Sygn. akt: KIO 572/21
WYROK
z 11 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie 10 marca 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 22 lutego 2021 r. przez wykonawcę PW Krystian
Sp. z o.o. z siedzibą w Przysusze w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
PGNiG Termika S.A. z siedzibą w Poznaniu, przy udziale wykonawcy ORK Poland Sp. z o.o.
Sp. k.
z siedzibą w Kielcach zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – PW Krystian Sp. z o.o. z siedzibą
w Przysusze i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy
z
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. 2019, poz. 2020), na niniejszy wyrok, w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia,
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 572/21
U z a s a d n i e n i e
PGNiG Termika S.A. z siedzibą w Poznaniu (dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Dostawy odzieży roboczej i ochronnej oraz
środków ochrony osobistej dla PGNiG TERMIKA S.A. w latach 2020/2023”, numer:
20DOZZ474, zwane dalej p
ostępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
2 października 2020 r. pod numerem 2020/S 192-464571. Wartość zamówienia przekracza
kwoty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
22 lutego 2021 r. wykonawca
PW Krystian Sp. z o.o. z siedzibą w Przysusze (Dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
w
ykonawcy ORK Poland Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Kielcach (dalej: Przystępujący)
z uwagi na niezgodność jej treści ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia
(dalej: SIWZ), w sytuacji gdy oferta
Przystępującego nie spełniała wymogów
podstawowych dla poz. 5,
8, 13, 21, 64 asortymentu zamówienia określonych
w załączniku nr 5 do SIWZ (Szczegółowy wykaz asortymentu do zamówienia);
2. art. 91 w zw. z art. 7 ust. 3 i w zw. z art. 2 pkt 5 Pzp przez
błędne przeprowadzenie
oceny ofert i poddanie oferty
Przystępującego ocenie jakościowej oraz przyznanie
jej punktów w zakresie asortymentu wskazanego w poz. 5, 8, 13, 64 z załącznika nr 5
do SIWZ, a w konsekwencji wybór oferty, która nie była najkorzystniejsza i podlegała
odrzuceniu;
3. art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez
błędne przyjęcie, że Przystępujący
pr
zedstawił wymagane dokumenty dla poz. 21 z załącznika nr 5 do SIWZ
i w konsekwencji brak wezwania do złożenia brakujących dokumentów, podczas
gdy
Zamawiający był obowiązany do wezwania Przystępującego do ich złożenia
lub do udzielenia wyjaśnień;
4. art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp przez zaniechanie wykluczenia
Przystępującego
z postępowania w sytuacji, gdy w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane przez Zama
wiającego w postępowaniu obejmujące
wyjaśnienie, że mimo braku zawarcia odpowiedniej wzmianki w deklaracji zgodności,
asortyment wskazany w pozycji nr 41 do SIWZ spełnia wymagania Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru jako najkorzystniejszej oferty
Przystępującego;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem przesłanek
odrzucenia oferty
Przystępującego;
3. wykluczenia
Przystępującego z postępowania i odrzucenia jego oferty w wyniku
powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Odwołujący wniósł ponadto o:
zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego,
przeprowadzenie dowodów wskazanych w uzasadnieniu odwołania, w tym
ze
znajdującej się u Zamawiającego dokumentacji przetargowej, w szczególności
protokołu postępowania, korespondencji Zamawiającego z Przystępującym,
dokumentów przedstawionych Zamawiającemu przez Przystępującego.
Na podstawie art. 536
ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2019),
Odwołujący wniósł o zobowiązanie Zamawiającego do przedłożenia
w oryginale:
1. certyfikatu Oeko-
tex na tkaninę dla asortymentu „kamizelka ostrzegawcza
antyelektrostatyczna
” (poz. nr 21 w załączniku nr 5 do SIWZ) przedstawionego
Zamawiającemu przez Przystępującego,
deklaracji zgodności UE dla osłony przeciwodpryskowej na twarz przedstawionej
przez Przystępującego (poz. nr 41 w załączniku nr 5 do SIWZ),
wyjaśnień oferty Przystępującego z 4 i 23 grudnia 2020 r. wraz z załącznikami,
próbek asortymentu złożonych przez Przystępującego wraz z ofertą celem okazania,
na okoliczność wykazania zachodzenia podstaw do wykluczenia Przystępującego
z postępowania i odrzucenia jego oferty.
W uzasadnieniu od
wołania Odwołujący wskazał m.in.:
Oferty
w postępowaniu złożyli Przystępujący oraz Odwołujący. Oferta Przystępującego
została uznana za spełniającą wymogi określone w SIWZ i po przeprowadzeniu jej oceny
otrzymała wyższą punktację, niż oferta Odwołującego. Oferta Odwołującego uplasowała się
na drugiej pozycji. P
omiędzy obiema ofertami różnica w ilości przyznanych punktów wynosiła
jeden.
W ocenie Odwołującego to jego oferta była najkorzystniejszą w postępowaniu i zasługiwała
na wybór.
Zdaniem
Odwołującego próbka wskazana w pozycji nr 20 w załączniku nr 6 do SIWZ –
ręcznik, złożona przez Przystępującego wraz z ofertą nie spełniała wymagań
Zamawiającego odnośnie rozmiaru. Zgodnie z załącznikiem nr 5 do SIWZ asortyment
wskazany w pozycji 64 -
Ręcznik miał mieć wymiary: 65-70 x 140-145 cm. W odpowiedzi na
pytania w
ykonawców zadawane do SIWZ, pismem z 22 października 2020 r. Zamawiający
wskazał w odpowiedzi na pytanie 54 dot. ręcznika, iż „Zamawiający potwierdza, że opis dla
pozycji dotyczącej ręcznika z załącznika nr 5 (wykaz szczegółowy asortymentu do
zamówienia) jest nadrzędny w stosunku do opisów z załącznika nr 6 (wykaz próbek
asortyme
ntów do oceny jakości próbek)”. Ponadto, w odpowiedzi na kolejne pytanie - nr 56,
pismem z
22 października 2020 r. Zamawiający podał, że: „informuje, że opisy w załączniku
nr 6 służą tylko do przeprowadzenia oceny próbek przez Zamawiającego”.
Podczas analizy próbek przedstawionych przez Przystępującego wraz z ofertą Odwołujący
ustalił, że oferowany przez Przystępującego ręcznik nie spełniał ww. wymagań, gdyż miał
długość 135 cm, a zatem nie mieścił się w podanym przez Zamawiającego przedziale
145 cm. Weryfikacji rozmiaru zaoferowanego ręcznika dokonano miarką.
Odnośnie zarzucanej niezgodności z SIWZ asortymentu Przystępującego wymienionego
w poz. 5, 8, 13 załącznika nr 5 do SIWZ Odwołujący wskazał:
Worki kieszeniowe w zaoferowanej przez
Przystępującego odzieży - próbkach wskazanych
w pozycji nr 1, 4 oraz 5 w załączniku nr 6 do SIWZ, nie spełniały wymagań Zamawiającego
od
nośnie koloru i właściwości tkaniny.
