Sygn. akt: KIO 693/21
POSTANOWIENIE
z dnia 31 marca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel - Kowalczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 31 marca 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2021 r. przez wykonawcę Control Process S.A.
z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zakład
Utylizacyjny Sp. z o.o. z
siedzibą w Gdańsku
przy udziale wykonawcy
Eggersmann Anlagenbau GmbH z siedzibą w Marienfeld,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów od 1 do 5 odwołania,
2. umar
za postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 6 odwołania,
kosztami postępowania obciąża odwołującego Control Process S.A. z siedzibą w
Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postepowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Control Process
S.A. z siedzibą w Krakowie tytułem wpisu od odwołania
3.2. zasądza od odwołującego Control Process S.A. z siedzibą w Krakowie na rzecz
zamawiającego Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku kwotę
3 600 z
ł 00 gr (słownie trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zastępstwa
przez Izbą
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 693/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako
„Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
„Modernizacja instalacji do sortowni odpadów – dostawa i
montaż maszyn w ramach przedsięwzięcia „modernizacja sortowni odpadów w Zakładzie
Utylizacyjnym w Gdańsku”, nr ref. 53/PN/2020. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 4 stycznia 2021 r. pod
numerem 2021/S 001-000450.
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia, stosuje się
przepisy ustawy z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019
r., poz. 2019
ze zm., dalej „nPzp”).
W dniu 4 marca 2021 r. wykonawca Control Process
z siedzibą w Krakowie (dalej jako
„Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności
zamawiającego, podjętej w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego,
polegającej na sporządzeniu dokumentacji postępowania w tym SIWZ,
ogłoszenia z naruszeniem przepisów ustawy. Odwołujący zarzucił zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 nPzp
poprzez określenie warunków udziału w sposób
nieproporcjonalny
do przedmiotu zamówienia, przekraczający minimalny poziom
zdolności wymagany do prawidłowego wykonania zamówienia oraz w sposób
dyskryminujący podmioty i osoby pochodzące spoza Polski,
2. art. 121 pkt 2) nPzp
poprzez nadmierne zastrzeżenie obowiązku osobistego
wykonania przez wykonawcę części zamówienia,
3. art. 16 pkt 1) w zw. z art. 99 ust. 4 nPzp poprzez zawarcie w opisie przedmiotu
zamówienia części zamówienia, która może być wykonana przez jednego
Wykonawcę, a co za tym idzie ograniczenie konkurencji w całym zamówieniu,
4. art. 112 ust. 1 w zw. z art. 106 ust. 2 i 3 oraz art. 126 ust. 6 nPzp w zw.
z § 1
rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy poprzez żądanie
dokumentów nieprzewidzianych w przepisach prawa i wymagających udziału
podmiotu trzeciego, nie uczestniczącego w postępowaniu,
5. art. 240 i 241 nPzp
poprzez określenie kryterium „Doświadczenie Projektanta” w
sposób nieracjonalny i niezwiązany z przedmiotem zamówienia
6. art. 90 ust. 2, art. 137 ust. 6 nPzp
poprzez określenie terminu składania ofert jako
zbyt krótki oraz nie wystarczający do zapoznania się ze zmienioną dokumentacją i
przygotowania oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
I. w zakresie zarzutu wskazanego w pkt 1
powyżej, wprowadzenie niżej wymienionych
zmian:
1. W pkt 9.2. 2) lit. a IDW:
a) w miejsce zapisu „min. 12 separatorów opto-pneumatycznych z kontrolą końcową
jakości w kabinach sortowniczych” zapisu „min. 5 separatorów opto-pneumatycznych z
kontrolą końcową jakości w kabinach sortowniczych”,
b) w miejsce zapisu „System buforowania sterowany bezpośrednio z systemu wizualizacji
(SCADA) wypo
sażony w co najmniej 5 przenośników bunkrowych oraz (…) prasy
belującej:” zapisu „System buforowania sterowany bezpośrednio z systemu wizualizacji
