KIO 588/21 WYROK dnia 25 marca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 31.05.2021

Sygn. akt: KIO 588/21 

WYROK 

z dnia 25 marca 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Justyna Tomkowska 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  marca  2021  roku  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  lutego  2021  roku  przez 

wykonawcę  Odwołującego  -  Akpe  Group  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

w Katowicach 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Państwową  Wyższą  Szkołę 

Filmową Telewizyjną i Teatralną im. L. Schillera w Łodzi 

przy  udziale  wykonawcy 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie  Zamawiającego  -  ITL  Marek  Kiciński,  Marcin  Chęć  Spóka  jawna  z  siedzibą  

w Częstochowie 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  w  zakresie  naruszenia  art.  92  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  oraz  

art. 8 ust. 1 ustawy Pzp z powodu wycofania 

zarzutu przez Odwołującego; 

Oddala odwołanie w pozostałym zakresie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego  -  Akpe  Group  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Katowicach i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  kwotę  10  000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięciu 

tysięcy  złotych zero groszy) uiszczoną przez  Odwołującego -  Akpe Group Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach tytułem wpisu od odwołania; 


Stos

ownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (tekst  jednolity  Dz.U.2019  r.,  poz.  2019  ze  zmianami)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajo

wej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

…………………………… 


Sygn. akt KIO 588/21 

UZASADNIENIE 

Dnia 22  lutego  2021  roku do  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  w Warszawie,  na 

podstawie art. 

513 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych 

(Dz. U. z 2019, poz. 2019 - 

zwanej dalej „ustawą nPzp”,) odwołanie złożył wykonawca Akpe 

Group  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Katowicach,  dalej  jako 

„Odwołujący”.  

Zamawiający:  Państwowa  Wyższa  Szkoła  Filmowa  Telewizyjna  i  Teatralna  

im.  L.  Schillera  w  Łodzi  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Rozbiórka  budynków 

fabryki  termometrów  na  terenie  Państwowej  Wyższej  Szkoły  Filmowej  Telewizyjnej  

i  Teatralnej  im.  L.  Schillera  w  Łodzi”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  ukazało  się  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych pod nr 769660-N-2020 z dnia 21.12.2020 r. 

O

dwołanie  złożono  wobec  czynności  Zamawiającego  z  dnia  17  lutego  2021  roku, 

polegających na: 

uznaniu oferty wykonawcy za najkorzystniejszą oraz nieodrzuceniu tej oferty; 

uznaniu oferty BAKAMAX Sp. z o.o. jako drugą w kolejności ofert najkorzystniejszych 

i nieodrzuceniu oferty BAKAMAX. 

Odwołujący zarzucał naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp: 

art.  92  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  oraz  art.  8  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych z dnia 29 stycznia 2004 [Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.

, dalej jako „ustawa 

Pzp”],  poprzez  zaniechanie  podania  podstawy  faktycznej  i  prawnej  uzasadnienia  decyzji  

o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  które  spowodowało  naruszenie  zasady  przejrzystości 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zasady jawności; 

art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp 

poprzez  jego  błędne  zastosowanie  polegające  na 

zaniechaniu  odrzucenia  ofert  ITL  Marek  Kiciński,  Marcin  Chęć  Sp.j.  oraz  BAKAMAX  

Sp. z o.o., pomimo rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, poprzez dokonanie oceny ofert ITL 

oraz BA

KAMAX w sposób nieznajdujący oparcia w zapisach SIWZ, co stanowiło naruszenie 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  a  czego  konsekwencją 

było  zaniżenie  punktacji  oferty  Odwołującego  przy  jednoczesnym  zawyżeniu  punktacji  ITL 

oraz BAK

AMAX , co doprowadziło do bezpodstawnego wyboru jako najkorzystniejszej oferty, 

oferty ITL

, a w drugiej kolejności oferty BAKAMAX. 

Wobec powyższego Odwołujący wnosił o: 


uwzględnienie odwołania w całości; 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

nakazanie powtórzenia czynności badania i oceny złożonych ofert; 

odrzucenie ofert ITL oraz BAKAMAX; 

wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej; 

zasądzenie  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania  według  norm 

przepisanych. 

O

dwołujący  wskazał,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania,  gdyż  jest  wykonawcą 

biorącym  udział  w  postępowaniu,  a  złożona  przez  niego  oferta  uplasowała  się  na  trzeciej 

pozycji  w  rankingu  ofert.  W  wyniku  naruszenia  przez  Z

amawiającego  przepisów  ustawy, 

intere

s  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  doznał  uszczerbku.  W  przypadku 

prawidłowego  działania  Zamawiającego  oferty  przedstawione  przez  ITL  oraz  BAKAMAX 

winny  zostać  odrzucone  jako  niezgodne  z  warunkami  przetargu  oraz  przepisami  ustawy. 

Odwołujący  może  ponieść  szkodę,  a  to  uprawnia  go  do  skorzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej, jak o tym mowa w art. 505 ustawy nPzp. 

Wartość  zamówienia  jest  niższa  niż  progi  unijne.  Zamawiający  podjął  zaskarżoną 

czynność  w  dniu  17  lutego  2021  r.,  a  więc  odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem 

ustawowego 5-

dniowego terminu, o którym mowa w art. 515 ust. 1 pkt 2 ustawy nPzp. Kopia 

odwołania  została  prawidłowo  przekazana  Zamawiającemu.  Odwołujący  uiścił  wpis  

w wymaganej wysokości na rachunek UZP.  

Zarzut  I  - 

zaniechanie  prawidłowego  uzasadnienia  decyzji  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej oferty. 

W  myśl  art.  253  ust  1  nPzp  zamawiający  informuje  niezwłocznie  wszystkich 

wykonawców o: 

wyborze  najkorzystniejszej  oferty  podając  punktację  przyznaną  ofertom  w  każdym 

kryterium oceny of

ert i łączną punktację, 

wykonawcach, którzy zostali wykluczeni, 

wykonawcach,  których  oferty  zostały  odrzucone,  powodach  odrzucenia  oferty,  

a  w  przypadkach,  o  których  mowa  w  art.  89  ust  4  i  5,  braku  równoważności  lub  braku 

spełniania wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, 

wykonawcach,  którzy  złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu,  ale  nie  zostali 

zaproszeni do kolejnego etapu negocjacji albo dialogu, 

dopuszczeniu do dynamicznego systemu zakupów, 

nieustanowieniu dynamicznego sys

temu zakupów, 

unieważnieniu postępowania 

podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 


Wszelkie  zatem 

czynności  związane  z  wyborem  najkorzystniejszej  oferty  muszą 

zostać  uzasadnione  przez  zamawiającego  zarówno  pod  względem  faktycznym,  

jak  i  prawnym.  W 

każdym  przypadku  wykonawcy  powinni  mieć  możliwość  prześledzenia 

procesu  decyzyjnego  zamawiającego,  a  zatem  wiedzieć,  na  jakiej  podstawie  ich  własna 

oferta czy też oferta konkurencji została oceniona w dany sposób.  

W  prowadzonym 

postępowaniu  Zamawiający  informując  o  przyznanej  punktacji  

i wyborze oferty najkorzystniejszej ograniczył się do wskazania liczby punktów przyznanych 

każdemu  z  wykonawców  w  obu  kryteriach  (cenowym  i  pozacenowym).  Nie  poinformował 

natomiast  dlaczego  punktacja  w  kryterium  cenowym  ustalo

na  w  określony  sposób.  Na  jej 

podstawie wykonawcy nie mogą ustalić, jakie przesłanki skłoniły Zamawiającego do podjęcia 

decyzji.  P

rawo  wykonawców  do  poznania  podstaw  rozstrzygnięcia  Zamawiającego  zostało 

ograniczone, podobnie jak prawo do odwołania się od decyzji Zamawiającego. Brak pełnego 

uzasadnienia  podejmowanych  decyzji  powoduje,  że  odwołanie  wnoszone  jest  do  pewnego 

stopnia  „na  oślep",  z  koniecznością  dokonania  pewnych  założeń  i  przypuszczeń  odnośnie 

powodów  rozstrzygnięcia  Zamawiającego.  Takie  odwołanie  jest  obarczone  ryzykiem 

nieprawidłowego  odczytania  toku  myślowego  Zamawiającego,  a  zatem  uprawnienie 

wykonawcy do poddania kontroli działania Zamawiającego jest ograniczone. 

K

ażdy  wykonawca  jest  uprawniony  do  tego,  by  wiedzieć,  na  jakiej  podstawie  jego 

oferta  została  oceniona  w  taki  czy  inny  sposób.  Biorąc  pod  uwagę  kryteria  oceny  ofert, 

sformułowane  przez  Zamawiającego  uzasadnienie  faktyczne  nie  może  sprowadzać  się 

jedynie  do  podania  łącznej  punktacji,  czy  też  nawet  przyznania  określonej  sumy  punktów  

w  danym  podkryterium.  Nie  może  być  wątpliwości,  że  to  rolą  Zamawiającego  było 

przedstawienie  wykonawcom  jasnego  uzasadnienia  dokonanej  oceny  ofert  oraz  wskazanie, 

na jakiej podstawie przyznał on poszczególnym oferentom określoną liczbę punktów. Skoro 

ocena 

ofert  jest  kluczowym  momentem  postępowania,  tym  bardziej  starannie  to 

uzasadnienie  powinno  być  sporządzone.  Wykonawcy  powinni  być  świadomi  powodów 

gorszej oceny ich ofert i powinni mieć możliwość zaskarżenia tejże decyzji, uprzednio znając 

jej motywy. 

Zarzut  II  - 

zaniechanie  odrzucenia  ofert  ITL  oraz  BAKAMAX  pomimo  rażąco  niskiej  ceny  

w stosunku do przedmiotu zamówienia  

C

ena realizacji zamówienia zaproponowana w ofercie ITL w wysokości 678.981,87 zł 

w  sposób  znaczący  odbiega  od  wartości  szacunkowej  zamówienia.  Kwota  zaproponowana  

w  ofercie  jest  niższa  o  66,08%  od  szacunkowej  wartości  zamówienia  powiększonej  

o podatek od towarów i usług. Sam Zamawiający wskazał, że kwota zaproponowana przez 

podmiot  jest  kwotą,  która  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  

i wezwał go do złożenia wyjaśnień.  


ITL  wezwana  do  wyjaśnień  dotyczących  ceny  nie  odniosła  się  do  złożonej  oferty, 

której  częścią  składową  był  kosztorys  ofertowy.  Załączyła  jedynie  zestawienie  kosztów 

własnych  „Koszty  Wykonawcy"  jako  element  oferty  mający  wpływ  na  wysokość  ceny. 

