KIO 427/21 WYROK dnia 5 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 04.05.2021

Sygn. akt: KIO 427/21 
 

WYROK 

  z dnia 5 marca 2021 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

 Protokolant:    

Aldona Karpińska  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 marca 2021 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

d

o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 lutego 2021 r. przez wykonawcę BPRD Sp. 

z o.o. 

z siedzibą w Bydgoszczy,  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Miasto  Bydgoszcz  –  Zarząd  Dróg  Miejskich 

i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy

przy  udziale  wykonawcy  ST

RABAG  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów dotyczących: 

  nieodrzucenia oferty Strabag Sp. z o.o. ze względu na niewniesienie ważnego wadium, 

  nieodrzucenia  oferty  Strabag  Sp.  z  o.o.  ze  względu  na  niezłożenie  oryginału 

pełnomocnictwa dla osoby podpisującej ofertę, 

  nieodrzucenia oferty  Strabag  Sp.  z  o.o.  ze względu na  upływ  terminu  związania ofertą 

i niezabezpieczenie oferty wadium, 

  zaniechania  wykluczenia  Strabag  Sp.  z  o.o.  z  postępowania,  ewentualnie  zaniechania 

wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów,  z  uwagi  na  przedłożenie  zobowiązań  do 

udostępnienia zasobów podmiotów trzecich w formie kopii, 

  zaniechania  ujawnienia  wezwania  wykonawcy  Strabag  do  wyjaśnienia  ceny  oraz 

przedstawionego  przez  Strabag  Sp.  z  o.o.  uzasadnienia 

zastrzeżenia  wyjaśnień 

dotyczących ceny oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa, 


Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  ujawnienia 

złożonych przez Strabag Sp. z o.o. wyjaśnień dotyczących ceny oferty wraz załączonymi 

do nich dowodami 

i nakazuje Zamawiającemu ich ujawnienie; 

Kosztami  postępowania  obciąża  Miasto  Bydgoszcz  –  Zarząd  Dróg  Miejskich 

i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  13  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 14 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 


Sygn. akt KIO 427/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Miasto Bydgoszcz – Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej 

w  Bydgoszczy 

–  prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  Remonty  cząstkowe  nawierzchni  bitumicznych  na  terenie 

miasta  Bydgoszczy  w  2021  roku 

–  Zadanie  1  –  część  północna;  Zadanie  2  –  część 

południowa. Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych 

na  podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy  Pzp.  O

głoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane 

Biuletynie Zamówień Publicznych 2 grudnia 2020 r. pod numerem 760478-N-2020. 

W  dniu  8  lutego  2021  r.  wykonawca  BPRD  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie  w  zakresie 

części I zamówienia, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:  

art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  wybór  oferty  STRABAG  Sp.  z  o.o.  jako 

najkorzystniejszej,  mimo  że  oferta  ta  podlegała  odrzuceniu,  względnie  –  wykonawca 

podlegał  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu,  względnie  –  w  sytuacji  naruszenia 

jawności  postępowania  i  zasad  uczciwej  konkurencji,  w  tym  poprzez  zaniechanie 

odtajnienia złożonych przez STRABAG wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny oraz 

zaniechanie wezwania go do uzupełnienia dokumentów i pełnomocnictw;  

art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez  prowadzenie  przez 

postępowania  oraz  dokonanie  wyboru  oferty  wykonawcy  STRABAG  w  sposób 

sprzeczny  z  regułami  uczciwej  konkurencji  i  zasadą  przejrzystości,  polegające  na 

dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej, która nie mogła zostać w sposób rzetelny 

pełny zweryfikowana przez Odwołującego pod kątem spełniania wymagań SIWZ oraz 

pod  kątem  zawierania  przez  tą  ofertę  rażąco  niskiej  ceny,  z  uwagi  na  uznanie  przez 

Zamawiającego  za  prawidłowe  zastrzeżenia  dokumentów  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  dokonanego  przez  STRABAG  w  odniesieniu  do  wyjaśnień 

przedłożonych  na  wezwanie  Zamawiającego  do  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny;  

art. 96 ust. 3 w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez nieudostępnienie 

Odwołującemu  żądanych  przez  niego  dokumentów  postępowania,  w  szczególności 

korespondencji  Zamawiającego  do  STRABAG  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  odniesieniu  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  czym 

naruszono zasadę uczciwej konkurencji;  


Sygn. akt KIO 427/21 

art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  1-3  w  zw.  z  art.  7  Pzp,  poprzez  dokonanie 

wyboru  oferty  STRABAG  z  naruszeniem  reguł  uczciwej  konkurencji,  mimo  że 

podlegała  ona  odrzuceniu  z  uwagi  na  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  jako  całości  oraz  w  odniesieniu  do  jej  istotnych  części  składowych 

