KIO 689/21 WYROK dnia 22 kwietnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 21.07.2021

Sygn. akt: KIO 689/21 

WYROK 

z dnia 22 kwietnia 2021 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Małgorzata Matecka 

Protokolant: 

Aldona Karpińska  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2021 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  marca  2021  r.  przez  odwołującego: 

wykonawcę Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Województwo  Podkarpackie  - 

Podkarpacki  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  z  siedzibą  w  Rzeszowie  oraz  PKP  Polskie  Linie 

Kolejowe  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w Warszawie  w  imieniu  których  działa  Województwo 

Podkarpackie - 

Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich z siedzibą w Rzeszowie 

przy  udziale  wykonawcy 

INTOP  Tarnobrzeg  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w  Tarnobrzegu  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zama

wiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża odwołującego i:   

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:    …..…………………………… 


Sygn. akt: KIO 689/21 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  -  Województwo  Podkarpackie  -  Podkarpacki  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich 

siedzibą  w  Rzeszowie  oraz  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą 

Warszawie  w  imieniu  których  działa  Województwo  Podkarpackie  -  Podkarpacki  Zarząd 

Dróg Wojewódzkich z siedzibą w Rzeszowie - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  na  wykonanie  w  systemie  „zaprojektuj  i  wybuduj”  dokumentacji 

projektowej  z  uzyskaniem  decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach  i  decyzji  ZRID 

rygorem  natychmiastowej  wykonalności  oraz  robót  budowlanych  w  ramach  zadania  pn. 

„Budowa  nowego  odcinka  drogi  wojewódzkiej  nr  877  Naklik  –  Leżajsk  -  Szklary  wraz  z 

budową wiaduktu kolejowego w/c linii kolejowej nr 91 Kraków Główny - Medyka oraz budową/ 

przebudową  niezbędnej  infrastruktury  technicznej,  budowli  i  urządzeń  budowlanych 

w m. 

Łańcut”.  Wartość  ww.  zamówienia  przekracza  kwotę,  od  której  uzależniony  jest 

obowiązek  przekazywania  ogłoszeń  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  zgodnie  z 

przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843,  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  Pzp”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  4  września  2020  r.  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 172-413037. Do ww. postępowania o udzielenie 

zamówienia,  zgodnie  z  art.  90  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Przepisy 

wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.), jako 

wszczętego  i  niezakończonego  przed  dniem  1  stycznia  2021  r.,  stosuje  się  przepisy 

dotychczasowe, tj. przepisy ustawy Pzp. 

I.  W  dniu  4  marca  2021  r. 

wykonawca  Budimex  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie 

wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na: 

czynność  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Intop  Tarnobrzeg  Sp.  z 

o.o.; 

2.  dokonanie 

nieprawidłowej  czynności  badania  i  oceny  oferty  złożonej  przez  Intop 

Tarnobrzeg Sp. z o.o. 

zaniechanie  czynności  wykluczenia  Intop  Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.  z  postępowania 

zaniechanie uznania oferty złożonej przez tego wykonawcę za odrzuconą. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

naruszenie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 16-17 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 22 

ust.  1b  pkt  3)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy  Intop 

Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.  z p

ostępowania,  pomimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku 

zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa,  a  przynajmniej  w  wyniku 


lekkomyślności  lub  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  poprzez 

prz

edstawienie nieprawdziwych informacji wskazujących na fakt, że spełnia wskazany 

w pkt 6.2.3 b SIWZ warunek udziału w postępowaniu tj. wykonał w ciągu ostatnich 3 

lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  minimum  jedno  zadanie  polegającego  na 

opracowaniu  dokumentacji  projektowej  budowy  lub  rozbudowy  drogi  klasy  G  o 

długości min 1,0 km, a zatem podał informacje wprowadzające zamawiającego w błąd 

mające  (lub  mogące  mieć)  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

z

amawiającego  w postępowaniu,  a  w  konsekwencji  naruszenie  art.  24  ust.  4  ustawy 

Pzp przez  zaniechanie  uznania za odrzuconą  ofertę złożoną przez  wykonawcę  Intop 

Tarnobrzeg Sp. z o.o.; 

naruszenie  przepisów  art.  24  ust.  1  pkt  12)  w  zw.  z  art.  22  ust.  1 pkt  2)  ustawy  Pzp 

poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy Intop Tarnobrzeg Sp. z o.o.

