Sygn. akt: KIO 713/21
Wyrok
z dnia 7 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpatrzeniu na rozprawie w dniu 4 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 marca 2021 r. przez wykonawcę ELPLAST+
Sp. z o.o., ul. Niepodległości 8, 44-336 Jastrzębie-Zdrój w postępowaniu prowadzonym
przez
Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A., ul. Strzelców Bytomskich 207, 41-914
Bytom
przy udziale wykonawcy PLASTPIPE Sp. z o. o. Sp. k., ul. Chodzieska 31, 64-700
Czarnków zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie.
kosztami postępowania obciąża wykonawcę ELPLAST+ Sp. z o.o., ul.
Niepodległości 8, 44-336 Jastrzębie-Zdrój i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 580 ust. 1
i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 713/21
Uzasadnienie
Zamawiający: Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego z zastosowaniem aukcji internetowej postępowanie o udzielenie
zamówienia o wartości zamówienia powyżej kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust.
8 pzp., którego przedmiotem jest „Dostawa rur dla Spółki
Restrukturyzacji Kopalń S.A. Oddział KWK „Centrum”: Część I: Dostawa rur z tworzywa
sztucznego o średnicy wewnętrznej minimum 310 mm PN20 w ramach zadania: Budowa
pompowni głębinowej pomocniczej poniżej poz.774 m w szybie „Budryk”, Część II: Dostawa
rur stalowych DN350 z wykładką z tworzywa sztucznego w ramach zadania: Dostawa i
zabudowa rur w szybie „Staszic”. Część III: Dostawa rur stalowych DNI 00 w ramach
zadania: Remont rurociągu przeciwpożarowego na poziomie 250 mm i 774 mm”. Ogłoszono
w Dzienniku Urzędowym UE:2020/S-234-576961.
Odwołujący: ELPLAST+ sp. z o.o. ul. Niepodległości 8, 44-336 Jastrzębie-Zdrój wniósł dnia
8 marca 2021 r.
odwołanie wobec:
niezgodnej z przepisami prawa czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu
oferty Odwołującego
zaniechania czynności odrzucenia oferty Wykonawcy Plastpipe sp. z o. o. s. k.
Zamawiający naruszył następujące przepisy:
art. 89 ust.1 pkt.
2 w zw. z art.90 ust.3 pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego na
tej podstawie, iż treść ofert Odwołującego nie odpowiada treści siwz, a na wezwanie
Odwołujący nie udzielił wyczerpujących wyjaśnień, iż zaoferowany asortyment rur spełnia
wymagania, gdy w rzeczywistości treść oferty Odwołującego odpowiada treści siwz, a
złożone wyjaśnienia potwierdzają, iż zaoferowany asortyment rur spełnia wymagania;
art. 25 ust. 1 pkt 2
i ust. 2 pzp w z w. z § 13 ust.1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju
z 26 lipca 2010
r. w sprawie dokumentów /…/ w zw. z art. 26 ust. 3 i 4 pzp przez błędne
uznanie, iż przedłożone wraz z ofertą, jak i na wezwanie Zamawiającego wyjaśnienia i
dokumenty nie potwierdzają, iż zaoferowany asortyment rur spełnia wymagania
Zamawiającego, gdy tymczasem wyjaśnienia i sprawozdanie z badań nr GT/1-2/2011/2020
w zakresie ścieralności, jak również wyjaśnienia, i sprawozdanie z badań 209/11/SM2 w
zakresie toksykologiczności potwierdzają, iż zaoferowane rury spełniają wymagania
Zamawiającego
art. 89 ust.1 pkt 2 pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Plastpipe sp.
z o.o. s.
k. mimo, iż jej treść nie odpowiada treści siwz przy jednoczesnym braku możliwości
sanowania tych wad w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
art. 25 ust. 1 pkt
2 i ust. 2 pzp w z w. z § 13 ust. 1 rozp. MR w sprawie dokumentów
/…/ przez błędne uznanie, iż przedłożony przez Wykonawcę Plastpipe dokument
Sprawozdanie z badań nr GT/161/2020 w zakresie odporności na ścieranie oraz
Sprawozdani
e nr LT/175.1/2018 w zakresie antyelektrostatyczności, potwierdza spełnianie
przez zaoferowane rury Wykonawcy Plastpipe warunków określonych w SIWZ, gdy
tymczasem zawierają wewnętrzne sprzeczności i błędy świadczące o ich wadliwości;
art. 7 ust. 1 pzp pr
zez przeprowadzenie postępowania z naruszeniem zasad;
oraz inne przepisy wymienione lub wynikające z uzasadnienia niniejszego odwołania.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
—
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności oceny ofert
—
powtórzenie przez Zamawiającego czynności badania i oceny ofert
—
w wyniku powtórzonych czynności badania i oceny ofert:
a)
uznania, iż treść oferty Odwołującego odpowiada treści siwz,
b)
odrzucenia
ofert Wykonawców:
CARBOSPEC M. J. sp. j. i PLASTON-P sp. z o.o.
na tych samych podstawach i argumentach, które, zostały wskazane przez w Zawiadomieniu
z 24 lutego 2021 r. tj. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 90 ust. 3 pzp
c)
odrzucenia przez Zamawiającego oferty Wykonawcy Plastpipe, ponieważ treść jego
oferty nie odpo
wiada treści siwz tj. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt.2 w zw. z art.90 ust.3 pzp
—
wezwanie
Odwołującego
do
przedłożenia
oświadczeń
i
dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w Postępowaniu oraz brak podstaw
wykluczenia.
Prawidłowa ocena oferty Odwołującego umożliwia mu w aukcji elektronicznej i wybór oferty
jako najkorzystniejsze.
Odwołujący powziął informację o podstawie do wniesienia odwołania 24 lutego 2021 r., w
którym zapoznał się z treścią Zawiadomienia o odrzuceniu ofert (SRK/ N7.f 6 / 0/21 /BS).
U
zasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje.
stycznia 2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień/uzupełnienia
oferty, które Odwołujący przedłożył w dniu 27 stycznia 2021 r.
21 lutego 2021 r. Zamawiaj
ący przekazał Zawiadomienie o odrzuceniu ofert, z którego
wynikało, iż w zakresie Części I Postępowania oferty: ELPLAST+ sp. z o.o., CARBOSPEC
M.J. sp. j. i PLASTON-
P sp. z o.o. zostały odrzucone.
Odnośnie oferty Odwołującego, Zamawiający wskazał w pkt. 1 zawiadomienia, iż
przedłożone na potrzeby wykazania wymagań SIWZ w zakresie odporności na ścieranie
Sprawozdanie z badań nr GT/1-2/2011/2020 dotyczy badania odporności na ścieranie dla
dostarczonej próbki rur z tworzywa polimerowego i na podstawie przedstawionego materiału,
z którego została wykonana próbka rury niemożliwym jest stwierdzenie, że jest to badanie
dl
a rury oferowanej przez Wykonawcę (rura polietylenowa opancerzona PE-NP.-AS typu PE-
GG),
a tym samym nie został spełniony warunek z SIWZ, że badanie ma dotyczyć typy rur
oferowanych.
W pkt. 2 Zawiadomienia, Zamawiający natomiast wskazał, iż przedłożone na wezwanie do
uzupełnienie ofert w zakresie opinii toksykologicznej Sprawozdanie z badań nr 209/11/SM2
badanie polietylenowej rury typu PE-NP-AS nie dotyczy typu rur: PE-GG oferowanych przez
Wykonawcę i tym samym oferta nie spełnia wymagań Zamawiającego.
Z czynnością polegającą na odrzuceniu oferty Odwołującego/ELPLAST+ sp. z o.o.(1), jak
również zaniechaniu odrzucenia oferty Plastpipe sp. z o.o. sp.k, (2) nie sposób się zgodzić.
Ad (1) Odrzucenie oferty Odwołującego
1. Odporność na ścieranie
Zamawiający w części 6 pkt. 5 ppkt.4 SIWZ wskazał, jakie dokumenty/oświadczenia należy
dołączyć do oferty w zakresie Części I odnośnie odporności na ścieranie tj. kopię dokumentu
potwierdzającego spełnianie wymagań dotyczących odporności na ścieranie dla tworzywa
sztucznego, z którego wykonane są rury zgodnie z normą PN-EN 295- 3:2012 - odporność
na ścieranie wraz z wynikami badań odporności na ścieranie (po 400 tys. cykli ścieralności
nie większą jak dla polietylenu tj. nie więcej jak 0,5 mm) potwierdzone przez certyfikowaną
jednostkę badawczą i dotyczące oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury
oferowanej przez Wykonawcę).
W celu wykazania
powyższego wymagania SIWZ, Odwołujący złożył Sprawozdanie z badań
m GT./1-
2/2011 /2020 z 2011 r. wykonane przez Sieć Badawczą Łukasiewicz Instytut
Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników z Torunia, w zakresie odporności na
ścieranie oferowanych rur.