(w 

szczególności  ceny  za  realizację  poz.  1,  2,  18  i  20  kosztorysu  ofertowego  dla 

zamówienia podstawowego), niższą o ponad 30% od wartości zamówienia;   

art.  89  ust.  1  pkt  7b  ustawy  Pzp,  poprzez  nieodrzucenie  oferty  STRABAG,  pomimo 

nieprzedłożenia  wraz  z  ofertą  ważnego  wadium  (złożenia  wadium  wystawionego  na 

podmiot inny niż Zamawiający); 

art.  89  ust.  1  pkt  1,  2  i  8  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia oferty STRABAG, pomimo:  

   jej  nieważności  z  uwagi  na  brzmienie  przepisów  odrębnych  (art.  104  Kc),  wobec 

niezłożenia wraz z ofertą oryginału pełnomocnictwa dla osoby ją podpisującej; 

   jej  sprzeczność  z  ustawą  w  zakresie  terminu  związania  ofertą  i  zabezpieczenia 

wadium  (wyboru  oferty  po  terminie  związania  ofertą  i  niezabezpieczonej  ważnym 

wadium); 

   jej sprzeczność z ustawą i treścią SIWZ, wobec złożenia kopii pełnomocnictwa do 

reprezentowania Wykonawcy przez osobę podpisującą ofertę; 

art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z 

art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ustawy Pzp, względnie – 

również w zw. 26 ust. 3 i 3a ustawy Pzp,   

   poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  Wykonawcy  STRABAG  jako  najkorzystniejszej, 

pomimo iż podlegał on wykluczeniu a jego oferta- odrzuceniu wobec niewykazania 

przez niego spełniania warunków udziału w postępowaniu na poziomie wymaganym 

przez Zamawiającego,  względnie również poprzez   

   niewezwanie  Wykonawcy  STRABAG  uprzednio  do  uzupełnienia/  udzielenia 

wyjaśnień  nt.  dokumentów  i  oświadczeń  przedłożonych  przez  niego  na 

potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  (w  tym-  możliwości 

korzystania  z  zasobów  podmiotów  trzecich),  które  nie  potwierdzały  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu/  możliwości  korzystania  z  zasobów  podmiotów 

trzecich  

   niewezwanie  wykonawcy  do  uzupełnienia  dokumentu  pełnomocnictwa  dla  osoby 

podpisującej ofertę w oryginale lub notarialnie poświadczonej kopii.  


Sygn. akt KIO 427/21 

Zarzut dot

yczący wyboru oferty STRABAG jako najkorzystniejszej (art. 91 ust. 1 ustawy Pzp)   

Odwołujący  podniósł,  że  niedopuszczalne  jest  zaakceptowanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  poprzedzonej  wadliwym  (w  tym 

–  prowadzonym  z  naruszeniem  reguł 

uczciwej  konkurencji)  postępowaniem  w  zakresie  badania  i  oceny  ofert.  Wobec  naruszeń 

tym  zakresie,  doszło  do  naruszenia  również  przepisów  regulujących  wybór  oferty 

najkorzystniejszej, a to wobec faktu, że oferta STRABAG podlegała odrzuceniu, względnie – 

wykonawca  ten  winien  podlegać  wykluczeniu  (w  tym  po  ewentualnym  wezwaniu  do 

uzupełnienia  dokumentów  w  trybie  art.  26  ust.  3  i  3a  ustawy).  Także  naruszenia  zasady 

jawności  (nieudostępnienie  dokumentów  zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa) 

uzasadniają unieważnienie czynności wyboru.  

Naruszenie  zasady  jawności  i  uczciwej  konkurencji  w  zakresie  nieudostępnienie  wyjaśnień 

rażąco niskiej ceny (art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp)   

Odwołujący podniósł, że dla skutecznego zastrzeżenia niejawności przedmiotowych 

dokumentów  konieczne  jest  kumulatywnie  spełnienie  następujących  warunków:  1)  złożenie 

zastrzeżenia,  2)  wykazanie,  że  zastrzeżenie  obejmuje  informacje,  które  rzeczywiście 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  przy  czym  musi  nastąpić  to  w  odniesieniu  do  obu 

warunków  najpóźniej  w  terminie  wynikającym  z  art.  8  ust.  3  (termin  składania  ofert, 

a w przypadk

u  dokumentów  lub  wyjaśnień  składanych  później  –  równocześnie  z  ich 

przedłożeniem).   

Powołując się na przepis art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  Odwołujący  podniósł,  że  aby  uznać  daną  informację  za  tajemnicę 

przedsiębiorstwa przepisu wymagane jest łączne spełnienie trzech przesłanek, tj.:   

  informacja powinna być poufna, tj. niedostępna łatwo nawet dla osób z danej branży,   

  informacja posiada wartość gospodarczą oraz  

  informacja jest poddana odpowiednim (rozsądnym) działaniom w celu zachowania stanu 

poufności.   

Odwołujący  zaznaczył,  że  wszystkie  powyższe  przesłanki  należy  wykazać 

zastrzegając  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  przy  czym  obowiązek  tego  wykazania  obciąża 

wykonawcę i nie może być zastępowany działaniami Zamawiającego. Odwołujący podkreślił, 

że  konieczne  jest,  aby  w  sposób  niebudzący  wątpliwości  można  było  stwierdzić,  że 

konkretny dokument w danym postepowaniu przeprowadzanym w konkretnym okresie czasu 

zawiera  informację  o  szczególnym  znaczeniu  dla  przedsiębiorcy.  Wykazanie  zasadności 

zastrzeżenia powinno nastąpić poprzez sprecyzowanie i szczegółowe opisanie konkretnych 


Sygn. akt KIO 427/21 

faktów  czy  okoliczności  uzasadniających  w  tym  postepowaniu  objęcie  wskazanych 

załączników tajemnicą przedsiębiorstwa.    

