Sygn. akt: KIO 751/21
POSTANOWIENIE
z dnia 30 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 lutego 2021
r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 lutego 2021 r. przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „FART BIS” z siedzibą w Kielcach w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gmina Daleszyce
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „FART BIS” z siedzibą w Kielcach
poniesionej z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 ze
zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 751/21
Uzasadnienie
Zamawiający: Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Białołęka ul. Modlińska 197, 03-122
Warszawa prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn.: „Zaprojektowanie i budowa obiektu Tężnia solankowa-
reaktywacj
a. ”
Odwołujący: OSKARBUD A. S. ul. Ks. Kordeckiego 11, 05-230 Kobyłka, wniósł odwołanie
na czynności Zamawiającego w toku postępowania i zarzucił, że Zamawiający naruszył
przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, a w szczególności:
1) art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Pzp
przez unieważnienie postępowania z
uwagi na wadę postępowania zamówienia, podczas gdy w postępowaniu nie mamy do
czynienia z wadą,
W związku z powyższymi zarzutami wnosi o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiaj
ącemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego,
wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej
Uzasadniając zarzuty i żądanie odwołujący wskazał, że Zamawiający 3.03.2021 r.
poinformował o unieważnieniu postępowania wskazując, iż powodem unieważnienia
postępowania jest w zasadzie brak zabezpieczenia środków na realizację zamówienia.
Zamawiający wskazał, iż w wyniku przedłużającej się procedury przetargowej nie ma
możliwości wykonania zamówienia w terminie wskazanym we wzorze umowy przy
jednoczesnym zachowaniu daty końcowej oraz terminu ostatecznego wydatkowania środków
budżetowych. Zamawiający wskazał także, że nie ma możliwości przesunięcia środków na
kolejny rok budżetowy, aby zapewnić finansowanie inwestycji w terminie 11 miesięcy od dnia
podpisania umowy.
Z uwagi na fakt, iż unieważnienie postępowania jest decyzją Zamawiającego, to na nim
spoczywa obowiązek udowodnienia zaistnienia przesłanki, na którą się powołuje. Sam
Zamawiający wskazał, że termin realizacji zamówienia został wyznaczony na termin 11 m-cy
od dnia podpisania umowy. A zatem możliwe jest zrealizowanie umowy. Data realizacji
umowy nie jest datą sztywną, ale datą określoną w miesiącach od konkretnego zdarzenia
(11 m-
cy), stąd nie można mówić tutaj o jakiejkolwiek wadzie. W świetle przepisów prawa
zamówień publicznych możliwe jest zawarcie umowy w przedmiotowym postępowaniu.
Zresztą potwierdza to nawet sam Zamawiający w swoim uzasadnieniu unieważnienia, gdyż
nie jest w stanie na
wet podać konkretnej normy prawnej ustawy pzp, która skutkowałaby
wadą o udzielenie zamówienia, a wskazuje jako wadę brak możliwości przesunięcia środków
z uwagi na przedłużającą się procedurę przetargową. Podana przez Zamawiającego w jego
mniemaniu „wada” nie skutkuje niemożliwością zawarcia umowy, wręcz przeciwnie umowę
taką można jak najbardziej zawrzeć, szczególnie w świetle obowiązujących norm prawnych.
W przedmiotowym postępowaniu nie było żadnych odwołań, ani okoliczności niezależnych
od Zamawiającego, stąd czas trwania procedury przetargowej był tylko i wyłącznie zależny
od Zamawiającego jako gospodarza tego postępowania.
Z
amawiający w piśmie z dnia 29 marca 2021 r. doręczonym dnia 30 marca 2021 r.
oświadczył, że zgodnie z art. 186 ustawy pzp z 29 stycznia 2004 r., uznaje w całości za
zasadne zarzuty przedstawione przez odwołującego. Jednocześnie poinformował, że
dokonuje unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu ustaliła, że wobec uwzględnienia
przez zamawiającego zarzutów odwołania postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 522 ust. 1 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
575 ustawy
Pzp wskazanej powyżej oraz § 9 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z których wynika, że jeżeli zamawiający
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu przed rozpoczęciem rozprawy,
koszty postępowania znosi się wzajemnie.
Przewodniczący: ……………………..