Sygn. akt: KIO 655/21
WYROK
z dnia 26 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2021r. w Warszawie od
wołania
wniesionego do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 marca 2021 r. przez
wykonawcę: Silezjan System Security - Biuro Ochrony Mienia Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Operator Gazociągów
Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy
Stekop S.A. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 655/21 po stronie
odwołującego
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztam
i postępowania obciąża wykonawcę Silezjan System Security - Biuro
Ochrony Mienia Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: Silezjan
System Security - Biuro Ochrony Mienia Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu tytułem wpisu od
odwołania;
2.2 zasądza od wykonawcy Silezjan System Security - Biuro Ochrony Mienia Sp. z
o.o.
z siedzibą we Wrocławiu na rzecz wykonawcy Operator Gazociągów Przesyłowych
GAZ-SYSTEM S.A.
z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 655/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w
Warszawie wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
ograniczonego pn.
„Świadczenie usługi ochrony fizycznej stałej i doraźnej, monitoringu
elektronicznego obiektów i mienia oraz usług konserwacji i usuwania awarii w Operatorze
Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. Oddział we Wrocławiu” (numer referencyjny:
ZP/2021/01/0001/PB).
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w dniu 19 lutego 2021 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 035-088664, w tej samej
dacie została opublikowana Specyfikacja Warunków Zamówienia, zwana dalej SWZ.
Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami ogłoszenia i SWZ Odwołujący:
Silezjan System Security - Biuro Ochrony Mienia Sp. z o.o. z siedziba we
Wrocławiu wniósł
w dniu 1 marca 2021 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając
Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.), zwanej dalej
ustawą Pzp lub UPZP, które ma wpływ na wynik postępowania w sprawie zamówienia
publicznego:
I. art. 16 ust. 1-
3 UPZP poprzez naruszenie przez Zamawiającego zasad zachowania
uczciwej konkurencji, przejrzystości i proporcjonalności przy przygotowaniu postępowania o
udzielenie zamówienia - w kontekście formułowania postanowień ogłoszenia o zamówieniu
oraz SWZ;
II.
naruszenie art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 w związku z art. 116 ust. 1 UPZP, poprzez
określenie warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej w s
posób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia - polegające na
wprowadzeniu wymogu posiadania przez wszystkich wykonawców - w przypadku wspólnego
ubiegania się o udzielenie zamówienia - świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego
pierwszego stopnia co najmniej o klauzuli „poufne", podczas gdy nie jest to niezbędne do
realizacji zamówienia na odpowiednim poziomie jakości;
III.
naruszenie art. 58 ust. 4 i art. 117 ust. 1 i 3 UPZP poprzez określenie sposobu
spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków
udziału w postępowaniu dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia wykonawcy, przewidującego konieczność posiadania przez wszystkich
wykon
awców - w przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia - świadectwa
bezpieczeństwa przemysłowego pierwszego stopnia co najmniej o klauzuli „poufne" - mimo
iż taki sposób nie jest ani obiektywnie uzasadniony, ani też nie znajduje uzasadnienia w
charakterze zamówienia, jak również nie jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia,
ponadto nie uwzględnia wprost przewidzianej w art, 117 ust. 3 UPZP możliwości polegania
na zdolnościach tych wykonawców (spośród wykonawców wspólnie ubiegających się o
u
dzielenie zamówienia), którzy wykonają usługi, do realizacji których wymagane są
określone zdolności.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu modyfikacji treści SWZ/ogłoszenia o zamówieniu
poprzez:
a.
zastąpienie brzmienia postanowienia rozdziału X punkt 6 SWZ o treści: „6.
Dysponują świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia, wydanym przez Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), co
naj
mniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.).
W
przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi spełniać każdy z Wykonawców odrębnie .”
Na brzmienie:
„6. Dysponują świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia, wydanym
przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (ABW), co najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5
sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.).
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi być spełniony przynajmniej przez jednego Wykonawcę,
na
tomiast pozostali Wykonawcy muszą dysponować świadectwem bezpieczeństwa
przemysłowego co najmniej III stopnia, wydanym przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego
(SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), co najmniej o klauzuli POUFNE,
o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U.
z 2019r. poz. 742 ze zm.)."
(albo:
„W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi być spełniony przynajmniej przez jednego Wykonawcę -
który będzie faktycznie uczestniczył w przetwarzaniu informacji niejawnych o klauzuli
POUFNE w użytkowanych przez siebie obiektach lub we własnych systemach
teleinformatycznych, natomiast pozostali Wykonawcy muszą dysponować świadectwem
bezpiecze
ństwa przemysłowego co najmniej III stopnia, wydanym przez Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), co
najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze
zm.).”
„W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi być spełniony przynajmniej przez jednego Wykonawcę -
który będzie faktycznie uczestniczył w wykonywaniu usług wymagających przetwarzania
informacji niejawnych poza siedzibą Zamawiającego, w tym w ramach systemów
teleinformatycznych,
natomiast pozostali Wykonawcy muszą dysponować świadectwem
bezpieczeństwa przemysłowego co najmniej III stopnia, wydanym przez Służbę
Kon
trwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), co
najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz
. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.).”
albo:
„W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi być spełniony przynajmniej przez jednego Wykonawcę -
który będzie wyznaczony przez wykonawców jako ich przedstawiciel/reprezentant (np. lider
konsorcjum),
natomiast
pozostali
Wyko
nawcy muszą dysponować świadectwem
bezpieczeństwa przemysłowego co najmniej III stopnia, wydanym przez Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), co
najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm
.).”), albo - zastąpienie brzmienia
postanowienia rozdziału X punkt 6 SWZ na brzmienie:
„6. Dysponują świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego co najmniej III stopnia,
wydanym prze
z Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (ABW), co najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5
sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.).
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi spełniać każdy z Wykonawców odrębnie.”
b.
zmianę treści ogłoszenia o zamówieniu poprzez nadanie mu nowego
brzmienia zgodnie z wnioskiem określonym powyżej (lit. a)
c.
dokonanie sto
sownych modyfikacji pozostałych postanowień SWZ/ogłoszenia
o zamówieniu, będących konsekwencją uwzględnienia wniosków sformułowanych powyżej.
W zakresie wykazania interesu we wniesieniu odwołania Odwołujący wskazał, że
zgodnie z przepisem art. 505 ust. 1
UPZP, środki ochrony prawnej określone w przepisach
tej ustawy przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli
ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Zgodnie z powyższym, podniósł, że aby wykonawca był legitymowany do wniesienia
środków ochrony prawnej muszą łącznie wystąpić dwie przesłanki materialno-prawne
wskazane w ww. przepisie:
wykonawca musi posiadać interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz
wykonawca poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy.
Mając na względzie powyższe zauważył, iż Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, ponieważ jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność
gospodarczą w zakresie będącym przedmiotem niniejszego postępowania.
Oświadczył, że jest zainteresowany pozyskaniem zamówienia, zaś sformułowane
przez Zamawiającego niezgodnie z prawem treść ogłoszenia i specyfikacji, uniemożliwia
Odwołującemu skuteczne ubieganie się o udzielenie tego zamówienia. Odwołujący może
zatem ponieść szkodę w postaci nieuzyskania niniejszego zamówienia, a tym samym
nieosiągnięci spodziewanego zysku z jego realizacji.
Wobec powyższego, w związku z naruszeniem przez Zamawiającego przywołanych
na wstępie przepisów UPZP, interes Odwołującego w uzyskaniu zamówienia może – w jego
ocenie -
doznać uszczerbku, albowiem nieprawidłowe sformułowanie postanowień SWZ i
postanowień ogłoszenia o zamówieniu będzie utrudniało mu dostęp do zamówienia.
