Sygn. akt: KIO 596/21
WYROK
z dnia 29 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 marca 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 lutego 2021 r. przez Odwołującego – Simple Spółka
Akcyjna, ul.
Bronisława Czecha 49/51, 04-555 Warszawa w postępowaniu prowadzonym
przez
Zamawiającego – Uniwersytet Gdański, ul. Jana Bażyńskiego 8, 80-309 Gdańsk
przy udziale
Wykonawcy
Arcus Systemy Informatyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Lublinie, ul. Wojciechowska 9A, 20-704 Lublin zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – Simple S.A. i:
2.1 z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
Zasądza od Odwołującego – Simple S.A. na rzecz Zamawiającego – Uniwersytet
Gdański kwotę 3.600,00 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem
zwrotu kosztów strony poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Stosownie do
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych
(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 596/21
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
Uniwersytet
Gdański na kompleksową dostawę, wdrożenie, utrzymanie i usługi w zakresie
gwarancji zintegrowanego systemu informatycznego klasy BRP wspomagającego
zarządzanie uczelnią wraz ze świadczeniem usług rozwoju (nr ref.: A120-211-1/20/RR),
ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 15 stycznia 2020 r., 2020/S
wobec
zaniechania wykluczenia z postępowania i wyboru jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy Arcus Systemy Informatyczne Sp. z o.o., wniesione
zostało w dniu 22 lutego 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
wykonawcy Simple S.A.
z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO 596/21).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
wyrażające się w zaniechaniu
wykluczen
ia Arcus z postępowania pomimo, że wykonawca wezwany na podstawie art.
26 ust. 3 ustawy Pzp nie potwierdził za pomocą złożonego w dniu 21.09.2020 r. wykazu
osób, spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 1
ppkt 3 lit. c tiret czwarte siwz, a zamiast tego dokonanie wyboru oferty Arcus, jako
najkorzystniejszej;
2) art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
wyrażające się w zaniechaniu
wykluczenia Arcus z postępowania pomimo, iż wykonawca wprowadził Zamawiającego
w
błąd co do doświadczenia osób wskazanych w wykazie z 21.09.2020 r., co
ostatecznie znajduje potwierdzenie w treści wyjaśnień wykonawcy z 28.01.2021 r., a
zamiast tego dokonanie wyboru jego oferty;
3) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 3 i art. 533 nPzp
wyrażające się w
ustaleniu, że wykonawca Arcus spełnia warunek udziału w postępowaniu, o którym
mowa w rozdziale V pkt 1 ppkt 3 lit. c tiret czwarte siwz na podstawie wyjaśnień
wykonawcy z 28.01.2021 r. dot. doświadczenia osób skierowanych do realizacji
zamówienia w charakterze programisty, w sytuacji gdy:
a)
wyjaśnienia te zawierają inne jakościowo i nowe informacje o doświadczeniu tych
osób, względem treści złożonego na wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
wykazu osób z 21.09.2020 r., co wskazuje, że wyjaśnienia stanowiły de facto
kolejne, już drugie uzupełnienie treści wykazu osób, niedozwolone na gruncie
zasady jednokrotności wezwania do uzupełnienia dokumentów podmiotowych i które
to informacje nie mogły stanowić podstawy do poczynienia ustaleń o spełnianiu
przez wykonawcę przedmiotowego warunku,
b)
w wyroku z 30.11.2020 r. sygn. akt KIO 2907/20 Izba nakazała Zamawiającemu
dokonanie oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu biorąc pod uwagę
informacje zawarte w treści wykazu osób z 21.09.2020 r.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty wykonawcy Arcus, nakazanie wykluczenia Arcus z postępowania i
dokonanie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem, że Arcus podlega
wykluczeniu.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
W
yrokiem z 20.11.2020 r. (sygn. akt KIO 2907/20) Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
odwołanie Simple S.A. wniesione na wybór oferty Arcus SI Sp. z o.o., jako najkorzystniejszej.