(SCADA).”,
2. Usunięcie pkt 9.2. 2) lit. b IDW.
3. Zmianę w pkt 9.2. 2) lit. c IDW polegającą na usunięciu części wymagania
rozpoczynającej się od słów „Zakres objęty przedmiotem zamówienia winien (…)” do słów
„stację kompresorów sprężonego powietrza” lub dopuszczenie wykonania czynności
opisanych w tym zakresie (modernizacja lub naprawa lub doposażenie, w poszczególne
urządzenia), w ramach różnych zamówień. Tzn. w ramach zamówień które obejmują
wyłącznie wykonanie czynności opisanych w zakresie (każda czynność w ramach innego
zamówienia), bez konieczności ich wykonania w ramach zamówienia obejmującego:
„projekt technologiczny oraz realizację (kompletacja, dostawa, montaż, rozruch,
uruchomienie) modernizacji i/lub naprawy i/lub doposażenia instalacji do sortowania
odpadów komunalnych zmieszanych i/lub zbieranych selektywnie o przepustowości min.
12 Mg/h wraz z wy
korzystaniem urządzeń będących w posiadaniu i wcześniejszym
użytkowaniu przez Zamawiającego, tj. w szczególności:
urządzenia do rozdrabniania lub rozrywania z funkcją dozowania odpadów,
sit bębnowych,
przenośników,
kabin sortowniczych,
separatorów metali żelaznych i nieżelaznych,
automatycznej prasy belującej,
separatorów opto-pneumatycznych,
stacji kompresorów,
systemu wizualizacji i sterowania (SCADA) wraz z integracją urządzeń
funkcjonujących uprzednio w linii technologicznej z urządzeniami nowymi.”
4. Zmianę w pkt 9.2. 3) lit. b IDW zapisu „(…) do sortowania odpadów komunalnych
wyposażoną w min. 15 separatorów optycznych” na zapis „(…) do sortowania odpadów
komunalnych wyposażoną w min. 5 separatorów optycznych”,
5. Zmianę w pkt 9.2. 3) lit. e IDW zapisu „(…) minimum 10 (dziesięciu) separatorów (…) na
zapis „(…) minimum 5 (pięciu) separatorów (…)” oraz usunięcie zapisu „w każdym roku”,
6. Zmianę w pkt 9.2. 3) lit. f IDW zapisu „(…) co najmniej 10 separatorów opto-
pneumatycznych (…) na zapis „(…) co najmniej 5 separatorów opto-pneumatycznych
(…)”
7. Usunięcie pkt 9.2. 6) IDW.
8. Zmianę brzmienia pkt 9.2.1) lit. b) w taki sposób, że wystarczające jest osiągnięcie
wskazanego przychodu w obszarze objętym zamówieniem jednokrotnie w okresie
ostatnich 3 lat
II. W zakresie zarzutu wskazanego w pkt 2
– usunięcie z IDW zapisu o treści „UWAGA:
Zamawiający, na podstawie art. 121 ustawy PZP, zastrzega obowiązek osobistego
wykonania przez wykonawcę prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach
z
amówienia na dostawy.”
III. W zakresie zarzutu wskazanego w pkt 3
– usunięcie zakresu zamówienia zawartego na
stronie 157
– rozpoczynającego się od słów: „Należy zapewnić dostawę pakietu części
zamiennych i zużywających dla używanych separatorów optycznych (SO) (...)” lub
do
puszczenie dostarczenia części zamiennych nie pochodzących od producenta, tj.
części zamiennych (tzw. „zamienników”)/alternatywnych/uniwersalnych.
IV. W zakresie zarzutu wskazanego w pkt 4
– usunięcie z wymagań określonych w
dokumencie
„WYKAZ MASZYN I URZĄDZEŃ” wszelkich zapisów dokonywanych przez
podmioty trzecie, nie będące Wykonawcą – w szczególności zapisów o treści:
„Potwierdzenie przez producenta urządzenia parametrów technicznych wskazanych w
niniejszym formularzu dla oferowaneg
o urządzenia oraz wskazanego autoryzowanego
serwisu urządzenia Pieczęć firmowa producenta, pieczęć imienna i podpis osoby
upoważnionej”.
