Sygn. akt: KIO 460/21
WYROK
z dnia 4 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 marca
2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 lutego 2021 r. przez wykonawcę Strabag
Sp. z o.o., z siedzibą w Pruszkowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Nowosądecką Infrastrukturę Komunalną Sp. z o.o.,
z siedzibą w Nowym Sączu,
przy udziale:
A. w
ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: NDI
S.A., z siedzibą w Sopocie oraz NDI Sopot S.A., z siedzibą w Sopocie,
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego,
B.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
Grupa BLACKBIRD Sp. z o.o. Sp.k.,
z siedzibą w Nowym Sączu, J. K.
prowadzący
działalność
gospodarczą
pod
nazwą
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno -
Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX Obiekty Sportowe S.A., z
siedzibą w Nowym Sączu zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy
Pzp i nakazuje zamawiającemu: (i) unieważnić czynność wyboru oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
Grupa BLACKBIRD Sp. z o.o. Sp.k., z siedzibą w Nowym Sączu, J. K. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe
„K.” J. K. oraz TAMEX Obiekty Sportowe S.A., z siedzibą w Nowym Sączu; (ii)
wykluczyć wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Grupa BLACKBIRD Sp. z o.o. Sp.k., z siedzibą w Nowym Sączu, J. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno -
Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX Obiekty Sportowe S.A., z siedzibą w Nowym
Sączu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, a w
konsekwencji odrzucić ofertę wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp; (iii) dokonać ponownej oceny ofert z pominięciem oferty z złożonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
Grupa BLACKBIRD Sp. z o.o. Sp.k., z siedzibą w Nowym Sączu, J. K. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe
„K.” J. K. oraz TAMEX Obiekty Sportowe S.A., z siedzibą w Nowym Sączu.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Nowosądecką Infrastrukturę
Komunalną Sp. z o.o., z siedzibą w Nowym Sączu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Strabag Sp. z o.o.
, z siedzibą w Pruszkowie tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Nowosądeckiej Infrastruktury Komunalnej Sp. z
o.o., z siedzibą w Nowym Sączu na rzecz wykonawcy Strabag Sp. z o.o., z
siedzibą w Pruszkowie kwotę 23.600 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu wpisu od odwołania oraz tytułem
zwrotu kosztów poniesionych przez pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1919 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2020) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………….………...
Sygn. akt:
KIO 460/21
UZASADNIENIE
W dniu 12 lutego 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wypłynęło odwołane
wykonawcy STRABAG Sp. z o.o.
, z siedzibą w Pruszkowie (dalej „Odwołujący”) zarzucając
z
amawiającemu Nowosądeckiej Infrastrukturze Komunalnej Sp. z o.o. (dalej „Zamawiający”)
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu
nieograniczonego na zaprojektowanie i w
ykonanie robót budowlanych pod nazwą:
„Realizacja obiektu Stadionu Miejskiego w Nowym Sączu przy ul. Kilińskiego wraz z
wyposażeniem, infrastrukturą i zagospodarowaniem terenów i otoczenia obiektu - realizacja
w trybie zaprojektuj i wybuduj”:
1) zaniechanie
wykluczenia przez Zamawiającego z Postępowania wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - konsorcjum firm: GRUPA
BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym Sączu, J. K. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe
„K.” J. K. oraz TAMEX OBIEKTY SPORTOWE S.A.;
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum firm GRUPA BLACKBIRD Spółka z o.o.
Sp.k. z siedzibą w Nowym Sączu, J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX
OBIEK
TY SPORTOWE S.A. z Postępowania;
zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenie: 1) art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29.01.2004
r. Prawo zamówień poprzez brak przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równości
wykonawców; 2) art. 24 ust. 1 pkt. 16 i pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum firm GRUPA
BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym Sączu, J. K. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX
OBIEKTY SPORTOWE S.A. w sytuacji, gdy wykonawca ten w wyniku zamierzonego
dzi
ałania lub rażącego niedbalstwa, a przyjemniej swojej lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił w ofercie informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, tj. w odpowiedzi na pytanie w Jednolitym Dokumencie Zamówienia
„Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą doradzał instytucji
zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu bądź był w inny sposób zaangażowany w
przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia” udzielił odpowiedzi „Nie”, podczas
gdy informacja ta jest nieprawdziwa wobec wskazania przez wykonawcę na stanowisko
projektanta -
architekta osoby, która brała udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego; 3) art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo
zamówień poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Konsorcjum firm GRUPA BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą
w Nowy
m Sączu, J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Produkcyjno -
Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX OBIEKTY SPORTOWE S.A. w sytuacji gdy
wskazany w wykazie osób na stanowisko projektanta architekta - Pan B. M. brał udział w
przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego po stronie
Zamawiającego, co spowodowało zakłócenie konkurencji, które w żaden inny sposób nie
może być wyeliminowane niż poprzez wykluczenie wykonawców wspólnie ubiegających się
o udziel
enie zamówienia z Postępowania; 4) art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum firm GRUPY BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym
Sączu, J. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Produkcyjno -
Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX OBIEKTY SPORTOWE S.A. w sytuacji, w
której oferta została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu; 5)
art. 24 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
poprzez brak wskazania w protokole z postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego przez Zamawiającego sposobu zapewnienia konkurencji.
Na podstawie art. 516 ust. 1 pkt. 9 oraz art. 544 ust. 3 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo
zamówień publicznych w zw. z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych , Odwołujący wniósł o: (i) nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia - konsorcjum firm: GRUPA BLACKBIRD Spółka z
o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym Sączu, J. K.S prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX OBIEKTY
SPORTOWE S.A.; (ii)
wykluczenia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia - konsorcjum firm: GRUPA BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym
Sączu, J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno
Handlowe „K.” J. K. oraz TAMEX OBIEKTY SPORTOWE S.A; (iii) odrzucenie oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - konsorcjum firm: GRUPA
BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym Sączu, J. K. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „K.” J. K.
oraz TAMEX OBIEKTY SPORTOWE S.A; (iv)
nakazanie Zamawiającemu ponownej oceny
ofert z pominięciem oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
- konsorcj
um firm: GRUPA BLACKBIRD Spółka z o.o. Sp.k. z siedzibą w Nowym Sączu, J.K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe
„K.” J. K. oraz TAMEX OBIEKTY SPORTOWE S.A.
W uzasadnieniu podniesionyc
h zarzutów Odwołujący wskazał, że Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego udzielenie zamówienia publicznego pod
nazwą: Realizacja obiektu Stadionu Miejskiego w Nowym Sączu przy ul. Kilińskiego wraz z
wyposażeniem, infrastrukturą i zagospodarowaniem terenów i otoczenia obiektu - realizacja
w trybie zaprojektuj i wybuduj”. Postępowanie jest prowadzone w procedurze odwróconej, o
której mowa w art. 24aa ustawy Pzp.
W Postępowaniu oferty złożyli następujący wykonawcy: i) Konsorcjum firm: Grupa Blackbird
Spółka z o.o. sp.k., J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: Przedsiębiorstwo
Produkcyjno -
Handlowe „K.” J. K. oraz Tamex Obiekty Sportowe S.A.; ii) Odwołujący
STRABAG Spółka z o.o.; iii) Konsorcjum firm: NDI Spółka z o.o. oraz NDI Sopot S.A.; iv)
MIRBUD S.A.; v) K
onsorcjum firm: Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego
S.A. oraz FIBRE- TECH S.A.; v) GRAND A. G. .
W dniu 02.02.2021 r. Odwołujący otrzymał od Zamawiającego informację o wyborze oferty
najkorzystniej
szej wykonawców wspólnie ubiegających się o uzyskanie zamówienia, tj.:
Grupy Blackbird Spółka z o.o. sp.k., J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „K.” J. K. oraz Tamex Obiekty Sportowe S.A.
(dalej
: „Konsorcjum”). Zamawiający wykluczył z Postępowania wykonawcę GRAND A. G. .
Zamawiający odrzucił ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o uzyskanie
zamówienia - Konsorcjum firm: Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A.
oraz FIBRE-TECH S.A.
W ocenie Odwołującego wykonawcy wspólnie ubiegający się o uzyskanie zamówienia -
Konsorcjum firm: Grupa Blackbird Spółka z o.o. sp.k., J. K. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą: Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowe „K.” J. K. oraz Tamex
Obiekty Sportowe S.A. powinni być wykluczeni z udziału w postępowaniu z uwagi na
podanie w ofercie nieprawdziwych informacji, gdyż w odpowiedzi na pytanie w Jednolitym
Dokumencie Zamówienia „Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą
doradzał instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu bądź był w inny sposób
zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia” każdy z członków
Konsorcjum udzielił odpowiedzi „Nie”, podczas gdy informacja ta jest nieprawdziwa wobec
wskazania przez Konsorcjum na stanowisko projektanta -
architekta, jako zasobu własnego,
osoby, która brała udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Ponadto
, w ocenie Odwołującego, Konsorcjum podlega wykluczeniu z Postępowania z uwagi
na fakt, iż udział osoby wskazanej na stanowisko projektanta - architekta w przygotowaniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego po stronie instytucji zamawiającej
zakłóca konkurencję w postępowaniu, którego to zakłócenia nie da się wyeliminować w
sposób inny aniżeli wykluczenie Konsorcjum z Postępowania.
Stanowisko Odwołującego odnoszące się do podania nieprawdziwych informacji w
Jednolitym Dokumencie Zamówienia.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 25a ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli wartość zamówienia jest
równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8,
oświadczenie, zawierające wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu
oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu, a także spełnia kryteria selekcji, wykonawca
składa w formie jednolitego dokumentu. Również zgodnie z treścią Rozdziału VIII
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”) - Wykaz oświadczeń i
dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak
podstaw do wykluczenia, Zamawiający żądał aby wykonawcy złożyli dokumenty oraz
oświadczenia wymienione w tym rozdziale na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, w tym m.in. dokument JEDZ.