Izba nakazała unieważnić czynność wyboru tej oferty, jak również czynność wezwania tego
wykonawcy odpowiednio
do uzupełnienia dokumentów z 30.09.2020r. oraz wyjaśnienia
dokumentów z 6.10.2020 r. (dotyczących potwierdzenia spełnienia warunku udziału w
postępowaniu określonego w rozdziale V pkt 1 ppkt 3 lit. C tiret czwarte siwz), jak również
unieważnienie z 25.09.2020 r. wezwania z 15.09.2020 r. do uzupełnienia dokumentów na
potwierdzenie tego warunku. Po drugie, Izba nakazała w ramach powtórzonych czynności
wzięcie pod uwagę przy ocenie spełniania warunku wykazu złożonego przez wykonawcę na
wezwanie z 15.09.2020 r., a w razie wątpliwości zwrócenie się o wyjaśnienia zarówno do
wykonawcy, jak i do podmiotów, na rzecz których usługi były wykonywane. Po trzecie Izba
nakazała odtajnienie w całości wyjaśnień złożonych przez tego wykonawcę pismem z
12.10.2020 r. i ich udostepnienie Odwołującemu.
W
niniejszym postępowaniu zostało zatem prawomocnie przesądzone, że wykonawca Arcus
za pomocą wykazu osób złożonego w odpowiedzi na wezwanie skierowane na podstawie
art. 26 ust 1 ustawy nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w rozdz. V pkt 1 ppkt 3 lit. c tiret czwarte siwz. Zamawiający miał ocenić spełnienia warunku
na podstawie wykazu osób z 21.09.2020 r. złożonego w odpowiedzi na wezwanie
skierowane na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Aby spełnić przedmiotowy warunek wykonawcy musieli wykazać, że dysponują lub będą
dysponowali w trakcie realizacji zamówienia osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj.
programistami oprogramowania ERP
– co najmniej 5 osób, z których każda pełniła rolę
programisty
w co najmniej trzech zamówieniach informatycznych dotyczących wdrożenia lub
utrzymania i rozwoju zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP.
Wykonując wyrok KIO 2907/20 Zamawiający wezwał 21.01.2021 r. wykonawcę Arcus na
podstawie art. 24 ust. 4 Ustawy do złożenia wyjaśnień w zakresie wykazu osób z 21.09.2020
r. wskazując na wątpliwości dotyczące:
- poz. 9, p. J. K.
, zamówienie nr 1 ppkt a) – w wykazie wskazane jest w nazwie zamówienia
tylko „wdrożenie(…)”, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „wdrożenie i utrzymanie i
rozwój”;
- poz. 9, p. J. K.,
zamówienie nr 2 z ppkt b) - w wykazie wskazane jest w nazwie zamówienia
tylko „wdrożenie(…)”, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „wdrożenie i utrzymanie i
rozwój”;
- poz. 9, p. J. K.,
zamówienie nr 3 z ppkt c) - w wykazie wskazane jest w nazwie zamówienia
tylko „wdrożenie(…)”, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „wdrożenie i utrzymanie i
rozwój”;
- poz. 10, p. D. S.,
zamówienie nr 1 z ppkt a) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i rozwój”;
- poz. 10, p. D. S.,
zamówienie nr 2 z ppkt b) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia tylko „wdrożenie, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „wdrożenie,
utrzymanie i rozwój”;
- poz. 10 i 12, p. D. S., p. M. B.
– zamówienia nr 2 z ppkt b): w wykazie wskazane jest w
nazwie zamówienia i zakresie zamówienia „wdrożenie (…)”. Na potwierdzenie Wykonawca
złożył „wniosek o uzupełnienie listy osób, które będą uczestniczyły w realizacji zamówienia
OZ/U/14/OB./13/W z dnia 12.03.2015 r. Zamawiający po zapoznaniu się z Wyrokiem KIO
2907/20 (o
raz unieważnieniami czynności wezwań Zamawiającego) zwraca się o
wyjaśnienie, czy wskazany dokument został zaakceptowany przez przedstawicieli
Politechniki Śląskiej zgodnie z umową wdrożeniową;
- poz. 11, p. P. J.,
zamówienie nr 1 z ppkt a) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i rozwój”;
- poz. 11, p. P. J.,
zamówienie nr 2 z ppkt b) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i rozwój”,
natomiast w dołączonych dokumentach przesłanych w dniu 21.09.2020 r. „mail Cz 3”
dołączono umowę utrzymaniową z Politechniką Śląską o nr OZ/U/19/144/EO, która
potwierdza udział p. P. J. w usłudze utrzymania
- poz. 11, p. P. J.,
zamówienie nr 3 z ppkt c) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie, natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i rozwój”
- poz. 13, p. E. P.,
zamówienie nr 1 z ppkt a) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie (…), natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i
rozwój”;
- poz. 13, p. E. P.,
zamówienie nr 3 z ppkt c) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie(..), natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i rozwój”;
- poz. 14, p. W. Z.,
zamówienie nr 1 z ppkt a) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie(…), natomiast w zakresie zamówienia wpisano „utrzymanie i
rozwój”;
- poz.14, p. W. Z.,
zamówienie nr 2 z ppkt b) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie(…), natomiast w zakresie zamówienia wpisano „wdrożenie,
utrzymanie i rozwój”;
- poz. 14, p. W. Z.,
zamówienie nr 3 z ppkt c) - w wykazie wskazane jest w nazwie
zamówienia „wdrożenie(…),w zakresie zamówienia wpisano „wdrożenie” natomiast w
dołączonych dokumentach przesłanych w dniu 21.09.2020 r. „mail: Cz. 4” dołączono umowę
z UAM Poznań o nr ZP/1709/U/17- prosimy o wyjaśnienie czy umowa dotyczy wdrożenia czy
utrzymania;
Zamawiaj
ący jednocześnie zwrócił się do podmiotów na rzecz których wykonywane były
projekty, w których uczestniczyć miały osoby podane w wykazie.
