Sygn. akt: KIO 773/21
WYROK
z dnia 28 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 marca 2021 r. przez
W
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Probudowa.com Sp. z
o.o., ROTOMAT Sp. z o.o. (ul. Sokolnicza 5/79, 53-
676 Wrocław) w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ul. Długa 49, 53-
633 Wrocław)
przy udziale Wykonawcy
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (ul. Odkrywkowa 91, 42-504
Będzin) zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1
pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. oraz zaniechanie odrzucenia oferty tego Wykonawcy,
pomimo że Wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w
zakresie osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy;
a w konsekwencji uwzględnia
zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych
i nakazuje Zamawiaj
ącemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
dokonanie czynności ponownego badania i oceny ofert w tym wykluczenie z postępowania
Wykonawcy
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o.
2. oddala zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 17 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE
Sp. z o.o., który w wyniku niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając
nieprawdziwe informacje co do doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko kierownika
budowy na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego - Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Probudowa.com Sp. z o.o.,
ROTOMAT Sp. z o.o. (ul. Sokolnicza 5/79, 53-
676 Wrocław) tytułem wpisu od odwołania
oraz
kwotę 3600 złotych (trzy tysiące sześćset złotych) tytułem kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika Odwołującego
kosztami postępowania obciąża Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Probudowa.com Sp. z o.o., ROTOMAT Sp. z o.o. (ul. Sokolnicza 5/79, 53-
676 Wrocław) w wysokości 1/2 oraz Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (ul.
Odkrywkowa 91, 42-
504 Będzin) w wysokości 1/2 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Probudowa.com Sp. z o.o., ROTOMAT Sp. z
o.o. (ul. Sokolnicza 5/79, 53-
676 Wrocław) tytułem wpisu od odwołania oraz 3600 zł 00 gr
(trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem kosztów wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego
3.2. zasądza od Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. (ul. Odkrywkowa 91, 42-504
Będzin) na rzecz Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Probudowa.com Sp. z o.o., ROTOMAT Sp. z o.o. (ul. Sokolnicza 5/79, 53-
676 Wrocław)
kwotę 6800 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy osiemset złotych zero groszy) tytułem zwrotu
kosztów postępowania: 1/2 wartości wpisu od odwołania oraz 1/2 kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019r. - Prawo
Zamówień Publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
P
rzewodniczący: ………..……………………..
Sygn. akt: KIO 773/21
UZASADNIENIE
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest Remont mostu Zwierzynieckiego w zakresie wymiany płyty chodnikowej i
zabezpieczeń antykorozyjnych.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod
numerem 589743-N-2020.
Odwołujący – Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum
Probudowa.com sp. z o.o. oraz Rotomat sp. z o.o. wnieśli odwołanie, w którym zarzucili
Zamawiającemu naruszenie:
- art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
poprzez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. oraz
odrzucenia oferty Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. pomimo tego, że
Wykonawca
ten nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie osoby
wskazanej na stanowisko kierownika budowy ze względu na to, iż proponowany kierownik
budowy nie legitymuje się doświadczeniem określonym w rozdziale IV pkt 1 ppkt. 2 lit. c.4
SIWZ,
co doprowadziło do dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty niespełniającej
warunków udziału w postępowania;
- art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o., który przynajmniej w wyniku niedbalstwa wprowadził
Zamawiającego w błąd przedstawiając nieprawdziwe informacje co do doświadczenia osoby
wskazanej na stanowisko kierownika budowy na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu co doprowadziło do dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty
niespełniającej warunków udziału w postępowania;
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez wybranie oferty złożonej przez Wykonawcę PRIMOST
POŁUDNIE Sp. z o.o., jako oferty najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta Wykonawcy
PRIMOS
T POŁUDNIE Sp. z o.o. nie spełnia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty złożonej przez Wykonawcę
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o., jako oferty najkorzystniejszej; odrzucenie oferty
Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. i wykluczenie Wykonawcy PRIMOST
POŁUDNIE Sp. z o.o. z postępowania z uwagi na fakt, iż jego oferta nie spełnia warunku
udziału w postępowaniu określonego w rozdziale IV pkt 1 ppkt. 2 lit. c.4 SIWZ a ponadto
Wykonawca ten dopuścił się wprowadzenia Zamawiającego w błąd co do dysponowania
osobą wskazaną na stanowisko kierownika budowy.
W związku z wyrokiem KIO z dnia 18.01.2021 r. sygnatura akt KIO 3411/20 i nakazem
wezwania
Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie osoby wskazanej
na stanowisko kierownika budowy (tj. Pana D.
Ł.), Zamawiający korzystając z uprawnień na
podstawie art. 2
6 ust. 3 ustawy Pzp wezwał do złożenia nowego zadania na potwierdzenie
spełniania przez Wykonawcę warunku ww. zakresie.
Wykonawca wskazał zadanie, które miał realizować kierownik robót mostowych pan D. Ł. tj.
„Remont bieżący mostu Stalowego w km 3,519 linii nr 613 Žurawica ŽRC- Hurko”.
Zamawiający stosownie do art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, wezwał Wykonawcę PRIMOST
POŁUDNIE Sp. z o.o. do udzielenia wyjaśnień dotyczących przedstawionego zadania,
prosząc o podanie Inwestora zadania oraz pełnej nazwy zamówienia publicznego, w ramach
którego był wykonywany remont mostu.
