Sygn. akt: KIO 644/21
WYROK
z 1 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 30 marca 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 1 marca 2021 r. przez Zakłady Usługowe Centrum
Usługa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiających:
A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie,
B.
Polskie Koleje Państwowe S.A. z siedzibą w Warszawie
w imieniu i na rzecz których postępowanie prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie, przy udziale zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Impel System
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu,
B.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. C.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowe
Natura Tur A. C.
z siedzibą w Białymstoku i K. W. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Natura Tur K. W. z siedzibą w Białymstoku
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów numer 1 i 2. W pozostałym zakresie oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – Zakłady Usługowe Centrum Usługa
Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100),
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 us
t. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy
z
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. 2019, poz. 2020), na niniejszy wyrok, w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia,
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 644/21
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie działając w imieniu i na rzecz:
A. PKP Polskich Linii Kolejowych
S.A. z siedzibą w Warszawie,
B.
Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie
(dalej
: Zamawiający) prowadzą na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp) postępowanie
o udzielenie za
mówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą:
„Świadczenie usług utrzymania czystości w wybranych lokalizacjach zarządzanych przez
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i PKP S.A. - obszar Siedlce
”, nr referencyjny: ILG7c-231-
18/2020 (dalej:
Postępowanie). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 23
października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 207-
1 marca 2021 r. wykonawca
Zakłady Usługowe Centrum Usługa Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (Dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne
z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 24aa Pzp przez zaniechanie zbadania
pod kątem wykluczenia i spełniania
warunków udziału w przetargu oferty złożonej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Impel System Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu i Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej:
Przystępujący Impel lub Impel),
2. art. 89 ust. 1 pkt 7b w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 85 ust. 4 oraz art. 22 ust. 1 pkt 2
Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez Przystępującego Impel mimo
braku przedłużenia gwarancji wadialnej lub wniesienia nowego wadium,
a co za tym
idzie braku spełniania przez ww. wykonawcę warunków udziału
w postepowaniu,
3. art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 91 ust. 2 oraz 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez Impel mimo okoliczności, iż oferta ta zawierała rażąco niską
cenę, która poddawała w wątpliwość możliwość należytego wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego, a
wykonawca nie wykazał, że oferowana przez niego cena nie była rażąco niska,
w konsekwencji których Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 Pzp przez niezapewnienie przez
Zamawiającego zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
naruszenie zasad pro
porcjonalności i przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. unie
ważnienia czynności wyboru oferty Przystępującego Impel jako najkorzystniejszej
w postępowaniu,
2. odrzucenia
oferty złożonej przez Impel z uwagi na wadliwe wniesienie wadium,
ewentualnie z uwagi na zawarcie w ofercie Impel rażąco niskiej ceny,
3. dokonania czyn
ności ponownego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł ponadto o:
zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego,
przeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania.
W uzasad
nieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W rozdziale XIV
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ) Zamawiający
wskazał, że wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć swoją ofertę wadium w wysokości
100.000 zł oraz oznaczył termin przed upływem którego wadium powinno zostać wniesione.
Na gruncie niniejszego postepowania terminem tym był termin składania ofert ustalony
na 5 listopada 2020 r., przedłużony następnie o jeden dzień - 6 listopada. Zgodnie z
dalszymi postanowieniami SIWZ -
Rozdział XIX wykonawcy pozostawali związani złożonymi
ofertami przez okres 60 dni, a bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem
terminu składania ofert. Z powyższego wynikało zatem, że sześćdziesięciodniowy termin
związania ofertą upływał z dniem 5 stycznia 2021 r.
Przystępujący Impel oświadczeniem z 12 stycznia 2021 r., a zatem po tygodniu od dnia
upływu terminu związania ofertą, przedłożył oświadczenie wydłużające związanie ofertą o
dalszych 60 dni. Ponadto do oświadczenia dołączył aneks nr 1 z 12 stycznia 2021 r.
przedłużający termin gwarancji bankowej do 19 marca 2021 r. Należy jednak zauważyć, że
gwarancja bankowa udzielona wcześniej dla Impel obejmowała okres od 5 listopada 2020 r.
do 11 stycznia 2021 r. i zgodnie z jej treścią „wygasa automatycznie i całkowicie jeżeli
żądanie zapłaty wraz z oświadczeniem nie zostanie nam przekazane w tym terminie”. Z
powyższego wynikało zatem, że udzielona gwarancja bankowa wygasała wraz z końcem
dnia 1 stycznia 2021 r. W
w. aneks nr 1 nie mógł stanowić jej przedłużenia, a jedynie nową
gwarancję udzieloną od daty jej zawarcia, tj. od 12 stycznia 2021 r. godz. 15:49:17, kiedy to
złożono ostatni podpis na dokumencie.
W oparciu o powyższe argumenty Odwołujący wywiódł, że oferta Przystępującego Impel
podlegała odrzuceniu z postępowania. Uzasadnienie dotyczyło zarzutu nr 1 i 2.
W zakresie zarzutu nr 3 Odwołujący wskazał:
Oferta Przystępującego Impel została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu
29 grudnia 2020 r. Na czynność wyboru tej oferty Odwołujący wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej i zarzucił Zamawiającemu między innymi zaniechanie
odrzucenia oferty Impel jako zawierającej rażąco niską cenę. Odwołujący zarzucił również
Zamawiającemu bezpodstawne zaniechanie odtajnienia złożonych przez Przystępującego
Impel wyjaśnień dotyczących ceny oferty tego wykonawcy. Ze względu na fakt utajnienia
tych dokumentów Odwołujący nie miał możliwości postawienia zarzutów dotyczących rażąco
niskiej ceny oferty Impel w
sposób odpowiednio szczegółowy.
