Sygn. akt KIO 695/21
WYROK
z dnia 7 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2021
r., w Warszawie, odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 marca 2021 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia:
MM Service Security Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi,
MAXUS Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi, MM Service
Monitoring Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kruszowie
w postępowaniu prowadzonym przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie – I Oddział w Poznaniu
orzeka:
1. oddal
a odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: MM Service Security Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, MAXUS
Sp
ółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, MM Service Monitoring Spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: MM Service Security Spółkę
z
ograni
czoną
odpowiedzialnością,
MAXUS
Spółkę
z
ograniczoną
odpowiedzialnością,
MM
Service
Monitoring
Spółkę
z
ograniczoną
odpowiedzialnością tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
MM Service Secu
rity Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, MAXUS Spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością, MM Service Monitoring Spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – I Oddziału
w Poznaniu
kwotę 34 zł 00 gr (słownie: trzydzieści cztery złote zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu opłaty
skarbowej.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt: KIO 695/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Poznaniu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie „usługi ochrony osób
i mienia w obiektach I Oddziału ZUS w Poznaniu” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.), w trybie
przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 28 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 252-
637553. Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
I Stanowisko Odwołującego
Odwołujący – wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia MM Service
Security sp. z o.o., MAXUS sp. z o.o. i MM Service Monitorin
g sp. z o.o. wniósł odwołanie
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z naruszeniem art. 91 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nieprzyznanie Odwołującemu maksymalnej
liczby punktów w kryterium „doświadczenie Wykonawcy (D): waga 15%” w sytuacji, gdy
wykonawca ten winien otrzymać maksymalną ilość punktów,
2. art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez brak
wezwania Odwołującego do wyjaśnienia treści załącznika nr 5 w kontekście braku załącznika
nr 4,
3. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 65 ust. 1 i art. 60 ustawy
Kodeks cywilny w zw. z art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nieprzyznanie
Odwołującemu maksymalnej liczby punktów w kryterium „doświadczenie Wykonawcy (D):
waga 15%” w sytuacji, gdy wykonawca ten winien otrzymać maksymalną ilość punktów,
4. art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 92 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez brak
uzasadnienia faktycznego dl
a nieprzyznania Odwołującemu maksymalnej liczby punktów
w kryterium „doświadczenie Wykonawcy (D): waga 15%” w sytuacji, gdy wykonawca ten
winien otrzymać maksymalną ilość punktów,
5. art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
bezpodstawne dokonanie wyboru oferty wykonawcy Holding HUNTERS sp. z o.o. sp. k. jako
najkorzystniejszej oraz poprzez zaniechanie dokonania wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej spośród pozostałych złożonych ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy Holding HUNTERS sp. z o.o. sp. k.
jako najkorzystniejszej,
2. dokonania ponownego badania i oceny złożonych ofert,
3. sporządzenia i udostępnienia Odwołującemu uzasadnienia faktycznego i prawnego dla
liczby punktów przyznanej Odwołującemu,
4. dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej spośród pozostałych ofert.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że w rozdziale V pkt 1.4 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia Zamawiający następująco ukształtował treść warunku
udziału w postępowaniu: „spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności
technicznej lub zawodowej: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że w okresie
ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał lub należycie wykonuje co
najmniej dwie usługi, każda polegająca na całodobowej ochronie osób i mienia w formie
bezpo
średniej ochrony fizycznej w budynku/-ach użyteczności publicznej, trwająca
nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy, o rocznej wartości nie
mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto (jeden milion złotych 00/100) i przedstawi dowody
potw
ierdzające, że usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie; dowodami,
o których mowa wyżej, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na
rzecz którego usługa była/jest wykonywana, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny
o obiektywn
ym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów –
oświadczenie Wykonawcy wraz z uzasadnieniem braku możliwości pozyskania dokumentów.
W przypadku usługi nadal wykonywanej referencje bądź inne dokumenty potwierdzające jej
należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert (…).
Zgodnie z punktem 5 ppkt 5 lit. c) specyfikacji istotnych warunków zamówienia: „na
potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 1 ppkt 4 Wykonawca
składa wykaz usług wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
z podaniem przedmiotu usługi, wartości, daty wykonania/wykonywania usługi, rodzaju
obiektu i nazwę oraz adres podmiotu, na rzecz którego usługa została wykonana/jest
wykonywana oraz załączeniem dowodów, określających, czy te usługi zostały wykonane lub
są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wykonywane lub są
wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze Wykonawca nie
jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie Wykonawcy. W przypadku
świadczeń nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich
należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert. Wzór wykazu stanowi Załącznik nr 5 do SIWZ”.
Natomiast w rozdzia
le VIII „Kryteria i zasady oceny ofert”, pkt 2 lit. b) Zamawiający
przewidział kryterium „doświadczenie wykonawcy” – do kryterium zaliczona zostanie liczba
usług wykazanych ponad liczbę wymaganą w zakresie spełnienia warunku udziału
w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 1 ppkt 4. Punkty w kryterium przyznane
zostaną zgodnie z tabelą: 1 dodatkowa usługa – 5 pkt, 2 dodatkowe usługi – 10 pkt, 3
dodatkowe usługi – 15 pkt. Wykonawca, który nie wykaże żadnej dodatkowej usługi, otrzyma
0 pkt w kryterium
. Doświadczenie wykonawcy będzie mierzone liczbą wykazanych
w składanym wraz z ofertą „Wykazie doświadczenia” (załącznik nr 4 do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia) usług należycie wykonanych lub wykonywanych przez wykonawcę w
okresie ostatnich tr
zech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, każda polegająca na całodobowej
ochronie osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w budynku/-ach
użyteczności publicznej, trwająca nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 kolejnych
miesięcy, o rocznej wartości nie mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto. Do wykazu
doświadczenia wykonawca jest obowiązany dołączyć dowody potwierdzające, że wykazane
usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie; dowodami, o których mowa wyżej,
są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługa
była/jest wykonywana, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze
wykonawca nie jest w stanie uzysk
ać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy wraz
z uzasadnieniem braku możliwości pozyskania dokumentów. W przypadku usługi nadal
wykonywanej referencje bądź inne dokumenty potwierdzające jej należyte wykonywanie
powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
Zasady oceny oferty w kryterium „doświadczenie wykonawcy”: • Zamawiający nie dopuszcza
możliwości wykazania się przez wykonawcę tym samym doświadczeniem na potwierdzenie
spełniania warunku udziału w postępowaniu oraz na potwierdzenie wymagań określonych
w kryterium oceny ofert; • Zamawiający wykluczy z postępowania wykonawcę, który w celu
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu przedłoży wykaz usług
zawierający usługi wykazane w wykazie doświadczenia na potwierdzenie wymagań
określonych w kryterium oceny ofert – po wyczerpaniu przez Zamawiającego procedury
jednokrotnego wezwania do złożenia dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków
udziału w postępowaniu lub ich uzupełnienia, poprawienia bądź wyjaśnienia, zgodnie z art.
26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych; • usługi wskazane w wykazie jako usługi
wykonane przez inny podmiot (doświadczenie udostępnione przez inny podmioty na
podstawie art. 22a ustawy Prawo zamówień publicznych), nie będą brane pod uwagę przy
ocenie w tym kryterium; • oferta Wykonawcy nie podlega uzupełnieniu lub wyjaśnieniu
w zakresie wykazu doświadczenia i informacji w nim zawartych oraz dowodów wymaganych
w ww. kryterium. Wykonawca, który nie dołączy do oferty wykazu doświadczenia lub nie
uzupełni w nim wszystkich wymaganych informacji bądź nie dołączy do oferty dowodów
potwierdzających należyte wykonanie usługi otrzyma 0,00 pkt w tym kryterium.