12.02.2021 r. Wykonawca PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego wskazał, że Inwestorem zadania, na którym Pan D. Ł. pełnił funkcję
kierownika robót mostowych był PKP PLK S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Rzeszowie,
natomiast Pan
D. Ł. pozostawał kierownikiem robót mostowych w ramach umowy zawartej
pomiędzy Wykonawcą tego zadania (Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury
Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o.), a firmą AROR Sp. z o.o. Sp. k. Na potwierdzenie tego
zostały załączone referencje wystawione przez firmę Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania
Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o.
Opierając się na posiadanych dokumentach Zamawiający dokonał wyboru oferty złożonej
przez Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o., jako oferty najkorzystniejszej
spełniającej warunki udziału w postępowaniu.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego. Wniósł odwołanie, w którym odniósł
się m. in. do złożonego przez Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. oświadczenia, w
którym wskazano, że zadaniem na którym Pan D. Ł. zdobywał doświadczenie jest zadanie
objęte umową nr DUU3-1/180140/2018 z dnia 10.05.2018 r.
W opinii Odwołującego oświadczenie Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. w tym
zakresie nie koreluje z treścią złożonych referencji. Poza oświadczeniem Wykonawcy
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. nic nie potwierdza, iż na zadaniu tym kierownikiem robót
mostowych był Pan D. Ł.
Jak wskazał Odwołujący, w treści referencji zostały wskazane dwa zadania/umowy, które
były realizowane przez AROR Sp. z o.o. Sp. k. Z przywołanych referencji nie wynika, przy
realizacji której rzekomo Umowy Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika robót mostowych.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w treści referencji wskazane zostały dwie osoby, które
kierowały robotami, co może wskazywać, iż każda z tych osób kierowała jednym z dwóch
wymienionych w referencji zadań. W opinii Odwołującego, dokument ten nie potwierdza, iż to
właśnie Pan D. Ł. był osobą, która kierowała robotami w ramach zadania wskazanego w
treści wykazu osób z dnia 08.02.2021 r.
W ocenie Odwołującego Pan D. Ł. nie mógł pełnić na zadaniu objętym umową nr DUU3-
1/180140/2018 z dnia 10.05.2018 r, w okresie od 10.05.2018 r. do dnia 31.08.2018 r.
jakiekol
wiek funkcji na przywołanym zadaniu. Wynika to z analizy dokumentów złożonych w
przedmiotowym postępowaniu przez Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. W treści
wykazu osób załączonego do przedmiotowego postępowania z dnia 08.02.2021 r. wskazano
zadanie, na
którym w okresie obejmującym realizację w/w zadania Pan D. Ł. był
kierownikiem robót mostowych. Dodatkowo w treści wykazu osób z dnia 04.11.2020 r.
złożonym w trakcie pierwszego badania i oceny ofert Wykonawca powołał się na poniższe
zadanie w ramach doświadczenia Pana D. Ł. Okres realizacji w/w zadania również pokrywa
się z okresem realizacji umowa nr DUU3-1/180140/2018 z dnia 10.05.2018 r. przez AROR
Sp. z o.o. Sp. k., w ramach realizacji której Pan D. Ł brał udział jako kierownik robót
mostowych w okresie od 10.05.2018 r. do dnia 31.08.2018 r.
Dalej Odwołujący wskazał, że z ogólnie dostępnych informacji, w tym również dokumentów
przedstawionych przez Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. wynika, iż powyższe
zadania w ramach, których Pan D. Ł. zdobywał doświadczenie, były realizowane przez
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. Zdaniem Odwołującego trudnym do
wyobrażenia jest, by w tym samym czasie było możliwe pełnienie funkcji kierownika robót
mostowych na 3 zadaniach, gdzie jedno z zadań realizowanych przez Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. obejmowało zadanie o wartości około 76 000 000,00
brutto. Kierowanie robotami na tak dużym zadaniu wymaga pełnego zaangażowania osoby
pełniącej na niej funkcję kierownika robót mostowych. Realizacja robót na terenach
kolejowych jest specyficzna pod względem bezpieczeństwa prowadzenia robót oraz
poruszania się przez pracowników realizujących roboty, które to osoby muszą cały czas być
pod nadzorem, jak również ich poruszanie się po terenie jest szczegółowo reglamentowane
oraz ewidencjonowane. Tym samym w ocenie Odwołującego co najmniej niemożliwym jest
by Pan D.
Ł. mógł zdobyć doświadczenie przy realizacji zadania pn. „Remont bieżący mostu
stalowego w km 3,519 linii 613 Żurawica ŻRC-Hurko” w ramach umowy nr DUU3-
1/180140/2018 z dnia 10.05.2018 r. w okresie od dnia 10.05.2018 r. do dnia 31.08.2018 r.,
gdyż w tym czasie był zatrudniony w innym podmiocie oraz pełnił funkcję kierownika robót na
dwóch zadaniach zlokalizowanych w znacznej odległości od zadania realizowanego w
ramach umowy nr DUU3-1/180140/2018 z dnia 10.05.2018 r.
W ocenie Odwołującego, z treści referencji nie wynika, by to właśnie Pan D. Ł. na
powyższym zadaniu był kierownikiem robót mostowych. Zgodnie z treścią warunku udziału w
po
stępowaniu chodziło o posiadanie doświadczenia przy pełnieniu funkcji kierownika robót
mostowych, a nie wskazania, że ktoś widnieje w prywatnym dokumencie jakim są referencje.
