KIO 577/21 WYROK dnia 16 kwietnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 31.05.2021

Sygn. akt KIO 577/21 

WYROK 

  z dnia 16 kwietnia 2021 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący:   Anna Osiecka 

Katarzyna Odrzywolska 

Anna Packo 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  14  kwietnia  2021  r.  w  W

arszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  lutego  2021  r.  przez 

wykonawcę  e-Instytucja.pl  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Warszawie 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Wiązowna 

przy  udziale  wykonawcy  Madkom 

Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Gdyni,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  wykonawcę  e-Instytucja.pl  Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  

e-

Instytucja.pl  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od wykonawcy e-Instytucja.pl Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

z siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego Gminy Wiązowna kwotę 3 600 zł 00 

gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony 

poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika. 


Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ………………………………………. 

………………………………………. 

………………………………………. 


Sygn. akt KIO 577/21 

U z a s a d n i e n i e  

Gmina  Wiązowna, 

dalej 

„Zamawiający”, 

prowadzi 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  Wdrożenie  w 

gminie  Wiązowna  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i 

dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z  migracją 

danych ze star

ych systemów w ramach projektu E-usługi dla e-kultury w gminach Karczew i 

Wiązowna.  Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), dalej 

„ustawa Pzp”. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  nie  przekracza  kwoty  określonej 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu 

zostało  zamieszczone  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  30  grudnia  2020  r.  pod 

numerem 775614-N-2020.    

W  dniu  22  lutego  2021  r.  wykonawca  e-

Instytucja.pl  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie,  dalej  „Odwołujący”,  wniósł  odwołanie, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie:  

-  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  przez  jego  niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenia 

MADKOM  S.A.,  pomi

mo  że  podlega  on  wykluczeniu  z  postępowania  z  powodu 

wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd,  w  wyniku  poświadczenia  nieprawdy,  podczas 

przedstawienia  informacji,  mających  potwierdzić,  że  spełnia  on  warunki  udziału  w 

postępowaniu; 

-  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  przez  jego  niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenia 

MADKOM  S.A.,  pomi

mo  że  podlega  on  wykluczeniu  z  postępowania  z  powodu 

wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd,  w  wyniku  poświadczenia  nieprawdy,  podczas 

przedstawienia  informacji,  mających  potwierdzić,  że  spełnia  on  warunki  udziału  w 

postępowaniu; 

- art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

przez jego zastosowanie względem MADKOM S.A., pomimo że 

podlega on wykluczeniu z p

ostępowania z powodu wprowadzenia Zamawiającego w błąd, w 

wyniku 

poświadczenia nieprawdy, podczas przedstawienia informacji, mających potwierdzić, 

że spełnia on warunki udziału w postępowaniu. 


Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu: 

nieuwzględnienia  odpowiedzi  MADKOM  S.A.  na  wezwanie  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp; 

unieważnienia  wezwania  poczynionego  przez  Zamawiającego  na  podstawie  art.  26  ust.  3 

ustawy Pzp 

do uzupełnienia przez MADKOM S.A. dokumentów potwierdzających spełnienie 

warunków udziału w postępowaniu; wykluczenia MADKOM S.A. z postępowania, jako że ten, 

w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  Zamawiającego  w 

błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  lub  -  w 

wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  -  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego  w  postępowaniu;  ponownego  badania  oferty  Odwołującego  z 

uwzględnieniem faktu, że MADKOM S.A. podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu. 

Odwołujący  podnosił,  iż  MADKOM  S.A.  przedstawił  wykazy  usług  wykonanych  w 

dwóch  gminach:  Polkowice  oraz  Lubań,  które  nie  spełniają  wymagań  Zamawiającego. 

U

sługa  dla  gminy  Polkowice  nie  spełnia  warunku  zapewnienia  dostępu  interesantów  do 

danych  z  systemów  dziedzinowych  po  potwierdzeniu  swojej  tożsamości  za  pomocą Węzła 

Krajowego  Identyfikacji  Elektronicznej,  bez  konieczności  zakładania  nowego  konta 

użytkownika  oraz  formularze  e-usług  stanowią  pliki  w  formie  DOC,  co  potwierdza,  że  nie 

stanowią one formularzy elektronicznych na poziomie dojrzałości zgodnie z wymaganiami w 

OPZ.  

Z  kolei 

usługa  realizowana  na  rzecz  Gminy  Lubań  nie  wdrożyła  portalu  e-usług, 

dostęp do interesantów wyświetlonych na portalu z systemów dziedzinowych nie odbywa się 

po  potwierdzeniu  swojej 

tożsamości  za  pomocą  Węzła  Krajowego  Identyfikacji 

Elektronicznej,  a  formularze  elektroniczne  są  podlinkowane  do  platformy  e-PUAP. 

W

skazanie przez  MADKOM  S.A.,  że wykonało platformę e-usług  z  ww.  funkcjonalnościami 

pomimo, że w Gminie Lubań w ogóle platformy e-usług nie wykonało, stanowi poświadczenie 

nieprawdy, co ma ist

otny wpływ na przebieg i wynik postępowania.  

