Sygn. akt: KIO 669/21
WYROK
z dnia 8 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 kwietnia 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 marca 2021 r. przez Odwołującego – Elbest Security
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. 1 Maja 63, 97-400 Bełchatów w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PGE Energia Odnawialna Spółka
Akcyjna, ul. Ogrodowa 59a, 00-876 Warszawa
przy udziale
Wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego Seris
Konsalnet Ochrona
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
ul. Jana Kazimierza 55, 01-267 Warszawa,
Seris Konsalnet Security Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Jana Kazimierza 55, 01-267
Warszawa
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – Elbest Security Sp. z
o.o. i z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od
odwołania.
Stosownie do
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych
(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 669/21
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu sektorowym prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez
Zamawiającego – PGE Energia Odnawialna S.A. na świadczenie usługi ochrony osób i
mienia w Centrali i Oddziałach PGE Energia Odnawialna S.A. (nr ref.:
POST/EOD/EOD/BM/00004/2021),
ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
20 stycznia 2021 r., 2021/S 013-029085, wobec
braku zapewnienia korzystania z narzędzi i
urządzeń
komunikacji
elektronicznej
niedyskryminujących,
ogólnie
dostępnych,
interoperacyjnych w rozumieniu ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne z produktami powszechnie używanymi służącymi
elektronicznemu przechowywaniu, przetwarzaniu i przesyłaniu danych i zaniechania
unieważnienia postępowania, wniesione zostało w 1 marca 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wykonawcy Elbest Security Sp. z o.o. z siedzibą w Bełchatowie
(sygn. akt KIO 669/21).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 ustawy Pzp
zgodnie, z którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) art. 64 Ustawy zgodnie,
z którym zamawiający korzysta w postępowaniu tylko z takich
narzędzi i urządzeń komunikacji elektronicznej, które są niedyskryminujące, ogólnie
dostępne oraz interoperacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 700, 730, 848 i 1590) z produktami powszechnie używanymi służącymi
elektronicznemu przechowywaniu, prze
twarzaniu i przesyłaniu danych i które nie
ograniczają wykonawcom dostępu do postępowania o udzielenie zamówienia lub
konkursu, polegające na niezapewnieniu przeprowadzenia postępowania w sposób
gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz
użycie w postępowaniu narzędzi komunikacji elektronicznej, które nie ograniczają
wykonawcom równego dostępu do postępowania, co uniemożliwiło Odwołującemu
złożenie oferty w terminie wskutek wystąpienia po stronie Zamawiającego w dniu
18.02.2021 r. awarii systemu komunikacji elektronicznej;
3) art.
255 pkt 6 Ustawy zgodnie z którym zamawiający unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia
wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego, polegające na zaniechaniu unieważnienia postępowania, w
którym zamawiający nie zapewnił zachowania równego dostępu do postępowania w
sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
postępowania oraz zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
W dniu 18.02.2021 r. Zamawiający wyznaczył termin składania ofert i nie zapewnił w tym
dniu Odwołującemu równego dostępu do udziału w postępowaniu, a w skutek awarii systemu
elektronicznego służącego do obsługi postępowań zakupowych, Odwołujący nie miał
możliwości złożenia oferty.
Praco
wnicy Odwołującego począwszy od godzin porannych podejmowali wielokrotne próby
logowania do systemu w celu złożenia oferty, próbując wykonać wszystkie czynności
wymagane przez system
do skutecznego złożenia oferty, jednakże system od momentu
zalogowania si
ę użytkownika zawieszał się uniemożliwiając dokonywanie kolejnych kroków.
Odwołujący w tym samym czasie podejmował próby kontaktowania się telefonicznie z
Zamawiającym oraz Market Planet – firmą obsługującą system zakupowy Zamawiającego,
zgłaszając problemy w działaniu systemu uniemożliwiające złożenie oferty, a także wysyłał
korespondencję mailową zarówno do Zamawiającego, jak i firmy obsługującej system
zakupowy (SWPP2).
Ponieważ Odwołujący nie mógł skutecznie złożyć oferty, w dniu 22.02.2021 r. skierował do
Zamawiającego pismo wskazujące na istnienie przesłanek do unieważnienia postępowania.