Zgodnie z załącznikiem nr 5 w: pozycji 5 - ubranie ochronne klasyczne (obszar elektryczny),
pozycji 8 - ubranie ochronne ocieplane antystatyczne klasyczne (obszar elektryczny) oraz
pozycji 13 - kurtka wielosezonowa multiochronna 3 w 1, dla wszystkich wymienionych pozycji
Zamawiający wymagał:
1) Koloru Pantone 288;
Spełniania wymogu permanentnej trudnopalności;
22 października 2020 r. Zamawiający skierował do wykonawców pismo, w którym udzielił
wyjaśnień oraz dokonał zmian treści SIWZ. W odpowiedzi na pytanie 11, dotyczące pozycji
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18 o
treści: „Mając na uwadze ujednolicenie
kolorystyki odzie
ży prosimy o potwierdzenie, że odzież z wyżej wymienionych pozycji
asortymentowych ma
być wykonana w kolorystyce niebiesko - żółtej. Chcielibyśmy
podkreślić, że materiał fluorescencyjny barwy żółtej posiada najwyższy współczynnik
luminacji świetlej dzięki czemu użytkownicy są lepiej widoczni", Zamawiający odpowiedział,
że oczekuje wykonania w kolorystyce wskazanej w opisie przedmiotu zamówienia”. Tym
samym nie dopu
ścił koloru szarego. W żadnym miejscu w SIWZ Zamawiający nie dopuścił
odstępstw od wymaganej kolorystyki. Dodatkowo w odpowiedziach na pytania sprecyzował,
że dotyczyło to także wewnętrznej strony odzieży.
Konieczność wykonania worków kieszeniowych i innych elementów produktów wynikała
także pośrednio z odpowiedzi na pytanie 16 z 22 października 2020 r., w którym
Zamawiający stwierdził, że oczekuje wykonania odzieży, także podszewki, z materiału
permanentnie trudnopalnego.
Następnie, w kolejnych wyjaśnieniach i zmianach treści SIWZ, pismem z 5 listopada 2020 r.,
w odpowiedzi na pytanie 61 o tr
eści: „w związku z faktem, że udzielone odpowiedzi są ze
sobą sprzeczne, gdyż dotyczą częściowo tego samego asortymentu, prosimy o ujednolicenie
wymaganego standardu i pozostawienie wymogu zastosowania tkanin permanentnie
trudnopalnych dla wszystkich wskazanych w pytaniach pozycji asortymentowych z pozycji
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 14, 19. Jedynie w takim przy
padku zachowana zostanie spójność
i logika w wymaganych rozwiązaniach, a zastosowanie materiałów permanentnie
trudnopalnych pozwoli Zamawiającemu zapewnić pracownikom odpowiedni poziom
ochrony”, Zamawiający podał, że „oczekuje przedstawienia produktów wykonanych z
materiałów permanentnie trudnopalnych”.
O tym, że dla Zamawiającego istotne było, by tkanina spełniała określone parametry z obu
stron
świadczyło także ustalone kryterium oceny jakościowej omawianego asortymentu,
gdzie jako klu
czowe ustalono: „Spełnienie wymogów wskazanych w SIWZ - jakość
materiałów - faktura tkaniny, jej gładkość obu stron, odporność zafarbowanie” (załącznik nr 7
do SIWZ).
Odwołujący dwukrotnie oglądał próbki przestawione przez Przystępującego i stwierdził
nas
tępujące niezgodności z SIWZ:
1) n
iezgodność koloru - worki kieszeniowe odzieży wykonane zostały z tkaniny w kolorze
szarym,
2) w
orki kieszeniowe zostały wykonane z tkaniny innej niż zasadnicza i tkaniny która nie
posiada
ła właściwości permanentnie trudnopalnych.
Swoje uwagi Odwołujący przedstawił Zamawiającemu w piśmie z 15 grudnia 2020 r., w
którym w wskazano, że oferta Przystępującego była niezgodna z SIWZ. Odwołujący
wskazał, iż w przedstawionym wzorze (bluza oraz spodnie do pasa) do pozycji 1 - Ubranie
ochronne klasyczne (obszar elektryczny),
według załącznika nr 6 do SIWZ oraz pozycji nr 5
według załącznika nr 5 do SIWZ, worki kieszeniowe wykonane zostały z tkaniny, która była w
innym kolorze, a także innym składzie surowcowym i gramaturze niż tkanina zasadnicza. Na
metce umieszczonej we wzorze (bluza oraz spodnie do pasa) nie
było informacji na temat
innej tkaniny,
niż zasadnicza tj. tkanina o składzie: 50% bawełna, 39% Modacryl, 10%
Wiskoza, 1% AS. Podczas gdy tkanina zastosowana na worki kieszeniowe wygl
ąda na
tkaninę bawełnianą o gramaturze ok 180-200 gr/m
Następnie, pismem z 22 grudnia 2020 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 87 ust. 1
Pzp
, wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści jego oferty
wskazując, że „w załączonym do oferty wzorze (próbce) do pozycji 1 Ubranie ochronne
klasyczne (...
) worki kieszeniowe wykonane są tkaniny o innym kolorze niż tkanina
zasadnicza. Na metce próbki (...) nie ma informacji na temat innej tkaniny niż zasadnicza o
składzie 50% bawełna, 39% modacryl, 10% wiskoza, 1% AS. Prosimy o wyjaśnienie, z jakiej
tkaniny wykonano worki kieszeni w ubraniu ochronnym klasycznym (obszar elektryczny) oraz
o potwierdzenie,
że spełnia ona wymagania określone dla poz. 5 załącznika nr 5 do SIWZ”.
W odpowiedzi, P
rzystępujący pismem z 23 grudnia 2020 r. wyjaśnił, że „Załączony do oferty
wzór (próbka) do pozycji nr 1 (...) spełnia wymagania Zamawiającego dla pozycji 5
załącznika nr 5 do SIWZ oraz zostało wyprodukowane (zarówno całe ubranie jak i
p
oszczególne jego elementy składowe, w tym worki kieszeniowe) z tkanin i komponentów
zgodnych z Certyfikatem badania UE nr 17/2019/PPE/
1435 oraz Dokumentacją techniczno-
technologiczną nr 13-2019-DTT złożoną w jednostce notyfikowanej nr 1435, którą jest
Instytut Włókiennictwa Zakład Certyfikacji TextilCert ul. Gdańska 118, 90-520 Łódź”.
Zamawiający uznał powyższe wyjaśnienia za wystarczające i przyznał ofercie
Przystępującego punkty za jakość przedstawionych próbek, podczas gdy przedstawione
próbki nie powinny być w ogóle poddawane ocenie. Odwołujący podkreślił, że istotą pytania
w wezwaniu do wyjaśnień z 22 grudnia 2020 roku było to, jakiego typu tkaninę Przystępujący
zastosował, a nie czy była ona zgodna z zakresem certyfikacji. Tym samym Przystępujący
nie odpowiedział wprost na pytanie Zamawiającego.
Odwołujący wskazał, że opisane wyżej rozbieżności względem wymagań Zamawiającego
dotyczyły także pozycji 8 - ubranie ochronne ocieplane antystatyczne klasyczne (obszar
elektryczny) oraz pozycji 13 - kurtka wielosezonowa multiochronna 3 w 1 wymienionych
w załączniku nr 5 do SIWZ.
W wyniku o
ględzin wskazanych próbek Odwołujący zauważył zastosowanie przez
Przystępującego tkaniny innej niż zasadnicza, cechującej się innym chwytem, szorstkością
oraz wyraźnie odmiennym splotem. Tkanina w kolorze szarym miała wyraźne dziurki między
włóknami, zastosowany splot przypominał splot płócienny, typowy dla tkanin bawełnianych.
Te zaś nie posiadają właściwości permanentnie trudnopalnych. Zastosowana tkanina na
worki kieszeniowe była także o wyraźnie niższej, niż wymagana, gramaturze.
Na dowód powyższego Odwołujący załączył do odwołania dokumentację fotograficzną.
