Sygn. akt KIO 660/21
POSTANOWIENIE
z dnia 13 kwietnia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron i Uczestników postępowania
w dniu 13 kwietnia 2021 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 1 marca 2021 roku przez Odwołującego AQUAREN Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Bytomiu
w postępowaniu prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Koninie
postanawia:
odrzuca odwołanie,
k
osztami
postępowania
obciąża
Odwołującego
AQUAREN
Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Bytomiu i zalicza
w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięciu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………….………..
Sygn. akt KIO 660/21
UZASADNIENIE
Dnia 1 marca 2021 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 180 i nast. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(dalej jako „ustawa Pzp”) odwołanie złożył wykonawca AQUAREN Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Bytomiu (dalej jako „Odwołujący”).
Zamawiający: Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Koninie prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Odbudowa kolektora sanitarnego DN 800
w ul. Zakładowej od ul. Kleczewskiej do komory przed torami — metoda bezwykopowa - etap
Il”, nr ogłoszenia w BZP 766377N-2020.
Odwołanie złożono od:
niezgodnej z przepisami czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu
Odwołującego z postępowania ze względu na błędną ocenę, iż Odwołujący nie wykazał,
że faktycznie będzie dysponował zasobami innych podmiotów, choć przedstawił w tym
zakresie wszelkie dokumenty i informacje wymagane przez SIWZ i art. 22a ustawy Pzp;
ocenę dokonaną wobec uznania, że nienależycie wykonane wezwanie Odwołującego
przez Zamawiającego do uzupełnienia oferty poprzez przedłożenie zobowiązań podmiotów
trzecich T ECO S
p. z o.o. i Zespołu Projektowego — mgr. inż. D. R., mogło być podstawą
wykluczenia;
wezwanie Odwołującego przez Zamawiającego do uzupełnienia oferty poprzez
przedłożenie zobowiązań podmiotów trzecich T ECO Sp. z o.o. i Zespołu Projektowego —
mgr. inż. D. R., które to zobowiązania — zgodnie z wezwaniem Zamawiającego:
miałyby w swojej treści zawierać elementy, z których żaden nie został wymieniony
w SIWZ; -
miałoby w swojej treści zawierać elementy, z których jeden (charakter stosunku,
jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem), wykracza poza katalog wymieniony
w § 9 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, winno być uznane za
nieistniejące, nie wywołujące skutków prawnych.
Zamawiającemu zarzucono naruszenie:
a) art.
24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, przez wykluczenie Odwołującego z postępowania,
choć Odwołujący wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Wykonawca
bezpodstawnie został uznany za niewykazującego spełnienia warunków udziału
w postępowaniu.
b)
art. 2
2a ustawy Pzp przez uznanie, iż Odwołujący nie udowodnił, iż realizując
zamówienie będzie dysponował niezbędnymi zasobami innych podmiotów,
c)
art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, bowiem Zamawiający nie ograniczył się wyłącznie
do żądania od Odwołującego oświadczeń lub dokumentów, które zostały wskazane
w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ lub zaproszeniu do składania ofert, a zamiast tego żądał
od Odwołującego oświadczeń, które w ogóle nie były tam wskazane,
d)
§ 9 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, bowiem
Zamawiający żądał od Odwołującego oświadczenia innego podmiotu zawierającego
charakter stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem, choć taki element nie
jest dopuszczalny na gruncie powołanego przepisu.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania;
nakazanie
Zamawiającemu,
by
unieważnił
czynność
wykluczenia
Odwołującego z postępowania;
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia,
a ponadto
— w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp - może
ponieść szkodę w postaci utraconych korzyści, jakie mógłby osiągnąć, gdyby udzielono mu
zamówienia.
Odwołujący dowiedział się o swoim wykluczeniu z maila z dnia 24 lutego 2021 r. więc
te
rmin na wniesienie odwołania został zachowany. Kopia odwołania została prawidłowo
przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek
UZP.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje:
W aktach sprawy
postępowania odwoławczego do momentu wydania niniejszego
postanowienia nie uwidoczniono
zgłoszenia przystąpienia po żadnej ze stron postępowania.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego odrzucenie,
wskazując że prowadzone postępowanie jest postępowaniem sektorowym, poniżej progów,
na roboty budowlane, co oznacza
zdaniem Zamawiającego, że w ramach procedury nie
przysługuje korzystanie ze środków prawnych.