MADKOM  S.A.  winien  zostać  wykluczony  z  postępowania  w  związku  z 

przedstawieniem przez niego nieprawdziwych infor

macji Zamawiającemu. MADKOM S.A. co 

najmniej  dopuścił  się  rażącego  niedbalstwa  w  związku  z  przedstawieniem  niezgodnego  z 

rzeczywistością  wykazu  usług,  choć  bardziej  prawdopodobnym  jest,  że  było  to  świadome 

działanie,  mające  na  celu  wprowadzenie  w  błąd  Zamawiającego.  Odwołujący  uważał,  że 

MADKOM S.A. celowo wprowadził w błąd Zamawiającego, ponieważ trudna do wyobrażenia 

jest sytuacja, w której nie posiadałby wiedzy na temat tego jaki był przedmiot realizowanego 

zamówienia w Gminie Lubań. W związku z czym wskazanie, że wykonał i wdrożył on otwartą 

pla

tformę e-usług w Gminie Lubań, która sama przyznaje, że wykonanie i wdrożenie otwartej 

platformy e-

usług nie było przedmiotem omawianego zamówienia, Odwołujący pojmuje jako 


działanie  polegające  na  przekłamaniu  rzeczywistości  i  wywołaniu  mylnego  wyobrażenia  u 

Zamawiającego,  u  którego  podstaw  leżała  motywacja  w  postaci  wprowadzenia 

Zamawia

jącego w mylne przekonanie, że spółka spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

Co  więcej,  Odwołujący  poinformował  Zamawiającego  o  wątpliwościach  dotyczących 

złożonych  przez  MADKOM  S.A.  referencji  w  piśmie  z  1.02.2021  r.  Jednakże  pomimo 

łatwości  w  ustaleniu  prawdziwości  informacji  przekazanych  przez  spółkę,  Zamawiający  nie 

zwrócił się do Gminy Lubań w celu wyjaśnienia tej sytuacji. Zamiast tego ponownie wezwał 

MADKOM  S.A.  do  przedłożenia  nowego  wykazu,  czemu  MADKOM  S.A.  w  ogóle  nie 

zaprotestował,  przyznając  tym  samym,  że  poprzednio  wykazane  usługi  nie  potwierdzają 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu.  

W oce

nie Odwołującego, Zamawiający nie miał możliwości wezwania MADKOM S.A. 

na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  ponieważ  MADKOM  S.A.  przedłożył  informacje 

nieprawdziwe

.  W  związku  z  powyższym  Zamawiający  nie  miał  możliwości  uwzględnienia 

nowych  dokumentów  lub  oświadczeń  przedłożonych  Zamawiającemu  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  z  art.  26  ust. 

3 ustawy  Pzp i  nie miał  możliwości  na  ich podstawie dokonywania 

oceny 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający  związany  jest  jedynie 

dokumentami  przedłożonymi  w  wyniku  pierwszego  wezwania  do  potwierdzenia  spełniania 

warunków udziału, na podstawie których powinien on wykluczyć spółkę z postępowania. 

Istotną kwestią, która posiłkowo udowadnia, że MADKOM S.A. świadomie i celowo (w 

celu  uzyskania  zamówienia)  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  jest  to,  że  MADKOM  S.A. 

nie  posiada  doświadczenia  we  wdrożeniu  wymaganego  przez  Zamawiającego  produktu 

jakim  jest  Portal  e-

Urząd.  Biorąc  pod  uwagę  znajomość  dotychczasowych  usług 

realizowanych  przez  MADKOM  S.A.,  dotychczas  dostarczał  on  „portal”  jako  rozwiązanie  w 

postaci strony www (a nie platformy e-

usług). W odpowiedzi na wezwanie o którym mowa w 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  MADKOM  S.A. 

przedstawił  nowe  wykazy  usług  wykonanych  w 

pięciu gminach, ze wskazaniem linków do stron internetowych: Skarżysko Kamienna, Brzeg 

Dolny, 

Dębica,  Szczebrzeszyn,  Zwierzyniec,  które  również  nie  spełniają  wymagań 

Zamawiającego. 

Do  postępowania  odwoławczego  w  dniu  24  lutego  2021  r.  przystąpił  po  stronie 

Zamawiającego  wykonawca  Madkom  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Gdyni,  dalej 

„Przystępujący”, wnosząc o oddalenie odwołania w całości. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  13  kwietnia  2021  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie, 

wnosząc o oddalenie odwołania w całości. W dniu 14 kwietnia 2021 r. również Przystępujący 

złożył pismo procesowe, wnosząc o oddalenie odwołania w całości. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 


zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych, 

jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na oddalenie. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania,  

w  szczególności:  z  protokołu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  ogłoszenia  

o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  odpowiedzi  na  pytania 

wykonawców,  ofert  wykonawców,  oświadczeń  i  dokumentów  składanych  przez 

Przystępującego  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Izba  wzięła  również  pod  uwagę 

stanowiska  wyrażone  w  odwołaniu,  piśmie  procesowym  Przystępującego,  odpowiedzi  na 

odwołanie,  a także  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestnika  postępowania 

odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy 14 kwietnia 2021 r. 

Izba  nie  zaliczyła  w  poczet  materiału  sprawy  pisma  Zamawiającego  z  dnia  15 

kwietnia  2021  r.  z  uwagi  na  okoliczność,  iż  ww.  pismo  wpłynęły  do  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  po  zamknięciu  rozprawy  w  niniejszej  sprawie  (14  kwietnia  2021  r.).  Izba 

wskazuje,  że  uznaje  przedkładanie  Izbie  pism  procesowych  po  zamknięciu  rozprawy  za 

nieuprawnione.  Zgodnie  bowiem  z  art.  535  ustawy  nPzp  dowody  na  poparcie  swoich 

twierdzeń  lub  odparcie  twierdzeń  strony  przeciwnej,  strony  i  uczestnicy  postępowania 

odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. 

Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje. 

Przedmiotem  zamówienia  jest  wdrożenie  w  gminie  Wiązowna  otwartej  platformy  e-

usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne 

umożliwiające świadczenie e-usług wraz z migracją danych ze starych systemów w ramach 

projektu E-

usługi dla e-kultury w gminach Karczew i Wiązowna. 

Zgodnie  z  pkt  6.1.2.3.1  Specyfikacji 

Istotnych Warunków  Zamówienia,  dalej  „SIWZ” 

Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 

3 (trzech) lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności 

jest  krótszy  -  w  tym  okresie  wykonał  i  załączy  dowody  określające,  czy  te  usługi  zostały 

wykonane  lub  są  wykonywane  należycie  dwie  (2)  usługi  obejmujące  swym  zakresem 

wykonanie  i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej  platformy  integrującej 

referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z 

migracją  danych  ze  starych  systemów  o  wartości  nie  mniejszej  niż  450.000,00  PLN  brutto 

każda. 