Część III jednolitego dokumentu odnosi się do oświadczenia wykonawcy w zakresie podstaw
do wykluczenia. W części III sekcji C należy złożyć oświadczenie, czy wobec wykonawcy
zachodzą podstawy do wykluczenia związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów lub
wykroczeniami zawodowymi.
Odwołujący wskazał, że z członków Konsorcjum złożył jednolity dokument zamówienia, w
którym w odpowiedzi na pytanie „Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z
wykonawcą doradzał instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu bądź był w inny
sposób zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia” udzielił
odpowiedzi „Nie.” Dowód: jednolity dokument zamówienia złożony przez TAMEX Obiekty
Sportowe S.A.
jednolity dokument zamówienia złożony przez Grupa Blackbird Spółka z o.o.
sp.k., jednolity dokument zamówienia złożony przez J. K. .
Tymczasem jak wynika z wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego oraz z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, Pan B. M., wskazany przez Konsorcjum na stanowisko projektanta - architekta,
brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia po stronie
Zamawiającego, w tym:
(i)
przygotowywał opis przedmiotu zamówienia;
(ii)
ustał wartość przedmiotu zamówienia;
(iii)
brał udział w opisie warunków udziału w postępowaniu oraz
(iv)
brał udział w określeniu kryteriów oceny ofert.
Dowód: protokół z postępowania o udzielenie zamówienia wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego złożony przez Konsorcjum w odpowiedzi
na wezwanie Zamawiającego z dnia 22.01.2021.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z instrukcją wypełnienia Jednolitego Dokumentu
Zamówienia, opublikowaną na stronie Urzędu Zamówień Publicznych udzielając na pytanie
„Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą doradzał instytucji
zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu bądź był w inny sposób zaangażowany w
przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia” wykonawca składa oświadczenie
odnośnie zaangażowania w ramach przygotowania danego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. W przypadku zaistnienia takiego zaangażowania prowadzącego do
zakłócenia konkurencji w postępowaniu formularz wymaga od niego podania szczegółowych
informacji na ten temat. Ustawodawca w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 29.01.2004 r.
wprowadził w tym zakresie obligatoryjną przesłankę do wykluczenia wykonawcy z
postępowania. W ocenie Odwołującego, zgodnie z tym przepisem Zamawiający ma
obowiązek wykluczenia z udziału w postępowaniu wykonawcy, który brał czynny udział w
przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia lub którego pracownik, a także osoba
wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o
świadczenie usług, brał udział w przygotowaniu takiego postępowania, chyba że
spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez
wykluczenie wyko
nawcy z udziału w postępowaniu.
Odwołujący wskazał, że w wykazie osób skierowanych przez Konsorcjum do realizacji
zamówienia publicznego Pan B. M. został wskazany jako zasób własny, a jako podstawę do
dysponowania tą osobą wskazano umowę cywilnoprawną. Wobec powyższego, w ocenie
Odwołującego, każdy z członków Konsorcjum zobligowany był do udzielenia odpowiedzi
„tak” na pytanie „Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą doradzał
instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu bądź był w inny sposób
zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia.” Przyjąć bowiem
należy, iż skoro Konsorcjum wykazuje osobę biorącą udział w przygotowaniu postępowania
jako zasób własny to jest ono zaangażowane w przygotowanie postępowania o udzielenie
zamówienia.
Odwołujący wskazał, że pytanie w jednolitym dokumencie odnosi się do podania przez
wykonawcę
precyzyjnej
informacji
odnośnie
bezpośredniego
lub
pośredniego
zaangażowania wykonawcy w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Udzielenie odpowiedzi jest zero -
jedynkowe: wykonawca albo był
zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego albo
nie był zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Pytanie w JEDZ sprowadza się bowiem do weryfikacji czy wykonawca znajdował się w
sytuacji, w której był bezpośrednio lub pośrednio zaangażowany w przygotowanie
zamówienia publicznego. Zatem, zdaniem Odwołującego, wobec powyższego obowiązkiem
wykonawcy udzielającego odpowiedzi na to pytanie jest jedynie wskazanie czy dany fakt
miał miejsce. Pytanie w jednolitym dokumencie nie jest związane z dokonywaną przez
wykonawcę oceną dotyczącą jego zaangażowania w przygotowaniu postępowania w
kontekście zakłócenia konkurencji w postępowaniu, gdyż zgodnie z art. 24 ust. 10 ustawy
Pzp
w przypadkach o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy przed wykluczeniem
wykonawcy Zamawiający zapewnia wykonawcy możliwość udowodnienia, że jego udział w
przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia nie zakłóci konkurencji.
Zatem
, w ocenie Odwołującego, na etapie wypełniania JEDZ wykonawca nie może założyć,
że, skoro, w jego opinii, nie zasługuje na wykluczenie z postępowania w oparciu o art. 24 ust.
1 pkt 19 ustawy z dnia 29.01.2004 r. gdyż zakłócenie konkurencyjności spowodowane
zaangażowanie osoby na stanowisko projektanta - architekta może być wyeliminowane w
inny sposób, to ma prawo udzielić przeczącej odpowiedzi. W ten sposób odbiera
zamawiającemu prawo do oceny czy te obiektywne, „zerojedynkowe” okoliczności w istocie
rzutują na jego wiarygodność, rzetelność i uczciwość. Odwołujący powołał się na wyrok z
dnia 30.01.2019 r. KIO 80/19.
W ocenie Odwołującego „informacje wprowadzające w błąd zamawiającego” należy
rozumieć takie informacje, które pozostają w sprzeczności z istniejącym stanem faktycznym.
Innymi słowy są to informacje nieprawdziwe, niezgodne z rzeczywistością, a których podanie
przez wykonawcę skutkuje mylnym przekonaniem zamawiającego co do istniejącej
rzeczywistości. Istotna jest zatem treść informacji podanych przez wykonawcę, jak również
to jaki skutek mogły one wywołać w świadomości zamawiającego. W przypadku dyspozycji
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29.01.2004
r.
Prawo
zamówień
publicznych
niezbędne jest zaistnienie stanu dokonanego, tj. wywołanie sytuacji, w której wykonawca
poprzez przedstawienie informacji wywołał w świadomości zamawiającego fałszywe
wyobrażenie o rzeczywistości. Odwołujący powołał się na wyrok KIO z dnia 26.09.2019 r.,
sygn. akt KIO 1773/19.
Z kolei zgodnie
z dyspozycją art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo
zamówień publicznych w świetle tego przepisu wykluczeniu podlega wykonawca za podanie
wprowadzających w błąd informacji, które nie muszą wpływać na działania zamawiającego,
ale wystarczy, że mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu. Zatem dla zastosowania przesłanki wykluczenia o jakiej mowa w art. 24
ust. 1 pkt. 17 po stronie zamawiającego wcale nie musi powstać mylne wyobrażenie o
faktach, na skutek przedstawionych przez wykonawcę informacji, ale istotna jest sama treść
informacji i to jaki sk
utek mogły one wywołać w świadomości zamawiającego, niezależnie od
okoliczności czy w wprowadzenie w błąd rzeczywiście nastąpiło. Odwołujący powołał się na
wyrok KIO z dnia 13.07.2020 o sygn. akt KIO 1077/20.
Zdaniem Odwołującego istotą „błędu” jest więc próba wykreowania u zamawiającego
przekonania, iż dana okoliczność/zdarzenie nie miały miejsca, podczas gdy w rzeczywistości
było inaczej. Oczywiste jest przy tym, że do takiego stanu doprowadzić musi swoim
działaniem wykonawca poprzez przedstawienie nieprawdziwej informacji, która stała się (lub
mogła
się
stać)
źródłem
błędnego
przekonania
zamawiającego
o
danej
okoliczności/zdarzeniu. Z taką właśnie sytuacją błędu mamy do czynienia w niniejszej
sprawie. Konsorcjum firm oświadczyło, że nie było bezpośrednio lub pośrednio
zaangażowane w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia, a informacja ta
okazała się jednoznacznie nieprawdziwa, co powinno skutkować wykluczeniem tego
wykonawcy z Postępowania. Odwołujący wskazał, że zatajenie informacji o zaangażowaniu
Konsorcjum w przygotowanie Postępowania nastąpiło w warunkach zamierzonego działania.
Trudno bowiem przyjąć, że profesjonalny wykonawca, ubiegający się o liczne zamówienia
publiczne, nie miał wiedzy o konsekwencjach wynikających z niepodania tego typu
informacji. Nawet, gdyby przyjąć odmiennie, a więc, że Konsorcjum nie wprowadziło
Zamawiającego w błąd w wyniku świadomego działania, to Konsorcjum należy
bezsprzecznie przypisać działanie w warunkach rażącego niedbalstwa, a więc drugiej z
alternatywny
ch przesłanek art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29.01.2004 r. prawo zamówień
publicznych. Wniosek taki jest zasadny, biorąc pod uwagę to, że ofercie wykonawca ten
potwierdził, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, w tym posiada wymagany potencjał
or
ganizacyjny, zaplecze kadrowe, a dodatkowo w części IV jednolitego dokumentu
oświadczył, że spełnia wszystkie wymagane kryteria kwalifikacji.