Zatem doświadczenie na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu i dla uzyskaniu
punktów w kryterium doświadczenia było tożsame, zaś załącznik nr 4 i 5 łudząco podobne.
Formalizm postępowania nie jest celem samym w sobie, ale służy przede wszystkim
realizacji zasad udzielenia zamówień określonych w rozdziale Il, dziale 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych. O nadmiernym formalizmie postępowania można mówić w sytuacji,
gdy co najmniej nie ma on wpływu na określone w ww. przepisach zasady lub wpływ ten
powoduje ich naruszenie. Chociaż postępowanie o udzielenie zamówienia cechuje się
dużym poziomem formalizmu, to jednak formalizm ten nie może przesłaniać celu
postępowania i prowadzić do eliminacji ofert zawierających uchybienia, które mogą zostać
poprawione, a których poprawienie nie będzie stało w sprzeczności z zasadami udzielania
zamówień publicznych. Formalizm postępowania o zamówienie publiczne ma służyć
realizacji celu postępowania, jakim jest wyłonienie wykonawcy zdolnego do wykonania
zamówienia, który złożył najkorzystniejszą ofertę, z poszanowaniem zasad prowadzenia
postępowania.
Zamawiający miał możliwość wyjaśnienia powstałej sytuacji, tj. złożenia jednego załącznika
zamiast dwóch. Zdaniem Odwołującego, jedynie w sytuacji ustalenia w sposób nie budzący
wątpliwości, że wykonawca nie chciał wylegitymować się w ogóle doświadczeniem na
potrzeby uzyskania punktów w kryterium „doświadczenie wykonawcy”, mogłoby skutkować
przyznaniem punktacji jedynie w kryterium „cena całkowita brutto”. Nie jest wystarczające
jedynie poddanie w wątpliwość spełniania wymagań czy to podmiotowych, czy
przedmiotowych oraz spełnianie wymagań na potrzeby przyznania punktów w kryterium:
„doświadczenie wykonawcy”. W czynności badania i oceny ofert Zamawiający ma
kategoryczny obowiązek, a nie przywilej, wezwać wykonawcę do złożenia wszelkich
koniecznych wyj
aśnień pozwalających na prawidłowy wybór oferty najkorzystniejszej,
a dokonując czynności badania i oceny ofert winien poddać ocenie również złożone
wyjaśnienia. Zamawiający jest zobligowany do prowadzenia postępowania z należytą
starannością i dlatego nie może pozostawić żadnych elementów treści oferty do końca
niewyjaśnionych, zwłaszcza że przepis pozwala zamawiającemu na żądanie od
wykonawców wyjaśnień wobec wszystkich elementów treści oferty.
Zamawiający dysponował załącznikiem nr 5, którego już sama treść wskazywała na
jednoznaczną intencję Odwołującego co do zamiaru uzyskania maksymalnej ilości punktów
w kryterium „doświadczenie wykonawcy”, zatem brak zaliczenia wskazanych zadań dla
potrzeb punktacji był wynikiem nadmiernego formalizmu Zamawiającego, który nie może być
priorytetem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenia woli należy tak tłumaczyć, jak tego
wymagają ze względu na okoliczności, w których zostały złożone, zasady współżycia
społecznego i ustalone zwyczaje. Jak wskazano w uchwale Składu Siedmiu Sędziów Sądu
Najwyższego – Izba Cywilna z 29 czerwca 1995 r. (III CZP 66/95): „Jeżeli chodzi
o oświadczenia woli ujęte w formie pisemnej, czyli wyrażone w dokumencie, to sens tych
oświadczeń ustala się przyjmując za podstawę wykładni przede wszystkim tekst dokumentu.
W procesie jego interpretacji podstawowa rola przypada językowym regułom znaczeniowym.
Wykładni poszczególnych wyrażeń dokonuje się z uwzględnieniem kontekstu, w tym także
związków treściowych występujących między zawartymi w tekście postanowieniami.
Uwzględnieniu podlegają również okoliczności, w jakich oświadczenie woli zostało złożone,
jeżeli dokument obejmuje takie informacje, a także cel oświadczenia woli wskazany
w tekście lub zrekonstruowany na podstawie zawartych w nim postanowień.”
Mając na uwadze powyższe Zamawiający, uwzględniając całość treści oświadczenia
Odwołującego, jak i okoliczności i cel jego złożenia, powinien był dojść do wniosku, iż
oświadczenie to zostało złożone tak na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu, jak
i dla uzyskania punktów w kryterium „doświadczenie wykonawcy”. Ustalając znaczenie ww.
oświadczenia woli Odwołującego, przy zastosowaniu językowych reguł znaczeniowych,
należało również wziąć pod uwagę: tożsame wymaganie dla potwierdzenie warunku udziału
w postępowaniu, jak i dla uzyskania punktów w kryterium „doświadczenie wykonawcy”,
bliźniacze formularze załączników nr 5 i 4 oraz walkę konkurencyjną pomiędzy
wykonawcami.
Przepis art. 60 Ko
deksu cywilnego określa jeden z istotnych elementów definicji
oświadczenia woli. W świetle tego ujęcia o złożeniu oświadczenia woli można mówić dopiero
z chwilą zewnętrznego przejawu woli dokonującego czynności prawnej, a nie wystąpienia
tzw. woli wewnętrznej. Wymaganie uzewnętrznienia woli w sposób dostateczny jest zarazem
istotną przesłanką i argumentem na rzecz tzw. teorii oświadczenia woli (wyrok SA
w Szczecinie z 24 lipca 2013 r., I ACa 287/13). Ustawa więc zezwala na każdą postać
złożenia oświadczenia, o ile tylko uzewnętrznia ona dostatecznie wolę wywołania skutków
prawnych, a więc mogą to być jakiekolwiek inne zachowania podmiotu w postaci tzw.
czynności konkludentnych. Do czynności konkludentnych mogą należeć zarówno
wypowiedzi, jak i inne zachowan
ia czysto faktyczne, niepozostawiające wątpliwości co do
zamiaru wywołania skutków prawnych.
W dalszej kolejności odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutu zaniechania
przedstawienia uzasadnienia faktycznego i prawnego punktacji przyznanej Od
wołującemu
w kryterium oceny ofert „doświadczenie wykonawcy”, co narusza art. 92 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, zgodnie z którym Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich
wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko,
siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności
wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo
miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców,
którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert
i łączną punktację, podając uzasadnienie faktyczne i prawne. Zatem wszystkie czynności,
o których mowa w tym przepisie, winny być przez Zamawiającego uzasadnione. Obowiązek
ten dotyczy również uzasadnienia czynności oceny ofert i przyznawania im punktów
w poszczególnych kryteriach. Każdy wykonawca jest uprawniony do tego, by wiedzieć, na
jakiej podstawie jego oferta została oceniona w taki czy inny sposób. Podanie uzasadnienia
faktycznego i prawnego oceny ofert stanowi realizację zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych zasady przejrzystości, która obejmuje między innymi możliwość
prześledzenia procesu decyzyjnego zamawiającego.