Zgodni
e z wyrokiem KIO 93/21 z 16 lutego 2021 r. Izba nakazała Zamawiającemu
odtajnienie ww. dokumentów Przystępującego Impel, w pozostałym zaś zakresie oddaliła
odwołanie.
Po analizie treści odtajnionych dokumentów Odwołujący wskazał, że Zamawiający w toku
pos
tepowania dopuścił się naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 4 Pzp przez zaniechanie dokonania
wnikliwej oceny pod kątem kompletności oraz zasadności wyjaśnień złożonych przez Impel,
a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty
Impel jako zawierającej rażącą niską cenę.
Pierwszą z okoliczności poddających w wątpliwość wiarygodność wyjaśnień złożonych przez
Impel stanowiły wyliczenia dotyczące kosztów wykonawcy związanych z koniecznością
zatrudnienia pracowników. W treści wyjaśnień z 14 grudnia 2020 r., Przystępujący Impel
wskazał, że okolicznością wpływającą na możliwość zaoferowania ceny niższej będzie
zatrudnianie osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Zgodnie ze stanowiącą
załącznik do wyjaśnień tabelą, wyszczególniającą ilość pracowników niezbędnych
do w
ykonywania zamówienia i koszty z tym związane, Impel planował zatrudnić 10 osób
zaliczonych do II grupy
niepełnosprawności, tj. stopnia umiarkowanego. To przekładać
się z kolei miało na oszczędności w wysokości 12 000 zł miesięcznie. Jednocześnie Impel
w
odniesieniu do wszystkich pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę
określił, że praca będzie wykonywana w pełnym wymiarze godzin, co w odniesieniu do
pracowników niepełnosprawnych pozostawało w sprzeczności z art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z 27
sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, który zakazuje zatrudniania osoby niepełnosprawnej zaliczonej do
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności w wymiarze czasu pracy przekraczającym 35
godzin tygodniowo
oraz w godzinach nadliczbowych, za wyjątkiem sytuacji określonych w
art. 16 ust. 1 ustawy
tj. na wniosek osoby zatrudnionej, za zgodą lekarza
przeprowadzającego badania profilaktyczne. Mając na uwadze powyższe, Przystępujący
Impel
błędnie założył, że możliwe będzie zatrudnienie 10 pracowników ze stwierdzonym
umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w pełnym wymiarze czasu pracy, podczas gdy
w rzeczywistości ta grupa pracowników mogłaby wykonywać swoje obowiązki w wymiarze
mniejszym, co przekładało się na konieczność zatrudnienia większej ilości pracowników dla
wykonania określonego zadania. Zgodnie z wyliczeniami Odwołującego, w przypadku
zatrudnienia 10 pracowników niepełnosprawnych w wymiarze 35 godzin tygodniowo,
istniałaby konieczność zatrudnienia co najmniej jednego, dodatkowego pracownika, dla
wykonania takiej samej ogólnej liczby godzin w ciągu miesiąca, czego skutkiem byłoby
zwiększenie kosztów po stronie wykonawcy zgodnie z danymi przedstawionymi przez Impel
o 3
360,28 zł.
W odniesieniu do ko
sztów związanych z zatrudnianiem pracowników, Impel wskazał
również, że do czynników pozwalających wyeliminować pośrednie i dodatkowe koszty
zatrudnienia pracownika wchodzi
ła okoliczność korzystania przez wykonawcę z usług
agencji pracy tymczasowej i innyc
h pośredników. W ocenie Odwołującego powyższe
twierdzenie było niewiarygodne. Fakt korzystania z tego typu usług niewątpliwie ułatwia i
usprawnia proces poszukiwania i zat
rudniania pracowników, jednakże powoduje również
zwiększenie, a nie zmniejszenie kosztów realizacji zamówienia. Wynika to z konieczności
uwzględnienia wynagrodzenia podmiotów działających w roli pośredników. Fakt korzystania
z usług agencji pracy w ramach jednej grupy kapitałowej tego nie zmienia, a co za tym idzie
wyjaśnienia wykonawcy w tym zakresie budziły wątpliwości, co do wiarygodności
przedstawionych wyliczeń w zakresie kosztów wykonawcy. Współpraca w ramach grupy
kapitałowej nie zwalnia bowiem konieczności zapewnienia ekwiwalentności świadczeń,
zgodnie z definicją przedsiębiorcy z art. 3 ustawy z 6 marca 2018 roku Prawo
przedsiębiorców.
Należy mieć na uwadze w fakt, że zgodnie z ww. dokumentem miesięczna marża - zysk
Przystępującego - ustalony został na poziomie 6 433,41 zł. Tak niska różnica pomiędzy
wskazanymi przez Impel kosztami
wykonywania zamówienia publicznego, po uwzględnieniu
dodatkowych kosztów wynikających z okoliczności opisanych w uzasadnieniu odwołania,
a zaproponowaną ceną sprawiała, że przy ww. założonym zysku realizacja zadania byłaby
dla Przystępującego ekonomicznie nieopłacalna.
Odwołujący wskazał na nieuwzględnienie w zestawieniu kosztów wydatków na wynajem
pomieszczeń służących do przechowywania sprzętu i maszyn. Odwołujący podkreślił, jako
podmiot, który obecnie świadczy przedmiotową usługę na rzecz Zamawiającego, że był
to koszt na poziomie
około 2 000 zł brutto/miesięcznie z tytułu najmu powierzchni.