Zamawiający zobowiązany jest dokonać wyboru oferty zgodnej z SWZ, wobec czego winien
zadbać o to, aby warunki określone w tym dokumencie odpowiadały przepisom prawa.
Oświadczył, że jest Wykonawca dysponuje świadectwem bezpieczeństwa
przemysłowego III stopnia, wydanym przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW)
dla informacji niejawnych o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia
2010 r. o ochronie informacj
i niejawnych, a zmiana treści ogłoszenia i SWZ zgodnie z
wnioskami niniejszego odwołania umożliwiłaby mu złożenie wniosku o dopuszczenie do
udziału w ww. postępowaniu w konsorcjum samodzielnie albo z podmiotem dysponującym
świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia.
W ocenie
Odwołującego - postanowienia ogłoszenia o zamówieniu, a w
szczególności postanowienia SWZ, naruszają powołane w ramach zarzutu niniejszego
odwołania przepisu ustawy Prawo zamówień publicznych w kontekście treści rozdziału X pkt
6 SWZ dot. warunków u działu w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej. Zgodnie z treścią tego postanowienia:
„X. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU I PODSTAWY WYKLUCZENIA
O udzielenie Zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
6. Dysponują świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia, wydanym
przez
Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(ABW), co najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r.
o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.).
W
przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia
warunek opisany powyżej musi spełniać każdy z Wykonawców odrębnie.”
Według Odwołującego - zacytowany wyżej warunek budził od samego początku
wątpliwości Odwołującego - w zakresie jego proporcjonalności do przedmiotu zamówienia i
zgodności z charakter zamówienia.
Odnosi
ło się to do wymogu posiadania w kontekście możliwości o ubiegania się o
udzielenie przedmiotowego zamówienia świadectwa bezpieczeństwa pierwszego stopnia, a
już tym bardziej posiadania takiego świadectwa przez wszystkich wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, co jest zasadniczym (choć nie wyłącznym)
przedmiotem niniejszego odwołania.
Z tego też względu Odwołujący stwierdził, że podjął działania w celu skłonienia
Zamawiającego do zmiany przedmiotowego warunku określonego w SWZ i w tym celu
sformułował w dniu 24 lutego 2021 r, szereg pytań dotyczących wyjaśnienia wątpliwości w
zakresie celu i podstawy wprowadzenia wymog
u posiadania przez wykonawcę - oraz
wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - wymogu
posiadania świadectwa bezpieczeństwa I stopnia. Zamawiający nie znalazł jednak podstaw
do zmiany zapisów SWZ i ogłoszenia o zamówieniu, także po dodatkowych pytaniach ze
strony Odwołującego.
Zwrócił uwagę, że w tym kontekście na szczególną uwagę zasługują następujące
fragmenty odpowiedzi udzielonych przez Zamawiającego, które mają istotne znaczenie z
puntu widzenia zarzutów i późniejszych wywodów niniejszego odwołania: 2
5.02.2021 r.
„Odpowiedź na pytanie nr 3:
Zamawiający informuje; że zakres usług wskazany w postępowaniu nr
ZPI2021I0H00HPB nie jest identyczny z zakresem usług w postępowaniu nr
ZP/2019/02/0027/WRO. W Spółce realizowany jest proces centralizacji i ujednolicenia
wymogów jakościowych stawianych Wykonawcom w sektorze usług ochrony osób i mienia,
który ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa naszych obiektów. W tym celu
wprowadzono wytyczne, które są stosowane powszechnie przy wszystkich postępowaniach
w Spółce z zakresu ochrony usług osób i mienia, niezależnie od lokalizacji obiektu i czasu
prowadzonego
postępowania.
W związku z realizacją umowy, Zamawiający zamierza przetwarzać w relacjach z
Wykonawcą informacje niejawne do klauzuli POUFNE włącznie w rozumieniu ustawy z dnia
5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.)
f
związane z funkcjonującym w Spółce systemem ochrony fizycznej i technicznej oraz
wdrożonymi systemami zabezpieczeń wraz z ich konfiguracją, a także inne dokumenty
wynikające z faktu, iż OGP GAZ-SYSTEM S.A. jest przedsiębiorcą o szczególnym znaczeniu
gospodarczoobronnym oraz operatorem usługi kluczowej i właścicielem infrastruktury
krytycznej. Stąd wynika konieczność posiadania przez Wykonawcę Świadectwa
Bezpieczeństwa Przemysłowego I Stopnia, do klauzuli co najmniej POUFNE
„Odpowiedź na pytanie nr 4:
Zamawiający wskazuje, iż wspólne ubieganie się o zamówienie nie jest
równoznaczne ze wspólnym wykonywaniem wszystkich czynności określonych umową przez
wszystkich konsorcjantów. Należy więc założyć, iż konsorcjant, który podczas ubiegania się
o zamówienie nie posiadałby ŚBP I Stopnia, a otrzymałby zamówienie jedynie dlatego, iż
wszedł w konsorcjum z podmiotem posiadającym SBP I Stopnia, nie mógłby wykonywać
samodzielnie czynności określonych umową wymagających przetwarzania w pełnym
zakresie (włącznie z przetwarzaniem w certyfikowanych systemach teleinformatycznych)
informacji niejawnych o klauzuli POUFNE. W takiej sytuacji
podmiot nieposiadający ŚBPI
Stopnia nie mógłby skorzystać z uprawnienia, które na podstawie ŚBPI Stopnia posiadałby
tylko jeden z konsorcjantów, ani też nie mógłby przekazać udostępnionych mu informacji
niejawnych konsorcjantowi posiadającemu ŚBP I Stopnia, celem ich ewentualnego
grzecznościowego przetworzenia, gdyż art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o
ochronie informacji niejawnych stanowi, iż informacje niejawne mogą być udostępnione
wyłącznie osobie dającej rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do
wykonywania przez nią pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo
wykonywania czynności zleconych - zasada wiedzy koniecznej.”
„Odpowiedź na pytanie nr 5:
W
związku z realizacją umowy, Zamawiający zamierza przetwarzać w relacjach z
Wykonawcą informacje niejawne do klauzuli POUFNE włącznie w rozumieniu ustawy z dnia
5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.),
związane z funkcjonującym w Spółce systemem ochrony fizycznej i technicznej oraz
wdrożonymi systemami zabezpieczeń wraz z ich konfiguracją. Określone w Odpowiedzi na
Pytanie nr li nr 2 uwarunkowania prawne, wynikające z przepisów ustawy o ochronie
informacji niejawnych tj. brak możliwości przenoszenia (na podstawie umowy konsorcjum)
uprawnień w zakresie ochrony informacji niejawnych z jednego uprawnionego podmiotu na
inne nieuprawnione podmioty, nie pozwalają na określenie wobec Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia innych wymagań niż w odniesieniu do
pojedynczych Wykonawców.”
„Odpowiedź na pytanie nr 6:
W związku z realizacją umowy, Zamawiający zamierza przetwarzać w relacjach z
Wykonawcami informacje niejawne do klauzuli POUFNE włącznie (...). Korespondencja
niejawna o klauzuli POUFNE będzie kierowana do wszystkich Wykonawców realizujących
umowę, stąd wynika konieczność posiadania przez wszystkich Wykonawców Świadectwa
Bezpieczeństwa Przemysłowego I Stopnia, do klauzuli co najmniej POUFNE. Uprawnienia
do przetwarzania informacji niejawnych, określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o
ochronie informacji niejawnych, są przyznawane konkretnym podmiotom gospodarczym.
Podmioty gospodarcze ubiegające się o prawo dostępu do informacji niejawnych muszą
poddać się postępowaniu sprawdzającemu, zakończonemu wydaniem stosownego
świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego będącego potwierdzeniem zdolności tego
właśnie podmiotu do ochrony informacji niejawnych. Uprawnienia takiego nie można
przenieść na inny podmiot na podstawie umowy (np. umowy konsorcjum).”