W niniejszym postępowaniu w zasadzie brak jakichkolwiek informacji w zakresie przyznania
punktów Odwołującemu w przedmiotowym kryterium, co nie pozwala uznać takiego pisma za
uzasadnienie w rozumieniu art. 92 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Przyznanie
punktów w kryterium pozacenowym w niniejszym postępowaniu było wynikiem oceny
Zamawiającego na podstawie dokumentów składanych przez wykonawców. Zatem
o podstawach oceny Odwołując powinien zostać powiadomiony. Odwołujący nie otrzymał
uzasadnienia,
a jedynie informację o liczbie przyznanych mu punktów. Wszystkie informacje
o podstawach czynności zamawiającego, o których mowa w art. 92 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, wykonawca winien uzyskać z zawiadomienia wystosowanego przez
zamawiającego na podstawie wskazanego przepisu i od dnia uzyskania tych informacji
rozpoczyna się bieg terminu do wniesienia odwołania na wskazane czynności. Wobec faktu,
iż Odwołującemu uniemożliwiono zapoznanie się chociażby z przyczyną nieprzyznania
maksymalnej liczb
y punktów w kryterium pozacenowym konieczne staje się nakazanie
Zamawiającemu sporządzenie uzasadnienia faktycznego i prawnego, z którego w sposób
niebudzący wątpliwości będą wynikać decyzje w zakresie oceny wskazanego kryterium.
II Stanowisko Zamawiającego
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający wskazał, że szczegółowo opisał warunki udziału w postępowaniu i zasady
przyznawania punktów w kryteriach oceny ofert. Zgodnie z rozdziałem V pkt 1 ppkt 4
specy
fikacji istotnych warunków zamówienia o udzielenie zamówienia ubiegać się mogli
wykonawcy, którzy m. in. spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności
technicznej lub zawodowej. Wykonawca spełni warunek udziału w postępowaniu jeżeli
wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał lub należycie
wykonuje co najmniej dwie usługi, każda polegająca na całodobowej ochronie osób i mienia
w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w budynku/-ach użyteczności publicznej, trwająca
nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy, o rocznej wartości nie
mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto i przedstawi dowody potwierdzające, że usługi te
zostały wykonane lub są wykonywane należycie; dowodami, o których mowa wyżej, są
referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługa
była/jest wykonywana, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze
wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy wraz
z uzasadnieniem braku możliwości pozyskania dokumentów. W przypadku usługi nadal
wykonywanej referencje bądź inne dokumenty potwierdzające jej należyte wykonywanie
powi
nny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
Zgodnie z postanowieniami rozdziału V pkt 5 ppkt 3.1.c) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w celu potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu wykonawca
p
owinien złożyć na żądanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych wykaz usług sporządzony wg wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
Zamawiający opisał kryteria oceny ofert, ich wagę i zasady przyznawania punktów
w rozdziale VIII specyfikacji istotnych warunków zamówienia: do kryterium „doświadczenie
wykonawcy” zaliczona zostanie liczba usług wykazanych ponad liczbę wymaganą w zakresie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 1 ppkt 4
specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Punkty w kryterium przyznane zostaną zgodnie
z tabelą: liczba wykazanych usług ponad liczbę wymagana w zakresie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu – 1 dodatkowa usługa 5 pkt, 2 dodatkowe usługi 10 pkt, 3
dodatkowe usługi lub więcej 15 pkt. Wykonawca, który nie wykaże żadnej dodatkowej usługi
otrzyma 0 pkt w kryterium. Doświadczenie wykonawcy będzie mierzone liczbą wykazanych
w składanym wraz z ofertą „Wykazie doświadczenia” (załącznik nr 4 do specyfikacji istotnych
warunków zamówienia) usług należycie wykonanych lub wykonywanych przez wykonawcę
w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, każda polegająca na całodobowej
ochronie osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w budynku/-ach
użyteczności publicznej, trwająca nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 kolejnych
miesięcy, o rocznej wartości nie mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto (jeden milion
złotych 00/100). Do wykazu doświadczenia wykonawca jest obowiązany dołączyć dowody
potwierdzające, że wykazane usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
Zamawiający, kierując się należytą starannością, przewidział w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia następujące zasady weryfikacji (zapisane czerwoną czcionką z uwagi
na ich istotność) dokumentów składanych wraz z ofertą do oceny w kryterium
„doświadczenie wykonawcy”: Zamawiający nie dopuszcza możliwości wykazania się przez
wykonawcę tym samym doświadczeniem na potwierdzenie spełniania warunku udziału
w postępowaniu oraz na potwierdzenie wymagań określonych w kryterium oceny ofert;
Zamawiający wykluczy z postępowania wykonawcę, który w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu przedłoży wykaz usług zawierający usługi wykazane
w wykazie doświadczenia na potwierdzenie wymagań określonych w kryterium oceny ofert –
po wyczerpaniu przez Zamawiającego procedury jednokrotnego wezwania do złożenia
dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu lub ich
uzupełnienia, poprawienia bądź wyjaśnienia, zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych; usługi wskazane w wykazie jako usługi wykonane przez inny podmiot
(doświadczenie udostępnione przez inny podmioty na podstawie art. 22a ustawy Prawo
zamówień publicznych), nie będą brane pod uwagę przy ocenie w tym kryterium; oferta
wykonawcy nie podlega uzupełnieniu lub wyjaśnieniu w zakresie wykazu doświadczenia
i in
formacji w nim zawartych oraz dowodów wymaganych w ww. kryterium. Wykonawca,
który nie dołączy do oferty wykazu doświadczenia lub nie uzupełni w nim wszystkich
wymaganych informacji bądź nie dołączy do oferty dowodów potwierdzających należyte
wykonanie usługi otrzyma 0,00 pkt w tym kryterium.
W związku z powyższym, Zamawiający na potrzeby oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu i oceny ofert w kryterium „doświadczenie wykonawcy” przygotował dwa
odrębne dokumenty, tj. wykaz doświadczenia i wykaz usług, stanowiące odpowiednio
załączniki nr 4 i 5 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W związku z powyższym Zamawiający uznał wszystkie zarzuty odwołania za niezasadne,
gdyż nie może zgodzić się z Odwołującym, że „doświadczenie na potwierdzenie warunku
udziału w postępowaniu i dla uzyskania punktów w kryterium doświadczenia było tożsame,
zaś załączniki nr 4 i 5 „łudząco podobne”. Załączniki nr 4 i 5 są podobne, ale nie identyczne.
Analiza treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia i załączników nr 4 i 5 prowadzi do
jednoznacznego i oczywistego wniosku, że oba dokumenty nie są tożsame. Każdy z nich
posiada własną nazwę i numer, treść oraz dodatkowe (odrębne) informacje wskazujące na
cel, jakiemu służą w postępowaniu. Już pobieżna lektura tych dokumentów pozwala ustalić
ich odmienne przeznaczenie, co wyklucza możliwość ich zamiennego stosowania,
a z przytoczonych zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia określających
zastosowanie załączników nr 4 i 5 wprost wynika, że nie można ich stosować w sposób
substytucyjny.
Nietrafiony jest zarzut wobec Zamawiającego o nadmierny formalizm w toku postępowania.