Dowody  te  jednak  nie  mogą  zostać  uznane  za  przekonujące  -  cena  wydaje  się  być 

skalkulowana w sposób nierzetelny i nie pokrywa wszystkich niezbędnych kosztów realizacji 

całości przedmiotu zamówienia. 

Wykonawca  ITL 

w  złożonych  Zamawiającemu  wyjaśnieniach  nie  udokumentował  

w sposób obiektywny i wyczerpujący, iż wskazana w ofercie cena nie jest rażąco zaniżona  

w  tym  przede  wszystkim  znaczeniu,  że  obejmuje  kalkulację  całości  kosztów  oraz  również 

uwzględnia  zysk.  Spółka  określiła  w  swoich  wyjaśnieniach  zysk  na  poziomie  ok.  36%, 

podczas  gdy  w  kosztorysie  ofertowym  zysk  stanowił  zaledwie  7%.  Przyczyny  tak  dalece 

idącej  rozbieżności  nie  zostały  w  żaden  sposób  udokumentowane  bądź  też  w  inny  sposób 

wyjaśnione.  Zamawiający  dysponuje  uprawnieniem  do  swobodnej  oceny  wyjaśnień 

wzywanego  wykonawcy  i  brak  jest  konkretnego  katalogu  dowodów,  które  oferent  powinien 

przedstawić  w  celu  wykazania  braku  rażąco  niskiej  ceny  jednak  ocena  ta  nie  może  być 

dokonana w sposób dowolny, oderwany od przedstawionej przez danego wykonawcę oferty. 

U

mknęło  uwadze  Zamawiającego,  iż  ITL  przedstawiła  kosztorys  -  zestawienie  kosztów 

własnych („Koszty Wykonawcy"), w którym nie są widoczne wszystkie składniki cenotwórcze, 

nie  przedstawiła  ofert  podwykonawców  robót,  nie  udowodniła,  że  posiada  ciężki  sprzęt  do 

robót  ziemnych  ani  nie  przedstawiła  ofert  podwykonawców  na  wykonanie  przedmiotowego 

zakresu. 

Podmiot ten przedstawił tylko oferty na część materiałów, a nie na wszystkie, zaś 

Z

amawiający nie wezwał do uzupełnienia i przedstawienia pozostałych ofert. Nadto dogłębna 

analiza  danych  wynikających  z  oferty  ITL  oraz  udzielonych  przez  niego  wyjaśnień  podaje  

wątpliwość czy ujęte zostały  wszystkie istotne koszty związane z realizacją zadania oraz 

czy te koszty

, które przedstawiono, zostały wyliczone na właściwym poziomie. 

C

ena  wskazana  przez  ITL  jawi  się  jako  nierealistyczna,  za  którą  nie  jest  możliwe 

wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia 

poniżej  kosztów  własnych  wykonawcy,  nie  pozwala  na  wygenerowanie  przez  Wykonawcę 

zysku,  a  wyjaśnienia  nie  znajdują  uzasadnienia.  Wyjaśnienia  wymagane  od  wykonawców 

muszą  obiektywnie  przekonywać,  że  podana  przez  nich  cena  rzeczywiście  nie  jest  rażąco 

niska oraz, że dla zakwalifikowania oferty do dalszego postępowania nie jest wystarczające 

złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, lecz takich, które przekonują, że oferta nie zawiera rażąco 

niskiej  ceny.  Istniejąca  rozpiętość  cenowa  i  zwrócenie  się  Zamawiającego  do  ITL  

o  udzielenie  wyjaśnień  elementów  mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  powinna 

spowodować,  że  Spółka  w  sposób  szczególnie  rzetelny,  spójny  i  kompleksowy  wyjaśni 

przyjęte  do  kalkulacji  ceny  oferty  stawki;  nie  podołała  jednak  temu  obowiązkowi. 


Zamawiający miał zatem obowiązek odrzucić ofertę ITL bowiem dokonana ocena wyjaśnień 

wraz  z  dostarczonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  

w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  przedstawił  dokładnie  wyliczenia,  z  których  wynikać  ma,  iż  cena  oferty 

ITL  jest  ra

żąco  zaniżona,  co  powinno  wzbudzić  uzasadnione  wątpliwości  Zamawiającego. 

Załączony do oferty kosztorys ITL ofertowy wykazywał wiele uchybień, takich jak: 

1.  Zmienione  (zmniejszone)  zostały  nakłady  mające  zostać  przeznaczone  na  koszty 

robocizny w stosunku 

do nakładów wynikających z podstaw wycen w kosztorysie ofertowym: 

• 

poz. 

2 zmienione nakłady na R z 0,33 na 0,133; 

• 

poz. 

3 zmienione nakłady na R z 0,54 na 0,254; 

• 

poz. 

4 zmienione nakłady na R z 5,88 na 0,256; 

• 

poz. 

19 zmienione nakłady na R z 1,5 5 na 0,55;  

• 

poz. 20 zmienione nakłady na R z 0,2 na 0,12; 

• 

poz. 22 zmienione nakłady na R z 0,29 na 0,029; 

• 

poz. 27 zmienione nakłady na R z 3,33 na 1,33; 

• 

poz. 36 zmienione nakłady na R z 0,51 na 0,051; 

• 

poz. 37 zmienione nakłady na R z 32,47 na 2,47; 

• 

poz. 40 zmienione nakłady na R z 3,33 na 0,33; 

• 

poz. 48 zmienione nakłady na R z 0,51 na 0,051; 

• 

poz. 49 zmienione nakłady na R z 32,47 na 2,47; 

• 

poz. 52 zmienione nakłady na R z 3,33 na 0,33; 

• 

poz. 60 zmienione nakłady na R z 0,51 na 0,051; 

• 

poz. 61 

zmienione nakłady na R z 32,47 na 2,47; 

• 

poz. 64 zmienione nakłady na R z 3,1 na 0,56; 

Odwołujący przyznał, że podmiot mógł zmieniać nakłady na koszty robocizny, jednak 

mógł  to  zrobić  dopiero  po  zmianie  podstawy  wyceny,  wg  KNR,  wskazanej  w  przedmiarze 

ro

bót,  na  kalkulację  własną.  Tego  jednak  nie  uczynił,  zatem  nakłady  zostały  zmienione  

w jawnej sprzeczności z ustalonymi zasadami. 

Zmieniony (zmniejszony) został obmiar robót w poz. 11 z 65,054 m3 na 15.763 m3; 

3.  umieszczono 

różne  kwoty  nakładów  mających  zostać  poniesionymi  na  koszty  robocizny  

w pozycjach na ten sam rodzaj robót, przy takiej samej podstawie wyceny. Mianowicie: 

• 

w poz. 

72 (na rozbiórkę belek stropowych) wstawiono nakłady na R właściwe (0,51), 

natomiast w poz. 36 również na rozbiórkę belek stropowych nakłady te zostały zmniejszone 

na 0,051; 


• 

w  poz.  73  (na  rozbiórkę  podciągów  stalowych)  wstawiono  nakłady  na  R  właściwe 

(32,47), natomiast w poz. 37 i poz. 49 również na rozbiórkę podciągów stalowych nakłady te 

zostały zmniejszone na 2,47; 

• 

w  poz.  94  (na  rozbiórkę  papy)  wstawiono  nakłady  na  R  właściwe  (0,2),  natomiast  

w poz. 20 również na rozbiórkę belek stropowych nakłady te zostały zmniejszone na 0,12. 

Kolejnym uchybieniami popełnionym przez ITL w kosztorysie są: 

• 

pominięcie  w  poz.  9  dodatkowych  kilometrów  transportu  gruzu  zanieczyszczonego 

rtęcią, z czego wynika, że miejsce utylizacji gruzu skażonego rtęcią znajduje się w odległości 

tylko 2 km od terenu rozbiórki; 

• 

wstawienie  w  poz.  99  ceny  jednostkowej  za  utylizację  papy  w  wysokości  12  zł/m3,  

tj.  ceny  nierealnej  do  osiągnięcia  w  warunkach  rynkowych.  Ponadto  w  poz.  25  została 

umieszczona cena jednostkowa utylizacji papy (która, w porównaniu do cen rynkowych jest 

jak najbardziej ceną wiarygodną) wynosząca 650 zł/m3 - uderzająca jest zatem utrzymująca 

się niekonsekwencja podmiotu sporządzającego kosztorys. 

Po  analizie  kosztorysu  O

dwołujący  wskazał,  że  wartość  realizacji  zadania  została 

znacząco  zaniżona,  a  wartość  wskazana  w  kosztorysie  nie  uwzględnia  ryzyka  związanego  

z  nagromadzoną  ilością  gruzu  zanieczyszczonego  rtęcią.  ITL  przyjęła  jedynie  15,76  m3 

gruzu  zanieczyszczonego  rtęcią  (jest  to  20%  gruzu  pochodzącego  z  rozbiórek  opisanych  

w  rozdziale  1.1  kosztorysu,  tj.  rozbiórek  tynków  wewnętrznych  i  posadzek  parteru).  Z 

projektu rozbiórki oraz analiz skażenia elementów budynku wynika, że skażone rtęcią są nie 

tylko tynki i posadzki lecz również ściany parteru, w związku z czym gruzu skażonego rtęcią 

będzie znacząco więcej, 

swoich  wyjaśnieniach  ITL  w  żaden  sposób  nie  odniósł  się  do  załączonego  do 

oferty  kosztorysu,  na  podstawie  którego  wyliczył  cenę  ofertową  zadania.  Przedstawił 

natomiast  wyliczenie  własnych  kosztów,  sporządzone  bez  żadnych  uzasadnień,  nie 

spełniające  wymogów  SIWZ,  projektu  rozbiórki  i  przedmiaru  robót,  które  w  szczegółowy 

sposób opisują sposób realizacji przedmiotowego zadania. 

ITL 

założył  mechaniczny  sposób  wykonania  rozbiórki,  tj.  sposób  odmienny  

w  stosunku  do  sposobu  wykonania  robót  przedstawionego  w  projekcie  rozbiórki  

i  przedmiarze.  Jest  on  sprzeczny  z  kosztorysem 

ofertowym  załączonym  do  oferty. 

Mechaniczna  rozbiórka  budynku,  którego  dotyczy  postępowanie  jest  niedopuszczalna  ze 

względu  na  skażenie  rtęcią  materiałów  jego  parteru.  W  trakcie  dokonywania  mechanicznej 

rozbiórki nie można mieć pewności, że strop ponad parterem nie zostanie zarwany, wskutek 

czego  dojdzie  do  zmieszania  gruzu  z  parteru  budynku  (prawdopodobnie  w  całości 

skażonego  rtęcią)  z  gruzem  „czystym"  z  kondygnacji  wyższych.  W  przypadku  takiego 

zmieszania  gruzu  całość  gruzu  musiała  by  zostać  sklasyfikowana  jako  skażona  rtęcią. 