26.02.2021 r.
„Odpowiedź na pytania 17:
Zamawiający informuje, iż odpowiedź na pytanie, dlaczego Świadectwo
Bezpieczeństwa Przemysłowego III Stopnia nie będzie wystarczające z punktu widzenia
przedmiotu zamówienia, zawarta jest w cytowanym przez Wykonawcę ort. 55 ustawy o
ochronie informacji niejawnych, charakteryzującym poszczególne stopnie świadectwa,
zgodnie z którym Stopień III potwierdza jedynie zdolność Przedsiębiorcy do zapoznania się z
informacjami niejawnymi o klauzuli POUFNE bądź wyższej w siedzibie Zamawiającego, bez
jakiejkolwiek możliwości przetwarzania tego typu informacji w użytkowanych przez niego
obiektach, ani we własnych systemach teleinformatycznych. Nie możliwe jest więc w takich
warunkach kierowanie przez Zamawiającego do Wykonawcy korespondencji niejawnej o
klauzuli POUFNE, ani też ewentualne przygotowywanie przez Wykonawcę korespondencji
tego rodzaju adresowanej do Zamawiającego, a właśnie taki rodzaj przetwarzania informacji
niejawnych w relacjach z Wykonawcą przewiduje Zamawiający”.
Mając na względzie rozumowanie prezentowane w cytowanych wyżej wyjaśnieniach
Zamawiającego, co do konieczności wprowadzenia wymogu posiadania świadectwa
bezpieczeństwa I stopnia przez wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie - w ocenie Odwołującego - nie sposób uznać tego wymogu - także w świetle
tych wyjaśnień, za zgodny z zasadą proporcjonalności i konkurencyjności obowiązującą w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
W tym kontekście wskazał, iż zgodnie z art. 112 ust. 1 UPZP, Zamawiający określa
warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w
szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Rozwinięcie tej zasady
(zasady proporcjonalności), w kontekście warunków dotyczących posiadanej przez
wykonawcę zdolności technicznej czy zawodowej, znajduje się w treści art. 116 ust. 1 ww.
ustawy, zgodnie z którym w odniesieniu do zdolności technicznej lub zawodowej
zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego wykształcenia, kwalifikacji
zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych
przez wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na
odpowiednim poziomie jakości.
Zaznaczył przy tym, że wymóg zachowania proporcjonalności opisu w stosunku do
przedmiotu zamówienia oznacza zakaz formułowania przez Zamawiającego warunków
realizacji zamówienia nieproporcjonalnych do oceny możliwości należytej realizacji
zamówienia w okolicznościach danego postępowania. Opis warunków realizacji zamówienia
zależy od rodzaju prowadzonego postępowania, stopnia jego złożoności, zakresu
wymaganych wiadomości, pożądanych umiejętności specjalnych, czy też rozmiaru
udzielanego zamówienia.
Jednocześnie zwrócił uwagę, iż przepis art. 16 UPZP (obok pozostałych przepisów
powoływanych w ramach zarzutów tego odwołania) nakłada na Zamawiającego obowiązek
takiego kształtowania warunków, aby nie dyskryminować podmiotów zdolnych do wykonania
zamówienia poprzez wprowadzanie warunków nadmiernych. Ocenę zasadności takiego
warunku i jego zgodności z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
należy zatem rozpatrywać w kontekście jego adekwatności do przedmiotu zamówienia, tj.
warunek musi zagwarantować należyte wykonanie zamówienia, przy jednoczesnym
zachowaniu nie dyskryminującego charakteru.
Argumentował, że dotyczy to nie tylko formułowania warunków udziału w
postępowaniu jako takich, ale również określania sposobu spełniania tych warunków przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wszelkie zatem
ograniczenia czy zaostrzenia w określeniu warunków realizacji zamówienia w stosunku do
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, muszą również być
związane z przedmiotem zamówienia i być proporcjonalne. Przedmiotu zamówienia, w tym
warunków realizacji nie można opisać w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję.
Dlatego też rozwiązania zastosowane przez Zamawiającego muszą być adekwatne do
zakładanego celu ich wprowadzenia, czyli wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez
wykonawcę/wykonawców zdolnego do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
potrzebami Zamawiającego. Ponadto nie mogą doprowadzić do faworyzowania jednych a
tym samym dyskryminacji innych wykonawców. Wobec powyższego, konieczne jest
zapewnienie równowagi między interesem Zamawiającego polegającym na uzyskaniu
rękojmi należytego wykonania zamówienia publicznego a interesem potencjalnych
wykonawców, których nie można z góry eliminować z udziału w postępowaniu poprzez
wprowadzanie nadmiernych i nieadekwatnych do przedmiotu zamówienia wymagań.
W zakresie problematyki wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia powołał
się na art. 58 ust, 4 UPZP, zgodnie z którym: „4. W odniesieniu do wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia zamawiający może określić wymagania związane
z realizacj
ą zamówienia w inny sposób niż w odniesieniu do pojedynczych wykonawców,
jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne do jego przedmiotu”.
Zasada ta znajduje następnie powtórzenie (i częściowe rozwinięcie) w art. 117 UPZP, a
zgodnie z ust. 1 tego artykułu: „1. Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie
uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem
z
amówienia i jest proporcjonalne”.
W związku z tym zaznaczył, że opis warunków realizacji zamówienia winien być
ad
ekwatny do osiągnięcia celu, a więc wyboru wykonawcy dającego rękojmię należytego
wykonania przedmiotu zamówienia. W kontekście zamówienia będącego przedmiotem
niniej
szego odwołania cel ten - zdaniem Odwołującego - wynika bezpośrednio z wyjaśnień
treści SWZ udzielonych przez Zamawiającego, a których istotne fragmenty zacytowano na
wstępie uzasadnienia.
Mając zatem na względzie całokształt okoliczności (w tym treść wyjaśnień
Zamawiającego co do treści SWZ), jak również podniesione argumenty prawne, Odwołujący
zauważył i podkreślił z całą stanowczością, że określenie wymaganego warunku realizacji
zamówienia na poziomie zaproponowanego przez Zamawiającego w treści spornego
ogłoszenia/SWZ tj. w zakresie wymogu posiadania świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego pierwszego stopnia przez wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia, należy uznać za nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia
jak i nieuzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia, ponieważ nie ma powodu, aby
Zamawiający preferował i wymagał takiego właśnie poziomu realizacji usługi.
Według Odwołującego - nie ulega wątpliwości, że posiadanie świadectwa
bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia przez jednego z wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienia, który faktycznie będzie uczestniczył w przetwarzaniu
informacji niejawnych o klauzuli poufne
w użytkowanych przez siebie obiektach lub we
własnych systemach teleinformatycznych, przy jednoczesnym posiadaniu przez pozostałych
Wykonawców świadectw bezpieczeństwa przemysłowego III stopnia co najmniej o klauzuli
POUFNE, będzie w zupełności wystarczające do uzyskania przez Zamawiającego pewności,
że wykonawcy w takim układzie konsorcjalnym i z takimi uprawnieniami wykonają usługę
będącą przedmiotem zamówienia prawidłowo, a co najważniejsze w tym kontekście - z
zachowaniem oczekiwanego przez Zamawiającego i w pełni zgodnego z prawem poziomu
ochrony informacj
i niejawnych objętych klauzulą do poufne.
W
tym kontekście Odwołujący zwrócił uwagę w szczególności na następujące
przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. z
2019r. poz. 742 ze zm.), z których część była także przedmiotem analizy w kontekście
wyjaśnień udzielonych do SWZ przez Zamawiającego do dnia wniesienia niniejszego
odwołania:
„Art. 4. [Zasada ograniczonego dostępu]
Informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie dającej
rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią
pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności
zleconych."