Dodatkowe koszty
związane były z zakupem, rozwiezieniem w okresie zimowym, a
następnie zwiezieniem i magazynowaniem w sezonie letnim pojemników na piasek, czego
Przystępujący Impel również nie uwzględnił. Nawet jeśli magazynowanie miałoby odbywać
się na terenie nieruchomości wykonawcy, to zestawienie kształtujące cenę oferty nie
odnosi
ło się do tych, koniecznych składników cenotwórczych. Zdaniem Odwołującego koszty
te wynos
iłyby średniomiesięcznie 1 800 zł.
Przystępujący Impel w swoich wyjaśnieniach nie uwzględnił miesięcznych kosztów
generowanych przez konie
czność przeprowadzenia szkoleń nowych pracowników
min. w zakresie zasad bezpieczeństwa związanych z wchodzeniem na międzytorza czy
wyposażenia pracowników w środki ochrony osobistej, takich jak maseczki, czy środki
dezynfekujące. Odwołujący wskazał, że koszty szkoleń to ok. 750 zł miesięcznie. Z kolei
miesięczny koszt zapewnienia środków ochrony osobistej, w tym maseczek oraz środków
dezynfekcji
to miesięcznie około 20 000,00 zł.
Wątpliwości Odwołującego wywołała także ilość i rodzaj sprzętu wskazanego przez Impel,
jako wystarczających do prawidłowego wykonania zamówienia. W oparciu o własne
doświadczenia Odwołującego związane ze świadczonymi na terenie objętym niniejszym
postepowaniem usługami, ilość kos spalinowych niezbędnych dla skutecznego wykonywania
zamówienia powinna być o połowę wyższa - około 20 sztuk, podczas gdy Impel wskazał
zaledwie 9 sztuk sprzętu koszącego. Mimo posiadania odpowiedniego zaplecza
sprzętowego Odwołujący płacił kary za niewykoszenie w terminie terenów zielonych w
okresie letnim.
Przystępujący Impel rażąco zaniżył koszt serwisowania i bieżącego utrzymania maszyn,
urządzeń i narzędzi służących do należytego wykonania umowy - do kwoty 7 000,00 zł
miesięcznie w sezonie wiosenno-letnim. Odwołujący podkreślił, że przy wykonywaniu
kontraktu po raz pierwszy na danym obszarze
koszt ten byłby dużo wyższy. Z kolei w okresie
zimowym koszty bieżącego utrzymania oraz serwisu odśnieżarek, a także wydatki związane
z zakupem drobnego sprzętu oraz środków do odśnieżania wyniosą około 5 000 zł
miesięcznie.
Nietrafne było również twierdzenie Przystępującego Impel, jakoby wykorzystanie drobnego
sprzętu stosowanego do wykonywania zamówienia nie rodziło bieżących kosztów jego
utrzymania. Niezasadnym
było założenie, że przez cały okres wykonywania zamówienia
wynoszący kilkanaście miesięcy, sprzęt taki jak chociażby mopy, miotły czy łopaty
do odśnieżania nie ulegnie zużyciu, a co za tym idzie nie zaistnieje potrzeba zakupu nowego
sprzętu.
Wśród innych kosztów związanych z świadczeniem usług w tym zakresie, a
przekraczających zakres bieżącego utrzymania czystości, Odwołujący wskazał na leżący po
stronie wykon
awcy obowiązek usuwania graffiti, co - w odniesieniu do całego obszaru
objętego zamówieniem - generuje miesięczne koszty za zakup specjalistycznych środków w
wysokości około 1 500 zł brutto miesięcznie.
Przystępujący Impel zadeklarował w swojej ofercie kary umowne na poziomie 5,5 %
wynagrodzenia brutto miesięcznego dla danego obiektu, jednak nie mniej niż 200 zł. Mimo
tego, w treści wyjaśnień Impel nie uwzględnił środków, które mogłyby zostać przeznaczone
na z
apłatę nałożonych kar umownych. Z punktu widzenia rzetelnej wyceny kosztów
związanych z wykonywaniem zamówienia, zabezpieczenie odpowiednio wysokiej rezerwy
finansowej na poczet gwara
ncji należytego wykonania umowy powinno zostać uwzględnione
w kalkulacji oferty.
Odwołujący podniósł, że kary umowne stanowią nieodzowny element wykonywania tego
typu usług, na co pośrednio wskazał sam Zamawiający, stawiając poziom deklarowanych
przez oferenta kar umownych jako jeden z dwóch wskaźników kształtujących ocenę
punktową oferty. Twierdzenie, jakoby Impel miał nie otrzymywać kar w toku trwania umowy
byłoby oderwane od realiów wykonywania tego typu usług dla Zamawiającego – Odwołujący
podkreślił, że przy realizacji tego rodzaju usług kary umowne są stałym elementem –
występują zawsze.
Mając na uwadze powyższe, przedstawiona przez Impel kalkulacja kosztów była
nieprawidłowa i nie zawierała szeregu niezbędnych do poniesienia kosztów, które łącznie -
według wyliczeń Odwołującego - wynosiły 38 050 zł i w zdecydowanej części tej kwoty nie
zo
stały uwzględnione przez Impel.