Pismem z 25.02.2021 r. Zamawiający odmówił unieważnienia postępowania wskazując,
m.in. na fakt złożenia ofert przez innych wykonawców.
Z uwagi na spoczywający na Zamawiającym obowiązek zapewnienia narzędzia i urządzeń
do
komunikacji
elektronicznej
niedyskryminujących,
ogólnie
dostępnych
oraz
interoperacyjnych, Odwołujący nie zgadza się ze stwierdzeniem Zamawiającego, że
wykonawcy powinni „z odpowiednim wyprzedzeniem przygotować i złożyć ofertę”. To na
Zamawiającym spoczywał obowiązek zapewnienia wykonawcy możliwości ciągłego,
nieprzerwanego dostępu do systemu, od momentu opublikowania postępowania do
momentu upływu terminu składania ofert, gdyż cała komunikacja z Zamawiającym odbywa
się przy użyciu narzędzi elektronicznych.
Przesłane przez Zamawiającego dane z systemu otrzymane od operatora potwierdzają
wielokrotne próby logowania się oraz wylogowania, natomiast nie zawierają bardziej
szczegółowych danych. Każdorazowe logowanie się do systemu powodowało nieodwracalne
zawieszenie się strony platformy i tym samym wymuszało opuszczenie jej. Platforma
odzyskała chwilową, jednak nie pełną sprawność o godzinie 11:13 (OFFER EDIT). W tym
momencie wypełniono formularz ofertowy, zapisano zmiany zabezpieczając je hasłem,
sprawdzono,
czy możliwe jest załączenie dokumenty KRS i w tym momencie system zaczął
spowalniać. Następnie pracownicy Odwołującego kontrolowali stan platformy. W tym czasie
dokonany został restart systemu (o czym Odwołujący nie wiedział), a na monitorze pojawił
się komunikat o niedostępności systemu. Również po tym czasie okazało się, że system nie
zachował wprowadzonych danych, wobec czego ich powtórne wprowadzenie oraz
wykonanie wszystkich czynności, w tym instalacja oprogramowania jakie system wymuszał w
czasie jaki pozostał do upływu terminu składania ofert, było niemożliwe.
Nieuprawnione jest przenoszenie odpowiedzialności za prawidłowe działanie systemu na
Odwołującego. Zamawiający zobowiązany był zapewnić ciągłość niezakłóconego działania
systemu, a co istotne miał ku temu możliwości, bo Odwołujący od godzin porannych
informował o błędach w działaniu systemu, natomiast decyzja o jego restarcie została
podjęta po stronie Zamawiającego na tyle późno, że to właśnie on nie zapewnił z
odpowiednim wyprzedzeniem czasowym możliwości skutecznego złożenia oferty.
Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z zeznań świadków: A. G. i B. J. na
okoliczność podejmowania w dniu 18.02.2021 r. próby złożenia oferty i wystąpienia awarii
systemu uniemożliwiającej złożenie oferty w zakreślonym terminie i informowania o tym
fakcie Zamawiającego; przeprowadzenia dowodu z maili z 18.02.2021 r., godz. 12:58, godz.
14:26 od A. G.
do Zamawiającego i do Wsparcia Dostawców (obsługi platformy zakupowej)
na okoliczność podejmowania próby złożenia oferty i wystąpienia awarii systemu,
informowania o tym Zamawiającego; print screen z komputera Odwołującego na okoliczność
przerwy w działaniu systemu; przeprowadzenie dowodu z pisma Elbest Security do
Zamawiającego z 22.02.2020 r. na okoliczność poinformowania Zamawiającego, że
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy; przeprowadzenie dowodu z pisma Spółki Otwarty
Rynek Elektr
oniczny S.A. z 23.02.2021r. na okoliczność wielokrotnego podejmowania prób
złożenia oferty; przeprowadzenie dowodu z pisma Zamawiającego z 25.02.2021 r. do Elbest
Security na okoliczność zaniechania unieważnienia postępowania.
Odwołujący złożył odwołanie w terminie 10 dni liczonym od upływu terminu na składanie
ofert (18.02.2021 r.).