Następnie, na wezwanie Zamawiającego z 25 stycznia 2021 r. do wyjaśnienia/uzupełnienia
oferty w powyżej wskazanym zakresie tj. ustosunkowania się do twierdzenia
Zamawiającego, iż na podstawie przedstawionego w Sprawozdaniu z badań nr GT/1-
2/2011/2020 opisu mate
riału, z którego została wykonana próbka rury, niemożliwe jest
stwierdzenie,
że jest to badanie dla typu oferowanego przez Wykonawcę (rura polietylenowa
opancerzona PE-NP.-AS typu PE-
GG), Odwołujący wyjaśnił, iż badanie odporności na
ścieranie ujęte w ww. Sprawozdaniu dotyczy rur z tworzywa sztucznego (tworzywa
polimerowego) tj. polietylenu, z którego wykonane są rury opancerzone. PE-NP.-AS typu PE-
GG. Natomiast użycie w Sprawozdaniu różnych nazw (tworzywo sztuczne, tworzywo
polimerowe) dotyczy tego samego
tworzywa sztucznego, z którego wykonane są oferowane
rury typu PE-GG tj. polietylenu.
Pomimo wyjaśnienia kwestii odporności na ścieranie oferowanych rur i złożenia
dokumentacji w tym zakresie, Zamawiający wskazał w pkt. 1 Zawiadomienia o odrzuceniu
oferty,
iż na podstawie przedstawionego opisu badań niemożliwym jest stwierdzenie, że jest
to badanie dla typu rury oferowanej (rura polietylenowa opancerzona PE-NP.-AS typu PE-
GG),
a tym samym nie został spełniony warunek, że badanie ma dotyczyć typu rur
oferowanych.
T
wierdzenie Zamawiającego nie znajduje uzasadnienia w kontekście treści oferty i złożonych
wyjaśnień z dnia 27 stycznia 2021 r.
Odwołujący zaoferował rurę opancerzoną PE-NP-AS typu PE-GG - jest to rura wykonana z
polietylenu (symbol polietylenu to PE), niepalna (symbol NP), antystatyczna (symbol AS),
czyli spełniająca wszystkie wymagania Zamawiającego opisane w SIWZ. Oznaczenie PE-
GG jest nazwą handlową rury polietylenowej stosowaną przez Odwołującego celem
oznaczenia rur przeznaczonych
dla górnictwa i jest stosowane w celach porządkowych,
marketingowych i nie ma
wpływu na konstrukcję i właściwości rur opancerzonych będących
przedmiotem oferty Od
wołującego czyli polietylenowych rur PE-NP-AS.
Przedłożone Sprawozdanie nr GT/1-2/2011/2020 dotyczące badań próbki rur z tworzywa
polimerowego
było wykonane na próbce z polietylenu, z którego są wykonane zaoferowane
przez
Odwołującego rury, co Odwołujący jednoznacznie wyjaśnił w piśmie z 27 stycznia
2021 r. na wezwanie Zamawiającego z 24 stycznia 2021 r. Użyte w Sprawozdaniu
sformułowanie „polimer” oznacza jednoznacznie polietylen i jest jego synonimem, co też w
branży przetwórców rur polietylenowych jest powszechnie znane. Wiedza w tym temacie
powinna być znana Zamawiającemu, który od lat zamawia tego typu rury.
Sposoby oznaczania przedmiotu badań leżą w gestii instytutu wykonującego badania i nie
zawsze zawierają wszystkie elementy nazwy/oznaczenia przedkładanych do badania rur.
N
azewnictwo rur zmienia się wraz ze zmianą strategii sprzedażowej biznesowej producenta
ale nie ma wpływu na właściwości i materiał, z którego są wykonywane rury. Dlatego wyniki
badań należy odczytywać w kontekście wyjaśnień Odwołującego, które jednoznacznie
potwierdzały, iż zaoferowane rury były przedmiotem badań na ścieralność, a wyniki badań
złożono w formie Sprawozdania nr GT/1-2/2011/2020.
2. Nietoksyczność
Zamawiający w części 6 pkt. 5 SIWZ wskazał również jakie dokumenty/oświadczenia należy
dołączyć do oferty w zakresie Części I odnośnie antytoksyczność. Zgodnie z ppkt. 2a
Zamawiający wymagał oświadczenia producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela
potwierdzające, że oferowany wyrób spełnia wymagania w zakresie: ,,a) przeznaczenia
przedmiotu zamówienia do zabudowy w wyrobiskach górniczych i przeznaczony do
stosowania w podziemn
ych zakładach górniczych wydobywających kopaliny podstawowe i
pospolite z wyjątkiem gazu i ropy w polach nie metanowych x metanowych w wyrobiskach
zaliczanych do stopnia „a”, „b” lub „c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz klasy „A” lub
„B” niebezpieczeństwa wybuchu pyłu węglowego, do budowy rurociągów transportujących
wodę
kopalnianą,
sprężone
powietrze
oraz
wymagań
trudnopalności
i
antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Energii z
23 listopada 2016 r. w sprawie sz
czegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu
podziemnych zakładów górniczych oraz w przynależnych załącznikach. Ponadto
Zamawiający wskazał, iż kopie dokumentów potwierdzających wyniki badań stwierdzających
spełnienie wymagań dotyczących trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz
nietoksyczności wraz z opinią toksykologiczną winny być potwierdzone przez certyfikowaną
jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury
oferowanej przez
Wykonawcę, w tym dla materiału z jakiego została wykonana wewnętrzna i
zewnętrzna strona rury).
Odwołujący przedłożył w powyższym zakresie Certyfikat nr B/2525/III/2020 uprawniający do
oznaczenia wyrobu znakiem bezpieczeństwa wydany 18 grudnia 2020 r. przez Główny
Instytut Górnictwa dla oferowanych rur PE-NP-AS typu PE-GG wraz z wykazem sprawozdań
z badań przeprowadzonych w ramach kolejnej (trzeciej kontynuacji przedłużenia terminu
ważności certyfikatu) certyfikacji. W nawiązaniu do ww. Certyfikatu, Odwołujący złożył
pozyskane od GIG
Górnictwa wyjaśnienia z 13 stycznia 2016 r., z których wynika, iż
występujący w Certyfikatach zapis dotyczący stosowania wyrobu w podziemnych
wyrobiskach zakładów górniczych odnosi się „do możliwości stosowania przedmiotowego
wyrobu we wszystkich podziemnych wyr
obiskach polskich kopalń w warunkach
występujących tam zagrożeń, w tym w pomieszczeniach i wyrobiskach zaliczonych do
stopnia „a”, „b” i „c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz klasy „A” lub „B” zagrożenia
wybuchem pyłu węglowego”. GIG wskazał również w piśmie, że kwestia dotycząca
spełnienia przez wyrób wymagań w zakresie trudnopalności, antyelektrostatyczności i
nietoks
yczności uwzględniona jest w jego Certyfikatach poprzez przytoczenie ustawy „Prawo
geologiczne i górnicze” wraz z aktami prawnymi wydanymi z delegacji ustawy, czyli
Rozporządzeniem Ministra Energii z 23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych
wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych (Dz.U. 2017
poz. 1118), które zawiera odpowiedni zapis w § 28.2. „W wyrobiskach górniczych stosuje się
materiały, substancje chemiczne i ich mieszaniny oraz wyroby z tworzyw sztucznych
spełniające wymagania trudnopalności, antyelektrostatyczności, nietoksyczności.”
Następnie, na wezwanie Zamawiającego z 25 stycznia 2021 r. do wyjaśnienia/uzupełnienia
oferty w powyżej wskazanym zakresie tj. przedłożenia opinii toksykologicznej dotyczącej
oferowanego przedmiotu zamówienia, Odwołujący wyjaśnił, iż oferowana rura spełnia
wymagania nietoksyczności, co jest potwierdzone Certyfikatem nr 0/2525/111/2020
uprawniającym do oznaczenia wyrobu znakiem bezpieczeństwa oraz pismem GIG z 13
stycznia 2016 r. a ponadto dołączył dodatkową opinię w formie Sprawozdania z badań nr
209/11/SM2 z dnia 15 września 2011 r. w zakresie nietoksyczności rur polietylenowych,
niepalnych, antystatycznych PE-NP-
AS i wskazał jednocześnie, iż Sprawozdanie to dotyczy
rur, które są przedmiotem oferty.
Pomimo kompleksowego i wyczerpującego wyjaśnienia i udokumentowania wymagań w
zakresie antytoksyczności oferowanego przedmiotu zamówienia, Zamawiający wskazał w
pkt.2 Zawiadomienia o odrzuceniu
oferty z dnia 24 lutego 2021 r., iż Sprawozdanie z badań
nr 209/11/SM2 nie dotyczy rury PE-
GG i tym samym oferta nie spełnia wymagań.
W związku z powyższym badanie nietoksyczności rury PE-NP-AS załączone do oferty w
formie Sprawozdania z badań nr 209/11/SM2 dotyczy rury wykonanej z tego samego
materiału co zaoferowana rura opancerzona PE-NP-AS typu PE-GG.
N
ajistotniejszym
dokumentem
przedmiotowym
w
Postępowaniu
jest
Certyfikat
Bezpieczeństwa, który potwierdza spełnienie przez zaoferowane rury właściwości
trudnopalności, antyelektrostatyczności i nietoksyczności. Jest to dokument wydawany przez
Jednostkę Certyfikującą znającą specyfikę warunków pracy zakładów wydobywczych oraz
podstawowe par
ametry rur (np. wymiary, ciśnienie nominalne, medium przesyłane,
temperatura medium). Znajomość realiów określona została w kryteriach jakie instalacje rur z
tworzyw sztucznych powinny spełniać. Każdy z producentów, aby uzyskać certyfikat musi
spełnić powyższe kryteria i na tej podstawie uzyskuje certyfikat, który jest poświadczeniem
odpowiednej jakości produktu. Powyższe ma ścisły związek z Rozporządzeniem Ministra
Energii z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących
prowadzenia
ruchu podziemnych zakładów górniczych (Dz.U. 2017 poz. 1118) wraz z
późniejszymi zmianami, ze szczególnym uwzględnieniem § 28.2 Rozporządzenia tj. W
w
yrobiskach górniczych stosuje są materiały, substancje chemiczne i ich mieszaniny oraz
wyroby
z
tworzyw
sz
tucznych
spełniające
wymagania
trudnopalności,
antyelektr
ostatyczności, nietoksyczności.
