Sygn. akt: KIO 529/21
POSTANOWIENIE
z dnia 1 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 1 marca 2021 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 lutego 2021
r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo
Usług
Technicznych
INTERCOR
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Zawierciu
w postępowaniu prowadzonym przez
P
KP Polskie Linie Kolejowe Spółkę akcyjną z siedzibą w Warszawie
p
rzy udziale wykonawców:
A.
Budimex Spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 426/21 po stronie odwołującego,
B. STRABAG
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 426/21 po
stronie
odwołującego,
C. Track Tec Construction
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO
426/21 po stronie
odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz
Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością kwoty 20 000, 00 złotych (słownie: dwadzieścia
tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 579 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 529/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka akcyjna prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na „opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie
robót budowlanych dla fazy I projektu pn. Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki –
Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk” na podstawie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019, poz. 1843 z późn. zm.).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 2 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 235-581085.
Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
dwołujący – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością wniósł odwołanie wobec treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, tom I Instrukcja dla wykonawców (IDW), pkt 8 „Warunki jakie muszą spełniać
wykonawcy
”, ppkt 8.6.2, w części: „dostępności do niżej wymienionych narzędzi i urządzeń
technicznych w c
elu realizacji Zamówienia (...)”, do którego Zamawiający w ramach
odpowiedzi na pytania z 9 lutego 2021 r. dodał wymóg wskazany w lit. q), w treści którego
wymaga od wykonawców dysponowania „co najmniej 1 szt. – maszyna torowa służąca do
potokowej wymiany
podtorza (kombajn podtorzowy)”, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3 w zw. z art. 22d ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez sformułowanie warunków udziału
w p
ostępowaniu w zakresie zdolności technicznej – wymogu wykazania dostępności
narzędzi i urządzeń technicznych – w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia
i nadmierny dla
zweryfikowania zdolności do należytego wykonania przedmiotowego
zamówienia, tj. wymogu dysponowania maszyną torową służącą do potokowej wymiany
podtorza (kombajn podtorzowy), która nie jest niezbędna do realizacji zamówienia, a dostęp
do niej jest wyjątkowo ograniczony, co doprowadziło do naruszenia uczciwej konkurencji
skutkującej nieuzasadnionym ograniczeniem kręgu podmiotów zdolnych ubiegać się
o zamówienie udzielane w ramach postępowania.
Odwołujący wniósł o:
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania, wnioskowanych
w odwołaniu lub przedstawionych na rozprawie, na okoliczności wskazane w uzasadnieniu,
rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności zmiany postanowienia ppkt 8.6.2. IDW z 9 lutego 2021 r. odnoszącego się do
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, tj. wymogu dysponowania przez wykonawcę
ubiegającego się do udzielenie zamówienia publicznego co najmniej 1 szt. maszyny torowej
służącej do potokowej wymiany podtorza (kombajn podtorzowy) lub zmianę IDW poprzez
wykreślenie tego postanowienia,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Izby 17 lutego 2021 r., kopię odwołania
Zamawiający otrzymał 17 lutego 2021 r.
Zamawiający oświadczył, że kopię odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazał wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu za pośrednictwem platformy zakupowej 18 lutego 2021 r.
Do c
hwili wydania niniejszego postanowienia nie zgłoszono przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.
1 marca 2021 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
uwzględnia w całości zarzuty odwołania oraz wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego. Jednocześnie Zamawiający wskazał, że 23 lutego 2021 r. dokonał zmiany
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez wykreślenie w punkcie 8.6.2 IDW
zapisu lit. q.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
otwarciem posiedzenia,
stwierdziła, iż zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania odwoławczego i, zgodnie z przepisem art. 522 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ust. 6 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 2, § 9 ust. 1
pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), z których
wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
przed otwarciem
rozprawy, koszty postępowania znosi się wzajemnie.
Przewodniczący: ……………….………