sygn. akt: KIO 452/21
WYROK
z dnia 4 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2021 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 lutego 2021 r. przez wykonawcę
POWERSUN sp. z o.o., ul. Diamentowa 2; 20-447 Lublin,
w postępowaniu prowadzonym
przez
zamawiającego Gmina Adamówka, Adamówka 97; 37-534 Adamówka,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. Kosztami p
ostępowania obciąża wykonawcę POWERSUN sp. z o.o., ul. Diamentowa 2;
20-447 Lublin i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez POWERSUN
sp. z o.o., ul. Diamentowa 2; 20-447 Lublin,
tytułem wpisu od odwołania,
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 452/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Adamówka prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Opracowanie
koncepcji architektonicznej oraz dokumentacji projektowej w ramach zamierzenia
inwestycyjnego pn. Budowa Domu Kultury w Adamówce”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w BZP z dnia 1 grudnia 2021 r., pod nr
759825-N-2020.
Dnia 5 lutego 2020
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 10 lutego 2021 roku wykonawca POWERSUN sp. z o.o. (
dalej „Odwołujący”) wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, wobec następujących czynności
podjętych przez zamawiającego:
1. wykluczenia
odwołującego z postępowania,
2. odrzucenia w oferty
odwołującego,
3. zaniechania dokonania wyboru oferty
odwołującego, jako najkorzystniejszej
w
postępowaniu,
4. zaniechania wezwania wykonawcy Archit -
Studio Ś. Architekci Z. Ś., do złożenia
wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny przedłożonej przez tego wykonawcę
oferty.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 24 ust. 4 ustawy Pzp,
poprzez wadliwą
czynność wykluczenia z udziału w postępowaniu odwołującego i w konsekwencji odrzucenie
złożonej oferty, pomimo że odwołujący spełnia warunki udziału w postępowaniu,
2) art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
poprzez wadliwe i niepełne uzasadnienie faktyczne
i prawne decyzji o wykluczeniu, co ma bezpośredni wpływ na wynik przedmiotowego
postępowania,
3) art. 22 ust. 1 i 1a ustawy Pzp,
poprzez uznanie, że odwołujący nie spełnia warunków
udziału w postępowaniu,
4) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez nieprecyzyjne wezwanie
odwołującego do
przedłożenia dokumentów i udzielenie wyjaśnień, nie wskazania odwołującemu okoliczności
budzących wątpliwości zamawiającego,
5) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez narus
zenia zasady prowadzenia postępowania
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
6) art. 90 ust. 1a pkt 1) w z w. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania
wykonawcy Archit -
Studio Ś. Architekci Z. Ś., do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco
niskiej ceny przedłożonej przez tego wykonawcę oferty.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
1) rozpa
trzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu:
2) u
nieważnienie czynności wykluczenia z postępowania odwołującego i odrzucenia
złożonej przez niego oferty,
3) p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert,
4) u
znania oferty złożonej przez odwołującego za najkorzystniejszą,
5) z
asądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego,
ewentualnie gdyby Izba uznała, że ocena spełniania przez odwołującego warunków
udziału w postępowaniu wymaga dalszych czynności przeprowadzonych przez
z
amawiającego:
6) wezwania
odwołującego do złożenia dokumentów lub wyjaśnień w zakresie spełniania
warunków udziału w postępowaniu.
Interes odwołującego. Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia
będącego przedmiotem postępowania oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez
zmawiającego przepisów prawa, bowiem gdyby zamawiający przeprowadził czynności
zgodnie z wymogami nakazanymi w ustawie Pzp, oferta
odwołującego powinna zostać
wybrana jako najkorzystniejsza.
Odwołujący wskazał, iż w informacji o wykluczeniu, brak jest jasnego oraz
wyczerpującego uzasadnienia faktycznego wykluczenia odwołującego z postępowania.
Owszem z
amawiający wskazuje stan faktyczny, opisuje składane przez wykonawcę
dokumenty niemniej jednak stwierdza jedynie, że złożone w „postępowaniu uprawnienia
wydano w zakresie ograniczonym i nie obejmują one swoim zakresem telekomunikacji
bezprzewodowej. Na powyższej podstawie należy uznać, że wskazany w wykazie projektant
nie spełnia postawionego przez zamawiającego wymogu co do uprawnień
telekomunikacyjnych bez ograniczeń". Nie wiadomo jednak kogo dotyczą przywołane
uprawnienia telekomunikacyjne. Czy odnoszą się one do p. J.M., czy p. J.C. Nie wiadomo
także, czy zamawiający uznał wyjaśnienia odwołującego złożone na wezwanie z dnia 26
stycznia 2021 r. za wyczerpujące, czy dokonał ich analizy. Na stronie drugiej informacji
o wykluczeniu z
amawiający wskazuje, że wykonawca w wyznaczonym terminie uzupełnił
dokumenty składając wykaz osób, w którym dokonał wskazania jako osoby posiadającej
uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i rządzeń
telekomunikacyjnych bez ograniczeń osobę J.C., dołączając jednocześnie uprawnienia tej
osoby wskazujące na posiadanie przez tą osobę uprawnień budowlanych w telekomunikacji
przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą bez ograniczeń.
