Sygn. akt: KIO 552/21
WYROK
z dnia 12 marca 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 marca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 lutego 2021 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Kolumna Transportu Sanitarnego
Triomed spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie oraz Naprzód
Hospital spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Uniwersytecki w Krakowie
przy udziale wykonawcy
Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów naruszenia art. 90 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1
pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych w stosunku do
oferty wykonawcy
Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny
ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy
Małopolska Kolumna Transportu
Sanitarnego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień
publicznych.
Pozostałe zarzuty odwołania uznaje za nieuzasadnione.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego w części 1/2 oraz odwołującego
w
części 1/2, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3 400 zł 00 gr poniesioną przez odwołującego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 9 200 zł 00 gr (słownie:
dziewięć tysięcy dwieście złotych zero groszy).
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 552/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Szpital Uniwersytecki w Krakowie prowadzi w trybie przetargu
nieograniczoneg
o postępowanie o udzielenie zamówienia na kompleksowe całodobowe
wykonywanie usług polegających na przewożeniu transportem medycznym pacjentów
Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie wraz z personelem medycznym, sprzętu
medycznego, materiałów do badań, wyników tych badań i innych materiałów stosowanych
w
procesie leczenia, także przewozów wykonywanych na hasło „przeszczepy” oraz usług
polegających na przewożeniu pacjentów dializowanych do Stacji Hemodializ i ze Stacji
Hemodializ zlokalizowanej w Krakowie przy ul. Macieja Jakubowskiego 2.
Wartość ww.
zamówienia przekracza kwotę, od której uzależniony jest obowiązek przekazywania
ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w dniu 1 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem nr 2020/S 234-577829.
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia,
zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020, ze zm.), jako wszczętego
i
niezakończonego przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy dotychczasowe,
tj. przepisy ustawy Pzp.
I. W dniu 19 lutego 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Kolumna
Transportu
Sanitarnego
Triomed
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie oraz Naprzód Hospital spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi (odwołujący) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie na: 1) czynność zamawiającego polegającą na dokonaniu wyboru
oferty wykonawcy: Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie jako oferty najkorzystniejszej oraz 2) zaniechanie
odrzucenia ofert wykonawców: Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie oraz Gregor Trans G. C. NZOZ
Pogotowie Ratunkowe i Transport.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 90 ust. 1 i 1a ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania wykonawcy Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego Sp.
z o.o. do wyjaśnień wyliczenia ceny lub kosztu w ofercie w zakresie zdeklarowanych
cen jednostkowych brutto w wysokości 1,00 złotych za 1 zlecenie wykonywane
powyżej ilości określonej ryczałtem:
w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika i ratownika ambulansem typu A2 (poz. 2, kolumna k -
Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika medycznego i ratownika medycznego ambulansem typu
B (poz. 6, kolumna k - Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika pojazdem typu VAN (poz. 10, kolumna k - Arkusza
cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
podczas, gdy w/w ceny jednostkowe w wysokości 1,00 zł brutto za 1 zlecenie są
nierealistyczne i nie pozwalające na pokrycie nawet podstawowych kosztów, co
powoduje, że istotne elementy ceny w ofercie są rażąco niskie i powinny były
wzbudzić uzasadnione podejrzenia zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami, co powinno skutkować wezwaniem
do wyjaśnień dot. wyliczenia w/w cen.
2) art. 90 ust. 1 i 1a ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania wykonawcy Gregor Trans G. C. NZOZ Pogotowie Ratunkowe i
Transport do wyjaśnień wyliczenia ceny lub kosztu w ofercie w zakresie
zdeklarowanych cen jednostkowych brutto za 1 zlecenie wykonywane powyżej ilości
określonej ryczałtem:
20,00 zł - w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane
w
obecności kierowcy - ratownika i ratownika ambulansem typu A2 (poz. 2,
kolumna k - Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
40,00 zł - w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane
w
obecności kierowcy - ratownika medycznego i ratownika medycznego
ambulansem typu B (poz. 6, kolumna k - Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do
SIWZ),
30,00 zł w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane
w
obecności kierowcy - ratownika pojazdem typu VAN (poz. 10, kolumna k -
Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
podczas, gdy w/w ceny jednostkowe są niższe o ponad 30% od średniej
arytmetycznej cen jednostkowych złożonych ofert za 1 zlecenie, i powinny były
wzbudzić uzasadnione podejrzenia zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami, co powinno skutkować wezwaniem
do wyjaśnień dot. wyliczenia w/w cen.