W zakresie zarzutu n
iezgodności z SIWZ kamizelki ostrzegawczej antyelektrostatycznej
zaoferowanej przez
Przystępującego, Odwołujący wskazał, że nie spełniała ona określonego
w załączniku nr 5 wymogu odnośnie posiadania certyfikatu Oeko-Tex na tkaninę.
Przystępujący
zaoferował
w
postępowaniu
próbkę
kamizelki
ostrzegawczej
antyelektrostatycznej wyprodukowaną przez G.L. prowadzącą działalność gospodarczą
pod firmą F.H. Jagatex z siedzibą w Bełchatowie. Kamizelka ta nie spełniała ww.
wymagania.
Po zapoznaniu się z ofertą Przystępującego, Odwołujący skierował do Zamawiającego
pismo z 16 grudnia 2020 r., w
którym podniósł, że „w złożonej dokumentacji nie został
złożony certyfikat Oeko-Tex. Według informacji pozyskanej od producenta, firmy FH Jagatex
kamizelka, KO-9 nie posiada Certyfikatu Oeko-
Tex na tkaninę, a jedynie na przędzę”.
Mimo to Zamawiający nie zażądał od Przystępującego żadnych wyjaśnień, ale też odmówił
odtajnienia certyfikatów Oeko-tex Przystępującego.
Zdaniem Odwołującego ww. producent posiadał wyłącznie certyfikat Oeko-Tex na przędzę,
z której tkanina została wykonana, a nie na samą tkaninę. Tym samym Przystępujący
zaoferował kamizelkę ochronną bez wymaganego certyfikatu Oeko-tex na tkaninę.
Certyfikat Oeko-
tex na przędzę potwierdzał, że surowiec, z którego wykonana została
tkanina, został przebadany zgodnie ze standardami certyfikacji i spełnił określone
wymagania. P
rzędza jest wyłącznie półproduktem, z którego w dalszej kolejności wykonuje
się tkaninę i poddaje dalszym procesom, które wpływają na jej właściwości. Przygotowana
tkanina poddawana
jest procesowi barwienia na wymagany kolor, a dopiero po zakończeniu
tego cyklu pro
dukcji powstaje finalny produkt, z którego wykonana jest kamizelka
ostrzegawcza. Następnie, finalny produkt, czyli tkanina, winna być przebadana według
standardów certyfikacji Oeko-Tex, co jest podstawą do wydania certyfikatu potwierdzającego
spełnienie stawianych wymagań.
W charakterze dowodu na powyższe twierdzenie Odwołujący załączył do odwołania
informac
ję od producenta - F.H. Jagatex o posiadaniu wyłącznie certyfikatu na przędzę.
W ocenie Odwołującego osłona przeciwodpryskowa na twarz zaoferowana przez
Przystępującego nie spełniała wymagań co do zgodności z normami: EN 170:2005,
EN 172:2000/A2
:2003, choć Przystępujący złożył Zamawiającemu oświadczenie przeciwne.
Zgodnie z załącznikiem nr 5 osłona przeciwodpryskowa na twarz miała spełniać wymagania
norm: EN 166:2005, EN 170:2005, EN 172:2000/A2:2003.
Pismem z
30 listopada 2020 r., Zamawiający wezwał Przystępującego na podstawie
art. 87 ust. 1 Pzp
do złożenia wyjaśnień dotyczących spełniania ww. wymogu przez osłonę
zaoferowaną przez Przystępującego. W odpowiedzi, pismem z 4 grudnia 2020 r.,
Przystępujący poinformował, iż zaoferowana osłona na twarz P6-LONG z szybką S7.3 była
zgodna z
normą EN 166, a także powiązanymi normami EN 170 i EN 172. Na potwierdzenie
Przystępujący złożył pismo producenta osłony.
O
dpowiedź Przystępującego nie spełniała wymagań Zamawiającego – Przystępujący nie
przedstawił zaktualizowanej deklaracji zgodności UE. Gdyby osłona przeciwodpryskowa
spełniała normy EN 170:2005 oraz EN 172:2000/A2:2003, fakt ten zostałby wyraźnie
wskazany w
deklaracji zgodności UE. Spełnienie wymagań dla środków ochrony oczu
i określonych w innych niż norma PN-EN 166:2005 musiałoby znaleźć również
odzwierciedlenie w znakowaniu wyrobu oraz instrukcji dla użytkowników.
Na dowód Odwołujący przedstawił pismo z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy -
Państwowego Instytutu Badawczego z 22 lutego 2021 r. Dowód ten potwierdza również fakt
przekazania Zamawiającemu nieprawdziwej informacji przez Przystępującego, co uzasadnia
zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp.
Zgodnie z deklaracją zgodności na przedmiotową osłonę wystawioną przez PP-U-H
„SELECT” Sp. z o.o. spełniała ona wyłącznie normę EN 166 (Dowód: deklaracja zgodności
PP-U-
H „SELECT” Sp. z o.o. na osłonę przeciwodpryskową na twarz P6-LONG z szybką
S7.3 w na
jwyższej klasie optycznej I do stosowania w pracy ciągłej).
Niezgodność z SIWZ ww. asortymentu w ocenie Odwołującego prowadziła do wniosku,
że oferta Przystępującego powinna zostać odrzucona jako niezgodna z SIWZ. Tym samym
nie istniały podstawy do przystąpienia do oceny jakościowej próbek przedstawionych przez
Przystępującego. Co za tym idzie Zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7
ust. 1 Pzp przez brak odrzucenia oferty
Przystępującego oraz art. 91 w zw. z art. 7 ust. 3
i w zw. z art. 2 pkt 5 Pzp przez
błędne przeprowadzenie oceny ofert i poddanie oferty
Przystępującego ocenie jakościowej.
W kontekście niezgodności z SIWZ zaoferowanej przez Przystępującego kamizelki
ochronnej
Odwołujący sformułował dwa zarzuty - pierwszy obejmujący zaniechanie
odrzucenia oferty, oraz zarzut
zaniechania wezwania Przystępującego na podst. art. 26 ust.
3 Pzp do
złożenia wymaganego dokumentu. Odwołujący wskazał Zamawiającemu
nieprawidłowości w zakresie dostarczonego przez Przystępującego certyfikatu na tkaninę
Oeko-Tex, ale
Zamawiający zaniechał jednak wezwania wykonawcy do jego przedstawienia.
W ocenie Odwołującego opisane wyżej działania Przystępującego dotyczące osłony twarzy
i kwestii spełniania przez nią stosownych norm wypełniły przesłanki art. 24 pkt 17 Pzp.
W konsekwencji Przystępujący, jako wykonawca, który wprowadził Zamawiającego w błąd
winien zostać wykluczony z postępowania.
10 marca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Odwołujący popełnił błąd w założeniach odwołania, co skutkowało postawieniem Zamawiającemu
niezasadnych zarzutów odnośnie poz. 5, 8 , 13 i 64 z załącznika nr 5 do SIWZ - Odwołujący
założył, że składane z ofertami próbki służyć miały potwierdzeniu zgodności ofertowanych
wyrobów z opisem przedmiotu zamówienia, a zatem że próbki służyły potwierdzeniu cech i
właściwości określonych w załączniku nr 5 do SIWZ. W rzeczywistości próbki służyły wyłącznie
ocenie ofert w ramach kry
terium oceny ofert Jakość. W SIWZ wskazano, że niezgodność próbki z
opisem
w załączniku nr 6 nie będzie skutkować odrzuceniem oferty (pkt 8.21.2.). Potwierdzały to
też odpowiedzi na pytania do SIWZ np. nr 54-56 z 5 listopada 2020 r. Tym samym odnoszenie
w
ymogów dotyczących próbek do załącznika nr 5 było błędne.