Odwołujący  stwierdził,  że  w  obecnym  stanie  prawnym  Zamawiający  nie  prowadzi 

postępowania  wyjaśniającego  w  celu  ustalenia,  czy  informacje  zastrzeżone  jako  poufne 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  ale  dokonuje  oceny  powyższego  na  podstawie 

zawartych  najczęściej  w  ofercie  czy  też  we  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału 

postępowaniu,  informacji  pochodzących  od  wykonawcy  co  do  powodów  takiego 

zastrzeżenia. Obowiązkiem wykonawcy jest zatem wykazanie, do terminu składania ofert lub 

wniosków,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zaniedbanie 

wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nieść będzie ze 

sobą negatywne  konsekwencje w  postaci  uznania,  że zastrzeżenie jest nieskuteczne.  Sam 

zatem  fakt,  że  dana  informacja  w  sensie  przedmiotowym  mogłaby  kwalifikować  się  jako 

tajemnica przedsiębiorstwa nie przesądza jeszcze o skuteczności jej zastrzeżenia, do czego 

konieczne jest spełnienie przesłanek podmiotowych oraz skuteczne wykazanie ich spełnienia 

przez wykonawcę.   

Odwołujący  podniósł,  że  w  stanie  faktycznym  niniejszej  sprawy,  jakkolwiek 

teoretycznie  rodzaj  zastrzeżonych  informacji  (np.  szczegółowa  kalkulacja  ceny  ofertowej) 

mogłyby  w  znaczeniu  przedmiotowym  spełniać  przesłanki  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  to 

jednak  wykonawca 

nie sprostał  obowiązkom  z  art.  8  ust.  3  (a  przynajmniej Odwołujący  nie 

dysponuje  dokumentami,  które  pozwalałyby  wyprowadzić  wniosek  odmienny).  Wobec 

nieprzedstawienia  mu  uzasadnienia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  może  domniemywać,  że 

albo  w  ogóle  tego  zastrzeżenia  nie  uzasadniono,  albo  nie  wykazano  spełnienia  przesłanek 

zastrzeżenia.  

Odwołujący  zaznaczył,  że  nawet  w  razie  skutecznego  uzasadnienia  tajemnicy  nie 

wszystkie  informacje  zawarte  w  wyjaśnieniach  mogą  być  kwalifikowane  jako  tajemnica. 

Dotyczy  to  zwłaszcza  informacji  wynikających  z  samej  dokumentacji  postępowania 

(elementów podlegających wycenie, składających się na cenę ofertową, albowiem wynikają 

one  z  SIWZ  i  załączników  do  niej),  a  także  okoliczności  ujawnionych  w  ofercie  (fakt 

korzystania  z  podwyko

nawców,  zakres  podwykonawstwa,  zakres  wynikających  z  tego 

kosztów ponoszonych przez Wykonawcę, ilość osób skierowanych do realizacji zamówienia, 

podstawa ich zatrudnienia, rodzaj sprzętu wykorzystywanego do realizacji zamówienia itp.). 

O  ile kalkulacja (ce

ny jednostkowe) może być tajemnicą przedsiębiorstwa, to już przedmiot 

wyceny nim nie jest.  

Zdaniem  Odwołującego  nie  ma  także  podstaw  by  uznać,  że  zastrzeżenie  jako 

tajemnicy  przedsiębiorstwa samego uzasadnienia jej  zastrzeżenia miało oparcie  w  realnym 


Sygn. akt KIO 427/21 

int

eresie  wykonawcy,  w  szczególności,  by  tajemnicę  przedsiębiorstwa  stanowiły  treści 

zawarte w tym uzasadnieniu.  

Naruszenie art. 96 ust. 3 w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  zaniechał  udostępnienia  mu  dokumentów 

postępowania,  w  szczególności  korespondencji  Zamawiającego  do  STRABAG  oraz 

uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  odniesieniu  do  wyjaśnień  rażąco 

niskiej  ceny.  Powyższe  uniemożliwia  rzetelną  weryfikację  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny, 

kt

óra  musi  stanowić  dokładną  odpowiedź  na  skierowane  wezwanie,  a  tym  samym  narusza 

przepisy postępowania w stopniu uzasadniającym uwzględnienie odwołania  

Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 1-3 w zw. z art. 7 ustawy Pzp   

Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  nietrafnie  uznał,  że  STRABAG  obalił 

domniemanie rażąco niskiej ceny. Co prawda wobec nieujawnienia wyjaśnień w tym zakresie 

Odwołujący  jest  skazany  na  pewne  teoretyzowanie,  jednak  treść  dokumentów  jawnych 

(oferta,  dokumenty  przedłożone  na  wezwanie  z  art.  26  ust.  2)  uzasadnia  wniosek,  że  nie 

mogły one przynieść wyjaśnienia nierealnej i nierynkowej ceny ofertowej.  

Odwołujący  podniósł,  że  nie  jest  możliwe,  aby  w  zaoferowanej  cenie  wykonawca 

zdołał    uwzględnić  wszystkie  istotne  składniki  cenotwórcze,  w  tym  cały  zakres  zamówienia 

zgodnie  z  jego  opisem  i  załącznikami  do  SIWZ,  przez  cały  12-miesięczny  okres  realizacji 

(wraz z prawem  opcji 

– 16 miesięcy), uwzględniający konieczność zatrudnienia co najmniej 

14 pracowników na umowę o pracę za wynagrodzenie nie niższe niż minimalne (tj. 2800 zł 

brutto, co daje koszt pracodawcy co daje koszt pracodawcy na poziomie 3360 zł / miesiąc, 

przyjmując  przeciętnie  168h/  miesiąc  pracy  oznacza  to  stawkę  20zł/rbh,  do  której  należy 

jeszcze  doliczyć  podatek  VAT),  wykonywania  napraw  interwencyjnych  (koszty  dyżurów, 

nadgodziny),  wynajęcia  sprzętu  (w  tym  od  podmiotów,  z  zasobów  których  korzysta 