„Art. 8. [Zasady ochrony informacji niejawnych]
Informacje niejawne, którym nadano określoną klauzulę tajności:
mogą być udostępnione wyłącznie osobie uprawnionej, zgodnie z przepisami
ustawy dotyczącymi dostępu do określonej klauzuli tajności;
muszą być przetwarzane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione
ujawnienie, zgodnie z przepisami określającymi wymagania dotyczące kancelarii tajnych,
bezpieczeństwa
systemów
teleinformatycznych,
obiegu
materiałów
i
środków
bezpie
czeństwa fizycznego, odpowiednich do nadanej klauzuli tajności;
muszą być chronione, odpowiednio do nadanej klauzuli tajności, z
zastosowaniem środków bezpieczeństwa określonych w ustawie i przepisach wykonawczych
wydanych na jej podstawie
.”
„Art. 54. [Dostęp przedsiębiorcy do informacji niejawnych]
Warunkiem dostępu przedsiębiorcy do informacji niejawnych w związku z
wykonywaniem umów albo zadań wynikających z przepisów prawa, zwanych dalej
„umowami”, jest zdolność do ochrony informacji niejawnych.
Dokumen
tem potwierdzającym zdolność do ochrony informacji niejawnych o
klauzuli "poufne" lub wyższej jest świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego, zwane dalej
"świadectwem", wydawane przez ABW albo SKW po przeprowadzeniu postępowania
bezpieczeństwa przemysłowego.
„Art. 55. [Świadectwa potwierdzające zdolność przedsiębiorcy do ochrony informacji
niejawnych]
1. W zależności od stopnia zdolności do ochrony informacji niejawnych o klauzuli
„poufne” lub wyższej wydaje się świadectwo odpowiednio:
1) pierwszego stopnia -
potwierdzające pełną zdolność przedsiębiorcy do ochrony
tych informacji;
2) drugiego stopnia -
potwierdzające zdolność przedsiębiorcy do ochrony tych
informacji, z wyłączeniem możliwości ich przetwarzania we własnych systemach
teleinformatycznych;
3) trzeciego stopnia -
potwierdzające zdolność przedsiębiorcy do ochrony tych
informacji, z wyłączeniem możliwości ich przetwarzania w użytkowanych przez niego
obiektach.
Dodatkowo, powołał się na wyjaśnienia znajdujące się na stronie Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego (bip.abw.gov.pl; zakładka informacje niejawne - nadzór nad
systemem ochrony informacji niejawnych w sferze cywilnej -
bezpieczeństwo przemysłowe -
Pytania i odpowiedzi: „Czy klauzule tajności są powiązane ze stopniami świadectw
bezpieczeństwa przemysłowego?” , gdzie zgodnie z dostępnymi tam informacjami;
„Stopień świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego nie jest powiązany z klauzulą
tajności, co oznacza, iż przykładowo, nie trzeba ubiegać się o wydanie wyłącznie
świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego pierwszego stopnia, aby móc przetwarzać
informacje niejawne o
znaczone klauzulą „ściśle tajne” lub np. tylko świadectwa trzeciego
stopnia, aby móc przetwarzać informacje niejawne oznaczone klauzulą „poufne”.
Należy pamiętać, iż każdy z wnioskowanych stopni świadectwa potwierdza
zdolność do ochrony informacji niejawnych o wskazanej w nim klauzuli tajności. Różnica
odnosi się do sposobu, formy i miejsca przetwarzania przez przedsiębiorcę informacji
niejawnych w ra
mach danego stopnia świadectwa.”.
Zda
niem Odwołującego – z powyższej informacji wypływa przede wszystkim jedna
niezwykle istotna z punktu widzenia przedmiotu niniejszego odwołania zasada ochrony
informacji niejawnych -
mianowicie, że niezależnie od stopnia posiadanego przez
wykonawcę świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, wykonawca posiadający
jakiekolwiek świadectwo będzie miał uprawnienia do zapoznania się z informacją niejawną o
klauzuli, dla której otrzymał to świadectwo. Nawet zatem wykonawca dysponujący
świadectwem III stopnia dla klauzuli do poufne, zawsze, z uwzględnieniem zasady „wiedzy
niezbędnej”, będzie mógł zapoznać się z informacją niejawną objętą klauzulą nie wyższą niż
poufne -
nie potrzebuje w tym celu w żadnym wypadku posiadania świadectwa
bezpieczeństwa przemysłowego o wyższym stopniu.
W przekonaniu Odwołującego - o dostępie do określonej informacji niejawnej
decyduje wyłącznie „zasada wiedzy niezbędnej", którą wykonawca uzyska, zostając
wybranym do realizacji zlecenia oraz posiadanie świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego dla klauzuli poufne lub wyższej, niezależnie od jego stopnia (I, II czy też III).
Poza tym, Odwołujący stwierdził, że każdy z podmiotów posiadających świadectwo
bezpieczeństwa przemysłowego daje taką samą rękojmie ochrony informacji niejawnych, a
niekt
óre podmioty - z racji posiadania dodatkowo wewnętrznej tajnej kancelarii (i stosowania
w związku z tym tzw. kancelaryjnego obiegu dokumentów) lub akredytowanych systemów
teleinformatycznych -
mają dodatkowo zdolność pełniejszego przetwarzania tych informacji,
potwierdzoną świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego, odpowiednio, drugiego lub
pierwszego stopnia.
Odwołujący również przyjął, iż posiadaczowi świadectwa trzeciego stopnia można
zawsze udostępnić informacje niejawne - tj. umożliwić mu zapoznanie się z ich treścią, w
miejscu przetwarzania takich informacji, a t
akie działanie powoduje, że wykonawca może
właściwie i zgodnie z prawem (w tym zasadami ochrony informacji) wykonywać obowiązki,
zadania i zalecenia zawarte w dokumencie niejawnym bez konieczno
ści dalszego
przetwarzania informacji niejawnej (dokumentu niejawnego).
Mając na względzie powyższe, w tym całokształt powołanych przepisów i ich
wyjaśnień, a także obowiązującą praktykę stosowania przepisów o ochronie informacji
niejawnych, Odwołujący wskazał, iż wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia, z których tylko jeden posiada świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I
stopnia dla klauzuli co najmniej poufne
, zaś pozostali posiadają świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego III stopnia co najmniej o tej samej klauzuli poufne, będą w stanie wykonać
usługę będącą przedmiotem wskazanego na wstępie zamówienia prawidłowo, a co
najważniejsze w tym kontekście - z zachowaniem oczekiwanego przez Zamawiającego i w
pełni zgodnego z prawem poziomu ochrony informacji niejawnych objętych klauzulą do
poufne.
Jak wynika bowiem z tych przepisów, fakt posiadania przez danego wykonawcę
świadectwa bezpieczeństwa III stopnia dla klauzuli poufne umożliwia takiemu wykonawcy
poznanie
i zapoznanie się w każdym momencie z informacją niejawną o takiej klauzuli, inna
są natomiast metody przetwarzania takich informacji w zależności od stopnia świadectwa.
Argumentował, że jeżeli jednak w danym układzie konsorcjalnym znajdzie się jeden
wyko
nawca posiadający świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego pierwszego stopnia, to
wykonawca taki będzie mógł bez przeszkód przetwarzać w użytkowanych przez siebie
obiektach oraz we własnych systemach teleinformatycznych informacje niejawne o klauzuli
poufne
na potrzeby realizacji przedmiotowego zamówienia - w tym sensie, że będzie mógł
otrzymywać takie informacje od Zamawiającego czy wytwarzać takie informacje (np.
opracowywać w ramach usługi, jeśli będzie to objęte przedmiotem zamówienia, dokumenty
zawieraj
ące takie informacje i przekazywać je Zamawiającemu) czy wreszcie
modyfikować/opracowywać dokumenty przesłane przez Zamawiającego.