Odwołujący wskazał, że art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień
publicznych określa, że skutkiem podania nieprawdziwych informacji musi być
„wprowadzenie zamawiającego w błąd”. Co więcej, przepis ten wprost wskazuje na
nieprawidłowość polegającą na zatajeniu informacji, a więc stan, z którym mamy do
czynienia w niniejszym Postępowaniu. Efekt, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 zaistniał,
czego dowodem jest wystąpienie przez Zamawiającego do Konsorcjum z wezwaniem do
udowodnienia, że udział Pana B. M., wskazanego przez Konsorcjum jako zasób własny, w
przygotowaniu postępowania nie zakłóci konkurencji w Postępowaniu. Kolejnym dowodem
na potwierdzenie powyższego jest wystąpienie przez Zamawiającego do Przewodniczącego
Zespołu Zadaniowego powołanego Zarządzeniem nr 139/2020 Prezydenta Miasta Nowego
Sącza z dnia 25.03.2020 r., który udzielał wsparcia Zamawiającemu w przygotowaniu i
ogłoszeniu przedmiotowego Postępowania. Dowód: pismo Zamawiającego z dnia
27.01.2021 r. do Zastępcy Prezydenta Miasta Nowego Sącza pismo Zastępcy Prezydenta
Miasta Nowego Sącza z dnia 29.01.2021 r. wraz z oświadczeniami Pana B. M. z dnia
04.09.2020 r. oraz z dnia 02.02.2021 r.
pismo Zamawiającego z dnia 29.01.2021 r. do
Konsorcjum
W ocenie Odwołującego spełniona jest także przesłanka odnosząca się do zakresu
informacji. Jak wynika z art. 2
4 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień
publicznych informacje, o których mowa w tym przepisie muszą odnosić się do określonego
zakresu przedmiotowo istotnego w kontekście czynności w postępowaniu, w tym
odnoszących się do oceny podstaw wykluczenia z postępowania. Nie budzi przy tym
wątpliwości, że w niniejszej sytuacji zastosowanie znajdzie zatem również art. 24 ust. 1 pkt
17 ustawy z dnia 29.01.2004 r. prawo zamówień publicznych. Niepodanie bowiem tak
istotnych informacji, które rzutują na ocenę przesłanek wykluczenia z postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, niewątpliwie zakwalifikować należy jako co najmniej
niedbalstwo lub lekkomyślność.
Odwołujący wskazał, że konstrukcja przepisu art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29.01.2004
r. Prawo zamówień publicznych pozwala na przyjęcie, że zachowanie wykonawcy przy
podaniu informacji zamawiającemu podlega ocenie w kontekście art. 355 § 1 k.c. w zw. z art.
14 PZP (tak Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 20.03.2017 r., sygn. KIO 382/17),
zgodnie z którym dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach
danego rodzaju (należyta staranność). W przypadku profesjonalistów, za jakich należy uznać
wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
miernik staranności ulega podwyższeniu, gdyż art. 355 § 2 k.c. precyzuje, że należytą
staranność dłużnika w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej określa się przy
uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Powyższe stanowisko potwierdza
Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 20.07.2018 r. w sprawie o sygn. akt XXIII Ga
849/18. Obowiązek starannego działania dotyczy zarówno zamawiających, jak i
wykonawców. Jednym z przejawów staranności jest obowiązek przedstawiania
zamawiającemu informacji opartych na prawdzie, rzetelnych i znajdujących odzwierciedlenie
w faktach. Tylko w takim przypadku możliwe jest bowiem zadośćuczynienie podstawowemu
celowi, jaki przyświeca regulacjom ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publiczn
ych, jakim jest wybór oferty złożonej przez wykonawcę gwarantującego prawidłowe
wykonanie zamówienia finansowanego ze środków publicznych (por. wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 18.09.2020 r., sygn. akt KIO 2047/20).
Dalej Odwołujący wskazał, że zgodnie z dyspozycją przepisu art 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp
Zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę, który brał udział w przygotowaniu
postępowania o udzielenie zamówienia lub którego pracownik, a także osoba wykonująca
pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie
usług, brał udział w przygotowaniu takiego postępowania, chyba że spowodowane tym
zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie
wykonawcy z udziału w postępowaniu. Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa i poglądów
doktryny, sam udział wykonawcy lub osób z nim powiązanych w przygotowaniu
postępowania o udzielenie zamówienia jest wystarczający do uznania, że doszło do
zakłócenia konkurencji, gdyż takie założenie wynika wprost ze sposobu zredagowania treści
art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp
, jednakowoż nie prowadzi on automatycznie do wykluczenia
wykonawcy z postępowania, gdyż zgodnie z art. 24 ust. 10 ustawy Pzp w przypadkach, o
których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 19, przed wykluczeniem wykonawcy, zamawiający
zapewnia temu wykonawcy możliwość udowodnienia, że jego udział w przygotowaniu
postępowania o udzielenie zamówienia nie zakłóci konkurencji. Zamawiający wskazuje w
protokole sposób zapewnienia konkurencji. Odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 25.10.2018 r. o sygn. KIO 1974/18.
W ocenie Odwołującego w niniejszej sprawie, po złożeniu przez Konsorcjum dokumentów
podmiotowych o jakich mowa w art. 26 ust. 1 ustawy Pzp
, w tym wykazu osób skierowanych
do realizacji zamówienia, Zamawiający zwrócił się do Konsorcjum z wezwaniem do
udowodnienia, że udział Pana B. M., wskazanego przez Konsorcjum jako zasób własny, w
przygotowaniu postępowania nie zakłóci konkurencji w Postępowaniu. Zamawiający wystąpił
również o wyjaśnienie przedmiotowej kwestii do Przewodniczącego Zespołu Zadaniowego
Miasta Nowy Sącz - powołanego Zarządzeniem nr 139/2020 Prezydenta Miasta Nowego
Sącza z dnia 25.03.2020 r., który udzielał wsparcia Zamawiającemu w przygotowaniu i
ogłoszeniu przedmiotowego Postępowania. Dowód: pismo Zamawiającego z dnia
27.01.2021 r. do Zastępcy Prezydenta Miasta Nowego Sącza pismo Zamawiającego z dnia
29.01.2021 r. do Konsorcjum.
P
owyższe wystąpienia Zamawiającego wynikały z faktu, iż wiadomym mu było, że Pan B. M.
brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia, co znajduje
potwierdzenie w protokole z postępowania. Z protokołu wynika bowiem, że osoba ta brała
udział w:
(i)
przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, w tym opracowaniu PFU;
(ii)
ustała wartość przedmiotu zamówienia;
(iii)
brała udział w opisie warunków udziału w postępowaniu oraz
(iv)
brała udział w określeniu kryteriów oceny ofert.
Dowód: protokół z postępowania
Odwołujący wskazał, że Nowosądecka Infrastruktura Komunalna Spółka z o.o. jest spółką
celową Miasta Nowy Sącz powołaną między innymi do wykonywania zadań własnych
miasta, chociażby gospodarowania nieruchomościami takimi jak: obiekty sportowe, parkingi i
obiekty administracyjne. Spółka ma także wykonywać samodzielnie, albo za pośrednictwem
innych firm roboty budowlane i świadczyć usługi dla tego rodzaju obiektów. Spółka ma też
czuwać nad realizacją planowanej przez miasto potężnej inwestycji: przebudowy stadionu,
budowy parkingu oraz budowy n
owej siedziby sądeckiego ratusza przy ul. Kilińskiego.
Zamawiający - jest więc w całości kontrolowany przez Miasto Nowy Sącz - które posiada
100% udziałów w kapitale zakładowym spółki. Dowód: informacja odpowiadająca odpisowi
aktualnemu z rejestru przedsiębiorców Zamawiającego.
Jak wynika z pisma Przewodniczącego Zespołu Zadaniowego z dnia 29.01.2021 r., sam
Zespół miał za zadanie udzielenie Zamawiającemu wsparcia w przygotowaniu i ogłoszeniu
Postępowania. Wynikało to z zawartego pomiędzy Miastem Nowy Sącz a Zamawiającym
Porozumienia z dnia 13.04.2020 r. Faktyczne wsparcie Zespołu Zadaniowego trwało do
30.09.2020 r., kiedy to udzielono ostatnich wyjaśnień do Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia. Do wyżej wymienionego pisma dołączone zostały oświadczenia złożone przez
Pana B. M.
z dnia 04.09.2020 r., w tym oświadczenie w którym zobowiązuje się on do
zachowania poufności oraz oświadczenie składane na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia
r. prawo zamówień publicznych. Złożone na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy
oświadczenie zostało podtrzymane w kolejnym oświadczeniu, datowanym na dzień
02.02.2020 r. Co istotne w ramach oświadczenia składanego na podstawie art. 17 ust. 2
ustawy, jednym jego elementów jest złożenie oświadczenia, iż osoba je składająca nie
pozostaje z żadnym z wykonawcą w takim stosunku faktycznym lub prawnym, że może to
budzić wątpliwości co jej bezstronności. Oświadczenie to zostało więc złożone po złożeniu
przez Konsorcjum dokumentów podmiotowych, o jakich mowa w art. 26 ust. 1 ustawy, a więc
po wykazaniu Pana B. M.
jako zasobu własnego do pełnienia funkcji projektanta - architekta
w ramach realizacji zamówienia. Dowód: pismo Przewodniczącego Zespołu Zadaniowego z
dnia 29.01.2021 r. wraz z oświadczeniami B. M. z dnia 04.09.2020 r. oraz oświadczeniem z
dnia 02.02.2021 r.
Odwołujący wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie
zakłócenia konkurencyjności Konsorcjum uznało, że konieczność zapewnienia wykonawcy
możliwości udowodnienia, że jego udział w postępowaniu nie zakłóci konkurencji ma miejsce
wyłącznie w sytuacji zaistnienia przesłanki do wykluczenia wykonawcy wskazanej w art. 24
ust. 1 pkt
19 ustawy. A contrario jeżeli wykonawca nie podlega wykluczeniu, to nie musi
udowadniać, że jego udział w postępowaniu zakłóci konkurencję. Poglądu tego nie da się
podzielić, chociażby z tego powodu, że:
(i)
to do kompetencji zamawiającego a nie wykonawcy należy ocena stanu faktycznego i
prawnego związana z zastosowaniem przesłanki do wykluczenia;
(ii)
z protokołu postępowania wprost wynika, że zamawiający nie wyeliminował
zakłócenia konkurencji, o czym świadczy wykreślenie punktu 15 ppkt 5 protokołu. W
niniejszym Postępowaniu Zamawiający nie wskazał bowiem sposobu zapewnienia
konkurencji.