Zmiana brzmienia zapisu „Adres autoryzowanego serwisu producenta jak również imię i
nazwisko oraz telefoniczny numer k
ontaktowy do specjalisty ds. serwisu, z którym
możliwy jest kontakt w języku polskim w godz. od 8 do 18” na „Adres autoryzowanego
serwisu producenta oraz telefoniczny numer kontaktowy do serwisu, z którym możliwy jest
kontakt w języku polskim w godz. od 8 do 18”
V. W zakresie zarzutu wskazanego w pkt 5
– poprzez zmianę punktacji w zakresie
„Doświadczenie Projektanta technologa wyznaczonego do realizacji zamówienia (D)” w
taki sposób, że za każdy wykonany projekt technologiczny będzie przyznawane 2 pkt, aż
do uzyskania 10 pkt (tj. za 5 dodatkowych projektów).
VI. W zakresie zarzutu wskazanego w pkt 6
– poprzez wyznaczenie terminu składania ofert
na termin nie krótszy niż 30 dni od daty wydania wyroku w sprawie niniejszej.
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu 5
marca
2021 r. W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy nPzp wykonawca
Eggersmann Anlagenbau GmbH z siedzibą w Marienfeld zgłosił skuteczne przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba zważyła, co następuje.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2021 r.
Izba wydając w niniejszej sprawie postanowienie w postępowaniu odwoławczym, stosowała
przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. oraz wydane na
ich podstawie
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. 2020, poz. 2437) w zakresie
kosztów tego postępowania.
Jak wskazano powyżej: ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 4 stycznia 2021 roku. W tym samym dniu, tj. 4 stycznia 2021 roku, z
amawiający
opublikował Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia na swojej stronie internetowej.
Zamawiający w dniu 24 marca 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w części tj. w zakresie zarzutu wskazanego w pkt 6
odwołania, w pozostałym zakresie zamawiający wnosił o odrzucenie odwołania jako
bezpodstawnego i wniesionego po terminie
na posiedzeniu niejawnym oraz zasądzenie od
odwołującego na rzecz zamawiającego uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego zgodnie z fakturą załączoną do odpowiedzi na odwołanie.
Zgodnie z informacjami zamawiającego odwołujący 14 stycznia 2021 r. wniósł odwołanie od
czynności i zaniechań zamawiającego. Zarzuty sprowadzały się do kwestionowania
prowadzenia przez z
amawiającego postępowania na podstawie przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, kiedy według Odwołującego należało
stosować przepisy nPzp. Odwołanie zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą
wyrokiem z dnia 12.02.2021 r. (sygn. akt KIO 185/21). Izba
nakazała Zamawiającemu
dokonanie odpowiedniej modyfikacji treści ogłoszenia i dokumentów zamówienia, poprzez
ich dostosowanie do obowiązującej ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.). Zamawiający podał, iż prawidłowo
wykonał wyrok i zmodyfikował w dniu 22 lutego br. dokumenty postępowania poprzez
dostosowanie ich do siatki pojęciowej nowej ustawy Pzp. Jak wskazał zamawiający
dokonane przez z
amawiającego zmiany nie wpłynęły na modyfikację wymagań wobec
wykonawców, w szczególności jeśli chodzi o:
określenie warunków udziału w postępowaniu,
obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę części zamówienia,
opis przedmiotu zamówienia,
wykaz dokumentów jakich Zamawiający może żądać od wykonawcy;
kryteri
ów oceny ofert.
Ponadto Zamawiający wskazał, że w stosunku do zmian dokonanych przez Zamawiającego
w dniu 22 lutego br. odwołujący podniósł tylko jeden zarzut - że wyznaczony przez
Zamawiającego nowy termin składania ofert jest zbyt krótki na przygotowanie i złożenie
oferty.