Dodatkowo wskazać należy, że w informacji o wykluczeniu zamawiający dokonał
rozszerzenia postanowień s.i.w.z. W skierowanym do wykonawcy piśmie informującym
o wykluczeniu z post
ępowania zamawiający powołał się na art. 15a. ust. 18 Ustawy prawo
budowlane, w brzmieniu:
„Uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie
sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniają do projektowania
obiektu bu
dowlanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem
budowlanym,
w
zakresie telekomunikacji
przewodowej
wraz
z
infrastrukturą
telekomunikacyjną oraz telekomunikacji bezprzewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą". Zestawiając brzmienie zapisów s.i.w.z. oraz przepisów prawa budowlanego
wynika, że określając warunki udziału w postępowaniu zamawiający nie odniósł się do
telekomunikacji bezprzewodowej. Zgodnie z r
ozporządzeniem Ministra Infrastruktury
i Rozwoju z dnia 6 maja 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. 2019 po z. 831) określono
następującą specjalność uprawnień budowlanych instalacyjna w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń. Zamawiający zdaje się pomijać treść
rozporządzenia. Redakcja art. 15a ust. 18 pozwala stwierdzić, że w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń występują dwie specjalności. Pierwsza
w zakresie instalacji telekomunikacji przewodowej, druga w zakresie instalacji
telekomunikacji bezprzewodowej. Świadczy o tym redakcja tego przepisu i użycie spójnika
„oraz", który nie świadczy o konieczności posiadania uprawnienia w zakresie obu instalacji
(brak koniunkcji). Świadczą o tym również nadawane uprawnienia budowlane, które
„w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez
ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami
budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, w zakresie telekomunikacji przewodowej
wraz z infrastrukturą telekomunikacyjną" - vide pismo Lubelskiej Okręgowej Izby Inżynierów
Budownictwa z dnia 17 października 2018 r., znak OKK-0059/2/18.
Należy zatem uznać, że zapis s.i.w.z. był nieprecyzyjny, a pismo zamawiającego
o wykluczeniu z postępowania zawiera niedozwoloną zmianę treści s.i.w.z. Dobitnie
świadczy o tym następujący fragment informacji o wykluczeniu z dnia 5 lutego 2021 r,:
„Pojęcie uprawnień bez ograniczeń, którego użył Zamawiający wyraźnie oznacza,
że uprawnienia wymagane w postępowaniu obejmują specjalność telekomunikacyjną
przewodową i bezprzewodową". Z całą stanowczością należy podkreślić, że zamawiający
w s.i.w.z.
ani razu nie użył, w jakimkolwiek kontekście słowa „przewodowy" lub
„bezprzewodowy". Wykonawca nie może się domyślać, co zamawiający ma na myśli, nie
może domniemywać jego intencji.
Odwołujący od początku spełniał warunki udziału w postępowaniu. Nadto w piśmie z dnia
26 stycznia 2021 r. z
amawiający nie wskazywał na przytaczane później okoliczności
związane z uprawnieniami w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą. Z powyższego wynika obowiązek zamawiającego przywołania przez
z
amawiającego w skierowanym do wykonawcy wezwaniu okoliczności, które budzą
wątpliwości lub które wykonawca ma uzupełnić. Ma to oczywiście na celu umożliwienie
w
ykonawcy przedłożenie odpowiednich dokumentów lub udzielenie wyjaśnień. Wykonawca
nie może zgadywać czego żąda od niego zamawiający. Tak naprawdę dopiero z pisma
o wykluczeniu i odrzuceniu oferty w
ykonawca dowiedział się na czego oczekiwał
z
amawiający i jak rozumiał zapisy s.i.w.z. Gdyby zamawiający skierował do wykonawcy
właściwe wezwanie, ten udzieliłby wyjaśnień rozwiewających jego wątpliwości. W toku
postępowania zamawiający nie sprostał wymaganiom art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, kierując do
w
ykonawcy nieprecyzyjne wezwania i nie wskazując okoliczności, które uzasadniają
zastosowanie tego przepisu. Niewłaściwe postępowanie w tym zakresie nie uprawniało
z
amawiającego do wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, a w konsekwencji
odrzucenia oferty. Zamawiający nie podjął działań zmierzających do ustalenia, czy
wykonawca rzeczywiście nie może być dopuszczony do udziału w postępowaniu lub nie
może uzyskać zamówienia. W treści wezwania do uzupełnienia dokumentów z dnia 26
stycznia 2021 r. próżno szukać stwierdzeń wskazujących na to, że w ocenie zamawiającego
osoba posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci
instalacji i
urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń ma je posiadać w zakresie sieci
przewodowych i bezprzewodowych. Takiego warunki nie było zarówno treści s.i.w.z., jak
i w treści wezwania z dnia 26 stycznia 2021 r. Zarówno p. J.M., jak i p. J.C. posiadają
upraw
nienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych bez ograniczeń, co wynika z przedłożonych i znajdujących się w aktach
postępowania dokumentach potwierdzających uprawnienia wskazanych osób.
