KIO 467/21 WYROK dnia 12 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 07.05.2021

Sygn. akt: KIO 467/21 

WYROK 

z dnia 12 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Konik 

Marek Koleśnikow 

Piotr Kozłowski 

Protokolant:            

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  10  marca  2021  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  12  lutego  2021  roku  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  E.  B.  prowadzącą  działalność  gospodarczą 

pod firmą Work Temps E. B. z siedzibą w Warszawie oraz D. Z. prowadzącą działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Work  TMPS  Group  D.  Z.  z  siedzibą  w  Warszawie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego 

Polską  Agencję  Rozwoju 

Przedsiębiorczości  z  siedzibą  w  Warszawie  przy  udziale  wykonawcy  K.  Spółki  jawnej 

Staff  Pa

rtners  z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających 

się o udzielenie zamówienia E. B. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą 

Work  Temps  E.  B. 

z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  D.  Z.  prowadzącą  działalność 

gospodarczą pod firmą Work TMPS Group D. Z. z siedzibą w Warszawie i zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu 

od odwołania. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ust

awy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………..… 

……………………..… 

……………………..… 


Sygn. akt: KIO 467/21 

UZASADNIENIE 

Polska  Agencja  Rozwoju  Przedsiębiorczości  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej: 

„Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na:  na  „Świadczenie  usług  przez  Agencję  Pracy  Tymczasowej 

polegających  na  kierowaniu  osób  do  wykonywania  pracy  tymczasowej”,  znak: 

p/111/BZP/2020.

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej 3 lipca 2020 r. nr 2020/S 127-310855.    

Postępowanie  to  prowadzone  jest  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo zamówień publicznych, tj. z dnia 11 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze 

zm.) 

– dalej: „ustawa Pzp”.  

W p

ostępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia E. 

B. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Work  Temps  E.  B.  z  siedzibą  w 

Warszawie oraz D. Z. 

prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Work TMPS Group D. 

Z. 

z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  „Odwołujący”)  28  stycznia  2021  r.  złożyli  odwołanie  do 

Prezesa Krajowej Izby  Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących 

przepisów ustawy Pzp: 

1)  art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp p

rzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez K. 

Spółki jawnej Staff Pertners z siedzibą w Warszawie (dalej: K. Staff Partners), mimo 

że  oferta  ta  zawiera  błąd  w  obliczeniu  ceny  lub  kosztu  polegający  na  nie 

uwzględnieniu w cenie oferty wpłat na PFRON; 

2)  art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia ofert

y złożonej przez K. 

Staff  Partners, 

mimo  że  złożenie  tej  oferty  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w 

rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 

3)  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

złożonej przez K. 

Staff  Partners, 

mimo  że  oferta  ta  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia,  gdyż  nie  uwzględnia  sposobu  obliczenia  ceny  zgodnego  z 

SIWZ; 

4)  art. 24 ust. 1 pkt  17 ustawy Pzp przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy K. Staff 

Partners, 

mimo  że  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił nieprawdziwe informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące 

mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu 

o udzielenie zamówienia; 


5)  art. 8 ustawy Pzp 

przez zaniechanie udostępnienia wezwania do wyjaśnień z dnia 20 

stycznia  2021  r.  kierowanego  do  K. 

Staff  Partners,  wyjaśnień  wykonawcy  K.  Staff 

Partners sk

ładanych w toku badania i oceny ofert ze stycznia i lutego 2021 r. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie wyboru jako najkorzystniejszej oferty K. Staff Partners; 

2)  ponowne 

badanie i ocenę ofert oraz odrzucenia oferty K. Staff Partners; 

3)  wykluczenie wykonawcy K. Staff Partners; 

ponowną ocenę ofert pod kątem przyjętych kryteriów oceny ofert oraz udostępnienie  

wezwania do wyjaśnień z dnia 20 stycznia 2021 r. kierowanego do K. Staff Partners, 

wyjaśnień  wykonawcy K. Staff Partners składanych w toku badania i oceny ofert ze 

stycznia i lutego 2021 r. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

W pierwszej kolejności Odwołujący wyjaśnił, że ma interes w uzyskaniu zamówienia 

oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy 

Pzp. Ofert

a złożona w tym postępowaniu przez Odwołującego plasuje się na drugim miejscu 

w rankingu oceny ofert dokonanym przez Zamawiającego. Jednak oferta znajdująca się na 

pierwszym  miejscu  powinna  zostać  odrzucona,  ponadto,  wykonawca  ten  powinien  zostać 

wykluczony  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp

.  Gdyby  Zamawiający  w  sposób 

prawidłowy dokonał badania i oceny ofert, to oferta Odwołującego zajęłaby pierwsze miejsce 

w rankingu ofert i tym samym zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  Rozdziale  XIV  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia  (dalej:  SIWZ)  „Opis  sposób  obliczenia  ceny”,  wykonawca  w  Formularzu 

ofertowym  miał  podać  całkowitą  cenę  brutto  za  wykonanie  zamówienia,  a  podana  cena 

musiała  obejmować  wszystkie  koszty  realizacji  zamówienia  z  uwzględnieniem  wszystkich 

opłat  i  podatków.  Ceny  podane  w  formularzach  ofertowych  złożonych  przez  wykonawców 

służyć  mają  porównaniu  ofert,  Zamawiający  wskazał  także  sposób  obliczenia  ceny  oferty 

oraz 

zamieścił w SIWZ również wzór obliczenia ceny. 

Jak  wskazał  następnie  Odwołujący,  jednym  ze  składników  ceny  całkowitej  była 

składka  na  Państwowy  Fundusz  Rehabilitacji  Osób  Niepełnosprawnych  (PFRON).  Jest  to 

wartość,  którą  określić  mieli  wykonawcy,  przy  czym  wartość  ta  miała  być  obowiązująca  na 

dzień  wszczęcia  postępowania  (tj.  3  lipca  2020  r.).  Wykonawca  K.  Sfaff  Partners  jako 

składkę PFRON podał 0 zł. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  zobowiązanie  do  uiszczania  wpłat  na  PFRON  wynika  z 

przepisów  ustawy  z  dnia  27  sierpnia  1997  r.  o  rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz 

zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 426, 568, 875 oraz z 2021 r. 


poz.  159

),  dalej:  „ustawa  o  rehabilitacji”.  Ustawa  ta  określa  również  sposób  obliczenia 

wysokości składki na PFRON. Przepisy tej ustawy wskazują, że pracodawca, który osiąga w 

danym  miesiącu  zatrudnienie  co  najmniej  25  osób  w  przeliczeniu  na  etaty  i  nie  zatrudnia 

osób  niepełnosprawnych  albo  poziom  zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych  jest  mniejszy 

niż  6  wśród  ogólnego  stanu  zatrudnienia,  jest  zobowiązany  do  dokonywania  wpłat  na 