Wykonawca)  i  jego  transportu  do  Bydgoszczy  (podwykonawcy  udostępniający  zasoby  są 

Warszawy,  Oławy,  Starachowic),  w  tym  w  jednym  wypadku  –  w  ciągu 24h od  zgłoszenia 

zapotrzebowania,  koszty  podwykonawstwa,  polisy  OC,  koszty  zabezpieczenia  należytego 

wykonania  umowy,  koszty  wadium  (wniesionego  w  formie  gwarancji  bankowej),  koszty 

materiałów, koszty pracy i amortyzacji urządzeń (co najmniej- wskazanych w SIWZ), koszty 

nadzoru,  koszty  pośrednie,  administracyjne  i  ogólnozakładowe  itp.  oraz  zysk.  Odwołujący 

zwrócił  uwagę,  że  główne  pozycje  cenotwórcze  (poz.  1,  2,  18  i  20  dla  zamówienia 

podstawowego) są wycenione przez STRABAG o kilkadziesiąt % niżej, niż w przypadku ofert 

konkurencyjnych, co czyni je nierealnymi.  

Odwołujący  podkreślił,  że  skierowanie  do  wykonawcy  wezwania  w  okolicznościach 

określonych  w  art.  90  ust.  1a  ustawy  Pzp  tworzy  domniemanie,  że  cena  oferty  jest  rażąco 


Sygn. akt KIO 427/21 

niska, przy 

czym ciężar jego obalenia spoczywa na wykonawcy (art. 90 ust. 2 ustawy Pzp). 

Jeżeli  wykonawca  nie  udzieli  wyjaśnień  lub  ich  ocena  wraz  ze  złożonymi  dowodami 

potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę, Zamawiający odrzuca ofertę (art. 90 ust. 3 

PZP), 

przy  czym  jako  niezłożenie  wyjaśnień  w  orzecznictwie  traktowane  były  wyjaśnienia 

zbyt ogólne czy lakoniczne. 

Odwołujący  podniósł,  że  oceniając  wyjaśnienia  wykonawcy,  należy  mieć  na 

względzie obiektywne czynniki, które mogą mieć wpływ na obniżenie przez wykonawcę ceny 

lub  kosztu,  wymienione  przykładowo  w  art.  90  ust.  1  pkt  1-5  ustawy  Pzp.  Podkreślił,  że 

wyjaśnienia  w  przedmiocie  rażąco  niskiej  ceny  powinny  być  konkretne  i  zawierać 

szczegółowe  przedstawienie  sposobu  kalkulacji  ceny  ofertowej  wraz  z  prezentacją 

okoliczności,  właściwych  danemu  wykonawcy,  które  umożliwiły  mu  zaoferowanie  ceny 

znacząco  niższej  od  konkurencji  i  wartości  zamówienia.  Zaznaczył,  że  za  wyjątkowo 

sprzyjające  warunki  wykonywania  zamówienia  dostępne  wykonawcy,  a  niedostępne  jego 

konkurent

om nie można uznać gołosłownych informacji wykonawcy o korzystaniu z własnych 

zasobów  ludzkich  i  technicznych,  dużym  potencjale  wykonawczym,  minimalizacji  kosztów 

czy  uniknięciu  korzystania  z  zasobów  podmiotów  trzecich.  Okoliczności  uzasadniające 

kalkulacj

ę  ceny  nie  mogą  być  okolicznościami  dostępnymi  wszystkim  uczestnikom  rynku, 

jedynie  właściwymi  temu  konkretnemu  wykonawcy.  Ponadto  wyjaśnienia  powinny  być 

poparte dowodami. Wyjaśnienia podlegają badaniu i weryfikacji przez Zamawiającego, który 

powinien  d

okonywać  ich  krytycznej  oceny  oraz  weryfikacji  wiarygodności  i  realności 

podawanych wyjaśnień, ale i poprzez realność poczynionych założeń co do czasochłonności 

pracy, co do rzeczywistości i zgodności z prawem stawek wynagrodzenia oraz do realnego 

kosztu  c

zynności  do  zrealizowania  celem  osiągnięcia  przedmiotu  zamówienia,  treść 

wyjaśnień  nie  może  zawierać  podstaw  kalkulacji  sprzecznych  z  przepisami  powszechnie 

obowiązującego  prawa  (np.  o  minimalnym  wynagrodzeniu)  oraz  treścią  SIWZ.  Odwołujący 

podkreślił,  że  obowiązkiem  wykonawcy  jest  dostarczenie  wyczerpujących  wyjaśnień,  które 

pierwszej kolejności powinny odnosić się do wątpliwości zamawiającego sformułowanych 

w  wezwaniu.  W  przypadku,  kiedy  wezwanie  dotyczy  ceny  oferty,  wykonawca  powinien 

odnieść się kompleksowo do zaoferowanej ceny. Obowiązkiem wykonawcy, wezwanego do 

złożenia  wyjaśnień  jest  przedstawienie  przekonywujących  wyjaśnień  i  dowodów  na 

potwierdzenie  tego,  że  cena  oferty  została  skalkulowana  w  sposób  rzetelny  i  gwarantuje 

realizację  całego  zakresu  objętego  zamówieniem. Wyjaśnienia  elementów  mających  wpływ 

na  wysokość  ceny  muszą  być  konkretne,  wyczerpujące  i  nie  mogą  pozostawiać 

jakichkolwiek  wątpliwości  co  do  rzetelności  kalkulacji  ceny  oferty.  Nie  jest  zatem 

wystarczające  przedstawienie  kalkulacji  ceny  ofertowej  jako  takiej,  bez  wyjaśnienia 


Sygn. akt KIO 427/21 

czynników,  jakie  mają  wpływ  na  wysokość  skalkulowanej  ceny  oraz  podstaw  ich 

zastosowania.  