Na pytanie wykonawcy: 

W dokumencie SIWZ, Punkt 6.1.2.3. l , Zamawiający określił 

następujące  wymaganie:  „Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony,  jeżeli  Wykonawca 

wykaże, że w okresie ostatnich 3 (trzech) lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli 


okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -w  tym  okresie  wykonał  i  załączy  dowody 

określające,  czy  te  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie  dwie  (2)  usługi 

obejmujące  swym  zakresem  wykonanie  i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej 

platformy  integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające 

świadczenie e-usług wraz  z migracją danych ze starych systemów o wartości nie mniejszej 

niż  450.000,00  PLN  brutto  każda.”  Zwracamy  się  z  prośbą  o  doprecyzowanie  definicji 

„otwartej  platformy  e-usług”.  Z  uwagi  na  fakt,  że  nigdzie  w  dokumentacji  postępowania  nie 

sprecyzowano tej definicji jak również uwzględniając to, że Zamawiający posługuje się inną 

nazwą  platformy  e-usług  tj.  „Portal  eUrząd”,  rodzi  się  pytanie,  czy  Zamawiający  poprzez 

sformułowanie  „otwartej  platformy  eusług”  rozumie  analogiczną  platformę  e-usług  jak 

określony zgodnie z wymaganiami „Portal e-Urząd” według wymagań OPZ- załącznik nr 1 do 

SIWZ  ?  Czy  Wykonawca  poprzez  takie  wymagania,  powinien  wyka

zać,  że  zrealizował  2 

usługi  z  uwzględnieniem  wytycznych  OPZ  w  tym  między  innymi  to,  aby  portal  udostępniał 

informacje o zobowiązaniach względem gminy, formularze e-usług powinny być osadzone w 

platformie,  a  nie  w  postaci  linków  do  formularzy  ePUAP,  natomiast  e-usługi  mają  być 

przygotowane na określonym poziomie dojrzałości itd.? Zamawiający udzielił 7 stycznia 2021 

r. 

następującej  odpowiedzi:  Zamawiający  wyjaśnia,  że  poprzez  otwartą  platformę  e-usług 

rozumie  platformę  komunikacyjną  współpracującą  z  Systemem  Elektronicznego  Obiegu 

Dokumentów  wraz  z  integracją  z  modułami  dziedzinowymi,  zapewniającą  dostęp 

interesantów do danych z systemów dziedzinowych po potwierdzeniu swojej tożsamości za 

pomocą Węzła Krajowego Identyfikacji Elektronicznej, bez konieczności zakładania nowego 

konta użytkownika. Otwarta platforma e-usług to system umożliwiający świadczenie e-usług 

oraz  obsługę  klientów  urzędu,  za  pomocą  którego  mogą  oni  m.in.  uzyskać  informacje  o 

zobowiązaniach  finansowych  wobec  urzędu  oraz  dokonać  płatności.  W  ramach  platformy 

komunikacyjnej,  powinny  zostać  zaimplementowanie  formularze  elektroniczne  na  poziomie 

dojrzałości  zgodnie  z  wymaganiami  w  OPZ,  których  wzory  zostaną  stworzone  zgodnie  z 

„Ogólnymi zasadami tworzenia i publikacji w Centralnym Repozytorium wzorów dokumentów 

elektronicznych” 

http://mc.bip.gov.pl/centralnerepozytorium-wzorow-dokumentow 

elektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-dokumentow-elektronicznych.html

  )  i 

przesłane do publikacji w CRWDE. Formularze na platformie komunikacyjnej, nie mogą być 

formularzami  podlinkowanymi  do  platformy  ePUAP,  i  powinny  posiadać  możliwość 

d

okonywania  płatności  elektronicznej.  Platforma  komunikacja  musi  zapewniać  również 

możliwość  udostępniania  innych  e-usług  i  stanowić  centralny  punkt  kontaktu  drogą 

elektroniczną z Interesantem. 

Do  upływu  terminu  składania  ofert,  ofertę  złożył  m.in.  Przystępujący,  który  złożył 

oświadczenie, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. 


W  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  2  ustawy  Pzp 

Odwołujący przedstawił m.in. wykaz wykonanych usług, gdzie wskazał dwie usługi: 

usługę  dla Gminy  Polkowice,  gdzie  w  kolumnie  przedmiot  usługi  podano:  NAZWA 

ZAMÓWIENIA:  „Dostarczenie  Infrastruktury  IT,  opracowanie  i  wdrożenie  systemu  EZD, 

systemu  dziedzinowego  oraz  opracowanie,  dostarczenie 

i  wdrożenie  systemu  Informacji 

przestrzennej.” Część 1: Uruchomienie Systemu Elektronicznego Zarządzania dokumentacją 

(EZD), systemu dziedzinowego (SD) Oraz e-

usług publicznych wraz z dostawą niezbędnego 

sprzętu  informatycznego.  Projekt  obejmował  m.in.:  dostawę,  konfigurację,  instalację, 

w

drożenie  i  przeszkolenie  użytkowników  Systemu  Elektronicznego  Zarządzania 

Dokumentacją zintegrowanego z platformą EPUAP i systemem dziedzinowym obsługującym 

podatki  gminne;  w

ykonanie  i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej  platformy 

integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-

usług  wraz  z  migracją  danych  ze  starych  systemów;  budowę  i  uruchomienie  e-Usług  na 

platformie  ePUAP 

na  rzecz  Urzędu  Gminy  Polkowice;  Projekt  potwierdzający  należyte 

wykonanie zamówienia, którego przedmiotem było wykonanie i wdrożenie otwartej platformy 

e-

usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne 

umożliwiające świadczenie e-usług wraz z migracją danych ze starych systemów o wartości 

nie m

niejszej niż 450.000,00 PLN brutto. 

