Sygn. akt: KIO 746/21
POSTANOWIENIE
z dnia 18 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron w dniu 18 marca 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
8 marca 2021 r.
przez odwołującego: SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie (ul. Bronisława
Czecha 49/51, 04-
555 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie (ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin),
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie (ul. Bronisława Czecha 49/51, 04-555
Warszawa) kwoty 15.000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..………………….
Sygn. akt KIO 746/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 8 marca 2021 r. przez wykonawcę: SIMPLE S.A. z
siedzibą w Warszawie (ul. Bronisława Czecha 49/51, 04-555 Warszawa (Odwołujący) w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Zamawiającego: Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie (ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin) w
przedmiocie zamówienia publicznego na: „Zakup i wdrożenie zintegrowanego systemu
informatycznego dostosowanego do potrzeb Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie wraz z
utrzymaniem, rozwojem i gwarancją”. Numer referencyjny: EZ-p/PNO/p-214/12/2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 24 grudnia 2020 r.
pod Nr: 2020/S 251-630443.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie w szczególności następujących
przepisów: (…) art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 5 i 353(1) KC w związku z art. 647
KC w zw. z ar
t. 654 KC poprzez wprowadzenie do wzoru umowy (załącznik nr 2 do SWZ -
projekt umowy, dalej również jako „Umowa") postanowienia uzależniającego dokonanie
odbioru i (w konsekwencji) wypłatę należnego wynagrodzenia od usunięcia nieistotnych wad
(usterek) zid
entyfikowanych w ramach odbioru częściowego i/lub końcowego, co godzi w
istotę i naturę umowy o roboty budowlane, stanowiąc wyraz uchylania się przez
Zamawiającego od podstawowych obowiązków nałożonych na inwestora, będąc
jednocześnie postanowieniem niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym bezwzględnie
obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia
praw podmiotowych wykonawców”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany treści SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu niniejszego odwołania.
Wykonawca wskazał, że „W wyniku naruszenia przez Zamawiającego wskazanych
przepisów ustawy Pzp interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku,
ponieważ Odwołujący jest wykonawcą zainteresowanym pozyskaniem przedmiotowego
zamówienia i może ponieść szkodę na skutek naruszeń, których dopuścił się Zamawiający.
Szkoda ta polega na wyłączeniu możliwości pozyskania zamówienia, a w konsekwencji
osiągnięcia zysku w związku z jego realizacją. Powyższe dowodzi naruszenia interesu w
uzyskaniu zamówienia, co czyni zadość wymaganiom określonym w art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp do wniesienia niniejszego odwołania”.
Zamawiający w piśmie z dnia 9 marca 2021 r. w odpowiedzi na odwołanie.
oświadczył, że uwzględnił w całości zarzuty odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 8 marca 2021 r. przez Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie. W
tym piśmie podał, że: (…) działając na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.), zwanej
dalej „Ustawą PZP”, informuje o uwzględnieniu zarzutów odwołania wniesionego w
niniejszym postępowaniu w dniu 08.03.2021 r. przez Odwołującego tj. Budimex S.A. z
siedzibą w Warszawie. Uwzględnienie zarzutów następuje w całości tj. Zamawiający
uwzględnia zarzut naruszenia art. 8 ust. 1 Ustawy PZP w związku z art. 5 i art. 3531 ustawy
z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (zwany dalej „KC”) w związku z art. 647 KC w zw.
z art. 654 KC związany z określonymi w § 6 ust. 6.4. projektu umowy (załącznik nr 2 do
SWZ) zasadami dokonywania odbiorów w ten sposób, że dokona zmiany ww. postanowienia
umo
wnego poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„6.4. W przypadku stwierdzenia Wad Limitujących Zamawiający może odmówić
podpisania Protokołu Odbioru. W przypadku stwierdzenia wad innych niż Wady Limitujące,
Zamawiający będzie zobowiązany do podpisania Protokołu Odbioru – w tym przypadku
Protokół Odbioru będzie zawierał zestawienie stwierdzonych wad innych niż Wady
Limitujące wraz z terminami ich usunięcia przez Wykonawcę, do usunięcia których
Wykonawca jest zobowiązany”.
W związku z powyższym, Zamawiający - wskazując na art. 522 ust. 1 Ustawy PZP
oraz fakt, że do postępowania po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca -
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
Odwołujący w piśmie z dnia 18 marca 2021 r. oświadczył, „Działając w imieniu
Odwołującego, odpis pełnomocnictwa w aktach sprawy, oświadczam, że cofam odwołanie w
sprawie KIO 746/21 i wnoszę o umorzenie postępowania odwoławczego”.
Izba
ustaliła,
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.) [dalej: ustawa Pwu),
do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004
r. (dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019
ze zm.) (dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 8 marca 2021 r. Izba zatem
wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu odwoławczym
przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r., a mianowicie art. 522 ust.1 tej ustawy.
W przedmiotowej sprawie do dnia 12 marca
2021 r., w którym upływał termin na
zgłoszenie przystąpień, takiego przystąpienia do postępowania odwoławczego, w
szczególności po stronie zamawiającego, nie zgłosił żaden z wykonawców. Informacja o
wniesionym odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia została
zamieszczona na Platformie Zakupowej pod adresem https://uplublin.eb2b.co.pl w dniu 9
marca 2020 r.
W niniejszej sprawie tak jak wskazano
zostały złożone dwa oświadczenia. Pierwsze
złożone przez Zamawiającego z dnia 9 marca 2021 r., w którym ten odnosząc się do
zarzutów odwołania z dnia 8 marca 2020 r. stwierdził ich uwzględnienie oraz poinformował
wykonawców o dokonanych zmianach wnioskowanych w odwołaniu zamieszczając zmiany
na Platformie Zakupowej pod adresem https://uplublin.eb2b.co.pl. Drugie z kolei
oświadczenie, w którym wykonawca cofa odwołanie, wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
odwoławczej w dniu 18 marca 2021 r..
Izba w stanie faktycznym t
ej sprawy postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze
na podstawie art. 522 ust. 3 n_ustawy Pzp.
Zdaniem Izby w niniejszej sprawie należało zastosować odpowiednio wskazany art.
522 ust. 3 n_ustawy Pzp, w myśl którego: „3. W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.”
Orzekając zatem o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba
Odwoławcza także miała na uwadze § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437) zgodnie z którym koszty stron znosi się wzajemnie
oraz Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tyt
ułem wpisu w całości.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..