Zamawiający nie wskazał czego oczekuje od odwołującego kierując do niego wezwania
do przedłożenia dokumentów i złożenia wyjaśnień. W żadnym miejscu dokumentacji
przetargowej nie było zawarte wymaganie legitymowanie się przez osobę posiadającą
uprawnienia budowlane w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawnieniami w zakresie instalacji przewodowych lub
bezprzewodowych.
Odwołujący podniósł, iż w toku postępowania był wielokrotnie wzywany przez
z
amawiającego do złożenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu uznając,
że złożona przez odwołującego cena jest rażąco niska. W żadnym piśmie skierowanym do
o
dwołującego zamawiający nie wskazał podstawy prawnej żądania wyjaśnień. Należy
przyjąć, że taka podstawa wypływała z art. 90 ust 1 pkt 1) ustawy Pzp i dotyczyła średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert Mimo zaistnienia przesłanek do wezwania
wykonawcy Archit -
Studio Ś. Architekci Z. Ś., do złożenia tożsamych wyjaśnień,
z
amawiający tego nie uczynił, czym naruszył art. 90 ust 1 pkt 1) ustawy Pzp. Nadto w
wezwaniu skierowanym do o
dwołującego zamawiający podał inną kwotę, jaką zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia niż w informacji z otwarcia ofert z dnia
10.12.2020 r.
Okoliczności te świadczą o nierównym traktowaniu wykonawców biorących
udział w postępowaniu, czym naruszono art 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Reasumując, zdaniem odwołującego, zamawiający nieprecyzyjnie określił warunki udziału
w postępowaniu, poprzez wadliwe określenie warunku zawartego w V.2.b s.i.w.z.
Wykonawcy musieli niejako odgadywać intencję zamawiającego. Pamiętać należy, że w
sytuacji niejasnych zapisów s.i.w.z. znajdzie zastosowanie zasada in dubio contra
proferentem
, w wszelkie wątpliwości należy wykładać na korzyść wykonawcy. Następnie
z
amawiający nieprecyzyjnie wezwał odwołującego do uzupełnienia złożonego wykazu osób.
W skierowanym na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, wezwaniu z
amawiający nie wskazał
czego oczekuje od o
dwołującego, przez co uniemożliwił mu złożenie wykazu osób zgodnego
z oczekiwaniami z
amawiającego. Gdyby zamawiający wskazał, że oczekuje przedstawienia
osoby posiadającej uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci
instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń w zakresie sieci przewodowych
i bezprzewodowych, to o
dwołujący sprostałby oczekiwaniom zamawiającego. Zamawiający
także w sposób różny traktuje poszczególnych wykonawców w trakcie postępowania.
Odwołującego wzywał wielokrotnie do składania wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny,
a nie uczynił tego wobec Archit - Studio Ś. Architekci Z. Ś., którego oferta jest niższa o co
najmniej 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający wskazał, iż odwołujący, chcąc kwestionować warunki udziału w postępowaniu
mógł złożyć odwołanie na zapisy treści ogłoszenia oraz s.i.w.z. w terminie 5 dni od dnia
zamieszczenia ogłoszenia w BZP lub s.i.w.z. na stronie internetowej. W trakcie
prowadzonego postępowania, żaden z wykonawców nie zgłaszał pytań i wątpliwości
odnoszących się do warunków udziału w postępowaniu, w szczególności zaś w odniesieniu
do wymaganych uprawnień i doświadczenia projektantów. Duża ilość złożonych ofert
(w postępowaniu złożono 8 ofert) oraz brak wątpliwości wykonawców, co do przedmiotu
zamówienia, warunków udziału w postępowaniu, czy żądanych dokumentów świadczy
o zachowaniu przez z
amawiającego na etapie przygotowania i prowadzenia postępowania
zasad zapewniających zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
oraz zasady proporcjonalności i przejrzystości. Zamawiający w taki sam sposób określił
wymagane uprawnienia dla wszystkich bra
nżystów tj. poprzez wskazanie uprawnień
budowlanych w danej specjalności wraz z określeniem „bez ograniczeń”.