PFRON.  Jest to  ogólny  obowiązek,  z którego  pracodawcy  (zatrudniający  powyżej  25  osób) 

zwolnieni są tylko w określonych przepisami okolicznościach. Odwołujący wskazał, ze takimi 

okolicznościami są: 

  osiągnięcie  poziomu  zatrudniania  osób  niepełnosprawnych  co  najmniej  6  %  wśród 

ogólnego stanu zatrudnienia, 

  pracodawca jest niedziałającym w celu osiągnięcia zysku domem pomocy społecznej 

lub hospicjum, 

  pracodawca jest zakładem opiekuńczo-leczniczym, 
  pracodawca jest publiczną lub niepubliczną jednostką organizacyjną niedziałającą w 

celu osiągnięcia zysku, której wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest 

rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad 

osobami niepełnosprawnymi, 

  pracodawca prowadzi zakład pracy co do którego ogłoszono upadłość, 
  pracodawca 

jest 

placówką 

dyplomatyczną, 

urzędem 

konsularnym 

lub 

przedstawicielstwem i misją zagraniczną. 

Odwołujący  wyjaśnił  w  następnej  kolejności,  że  pracodawca  zobowiązany  jest  do 

samodzielnego obliczenia wysokości wpłat. Przy tym, określenia wysokości składki dokonuje 

co miesiąc, po ustaleniu liczby zatrudnionych pracowników, w tym liczby zatrudnionych osób 

niepełnosprawnych.  Dodatkowo, jak  wskazał  Odwołujący,  na  wysokość składki  wpływ  mają 

takie czynniki jak korzystnie z usług lub dokonywanie zakupów u pracodawców osiągających 

wysoki  wskaźnik  zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych,  albo  zatrudnianie  pracownika 

niepełnosprawnego  ze  schorzeniem  szczególnie  utrudniającym  wykonywanie  pracy  np. 

stwardnienie  rozsiane.  Do  wyliczenia  wysokości  wpłaty  ma  zaś  zastosowanie  wysokość 

przeciętnego  miesięcznego  wynagrodzenia  w  gospodarce  narodowej,  w  poprzednim 

kwartale 

od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego 

Urzędu Statystycznego. 

Jak  wskazał  Odwołujący,  co  do  zasady  każdy  pracodawca  osiągający  poziom 

zatrudnienia min. 25 osób jest zobowiązany do dokonywania wpłat na PFRON, a jedynie w 

szczególnych  okolicznościach  będzie  z  odprowadzania  tych  składek  zwolniony.  Przy  tym, 

okoliczności te muszą być badane indywidualnie każdego miesiąca i zależne są od szeregu 

zmiennych. 


Odwołujący  wyjaśnił,  że  zgodnie  z  przepisami  ustawy  o  rehabilitacji  każdy 

pracodawca, który zatrudnia co najmniej 25 osób, niezależnie od tego czy jest zobowiązany 

czy  zwolniony  z  wpłat  na  PFRON,  ma  obowiązek  złożenia  Zarządowi  PFRON 

odpowiedniego  dokumentu  w  zakresie  wielkości  zatrudnienia,  w  tym  zatrudnienia  osób 

niepełnosprawnych,  w  szczególności  celem  stwierdzenia  obowiązku  uiszczenia  składki 

PFRON  (art.  21  ust.  2f  i  art.  49  ust.  2  ustawy  o  rehabilitacji).  Jeżeli  pracodawca  jest 

zobowiązany do wpłat - składa deklaracje, jeżeli jest zwolniony z wpłat - składa informacje. 

W

zory  tych  dokumentów  zostały  określone  w  Rozporządzeniu  Ministra  Rodziny,  Pracy  i 

Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r. (Dz. U. z 2016, poz. 956) w sprawie ustalenia 

wzorów  deklaracji  składanych  Zarządowi  PFRON  przez  pracodawców  zobowiązanych  do 

wp

łat  na  ten  Fundusz,  a  także  w  Rozporządzeniu  Ministra  Rodziny,  Pracy  i  Polityki 

Społecznej  z  dnia  27  września  2018  r.  (Dz.  U.  z  2018,  poz.  1857)  w  sprawie  określenia 

wzorów miesięcznych i rocznych informacji o zatrudnieniu, kształceniu lub o działalności na 

rzecz  osób  niepełnosprawnych.  Przy  tym,  pracodawca  samodzielnie  stwierdza,  który  z 

dokumentów  w  danym  comiesięcznym  okresie  sprawozdawczym  powinien  złożyć  - 

deklarację czy informację. 

Jak wskazał Odwołujący, termin składania deklaracji oraz informacji został określony 

jako:  do  20 

dnia  miesiąca  następującego  po  miesiącu,  w  którym  zaistniały  okoliczności 

powodujące powstanie obowiązku wpłaty. Wynika to z treści wyżej powołanego art. 49 ust. 2 

przytaczanej 

ustawy o rehabilitacji, zgodnie z którym pracodawcy dokonując wpłat w terminie 

do dnia 20 następnego miesiąca po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące 

powstanie  obowiązku  wpłat,  składając  równocześnie  Zarządowi  Funduszu  deklaracje 

miesięczne  i  roczne  poprzez  teletransmisje  danych  w  formie  dokumentu  elektronicznego 

według  ustalonego  w  rozporządzeniu  wzoru,  jak  również  z  treści  art.  21  ust.  2f  ustawy  o 

rehabilitacji,  zgodnie  z  którym  informacja  miesięczna  składana  jest  w  terminie  do  dnia  20 

miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja. 

Zatem, jak wskazał Odwołujący, jeśli pracodawca zatrudnia co najmniej 25 osób i jest 

zobowiązany  do  wpłat,  to  składa  deklaracje,  na  odpowiednim  wzorze.  Jeżeli  natomiast 

pracodawca zatrudnia co najmniej 25 osób ale jest podmiotem, który jest zwolniony z wpłat 

na  PFRON,  to  nie  składa  deklaracji,  lecz  informacje.  Przy  tym,  ustalenia  czy  w  danym 

okresie  sprawoz

dawczym  należy  złożyć  deklarację  czy  też  informację,  należy  dokonać 

każdorazowo po upływie okresu sprawozdawczego, mając na uwadze wskaźniki osiągnięte 

w  danym  okresie  sprawozdawczym  (w  szczególności  ilość  osób  zatrudnionych,  ilość 

zatrudnionych  osób  niepełnosprawnych  itd.).  Przekładając  powyższe  na  stan  faktyczny 

sprawy 

Odwołujący wskazał, że: 


Zamawiający w SIWZ wskazał wzór obliczenia ceny, który miał obejmować wysokość 

składki  PFRON  obowiązującej  na  moment  wszczęcia  postępowania,  a  więc  lipiec 

2020 r.; - 

dowód SIWZ. 