Powyższe wymagania to te, jakie powinny spełniać wyroby z tworzyw sztucznych stosowane
w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych w polach nie metanowych i metanowych
w wyrobiskach zaliczanych do stopnia "a
”, "b" lub "c” niebezpieczeństwa wybuchu metanu
oraz wyrobiskach o klasie "A"
lub ,”B” niebezpieczeństwa wybuchu pyłu węglowego i zostały
one potwierdzone przedłożonym wraz z ofertą Certyfikatem nr B/2525/III/2020.
Rury z polietylenu do stosowania w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych jako
pierwszy na polskim rynku wprowadził Odwołujący, który uzyskał wówczas dopuszczenie
Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach. Rury ELPLAST+ z polietylenu stosowane są
bezawaryjnie od lat 90-
tych w różnych zakładach górniczych przez podmioty takie jak:
Wieliczka, JSW, Tauron, PGG, KW. Również Zamawiający był wielokrotnie odbiorcą rur
będących przedmiotem zamówienia.
T
rudno zrozumieć logikę i argumentację Zamawiającego, iż wykonawca/Odwołujący, które
uzyskały Certyfikat Bezpieczeństwa nr B/2525/III/2020 w zakresie oferowanych rur PE-NP-
AS typ PE-
GG (wprost wpisane w Certyfikacie w punkcie Typ (Odmiany) mógłby nie spełniać
warunków w zakresie antytoksyczności czy odporności na ścieranie tych rur. Całość
dokumentacji na potrzeby wykazania określonych przez Zamawiającego właściwości
oferowanych rur w Postępowaniu powinna być odczytywana kompleksowo wraz z
wyjaśnieniami Odwołującego oraz z uwzględnieniem specyfiki każdej Instytucji
uczestniczącej w procesie badań i certyfikacji rur w zakresie ich oznaczenia w
sprawozdaniach.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż niezaprzeczalnie doszło do naruszenia
przez Zamawiającego art. 25 ust. 1 pkt.2 i ust.2 pzp w zw. z § 13 ust. 1 Rozporządzenia
Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2010
r. w sprawie dokumentów, /…/ w zw. z art. 26 ust.3 i 4
pzp przez błędne uznanie, iż przedłożone wraz z ofertą, jak i przedłożone na wezwanie
Zamawiającego wyjaśnienia i dokumenty (pismo Odwołującego z 27 stycznia 2021 r) nie
potwierdzają iż zaoferowany asortyment rur spełnia wymagania Zamawiającego, gdy
tymczasem wyjaśnienia z 27 stycznia 2021 r. i sprawozdanie z badań nr GT/1- 2/2011/2020
w zakresie ścieralności, jak również wyjaśnienia i sprawozdanie z badań nr 209/11/SM2 w
zakresie toksykologiczności potwierdzają, iż zaoferowane rury spełniają wymagania
Zamawiającego. W konsekwencji naruszony został również art. .89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art.
90 ust.
3 pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego na tej podstawie, iż treść oferty nie
odpowiada treści siwz, gdyż w rzeczywistości treść oferty Odwołującego odpowiada treści
siwz,
a złożone wyjaśnienia potwierdzają, iż zaoferowany asortyment rur spełnia wymagania.
Ad.(2) Zaniechanie odrzucenia oferty Plastpipe sp. z o.o.
Zgodnie z przywołanym powyżej zapisem z cz. 6 pkt. 5 ppkt.4 SIWZ, Zamawiający wskazał
jakie dokumenty/oświadczenia należy dołączyć do oferty w zakresie Części I odnośnie
odporności na ścieranie tj. kopię dokumentu potwierdzającego spełnianie wymagań
d
otyczących odporności na ścieranie dla tworzywa sztucznego, z którego wykonane są rury
zgodnie z normą PN-EN 295-3:2012 - odporność na ścieranie wraz z wynikami badań
odporności na ścieranie (po 400 tys. cykli ścieralności nie większą jak dla polietylenu tj. nie
więcej jak 0,5 mm) potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczące
oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę).
W celu wykazania powyższego, Wykonawca Plastpipe sp. z o.o. sp.k., którego oferta nie
została odrzucona w Postępowaniu, przedłożył Sprawozdanie z badań nr GT/161/2020 r.
wykonane prz
ez tą samą co w przypadku Odwołującego Sieć Badawczą Łukasiewicz Instytut
Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników z Torunia, w zakresie odporności na
ścieranie oferowanych rur. Jako przedmiot badania została wskazana rura polietylenowa
typu ASTP2/W-
ASTP3/G a w opisie próbki (pkt1) Instytut wskazał, iż „Klient dostarczył do
badań odcinek czarnej rury polietylenowej typu ASTP2/W-ASTP3/G o średnicy DN400”
Jeden odcinek rury -
bo w liczbie pojedynczej dostarczono próbkę do badań - nie może
dotyczyć dwóch osobnych typów rur czyli rury typu ASTP2/W i rury typu ASTP3/G.
Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż odporność na ścieranie w przypadku rur Plastpipe sp.
z o.
o. sp.k. została zbadana dla dwóch różnych typów rur z jednej próbki rury, co w
rzeczywistości nie jest możliwe. Rura Plastpipe typu ASTP2/W różni się istotnie konstrukcją
od rury Plastpipe ASTP3/G. Zamawiający nie jest w stanie określić na podstawie
spraw
ozdania jaka rura poddana została badaniom — rura ASTP2/W czy ASTP3/G.
P
owinien zatem być konsekwentny i stosować te same kryteria do wszystkich Wykonawców
albo przyjmuje badania w zakresie odporności na ścieralność dla konkretnego typu rur,
albo też przyjmuje badania w zakresie odporności na ścieralność dla materiału, z którego
jest zrobiona oferowana rura (i uznaje treść oferty Odwołującego za odpowiadającą treści
SIWZ) .
Niemniej jednak
złożone przez Plastpipe Sprawozdanie z badań nr GT/161/2020 nie spełnia
wymagań SIWZ, gdyż jego opis zawiera wewnętrzną sprzeczność odnośnie możliwości
przebadania dwóch typów rur z jednej próbki lub dotyczy nowej rury oznaczonej podczas
badania ścieralności jako typu ASTP2/W- ASTP3/G nie będącej przedmiotem oferty.
Ozna
cza to, że treść oferty Plastpipe nie odpowiada treści siwz przy jednoczesnym braku
możliwości sanowania tych wad w trybie art. 87 ust 2 pkt 3 pzp i podlega odrzuceniu na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art.90 ust.3 pzp.
Podobna sytuacja jak powyżej, zaistniała w zakresie właściwości wskazanych w cz.6 pkt.5)
ppkt.2a
SIWZ tj. w przedłożonym przez Plastpipe sprawozdaniu nr LT/175.1/2018 nie jest
możliwe stwierdzenie jakie typy rur były badane. Sprawozdanie to zawiera między innymi
badanie rezystancji powierzchniowej,
co jest prawidłowe dla rury ASTP2/W, natomiast jest
niepełne i niewłaściwe dla rury typu ASTP3/G (oferowanej), dla której oprócz rezystancji
powierzchniowej (zewnętrznej), powinna być jeszcze zbadana rezystancja wewnętrzna i
skrośna. Reasumując, brak jest wymaganych wyników badań dla typu ASTP3/G w
powyższym zakresie, co powinno skutkować uznaniem, iż rury oferowane przez Plastpipe
nie spełniają wymagań antyelektrostatyczności określonych w SIWZ. Powyższe ma miejsce
także w pkt. 5.3. Sprawozdania nr LT/175.1/2018, dotyczącym badania na obecność
substancji toksycznych w produktach rozkładu termicznego, gdzie w opisie próbki do badań
wpisano
— próbki do badań wycięte z LT/175.1/18/1 , natomiast w opisie próbek do badań w
pkt. 3.2 w tabeli nr 1
próbka o oznaczeniu LT/175.1/18/1-2 dotyczy rury 160x14,6 PN 16
SDR 11 PEHD PE100....,czyli nie wiadomo czy to jest badanie rury typu ASTP2/W, czy
mo
że ASTP3/G, czy też innej jeśli jest opisana 160x14,6 PN 16 SDR 11 PEHD PE100. Poza
tym, wyniki badań w tabeli nr 6 odnoszą się do jednej próbki o nr LT/175.1/18/1 (a powinny
być wyniki dla dwóch typów rur). Reasumując, brak jest możliwości jednoznacznego
stwierdzenia czy badania na obecność substancji toksycznych w produktach rozkładu
termicznego były wykonane dla oferowanej rury tj. typu ASTP3/G, co powinno skutkować
uznaniem przez Zamawiającego, iż rury oferowane przez Plastpipe nie spełniają tych
wymagań określonych w SIWZ.
Niezgodność treści oferty z siwz w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp polega na
niez
godności zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez jej złożenie na
siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, które zamawiający opisał w siwz i którego
przyjęcia oczekuje. Niezgodność ma miejsce w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni
przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami
zamawiającego.