W wyjaśnieniach z 28.01.2021 r. Arcus przedstawił (również w formie tabelarycznej)
informacje o doświadczeniu osób przedstawionych na potwierdzenie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu. Wykonawca zmienił treść wykazu z 21.09.2020 r. przedstawiając
więcej informacji inne jakościowo i nowe. Zamian dotyczy
1. J. K.:
projekt realizowany na rzecz Politechniki Poznańskiej. Wykonawca zmienił informację
wskazując, iż brał on udział we wdrożeniu (przy projekcie obejmującym wdrożenie).
Tym samym treść wykazu osób wprowadzała Zamawiającego w błąd co do udziału
osoby w utrzymaniu i rozwoju systemu dla Politechniki Poznańskiej.
W projekcie realizowanym na rzecz Politechniki Śląskiej w wyjaśnieniach wskazano,
że projekt obejmował wdrożenie i utrzymanie systemu oraz, że udział tej osoby
obejmował wdrożenie i utrzymanie i rozwój systemu. Wykonawca w tym zakresie
przedstawił inny treściowo wykaz. Co więcej treść wyjaśnień nadal nie potwierdza
spełnienia warunku udziału w postępowaniu zgodnie, z którym referencyjne
doświadczenie programisty obejmować miało wdrożenie lub utrzymanie i rozwój –
sam więc udział w projekcie obejmującym rozwój systemu albo obejmującym jego
utrzymanie nie mogło potwierdzać spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Osoba nie mogła świadczyć usług związanych z utrzymaniem i rozwojem systemu.
Projekt realizowany na rzecz Elektrobudowa S.A. – w wyjaśnieniach wskazano, iż
doświadczenie tej osoby zdobyte zostało przy wdrożeniu, co zmieniało opis
doświadczenia ujęty w wykazie i wprowadzało Zamawiającego w błąd.
2. D. S.:
projekt realizowany na rzecz Politechniki Poznańskiej. Wykonawca przedstawił
infor
macje nie potwierdzające spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Osoba ta nie mogła nabyć doświadczenia związanego z utrzymaniem i rozwojem
w związku z realizacją umowy wdrożeniowej, bowiem nie stanowiło to przedmiotu
umowy na wdrożenie systemu.
W projekcie realizowanym na rzecz Politechniki Śląskiej w wyjaśnieniach
wskazano, że projekt obejmował wdrożenie i utrzymanie systemu oraz, że udział
tej osoby obejmował wdrożenie i utrzymanie i rozwój systemu. Wykonawca w tym
zakresie przedstawił inny treściowo wykaz. Co więcej treść wyjaśnień nadal nie
potwierdza spełnienia warunku udziału w postępowaniu zgodnie, z którym
referencyjne doświadczenie programisty obejmować miało wdrożenie lub
utrzymanie i rozwój – sam więc udział w projekcie obejmującym rozwój systemu
albo obejmującym jego utrzymanie nie mogło potwierdzać spełnienia warunku
udziału w postępowaniu. Osoba nie mogła świadczyć usług związanych z
utrzymaniem i rozwojem systemu.