2)  Wykonawca  K. 

Staff  Partners  nie  wliczył  w  cenę  oferty  składek  PFRON  -  dowód: 

oferta  wykonawcy  K.,  a  co  za  tym  idzie  powinien  zgodnie  z  wyrokiem  KIO  3280/20 

wykazać, że posiadał wówczas podstawy zwolnienia, 

3)  s

kładki  PFRON  zobowiązany  jest  opłacać  pracodawca  zatrudniający  powyżej  25 

osób,  chyba  że  spełnia  ustawowe  przesłanki  zwolnienia,  m.in.  osiąga  6%  wskaźnik 

zatrudnienia 

osób niepełnosprawnych, 

4)  Wykonawca K. 

w lipcu 2020 r. a więc na moment wszczęcia postępowania zatrudniał 

wedle  rozeznania  Odwołującego  138  osób,  co  wynika  z  danych  dostępnych 

publicznie,  w  szczególności  można  to  wywieść  z  faktu,  iż  wykonawca  pozyskał  w 

lipcu  2020  r.  dotację  4/2020/POIR-POPW  z  PARP  w  wysokości  341  577,84  zł  w 

wyniku  wniosku  złożonego  20.06.2020  r.  —  dowód:  lista  projektów,  które  spełniły 

kryteria  wyboru  projektu  nr  4/2020/POIR-POPW,  co  pozwala  na  stwierdzenie 

osiągnięcia  zatrudnienia  FTE  (fuli  time  equivallent)  na  poziomie  138  -  dowód  — 

tabela stawek jednostkowych PARP ze strony 

https://www.parp.gov.pl/storage/grants/documents/201 

/Za-7 

Tabela-stawek- 

jednostkowych-08062020.pdf,

Wykonawca przy 138 etatach wszystkich osób powinien wykazać w lipcu co najmniej 

8,28  etatów  osób  niepełnosprawnych  w  celu  całkowitego  zwolnienia  z  PFRON  — 

dowód:  kalkulator  stawek  PFRON  -  na  stronie  https://kalkulatory.gofin.pl/Kalkulator- 

biezacych-wplat-na-

pfron.l2.html  czego  zdaniem  Odwołującego  nie  wykazał  w 

wyjaśnieniach przesyłanych w styczniu i lutym 2020 r., co Odwołujący na tym etapie 

pozostawia  do  oceny  Izby  z  uwagi  na  zastrzeżenie  wyjaśnień  ze  stycznia  i  lutego 

0 r. tajemnicą przedsiębiorstwa, 

Wykonawca  w  okresie  badanym,  a  więc  w  lipcu  2020  r.  wystawiał  faktury  za 

zatrudnienie osób dla kontrahenta wskazanego w wykazie usług - Rosti Poland Sp. z 

o.o., które obejmowały składki na PFRON - dowód: wiadomości e-mail, 

Zamawiający  w  pierwszej  ocenie  ofert  wykluczył  innego  wykonawcę  Fali  Work,  z 

uwagi na fakt, który ustalił, iż wykonawca ten w okresie badanym wystawiał faktury w 

innym  kontrakcie  realizowanym  dla  PARP  również  obejmujące  składki  na  PFRON 

pomimo,  że  w  ofercie  dla  Zamawiającego  nie  wliczył  tych  składek  i  wpisał  0  zł  – 

dowód: pismo o wykluczeniu z dnia 30.11.2020 r., 

8)  Kraj

owa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  3280/20  na  str.  23  uzasadnienia  wskazała,  iż 

korespondencja  z  Rosti  ma  w  tym  świetle  istotne  znaczenie  z  uwagi  na  to,  iż 

wykazuje analogiczne okoliczności jak te leżące u podstaw wykluczenia wykonawcy 


Fall 

Work,  a  więc  Izba  uznała,  że  Zamawiający  jest  zobowiązany  do  równego 

traktowania wykonawców. 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  po  wydaniu  wyroku  w  poprzednim  postępowaniu 

odwoławczym  przeprowadził  procedurę  wyjaśniającą.  Pismem  z  dnia  12.01  Zamawiający 

wystosował  ogólne  wezwanie  na  mocy  wyroku  Izby,  w  wyniku  czego  otrzymał  pismo  z 

15.01.2020 r., 

w którym wykonawca złożył w szczególności druk INF-1 oraz umowy o pracę i 

inne  dokumenty  potwierdzające  zatrudnienie  osób  niepełnosprawnych.  Wobec  tego, 

Odwołujący z uwagi na zastrzeżenie danych wniósł o weryfikację przez Izbę czy wykonawca 

powołał  w  tych  dokumentach  co  najmniej  8,28  etatów  niepełnosprawnych  i  czy  wykazał  to 

stosownymi  dowodami.  Wykonawca  jak  się  wydaje  nie  podał  wówczas  dokumentów 

pozwalających  na  wykazanie  całkowitego  poziomu  zatrudnienia.  Zamawiający  ponadto 

wystąpił o złożenie kolejnych wezwań tj. pismem z 20.01.2020 r., którego treść jest utajniona 

zdaniem  Odwołującego  bezzasadnie,  jak  i  utajnione  zostały  wyjaśnienia.  Następnie 

Zamawiający pismem z dnia 27.01.2020 r. wezwał do złożenia wyjaśnień w  zakresie, który 

wskazała  Izba  w  sprawie  KIO  3280/20  odnośnie  tego  co  było  podstawą  uwzględnienia  w 

rozliczeniu  z  Rosti  Poland  Sp.  z  o.o.  składki  na  PFRON  w  okresie  badanym,  a  więc  lipcu 

2020  r.,  na  które  wykonawca  udzielił  wyjaśnień  pozostających  tajemnicą.  Zamawiający 

wystąpił wprawdzie do spółki Rosti o informacje w tym zakresie, co znajduje potwierdzenie w 

dokumentacji  postępowanie  i  nie  uzyskał  zaprzeczenia  poprzedniej  korespondencji.  W 

ocenie Odwołującego oczywistym jest, że podmiot ten, współpracujący z K. Staff Partners po 

uprzednim  postępowaniu  odwoławczym,  będąc  zapewne  uprzedzonym  przez  wykonawcę 

postanowił  odmówić  przekazywania  dalszych  informacji  jednak  nie  zaprzeczył  również 

informacjom przekazanym uprzednio. 