Ponadto mechaniczna rozbiórka (wyburzenie budynku za pomocą ciężkiego sprzętu) byłaby 

uciążliwa  dla  Zamawiającego  ze  względu  na  bliskie  sąsiedztwo  innych  obiektów.  

W wyjaśnieniach Spółki dotyczących planowanej mechanicznej rozbiórki, wskazana została 

jako odpowiednia do rozbiórki czterech kondygnacji, koparka o masie 25t. Według informacji 

posiadanych przez O

dwołującego, żadna z koparek o takiej masie nie posiada zasięgu pracy 

w  pionie,  umożliwiającego  rozbiórkę  elementów  budynku  na  poziomie czwartej kondygnacji 

(która  to  kondygnacja  znajduje  się  na  wysokości  do  ok.  23m).  Koparki  o  masie  25t  mają 

zasięg  roboczy  w  pionie  nie  większy  niż  10m.  Na  potwierdzenie  Odwołujący  załączył 

wykresy zasięgu przykładowych koparek o masie właśnie 25t. 

W  wyliczeniu  kosztów  ITL  przedstawia  koszty  robocizny  obliczone  wg  własnego 

uznania,  bez  odnoszenia  się  do  obmiaru  robót.  Koszty  robocizny  wyliczono  bazując  na 

stawce jednostkowej za roboczogodzinę 24,50 zł.  Jest to stawka zawierająca 23% podatku 

VAT. Po 

odjęciu tegoż podatku stawka ta wynosi 19,92 zł/h; jest więc niższa niż minimalna 

stawka  za  roboczogodzinę  określona  przez  odpowiednie  przepisy  prawa.  Ponadto, 

oczywistym jest, że osoby pełniące funkcję operatorów ciężkiego sprzętu zarabiają znacznie 

więcej.  Podmiot,  w  przypadku  obliczania  kosztów  pracy  ciężkiego  sprzętu,  uwzględniał 

jedynie  amortyzację  własnego  sprzętu,  która  stanowi  jedynie  jeden  ze  składników  kosztów 

pracy, na które składają się również koszty paliwa, koniecznych napraw etc. 

W wyliczeniu 

kosztów Spółka nie przedstawiła miejsca i odbiorcy odpadów skażonych 

rtęcią,  w  związku  z  czym  nie  była  w  stanie  określić  rzeczywistych  kosztów  transportu  

i utylizacji. Nie przedstawiła również oferty podmiotu, który odpady te będzie utylizował. 

W efekcie 

swoich wyliczeń określiła koszty własne na znacząco niższym poziomie niż 

w kosztorysie ofertowym (

499.028,49 zł brutto). 

Uzasadnione  wątpliwości  Odwołującego  budzi  również  przedstawiony  wykaz 

wykonanych  robót  przez  ITL.  Wymagania  określone  przez  Zamawiającego  brzmiały 

następująco: „w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał co najmniej: 

1 robotę budowlaną w zakresie prac rozbiórkowych obiektu kubaturowego, o wartości 

minimum 500 000,00 zł, podczas których wykonawca wytwarzał odpady niebezpieczne, 

1 robotę budowlaną w zakresie prac rozbiórkowych obiektu kubaturowego o wartości 

minimum 300 000,00 zł”. 

Spółka  przestawiła  referencje  pochodzące  od  firmy  Someo  S.A.,  na  wykonanie 

zadania za 

kwotę 619.920,00 zł brutto, w zakres którego wchodziły; 

• 

rozbiórka hali o kubaturze 5.250,00 m3; 

• 

rozbiórka linii technologicznych z regałami magazynowymi; 


• 

utylizacja materiałów niebezpiecznych; 

• 

relokacja hali z Niemiec do Strzelec Opolskich; 

• 

budowa hali o kubaturze 5.250,00 m3 w Strzelcach Opolskich; 

• 

budowa regałów w hali. 

Zdaniem Odwołującego niemożliwym jest, aby w warunkach rynkowych rozbiórka hali 

i  linii  technologicznych  wraz  z  utylizacją  materiałów  niebezpiecznych  kosztowały  łącznie 

500.000,00  zł  brutto,  co  stanowiłoby  ok.  80%  wartości  zadania.  Zdaniem  Odwołującego, 

koszt  rozbiórki  i  utylizacji  materiałów  niebezpiecznych  nie  stanowi  więcej  niż  20%  wartości 

zadania,  czyli  nie  więcej  niż  124.000,00  zł.  Referencja  pochodząca  od  SOMEO  S.A.  nie 

spełnia zatem żadnego z warunków postawionych przez Zamawiającego w SIWZ. 

Spółka  przedstawiła  również  referencje  pochodzące  od  przedsiębiorstwa  Arson,  na 

realizację  zadania  o  wartości  508.314,00  zł.  Jednak  z  załączonej  referencji  nie  wynika 

wprost,  jakoby  w  ramach  realizacji  zadania  byłyby  wytwarzane  odpady  niebezpieczne. 

Zatem  również  ta  referencja  nie  spełnia  wszystkich  koniecznych  warunków.  

J

est nieprzydatną dla postępowania. 

W  dalszej  kolejności  Odwołujący  wskazał,  że  cena  realizacji  zamówienia 

zaproponowana w ofercie przez 

drugiego Wykonawcę BAKAMAX w wysokości 833.533,68 zł 

również w sposób znaczący odbiega od wartości szacunkowej zamówienia. 

Kwota  zaproponowana  w  ofercie  jest  niższa  o  58,35%  od  szacunkowej  wartości 

zamówienia  powiększonej  o  podatek  od  towarów  i  usług.  Sam  Zamawiający  wskazał,  że 

kwota zaproponowana przez podmiot jest kwotą, która wydaje się rażąco niska w stosunku 

do przedmiotu zamówienia i wezwał go do złożenia wyjaśnień.  

BAKAMAX  w  ramach  wyjaśnień  dotyczących  ceny  nie  załączył  żadnego 

wiarygodnego  zestawienia  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny.  

W  przekazanym 

Zamawiającemu  piśmie  wskazał  jedynie,  że  „cena  ofertowa  zawiera 

wszelkie  ryzyka  wynikające  z  wykonania  pełnego  zakresu  robót  wg  wymagań  określonych  

w dokumentacji przetargowej w SIWZ i w szczególności w OPZ - Dokumentacja techniczna 

uwzględnia  także  konieczność  związaną  z  utylizacją  gruzu  zanieczyszczonego  i  objętego 

kodem 17.09.01 oraz poniesienia kosztów utylizacji". Takie lakoniczne i niepoparte żadnymi 

dowodami  czy  szczegółowymi  wyliczeniami  oświadczenie  nie  może  być  uznane  za 

wystarczające  dla  stwierdzenia,  że  cena  nie  jest  ceną  rażąco  zaniżoną.  Cena 

zaproponowana  przez  BAKAMAX 

wydaje  się  być  skalkulowana  w  sposób  nierzetelny  i  nie 

pokrywa wszystkich niezbędnych kosztów realizacji całości przedmiotu zamówienia. 

BAKAMAX 

nie  udokumentował  w  sposób  obiektywny  i  wyczerpujący,  iż  wskazana  

w  ofercie  cena  nie  jest  rażąco  zaniżona  w  tym  przede  wszystkim  znaczeniu,  że  obejmuje 


kalkulację  całości  kosztów  oraz  również  uwzględnia  zysk.  BAKAMAX  nie  przedstawiła 

odpowiedniego i wyczerpującego kosztorysu, w którym byłyby widoczne wszystkie składniki 

cenotwórcze,  nie  przedstawiła  ofert  podwykonawców  robót,  nie  udowodniła,  że  posiada 

ciężki  sprzęt  do  robót  ziemnych  ani  nie  przedstawiła  ofert  podwykonawców  na  wykonanie 

przedmiotowego zakresu. 

Reasumując, cena wskazana przez BAKAMAX jawi się jako nierealistyczna, za którą 

nie  jest  możliwe  wykonanie  zamówienia  w  należyty  sposób  i  która  wskazuje  na  zamiar 

realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  własnych  wykonawcy,  niepozwalająca  na 

wygenerowanie przez niego zysku, a wyjaśnienia nie znajdują uzasadnienia.  

Wyjaśnienia  wymagane  od  wykonawców  muszą  obiektywnie  przekonywać,  

że podana przez nich cena rzeczywiście nie jest rażąco niska oraz, że dla zakwalifikowania 

oferty  do  dalszego  postępowania  nie  jest  wystarczające  złożenie  jakichkolwiek  wyjaśnień, 

lecz takich, które przekonują, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Istniejąca rozpiętość 

cenowa  i  zwrócenie  się  Zamawiającego  do  BAKAMAX  o  udzielenie  wyjaśnień  elementów 

mających wpływ na wysokość ceny, powinna spowodować, że Spółka w sposób szczególnie 

rzetelny, spójny i kompleksowy wyjaśni przyjęte do kalkulacji ceny oferty stawki; nie podołała 

jednak tem

u obowiązkowi. Zamawiający miał obowiązek odrzucić ofertę BAKAMAX, bowiem 

dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  z  dostarczonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera 

rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Zarzut  III  -  ocena  ofert  ITL  oraz  BAKAMAX 

w  sposób  nieznajdujący  oparcia  w  zapisach 

SIWZ 

Obowiązkiem 

każdego 

zamawiającego 

jest 

prowadzenie 

postępowania  

z poszanowaniem zasad zamówień publicznych oraz w zgodzie z obowiązkami nałożonymi 

przez  przepisy  ustawy. 

Zamawiający  jest  zobowiązany  m.in.  do  tego,  aby  ocena  ofert  

w  postępowaniu  dokonywana  była  zgodnie  z  kryteriami  i  opisem,  który  zamawiający 

przygotował  w  treści  SIWZ.  SIWZ  jest  podstawowym  dokumentem  w  postępowaniu,  który 

określa zakres zobowiązania wykonawcy, warunki przetargu, wymagania których spełnienie 

jest  konieczne  w  postępowaniu,  kryteria  oceny  ofert  i  sposób  dokonywania  tej  oceny, 

determinuje następnie treść oferty, w tym w szczególności te jej elementy, które mają wpływ 

na  dokonywaną  przez  zamawiającego  ocenę  ofert.  Poprzez  sformułowanie  zapisów  SIWZ 

zamawiający determinuje następnie treść składanych ofert.  