Projekt realizowany na rzecz Elektrobudowa S.A. – wyjaśnienia wskazują, że
z
akres projektu obejmował utrzymanie systemu oraz że zakres udziału tej osoby
obejmował utrzymanie i rozwój systemu, co zmieniało opis doświadczenia ujęty w
wykazie i wprowadzało Zamawiającego w błąd. Co więcej treść wyjaśnień nadal
nie potwierdza spełnienia warunku, gdyż sam udział w projekcie obejmującym
samo utrzymanie systemu albo sam rozwój systemu nie mogło potwierdzić
spełnienia warunku. Zgodnie z wyjaśnieniami projekt obejmował samo utrzymanie
systemu, zatem wskazana osoba nie mogła świadczyć usługi związanej z
utrzymaniem i rozwojem systemu.
3. P. J.:
projekt realizowany na rzecz Politechniki Poznańskiej. Wykonawca zmienił
informację wskazując, że przedmiot projektu obejmował utrzymanie i rozwój, a
udział tej osoby obejmował utrzymanie i rozwój. Tym samym treść wykazu osób
wprowadzała Zamawiającego w błąd i nie potwierdza spełniania warunku udziału
w postępowaniu;
w projekcie realizowanym na rzecz Politechniki Śląskiej, w wyjaśnieniach
wykonawca zmienił opis przedmiotu projektu wskazując, iż było nim utrzymanie i
rozwój systemu, co wskazuje, że treść wykazu osób wprowadzała
Zamawiającego w błąd i nie potwierdzała spełnienia warunku udziału w
postępowaniu.
Dokumenty
uzyskane
od
Politechniki
Śląskiej
przez
Zamawiającego wskazuje, że p. J. nie realizował deklarowanych w wykazie
prac(utrzymanie i rozwój systemu);
Projekt realizowany na rzecz Elektrobudowa S.A. – wyjaśnienia wskazują, że
zakres projektu obejmował utrzymanie systemu oraz że zakres udziału tej osoby
obejmował utrzymanie i rozwój systemu, co zmieniało zakres projektu ujęty w
wykazie i wprowadzało Zamawiającego w błąd. Co więcej treść wyjaśnień nadal
nie potwierdza spełnienia warunku, gdyż sam udział w projekcie obejmującym
samo utrzymanie systemu albo sam rozwój systemu nie mogło potwierdzić
spełnienia warunku. Zgodnie z wyjaśnieniami projekt obejmował samo utrzymanie
systemu, zatem wskazana osoba nie mogła świadczyć usługi związanej z
utrzymaniem i rozwojem systemu.
4. E. P.:
projekt realizowany na rzecz Politechniki Poznańskiej. Wykonawca zmienił
informację wskazując, że przedmiot projektu obejmował wdrożenie i utrzymanie
systemu, a udział tej osoby obejmował utrzymanie i rozwój. Tym samym treść
wykazu osób wprowadzała Zamawiającego w błąd i nie potwierdza spełniania
warunku udz
iału w postępowaniu. Sama też treść dokumentów pozyskanych od
Politechniki Poznańskiej przez Zamawiającego wskazuje, że osoba ta nie brała
udziału we wdrożeniu realizowanym na rzecz tego podmiotu;
Projekt realizowany na rzecz Elektrobudowa S.A. – wyjaśnienia wskazują, że
zakres projektu obejmował wdrożenie i utrzymanie oraz że zakres udziału tej
osoby obejmował utrzymanie i rozwój systemu, co zmieniało zakres projektu ujęty
w wykazie i wprowadzało Zamawiającego w błąd. Co więcej treść wyjaśnień
nadal nie po
twierdza spełnienia warunku, gdyż sam udział w projekcie
obejmującym samo utrzymanie systemu albo sam rozwój systemu nie mogło
potwierdzić spełnienia warunku. Zgodnie z wyjaśnieniami projekt obejmował
samo utrzymanie systemu, zatem wskazana osoba nie mogła świadczyć usługi
związanej z utrzymaniem i rozwojem systemu. Znajduje to potwierdzenie również
w dokumencie pochodzącym od Elektrobudowa S.A.;
5. W. Z.:
projekt realizowany na rzecz Politechniki Poznańskiej. Wykonawca zmienił
informację wskazując w wyjaśnieniach, że udział tej osoby w projekcie obejmował
wdrożenie (przy przedmiocie projektu oznaczonym jako wdrożenie). Tym samym
treść wykazu osób wprowadzała Zamawiającego w błąd i nie potwierdza
spełniania warunku udziału w postępowaniu;
w projekcie realizowanym na rzecz Politechniki Śląskiej, w wyjaśnieniach
wykonawca zmienił opis przedmiotu projektu wskazując, iż było nim wdrożenie i
utrzymanie
oraz że udział tej osoby obejmował wdrożenie oraz utrzymanie i
rozwój systemu. Wykonawca de facto przedstawił trzeci wykaz osób, co więcej
treść wyjaśnień nadal nie potwierdza spełnienia warunku udziału w postępowaniu
– sam udział w projekcie obejmującym rozwój systemu albo obejmującym jego
utrzymanie bez rozwoju nie mógł świadczyć o wymaganym doświadczeniu.