W związku z powyższym Zamawiający stwierdził, że zmiana dokumentów postępowania
stanowi czynność, na którą zgodnie z art. 513 pkt 1 nPzp przysługuje odwołanie jedynie w
zakresie, który uległ zmianie. Zmiana dokumentów w innym zakresie nie „przywraca” terminu
do zaskarżenia postanowień, które nie były przedmiotem zmian.
Powyższe, w ocenie zamawiającego, oznacza, że termin na wniesienie odwołania w
zakresie objętym zarzutami 1)-5) odwołania biegnie od dnia 4 stycznia 2021 r.
W konsekwencji
, zamawiający stwierdził, że odwołującemu upłynął wynikający z art. 515 ust.
1 pkt 1 lit. a Pzp termin na wniesienie odwołania. W zakresie zarzutów Odwołującego
rozpoczął on bowiem bieg z chwilą opublikowania dokumentów postępowania.
Oznacza to, że odwołanie zostało wniesione po terminie, a tym samym podlega odrzuceniu
na podstawie art. 528 pkt 3 Pzp.
W dniu 29 marca 2021 r. odwołujący złożył pismo, w którym wskazał, że odwołanie
winno zostać rozpoznane na rozprawie i uwzględnione w całości. Ponadto odwołujący w
piśmie tym podniósł, że pierwotna dokumentacja opracowana była na podstawie
nieobowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r. i niemożliwe
byłoby badanie (w toku postępowania odwoławczego) zgodności tej dokumentacji z
przepisa
mi prawa, gdyż niedopuszczalnym byłoby stawianie jako wzorca normatywnego
ustawy już nieobowiązującej, a żeby postawić jako wzorzec normatywny ustawę nową,
należałoby tą dokumentację dostosować, gdyż w sposób oczywisty ona z nową ustawą jest
niezgodna. Pon
adto odwołujący zwrócił uwagę, że zamawiający nie dokonywał modyfikacji
„starej” dokumentacji, tylko w dniu 22 lutego 2021 r. ogłosił nową dokumentację (SWZ). Tym
samym, o ocenie odwołującego, argumentacja zawarta w piśmie procesowym nie polega na
prawdzie
– Zamawiający nie modyfikował/nowelizował dokumentacji z 30 grudnia 2020 r., a
wprowadził nową dokumentację z dnia 17 lutego 2021 r. Wobec powyższego odwołujący
stwierdził, że w dniu 22 lutego 2021 r. zaistniała po raz pierwszy prawidłowa dokumentacja
(SW
Z) dla postępowania i rozpoczął bieg siebie terminu na złożenie odwołania, stosownie do
art. 515 ust. 2 pkt 1 nPzp.
Izba działając z urzędu w oparciu o dokumentację postępowania oraz mając na
uwadze stanowisko zamawiającego i odwołującego, stwierdziła, że odnośnie zarzutów od 1
do 5 odwołania została wypełniona przesłanka z art. 528 pkt 3 nPzp skutkująca ich
odrzuceniem odwołania w tym zakresie.
Zgodnie z artykułem 528 pkt 3 nPzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. W przypadku, gdy podstawy
odrzucenia nie dotyczą całego odwołania, lecz poszczególnych zarzutów, ww. przepisy
stosuje się odpowiednio do tych zarzutów stwierdzając, iż odrzuceniu podlega odwołanie w
tym zakresie.
Zgo
dnie z artykułem 515 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych, odwołanie wobec treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie
zamówienia lub konkurs lub wobec treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie 10
dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub
zamieszczenia dokumentów na stronie internetowej, w przypadku zamówień, których
wartość jest równa albo przekracza progi unijne.
Izba
wydając rozstrzygnięcie co do zarzutów od 1 do 5 odwołania wzięła pod uwagę
ugruntowane stanowisko Izby, wskazujące, że jeżeli odwołujący wiąże początek biegu
terminu na wniesienie odwołania z datą zmiany dokumentów postępowania, to ta zmiana
musi być związana z podnoszonymi zarzutami w taki sposób, że przed dokonaniem tej
zmiany
przez zamawiającego podniesienie zarzutu objętego odwołaniem byłoby niemożliwe
(por. np. postanowienie KIO z dnia 09 sierpnia 2013 r., sygn. akt KIO 1810/13).