W  przedmiotowym 

postępowaniu  Zamawiający  przewidział  możliwość  zdobycia 

dodatkowych punktów w pozacenowym kryterium oceny ofert. Odwołujący wskazał z czego 

konkretne  ceny  w  jego  ofercie 

wynikają,  jego  wyliczenia  pozostawały  w  zgodzie  z  cenami 

rynkowymi.  O

ferty  przedstawione  przez  ITL  oraz  BAKAMAX  nie  były  zgodne  z  zapisami 


SIWZ. Rozbieżności te nie zostały również w sposób wyczerpujący usunięte w dalszej części 

postępowania, dlatego też w ocenie Odwołującego oferty te powinny zostać odrzucone. 

Z

godnie  z  zapisami  SIWZ  (rozdział  III  pkt  10-1):  Wykonawca  zobowiązany  jest  do 

posiadania  decyzji  BDO  w  zakresie  usuwania,  transportu  odpadów  porozbiórkowych  oraz 

materiałów  niebezpiecznych  w  tym  zanieczyszczonych  rtęcią.  Wykonawca  przed 

przystąpieniem  do  realizacji  zamówienia  zobowiązany  jest  do  przedłożenia  ww.  decyzji 

Zamawiającemu.  

Zgodnie z ogólnodostępną Bazą Danych Odpadowych (dalej: BDO) przedsiębiorstwo 

ITL nie posiada stosownych decyzji wymaganych przez  Z

amawiającego, a w szczególności 

nie posiada stosownego wpisu do BDO w zakresie transportu odpadów - uzasadnionym jest 

zatem wniosek, iż nie ma zezwolenia na transportowanie tych odpadów. 

W  dalszej  kolejności  Odwołujący  wskazał,  że  interpretując  zapisy  SIWZ  w  ich 

rozdziale  III  pkt  12  - 

1:  Zamawiający  żądał  wskazania  w  ofercie  części  zamówienia,  której 

wykonanie  Wykonawca  zamierza  powierzyć  podwykonawcom.  Brak  informacji  oznaczać 

będzie, iż Wykonawca samodzielnie zrealizuje zamówienie. 

złożonej  ofercie  ITL  nie  wskazał,  że  będzie  korzystać  z  usług  podwykonawców. 

Informację  taką  wskazał  dopiero  po  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień,  w  piśmie  z  dnia  6 

lutego  2021r.  - 

część  wykonywanych  prac  będzie  zlecana  podwykonawcom,  nie  są  jednak  

w stanie 

wskazać tychże wykonawców jako, że oni nie są oni jeszcze znani. Wykonawca nie 

posiada zatem pewności co do tego czy i jakich podwykonawców będzie mógł zaangażować 

do  zleconych  mu  prac,  a  zatem  samo  terminowe  wykonanie  przez  niego  zobowiązania 

zostaje pod

dane w daleko idącą wątpliwość. Niemniej jednak, ewentualne korzystanie z prac 

podwykonawców,  jak  również  ich  wskazanie  winny  zostać  zamieszczone  już  w  złożonej 

ofercie  - 

nie  jest  zasadnym  doprecyzowanie  tak  istotnej  okoliczności  dopiero  w  dalszych 

pismach 

w sprawie oraz dopiero na wyraźne wezwanie Zamawiającego. 

W  toku  interpretacji  zapisów  SIWZ  (rozdziału  III  pkt  13  -  1)  widać,  że  Zamawiający 

wymaga  zatrudnienia  przez  wykonawcę  lub  podwykonawcę  na  podstawie  umowy  o  pracę 

osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia, których wykonanie zawiera 

cechy  stosunku pracy  określone w  art.  22  § 1 ustawy  z  dnia 26  czerwca 1974  r.  -  Kodeks 

pracy  oraz  zgodnie  z  załączonym  do  SIWZ  wzorem  umowy  §  7  pkt  11  Zamawiający 

wymaga, aby pracownicy wykonujący prace związane z realizacją zamówienia, na polecenie 

i  pod  nadzorem  kierownictwa  budowy  (tzw.  pracownicy  fizyczni),  zatrudnieni  byli  na 

podstawie  umowy  o  pracę.  Powyższy  wymóg  nie  dotyczy  kadry  kierowniczej  budowy  - 

kierownika  budowy,  kierowników  robót,  ew.  pozostałych  osób  pełniących  samodzielne 

funkcje techniczne w budownictwie.  


W  przekazanym  przez  ITL  wykazie  osób,  które  mają  zostać  skierowane  do 

wykonywania  zadań  składających  się  na  prace  będące  przedmiotem  przetargu,  kierowca 

posiadający  uprawnienia  ADR,  będzie  zatrudniony  na  umowę  zlecenie.  Jest  to  zdaniem 

Odwołującego  w  sposób  oczywisty  sprzeczne  z  zapisami  SIWZ,  bowiem  kierowca  ten 

powinien zostać zatrudniony w oparciu o umowę o pracę. 

Uzasadnione  wątpliwości  Odwołującego  budzą  również  referencje  wykonawcy  dot. 

przebudowy,  nadbudowy  i  rozbudowy  budynku  Klubu  Studio  przy  ul.  Budryka  w  Krakowie. 

Z

amówienie  to  zostało  udzielone  konsorcjum  CZĘSTOBUD  Damian  Świącik,  ULBUD 

Grzegorz  Stolarski  z  Częstochowy.  Kwota  za  jaką  zostało  udzielone  zamówienie  wynosi 

4.492,23 zł brutto, a nie jak to widnieje w referencji: 18.500.046,21 zł brutto. 

Jednym  z  warunków  udziału  w  postępowaniu  był  również  obowiązek  użytkowania 

samochodu ciężarowego przystosowanego do transportu odpadów niebezpiecznych. ITL nie 

posiada  stosownego  wpisu  dla  tego  samochodu 

w  BDO,  dziale  VII.  Brak  również 

stosownego  udokumentowania,  że  samochód  posiadany  przez  wykonawcę  jest 

przystosowany  do  transportu  odpadów  niebezpiecznych,  Powinien  on  przedstawić 

odpowiednie  zaświadczenie  ADR  dla  wykazanego  samochodu  -  jest  ono  niezbędne  

w  sytuacji  gdy  samochód  ma  zostać  dopuszczony  do  przewozu  towarów  niebezpiecznych,  

a  co  więcej  nie  sposób  domniemywać  na  jakiej  podstawie  wykonawca  stwierdził,  że  jego 

samochód, wykazany w ofercie spełnia warunki do przewozu tychże towarów. 

W  przekazanych  przez  wykonawcę  wyjaśnieniach  (udzielonych  dopiero  na  wyraźne 

żądanie  Zamawiającego)  brak  jest  informacji  jakim  konkretnie  osobom  fizycznym  zostanie 

przekazany  wywożony  z  terenu  rozbiórki  gruz  oraz  ile  tych  osób  fizycznych  będzie. 

Oddawane w ten sposób odpady nie mogą bowiem przekroczyć dopuszczalnej maksymalnej 

ich  ilości  określonej  Rozporządzeniem  Ministra  Środowiska  z  dnia  10  listopada  2015r.  

w  sprawie  listy  rodzajów  odpadów,  które  osoby  fizyczne  lub  jednostki  organizacyjne 

niebędące  przedsiębiorcami  mogą  poddawać  odzyskowi  na  potrzeby  własne,  oraz 

dopuszczalnych metod ich odzysku, na poziomie 0,2 Mg/m2 utwardzanej powierzchni, a co 

za tym idzie odpad nie zostanie odsprzedany lub wprowadzony do obrotu handlowego.  

Zgodnie  z 

wyliczeniami  Odwołującego  podczas  rozbiórki  powstanie  około  2900  m3  

tj.  5.220,00  ton  gruzu.  Zgodnie  z  powyższym  potrzebna  powierzchnia  terenu  do  złożenia 

ilości  gruzu,  w  zgodzie  z  wymogami  ustawy  to  26.100,00  m2.  Wysoce  wątpliwa  jest 

możliwość  znalezienia  konkretnego  odbiorcy,  dysponującego  terenem  umożliwiającym 

zeskładowanie  przedmiotowego  gruzu  biorąc  pod  uwagę  krótki  termin  realizacji  zadania.  

Na  marginesie  tylko  podkreślono,  że  poddanie  procesom  recyklingu  gruzu  i  -  w  dalszej 

części  -  sprzedaż  uzyskanego  kruszywa,  wymaga  posiadania  przez  wykonawcę  decyzji  na 


przetwarzanie  odpadów.  Takiej  decyzji  wykonawca  ITL  nie  posiada.  Jego  oferta  nie  może 

zatem zostać uznana za ofertę najkorzystniejszą, a tym samym winna zostać odrzucona.  

Z

arówno  treść  SIWZ,  jak  i  treść  oferty  stanowią  merytoryczne  postanowienia 

oświadczeń woli odpowiednio; zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu 

zamówienia  precyzuje,  jakiego  świadczenia  oczekuje  po  zawarciu  umowy  w  sprawie 

zamówienia  publicznego,  oraz  wykonawcy,  który  zobowiązuje  się  do  wykonania  tego 

świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej. Wobec tego 

-  co  do  zasady  - 

porównanie  zaoferowanego  przez  wykonawcę  świadczenia  z  opisem 

przedmiotu  zamówienia,  sposobem  i  terminem  jego  realizacji  wymaganymi  przez 

zamawiającego,  przesądza  o  tym,  czy  treść  złożonej  oferty  odpowiada  treści  SIWZ  -  jest  

z  nią  zgodna,  Niedopuszczalne  jest  również  precyzowanie  i  poprawianie  treści  złożonej 

oferty  w  późniejszym  czasie,  w  dalszych  pismach  w  sprawie,  w  szczególności  z  uwagi  za 

naczelne zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji.  

Niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  zamówienia  ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy 

zaoferowany przedmiot dostawy bądź też usługi, nie odpowiada opisanemu w SIWZ, co do 

zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów  istotnych  dla  wykonania 

przedmiotu zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy Zamawiającego.   

Odwołujący  uważa,  że w  sposób  wystarczający  wykazał,  że oferta  ITL nie spełniała 

wymagań  postawionych przez  Zamawiającego  w  SIWZ.  Dlatego  też  oferta ta winna zostać 

odrzucona, 

co jednak nie miało miejsca, z przyczyn niezależnych od Odwołującego. 

Dlatego też zdaniem Odwołującego wniesienie odwołania stało się koniecznym. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak  również  biorąc 

pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  zawarte  w  SIWZ,  ogłoszeniu  o  zamówieniu, 

wyjaśnieniach  zamieszczonych  na  stronie  internetowej  Zamawiającego,  ofertach 

złożonych  przez  Wykonawców,  wyjaśnieniach  Wykonawców,  odwołaniu,  pismach 

procesowych,  a 

także  wyrażone  ustnie  i  pisemnie  na  rozprawie  i  odnotowane  

protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

P

ostępowanie  o  udzielenie  zamówienia  zostało  wszczęte  przed  1  stycznia  2021  r., 

jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z

e zm., dalej jako „ustawa Pzp” lub „Pzp”), więc 

stosownie do art. 92 

ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2020  ze  zm.),  do  postępowań  


o  udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89,  wszczętych  

i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. 