Czynność Zamawiającego naruszać ma zasadę jednokrotnego wzywania do uzupełnienia
dokumentów na gruncie stosowania art. 26 ust. 3 Ustawy, do czego doprowadziło przyjęcie
wyjaśnień przedstawiających nowe informacje, które należało traktować jako uzupełnienie
dokumentów.
Według Odwołującego powyższe uzasadnia wniosek, iż wykaz z 21.09.2020 r. zawiera
obiektywnie nieprawdziwe informacje w przedmiocie zakresu projektów lub udziału osób
skierowanych do realizacji zamówienia w tych projektach, co stanowi informację istotną z
punktu widzenia oceny, czy wykonawca Arcus wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu. Po drugie treść wykazu osób z 21.09.2020 r. nie odzwierciedla stanu
faktycznego i nie mogła potwierdzać spełnienie warunku udziału w postępowaniu.
Prowadziło to do ziszczenia się przesłanki do wykluczenia z postępowania z art. 24 ust. 1 pkt
17 Pzp.
Zamawiający w piśmie z 29 marca 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości.
Zamawiając podkreślił, iż podstawą oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu w
zakresie opisanym w siwz (rozdział V pkt 1 ppkt lit. c tieret czwarte) były dokumenty złożone
na wezwanie z dnia 15.09.2020 r
., tj. wykaz osób z 21.09.2020 r. Uzyskane w drodze
weryfikacji dokumentów wyjaśnienia wykonawcy Arcus wraz z dokumentami uzyskanymi od
podmiotów na rzecz, których realizowane były usługi, potwierdziły spełnienie przez
wskazane w wykazie osoby, warunku udz
iału w postępowaniu i ich udział w projektach. Na
skutek wyjaśnień nie doszło do wymiany osób, a informacje dodatkowe dotyczące nazwy
zamówienia, określenia podmiotu czy zakresu zamówienia, miały jedynie charakter
informacyjny, porządkujący doświadczenie wskazanych osób.
W siwz Zamawiający opisał warunek w taki sposób, iż za wystarczające należało uznać
pełnienie roli programisty, w co najmniej trzech zamówieniach informatycznych dotyczących
wdrożenia lub utrzymania i rozwoju zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP.
Wskazanie więc, że dany programista pełnił rolę we wdrożeniu, czy to utrzymaniu i rozwoju
ma jedynie charakter porządkujący, ponieważ dla Zamawiającego wystarczającym było
wskazanie udziału danego programisty tylko we wdrożeniu, tylko w utrzymaniu i rozwoju, czy
też łącznie we wdrożeniu i utrzymaniu i rozwoju. Wszystkie wskazane osoby realizowały, czy
to wdrożenie, czy to utrzymanie i rozwój – potwierdzając warunek udziału w postępowaniu.
Ponieważ każda z osób uczestniczyła w projektach nie może być mowy o wprowadzeniu
Zamawiającego w błąd. Ponadto, każda z osób w wykazie ma przypisanych aż po pięć
zamówień informatycznych (w siwz mowa jest o „co najmniej trzech zamówieniach
informatycznych”), co pokazuje rzetelne doświadczenie.
Zamawia
jący podtrzymał ocenę doświadczenia tych osób.
Do postępowania odwoławczego przystąpił po stronie Zamawiającego wykonawca Arcus
Systemy Informatyczne Sp. z o.o.
Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym odniósł się do zarzutów i twierdzeń
Odwołującego.