Tym samym w opinii Odwołującego Wykonawca PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. nie spełnił
warunku udziału w postępowaniu tj. nie wykazał się osobą na stanowisko kierownika budowy
posiadającą doświadczenie zgodnie z rozdziałem IV pkt 1 ppkt. 2 lit. c.4 SIWZ.
Dodatkowo Odwołujący wskazał, że podczas pierwszego badania i oceny ofert Wykonawca
P
RIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. nie wskazał tego zadania na potwierdzenie doświadczenia
osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy, a uczynił to dopiero na skutek treści
wyroku KIO.
Zdaniem Odwołującego Wykonawca PRIMOST POŁUDNIE sp. z o.o. na wezwanie do
złożenia wyjaśnień nie przedstawił również żadnych wiarygodnych dowodów
potwierdzających, iż Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika robót mostowych na zadaniu pn.
„Remont bieżący mostu stalowego w km 3,519 linii 613 Żurawica ŻRC-Hurko” w ramach
umowy nr DUU3-1/180140/2018 z dnia 10.05.2018 r.
W opinii Odwołującego doszło do naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 4 ustawy Pzp
poprzez przyjęcie, iż złożone przez Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o.
wyjaśnienia są wystarczające do wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej oraz spełniającej
warunki udziału w postępowaniu.
W treści referencji wskazano „kierownicy z ramienia AROR Sp. z o.o. Sp. k.”. Z powyższego
zdaniem Odwołującego nie wynika, iż osoby tam wskazane, w tym Pan D. Ł., pełnili funkcję
kierow
nika robót mostowych. Funkcja ta i zakres obowiązków kierownika robót mostowych
jest ściśle określona w przepisach prawa budowlanego.
W ocenie Odwołującego Wykonawca PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. dopuścił się co
najmniej niedbalstwa lub lekkomyślności wskazując doświadczenie Pana D. Ł., które nie
potwierdza spełnienia warunku postępowania co do doświadczenia osoby wskazanej na
stanowisko kierownika budowy. Informacje te zdaniem Odwołującego wprowadziły
Zamawiającego w błąd co do treści spełnienia warunków udziału, co w konsekwencji
doprowadziło do wyboru oferty nie spełniającej warunków udziału w postępowaniu.
Oczywiste jest, że do takiego stanu doprowadzić musi swoim działaniem Wykonawca
poprzez przedstawienie nieprawdziwej informacji, która stała się (lub mogła się stać) źródłem
błędnego przekonania Zamawiającego o danej okoliczności/zdarzeniu. Wykonawca
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z.o.o. oświadczył, że członek kadry spełnia wymóg pozwalający
na spełnienie warunku udziału w postępowaniu. Informacja ta okazała się w ocenie
Odwołującego jednoznaczne nieprawdziwa, co powinno skłonić Zamawiającego do
obligatoryjnego wykluczenia Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. z postępowania.
Na skutek podania przez Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. nieprawdziwych
informacji
w kontekście doświadczenia kierownika budowy, Wykonawca ten wprowadził
Zamawiającego w błąd, na skutek czego Zamawiający dokonał wyboru oferty tego
Wykonawcy jako najkorzystniejszej. Tym samym spełniły się przesłanki uznania, iż nastąpił
skutek wprowadzen
ia Zamawiającego w błąd w postaci wyboru oferty Wykonawcy PRIMOST
POŁUDNIE Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej. Z tych też względów Wykonawca ten winien
zostać wykluczony z postępowania, a jego oferta winna zostać odrzucona. Odwołujący
zwrócił także uwagę, iż Wykonawca PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. po raz kolejny w
niniejszym postępowaniu przedstawił nierzetelne informacje, które mają zapewnić mu
otrzymanie do realizacji przedmiotowe zadanie. Pozostanie biernym oraz zaniechanie
wykluczenia tego wykonawcy z prz
edmiotowego postępowania może spowodować, iż
wykonawca ten będzie dalej przedstawiał nierzetelne informacje tylko po to, by uzyskać
zamówienie.
Zamawiający wniósł pismo, w którym oświadczył, że uznaje w części odwołanie wniesione
przez Wykonawcę w zakresie zarzutu (nr 1 i 3), tj. w zakresie naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wykluczenia Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. oraz odrzucenia oferty
Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. pomimo tego, że Wykonawca ten nie wykazał
spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie osoby wskazanej na stanowisko
kierownika budowy ze względu na to, iż proponowany kierownik budowy nie legitymuje się
doświadczeniem określonym w rozdziale IV pkt 1 ppkt. 2 lit. c.4 SIWZ, co doprowadziło do
dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty niespełniającej warunków udziału w
postępowania, art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez wybranie oferty złożonej przez
Wykonawcę PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. jako oferty najkorzystniejszej, pomimo tego, że
oferta Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko kierownika
budowy.
Zamawiający oświadczył także, że nie uznaje zarzutu odwołania wskazanego w pkt. 2 tj.
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o., który przynajmniej w wyniku niedbalstwa
wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając nieprawdziwe informacje co do
doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy na potwierdzenie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu co doprowadziło do dokonania wyboru jako
najkorzystniejszej oferty niespełniającej warunków udziału w postępowaniu.
