Sygn. akt: KIO 756/21
POSTANOWIENIE
z dnia 2 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron i uczestników w dniu 2
kwietnia
2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 8 marca 2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Spie Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku, Eltel Networks
Energetyka S.A. z siedzibą w Olsztynie, Elfeko S.A. z siedzibą w Gdyni w postępowaniu
prowadzonym przez
Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-
Jeziorna
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Victor
Energy sp. z o.o.
z siedzibą w Zabrzu, Elbudbis sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
Elettrodotti Cantamessa & Co.Sp.A.
z siedzibą we Włoszech zgłaszających swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 756/21 po stronie
Odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Spie Elbud Gdańsk
S.A. z siedziba w Gdańsku, Eltel Networks Energetyka S.A. z siedzibą w Olsztynie, Elfeko
S.A. z siedzibą w Gdyni kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero
groszy) stanowiącej 90 % uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 756/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-
Jeziorna
wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Budowa linii 400
kV Kozienice-
Miłosna”, numer 2018/WNP-0328.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do
Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 7 sierpnia 2019 r. pod numerem 2019/S
Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Spie
Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku, Eltel Networks Energetyka S.A. z siedzibą w
Olsztynie, Elfeko S.A. z siedzibą w Gdyni powziął wiadomość o czynnościach
Zamawiającego stanowiących przedmiot odwołania w dniu 26 lutego 2021 r., z którą to datą
Zamawiający przekazał zaproszenie do składania ofert oraz opublikował treść Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ.
Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami SIWZ Odwołujący w dniu 8 marca
2021 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej ustawą Pzp lub p.z.p w zw. z art. 7 p.z.p.
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz
niejasne sformułowanie obowiązków wykonawcy, jakie zobligowany będzie wykonać w
ramach zamówienia, co znacznie utrudnia lub uniemożliwia Odwołującemu dokonanie
rzetelnej wyceny przedmiotu oferty i prowadzi do złożenia przez wykonawców
niepor
ównywalnych ofert, w szczególności poprzez brak wskazania w udostępnionym
wykonawcom SIWZ jednoznacznych i wyczerpujących informacji na temat warunków
technicznych wykonania fundamentów dla 134 stanowisk słupów przelotowych serii EK33 i
Y33, w tym brak przekazania stosownej dokumentacji technicznej wykonania ww.
fundamentów, i poprzestanie jedynie na przyjęciu w SIWZ II punkt 1 - opis przedmiotu
zamówienia (OPZ), ppkt 4 c i d oraz w art. 4.4 umowy (IPU), iż Zamawiający dostarczy
wykonawcy projekt budowlany nowej linii 400 kV Kozienice -
Miłosna wraz z pozwoleniem na
budowę oraz pozwoleniem na rozbiórkę istniejącej linii 400 kV Kozienice - Miłosna oraz
projekt wykonawczy fundamentów dla 134 stanowisk słupów przelotowych serii EK33 i Y33,
które to dokumenty będą wiążące dla wykonawcy, w terminie do 6 miesięcy po podpisaniu
Umowy (a nie wraz z SIWZ).
naruszenie art. 5 k.c i art. 353
k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 p.z.p. i art. 139 p.z.p.
oraz art. 29 p.z.p.
poprzez ukształtowanie IPU w sposób sprzeczny z zasadami współżycia
społecznego i naturą stosunku umownego, który w wyniku udzielenia zamówienia miałby
zostać nawiązany, w związku z obarczaniem wykonawcy ryzykami, których nie można
przewidzieć oraz skalkulować na etapie składania oferty, w tym wobec nieprecyzyjnego i
niejednoznacznego opisania przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego, w szczególności
poprzez:
oczekiwanie złożenia przez wykonawcę w art. 1.4.1 IPU oświadczenia, iż po
przeanalizowaniu SIWZ uznaje, iż dokumentacja ta jest przydatna dla realizacji umowy oraz
zgodna z celami wyznaczonymi umową, w szczególności, że wykonawcy jest znany opis
przedmiotu zamówienia oraz wymagania techniczne Zamawiającego, które to oświadczenie,
nawet ze względu na braki dokumentacji będące przedmiotem zarzutu oznaczonego
numerem 1 i wątpliwości dotyczące zakresu przedmiotu zamówienia opisane w ramach
zarzutu niniejszego nakłada na wykonawców niemożliwe do skalkulowania ryzyka i tym
samym uniemożliwia lub znacząco utrudnia złożenie oferty w Postępowaniu,
oczekiwania złożenia przez wykonawcę w art. 1.4.6 IPU oświadczenia, iż
skalkulował ryzyka, które mogą wystąpić przy realizacji umowy i uwzględnił je w oferowanej