Jak  wskazał  Odwołujący  ostatnie  wezwanie  Zamawiający  do  K.  Staff  Partners 

wystosował pismem z 29.01 co do tego, jaki był ogólny stan zatrudnienia. Odwołujący wniósł 

o weryfikację przez  Izbę  liczby  osób zatrudnionych, które  wykonawca  wskazał, jak również 

dowodów na ich zatrudnienie, o które wzywała Izba. W świetle powołanych wyżej dowodów, 

w  tym  dokumentacji  PARP  o  dotacji  w 

wysokości  ponad  341  tys  zł  liczba  osób  powinna 

wynosić 138, a więc wykonawca uzyskałby zwolnienie z PFRON zatrudniając przy tej liczbie 

8,28 etatów osób niepełnosprawnych, co również powinno zostać zweryfikowane. 

Na  podstawie  dokumentacji  w  zakresie  w  jakim  jest  ona  jawna  oraz  z 

dotychczasowego  stanowiska  wykonawcy  K.  Staff  Partners 

prezentowanego  przed  Izbą 

Odwołujący ustalił, że wykonawca - niejako przyłapany na wprowadzeniu w błąd co do faktu 

zwolnienia  z  PFRON  w  lipcu  2020  r.  - 

wytworzył  uzasadnienie  prezentowane  podczas 

rozprawy  w  poprzednim  postępowaniu odwoławczym,  zgodnie z którym  wprawdzie naliczał 

składki  PFRON  dla  Rosti  Poland  (potwierdzenie  przyznania  w  protokole  ówczesnej 

rozprawy)  jednak  faktycznie  nie  musiał  ich  odprowadzać  bo  był  zwolniony.  W  ocenie 


Odwołującego składki PFRON to nie kwestia zobowiązań kontraktowych, lecz kwestia danin 

publicznych,  które  albo  się  nalicza  i  odprowadza  albo  się  ich  nie  nalicza  zgodnie  z 

obowiązującymi  przepisami.  Wobec  tego  wyjaśnienia  wykonawcy,  które  zapewne  złożył  w 

podobnej  treści,  a  które  są  nie  znane  Odwołującemu  w  zakresie  naliczenia  składek  w 

kontrakcie  z  Rosti  powinny  zostać  ocenione  jednoznacznie  negatywnie.  Wykonawca 

bowiem,  tak  samo  jak  wykonawca  Fali  Work  został  „złapany”  na  wprowadzeniu  do  oferty 

stawki  PFORN  0  zł  pomimo,  iż  wykonawca  faktycznie  te  składki  naliczał  w  tym  okresie. 

Wskazuje to, w ocenie Odwołującego, na potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 

24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp,  gdyż  z  uwagi  na  lekkomyślność  lub  niedbalstwo  w  celu 

uzyskania zamówienia Wykonawca wprowadził w błąd. 

Powyższe  okoliczności  wskazują  ponadto,  zdaniem  Odwołującego,  na  spełnienie 

przesłanek odrzucenia oferty K. Staff Partners. W ocenie Odwołującego, z uwagi na przyjęty 

przez  Zama

wiającego  sposób  obliczenia  ceny,  przy  uwzględnieniu  stawki  PFRON,  ten 

składnik  ceny  oferty  jest  istotny,  gdyż  ma  wpływ  na  końcową  cenę  całkowitą  oferty.  Zatem 

powinien  być  obliczony  z  zachowaniem  staranności,  przy  zastosowaniu  właściwych 
przepisów  prawa,  w  szczególności  ustawy  o  rehabilitacji.  Wykonawca  Staff  Partners  tej 

staranności,  wymaganej  od  wykonawcy  będącego  profesjonalistą,  nie  dochował  i  błędnie 

wyliczył swoją cenę ofertową. Odwołujący wskazał na stanowisko Izby wyrażone w wyroku z 

25  kwietnia  20

16  r.,  sygn.  KIO  542/16,  w  zakresie  błędu  w  obliczeniu  ceny.  W  ocenie 

Odwołującego,  z  błędem  co  do  prawidłowego  ustalenia  stanu  faktycznego  mamy  do 

czynienia  w  przedmiotowym  przetargu,  gdyż  wykonawca  K.  Staff  Partners  nieprawidłowo  i 

niezgodnie  z  prz

episami  ustawy  o  rehabilitacji  ustalił  wysokość  składek  na  PFRON  na 

poziomie 0 zł, co przekładało się na cenę całkowitą oferty ww. Wykonawcy. Z tego powodu 

jego oferta powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. 

Zdaniem  Odwołującego,  mając  na  uwadze,  że  K.  Staff  Partners  w  wyliczeniu 

zaoferowanej  przez  siebie  ceny  całkowitej  wskazał  jej  składnik  na  poziomie,  który  nie  ma 

podstaw  i  stawia  pozycję  wykonawcy  w  rankingu  na  1  miejscu  przed  innymi  ofertami,  to 

należy  dojść  do  przekonania,  że  względem  oferty  tego  Wykonawcy  zachodzi  również 

podstawa odrzucenia określona w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, gdyż jej złożenie stanowi 

czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Skoro  bowiem  Wy

konawca  dokonał  obliczenia  ceny  bez  uwzględnienia  de  facto  jednego  z 

obowiązkowych  składników,  tj.  składki  PFRON,  to  należy  uznać,  że  czynność  ta  miała  na 

celu postawienie jego oferty w lepszej sytuacji względem ofert złożonych przez pozostałych 

Wykonawców, tj. na wyższym miejscu w rankingu ofert. W takiej sytuacji inne oferty musiały 

stać  się  automatycznie  mniej  korzystne.  Zdaniem  Odwołującego,  doszło  do  manipulacji 

ceną, a tym samym naruszenia zasad uczciwej konkurencji w postępowaniu. Odwołujący stoi 

na  stanowisku

,  że  wykonawca  zatrudniając  powyżej  25  osób  w  miesiącu  wszczęcia 


postępowania  i  nie  mając  podstaw  do  zwolnienia  powinien  był  wliczyć  te  składki,  a  jego 

oferta wzrosłaby w taki sposób, że zmieniłby miejsce w rankingu. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie z  art.  3 ust.  1 ustawy  z dnia 16 kwietnia 1993 r. o 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (t.j.  Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  1913)  czynem  nieuczciwej 

konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub 

narusza  interes  innego  p

rzedsiębiorcy  lub  klienta.  Odwołujący  wskazał  w  tym  zakresie  na 

stanowisko Sądu Apelacyjnego (wyrok SA z 28.06.2007 r., V ACa 371/07) oraz Krajowej Izby 

Odwoławczej 

(sygn. 

KIO/KD 

Wystarczy 

zatem 

zaistnienie 

pewnego 

prawdopodobieństwa,  że  do  naruszenia  interesów  dojdzie.  Odwołujący  wskazał,  że  w 

przedmiotowym  stanie  faktycznym,  ma  miejsce  zagro

żenie  interesów  przedsiębiorcy,  tj.  