Dodatkowo Zamawiający wskazał, że 31.03.2021 roku po wniesieniu odwołania przez
Konsorcjum Spółek Probudowa.com Sp. z o.o. oraz ROTOMAT Sp. z o.o., otrzymał pismo
od Odwołującego z informacją o pozyskaniu dodatkowych dowodów, świadczących iż Pan D.
Ł. nie uczestniczył w realizacji przebudowy mostu w km 3,519 linii 613 Žurawica ŽRC -
Hurko, jako kierownik robót mostowych. Na potwierdzenie tego zostało załączone pismo
TOP4-
1G2/REF/170123/2021 z dnia 16.03.2021 od firmy Przedsiębiorstwo Napraw i
Utrzy
mania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. informujące, iż Pan D. Ł. nie pełnił
funkcji kierownika robót oraz że nie został zgłoszony do szkolenia BHP oraz do pozyskania
zgody na wejście na teren PKP.
08.04.2021 roku Zamawiający zwrócił się w formie mailowej do Przedsiębiorstwa Napraw i
Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. o wyjaśnienie rozbieżności w
dokumentach (tj. referencji TOP4-158/REF/170123 i 180140/2020 z dnia 01.07.2020 roku
oraz pisma TOP4-162/REF/170123/2021 z dnia 16.03.2021 roku do Probudowy.com. Sp. z
o.o.) wstawionych przez Spółkę dotyczących pełnienia funkcji kierownika robót mostowych
Pana D.
Ł..
W odpowiedzi Zamawiający otrzymał informację, iż Pan D. Ł. widnieje w przedmiotowych
referencjach, gdyż został zgłoszony i umieszczony na liście pracowników do realizacji ww.
robót, natomiast nie pełnił funkcji kierownika robót mostowych i nie uczestniczył przy
realizacji zadania „Remont bieżący mostu stalowego w km 3,519 linii nr 613 Žurawica ŽRC-
Hurko”. Podmiot wystawiający referencje popełnił błąd przy formułowaniu ich treści, wobec
czego Zamawiający dopiero w momencie uzyskania tej wiadomości mógł prawidłowo
zweryfikować przedstawione przez PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. doświadczenie dla Pana
D.
Ł..
Wobec powyższego Zamawiający pozyskał dodatkowe informacje na etapie wniesienia
odwołania, iż proponowany przez Wykonawcę PRIMOST Południe Sp. z o.o. kierownik robót
mostowych nie legitymuje się doświadczeniem określonym rozdziale IV pkt 1 ppkt. 2 lit. c.4
SIWZ. W związku z powyższym wykaz, o którym mowa w SIWZ w rozdziale IV pkt 1 ppkt 2)
lit c.4, złożony przez Wykonawcę PRIMOST Południe Sp. z o.o. nie potwierdza spełnienia
warunków udziału w postępowaniu.
Jak wskazał Zamawiający, z uwagi na potwierdzony przez podmiot wystawiający referencje
błąd w ich treści co do faktycznego pełnienia funkcji kierownika robót mostowych przez Pana
D.
Ł., zdaniem Zamawiającego nie można Wykonawcy PRIMOST Południe sp. z o.o.
przypisać okoliczności opisanych w art. 24 ust 1 Pkt 16,17 ustawy pzp. Wobec powyższego
zarzut nr 2 Zamawiający uznał za niezasadny.
Wykonawca PRIMOST Południe Sp. z o.o. zgłosił przystąpienie po stronie Zamawiającego.
Izba skierowała wniosek do Wykonawcy Przystępującego o złożenie oświadczenia w
przedmiocie sprzeciwu
co do uwzględnienia przez Zamawiającego w części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu.
Przystępujący złożył sprzeciw wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
W uzasadnieniu wskazał, że posiada dokument pochodzący bezpośrednio od
podwykonawcy Aror sp. z o.o. sp.k., z którego wynika, że Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika
robót mostowych na ww. zadaniu. Przystępujący załączył dowód w postaci Listu
Referencyjnego dla Pana D.
Ł.. Istotna zdaniem Przystępującego jest okoliczność, że
Zamawiającemu nie była wcześniej znana treść przedmiotowego dokumentu.
Przystępujący podkreślił, że przedstawiony list referencyjny pochodzi od podwykonawcy
PNUiK Kraków sp. z o.o. tj. spółki Aror sp. z o.o. sp. k., która wykonywała zakres robót
objętych umową nr DUCE-1/180140/2018 i która posiada najlepszą wiedzę co do
zatrudnianej przez siebie kadry na tej umowie. Powyższe zdaniem Przystępującego czyni
informacje udostępnione przez PNUiK Kraków sp. z o.o. w pismach skierowanych do
Odw
ołującego jak i Zamawiającego niejasnymi i niejednoznacznymi.
W trakcie posiedzenia z udziałem stron Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym
wyjaśnił, że 21.04.2021 r. otrzymał pismo ze strony firmy Aror sp. z o.o. sp.k. o następującej
treści:
„W związku z otrzymanym w dniu 20.04.2021 r. pismem od ROTOMAT sp. z o.o. wraz z
załącznikami informuję, iż również po przenalizowaniu archiwalnych dokumentów
dotyczących realizacji w/w zadania. Pan D. Ł. został wskazany na liście pracowników do
PNUiK sp. z o.
o. zgodnie z tym jak zostało to wskazane w treści pisma PNU iK sp. z o.o. z
dnia 16.01.2021 r. Jednak ostatecznie Pan D.