cenie, w szczególności uwzględniając szacunkowy charakter danych przekazanych przez
Zamawiającego, a zatem oczekiwania skalkulowania oferty pomimo, co sam Zamawiający w
art. 1.4.6 IPU przyznaje, braku pełnych danych niezbędnych dla kalkulacji oferty (i mając na
uwadze kwestie będące przedmiotem zarzutu oznaczonego numerem 1), a tym samym
przerzucając na wykonawców ryzyka, których nie są w stanie przewidzieć i skalkulować na
etapie składania oferty, a których Zamawiający nie zamierza wykonawcom
zrekompensować,
wskazanie w art. 2.1 IPU, że wykonawca w ramach wynagrodzenia
ryczałtowego powinien dokonać „wszelkich innych czynności i zrealizować wszelkie
zobowiązania niezbędne dla osiągnięcia powyższego rezultatu, również te, których potrzeba
ujawni się w trakcie realizacji Zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w Umowie, w
tym w Załączniku nr 1, nawet jeżeli nie przewidziano ich wprost w Umowie lub jej
Załącznikach, a których wykonanie jest konieczne dla osiągnięcia celu Umowy”, tym samym
oczekując, że w ramach ryczałtowego wynagrodzenia wykonawca wykona także czynności,
które nie są znane i możliwe do skalkulowania przez wykonawcę na etapie sporządzania
oferty, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami prawa umów i p.z.p. i wskazuje, że
przedmiot zamówienia nie został przez Zamawiającego wyczerpująco opisany,
wprowadzeniu w pkt. 8.d Załącznika nr 5 do PFU obowiązku wykonawcy w
przypadku ujawnienia wady po zamontowaniu (dostarczanych przez Zamawiającego)
przewodów na słupie (w okresie udzielonej gwarancji przez wykonawcę) demontażu
przewodów i jego ponownego montażu po usunięciu wady bez wynagrodzenia za te
czynności, jakkolwiek przewody dostarczane są przez Zamawiającego i ich dostawa nie jest
przedmiotem umowy realizowanym przez wykonawcę;
obciążenie w punkcie 1.1 .h) SIWZ II - „Opis Ogólny Przedmiotu Zamówienia”
wykonawców wszelkimi kosztami związanymi z decyzjami/uzgodnieniami/warunkami/tytułami
prawnymi dostarczonymi przez Zamawiającego, bez jednoczesnego przekazania tych
dokumentów wykonawcy, co w konsekwencji powoduje po jego stronie niepewność co do
wielkości potencjalnych kosztów i w konsekwencji niemożność rzetelnego skalkulowania
oferty;
obciążenie Wykonawcy w punkcie 3,30 IPU kosztami ochrony fizycznej
wystawionej przez Zamawiającego, które leżą po jego stronie, a które dodatkowo nie są
znane na obecnym etapie, co skutkuje niemożliwością skalkulowania oferty;
IM. W oparciu o tak przedstawione zarzuty, wnoszę o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu dokonania następujących czynności:
przekazanie pełnych informacji (dokumentacji technicznych) na temat
warunków technicznych wykonania fundamentów dla 134 stanowisk słupów przelotowych
serii EK33 i Y33 oraz umożliwienie wykonawcy uzyskania dodatkowego wyłączenia na
potrzeby prac związanych z realizacją zamówienia,
wykreślenie art. 1.4.1 IPU,
wykreślenie art. 1.4.6 IPU,
wykr
eślenie w art. 2.1 IPU fragmentu „a także dokonać wszelkich innych
czynności i zrealizować wszelkie zobowiązania niezbędne dla osiągnięcia powyższego
rezultatu, również te, których potrzeba ujawni się w trakcie realizacji Zamówienia zgodnie z
wymaganiami o
kreślonymi w Umowie, w tym w Załączniku nr 1, nawet jeżeli nie
przewidziano ich wprost w Umowie lub jej Załącznikach, a których wykonanie jest konieczne
dla osiągnięcia celu Umowy’,
zapłaty wykonawcy wynagrodzenia (odzwierciedlającego co najmniej
poniesion
e koszty) demontażu przewodów (dostarczanych przez Zamawiającego) i ich
ponownego montażu w przypadku ujawnienia wady przewodów po ich zamontowaniu,
wykreślenie art. 3.30 IPU albo szczegółowe doprecyzowanie zasad i zakresu
zapewniania ochrony fizycznej prz
ez Zamawiającego.
Izba zważyła, co następuje.
W dniu 31 marca
2021r. przed wyznaczoną rozprawą, do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Uwzględniając powyższe Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 1 w związku z
art.520 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019
r., poz. 2019 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze
w niniejszej sprawie umorzyć.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
Izba postanowiła zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem
rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin
rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego -
odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej
90% jego wartości.
Wobec powyższego, na podstawie art.553 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku w oparciu o przepis
art.575 i 576 ustawy Pzp w związku z przepisem § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący…………………….