usługę  dla  Gminy  Miejskiej  Lubań,  gdzie  w  kolumnie  przedmiot  usługi  podano: 

NAZWA  ZAMÓWIENIA:  „Dalszy  rozwój  e-usług  w  Powiatach  Lubańskim,  Lwóweckim, 

Zgorzeleckim, Bolesławieckim i Gminie Miejskiej Lubań". Projekt obejmował m.in.: dostawę, 

konfigurację,  instalację,  wdrożenie  i  przeszkolenie  użytkowników  Systemu  Elektronicznego 

Zarządzania  Dokumentacją  zintegrowanego  z  platformą  EPUAP  i  systemem  dziedzinowym 

obsługującym  podatki  gminne;  wykonanie  i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej 

platformy  in

tegrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające 

świadczenie e-usług wraz z migracją danych ze starych systemów; budowę i uruchomienie 

e-

Usług na platformie ePUAP na rzecz Urzędu Miejskiego w Lubaniu. Projekt potwierdzający 

należyte wykonanie zamówienia, którego przedmiotem było wykonanie i wdrożenie otwartej 

platformy  e-

usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby 

i

nformacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z  migracją  danych  ze  starych 

systemów o wartości nie mniejszej niż 450.000,00 PLN brutto. 

Pismem z dnia 4 lutego 2021 

r. Zamawiający wezwał Przystępującego w trybie art. 26 

ust. 3 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień i dokumentów, wskazując, że: 

Zgodnie z pkt. 6.1.2.3.1. Specyfikacji Istotnych Warunk

ów Zamówienia, Zamawiający 

w ramach określenia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub 


zawodowej,  wskazał,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy: 

„6.1.2.3.1. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże że w okresie 

ostatnich  3  (trzech)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał i załączy dowody określające, czy te usługi 

zostały wykonane lub są wykonywane należycie dwie (2) usługi obejmujące swym zakresem   

i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i 

dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z  migracją 

danych ze starych systemów o wartości nie mniejszej niż 450.000,00 PLN brutto każda. ” 

Dodatkowo  w  odpowiedzi  na  pytanie  1,  w  wiadomości  nr  1  skierowanej  do 

Wykonawców, Zamawiający doprecyzował definicję „otwartej platformy e-usług”: 

„Zamawiający  wyjaśnia,  że  poprzez  otwartą  platformę  e-usług  rozumie  platformę 

komunikacyjną  współpracującą  z  Systemem  Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z 

integracją  z  modułami  dziedzinowymi,  zapewniającą  dostęp  interesantów  do  danych  z 

systemów dziedzinowych po potwierdzeniu swojej tożsamości za pomocą Węzła Krajowego 

Identyfikacji Elektronicznej, bez konieczności zakładania nowego konta użytkownika. 

Otwarta platforma e-

usług to system umożliwiający świadczenie e-usług oraz obsługę 

klientów  urzędu,  za  pomocą  którego  mogą  oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach 

finansowych wobec urzędu oraz dokonać płatności. 

W ramach platformy komunikacyjnej, powinny zostać zaimplementowanie formularze 

elektroniczne  na  poziomie  dojrzałości  zgodnie  z  wymaganiami  w  OPZ,  których  wzory 

zostaną  stworzone  zgodnie  z  „Ogólnymi  zasadami  tworzenia  i  publikacji  w  Centralnym 

Repozytorium 

wzorów 

dokumentów 

elektronicznych” 

http://mc.bip.gov.pl/centralnerepozytorium-wzorow 

dokumentow-

elektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-dokumentow-elektronicznych.html

  )  i 

przesłane do publikacji w CRWDE. Formularze na platformie komunikacyjnej, nie mogą być 

formularzami  podlinkowa

nymi  do  platformy  ePUAP,  i  powinny  posiadać  możliwość 

dokonywania  płatności  elektronicznej.  Platforma  komunikacja  musi  zapewniać  również 

możliwość  udostępniania  innych  e-usług  i  stanowić  centralny  punkt  kontaktu  drogą 

elektroniczną z Interesantem.” 

W wynik

u weryfikacji złożonej przez Wykonawcę w dniu 25.01.2021 r. odpowiedzi na 

wezwanie do złożenia oświadczeń i dokumentów, stwierdzono następujące uwagi: 

) w złożonym wykazie usług została wpisana usługa świadczona dla Gminy Polkowice(…) 

Ponadto  z  załączonego  protokołu  odbioru  końcowego  realizacji  ww.  usługi,  nie 

wynika że usługa ta obejmowała swym zakresem wykonanie i wdrożenie otwartej platformy 

e-

usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne 


umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z  migracją  danych  ze  starych  systemów  ,  gdzie 

przez  platformę  e-usług  rozumie  platformę  komunikacyjną  współpracującą  z  Systemem 

Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z  integracją  z  modułami  dziedzinowymi, 

zapewniającą  dostęp  interesantów  do  danych  z  systemów  dziedzinowych po  potwierdzeniu 

swojej  tożsamości  za  pomocą  Węzła  Krajowego  Identyfikacji  Elektronicznej,  bez 

konieczności  zakładania  nowego  konta  użytkownika,  Otwarta  platforma  e-usług  to  system 

umożliwiający świadczenie e-usług oraz obsługę klientów urzędu, za pomocą którego mogą 

oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach  finansowych  wobec  urzędu  oraz  dokonać 

płatności.  W  ramach  platformy  komunikacyjnej,  powinny  zostać  zaimplementowanie 

formularze elektroniczne na poziomie dojrzałości zgodnie z   w OPZ, których wzory zostaną 

stworzone zgodnie z „Ogólnymi zasadami tworzenia i publikacji w Centralnym Repozytorium 

wzorów  dokumentów  elektronicznych”  (

http://mc.bip.gov.pl/centralne-repozytorium-wzorow-

dokumentowelektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-dokumentow-

elektronicznych.html

)  i  przesłane  do  publikacji  w  CRWDE.  Formularze  na  platformie 

komunikacyjnej, nie mogą być formularzami podlinkowanymi do platformy ePUAP, i powinny 

posiadać  możliwość  dokonywania  płatności  elektronicznej.  Platforma  komunikacja  musi 

zapewniać  również  możliwość  udostępniania  innych  e-usług  i  stanowić  centralny  punkt 

kontaktu drogą elektroniczną z Interesantem. 