Co do próbki ręcznika złożonego przez Przystępującego Zamawiający wskazał, że zgodnie
z opisem próbki w załączniku nr 6 (poz. 20 - ręcznik) próbka tego asortymentu składana w celu
oceny w kryteriu
m Jakość powinna mieć wymiary 70-75 x 140-145 cm. Zamawiający dokonał
badania próbek dostarczonych zarówno przez Przystępującego, jak i przez Odwołującego.
W przypadku próbki ręcznika złożonej przez Przystępującego Zamawiający ustalił, że zgodnie
z opisem na metce produktu mia
ł on wymiary 140 cm x 70 cm. Dokonany przez Zamawiającego
pomiar taśmą stalową wykazał długość ręcznika w granicach 137-139 cm w zależności od
miejsca pomiaru -
ręcznik nie był idealnym prostokątem. W przypadku próbki ręcznika złożonej
przez Odwołującego, Zamawiający ustalił, że zgodnie z opisem na metce produktu ma on
wymiary 140 cm x 70
cm, a dokonany pomiar taśmą jw. wykazał długość ręcznika do 139,6 cm.
Oceniając dopuszczalność przyjęcia obu próbek do oceny oferty w kryterium Jakość,
Zamawiający wziął pod uwagę wymagania normy EN 14697:2005 dla ręczników frotte i
ręcznikowych tkanin frotowych. Norma ta wskazuje jako prawidłową tolerancję rozmiarów do 4%,
co oznacza
ło, że zgodnie z normą minimalna faktyczna długość ręcznika, w stosunku do
wymagań określonych w Załączniku nr 6, to 134,4 cm, a szerokość 67,2 cm. Na tej podstawie
Zamawiający uznał, że faktyczny rozmiar próbek obu ręczników mieści się w granicach normy i
zostały one dopuszczone do oceny.
Zarzut Odwołującego o niespełnianiu wymagań, co do rozmiaru przez próbkę ręcznika złożoną
przez Przystępującego należało uznać zatem za niezasadny.
E
wentualne uznanie, że próbka nie odpowiadała opisowi zawartemu w załączniku nr 6 do SIWZ,
zgodnie z pkt 8.21.2 SIWZ nie skutko
wałoby odrzuceniem oferty Przystępującego, a jedynie
nieprzyznaniem
jej punktów w kryterium Jakość. Tym samym niezasadny był także zarzut
dotyczący zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego z uwagi na wymiar próbki ręcznika
(zarzut naruszenia art. 89 ust 1 pkt 2 Pzp
) i zarzut niezasadnego poddania próbki ręcznika
ocenie w kryterium Jakość (zarzut naruszenia art. 91 Pzp).
W
sytuacji uznania, że Zamawiający niezasadnie przyjął do oceny rozmiaru próbek wymagania
normy EN 14697:2005 dla ręczników frotte i ręcznikowych tkanin frotowych, skutek w postaci
nieprzyznania punktów w kryterium Jakość za ręcznik dotyczyłby obu ofert - Przystępującego
i Odwołującego. Wobec tego, nawet w przypadku uznania, że zarzut Odwołującego w zakresie
zasadności poddania próbki Przystępującego ocenie w kryterium Jakość był zasadny (czemu
Zamawiający zaprzeczył), to pozostawałoby to bez wpływu na wynik postępowania, albowiem
także i Odwołującemu Zamawiający nie mógłby w tym zakresie przyznać punktów. Obie oferty
otrzymałby więc za próbkę ręcznika 0 punktów.
Powyższe świadczyło także o niezasadności zarzutu naruszenia art. 7 ust 1 i 3 Pzp.
W zakresie zarzutów dotyczących worków kieszeniowych odzieży ochronnej zaoferowanej przez
Przystępującego Zamawiający wskazał, że nie zawarł w SIWZ wymagań dotyczących kolorystki
tych elementów. Wbrew sugestiom Odwołującego, odpowiedź na pytanie 11 udzielona
22 października 2020 r. w ogóle nie dotyczyła kwestii kolorystki próbek, w szczególności worków
kieszeniowych tych próbek. Pytanie 11 dotyczyło elementów ubrań w barwie fluorescencyjnej,
czyli zapewnienia kolorystyki niebiesko-
żółtej. Odpowiedzi, iż Zamawiający oczekuje wykonania
w kolorystyce wskazanej w opisie przedmiotu zamówienia nie można było nadinterpretować
i wywodzić z niej wytycznych do zastosowania w odniesieniu do worków kieszeniowych próbek
składanych w ofercie.
Z kolei odpowiedź Zamawiającego na pytanie nr 16 udzielona 22 października 2020 r., nie
dotyczy
ła kolorystki, ale cechy trudnopalności. Nie można z niej było wywodzić obowiązku
złożenia próbki z workami kieszeniowymi w kolorze Pantone 288. O podejściu Zamawiającego do
próbek i ich kolorystki świadczyła za to odpowiedź na pytanie nr 5 i 6 udzielona 15 października
2020 r.
Pytania nie dotyczyły wprawdzie wprost worków kieszeniowych dla pozycji 5, 8 i 13, do których
odnoszą się zarzuty Odwołującego, wiązały się jednak z tym samym wymaganiem odnośnie
kolorystki odzieży (Pantone 288), a jedno z nich (pytanie nr 6) dotyczyło też wprost asortymentu
kwes
tionowanego przez Odwołującego. Odpowiedzi Zamawiającego wskazywały na to, iż
kwestia kolorystki próbek nie była oceniana w kryterium Jakość i nie miała na etapie oceny ofert
dla Zamawiającego znaczenia.
Odwołujący wskazując na - w jego ocenie - użycie różnych materiałów do wykonania elementów
wierzchnich ubrań i worków kieszeniowych, kwestionował posiadanie przez próbki złożone przez
Przystępującego cechy permanentnej trudnopalności. Kryterium oceny jakościowej nie dotyczyło
w ogóle badania próbki pod względem cechy permanentnej trudnopalności. Opis tego kryterium
był więc nieprzydatny dla oceny, czy próbka spełniała wymagania normy EN ISO 11612
(dotyczącej cechy permanentnej trudnopalności).
D
ostarczone wraz z ofertą próbki ubrań podlegały ocenie jakościowej. Opisana w Załączniku 7
do SIWZ
„Matryca oceny w kryterium Jakość” określiła, że ocena jakości tkaniny polegać miała
na sprawdzeniu jej gładkości z obu stron i odporności na farbowanie. Ocena ta została dokonana
przez członków komisji przetargowej organoleptycznie i z użyciem niewielkiej ilości wody,
aby sprawdzić, jakie w dotyku są tkaniny i czy nie odbarwiają się po nawilżeniu. Podczas tej
oceny nie badano jednak odporności próbek na ogień. Nie było to przedmiotem badania w
kryterium Jakość. Ponadto, Zamawiający nie miał możliwości obiektywnego sprawdzenia
trudnopalności ubrań zgodnie z wymaganiami normy EN ISO 11612, nie dysponując
odpowiednimi warunkami (laboratorium). Zamawiający nie mógł też badać próbek pod tym kątem
z uwagi na wskazanie
w SIWZ, że próbki podlegać miały zwrotowi, a niewątpliwie badanie
trudnopalności prowadziłoby do zniszczenia próbek. W tej kwestii zatem komisja przetargowa
polegała na złożonych wraz z ofertą dokumentach.
Przystępujący złożył stosowne dokumenty w postaci deklaracji zgodności dla produktów
wskazanych w poz. 5, 8 i 13
Załącznika nr 5. Deklaracje potwierdzały, że oferowane ubrania
spełniały wymagania normy EN ISO 11612, co było wystraczające do potwierdzenia posiadania
cechy permanentnej trudnopalności.