3) art. 89 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1913
z późn. zm.) poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Małopolska Kolumna Transportu
Sanitarnego Sp. z o.o., której złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji
w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - polegający na
zaniżeniu cen jednostkowych za niektóre z usług składających się na przedmiot
zamówienia do 1,00 zł brutto za 1 zlecenie (tj. usługi wskazane w zarzucie z pkt I),
oraz zaoferowaniu cen za usługi, które są niższe od kosztów świadczenia tych usług,
co stanowi utrudnianie dostępu do rynku ze względu na niedozwoloną manipulację
w
zakresie parametrów cenowych oferty, gdyż wykonawca ten podał zaniżoną stawkę
cenową w ramach 1 zlecenia transportu powyżej ilości określonej ryczałtem,
natomiast koszty tych usług przerzucił na inne - ukrywając tym samym rzeczywisty
koszt danej usługi, której cena jest nierealna, na skutek czego oferta tego wykonawcy
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i powinna zostać odrzucona,
4) art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Małopolska
Kolumna Transportu Sanitarnego Sp. z o.o.,
pomimo że oferta zawierała błąd
w
obliczeniu ceny, polegający na braku uwzględnienia wymagań zamawiającego
w
zakresie pełnego ujęcia wszelkich kosztów w cenach jednostkowych brutto za
zlecenie wykonywane powyżej ilości określonej ryczałtem:
w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika i ratownika ambulansem typu A2 (poz. 2, kolumna k -
Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika medycznego i ratownika medycznego ambulansem typu
B (poz. 6, kolumna k - Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
ceny w granicach administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika pojazdem typu VAN (poz. 10, kolumna k - Arkusza
cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
gdyż w/w ceny jednostkowe w wysokości 1,00 zł brutto za 1 zlecenie są
nierealistyczne i nie obejmujące podstawowych kosztów zawartych rozdziale X pkt 2
O
pisu przedmiotu zamówienia (OPZ) - załącznik nr 1a do SIWZ oraz w § 6 ust. 3
wzoru umowy -
załącznik nr 3 do SIWZ.
Żądania odwołania zostały przez odwołującego zmodyfikowane na rozprawie. Ostatecznie
odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonania ponownie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
w odniesieniu do oferty wykonawcy Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego Sp.
z o.o: odrzucenie tej oferty na podstawie art. 89 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1
i art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji lub art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, ewentualnie wezwanie
ww. wykonawcy
do wyjaśnień, w tym złożenia dokumentów w trybie art. 90 ust. 1
ustawy Pzp, dotyczących cen jednostkowych brutto za 1 zlecenie wykonywane
powyżej ilości określonej ryczałtem: - w granicach administracyjnych miasta Krakowa
realizowane w obecno
ści kierowcy - ratownika i ratownika ambulansem typu A2 (poz.
2, kolumna k - Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ), - w granicach
administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności kierowcy - ratownika
medycznego i ratownika medycznego ambulansem typu B (poz. 6, kolumna k -
Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ), - ceny w granicach administracyjnych miasta
Krakowa realizowane w
obecności kierowcy - ratownika pojazdem typu VAN (poz. 10,
kolumna k - Arkusza cenowego -
zał. nr 1 do SIWZ),
w odniesieniu do oferty wykonawcy: Gregor Trans G. C. NZOZ Pogotowie Ratunkowe
i Transport
: wezwanie tego wykonawcę do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia
dokumentów w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, dotyczących cen jednostkowych
brutto za 1 zlecenie wykonyw
ane powyżej ilości określonej ryczałtem:- w granicach
administracyjnych miasta Krakowa realizowane w obecności kierowcy - ratownika i
ratownika ambulansem typu A2 (poz. 2, kolumna k - Arkusza cenowego-
zał. nr 1 do
SIWZ), - w granicach administracyjnych mi
asta Krakowa realizowane w obecności
kierowcy - ratownika medycznego i ratownika medycznego ambulansem typu B(poz.
6, kolumna k - Arkusza cenowego-
zał. nr 1 do SIWZ), - ceny w granicach
administracyjnych miasta Krakowa realizowane w
obecności kierowcy - ratownika
pojazdem typu VAN(poz. 10, kolumna k - Arkusza cenowego-
zał. nr 1 do SIWZ).
II. Pismem wniesionym w dniu 10 marca 2021 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca
Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie. W piśmie wniesionym w dniu 4 marca 2021 r.
p
rzystępujący przedstawił stanowisko w sprawie. Przystępujący uznał zarzuty odwołania za
niezasadne i
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje.