Z  załączonego  protokołu  odbioru  końcowego  nie  wynika  także  wartość  brutto 

realizacji  tej  usługi  czyli  wartość  brutto  za  część  1,  a  tym  bardziej  nie  wynika  wartość 

realizacji  za  wykonanie  i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej  platformy 

integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-

usług wraz z migracją danych ze starych systemów o wartości nie mniejszej niż 450.000,00 

PLN brutto, gdzie przez platformę e-usług rozumie platformę komunikacyjną współpracującą 

z  Systemem 

Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z  integracją  z  modułami 

dziedzinowymi, zapewniającą dostęp interesantów do danych z systemów dziedzinowych po 

potwierdzeniu  swojej  tożsamości  za  pomocą  Węzła  Krajowego  Identyfikacji  Elektronicznej, 

bez  konieczności  zakładania  nowego  konta  użytkownika.  Otwarta  platforma  e-usług  to 

system umożliwiający świadczenie e-usług oraz obsługę klientów urzędu, za pomocą którego 

mogą  oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach  finansowych  wobec  urzędu  oraz 

dokonać płatności. W ramach platformy komunikacyjnej, powinny zostać zaimplementowanie 

formularze  elektroniczne  na  poziomie  dojrzałości  zgodnie  z  wymaganiami  w  OPZ,  których 

wzory zostaną stworzone zgodnie z „Ogólnymi zasadami tworzenia i publikacji w Centralnym 

Repozytorium 

wzo

rów  dokumentów  elektronicznych”  (

http://mc.bip.gov.pl/centralne-

repozytorium-wzorow-dokumentowelektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-

dokumentow-elektronicznych.html

)  i  przesłane  do  publikacji  w  CRWDE.  Formularze  na 


platformie komunikacyjnej, nie mogą być formularzami podlinkowanymi do platformy ePUAP, 

i powinny posiadać możliwość dokonywania płatności elektronicznej. Platforma komunikacja 

musi zapewniać również możliwość udostępniania innych e-usług i stanowić centralny punkt 

kontaktu drogą elektroniczną z Interesantem. 

Wobec tego, Zamawiający wzywa do wyjaśnienia i uzupełnienia dokumentów: 

poprzez wskazanie w jakim  zakresie wykonawca Madkom S.A. wykonał wskazaną 

w  wykazie  usługę,  która  była  realizowana  przez  niego  w  ramach  konsorcjum,   

potwierdzających,  że  usługa  pn.  „Uruchomienie  systemu  elektronicznego  zarządzania 

dokumentacją  (EZD),  systemu  dziedzinowego  (SD)  oraz  e-usług    publicznych  wraz  z 

dostawą  niezbędnego  sprzętu  informatycznego”  obejmowała  swym  zakresem  wykonanie  i 

wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług,  cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i 

dziedzinowe  zasoby  informa

cyjne  umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z  migracją 

danych ze starych systemów o wartości nie mniejszej niż 450.000,00 PLN brutto, gdzie przez 

platformę  e-usług  rozumie  platformę  komunikacyjną  współpracującą  z  Systemem 

Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z  integracją  z  modułami  dziedzinowymi, 

zapewniającą  dostęp  interesantów  do  danych  z  systemów  dziedzinowych po  potwierdzeniu 

swojej  tożsamości  za  pomocą  Węzła  Krajowego  Identyfikacji  Elektronicznej,  bez 

konieczności  zakładania  nowego  konta  użytkownika.  Otwarta  platforma  e-usług  to  system 

umożliwiający świadczenie e-usług oraz obsługę klientów urzędu, za pomocą którego mogą 

oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach  finansowych  wobec  urzędu  oraz  dokonać 

płatności.  W  ramach  platformy  komunikacyjnej,  powinny  zostać  zaimplementowanie 

formularze elektroniczne na poziomie dojrzałości zgodnie z  w OPZ, których wzory zostaną 

stworzone zgodnie z „Ogólnymi zasadami tworzenia i publikacji w Centralnym Repozytorium 

wzorów  dokumentów  elektronicznych”  (

http://mc.bip.gov.pl/centralne-repozytorium-wzorow-

dokumentow-elektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-dokumentow-

elektronicznych.html

)  i  przesłane  do  publikacji  w  CRWDE.  Formularze  na  platformie 

komunikacyjnej, nie mogą być formularzami podlinkowanymi do platformy ePUAP, i powinny 

posiadać  możliwość  dokonywania  płatności  elektronicznej.  Platforma  komunikacja  musi 

zapewniać  również  możliwość  udostępniania  innych  e-usług  i  stanowić  centralny  punkt 

kontaktu drogą elektroniczną z Interesantem,  

lub  do  skorygowania  usług  poprzez  poprawienie  pozycji  w  tym  wykazie  i  wpisaniu  w  nim 

usług  potwierdzających  spełnienie  warunków  udział  w  postępowaniu  oraz  jednoczesnym 

załączeniu dokumentów potwierdzających należyte  tej usługi. 