Jednocześnie, wyraził przekonanie, że żaden przepis ustawy o ochronie informacji
niejawnych nie będzie stał na przeszkodzie temu, aby pozostali wykonawcy w ramach tego
konsorcjum, dysponujący jedynie świadectwami bezpieczeństwa przemysłowego III stopnia
dla klauzuli poufne -
a więc mającymi pełne prawo zapoznawania się z informacjami
niejawnymi o takiej klauzuli - zapoznawali s
ię z treścią ww. dokumentów (np. okazywanych
im w formie wydruku z systemu teleinformatycznego) czy wręcz brali udział w ich
tworzeniu/opracowywaniu w siedzibie wykonawcy dysponującego świadectwem pierwszego
stopnia.
Przekonywał, że tak długo bowiem, jak wykonawca posiadający świadectwo III
stopnia nie zamierza tych danych (informacji objętych klauzulą poufne) przetwarzać w
użytkowanych przez siebie obiektach lub we własnych systemach teleinformatycznych, nie
stwarza to zagrożenia dla ochrony informacji niejawnych zgodnej z zasadami określonymi w
ustawie (argument a contrario z art. 55 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o ochronie informacji
niejawnych).
Jednocześnie, podkreślił jako szczególnie istotne w kontekście problemu
poruszanego w t
ym odwołaniu, że Zamawiający nie ma prawa narzucać wykonawcom
wspólnie ubiegającym się o udzielenie zlecenia zasad wewnętrznej organizacji i podziału
zadań w ramach konsorcjum.
Wobec tego wywodził, że jeżeli zatem w świetle obowiązujących regulacji prawnych
dot. ochrony informacj
i niejawnych dopuszczalne jest rozwiązanie, w którym podmiot
posiadający świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego III stopnia dla klauzuli poufne ma
zapewnioną generalną możliwość zapoznawania się z informacjami o tej klauzuli (w tym
także w siedzibie podmiotu posiadającego świadectwo bezpieczeństwa pierwszego czy
drugiego stopnia) i wykonawcy chcą stosować takie rozwiązanie w praktyce w ramach
podziału zadań w konsorcjum, zachowując przy tym w pełni wymogi ochrony i
bezpieczeństwa informacji niejawnych (jednocześnie dając rękojmię ochrony tych informacji
potwierdzoną w fakcie uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dla
wymaganej klauzuli niejawności) - Zamawiający nie może narzucać wykonawcom
rozwiązania odmiennego, w tym określać warunków udziału w postępowaniu w sposób
wskazujący na oczekiwanie odmiennego rozwiązania.
Podsumowując, swoje dotychczasowe wywody Odwołujący podkreślił, iż z uwagi na
przedmiot zamówienia w niniejszej sprawie i jego charakter, nie budzi sprzeciwu wykonawcy
(a wręcz wydaje się dla niego oczywisty) przewidziany w ogłoszeniu i SWZ wymóg
posiadania przez każdego z wykonawców świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dla
informacji niejawnych co najmniej o klauzuli poufne.
W związku z tym przyznał, że faktycznie bowiem absurdalne - również dla
Odwołującego - byłoby zakładanie, iż możliwie jest prawidłowe wykonanie tegoż zamówienia
(w tym z zachowaniem wymogów ochrony informacji niejawnych) przez konsorcjum, w
ramach którego występowałyby podmioty niedysponujące jakimkolwiek świadectwem
bezpieczeństwa, a tym samym wykonawcy, którzy w ogóle nie mogliby zapoznać się z
dokumentami objętymi klauzulą poufne, które są niezbędne do prawidłowej realizacji
zamówienia - i to w jakiejkolwiek formie (np. nie mogliby też zgodnie z prawem otrzymać
takiej informacji od konsorcjanta dysponującego stosownym świadectwem bezpieczeństwa
przemysłowego).
Natomiast
, stwierdził, że układ, w którym wszyscy wykonawcy mogą zgodnie z
prawem zapoznawać się z wszelkimi informacjami przekazywanymi przez Zamawiającego,
ale część z nich (lub np. tylko jeden) może to robić poprzez własny system
teleinformatyczny, a pozostali -
przez zapoznanie się z tą informacją w siedzibie tych
pierwszych, nie jest w żaden sposób ograniczony i pozwala na zrealizowanie
przedmi
otowego zamówienia w sposób zupełnie adekwatny do celów zakładanych przez
Zmawiającego w niniejszym postępowaniu.
Tym samym, o ile wymóg posiadania przez wszystkich wykonawców świadectwa
bezpieczeństwa przemysłowego jako takiego nie budzi wątpliwości Odwołującego, to już
wymóg posiadania przez wszystkich wykonawców świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego I stopnia wykracza dalece poza cele postępowania i pozostaje - w ocenie
Odwołującego - w rażącej dysproporcji do przedmiotu i charakteru zamówienia, ponadto
skutkuje dodatkowo naruszeniem zasady uczciwej konkurencji, prowadząc do zawężenia
kręgu wykonawców mających szansę na udział w niniejszym postępowaniu do kilku
podmiotów w skali kraju (biorąc pod uwagę liczbę podmiotów prowadzących działalność
ochronia
rską i posiadających koncesję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób
i mienia, dysponujących jednocześnie świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I
stopnia).
Dodatkowo,
powołał się na fakt, że w ramach wyjaśnień do SWZ udzielonych przez
Zam
awiającego do dnia złożenia niniejszego odwołania, Zamawiający nie podał jakiejkolwiek
okoliczności, która w świetle ww. wyjaśnień i argumentów Odwołującego mogłaby wpłynąć
na odmienną ocenę stopnia proporcjonalności spornego warunku uczestniczenia w
postępowaniu.
Wobec tego wskazał w szczególności, iż:
1) w
ramach „Odpowiedzi na pytanie 4” z 25.02.2021 r. Zamawiający wskazuje:
„Należy więc założyć, iż konsorcjant, który podczas ubiegania się o zamówienie nie
posiadałby ŚBP I Stopnia, a otrzymałby zamówienie jedynie dlatego, iż wszedł w konsorcjum
z podmiotem posiadającym ŚBP I Stopnia, nie mógłby wykonywać samodzielnie czynności
określonych umową wymagających przetwarzania w pełnym zakresie (włącznie z
przetwarzaniem w certyfikowanych systemach teleinformatycznych) informacji niejawnych o
klauzuli poufne. W takiej sytuacj
i podmiot nieposiadający ŚBP I Stopnia nie mógłby
skorzystać z uprawnienia, które na podstawie ŚBP I Stopnia posiadałby tylko jeden z
konsorcjantów, ani też nie mógłby przekazać udostępnionych mu informacji niejawnych
konsorcjantowi posiadającemu ŚBP I Stopnia, celem ich ewentualnego grzecznościowego
przetworzenia, gdyż art. 4, ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji
niejawnych stanowi, iż informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie dającej
rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią
pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności
zleconych -
zasada wiedzy koniecznej”.
W tym kont
ekście Odwołujący zauważył, że realizacja zamówienia w ramach
konsorcjum oznacza, iż nie wszystkie czynności objęte zamówieniem wykonawca będzie
realizował samodzielnie czy musi realizować samodzielnie (por. także art 117 ust. 3 UPZP).