Odwołującego.  Interesem  jaki  doznaje  zagrożenia  jest  uniemożliwienie  uzyskania 

zamówienia publicznego, zaś czynem nieuczciwej konkurencji — manipulowanie składnikami 

cenotwórczymi przez K. Staff Partners, przez nieuprawnione obniżanie składki PFRON aż do 

0  zł,  a  tym  samym  obniżenie  całkowitej  ceny  ofertowej,  czyniąc  ją  bardziej  korzystną 

cenowo. 

Wykonawca K. Staff 

Partners wpisując wartość 0 zł. w ocenie Odwołującego, de facto 

pominął ten składnik ceny ofertowej, nie uwzględnił go w obliczeniu ceny pomimo, iż w tym 

samym czasie na

liczał te składki w kontrakcie z Rosti, na który powołuje się sam wykonawca 

w  złożonym  w  postępowaniu  wykazie  usług.  Takie  działanie  należy  uznać  za  naganne  z 

punktu  widzenia  zasad  uczciwej  konku

rencji.  Skoro  Zamawiający  w  SIWZ  określił  sposób 

obliczenia  c

eny  ofertowej,  podał  wzór,  który  należało  wypełnić,  to  pominięcie  jednego  z 

elementów  należy  uznać  za  działanie,  którego  efektem  było  złożenie  oferty  niezgodnej  z 

oczekiwaniami 

Zamawiającego wyrażonymi w SIWZ i mające na celu uplasowanie oferty na 

wyższym  miejscu  w  rankingu  ofert,  bez  względu  na  zasady  obowiązujące  przy  obliczeniu 

ceny  oraz  zasady  uczciwej  konkurencji.  Wpisanie  składki  0  zł  w  ofercie  ww.  Wykonawcy 

powoduje,  że  nie  można  dokonać  porównania  złożonej  przez  niego  oferty  z  ofertami 

Wykonawców,  którzy  w  sposób  prawidłowy  dokonali  obliczenia  ceny  oferty,  zgodnie  z 

przyjętym przez Zamawiającego wzorem. 

Zdaniem  Odwołującego,  efektem  uznania  oferty  Wykonawcy  K.  Staff  Partners  za 

prawidłową  i  niepodlegającą  odrzuceniu,  będzie  nierówne  traktowanie  Wykonawców  i 

postawienie w gorszej sytuacji tych, którzy w cenach ujęli wszystkie wymagane elementy. 

W  ocenie  Odwołującego  ponadto  treść  oferty  złożonej  przez  K.  Staff  Partners  nie 

odpowiada treści SIWZ, a zatem zachodzi również podstawa odrzucenia wynikająca z art. 89 

ust.  1  pkt 2  ustawy. 

Oferta ta nie uwzględnia w cenie całkowitej, jednego z przewidzianych 

przez Zamawiającego składników ceny, tj. wpłaty na PFRON.  

Dodatkowo,  w  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  w  sposób  nieuprawniony  utajnił 

treść wezwania i wyjaśnień wykonawcy ze stycznia i lutego 2021 r. Wykonawca wprawdzie 


powołał  się  na  tajemnicę  skarbową  jednak  nie  wykazał,  które  konkretnie  informacje  ją 

stanowią  i  na  jakiej  podstawie.  Zamawiający  mógłby  ujawnić  w  szczególności  dane 

niezbędne  celem  wyliczenia  6%  wskaźnika  zatrudnienia  tj.  ilość  zatrudnionych  oraz  liczby 

osób niepełnosprawnych czy kod tej niepełnosprawności, przy czym mógłby utajnić jedynie 

nieliczne  dane  tj.  dane  personalne  osób  —  pracowników,  czy  treść  zawartych  umów  jak 

wynagrod

zenie.  Odwołujący  uważa,  że  byłoby  możliwe  udostępnienie  zanonimizowanej 

wersji dokumentacji złożonej w toku postępowania, a na pewno możliwe byłoby przekazanie 

większości treści przekazanej w wyjaśnieniach. Natomiast Zamawiający nie dość, że utajnił 

kompl

eksowe  wyjaśnienia  to  również  nie  przekazał  wezwania  z  dnia  20.01.2021  r.  Wobec 

tego,  że  wykonawca  z  złożonym  uzasadnieniu  zastrzeżenia  nie  wykazał  przesłanek 

tajemnicy przedsiębiorstwa dla ww. danych konieczne jest ich odtajnienie. Przede wszystkim 

jednak 

wykonawca  nie  wykazał  jakie  środki  podjął  celem  zabezpieczenia  informacji  —  nie 

powołał  się  na  określone  polityki  poufności  czy  procedury  wdrożone  w  swoim 

przedsiębiorstwie  czy  w  kooperacji  z  partnerami  czy  współpracownikami.  Informacje  więc 

zostały niezasadnie utajnione w całości i konieczne jest ich odtajnienie. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania czynności określonych na wstępie. 

17 lutego 2021 r. wykonawca K. 

Spółka jawna Staff Partners z siedzibą w Warszawie 

(dalej:  Przys

tępujący),  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego.  

9  marca  2021  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  domagając  się 

oddalenia  odwołania  w  całości.  Tego  samego  dnia  Przystępujący  K.  Staff  Partners  złożył 

pismo  procesowe  domagając  się  w  pierwszej  kolejności  odrzucenia  odwołania,  a  na 

wypadek nieuwzględnienia tego wniosku przez Izbę – oddalenia odwołania w całości.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.  

Postępowanie  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  publicznego  prowadzone 

jest  w  oparciu  o  przepisy  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.  U.  z  2019  poz.  1843  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  Pzp”.  Natomiast  do  toczącego  się 

postępowania odwoławczego, z uwagi na datę jego wszczęcia, zastosowanie mają przepisy 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), 

dalej jako „nowa ustawa Pzp”. 


Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  nowej  ustawy  Pzp  przysługują  środki 

ochrony  prawnej,  poniew

aż  jest  uczestnikiem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  ma 

interes w jego uzyskaniu.  

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia 

sprawy.  

Jak  wynika  z  treści  oferty  Przystępującego,  wskazał  on  składkę  na  PFRON 

wynoszącą 0 zł.    

Wyrokiem z 28 grudnia 2020 r. sygn. 3280/20 Krajowa Izba Odwoławcza, w wyniku 

uwzględnienia  odwołania  wniesionego  przez  Odwołującego  w  tej  sprawie,  nakazała 

wezwanie  Przystępującego  do  „złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie:  czy  Wykonawca  K. 