Jednocześnie przepisy ustawy z Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. 

(tekst  jednolity  Dz.U.2019  r.,  poz.  2019 

ze  zmianami,  dalej  jako  „Pzp2019”)  znajdują 

zastosowanie  do  postępowania  odwoławczego  w  przedmiotowej  sprawie.  Zgodnie  bowiem  

z  art.  92  ust.  2 

ustawy  z  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  ‒  Prawo 

zamówień  publicznych,  do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się 

wskutek  wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89, 

wszczętych  po  dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

wszczętych  przed  dniem  1  stycznia  2021  roku  stosuje  się  przepisy  ustawy,  o  której  mowa  

w art. 1. 

Następnie  ustalono,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania w całości w trybie art. 528 ust. 1 ustawy Pzp2019 i nie stwierdziwszy 

ich, Izba skierowała odwołanie na rozprawę.  

Ustalono 

dalej, 

że 

wykonawca 

wnoszący 

odwołanie 

posiada 

interes  

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  

w  wyniku  potencjalnego 

naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których 

mowa w art. 505 ustawy Pzp2019. 

Możliwość dokonania w sposób nieprawidłowy czynności 

badania  i  oceny  ofert,  w  tym  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  innego  wykonawcy, 

pozbawia  Odwołującego  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Wypełnione  zostały  zatem 

materialnoprawne prze

słanki do rozpoznania odwołania.  

Do postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego 

złożył  wykonawca  ITL  Marek  Kiciński,  Marcin  Chęć  Spóka  jawna  z  siedzibą  

w  Częstochowie.  Izba  potwierdziła  skuteczność  zgłoszonego  przystąpienia.  Przystępujący 

wnosił o oddalenie odwołania w całości. 

Na  podstawie  dokumentacji  postępowania  przekazanej  przez  Zamawiającego  

w  formie  papierowej,  Izba  ustaliła,  że  z  protokołu  ZP-PN  wynika,  że  Zamawiający  ustalił 

wartość  szacunkową  zamówienia  na  2 440 697,76  zł,  w  tym  wartość  przewidywanych 

zamówień  dodatkowych  i  uzupełniających  w  wysokości  813 565,92  zł  na  podstawie 

kosztorysu inwestorskiego.  

Zamawiający  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  wezwał  wykonawcę  ITL  do 

wyjaśnienia ceny oferty. Wskazał, że oferowana cena w wysokości 678 981,87 zł wydaje się 


rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzi  wątpliwości  co  do  możliwości 

wykonania przedmiotu  zamówienia zgodnie z  wymaganiami  Zamawiającego  i  wynikającymi  

z  odrębnych  przepisów.  Jest  niższa  o  66,08%  od  szacunkowej  wartości  zamówienia 

powiększonej  o  podatek  VAT.  Zgodnie  z  art.  90  ust.  1a  pkt  1  ustawy  Pzp  Zamawiający 

zwrócił się o udzielenie wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny. 

ITL  w  złożonych  wyjaśnieniach  wskazało,  że  wyceniając  roboty  opierał  się  na 

czynnikach  obiekty

wnych  takich  jak:  posiadanie  własnego  sprzętu  budowlanego,  

m.in. nowoczesny sprzęt do wyburzeń obiektów przemysłowych, w tym młoty wyburzeniowe, 

norzyce  wyburzeniowe,  koparki  gąsiennicowe  25T,  koparki  kołowe,  samochody  ciężarowe 

samowyładowcze,  walce  i  zagęszczarki,  samochody  brygadowe.  Wykonawca  podkreślił 

posiadanie  własnego  zaplecza  sanitarnego,  agregatów  prądotwórczych,  oświetlenia  

i  dysponowanie  własną  kadrą  wykwalifikowanych  pracowników  budowlanych.  Szacunkowo 

określono  wartości  kosztów  i  zysków  dla  prac  związanych  z  przedmiotem  zamówienia  

w rozbiciu na: 

Prace 

zabezpieczające  i  przygotowawcze  parteru  wraz  z  utylizacją  odpadów 

zawierających rtęć; 

Demontaż elementów metalowych 

Rozbiórka dachu; 

Rozbiórka 4 kondygnacji; 

Rozbiórka 3 kondygnacji; 

Rozbiórka 2 kondygnacji; 

Rozbiórka 1 kondygnacji; 

Rozbiórka parteru; 

Rozbiórka  części  podziemnej  budynku  i  prace  zabezpieczające  magistrali  CO  

(rury ochronne poniżej posadowienia budynku); 

Rozbiórka budynku magazynowego, demontaż elementów metalowych 

Rozbiórka dachu 

Rozbiórka mechaniczna ścian; 

Rozbiórka części podziemnej budynku magazynowego; 

Termomodernizacja  ścian  budynków  przyległych  po  rozbiórce  budynku 

magazynowego; 

Badania na wielkość zanieczyszczenia rtęcią. 

Inne koszty, które mogą wystąpić. 

Do 

wyliczeń przyjęto koszt pracy koparki 120,00 zł brutto/rhb 

Koszt pracy samochodu ciężarowego 100,00 zł/rhb 


Wszystkie koszty dla wykonania przedmiotu umowy:  

028,49 zł brutto 

Cena oferty    

981,87 zł brutto 

Zysk dla wykonawcy   

953,38 zł brutto  

D

odatkowo  złożono  cennik  dla  usług  za  utylizację  odpadów;  cenniki  dla  kruszyw, 

materiałów. 

Na  podstawie 

art.  87  ust.  1 oraz  26  ust.  3  ustawy  Pzp Zamawiający  wezwał  ITL  do 

wyjaśnienia  rozbieżności  między  informacją  zawartą  w  pkt  6  formularza  ofertowego 

doty

czącą  podwykonawców  a  złożonymi  wyjaśnieniami  w  zakresie  ceny  oferty.  W  ofercie 

Wykonawca nie wskazał zakresu prac jakie zamierza powierzyć podwykonawcom, natomiast 

w  wyjaśnieniach  wskazano,  że część zamówienia  –  odbiór  odpadów  –  zamierza powierzyć 

dwóm  wymienionym  w  wyjaśnieniach  firmom.  Zamawiający  wezwał  ITL  do  złożenia 

oświadczenia określonego w Rozdziale VI.1 SIWZ w odniesieniu do podwykonawców.  

ITL 

odpowiedział,  że  zamierza  korzystać  z  podwykonawców  w  zakresie  utylizacji 

odpadów o kodzie 17.09.01* oraz utylizacji odpadów o kodzie innym niż 17.09.01*, jednak na 

dzień  składania  oferty  nie  są  znane  jeszcze  nazwy  podwykonawców.  Wybór  firmy 

utylizującej odpady będzie ostatecznie dokonany po podpisaniu umowy. Na etapie składania 

ofert dokonano tylko wstępnego rozeznania rynku w zakresie ceny. Na gruncie Pzp nie ma 

obowiązku  wskazywania  podwykonawców  jeżeli  nie  są  znani  przed  podpisaniem  umowy. 

Wykonawca  zamierza  zlecić  wyspecjalizowanym  firmom  zakres  prac  związanych  

z  transportem  i  utylizacją  wszystkich  odpadów  niebezpiecznych  i  podlegających  utylizacji 

zgodnie z obowiązującymi przepisami. Szacunkowa wartość prac planowana dla 

podwykonawców to 30% wartości zamówienia.  

Wykonawca 

na wezwanie Zamawiającego złożył Wykaz robót, gdzie wskazał: 

Rozbiórka  automatycznej  linii  lakierniczej  oraz  hali  produkcyjno-lakierniczej  

w Bażanowicach wykonana na rzecz ARSON Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach na kwotę 

314,00  zł  brutto.  Załączono  referencje  określające  zakres  robót,  termin  realizacji  oraz 

wartość,  a  także  potwierdzenie,  że  prace  zostały  wykonane  w  uzgodnionym  terminie,  ich 

realizacja  przebiegała  w  sposób  profesjonalny  i  bezawaryjny,  z  zachowaniem  zasad  BHP, 

zgodnie z przepisami prawa budowlanego.  

Rozbiórka  hali  produkcyjno-magazynowej  wraz  z  linią  technologiczną  do  produkcji 

komponentów 

samochodowych 

zautomatyzowanych 

regałów 

magazynowych  

z  likwidowanego  zakładu  Zamawiającego  w  miejscowości  Vaihingen  w  Niemczech  

z relokacją do zakładu Zamawiającego w Strzelcach Opolskich, wykonana na rzecz SOMEO 

S.A. z s

iedzibą w Strzelcach Opolskich na kwotę 619 920,00 zł brutto. Załączono referencje 

potwierdzające  zakres  prac,  wartość  robót.  Zaświadczono,  że  prace  zostały  wykonane 


zgodnie  z  zasadami  sztuki  budowlanej,  obowiązującymi  zasadami  BHP,  polskimi  

i europejskim

i normami oraz prawidłowo ukończone.  

Cena  oferty  BAKAMAX  wynosi  833 

533,68  zł.  Z  wyjaśnień  dotyczących  ceny 

ofertowej złożonych na wezwanie Zamawiającego przez firmę BAKAMAX wynika, że: 

większość sprzętu jest własnością wykonawcy, nabyty z wypracowanego zysku, zakupiony 

za  gotówkę,  bieżąca  konserwacja  i  eksploatacja  zostaną  pokryte  ze  stawek  przyjętych  do 

kalkulacji ceny; 

-  Wypracowanie  organizacji  know-

how  pozwalające  na  sprawne  logistyczne  wykonanie 

zamówień, co oznacza brak przestoju maszyn i ludzi; 

prokurent spółki pełnił będzie funkcję kierownika budowy w ramach posiadanych uprawnień 

i  zawartej  ze  Spółką  umowy  o  pracę,  co  oznacza,  że  oszczędności  związane  z  brakiem 

konieczności zamawiania tego typu usług u podmiotów zewnętrznych; 

- brak rozbudowan

ego działu administracyjnego Wykonawcy, co pozwala ograniczyć koszty 

pośrednie,  czynności  związane  z  kosztorysowaniem  i  ofertowaniem  wykonują  właściciele 

spółki; 

cena zawiera wszelkie ryzyka wynikające z wykonania pełnego zakresu robót i uwzględnia 

konie

czność udzielenie Zamawiającemu gwarancji i rękojmi oraz zabezpieczenia należytego 

wykonania 

wymowy w wysokości 5%; 

koszty  pracy  są  wyższe  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę,  wszyscy  pracownicy 

zatrudnieni  są  na  umowę  o  pracę  z  płacą  określoną  na  poziomie  co  najmniej  minimalnego 

wynagrodzenia; 

dla  kosztów  materiałów  przyjęto  kwotę  14 582,30  zł  netto  (załączono  wydruki  z  cenami 

produktów dostawców); 

zysk  określono  na  poziomie  31 581,37  zł  netto,  uwzględniono  również  zysk  wynikający  

z  pozyskanego  kr

uszywa  z  gruzu  z  rozbiórki,  a  koszty  pośrednie  razem  w  wysokości 

088,40 zł netto.  