2) w złożonym wykazie usług została wpisana usługa świadczona dla Gminy Miejskiej Lubań 


Z  załączonego  protokołu  odbioru  końcowego  realizacji  ww.  usługi,  nie  wynika  że 

usługa  ta  obejmowała  swym  zakresem  wykonanie  i  wdrożenie  otwartej  platformy  e-usług, 

cyfrowej  platformy  integrującej  referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne 

umożliwiające świadczenie e-usług wraz z migracją danych ze starych systemów o wartości 

nie  mniejszej  niż  450.000,00  PLN  brutto,  gdzie  przez  platformę  e-usług  rozumie  platformę 

komunikacyjną  współpracującą  z  Systemem  Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z 

integracją  z  modułami  dziedzinowymi,  zapewniającą  dostęp  interesantów  do  danych  z 

systemów dziedzinowych po potwierdzeniu swojej tożsamości za pomocą Węzła Krajowego 

Identyfikacji  Elektronicznej,  bez  konieczności  zakładania  nowego  konta  użytkownika. 

Otwarta  platforma  e-

usług  to  system  umożliwiający  świadczenie  e-usług  oraz  obsługę 

klientów  urzędu,  za  pomocą  którego  mogą  oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach 

finansowych wobec  urzędu  oraz  dokonać  płatności.  W  ramach  platformy      komunikacyjnej, 

powinny  zostać  zaimplementowanie  formularze  elektroniczne  na  poziomie  dojrzałości 

zgodnie  z  wymaganiami  w  OPZ,  których  wzory  zostaną  stworzone  zgodnie  z  „Ogólnymi 

zasadami  tworzenia  i  publikacji  w  Centralnym  Repozytorium  wzorów  dokumentów 

elektronicznych” 

http://mc.bip.gov.pl/centralne-repozytorium-wzorow-dokumentow-

elektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorowdokumentow-elektronicznych.html

  )  i 

pr

zesłane  do  publikacji  w  CRWDE.  Formularze  platformie  komunikacyjnej,  nie  mogą  być 

formularzami  podlinkowanymi  do  platformy  ePUAP,  i  powinny  posiadać  możliwość 

dokonywania  płatności  elektronicznej.  Platforma  komunikacja  musi  zapewniać  również 

możliwość  udostępniania  innych  e-usług  i  stanowić  centralny  punkt  kontaktu  drogą 

elektroniczną z Interesantem, 

Wobec tego, Zamawiający wzywa do wyjaśnienia i uzupełnienia dokumentów: 

potwierdzających,  że  usługa  pn.  „Dalszy  rozwój  e-usług  w  Powiatach  Lubańskim, 

Lwóweckim,  Zgorzeleckim,  Bolesławieckim  i  Gminie  Miejskiej  Lubań”  obejmowała  u  swym 

zakresem wykonanie i wdrożenie otwartej platformy e-usług, cyfrowej platformy integrującej 

referencyjne  i  dziedzinowe  zasoby  informacyjne  umożliwiające  świadczenie  e-usług  wraz  z 

migracją  danych  ze  starych  systemów  o  wartości  nie mniejszej  niż  450.000,00  PLN  brutto, 

gdzie  przez  platformę  e-usług  rozumie  platformę  komunikacyjną  współpracującą  z 

Systemem  Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z  integracją  z  modułami 

dziedzinowymi, za

pewniającą dostęp interesantów do danych z systemów dziedzinowych po 

potwierdzeniu  swojej  tożsamości  za  pomocą  Węzła  Krajowego  Identyfikacji  Elektronicznej, 

bez  konieczności  zakładania  nowego  konta  użytkownika.  Otwarta  platforma  e-usług  to 

system umożliwiający świadczenie e-usług oraz obsługę klientów urzędu, za pomocą którego 

mogą  oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach  finansowych  wobec  urzędu  oraz 

dokonać płatności. W ramach platformy komunikacyjnej, powinny zostać zaimplementowanie 


formularze  elek

troniczne  na  poziomie  dojrzałości  zgodnie  z  wymaganiami  w  OPZ,  których 

wzory zostaną stworzone zgodnie z „Ogólnymi zasadami tworzenia i publikacji w Centralnym 

Repozytorium  wzorów  dokumentów  elektronicznych”  (

http://mc.bip.gov.pl/centralne-

repozytorium-wzorow-dokumentowelektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-

dokumentow-elektronicznych.html

)  i  przesłane  do  publikacji  w  CRWDE.  Formularze  na 

platformie komunikacyjnej, nie mogą być formularzami podlinkowanymi do platformy ePUAP, 

i powinny posiadać możliwość dokonywania płatności elektronicznej. Platforma komunikacja 

musi zapewniać również możliwość udostępniania innych e-usług i stanowić centralny punkt 

kontaktu drogą elektroniczną z Interesantem, (…) 

lub do skorygowania wykazu usług poprzez poprawienie pozycji w tym wykazie i wpisaniu w 

nim usług potwierdzających spełnienie warunków udział w postępowaniu oraz jednoczesnym 

załączeniu dokumentów potwierdzających należyte wykonanie tej usługi. 

Przystępujący  w  odpowiedzi  na  powyższe  przedłożył  wykaz  innych  usług,  których 

zgodnie z oświadczeniem złożonym w odpowiedzi na odwołanie, a także na rozprawie przez 

pełnomocnika, Zamawiający nie badał. 

Izba zważyła, co następuje. 

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z 

2019  poz. 

2020)  do  postępowań  odwoławczych,  o  których  mowa  w  uchylanej  ustawie, 

wszczętych  po  dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 

2019  r.  Pra

wo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019).  Z  uwagi  na  powyższe, 

Izba  wydając  wyrok  w  postępowaniu  odwoławczym,  wszczętym  na  skutek  odwołania 

wniesionego w dniu 22 

lutego 2021 r., zastosowała przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 

r. Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa nPzp”.  

Izba  ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528  ustawy 

nPzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.  