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpiło konsorcjum spółek:
Seris Konsalnet Ochrona Sp. z o.o. i Seris Konsalnet Security Sp. z o.o.
Zamawiający w piśmie z 6 kwietnia 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości.
Zamawiając uzyskał informację od operatora systemu zakupowego – Otwarty Rynek
Elektroniczny S.A. z 23.02.2021 r. (pismo Marketplanet) z której wynika, że Odwołujący
logował się do systemu w dniu 18.02.2021 r. wielokrotnie, kilkukrotnie wchodził na zakładkę
„Oferty” i tylko raz, po 13:38 kliknął przycisk „Zapisz” lub „Złóż ofertę”. Ani razu nie podjęto
próby podpisania oferty. W godzinach 13:30 – 13:38 system zakupowy był niedostępny z
powodu restartu przeprowadzonego na wniosek Odwołującego.
18.02.2021 r. wpłynęły do Zamawiającego 3 oferty, o godzinie 9:56 (Konsorcjum z Liderem
Firma Ochrony Szkoleniowej Asekuracja FOSA Sp. z o.o.), 13:44 (Konsorcjum z Liderem
STEKO
P S.A.), 13:47 (Konsorcjum z Liderem Przedsiębiorstwo Wielobranżowe KARABELA
Sp. z o.o.).
O 13: 41 Odwołujący ponownie zalogował się do systemu i przez 10 minut nie podejmował
żadnych czynności. Dopiero o 13:51 podjął czynność zapisania lub złożenia oferty, jednak
finalnie nie zakończył tej czynności i nie przystąpił do podpisania oferty, chociaż było to
możliwe, co potwierdzają złożone dwie oferty.
Wykonawca skierował do Zamawiającego maila o godzinie 12:58 i nie było wówczas już
możliwe przesunięcie terminu składania ofert.
Wykonawca żąda unieważnienie postępowania, chociaż do Zamawiającego wpłynęło 6
ważnych ofert, w tym 2 po ponownym uruchomieniu systemu zakupowego.
Zgodnie z art. 534 ust. 1 Ustawy Pzp to na Odwołującym spoczywa ciężar udowodnienia, że
n
iezłożenie oferty w terminie składania ofert było konsekwencją błędu systemu zakupowego.
Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów na okoliczność, że jego sprzęt komputerowy
działał w tym dniu prawidłowo, nie było problemów z dostępem do sieci internetowej etc.
Tylko prawidłowo działający komputer z oprogramowaniem wskazanym przez
Zamawiającego pozwalał złożyć ofertę. Szczegółowe wymagania w tym zakresie zostały
opisane w pkt 17 siwz. Z odwołania wynika, że wykonawca dopiero podczas składania ofert
instalo
wał, czy też aktualizował wymagane do złożenia oferty oprogramowanie – oznacza to,
że nie przygotował się należycie do złożenia oferty.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania
zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, tj. obowiązujące od dnia 1 stycznia 2021 r. przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.), dalej zwane „Ustawą”.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była do
oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego
interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Niego szkody w wyniku
kwest
ionowanych czynności Zamawiającego. Ponieważ przedmiotem zarzutów jest
czynność polegająca na udostępnieniu przez Zamawiającego narzędzia do komunikacji
elektronicznej, które miało uniemożliwić złożenie oferty Odwołującemu, wystąpienie
ograniczeń w dostępie do platformy zakupowej miało decydujący wpływ na udział
wykonawców w postępowaniu. W konsekwencji powyższego, interes Odwołującego w
uzyskaniu zamówienia doznać mógł uszczerbku, gdyby potwierdziły się zarzuty podniesione
wobec Zamawiającego. Ponieważ Odwołujący chciał złożyć ofertę, co okazało się
niemożliwe na skutek problemów, jakie napotkał na platformie zakupowej, złożenie
odwołania ma na celu ochronę interesu w uzyskaniu zamówienia oraz pozwoli na wzruszenie
czynności otwarcia ofert, która odbyła się bez jego udziału.