Ponadto, w ocenie
Odwołującego, złożone wyjaśnienie Konsorcjum pozostaje w
sprzeczności ze złożonym jednolitym dokumentem i ofertą, w których do dokumentach
Konsorcjum oświadczyło, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, w tym warunki
odnoszące się do zapewnienia potencjału osobowego i wprost wskazało w wykazie osób, że
dysponuje osobą Pana B. M. jako zasobem własnym, na podstawie umowy cywilnoprawnej.
W ocenie Odwołującego przyjmując argumentację Konsorcjum zawartą w jego wyjaśnieniach
z dnia 01.02.2021 r., należałoby uznać, że w chwili złożenia oferty Konsorcjum nie
potwierdziło spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zapewnienia potencjału
osobowego, gdyż jak twierdzi dopiero „ma zamiar wykorzystać Pana B. M. na etapie
realizacji zamówienia”. Tymczasem, jak wynika z treści pkt. 3.3.2.1. SIWZ już w chwili
złożenia oferty Konsorcjum winno dysponować osobą posiadającą uprawnienia budowlane
do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń, która w ostatnich 10
latach przed dniem składania ofert należycie wykonała pełno-branżową dokumentację
projektową (przez co Zamawiający rozumie dokumentację budowlaną i wykonawczą)
budowy lub przebudowy lub rozbudowy obiektu kultury fizycznej (sportowego) lub
rekreacyjnego lub kulturalnego -
posiadającego minimum 1.000 miejsc siedzących, która
uzyskała pozwolenie na budowę. Niezależnie od powyższego stanowisko Konsorcjum należy
uznać za sprzeczne z doświadczeniem życiowym. Nie jest bowiem prawdopodobne aby na
etapie przygotowania ofert Konsorcjum nie podjęło czynności zmierzających do wykazania
Pana B. M. na stanowisko projektanta -
architekta. Konsorcjum musiało przecież
zweryfikować czy spełnia warunki udziału w postępowaniu, w tym odnoszące się do
doświadczania kadry, a zatem musiało podjąć jakiekolwiek kroki mające na celu
sprawdzenie doświadczenia Pana B. M., pozyskania kopii jego uprawnień itp.
Odwołujący wskazał, że wystąpił do Zamawiającego z wnioskiem o uzyskanie dostępu do
informacji publicznej celem weryfikacji zakresu kompetencji Zespołu Zadaniowego
powołanego przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza a także wykazu wykonanej przez ten
Zespół dokumentacji - w tym wyszczególnienia wszystkich dokumentów jakie zostały przez
ten Zespół opracowane i przekazane Zamawiającemu. Z udzielonej odpowiedzi wynika, że
Zespół Zadaniowy dokonywał między innymi szczegółowego wyliczenia (kalkulacji) wartości
szacunkowej zamówienia objętego Postępowanie za pomocą planowanych kosztów prac
projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych i kalkulacja taka została
przekazana Zamawiającemu. Odwołujący oświadcza, iż kalkulacja ta nie została przekazana
wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia na etapie przygotowania oferty. Co
jednak najbardziej istotne, Zespół Zadaniowy, którego członkiem był Pan B. M. udzielał
Zamawiającemu wsparcia w procesie oceny ofert, co ewidentnie narusza konkurencyjność,
skoro osoba wykazana w ofercie przez Konsorcjum bierze udz
iał w ocenie ofert po stronie
Zamawiającego. Jak wykazano powyżej, Zamawiający nie podjął żadnych czynności
zmierzających do wyeliminowania zakłócenia konkurencji, nie wskazał sposobu
wyeliminowania zakłócenia konkurencji, co znajduje potwierdzenie w protokole z
postępowania. Zamawiający jedynie częściowo zastosował procedurę przewidzianą w art. 24
ust. 10 ustawy z dnia 29.01.2004 r. prawo zamówień publicznych, tzn. zapewnił Konsorcjum
możliwość udowodnienia, że jego udział w postępowaniu nie zakłóci konkurencji. Dowód:
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 08.02.2021 r. (złożony za
pośrednictwem platformy zakupowej), Porozumienie z dnia 13.04.2020 r., Protokół z dnia
17.07.2020 r. - 03.08.2020 r.
W ocenie Odwołującego, wobec powyższego Zamawiający winien był wykluczyć Konsorcjum
z Postępowania, gdyż zaistniały okoliczności wskazane w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp, a
zakłócenia konkurencji nie da się wyeliminować w inny sposób jak wykluczenie Konsorcjum
z Postępowania.
Stanowisko Odwołującego odnoszące się zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z dyspozycją art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający
odrzuca ofertę, która została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia. W niniejszej sprawie Konsorcjum winno zostać
wykluczone z Postępowania gdyż zmaterializowały się podstawy do wykluczenia określone
w przepisach art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy lub art. 24 ust. 1 pkt
17 ustawy, a także określone
w przepisie art. 24 ust. 1 pkt
19 ustawy z dnia 29.01.2004 r. prawo zamówień publicznych. W
konsekwencji oferta Konsorcjum winna być przez Zamawiającego odrzucona.
Izba ustaliła co następuje:
Z uwagi na datę wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (7.08.2020
r.) w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 90
ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 ze zm.),
który stanowi, że do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie prawo
zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r., wszczętych i niezakończonych przed
dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe, tj. przepisy ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), zwanej
dalej „Pzp”.
Z
godnie natomiast z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 ze zm.), do
postępowań odwoławczych wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań
o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.),
zwanej dalej „nPzp”.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do wniesienia
odwołania, stosownie do art. 505 ust. 1 nPzp.
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pod nazwą: Realizacja obiektu Stadionu Miejskiego w Nowym Sączu przy ul. Kilińskiego
wraz z wyposażeniem, infrastrukturą i zagospodarowaniem terenów i otoczenia obiektu -
realizacja w trybie zaprojektuj i wybuduj”. Postępowanie jest prowadzone w procedurze
odwróconej, o której mowa w art. 24aa ustawy Pzp.
W Postępowaniu oferty złożyli następujący wykonawcy: i) Konsorcjum firm: Grupa Blackbird
Spółka z o.o. sp.k., J. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: Przedsiębiorstwo
Produkcyjno -
Handlowe „K.” J. K. oraz Tamex Obiekty Sportowe S.A ". (dalej „Konsorcjum
Blackbird
” lub „Przystępujący”); ii) Odwołujący STRABAG Spółka z o.o.; iii) Konsorcjum
firm: NDI Spółka z o.o. oraz NDI Sopot S.A.; iv) MIRBUD S.A.; v) Konsorcjum firm: Bielskie
Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. oraz FIBRE- TECH S.A.; v) GRAND A.
G. .
Izba ustaliła, że zgodnie z treścią Rozdziału VIII Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej: „SIWZ”) - Wykaz oświadczeń i dokumentów, potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia, Zamawiający żądał
aby wykonawcy złożyli dokumenty oraz oświadczenia wymienione w tym rozdziale na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, w tym m.in. dokument JEDZ.
Część III jednolitego dokumentu odnosi się do oświadczenia wykonawcy w zakresie podstaw
do wykluczenia. W części III sekcji C należy złożyć oświadczenie, czy wobec wykonawcy
zachodzą podstawy do wykluczenia związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów lub
wykroczeniami zawodowymi.
Izba ustaliła, że każdy z członków Konsorcjum Blackbird złożył dokument JEDZ, w którym w
odpowiedzi na pytanie „Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą
doradzał instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu bądź był w inny sposób
zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia” udzielił odpowiedzi
„Nie.”
Izba ustaliła, że pismem z dnia 21 stycznia 2021 r. Zamawiający unieważnił pierwszy wybór
oferty najkorzystniejszej tj. wybór oferty wykonawcy A. G. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą GRAND A. G. .
Izba ustaliła, że pismem z dnia 22 stycznia 2021 r. Zamawiający podstawie art. 26 ust. 1 w
zw. z art. 24 aa ustawy Pzp po dokonaniu ponownej oceny ofert zgodnie z wyrokiem
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 stycznia 2021 r. (sygn. akt KIO 3300/20, KIO 3312/20)
przystąpił do czynności zbadania, czy Konsorcjum Blackbird, którego oferta została oceniona
jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w
postępowaniu. W związku z powyższym Zamawiający wezwał Konsorcjum Blackbird do
złożenia dokumentów i oświadczeń w celu potwierdzenia okoliczności, o których mowa w art.
25 ust. 1 ustawy Pzp, w tym m.in. do złożenia wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę
do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie
usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat
ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do
wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności
oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami - wg wzoru stanowiącego
Załącznik nr 2 do pisma – warunki określone zostały w Rozdziale VII pkt 3 ppkt 3.3.2 SIWZ.
Jednocześnie Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wezwał Konsorcjum do
uzupełnienia dokumenty JEDZ w zakresie brakujących informacji.