Odwołujący miał także możliwość naprawienia swojego błędu i uzupełnienia wykazu osób
o osobę, która będzie spełniać postawiony przez zamawiającego warunek udziału
w postępowaniu. W wezwaniu do uzupełnienia zamawiający wyraźnie wskazał,
iż uprawnienia p. J.M. nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu na co
wskazuje informacja Lubelskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Zamawiający
wyraźnie wskazał, iż uprawnienia te zostały wydane w zakresie ograniczonym. Zamawiający
w wezwaniu wyraźnie stwierdził, iż oczekuje, że wykonawca uzupełni złożony wykaz osób,
skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informa
cją o podstawię do dysponowania tymi osobami w zakresie zgodnym w treścią
s.i.w.z., tj. do realizacji zad
ania wskaże osobę, która posiada uprawnienia budowlane
w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez
ogr
aniczeń.
T
rudno o domaganie się od zamawiającego o bardziej precyzyjne określenie tego
żądania. Żądanie to było zgodne z warunkiem określonym w treści s.i.w.z.
W przedmiotowym zakresie wykonawca nie sprostał temu zadaniu. W uzupełnieniu
dokumentów wykonawca wskazał osobę p. J.C., którego uprawnienia w swym zakresie nie
różnią się od uprawnień p. J.M.. Obaj projektanci dysponują uprawnieniami budowlanymi
w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą bez ograniczeń.
Uprawnienia te nie od
powiadają zakresowi uprawnień wymaganych przez zamawiającego.
Tym samym, p
rzedstawione dokumenty potwierdziły, że wykonawca nie spełnił warunków
udziału w postępowaniu określonych przez zamawiającego, czego konsekwencją także
w kontekście art. 7 ust. 1 ustawy Pzp była konieczność wykluczenia wykonawcy
z postępowania. Zgodnie zaś z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp - ofertę wykonawcy wykluczonego
uznaje się za odrzuconą. Czynność wykluczenia wykonawcy została poprzedzona
wezwaniem w trybie art. 26 ust. 3 Pzp umożliwiającym wykonawcy uzupełniniem wykazu
o osobę posiadającą wymagane kwalifikacje.
Przepis
art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp stanowi realizację zasady jawności postępowania,
o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy Pzp., a także zasady przeprowadzania postępowania
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców określonych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Regulacja ta zapewnia wykonawcom
możliwość uzyskania informacji o przyczynach poszczególnych decyzji zamawiającego,
a ty
m samym dostarcza im wiedzy i może się stać podstawą do rozważenia wniesienia
odwołania. W przedmiotowym zakresie zamawiający zgodnie z art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp poinformował wykonawców o wykonawcy, który został wykluczony z postępowania
podając uzasadnienie faktyczne i prawne. Jako prawną podstawę uzasadnienia wykluczenia
w
ykonawcy z postępowania zamawiający wskazał art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. Zgodnie
z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp -
ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp
z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu
lub nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie
wykazał braku podstaw wykluczenia.
W uzasadnieniu faktycznym z
amawiający szczegółowo wskazał powody, dla których
podjął decyzję o wykluczeniu odwołującego z postępowania. Zamawiający w wezwaniu do
uzupełnienia dokumentów z dnia 26.01.2021 r. wyraźnie określił wykonawcy, powody
nieuznania uprawnień p. J.M., wskazując, że złożone kopie uprawnień budowlanych wraz
z informacją Lubelskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa wskazują, iż przedstawione
uprawnienia wydano w zakresie ograniczonym, zaś zgodnie z warunkami określonymi przez
z
amawiającego w prowadzonym postępowaniu, wykonawca winien wskazać, iż na czas
realizacji zamówienia dysponuje osobą, która posiada uprawnienia budowlane
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez
ograniczeń. Zamawiający zatem wbrew twierdzeniu odwołującego dokonał szczegółowej
analizy złożonych dokumentów, która to analiza doprowadziła do stwierdzenia,
iż uprawnienia p. J.M. są niezgodne z określonymi przez zamawiającego, gdyż wydano je
w zakresie ograniczonym, a z
amawiający oczekuje uprawnień bez ograniczeń.
W obecnym stanie prawnym kwestię uprawnień budowlanych regulują dwa akty prawne.
Pierwszy z nich to r
ozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r.
w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie, z którego wynika, że obecnie można uzyskać uprawnienia w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń oraz
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
w ograniczonym zakresie.
Dotychczasowe regulacje dotyczące zakresu uprawnień
budowlanych w poszczególnych specjalnościach zostały zawarte w drugim akcie prawnym -
w ustawie Prawo budowlane. Zgodnie z art. 15a ust. 18 ustawy Prawo budowalne -
uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub
ki
erowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, w zakresie
telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą telekomunikacyjną oraz telekomunikacji
bezprzewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Z ustępu 19 wskazanej ustawy wynika natomiast, że uprawnienia budowlane
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych
w ograniczonym zakresie uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania
robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym wraz z infrastrukturą
telekomunikacyjną, w odniesieniu do obiektu budowlanego, takiego jak lokalne linie
i instalacje.