Mając na uwadze, że odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 lutego
2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego, zgodnie z art. 92
ust. 2 ustawy dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020,
ze zm.), mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.),
dalej jako „ustawa Pzp z 2019 r.”.
Zgodnie z postanowieniami zawartymi w Specyfikacji istotnych warunków zamówienia (pkt
X.1.B OP
Z) sposób ustalenia wynagrodzenia za faktycznie zrealizowane zlecenia pojazdów
oraz zespołów wyjazdowych wykonawcy pozostających w gotowości do świadczenia usług
w
ilości powyżej limitu określonego ryczałtem (o którym mowa w ppkt A), w przypadku usług
świadczonych według stawki za jedno zlecenie w granicach administracyjnych miasta
Krakowa przy użyciu ambulansu typu A2, B, oraz pojazdu typu Van, został określony
w
następujący sposób: „kwota wynagrodzenia będzie stanowiła iloczyn stawki ryczałtowej za
jedno zlecenie, oraz liczby zleceń wykonanych w okresie rozliczeniowym (miesięcznym)”.
Jednocześnie zamawiający postanowił: „Kwoty, o których mowa w pkt X,1 będą obejmować
wszystkie koszty wykonywania usług, a w szczególności: koszty eksploatacji pojazdów,
wynagrodzenia za pracę kierowców, ratowników lub ratowników medycznych, a także
kosztów ubezpieczenia pojazdów oraz koszty związane z utrzymaniem pojazdów i personelu
w odpowiednim reżimie sanitarnym w przypadku przewozu pacjentów z jakąkolwiek
rozpoznaną chorobą zakaźną w tym COVID-19 lub podejrzeniem tej choroby, itd.” (pkt X.2
OPZ)
. Analogiczne postanowienia zostały zawarte w projekcie umowy - §6 ust.2.A.aa) oraz
ust. 3 wzoru umowy.
Przystępujący zaoferował za wykonanie ww. usług „cenę jednostkową
brutto za 1 zlecenie wykonywane powyżej ilości określonej ryczałtem” wynoszącą 1,00 zł
(pozycje 2, 6 oraz 10 arkusza cenowego).
Odwołujący załączył do odwołania własną
kalkulację cenową dotyczącą ww. pozycji arkusza cenowego oraz mapy przestrzenne
przedstawiające odległość zamawiającego do najbliższych oraz najdalszych granic
administracyjnych miasta Krakowa
na potwierdzenie tego, że zaoferowane przez
przystępującego ceny jednostkowe zawarte w pozycjach 2, 6 oraz 10 arkusza cenowego są
nierealne i nie pokrywają kosztów wykonywania odpowiadających im usług. Przystępującego
obciążał obowiązek dowodowy w zakresie wykazania okoliczności przeciwnej. Przystępujący
temu obowiązkowi w żaden sposób nie podołał. Niezależnie od tego, w ocenie składu
orzekającego Izby za oczywiste należy uznać, że zaoferowane przez przystępującego ceny
jednostkowe 1,00 zł za ww. usługi nie pokrywają kosztów realizacji tych usług. Natomiast
twierdzenia przystępującego, że postanowienia zawarte w pkt X.2 OPZ oraz §6 ust. 3 wzoru
umowy
odnoszą się wyłącznie do ceny całkowitej oferty pozostają w oczywistej sprzeczności
z brzmieniem tych postanowień. Oferta przystępującego jest zatem niezgodna
z
wymaganiami zamawiającego określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
w zakresie sposobu ustalenia ceny
(brak uwzględnienia wymagań zawartych w pkt X.2 OPZ
oraz §6 ust. 3 wzoru umowy, dotyczących tego, że ceny oferowane za poszczególne usługi
mają obejmować wszystkie koszty wykonywania usług), co też stanowi podstawę odrzucenia
oferty zawart
ą w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp – błąd w obliczeniu ceny oferty.
Przykładowo, jak wskazuje się w doktrynie: „z błędem w obliczeniu ceny lub kosztu oferty
będziemy mieli do czynienia w przypadku nieuwzględnienia (lub uwzględnienia w sposób
nieprawidłowy) w wyliczeniu ceny lub kosztu wszystkich elementów ceno- lub
kosztotwórczych, wynikających z przepisów prawa oraz cech przedmiotu zamówienia, jego
zakresu lub warunków realizacji. Do popełnienia błędu w obliczeniu ceny lub kosztu dochodzi
w wyniku błędnego rozpoznania stanu prawnego lub faktycznego przez wykonawcę,
wynikającego z przepisów prawa lub wymagań określonych w SIWZ i przyjęcia
nieprawidłowych podstaw dokonywanej kalkulacji, nie znajdujących uzasadnienia prawnego
lub w wymaganiach zamawiającego.” (Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red.