Izba ustaliła, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, Konsorcjum w dniu 26 stycznia
2021 r. złożyło JEDZ oraz dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, w tym m.in. Załącznik nr 2 – Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do
realizacji zamówienia. W wykazie tym Konsorcjum Blackbird wskazało osobę p. B. M., zakres
wykonywanych czynności – Projektant – Architekt, podstawa dysponowania – zasób własny
– umowa cywilna.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. Zamawiający skierował do Konsorcjum
Blackbird pismo na podstawie art. 24 ust. 10 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp, w
którym wezwał wykonawcę do udowodnienia, że udział w przygotowaniu postępowania o
udzielenie zamówienia Pana B. M. wskazanego przez wykonawcę jako „Zasób własny —
umowa cywilnoprawna” — nie zakłóci konkurencji w postępowaniu. Zamawiający wskazał,
że w odpowiedzi na wezwanie do złożenia dokumentów i oświadczeń z dnia 22.01.2021 roku
Konsorcjum Blackbird
złożył dokumenty, wśród których załączony został „Wykaz osób”. Po
zapoznaniu s
ię z jego treścią, Zamawiający stwierdził, że wykonawca dysponuje jako
zasobem własnym w oparciu o umowę cywilnoprawną osobą Pana B. M. . Zamawiający
wskazał że Pan B. M. brał udział w przygotowaniu postępowania. Zamawiający wskazał, że
począwszy od 19.08.2020 r. (data złożenia pierwszego wniosku o wyjaśnienie treści SIWZ)
do dnia 30.09.2020 r. (data udzielenia ostatnich wyjaśnień SIWZ) korzystał zgodnie z
Porozumieniem zawartym pomiędzy Miastem Nowy Sącz a spółką Nowosądecka
Infrastruktura Komunalna Sp. z o.o. z dnia 13 kwietnia 2020 r. z
e wsparcia Zespołu
Zadaniowego powołanego Zarządzeniem Nr 139/2020 Prezydenta Miasta Nowego Sącza z
dnia 25 marca 2020 r.
— którego członkiem był Pan B. M. . Pana B. M. łączyła z Miastem
Nowy Sącz umowa zwarta w dniu 20.02.2020 r., której przedmiot obejmował m.in. jego
czynności w Zespole Zadaniowym. Wraz z udzieleniem pierwszych wyjaśnień SIWZ z dnia
04.09.2020 r. Pan B. M.
złożył oświadczenie składane na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z
dnia 29 stycznia Prawo zamówień publicznych. Niezależnie od powyższego złożył
„OŚWIADCZENIE Członka Zespołu Zadaniowego powołanego Zarządzeniem”, w którym
zobowiązał się: „1. wykonywać powierzone im czynności w dobrej wierze, z zachowaniem
najwyższej staranności, kierując się wyłącznie przepisami prawa, swoją wiedzą i
doświadczeniem; 2. nie ujawniać jakichkolwiek informacji związanych z przebiegiem
postępowania, w tym w szczególności informacji związanych z podmiotami
zainteresow
anymi udziałem w postępowaniu.” Zamawiający wskazał, iż po ostatnim
wyjaśnieniu treści SIWZ dokonanym w dniu 30.09.2020 r. nie dokonywał aż do otwarcia ofert
żadnych czynności w postępowaniu i nie korzystał ze wsparcia Zespołu Zadaniowego. Z
dniem otwarcia ofert rozpoczęła pracę Komisja Przetargowa, która została powołana w dniu
3 sierpnia 2020 r. na podstawie: DECYZJI ZARZĄDU 04/2020 (zmienionej decyzją Zarządu
nr 07/2020 z dnia 1 października 2020 roku) i pełniła rolę zespołu pomocniczego kierownika
zamawiającego powoływanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert.
Zamawiający wskazał, że w powyższym stanie faktycznym do dnia 26.01.2021 r. nie powziął
żadnych informacji na temat relacji określonej w art. 17 ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy wobec czego
nie zachodziła konieczność podjęcia jakichkolwiek środków zaradczych w tym zakresie.
Zamawiający wskazał także, że wszelkie opracowania, takie jak: Program funkcjonalno-
użytkowy oraz Zmieniony Program Funkcjonalno-Użytkowy — wraz załącznikami (rysunki,
opisy techniczne, dane stanowiące podstawę sporządzenia dokumentów, uzgodnienia itd.)
przygotowane przez Pana B. M.
, którym obecnie dysponuje wykonawca — były kompletnie i
całościowo udostępnione wszystkim potencjalnym wykonawcom na stronach internetowych:
https://platformazakupowa.pl/transakcia/369088 oraz
https://bip.malopolska.pl/nikns,m,338277,zamowienia-publiczne.html
Zamawiający wskazał, że pierwotny termin składania ofert został wydłużony z 11.09.2020 r
do dnia 07.10.2020 r.,
a wszelkie zmiany treści SIWZ w tym nieprowadzące do zmiany treści
ogłoszenia o zamówieniu były zamieszczone na ww. stronach internetowych w terminach
uwzględniających dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w przygotowywanych ofertach.
W odpowie
dzi na wezwanie Zamawiającego pismem z dnia 1 lutego 2021 r. Konsorcjum
Blackbird udzieliło wyjaśnień. Wykonawca wskazał, że konieczność zapewnienia wykonawcy
możliwości udowodnienia, że jego udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie
zamówienia nie zakłóci konkurencji ma miejsce wyłącznie w sytuacji zaistnienia przesłanki
do wykluczenia wykonawcy wskazanej w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Świadczy o tym
również treść art. 24 ust. 10 ustawy Pzp, z którego wynika wprost, że konieczność
wykazania bra
ku zakłócenia konkurencji musi poprzedzać czynność wykluczenia
wykonawcy. Stosując wnioskowanie a contrario, jeśli wykonawca nie podlega wykluczeniu,
bowiem zamawiający wyeliminował zakłócenie konkurencji spowodowane udziałem tego
wykonawcy w przygotowaniu
postępowania, to wykonawca nie musi udowadniać, że jego
udział w postępowaniu zakłóci konkurencję. W konsekwencji, zamawiający nie musi
zapewniać takiemu wykonawcy możliwości udowodnienia powyższego (por. wyrok Krajowej
Izby Odwoławczej z dnia 22 października 2018 r., KIO 2038/18). Konsorcjum Blackbird
wskazało, że w jego ocenie w Postępowaniu w sposób skuteczny zostało wyeliminowane
ewentualne zakłócenie konkurencji mogące być spowodowane udziałem wykonawcy lub
pozostałych osób wskazanych w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy w przygotowaniu niniejszego
postępowania o udzielenie zamówienia, w szczególności poprzez przekazanie pozostałym
wykonawcom istotnych informacji, które wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia mogliby uzyskać w związku ze swoim hipotetycznym zaangażowaniem w
przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia (programu funkcjonalno-użytkowego
i jego zmiany wraz załącznikami do tego programu), oraz wyznaczenie odpowiedniego,
bardzo długiego, terminu na złożenie ofert (60 dniowego). Zdaniem wykonawcy tylko
uczestnictwo w przygotowaniu oferty może mieć jakikolwiek wpływ na konkurencję na takim
etapie postępowania, jakim jest złożenie ofert i ich ocena przez zamawiającego. Ponadto
Konsorcjum Blackbird
wskazało, że nie łączyło go z B. M. na etapie przygotowania
postępowania, tj. czynności podjętych przez zamawiającego na podstawie art. 29-38 ustawy,
umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa o dzieło, umowa agencyjna lub inna umowa o
świadczenie usług. Konsorcjum ma zamiar wykorzystać B. M. dopiero na etapie realizacji
zamówienia. Ponadto, Konsorcjum wskazało, że ani wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia, ani też żaden ich pracownik, a także osoba wykonująca pracę na
podstawie umowy zlec
enia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, nie
brali udziału w przygotowaniu niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia, a tym
samym żadne zakłócenie konkurencji nie mogło mieć miejsca.
Izba ustaliła, że w protokole postępowania (str. 6 — 7) przekazanym Konsorcjum Blackbird w
dniu 9.12.2020 r. zawarto następujące informacje:
„B. Osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania (wskazać
osoby, które faktycznie dokonywały czynności określonych w cz. 4 lit. B pkt 1—5, w tym
osoby wymienione w cz. 4 lit. A pkt 1
—5, jeżeli dokonują tych czynności)
Imiona i nazwiska osób przygotowujących opis przedmiotu zamówienia:
B. M.
we współpracy z Zespołem Zadaniowym powołanym Zarządzeniem Nr 139/2020
Prezydenta M
iasta Nowego Sącza z dnia 25 marca 2020r. oraz zgodnie z Porozumieniem
zawartym pomiędzy Miastem Nowy Sącz a spółką Nowosądecka Infrastruktura Komunalna
Sp. z o.o. z dnia 13 kwietnia 2020 r.
Imiona i nazwiska osób ustalających wartość zamówienia:
B. M.
we współpracy z Zespołem Zadaniowym powołanym Zarządzeniem Nr 139/2020
Prezydenta Miasta Nowego Sącza z dnia 25 marca 2020r. oraz zgodnie z Porozumieniem
zawartym pomiędzy Miastem Nowy Sącz a spółką Nowosądecka Infrastruktura Komunalna
Sp. z o
.o. z dnia 13 kwietnia 2020r. w składzie:
Imiona i nazwiska osób przygotowujących opis warunków udziału w postępowaniu:
Propozycja Zespołu Zadaniowego powołanego Zarządzeniem Nr 139/2020 Prezydenta
Miasta Nowego Sącza z dnia 25 marca 2020r. oraz zgodnie z Porozumieniem zawartym
pomiędzy Miastem Nowy Sącz a spółką Nowosądecka Infrastruktura Komunalna Sp. z o.o. z
dnia 13 kwietnia 2020r, w składzie:
20) B. M.
przedstawiciel Urzędu Miasta Nowy Sącz
Imiona i nazwiska osób określających kryteria oceny ofert:
W. D., L. C., J. W., W. P., S. J., M. O.
na podstawie propozycji Zespołu Zadaniowego
powołanego Zarządzeniem Nr 139/2020 Prezydenta Miasta Nowego Sącza z dnia 25 marca
2020 r. ora
z zgodnie z Porozumieniem zawartym pomiędzy Miastem Nowy Sącz a spółką
Nowosądecka Infrastruktura Komunalna Sp. z o.o. z dnia 13 kwietnia 2020r. w składzie: 20)
B. M. -
przedstawiciel Urzędu Miasta Nowy Sącz.