Spółka  Jawna  Staff  Partners  na  dzień  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  tj.  (3  lipca  2020  r.)  miał  podstawę  do  zwolnienia  z  opłacenia  składki  PFRON 

(zastosowania składki 0 złotych) wraz z ustaleniem podstawy tego zwolnienia oraz wezwanie 

tego  Wykonawcy  do  przedstawienia  dokumentów,  które  będą  stanowiły  jednoznaczne 

potwierdzenie powyższych okoliczności”.  

W  celu  wykonania  powyższego  wyroku,  Zamawiający  wszczął  na  podstawie  art.  87 

ust.  1  ustawy  Pzp  procedurę  wyjaśnienia  treści  oferty  Przystępującego.  Zamawiający 

zwracał się do Przystępującego czterokrotnie, pismami z: 

1)  12  stycznia  2021  r. 

–  wezwanie  1,  którym  Zamawiający  zamierzał  ustalić  „czy 

Wykonawca na dzień wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

(tj.  3  li

pca  2021  r.)  miał  podstawę  do  zwolnienia  z  opłacenia  składki  na  PFRON 

(zastosowania składki 0zł) wraz ze wskazaniem podstawy tego zwolnienia. Ponadto 

Zamawiający  wzywa  Wykonawcę  do  przedstawienia  dokumentów,  które  będą 

stanowiły jednoznaczne potwierdzenie powyższych okoliczności”.  

2)  20  stycznia  2021  r. 

–  wezwanie  2,  którym  Zamawiający  zmierzał  do  wyjaśnienia 

jednego  z  dowodów  załączonych  do  wyjaśnień  udzielonych  w  odpowiedzi  na 

wezwanie 1. 

3)  27  stycznia  2021  r. 

–  wezwanie  3,  którym  Zamawiający  zmierzał  do  wyjaśnienia 

okoliczności  wynikających  z  korespondencji  udostępnionej  podczas  rozprawy  z  23 

grudnia 2020 r. z Rosti Poland spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Białymstoku, zgodnie z którymi w okresie za lipiec 2020 r. w fakturze wystawionej 

tem

u podmiotowi została wyszczególniona pozycja obejmująca składkę na PFRON.  

4)  29  stycznia  2021  r. 

–  wezwanie  4,  którym  Zamawiający  zmierzał  do  ustalenia 

ogólnego stanu zatrudnienia w miesiącu lipcu 2020 r. 

Na powyższe wezwania Przystępujący udzielił odpowiedzi pismami z: 


1)  15  stycznia  2021  r. 

–  odpowiedź  1  na  wezwanie  1,  zawierająca  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodami, zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, wraz z uzasadnieniem tego 

zastrzeżenia. 

2)  21  stycznia  2021  r. 

–  odpowiedź  2  na  wezwanie  2,  zawierająca  wyjaśnienia,   

zastrzeżone  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  wraz  z  uzasadnieniem  tego 

zastrzeżenia.  

3)  28  stycznia  2021  r. 

–  odpowiedź  3  na  wezwanie  3,  zawierająca  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodem, zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, wraz z uzasadnieniem tego 

za

strzeżenia. 

4)  1  lutego  2021  r. 

–  odpowiedź  4  na  wezwanie  4,  zawierająca  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodami, zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, wraz z uzasadnieniem tego 

zastrzeżenia. 

Jak  wynika  z  treści  SIWZ,  rozdziału  XIV  „Opis  sposobu  obliczenia  ceny”  pkt  5:  „5. 

Zamawiający,  dla  potrzeb  sporządzenia  i  porównania  ofert,  przyjął,  że  w  czasie  trwania 

umowy  Wykonawca  skieruje  do  Zamawiającego  49  pracowników  tymczasowych  (…)”. 

Zamawiający  wskazał  podział  liczbowy  pracowników  na  poszczególne  stanowiska  oraz  

w

yjaśnił,  że  liczby  pracowników  tymczasowych  mają  charakter  szacunkowy  i  mogą  ulec 

zmianie  podczas  trwania  umowy. 

Zamawiający  podał  też  minimalne  miesięczne 

wynagrodzenia  brutto  pracowników  tymczasowych  zatrudnionych  na  poszczególnych 

stanowiskach  oraz  zazn

aczył,  że  stanowią  one  jedynie  wartość  szacunkową,  przyjętą  dla 

celów  sporządzenia  oferty.  Zamawiający  wskazał  ponadto,  że  uwzględni  ustawowe  koszty 

zatrudnienia  pracownika  powiększone  o  podatek  od  towarów  i  usług  (VAT).  W  pkt  6 

Zamawiający  podał  sposób  obliczenia  ceny,  wskazując  m.in.  że  składka  na  PFRON  ma 

zostać  podana  obowiązująca  na  dzień  wszczęcia  postępowania  a  w  pkt  7  wskazał  wzór, 

według  którego  cenę  należało  obliczyć.  Wzór  ten  uwzględniał  m.in.  składkę  na  PFRON. 

Ocenie podlegała cena oferty brutto.  

Jednym z kryteriów oceny ofert była cena, której Zamawiający nadał wagę 60 pkt.  

Pismem  z  2  lutego  2021  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego.  

Izba zważyła co następuje. 

Odwołanie podlega oddaleniu z następujących powodów.  

Ad zarzutów naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2, 3 i 6 ustawy Pzp  

W  pierwszej  kolejności  Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  treścią  art.  534  ust.  1  nowej 

ustawy  Pzp  strony  i  uczestnicy  postępowania  zobowiązani  są  wykazywać  dowody  dla 


stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. W ocenie Izby w tym postępowaniu 

odwoławczym Odwołujący nie sprostał spoczywającemu na nim ciężarowi dowodu.  

Odnosząc  się  do  argumentacji  zawartej  w  odwołaniu,  Izba  wskazuje,  że  wszelkie 

twierd

zenia  Odwołujący  wywodzi  z  założeń  własnych,  które  nie  polegają  na  prawdzie.  Po 

pierwsze, 

wskazana  przez  Odwołującego  liczba  138  pracowników  zatrudnionych  przez 

Przystępującego w lipcu 2020 r. (vide: pkt 4 str. 8 odwołania) nie jest prawdziwa, co wprost 

wy

nika  z  wyjaśnień  Przystępującego  udzielonych  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego, gdzie Przystępujący podał zupełnie inną liczbę osób zatrudnionych. Nawet 

złagodzenie  stanowiska  w  tym  zakresie  przez  Odwołującego  podczas  rozprawy  i 

twierdzenie,  iż  jest  to  jedynie  minimalna  liczba  pracowników,  nie  zmienia  tej  oceny.  Po 

drugie, 

w  treści  odwołania  Odwołujący  zupełnie  pomija,  że  istnieją  różne  stopnie 

niepełnosprawności i okoliczność, ile osób niepełnosprawnych jest zatrudnione oraz jaki jest 

stopnień  ich  niepełnosprawności  ma  niebagatelne  znaczenie  jeśli  chodzi  o  obowiązki 

pracodawcy  dotyczące  płacenia  składek  na  PFRON.  Wynika  to  wprost  z  rozporządzenia 