Marzena Jawor
ska, Dorota Grześkowiak-Stojek, Julia Jarnicka, Agnieszka Matusiak, 2020 r.,
wydanie 12).
Mając na uwadze powyższe zarzut zaniechania odrzucenia oferty przystępującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy P
zp Izba uznała za uzasadniony.
Na gruncie wska
zanego powyżej stanu faktycznego za uzasadniony Izba uznała również
zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem podstawą wezwania
wykonawcy do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny
lub kosztu, je
st między innymi sytuacja, w której istotne części składowe ceny lub kosztu
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z
wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów.
W ocenie składu orzekającego Izby ceny jednostkowe za ww. usługi (wskazane w pozycji 2,
6 i 10 arkusza cenowego) z pewnością należy uznać za istotne ceny składowe ceny oferty
w rozumieniu przepisu art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Z
a błędne należy uznać podejście, zgodnie
z którym dokonuje się kwalifikacji danego składnika cenowego jako istotną część składową
ceny
wyłącznie według stosunku jego wartości do wartości całkowitej ceny oferty. Im bardziej
taki s
kładnik cenowy zostanie zaniżony, tym mniej prawdopodobne staje się uznanie go za
istotną część składową ceny. Dokonując kwalifikacji składnika cenowego niewątpliwie należy
brać pod uwagę jego znaczenie dla należytego wykonania zamówienia bądź jego istotnej
części. W związku z tym jako istotną część składową ceny oferty należy co do zasady
uważać ceny jednostkowe stanowiące podstawę ustalenia odrębnego wynagrodzenia za
poszczególne usługi wchodzące w zakres przedmiotu zamówienia. Taka sytuacja zaistniała
w niniejszej sprawie. Dodatkowo
należy podkreślić doniosłość usług objętych przedmiotem
zamówienia dla interesu społecznego, w tym usług, których dotyczyły ceny jednostkowe
wskazane w pozycjach 2, 6 oraz 10 arkusza cenowego. Należyta realizacja tych usług ma
fundamentalne
znaczenie dla takich wartości jak życie i zdrowie obywateli. Przystępujący
wskazywał w piśmie procesowym, że wartości procentowe ww. cen jednostkowych
w stosunku do zaoferowanej ceny
całkowitej oferty to odpowiednio 4%, 1% oraz 1%. Po
pierw
sze, jak już wskazano powyżej, jest to porównanie cen, co do których podniesiono
zarzut ich zaniżenia – a zatem już z tego tylko powodu takie porównanie budzi poważne
wątpliwości. Po drugie i najważniejsze, dla każdego człowieka jego życie i zdrowie to 100%.
Z
amawiający udzielający tego rodzaju zamówień o doniosłym znaczeniu dla interesu
publicznego ob
owiązani są przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w taki
sposób, aby zagwarantować w możliwie najwyższym stopniu, że zamówienie zostanie
zrealizowane przez wybranego
wykonawcę w sposób należy. W ocenie składu orzekającego
I
zby zamawiający zdawał sobie z tego sprawy na etapie przygotowania postępowania, co
skutkowało między innymi sformułowaniem wymagania zawartego w pkt X.2 OPZ oraz §6
ust. 3 wzoru
umowy, dotyczącego tego, że ceny oferowane za poszczególne usługi mają
obejmować wszystkie koszty wykonywania tych usług. Jedynie zatem dodatkowo należy
wskazać na znaczący szacunkowy zakres przedmiotowy usług, do których odnoszą się ww.
ceny jednostkowe
– średnio w skali miesiąca nie odbiega on znacząco od zakresu usług
objętych limitem w ramach miesięcznego wynagrodzenia ryczałtowego. Mając na uwadze
wszystkie wskazane
powyżej okoliczności Izba za oczywiste uznała, że po pierwsze, ceny
zawarte w pozycjac
h 2, 6 oraz 10 arkusza cenowego powinny być kwalifikowane jako istotne
części składowe ceny. Po drugie, zaoferowanie ich przez przystępującego w wysokości 1,00
zł powinno stanowić podstawę wystosowania do tego wykonawcy wezwania na podstawie
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
– zamawiający powinien był uznać, że ceny te wydają się rażąco
niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia (odpowiadających im usług podlegających
odrębnemu ustaleniu wynagrodzenia) i budzą wątpliwości co do możliwości wykonania
przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego (niewykonanie części
przedmiotu zamówienia oznacza niewykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie
z
wymaganiami zamawiającego). Zamawiający zaniechał takiego wezwania i wobec tego
zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 ustaw
y Pzp Izba uznała za uzasadniony.