15 marca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o:
odrzucenie odwołania w zakresie zarzutów nr 1 i 3, jako dotyczących czynności, które
Zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby oraz ze względu na powołanie się
prze
z Odwołującego wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem
rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania, dotyczącego tego samego
p
ostępowania wniesionego przez tego samego Odwołującego,
odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu nr 2 z uwagi na wniesienie powyższego zarzutu
odwołania po upływie terminu określonego w ustawie Pzp,
zaś w przypadku nieuwzględnienia przez Krajową Izbę Odwoławczą ww. wniosku, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamaw
iający wskazał m. in.:
Zgodnie z rozdziałem XXIII ust. 1 SIWZ Zamawiający przewidział dokonanie wyboru
najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej. W wyniku przeprowadzonej
3 grudnia
2020 r. aukcji elektronicznej doszło do ostatecznego ustalenia cen ofert wykonawców
biorących udział w postępowaniu w następujących kwotach:
1. wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: A. C. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowe Natura Tur A. C. z
siedzibą w Białymstoku i K. W. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Natura
Tur K. W.
z siedzibą w Białymstoku (dalej: Przystępujący Natura Tur) - 2 641 538,39 zł
brutto,
Odwołujący – 2 641 538,39 zł brutto,
Przystępujący Impel – 7 473 639,74 zł brutto.
W
związku z tym, że w wyniku aukcji elektronicznej zostały złożone oferty z taką samą ceną
brutto oraz uzyskały one taką samą liczbę punktów w kryteriach oceny ofert, Zamawiający był
zmuszony podjąć 4 grudnia 2020 r. decyzję o unieważnieniu czynności aukcji elektronicznej.
Jednocześnie, zgodnie z rozdziałem XXIII SIWZ, Zamawiający zaprosił wszystkich wykonawców
do wzięcia udziału w kolejnej aukcji elektronicznej, która miała odbyć się 9 grudnia 2020 r.
W jej
wyniku doszło do ostatecznego ustalenia cen ofert wykonawców biorących udział
w p
ostępowaniu w następujących kwotach:
Przystępujący Natura Tur - 4 510 325,13 zł brutto,
Odwołujący – 7 503 277,19 zł brutto,
Przystępujący Impel – 4 473 609,74 zł brutto.
W związku z powyższym rozstrzygnięciem aukcji elektronicznej, działając na podstawie art. 90
ust. 1a pkt 1 w zw. z art. 90 ust. 1 Pzp
, Zamawiający zwrócił się do wykonawców Impel oraz
Natura
o złożenie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny
zaoferowanej w wyniku przeprowadzenia aukcji elektronicznej, w tym struktury kosztów
wykonania przedmiotowego zamówienia. Obaj ww. wykonawcy złożyli wymagane odpowiedzi.
Zamawiający uznał, że żadna ze złożonych ofert nie zawiera rażąco niskiej ceny.
29 grudnia
2020 r. Zamawiający dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty Przystępującego
Impel.
Od czynności przeprowadzonych przez Zamawiającego w trakcie Postępowania Odwołujący
wniósł odwołanie z 7 stycznia 2021 r. Odwołujący zarzucił m. in. naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt. 4 w zw. z art. 91 ust. 2 oraz 3 Pzp polegające na nieodrzuceniu oferty
złożonej w toku postępowania przez Impel mimo okoliczności, iż oferta ta zawierała
rażąco niską cenę, a wykonawca nie wykazał, że oferowana przez niego cena nie była
rażąco niska,
art. 89 ust. 1 pkt. 4 w zw. z art. 91 ust. 2 oraz 3 Pzp przez nieodrzucenie oferty złożonej
w toku postępowania przez Przystępującego Natura Tur, mimo iż oferta zawierała rażąco
niską cenę,
3. art. 8 ust. 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913), zwanej dalej: „Uznk”, przez
zaniechanie odtajnienia i udostępnienia przez Zamawiającego części wyjaśnień
dotyczących ceny oferty Przystępującego Impel,
4. art
. 24 ust. 7 pkt 3 w zw. z art. 24 ust 1 pkt 18 Pzp przez niewykluczenie Przystępującego
Natura Tur z postępowania mimo wystąpienia obligatoryjnej przesłanki wykluczenia tj.
braku upływu terminu 3 lat od wystąpienia działań ww. wykonawcy, który bezprawnie
p
róbował wpłynąć na czynności zamawiającego,
art. 24aa Pzp przez zaniechanie zbadania oferty złożonej przez Impel pod kątem
wykluczenia i spełniania warunków udziału w przetargu,
6. art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz 22 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z rozdz. XI
pkt 3 lit. b SIWZ przez zaniechanie odrzucenia oferty Impel jako wykonawcy
podlegającemu wykluczeniu z udziału w Postępowaniu z uwagi na niewykazanie
spełniania warunków udziału w postępowaniu, to jest kryterium posiadania zdolności
technicznej lub zawodowej,
7. 7. a
rt. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez niezapewnienie przez Zamawiającego
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, naruszenie zasad
proporcjonalności i przejrzystości przez zaniechanie wybrania oferty Odwołującego jako
najko
rzystniejszej, mimo iż oferta Odwołującego uzyskała najwyższy wynik spośród ofert
niepodlegających odrzuceniu.
W wyroku KIO 93/21 z 16 lutego 2021 r. Krajo
wa Izba Odwoławcza orzekła, że zasadnym był
jedynie zarzut nr 3. W konsekwencji Izba nakazała odtajnienie wyjaśnień złożonych przez
Przystępującego Impel na okoliczność wykazania, że oferta tego wykonawcy nie zawierała
rażąco niskiej ceny.
Na skutek dokonania czynności zgodnie z wyrokiem KIO Zamawiający 19 lutego 2021 r. dokonał
ponownego wyboru oferty Impel jako najkorzystniejszej w p
ostępowaniu.