Na podstawie protokołu ZP-PN Izba ustaliła, że wartość szacunkowa zamówienia na
roboty budowlane wynosi 3 000
000 zł netto, co stanowi 702 691,31 euro. Zamawiający
ustal
ił wartość zamówienia na podstawie programu funkcjonalno – użytkowego. Z SIWZ
wynika, że postępowanie prowadzone jest zgodnie z postanowieniami ustawy Pzp, w trybie
prz
etargu nieograniczonego, zamówienie jest o wartości poniżej kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp
. Z ogłoszenia oraz treści
SIWZ i innych dokumentów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie wynika,
że Zamawiający poinformował wykonawców o sektorowym charakterze postępowania.
W SIWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu, które zamieszczono w Biuletynie Zamówień
Publicznych nie odwołano się do treści dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
nr 2004/17/WE, podano natomiast
, że wykonawcy będą mieli możliwość korzystania ze
środków ochrony prawnej.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że złożone odwołanie podlega
odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 1 ustawy Pzp 2019, bowiem
w sprawie nie mają
zastosowania przepisy ustawy.
W pierwszej kolejności zaznaczyć należy, iż do ustalenia czy mamy do czynienia
z zamówieniem sektorowym będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia z dnia 29
stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019, poz. 1843 ze zmianami,
dalej jako „ustawa Pzp”). W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających
ustawę - Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz.
2020), zgodnie z którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie
uchylanej w art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje
się przepisy dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało
w 2020 roku
, ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy Pzp
należy przez to rozumieć ustawę Pzp.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zgodnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, do
postępowania odwoławczego zastosowanie znajdą przepisu ustawy z dnia 11 września 2019
r. -
Prawo zamówień publicznych (dalej jako „ustawa Pzp2019”).
Jak wynika z art. 132 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, zamówieniem sektorowym jest m.in.
zamówienie udzielane przez zamawiających o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 ustawy
Pzp, jeżeli udzielane jest ono w celu wykonywania działalności polegającej na tworzenia
sieci przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanych z produkcją lub
dystrybucją wody pitnej lub dostarczania wody pitnej do takich sieci lub kierowania takimi
sieciami.
Zamawiający udzielający zamówień, o których mowa w ust. 1 pkt 4, stosują
przepisy rozdziału również do zamówień związanych z:
1) kanalizacją i oczyszczaniem ścieków;
2) projektami dotyczącymi inżynierii wodnej, nawadniania lub melioracji pod
warunkiem, że ilość wody wykorzystywanej do celów dostaw wody pitnej stanowi ponad 20%
łącznej ilości wody dostępnej dzięki tym projektom lub instalacjom nawadniającym lub
melioracyjnym.
Z art. 133 ust.
1 ustawy Pzp wynika, że do udzielania zamówień sektorowych ustawę
stosuje się, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Koninie, w odpowiedzi na wezwanie składu orzekającego Izby wyjaśniło,
przedstawiając stosowne dokumenty źródłowe, że na mocy umowy Spółki (§ 6) zostało
powołane do realizacji zadań własnych Miasta Konina, m.in. do zapewnienia ciągłości
zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków dla miasta Konina oraz
innych gmin, zgodnie z uzys
kanymi zezwoleniami. Spółka posiada zezwolenie na
prowadzenie działalności z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego
odprowadzania ścieków wydaną przez Zarząd Miasta Konina w 2002 roku.
Z powyższych ustaleń wynika, że Zamawiający nie jest jednostką sektora finansów
publicznych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 9 ustawy o finansach
publicznych. Nie jest także państwową jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości
prawnej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, gdyż jest spółką z ograniczoną
odpowiedzialnością posiadającą osobowość prawną. Nie może być także zamawiającym,
o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z uwagi na niespełnienie choćby wymogu
dotyczącego wartości (pkt b) i wymogu dotyczącego przedmiotu zamówienia (pkt c).
Musi być zatem zamawiającym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 3 bądź art. 3 ust. 1 pkt 4
ustawy Pzp.