Na podstawie przytoczonych przepisów, obowiązujących w dniu wszczęcia
omawianego postępowania, należy jednoznacznie stwierdzić, że wymóg postawiony przez
z
amawiającego, dotyczył zarówno uprawnień do projektowania obiektu budowlanego
w zakresie telekomunikacji przewodowej jak i telekomunikacji bezprzewodowej. Pojęcie
uprawnień bez ograniczeń, którego użył zamawiający wyraźnie oznacza, że uprawnienia
wymagane w postępowaniu obejmują specjalność telekomunikacyjną przewodową
i bezprzewodową. Należy pamiętać, że wymóg postawiony przez zamawiającego musi być
interpretowany zgodnie ze stanem prawnym o
bowiązującym na dzień wszczęcia
postępowania, natomiast decyzja o nadaniu uprawnień projektantowi zaproponowanemu
przez w
ykonawcę musi być interpretowana w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej
wydania.
Z przedłożonych przez wykonawcę informacji jednoznacznie wynika, że złożone
w postępowaniu uprawnienia wydano w zakresie ograniczonym i nie obejmują one swoim
zakresem telekomunikacji bezprzewodowej. Na powyższej podstawie należy uznać,
że wskazany w wykazie projektant nie spełnia postawionego przez zamawiającego wymogu
co do uprawnień telekomunikacyjnych bez ograniczeń. Treść i systematyka uzasadnienia,
a także dokonywane w postępowaniu czynności jednoznacznie wskazują, iż zamawiający
uznał za niewłaściwe tak uprawnienia p. J.M. jaki i p. J.C.
Zamawi
ający formułując warunek udziału w postępowaniu posłużył się wyraźną i nie
budzącą wątpliwości interpretacyjnych definicją określoną w art. 15a ust. 18 ustawy Prawo
budowalne. Zgodnie z tą definicją - uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej
w z
akresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniają do
projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi
związanymi
z obiektem budowlanym, w
zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą
tele
komunikacyjną praz telekomunikacji bezprzewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Wbrew twierdzeniem o
dwołującego przedmiotowa definicja wprost wskazuje na
okoliczność, iż aby posiadać uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie
sieci
, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń należy posiadać uprawnienia
w zakresie obu instalacji (przewodowej i bezprzewodowej).
Zapis treści s.i.w.z. był zatem precyzyjny, bo wprost odnoszący się do powszechnie
obowiązującego przepisu prawa i nie powinien nastręczać większych wątpliwości
o
dwołującemu, który jest podmiotem profesjonalnym w obrocie w szczególności na
płaszczyźnie związanej z wykonywaniem czynności, które wymagają legitymowania się
określonymi rodzajami uprawnień budowlanych. Zamawiający w treści s.i.w.z., w taki sam
sposób określił również inne wymagane specjalności odnosząc je do definicji wynikających
z przepisów Prawa budowlanego.
Zamawiający stoi na stanowisku, że warunek udziału w postępowaniu został określony
w sposób prawidłowy tj. w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia,
w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Zamawiający w sposób
typowy opisał warunki udziału w postępowaniu poprzez wskazanie wymaganych
poszczególnych specjalności. W zdecydowanej większości postępowań prowadzonych na
wykonanie usług projektowych zamawiający w taki właśnie sposób formułują warunki udziału
w postępowania poprzez wskazanie określonej specjalności i jej dookreślenie w postaci „bez
ograniczeń” lub z dopuszczeniem „z ograniczeniami”. Zakres uprawnień wynikających
z uprawnień budowlanych w poszczególnych specjalnościach został szczegółowo opisany
w art. 15a ustawy Prawo budowlane.
Zmawiający dla prawidłowego określenia warunku nie
ma obowiązku cytować w całości przepisów ustawy w szczególności w okolicznościach,
które w ocenie zamawiającego nie powinny budzić wątpliwości interpretacyjnych. Należyta
staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty
i oświadczenia we własnym imieniu, aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy
odpowiada rzeczywistości. Podkreślić należy, że pojęcie należytej staranności implikuje
element działania, podejmowania pewnych czynności, jakich można się spodziewać od
uczestnika obrotu profesjonalnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 lipca 2019 r., sygn.
akt KIO 1160/19).
Dodatkowo w stosunku do profesjonalistów miernik ten ulega
podwyższeniu, gdyż art. 355 2 kc precyzuje, że należytą staranność dłużnika w zakresie
prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu
zawodowego charakteru tej działalności. Za takiego profesjonalistę należy również uznać,
co do zasady, wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego.