Zdaniem Odwołującego zaoferowana przez STRABAG cena ofertowa (tak w całości, 

jak i w odniesieniu do jej istotnych czynni

ków składowych) jest nierealne i rażąco zaniżone, 

wykonawca,  przedkładając  dokumenty  i  informacje,  jakie  wynikają  z  jawnej  części 

dokumentacji postępowania, nie mógł przedmiotowego domniemania obalić.   

Odwołujący podniósł, że typowe czynniki wpływające na cenę usługi tego rodzaju, co 

objęte  zamówieniem,  w  postaci  np.  liczby  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia, 

rodzaju  środków  i  urządzeń  używanych  do  jej  realizacji,  wysokości  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę,  są  albo  wiadome  na  podstawie  złożonej  oferty,  albo  wspólne  dla 

wszystkich uczestników rynku. Z oferty STRABAG w połączeniu z treścią SIWZ wynika, że 

do realizacji zamówienia zobowiązał się on skierować co najmniej 14 osób, jasne jest także 

jakich  produktów  wykonawca  ten  zamierza  korzystać  przy  realizacji  usługi.  Po  drugie, 

należy  uwzględnić  pewne  obiektywne  czynniki,  związane  z  wymogami  wobec  sposobu 

realizacji  niektórych  z  usług  w  ramach  zamówienia,  takich  jako  konieczność  dysponowani 

specjalistycznym  sprzętem  i  pracownikami  z  określonymi  uprawnieniami  (kierownik  robót), 

których wartość rynkowa jest kwestią powszechnie wiadomą i która czyni zaoferowaną w tej 

mierze przez STRABAG cenę jednostkową kompletnie nierealną i znacznie zaniżoną.   

Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp 

Odwołujący  podniósł,  że  STRABAG  przedłożył  dokument  wadium  wystawiony  na 

rzecz  Beneficjenta,  który  jako  jednostka  budżetowa  gminy  Miasto  Bydgoszcz  nie  posiada 

zdolności prawnej (ZDMiKP) i nie jest Zamawiającym (prowadzi postępowanie w jego imieniu 

i  na  jego  rzecz)

.  Zdaniem  Odwołującego  wadium  winno  być  wystawione  na  rzecz  Miasta 

Bydgoszcz,  a  nieprawidłowości  w  tej  mierze  uniemożliwiają  skorzystanie  z  niego 

(zrealizowanie  gwarancji).  Tym  samym  oferta  nie jest  prawidłowo  zabezpieczona  i  podlega 

odrzuceniu. 

Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 1, 2 i 8 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp  

Odwołujący  podniósł,  że  oferta  STRABAG  jest  nieważna  z  uwagi  na  brzmienie  art. 

104  Kc,  wobec  niezłożenia  wraz  z  ofertą  oryginału  pełnomocnictwa  dla  osoby  ją 

podpisującej.  

Odwołujący powołał się na stanowisko prezentowane w doktrynie, zgodnie z którym 

w  świetle  art.  104  KC  jednostronna  czynność  prawna  (jaką  jest  złożenie  oferty 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego)  dokonana  w  cudzym  imieniu  bez 

umocowania  lub  z  przekroczeniem  jego 

zakresu  jest  nieważna.  Niedołączenie 

pełnomocnictwa lub złożenie pełnomocnictwa wadliwego, niezawierającego umocowania do 


Sygn. akt KIO 427/21 

złożenia oferty, stanowi podstawę skierowania przez zamawiającego wezwania wykonawcy 

do  uzupełnienia  pełnomocnictwa  na  podstawie  art.  26  ust.  3a  ustawy  Pzp.  W  przypadku 

braku zadośćuczynienia wezwaniu przez wykonawcę, oferta jest nieważna na podstawie art. 

KC, co stanowi podstawę do jej odrzucenia z powołaniem się na wystąpienie przesłanek 

określonych w komentowanym przepisie.   

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  że  oferta  STRABAG  jest  sprzeczna  z  ustawą 

zakresie  terminu  związania  ofertą  i  zabezpieczenia  wadium  (wyboru  oferty  po  terminie 

związania ofertą i niezabezpieczonej ważnym wadium). 

Odwołujący wskazał, że termin związania ofertą STRABAG upływał 18 stycznia 2021 

r.,  a  termin  ważności  wadium  19  stycznia  2021  r.  Zamawiający  nie  przekazał  na  żądanie 

Odwołującego korespondencji, która przedłużałaby te terminy, stąd zasadny jest wniosek, że 

nie  zostały  one  przedłużone.  Zdaniem  Odwołującego  utrzymanie  nieprzerwanego  stanu 

związania  ofertą  stanowi  warunek  sine  qua  non  poddania  w  ogóle  poszczególnych  ofert 

badaniu  i  ocenie,  a  brak  takiego  oświadczenia  jest  równoznaczny  ze  stanem  braku  oferty 

postępowaniu. 

Odwołujący podniósł również, że oferta STRABAG jest sprzeczna z ustawą i treścią 

SIWZ,  wobec  złożenia  kopii  pełnomocnictwa  do  reprezentowania  wykonawcy  przez  osobę 

podpisującą  ofertę.  Zamawiający  w  treści  SIWZ  wymagał  przedłożenia  oryginału  lub 

notarialnie poświadczonej kopii pełnomocnictwa.  

Naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12  w  zw.  z  art.  7  ustawy  Pzp 

względnie  również w zw. 26 ust. 3 i 3a ustawy Pzp   

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  STRABAG  załączył  do  oferty  załączono  kopię 

zobowiązania podmiotów trzecich do udostępnienia zasobów oraz kopię pełnomocnictwa, na 

co wskazuje opatrzenie tych dokumentów parafkami osoby składającej ofertę (A. K.). W tej 

sytuacji  należało  wezwać  do  ich  uzupełnienia,  a  w  razie  niedokonania  uzupełnienia,  ofertę 

odrzucić,  a  wykonawcę  wykluczyć,  wobec  niewykazania  spełniania  warunków  udziału  w 

zakresie potencjału technicznego.  

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  że  wykazane  przez  STRABAG  zasoby  własne  nie 

potwierdzają  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Wskazane  w  poz.  15  wykazu 

urządzeń  walce  HAMM  DV  +  90IVO-S  oraz  walca  HAMM  DV  65-VO  posiadają  masę 

odpowiednio 9,19 t i 7,86 t , nie potwierdzają zatem, by wykonawca dysponował walcami 8t 

12  t.  Także  w  tej  mierze  konieczne  było  wystosowanie  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  3 

ustawy Pzp, a w dalszej kolej

ności wykluczenie wykonawcy. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:  


Sygn. akt KIO 427/21 

unieważnienia  zaskarżonej  czynności  Zamawiającego  oraz  poprzedzających  ją 

czynności badania i oceny ofert,  

uznania za bezskuteczne zastrzeżenia przez STRABAG jako tajemnicy przedsiębiorstwa 

informacji przedstawionych w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny, 

ujawnienia Odwołującemu wyjaśnień STRABAG wraz z załącznikami, 

powtórzenia czynności badania ofert, 

odrzucenia oferty STRABAG jako zawierającej rażąco niską cenę, 

a  w  przypadku  nieuw

zględnienia  zarzutu  naruszenia  art.  8  ust.  3  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i 3 

ustawy Pzp 

– ewentualnie: 

odrzucenia oferty STRABAG jako sprzecznej z ustawą i postanowieniami SIWZ,  

względnie  

odrzucenia oferty STRABAG wobec niewniesienia wadium (względnie nieprawidłowego 

wniesienia wadium)  

ewentualnie również:  

wezwania STRABAG, pod rygorem wykluczenia z postępowania i uznania jego oferty za 

odrzuconą, do uzupełnienia dokumentów w postaci  

  wykazu  urządzeń  technicznych,  potwierdzającego  spełnianie  warunków  udziału 

postępowaniu na poziomie wymaganym przez Zamawiającego;  

  zobowiązania podmiotów trzecich, udostepniających zasoby wykonawcy, w oryginale;  

nakazanie  Zamawiającemu  wezwania  STRABAG,  pod  rygorem  odrzucenia  oferty,  do 

złożenia oryginału pełnomocnictwa dla osoby podpisującej ofertę i pozostałe dokumenty 

w postępowaniu (A. K.)  

4odrzucenia  oferty  STRABAG  jako  sprzecznej  z  ustawą  i  postanowieniami  SIWZ  oraz 

nieważnej z uwagi na brzmienie przepisów odrębnych  

względnie  

11)  wykluczenia  wykonawcy  z  uwagi  n

a  niewykazanie  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu. 


Sygn. akt KIO 427/21 

Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

wszczęte  przed  1  stycznia  2021  r.,  jest  ono  prowadzone  na  podstawie  przepisów  ustawy 

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn. 

zm.),  stosownie  do  art.  90  ust.  1  ustawy  z  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające 

ustawę  ‒  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2020  z  późn.  zm.),  który 

stanowi,  że  do  postępowań  o udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa w  ustawie  uchylanej 

art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy 

dotychczasowe

Z uwagi na fakt, że odwołanie zostało wniesione  8 lutego 2021 r., do postępowania 

odwoławczego  w  niniejszej  sprawie  znajdują  zastosowanie  przepisy  ustawy  z  11  września 

2019 r. Prawo zamówień publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm. (dalej: nowa 

ustawa Pzp), 

stosownie do 92 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające 

ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych. 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  nowej  ustawy  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca  Strabag  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Pruszkowie,  który  zgłosił  przystąpienie  do 

postępowania  w  ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w  rozstrzygnięciu  odwołania  na 

korzyść Zamawiającego. 

Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  dotyczących: 

nieodrzucenia  oferty  Strabag  Sp.  z  o.o. 

ze  względu  na  niewniesienie  ważnego  wadium, 

nieodrzucenia oferty Strabag Sp. z o.o. ze względu na niezłożenie oryginału pełnomocnictwa 

dla osoby 

podpisującej ofertę, nieodrzucenia oferty Strabag Sp. z o.o. ze względu na upływ 

terminu  związania  ofertą  i niezabezpieczenie  oferty  wadium,  zaniechania  wykluczenia 

Strabag  Sp.  z  o.o.  z  postępowania,  ewentualnie  zaniechania  wezwania  do  uzupełnienia 

dokumen

tów,  z  uwagi  na  przedłożenie  zobowiązań  do  udostępnienia  zasobów  podmiotów 

trzecich  w  formie  kopii,  zaniechania  ujawnienia  wezwania  wykonawcy  Strabag  do 

wyjaśnienia  ceny.  Odwołujący  oświadczył  do  protokołu,  że  nie  podtrzymuje  powyższych 

zarzutów.  