Zgodnie z wyrokiem KIO z 30.11.2020 r., sygn. akt KIO 2907/20 Zamawiający zwrócił się o
potwierdzenie udziału i roli osób wskazanych w wykazie z 15.09.2020 r. do podmiotów na
rzecz,
których Arcus SI Sp. z o.o. wykonywała usługi w zakresie wskazanym na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Każdy z podmiotów potwierdził
fakt wykonywania prac przez wskazane osoby w zakresie niezbędnym do wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, tj. pełnienia roli programisty w co najmniej
tr
zech zamówieniach informatycznych dotyczących wdrożenia lub utrzymania i rozwoju
zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP.
Składając wyjaśnienia wykonawca nie wprowadził innych jakościowo i nowych informacji o
doświadczeniu tych osób, względem treści wykazu osób z 21.09.2020 r. uzupełnionego na
podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy. W wykazie wykonawca kierował się postanowieniami siwz i
przedstawił informacje potwierdzające pełnioną rolę programisty w co najmniej trzech
zamówieniach informatycznych dotyczących wdrożenia lub utrzymaniu i rozwoju
zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP. Odwołujący skupia argumentację
wokół różnych sformułowań, co nie ma żadnego wpływu na fakt, że wskazane osoby
wykonywały prace i nabyły doświadczenie w wymaganej liczbie projektów i w wymaganym
zakresie niezbędnym do realizacji zamówienia. Składając wyjaśnienia na podstawie art. 26
ust. 4 Ustawy wykonawca dokonał jedynie uporządkowania opisu kompetencji wybranych
osób w ramach tych samych umów i tych samych zamówień.
Wykonawca wskazał na analogiczny sposób sformułowania zarzutu wprowadzenia
Zamawiającego w błąd, co w odwołaniu z 3.08.2020 r. w przedmiocie, którego zapadł wyrok
KIO z 14.09.2020 r. (sygn. akt KIO 1849/20), jak również w odwołaniu z 6.11.2020 r., w
przedmiocie,
którego zapadł wyrok KIO z 30.11.2020 r. (sygn. akt KIO 2907/20). W ostatnim
z wyroków Izba oceniła zarzut ten za spóźniony i nie podlegający rozpoznaniu. Powyższe
uzasadniać ma uznanie zarzutu podniesionego w lutym 2021 r. za spóźniony. Pomimo
zas
trzeżeń składanych przez Arcus SI Sp. z o.o. Izba rozpoznała zarzut i nie stwierdziła, aby
wypełnione zostały przesłanki z art. 24 ust. 1pkt 17 Ustawy.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania
zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986), tj. po zmianie dokonanej ustawą z dnia 22
czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U poz. 1020)
, zwanej dalej „Ustawą”. W związku z wejściem w życie z dniem 1
stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
w części dotyczącej środków ochrony prawnej, do postępowania odwoławczego znajdowały
zastosowanie przepisy nowej Ustawy.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była do
oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 nowej Ustawy, tj. istnienia po stronie
Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Niego
szkody w wyniku kwestionowanych czynności Zamawiającego. Ponieważ przedmiotem
zarzutów jest czynność polegająca na badaniu i wyborze oferty najkorzystniejszej, odwołanie
ma na celu uchylenie skutków decyzji Zamawiającego, które pozbawiają zamówienia
Odwołującego. W konsekwencji powyższego, interes Odwołującego w uzyskaniu
zamówienia doznać mógł uszczerbku, gdyby potwierdziły się zarzuty wobec Zamawiającego.
Składając ważną ofertę, Odwołujący posiadał w momencie wnoszenia odwołania interes w
zakwestionowaniu działań Zamawiającego, które ostatecznie pozbawiały go szansy na
uzyskanie zamówienia w ramach obecnej procedury przetargowej.
W świetle powyższego Izba uznała, że spełnione zostały przesłanki materialno-prawe do
merytor
ycznego rozpoznania odwołania.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania Izba ustaliła okoliczności faktyczne
istotne z punktu widzenia zarzutów związanych z badaniem i oceną oferty Arcus SI Sp. z o.o.