P
o zwróceniu uwagi przez Odwołującego w toku postępowania, że - jego zdaniem - worki
kieszeniowe
zostały wykonane z innej tkaniny niż reszta ubrania, Zamawiający zwrócił
się do Przystępującego o wyjaśnienie, czy z uwagi na fakt, że tkanina, z której wykonano worki
kieszeniowe, różni się od tkaniny zasadniczej, spełniała ona wymagania określone w SIWZ.
W odpowiedzi Przystępujący potwierdził zgodność ubrania z wymaganiami.
Zarzut dotycz
ący kamizelki ostrzegawcza antystatyczna w ocenie Zamawiającego również był
niezasadny.
Odwołujący twierdził, że zaoferowana przez Przystępującego kamizelka nie
spełniała wymogu posiadania certyfikatu Oeko-Tex, ale Odwołujący nie miał wglądu do złożonych
przez Przystępującego wraz z ofertą certyfikatów, bowiem te zostały zastrzeżone jako tajemnica
przedsiębiorstwa. W trakcie oceny ofert Zamawiający dokonał oceny certyfikatu dla pozycji 21
z Załącznika nr 5 do SIWZ, czyli kamizelki ostrzegawczej i uznał, że zawarte w nim informacje
potwierdza
ły zgodność materiału, z którego została wykonana kamizelka, w szczególności
zaś w zakresie podnoszonego przez Odwołującego etapu produkcji jakim jest farbowanie tkaniny.
Odwołujący sfomułował też zarzut zaniechania wezwania Przystępującego do złożenia certyfikatu
Oeko-Tex w trybie art. 26 ust. 3 Pzp.
Zamawiający podniósł, że niezależnie od powyższej
argumentacji, zgodnie z którą takie wezwanie nie byłoby konieczne, Zamawiający nie żądał
od wykonawców złożenia wraz z ofertą certyfikatów Oeko-Tex. Zgodnie z pkt 12.3 oraz 8.21.1.
SIWZ Zamawiający wymagał złożenia wyłącznie deklaracji zgodności typu UE lub WE i kart
katalogowych/technicznych produktów (z opisem towaru, zdjęciem, instrukcją użytkowania
i konserwacji). Byłoby niedopuszczalne, by na etapie badania i oceny ofert Zamawiający żądał
od wykonawców w trybie art. 26 ust. 3 Pzp złożenia dokumentów, które nie były wymagane
zgodnie z SIWZ. Zatem ewentualne wezwanie skierowane do Przystępującego w zakresie
złożenia certyfikatu Oeko-Tex byłoby pozbawione podstawy prawnej.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących osłony przeciwodpryskowej na twarz Zamawiający
podniósł, że wymagał w SIWZ, aby osłona była zgodna z normami: EN 166:2005, EN 170:2005,
EN 172:2000/A2:2003. Norma EN 166:2005 to norma podstawowa
i nadrzędna w stosunku
do norm EN 170:2005, EN 172:2000/A2:2003. Dotyczy ona produktu,
natomiast dwie pozostałe
normy dotyczą jego wersji z szybą bezbarwną lub z szybą przyciemnianą. Produkt spełniający
normę EN 166:2005 może spełniać ją w połączeniu albo z normą EN 170:2005 (w wersji
przezroczystej bezbarwnej), albo z normą EN 172:2000/A2:2003 (w wersji przyciemnionej).
Oczywistym więc było, że jedna osłona z określoną wersją szyby nie mogłaby spełnić obu norm
EN 170:2005 i EN
172:2000/A2:2003 jednocześnie.
Zamawiający zwrócił się do Przystępującego o wyjaśnienie, czy zaoferowany produkt spełniał
normy EN 170:2005 i
EN 172:2000/A2:2003. Przystępujący potwierdził zgodność produktu
z tymi normami i załączył potwierdzenie producenta. Zamawiający uznał powyższe
za wystar
czające i potwierdzające, że niezależnie od wersji szyby, jaką zaoferuje w ramach
osłony Przystępujący, będzie ona zgodna z normą EN 170:2005 albo EN 172:2000/A2:2003. W
ocenie Zamawiającego złożone w odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnień potwierdzenie
Przystępującego wraz z oświadczeniem pochodzącym od producenta, miało taką samą moc
dowodową jak informacja zawarta w karcie katalogowej Odwołującego, a może nawet wyższą
(mając na uwadze, że Przystępujący złożył oświadczenie producenta).
W konsekwencji Zamawiający wskazał, że nie zaistniała w okolicznościach sprawy,
by Przystępujący wprowadził go w błąd w sposób opisany w odwołaniu.
10 marca 2021
r. Przystępujący w odpowiedzi na odwołanie złożył pismo procesowe
i wskazał m. in.:
Bawełna jest włóknem naturalnym podlegającym naturalnym procesom takim, jak np. wykurcz,
Zaoferowany przez
Przystępującego ręcznik Gomez 70x140 spełniał wymagane przez
Zamawiającego parametry i w momencie składania ofert posiadał wymagane wymiary minimalne
tj. 140x70. Przystępujący nie dysponuje wiedzą, co do warunków w jakich zgromadzone próbki
wzorów były przechowywane, stopnia wykurczu dzianiny związanego z wilgotnością, temperaturą
i innymi czynnikami mającymi wpływ na naturalną zmianę wymiarów dzianiny, która sama w
sobie jest z racji konstrukcji elastyczna i podlega naturalnym procesom.
Odwołujący przyznał, że weryfikacji rozmiaru ręcznika Przystępującego dokonał „miarką”.
D
okonanie jakiegokolwiek pomiaru urządzeniem pomiarowym, które nie było w żaden sposób
standaryzowane, jak również metodologia przeprowadzonego pomiaru były, co najmniej
dyskusyjne.
Przystępujący podniósł, że takie same rozbieżności wymiarów jakie stały się
podstawą zarzutu wobec jego oferty, istniały w przypadku próbki ręcznika złożonej przez
Odwołującego. Przystępujący przyjął jednak, za normą PN EN 14697:2007, że dopuszczalna jest
tolerancja wymiarowa na poziomie +/- 4%.
Przystępujący złożył tekst normy PN EN 14697:2007 jako dowód w sprawie.
Z
arzut dotyczący kolorystyki i wymogu trudnopalności worków kieszeniowych asortymentu
wymienionego w pozycjach 5, 8,
13 Załącznika nr 5 do SIWZ zdaniem Przystępującego był
pozbawiony podstaw faktycznych.
W kwestii zarzucanej niezgodności kamizelki ochronnej Przystępujący wskazał, że zarzut oparty
był na domniemaniach Odwołującego i nie został poparty żadnymi dowodami. Wymagane przez
Zamawiającego dokumenty został załączone do oferty Przystępującego.
W zakresie zarzutu dotyczącego osłony przeciwodpryskowej Przystępujący przedstawił
argumentację analogiczną jak przedstawione wyżej stanowisko Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwz
ględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła,
co następuje.
W
przypadku odwołań wniesionych po 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., stosownie
do art. 92 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) zastosowanie znajdują przepisy ustawy
nPzp.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy z dn. 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) zwana dalej nPzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 n
Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego. Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego zgłosił skuteczne
przystąpienie wykonawca ORK Poland Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Kielcach zgłaszający
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Przedmiotem
postępowania dostawa odzieży roboczej i ochronnej, obuwia roboczego
i ochronnego oraz środków ochrony indywidualnej dla pracowników Zamawiającego w
okresie 3 lat od podpisania umowy. Zgodnie z punktem 3.2 SIWZ s
zczegółowy zakres i opis
przedmiotu zamówienia, sposób i warunki jego wykonania oraz wymagania Zamawiającego
przedstawione
zostały w Załączniku nr 4 do SIWZ, Wzorze Umowy 20DOZZ474 oraz
w Załączniku nr 5 do SIWZ tj. Wykazie asortymentu.