Dokumentacja postępowania szczegółowo określa prawa i obowiązki uczestników
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z wymogami ustawy Prawo
zamówień publicznych. Przestrzeganie przez Zamawiającego postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia i ustawy Prawo zamówień publicznych zapewnia równe
traktowanie wykonawców, a nie, jak argumentuje Odwołujący, nadmierny formalizm. Zgodnie
z wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z 10 lipca 2008 r. (V Ca 1109/08): „Nie jest rolą
wykonawcy ocena czy wymagania SIWZ są zbędne, czy też niezbędne dla zamawiającego.
Wykonawca przystępujący do przetargu ma obowiązek złożyć ofertę zgodną z SIWZ. Jeśli jej
treść budzi wątpliwości wykonawcy to mogą one zostać wyjaśnione w drodze zapytań
kierowanych do zamawiającego, jak również czynność ta może zostać oprotestowana
jeszcze przed upływem terminu do składania ofert.”
Odwołujący, jako jedyny z wykonawców uczestniczących w postępowaniu, nie złożył wraz
z ofertą wykazu doświadczenia według załącznika nr 4 do specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. W związku z powyższym Zamawiający naruszyłby postanowienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia i zasadę równego traktowania wykonawców, gdyby wezwał
Odwołującego do uzupełnienia wykazu doświadczenia lub wyjaśnienia jego treści. Zasada
równego traktowania sprowadza się do konieczności identycznego traktowania takich
wykonawców, których sytuacja jest taka sama lub bardzo podobna, bez preferowania jedynie
niektórych podmiotów. Wszyscy wykonawcy powinni mieć równy dostęp do istotnych dla
postępowania informacji w jednakowym czasie, dokonywanie oceny warunków oraz ofert
powinno następować wedle wcześniej sprecyzowanych i znanych wykonawcom kryteriów,
na podstawie przedłożonych dokumentów, a nie wiedzy zamawiającego. Zasada ta znajduje
pełne zastosowanie zarówno na etapie sporządzania przez zamawiającego dokumentacji
przetargowej, jak i w toku oceny
i badania złożonych ofert.
Wykonawca, występując w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jako podmiot
prowadzący działalność gospodarczą, tj. profesjonalista, powinien zachować należytą
staranność podczas przygotowywania oferty, co potwierdza orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej. W stosunku bowiem do profesjonalistów miernik należytej staranności jest
podwyższony w odniesieniu do ogólnego miernika staranności dłużnika, albowiem określa
się go z uwzględnieniem zawodowego charakteru prowadzonej działalności. Wykonawca
musi zatem brać pod uwagę konsekwencje, jakie go spotkają w przypadku niedochowania
należytej staranności podczas przygotowywania oferty.
Do upływu terminu składania ofert żaden wykonawca nie wystąpił do Zamawiającego
z wnioskiem o
wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie
dokumentów i oświadczeń składanych na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w postępowaniu lub do kryterium oceny ofert. Art. 38 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych nakłada na wykonawcę obowiązek zwrócenia się do zamawiającego
o wyjaśnienie powziętych co do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia
wątpliwości, a zaniechanie tej powinności może być podstawą zarzucenia wykonawcy braku
dochowania należytej staranności przedsiębiorcy, o której mowa w art. 355 § 2 Kodeksu
cywilnego. Odwołujący nie wystąpił o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, a zatem należy przyjąć, że nie miał wątpliwości, jakie dokumenty powinien
złożyć wraz z ofertą w celu przyznania punktów w kryterium „doświadczenie wykonawcy”.
Odwołujący wykazał się niedbalstwem podczas przygotowania oferty, za które Zamawiający
nie ponosi odpowiedzialności.
Odwołującego podnosi, że Zamawiający był obowiązany, na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy
Prawo zamówień publicznych, do wyjaśnienia, dlaczego Odwołujący złożył jeden załącznik
zamiast dwóch oraz jakie intencje mu przyświecały. Odwołujący jednak błędnie interpretuje
zarówno treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak i instytucję art. 26 ust. 4
ustawy Prawo zamówień publicznych, która wskazuje, że Zamawiający wzywa
w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub
dokumentów, o których mowa wart. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
D
okumenty składane do kryterium oceny ofert nie należą bowiem do kategorii dokumentów
i oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1, tj. dokumentów i oświadczeń składanych na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw wykluczenia.
Odwołujący wraz z ofertą złożył wykaz usług, tj. dokument składany w celu potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Ustawa Prawo zamówień publicznych
i specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie przewidują możliwości posługiwania się
wykazem usług do dokonania oceny i przyznania punktów w kryteriach oceny ofert. Biorąc
powyższe pod uwagę Zamawiający celowo wyodrębnił w specyfikacji załączniki nr 4 i 5, aby
uniknąć wątpliwości interpretacyjnych w tym w zakresie. Odwołujący nie uznaje tego
istotnego rozróżnienia, twierdząc, że Zamawiający, uwzględniając całość treści oświadczenia
Odwołującego, jak i okoliczności i cel jego złożenia, powinien był dojść do wniosku, iż
oświadczenie to zostało złożone tak na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu, jak
i dla uzyskania punktów w kryterium doświadczenia wykonawcy. Zgodnie z orzecznictwem
zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Informacje podlegające ocenie
w ramach kryteriów oceny ofert składane są wraz z ofertą i stanowią podstawę do dokonania
jej oceny, nie jest to materia, której Zamawiający powinien się domyślać, czy która
podlegałaby uzupełnieniu. Oświadczenia i dokumenty służące dokonaniu oceny oferty
w określonym kryterium oceny ofert co do zasady powinny być złożone przed upływem
terminu składania ofert i nie mogą następnie podlegać uzupełnieniu czy zmianie. W związku
z powyższym Zamawiający nie jest uprawniony do wezwania wykonawców do uzupełnienia
dokumentów podlegających ocenie w ramach pozacenowego kryterium oceny ofert.
Uprawnienia takiego nie daje mu treść art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych,
na podstawie którego zamawiający może wezwać wykonawców do uzupełnienia
d
okumentów lub oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu
i brak podstaw wykluczenia z postępowania. Wykaz doświadczenia, stanowiący dokument
będący podstawą do dokonania oceny ofert w kryterium oceny ofert, nie jest dokumentem
s
kładanym w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu lub braku
podstaw wykluczenia z postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu brak uzasadnienia faktycznego dla nieprzyznania mu
maksymalnej liczby punktów w kryterium doświadczenia wykonawcy, przez co
uniemożliwiono mu zapoznanie się chociażby z przyczyną nieprzyznania mu maksymalnej
liczby punktów w kryterium pozacenowym. Zdaniem Zamawiającego zarzut ten jest
bezpodstawny. Zamawiający, zgodnie z art. 92 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych, poinformował wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty
podając uzasadnienie faktyczne i prawne oraz opublikował tę informację na stronie
internetowej, należycie wypełnił więc dyspozycję art. 92 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Zakres szczegółowości uzasadnienia stanowi kwestię do interpretacji, bowiem ustawodawca
nie uregulował tej materii. Nie można w związku z tym zarzucić Zamawiającemu braku
przejrzystości w postępowaniu. Ponadto treść przytoczonych w odwołaniu zarzutów oraz ich
uzasadnienie wskazują, iż Odwołujący ma świadomość tego, że nie złożył wraz z ofertą
wymaganego dokumentu, co spowodowało, że otrzymał 0 punktów w kryterium.
Zamawiający w żaden sposób nie utrudniał Odwołującemu dostępu do dokumentów
postępowania lub wyjaśnień w przedmiocie przyznanych punktów, a w trakcie postępowania
Odwołujący nie zwrócił się do Zamawiającego o udostępnienie protokołu postępowania.