Twierdzenia zawarte w aktualnie rozpatrywanym
przez Izbę odwołaniu z 1 marca 2021 r., zostały
podniesione również w ramach poprzedniego odwołania (w szczególności w zakresie zarzutu nr
1 i nr 5 odwołania). Ponadto, zakres przedmiotowy zarzutów nr 1 i nr 3 odwołania z 1 marca 2021
r., poza kilkoma dodatkowymi szczegółowymi argumentami, pokrywał się z argumentacją
podniesioną przez Odwołującego w treści odwołania z 7 stycznia 2021 r.
Zarzuty oraz twierdzenia podn
iesione w odwołaniu z 1 marca 2021 r. stanowiły powtórzenie
zarzutów i twierdzeń podniesionych w odwołaniu z 7 stycznia 2021 r.
Z
arzuty nr 1 i nr 3 podniesione w odwołaniu z 1 marca 2021 r. odnosiły się do tych samych
kwestii i twierdzeń, a przede wszystkim okoliczności, które były podniesione w odwołaniu z 7
stycznia 2021
r. i zostały oddalone wyrokiem z 16 lutego 2021 r., zatem odwołanie w powyższym
zakresie powinno podlegać odrzuceniu. Co istotne, okoliczności faktyczne w zakresie wyjaśnień
rażąco niskiej ceny w odniesieniu do stanu faktycznego rozpatrywanego przez Izbę na podstawie
odwołania z 7 stycznia 2021 r. nie zmieniły się w jakimkolwiek, nawet najmniejszym, stopniu.
W odniesieniu do zarzutu nr 2 odwołania Zamawiający wskazał, że zarzut ten również powinien
podlegać odrzuceniu. Zgodnie z treścią uzasadnienia wyroku z 16 lutego 2021 r. Izba wskazała,
że: „Granice rozpoznania odwołania przez Izbę wyznacza art. 192 ust.7 Pzp, zgodnie z którym
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Z uwagi na to, że
zarzuty dotyczące upływu terminu związania ofertą i zabezpieczenia wadium, zostały
podniesione dopiero w toku rozprawy przed Izbą i nie zostały zgłoszone w odwołaniu, Izba
pozostawiła je bez rozpoznania”. Tymczasem Odwołujący już w trakcie rozprawy odwoławczej
dysponował dokumentami dotyczącymi przedłużenia przez wykonawców terminu związania
ofertą oraz przedłużenia terminu wadium lub wniesienia nowego wadium. Z uwagi na powyższe,
termin
na złożenie odwołania od zaniechania przez Zamawiającego ewentualnego odrzucenia
oferty Impel z powodu nieprzedłużenia terminu należało złożyć w terminie 10 dni od dnia
zaniechania dokonania tej czynności przez Impel. Od powyższego rzekomego zaniechania
Odwołujący wniósł odwołanie dopiero 1 marca 2021 r.
W kwestii zatrudnienia na pełen etat pracowników niepełnosprawnych, Zamawiający podniósł,
że w treści wyjaśnień ceny z 14 grudnia 2020 r. Impel wskazał jedynie jaki będzie wymiar etatu
pracowników zaliczonych do II grupy niepełnosprawności („pełny”) bez wskazywania konkretnej
liczby godzin pracy, w związku z czym brak jest podstaw do stwierdzenia w tym zakresie
naruszenia art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z
27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ponadto, jak wynikało z treści uzasadnienia wyroku
z 16
lutego 2021 r., wykonawca nie miał obowiązku składania na potwierdzenie powyższych
informacji żadnych dodatkowych informacji, typu zaświadczenie PFRON.
Pozbawione uzasadnienia
były również twierdzenia Odwołującego dotyczące konieczności
zwiększenia, zamiast zmniejszenia kosztów zamówienia, ze względu na korzystanie z usług
agencji pracy tymczasowej i innych pośredników w ramach grupy kapitałowej Impel. Koszty
pośrednictwa rozciągały się na całą grupę kapitałową, podczas gdy korzystanie z usług agencji
pozwala
ło na wyszukiwanie współpracowników świadczących usługi po dużo niższym
wynagrodzeniu, co w ostatecznym rozrachunku pozwala na optymalizację kosztów.
Twierdzenia o nie
opłacalności realizacji zamówienia za cenę zaoferowaną przez Impel były
bezzasadne, biorąc pod uwagę, że cena oferty Impel stanowiła cenę niewiele niższą od ceny
oferty wykonawcy Natura Tur,
podczas, gdy cena tej ostatniej oferty została w poprzednim
wyroku uznana za rynkową. Tymczasem Impel przedstawił wyjaśnienia jeszcze bardziej
szczegółowe niż Natura Tur oraz odwołujące się do konkretniejszych informacji, przez co nie
sposób było stwierdzić, aby realizacja zamówienia za cenę zaoferowaną przez Impel, nie
opłacała się ww. wykonawcy.
T
wierdzenia o zaniżeniu przez Impel poszczególnych pozycji (np. zaniżenia kosztów serwisu), nie
zostały poparte żadnymi dowodami, w związku z czym należało uznać powyższe twierdzenia
za gołosłowne. Ponadto Impel przewidział w ramach swojego wyliczenia rezerwę na usługi
dodatkowe w kwocie 4500 zł miesięcznie.
30 marca 2021
r. Przystępujący Impel w odpowiedzi na zarzut nr 3 odwołania złożył pismo
procesowe
i wniósł o oddalenie zarzutu. Przystępujący Impel wyjaśnił ponadto przyczyny,
dla których uważał, że jego oferta nie zawierała rażąco niskiej ceny.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła,
co następuje.