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wnosił  o  oddalenie 

odwołania w całości. 

Odwołujący na rozprawie wycofał zarzut naruszenia art. 92 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 

oraz  art.  8  ust.  1  ustawy 

Pzp  więc  w  tym  zakresie  postępowanie  odwoławcze  podlegało 

umorzeniu. 

W pozostałym zakresie Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 


Zarzut  zaniechania  odrzucenia  ofert  ITL  oraz  BAKAMAX  pomim

o  rażąco  niskiej  ceny  

w stosunku do przedmiotu zamówienia  

Rozpoznając  zarzuty  odnoszące  się  do  wyjaśnień  cenowych  złożonych  przez 

Przystępującego  i  wykonawcę  BAKAMAX,  z  uwag  natury  ogólnej  zauważyć  należy,  

iż  zgodnie  z  art.  89  ust.1  pkt  4  ustawy  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  która  zawiera 

rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Możliwość 

zastosowania  przywołanego  przepisu  poprzedzona  być  musi  wyczerpaniem  przez 

Zamawiającego  procedury  wyjaśniającej  cenę,  którą  reguluje  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp.  

Ze stanowiska doktryny oraz orzecznictwa wynika, że procedura wyjaśniająca nie może być 

pominięta  (tak  wyrok  ETS  z  22  czerwca  1989  r.,  sygn.  C-103/88).  Jeżeli  wyjaśnienia  nie 

zostaną złożone lub z ich treści wynika, że mamy do czynienia z rażąco niską ceną, ofertę 

należy odrzucić na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. Ocena, czy zaoferowana cena jest 

wiarygodna,  dokonywana  jest  w  świetle  złożonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień  wraz  

z  dowodami

,  gdy  w  okolicznościach  sprawy  zachodziły  podstawy  do  wszczęcia  takiej 

procedury  wyjaśniającej.  Ocena  ta  powinna  mieć  miejsce  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, nie zaś w postępowaniu odwoławczym. Zauważyć bowiem należy, 

iż  Izba  dokonuje  oceny  czynności  i  zaniechań  czynności  Zamawiającego,  a  nie  prowadzi 

postępowanie,  które  zakończyć  może  się  wyborem  oferty  najkorzystniejszej.  Dostrzeżenia 

również  wymaga  zdaniem  składu  Izby,  że  chociaż  dowiedzenie  w  postępowaniu 

odwoławczym, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który ją 

złożył,  jeżeli  jest  stroną  albo  uczestnikiem  postępowania  odwoławczego,  to  Odwołujący 

twierdzący,  że  oferta  przeciwnika  obarczona  jest  błędem  w  postaci  rażąco  niskiej  ceny  nie 

jest  zwolniony  z  przedstawienia  i  udowodnienia  twierdzeń  zawartych  w  odwołaniu  

a odnoszących się do nieprawidłowości cen innych ofert. 

Samo pojęcie rażąco niskiej ceny w ustawie Pzp nie jest zdefiniowane. Przyjmuje się 

za orzecznictwem europejskim, orzecznictwem sądów okręgowych, KIO oraz doktryną, iż za 

cenę rażąco niską uważana jest cena nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu do cen 

rynkowych  podobnych  zamówień  i  innych  ofert  (tak  np.  wyrok  Sądu  Okręgowego  

w  Katowicach  z  dnia  28  kwietnia  2008  r.,  sygn.  akt  XIX  Ga  128/08).  W  wyroku  z  dnia  28 

marca 2013 roku KIO przy

jęła, że o cenie rażąco niskiej można mówić, gdy oczywiste jest, 

że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę za podaną cenę 

byłoby nieopłacalne (sygn. akt KIO 592/13). O zjawisku rażąco niskiej ceny będziemy mówili, 

kiedy  cena  w  stos

unku  do  przedmiotu  zamówienia  będzie  ceną  odbiegającą  od  jego 

wartości,  a  różnica  ta  nie  będzie  uzasadniona  obiektywnymi  względami  pozwalającymi 

wykonawcy  bez  strat  i  finansowania  wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż 


wynagrodzenie umowne, to zamówienie wykonać (tak KIO w wyroku z dnia 4 sierpnia 2011 

r., sygn. akt KIO 1562/11).  

Zamawiający,  oceniając  wyjaśnienia,  bierze  pod  uwagę  obiektywne  czynniki,  

w  szczególności  oszczędność  metody  wykonania  zamówienia,  wybrane  rozwiązania 

techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonania zamówienia dostępne dla wykonawcy, 

oryginalność projektu wykonawcy, koszty pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny 

nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  oraz  wypływ  pomocy 

publicznej  udzielonej  na  po

dstawie  odrębnych  przepisów.  Zamawiający  odrzuca  ofertę 

wykonawcy,  który  nie  złożył  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  

z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do 

przedmiotu  zamówienia.  Zamawiający  powinien  pozyskać  jednoznaczne  wyjaśnienia  od 

wykonawcy  i  dopiero  w  wyniku  oceny  tych  wyjaśnień  podjąć  dalsze  decyzje,  w  tym  

o wyborze oferty (wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 8 kwietnia 2009 r., sygn. akt 

XII Ca 59/09). 

Wykonawca  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  ma  obowiązek  podać  Zamawiającemu 

okoliczności  uzasadniające  obniżenie  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  też 

innych czynników, do których odnosi się wezwanie Zamawiającego. Niewątpliwie przy ocenie 

wyjaśnień  uwzględnić  należy  treść  samego  wezwania.  Wyjaśnienia  wykonawcy  składane  

w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp  Zamawiający  powinien  badać  nie  tylko  poprzez  zsumowanie 

podanych w nim kwot (jeżeli takie podano), ale i poprzez realność poczynionych założeń co 

do  czasochłonności  pracy,  co  do  rzeczywistości  i  zgodności  z  prawem  stawek 

wynagrodzenia  oraz  do  realnego  kosztu  czynności  do  zrealizowania  celem  osiągnięcia 

przedmiotu  zamówienia,  a  także  przez  pryzmat  złożonych  dowodów,  które  wymienione 

założenia wykonawcy potwierdzają, jak choćby oferty handlowe.  

Przechodząc  do  oceny  złożonych  w  postępowaniu  przez  Przystępującego  ITL 

wyjaśnień, Izba nie podziela stanowiska Odwołującego zaprezentowanego w odwołaniu i na 

rozprawie

.  W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  złożone  w  postępowaniu  wyjaśnienia  były 

wystarczające,  by  dokonać  oceny  prawidłowości  kalkulacji  ceny  oferty  wykonawcy 

składającego  wyjaśnienia.  Dodania  wymaga,  iż  o  ocenie  zasadności  przedmiotowego 

zarzutu decyduje merytoryczna jakość wyjaśnień złożonych przez wykonawcę, którego cena 

jest kwestionowana.  

W  ocenie  Izby  dostrzeżenia  wymaga,  iż  nie  polegają  na  prawdzie  twierdzenia 

Odwołującego,  że  złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  są  ogólnikowe  i  w  żaden 

sposób  nie  potwierdzają  realności  zaoferowanej  ceny  za  wykonanie  zamówienia.  Zdaniem 

Odwołującego  wyjaśnienia  nie  zawierają  przedstawienia  sposobu  w  jaki  zostały  wskazane 


czynniki  przekładają  się  na  możliwość  obniżenia  kosztów  ceny  ofertowej.  Izba  takiej  oceny 

złożonych  wyjaśnień  i  podziela  i  uważa,  że  wyjaśnienia  odnosiły  się  szczegółowo  do 

czynników,  które  w  ocenie  Przystępującego  przełożyły  się  na  możliwość  obniżenia  ceny 

oferty. 

Po  pierwsze  dostrzeżenia  wymaga,  iż  Przystępujący  podzielił  wyjaśnienia  na  kilka 

segmentów, związanych z przedmiotem zamówienia i szczegółowo rozpisał koszty rozbiórki 

poszczególnych kondygnacji budynku, ujmując w tych kosztach pracę pracowników, sprzętu, 

niezbędnych  materiałów,  utylizacji  odpadów  niebezpiecznych,  koszty  transportu  odpadów  

i  inne  mogące  wystąpić  koszty  dodatkowe.  Przystępujący  określił  zatem  możliwe  do 

wystąpienia ryzyka kontraktowe,  założył  rezerwę i  pokazał  możliwy  do  wypracowania zysk, 

wskazał  stawkę  za  1  roboczogodzinę.  Wykonawca  zaznaczył  i  opisał  z  jakiego  sprzętu 

własnego  będzie  korzystał,  jakie  elementy  będą  wykonywali  podwykonawcy.  Założono 

również  możliwość  ponownego  wykorzystania  materiałów  pochodzących  z  rozbiórki,  

w  szczególności  poprzez  poddanie  procesom  recyklingu  gruzu  i  w  następstwie  jego 

sprzedaż, czego Zamawiający nie zabronił. Przedstawiono i dołączono do wyjaśnień dowody 

na 

ceny  materiałów  budowlanych,  utylizacji  gruzu.  Wątpliwości  opisywane  w  tym  zakresie  

w  odwołaniu  oparte  są  na  domniemaniach  i  przypuszczeniach  własnych  Odwołującego, 

bowiem w tym zakresie nie przedstawiono jakiegokolwiek materiału dowodowego. W kwestii 

st

awki  za  1  roboczogodzinę,  to  stawka  przedstawiona  w  wyjaśnieniach  spełnia  wymagania 

przepisów  odrębnych  odnoszących  się  do  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę.  Nie  jest 

Izbie wiadomym na jakiej podstawie Odwołujący wywodził, iż stawka ta jest zaniżona, skoro 

jak  podał  na  rozprawie  Odwołujący  wynosi  ona  według  przepisów  13,37  zł  brutto,  

a  z  wyjaśnień  wynika  stawka  w  wysokości  19,91  zł  netto.  Złożony  przez  Odwołującego  na 

rozprawie  materiał  w  postaci  wydruku  z  bliżej  nieokreślonej  strony  internetowej  bliżej  nie 

podanego źródła odnosi się do „rekomendowanej stawki za roboczogodzinę”, a nie do stawki 

określonej przez przepisy.  