Ministra Pracy  i  Polityki Socjalnej  w  sprawie rodzajów  schorzeń  uzasadniających obniżenie 

wskaźnika  zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych  oraz  sposobu  jego  obniżania  z  dnia  18 

września  1998  r.  (Dz.U.  Nr  124,  poz.  820). W  tym  miejscu  wskazać  należy,  że  zarówno  w 

przedstawionych  podczas  rozprawy  dowodach,  jak  i  w  wyliczeniach  opartych  na  wzorze 

wskazanym  w  §  2  ww.  rozporządzenia,  okoliczność  ta  została  przez  Odwołującego 

uwzględniona  w  minimalnym  stopniu.  Odwołujący  nie  wziął  bowiem  pod  uwagę  nie  tylko 

różnych stopni  niepełnosprawności,  ale również liczba  osób zatrudnionych, jaką wskazał  w 

zaprezentowanych  symulacja

ch  wypełnienia  druku  DEK-1-0  nie  przystaje  do  sytuacji 

Przystępującego. Po trzecie, nie zasługiwała na uwzględnienie argumentacja przedstawiona 

podczas  rozprawy  w  zakresie, 

w jakim wykraczała poza zarzuty i okoliczności  wskazane w 

treści odwołania.   

Ponadto

, odnosząc się do argumentacji zawartej w odwołaniu, Izba wskazuje, że nie 

można  utożsamiać  wskazania  składki  na  PFRON  w  wysokości  0  zł  z  sytuacją,  w  której 

składka ta zupełnie zostałaby przez Przystępującego pominięta, co czyni w treści odwołania 

Odwołujący (vide pkt 2 str. 8 i str. 12 ostatni akapit odwołania). Z sytuacją pominięcia składki 

mielibyśmy  do  czynienia,  gdyby  Przystępujący  w  ogóle  tej  składki  w  cenie  nie  ujął,  co 

niewątpliwie w tej sprawie nie miało miejsca. Nie mamy wobec tego do czynienia z błędem w 

obliczeniu  ceny.  Dodatkowo  wskazać  należy,  że  nie  można  tu  mówić  o  czynie  nieuczciwej 

konkurencji, jak podnosi Odwołujący w treści odwołania. Nie jest takim czynem skorzystanie 

z przysługującego wykonawcy uprawnienia. Nie zachodzi również w tej sprawie sprzeczność 

treści  oferty  z  treścią  SIWZ,  gdyż  Przystępujący  zastosował  się  do  wytycznych 

Zamawiającego  w  zakresie  sposobu  obliczenia  ceny,  wskazanych  w  treści  SIWZ,  a  samo 


podanie  składki  w  wysokości  0  zł  nie  może  być  utożsamiane  z  sytuacją  zupełnego 

pominięcia tej składki, o czym była mowa wyżej.  

Odnosząc się następnie do oceny samej czynności podjętej przez Zamawiającego w 

celu wykonania wyroku Izby wydanego w sprawie o sygn. akt KIO 3280/20, 

wskazać należy, 

że  Zamawiający  dołożył  należytej  staranności,  aby  wykonać  wyrok  Izby  zgodnie  z  jego 

treścią. Zamawiający dokładnie wyjaśnił kwestię związaną z uprawnieniem Przystępującego 

do  skorzystania  z  możliwości  zastosowania  składki  na  PFRON  w  wysokości  0  zł  oraz 

pozyskał  od  Przystępującego  dowody  przykładowo  wskazane  przez  Izbę.  Dokonany  przez 

Zamawiającego  sposób  oceny  złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnień  i  dowodów 

również jest w ocenie Izby właściwy i nie budzi zastrzeżeń.  

Z  uwagi  na  to,  że  wyjaśnienia  te  wraz  z  dowodami  zostały  objęte  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  Izba  wyraża  swoje  stanowisko  w  sposób  ogólny.  W  odniesieniu  do 

złożonych  wyjaśnień  wskazać  należy,  iż  są  one  szczegółowe,  spójne  i  co  najważniejsze  – 

znajdują  potwierdzenie  w  złożonych  dowodach.  Przystępujący  wykazał  bowiem,  że 

rzecz

ywiście  zatrudnia  wskazane  osoby  z  niepełnosprawnością,  załączając  nie  tylko 

stosowne  umowy  o  pracę,  ale  również  dowody  na  odprowadzanie  składek  za  te  osoby,  a 

także  potwierdzenia  przelewów  wynagrodzeń.  Natomiast  z  załączonych  orzeczeń  o 

niepełnosprawności  wynika  w  sposób  niebudzący  wątpliwości,  że  zaistniały  powody  do 

obniżenia  w  przypadku  Przystępującego  składki  na  PFRON  do  wskazanej  przez  niego  w 

ofercie wartości. Ponadto Przystępujący wyjaśnił stan zatrudnienia, podając konkretne liczby 

osób  zatrudnionych  z  uwzględnieniem  form  zatrudnienia  i  wymiaru  czasu  pracy,  a  także 

liczby 

osób  niepełnosprawnych  i  stopnia  ich  niepełnosprawności.  Na  uwagę  zasługuje,  że 

dane  te  zostały  podane  w  sposób  umożliwiający  Zamawiającemu  ich  weryfikację,  co 

Zamawiający potwierdził podczas rozprawy.  

W zakresie wyjaśnień udzielonych przez Przystępującego co do relacji biznesowych z 

podmiotem 

Rosti  i  okoliczności  związanych  z  naliczaniem  dla  tej  firmy  składki  na  PFRON 

mimo  zwolnienia  przysługującego  Przystępującemu,  Izba  wskazuje,  że  wyjaśnienia 

Przystępującego  uznała  za  wiarygodne.  W  ocenie  Izby  stosunki  biznesowe  dwóch 

prywatnych  podmiotów  rządzą  się  odmiennymi  prawami  niż  relacja  „zamawiający  – 

wykonawca”  na  gruncie  ustawy  Pzp.  Podmioty  prywatne  mają  większą  swobodę 

kształtowania łączących je relacji biznesowych, gdyż nie obowiązują ich wszystkie te zasady, 

jakich  przestrzegać  musi  zamawiający.  Stąd  też  w  sytuacji,  w  której  Przystępujący  w  toku 

wyjaśnień  udzielonych  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  wykazał,  że  był  uprawniony  do 

obniżenia wysokości składki na PFRON na dzień 3 lipca 2020 r. do poziomu 0 zł, w ocenie 

Izby  nie  ma  podstawy,  a

by  podważać  twierdzenie  Przystępującego  o  tym,  że  wliczanie  w 


cenę  składki  na  PFRON  w  przypadku  firmy  Rosti  wynika  z  zawartej  między  tymi  dwoma 

podmiotami umowy, która od czasu jej zawarcia nie została w tym zakresie zaktualizowana.  