W dniu 02.02.2021 r. Zamawiającego poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej wykonawców wspólnie ubiegających się o uzyskanie zamówienia, tj.:
oferty Konsorcjum Blackbird.
Zamawiający wykluczył z Postępowania wykonawcę GRAND
A. G.
. Zamawiający odrzucił ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o uzyskanie
zamówienia - Konsorcjum firm: Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A.
oraz FIBRE-TECH S.A.
Izba ustaliła ponadto, że Miasto Nowy Sącz powołało Zespół Zadaniowy Zarządzeniem nr
139/2020 Prezydenta Miasta Nowego S
ącza z dnia 25.03.2020 r., którego zadaniem było
udzielenie
wsparcia Zamawiającemu w przygotowaniu i ogłoszeniu przedmiotowego
Postępowania. Zamawiający zawarł w dniu 13 kwietnia 2020 r. z Miastem Nowy Sącz
Porozumienia
stanowiące podstawę do powołania Zespołu Zadaniowego. Jak wynika z
informacji przekazanych przez Zamawiającego jak i Miasto Nowy Sącz, wsparcie Zespołu
Zadaniowego trwało do 30.09.2020 r., kiedy to udzielono ostatnich wyjaśnień do SIWZ.
Izba zważyła co następuje:
Bio
rąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba uznała, że
zasadny okazał się zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Zgodnie z tym
przepisem
zamawiający wyklucza wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności (tzn. jest
świadomy, że może podawać informacje nieprawdziwe, ale bezpodstawnie sądzi, że do tego
jednak nie dojdzie) lub niedbalstwa (tzn. podaje nieprawdziwe informacje nie zdając sobie z
tego
sprawy) przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. Ustawodawca krajowy, implementując do prawa krajowego art. 57 ust. 4 lit. h
Dy
rektywy 2014/24/UE wprost wskazał, iż działanie wykonawcy w zakresie złożenia
nieprawdziwych informacji nie musi mieć charakteru umyślnego, ale może być to również
działanie nieumyślne, tj. działanie niedbałe. Ocena zachowania wykonawcy przy podaniu
inform
acji zamawiającemu podlega weryfikacji z uwzględnieniem art. 355 § 1 kodeksu
cywilnego
(tak np. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 20.03.2017 r., KIO 382/17),
zgodnie z którym dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach
danego rodzaju (należyta staranność). Podkreślić również należy, że w stosunku do
profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu, gdyż art. 355 § 2 kodeksu cywilnego
precyzuje, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności
gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności - za
takiego profesjonalistę należy uznać, co do zasady, wykonawcę ubiegającego się o
udzielenie zamówienia publicznego.
Zdaniem Izby ustawodawca w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp wymaga po pierwsze
ustalenia winy wykonawcy
(lekkomyślności/niedbalstwa), po drugie zaś treści nieprawdziwej
informacji mogącej mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
post
ępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba w pełni aprobuje wyrażoną w doktrynie i
orzecznictwie wykładnię omawianego przepisu, że stan wiedzy, czy w ogóle zachowanie
z
amawiającego, nie mają żadnego znaczenia dla oceny przesłanek zastosowania wobec
wykonawcy art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp (tak m.in.
Wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku
XII Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia 9 kwietnia 2019 r., XII Ga 206/19, Wyrok
Sądu Okręgowego w Warszawie - XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia 20 lipca
2018 r. XXIII Ga 849/18). W
szczególności nie ma znaczenia to, czy zamawiający skutecznie
został w wprowadzony w błąd, na skutek czego podjął jakiekolwiek decyzje, czy wykonał
jakiekolwiek czynności. Tak interpretacja omawianej regulacji wynika z wykładni
gramatycznej
i celowościowej, jest również jest zgodna z teorią racjonalnego ustawodawcy.
Jak wskazał SO w Warszawie w cytowanym powyżej wyroku, gdyby wola ustawodawcy była
inna, dałby temu wyraz w brzmieniu przepisu, jak uczynił to choćby w art. 24 ust. 1 pkt 16
ustawy Pzp
, który expressis verbis wskazuje na określony, zamknięty katalog dokonanych,
konkretnych okoliczności zamawiającego tj.: przesłanki wykluczenia, warunki udziału i
kryteria selekcji. Omawiana podstawa prawna posługuje się zaś pojęciem nieostrym,
niedo
określonym (okoliczności mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia), co per se oznacza, że zakres
stosowania tego przepisu jest bardzo szeroki.
Izba wskazuje również, iż decydujący dla ustalenia wpływu na decyzje Zamawiającego jest
moment składania nieprawdziwych informacji, a nie skutek jaki powodują one po zapoznaniu
się z nimi przez Zamawiającego (tak m.in. w wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku - XII
Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia 9 kwietnia 2019 r. XII Ga 206/19). Ocenie więc
podlega czy w momencie złożenia dokumentów JEDZ przez Konsorcjum Blackbird i
udzielenia negatywnych odpowiedzi na pytania w Części III, wykonawca przekazał
informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, co mogło mieć istotny wpływy na decyzje
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że w analizowanym stanie faktycznym zasadny
okazał się zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Stanowisko Izby oparło się na
następujących okolicznościach ustalonych w sprawie.
Po pierwsze, nie było sporne pomiędzy stronami, iż w dokumentach JEDZ złożonych przez
wszystkich trzech członków Konsorcjum Blackbird w dniu 26 stycznia 2021 r., została
udzielona
odpowiedź negatywna na pytanie: „Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo
związane z wykonawcą doradzał instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu
bądź był w inny sposób zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie
zamówienia”.
Po drugie, ni
e było również sporne pomiędzy stronami, że B. M. uczestniczył w
przygotowaniu postępowania. Zakres jego uczestnictwa wynika z protokołu postępowania
przetargowego i został szeroko opisy przez Zamawiającego, chociażby w piśmie
skierowanym do Konsorcjum BlackBird w dniu 29 stycznia 2021 r.
Po trzecie, Izba wskazuje, że w dniu 26 stycznia 2021 r. Konsorcjum Blackbird złożyło
Wykaz osób wskazując Pana B. M. jako zasób własny w celu wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem Izby, Konsorcjum w wyniku niedbalstwa
oświadczyło nieprawdę w Części III lit. C dokumentów JEDZ. Konsorcjum Blackbird powinno
było mieć wiedzę, że Pan B. M. uczestniczyła w przygotowaniu postępowania, co wynikało
choćby z protokołu postępowania udostępnionego Konsorcjum BlackBird w dniu 9 grudnia
2020 r
. Konsorcjum Blackbird oświadczyło więc nieprawdę.
Po czwarte, zdaniem Izby podanie informacji nieprawdziwej przez Konsorcjum Blackbird
wypełniło przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp.
Istotą podania nieprawdziwych informacji jest
wykreowania u zamawiającego przekonania, że dane okoliczności nie miały miejsca,
podczas, gdy w rzeczywistości było inaczej. Podając nieprawdziwe informacje w
dokumentach JEDZ, wykonawca podał obiektywnie informacje wprowadzające
Zamawiającego w błąd co do okoliczności związanych z zaangażowaniem wykonawcy lub
przedsiębiorstwa wykonawcy w przygotowanie postępowania, co miało istotny wpływ na
dalsze decyzje podjęte przez Zamawiającego. Zamawiający bowiem wystąpił do Konsorcjum
z wezwaniem do udowodnienia, że udział Pana B. M., wskazanego przez Konsorcjum jako
zasób własny, w przygotowaniu postępowania nie zakłóci konkurencji w Postępowaniu, jak
również wystąpił do Przewodniczącego Zespołu Zadaniowego z prośbą o przekazanie
informacji dotyczących udziału Pana M. w postępowaniu. Ponadto podkreślić należy, że
n
ieprawdziwe oświadczenie Konsorcjum Blackbird dotyczyło oceny podstaw wykluczenia
wykonawcy z postępowania. Na podstawie informacji zawartych w JEDZ Zamawiający
podejmuje decyzję czy w stosunku do wykonawcy istnieją przesłanki do wykluczenia go z
postępowania. Zamawiający opierają się na treści oświadczenia z Części III lit. C) JEDZ
mógł uznać, iż wobec wykonawcy nie istnieją podstawy do wykluczenia z art. 24 ust 1 pkt 19
ustawy Pzp. W rzeczywistości jednak takie podstawy potencjalnie istniały i wymagały
zbadania przez Zamawiającego. Irrelewantne dla oceny zastosowania wobec wykonawcy
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp jest to, że Zamawiający, mając wiedzę o udziale Pana B. M.
w przygotowaniu postępowania, przeprowadził procedurę weryfikacji z art. 24 ust. 10 ustawy
Pzp i uznał, że nie zachodzą przesłanki do wykluczenia Konsorcjum Blackbird na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Jak Izba wskazał powyżej, decydujący dla ustalenia wpływu
na decyzje Zamawiającego jest moment składania nieprawdziwych informacji, a nie skutek
jaki powodują one po zapoznaniu się z nimi przez Zamawiającego. Art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Pzp jest niezwykle szeroki w zakresie penalizowania nieprawdziwych informacji
składanych przez wykonawców.
Po piąte, Izba wskazuje, że zarówno Zamawiający jak i Konsorcjum Blackbird koncentrowali
swoją argumentację na wykazaniu, że nie zachodzą podstawy do wykluczenia wykonawcy
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Ta jednak okol
iczność miała charakter wtórny
do pierwotnego zachowania Konsorcjum Blackbird tj. podania nieprawdziwych informacji w
dokumentach
JEDZ. Przesłanka wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Pzp stanowi samodzielną przesłankę określoną przez ustawodawcę i dla jej
zastosowania nie ma konieczności wykazania, że nie doszło do zaburzenia konkurencji.