§ 1 ust. 1 Wzoru umowy stanowi: „Przedmiotem Umowy jest określenie warunków
handlowych sprz
edaży i dostarczenia przez Wykonawcę ubrań roboczych, ochronnych i
środków ochrony indywidualnej, zwanych dalej „towarem”, do magazynów Zamawiającego,
w ilościach i asortymencie każdorazowo wskazanym w zamówieniu złożonym przez
Zamawiającego w pełnej gamie rozmiarowej. Asortyment towaru wskazany jest w Załączniku
nr 1 do Umowy
”.
Zgodnie z § 5 ust. 8 Wzoru umowy: „Wykonawca zobowiązany jest do dostarczenia
do mag
azynów wymienionych w § 2 ust. 2 lit. a) i b) w tabeli wraz z pierwszą dostawą,
komplety wzorów wszystkich towarów wymienionych w Załączniku nr 1 oraz katalogów
określonych w § 5 ust. 5”. Tym samym weryfikacja zaoferowanego przez wybranego w
postępowaniu wykonawcę nastąpić ma dopiero po udzielenie zamówienia i po podpisaniu
umowy
z Zamawiającym.
W toku rozprawy Zamawiający oświadczył, że Załącznik nr 1 do umowy jest tożsamy
z Załącznikiem nr 5 do SIWZ (Odwołujący nie kwestionował tego twierdzenia).
Rola
Załącznika nr 6 do SIWZ jest odmienna. Zgodnie z punktem 15 SIWZ wybór
najkorzystniejszej oferty
nastąpić miał w oparciu o kryteria (50% wagi każde):
1. ceny,
jakości.
Kryterium jakości zostało określone w punkcie 15.1 lit. b SIWZ w następujący sposób:
„W kryterium Jakość zostaną przyznane punkty kryterialne po dokonanej ocenie
szczegółowej próbek, o których mowa w pkt 8.21.2. i których wykaz i opis stanowi Załącznik
nr 6 do SIWZ. Ocena próbek zostanie dokonana przez członków zespołu oceniającego
(komisji przetargowej).
W pierwszej kolejności zespół oceniający zbada, czy próbka odpowiada opisom ujętym
w Załączniku nr 6 do SIWZ. Próbka nieodpowiadająca tym wymaganiom nie będzie
podlegała dalszej ocenie punktowej, a otrzyma 0 pkt. Po stwierdzeniu, że próbka odpowiada
opisom ujętym w Załączniku nr 6 do SIWZ zespól oceniający (komisja przetargowa) dokona
oceny próbki w oparciu o reguły przedstawione poniżej (...)”.
Tym samym prawdziwe okazało się twierdzenie Zamawiającego, że w toku oceny ofert
w ramach kryterium
jakości istotna była zgodność złożonych przez wykonawców próbek
asortymentu z wymogami określonymi w załączniku nr 6 do SIWZ. Próbki składane przez
wykonawców nie służyły zatem ocenie zgodności ofert z SIWZ i opisem przedmiotu
zamówienia, a punktacji ofert w ramach kryterium jakościowego. Złożenie próbki
nieodpowiadającej wymogom Załącznika nr 6 do SIWZ nie miało wiązać się z odrzuceniem
oferty jako niezgodnej z SIWZ, a jedynie z nieprzyznaniem punktów ofercie (i to tylko
w zakresie
nieprawidłowej próbki). Co za tym idzie – wywodzenie na podstawie złożonych
próbek twierdzenia o niezgodności oferty Przystępującego z SIWZ na obecnym etapie
postępowania było nieuzasadnione. Zgodnie z przytoczonymi wyżej postanowieniami Wzoru
umowy, taka ocena nastąpi wraz z pierwszą dostawą na rzecz Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu dowodu z dokumentacji postępowania oraz dowodów złożonych przez
strony i Przystępującego na posiedzeniu z udziałem stron Izba stwierdziła, że żaden
z zarzutów odwołania nie potwierdził się.
Izba
uznała, że stanowisko Odwołującego, który zarzucił Zamawiającemu przeprowadzenie
oceny oferty Przystępującego w sposób niezgodny z SIWZ, było nieuzasadnione.
Badając sposób dokonania oceny próbki określonej w poz. 20 załącznika nr 6 do SIWZ,
tj. ręcznika, Izba stwierdziła, co następuje.
Spór między stronami sprowadzał się do kwestii dopuszczalności oceny punktowej w ramach
kryterium jakości produktu, którego długość nie mieściła się w określonym przez
Zamawiającego przedziale wymiarów 140 – 145 cm.
Twier
dzenie Odwołującego, że próbka ręcznika Przystępującego była zbyt krótka w stosunku
do ww. wymagań nie znajduje odzwierciedlenia w dokumentacji postępowania. Okoliczność
tą jako niesporną między stronami Izba uznała jednak za prawdziwą. Ponadto, Izba uznała
za wiarygodny pomiar próbki ręcznika Przystępującego dokonany w toku rozprawy przez
Odwołującego – pomiar potwierdził ww. okoliczność. Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie wskazał jednak, że wymogu długości nie spełniał również ręcznik zaoferowany
prze
z Odwołującego, czemu Odwołujący nie zaprzeczył. Okoliczność ta miała kluczowe
znaczenie dla oceny tej części zarzutu nr 1 odwołania.
Zgodność wymiarowa ręcznika nie była przedmiotem oceny punktowej w ramach kryterium
jakości. Zgodnie z poz. 20 Załącznika nr 7 do SIWZ próbki ręczników miały być punktowane
w następujący sposób:
ręcznik jednostronny, traci dużą ilość włókien (włókna odchodzą z ręcznika)
po szarpnięciu – 1 punkt,
ręcznik jednostronny, traci pojedyncze włókna (włókna odchodzą z ręcznika)
po s
zarpnięciu, jest "szorstki" w dotyku – 2 punkty,
ręcznik dwustronny, traci pojedyncze włókna (włókna odchodzą z ręcznika)
po szarpnięciu, jest "gładki" w dotyku, słabo chłonie wodę – 3 punkty,
ręcznik jest dwustronny "gładki" w dotyku, dobrze chłonie wodę (np. wytarcie
mokrych rąk, starcie rozlanej wody z blatu (ok 100 ml)) – 4 punkty.
Każdy z członków komisji w oparciu o ww. zasady przyznał punkty próbkom ręcznika.
Próbka Przystępującego uzyskała 45, a Odwołującego 46 punktów.
W dokumentacji postępowania brak jakiejkolwiek informacji, by Zamawiający zastosował
do oceny ręczników normę PN EN 14697:2007 i wynikającą z niej tolerancję wymiarową.
W SIWZ nie ma żadnej adnotacji wskazującej na zamiar posłużenia się tą normą. Z tego
względu Izba uznała, że jeśli Zamawiający rzeczywiście uwzględnił tą normę w toku oceny
próbek ręczników, to wykonawcy nie mogli być tego faktu świadomi. Norma powyższa nie
ma charakteru powszechnie obowiązującego, jej zastosowanie jest dobrowolne. Skoro
zatem Zamawiający miał zamiar korzystać z tej normy, to w SIWZ powinna zostać zawarta
odpowiednia informacja na ten temat.
