Sygn. akt: KIO 684/21
POSTANOWIENIE
z dnia 18 marca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu be
z udziału Stron i Uczestnika postępowania w dniu
18 marca 2021 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 3 marca 2021 roku przez wykonawcę Odwołującego - Ciepłownik
Ekoinwestycje Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
z siedzibą w Plewiskach
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Zarząd Komunalnych Zasobów
Lokalowych Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu
przy udziale wykonawcy
ADEXBUD Przedsiębiorstwo Montażowo Budowlane Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Obornikach,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 10 000zł
00 gr (słownie: dziesięciu tysięcy złotych zero groszy) kwoty uiszczonego wpisu na
rzecz
wykonawcy
Odwołującego - Ciepłownik Ekoinwestycje Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą
w Plewiskach
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 684/21
UZASADNIENIE
Dnia 3 marca
2021 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w oparciu o art. 513 pkt 1) w zw. z art. 515 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych /Dz.U.2019r., poz. 2019 ze zmianami/ stosowanym na mocy
dyspozycji art. 92 ust.
2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę
Prawo zamówień publicznych /Dz.U.2019r., poz. 2020/, zwana dalej „ustawą Pzp2019”
odwołanie złożył Wykonawca – Ciepłownik Ekoinwestycje Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Plewiskach
(dalej jako „Odwołujący”).
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na „Przebudowę i remont budynków wielorodzinnych Kilińskiego 4
i Kilińskiego 5” prowadzi Zamawiający – Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych
Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu. Postępowanie
ogłoszono w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 30 grudnia 2020 roku pod nr 772420-
N-2020.
O
dwołanie złożono w zakresie Części I od niezgodnych z przepisami ustawy
czynności i zaniechań czynności przez Zamawiającego polegających na:
- ocenie
spełniania warunków udziału w postępowaniu wybranego Wykonawcy w części
dotyczącej uznania, że wskazany podmiot trzeci będzie realnie uczestniczył w wykonaniu
zamówienia stosownie do udostępnionego zasobu doświadczenia Wybranemu Wykonawcy
w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu;
- ocenie lub zaniechaniu
oceny wyjaśnień złożonych przez wybranego Wykonawcę
w
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny
wybranej oferty i uznania, że wybrana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny;
- wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zamawi
ającemu zarzucono następujące naruszenia przepisów Pzp:
art. 22a ust. 1 Pzp w związku z art. 22a ust. 4 Pzp polegające na uznaniu, że
podmiot trzeci, z doświadczenia którego korzysta wybrany Wykonawca korzysta celem
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, zrealizuje roboty budowlane
zamówienia, do realizacji których jego zdolności (doświadczenie) zostały wskazane,
ponieważ z oświadczeń podmiotu oraz oświadczeń wybranego Wykonawcy wprost wynika,
że wskazany podmiot trzeci nie będzie realizował zamówienia w adekwatnym zakresie do
udostępnionego doświadczenia;
naruszenie art. 7 ust. 1 PZP w związku z art. 89 ust. 1 pkt 4) i art. 90 ust. 3
Pzp tj. zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, polegające na
zaniechaniu lub niedoko
naniu należytego badania treści wyjaśnień złożonych przez
wykonawcę Adexbud PMB Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Obornikach, w efekcie zaniechaniu
odrzucenia oferty tego wykonawcy z uwagi na rażąco niską cenę jego oferty w stosunku do
przedmiotu zamówienia, co potwierdzają złożone wyjaśnienia.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty ogłoszonego 26
lutego 2021 roku;
odrzucenie oferty w
ybranego Wykonawcy z uwagi na to, że oferta zawiera
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania, oceny ofert,
w tym oferty Odwołującego;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego wraz z kosztami dojazdu na rozprawę według norm przepisanych.