W wezwaniu do złożenia dokumentów z dnia 26 stycznia 2021 r. zamawiający wyraźnie
wskazał, że zamawiający pismem z dnia 12.01.2021 r. wezwał wykonawcę do złożenia
w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp wskazanych w pi
śmie dokumentów potwierdzających
spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz potwierdzenie braku podstaw do
wykluczenia.
Wykonawca w wymaganym terminie złożył zamawiającemu dokumenty, które
jednak nie potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W szczególności
wykonawca złożył wykaz osób, w którym wskazał do realizacji w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń p. J.M.
Jednocześnie do wykazu wykonawca załączył kopie uprawnień budowlanych p. J.M. wraz
z informacją Lubelskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Dokumenty te wskazują,
iż przedstawione uprawnienia wydano w zakresie ograniczonym. Zgodnie z warunkami
określonymi przez zamawiającego w prowadzonym postępowaniu, wykonawca winien
wskazać, iż na czas realizacji zamówienia dysponuje osobą, która posiada uprawnienia
budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych bez ograniczeń. Dalej wskazano, że zamawiający wzywa zatem
wyk
onawcę do przedstawienia dowodów potwierdzających, że spełnia warunki udziału
w postępowaniu w zakresie dysponowania osobami, które posiadają wymagane treścią
s.i.w.z. uprawnienia.
Zamawiający zatem wyraźnie wskazał, że uprawnienia p. J.M. wydano
w zakres
ie ograniczonym, zaś zgodnie z s.i.w.z. zamawiający wymagał uprawnień bez
ograniczeń. Ponawiając wezwanie zamawiający powtórzył wymagania z s.i.w.z.
Zamawiający wskazał, iż odwołujący podnosi, iż był wielokrotnie wzywany przez
z
amawiającego do złożenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny oferty, twierdząc
jednocześnie, iż zamawiający w żadnym z pism nie wskazywał podstawy prawnej żądania
wyjaśnień. Odwołujący niejako próbuje wywieść, że taka podstawa wypływała z art. 90 ust. 1
pkt 1) ustawy Pzp i dotyczy
ła średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.
Dodatkowo o
dwołujący czyni zarzut zamawiającemu, iż mimo zaistnienia przesłanek do
wezwania w
ykonawcy Archit Studio Ś. Architekci Z. Ś., zamawiający tego nie uczynił
naruszając w ten sposób przepis art. 90 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp. Dodatkowo zgodnie z
twierdzeniem o
dwołującego zamawiający podał inną kwotę jaką zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia niż w informacji z otwarcia ofert z dnia 10.12.2020 r.
Twierdzenia odwo
łującego w tym zakresie, w ocenie zamawiającego, mają niejako
wzmocnić ogólny - fałszywy - przekaz wypływający ze złożonego odwołania dotyczący
nierównego traktowania wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Zgodnie ze
stanem faktycznym odnoszącym się do przedmiotowego zarzutu podnieść
należy, iż zamawiający w toku prowadzonego postępowania zwrócił się do odwołującego
z wezwaniem do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny (pismo z dnia 14.12.2020 r.). Jako
podstawę prawną wezwania zamawiający wskazał art. 90 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy Pzp.
Dodatkowo w uzasadnieniu z
amawiający wyraźnie określił, jaka z okoliczności jest
podstawą wezwania zawartą w art. 90 ust. 1a ustawy Pzp. Zamawiający wskazał: „ Wartość
brutto złożonej przez Państwa oferty wynosi 196 800,00 zł. W postępowaniu złożono 8 ofert.
Zgodnie z art. 90 ust. 1
a pkt 1 ustawy Pzp zamawiający jest zobligowany wezwać
wykonawcę do wyjaśnienia sposobu wyliczenia ceny, w przypadku gdy jest ona niższa o co
najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust 1 i 2 ustawy Pzp.
Zamawiający przy dochowaniu należytej staranności oszacował wartość przedmiotowego
zamówienia powiększoną o należny podatek Vat w kwocie: 282 900,00 zł (230 000,00 zł
netto). Wartość oferty wykonawcy jest zatem niższa o 30,43 % od wartości ustalonej przed
wszczęciem postępowania”.
Nie miał zatem żadnych powodów odwołujący do dokonywania w tym przedmiocie
odmiennych niż określona w wezwaniu interpretacji podstaw wezwania, w szczególności zaś
wywodzenia, że podstawa dotyczyła średniej arytmetycznej cen złożonych ofert.
