Sygn. akt: KIO 691/21
POSTANOWIENIE
z dnia 29 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu w Warszawie na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 29 marca
2021r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca
r. przez odwołującego: Autocomp Management Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie
(ul. 1 Maja 36, 71-627 Szczecin)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Skarb Państwa - Urząd Transportu Kolejowego z siedzibą w Warszawie (Al.
Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa),
wykonawcy zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego - Konsorcjum: SIM Factor sp. z o.o. oraz New Solutions Factor sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (ul. Wenecka 12, 03-244 Warszawa)
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Autocomp Management Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie (ul. 1 Maja 36,
71-627 Szczecin) kwoty 13.500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 691/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 4 marca 2021 r. przez wykonawcę Autocomp
Management Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie (Odwołujący) w postępowaniu prowadzonym
przez Z
amawiającego – Skarb Państwa - Urząd Transportu Kolejowego z siedzibą w
Warszawie w
trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest „Dostawa trzech
symulatorów
pojazdów
kolejowych
przeznaczonych
do
przeprowadzania
jazd
egzaminacyjnych dla kandydatów na maszynistów, wraz z ich instalacją oraz adaptacją
pomieszczeń niezbędną do poprawnego działania symulatorów, przeszkoleniem
pracowników i zapewnieniem opieki serwisowej oraz utrzymaniowej”. Nr postępowania:
BDG-WZPU.2501.15.2020
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w
Dz. Urz. UE w dniu
28.12.2020 r. Nr: 2020/S 252-635458.
O
dwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp -
wezwanie do uzupełnienia lub poprawienia treści JEDZ lub
udzielenia wyjaśnień, odnośnie informacji zawartych w JEDZ, dotyczących zdolności
technicznej i zawodowej
— część IV, Sekcja C, relacja dostaw, dostawa dla NEWAG S.A.
(pkt. 2 wezwania), w sytuacji, gdy wykonawca
spełnia warunek udziału w postępowaniu, o
którym mowa w pkt. 5.2.1.1 SIWZ;
ewentualnie w przypadku niepodzielania przez KIO ww. zarzutu, naruszenie:
2) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp - przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób nieproporcjonalny oraz nieprzejrzysty z
uwagi na fakt niezdefiniowania w SIWZ pojęcia dostawy, a następnie na etapie badania
oferty odwołującego i wezwania go do wyjaśnień, przyjęcia, iż dostawa jest rozumiana jako
jedna umowa, co w konsekwencji prowadzi do obowiązku unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wezwania na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do
uzupełnienia lub poprawienia treści JEDZ lub udzielenia wyjaśnień, odnośnie informacji
zawartych w JEDZ, d
otyczących zdolności technicznej i zawodowej — część IV, Sekcja C,
relacja dostaw, dostawa dla NEWAG S.A. (pkt. 2 wezwania); 2) ewentualnie w przypadku
nieuwzględnienia zarzutu naruszenia, o którym mowa w pkt 1 nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Wykonawca podał, że (…) złożył ważną ofertę w postępowaniu, która powinna zostać
uznana za najkorzystniejszą, gdyż zawiera najniższą cenę spośród wszystkich złożonych
ofert. W wyniku naruszenia przez Zama
wiającego wskazanych przepisów ustawy Pzp
Odwołujący może ponieść szkodę, poprzez nieuzyskanie zamówienia. W ten sposób
Odwołujący nie uzyska korzyści płynących z realizacji zamówienia, Interes w uzyskaniu
zamówienia wyraża się w tym, że dokonanie czynności związanych z usunięciem naruszeń
ujawnionych w trakcie postępowania warunkują nie tylko prawidłowość w zakresie
stosowania przepisów ustawy PZP przez Zamawiającego, ale przede wszystkim dają
Odwołującemu realną szansę uzyskania przedmiotowego zamówienia i wzięcia udziału w
dalszym etapie niniejszego postępowania. Powyższe dowodzi, iż złożenie niniejszego
Odwołania czyni zadość wymaganiom postawionym w art. 505 ust. 1 nowego pzp, gdyż
Odwołujący ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili przystąpienie
po stronie zamawiającego wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia -
Konsorcjum:
SIM Factor sp. z o.o. oraz New Solutions Factor sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie wnosząc o oddalenie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 16 marca 2021 r.) wniósł
także o oddalenie odwołania. Wskazał na brak podstaw do unieważnienia czynności
wezwania Odwołującego z dnia 22 lutego 2021 r. W ocenie Zamawiającego nie można
uznać, że sama czynność wezwania została dokonana z naruszeniem przepisów Prawa
zamówień publicznych. Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp posiadał uprawnienie do
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia JEDZ m.in. w zakresie
realizacji dostawy wskazanej w pkt 3 powyżej (pkt 2 wezwania — wezwanie z 22 lutego 2021
r.).
Odwołujący na wezwanie udzielił stosownych wyjaśnień. Przedmiotowe wezwanie nie
narusza zatem przepisów ustawy Pzp i nie będzie miało wpływu na wynik postępowania o
udzielenie zamówienia. Tym samym czynność wezwania była prawidłowa. Dodatkowo w
piśmie z dnia 22 marca 2021 r. stwierdził, że wbrew stanowisku Odwołującego. Zamawiający
nie podjął czynności wzajemnie się wykluczających, jak i nie dokonał niezgodnie z
przepisami Pzp
czynności wezwania. Wskazał ponadto, że w ramach prowadzonego przez
Zamawiającego postępowania pojęcie dostawy należy traktować szeroko, tym samym należy
uznać, że każda zakończona dostawa zgodna z warunkiem udziału, o którym mowa w pkt
5.2.1 SIWZ, spełnia wymagania Zamawiającego.
Odwołujący (działający w jego imieniu pełnomocnik) w piśmie z dnia 26 marca
2021r.
oświadczył, że cofa odwołanie wniesione w przedmiotowym postępowaniu. Wniósł
także o zwrot 90 kwoty wpisu uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) [dalej: ustawa Pwu), do
postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
(dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019)
(dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 4 marca 2021 r. Izba zatem
wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu odwoławczym
przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r.
Zgodnie z
art. 520 ust. 1 nPzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy”.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 marca 2021 r. zostało złożone na podstawie
wskazanego art. 520 ust. 1 nPzp przed otwarciem rozprawy
dla której termin został
wyznaczony na dzień 31 marca 2021 r.
Zgodnie zatem z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba
postanowiła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba
miała na uwadze art. 557 nPzp z dnia 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437). Zgodnie z dyspozycją
wskazanego art. 557 w wyroku oraz w
postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze
Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3
lit. a)
ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę
w całości na skutek cofnięcia odwołania, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który
został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników
postępowania odwoławczego, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Tym samym Izba,
uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty
wpisu od odwołania uiszczonego w przedmiotowej sprawie w wysokości 15.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………………..