Dodatkowo należy wskazać, że w ramach rozpoznania ww. zarzutu Izba nie dokonywała
oceny oferty przystępującego pod kątem tego, czy zaistniała podstawa do odrzucenia tej
oferty wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, a
jedynie czy zaistniała podstawa do
wystosowania wezwania na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto, wymaga
zauważenia, że w wyniku wezwania do udzielenia wyjaśnień na podstawie ww. przepisu
może zaistnieć nie tylko podstawa do odrzucenia oferty wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 4
ustawy Pzp, ale również podstawa wskazana w art. 90 ust. 3 ustawy Pzp (nieudzielenie
wystarczających wyjaśnień), jak również podstawa wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy
Pzp.
Natomiast
za nieuzasadniony Izba uznała zarzut naruszenia art. 90 ust.1a ustawy Pzp, gdyż
przepis ten odnosi się do całkowitej ceny oferty. Określony w tej regulacji stosunek
procentowy ceny
całkowitej oferty przystępującego do wartości zamówienia powiększonej
o
należny podatek od towarów i usług lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert nie został stwierdzony.
W odniesieniu do oferty przystępującego za nieuzasadniony Izba uznała również zarzut
naruszenia art. 89 ust. 3 Pzp
(powinno być art. 89 ust. 1 pkt 3) w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 15
ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący zarzucił
przystępującemu dokonanie tzw. manipulacji cenowej polegającej na zaniżeniu niektórych
cen jednostkowych i odpowiednim
zawyżeniu innych cen jednostkowych, co miało na celu
uzyska
nie wyższej oceny oferty niż w przypadku ustalenia cen jednostkowych
uwzgl
ędniających odpowiadające im koszty. Okoliczność zaniżenia cen jednostkowych
podanych w pozycjach 2, 6 oraz 10 arkusza cenowego została przez skład orzekający Izby
uznana za oczywist
ą. Natomiast odwołujący nie wykazał, do których pozycji arkusza
cenowego miałyby zostać „przerzucone” koszty, które nie zostały uwzględnione w cenach
zawartych w pozycjach
2, 6 i 10. Po drugie, nawet gdyby przyjąć, że faktycznie takie
przeniesienie kosztów miało miejsce, to odwołujący nie wykazał, na uzyskanie jakiej
konkretnie
korzyści było nakierowane działanie przystępującego polegającego, zdaniem
odwołującego, na zaniżeniu i zawyżeniu poszczególnych cen jednostkowych. Także
w odniesieniu do podnoszonego
jako odrębny czyn nieuczciwej konkurencji samego faktu
zaniżenia ww. cen jednostkowych należy wskazać, że odwołujący nie wykazał, aby działanie
przystępującego było nakierowanie na wyeliminowanie innych wykonawców -
przedsiębiorców. Uzasadnienie ww. zarzutu w przeważającej mierze opierało się na
przypuszczeniach odwołującego, co jest niewystarczające dla uznania zarzutu za
uzasadniony.
Ponadto za nieuzasadnione Izba uznała również zarzuty dotyczące oferty wykonawcy
Gregor Trans G. C. NZOZ Pogotowie Ratunkowe i Transport z uwagi na niewykazanie przez
odwołującego posiadania legitymacji do złożenia odwołania w odniesieniu do oferty tego
wykonawcy, sklaryfikowanej na dalszej pozycji rankingu ofert niż oferta odwołującego. W
treści odwołania odwołujący wykazał posiadanie legitymacji do złożenia odwołania wyłącznie
w odniesieniu do oferty przystępującego, a nie przedstawił takiego uzasadnienia w
odniesieniu
do oferty drugiego wykonawcy. Izba nie jest uprawniona do zastępowania
wykonawcy w wypełnieniu obowiązków ciążących na nim w związku ze skorzystaniem ze
środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym i drugim sentencji, na
podstawie art. 553 w zw. z art. 554 ust. 1 pkt 1), ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp
z dnia 2019 r.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp z 2019 r. oraz § 7 ust. 2 pkt 1) oraz ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: …..……………………………