Sygn. akt KIO 427/21 

Izba  umo

rzyła  również  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego 

zaniechania  ujawnienia  przedstawionego  przez  Strabag  Sp.  z  o.o.  uzasadnienia 

zastrzeżenia  wyjaśnień  dotyczących  ceny  oferty  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa. 

Zamawiający oświadczył na rozprawie, że uwzględnia ten zarzut, a Przystępujący nie zgłosił 

sprzeciwu wobec tego uwzględnienia. 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania 

ujawnienia  złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnień  oraz  dowodów  mających 

potw

ierdzać,  że  zaoferowana  cena  nie  jest  rażąco  niska.  W  związku  z  tym,  że  pozostałe 

z podtrzymanych zarzut

ów odwołania, zgodnie z oświadczeniem Odwołującego złożonym na 

posiedzeniu

,  miały  charakter  ewentualny,  tj.  zostały  podniesione  na  wypadek 

nieuwzględnienia  przez  Izbę  zarzutu  dotyczącego  nieudostępnienia  ww.  wyjaśnień,  Izba  – 

wobec  uwzględnienia  odwołania  w  zakresie  zarzutu  głównego  –  odstąpiła  od 

merytorycznego rozpoznania zarzutów ewentualnych. 

Izba  ustaliła,  że  Przystępujący  przedstawił  następujące  uzasadnienie  zastrzeżenia 

tajemnicy przedsiębiorstwa: 

Jednocześnie  Wykonawca  wskazuje,  że  informacje  zawarte w  dowodach  od  nr  1  do  nr  12 

(za  wyjątkiem  dowodu  nr  2,  8  i  10)  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  Wykonawcy 

w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Wykonawca  wyjaśnia,  że  zawarte  dane  są  informacjami  poufnymi  i  niejawnymi, 

zawierającymi istotne dane o wartości gospodarczej i organizacyjnej Wykonawcy. 

Z  uwagi  na  powyższe  Wykonawca  na  podstawie  art.  8  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  zastrzega,  że  wymienione  wyżej  informacje,  wyjaśnienia  i  załączniki  nie  mogą 

być udostępniane i wnosi o: 

1)  utajnienie oraz 

nie ujawnianie przez Zamawiającego informacji zawartych w dowodach nr 1, 3, 4, 5, 

Zakres  informac

ji  objętych  tajemnicą  przedsiębiorstwa  wskazany  w  dowodach  oraz 

zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  częściach  wyjaśnień,  obejmuje  oferty 

kontrahentów  –  będące  wynikiem  indywidualnych  ustaleń  wykonawcy.  Zawarte  tam 

informacje dotyczące  zaproponowanych kwot, cen  zaoferowane na poszczególne materiały 

jak  i  zasad  współpracy  niewątpliwie  stanowią  wartość  gospodarczą  i  mogą  i  mogą  mieć 

znaczenie  dla  prowadzenia  działalności  gospodarczej.  Ich  poufność  może  mieć  znaczenie 

punktu  widzenia  konkurencyjności  wykonawcy  (7.05.2014  r.  KIO  802/14).  Jak  potwierdza 

orzecznictwo  KIO  informacja  o  cenach  dostaw,  usług  i  robót  oferowanych  przez 


Sygn. akt KIO 427/21 

podwykonawców  może  być  przedmiotem  zainteresowania  ze  strony  konkurencji. 

Zastrzeżenie  tych  informacji  znajduje  uzasadnienie  w  obowiązującym  orzecznictwie 

(23.04.2013  r.  KIO  848/13).  Również  dane  o  sposobie  kalkulacji  oferty  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  co  potwierdza  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (wyrok  KIO  z  20 

czerwca 2011 r. sygn. akt 1243/2011). 

W  stosunku  do 

zastrzeżonych informacji  spełnione są  również  przesłanki  formalne  uznania 

ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. STRABAG Sp. z o.o. nigdzie nie ujawnia ani nie publikuje 

zastrzeżonych  informacji.  Nie  jest  możliwe  uzyskanie  przez  podmioty  prowadzące 

działalność konkurencyjną wiedzy w tym  zakresie drogą zwykłą i dozwoloną  – jak wyjaśnia 

możliwość uzyskania dostępu do informacji orzecznictwo SN na gruncie art. 11 ust. 4 UZNK. 

Jako źródło takiej wiedzy orzecznictwo sądów podaje ogólnodostępne czasopisma branżowe 

...) foldery czy materiały o spółce (...), stronę internetową (...). 

W  celu  zachowania  poufności  zastrzeżonych  informacji  do  opracowania  ofert  składanych 

przez  nas  w  przetargach  dostęp  ma  ograniczona  liczba  osób.  Wszystkie  osoby 

uczestniczące  w  przygotowaniu  oferty  zobowiązane  są  do  zachowania  w  poufności 

informacji  dotyczących  zarówno  przyjętych  rozwiązań,  jak  i  treści  samej  oferty.  Krąg  tych 

osób  jest  ograniczony  i  znany  Spółce.  Informacje  pomiędzy  członkami  zespołu  ofertowego 

przekazywane 

były 

przy 

użyciu 

technologii 

zapewniających 

bezpieczeństwo 

teleinformatyczne  w  ramach  chronionej  sieci.  Obowiązujący  w  firmie  system  obiegu 

zarządzania  dokumentami  (tak  wewnętrznymi  dokumentami  spółki  jak  również 

przedstawionymi  Zamawiającemu  ofertami  podwykonawców)  uniemożliwia  dostęp  do 

objętych  ochroną  dokumentów  i  danych  wykorzystywanych  do  sporządzenia  oferty,  dla 

pracowników i osób nie dedykowanych do bezpośredniej pracy z tymi dokumentami.  