, pomimo że 

wykonawca  ten  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  postaci 

zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie warunku określonego w SIWZ w: 

  w  pkt  6.2.3a:  60  m-cy  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  lub  kierownika 

robót  kolejowych;  Minimum  1  zadanie  dotyczące  budowy,  rozbudowy  lub 

przebudowy infrastruktury kolejowej w zakresie m.in. jednego toru szlakowego 

wraz  ze  stacją  kolejową,  zabudowę  rozjazdów  z  urządzeniami  EOR,  sieć 

trakcyjną, urządzenia srk, roboty odwodnieniowe, roboty podtorzowe, 

  6.2.3b:  w  zakresie  prac  projektowych:  w  ciągu  ostatnich  3  lat  przed  upływem 

terminu  składania  ofert  minimum  1  zadania  polegającego  na  opracowaniu 

dokumentacji  projektowej  budowy,  rozbudowy  lub  przebudowy  mostu 

kolejowego  lub  wiaduktu  kolejowego  o  rozpiętości  teoretycznej  najdłuższego 

przęsła nie mniejszej niż 15 m., 

a w konsekwencji naruszenie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp przez zaniechanie uznania 

za odrzuconą ofertę złożoną przez wykonawcę Intop Tarnobrzeg Sp. z o.o.; 

3.  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  przez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców  wyrażające  się  w  zaniechaniu  wykluczenia  z 

p

ostępowania  wykonawcy  Intop  Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.  oraz  zasady  legalizmu 

prowadzonego p

ostępowania poprzez wybór oferty wykonawcy Intop Tarnobrzeg Sp. z 

o.o.

, pomimo że wykonawca ten powinien zostać wykluczony z postępowania, a jego 

oferta powinna zostać uznana za odrzuconą. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: 


unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  wykonawcy  Intop  Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o. 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

2.  wykluczenia  wykonawcy  Intop  Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.  z  p

ostępowania  i  uznania 

złożonej przez tego wykonawcę oferty za odrzuconą. 

Dodatkowe stanowisko w sprawie odwołujący przedstawił w piśmie z dnia 20 kwietnia 2021 r. 

II.  Pismem  wniesionym  w  dniu  19  kwietnia  2021  r. 

zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na 

odwołanie.  Zamawiający  uznał  zarzuty  odwołania  za  bezzasadne  i  wniósł  o  oddalenie 

odwołania w całości. 

III.  Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca

INTOP  Tarnobrzeg  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Tarnobrzegu. 

Stanowisko  w  sprawie  ww.  wykonawca 

przedstawił  w  piśmie  z  dnia  16  kwietnia  2021  r. 

Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania w całości. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Mając  na  uwadze,  że  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

w dniu  4  m

arca  2021  r.,  do  postępowania  odwoławczego,  zgodnie  z  art.  92  ust.  2  ustawy  z 

dnia  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  z 2019  poz.  202,

0  ze  zm.),  mają  zastosowanie  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019,  ze  zm.),  dalej  jako 

„ustawa Pzp z 2019 r.”. 

I. 