Z kolei z opisu przedmiotu zamówienia wynika, że przedmiotowe zamówienie
udzielane jest w celu odbudowy kolektora sanitarnego, a
więc niewątpliwie służy
wykonywaniu działalności, o której mowa w art. 132 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Zamówienie
będzie miało charakter zamówienia sektorowego, jeżeli jest udzielanie w celu wykonywania
jednego z rodzajów działalności określonej w art. 132 ust. 1 ustawy Pzp. Realizacja robót
budowlanych polegających na odbudowie kolektora sanitarnego mieści się w ramach
działalności sektorowej polegającej na świadczeniu usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków. Wobec powyższego ustalono, że powyższe
zamówienie jest zamówieniem sektorowym, o którym mowa w art. 132 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp.
Jak już zaznaczono w niniejszym postanowieniu, zamówienie dotyczy robót
budowlanych a ich wartość określono poniżej progów wynikających z art. 11 ust. 8 ustawy
Pzp.
Z powyższym faktem nie polemizował sam Odwołujący, uiszczając wpis w wysokości
określonej przepisami wykonawczymi do ustawy Pzp2019 w wysokości właściwej dla
postępowań podprogowych.
Odwołujący wezwany do pisemnego wypowiedzenia się w przedmiocie wniosku
o odrzucenie odwołania, do momentu wydania niniejszego orzeczenia, nie zajął stanowiska.
Wobec poczynionych ustaleń Izba uznała, że odwołanie podlega odrzuceniu.
Jeżeli do postępowań sektorowych przepisy ustawy Pzp stosuje się jeśli wartość
zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne, to należało uznać, wnioskując a contrario
z art. 133 ust. 1 ustawy Pzp, że w analizowanej sprawie przepisów ustawy Pzp się nie
stosuje, co obligowało Izbę do odrzucenia odwołania. Dostrzeżenia wymaga, że w świetle
art. 528 ustawy Pzp2019
Izba obowiązania jest odrzucić odwołanie z urzędu w każdym
przypadku, jeżeli ziszczą się przesłanki wskazane w treści tego przepisu. Podkreślić w tym
miejscu należy, że bez znaczenia dla uprawnień wykonawców co do możliwości składania
środków odwoławczych jest fakt, że Zamawiający – nie będąc do tego zobligowany treścią
ustawy Pzp
– stosuje do prowadzonego postępowania określony tryb i zasady obowiązujące
w ustawie Pzp. Bez znaczenia pozostaje również to, że Zamawiający zdecydował się na
wszczęcie postępowania w trybie ustawy Pzp nie zaznaczając, że jest to zamówienie
sektorowe oraz wskazując, że Wykonawcy będą mogli korzystać ze środków ochrony
prawnej. Niewątpliwie w ocenie Izby takie zapisy mogły wprowadzać Wykonawców w błąd.
Nie zmienia to jednak okoliczności, że zamawiającym, w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy Pzp
jest tylko taki podmiot, który jest „obowiązany do stosowania ustawy”. Zaś w niniejszej
sprawie
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Koninie, z mocy
art. 133 ust. 1 ustawy Pzp, nie miało obowiązku stosowania ustawy.
Zdaniem Izby, O
dwołujący w przedmiotowym postępowaniu nie mógł skorzystać ze
środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie do KIO. Powyższego nie zmienia błędne
pouczenie wykonawców w tym zakresie, jakie zamieszczono zarówno w SIWZ, jak
i w ogłoszeniu o zamówieniu. Nie rodzi ono po ich stronie uprawnień do wnoszenia środków
ochrony prawnej przewidzianych dla postępowań w których stosowanie przepisów ustawy
Pzp j
est obligatoryjne. Nie uchyla także nałożonego na Izbę obowiązku odrzucenia
odwołania.
O konieczności odrzucenia odwołania w analogicznych stanach faktycznych Izba
wypowiadała się wielokrotnie, jak choćby w postanowieniach wydanych w sprawach o sygn.
akt KIO 2824/12, KIO 563/12, KIO 1217/12, KIO 1554/14, KIO 1556/14.
Reasumując, odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 1 ustawy
Pzp2019.
Mając na względzie powyższe, na podstawie art. 529 ust. 1, art. 553 zdanie drugie
ustawy Pzp2019, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557 oraz art. 573 i następne
ustawy Pzp2019
oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 1 w zw. z § 5 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 31.12.2020, poz. 2437), w przypadku odrzucenia odwołania
O
dwołującego obciąża się całością wniesionego wpisu, zgodnie z zasadą odpowiedzialności
za wynik postępowania.
Postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 529 ust. 1
ustawy Pzp2019.
Przewodniczący: …………….………..