W świetle powyższego Izba uznała, że spełnione zostały przesłanki materialno-prawe do
merytorycznego rozpoznania odwołania.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania, a także dowody złożone w sprawie
Izba ustaliła okoliczności faktyczne istotne z punktu widzenia zarzutów związanych z
działaniem platformy zakupowej.
W poczet materiału dowodowego włączono pismo Marketplanet z 23.02.2021 r., załączoną
do odwołania korespondencję mailową Odwołującego oraz zeznania świadka – A. G.
Zdarzenia, które zdaniem Odwołującego mają świadczyć o naruszeniu wymagań, jakie
Ustawa formułuje wobec narzędzi wykorzystywanych do komunikacji elektronicznej (art. 64
Ustawy) miały miejsce w dniu, w którym upływał termin składania ofert wyznaczony na
18.02.2021 r., godzina 14:00.
Zeznania świadka (pracownika Odwołującego, który osobiście logował się do platformy
zakupowej w celu złożenia oferty) oraz pismo operatora platformy wskazują w sposób spójny
na następujące okoliczności stanowiące podstawę rozpoznania zarzutów.
Pracownik Odwołującego w godzinach od 08:02 – 11:18 logował się do platformy, w tym
edytował formularz (offerEdit) zawierający oświadczenia, jakie należało złożyć, co było
przygotowaniem do złożenia oferty. Wykonawcy udało się edytować formularz i zapisać
zmiany w okolicach godz. 11:00 (przygotowano ostateczny formularz oferty). Następnie
system poprosił o podanie hasła w celu zabezpieczenia danych i takie hasło zostało
wprowadzone i zapisane (offerEdit
– godzina 11:18). Na komputerze miał wyświetić się
komunikat potwierdzający fakt zapisania zmian.
W ramach czynności sprawdzających pracownik stwierdził, że platforma spowalnia, udało się
zalogować, ale proces przetwarzania trwał około minuty, co nie jest zdarzeniem normalnym i
uniemożliwiało wykonywanie jakichkolwiek kroków na platformie (zeznania świadka).
Dopiero po godzinie 12-
tej pracownik otrzymał podpisany przez zarząd formularz ofertowy,
który należało załączyć w procesie ofertowania na platformie i opatrzyć podpisem
elektronicznym.
W okolicach godz. 12:30 świadek wykonała telefony do Zamawiającego – pani M. Ś.
informując o tej sytuacji. Wykonywała również telefon do Market Planet zgłaszając problem i
w trakcie rozmowy zwróciła się o reset systemu.
O godzinie 12:58 wysłany został mail do Zamawiającego, w którym informowano go o
problemach z załączeniem wymaganych dokumentów, tj. KRS oraz formularza ofertowego.
W rozmowie telefonicznej z Market Planet nie udało się ustalić wykonawcy kiedy platforma
będzie w pełni sprawna i pozwoli na złożenie oferty. W mailu zwrócono się o wskazanie, w
jaki sposób wykonawca będzie mógł złożyć ofertę w postępowaniu.
Na wniosek Odwołującego operator platformy zakupowej dokonał restartu systemu, co miało
miejsce pomiędzy 13:30 – 13:38. W tym czasie nie było dostępu do platformy dla żadnego
wykonawcy, co potwierdza zarówno zapis zdarzeń, jakie odnotowane zostały na platformie,
jak również print screen z godziny 13:35 załączony do odwołania prezentujący komunikat
wyświetlany na komputerze pracownika Odwołującego „Przykro nam, usługa jest w tej chwili
niedostępna”.
O godzinie 13:41 Odwołującemu udało się zalogować i przystąpił ponownie do wypełniania
formularza oferty (który miał być wcześniej zapisany ze zmianami), załączono KRS wraz z
podpisaną ofertą i użyto funkcji „złóż ofertę”. Pracownik oczekiwała na komunikat systemu
„podpisz ofertę”, co inicjowało krok zmierzający do zainstalowania KIR Szafir, który umożliwi
złożenie podpisu. Instalacja była konieczna do tego, żeby złożyć podpis. Była to pierwsza
próba podpisania oferty.