W odniesieniu do zarzutu wprowadzenia zamawiającego w błąd przez Intop Tarnobrzeg Sp. 

z o.o. 

przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu: 

W  ramach  tego  zarzutu  odwołujący  zarzucił,  że  na  liście  referencyjnym  PORR  S.A.  dla 

Vegnar  J.  K., 

dotyczącym  wskazanej  w  wykazie  usługi:  Opracowanie  projektu  i  uzyskanie 

decyzji  ZRID  w  ramach  realizacji  Węzła  Trzepowo  na  zadaniu  budowy  III-ego  etapu 

wewnętrznej  Obwodnicy  Płocka  w  ramach  zadania  pod  nazwą:  „Zaprojektowanie  i  budowa 

dwupoziomowego  węzła  Trzepowo  w  ciągu  trasy  północno-zachodniej  obwodnicy  miasta 

Płocka  i  budowa  obwodnicy  północno-zachodniej  miasta  Płocka  od  ul.  Szpitalnej  do  węzła 

Bielska 

–  etap  Ia”,  przedstawionym  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału 

postępowaniu  określonego  w  pkt  6.2.3  b  SIWZ  podpis  przedstawiciela  PORR  S.A.,  który 


wystawił  referencje  jest  nieczytelny,  nie  zostało  wskazane  imię  i  nazwisko  ani  stanowisko 

służbowe  tej  osoby,  brak  jest  daty  i  miejsca  wystawienia  referencji,  a  ponadto  w  żadnym 

miejscu listu nie potwierdzono należytego wykonania dokumentacji projektowej. 

W  ocenie  Izby  powyższe  okoliczności  nie  świadczą  o  braku  spełnienia  warunku  udziału 

postępowaniu,  a  w  konsekwencji  o  wprowadzeniu  zamawiającego  w  błąd  co  do  faktu 

spełniania tego  warunku. Okoliczności  te,  jeżeli  wywołują wątpliwości  co do faktu  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu  powinny  stanowić  podstawę  do  wezwania  wykonawcy  na 

podstawie  art.  26  ust.  3  lub  4  ustawy  Pzp  do  udzielenia  wyjaśnień  lub  uzupełnienia 

dokumentu (przy  zachowaniu zasady jednokrotnego uzupełniania oświadczeń i dokumentów 

składanych  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu).  Zarzut  w  tym 

zakresie nie został jednak postawiony w odwołaniu. Niezależnie od tego należy wskazać, że, 

po  pierwsze,  nie  jest  konieczne,  aby  w  dowodzie  składanym  na  potwierdzenie  należytego 

wykonania  usługi  znalazło  się  sformułowanie  „należyte  wykonanie”,  lecz  wystarczające  jest 

aby  okoliczność  ta  z tego  dowodu  wynikała.  Odwołujący  całkowicie  pominął  zawarte  w  ww. 

liście  referencyjnym  stwierdzenie,  że  opracowana  dokumentacja  projektowa  posłużyła  do 

realizacji  robót.  Po  drugie,  fakt  należytego  wykonania  usługi,  której  dotyczył  ww.  list 

referencyjny, został przez zamawiającego wyjaśniony w drodze korespondencji z podmiotem, 

na  rzecz  którego  usługa  ta  została  wykonana  (Miasto  Płock)  –  wiadomość  email  z  dnia  9 

marca  2021  r.,  projekt  budowlany  zamienny 

–  branża  drogowa  (załącznik  do  ZRID)  z 

października 2017 r., decyzja o zmianie decyzji ZRID (Węzeł Trzepowo) z  dnia 30 listopada 

2017 r., protokół odbioru projektu wykonawczego (Węzeł Trzepowo) z dnia 26 lutego 2018 r., 

protokół odbioru usterek projektu wykonawczego (Węzeł Trzepowo) z dnia 4 czerwca 2018 r., 

potwierdzenia  Urzędu  Miasta  Płock  z  dnia  17  marca  2021  r.  oraz  z dnia  28  lutego  2020  r. 