Wykonawca  wyjaśnił  także,  że  gruz  z  parteru  budynku,  jako  potencjalnie 

niebezpieczny,  nie  może  zostać  poddany  procesom  recyklingu  i  będzie  sprzedany  bez 

przeprowadzonych  badań.  Odwołujący  nie  wykazał,  że  w  ofercie  Przystępującego  przyjęto 

zaniżoną ilość materiałów zanieczyszczonych rtęcią do utylizacji. Zdaje się, że to Odwołujący 

błędnie założył,  że również  gruz  ze ścian  parteru będzie  wymagał  takiej  utylizacji,  podczas 

gdy  dołączona  przez  Zamawiającego  dokumentacja  techniczna  i  badania  tezy  tej  nie 

potwierdzają. Zamawiający w tym zakresie przywołał treść opinii technicznej ITB, którą Izba 

uznaje  za  wiarygodną.  W  odpowiedzi  na  odwołanie  opisano  w  jakim  zakresie  materiały  ze 

ścian  będą  mogą  być  zanieczyszczone  i  w  jaki  sposób  mogą  zostać  podane  recyklingowi. 

Izba te zapatrywania podziela.  


Co  do  zarzutu 

Odwołującego  w  zakresie  niezgodności  nakładów  w  kosztorysie 

ofertowym, to zgodnie z zapisami SIWZ oraz wzoru umowy c

enę oferty należało podać jako 

cenę  ryczałtową  brutto,  tj.  z  uwzględnieniem  podatku  VAT.  Zamawiający  przewidział  dla 

realizacji  przedmiotu  zamówienia  wynagrodzenie  ryczałtowe,  niezmienne  przez  cały  czas 

realizacji przedmiotu zamówienia, co nie uprawniało wykonawców do żądania podwyższenia 

wynagrodzenia,  chociażby  w  czasie zawarcia  umowy  nie można  było przewidzieć rozmiaru 

lub  kosztów  prac.  Zamawiający  podał  również,  że  w  przypadku  pominięcia  przez 

Wykonawcę przy wycenie jakiejkolwiek części zamówienia i jej nie ujęcia w wynagrodzeniu 

ryczałtowym,  Wykonawcy  nie  przysługują  względem  Zamawiającego  żadne  roszczenia  

z powyższego tytułu, a w szczególności roszczenie o dodatkowe wynagrodzenie. Ze wzoru 

umowy  wynika natomiast, że przedmiary i kosztorysy ofertowe mają charakter pomocniczy. 

Wbrew  więc twierdzeniom Odwołującego Przystępujący  nie miał  obowiązku przedstawiania 

szczegółowej  kalkulacji  ceny  oferty  z  rozbiciem  na  ceny  jednostkowe  w  toku  składanych 

wyjaśnień. Izba uważa, iż możliwe było przyjęcie innej systematyki przedstawienia kalkulacji 

cenowej,  a  złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  w  rozbiciu  na  prace  do  wykonania  

w  ramach  poszczególnych  kondygnacji  równie  dobrze  obrazują  sposób  wyceny  oferty. 

Odwołujący  w  odwołaniu  i  na  rozprawie  wielokrotnie  wskazywał,  że  „pewne  koszty  nie 

zostały  ujęte”,  „jakieś  koszty  zostały  pominięte”,  ale  nie  umiał  wskazać  konkretnie  o  jakich 

elementach  ceny  mówi.  Nie  podał  żadnego  przykładu  kosztu,  który  powinien  wynikać  

z wyjaśnień a nie został w nich przedstawiony. Nie zasługują na aprobatę twierdzenia, że nie 

wiadomo  czego  brakuje  (w  sensie  jakich  kosztów)  w  ofercie  i  wyjaśnieniach 

Przystępującego. Odwołujący jako profesjonalista, działający w danej branży, mógł bazować 

na  własnej  kalkulacji  i  wskazać,  czego  rzekomo  nie  ujęto  w  kalkulacji  innych  oferentów.  

Przy  wynagrodzeniu  ryczałtowym,  to  wykonawca  samodzielnie  kalkuluje  swoje 

wynagrodzenie  ryczałtowe  i  przedstawia  je  w  ofercie  biorąc  pod  uwagę  zakres  rzeczowy 

określony dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót 

budowlanych i postanowieniami projektu umowy

. Nie ma wobec powyższego podstaw, by za 

błąd  oferty  lub  wyjaśnień  uważać  zmiany  poczynione  przez  Wykonawcę  dla  nakładów 

rzeczowych.  

Za  chybione  należało  uznać  twierdzenia  odwołania  jakby  Odwołujący  założył  

i  przedstawił  w  wyjaśnieniach  nieprawidłową  metodę  prowadzenia  prac  rozbiórkowych,  

to  znaczy  w  sposób  mechaniczny.  Odwołujący  nie  umiał  wskazać  miejsca  w  dokumentacji 

projektowej,  z  którego  taki  nakaz  wynika.  Zamawiający  określił  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia,  że  prace  należy  prowadzić  etapowo  od  najwyższej  kondygnacji  do  najniższej, 

jak  również  że  dopuszcza  się  stosowanie  innej  technologii  rozbiórki,  pod  warunkiem 

zachowania przepisów BHP. Oznacza to zdaniem Izby, że Zamawiający nigdzie w projekcie 


rozbiórki,  ani  w  pozostałej  dokumentacji  nie  wskazał  na  ręczną  technologię  rozbiórki 

budynków. Jeżeli Przystępujący założył pewien poziom zmechanizowania prac, niewątpliwie 

mogło  to  wpłynąć  na  obniżenie  ceny  ofertowej.  Wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  

w  przypadku konieczności  prowadzenia prac  w  sposób ręczny,  Przystępujący  zabezpieczył 

taką możliwość, kalkulując dla każdej kondygnacji koszty pracy osób fizycznych i maszyn.  

Reasumując  tę  cześć  wywodów  Izby,  należało  uznać,  że  Zamawiający  ocenił 

kompleksowo otrzymane wyjaśnienia, które wyczerpująco przedstawiły sposób oszacowania 

ceny  ofertowej  i  jakie  czynniki  umożliwiły  Przystępującemu  obniżenie  ceny  oferty.  

Tak  złożonych  wyjaśnień  nie  sposób  potraktować  jako  niebyłych,  niezłożonych,  czy  też 

niespójnych.  Takich  niespójności  Odwołujący  nie  wykazał,  tak  w  odwołaniu,  jak  i  na 

rozprawie.  Nie  przedstawiono  żadnych  argumentów,  wyliczeń,  innych  dowodów,  z  których 

wynikałoby, że złożona przez Przystępującego kalkulacja ma charakter nierealny. 

Przechodząc  do  analizy  wyjaśnień  złożonych  przez  Wykonawcę  BAKAMAX,  to 

dostrzeżenia  wymaga,  iż  Odwołujący  w  odwołaniu  poświęcił  im  jeden  akapit,  na  rozprawie 

nie 

odniósłszy  się  do  nich  wcale.  Tymczasem  Wykonawca  ten  złożył  Zamawiającemu 

wyjaśnienia,  w  których  wskazał  co  najmniej  kilka  czynników,  które  mogły  wpłynąć  na 

obniżenie  kosztów  jego  oferty.  Do  żadnego  z  tych  czynników  Odwołujący  nie  odniósł  się  

w  odwołaniu,  ani  na  rozprawie.  Zdawać  by  się  mogło,  że  Odwołujący  zapomniał,  że  

w  ramach  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  to  na  stronie  inicjującej  proces 

spoczywa  ciężar  dowodowy.  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał  i  nie  udowodnił,  że 

złożone przez BAKAMAX wyjaśnienia można uznać za niewiarygodne, niepełne, niespójne. 

Dlatego też w tej części zarzuty odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie.  

W ramach zarzutu rażąco niskiej ceny Odwołujący wskazał, że Przystępujący ITL nie 

potwierdził zapisów SIWZ co do spełniania warunków udziału w postępowaniu.  

Zamawiający  w  pkt  V  ppkt  1.2)  lit.  c)  SIWZ  wskazał,  że  o  udzielenie  zamówienia 

mogą  ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy  „w  okresie  5  lat  przed  upływem  terminu  składania 

ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  —  w  tym  okresie,  wykonali  co 

najmniej: 

1  robotę  budowlaną  w  zakresie  prac  rozbiórkowych  obiektu  kubaturowego,  o  wartości 

minimum 

500 000,00 zł, podczas których wykonawca wytwarzał odpady niebezpieczne; 

1  robotę  budowlaną  w  zakresie  prac  rozbiórkowych  obiektu  kubaturowego  o  wartości 

minimum 300 000 zł”. 

W  pierwszej  kolejności  odnosząc  się  do  konstrukcji  formalnej  zarzutu,  zauważyć 

należy, iż takim działaniem lub zaniechaniem z pewnością nie został naruszony art. 89 ust. 1 


pkt 4 ustawy Pzp

, ten bowiem odnosi się do badania ceny oferty. W przypadku niewykazania 

spełnienia  warunku  można  zastanawiać  się,  czy  Zamawiający  dopełnił  obowiązków 

określonych  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp  i  czy  powinien  był  z  powodu  niespełnienia 

warunku  lub  też  niewykazania  spełnienia  warunku  wykluczyć  Przystępującego  

z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Takiego jednak zarzutu odwołanie nie 

zawiera. Już tylko z tego powodu twierdzenia Odwołującego nie mogły prowadzić do uznania 

zarzutów za zasadne.  

Gdyby  jednak  przyjąć,  że  Odwołujący  zakwestionował  potwierdzenie  posiadania 

niezbędnego  doświadczenia  zawodowego  przez  Przystępującego,  a  nieprawidłowo 

przywołał  podstawę  prawną  zarzutu,  to  również  w  takiej  sytuacji  zdaniem  składu 

orzekającego Izby zarzut podlegał oddaleniu. 

Przystępujący  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  w  części,  gdzie  wymagano 

doświadczenia  wykonania  co  najmniej  1 roboty  budowlanej  w  zakresie prac  rozbiórkowych 

obiektu  kubaturowego,  o  wartości  minimum  500  000,00  zł,  podczas  których  wykonawca 

wytwarzał odpady niebezpieczne przedstawił w wykazie zadanie Rozbiórka hali produkcyjno-

magazynowej  wraz  z  linią  technologiczną  do  produkcji  komponentów  samochodowych  

i  zautomatyzowanych  regałów  magazynowych  z  likwidowanego  zakładu  Zamawiającego  

w  miejscowości  Vaihingen  w  Niemczech  z  relokacją  do  zakładu  Zamawiającego  

w  Strzelcach  Opolskich

.  Prace  zostały  wykonane  na  rzecz  firmy  SOMEO  S.A.  z  siedzibą  

w  Strzelcach  Opolskich  na  kwotę  619 920,00  zł  brutto.  Do  wykazu  dołączono  referencje,  

z których wynikał zakres zrealizowanych robót i wartość tych robót brutto.  