Oferta nie odpowiadająca treści SIWZ to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż
określają to postanowienia specyfikacji. W ramach potwierdzenia zgodności treści oferty z
treścią siwz mieści się również oparte na art. 25 ust. 1 pkt 2 pzp żądanie oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagań określonych przez zamawiającego. W konsekwencji brak
potwierdzenia
spełniania warunków przedmiotowych również jest podstawą do odrzucenia
oferty jako niezgodnej z treścią siwz.
Stosowanie różnych kryteriów w stosunku do Wykonawców stanowi również naruszenie art.
7 ust. 1 pzp jako tj.
zasadę uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Zamawiający w odpowiedzi wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W uzasadnieniu stanowiska wskazał, co następuje.
Zamawiający nie zgodził się twierdzeniami podniesionymi w odwołaniu i wskazał co
następuje.
Stwierdził, że zgodnie z treścią SIWZ precyzyjnie opisał przedmiot zamówienia, w tym
wymagania, a także wykaz dokumentów i oświadczeń.
W szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia i jego zakresie wraz z uwarunkowaniami
techniczno-
organizacyjnymi dotyczących Części I wskazano, iż:
Zakres rzeczowy dotyczy rura kołnierzowa z tworzywa sztucznego o średnicy
minimum 310 mm PN20 z pierścieniami obrotowymi,
Przedmiot zamówienia przeznaczony jest do zabudowy w wyrobiskach górniczych i
przeznaczony do stosowania
/…/.
Oferowany przedmiot zamówienia powinien spełniać wymagania trudnopalności i
antyelektro
statyczności oraz nietoksyczności zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Energii z
23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu
podziemnych zakładów górniczych oraz w przynależnych załącznikach § 28. Pkt. 2 Wyniki
badań stwierdzające spełnienie w/w wymagań winny być potwierdzone przez certyfikowaną
jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rur
oferowanej przez Wykonawcę). (Podkreślenia, także poniżej dokonane zostały przez
zamawiającego- uwaga KIO).
Oferowany przedmiot zamówienia (rury kołnierzowe z tworzywa sztucznego o
średnicy minimum 310 mm, PN 20 z pierścieniami obrotowymi, o wymaganych długościach)
winien być wykonany w całości z tworzywa sztucznego, materiał o właściwościach
trudnopalności, antyelektrostatyczności i nietoksyczności. Właściwości te dotyczą
zewnętrznej i wewnętrznej strony rury, jak również przypadku kontaktu rur ze sprężonym
powietrzem kopalnianym.
Dodatkowo wskazano, iż:
Wszystkie materiały winny być materiałami nowymi.
Przedmiot zamówienia winien być przystosowany do przepływu wód kopalnianych oraz
powinien być odporny na zjawisko zarastania i korozji ścianki wewnętrznej rurociągu.
Przedmiot zamówienia winien spełniać wymagania dotyczące odporności na Ścieranie dla
tworzywa sztucznego z którego są wykonane rury zgodnie z normą PN-EN 295-3:2012
od
porność na ścieranie. Badania wykonane powinny wykazywać po 400 tys. Cykli
ścieralności nie większą jak dla polietylenu tj. nie więcej jak 0,5 mm Wyniki badań winny być
potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego przedmiotu
zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę).
Każda dostarczona rura zostanie przez Wykonawcę jednoznacznie oznaczona w zakresie
typu i parametrów technicznych.
Po dostarczeniu całości przedmiotu zamówienia oraz przekazaniu Zamawiającemu
kompletu dokumentów na przedmiotowe materiały zostanie przeprowadzony odbiór
końcowy, z którego zostanie sporządzony protokół podpisany przez osoby Wykonawcy i
Zamawiającego.
Oferowany wybór winien spełniać wymagania w zakresie:
a.
przeznaczenia przedmiotu zamówienia do zabudowy w wyrobiskach górniczych i
przeznaczony do s
tosowania w podziemnych zakładach górniczych wydobywających
kopaliny podstawowe i
pospolite z wyjątkiem gazu i ropy w polach nie metanowych i
metanowych w wyrobiskach zaliczanych do stopnia „a” i „b” lub „c” niebezpieczeństwa
wybuchu metanu oraz klasy „A” lub „B” niebezpieczeństwa wybuchu pyłu węglowego do
budowy rurociągów transportujących wodę kopalnianą, sprężone powietrze,
b.
wymagań trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Energii z 23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań
dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych oraz w przynależnych
załącznikach - § 28 pkt 2. Wyniki badań stwierdzające spełnienie w/w wymagań winny być
potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego przedmiotu
zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę).
Przedmiot zamówienia winien spełniać wymagania dotyczące odporności na Ścieranie dla
tworzywa sztucznego z którego są wykonane rury zgodnie z normą PN-EN 295-3:2012 —
odporność na ścieranie. Badania wykonane powinny wykazać po 400 tys. cykli ścieralność
nie większą jak dla polietylenu tj. nie więcej jak 0,5 mm Wyniki badań winny być
potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego przedmiotu
zamówienia (tym i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę).
Oferowany przedmiot zamówienia (rury kołnierzowe z tworzywa sztucznego o średnicy
mi
nimum 310 mm, PN 20 z pierścieniami obrotowymi, o wymaganych długościach) winny
być wykonane w całości z tworzywa sztucznego, materiał o właściwościach i trudnopalności
antyelektrostatyczności i nietoksyczności. Właściwości te dotyczą zewnętrznej i wewnętrznej
strony rury jak również przypadku kontaktu rury ze sprężonym powietrzem kopalnianym.
Wykonawca winien
posiadać DTR z jednoznacznie opisanymi cechami dotyczącymi
właściwości trudnopalności, antyelektrostatyczności i nietoksyczności przedmiotowych rur w
tym wewnętrznej i zewnętrznej strony rury, a także możliwości transportu sprężonego
powietrza oraz aktual
ny certyfikat uprawniający do oznaczenia wyrobu znakiem
bezpieczeństwa.
Zamawiający zobowiązał Wykonawcę do przedstawienia:
Oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzające, że
oferowany wyrób spełnia wymagania w zakresie:
- przeznaczenia
(opisanego powyżej).
wymagań dotyczących trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności
(opisanych powyżej).
kopie dokumentów potwierdzających wyniki badań stwierdzających spełnienie wymagań
dotyczących trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności wraz z opinią
toksykologiczną winny być potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć
oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę, w tym
dla materiału z jakiego została wykonana wewnętrzna i zewnętrzna strona rury.
kopię dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dotyczących odporności na
ścieranie dla tworzywa sztucznego z którego są wykonane rury zgodnie z normą PN-EN
— odporność na Ścieranie wraz z wynikami badań odporności na Ścieranie (po
400 tys. cykli Ścieralności nie większą jak dla polietylenu tj. nie więcej jak 0,5 mm)
potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczące oferowanego przedmiotu
zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę).
oświadczenie potwierdzające, że oferowane rury o właściwościach trudnopalności,
antyelektrostatyczności i nietoksyczności spełniają w/w wymagania dla zewnętrznej i
wewnętrznej strony rury, jak również przypadku kontaktu rur ze sprężonym powietrzem
kopalnianym.
kopia DTR przedmiotowych rur ze szczegółowym opisem wymaganych przez
Zamawiającego cech przedmiotu zamówienia oraz aktualny certyfikat uprawniający do
oznaczenia wyrobu znakiem bezpieczeństwa.
kopia dokumentu potwierdzającego wdrożony certyfikat zintegrowanego systemu
zarządzania jakością grupy norm 9001.
- kopia dokumentu
potwierdzającego wdrożony certyfikat integrowanego systemu
zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy grupy 18001. W wyniku odpowiedzi na pytania
odstąpiono od tego wymogu.
oświadczenie Wykonawcy o spełnieniu przez oferowany przedmiot zamówienia istotnych
dla Zamawiającego wymagań techniczno- użytkowych i jakościowych w postaci parametrów
technicznych określonych opisie przedmiotu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
normami i przepisami.
oświadczenie potwierdzające, że odcinki rur montażowych spełniają wymagania prawa
polskiego i Unii Europejskiej.
Z powyższego wynika, iż w przypadku wszystkich Zamawiający wymagał, aby ich spełnienie
potwierdzone
zostało stosownymi dokumentami dla typu i rodzaju rur oferowanej przez
Wykonawcę.
Odwołujący co prawda przedłożył Sprawozdanie z badań nr GT/I -2/2011/2020 z d 2011
wykonane przez Sieć Badawczą Łukasiewicz Instytut Inżynierii Materiałów Polimerowych i
Barwników z Torunia w zakresie odporności na Ścieranie oferowanych rur. Podkreślenia
jednak wymaga, iż opisie próbki wskazano: „klient dostarczył do badań próbki rur z tworzywa
polimerowego, w p
ostaci odcinków o długości 1000 (+100/-0) mm i średnicy 225 mm. Próbki
opisane były w następujący sposób: „Elplast+Próbka 1”
Zamawiający wezwał odwołującego do wyjaśnienia oferty w zakresie dokumentu
dotyczącego odporności na Ścieranie zgodnie z opisem SIWZ tj. kopia dokumentu
potwierdzającego spełnienie wymagań dotyczących odporności na Ścieranie dla tworzywa
sztucznego z
którego są wykonane rury zgodnie z normą PN EN 2953:2012 — odporność na
ścieranie wraz z wynikami badań odporności na ścieranie. Firma ELPLAST+ przedstawiła
Sprawozdanie dotyczące badania próbki rur z tworzywa polimerowego. Na podstawie opisu
materiału z którego została wykonana próbka rury niemożliwe jest stwierdzenie, że jest to
badanie dla typu
rury oferowanego przez Wykonawcę (rura polietylenowa opancerzona PE-
NP.-AS typu PE-
GG) co nie spełnia warunku z SIZW, że badanie ma dotyczyć typu rur
oferowanych przez potencjalnego wykonawcę.