Ł. nie pełnił funkcji kierownika robót
mostowych na w/w zadani
u na terenie budowy. Tym samym nie potwierdzamy treści listu
referencyjnego wystawionego na wniosek zainteresowanego w świetle treści dokumentów
archiwalnych oraz wyjaśnień złożonych przez PNUiK sp. z o.o. dotyczących realizacji
przedmiotowego zadania w za
kresie”.
Jak wyjaśnił Przystępujący, dopiero w dniu otrzymania pisma dowiedział się, że list
referencyjny dotyczący Pana D. Ł. również wydany został błędnie, pomimo jasności
sformułowań w nim zawartych. Mając na uwadze ww. oświadczenie złożone przez firmę Aror
sp. z o.o. sp.k. Przystępujący pozyskał wiedzę o braku możliwości posługiwania się
zadaniem pn. „Remont bieżący mostu stalowego w km 3,519 linii nr 613 Żurawica ŻRC -
Hurko" jako spełniającym warunki udziału w niniejszym postępowaniu.
Przystępujący wskazał, że zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 7 ust. 1 ustawy
pzp nadal można uznać za chybiony. W jego ocenie można uznać, że Przystępujący spełnia
na dzień dzisiejszy wszelkie stawiane warunki udziału w postępowaniu. Należy jednocześnie
uz
nać, że Przystępujący nie spełnia kryterium oceny ofert wskazanego w punkcie XI1.4
SIWZ.
Zgodnie z punktem IV.l.c.4) SIWZ Zamawiający stawiał wykonawcom następujące warunki
udziału w postępowaniu dot. posiadanej kadry:
,,c.4) dysponuje osobą zdolną do wykonania zamówienia, tj.: kierownikiem budowy, który
posiada uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w
specjalności mostowej, o których mowa w ustawie z dnia lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.
U. 2018 poz. 1202 z późn. zm.) oraz w Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia
29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. 2019 poz. 831) lub odpowiadające im ważne
uprawnienia wydane na podstawi
e uprzednio obowiązujących przepisów prawa, lub uznane
przez właściwy organ zgodne z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania
kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U.
2016 r., poz. 65) lub zgodnie z
wcześniej obowiązującymi przepisami dotyczącymi
uznawania kwalifikacji oraz przynależy do Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, który w
okresie ostatnich 15 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie pełnił funkcję kierownika budowy/kierownika robót
mostowych na co najmniej trzech zadaniach obejmujących:
budowę, przebudowę lub remont mostu stalowego o całkowitej długości 50 m i konstrukcji
kratowej lub skrzynkowej dźwigarów głównych ze szczególnym uwzględnieniem robót
antykorozyjnych - minimum 2 zadania;
przebudowę lub remont mostu będącego obiektem zabytkowym (wpisanym do rejestru
zabytków) - minimum 1 zadanie.
W toku postępowania przetargowego Wykonawca wskazał m.in. na następujące zadania z
doświadczenia proponowanego Kierownika Budowy:
1. „Przebudowa układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów, Bulwar Narwiku w
nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28" „Przebudowa Mostu drogowego przez
rzekę Wisłę w Tczewie" - Etap II A
2. „Przebudowa Mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Tczewie" - Etap I
Zadanie pn.: „Przebudowa Mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Tczewie" - Etap II A (dalej
Tczew etap IIA) spełnia warunek dotyczący zabytku co zostało wskazane w formularzu
oferty, natomi
ast zadanie pn.: „Przebudowa Mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Tczewie"
Etap I (dalej Tczew etap I) spełnia warunek dotyczący mostu stalowego. Obydwa zadania
były przedmiotem badania przez Zamawiającego, zatem nie wystąpi obecnie konieczność
kierowania
do Przystępującego żadnych dodatkowych wezwań w tym zakresie oraz
konieczność składania jakichkolwiek dodatkowych oświadczeń. Tczew etap IIA był bowiem
wskazany w doświadczeniu kierownika jako zabytek. Natomiast Tczew etap I był
analizowany pod względem długości całkowitej oraz rodzaju konstrukcji. Parametry zadania
poświadczone zostały w posiadane przez Zamawiającego referencjach, z których wynika
również fakt zrealizowania zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowych.
Referencje dot. zadania Tcze
w etap I przedłożone zostały wraz z pismem z dnia 04.11.2020
r.
Przystępujący stwierdził, że Kierownik Budowy posiada w swoim doświadczeniu zadania
zgodne z opisem warunku udziału w postępowaniu. Nie sposób uznać, że Przystępujący nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu, gdyż dysponuje on Kierownikiem Budowy
posiadającym doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy/ kierownika na 3
zadaniach polegających na budowie, przebudowie lub remoncie mostu stalowego o
całkowitej długości 50 m i konstrukcji kratowej lub skrzynkowej dźwigarów głównych ze
szczególnym uwzględnieniem robót antykorozyjnych (2 zadania) oraz przebudowie lub
remoncie mostu będącego obiektem zabytkowym (1 zadanie). Zaistniała sytuacja sprawia
więc, że ofercie Przystępującego może zostać naliczone 10 punktów za podanie 4 zadań
spełniających następujące kryteria-2 obiekty stalowe o całkowitej długości 50 m i konstrukcji
kratowej lub skrzynkowej dźwigarów głównych ze szczególnym uwzględnieniem robót
antykorozyjnych i 1 obiekt zabytkowy -
wpisany do rejestru zabytków i 1 obiekt mostowy o
dowolnej konstrukcji.