Wbrew twierdzeniom Odwołującego Izba uważa, że zadanie referencyjne potwierdza 

spełnienie warunku udziału. Zamawiający  wymagał doświadczenia przy  wykonywaniu robót 

budowlanych, w tym prac rozbiórkowych, a wartość prac miała wynosić 500 000,00 zł. Izba 

uważa, że określona w warunku wartość prac odnosiła się do całości danego zadania, czyli 

całości robót budowlanych, a nie jak twierdził Odwołujący do wartości robót rozbiórkowych. 

Zadanie,  na którym  wartość robót  budowlanych,  w  tym  prac rozbiórkowych,  wynosiła około 

000,00  zł,  potwierdza  więc  ustalony  przez  Zamawiającego  warunek.  Ponadto 

Odwołujący  nie  wykazał  w  żaden  sposób,  że  wartość  zadania  referencyjnego  należy 

pomniejszyć  o koszty,  które  nie  dotyczą  robót  budowlanych.  Referencje  złożone  w  ramach 

Wykazu  robót,  oprócz  potwierdzenia  należytego  wykonania  prac  zawierają  również 

szczegółowy  opis  przeprowadzonych prac  budowlanych  wraz  z  ich wartością. Okoliczność, 

że wartość robót należałoby pomniejszyć o koszty transportu i relokacji zakładu Odwołujący 

wywodzi jedynie z nazwy nadanej zadaniu referencyjnemu. Teza Odwołującego broniłaby się 

gdyby,  jak  już  Izba  zauważyła,  referencje  nie  zawierały  szczegółowego  opisu  wykonanych 

robót. Wśród wymienionych prac zrealizowanych przez Przystępującego nie ma transportu.  


Konkludując,  Izba  doszła  do  przekonania,  że  zarzuty  odwołania  w  tej  części  nie 

podlegały uwzględnieniu. 

Zarzut oceny 

ofert ITL oraz BAKAMAX w sposób nieznajdujący oparcia w zapisach SIWZ 

Odwołujący  zarzucał,  że  Przystępujący  ITL  nie  posiada  wpisu  do  rejestru  BDO,  

co powoduje, że jego oferta jest niezgodna z SIWZ. 

Izba podkreśla, że z punktu III.10 OPZ wynikało, że Wykonawca zobowiązany jest do 

posiadania  decyzji  BDO  w  zakresie  usuwania,  transportu  odpadów  porozbiórkowych  oraz 

materiałów  niebezpiecznych  w  tym  zanieczyszczonych  rtęcią.  Wykonawca  przed 

przystąpieniem  do  realizacji  zamówienia  zobowiązany  będzie  do  przedłożenia  decyzji 

Zamawiającemu.  

Izba  podziela  argumentację  przedstawioną  przez  Zamawiającego  w  odpowiedzi  na 

odwołanie.  Wymóg  posiadania  wpisu  zamieszczony  został  w  ramach  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  warunki  udziału  w  postępowaniu  nie  odnosiły  się  do  tego  elementu, 

Zamawiający  nie  wymagał  również  w  ramach  tych  warunków  przedstawienia  wraz  z  ofertą 

posiadanych  decyzji.  Zapisy  SIWZ  jasno 

dawały  sygnał,  że  przed  przystąpieniem  do 

realizacji  zamówienia  wybrany  Wykonawca  zobowiązany  zostanie  do  przedstawienia 

odpowiednich  decyzji.  Na  etapie  badania  i  oceny  ofert  posiadanie  takich  decyzji  

i przedstawienie ich Zamawiającemu nie było więc wymagane.  

Następnie  Zamawiający  przyznał,  że  z  oferty  Przystępującego  wprost  nie  wynikało, 

że będzie on korzystał  przy  realizacji  zamówienia z  pomocy  podwykonawców.  Element  ten 

pojawił się na etapie wyjaśnień i dotyczył realizacji części zadania związanego z transportem 

odpadów niebezpiecznych. Izba podziela twierdzenia, że brak wskazania planowanych firm 

podwykonawców w ofercie nie oznacza braku w zawartości merytorycznej oferty w relacji do 

wymogów określonych w SIWZ. Głównym przedmiotem świadczenia jest prowadzenie prac 

rozbiórkowych,  zaś  sam  transport  odpadów  niebezpiecznych  jest  tylko  elementem 

dodatkowym.  Wykonawca  w  ramach  wymaganego  doświadczenia  zawodowego  takie  miał 

właśnie posiadać doświadczenie. Jego głównym obowiązkiem nie będzie transport odpadów 

niebezpiecznych.  Jeżeli  ustawa  dopuszcza  zmianę  podwykonawców  na  etapie  realizacji 

zamówienia  i  zmianę  zakresu  podwykonawstwa,  tym  bardziej  możliwe  jest  wyjaśnienie 

kwestii  powierzenia  części  elementów  innym  podmiotom  w  ramach  wyjaśnień  składanych  

w trybie art. 87 ustawy Pzp.  

Kolejną kwestią poruszoną w odwołaniu była kwestia wymogu określonego w punkcie 

III.13 SIWZ, gdzie Zamawiający wymagał zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę 


na  podstawie  umowy  o  pracę  osób  wykonujących  czynności  w  zakresie  realizacji 

zamówienia,  których  wykonanie  zawiera  cechy  stosunku  pracy  określone  w  art.  22  §  1 

ustawy  z  dnia  26  czerwca  1974  r. 

–  Kodeks  pracy.  Odwołujący  uważa,  że  kierowca 

posiadający  uprawnienia  ADR  nie  może  być  zatrudniony  w  ramach  umowy  zlecenia,  a  tak 

wynika z wyjaśnień Przystępującego ITL. 

Izba podkreśla, iż sam Odwołujący zauważył w odwołaniu, że uzupełnieniem zapisu 

SIWZ był § 7 pkt 1 wzoru umowy. Odwołujący pomija jednak, że zapis odnosi się wprost do 

osób  realizujących  przedmiot  zamówienia  określonych  jako  pracownicy  wykonujący  na 

polecenie  i  pod  nadzorem  kierownictwa  budowy  konkretne  prace  fizyczne  związane  

z  realizacją  zamówienia  (pracownicy  fizyczni).  Zapisy  te  nie  odnoszą  się  zdaniem  składu 

orzekającego Izby do kierowców, którzy będą wykonywali czynności związane z transportem 

odpadów  niebezpiecznych.  Polemizować  można  czy  wykonywanie  czynności  przewozu 

odpadów  to  wykonywanie  prac  fizycznych  związanych  z  realizacją  zamówienia.  Słusznie 

również zauważył  w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający, że zgodnie z przepisami rangi 

ustawowej  regulującymi  zasady  czasu  pracy  kierowców,  podstawa  zatrudnienia  nie 

ogranicza się tylko do umowy o pracę.  

W  odwołaniu  Odwołujący  wskazał,  że  jego  uzasadnione  wątpliwości  budzą  również 

referencje wykonawcy ITL dot. przebudowy, nadbudowy i rozbudowy budynku Klubu Studio 

przy  ul.  Budryka  w  Krakowie. 

Zapomniał  niestety  Odwołujący  opisać,  na  czym  owe 

uzasadnione  wątpliwości  polegają.  Izba  nie  jest  natomiast  władna  domyślać  się  jakie 

elementy  przedstawionych  dokumentów  są  niezgodne  z  zapisami  SIWZ,  przy  czym 

podkreślenia  wymaga,  iż  takie  zapisy  SIWZ  również  nie  zostały  przez  Odwołującego 

przywołane.  

Za chybione uznała Izba twierdzenia odwołania, że Wykonawcy zobowiązani byli do 

przedstawienia  zaświadczenia  ADR,  że  samochód  posiadany  przez  wykonawcę  jest 

przystosowany  do  tran

sportu  odpadów  niebezpiecznych.  Izba  nie  dopatrzyła  się  takich 

zapisów SIWZ. Miejscem w SIWZ, gdzie wymieniono owo zaświadczenie ADR jest warunek 

udziału  w  postępowaniu  dotyczący  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  a  konkretnie 

obowiązek dysponowania minimum 1 osobą wskazaną na stanowisko kierowcy posiadającą 

uprawnienia ADR

. Wbrew więc twierdzeniom odwołania obowiązek odnosi się do osób a nie 

pojazdów. W przypadku warunku dysponowania odpowiednimi narzędziami niezbędnymi do 

realizacji  zamówienia  Zamawiający  wymagał  wykazania  dysponowania  minimum  1 

samochodem 

ciężarowym  przystosowanym  do  transportu  odpadów  niebezpiecznych. 


Wymagania  odnośnie  do  złożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków 

u

działu do obowiązku przedstawienia zaświadczeń się nie odnosiły. Na koniec warto również 

podkreślić,  że  Zamawiający  nie  określił  w  SIWZ  wymogu,  aby  Wykonawcy  w  ofertach 

wskazywali dane osób fizycznych lub innych podmiotów, którym przekazywany będzie gruz 

w

ywożony  z  terenu  rozbiórki.  Żądanie  więc  przedstawiania  takich  danych  przez  innych 

wykonawców należy uznać za przekraczające obowiązki informacyjne określone w SIWZ.  

Na marginesie Izba wskazuje, że choć zarzuty odwołania w części niezgodności ofert 

z  treścią  SIWZ  referowały  również  do  oferty  BAKAMAX,  to  w  uzasadnieniu  odwołania  nie 

odnaleziono elementów odnoszących się wprost lub choćby pośrednio do treści oferty tego 

Wykonawcy.  Oznacza  to,  że  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  opisał,  a  tym  bardziej  nie 

udowod

nił,  że  oferta  BAKAMAX  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  i  jako  taka  podlega 

odrzuceniu.  

Reasumując,  w  świetle  powyższych  ustaleń  Izba  uznała  za  niezasadne  zarzuty 

odwołania  wskazujące  na  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  wymienionych  

w  petitum  odwołania.  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że  Zamawiający  naruszył 

wskazywane przepisy ustawy Pzp, a jego działania miały charakter świadomy i celowy. 

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach  postępowania odwoławczego orzeczono  na  podstawie art.  574  oraz  art. 

575 ustawy Pzp2019, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 2 pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020r.,  poz.  2437  ze 

zmianami),  orzekając  w  tym  zakresie  o  obciążeniu  kosztami  postępowania  stronę 

przegrywającą, czyli Odwołującego.  

Przewodniczący: 

……………………………