Ponadto Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia oferty o dokument zgodnie z
opisem ujętym w SIWZ, stanowiący opinię toksykologiczną dotyczącą oferowanego
przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę), który to dokument
nie został załączony do oferty.
W odpowiedzi na wezwanie Odwołujący pismem z dnia 27 stycznia 2021 r. poinformował,
że:
Ad. 2 Badanie odporności na ścieranie ujęte w sprawozdaniu z badań nr GT/1-2/2011/2020
dotyczy rur z tworzywa sztucznego (tworzywa polimerowego) tj. polietylenu z którego
wykonane są rury opancerzone PE-NP-AS typu PE-GG. Użycie w Sprawozdaniu z badań
różnych nazw (tworzywo sztuczne, tworzywo polimerowe) dotyczy tego samego tworzywa
sztucznego z którego wykonane są oferowane rury tj. polietylenu.
Ad. 3) Rura opancerzona PE-NP-AS typ PE-
GG spełnia wymagania nietoksyczności co jest
potwierdzone Certy
fikatem Bezpieczeństwa nr B/2525/111/2020 oraz pismem GIG Katowice
nr l.dz. JC.52/ZN/2016 z dnia 13.01.2016 r. Kopię Sprawozdania NR 209/11/SM2 z badań
nietoksyczności rur polietylenowych, niepalnych, antystatycznych PE-NP.- AS, które są
przedmiotem oferty
, przesyłam w załączeniu.
W ocenie Zamawiającego załączone dokumenty oraz udzielone wyjaśnienia nie
potwierdzają, iż oferowany przedmiot zamówienia spełnia wymogi zawarte w SIWZ, co
uzasadniało decyzję Zamawiającego w przedmiocie odrzucenia oferty.
Nie spo
sób zgodzić się z stanowiskiem Odwołującego, iż dokonał jednoznacznego
wyjaśnienia kwestii odporności na ścieranie oraz toksyczności oferowanych rur.
Odwołujący podnosi, iż użyte w powyższych dokumentach- w Sprawozdaniu z badań nr
GT/1-
2/2011/2020 sformułowanie „próbki rur z tworzywa polimerowego „polimer”, oznacza
jednoznacznie polietylen i jest jego synonimem, co też w branży przetwórców rur
polietylenowych jest powszechnie znane.
Z
godnie z ogólnie dostępną wiedzą definicja tworzyw sztucznych przedstawiana jest
najczęściej w następującym brzmieniu: tworzywa sztuczne są to materiały składające się z
polimerów syntetycznych lub zmodyfikowanych polimerów naturalnych i dodatków
modyfikujących. Określenie tworzywa sztuczne używane jest dla różnych materiałów, które
różnią się pod względem struktury, właściwości i składu.
Polimery można podzielić na elastomery, plastomery, duroplasty, lub definiując w innej
formie „tworzywo polimerowe to materiał, którego głównym składnikiem determinującym jego
strukturę i właściwości jest polimer. Inne składniki to: napełniacze (włókna mineralne,
węglowe i grafitowe, proszki metaliczne, sproszkowane tlenki i sole, grafit, sadza,
krzemionka, mika itp.), fotostabilizatory, stabilizatory termiczne, antyutleniacze i
antyozonanty, an
tystatyki, środki uniepalniające (antypiryny), plastyfikatory, środki barwiące
(pigment-nierozpuszczalny w polimerze, barwnik- rozpuszczalny w polimerze), dodatki
innych polimerów tworzących mieszanki lub roztwory i stopy.
T
wierdzenia Odwołującego, iż „polimer, oznacza jednoznacznie polietylen i jest jego
synoni
mem, co też w branży przetwórców rur polietylenowych jest powszechnie znane” nie
jest w najmniejszym stopniu precyzyjne.
Sformułowanie „polimer” jest szerokie i dotyczy
wszystkich tworzyw sztucznych,
co uniemożliwia jednoznaczne określenie, jakiego produktu
dotyczy oferta Odwołującego.
Zamawiający dokonał analizy otrzymanych dokumentów zgodnie z warunkami opisanymi w
SIWZ, a w opisie przedmiotu zamówienia wielokrotnie jednoznacznie stwierdził, że wszelkie
przedstawione dokumenty maj
ą dotyczyć oferowanego przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z powyżej przywołanymi definicjami i stwierdzeniami:
- Sprawozdanie nr GT/1-2/2011 /2020 nie pozwala na zidentyfikowanie jakiego typu rura
została poddana badaniu odporności na ścieranie dokument posługuje się sformułowaniem
„tworzywo polimerowe”,
Sprawozdanie z badań nr 209/11/SM2 wskazuje, iż badana była polietylenowa rura
osłonowa typu PE-NP.-AS.
Sprawozdanie z badań nr 108/20/SM2 pt; wskazuje, iż przedmiotem sprawozdania jest
badanie palności polietylenowej rury opancerzonej PE-NP-AS typu PE-GG.
Opisane powyżej sprawozdania w sposób różny opisują przedmiot badania: od całkowicie
nieprecyzyjnego, uniemożliwiającego określenie rodzaju i typu badanej rury, aż do zgodnego
z oferowaną rurą typu PE-NP-AS typu PE-GG.
Nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem, iż sposób oznaczenia przedmiotu badań leży
wyłącznie w gestii instytutu wykonującego badania. Instytutu działają na zlecenie
konkretnych podmiotów, które każdorazowo powinny precyzyjnie opisać rodzaj próbki
tworzywa, które oddawane jest do badania. Fakt, iż nazewnictwo rur zmienia się wraz ze
zmianą strategii sprzedażowej/marketingowej producenta nie wyłącza uprawnienia
z
amawiającego do żądania informacji na temat precyzyjnej nazwy materiału z którego
wykonany jest przedmiot zamówienia oraz jego właściwości. Zamawiający podkreśla, że
wszelkiego rodzaju działalność techniczna, opierająca się na naukach ścisłych wymaga
należytej precyzji i jednoznaczności na każdym etapie powstawania produktu od projektu,
badań doświadczalnych, produkcji, kontroli, aż do badań potwierdzających parametry
produktu.
W ocenie Zamawiającego załączone dokumenty nie spełniają wymogów SIWZ.
O
dwołujący został wezwany do uzupełnienia żądanych dokumentów, nic zatem nie stało na
przeszkodzie, aby Odwołujący pozyskał od wystawców dokumentów dodatkowe
oświadczenia potwierdzające, iż dokumenty te dotyczą oferowanych rur. Co istotne
Odwołujący nie przedstawił opinii toksykologicznej dotyczącej rury typu PE-NP.-AS — PE-
GG będących przedmiotem oferty, załączone sprawozdanie z badań nr 2009/11/SM2 nie
dotyczyło typu rur PE-GG oferowanego przez Wykonawcę.
Odnosząc się do zarzutu zaniechania odrzucenia oferty PLASTPIPE Sp. z o.o. Sp. k.,
wskaza
ł, iż przedmiotem oferty jest rura HDPE ASTP3/G Średnica wewnętrzna 310,6 PN20
z zewnętrzną i wewnętrzną stroną rury antystatyczną, trudnopalną i nietoksyczną.
Wykonawca był zobowiązany do dołączenia do oferty między innymi kopii dokumentów
p
otwierdzających wyniki badań stwierdzających spełnienie wymagań dotyczących
trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności wraz z opinią toksykologiczną
winny być potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego
przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę, w tym dla materiału
z jakiego została wykonana wewnętrzna i zewnętrzna strona rury).
Wykonawca w przedstawionej DTR nr 1/2018/DTR/PLASTPIPE dla Rury i kształtki
polietylenowe(PE) o
wysokiej gęstości (HDPE) typu: ASTP2/W i ASTP3/G Wydanie VI:
listopad 2020r. przedstawił budowę rur wraz z rysunkami i opisem z którego wynika, że
we
wnętrzna i zewnętrzna strona rury posiada właściwości antyelektrostatyczności i
trudnopalności.
Ponadto Wykonawca przedstawił Ocenę toksyczności i szkodliwości nr JSHP/3/OTiS/2019
dla rur i kształtek polietylenowych o wysokiej gęstości (HDPE) typu ASTP2/W i ASTP3/G
dotyczącej oferowanego przedmiotu zamówienia, w tytule oraz treści opisywane są rury typu
ASTP2/W i ASTP3/G, ponadto w ocenie toksyczności i szkodliwości przywołane jest
Sprawozdanie z badań nr LT/175.1/2018 Temat: Badanie rur i kształtek HDPE(PE-100) typu:
ASTP2/W i ASTP3/G, które w treści przywołuje DTR oferowanych rur.
Firma PLASTPIPE przedstawiła Sprawozdanie z badań nr GW 161/2020 pt: Odporność na
ścieranie. Przedmiot badania: Rura polietylenowa typu: ASTP2/W-ASTP3/G wyniki spełniają
wymagania techniczne Zamawiającego, a w tytule oraz treści przywoływane są rury typu
oferowanego.