Zaprezentowana przez Odwołującego interpretacja zapisów specyfikacji istotnych warunków
zamówienia nie znajduje uzasadnienia w świetle literalnego ich brzmienia i stanowi jedynie
własną wykładnię dokonaną na potrzeby argumentacji zawartej w odwołaniu. Bezpodstawne
są w konsekwencji twierdzenia Odwołującego, iż analiza specyfikacji nakazuje przyjąć, że
wykonawca może posłużyć się jednocześnie tym samym dokumentem w celu potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu i uzyskania punktów w kryterium
„doświadczenie wykonawcy”.
Zamawiający wybrał ofertę wykonawców Holding HUNTERS Sp. z o. o. sp. k., Business
Solutions Center Sp. z o. o., Green HUNTERS Sp. z o. o. Sp. k., Blue HUNTERS Sp. z o. o.
Sp. k. na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, a zatem nie naruszył art. 91. ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych,
a czynności badania i oceny ofert zostały dokonane w sposób zapewniający uczciwą
konkurencję oraz równe traktowanie wykonawców uczestniczących w przedmiotowym
postępowaniu. Nie doszło zatem również do naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 14, art.
26 ust. 4 i art. 92 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
III Ustalenia Izby
Na wstępie Izba stwierdziła, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020)
do czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
1843 z późn. zm.), natomiast do postępowania odwoławczego przepisy ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
Izba stwierdziła także, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, opisanych w art. 528 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r.,
a Odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych z 2019 r. Przepis ten stanowi, że środki ochrony prawnej
przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał
interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy (ustawy Prawo
zamówień publicznych).
Izba ustaliła, iż stan faktyczny postępowania dotyczący postawionych zarzutów
(w szczególności treść oferty Odwołującego i złożonych przez niego dokumentów oraz treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacji o wyborze oferty
najkorzystniejszej oferty z 23 lutego 2021 r.) nie jest sporny między Stronami.
Po zapoznaniu się z przedmiotem sporu oraz argumentacją Stron, w oparciu o stan
faktyczny ustalony na podstawie dokumentacji postępowania przetargowego przedstawionej
przez Zamawiającego, pism oraz stanowisk Stron przedstawionych podczas rozprawy Izba
ustaliła i zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z naruszeniem art. 91 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nieprzyznanie Odwołującemu maksymalnej
liczby punktów w kryterium „doświadczenie wykonawcy” – waga 15% w sytuacji, gdy
wykonawca ten winien otrzymać maksymalną liczbę punktów,
2. art. 7 ust. 1 i 3 o
raz art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez brak
wezwania Odwołującego do wyjaśnienia treści załącznika nr 5 w kontekście braku załącznika
nr 4,
3. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 65 § 1 i art. 60 ustawy
Kodek
s cywilny w zw. z art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez nieprzyznanie
Odwołującemu maksymalnej liczby punktów w kryterium „doświadczenie wykonawcy”
w sytuacji, gdy wykonawca ten winien otrzymać maksymalną liczbę punktów,
4. art. 7 ust. 1 i 3 o
raz art. 92 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez brak
uzasadnienia faktycznego dla nieprzyznania Odwołującemu maksymalnej liczby punktów
w kryterium „doświadczenie wykonawcy” w sytuacji, gdy wykonawca ten winien otrzymać
maksymalną liczbę punktów,
5. art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
bezpodstawne dokonanie wyboru oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie
zamówienia Holding HUNTERS Sp. z o. o. sp. k., Business Solutions Center Sp. z o. o.,
Green HUNTERS Sp. z o. o. Sp. k., Blue HUNTERS Sp. z o. o. Sp. k. jako najkorzystniejszej
oraz poprzez zaniechanie dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
spośród pozostałych złożonych ofert.
Przywołane przepisy stanowią:
Art. 7 u
st. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych: „Zamawiający przygotowuje
i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami
proporcjonalności i przejrzystości.”
Art. 7 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych: „Zamówienia udziela się wyłącznie
wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy.”
Art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych: „1. Do czynności podejmowanych przez
zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495), jeżeli
przepisy ustawy
nie stanowią inaczej. 2. Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności
przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po
dniu
lub dniach wolnych od pracy.”
Art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych: „Zamawiający wzywa także,
w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1.”
Art. 91 ust. 1 u
stawy Prawo zamówień publicznych: „Zamawiający wybiera ofertę
najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.”
Art. 92 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych: „Zamawiający informuje niezwłocznie
wszystkich wykonawców o:
1) wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo
miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy,
którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca
zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy
złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną
punktację,
2) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni,
3) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia oferty, a w
przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 4 i 5, braku równoważności lub braku spełniania
wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności,
4) wykonawcach, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, ale nie zostali zaproszeni
do kolejnego etapu negocjacji albo dialogu,
5) dopuszczeniu do dynamicznego systemu
zakupów,
6) nieustanowieniu dynamicznego systemu zakupów,
7)unieważnieniu postępowania
– podając uzasadnienie faktyczne i prawne.”
Art. 60 Kodeksu cywilnego: „Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola
osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej
osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli
w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).”
Art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego: „Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają
ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz
ustalone zwyczaje.”
Po zapoznaniu się z zarzutami postawionymi w odwołaniu Izba stwierdziła, że pomimo
przytoczenia przez Odwołującego wielu przepisów oraz podziału w petitum na liczne punkty,
zarzuty odwołania są w istocie dwa, tj. nieprzyznanie Odwołującemu 15 punktów w kryterium
oceny ofert „doświadczenie wykonawcy” ze względu na nieuznanie złożonego załącznika nr
5 za de facto
załącznik nr 4 oraz brak wskazania w informacji o wyborze najkorzystniejszej
oferty, dlaczego Odwołującemu zostało przyznane 0 punktów.
W konstatacji tej Izba wzięła pod uwagę, iż, zgodnie z praktyką orzeczniczą, zarzut nie jest
jedynie wskazaniem przepisu prawnego, ale stanowi całość z jego uzasadnieniem.
Dodatkowo, niektóre okoliczności określane jako „zarzuty” ze swojej istoty nie są
samodzielne lub są jedynie konsekwencją innych okoliczności albo też nie mogą się ziścić
bez wystąpienia zdarzeń koniecznych na wcześniejszym etapie, np. wyjaśnień lub
uzupełnienia. Dodatkowo w niektórych okolicznościach zakres stosowania przepisów może
się pokrywać i być konsumowany przez przepis bardziej adekwatny do sytuacji lub
tradycyjnie w danej sytuacji stosowany. Także z jednych okoliczności faktycznych mogą
wynikać różne skutki prawne. W związku z tym Izba uznała, jak wskazała na wstępie, że
niniejsze odwołanie sprowadza się w istocie do dwóch wskazanych powyżej zarzutów.