Odnosząc się do zarzutów odwołującego, że w treści ostatniego z ww. poświadczeń widnieje 

informacja o naliczeniu kar umownych, należy  wskazać, że sama okoliczność naliczenia kar 

umownych nie przesądza automatycznie o braku należytego wykonania usługi. W treści ww. 

poświadczenia  odbiorca  usługi,  pomimo  faktu  naliczenia  kar  umownych,  potwierdza  jej 

należyte  wykonanie.  Oceny  w  tym  zakresie  należy  dokonywać  uwzględniając  konkretne 

okoliczności  sprawy,  tymczasem  odwołujący  powołał  się  jedynie  na  okoliczność  obciążenia 

wykonawcy usługi karami umownymi, co należy uznać za niewystarczające.  

W odniesieniu do 

twierdzeń odwołującego przedstawionych na rozprawie co do tego, że inny 

podmiot  został  podany  w  treści  wykazu  usług  (Biuro  Projektowe  Vegmar  Sp.  z  o.o.),  a  inny 

widnieje  w  treści  referencji  (Vegmar  J.  K.),  należy  stwierdzić,  że  zarzut  w  tym  zakresie  nie 

został podniesiony w odwołaniu (w treści odwołania zarzucono jedynie, że inny projektant, tj. 

Transprojekt Gdańsk, wynika z treści decyzji ZRID z dnia 22 września 2014 r.). Zarówno treść 

wykazu usług, jak i treść referencji, były znane odwołującemu przed złożeniem odwołania i nie 


było  przeszkód,  aby  zarzut  w  tym  zakresie  został  w  odwołaniu  podniesiony.  Należy 

przypomnieć, że zgodnie z przepisem art. 555 ustawy Pzp z 2019 r. Izba nie może orzekać co 

do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu. W  związku  z  tym  podniesiony  dopiero  na 

rozprawie  zarzut  braku  tożsamości  podmiotowej  pomiędzy  treścią  wykazu  usług  a treścią 

referencji nie mógł  zostać  uwzględniony.  Powyższe  nie oznacza jednak,  że ww.  kwestia  nie 

może  podlegać  badaniu  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzieleniu  zamówienia, 

mając również na uwadze treść dodatkowych dokumentów pozyskanych w tym zakresie przez 

zamawiającego (ww. dokumenty otrzymane od odbiorcy usługi). 

Odwołujący  zarzucił  również,  że  z  treści  decyzji  ZRID  nr  176/P/2014  z  dnia  22  września 

2014 r. wynika, 

że projekt budowlany będący podstawą uzyskania decyzji ZRID musiał zostać 

zrealizowany  przed  wrześniem  2014  r.,  czyli  ponad  3  lata  przed  terminem  składania  ofert 

(4 listopada  2020  r.),  a  ponadto  w  decyzji  ZRID  zostali  wskazani  inni  projektanci,  tj. 

projektanci  Transprojekt  Gdańsk.  W  odniesieniu  do  powyższego  należy  stwierdzić,  że 

odwołujący  powołał  się  na  nieaktualną  decyzją  ZRID,  albowiem  jak  wynika  z  dowodu  w 

postaci  decyzji  o  zmianie  decyzji  ZRID  z  dnia  30  listopada  2017  r.  (decyzja  Wojewody 

Mazowieckiego  nr  152/P/2017  o zmianie  decyzji  o 

zezwoleniu  na  realizację  inwestycji 

drogowej  z  dnia  30  listopada  2017  r.

)  na  mocy  tej  decyzji  Wojewoda  Mazowiecki  zmienił 

ostateczną  decyzję  Wojewody  Mazowieckiego  nr  176/P/2014  z  dnia  22  września  2014  r., 

zmienioną decyzją Wojewody Mazowieckiego nr 57/P/2017 z dnia 18 maja 2017 r. 

II. W  odniesieniu  do  zarzutu  braku  wykazania 

spełniania  warunków  udziału w  postępowaniu 

postaci zdolności technicznej lub zawodowej: 

Powołując  się  na  treść  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt  6.2.3  a  SIWZ 

odwołujący zarzucił, że przystępujący nie wykazał spełnienia ww. warunku z uwagi na to, że 

osoba  wskazana  na  stanowisko  kierownika  robót  kolejowych  nie  uczestniczyła  w  realizacji 

wskazanego  zadania  (

Prace  na  liniach  kolejowych  nr  68,  565  na  odcinku  Lublin  –  Stalowa 

Wola  Rozwadów  wraz  z  elektryfikacją”)  przez  cały  okres  budowy,  co  było  konieczne  do 

nabycia doświadczenia wymaganego przez zamawiającego zgodnie z opisem warunku.  