Ponadto, Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania ze 

środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę  interesu    w 

uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy nPzp, kwalifikowaną możliwością 

poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. 

Izba,  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w  szczególności 

zakres  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  doszła  do  przekonania,  iż  w  niniejszym 

postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, które miało 

wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, a tym 


samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy 

nPzp, rozpoznawane odwołanie nie zasługiwało 

na uwzględnienie. 

Izba  stwierdziła,  że niezasadny  jest  zarzut  naruszenia przez  Zamawiającego  art.  24 

ust.  1  pkt  16  ustawy 

Pzp,  zgodnie  z  którym  wykluczeniu  z  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  podlega  wykonawca,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego 

niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie 

podlega  wykluczeniu

,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  i 

niedyskryminacyjne kryteria, zwane ,,kryteriami selekcji'', lub który zataił te informacje lub nie 

jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  dokumentów.  Nie  potwierdził  się  również  zarzut 

naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp

, zgodnie z którym wykluczeniu z postępowania o 

udzielenie zamówienia podlega wykonawca, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa 

przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ 

na decyz

je podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

A

by wypełnić hipotezę art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp, wszystkie przesłanki 

zawarte w tych przepisach muszą wystąpić łącznie, zaś niewykazanie zaistnienia chociażby 

jednej 

z  nich  jest  wystarczające  do  stwierdzania,  że  zamawiający  nie  wykluczając 

wykonawcy  z  postępowania  nie  naruszył  cytowanych  przepisów.  Zatem,  dla  zastosowania 

art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy 

Pzp  muszą  zostać  kumulatywnie  spełnione  następujące 

przesłanki:  przedstawienie przez  wykonawcę informacji  niezgodnej  z  rzeczywistością, która 

wp

rowadziła  zamawiającego  w  błąd;  błąd  polegał  na  przyjęciu  przez  zamawiającego,  że 

wykonawca nie podlega wykluczeniu; przedstawienie informacji jest wynikiem zamierzonego 

działania  lub  rażącego  niedbalstwa.  Natomiast  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  wymaga 

łącznego  zaistnienia  przesłanek:  przedstawienia  przez  wykonawcę  informacji  niezgodnej  z 

rzeczywistością,  która  wprowadziła  zamawiającego  w  błąd;  przedstawienie  informacji  jest 

wynik

iem  lekkomyślności  lub  niedbalstwa;  informacja  ma  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu. 

Zawarta w  obu  przepisach  przesłanka  wprowadzenia zamawiającego  w błąd  polega 

na  przedstawieniu  przez  wykonawcę  nieprawdziwych  informacji,  czyli  zaistnienia 

sprzeczności  pomiędzy  treścią dokumentu  złożonego  przez  wykonawcę,  a rzeczywistością. 

Stan  ten  zaistnieje,  gdy  przedstawione  zostaną  informacje  obiektywnie  nieprawdziwe, 

niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy, który ma znaczenie dla danego postępowania. Na 

skutek  podania  takich  informacji  zamawiający  zostaje  wprowadzony  w    błąd,  czyli  nabiera 

mylnego  wyobrażenia  o  stanie  faktycznym  lub  też  skutkuje  to  po  jego  stronie  brakiem 

jakiegokolwiek wyobrażenia o nim. 

Przenosząc powyższe rozważania na niniejszy stan faktyczny należy wskazać, że nie 

jest uprawnione utożsamianie niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu z 

zaistnieniem podstaw do wykluczenia wykonawcy z 

postępowania określonych w art. 24 ust. 


1  pkt  16  i  17  ustawy  Pzp. 

W opinii Izby za informacje wprowadzające w błąd należy uznać 

informacje nieprawdziwe lub błędne. Wobec tego w takim przypadku znaczenie ma różnica 

pomiędzy stanem faktycznym, a informacjami przedstawionymi przez wykonawcę.  

Izba  stwierdziła,  że Przystępujący  podał  cechy  poszczególnych usług  w  pierwotnym 

wykazie, a zamawiający nie mógł jednoznacznie stwierdzić czy wymienione usługi spełniają 

czy  nie,  wymagania  określone  w  dokumentacji  postępowania.  Zatem  prawidłowo  wezwał 

wykonawcę  do  uzupełnienia  wykazu,  tym  bardziej,  że  Przystępujący  podał  jedynie  nazwę 

zamówienia oraz w zasadzie przepisał treść warunku znajdującego się w pkt 6.1.2.3.1 SIWZ. 

Wobec  powyższego  Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  informacja  przekazana  przez 

wykonawcę,  która  odnosiła  się  do  doświadczenia  nie  może  być  zakwalifikowana  jako 

informacja  nieprawdziwa,  a  jedynie  jako  informacja,  która  nie  potwierdza  spełnienia  przez 

wykonawcę warunku udziału w postępowaniu. Tym samym w omawianym stanie faktycznym 

nie zachodzi sytuacja objęta regulacją art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  w  rozpoznawanej  sprawie  mamy  do  czynienia  z  przypadkiem,  w 

którym  wykonawca  nie wykazał  w  sposób  prawidłowy  warunku  udziału w  postepowaniu. W 

takim przypadku należy brać pod uwagę art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, który stanowi, że z 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub 

złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie  wykazał  braku  podstaw  wykluczenia.  Jednak 

czynność wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy 

Pzp jest 

powiązana z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, a zgodnie z ustaloną linią orzeczniczą Izby w 

przypadku  zaistnienia  przesłanek  opisanych  w  art.  26  ust.  3  Pzp,  w  tym  m.  in.  gdy 

wykonawca nie złożył dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 

ust.  1  Pzp  lub  gdy  dokumenty  te  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wątpliwości 

wskazane przez Zamawiającego to Zamawiający jest zobowiązany do wezwania wykonawcy 

do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez 

siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania. 