W
przypadku odwołań wniesionych po 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., stosownie
do art. 92 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) zastosowanie znajdują przepisy ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.)
zwanej dalej nPzp.
Izba rozpoznała wniosek Zamawiającego o odrzucenie odwołania w całości i uznała
go za zasadny w zakresie zarzut
ów nr 1 i 2 odwołania. Izba uznała, że oba zarzuty oparte
są na tych samych okolicznościach faktycznych. Niewątpliwym również jest, że Odwołujący
uzyskał wiedzę na temat tych okoliczności 25 stycznia 2021 r., tj. w momencie,
gdy Zamawiający zrealizował wniosek Odwołującego o wgląd do dokumentów
Przystępującego Impel dotyczących wydłużenia terminu związania ofertą. Zamawiający
w piśmie z 25 stycznia 2021 r. wyjaśnił Odwołującemu w zakresie dotyczącym oferty
Impel m. in.:
„Zamawiający w toku postępowania nie zwrócił się do wykonawców biorących udział
w postępowaniu o wyrażanie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, o którym
mowa w art. 85 ust. 2 Ustawy Prawo zamówień publicznych (...). Wykonawca (...) w dniu
12.01.2021 r. samodzielnie przedłużył termin związania ofertą oraz przedłożył aneks
do gwarancji bankowej
– dokumenty w załączeniu”.
Skoro Odwołujący nie zgadzał się z Zamawiającym, co do prawidłowego zabezpieczenia
wadialnego oferty Impel, to termin do wniesienia odwołania od zaniechania czynności
odrzucenia tej oferty należało liczyć od momentu pozyskania przez Odwołującego
ww. informacji. Podniesienie zarzutu nr 1 i 2 dopiero 1 marca 2021 r. na
leży uznać zatem
za spóźnione. W konsekwencji Izba uznała, że zarzuty nr 1 i 2 podlegają odrzuceniu
na podstawie art. 528 pkt 3 nPzp.
Izba oddaliła wniosek Zamawiającego o odrzucenie odwołanie w zakresie zarzutu nr 3. Izba
nie podzieliła stanowiska Zamawiającego, który twierdził, że zarzut rażąco niskiej ceny oferty
Przystępującego Impel był już przedmiotem rozpoznania przez Krajową Izbę Odwoławczą,
co znalazło swój wyraz w wyroku KIO 93/21. Izba wzięła pod uwagę, że przedmiotowy zarzut
był przedmiotem rozpoznania wyłącznie, co do okoliczności faktycznych na które powołał
się Odwołujący i w takim zakresie został on oddalony. Odwołujący na etapie odwołania
z 7 stycznia 2021 r. nie miał dostępu do złożonych przez Impel wyjaśnień ceny oferty
i dowodów załączonych do tych wyjaśnień. Dokumenty te zostały objęte tajemnicą
przedsiębiorstwa przez Impel, a ich odtajnienie nastąpiło dopiero 19 lutego 2021 r., w wyniku
realizacji przez
Zamawiającego wyroku KIO 93/21.
Zarzut nr 3 nie stanowi powielenia zarzutu dotyczącego ceny oferty Przystępującego Impel
zawartego w odwołaniu z 7 stycznia 2021 r. Argumentacja Odwołującego dotycząca zarzutu
nr 3 oparta odnosi się do treści odtajnionych 19 lutego 2021 r. dokumentów Przystępującego
Impel, zatem do informacji, do których Odwołujący nie miał dostępu na etapie poprzedniego
postępowania odwoławczego. W konsekwencji Izba uznała, że wobec zarzutu nr 3
odwołania nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 nPzp, tj. istnienie po str
onie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego. Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego zgłosili skuteczne
przystąpienie po stronie Zamawiającego:
A.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Impel System
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu i Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu,
B.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: A. C. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowe Natura Tur A. C. z
siedzibą w Białymstoku i K. W. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Natura Tur K. W.
z siedzibą w Białymstoku.
Izba oddaliła opozycję zgłoszoną przez Odwołującego wobec przystąpienia Przystępującego
Natura Tur do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Odwołujący
wskazał, że w jego ocenie Przystępujący Natura Tur nie ma interesu do przystąpienia do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, ze względu na brak zarzutów
odwołania dotyczących Przystępującego Natura Tur i jego oferty. W ocenie Izby stanowisko
Odwołującego było niezasadne. Odwołujący uzasadniając interes do wniesienia odwołania
w jego treści szczegółowo opisał nieprawidłowości i wady jakimi w jego ocenie dotknięta jest
oferta Natura Tur. Odwołujący wprost wskazał przy tym, że Przystępujący podlega
wykluczeniu
z postępowania, m. in. na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 18 Pzp. Podkreślenia
wymaga, że uzasadnienie interesu do wniesienia odwołania sformułowane było tak, że skład
orzekający również miał wątpliwości, co do faktycznych intencji Odwołującego i celu,
dla którego w treści odwołania została zawarta cała argumentacja dotycząca
Przystępującego Natura Tur. Dopiero w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron
Odwołujący wyjaśnił, że powyższa argumentacja nie stanowiła zarzutów wobec oferty i
Przystępującego Natura Tur, a uzasadniała potrzebę dążenia do odrzucenia oferty
Przystępującego Impel z postępowania, by na dalszym etapie prowadzonego w procedurze
odwróconej (art. 24aa Pzp) postępowania móc walczyć z drugą na liście rankingowej ofertą
wykonawcy Natura Tur. Zatem dopiero
w toku posiedzenia z udziałem stron stało się jasne,
że Odwołujący nie postawił zarzutów wobec Przystępującego Natura Tur. Izba uznała zatem,
że wykonawca ten na wcześniejszym etapie postępowania miał wszelkie podstawy zakładać,
że atakowana jest również jego oferta. W konsekwencji Izba uznała, że zgłaszając
przystąpienie po stronie Zamawiającego Przystępujący Natura Tur działał w uzasadnionym
przeświadczeniu, co do swojego interesu w udziale w postępowaniu odwoławczym.
Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie w zakresie zarzutu nr 3 uznając, że nie
zasługuje ono na uwzględnienie.
9 grudnia 2021 r. Zamawiający na podstawie art. 90 ust. 1a w zw. z art. 90 ust. 1 Pzp wezwał
Przystępującego Impel do złożenia wyjaśnień dotyczących zaoferowanej przez tego
wykonawcę ceny oferty. W treści wezwania Zamawiający wskazał m. in.:
„Wyjaśnienia winny wykazać czy zaoferowana cena rzeczywiście uwzględnia wszystkie
elementy związane z należytym wykonaniem usług utrzymania czystości. Ponadto
wyjaśnienie winno wskazać czy istnieją konkretne uwarunkowania i obiektywne czynniki jakie
towarzysz
yć będą realizacji zamówienia, które wpłynęły na wysokość ceny zaoferowanej za
realizację zamówienia wraz ze wskazaniem opisu tych czynników i skali ich wpływu
(zarówno merytorycznego jak i finansowego) na wysokość zaoferowanej ceny.
Ponadto, Zamawiający wzywa w szczególności do uszczegółowienia i wykazania
stosownymi dowodami następujących elementów cenotwórczych:
rodzaj, struktura kosztów płacowych, w tym sposób wynagrodzenia pracowników,
którzy będą zaangażowani w realizację zamówienia, wraz z wykazaniem struktury
tych kosztów, zakładanej pracochłonności i efektywności liczby planowanych
pracowników, wraz z podziałem na osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę
lub umowę zlecenie czy też inny sposób angażowania personelu;
uzasadnienie i wykazanie il
ości niezbędnej dla należytej realizacji zamówienia
w zakresie zamawianych środków czystości, higienicznych, chemicznych oraz
sprzętu niezbędnego do realizacji usługi;
uzasadnienie i wykazanie przewidywanego zatrudnienia osób niepełnosprawnych
i wynika
jących z tego czynnika oszczędności”.
W odpowiedzi Przystępujący Impel wyjaśnił m.in.:
„Impel do realizacji zamówienia zamierza zatrudnić łącznie: 49 osób, w tym 45 osób
do realizacji usługi sprzątania powierzchni wewnętrznych i zewnętrznych stanowiących
usługi podstawowe przedmiotu zamówienia (średnio przydzielona obsługa od 2 do 3
lokalizacji
dla jednej osoby sprzątającej w ujęciu całego etatu – w zależności od wielkości
powierzchni, odległości i godzin sprzątania z uwzględnieniem kosztów dojazdu/przejazdu), 2
osoby
do nadzoru całości kontraktu oraz 2 osoby dedykowane do wsparcia w zakresie
realizacji prac okresowych, dodatkowych i wspierających obsługę placówek w zimę –
struktura zatrudnienia opisana w załączniku nr 1 do niniejszych wyjaśnień (dowód nr 1).
Liczba osób przewidzianych do zatrudnienia oraz liczba etatów jest zgodna z wydajnością
pracy, odpowiednią dla opisu przedmiotu zamówienia, dot. wielkości pomieszczeń
wewnętrznych oraz wielkości i rodzaju nawierzchni zewnętrznych. Jest to wydajność
przyjęta adekwatnie do stosowanych przez nas technologii sprzątania i organizacji pracy,
wypracowanych jako nasze know-
how na podstawie wieloletniego doświadczenia. Przy
ustaleniu ww. wydajności, oprócz podziału na powierzchnie wewnętrzną i zewnętrzną, Impel
uwzględnił:
a)
rodzaj powierzchni, której dotyczy sprzątanie tj.: czy czyszczenie dotyczy powierzchni
poziomej czy pionowej; rodzaj materiału, którym powierzchnia jest pokryta;
dostępność powierzchni; stan powierzchni (powierzchnia nowa; powierzchnia ze
śladami użytkowania; istniejące zabrudzenia)
b) przeznaczenie powierzchni (pomieszczenia biurowe, magazynowe, socjalne,
monitoringu,
sanitariaty;
wyodrębnienie
na
strefy
sprzątania
zgodne
z SIWZ/dokumentacją przetargową)
c)
narażenie na zabrudzenia (powierzchnia często użytkowana, narażona na stałe
zabrudzenia np. korytarze; schody, miejsca dotykowe i inne)(...).
Podkreślamy również, że ze względu na posiadany potencjał kadrowy na terenie obszaru
siedleckiego (Impel dysponuje ponad 200 osobami, zatrudnionymi
na umowę o pracę) -
jesteśmy w stanie zapewnić zastępstwa chorobowe lub urlopowe.
Niezależnie od powyższego, Impel zaznacza także, że ze względu na aktualną sytuację
na rynku pracy (brak osób chętnych do wykonywania usług prostych), stale współpracuje
z
agencjami pracy tymczasowej i innymi pośrednikami pracy, aby utrzymać bezpieczny
poziom kadr (agencje pracy tymczasowej posiadamy w strukturach Grupy Kapitałowej
Impel).