Zgodnie z rozdziałem V specyfikacji istotnych warunków zamówienia: „Warunki udzielenia
zamówienia, oferta oraz oświadczenia i dokumenty wymagane od wykonawcy”, pkt 1 ppkt 4,
o udzielenie zamówienia ubiegać się mogą wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej: wykonawca spełni warunek
jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał lub
należycie wykonuje co najmniej dwie usługi, każda polegająca na całodobowej ochronie
osób i mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w budynku/-ach użyteczności
publicznej, trwająca nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy, o rocznej
wartości nie mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto i przedstawi dowody potwierdzające,
że usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
Zgodnie z punktem 5. rozdziału V „Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia” ppkt 3
„Oświadczenia i dokumenty składane na podstawie wezwania Zamawiającego”,
Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wezwie wykonawcę, którego oferta została
najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym – nie krótszym niż 5 dni – terminie
aktualnych na dzień złożenia następujących oświadczeń lub dokumentów, pppkt 3.1.) lit. c
oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu:
na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 1 ppkt 4
wykonawca składa wykaz usług wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, z podaniem przedmiotu usługi, wartości, daty wykonania/wykonywania usługi,
rodzaju obiektu i nazwy oraz adresu podmiotu, na rzecz którego usługa została
wykonana/jest wykonywana oraz załączeniem dowodów, określających, czy te usługi zostały
wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były
wykonywane lub są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym
ch
arakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie
Wykonawcy. W przypadku świadczeń nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty
potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące
przed up
ływem terminu składania ofert. Wzór wykazu stanowi załącznik nr 5 do specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
W r
ozdziale VIII „Kryteria i zasady oceny ofert” Zamawiający wskazał następujące kryteria
wyboru najkorzystniejszej oferty: całkowita cena brutto (tj. z podatkiem VAT) oferty – waga
85% oraz doświadczenie wykonawcy – waga 15%.
Zamawiający wskazał, że do kryterium „doświadczenie wykonawcy” zaliczona zostanie
liczba usług wykazanych ponad liczbę wymaganą w zakresie spełnienia warunku udziału
w pos
tępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 1 ppkt 4 specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Punkty w kryterium przyznane zostaną zgodnie z tabelą: 1 dodatkowa usługa –
5 punktów, 2 dodatkowe usługi – 10 punktów, 3 dodatkowe usługi lub więcej – 15 punktów.
Wykonawca, który nie wykaże żadnej dodatkowej usługi otrzyma 0 punktów
w kryterium. Doświadczenie wykonawcy będzie mierzone liczbą wykazanych w składanym
wraz z ofertą „Wykazie doświadczenia” (załącznik nr 4 do specyfikacji istotnych warunków
zamówienia) usług należycie wykonanych lub wykonywanych przez wykonawcę w okresie
ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, każda polegająca na całodobowej ochronie osób
i mie
nia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej w budynku/-ach użyteczności publicznej,
trwająca nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy, o rocznej wartości nie
mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto. Do wykazu doświadczenia wykonawca jest
obowiązany dołączyć dowody potwierdzające, że wykazane usługi zostały wykonane lub są
wykonywane należycie; dowodami są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez
podmiot, na rzecz którego usługa była/jest wykonywana, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny
o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów –
oświadczenie Wykonawcy wraz z uzasadnieniem braku możliwości pozyskania dokumentów.
W przypadku usługi nadal wykonywanej referencje bądź inne dokumenty potwierdzające jej
należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem
terminu składania ofert.
Dalej zamawiający zawarł akapit „UWAGA”, w którym określił zasady oceny oferty
w kryterium „doświadczenie wykonawcy”:
• Zamawiający nie dopuszcza możliwości wykazania się przez wykonawcę tym samym
doświadczeniem na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu oraz na
potwierdzenie wymagań określonych w kryterium oceny ofert;
• Zamawiający wykluczy z postępowania wykonawcę, który w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu przedłoży wykaz usług zawierający usługi wykazane
w wykazie doświadczenia na potwierdzenie wymagań określonych w kryterium oceny ofert –
po wyczerpaniu przez Zamawiającego procedury jednokrotnego wezwania do złożenia
dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu lub ich
uzupełnienia, poprawienia bądź wyjaśnienia, zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych;
• usługi wskazane w wykazie jako usługi wykonane przez inny podmiot (doświadczenie
udostępnione przez inny podmioty na podstawie art. 22a ustawy Prawo zamówień
publicznych), nie będą brane pod uwagę przy ocenie w tym kryterium;
• oferta wykonawcy nie podlega uzupełnieniu lub wyjaśnieniu w zakresie wykazu
doświadczenia i informacji w nim zawartych oraz dowodów wymaganych w ww. kryterium.
Wykonawca, który nie dołączy do oferty wykazu doświadczenia lub nie uzupełni w nim
wszystkich wymaganych informacji bądź nie dołączy do oferty dowodów potwierdzających
należyte wykonanie usługi otrzyma 0,00 pkt w tym kryterium.
W punkcie 2. lit. g) rozdziału VIII Zamawiający stwierdził, że udzieli zamówienia wykonawcy,
którego oferta odpowiadać będzie wszystkim wymaganiom przedstawionym w ustawie
Prawo zamówień publicznych oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i zostanie
wybrana jako najkorzystniejsza w oparciu o podane kryteria wyboru.
Jednocześnie Zamawiający sporządził i załączył do specyfikacji istotnych warunków
zamówienia załączniki nr 4 i 5.
Załącznik nr 4 nosił tytuł „WYKAZ DOŚWIADCZENIA w postępowaniu pn. Usługa ochrony
osób i mienia w obiektach I Oddziału ZUS w Poznaniu”; po czym zawierał tekst: „Wykaz
usług wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym okresie) do kryterium oceny
ofert <<doświadczenie wykonawcy>> opisanego w rozdziale VIII pkt 2 lit. b) SIWZ”.
Załącznik ten obejmował tabelę z kolumnami zatytułowanymi: „Przedmiot usługi (wskazanie
zakresu usługi stosownie do wymaganego warunku udziału w postępowaniu)”, „Podmiot, na
rzecz którego usługi były lub są wykonywane (należy podać pełną nazwę i adres siedziby)”,
„Daty wykonania”, „Usługa świadczona w budynku użyteczności publicznej (należy wpisać
TAK alb
o NIE)”, „Wartość usługi realizowanej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12
kolejnych miesięcy [zł brutto]”. Pod tabelą znajdowały się „Uwagi”: 1. W kolumnie nr 2 tabeli
należy tak opisać przedmiot zamówienia, aby jednoznacznie odnosił się do postawionych w
kryterium wymagań. 2. Do wykazu należy załączyć dowody potwierdzające, że wykazane
usługi zostały wykonywane/są wykonywane należycie, zgodnie z zapisami SIWZ. 3. Każdą
usługę należy wykazać w odrębnym wierszu. 4. Zamawiający nie dopuszcza możliwości
w
ykazania się przez Wykonawcę tym samym doświadczeniem na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu oraz na potwierdzenie wymagań określonych w kryterium
oceny ofert. 5. Zamawiający wykluczy z postępowania Wykonawcę, który w celu
potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu przedłoży wykaz usług
zawierający usługi wykazane w wykazie doświadczenia na potwierdzenie wymagań
określonych w kryterium oceny ofert – po wyczerpaniu przez Zamawiającego procedury
jednokrotnego wezwania do złożenia dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków
udziału w postępowaniu lub ich uzupełnienia, poprawienia bądź wyjaśnienia, zgodnie z art.
26 ust. 3 ustawy Pzp. 6. Usługi wskazane w wykazie jako usługi wykonane przez inny
podmiot (doświadczenie udostępnione przez inny podmioty na podstawie art. 22a ustawy
Pzp), nie będą brane pod uwagę przy ocenie w tym kryterium. 7. Oferta Wykonawcy nie
podlega uzupełnieniu lub wyjaśnieniu w zakresie wykazu doświadczenia i informacji w nim
zawartych oraz dowodów wymaganych w kryterium. Wykonawca, który nie dołączy do oferty
wykazu doświadczenia lub nie uzupełni w nim wszystkich wymaganych informacji bądź nie
dołączy dowodów potwierdzających należyte wykonanie usługi otrzyma 0,00 pkt w tym
kryterium.
