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i nie
stwierdziła zaskarżenia tej czynności zamawiającego, ani ze strony odwołującego
(wnioskodawcy o umorzenie)
, ani ze strony jedynego wykonawcy, który złożył ofertę.
Podsumowując Izba ustaliła i zważyła, o zaistnieniu niezbędnych przesłanek, o których
mowa w art.568 pkt 2) ustawy Pzp2019 tj.
Izba umarza w przypadku stwierdzenia, że
postępowanie odwoławcze stało się z innej przyczyny zbędne to jest w tym wypadku z
powodu unieważnienia przez zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia, które
nie zostało w ustawowym terminie zaskarżone, a odwołujący złożył wniosek o unieważnienie
postępowania odwoławczego, o czym orzeczono w pkt 1 sentencji orzeczenia.
Na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne, koszty o których
§ 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, a przez art.574 ustawy Pzp2019 należy rozumieć, że
Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 15 000zł., o
czym orzeczono w pkt. 2 sentencji orzeczenia.
Przewodniczący: …..……………………..