Po szóste, Izba nie zgadza się ze stanowiskiem Zamawiającego i Konsorcjum Blackbird, że
sankcja wykluczenia wykonawcy z postępowania jest nieproporcjonalna, uwzględniając
okoliczności faktyczne sprawy. Art. 7 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający
przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz
zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Zasada proporcjonalności pozostaje
w ścisłej korelacji z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Nie
może być tak, że zamawiający dokonuje subiektywnej oceny skutków prawnych działań
poszczególnych wykonawców, wyciągając odmienne sankcje niż te wynikające z przepisów
prawa, powołując się na zasadę proporcjonalności. Podkreślić należy, że ustawodawca w
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp określił przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Ocena tych przesłanek nie może prowadzić do nierównego traktowania wykonawców, a z
taką sytuacją mielibyśmy do czynienia, gdyby przyjąć, że pomimo przekazania przez
Konsorcjum Blackbird nieprawdziwych informacji, nie podlega ono wykluczeniu z
postępowania, gdyż byłaby to sankcja nadmierna. Zdaniem Izby każdy z wykonawców miał
obowiązek zbadania okoliczności faktycznych leżących u podstaw odpowiedzi udzielonych
przez wykonawcę w JEDZ. Każdy z wykonawców winien dochować należytego poziomu
staranności. Za nieuprawnione byłoby odmienne traktowanie wykonawców przy ocenie
wypełnienia nałożonych na nich obowiązków z powołaniem się na zasadę proporcjonalności.
Zastosowanie zasady proporcjonalności nie może prowadzić do nierównego traktowania
wykonawców. Działaniu Przystępującego przypisać należy niedbalstwo tj. niedochowanie
należytego poziomu staranności w weryfikacji okoliczności faktycznych leżących u podstaw
oświadczenia zawartego w JEDZ.
Izba wskazuje ponadto, że w części III sekcji C JEDZ należy odpowiedzieć na pytanie czy
wykonawca lub przedsi
ębiorstwo związane z wykonawcą doradzało instytucji zamawiającej
bądź czy było w inny sposób zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie
zamówienia. Izba podkreśla, że pytanie w jednolitym dokumencie odnosi się do podania
przez wykonawcę precyzyjnej informacji odnośnie bezpośredniego lub pośredniego
zaangażowania wykonawcy w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Wykonawca ma zatem udzielić odpowiedzi „tak” lub „nie”. Za nieuprawnioną
zdaniem Izby uznać należy interpretację, iż to wykonawca udzielając odpowiedzi sam
weryfikuje przesłanki wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp i taka
weryfikacja i ocena determinuję odpowiedź na sporne pytanie zawarte w JEDZ. Taka
wykładania nie znajduje oparcia w przepisach ustawy Pzp, w tym m.in. w art. 24 ust. 10
ustawy Pzp, z którego wynika, że przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 19, przed
wykluczeniem wykonawcy, zamawiający zapewnia temu wykonawcy możliwość
udowodnienia, że jego udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia nie
zakłóci konkurencji. Zamawiający wskazuje w protokole sposób zapewnienia konkurencji.
Gdyby kompetencje do oceny podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19
ustawy Pzp przypisać wykonawcy i na tej podstawie determinować odpowiedź na pytanie w
Części III sekcja C w zakresie zaangażowania w przygotowanie postępowania, wówczas za
zbędną uznać należałoby regulacje wskazaną w art. 24 ust. 10 ustawy Pzp. Tym samym,
zarówno wykładania literalna, celowościowa i funkcjonalna przepisów art. 24 ust. 1 pkt 19
oraz a
rt. 24 ust. 10 ustawy Pzp uzasadnia przyjęcie, iż obowiązkiem wykonawcy jest
udzielenie zero jedynkowej odpowiedzi na pytanie dotyczące zaangażowania wykonawcy lub
przedsiębiorstwa związanego z wykonawcę w przygotowanie postępowania, nie zaś
samodzielna oc
ena przez wykonawcę przesłanek wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy
Pzp, która miałaby determinować odpowiedz na sporne pytanie zawarte w JEDZ.
W ocenie Izby, w analizowanym stanie faktycznym Konsorcjum Blackbird podlega
wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Konsorcjum w
złożonych dokumentach JEDZ złożyło nieprawdziwe oświadczenie w odpowiedzi na pytanie
czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą doradzało instytucji
zamawiającej bądź czy było w inny sposób zaangażowany w przygotowanie postępowania o
udzielenie zamówienia. Zdaniem Izby działaniu wykonawcy należy przypisać co najmniej
niedbalstwo wyrażające się w niedochowaniu należytej staranności przy składaniu
oświadczeń w dokumencie JEDZ. Wykonawca miał obowiązek dokonać weryfikacji
okoliczności faktycznych na których opierał się udzielając odpowiedzi na pytania zawarte w
JEDZ. Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, że miał wiedzę o zaangażowaniu Pana M.
w przygotowania postępowania i skoro w dokumencie JEDZ oświadcza, iż osoba ta stanowi
jego zasób kadrowy, to winien na pytanie dotyczące zaangażowania udzielić odpowiedzi
„tak”. W ocenie Izby nieprawdziwe oświadczenie zawarte w dokumentach JEDZ złożonych
przez Konsorcjum Blackbird
miało i mogło mieć istotny wpływ na decyzje Zamawiającego.
Jak Izba wskazał powyżej, Zamawiający podjął szereg decyzji w oparciu o informacje
przekazane przez wykonawcę w dniu 26 stycznia 2021 r.
Zdaniem Izby, Odwołujący nie wykazał, że Konsorcjum Blackbird winno być wykluczone z
postępowania na podstawie art. 24 ust.1 pkt 16 ustawy Pzp. Zgodnie z przywołaną regulacją
Zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę: (i) który w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub
obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej ,,kryteriami selekcji'', lub który zataił te
informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów. Izba wskazuje, że
przepisy art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp zawierają one w swojej treści kilka elementów,
których spełnienie jest wymagane do stwierdzenia naruszenia tego przepisu. Po pierwsze
należy wykazać, iż wykonawca wprowadził zamawiającego w błąd; po drugie wprowadzenie
zamawiającego w błąd było wynikiem podania nieprawdziwych informacji związanych z
przesłankami wykluczenia wykonawcy z postępowania, spełniania warunków udziału w
postępowaniu lub w wyniku zatajenia określonych informacji; po trzecie należy wykazać, że
działanie wykonawcy było wynikiem zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa.
Podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 1 pkt 16 może być zastosowana wtedy, gdy
wykonawca zamierza wprowadzić zamawiającego w błąd, a więc jego działanie cechuje wina
umyślna, zarówno w zamiarze bezpośrednim, jak i ewentualnym. Poza tym ta podstawa
wykluczenia może być zastosowana także wtedy, gdy działanie wykonawcy
charakteryzuje
rażące niedbalstwo. Izba podkreśla, że w przeciwieństwie do art. 24 ust. 1 pkt
17 ustawy Pzp, ustawodawca dla wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art.
24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp wymaga wykazania rażącego niedbalstwo lub zamierzonego
działania wykonawcy. Takich okoliczności, zadaniem Izby, Odwołujący nie wykazał. Nie ulega
wątpliwości, że Konsorcjum Blackbird nie ukrywało faktu podjęcia współpracy z Panem M. .
Okolicznością znaną wykonawcom i Zamawiającemu było zaangażowanie Pana M. w
przygotowanie postępowania, co wynika z protokołu postępowania przetargowego.
Odwołujący, zdaniem Izby, nie wykazał w czym upatrywał rażącego niedbalstwa czy
zamierzonego działania wykonawcy. Tym samym nie wykazał przesłanek do zastosowania
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp.
Zdaniem Izby nie potwi
erdził się również zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią tego przepisu z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
wykonawcę, który brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia lub
którego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło,
agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, brał udział w przygotowaniu takiego
postępowania, chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być
wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu.
Z treści ww. przepisu wynika, iż aby wykluczyć wykonawcę z prowadzonego postępowania
Zamawiający musi dokonać analizy czy zostały spełnione łącznie następujące przesłanki: po
pierwsze -
stwierdzić udział wykonawcy (jego pracownika lub osoby wykonującej pracę na
podstawie umowy cywilnoprawnej) w przygotowaniu prowadzonego postępowania, po drugie
ustalić, czy spowodowane tym ewentualne zakłócenie konkurencji może być
wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu.