Ponieważ pracownik miał problemy z instalacją oprogramowania służącego do złożenia
podpisu pod ofertą zwrócił się o pomoc do informatyków firmy. Proces składania oferty
prowadzony był z komputera pracownika z domu (pracował zdalnie). W czasie do godziny
14:00 nie udało się pracownikowi złożyć oferty (podpisać dokumentów podpisem
elektronicznym).
W zapisach platformy widnieją logowania dwóch pracowników Odwołującego – świadka,
który odpowiedzialny był za złożenie oferty oraz osoby nadzorującej zdalnie jej pracę (B. J.).
W pewnym momencie obie osoby były zalogowane na platformie, chociaż nie jest możliwe
wykonywanie kroków jednocześnie z dwóch komputerów. Jak wyjaśnił świadek miało to na
celu sprawdzenie, c
zy problem nie leży po stronie stanowiska komputerowego (logowania z
godziny 13:41 i 13:46). O godzinie 13:51 oraz 13:57 obie osoby próbowały wykonać
czynności związane ze złożeniem oferty (offerEdit i offerView). Odpowiednio o godzinie
14:22 i 14:28 obie
osoby wylogowały się z platformy zakupowej (LOGOUT).
O godzinie 13:44 złożona został oferta STEKOP S.A., a o godzinie 13:47 oferta
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego KARBELA Sp. z o.o.
Mając na uwadze powyższe odwołanie podlegało oddaleniu w całości.
Izba o
ddaliła odwołanie, gdyż ustalenia poczynione na podstawie zgromadzonego materiału
dowodowego
nie wskazywał na przyczyny uniemożliwiające złożenie oferty, które miałyby
być spowodowane nieprawidłowym działaniem narzędzia umożliwiającego złożenie oferty –
platformy zakupowej Marketplanet.
Izba uznała na podstawie zeznań świadka, jak również zapisów utrwalonych na platformie
zakupowej, iż w dniu w którym upływał termin na złożenie oferty, nastąpił reset systemu, co
zostało dokonane na wniosek Odwołującego i powodowało czasową niedostępność
platformy
– przez 8 minut, od godziny 13:30 do godziny 13:38. Było to jedyne zdarzenie,
które mogło obciążać Zamawiającego, jako organizatora przetargu, jednak było zainicjowane
przez samego Odwołującego (co zeznał świadek). Jednakowoż nie prowadziło ono do
niemożliwości złożenia oferty, czy też ograniczenia dostępu do platformy Odwołującemu w
wymiarze który prowadziłby obiektywnie do braku możliwości złożenia oferty do godziny
14tej
, co potwierdzają złożone dwie oferty o godzinie 13:44 i 13:47.
Jednocześnie poczynione ustalenia faktyczne wskazują na okoliczności, za które
odpowiedzialność ponosi wyłącznie Odwołujący i zostały spowodowane przyjętą organizacją
pracy pracownika, który już od godzin porannych przygotowywał się do złożenia oferty
pozostawiając na sam koniec przygotowanie środowiska aplikacyjnego koniecznego do
podpisania oferty elektronicznie. Nie bez znaczenia pozostawało również to, że pracownik
wykonywał czynności na platformie ze swojego domu, a napotykając trudności musiał
kontaktować się z informatykiem firmy, jak również poszukiwał pomocy osoby nadzorującej,
która w tym samym czasie logowała się na platformę. Rzeczywistą przyczyną, która w
ocenie Izby doprowadziła do tego, że przed upływem terminu wykonawcy nie udało się
złożyć oferty, była konieczność instalowania tuż przed końcem czasu oprogramowania KIR
Szafir. Odwołujący nie przedstawił dowodu wskazującego na posiadanie odpowiedniego
środowiska sprzętowego, jak również łącza internetowego spełniającego konieczne warunki
do pracy z platformą zakupową. Nie było zatem podstaw do przyjęcia, że problemy były
wynikiem wadliwie działającej platformy zakupowej. Skoro dwóm innym wykonawcom
złożenie oferty zajęło odpowiednio nie dłużej niż 6 minut (STEKOP S.A) i 9 minut
(KARABELA sp. z o.o.) od przywrócenia dostępności systemu, to również Odwołujący, przy
przygotowanym odpowiednio środowisku sprzętowym i aplikacyjnym miał czas na złożenie
ważnej (podpisanej) oferty. Wykonawca mając obawy co do działania platformy powinien był
wcześniej pobrać oprogramowanie do podpisania oferty, a nie czekać na sam koniec, do
momentu, gdy sama platforma zainicjuje ten krok. Powyższe wskazuje na pewną
niespójność stanowiska wykonawcy, który z jednej strony podkreślał, że od początku
spo
tykał trudności na platformie i podejmował działania w celu ich usunięcia, a jednocześnie
nie podjął kroków, jakie leżały po jego stronie, do tego, aby maksymalnie usprawnić przebieg
procesu ofertowania na platformie zakupowej.