Z podniesionego przez Zamaw
iającego punktu widzenia wystarczające będzie, iż wszelkie
czynności wymagające przetwarzania poza siedzibą Zamawiającego (w tym w ramach
systemów teleinformatycznych wykonawcy) informacji objętych klauzulą poufne będą
realizowane
przez
wykonawcę
dysponującego
świadectwem
bezpieczeństwa
przemysłowego I stopnia, pozostali zaś wykonawcy będą mogli zapoznać się z tymi
informacj
ami (dysponując świadectwami bezpieczeństwa III stopnia co najmniej dla tej samej
klauzuli) w siedzibie tegoż wykonawcy (nie wspominając już o możliwości zapoznania się z
tymi informacjami w siedzibie samego Z
amawiającego). Odwołujący zgodził się z
Zamawiającym, iż wskazana w wyjaśnieniach tego ostatniego ścieżka obiegu informacji - tj.
od wykonawcy niedysponującego świadectwem I stopnia do wykonawcy dysponującego
takim świadectwem, „celem ich ewentualnego grzecznościowego przetworzenia” - nie byłaby
zgodna z przepisami o ochronie informacji niejawnych, ale też przede wszystkim Odwołujący
ocenia ją jako zbędną z punktu widzenia możliwości realizacji przedmiotu zamówienia.
Wystarczy bowiem, że wszystkie czynności wymagające przetwarzania informacji
niejawnych o klauzuli poufne
poza siedzibą Zamawiającego będą wykonywane w siedzibie
podmiotu dysponującego świadectwem bezpieczeństwa I stopnia i w jego własnych
systemach teleinformatycznych. Pozostali wykonawcy mogą natomiast, o ile to będzie
konieczne, zapoznać się z tymi informacjami w siedzibie tego wykonawcy - stosownie do
posiadanych świadectw bezpieczeństwa III stopnia, pozwalających im generalnie na
zapoznawanie się z informacjami o klauzuli poufne.
2) w
ramach „Odpowiedzi na pytanie 6” z 25.02.2021 r. Zamawiający wskazuje:
„Korespondencja niejawna o klauzuli poufne będzie kierowana do wszystkich
Wykonawców realizujących umowę, stąd wynika konieczność posiadania przez wszystkich
Wykonawców Świadectwa Bezpieczeństwa Przemysłowego I Stopnia, do klauzuli co
najmniej
„poufne”.
P
owyższe wyjaśnienie potwierdza - w ocenie Odwołującego - słuszność niniejszego
odwołania, bowiem wobec tych wyjaśnień oceny proporcjonalności spornego warunku
udziału w postępowaniu należałoby dokonywać w kontekście wskazanej przez
Zamawiającego chęci (nawet nie potrzeby - gdyż nie ma o tym mowy w wyjaśnieniach
Zamawiającego, zresztą trudno byłoby w kontekście dotychczasowych wywodów tego
odwołania uznać taką potrzebę za usprawiedliwioną) „kierowania korespondencji do
wszystkich
Wykonawców realizujących umowę”.
W ocenie
Odwołującego - nie sposób uznać za zgodny z zasadą proporcjonalności
czy uczciwej
konkurencji, prowadzący do ograniczenia liczby potencjalnych wykonawców do
kilku podmiotów w skali całego kraju, warunek posiadania świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego pierwszego stopnia, który w praktyce wynika z faktu, iż Zamawiający nie
dopuszcza możliwości zapoznawania się przez wykonawców z korespondencją
Zamawiającego w innym miejscu niż tylko siedziba danego wykonawcy (każdego z osobna)
lub jego system teleinformatyczny
– w szczególności Zamawiający wyklucza możliwość
zapoznawania się z tą korespondencję w siedzibie Zamawiającego lub też (na zasadach
wyżej opisanych przez Odwołującego - zgodnych z treścią przepisów ustawy o ochronie
informacji
niejawnych i praktyką ich stosowania) w siedzibie wykonawcy dysponującego
świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia i uprawnionym w związku z tym do
przetwarzania informacji o klauzuli co najmniej poufne
w użytkowanych przez siebie
obiektach i we własnych systemach teleinformatycznych.
W ocenie
Odwołującego - wniosek taki (co do nieproporcjonalności analizowanego
warunku)
nasuwa się samoistnie po lekturze wyjaśnień Zamawiającego z dnia 25.02.2021 r.
Dodatkowo zwrócił uwagę w tym kontekście to fakt, że zaprezentowany w
wyjaśnieniach Zamawiającego ogólny zamiar „kierowania korespondencji niejawnej o
charakterze poufne do
wszystkich wykonawców” nie wydaje się uzasadniony z punktu
widzenia bezpieczeństwa i potrzeby ochrony informacji niejawnych - z tego punktu widzenia
bardziej uzasadnione wydaje się bowiem właśnie unikanie wszelkich sytuacji powielania czy
multiplikowania i
nformacji niejawnych (co miałoby miejsce w przypadku przesyłania tych
samych informacji poufnych do kilku wykonawców wspólnie realizujących zamówienie) i
przekazywanie ich tylko w zakresie niezbędnym do realizacji zlecenia (zgodnie z art. 4
ustawy i powołaną przez Zamawiającego zasadą wiedzy koniecznej).
Zaznaczył również, że powszechnie stosowana (ale i usankcjonowana prawnie)
praktyka wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia jak również praktyka wspólnej
realizacji zamówienia przez kilku wykonawców, pokazuje, iż wykonawcy obowiązani są
zawsze wskazać ze swojego grona przedstawiciela (wykonawcę reprezentującego
pozostałych wykonawców - np. lidera, w przypadku konsorcjum) i to do niego kierowana jest
faktyc
znie korespondencja „adresowana” do „wykonawcy”.
Odwołujący stwierdził, że nie spotkał się z sytuacją, w której w przypadku
kilkuosobowego konsorcjum zamawiający kierowałby korespondencję do wszystkich z
osobna, nie zaś tylko jednego wyznaczonego przez wykonawców wspólnie realizujących
zamówienie. Także i z tego powodu wyjaśnienia sformułowane przez Zamawiającego budzą
wątpliwości i nie usprawiedliwiają - w ocenie Odwołującego - wymogów udziału w
postępowaniu, które są przedmiotem niniejszego odwołania.
w ramach „Odpowiedzi na pytanie 17" z 26.02.2021 r. Zamawiający wskazuje:
„(...) Stopień III potwierdza jedynie zdolność Przedsiębiorcy do zapoznania się z
informacjami niejawnymi o klauzuli poufne
bądź wyższej w siedzibie Zamawiającego, bez
jakiejkolwiek możliwości przetwarzania tego typu informacji w użytkowanych przez niego
obiektach, ani we własnych systemach teleinformatycznych. Nie możliwe jest więc w takich
warunkach kierowanie przez Zamawiającego do Wykonawcy korespondencji niejawnej o
klauzuli poufne
, ani też ewentualne przygotowywanie przez Wykonawcę korespondencji tego
rodzaju adresowanej do Zamawiającego, a właśnie taki rodzaj przetwarzania informacji
niejawnych w relacjach z W
ykonawcą przewiduje Zamawiający”.
P
owyższe wyjaśnienia Zamawiającego - w ocenie Odwołującego - nie do końca
odpow
iadają prawdzie i treści przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych - w
zakresie, w jakim ograniczają uprawnienia wykonawcy dysponującego świadectwem
bezpieczeństwa III stopnia do możliwości zapoznawania się z informacjami niejawnymi o
klauzuli poufne
wyłącznie w siedzibie Zamawiającego, z pominięciem siedziby wykonawcy
dysponującego świadectwem bezpieczeństwa I stopnia, który otrzymał taką informację od
Zamawiającego lub ją wytworzył/zmodyfikował na jego zlecenie.
W
tym zakresie Odwołujący odesłał do dotychczasowych wyjaśnień, w tym w
sformułowanych w ramach pkt 1 i 2 niniejszego wyliczenia.