Odwołujący wskazał, że złożył w przedmiotowym postępowaniu ofertę, która
w wyniku oceny ofert przez Zamawiającego uplasowała się na drugim miejscu z sumą
punktów 84,50. Maksymalną liczbę 100 punktów spośród wszystkich złożonych ofert zdobyła
oferta złożona przez Wykonawcę Adexbud PMB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka komandytowa z siedzibą w Obornikach. Na skutek zaniechań lub błędów
Zamawiającego przy badanu i ocenie ofert oferta Wybranego Wykonawcy nie została
odrzucona z uwagi na rażąco niską cenę i niewykazanie spełniania warunków udziału
w postępowaniu. Gdyby Zamawiający nie popełnił błędów lub zaniechań przy ocenie oferty
w
ybranego Wykonawcy, w szczególności przy ocenie wyjaśnień wykonawcy dot. rażąco
niskiej ceny, oraz oceny spełniania warunku udziału w zakresie realnego udostępnienia
zasobu
doświadczenia
na
potrzeby
wykonania
przedmiotowego
zamówienia,
to Zamawiający odrzuciłby ofertę wybranego Wykonawcy, co otworzyłoby drogę
Odwołującemu do uzyskania przedmiotowego zamówienia. W przypadku pozostawienia
wyboru Zamawiającego bez zaskarżenia odwołaniem Odwołujący poniósłby szkodę
w postaci nie uzyskania przedmiotowego zamówienia, co skutkowałoby pozbawieniem go
przychodów, referencji oraz zysku skalkulowanego w ofercie oraz pozbawienia go szansy
konkurowania o przedmiotowe zamówienie na równych i jasnych zasadach.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że odwołanie wniesiono zostało w ustawowym terminie. Kopia odwołania
została prawidłowo przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej
wysokości na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych i podlegało
merytorycznemu rozpoznaniu.
W z
wiązku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy
z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.),
stosownie do art. 92
ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 ze zm.), który stanowi, że do
postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89,
wszcz
ętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Jednocześnie przepisy ustawy z Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.
(tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami)
znajdują zastosowanie do
postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 2
ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień
publicznych,
do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r.,
dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 roku stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1.
Skład orzekający Izby ustalił, iż do postępowania odwoławczego zgłoszenie
przystąpienia po stronie Zamawiającego, na podstawie art. 525 ustawy PZP2019, złożył
wykonawca
ADEXBUD Przedsiębiorstwo Montażowo Budowlane Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Obornikach. Izba potwierdziła
skuteczność złożonego przystąpienia.
W dniu 15 marca 2021
roku Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
uznał w całości zarzuty Odwołującego, bowiem celem prowadzenia postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie ważnej i niepodlegającej unieważnieniu
umowy z wybranym wykonawcą zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Zamawiający oświadczył,
że unieważni czynność wyboru oferty najkorzystniejszej w części I zamówienia, a następnie
powtórzy czynność badania i oceny ofert oraz czynność wyboru oferty najkorzystniejszej.
Przystępujący w dniu 15 marca 2021 roku został zarządzeniem wyznaczonego do
rozpoznania niniejszej sprawy
składu wezwany do złożenia oświadczenia w przedmiocie
korzystania z prawa do wniesienia sprzeciwu w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania.
Przystępujący w dniu 17 marca 2021 roku oświadczył, iż nie będzie korzystał z prawa
do wniesienia sprzeciwu.
Oświadczenie zostało złożone przez osobę uprawnioną do
reprezentacji wykonawcy.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 522
ust. 2 oraz art. 568 pkt 3 ustawy PZP201`9
– należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska Odwołującego uznał w całości słuszność argumentacji Odwołującego
i uwzględnił odwołanie, natomiast przystępujący do postępowania po stronie Zamawiającego
podmiot, który mógłby skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnionych
zarzutów, nie skorzystał z przysługującego mu prawa, to stwierdzić należy, że - stosownie do
dyspozycji art. 522 ust. 2
ustawy Pzp, postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
Zatem mając na uwadze, że:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy,
którzy nie skorzystali z prawa do wniesienia sprzeciwu
Krajowa Izba Od
woławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
wzięła pod uwagę okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami),
orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez
Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………….