Ww. warunek u

działu w postępowaniu został określony przez zamawiającego w następujący 

sposób (w zakresie wymogu doświadczenia osoby wskazanej do pełnienia nw. funkcji):  

Ogłoszenie o zamówieniu:  

kierownik robót kolejowych w zakresie kolejowych obiektów budowlanych (1 osoba): 

Doświadczenie:  min.  60  m-cy  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót 

kolejowych. Minimum 1 zadanie dotyczące budowy, rozbudowy lub przebudowy infrastruktury 

kolejowej  w  zakresie  m.in.  jednego  toru  szlakowego  wraz  ze  stacją  kolejową,  zabudowę 


rozjazdów z urządzeniami EOR, sieć trakcyjną, urządzenia srk, roboty odwodnieniowe, roboty 

podtorzowe. 

SIWZ: 

•  Kierownik  robót  kolejowych  w  zakresie  kolejowych  obiektów  budowlanych  (1  osoba)  – 

wymagania: 

Doświadczenie: min. 60 miesięczne doświadczenie w pełnieniu funkcji Kierownika Budowy lub 

Kierownika Robót Kolejowych w zakresie kolejowych obiektów budowlanych. Należy wykazać 

się  doświadczeniem  w  realizacji  jako  Kierownik  Budowy  lub  Kierownik  Robót  Kolejowych  w 

zakresie kolejowych obiektów budowlanych min. 1 zadania dotyczącego budowy, rozbudowy 

lub  przebudowy  infrastruktury  kolejowej  w  zakresie  m.in.  jednego  toru  szlakowego  wraz  ze 

stacją  kolejową,  zabudowę  rozjazdów  z  urządzeniami  EOR,  sieć  trakcyjną,  urządzenia  srk, 

roboty odwodnieniowe, roboty podtorzowe. 

Mając  na  uwadze  powyższe  należy  wskazać,  że  Izba  częściowo  podziela  pogląd 

odwołującego  w  zakresie  interpretacji  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu.  W  przypadku, 

gdy w treści opisu warunku wskazano na konieczność posiadania doświadczenia w realizacji 

określonego  zadania,  co  do  zasady,  tj.  o  ile  nie  wskazano  innego  okresu,  konieczne  jest 

posiadanie  doświadczenia  w  realizacji  tego  zadania  w  całości,  tj.  od  jego  rozpoczęcia  do 

zakończenia.  Całkowicie  nieracjonalne  byłoby  ustanowienie  warunku,  zgodnie  z  którym 

wystarczające byłoby pełnienie określonej funkcji przy realizacji inwestycji przez bardzo krótki 

okres 

(np. kilku dnia). Jednakże odmienna sytuacja wystąpiła w niniejszej sprawie, albowiem 

w  treści  ww.  warunku  zamawiający  w  sposób  odmienny  uregulował  wymagany  czasokres 

pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  kolejowych  w  zakresie  kolejowych 

obiektów budowlanych, tj. min. 60 miesięcy. Spełnienie ww. warunku wymaga jednoczesnego 

spełnienia wymogów co do przedmiotu min. 1 zadania, wyszczególnionych w opisie warunku, 

co  jednak  nie  stanowi  rozważań  Izby,  albowiem  zarzuty  w  tym  zakresie  nie  zostały  w 

odwołaniu podniesione.  

Mając  na  uwadze  powyższe  podniesiony  przez  odwołującego  zarzut  braku  posiadania 

wymaganego  doświadczenia  przez  osobę  wskazaną  przez  przystępującego  na  stanowisko 

kierownika  robót  kolejowych  z  uwagi  na  brak  pełnienia  wymaganej  funkcji  przez  cały  okres 

realizacji inwestycji Izba uznała za niepotwierdzony. 