Izba uznała,
że zarzuty od 1 do 5 odwołania, nakierowane są na zmianę wymagań i reguł ustalonych
przez zamawiającego już w pierwotnym ogłoszeniu o zamówieniu oraz SIWZ, i jako takie nie
mogą być przez Izbę rozpatrzone, gdyż są spóźnione. Odwołujący nie wykazał, iż brak było
możliwości podnoszenia tych zarzutów już w pierwszym składanym odwołaniu rozpoznanym
przez Izbę (sprawa o sygn. akt. KIO 185/21). W szczególności Izba nie podziela stanowiska
odwołującego, stwierdzającego, że aby postawić jako wzorzec normatywny ustawę nową,
należałoby tę dokumentację dostosować do nowych regulacji i dopiero wówczas możliwe
byłoby ewentualne zaskarżenie tej nowej dokumentacji, gdy jak wynika z odwołania
wniesionego w dn. 14 stycznia 2021 r. odwołujący miał świadomość jakie przepisy do
niniejszego postępowania mają zastosowanie i możliwe było kwestionowanie wymagań
zamawiającego w kontekście tych przepisów.
Odwołujący wniósł w dn. 14 stycznia 2021 r. odwołanie ogólnie rzecz ujmując wobec
sporządzenia dokumentacji postępowania w oparciu o nieobowiązującą ustawę Prawo
zamówień publicznych tj. o ustawę z dn. 29 stycznia 2004 r., nie podnosząc żadnych
zarzutów wobec jej merytorycznej treści. Wobec uwzględnienia przez Izbę wniesionego
odwołania, zamawiający w dn. 22 lutego br. opublikował sprostowanie ogłoszenia o
zamówieniu oraz Specyfikację Warunków Zamówienia dostosowane do regulacji nPzp.
Należy zauważyć, iż Izba wyrokując w sprawie o sygn. akt. KIO 185/21, nie nakazała
unieważnienia postępowania lecz dokonanie odpowiedniej modyfikacji treści ogłoszenia i
dokumentów zamówienia, poprzez ich dostosowanie do obowiązującej ustawy nPzp i
przyjęła, że mamy do czynienia z ogłoszonym postępowaniem o udzielenie zamówienia
publicznego, do którego stosować powinno się reguły nPzp.
Izba ustaliła, że zarówno SIWZ opublikowana 4 stycznia 2021 r. jak i SWZ opublikowana 22
lutego 2021 r.
zawierały postanowienia, do których zmiany lub usunięcia dąży odwołanie, w
tożsamym brzmieniu. Zmiana dokumentacji nie zmieniła brzmienia skarżonych elementów
SWZ
– wymagania i reguły te znane były wykonawcom od momentu pierwotnego tekstu
ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ w dniu 4 stycznia 2021 r. W ocenie Izby, zmiana
podstawy prawnej w oparciu o którą prowadzone jest postępowanie, nie daje podstawy do
uznania, że termin na wniesienie odwołania należy liczyć od momentu publikacji
zmienionych dokumentów postępowania, o ile ich treść w warstwie merytorycznej - której
dotyczy zaskarżenie, nie uległa zmianie. W takiej sytuacji brak było podstaw do założenia, iż
zamawiający dostosowując postanowienia dokumentacji postępowania do nowych regulacji
zmieni je w warstwie merytorycznej dot. np. warunków udziału, kryteriów oceny ofert czy też
sposobu i zasad realizacji zamówienia. W związku z tym, termin na skarżenie tych treści,
stosownie do art. 515 ust. 2 pkt 1 nPzp, wynosił 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia lub
zamieszczenia dokumentów zamówienia na stronie internetowej i upłynął w dniu 14 stycznia
2021 r.
(tj. w dniu wniesienia pierwszego odwołania przez Odwołującego).