Przedmiotem badania są czynności Zamawiającego powtórzone na skutek wyroku Krajowej
Izby Odwoławczej z 30.11.2020 r., sygn. akt KIO 2907/20, którym Izba nakazała unieważnić
czynność wyboru oferty Arcus SI Sp. z o.o., jak również czynności związane z badaniem
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale V pkt 1 ppkt 3 lit. c
tiret czwarte siwz. Izba nakazała unieważnić czynność wezwania tego wykonawcy do
uzupełnienia dokumentów z 30.09.2020r. i wyjaśnienia dokumentów z 6.10.2020 r., jak
również unieważnienie unieważnienia z 25.09.2020 r. wezwania z 15.09.2020 r., do
uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie tego warunku. Izba nakazała również
odtajnienie całości złożonych wyjaśnień z 12.10.2020 r. Po drugie, Izba nakazała wzięcie
pod uwagę przy ocenie spełniania warunku wykazu złożonego przez wykonawcę na
wezwanie z 15.09.2020 r., a w razie wątpliwości zwrócenie się o wyjaśnienia zarówno do
wykonawcy, jak i do podmiotów, na rzecz których usługi były wykonywane.
Zamawiający oceniając wykaz osób z 21.09.2020 r. (złożony na wezwanie do uzupełnienia
dokumentów z 15.09.2020 r.), zwrócił się do wykonawcy o wyjaśnienie opisów dotyczących
nazwy przedmiotu zamówienia oraz zakresu usługi wykonywanych przez osoby: J. K., D. S.,
P. J., M. B., E. P., W. Z. .
Wykonawca w wyjaśnieniach z 28.01.2021 r. odniósł się do każdego z projektów
informatycznych porządkując informacje, o zakresie umów w jakich brali udział programiści.
Na skutek wyjaśnień doszło do ujednolicenia opisów w ten sposób, że przy każdym z
projektów wykonawca wskazał bądź na zamówienia dotyczące wdrożenia systemu
informatycznego, bądź zamówienia na utrzymanie i rozwój systemu informatycznego, bądź
umowy wdrożeniowe i utrzymaniowe (utrzymanie i rozwój). Wykonawca wyjaśnił również
przyczyny,
które miały wyjaśniać podane w wykazie informacje o nazwie zadania i zakresie
prac
. Ponieważ umowa dotyczyć miała wszystkich trzech etapów realizacji, wykonawca użył
standardowej nazwy etapu pierwszego, czyli wdrożenia, której to nazwy użyto generalnie do
określenia projektu i umowy. Utrzymanie i rozwój to następne etapy potocznie nazwanego
wdrożenia.
Zamawiający określił w rozdziale V pkt 1 ppkt 3 lit. c) tiret czwarte siwz wymagania
dotyczące wiedzy i doświadczenia osób mających realizować prace wskazując na ich
doświadczenie w realizacji prac związanych z pełnieniem roli programisty w co najmniej
trzech zamówieniach informatycznych dotyczących wdrożenia lub utrzymania i rozwoju
zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP.
Zamawia
jący wystąpił dodatkowo do podmiotów, na rzecz których realizowane były umowy,
tj.: Politechniki
Śląskiej, Politechniki Poznańskiej, Elektrobudowa S.A., o informacje w celu
potwierdzenia oświadczeń wykonawcy. Uzyskane dokumenty, w tym decyzja nr 6
Politech
niki Poznańskiej z 18.12.2020 r., pismo z Politechniki Śląskiej z 17.12.2020 r.,
oświadczenie Elektrobudowa S.A. z 30.09.2019 r. potwierdziły udział wskazanych w
zapytaniu osób w realizacji umów. W przypadku Politechniki Poznańskiej, w stosunku do P.
J. oraz E. P.
wskazano, iż z uwagi na upływ czasu nie jestem w stanie jednoznacznie
potwierdzić ich udział w realizacji zamówienia. Jednocześnie nie zaprzeczam, że osoby te
realizowały na rzecz Zamawiającego zadania w okresie wdrożenia.
Ma
jąc na uwadze powyższe odwołanie podlegało oddaleniu w całości.
Nie było podstaw do uznania, iż zarzuty sformułowane wobec powtórzonej czynności oceny
oferty Arcus SI Sp. z o.o. były zarzutami spóźnionymi, w szczególności zarzut wprowadzenia
Zamawiającego w błąd, co do doświadczenia osób wskazanych w wykazie z 21.09.2020 r.,
co ostatecznie miało znaleźć potwierdzenie w treści wyjaśnień wykonawcy z 28.01.2021 r.