W świetle wyżej określonych okoliczności brak wykluczenia Przystępującego jako podmiotu
spełniającego warunki udziału w postępowaniu oraz ponowne przeliczenie punktów
uzyskanych w tok
u badania ofert (obniżenie ich wartości) nie będzie stanowić naruszenia art.
7 ust. 1 ustawy pzp, gdyż informacje te nie wymagają składania żadnych dodatkowych
wyjaśnień, oświadczeń czy dokumentów.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Izba za uzasadniony
uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego art.24 ust. 1 pkt 12
ustawy z dnia z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wykluczenia Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. oraz odrzucenia oferty PRIMOST
POŁUDNIE Sp. z o.o. pomimo tego, że wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu w zakresie osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy ze
względu na to, iż proponowany kierownik budowy nie legitymuje się doświadczeniem
określonym w rozdziale IV pkt 1 ppkt. 2 lit. c.4 SIWZ, co doprowadziło do dokonania wyboru
jako najkorzystniejszej oferty niespełniającej warunków udziału w postępowania;
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu.
Zgodnie z punktem IV.l.c.4) SIWZ Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu
dotyczący dysponowania osobą kierownika:
,,c.4) dysponuje osobą zdolną do wykonania zamówienia, tj.: kierownikiem budowy, który
posiada uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w
specjalności mostowej, o których mowa w ustawie z dnia lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.
U. 2018 poz. 1202 z późn. zm.) oraz w Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia
29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. 2019 poz. 831) lub odpowiadające im ważne
uprawnienia wydane na podstawie uprzednio
obowiązujących przepisów prawa, lub uznane
przez właściwy organ zgodne z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania
kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U.
2016 r., poz. 65) lub zgodnie z wcześniej obowiązującymi przepisami dotyczącymi
uznawania kwalifikacji oraz przynależy do Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, który w
okresie ostatnich 15 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie pełnił funkcję kierownika budowy/kierownika robót
mostowych na co najmniej trzech zadaniach obejmujących:
budowę, przebudowę lub remont mostu stalowego o całkowitej długości 50 m i konstrukcji
kratowej lub skrzynkowej dźwigarów głównych ze szczególnym uwzględnieniem robót
antykorozyjnych - minimum 2 zadania;
przebudowę lub remont mostu będącego obiektem zabytkowym (wpisanym do rejestru
zabytków) - minimum 1 zadanie,
Przystępujący po wezwaniu Zamawiającego, uzupełnił wykaz osób o zadanie, jakie miał
wykonywać proponowany kierownik (Pan D. Ł.), tj. remont bieżący mostu stalowego w km
3,519 linii nr 613 Żurawica ŻRC – Hurko.
Odwołujący oraz Przystępujący złożyli oświadczenie pochodzące od firmy Aror sp. z o.o. sp.
k.,
w treści którego stwierdzono, że: „W związku z otrzymanym w dniu 20.04.2021 r. pismem
od ROTOMAT sp. z o.o. wraz z załącznikami informuję, iż również po przenalizowaniu
archiwalnych dokumentów dotyczących realizacji w/w zadania Pan D. Ł. został wskazany na
liście pracowników do PNUiK sp. z o.o. zgodnie z tym jak zostało to wskazane w treści pisma
PNUiK sp. z o.o. z dnia 16.01.2021 r. Jednak ostatecznie Pan D.
Ł. nie pełnił funkcji
kierownika robót mostowych na w/w zadaniu na terenie budowy. Tym samym nie
potwierdzamy treści listu referencyjnego wystawionego na wniosek zainteresowanego w
świetle treści dokumentów archiwalnych oraz wyjaśnień złożonych przez PNUiK sp. z o.o.
dotyczących realizacji przedmiotowego zadania w zakresie”.
Z powyższego pisma jednoznacznie wynika, że Pan D. Ł. nie pełnił funkcji kierownika robót
mostowych na w/w zadaniu.
Okoliczność, że Pan D. Ł. nie pełnił funkcji kierownika robót mostowych na w/w zadaniu
została potwierdzona już wcześniej, tj. została wskazana w piśmie złożonym przez
Odwołującego, pochodzącym od firmy Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury
Kolejowej w Krakowie sp. z o.o. W piśmie z 16 marca 2021 roku podmiot ten złożył
oświadczenie, że: Pan D. Ł. został umieszczony na liście pracowników firmy Aror jako
kierownik robót do realizacji remontu bieżącego mostu w km 3,519 linii 613 Żurawica ŻRC –
Hurko w ramach umowy podwykonawczej. Ponadto z treści tego pisma wynika, że: „Z
posiadanych dokumentów (protokoły, operat kolaudacyjny, dokumentacja powykonawcza)
oraz informacji od kierownika budowy, Pan D.
Ł. nie pełnił funkcji kierownika robót.
Pracownik ten nie został zgłoszony do szkolenia BHP oraz do pozyskania zgody na weście
w teren PKP.”
Przystępujący w trakcie rozprawy stwierdził, że nie dysponuje żadnym obiektywnym
dowodem, który potwierdzałby, że Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika robót mostowych na
zadaniu pn.
remont bieżący mostu stalowego w km 3,519 linii nr 613 Żurawica ŻRC – Hurko.