Ponownie wskazał, iż takie uzasadnianie spornego warunku udziału w postępowaniu
przez Zamawiającego oznacza, iż Zamawiający niejako narzuca wykonawcom wspólnie
ubiegającym się o udzielenie zamówienia warunki organizacji wewnętrznej i chce
decydować, komu będzie wysyłał korespondencje zawierającą informacje poufne - tzn.
decyduje, iż chce ją wysyłać odrębnie każdemu wykonawcy wchodzącemu w skład
konsorcjum (wsp
ólnie ubiegającemu się o zamówienie) i na tej decyzji buduje jednocześnie
swoje przekonanie o konieczności wymagania od każdego z wykonawców dysponowania
świadectwem bezpieczeństwa I stopnia.
Mając natomiast na względzie fakt, iż tylko przetwarzanie informacji niejawnej w
systemie lub sieci teleinformatycznej niejawnej wymagałby posiadania świadectwa I stopnia,
ale już dla samego zapoznania się z jej treścią (czy to w siedzibie Zamawiającego, czy to w
siedzibie podmiotu dysponującego świadectwem I stopnia, który otrzymał korespondencję od
Zamawiającego) wystarczyłoby – zdaniem Odwołującego - świadectwo bezpieczeństwa III
stopnia -
stawianie wszystkim wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie
zamówienia wymogu posiadania świadectwa I stopnia narusza w sposób oczywisty zasadę
proporcjonalności.
Odwołujący zgłosił obawy co do naruszenia zasady konkurencyjności, które znajdują
oparcie w faktycznych sytuacjach -
przetargów przeprowadzonych przez Zamawiającego na
usługi ochrony, w których zastosowano warunki udziału w postępowaniu takie jak w
niniejszej sprawie.
Powołał się w tym zakresie na informacje z 03.12.2020 r. o wyborze oferty
najkorzystniejszej w
postępowaniu nr ZP/2020/09/0171/PB, gdzie przy tak rygorystycznych
warunkach ofertę złożył tylko jeden wykonawca.
Zauważył również, iż warunki (dot. ochrony informacji niejawnych) takie, jak
proponowane przez Odwołującego w ramach wniosków tegoż odwołania, są według wiedzy
Odwołującego stosowane w innych postępowaniach o udzielenie zamówienia na usługi
ochrony przez podmioty, które - jak Zamawiający w tej sprawie - są przedsiębiorcami o
szczególnym znaczeniu gospodarczo- obronnym oraz operatorami usługi kluczowej lub
właścicielami infrastruktury krytycznej.
Jako przykład Odwołujący wskazał postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: „Całodobowa ochrona fizyczna
osób i mienia wraz z monitorowaniem obiektów Terminalu LNG", Numer referencyjny:
RZ/28/ZP/2019/PLNG
, gdzie ustanowiono warunek udziału w postepowaniu analogiczny jak
obecnie zawnioskował Odwołujący.
Na koniec Odwołujący zaznaczył, iż obecnie (do 1 lipca 2021 r.) samodzielnie,
prawidłowo i w sposób zgodny z oczekiwaniami Zamawiającego świadczy na rzecz
Zamawiającego usługi w ocenie Odwołującego identyczne co do zakresu z usługami
objętymi nowym postępowaniem, w którym wniesiono niniejsze odwołanie (zamówienie nr
ZP/2019/02/0027/WRO).
W związku z tym wskazał, iż w poprzednim postępowaniu Zamawiający uznał za
wystarczające posiadanie przez wszystkich wykonawców świadectwa III stopnia do klauzuli
co najmniej
poufne (Odwołujący ponownie podkreślił, iż warunek posiadania przez
wszystkich wykonawców uprawnienia do zapoznawania się z informacjami poufnymi - do
czego wystarcza samo świadectwo bezpieczeństwa o co najmniej III stopniu - jawi się dla
Odwołującego jako oczywisty) i dotychczasowa praktyka samodzielnej realizacji obecnego
zamówienia przez Odwołującego, dysponującego właśnie świadectwem bezpieczeństwa
prz
emysłowego III stopnia, pokazała, iż takie świadectwo jest w pełni wystarczające dla
możliwości prawidłowego wykonania usługi.
W ocenie Odwołującego brak jest jednocześnie jakichkolwiek przesłanek, które na
obecnym etapie uzasadniałyby wprowadzenie surowszej miary oceny jakości usług
oczekiwa
nej przez Zamawiającego - poza samymi wytycznymi wprowadzonymi w ramach
grupy, do której należy Zamawiający, a które same w sobie nie mogą w ocenie
Odwołującego wyłączać w niniejszej sprawie oddziaływania zasady proporcjonalności i
konkurencyjności postępowania (art. 16 UPZP).
Z
daniem Odwołującego - Zamawiający wskazał, iż różnie między poprzednim i
nowym zamówieniem będą widoczne na gruncie szczegółowych warunków realizacji
zamówienia udostępnianych wykonawcom na drugim etapie obecnego postępowania
(prze
targ ograniczony), aczkolwiek dokumentacja dostępna już na obecnym etapie - w
szczególności treść wzoru umowy i załączników do umowy na nowe zamówienie, nie
zawiera podstaw do formułowania jakichkolwiek wniosków co do istnienia konieczności
przetwarzania p
rzy tym zamówieniu informacji o klauzuli poufne w siedzibie wykonawcy czy
w jego własnym systemie teleinformatycznym, a sformułowany np. w § 2.1 ust. 19 pkt 4 tej
umowy wymóg „wytwarzania informacji niejawnych w akredytowanym systemie
teleinformatycznym przeznaczonym do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli
„poufne” zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji
niejawnych ma w ocenie wykonawcy co
najwyżej charakter ewentualny i jako taki jest
sformułowany na wyrost - skoro równocześnie żaden zapis umowy czy usługa realizowana
przez wykonawcę nie przewiduje po stronie wykonawcy obowiązku wytwarzania informacji
niejawnych w systemach teleinformatycznych.
Przypomniał w tym kontekście, iż w na gruncie niniejszego postępowania mamy do
czynienia - jak poprzednio -
z zamówieniem, którego przedmiotem jest zasadniczo usługa
ochrony realizowana przez pracowników ochrony, a ewentualny dostęp do informacji
niejawnych o klauzuli „poufne” będzie się ograniczał wyłącznie do kilku osób organizujących i
nadzorujących tę ochronę („Inspektorzy nadzoru ochrony fizycznej”); nie będzie to też dostęp
codzienny do takich informacji, jak ma to np. miejsce w przypadku biura projektowego.
Według Odwołującego - potwierdza to w istocie także treść SWZ w aktualnym
zamówieniu, w którym Zamawiający wskazuje następujące wymogi dotyczące
przedstawienia dokumentów dot. pracowników wykonujących usługi (Rozdział XXI pkt 8
SWZ):
„1) Pracownicy ochrony fizycznej
d) aktualne upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli
„zastrzeżone” wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej w rozumieniu art. 2, pkt 14
ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.
742 z późn. zm.) lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do informacji
niejawnych o klauzuli wyższej oraz aktualne zaświadczenie o odbytym szkoleniu w zakresie
ochrony informacji niejawnych
2) Inspektorzy nadzoru ochrony fizycznej:
a) aktualne poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji
niejawnych o klauzuli „poufne” oraz aktualne zaświadczenie o odbytym szkoleniu w zakresie
ochrony informacji niejawnych;
3) Pracownicy zabezpieczenia technicznego;
d) aktualne upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli
„zastrzeżone”, wydane przez kierownika jednostki organizacyjnej w rozumieniu art. 2 pkt 14
ustawy o ochronie informacji niejawnych lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa,
upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli wyższej oraz aktualne
zaświadczenie o odbytym szkoleniu w zakresie ochrony informacji niejawnych.”