Odnosząc się do zarzutu, iż Wykonawca PLASTPIPE, którego oferta nie została odrzucona
w postępowaniu, przedłożył sprawozdanie z badań nr GT / 161 /2020 r. wykonane przez tą
samą co w przypadku Odwołującego Sieć Badawczą w zakresie odporności na Ścieranie
oferowanych rur. Jako przedmiot badania została wskazana rura polietylenowa typ
ASTP2/W-
ASTP3/G, a w opisie próbki (pkt 1) Instytut wskazał, iż „Klient dostarczył do badań
odcinek czarnej rury polietylenowej typu ASTP2/W-
ASTP3/G o średnicy DN400.”
Zamawiający podkreśla, ze nie ma żadnych podstaw, ani dowodów pozwalających
podważać prawidłowość i rzetelność sprawozdania z badania odporności na ścieranie nr
GT/161 /2020 z dnia 30.06.2020 r. Brak jest przesłanek, które mogłyby prowadzić do
wniosku o wadliwości sprawozdania oraz sposobu przeprowadzenia badań ścieralności.
Wynik przeprowadzonego badania z opisem rur polietylenowych typu ASTP2/W-ASTP3/G
znajduje się w treści sprawozdania, za które SB Łukasiewicz IIMPiB w Toruniu bierze
odpowiedzialność.
W związku z powyższym nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, iż
dokumenty przedstawione przez PLASTPIPE Sp. z o.o. SP. k. nie dotyczą oferowanego w
postępowaniu przetargowym typu rur HDPE ASTPE3/G.
Przystępujący po stronie zamawiającego: PLASTIPE sp. z o.o. sp.k. w Czarnkowie
ustosunkowując się do podniesionych przez Odwołującego zarzutów podniósł, że nie
znajdują one usprawiedliwienia. Poparł stanowisko Zamawiającego i wniósł o oddalenie
odwołania.
Uznał czynności zamawiającego w postępowaniu za prawidłowe i stwierdził, że nie powstały
także podstawy do zarzucenia Zamawiającemu zaniechania związanego z brakiem
odrzucenia oferty Plastpipe sp. z o.o. sp.k., która jest prawidłowa i zawiera wszystkie
elementy określone przez Zamawiającego w treści SIWZ.
Zamawiający słusznie ocenił, że oferta odwołującego nie odpowiada treści warunków
zamówienia określonych w SIWZ pkt 6.5 ppkt 2a oraz 6.5 ppkt 4. Pomimo wezwania do
złożenia wyjaśnień i uzupełnienia dokumentów, nie przedłożył on danych wymaganych.
Zamawiający celem potwierdzenia, że oferowane w zamówieniu produkty, będą odpowiadały
jego oczekiwaniom i spełnią przewidziane funkcje, wymagał złożenia szeregu dokumentów
potwierdzających bezpieczeństwo zastosowania oferowanych produktów. Nie były przy tym
wystarczające oświadczenia oferentów, lecz konieczne było przedłożenie wyników badań i
ocen dokonanych przez niezależne podmioty.
Odwołujący zaoferował dostawę rur polietylenowych opancerzonych PE-NP-AS typ PE-GG,
dla których nie przedstawił sprawozdań z badań i potwierdzeń oczekiwanych przez
Zamawiającego. Przez to złożona oferta nie odpowiada warunkom określonym w SIWZ.
Zamawiający w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego wskazał na dwa obszary
niezgodności :
1) odporność na ścieranie
Zamawiający wymagał przedłożenia kopii dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań
dotyczących odporności na ścieranie dla tworzywa sztucznego, z którego są wykonane rury
zgodnie z normą PN-EN 295-3:2012 – odporność na ścieranie wraz z wynikami badań
odporności na ścieranie (po 400 tys. cykli ścieralność nie większą jak dla polietylenu tj. nie
więcej jak 0,5 mm) potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczące
oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury oferowanej przez Wykonawcę).
Odwołujący przedłożył w tym zakresie sprawozdanie z badań nr GT/1-2/2011/2020. Z treści
sprawozdania jednoznacznie wynika, że: „Klient dostarczył do badan próbki rur z tworzywa
polimerowego (…) Próbki opisane były w następujący sposób: „ELPLAST+ próbka 1”.
Dokument nie odnosi się do typu rur PE-NP-AS typ PE-GG. Nie chodzi przy tym o
oznaczenie próbki, jak próbuje wyjaśniać Odwołujący, ale o brak potwierdzenia w
przedłożonym dokumencie właściwości produktu oczekiwanej przez Zamawiającego.
W odpowiedzi na wezwanie Odwołujący nie przedstawił prawidłowych dokumentów
poprzesta
jąc na oświadczeniu, że wskazane w w/w sprawozdaniu nazwy opisujące produkt
„z tworzywa sztucznego” lub „polimeru” dotyczą tego samego produktu, z którego wykonane
są oferowane przez odwołującego rury tj. polietylenu.
Takie samo stanowisko o
dwołujący zaprezentował w odwołaniu.
Podniesione przez Odwołującego twierdzenie, że „(…) użyte w Sprawozdaniu sformułowanie
„polimer” oznacza jednoznacznie polietylen i jest jego synonimem, co też w branży
przetwórców rur polietylenowych jest powszechnie znane” ( s. 8 i 9 uzasadnienia odwołania)
nie tylko budzi zdziwienie, w sytuacji gdy podnosi je Odwołujący będący długoletnim
uczestnikiem rynku dostawców rur, ale wręcz ocenione musi być jako absurd. Polimer to
synonim plastiku lub tworzywa sztucznego. Określenie polimer nie jest natomiast synonimem
polietylenu. Utożsamianie polimeru z polietylenem jest błędem merytorycznym. Każdy
polietylen jest polimerem, ale już nie każdy polimer jest polietylenem.
Przystępujący zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie do Sieci Badawczej Łukasiewicz, która
wykonywała badanie dla Odwołującego. Na podstawie uzyskanej odpowiedzi, jednoznacznie
można stwierdzić, że Odwołujący w sposób dowolny kreuje okoliczności i przypisuje nazwom
i określeniom znacznie sprzeczne z powszechnie przyjętymi definicjami. (pismo
przystępującego z 12 marca 2021r. do Sieci Badawczej Łukasiewicz i odpowiedź e-mail
udzielona przez dr
inż. Błażeja Chmielnickiego
Zamawiający nie uzyskał od Odwołującego dokumentu potwierdzającego odporność na
ścieranie rur PE-NP-AS typ PE-GG. Odwołujący przedłożył sprawozdanie dotyczące rur z
tworzywa sztucznego, które mogło odnosić się np. rur osłonowych do preizolacji, a więc
całkowicie nieadekwatnych do opisu przedmiotu niniejszego zamówienia. Tezę o
przedstawieniu badań ścieralności dla rur osłonowych dodatkowo potwierdzają inne
dokumenty przedłożone przez Odwołującego w toku przedmiotowego postępowania, tj.
dokumenty dotyczące analizy termicznej i toksycznej, gdzie wykonano badanie rury
dostarczonej przez Odwołującego oznaczonej jako PE-NP-AS będącego rurą osłonową. Nie
jest to rura nadająca się do przesyłu wymaganego medium na ciśnienie PN20, której
dostarczenia oczekuje Zamawiający.
W tej sytuacji
należy zgodzić się ze stanowiskiem zamawiającego, który odrzucił ofertę
ELPLAST+
sp. z o.o. z uwagi na jej niezgodność z treścią SIWZ w powyższym zakresie.
2) dokumenty dotyczące właściwości toksykologicznych.
Prawidłowej oceny dokonał także Zamawiający, który stwierdził brak przedłożenia przez
Odwołującego
wymaganych
w
SIWZ
dokumentów
dotyczących
właściwości
toksykologicznych oferowanych rur. Zamawiający oczekiwał, że wykonawcy przedłożą kopie
dokumentów potwierdzających wyniki badań stwierdzających spełnienie wymagań
dotyczących trudnopalności i antyelektrostatyczności oraz nietoksyczności wraz z opinią
toksykologiczną winny być potwierdzone przez certyfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć
oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj oferowanej przez Wykonawcę, w tym dla
materiału z jakiego została wykonana wewnętrzna i zewnętrzna strona rury).
Odwołujący nie zaoferował takich dokumentów, dlatego Zamawiający wezwał Odwołującego
do ich uzupełnienia. Odpowiadając na wezwanie ELPLAST+ sp. z o.o. wyjaśnił, że rura
opancerzona PE-NP-AS typu PE-
GG spełnia wymagania nietoksyczności, co jest
potwierdzone Certyfikatem Bezpieczeństwa nr B/2525/III/2020 oraz pismem GIG Katowice z
dnia 13 stycznia 2016r. Przedłożył także kopię sprawozdania z badań nr 209/11/SM2.
Zamawiający słusznie nie uznał tych dokumentów za spełniające oczekiwania określone w
SIWZ. W zarzutach odwołania odwołujący powielił swoje wyjaśnienia.
Wobec jednoznacznych
zapisów pkt 6.5 ppkt 2a SIWZ odwołujący nie jest uprawniony
zastępować treści wymienionych tam dokumentów przedłożonym Certyfikatem
Bezpieczeństwa, czy też własnym oświadczeniami. Zamawiający wymienił dokumenty, jakich
przedstawienia na potwierdzenie właściwości trudnopalnych, antyelektrostatycznych i
nietoksycznych wymaga, nie alternatywnie (lub/albo) lecz kumulatywnie. Oprócz Certyfikatu
Bezpieczeństwa wymagał przedłożenia wyników badań wraz z opinią toksykologiczną.