Oznacza to, że Przystępujący nie udowodnił, że spełnia warunek udziału w postępowaniu.
Złożone dowody nie potwierdziły, aby Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika robót mostowych
na zadaniu pn.
remont bieżący mostu stalowego w km 3,519 linii nr 613 Żurawica ŻRC –
Hurko. Zatem nie można uznać, aby Przystępujący wykazał, że proponowana przez
Przystępującego osoba na stanowisko kierownika robót mostowych posiadała pełne
doświadczenie wymagane przez Zamawiającego. Wykonawca nie przedstawił w wykazie
osób (zgodnie z wymaganiami Zamawiającego) trzech zadań potwierdzających wymagania
Zamawiającego, a to z kolei oznacza, że nie wykazał spełnienia warunku udziału w
postępowaniu.
W konsekwencji należało uznać za uzasadniony zarzut naruszenia przez Zamawiającego
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez wybranie oferty złożonej przez Wykonawcę PRIMOST
POŁUDNIE Sp. z o.o. jako oferty najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta Wykonawcy
PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. nie spełnia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy.
Za nieuzasadniony należało uznać zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt
16 i pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy PRIMOST POŁUDNIE
Sp. z o.o., który przynajmniej w wyniku niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd
przedstawiając nieprawdziwe informacje co do doświadczenia osoby wskazanej na
stanowisko kierownika budowy na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu co doprowadziło do dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty
niespełniającej warunków udziału w postępowania.
Zgodnie z artykułem 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo zamówień publicznych z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że
nie podle
ga wykluczeniu, spełnia warunku udziału w postępowaniu.
Zgodnie z artykułem 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień publicznych z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Jak wynika z ustalonego stanu faktycznego, Przystępujący na wezwanie Zamawiającego
złożył referencje pochodzące od firmy Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury
Kolejowej w Krakowie sp. z o.o. z 01 lipca 2020 roku. W treści referencji wskazano jako
kierownika robót mostowych Pana D. Ł.. Wykonawca złożył także dokument – referencje
pochodzące od firmy Aror sp. z o.o. sp. k., w treści których wskazano, że Pan D. Ł. pełnił
funkcję Kierownika Robót Mostowych w ramach zadania „Remont bieżący mostu stalowego
w km 3,519 linii nr 613 Żurawica – Hurko z regulacją sieci trakcyjnej.”
Z uwagi na okoliczność, że Wykonawca dysponował powyższymi dokumentami, trudno jest
przypisać mu lekkomyślność, niedbalstwo przy przedstawieniu informacji, że Pan D. Ł. pełnił
funkcję kierownika robót mostowych. Wykonawca Primost Południe sp. z o.o. działał w
zaufaniu do
treści dokumentów, które przedstawiały podmioty, które uczestniczyły w
realizacji zamówienia i powinny dysponować wiedzą w zakresie kadry, która brała udział w
pracach. Skoro z dokumentów tych wynikało, że Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika robót
mostowych, to W
ykonawca miał pełne prawo uznać, że zawierają dane zgodne z
rzeczywistością i jest uprawniony do tego, aby się nimi posługiwać.
Skoro nie można przypisać Przystępującemu niedbalstwa, rażącego niedbalstwa czy
lekkomyślności, to nie można uznać, że spełnione zostały wszystkie przesłanki artykułu 24
ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Prawo zamówień publicznych. A zatem nie zachodziła podstawa
do wykluczenia Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Również Odwołujący w treści odwołania nie przedstawił tych dowodów i okoliczności, na
które powoływał się już po wniesieniu odwołania i na rozprawie, tj. dowodów pochodzących
od firmy Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z
o.o. oraz od firmy Aror sp. z o.o. sp. k. zawierających jednoznaczne oświadczenia, że Pan D.
Ł. nie pełnił jednak funkcji kierownika robót mostowych na przedstawionym zadaniu. Tego
rodzaju dokumenty uzyskał dopiero, po złożeniu odwołania i po dodatkowym zwróceniu się
do ww. firm o wyjaśnienia.
Nietrafny jest także argument Odwołującego podnoszony w trakcie rozprawy, że działanie
Przystępującego stanowi „recydywę”. Przedmiotem rozstrzygania Izby w postępowaniu o
sygnaturze akt KIO 3411/20 były zupełnie inne okoliczności faktyczne. Ponadto
Przystępujący za pomocą dostępnych mu dowodów wykazywał spełnienie warunków udziału
w postępowaniu. Jak wskazano powyżej, z dokumentów przedstawianych (pochodzących od
podmiotów trzecich) wynikało, że Pan D. Ł. pełnił funkcję kierownika robót mostowych, a
zatem Wykonawca miał wówczas pełne prawo posługiwać się nimi.
W treści pisma procesowego Przystępujący wskazał, że spełnia warunki udziału w
postepowaniu i wniósł o zmianę punktacji w kryterium doświadczenie. Wyjaśnił, że ofercie
Przystępującego może zostać naliczone 10 punktów za podanie 4 zadań spełniających
następujące kryteria-2 obiekty stalowe o całkowitej długości 50 m i konstrukcji kratowej lub
skrzynkowej dźwigarów głównych ze szczególnym uwzględnieniem robót antykorozyjnych i 1
obiekt zabytkowy -
wpisany do rejestru zabytków i 1 obiekt mostowy o dowolnej konstrukcji.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że podnoszona przez Przystępującego okoliczność
wykracza poza zakres zaskarżenia. Nie była ona przedmiotem odwołania. Skoro tak, to Izba
nie tylko nie może orzekać poza zakresem wniesionego odwołania, ale także nie może
uczynić przedmiotem orzekania czynności Zamawiającego, które nie zostały dokonane.