Izba  nie  podziela  natomiast 

argumentacji  Zamawiającego  i  Przystępującego  w 

zakresie interpretacji  warunku udziału w  postępowaniu.  Nie jest  bowiem  tak,  że odpowiedź 

na pytanie dotyczyła opisu przedmiotu zamówienia. Pytający wykonawca wpierw przytoczył 

treść warunku udziału w postępowaniu określoną w punkcie 6.1.2.3.1 SIWZ, gdzie mowa o 

„otwartej  platformie  e-usług”.  Dalej  wykonawca  pytał  czy  Zamawiający  poprzez 

sformułowanie  „otwartej  platformy  e-usług”  rozumie  analogiczną  platformę  e-usług  jak 

określony zgodnie z wymaganiami „Portal e-Urząd” według wymagań OPZ- załącznik nr 1 do 

SIWZ

.  Następnie  wykonawca  zadał  kolejne  pytanie,  czy  wykonawca  poprzez  takie 


wymagania, powinien wykazać, że zrealizował 2 usługi z uwzględnieniem wytycznych OPZ w 

tym między innymi to, aby portal udostępniał informacje o zobowiązaniach względem gminy, 

formularze e-

usług powinny być osadzone w platformie, a nie w postaci linków do formularzy 

ePUAP, natomiast e-

usługi mają być przygotowane na określonym poziomie dojrzałości itd.? 

Ostatnie  pytanie  odnosi  się  więc  wprost  do  wykazania  zrealizowania  2  usług,  czyli  do 

warunków  udziału  w  postępowaniu.  Odpowiedź  Zamawiającego  sprowadzała  się  do 

wyjaśnienia  definicji  „otwartej  platformy  e-usług”,  które  to  sformułowanie  znajduje  się  w 

warunku udziału w postępowaniu. 

Jednocześnie  nie  sposób  zgodzić  się  z  Zamawiającym  jakoby  interpretacja 

odpowiedzi  na  pytanie  wykonawcy  zawarta  w  o

dwołaniu  zmierzała  do  nieprawidłowego 

zawężenia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  w  zasadzie  postawienia  dodatkowych 

warunków udziału w postępowaniu. Przeczy temu samo działanie Zamawiającego, który już 

w wezwaniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp kierowanym do Przystępującego przywołuje 

nie tylko ww. 

pytanie i odpowiedź do treści warunku, lecz wprost pyta o dodatkowe aspekty 

składające  się  na  warunek  udziału  w  postępowaniu,  które  doprecyzował  w  udzielonej 

odpowiedzi  na  pyatnie. 

Zamawiający  w  wezwaniu  sam  kilkukrotnie  wskazuje,  że  przez 

platformę  e-usług  rozumie  platformę  komunikacyjną  współpracującą  z  Systemem 

Elektronicznego  Obiegu  Dokumentów  wraz  z  integracją  z  modułami  dziedzinowymi, 

zapewniającą  dostęp  interesantów  do  danych  z  systemów  dziedzinowych po  potwierdzeniu 

swojej  tożsamości  za  pomocą  Węzła  Krajowego  Identyfikacji  Elektronicznej,  bez 

konieczności  zakładania  nowego  konta  użytkownika.  Otwarta  platforma  e-usług  to  system 

umożliwiający świadczenie e-usług oraz obsługę klientów urzędu, za pomocą którego mogą 

oni  m.in.  uzyskać  informacje  o  zobowiązaniach  finansowych  wobec  urzędu  oraz  dokonać 

płatności.  W  ramach  platformy  komunikacyjnej,  powinny  zostać  zaimplementowanie 

formularze elektroniczne na poziomie dojrzałości zgodnie z  w OPZ, których wzory zostaną 

stworzone zgodnie z „Ogólnymi zasadami tworzenia i publikacji w Centralnym Repozytorium 

wzorów  dokumentów  elektronicznych”  (

http://mc.bip.gov.pl/centralne-repozytorium-wzorow-

dokumentow_elektronicznych/43003_centralne-repozytorium-wzorow-dokumentow-

elektronicznych.html

)  i  przesłane  do  publikacji  w  CRWDE.  Formularze  na  platformie 

komunikacyjnej, nie mogą być formularzami podlinkowanymi do platformy ePUAP, i powinny 

posiadać  możliwość  dokonywania  płatności  elektronicznej.  Platforma  komunikacja  musi 

zapewniać  również  możliwość  udostępniania  innych  e-usług  i  stanowić  centralny  punkt 

kontaktu  drogą  elektroniczną  z  Interesantem.  Treść  wezwania  w  sposób  niebudzący 

wątpliwości potwierdza, że Zamawiający skorelował treść warunku udziału w postępowaniu z 

wymogami podanymi w odpowiedzi na zadane pytanie.  

Reasumując, nie tylko z samej treści odpowiedzi i zadanego pytania, lecz również z 

wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  3 

ustawy  Pzp skierowanego do  Przystępującego  wynika,  że 


odpowiedź  doprecyzowała  warunek  udziału  w  postępowaniu  i  w  taki  też  sposób 

Z

amawiający winien ocenić wykaz uzupełniony przez Przystępującego. 

Niemniej,  Izba 

uznała,  że  nie  doszło  do  naruszenia  przepisów  wskazanych  przez 

Odwołującego  w  odwołaniu,  a  podlegających  rozpoznaniu.  Izba  nie  badała  bowiem  czy 

Przystępujący spełnił warunki udziału w postępowaniu na podstawie uzupełnionego wykazu, 

wobec oświadczenia Zamawiającego, że tej czynności jeszcze nie dokonał.  

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

kosztach 

postępowania 

odwoławczego 

orzeczono 

stosownie 

do 

wyniku  

na  podstawie  art.  575  ustawy  nPzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §8  rozporządzenia  Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  

od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).   

Przewodniczący:   ………………………………………. 

………………………………………. 

……………………………………….