Odnosząc się zaś do zarzutu podania w wezwaniu skierowanym do odwołującego innej
kwoty niż w informacji z otwarcia ofert przypomnieć należy, iż wartość jaką zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy
Pzp nie jest tożsama z wartością zamówienia powiększoną o należny podatek VAT ustalonej
przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Przepisy ustawy
Pzp nie nakazują, aby kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia, była tożsama z szacunkową wartością zamówienia. Kwota, którą zamawiający
może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia jest - co do zasady — wyższa od jego
wartości szacunkowej. Jednak przepisy ustawy Pzp nie zabraniają, by kwota ta była niższa
od tej wartości. UZP przypomina o tym w opinii prawnej pt. „Relacja wartości szacunkowej
zamówienia do kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia”. Czasem zamawiający mają problem z tym, że nie dysponują kwotą na
sfinansowanie zamówienia w pełni odpowiadającą tej, która wychodzi z szacunków. Urząd
Zamówień Publicznych wyjaśnia, że jest to sytuacja w pełni dopuszczalna. Kwota jaką
zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, może być zarówno
niższa jak i wyższa od wartości szacunkowej. Jest ona punktem odniesienia dla
stwierdzenia, czy istnieją podstawy do unieważnienia postępowania zgodnie z art. 93 ust. 1
pkt 4 ustawy Pzp, tj. w sytuacji, gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną
przewyższa kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Warto pamiętać, że zamawiający może - stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp -
zwiększyć kwotę, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy Pzp do ceny najkorzystniejszej
oferty.
Badanie podstaw wystąpienia rażąco niskiej ceny, o której mowa w art. 90 ust. 1 i ust. 1a
ustawy Pzp odnosi się zaś do szacunkowej wartości zamówienia, nie do kwoty jaką
z
amawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Odnosząc się do zarzutu braku wezwania wykonawcy Archit - Studio Ś. Architekci Z. Ś.,
z
amawiający wskazał, iż odstąpił od tej czynności z powodu okoliczności oczywistych nie
wymagających wyjaśnienia.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
z 2019 r. poz. 2020) do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie,
wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia
wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019) dalej jako: „nowa ustawa”
albo „nPzp”.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 528 nPzp.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1nPzp,
co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła,
iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Pismem z dnia 12 stycznia 2021 r. z
amawiający na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp,
wezwał odwołującego do złożenia w wyznaczonym terminie aktualnych na dzień złożenia
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
ustawy Pzp
. Wykonawca przedłożył żądane dokumenty, w tym wykaz osób potwierdzających
spełnianie warunku doświadczenia. Wskazał, że dysponuje osobą p. J.M., który został
wskazany,
jako osoba do realizacji zamówienia w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci
instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń.
Pismem z dnia 26 stycznia 2021 r. z
amawiający wezwał odwołującego do uzupełnienia
następujących oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie przez wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia z postępowania, to
jest dysponowania,
co najmniej jedną osobą, posiadającą uprawnienia budowlane
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez
ograniczeń uprawniające do projektowania obiektu budowlanego oraz: co najmniej 5 lat
doświadczenia
zawodowego
w
projektowaniu
instalacji
telekomunikacyjnych
z wykorzystaniem uprawni
eń, o których mowa wyżej, udokumentowane wykonanie projektu
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych,
co najmniej dwóch obiektów użyteczności publicznej lub zamieszkania zbiorowego.
W odpowiedzi na ww. pismo o
dwołujący uzupełnił dokumenty i przekazał wykaz osób,
gdzie wskazał projektanta w specjalności telekomunikacyjnej bez ograniczeń p. J.C.
W dniu 5 lutego 2021 r. z
amawiający poinformował odwołującego, że odwołujący został
wykluczony z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12) ustawy Pzp,
a złożona oferta została odrzucona na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp, z uwagi na to,
że wykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne. Izba
w całości podziela argumentację prezentowaną przez zamawiającego, uznając ją za własną.
Zdaniem Izby, nie ma racji odwołujący wskazując, że w związku z tym, że zamawiający
w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie odniósł się do przepisów ustawy –
prawo budowlane, to nie wie na podstawie jakich przepisów zamawiający oceniał potencjał
osobowy odwołującego. Wskazać bowiem należy, iż przedmiotem zamówienia jest
opracowanie koncepcji architektonicznej oraz dokumentacji projektowej w ramach
zamierzenia inwestycyjnego pn. Budowa Domu Kultury w Adamówce. Już sam podstawowy
opis kwalifikuje przedmiotowe zamówienie w obszarze prawa budowlanego. Również
warunki udziału w postępowaniu opisane przez zamawiającego w treści s.i.w.z. wprost
wskazują na obowiązek stosowania odpowiednich przepisów ustawy – prawo budowlane,
np. przy warunku, którego dotyczy spór zamawiający wprost opisał „co najmniej jedną osobą
posiadającą uprawnienia budowlane (…)”. Zdaje się, że profesjonalista, jakim z pewnością
jest odwołujący, potrafi bezbłędnie zakwalifikować zarówno zakres prac, jakie mają być
przedmiotem umowy, jak te
ż potrafi ustalić, z jakiego typu uprawnieniami mamy do czynienia
w tym postępowaniu, aby potwierdzały spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Skoro
tak, to dziwi dlaczego odwołujący, mimo posiadania szerszego zasobu osobowego
(potencjału osobowego), który potwierdził oświadczeniem na rozprawie, niewłaściwie
wypełnił żądanie z wezwania zamawiającego. Błędna kwalifikacja odwołującego musiała
ostatecznie wywołać negatywny skutek w postaci wykluczenia odwołującego
z postępowania. Skoro bowiem zamawiający wymagał dysponowania, co najmniej jedną
osobą posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci
instalacji i u
rządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniające do projektowania
obiektu budowlanego oraz: co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego w projektowaniu
instalacji telekomunikacyjnych z wykorzystaniem uprawnień, o których mowa wyżej,
udokumentowa
ne wykonanie projektu w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji
i urządzeń telekomunikacyjnych co najmniej dwóch obiektów użyteczności publicznej lub
zamieszkania zbiorowego
, to oczywistym jest, że osoba wskazana przez wykonawcę musi
legity
mować się uprawnieniami – bez ograniczeń.