Już sama treść zarzutu wskazuje, że w sprawie wystąpiły nowe okoliczności, które
Zamawiający brał pod uwagę przy ponownym wyborze oferty Arcus SI Sp. z o.o., a
wynikające z wyjaśnień wykonawcy z 28.01.2021 r. Tym samym, dla oceny czynności
Zamawiającego miały one znaczenie, gdyż prowadziły do uznania złożonego we wrześniu
2021 r. wykazu osób, za dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w
postępowaniu. To właśnie ta decyzja miała być podjęta w wyniku wprowadzenia
Zamawiającego w błąd, do czego miały przyczynić się wyjaśnienia wykonawcy z 28.01.2021
r. Nawet jeżeli analogiczny zarzut podnoszony był we wcześniejszych odwołaniach, to nie był
on powiązany z oceną wyjaśnień dotyczących wykazu osób uzupełnionego na podstawie art.
26 ust. 3 Ustawy.
Izba oddaliła odwołanie w całości, gdyż ustalenia poczynione na podstawie dokumentacji
postępowania nie wskazywały na naruszenie przez Zamawiającego przepisów Ustawy. W
szczególności nie znalazł potwierdzenia zarzut, iż wyjaśnienia wykonawcy Arcus SI Sp. z
o.o. z 28.01.2021 r. prowadziły do uzupełnienia dokumentu – wykazu osób złożonego w dniu
21.09.2020 r.
Niewątpliwie wyjaśnienia precyzowały informacje zawarte od początku w
wykazie i co ważne dotyczyły tych samych osób i projektów opisujących ich doświadczenie.
Izba przyjęła jako wiarygodne wyjaśnienie poczynione przez wykonawcę w piśmie z
28.01.2021 r. i d
otyczące przyczyn powstałych niejasności w opisie nazwy zadania, jak
również wskazane w odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie, iż kwestia oznaczenia
projektu miała wtórne znaczenie, gdyż przedmiotem oceny miało być konkretne
doświadczenie w projektach spełniających warunek udziału w postępowaniu. Zatem, nawet
gdyby wykonawca popełnił błąd w opisie zadania, ale w ramach wyjaśnień przedstawił
rzeczowe argumenty pozwalające ocenić doświadczenie związane z projektem, jako
spełniające warunek udziału w postępowaniu, to wówczas Zamawiający nie miał podstaw do
podważenia oświadczenia wykonawcy. Zdaniem Izby Odwołujący dokonał nadinterpretacji
wyjaśnień przyjmując, iż sprecyzowanie nazwy zadania, czy też zakresu czynności,
prowadziło do złożenia nowego wykazu osób. Zamawiający faktycznie oceniał
doświadczenie osób wskazanych od początku w uzupełnionym wykazie. Ponieważ
wykonawca rozwiał wątpliwości, jakie wynikały z opisów ujętych pierwotnie w wykazie, co
dodatkowo potwierdziły dokumenty pozyskane przez Zamawiającego, nie było podstaw do
stwierdzenia, iż doświadczenie osób nie jest odpowiednie dla spełnienia warunku udziału w
postępowaniu. Dla tej oceny znaczenie miało to, czy osoby wskazane w wykazie mają
wymagane doświadczenie. Pewne nieścisłości w opisie nie dyskwalifikowały projektów z
oceny. Niewątpliwie kwalifikowały się one do wyjaśnień (na co zwróciła uwagę Izba w wyrok
z 30.11.2020 r., sygn. akt KIO 2907/20)
, których wykonawca udzielił precyzując informacje
opisujące projekty, co pozwalało ustalić rzeczywisty rodzaj prac. Odwołujący nie
kwestionował tego, że informacje uzyskane w drodze wyjaśnień potwierdzały spełnienie
warunku udziału w postępowaniu, jedynie kwestionował skuteczność tej procedury,
wskazując miedzy innymi na orzeczenia Izby, w tym wyrok w sprawie KIO 1849/20, jako
przesądzający o wynikach oceny uzupełnionego wykazu. Izba w niniejszej sprawie uznała, iż
wskazany wyrok zapadł w odmiennym stanie faktycznym, a zatem nie mógł mieć odniesienia
do oceny dokumentu po wyjaśnieniach i oceny dokumentów pozyskanych od podmiotów, na
rzecz których realizowane były projekty. Uzyskane od podmiotów, na rzecz których projekty
były realizowane dokumenty nie podważały oświadczeń wykonawcy. Odwołujący nie uzyskał
innych dowodów, które prowadziłyby do odmiennej oceny wykazu osób i doświadczenia
wskazanych programistów.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesion
y przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł. oraz koszty wynagrodzenia
pełnomocnika Zamawiającego i obciążyła nimi Odwołującego.
Przewodniczący: ……………………….