Celem ww. przepisu jest wyeliminowanie z postępowania podmiotów, które nabyły w trakcie
uczestnictwa w przygotowaniu postępowania wiedzę, która może je stawiać w lepszej
sytuacji w stosunku do pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu. Zarówno
w piśmiennictwie jak i orzecznictwie konsekwentnie podnosi się, że sam fakt udziału w
przygotowaniu postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego
wykonawcy z postępowania - koniecznym jest przesądzenie, że powyższe spowodowało
zakłócenie konkurencji oraz, że to zakłócenie konkurencji nie mogło zostać wyeliminowane w
inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu. Podkreślenia
wymaga, iż oceny w tym zakresie każdorazowo należy dokonywać z uwzględnieniem
okoliczności konkretnej sprawy. W szczególności, w ocenie Izby, należy zbadać czy wiedza
zdobyta w związku z przygotowaniem postępowania dała przewagę wykonawcy nad
pozostałymi uczestnikami postępowania, przez co miał on możliwość przygotowania oferty
na lepszych warunkach albo posiadał informacje dodatkowe o okolicznościach związanych z
realizacją zamówienia i czy możliwe jest wyeliminowanie tej przewagi bez konieczności
wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Izby podziela prezentowany w orzecznictwie pogląd, iż sam fakt brania udziału w
przygotowaniu postępowania przez wykonawcę lub przedsiębiorstwo związane z wykonawcą
nie oznacza automatycznie zaistnienia przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z
postępowania. Niewątpliwe wykonawca/przedsiębiorstwo związane z wykonawcą
przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia, nabywa informacje o przedmiocie
zamówienia, które na pewnym etapie nie są znane jeszcze innym potencjalnym uczestnikom
postępowania, nie oznacza to jednak, że powstałego na tym tle zakłócenia konkurencji nie
da się wyeliminować poprzez podjęcie w postępowaniu odpowiednich czynności, mając na
uwadze sankcyjny charakter przepisu art. 24 ust. 1 pkt 19
ustawy Pzp. Izba wskazuje, że w
myśl art. 41 Dyrektywy klasycznej „Jeżeli kandydat, oferent lub przedsiębiorstwo powiązane
z kandydatem lub oferentem doradzają instytucji zamawiającej - niezależnie od tego, czy
odbywa się to w kontekście art. 40, czy nie - lub w inny sposób są zaangażowane w
przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia, instytucja zamawiająca podejmuje
odpowiednie środki w celu zagwarantowania, że udział danego kandydata lub oferenta nie
zakłóca konkurencji. Wspomniane środki obejmują przekazywanie pozostałym kandydatom
lub oferentom istotnych informacji wymienianych w ramach lub w wyniku zaangażowania
kandydata lub oferenta w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia oraz
wyznaczanie odpowiednich terminów składania ofert. Danego kandydata lub oferenta
wyklucza się z udziału w postępowaniu wyłącznie w przypadku, gdy nie ma innego sposobu
zapewnienia zgodności z obowiązkiem przestrzegania zasady równego traktowania. Przed
każdym takim wykluczeniem kandydaci lub oferenci muszą mieć możliwość udowodnienia,
że ich zaangażowanie w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia nie jest w
stanie zakłócić konkurencji. Podjęte środki dokumentuje się w indywidualnym sprawozdaniu
wymaganym zgodnie z art. 84”.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozstrzyganej sprawy, Izba stwierdziła, iż
Zamawiający prawidłowo uznał, iż nie ziściły się przesłanki wykluczenia Konsorcjum
Blackbird z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp, a Odwołujący nie
udowodnił, że zakłócenie konkurencji miało miejsca.
Izba dokonując analizy stanowiska Zamawiającego w piśmie z dnia 29 stycznia 2021 r. oraz
odpowiedzi Konsorcjum Blackbird z dnia 1 lutego 2021 r.,
jak również biorąc pod uwagę
argumentację Odwołującego uznała, że wskazanie Pana B. M. jak zasobu własnego
Konsorcjum Blackbird nie prowadziło do zakłócenia konkurencji. Zdaniem Izby Zamawiający
w sposób wyczerpujący opisał na czym polegał udział pana M. w przygotowaniu
postępowania. Zamawiający wskazał, że wszystkie istotne informacje i dokumenty, jakie
uzyskał przygotowując dokumentację projektową, jak i efekt jego działań – Program
funkcjonalno-
użytkowy oraz Zmieniony Program Funkcjonalno-Użytkowy — wraz
załącznikami (rysunki, opisy techniczne, dane stanowiące podstawę sporządzenia
dokumentów, uzgodnienia itd.), został udostępniony potencjalnym oferentom przez
Zamawiającego na jego stronie internetowej, dokumentacja ta stanowiła bowiem załączniki
do SIWZ. Niewątpliwie Pan M. uczestnicząc w przygotowaniu dokumentacji postępowania
posiadał wiedzę o wymaganiach Zamawiającego przed udostępnianiem jej potencjalnym
wykonawców. Ta okoliczność sama w sobie nie stanowi zakłócenia konkurencji i nie stanowi
wystarczającego dowodu utrudnienia uczciwej konkurencji. Odwołujący powoływał się na
okoliczność, iż szczegółowe wyliczenia (kalkulacje) wartości szacunkowej zamówienia
objętego Postępowaniem za pomocą planowanych kosztów prac projektowych oraz
planowanych kosztów robót budowlanych i kalkulacji nie zostały przekazane wykonawcom, a
znane były Panu M. . Odwołujący jednak w żaden sposób nie wykazał ani nie
uprawdopodobnił, że Pan M. na etapie składania ofert przekazywał takie informacje
Konsorcjum Blackbird. Dowody zaś zgromadzone w sprawie wskazują, że Konsorcjum
Blackbird nawiązało współpracę z Panem M. w dniu 22 stycznia 2021 r. (tj. umowa o
współpracy z dnia 25.01.20121 r., oświadczenie p. M. z dnia 01/03.2021 r., korespondencja
e-
mailowa z Przystępującym), a więc już po złożeniu oferty. Odwołujący również nie
wykazał, iż Pan B. M. brak udział w procesie oceny ofert. Z dokumentów złożonych do akt
sprawy tj. pisma z dnia 29 stycznia 2021 r. od Miasta
Nowy Sącz do Zamawiającego
wyszczególniony jest zakres udziału Pana M. w przygotowaniu postępowaniu. Zakresem tym
nie jest objęta czynność badania i oceny ofert. Tym samym Odwołujący nie wykazał
okoliczności na jakie się powołuje.
Zdaniem Izby
Odwołujący nie wykazał w jaki konkretnie sposób doszło do zachwiania
konkurencji uzasadniającego zastosowanie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Wszelkie
opracowania przygotowane przez Pana B. M.
, którym obecnie dysponuje wykonawca — były
k
ompletnie i całościowo udostępnione wszystkim potencjalnym wykonawcom na stronach
internetowych.
Jak wskazał Zamawiający, pierwotny termin składania ofert został wydłużony
z 11.09.2020 r do dnia 07.10.2020 r.,
a wszelkie zmiany treści SIWZ w tym nieprowadzące
do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu były zamieszczone na ww. stronach
internetowych w terminach uwzględniających dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w
przygotowywanych ofertach. Odwołujący nie wykazał, że Pan M. przekazał Konsorcjum
Blackb
ird określone informacje/dokumenty, które stawiały wykonawcę w uprzywilejowanej
pozycji względem innych wykonawców. Twierdzenia Odwołującego są ogólne i nie stanowią
zdaniem Izby wystraczającej podstawy do zastosowania względem Konsorcjum Blackbird
art. 24
ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Izba wskazuje również, że wykonawca w złożonych
wyjaśnieniach w dniu 1 lutego 2021 r. w sposób szczegółowy opisał aspekt związany z
nawiązaniem współpracy z Panem M. . Z dowodów złożonych do akt sprawy wynika, że ta
współpraca została nawiązana w 22 stycznia 2021 r., a więc już po złożeniu oferty przez
Konsorcjum Blackbird. Odwołujący nie wykazał okoliczności przeciwnych.
Zdaniem Izby Odwołujący nie przedstawił dowodów na okoliczność, że pozycja Konsorcjum
Blackbird jest uprzywilejowana w stosunku do pozycji innych
wykonawców, że
zaangażowanie Pana M. dawało mu możliwość przygotowania oferty na lepszych warunkach
albo
, że Konsorcjum Blackbird posiadało informacje dodatkowe o okolicznościach
zwi
ązanych z realizacją zamówienia. Tym samym Izba uznała, że nie potwierdził się zarzut
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. W konsekwencji brak jest podstaw do
stwierdzenia, iż doszło do naruszenia art. 24 ust. 10 ustawy Pzp poprzez brak wskazania w
protokole z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez Zamawiającego
sposobu zapewnienia konkurencji.
Izba wskazuje, że dowody złożone przez Przystępującego w postaci korespondencji
elektronicznej pomiędzy Odwołującym z ABM na okoliczność kontaktu Strabag a ABM z
siedzibą w Gliwicach, w okresie poprzedzającym złożenie ofert, na okoliczność że to
wyłącznie Strabag posiadał dodatkowe informacje względem wszystkich innych
wykonawców oraz na okoliczność uzyskania przez Strabag dokumentów na potwierdzenie
warunku ud
ziału w postępowaniu i wypełnienia JEDZ, nie mają znaczenia dla sprawy.
Przedmiotem rozpoznania przez Izbę były zarzuty podniesione przez Odwołującego, a te nie
dotyczyły potencjalnych nieprawidłowości w procesie przygotowania oferty przez
Odwołującego.
Izba nie podziela argumentacji Odwołującego, iż Przystępujący miał obowiązek
dysponowania tą samą osobą na wykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu w
dniu 6 października 2020 r., a więc w momencie złożenia pierwszego dokumentu JEDZ oraz
w dniu
26 stycznia 2021 r. w momencie złożenia kolejnego dokumentu JEDZ. Dokument
JEDZ nie zawiera danych osobowych. Stanowi wstępne potwierdzenie, że wykonawca
spełnia warunki udziału w postępowaniu. Za dopuszczalną, zdaniem Izby, uznać należy
sytuację, że na moment potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu na
podstawie art. 26 ust.1 ustawy Pzp wykonawca dysponuje
inną osobę niż pierwotnie
zakładał składając JEDZ. Istotne jest to czy obie osoby spełniają wymagania Zamawiającego
określone w SIWZ. Z różnych przyczynach, chociażby losowych, taką „podmianę” osób
uznać należy za dopuszczalną. Argumentacja Odwołującego i wykładania postanowienia pkt
3.3.2.1 SIWZ w tym zakresie jest, zdaniem Izby, nieprawidłowa.
M
ając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z
§ 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Zdaniem Izby
uwzględnienie zarzut najdalej idącego tj. wykluczenia wykonawcy z postępowania,
uzasadnia zastosowanie
z §7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.
Przewodniczący: ……………………………….………