Załącznik nr 5 nosił tytuł „WYKAZ USŁUG w postępowaniu pn. Usługa ochrony osób i mienia
w obiektach I Oddziału ZUS w Poznaniu”; a następnie zawierał tekst: „W celu potwierdzenia
spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej, o którym mowa w Rozdziale V pkt 1 ppkt 4 SIWZ, przedstawiam niniejszy wykaz
zrealizowanych (realizowanych) usług w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym okresie)”. Wykaz ten
obejmowa
ł tabelę o kolumnach identycznych jak załącznik nr 4 oraz „Uwagę” pod tabelą: 1.
W wykazie należy wskazać, co najmniej dwa zamówienia potwierdzające spełnianie warunku
udziału w postępowaniu. 2. W kolumnie nr 2 tabeli należy tak opisać przedmiot zamówienia,
aby jednoznacznie odnosił się do postawionego przez Zamawiającego warunku udziału
w postępowaniu. 3. Do wykazu należy załączyć dowody potwierdzające, że wykazane usługi
zostały wykonywane/są wykonywane należycie, zgodnie z zapisami SIWZ. 4. Każdą usługę
n
ależy wykazać w odrębnym wierszu.
Odwołujący wraz z ofertą nie złożył załącznika nr 4, lecz załącznik nr 5, w którym wskazał 6
usług, z których wszystkie przekraczały wartość 1.000.000 złotych oraz zostały
zadeklarowane jako usługi świadczone w budynku użyteczności publicznej.
Odwołujący uzyskał 85 punktów w kryterium ceny oraz 0 punktów w kryterium
doświadczenia wykonawcy – łącznie 85, natomiast wybrany wykonawca łącznie 95,46
punktów. Pozostali wykonawcy uzyskali 91,66 i 68,76 punktów.
Jak wynika z po
wyższego stanu faktycznego, Zamawiający wymagał złożenia wraz z ofertą
załącznika nr 4 – Wykaz doświadczenia, natomiast załącznik nr 5 „Wykaz usług” miał zostać
przedstawiony w terminie późniejszym, jedynie przez wykonawcę, którego oferta została
najwyżej oceniona, na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Wynikało to wyraźnie z przywołanych postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia – odpowiednio rozdziału VIII pkt 2 lit. b („Doświadczenie
Wykonawcy będzie mierzone liczbą wykazanych w składanym wraz z ofertą Wykazie
doświadczenia (Załącznik nr 4 do SIWZ)…) i rozdziału V pkt 5 ppkt 3 („OŚWIADCZENIA
i DOKUMENTY składane na podstawie WEZWANIA Zamawiającego”): pppkt 3.1. lit. c –
wykaz usług.
Przedmiotowe
załączniki zostały przez Zamawiającego należycie oznaczone – numerem
załącznika (odpowiednio 4 i 5) oraz tytułem „WYKAZ DOŚWIADCZENIA” (załącznik nr 4)
i „WYKAZ USŁUG” (załącznik nr 5), a także, pod tytułem, zawierały wskazanie celu
załącznika: „Wykaz usług wykonanych lub wykonywanych w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym
okresie) do kryterium oceny ofert „doświadczenie wykonawcy” opisanego w rozdziale VIII pkt
2 lit. b) SIWZ” (załącznik nr 4) oraz „W celu potwierdzenia spełniania warunku udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, o którym mowa
w Rozdziale V pkt 1 ppkt 4 SIWZ, przedstawiam niniejszy wykaz zrealizowanych
(realizowanych) usług…”. Także zawarte pod tabelami uwagi dotyczące wypełnienia tabeli
powielały postanowienia rozdziału VIII i V specyfikacji istotnych warunków zamówienia
i wyraźnie odnosiły się do celu załącznika.
Tym samym, w ocenie Izby, pomimo że zawartość tabel w obu załącznikach, tj. nazwy
kolumn wskazujących, jakie dane należy do nich wpisać, była identyczna, to same załączniki
nr 4 i 5 sporządzone zostały przez Zamawiającego należycie, w sposób, który pozwalał
wykonawcom w łatwy sposób zorientować się, czego tabele dotyczą. Również w rozdziale V
i VIII specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający wyraźnie wskazał, który
załącznik ma zostać złożony wraz z ofertą. Zatem złożenie niewłaściwej tabeli nie wynikało
z nieprawidłowego sporządzenia przez Zamawiającego specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, lecz jedynie nieuwagi Odwołującego – tym samym i konsekwencje tego
działania obciążają Odwołującego.
Decyzji podjętej przez Zamawiającego nie można zaś uznać za niezgodną z ustawą Prawo
zamówień publicznych lub zasadami prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Zamawiający bowiem w rozdziale VIII pkt 2 lit. b specyfikacji istotnych
warunków zamówienia wskazał (str. 27) wskazał bowiem wyraźnie, że „Doświadczenie
Wykonawcy będzie mierzone liczbą wykazanych w składanym wraz z ofertą Wykazie
doświadczenia (Załącznik nr 4 do SIWZ) usług…”, natomiast w zawartej dalej części
„UWAGA: Zasady oceny oferty w kryterium <<Doświadczenie Wykonawcy>>”: „oferta
Wykonawcy nie podlega uzupełnieniu lub wyjaśnieniu w zakresie wykazu doświadczenia
i informacji w nim zawartych oraz dowodów wymaganych w ww. kryterium. Wykonawca,
który nie dołączy do oferty wykazu doświadczenia lub nie uzupełni w nim wszystkich
wymaganych informacji bądź nie dołączy do oferty dowodów potwierdzających należyte
wykonanie usługi otrzyma 0,00 pkt w tym kryterium.”
Tym samym, wobec nieprzedstawienia przez Odwołującego wraz z ofertą załącznika nr 4,
wypełniły się przesłanki przywołanych wyżej postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, które warunkowały przyznanie wykonawcy 0 punktów w kryterium
doświadczenia. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia w wyraźny sposób wykluczała
też wyjaśnianie i uzupełnianie dokumentu odnoszącego się do kryterium oceny ofert (co
notabene jest zgodne
ze wskazaniami orzecznictwa). Podobnie w orzecznictwie zaleca się
właśnie sporządzanie dwóch osobnych – dla warunków udziału w postępowaniu oraz
kryteriów oceny ofert – formularzy, aby uniknąć nieporozumień proceduralnych związanych
z możliwością uzupełnienia i wyjaśnienia obu rodzajów dokumentów, gdyż, jak słusznie
wskazał Zamawiający, możliwość uzupełnienia lub wyjaśnienia dokumentów wynikająca
z art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, dotyczy jedynie dokumentów,
o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. wskazanych
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających: 1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji,
2) spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez zamawiającego, 3) brak podstaw wykluczenia. Informacje służące ocenie ofert
w ramach kryteriów oceny ofert nie należą zaś do żadnej z tych trzech kategorii.