W dniu 5 marca 2021 r. wykonawca Stekop S.A. z siedzibą w Warszawie zgłosił
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym ogłoszenia i Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SWZ, odwołania, jak również na podstawie złożonych przez strony
wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy, należy wskazać, że po
przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisu art.16 ust.1-3, art. 112 ust.1 i 2 pkt 4 w związku z
art.116 ust.1 ustawy Pzp, art.58 ust.4 i art.117 ust.1 i 3 ustawy Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do ukształtowania spornego warunku udziału w postępowaniu w ten sposób, że
wszyscy uczestnicy k
onsorcjum zostaliby zobowiązani do posiadania świadectwa
przemysłowego I stopnia z dopuszczeniem do klauzuli co najmniej poufne.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że Zamawiający w rozdziale X pkt 6 SWZ
postanowił, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy dysponują
świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia, wydanym przez Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) lub Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), co
najmniej o klauzuli POUFNE, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.). W przypadku Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie Zamówienia warunek opisany powyżej musi spełniać
każdy z Wykonawców odrębnie.
Wymaga wskazania, że stosownie do art. 112 ust.1 ustawy Pzp Zamawiający określa
warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w
szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności.
2. Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć:
zdolności technicznej lub zawodowej.
Podobnie w art.58 ust.4 ustawy Pzp ustawodawca przyjął, że w odniesieniu do
wykon
awców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia zamawiający może
określić wymagania związane z realizacją zamówienia w inny sposób niż w odniesieniu do
pojedynczych wykonawców, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i
proporcjonalne do jego przedmiotu.
Dodatkowo, zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w odniesieniu do zdolności
technicznej lub zawodowej zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego
wyk
onawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia,
umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim poziomie jakości. W szczególności
zamawiający może wymagać, aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm
zarządzania jakością, w tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz
systemów lub norm zarządzania środowiskowego, wskazanych przez zamawiającego w
ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia.
Jednocześnie w myśl przepisu art.117 ust.1 ustawy Pzp Zamawiający może określić
szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to
uzasadnione charakterem zamówienia i jest proporcjonalne.
Natomia
st, w odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji
zawodowych lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty
budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane (ust.3 art.117 ustawy
Pzp).
Po dokonaniu analizy powyższych przepisów obowiązującego prawa, powołanych
przez Odwołującego, jako podstawę prawną zarzutów odwołania Izby uznała, że sporny
warunek udziału w postępowaniu określony przez Zamawiającego jest proporcjonalny do
przedmio
tu zamówienia oraz umożliwia ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając go jako minimalny poziom zdolności.
Biorąc pod uwagę, że przedmiotem zamówienia jest ochrona obiektowa wraz z
monitoringiem, wiążąca się z koniecznością wymiany pomiędzy Zamawiającym a
wykonawca informacji niejawnych wpływających na bezpieczeństwo tej ochrony, w
warunkach, gdy chronione obiekty należą do infrastruktury krytycznej i mają kluczowe
znaczenie gospodarczo-obronne
Izba stanęła na stanowisku, że wymóg posiadania
świadectwa bezpieczeństwa I stopnia z klauzulą poufne jest odpowiedni i odpowiadający
potrzebom Zamawiającego.
Nie przekonała Izby argumentacja Odwołującego o wystarczającym spełnieniu
oczekiwań Zamawiającego takie zorganizowanie przepływu informacji niejawnych poprzez
komunikowanie się z wykonawcami wspólnie realizującymi zamówienie w kancelarii tajnej
zamawiającego czy jednego z wykonawców, który ma świadectwo bezpieczeństwa I stopnia.
Izba doszła do przekonania, że taki sposób realizacji zamówienia nie zapewnia
mobilnego, odpowiednio szybkiego i adekwatnego do zagrożenia systemu ochrony informacji
niejawnych.
Należy podkreślić, że przedmiotem zamówienia jest ochrona infrastruktury krytycznej
polegająca na wymianie poufnych informacji zawierających obszerne opracowania stanów
zagrożeń i instrukcji działania w przypadku takich sytuacji kryzysowych.
W ocenie Izby
– irrelewantne dla rozstrzygnięcia tej sprawy jest okoliczność udziału
Odwołującego w poprzednich zamówieniach, gdzie Zamawiający dopuścił obowiązek
posiadania świadectwa przemysłowego III stopnia i w związku z tym wykonywania przez
Odwołującego z tego tytułu umów, biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijające się w czasie
sytuacje zagrożeń zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, grożących destabilizacją
funkcjonowania infrastruktury krytycznej.
Dodatkowo, wymóg ten jest uzasadniony, bowiem Zamawiający nie znając zakresu
działania poszczególnych członków konsorcjum musi mieć gwarancję, że konkretna
informacja niejawna trafi jedynie do właściwego adresata, co odpowiada zasadzie art. 4 ust.1
ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742
ze zm.).
, który stanowi, że informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie
dającej rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez
nią pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności
zleconych.
Oceny tej ni
e zmienia odpowiedź Zamawiającego na pytanie nr 6 z dnia 25 lutego
2021 r. o kierowaniu korespondencji objętej klauzulą poufne do wszystkich konsorcjantów,
właśnie z tego powodu, że Zamawiający nie ma pewności w ramach realizacji przedmiotu
zamówienia co do tego, do którego z wykonawców będzie w danej sytuacji ową
korespondencję kierował. Sam Odwołujący w swoim odwołaniu wskazał, że niedopuszczalne
jest ingerowanie przez Zamawiającego, co do tego z którym z członków konsorcjum będzie
prowadził wymianę informacji.
Wobec tego, Izba stanęła na stanowisku, że odpowiednim wymogiem
Zamawiającego jest oczekiwanie najwyższego poziomu ochrony zarządzanej przez niego
infrastruktury, który jest zagwarantowany w formule świadectwa bezpieczeństwa
przemysłowego I stopnia.
Stosownie do art.55 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji
niejawnych (Dz. U. z 2019r. poz. 742 ze zm.) w zależności od stopnia zdolności do ochrony
informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej wydaje się świadectwo odpowiednio
pierwszego stopnia
– potwierdzającego pełną zdolność przedsiębiorcy do ochrony tych
informacji.
Pozostałe świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego mają ograniczenia polegające
na wyłączeniu możliwości przetwarzania informacji niejawnych we własnych systemach
informatycznych ( pkt 2 powołanego wyżej przepisu), a także na wyłączeniu możliwości
przetwarzania tych informacji w użytkowanych przez nich obiektach (pkt 3 cyt. wyżej
przepisu).
Odwołujący zatem posiadając jedynie świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego III
stopnia nie może zagwarantować Zamawiającemu możliwości przetwarzania informacji
niejawnych uzyskanych od Zamawiającego w posiadanym przez Odwołującego systemie
informatycznym.
Przechodząc do rozpoznania kolejnego zarzutu odwołania opartego o przepis art. 16
ustawy Pzp, który stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny,
Izba d
ostrzegła, że na rynku występuje kilka podmiotów, które spełniają wymagania
zamawiającego w spornym zakresie, co nie może oznaczać sztucznego zawężenia kręgu
podmiotów zdolnych do realizacji przedmiotu zamówienia.
W tym zakresie Izba oparła się o dowód Zamawiającego z wykazu firm branży
ochrony osób i mienia posiadających ważne Świadectwo Bezpieczeństwa Przemysłowego I
Stopnia
sporządzonego według zestawienia strony ABW z dnia 16 marca 2021 r., który nie
został przez Odwołującego zakwestionowany, co do podmiotów tam wymienionych.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 ustawy Pzp postanowiła oddalić
odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………