Z tych względów zarzuty nie zasługiwały na uwzględnienie.  

Ad zarzutu naruszenia art. 8 ustawy Pzp  

Zarzut  nie  potwierdził  się.  W  pierwszej  kolejności,  odnosząc  się  do  argumentacji 

wskazanej  w  odwołaniu  w  zakresie,  w  jakim  dotyczy  ona  tajemnicy  przedsiębiorstwa 

Przystępującego,  stwierdzić  należy,  że  jest  ona  lakoniczna  i  nie  zawiera  żadnych 

argumentów  referujących  do  treści  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa 

przedłożonego przez Przystępującego. W celu uzasadnienia stawianego zarzutu Odwołujący 

powinien podjąć polemikę z przedstawionym przez Przystępującego uzasadnieniem, co nie 

miało  miejsca  w  treści  odwołania.  Natomiast  dane,  których  udostępnienia  domaga  się 

Odwołujący,  wskazując  je  w  treści  odwołania  na  str.  13,  w  istocie  stanowią  tajemnicę 

skarbową, co zostało potwierdzone decyzją PFRON, opisaną przez Przystępującego w treści 

pisma  z  15  stycznia  2021  r.  (vide: 

str.  5)  oraz  stanowią  w  ocenie  Izby  tajemnicę 

przedsiębiorstwa Przystępującego, co zostało przez niego należycie uzasadnione w piśmie z 

15 stycznia 2021 r.  

W tym  miejscu  Izba  wskazuje,  że  jedną  z  podstawowych  zasad  systemu  zamówień 

publicznych jest zasada jawności postępowania o udzielenie zamówienia (vide: art. 8 ust. 1 

ustawy Pzp). Wobec tego o

graniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem 

o udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą, co 

wynika  z  art.  8  ust.  2  ustawy  Pzp.  Z  ograniczeniem 

takim  będziemy  mieć  do  czynienia  w 

sytuacji  powołania  się  przez  wykonawcę  na  informacje  stanowiące  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.  Zgodnie  z  treścią  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp,  nie  ujawnia  się  bowiem 

informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli  wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub 

wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one 

udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Odnosząc  się  szczegółowo  do  treści  samego  uzasadnienia  przedstawionego  przez 

Przystępującego Izba  wskazuje,  że  spełnia  ono  wszystkie  wymogi,  o jakich mowa  w  art.  8 

ust.  3  ustawy  Pzp.  Ponadto  w  ocenie  Izby 

zastrzeżone  informacje  spełniają  przesłanki,  o 

których  mowa  w  art.  11  ust.  2  ustawy  z  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji, 

tj. z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1913), zgodnie z którego 

treścią przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, 

organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które 

jako  całość  lub  w  szczególnym  zestawieniu  i  zbiorze  ich  elementów  nie  są  powszechnie 

znane  osobom  zwykle zajmującym  się tym rodzajem  informacji  albo  nie  są łatwo dostępne 


dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, 

przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.  

W zakresie  poszczególnych elementów  tej  definicji Izba  wskazuje,  że Przystępujący 

należycie  wykazał  i  uzasadnił  wartość  gospodarczą  chronionych  informacji.  Zastrzeżone 

informacje  odnoszą  się  bowiem  do  strategii  i  polityki  zatrudnienia  przyjętej  przez 

Przystępującego, w tym umiejętności takiego doboru pracowników tymczasowych, nie tylko z 

uwzględnieniem  ich  kompetencji  i  kwalifikacji,  ale  w  równym  stopniu  również  z 

uwzględnieniem  rodzaju  i  stopnia  niepełnosprawności,  których  umiejętne  wykorzystanie 

pozwala  Przystępującemu  na  uzyskanie  prawa  do  ulg  czy  zwolnień,  jak  np.  w  przypadku 

składki  na  PFRON,  co  przekłada  się  na  jego  możliwości  konkurowania  na  rynku  usług 

agencji  pracy  tymczasowej,  czego  niewątpliwie  potwierdzenie  stanowi  przedmiotowe 

postępowanie o udzielenie zamówienia. W tym miejscu Izba wskazuje, że już sama analiza 

treści  wyjaśnień  udzielonych  przez  Odwołującego  i  Przystępującego  w  trybie  art.  87  ust.  1 

ustawy  Pzp  pozwala  na  wiosek,  że  wykonawcy  Ci  w  odmienny  sposób  prowadzą  swoje 

przedsiębiorstwa, w tym mają odmienną politykę zatrudnienia, co przełożyło się następnie na 

ich  możliwości  odmiennego  ukształtowania  poszczególnych  składników  ceny  w  tym 

postępowaniu. Izba podziela stanowisko wyrażone przez Strony i Uczestnika postępowania, 

zgodnie  z  którym  podmioty  działające  na  rynku  usług  agencji  pracy  tymczasowej  mają 

niewielkie możliwości  kształtowania ceny  i  każda  możliwość skorzystania z  ulgi,  zwolnienia 

czy  obniżenia  np.  składek,  może  wywrzeć  następnie  wpływ  na  ewentualną  możliwość 

konkurowania ceną, jak to miało miejsce w tym postępowaniu.    

Następnie  wskazać  należy,  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  że  Przystępujący 

wykazał  stosownymi  dowodami,  że  podjął  działania  mające  na  celu  zachowanie 

zastrzeżonych  informacji  w  poufności,  czego  wyrazem  są  złożone  wyciągi  z  umów 

zawierające stosowne klauzule dotyczące  zachowania poufności,  nie tylko z  pracownikami, 

ale  również  z  kontrahentami.  Dodatkowo  zwrócić  uwagę  należy,  że  dane  o  liczbie  osób 

zatrudnionych,  w  tym  liczbie  zatrudnionych  osób  niepełnosprawnych  wraz  z  informacją  o 

stopniu 

niepełnosprawności  i  schorzeniach,  nie  są  informacjami  łatwo  dostępnymi,  czego 

wyrazem  jest  odmowa  ich  udostępnienia  Odwołującemu  w  trybie  dostępu  do  informacji 

publicznej przez Prezesa PFRON.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019  ze 

zm.) oraz § 8 ust. 2 w związku § 5 pkt 1 w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa 

Rady  Minis

trów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu 

wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).