Ponadto  odwołujący  zarzucił,  że  z  dowodów  przedstawionych  przez  przystępującego  na 

potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 6.2.3 lit. b SIWZ 

w  zakresie  prac  projekt

owych  (protokoły  z  dnia  22  listopada  2017  r.  dotyczące  zadania: 

Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku 

Skarżysko  Kamienna  –  Sandomierz”;  Zakres  dokumentacji  projektowej:  Koncepcja 


Projektowa,  Projekt  Budowlany  oraz  Projekt  Wykonawczy;  Obiekt:  Most  kolejowy  w  km 

186,811  Lk25

)  nie  wynika  należyte  wykonanie  dokumentacji  projektowej.  Wskazano,  że 

załącznikami  do  ww.  protokołów  były  Wykazy  usterek  i  nieprawidłowości.  Ponadto  w 

odniesieniu  do  protokołu  dotyczącego  części  I  podniesiono,  że  potwierdza  przekazanie 

jedynie części dokumentacji projektowej. 

W  odniesieniu  do  powyższego  należy  stwierdzić,  że  usługa  przedstawiona  przez 

przystępującego  na  potwierdzenie  ww.  warunku  została  zrealizowana  na  rzecz  jednego 

zamawiających,  tj.  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie. 

Zgodnie  z  przepisem  art.  26  ust.  6  ustawy  Pzp  w

ykonawca nie jest obowiązany do  złożenia 

oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 

pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy 

lub  może  je  uzyskać  za  pomocą  bezpłatnych  i  ogólnodostępnych  baz  danych,  w 

szczególności  rejestrów  publicznych  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  17  lutego  2005  r.  o 

informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania  publiczne  (Dz.U.  z  2019  r.  poz. 

700, 730, 848 i 1590).  

Jak 

wynika  ze  stanowiska  przedstawionego  przez  zamawiającego  prowadzącego 

postępowanie  (Województwo  Podkarpackie  -  Podkarpacki  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich 

siedzibą  w  Rzeszowie)  prawidłowość  realizacji  ww.  zadania  została  potwierdzona  u 

drugiego  zamawiającego  (PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 

Warszawie

),  na  rzecz  którego  zadanie  to  zostało  zrealizowane  (wiadomość  email  z  dnia  13 

stycznia  2021  r.). 

Na etapie weryfikacji  oferty  przystępującego  ten  zamawiający  dysponował 

dodatkowymi protokołami odbioru dotyczącymi  ww. inwestycji.  Należy również  zauważyć, że 

wystąpienie usterek i nieprawidłowości nie oznacza nienależytego wykonania umowy, jeżeli te 

usterki i 

nieprawidłowości zostaną przez wykonawcę usunięte. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  zarzut  dotyczący  przedstawienia  przez  przystępującego 

niewystarczających  dowodów  na  potwierdzenie  spełnienia  ww.  warunku  udziału 

postepowaniu Izba uznała za niepotwierdzony. 

Należy również dodać, że zarzuty powinny zostać opisane w odwołaniu w sposób precyzyjny 

i ko

mpletny. Izba nie jest uprawniona do rozpoznania zarzutów, które nie zostały w odwołaniu 

podniesione,  jak  i  nie  może  uzupełniać  zarzutów  o  treści,  które  w  odwołaniu  nie  zostały 

zawarte.  Ponadto  odwołujący  obowiązany  jest  do  udowodnienia  podniesionych  zarzutów. 

Inicjatywa w 

zakresie pozyskania odpowiednich dowodów leży po stronie odwołującego. 


Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie 

art. 553 ustawy Pzp z 2019 r. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557,  574  i  575 

ustawy Pzp z 2019 r. oraz 

§ 8 ust. 2 zd. pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:    …..……………………………