Impel jako pracodawca zatrudniający pracowników niepełnosprawnych, korzysta
z dofinansowań do wynagrodzeń osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (dowód nr 2).
Dzięki założonej organizacji pracy, w tym realizacji usługi przy udziale osób
niepełnosprawnych, Impel uzyskał możliwość obniżenia kosztów osobowych (wynagrodzeń
wraz z
narzutami), a tym samym uzyskał możliwość zmniejszenia łącznej ceny za
wykonanie zamówienia. Impel pozwala sobie również zaznaczyć, że na podstawie
wieloletniego doświadczenia w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, potrafi stworzyć
organizację pracy uwzględniającą zatrudnienie osób z orzeczeniem o niepełnosprawności,
przy jednoczesnym zachowaniu należytej jakości świadczenia oraz spełnieniu oczekiwań
Zamawiającego (...)”.
Izba przeprowadziła dowód z ww. wyjaśnień Przystępującego Impel wraz z załączonymi
do nich dowodami i uznała, że odpowiadały one na pytanie postawione przez
Zamawiającego w wezwaniu z 9 grudnia 2021 r. Co istotne, Odwołujący nie twierdził, by
wyjaśnienia były niekompletne czy nie zawierały stosownych dowodów na potwierdzenie
prawdziwości twierdzeń Przystępującego Impel. Zarzuty Odwołującego oparte były przede
wszystkim na
założeniu, że Przystępujący Impel nie uwzględnił w kalkulacji ceny ofertowej
elementów, które w ocenie Odwołującego były niezbędne dla prawidłowej realizacji
przedmiot
u zamówienia. Zamawiający podniósł, że żaden z wymogów, na które powołał się
Odwołujący, nie został ujęty w SIWZ. Izba przeprowadziła dowód z treści SIWZ i uznała
stanowisko Zamawiającego za prawidłowe. Zamawiający nie postawił wymogów
dotyczących minimalnej ilości pracowników ani innych elementów, których ujęcie w cenie
oferty Przystępującego Impel postulował Odwołujący. Skoro Odwołujący mimo to twierdził,
że obowiązkiem wykonawców było ujęcie w kalkulacji określonych elementów i czynników
kształtujących cenę, powinien udowodnić, że obowiązek taki wynikał z obiektywnej
konieczności. Co za tym idzie, Odwołujący winien był wykazać, że niemożliwa jest realizacja
przedmiotu zamówienia w sposób inny, niż wynikający z uzasadnienia zarzutu nr 3
odwołania.
Odwołujący jednak nie podjął choćby próby udowodnienia powyższego. Uznając, że
hipotezy, na których Odwołujący oparł zarzut nr 3 nie potwierdziły się, Izba uznała, że
przedmiotowy zarzut nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący nie udowodnił również żadnego ze swoich twierdzeń dotyczących wysokości
określonych kosztów realizacji przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 Pzp o
bowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Nie oznacza to jednak, że każdy przypadek
kwestionowania ceny oferty wykonawcy będzie automatycznie obligował tego wykonawcę
do wykazania realności tej ceny. Odwołujący nie jest w takim przypadku zwolniony
z obowiązku udowodnienia, a przynajmniej uprawdopodobnienia podnoszonych zarzutów.
Na
gruncie
przedmiotowej
sprawy
stanowisko
Odwołującego
nie
zostało
uprawdopodobnione w
stopniu takim, by zrealizowało się - zgodnie z art. 90 ust. 2 Pzp -
przeniesienie obowiązku dowodowego w zakresie wykazania realności ceny oferty na
Przystępującego Impel.
Odnosząc się do argumentu Odwołującego, który twierdził, że obowiązkiem Przystępującego
Impel było wkalkulowanie kosztu kar umownych do ceny oferty Izba wskazuje, że zgodnie
z
Rozdziałem XXII SIWZ jednym z kryteriów oceny ofert (waga 5%) była jakość rozumiana
jako
gwarancja należytego wykonania umowy wyrażona w poziomie kary umownej
za negatywny wynik Audytu Kontrolnego Zamawiającego prac bieżących i okresowych
na danym obiekcie
. Zamawiający określił następujące zasady punktacji w ramach kryterium:
5% wynagrodzenia brutto miesięcznego dla danego obiektu, jednak nie mniej
niż 200 zł - 0 punktów,
3,5% wynagrodzenia brutto miesięcznego dla danego obiektu, jednak nie mniej
niż 200 zł - 2 punktów,
5,5% wynagrodzenia brutto miesięcznego dla danego obiektu, jednak nie mniej
niż 200 zł - 5 punktów.
Powyższe nie oznacza, że obowiązkiem wykonawców było potraktowanie kar umownych
jako kosztu stałego realizacji przedmiotu zamówienia, podlegającego wkalkulowaniu do ceny
oferty.
Opisane kryterium pozwalało uzyskać większą liczbę punktów temu z wykonawców,
który godził się na wyższe ryzyko związane z możliwością poniesienia konsekwencji
finansowych ewentualnych nieprawidłowości przy realizacji umowy. Nie czyniło ono jednak
kar umownych pewnymi i nieuniknionymi. Po
dkreślenia wymaga, że kara umowna jest
instrumentem mającym dyscyplinować wykonawcę przez wprowadzenie zagrożenia
pomniejszenia jego zysku z tytułu umowy na wypadek jej nieprawidłowej realizacji.
Potraktowanie natomiast kary umownej jako
kosztu stałego i wkalkulowanie w cenę oferty
oznaczałoby de facto przerzucenie jej ciężaru na zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze nPzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach p
ostępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………