Fakt, że Odwołujący złożył załącznik nr 5, czyli dokument odnoszący się do spełniania
warunków udziału w postępowaniu, nie zmienia tego faktu. Załącznik ten bowiem mógłby
podlegać wyjaśnieniom w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, ale tylko
w zakresie usług wskazywanych dla potwierdzenia spełnienia warunku, a nie kryterium
oceny, którego dotyczy odwołanie. Tym samym gdyby nawet Zamawiający poprosił
o wyjaśnienia w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie zmieniałoby to
sytuacji Odwołującego (podobnie jak wyjaśnienia w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych), bowiem błędu Odwołującego nie można sanować – w szczególności
wobec wyraźnych wskazań specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na które Izba
wskazała powyżej.
Dodatkowo należy zauważyć, że nawet gdyby powyższe postanowienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia interpretować łagodnie i uznać, że – wobec tego, że
złożenie załącznika nr 5 wraz z ofertą nie było wymagane – załącznik nr 5 jest w istocie
załącznikiem nr 4, jedynie złożonym na nieprawidłowym formularzu, budzi to dalsze
wątpliwości proceduralne. Uznanie takie bowiem wykluczałoby usługi wskazane w tym
formularzu z zakresu usług potwierdzających doświadczenie wymagane w ramach warunku
udziału w postępowaniu. Tymczasem – jak można przypuszczać – i jak wynika z treści
odwołania, załącznik nr 5 został złożony łącznie zarówno dla wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, jak i dla wykazania doświadczenia podlegającego ocenie
w kryterium. Tym samym Zamawiający samodzielnie musiałby rozdzielić, które usługi
przypisać do warunków udziału w postępowaniu, a które do kryterium, a biorąc pod uwagę
fakt, że zgodnie z rozdziałem VIII pkt 2 lit. b specyfikacji istotnych warunków zamówienia do
kryterium zaliczone mogły być tylko usługi „wykazane ponad liczbę wymaganą w zakresie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 1 ppkt 4
SIWZ”, to Zamawiający najpierw musiałby ocenić, czy Odwołujący spełnia warunki udziału
w postępowaniu – co nie było przewidziane na tym etapie procedury.
W konsekwencji
– zarówno nie stosując się do postanowienia rozdziału VIII specyfikacji
istotnych warunków zamówienia mówiącego o tym, że oferta wykonawcy nie podlega
uzupełnieniu lub wyjaśnieniu w zakresie wykazu doświadczenia i informacji w nim zawartych
oraz dowodów wymaganych w kryterium doświadczenia, a wykonawca, który nie dołączy do
oferty wykazu doświadczenia lub nie uzupełni w nim wszystkich wymaganych informacji
bądź nie dołączy do oferty dowodów potwierdzających należyte wykonanie usługi otrzyma
0,00 pkt w tym kryterium, jak i dokonując „przypisania” czy to całego formularza, czy też
poszczególnych usług w nim zawartych do kryterium – Zamawiający postąpiłby niezgodnie
z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a tym samym naruszyłby
zarówno przejrzystość postępowania (przez działanie niezgodne z założeniami wskazanymi
wprost na początku postępowania – w specyfikacji istotnych warunków zamówienia), jak
i uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców (także przez działanie niezgodne
z założeniami wskazanymi na początku postępowania – w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia). Zaś pozostali wykonawcy mogliby mieć poczucie nieprawidłowego działania
Zamawiającego – niezgodnego z ustanowionymi przez siebie zasadami oraz nierównego
(preferencyjnego) traktowania Odwołującego, a tym samym naruszenia pomiędzy nimi
uczciwej konkurencji. Zatem, pomimo że działanie Odwołującego można zakwalifikować jako
„prosty, głupi błąd”, to ma on jednak znaczące konsekwencje proceduralne.
W ocenie Izby nie można też działania Zamawiającego zakwalifikować jako „nadmierny
formalizm”, lecz raczej dura lex sed lex, bowiem owszem, jest to formalizm, ale formalizm
prowadzący do poczucia działania zgodnie z zasadami ustalonymi na wstępie przetargu
i tym samym jednakowego, sprawiedliwego potraktowania wszystkich wykonawców.
Izba uznała natomiast, że zarzut niewystarczającego uzasadnienia oceny oferty
Odwo
łującego w kryterium „doświadczenia wykonawcy” potwierdził się – Zamawiający
bowiem w żaden sposób nie skomentował (nie uzasadnił) przyznania 0 punktów w tym
kryterium. I choć, jak wynika z odwołania, Odwołujący zdał sobie sprawę z przyczyny
przyznania tak
iej liczby punktów, to jednak Zamawiający w zawiadomieniu skierowanym do
wykonawców powinien zawrzeć formalną informację o przyczynach przyznania takiej liczby
punktów (podobnie jak w stosunku do innych wykonawców).
Jednak w okolicznościach niniejszej sprawy nie ma to wpływu na wynik postępowania,
a powtórzenie czynności powiadomienia o punktacji w tym zakresie nic by nie wniosło do
sytuacji Odwołującego ani jej nie zmieniło. Tym samym zastosowanie ma dyspozycja art.
192 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którą Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Zatem a contrario, jeśli naruszenie
przepisów nie ma wpływu na wynik postępowania przetargowego również odwołanie lub jego
poszczególny zarzut należy oddalić.
W związku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2, § 5, § 8 ust.
2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych
s
trony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty
postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia na dostawy i usługi o wartości równej lub
przekraczającej progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, wynosi 15.000 złotych.
Zgodnie z § 5 rozporządzenia do kosztów postępowania odwoławczego, zalicza się:
1) wpis, obejmujący:
a) wynagrodzenia, wydatki i opłaty Urzędu związane z organizacją i obsługą postępowań
odwoławczych, archiwizacją dokumentów oraz szkoleniami członków Izby,
b) wynagrodzenie i zwrot wydatków poniesionych przez biegłych, jeżeli dowód z opinii
biegłego został dopuszczony przez Izbę z urzędu, oraz tłumaczy, w przypadku, o którym
mowa w art. 548 ustawy,
c) koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu odwoławczym niż dowód
z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę z urzędu;
2) uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego, a w okolicznościach, o których
mowa odpowiednio w § 7 ust. 2 pkt 2 i 3, ust. 3 i 4, § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit.
b i pkt 4, koszty uczestnika postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie
zamawiającego i wniósł sprzeciw, w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu
kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące:
a) koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę,
b) wynagrodzenie i wydatki j
ednego pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty
3600 złotych,
c) wynagrodzenie biegłych oraz zwrot poniesionych przez nich wydatków, jeżeli dowód
z opinii biegłego został dopuszczony przez Izbę na wniosek strony lub uczestnika
postępowania odwoławczego,
d) inne uzasadnione wydatki, w tym koszty przeprowadzenia innych dowodów
w postępowaniu odwoławczym niż dowód z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę na
wniosek strony lub uczestnika postępowania odwoławczego.
Z kolei zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w przypadku oddalenia odwołania
przez Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący, a Izba zasądza koszty, o których mowa w §
, od odwołującego na rzecz zamawiającego.
Zamawiający złożył wniosek o zasądzenie kosztów w wysokości 34 złotych jako
uzasadnionego wydatku związanego z uiszczeniem opłaty skarbowej od pełnomocnictw dla
pełnomocników.
W związku z powyższym Izba uwzględniła uiszczony przez Odwołującego wpis w wysokości
15.000 złotych i zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego 34 złote tytułem opłaty
skarbowej od pełnomocnictw.
Przewodniczący: ……………………..…
Przewodniczący: ……………………..…