Dokumenty te nie zostały przedłożone przez Odwołującego.
Załączone sprawozdanie z badań nr 209/11/SM2 (co wprost wynika z jego treści), dotyczy
rury osłonowej, bezciśnieniowej, jako jeden z elementów rury ciepłowniczej, której używa się
do preizolacji, a więc rury nie spełniającej warunków określonych w SIWZ i nie odnosi się do
oferowanej przez Odwołującego rury PE-NP-AS typu PE-GG.
Nawet
zakładając, że sprawozdanie odnosiłoby się do rury zaoferowanej w niniejszym
postępowaniu, należałoby uznać, że Odwołujący przedłożył jedynie jeden z elementów
oceny toksyczności oferowanego produktu. Nie została bowiem przedstawiona opinia –
ocena toksyczności, a więc ocena szkodliwości produktu po dokonaniu jego spalania
potwierdzająca, że spełnia wymagania § 28 ust. 2 rozp. Ministra Energii z 23 listopada 2016
r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu w podziemnych
zakładach górniczych ( Dz.U. z 2017 r. poz. 1118), w zakresie "nietoksyczności". Zatem nie
spełnił wymagań Zamawiającego w SIWZ i nie uzupełnił na skierowane wezwanie.
Oznaczenie produktu jest de facto dowolne. Oznaczenie przez o
dwołującego rury
symbolami PE-NP-
AS nie dowodzi posiadanych przez rurę właściwości i nie może zastąpić
z
łożenia wymaganych w treści SIWZ dokumentów. Odwołujący podnosi „(...) badanie
nietoksyczności rury PE-NP-AS załączone do oferty w formie Sprawozdania z badań nr
209/11/SM2 dotyczy rury wykonanej z tego samego materiału co zaoferowana rura
opancerzona PE-NP-
AS typu PEGG.” Przez to potwierdza stanowisko zamawiającego
dotyczące niezgodności treści oferty z treścią SIWZ w tym zakresie. Zamawiający oczekiwał
bowiem badań i sprawozdań dla oferowanego typu i rodzaju rury. Odwołujący przedkłada
badanie dl
a innej rury, a jedynie przez oświadczenia usiłuje wykazać, że materiał, z którego
są wykonane jest tożsamy.
Właściwości oczekiwanych przez zamawiającego w powyższym zakresie nie potwierdza
także przedłożony Certyfikat Bezpieczeństwa. W pkt 2 przedłożonego przez odwołującego
certyfikatu nr B/2525/III/2020 wskazano, na jakich badaniach oparła się jednostka
certyfikująca. Wśród wymienionych danych i sprawozdań nie zostało ujęte sprawozdanie z
badania toksyczności oferowanych rur. Pismo GIG przedłożone przez odwołującego, nie
stanowi uzupełnienia treści przedłożonego przez Odwołującego w tym zakresie Certyfikatu.
Jego ogólnikowa treść nie pozwala nawet na ocenę, jakich Certyfikatów wypowiedz GIG
dotyczy. N
ie można odnieść jej do Certyfikatu przedłożonego przez Odwołującego w
niniejszym
postępowaniu. W tej sytuacji nie powstają wątpliwości co do prawidłowości oceny
Zamawiającego w informacji o odrzuceniu oferty ELPLAST Sp. z o.o.
P
ozbawione podstaw są zarzuty skierowanego do oferty i dokumentów
Przystępującego. Odwołujący zarzuca, że Przystępujący nie spełnił wymogów
Zamawiającego wskazanych w pkt 6.5 ppkt 4 SIWZ tj. nie przedłożył sprawozdania
dotyczącego ścieralności odnoszącego się do zaoferowanego typu i rodzaju rury tj. rury
ASTP3/G. Odwołujący zauważył, że jednostka certyfikująca otrzymała od Przystępującego
jedną próbkę, przez co nie mogła uzyskać badania ścieralności dla dwóch odrębnych typów
rur czyli typu ASTP2/W i rury typu AST3/G. W ocenie Odwołującego nie jest w
rzeczywistości możliwe zbadanie dwóch różnych typów rur z jednej próbki.
P
rzystępujący zaznacza, że nie zawsze w sytuacji gdy coś wydaje się niemożliwe dla
Odwołującego, to jest „niemożliwe w rzeczywistości”. Przystępujący przedstawił do badania
próbkę, która umożliwiała ocenę zarówno dla typu rury ASTP2/W, jak również ASTP3/G
oferowanej w postępowaniu.
Okoliczność powyższa nie powinna budzić wątpliwości w świetle jednoznacznej treści
sprawozdania. Celem wyjaśnienia wątpliwości w tym zakresie Przystępujący odwołuje się do
pisma Instytu
tu Badawczego wykonującego badanie z dnia 30 czerwca 2020 r. - Komentarz
do sprawozdania z badań GT/161/2020, w którym wskazano, że badanie odporności na
ścieranie przeprowadzone zgodnie z metodyką normy PN-EN 295-3:2012 jest badaniem
właściwości materiału. Wyniki uzyskane dla konkretnej próbki mogą zostać aproksymowane
na rury wszystkich średnic i typów, pod warunkiem że wykonano je z tego samego materiału,
z zachowaniem tożsamych warunków technologicznych. (pismo z 30.06. 2020r. Komentarz
do sprawozdania GT/161/2020 oraz sprawozdanie GT/161/1/2020 i GT/161/2/2020
D
owolną interpretację przedłożonych przez przystępującego dokumentów przedstawia
o
dwołujący w zakresie sporządzonego przez Hamilton Poland S.A. Laboratorium Badawcze
Sprawozdania z badań nr LT/175.1/2018. Przedłożone przez przystępującego sprawozdanie
określa przedmiot badania wskazując, że odnosi się ono zarówno do rur i kształtek HDPE
(PE-
100) typu ASTP2/W jaki i ASTP3/G Plastpipe. Wbrew temu co podnosi Odwołujący
wyniki pomiarów rezystancji powierzchniowej rury ASTP3/G dotyczą całości rury w tym
zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni. Zgodnie bowiem z Dokumentacją Techniczno
Ruchową (DTR) wraz z rysunkiem przekroju rury ASTP3/G powierzchnia wewnętrzna i
zewnętrzna rury jest wykonana z tego samego materiału na całej swojej długość. Zgodnie z
oczekiwaniem Zamawiającego badanie odnosić ma się do „typ i rodzaj oferowanej przez
Wykonawcę, w tym dla materiału z jakiego została wykonana wewnętrzna i zewnętrzna
strona rury”. Materiał z jakiego wykonana jest powierzchnia wewnętrzna i zewnętrzna rury
ASTP3/G jest taki sam, co zostało dostatecznie wykazane w DTR dla zaoferowanego
produktu.
Zamawiający nie wymagał badania rezystancji skośnej, ani też nie wymagał sprawozdania
na daną oferowaną średnicę rury lub przekroju. Zamawiający oczekiwał badania rezystancji
materiału z jakiego rura została wykonana. Takie sprawozdanie zostało przedstawione i brak
jest podstaw do jego kwestionowania.
Odwołujący dokonuje interpretacji wyników przedłożonego sprawozdania z badań przez
pryzmat swojego wyobrażenia na temat tego, jak badanie jest lub winno być
przeprowadzone. Przeprowadzenie badań w sposób odmienny od wyobrażeń Odwołującego
oraz zaprezentowanie ich wyników odmiennie od tego jak oczekiwał Odwołujący, nie
oznacza, że wyniki są nieprawidłowe lub zawierają braki. Wszystkie wymagane w tym
zakresie przez za
mawiającego dane zostały zawarte w Sprawozdaniu z badań nr
LT/175.1/2018.
Przystępujący złożył dodatkowo pismo Hamilton Polska S.A. z dnia 11 marca 2021 r. oraz
sprawozdanie z badań nr LT/156/2019 stanowiące dodatkowe badanie rezystancji
wewnętrznej powierzchni rury typu ASTP3/G z wyjaśnieniem, że zgodnie z DTR nr
1/2018/DTR/PLASTPIE wydanie VI z listopada 2020
r., przedłożoną Zamawiającemu pkt 4.
Wyniki tyc
h badań z oceną toksyczności i szkodliwości dla rur oferowanych przez
p
rzystępującego zostały zawarte w przedłożonym sprawozdaniu z badań nr LT/175.1/2018,
zaś zapisy zawarte w tym dokumencie są jednoznaczne.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając odwołanie na rozprawie z uwzględnieniem
materiału dowodowego w sprawie, na który składają się w opis przedmiotu zamówienia,
treść ofert złożonych zamawiającemu, wyjaśnień i dokumentów, w tym także złożonych w
toku rozprawy,
mając nadto na względzie stanowiska stron i uczestnika przedstawione na
piśmie i do protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.
Niespornie odwołujący spełnia przesłanki materialnoprawne do wniesienia odwołania
wskazane w art. 505 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r.
mającej zastosowanie zgodnie z przypomnieniem przedstawionym w odwołaniu.
Rozpatrując odwołanie w zakresie podniesionych zarzutów skład orzekający stwierdził, że
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Stan faktyczny sprawy jest w istocie niesporny
. Dotyczy to zarówno postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, jak i treści złożonych ofert przez odwołującego oraz
przystępującego. Przytaczanie ich, wobec cytowanych w pismach postanowień, jest zatem
zbędne.
Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego wskazał na kwestię odporności na ścieranie i
badań toksyczności oferowanego produktu.
W pierwszym obszarze, przy znanym wymogu co do
dokumentu potwierdzającego
spełnienie wymagań dotyczących odporności na ścieranie dla tworzywa sztucznego, z
którego są wykonane rury zgodnie z normą PN-EN 295-3:2012 wraz z wynikami badań
odporności na ścieranie z określonymi parametrami potwierdzone przez certyfikowaną
jednostkę badawczą i dotyczące oferowanego przedmiotu zamówienia (typ i rodzaj rury
oferowane
j przez Wykonawcę). Odwołujący przedłożył sprawozdanie z badań nr GT/1-
, w którym wskazano, że dostarczył do badan próbki rur z tworzywa
polimerowego (…). Próbki opisane były w następujący sposób: „ELPLAST+ próbka 1. W
opisie nie podano precyzy
jniejszego oznaczenia produktu, w szczególności tożsamego z
podanym ofercie.
Wyjaśnienie udzielone zamawiającemu, w którym stwierdzono, że materiał
opisany jako tworzywo polimerowe jest tożsamy z materiałem wskazanym w ofercie tj.
polietylenem, nie zasługuje, w ocenie składu orzekającego na aprobatę zważywszy, że
pojęcie tworzywo sztuczne lub polimer jest zakresowo znacząco szersze niż polietylen, który
jest tylko jednym z wielu produktów będących tworzywem sztucznym lub polimerem. Nie ma
zatem formalnych i
merytorycznych przesłanek do przyjęcia stanowiska o tożsamości
materiału poddanego badaniu z materiałem oferowanym. Stanowisko to w istocie potwierdza
także złożony do akt sprawy przez odwołującego dokument z dnia 29 kwietnia 2021 r. –
Komentarz jednostki
badawczej, gdzie wskazano, że np. polietylen należy do grupy
materiałów będących polimerami, tworzywami polimerowym czy też tworzywami sztucznymi.
W konsekwencji zatem nie może być uznawany za pojęciowo tożsamy z polimerem wobec
różnicy zakresu pojęciowego. Kolejnym potwierdzeniem takiego stanowiska jest wyjaśnienie
złożone do akt sprawy przez przystępującego, autorstwa tej samej jednostki badawczej -
pismo Sieci Badawczej Łukasiewicz - odpowiedź e-mail dr inż. B. C. . W konsekwencji
zamaw
iający zasadnie uznał, że nie uzyskał dokumentu potwierdzającego odporność na
ścieranie oferowanych rur polietylenowych, bowiem złożone sprawozdanie dotyczyło bliżej
nieokreślonych, co do materiału, rur z tworzywa sztucznego.
Odnośnie dokumentów dotyczących właściwości toksykologicznych zamawiający oczekiwał,
że wykonawcy przedłożą kopie dokumentów potwierdzających wyniki badań stwierdzających
spełnienie wymagań m.in. nietoksyczności wraz z opinią toksykologiczną, które powinny być
potwierdzone przez cert
yfikowaną jednostkę badawczą i dotyczyć oferowanego przedmiotu
zamówienia (typ i rodzaj oferowanej przez Wykonawcę, w tym dla materiału z jakiego została
wykonana wewnętrzna i zewnętrzna strona rury). W wyniku postępowania wyjaśniającego
wykonawca
wyjaśnił, że rura opancerzona PE-NP-AS typu PE-GG spełnia wymagania
nietoksyczności, co jest potwierdzone Certyfikatem Bezpieczeństwa nr B/2525/III/2020 oraz
pismem GIG Katowice z dnia 13 stycznia 2016r. Przedłożył także kopię sprawozdania z
badań nr 209/11/SM2. Należy stwierdzić, że wobec zapisów pkt 6.5 ppkt 2a SIWZ
wykonawca
nie był uprawniony zastępować treści wymaganych dokumentów przedłożonym
Certyfikatem Bezpieczeństwa lub własnym oświadczeniem. Zamawiający oprócz Certyfikatu
Bezpieczeństwa wymagał przedłożenia wyników badań wraz z opinią toksykologiczną, a
d
okumenty te nie zostały złożone.
Nawet
zakładając, że sprawozdanie odnosiłoby się do rury zaoferowanej, należy uznać, że
Odwołujący przedłożył jedynie jeden z elementów oceny toksyczności oferowanego
pr
oduktu. Nie została bowiem przedstawiona opinia – ocena toksyczności, a więc ocena
szkodliwości produktu po dokonaniu jego spalania potwierdzająca, że spełnia wymagania §
28 ust. 2 rozp
orządzenia Ministra Energii z 23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych
wymagań dotyczących prowadzenia ruchu w podziemnych zakładach górniczych ( Dz.U. z
2017 r.
poz. 1118), w zakresie "nietoksyczności". W konsekwencji nie zostały spełnione
wymagania postawione
przez Zamawiającego w SIWZ i nie zostały one uzupełnione w
wyniku wezwania.
Właściwości oczekiwanych przez Zamawiającego w powyższym zakresie nie potwierdza
t
akże przedłożony Certyfikat Bezpieczeństwa. W pkt 2 przedłożonego przez Odwołującego
certyfikatu nr B/2525/III/2020 wskazano, na jakich badaniach oparła się jednostka
certyfikująca. Wśród wymienionych danych i sprawozdań nie zostało ujęte sprawozdanie z
badania toksyczności oferowanych rur. Pismo GIG przedłożone przez Odwołującego, nie
stanowi uzupełnienia treści przedłożonego przez Odwołującego w tym zakresie Certyfikatu.
Odnośnie zarzutów skierowanych w stosunku do oferty i dokumentów złożonych
przez Przystępującego, w tym co do braku sprawozdania dotyczącego ścieralności
odnoszącego się do zaoferowanego typu i rodzaju rury tj. rury ASTP3/G, w którym
o
dwołujący zauważył, że jednostka certyfikująca otrzymała od przystępującego jedną
próbkę, przez co nie mogła uzyskać badania ścieralności dla dwóch odrębnych typów rur
czyli typu ASTP2/W i rury typu AST3/G, co prowadzi w ocenie o
dwołującego do wniosku, że
nie
jest w rzeczywistości możliwe zbadanie dwóch różnych typów rur z jednej próbki Izba
uznała za uzasadnione argumenty przedstawione przez przystępującego.
Przystępujący przedstawił do badania próbkę, która umożliwiała ocenę zarówno dla typu rury
ASTP2/W,
jak również ASTP3/G zaoferowanej w postępowaniu. Okoliczność ta nie powinna
budzić wątpliwości w świetle treści sprawozdania. Ewentualna wątpliwość w tym zakresie
została wyjaśniona w piśmie Instytutu Badawczego wykonującego badanie z dnia 30
czerwca 2020 r. -
Komentarz do sprawozdania z badań GT/161/2020, w którym wskazano,
że badanie odporności na ścieranie przeprowadzone zgodnie z metodyką zawartą w normie
PN-EN 295-
3:2012 jest badaniem właściwości materiału. Wyniki uzyskane dla konkretnej
próbki mogą zostać aproksymowane na rury wszystkich średnic i typów, pod warunkiem że
wykonano je z tego samego materiału, z zachowaniem tożsamych warunków
technologicznych. (pismo z dnia 30 czerwca 2020r. Komentarz do sprawozdania
GT/161/2020 oraz sprawozdanie GT/161/1/2020 i GT/161/2/2020, w aktach sprawy).
Przedłożone przez przystępującego sprawozdanie określa przedmiot badania wskazując, że
odnosi się ono zarówno do rur i kształtek HDPE (PE-100) typu ASTP2/W jaki i ASTP3/G
Plastpipe. Zgodnie z Dokumentacją Techniczno-Ruchową (DTR) wraz z rysunkiem przekroju
rury ASTP3/G powierzchnia wewnętrzna i zewnętrzna rury jest wykonana z tego samego
materiału na całej swojej długości. Zgodnie z oczekiwaniem Zamawiającego badanie odnosić
ma się do „typ i rodzaj oferowanej przez Wykonawcę, w tym dla materiału z jakiego została
wykonana wewnętrzna i zewnętrzna strona rury”. Materiał z jakiego wykonana jest
powierzchnia wewnętrzna i zewnętrzna rury ASTP3/G jest taki sam, co zostało wykazane w
DTR dla zaoferowanego produktu.
P
rzeprowadzenie badań oraz ich wyniki nie prowadzą do wniosku o ich nieprawidłowości lub
brakach. Wymagane w tym zakresie przez za
mawiającego dane zostały zawarte w
Sprawozdaniu z badań nr LT/175.1/2018. W konsekwencji brak jest podstaw do
uwzględnienia zarzutu co do niezgodności treści oferty przystępującego z treścią SIWZ w
tym zakresie.
Potwierdzeniem poprawności powyższego wnioskowania jest treść pisma Hamilton Polska
S.A. z dnia 11 marca 2021 r. i
sprawozdanie z badań LT/156/2019 (w aktach sprawy).
M
ając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji nie stwierdzając naruszenia
przez zamawiającego przepisów wskazanych przez odwołującego.
W konsekwencji zarzuty wadliwego odrzucenia oferty odwołującego i niezasadnego
zaniechania odrzucenia oferty przyst
ępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, Izba uznaje za nieudowodnione.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.)
oraz § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437)
obciążając odwołującego kwotą uiszczonego wpisu.
Przewodniczący: ……………………..