Izba uznała, że działania Zamawiającego w zakresie punktacji próbki ręcznika
Przystępującego nie były nieprawidłowe. Próbki ręczników obu wykonawców minimalnie nie
spełniały wymogu dotyczącego długości (140 cm), ale Zamawiający ocenił i przyznał punkty
obu ofertom, w oparciu o takie same, ww. kryteria. W konsekwencji Izba
stwierdziła, że nie
doszło do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
a odstępstwo od wymogów dotyczących wymiaru ręczników Zamawiający zastosował wobec
próbek obu wykonawców. Tym samym, mimo, że Zamawiający uchybił określonym
w załączniku nr 6 do SIWZ warunkom dotyczącym wymiarów ręczników, to uchybienie to nie
miało wpływu na wynik postępowania (oferta Przystępującego za ręcznik otrzymała 45,
a Odwołującego 46 punktów).
W zakresie zarzutów dotyczących worków kieszeniowych próbek odzieży ochronnej
złożonych przez Przystępującego Izba wzięła pod uwagę fakt, że Zamawiający nie ustanowił
wymogów dotyczących tych elementów.
W Załączniku nr 6 do SIWZ Zamawiający określił następujące wymagania dotyczące próbek
odzieży ochronnej:
Poz. 1:
„Ubranie ochronne antystatyczne klasyczne dla obszaru elektrycznego. Odzież ochronna
dla elektryka, zabezpieczające przed efektem termicznym spowodowanym łukiem
elektrycznym składające się z bluzy i spodni do pasa, przeznaczone do użytkowania
na stanowiskach, na których występuje zagrożenie:
zapaleniem w wyniku krótkotrwałego zetknięcia z płomieniem;
oddziaływaniem: ciepła konwekcyjnego, ciepła kontaktowego i promieniowania
cieplnego;
efektem termicznym spowodowanym łukiem elektrycznym;
Ubranie ma być wyposażone w elementy wykonane z trudno zapalnych taśm odblaskowych
i logo w
ykonane metodą haftu z nici trudno zapalnych.
kolor PANTONE 288 (RAL 5002); gramatura od 240 do 350 g/m
Spełnia normy: EN 1149-5:2018, EN 13034:2005 + A1:2009, EN ISO 11611:2015 A1+A2,
klasa 1, EN ISO 11612:2015 A1A2B1C1E1F1, EN-ISO 13688:2013, EN ISO 20471:2013
A1:2016, klasa widzialności - 1, IEC 61482-2:2018:APC 1.
Taśmy ostrzegawcze srebrne lub białe (RAL 9003) (...).
Bluza zapinana na suwak
kryty listwą, listwa zapinana na rzepy lub napy zgodnie z normami
w równych odstępach na całej długości bluzy. Spodnie zapinane na suwak lub guziki z listwą
zakrywającą. Kieszenie kryte patkami, patki zapinane na napy lub rzepy (...)".
Poz. 4:
„Bluza ocieplana typ szwedzki + spodnie ocieplane ogrodniczki; Wstawki podnoszące
widoczność pracownika.
Spełniające normy: PN - EN ISO 13688, PN - P 84525, PN-EN 1149-5:2009, PN-EN ISO
20471, klasa I, EN 342:2017 - Icler min. 0,400 m
* K/W, PN-EN 13034
Nogawki spodni przeszyte od strony kroku na całej długości szwem potrójnym;
Tkanina:
materiał nie gromadzący ładunku elektrostatycznego;
- kolor PANTONE 288 (RAL 5002);
- gramatura od 220 do 350 g/m
Taśmy ostrzegawcze srebrne lub białe (RAL 9003):
na korpusie i rękawach bluzy;
- na nogawkach spodni.
Bluza zapinana na suwak kryty listwą, listwa zapinana na rzepy lub napy zgodnie z normami
w równych odstępach na całej długości bluzy. Spodnie ogrodniczki z regulacją w pasie dzięki
dodatkowym guzikom po bokach, długie i mocne szelki dające dodatkową możliwość
regulacji długości spodni, dwie kieszenie boczne kryte patką, jedna na nogawce kryta patką,
zapinana na
rzep/guzik oraz przednia kieszeń na piersi z patką zapinana na rzepy/guzik
(...)".
Poz. 5:
„Kurtka wielosezonowa 3 w 1, wodoodporna kurtka oddychająca; kolor PANTONE 288
(RAL 5002), chroni przed deszczem, zimnem i wiatrem;
Kurtka ma być wyposażona w
elementy wykonane z trudno zapalnych taśm odblaskowych i logo wykonane metodą haftu z
nici trudno zapalnych.
Spełnia normy: EN 1149-5:2018, EN 13034:2005 +A1:2009, EN ISO 11612:2015
A1A2B1C1F1, EN ISO 13688;2013, EN ISO20471:2013/A1:2016
klasa widzialności 1, IEC
61482-2:2018 APC 1, EN 342;2017, EN-343:2019.
Taśmy ostrzegawcze srebrne lub białe (RAL 9003) (...).
Kurtka zapinana na suwak
kryty listwą, listwa zapinana na rzepy lub napy zgodnie z normami
w równych odstępach na całej długości kurtki. Kieszenie kryte patkami, patki zapinane na
napy lub rzepy (...)".
Zgodnie z Załącznikiem nr 7 do SIWZ punktacji podlegało:
Spełnienie wymogów wskazanych w SIWZ - jakość materiałów - faktura tkaniny,
jej gładkość z obu stron, odporność na farbowanie,
Jakość szwów pod kątem równości i zakończenia szwu,
Jakość przyszycia zapięć/guzików,
Ilość i pojemność kieszeni,
Wzmocnienia w miejscach narażonych na rozerwanie lub przetarcie.
Zamawiający nie określił minimalnej, wymaganej liczby kieszeni, wskazał jedynie ich sposób
zamykania.
Zamawiający nie ustanowił ponadto żadnych, odrębnych wymogów dotyczących
worków kieszeniowych. Z tego względu zarzut niezgodności kolorystycznej tych elementów
z wymogami SIWZ jest pozbawiony podstaw
– wbrew twierdzeniu Odwołującego
Zamawiający nie wymagał określonej kolorystyki dla worków kieszeniowych próbek odzieży.
W zakresie dotyczącym kwestii trudnopalności materiału z którego wykonano worki
kieszeniowe Izba wzięła pod uwagę dowód złożony przez Przystępującego wraz z pismem
procesowym oraz wyjaśnienia złożone przez Przystępującego Zamawiającemu. Izba nie dała
wiary stanowisku Odwołującego, który twierdził, że materiał worków kieszeniowych nie
odpowiada wymogom Zamawiającego w zakresie trudnopalności. Odwołujący nie
uprawdopodobnił swojego stanowiska w tym zakresie, poprzestał jedynie na własnym
przekonaniu.
Z
arzut dotyczący kamizelek ochronnych antyelektrostatycznych Izba uznała za niezasadny.
W poz. 21 Załącznika nr 5 do SIWZ Zamawiający wskazał, że kamizelka ochronna
antyelektrostatyczna spełniać ma następujące parametry: „(...) Wymagania ogólne:
Oznakowanie
CE, deklaracja zgodności wyrobu, certyfikat Oeko-Tex na tkaninę, dokument
określający gramaturę i skład surowcowy tkaniny; karta katalogowa/techniczna produktu
opatrzona opisem towaru, zdjęciem, instrukcją użytkowania i konserwacji z uwzględnieniem
zasad użytkowania uwzględniające warunki użytkowania i przechowywania, czyszczenia
z określeniem maksymalnej liczby cykli czyszczenia; metka powinna zawierać typ wyrobu
(model ubrania), nazwę producenta, oznaczenie wielkości - rozmiar, numer odpowiedniej
normy, piktogramy, skład materiału, znak CE, datę produkcji; gwarancja na ubranie
mini
mum 24 miesiące od daty dostawy".