Odwołujący, dwukrotnie wskazywał osoby, które nie posiadają uprawnień w pełnym
zakresie
– bez ograniczeń.
U
prawnienia do projektowania w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń należy rozumieć przez pryzmat znaczenia
nadawanego temu pojęciu przez przepisy Prawa budowlanego. Zgodnie z art. 15a ust. 18
ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333) uprawnienia
budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń
telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub
kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, w zakresie
telekomunikacji przewodowej wraz z i
nfrastrukturą towarzszącą oraz telekomunikacji
bezprzewodowej wraz z
infrastrukturą towarzszącą.
Powyższe oznacza, że zamawiający wymagał od wykonawców dysponowania
projektantem, który posiada uprawnienia do projektowania zarówno w zakresie
telekomunikacj
i przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą jak i telekomunikacji
bezprzewodowej wraz z
infrastrukturą towarzyszącą. Bez znaczenia dla sprawy jest
okoliczność, którą podnosił odwołujący na rozprawie, że OPZ nie przewidywała
sporządzenia koncepcji oraz dokumentacji projektowej dla sieci bezprzewodowej. Jeżeli
bowiem odwołujący stwierdził powyższą rozbieżność, to winien ją wskazać zamawiającemu
na etapie publikacji ogłoszenia oraz s.i.w.z. Podnoszenie tego argumentu na tym etapie
postępowania uznać należy, co najmniej za spóźnione.
Reasumując, zarzut odwołującego dotyczący czynności wykluczenia z postępowania,
uznać należało za bezzasadny.
Izba stwierdziła również bezzasadność pozostałych zarzutów odwołania wskazując,
iż zamawiający w sposób zupełny, podając zarówno uzasadnienie prawne oraz faktyczne
poinformował odwołującego o podstawie stwierdzonej wadliwości oferty odwołującego,
dotyczącej braku wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Izba nie stwierdziła również wadliwości czynności zamawiającego w zakresie zarzutu
dotyczącego naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. W ocenie Izby, zamawiający w sposób
właściwy profesjonalnemu uczestnikowi rynku zamówień publicznych, wskazał na czym
polegała wadliwość złożonego wykazu oraz podał jak tę wadliwość należy walidować.
Okoliczność, iż odwołujący nie wypełnił tego żądania w sposób prawidłowy, nie może
następnie negatywnie oddziaływać na zamawiającego.
Za niezasadny Izba uznała również zarzut dotyczący zaniechania wezwania wykonawcy
(…) do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, który odwołujący podnosił
w kontekście nierównego traktowania wykonawców. Wskazać bowiem należy,
iż zamawiający może wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1
ustawy Pzp, jeżeli cena lub koszt lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie
i budzą wątpliwości zamawiającego. Tym samym to zamawiający podejmuje decyzję, czy
oferta danego wykonawcy wymaga wyjaśnienia pod kątem rażąco niskiej ceny. Skoro
zamawiający takich wątpliwości nie miał, to w trybie postępowania kontradyktoryjnego przed
Izbą, wykonawca winien wykazać, że zamawiający winien podjąć czynności z art. 90 ust. 1
ustawy Pzp do takiego
wykonawcy. Odwołujący postępowania dowodowego w tym zakresie
nie przeprowadził. Podnieść również należy, że inne wartości podaje zamawiający w dniu
otwarcia ofert, gdzie podaje kwotę, jaka zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (art.
86 ust. 3 ustawy Pzp), a inn
ą wartość przyjmuje do oceny rażąco niskiej ceny, dla której to
procedury przyjmuje
wartość szacunkową zamówienia (art. 90 ust. 1a ustawy Pzp). Stąd
rozbieżności, jakie zauważył odwołujący, jednakże pozostają one bez wpływu na wynik
postępowania odwoławczego.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.)
oraz § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w s
prawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………………