Wykonawca przy dochowaniu należytej staranności powinien skorzystać z przysługujących
mu środków ochrony w terminie uwzględniającym datę pierwotnej publikacji ogłoszenia o
zamówieniu oraz SIWZ. Powoływanie się na uzyskanie prawa do złożenia odwołania
kwestionującego te aspekty po zmianie ogłoszenia o zamówieniu oraz SWZ, która w
merytorycznym zakresie ich nie obe
jmowała jest nieuprawnione, gdyż zaskarżenie tych
elementów dokumentacji było możliwe od momentu ich pierwotnej publikacji.
Reasumując Izba stwierdza, że termin na wniesienie odwołania jest terminem zawitym i
przyznanie odwołującemu prawa do zaskarżenia treści ogłoszenia o zamówieniu i
postanowień SWZ w zakresie opublikowanym w dniu 4 stycznia 2021 r. dopiero w dniu 4
marca
2021 r. wobec obowiązywania 10 dniowego terminu na wniesienia odwołania jest
niedo
puszczalne i stanowiłoby nadużycie prawa.
W postępowaniu wywołanym wniesieniem skargi możliwe jest przywrócenie terminu na
podstawie artykułu 585 ustawy nPzp.
W odniesieniu do wniesienia odwołania w postępowaniu odwoławczym do Krajowej Izby
Odwoławczej ustawa nPzp nie przewiduje takiej możliwości.
Tym samym Izba uznała, że odwołanie w zakresie zarzutów od 1 do 5 zostało wniesione po
terminie przewiedzianym w ustawie nPzp.
W tym stanie rzeczy Izba
postanowiła, działając na podstawie art. 528 ust. 1 pkt 3 w zw.
z art. 515 ust. 2 pkt 1)
nPzp odrzucić odwołanie we wskazanym powyżej zakresie.
Jednocześnie Izba miała na względzie, iż informacja o częściowym odrzuceniu odwołania
powinna znaleźć się w sentencji orzeczenia, a nie tylko w jego uzasadnieniu. W art. 559 ust.
2 n
Pzp ustawodawca nie przewidział bowiem możliwości zamieszczenia w uzasadnieniu
orzeczenia, (którym, stosownie do art. 553 nPzp jest również postanowienie) wydanego
przez Izbę, jakiegokolwiek rozstrzygnięcia. Na powyższe zwrócono uwagę w uchwale Sądu
Najwyższego z dnia 17 lutego 2016 r. III CZP 111/15, w której Sąd uznał za wadliwą
praktykę Izby orzekania w uzasadnieniu wyroku, a nie w jego sentencji, o części zarzutów i
żądań zawartych w odwołaniu. Uchwała ta wydana została na podstawie uprzednio
obowiązującej ustawy Prawo zamówień publicznych, lecz w ocenie Izby, zachowuje swoją
aktualność.
Wobec powyższego rozpatrzeniu przez Izbę podlegał zarzut nr 6, który został
uwzględniony przez zamawiającego.
Zarządzeniem z dnia 26 marca 2021 r. Izba wezwała wykonawcę Eggersmann Anlagenbau
GmbH z siedzibą w Marienfeld, który przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
z
amawiającego, do złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu co do
uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu
w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania. W ww. terminie p
rzystępujący po stronie
z
amawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec czynności uwzględnienia przez zamawiającego
zarzutów odwołania w części - pismem z dnia 29 marca 2021 r. ww. przystępujący
oświadczył, iż nie wnosi sprzeciwu co do uwzględnienia przez zamawiającego zarzutu nr 6
odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 4 ustawy nPzp. Zgodnie z treścią tego
przepisu
w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze w części
dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia tych zarzutów. W
takim przypadku Izba rozpoznaje pozostałe zarzuty odwołania. Zamawiający wykonuje,
powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z
żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów. Taka sytuacja
zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w części
zarzuty odwołania, natomiast wykonawca zgłaszający przystąpienie do postępowania
odwoławczego po jego stronie nie wniósł sprzeciwu wobec tego uwzględnienia. Powyższe
powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania
zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 4 ustawy nPzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3
ustawy nPzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy nPzp oraz
§ 9 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z
2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………