Izba wzięła również pod uwagę punkt 8.21 SIWZ, zgodnie z którym: „Zamawiający wymaga
dostarczenia wraz z ofertą:
dla wszystkich asortymentów objętych ofertą
deklaracji zgodności typu UE lub WE na gotowy wyrób ze wskazaniem numeru
jednostki notyfikującej, zgodną z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia
21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony
indywidualnej (zgodnie z opisem w Załączniku nr 5 do SIWZ),
karta katalogowa/techniczna produktu opatrzona opisem towaru, zdjęciem, instrukcją
użytkowania i konserwacji (zgodnie z opisem w Załączniku nr 5 do SIWZ)”.
Tym samym
Zamawiający nie postawił wymogu złożenia certyfikatu Oeko-Tex na tkaninę.
Mimo to, Przystępujący złożył ww. dokument dotyczący kamizelki ochronnej, ale objął
go tajemnicą przedsiębiorstwa. Izba przeprowadziła dowód z tego dokumentu i uznała,
że twierdzenie Odwołującego, który zbudował zarzut na założeniu, że Przystępujący
dysponuje ww. certyfikatem na pr
zędzę nie zaś na tkaninę, nie znajduje potwierdzenia
w rzeczywistości.
W poz. 41 Załącznika nr 5 do SIWZ Zamawiający wskazał następujące wymagania
dotyczące osłony przeciwodpryskowej na twarz:
„Wymagania zgodne z normami: EN 166:2005, EN 170:2005, EN 172:2000/A2:2003 szybka
z powłoką chroniącą przed zaparowaniem. Ochrona przed uderzeniem średni, (B = kula
stalowa o średnicy 6 mm z prędkością 120 m/s) z możliwością do mocowania na hełmy
ochronne, które zostały opisane powyżej. Z poliwęglanu, nieparująca, klasa optyczna: 1, bez
zniekształceń optycznych.
Wymagania ogólne:
Oznakowanie CE, deklaracja zgodności UE wyrobu, karta katalogowa/techniczna produktu
opatrzona opisem towaru,
zdjęciem, instrukcją użytkowania i konserwacji z uwzględnieniem
zasad użytkowania uwzględniające warunki użytkowania i przechowywania; metka/
oznakowanie powinno zawierać typ wyrobu (model, nazwa), nazwę producenta, oznaczenie
wielkości, rozmiar, numer odpowiedniej normy, piktogramy, datę produkcji, znak CE;
gwarancja minimum
24 miesiące od daty dostawy”.
Na potwierdzenie spełniania ww. wymogów Przystępujący złożył z ofertą deklarację
zgodności UE potwierdzającą spełnianie normy EN 166:2005 przez oferowaną osłonę.
30 listopada 2020 r. Zamawiający, na podst. art. 87 ust. 1 Pzp skierował do Przystępującego
wezwanie do wyjaśnień, w którym wskazał m. in.: „Dla pozycji 41 Osłona przeciwodpryskowa
na twarz Za
mawiający wymagał potwierdzenia zgodności z normami EN 166:2005,
EN 170:2005, EN
172:2000/A2:2003. Wraz z ofertą złożono deklarację zgodności UE (strona
224 w pliku dokumenty dotyczące asortymentu część 2), w której jest informacja o zgodności
osłony z normą EN 166:2005 „Ochrona indywidualna oczu – wymagania”. Prosimy
o wyjaśnienie, czy zaoferowany produkt spełnia również pozostałe wymagane normy
EN 170:2005, EN 172:2000/A2:2003
”.
W odpowiedzi Przystępujący złożył pismo z 4 grudnia 2020 r., w którym wyjaśnił m. in.:
„Informujemy, iż zaoferowany w poz. 41 asortyment - osłona przeciwodpryskowa na twarz
P6-
LONG z szybką S7.3 w najwyższej klasie optycznej 1 do stosowania w pracy ciągłej
(dotyczy: dokładności widoku, rozproszenia światła, przepuszczalności światła, kąta
przepuszczalności światła), zgodny jest z zasadniczą normą EN 166, a także powiązanymi
normami EN 170 i EN 172, co p
otwierdzamy pismem producenta w/w osłon - PP-U-H
"SELECT" Sp. z o.o. (w załączeniu)”. Pismo producenta stanowiło oświadczenie o spełnianiu
ww. norm przez
przedmiotową osłonę.
Oceniając zarzut dotyczący ww. osłon przez Przystępującego Izba wzięła pod uwagę,
że zgodnie z przytoczonym wyżej punktem 8.21 SIWZ wykonawcy mogli wykazać spełnianie
wymogów Zamawiającego, co do oferowanego asortymentu zarówno kartą zgodności UE,
jak również kartami katalogowymi (technicznymi), zatem dokumentami pochodzącymi
od producenta
. W tej sytuacji za prawidłowe należy uznać uwzględnienie przez
Zamawiającego oświadczenia producenta, co do spełniania norm EN 170 i 172 przez osłonę
P6-LONG.
Złożony przez Odwołującego dowód, mający potwierdzać, że w deklaracjach
zgodności wpisywane są wszystkie normy spełniane przez dany produkt (a tym samym
mający wykazać, że brak wpisania norm EN 170 i 172 w deklaracji zgodności złożonej przez
Przystępującego świadczył o ich niespełnieniu przez osłonę P6-LONG) został przez Izbę
oddalony. Zgodnie z art. 506 ust. 2 zd. pierwsze nPzp wszystkie dokumenty przedstawia
się w języku polskim, a jeżeli zostały sporządzone w języku obcym, strona oraz uczestnik
postępowania odwoławczego, który się na nie powołuje, przedstawia ich tłumaczenie na
język polski. Odwołujący nie zastosował się do powyższego obowiązku i złożył ww. dowód
bez tłumaczenia na język polski.
Wobec oddalenia zarzutu nr 1 odwołania, jako wynikowe wobec tego zarzutu oddalone
zostały wszystkie pozostałe zarzuty.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy nPzp orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła następujące dowody:
dowód z dokumentacji przetargowej oraz dokumentów wymienionych w treści
uzasadnienia odwołania – w sposób zgodny z wnioskiem Odwołującego;
dowód z załączonej do odpowiedzi na odwołanie Zamawiającego normy PN-
EN14697-
wniosek dowody Zamawiającego;
dowód z dokumentów i zdjęć załączonych jako dowody do pisma procesowego
Przystępującego.
Na podst. art. 541 nPzp
Izba oddaliła wniosek dowodowy Odwołującego dotyczący
złożonego na etapie posiedzenia przez wydruku z internetowego słownika Cambrige dot.
tłumaczenia angielskiego słowa „yarn”.
Wniosek Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz kosztów zastępstwa procesowego
został oddalony – Zamawiający nie złożył do akt sprawy żadnego rachunku z którego
wynikałaby wysokość kosztów poniesionych z tytułu ustanowienia pełnomocnika. Zgodnie z
§ 5 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kosztów: Do kosztów postępowania odwoławczego,
zwanych dalej „kosztami”, zalicza się uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego, a w okolicznościach, o których mowa odpowiednio w § 7 ust. 2 pkt 2 i 3, ust.
3 i 4, § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 4, koszty uczestnika postępowania
odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego i wniósł sprzeciw, w wysokości
określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt sprawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………