Równie niespójne były zeznania w zakresie
ustalenia momentu, który miał być krytyczny z punktu widzenia możliwości złożenia oferty.
Wykonujący czynności na platformie pracownik z jednej strony wskazywał na istotne
problemy w działaniu systemu po godzinie 11:00, kiedy to próbował załączyć KRS oraz
zatwierdzoną ofertę, a system w tym czasie miał się zawiesić (ok. 11:20). Jednocześnie
pracownik ten zeznał, iż zatwierdzona przez zarząd ofertę otrzymał dopiero około godzin 12-
tej
, a informację o problemach przekazał do Zamawiającego w mailu z godziny 12:58. Zapisy
w systemie wskazują, że we wskazanym czasie pracownicy wykonawcy byli zalogowani i
dokonywali czynności, co zostało odnotowane komunikatem „offerEdit” i „offerView”. Kolejne
sesje, jakie miały miejsce po godzinie 12 tej trwały po kilkanaście minut, a ich zakończenie
mogło być wynikiem wylogowania się lub wygaśnięcia sesji. Zapisy nie wskazują, aby był
problem z zalogowaniem się.
Nie było spornym w świetle zeznań świadka, iż restart platformy odbył się na wniosek
Odwołującego, co stoi w sprzeczności z treścią odwołania, w której wykonawca wskazał, iż
okoliczność zawieszenia pracy platformy nie była mu znana. W ocenie Izby sytuacja ta nie
może obciążać Zamawiającego i prowadzić do uznania, iż udostępnione wykonawcom
narzędzie ograniczało dostęp do zamówienia, uniemożliwiając złożenie oferty w terminie.
Po przywróceniu dostępu do platformy pozostawało ponad 20 minut na złożenie oferty, co w
normalnym toku czynności powinno wystarczyć na skuteczne przejście przez procedurę
ofertową, nawet zakładając konieczność ponownego wypełnienia formularza. Wykonawca
mógł również wcześniej, przed rozpoczęciem ofertowania sprawdzić działanie podpisu
elektronicznego (taką funkcjonalność posiada Platforma Zakupowa), czego nie uczynił.
Mając na uwadze, że proces ofertowania wymaga zapewnienia nie tylko przez
zamawiającego narzędzia posiadającego właściwości spełniające kryteria ustawowe, ale
również wiedzy o tym jak z narzędzia skorzystać, to po stronie wykonawców spoczywa
również ciężar i obowiązek właściwego przygotowania się zarówno od strony sprzętowo-
aplikacyjnej, a w przypadku braku dostatecznej wiedzy, również od strony wsparcia
informatycznego również w trakcie ofertowania. W przypadku Odwołującego zabrakło
dostatecznego przygotowania zaplecza techn
icznego (wcześniejszego zainstalowania
oprogramowania KIR Szafir), jak również wsparcia dla pracownika, który w ostatnich
minutach potrzebował pomocy informatycznej w celu opatrzenia oferty podpisem
elektronicznym.
Wykonując czynności ze swojego domu, przy upływającym terminie na
złożenie oferty, nie zdążył zakończyć procedury ofertowej i opatrzeć oferty podpisem
elektronicznym.
W tej sytuacji, to nie Zamawiający naruszył obowiązki jako organizator przetargu, a zatem
nie można mówić o wadzie postępowania, która prowadzić miałaby do jego unieważnienia
na podstawie art. 255 pkt 6 Ustawy.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesion
y przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł.
Przewodniczący: ……………………….