Czynność, o jakiej wspomina Przystępujący w piśmie procesowym (w postaci zamiany
umiejscowienia poszczególnych zadań, zmiany punktacji) nie została dokonana przez
Zamawiającego.
T
o Przystępujący określił, które z zadań zostaną poddane ocenie jako potwierdzenie
spełnienia warunku udziału w postepowaniu, a które ocenie w ramach kryterium oceny ofert.
Skoro Wykonawca wpisał w treści formularza ofertowego dwa zadania, to zadania te były
objęte punktacją w ramach kryterium i nie podlegały ocenie pod kątem spełnienia warunków
udziału w postępowaniu. Zamawiający w sposób rozdzielny potraktował warunki udziału w
postępowaniu i kryteria oceny ofert, stąd nie należy tych obszarów ze sobą łączyć.
Ponadto Zamawiający zgodnie z treścią wyroku Izby o sygnaturze akt KIO 3411/20 wezwał
Wykonawcę Primost Południe sp. z o.o. do potwierdzenia spełnienia warunków udziału w
postępowaniu w tym do złożenia wykazu osób. W wykazie tym Wykonawca Primost Południe
sp. z o.o. nie przedstawił tego zadania, na które obecnie się powołuje. Po wezwaniu
Zamawiającego Wykonawca Primost Południe sp. z o.o. sam wyznaczył zakres, który będzie
poddany ocenie Zamawiającego pod względem spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Niezależnie od powyższego, Zamawiający w trakcie rozprawy z udziałem stron wskazał, że:
nawet gdyby przyjąć twierdzenie Przystępującego, w etapie 2 realizacji mostu w Tczewie
brak jest poświadczenia i referencji, nie realizował tego Przystępujący, a podmiot trzeci,
którego oświadczenia tutaj brak. Nie można zatem swobodnie przełożyć tego zadania tak jak
chce Przystępujący. Przystępujący nie zaprzeczył temu twierdzeniu. Ta okoliczność stoi w
sprzeczności z oświadczeniami Przystępującego, że nie byłyby konieczne dodatkowe
dokumenty.
Zamawiający ma możliwość wyłącznie 1 raz skorzystać z artykułu 26 ust 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych w zakresie wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów.
Oznacza to, że ponowne uzupełnienia dokumentów, czy inne zmiany w tym zakresie nie
mogą być ponownie dokonywane. Zamawiający zatem maksymalnie dwukrotnie mógł
dokonać oceny wykazu osób złożonego przez Przystępującego. W każdym z dwóch
złożonych przez Przystępującego wykazów osób, każdorazowo jedno z zadań nie stanowiło
potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postepowaniu. Wniosek Przystępującego
sprowadza się do dokonania zmiany konfiguracji w wykazie osób i formularza ofertowego.
Nie jest wykluczone, że sprawdzenie kolejnego zadania prowadziłoby dodatkowo do
kolejnego uzupełnienia dokumentów.
Kolejne dokonywanie
wezwania przez Zamawiającego do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających spełnienie warunku udziału w postepowaniu jak również dokonywanie
zmiany
jest nieuprawnione w świetle art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Takie działalnie naruszałoby również zasadę równego traktowania wykonawców w
postępowaniu wyrażoną w art. 7 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art.
557 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 oraz § 5 pkt 2b), § 7 ust. 1 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów
postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania oraz koszty z tytułu
zastępstwa procesowego pełnomocnika Odwołującego.
Izba zasądziła koszty postępowania stosownie do jego wyniku. Odwołanie podlegało
częściowemu uwzględnieniu. Izba przyjęła, iż waga uwzględnionych zarzutów stanowi 1/2,
oddalonych 1/2. W konsekwencj
i Odwołujący i Przystępujący zostali obciążeni kosztami
postępowania w wysokości po 1/2.
Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr
uiszczoną tytułem wpisu od odwołania. Zaliczyła także w poczet kosztów kwotę 3600 zł 00 gr
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, który wnosił o zwrot kosztów
zastępstwa procesowego w kwocie 3.600 zł, przedstawiając spis kosztów. Jednocześnie
Odwołujący wniósł o zwrot kosztów z tytułu dojazdu pełnomocnika na rozprawę w kwocie
3 zł, opłaty skarbowe od udzielonych pełnomocnictw w kwocie 51 zł.
Zgodnie z § 5 pkt 2 lit. b) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 roku w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437), do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego, obejmujące wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, jednak nie
przekraczające łącznie kwoty 3600 złotych. Stosownie do zacytowanego przepisu
rozporządzenia, pełnomocnikowi przysługiwał zwrot kosztów postępowania w kwocie
nieprzekraczającej 3600 złotych.
Dodać należy, że wymienione w § 5 pkt 2 lit. a) koszty stron postępowania obejmujące
koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie i rozprawę, dotyczą kosztów
strony postępowania. Wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika wyszczególnione zostały w
osobnym przepisie rozporządzenia - § 5 pkt 2 lit. b) (zacytowanym powyżej). Na rozprawę
stawili
się wyłącznie pełnomocnicy strony.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………..