Zasady  prowadzenia  negocjacji  ofert  z  podwykonawcami  wymagają  od  ich  uczestników 

zachowania  poufności.  Spółka  nie  publikuje  i  nie  rozpowszechnia  szczegółowych  danych 

technicznych, technologicznych czy organizacyjnych związanych z wykonywaniem przez nią 

działalności.  Informacje  techniczne,  technologiczne  i  informacyjne  zastrzegane  są  przez 

STRABAG sp. z o.o. jako tajemnica przedsiębiorstwa w ofertach czy wnioskach składanych 

w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  w  związku  z  tym  nie  podlegają 

ujawnieniu.  

Wykonawca  objął  tajemnicą  oferty  podwykonawców,  które  zostały  złożone  Wykonawcy, 

tym  samym  są  dedykowane  specjalnie  na  jego  zindywidualizowane  potrzeby  w  ramach 

niniejszego postępowania. Każda z ofert złożonych Wykonawcy została zindywidualizowana 

w odniesieniu do Wykonawcy w stosunku do standardowo stosowanych przez dany podmiot 

warunków handlowych. Ponadto oferty zostały pozyskane często z uwagi na trwającą przez 


Sygn. akt KIO 427/21 

lata  współpracę  stron,  a  także  z  uwagi  na  pozycję  rynkową  Wykonawcy,  z  którym 

współpraca  handlowa  jest  dla  ww.  podmiotów  atrakcyjna.  Innymi  słowy  oferty 

podwykonawców  czy  dostawców,  adresowane  do  Wykonawcy  stanowią  odzwierciedlenie 

wieloletniej  obecności  na  rynku  i  jako  takie  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Skoro 

Wykonawca  pozyskał  korzystne,  konkurencyjne  oferty  podwykonawców  i  dostawców, 

umożliwiające  złożenie  najkorzystniejszej  cenowo  oferty,  to  ma  prawo  doszukiwać  się 

zagrożenia  dla  swoich  interesów  w  przypadku  uzyskania  szczegółów  tych  ofert  przez 

konkurentów.  Konkurencyjni  wykonawcy,  rywalizujący  ze  STRABAG  Sp.  z  o.o.  na  tym 

samym  rynku,  o  te 

same  zamówienia,  będą  bowiem  dążyć  w  relacjach  z  tymi 

podwykonawcami do pozyskania analogicznych warunków współpracy. 

Wartość  gospodarcza  ofert  podwykonawców/dostawców  podkreśla  się  w  orzecznictwie 

Krajowej Izby Odwoławczej. (...) 

Wykonawca podjął działania w celu zachowania poufności przedmiotowych informacji: 

wprowadził  w  swojej  organizacji  obowiązkowe  zachowanie  w  poufności  informacji 

stanowiących  wartość  dla  przedsiębiorstwa  (Kodeks  etyczny  –  Zasady  postępowania  – 

klauzula 2.4) 

ograniczył  krąg  pracowników  swojej  organizacji,  którzy  dostęp  do  tych  informacji  poprzez 

wydzielenie jednostki organizacyjnej i wprowadził zakaz ujawniania informacji stanowiących 

podstawę  do  sporządzenia  oferty  bez  zgody  zarządu  osobom  nie  związanym 

z prowadzonym projektem, 

powołał  pełnomocnika  ds.  bezpieczeństwa  zajmującego  się  m.in.  nadzorem  nad 

przestrzeganiem Kodeksu Etycznego

, w tym zasad poufności, 

wprowadził  wytyczne  dotyczące  korzystania  technologii  informatycznych,  które  regulują 

zasady ochrony danych w ramach technologii informatycznych, 

wprowadził  dokument  informujący  podwykonawców  o  zobowiązaniu  do  przestrzegania 

przez pracowników firmy postanowień Kodeksu Etycznego, 

udostępnił  na  stroni

www.strabag.pl

  Kodeks  Etyczny  za

pewniając  jednocześnie  swoich 

kontrahentów o przestrzeganiu przez pracowników koncernu STRABAG SE zasad poufności 

w zakresie informacji mogących leżeć w interesie jego klientów. 

Dodatkowo  wskazać  należy,  że  Wykonawca  stosuje  ograniczenia  organizacyjne  związane 

przepływem  danych  polegające  m.in.  na  wprowadzeniu  stosownych  procedur 

wewnętrznego  obiegu  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  zabezpieczeniu 

hasłami danych zapisywanych na serwerze, itp. 


Sygn. akt KIO 427/21 

Dodatkowo pracownicy, mający dostęp do zastrzeganych informacji, zostali zobowiązani do 

zachowania tychże informacji w tajemnicy. Obowiązek zachowania poufności zastrzeganych 

informacji  jest  także  jednym  z  podstawowych  obowiązków  pracowników  Wykonawcy, 

wynikającym z art. 100 § 2 Kodeksu pracy. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego (...). 

Podsumowując działania jakie podjął STRABAG Sp. z o.o. obejmują środki prawne i fizyczne 

które mają na celu utrzymanie tajemnicy przedsiębiorstwa w poufności. Informacje utajnione 

przez  STRABAG  sp.  z  o.o.  stanowią  określony  zbiór  danych  posiadających  jako  całość 

wartość  gospodarczą.  W  tym  miejscu  –  wyłącznie  z  ostrożności,  należy  podkreślić  iż  zbiór 

danych podlega ochronie prawnej nawet jeżeli jego poszczególne elementy podane zostały 

do publicznej wiadomości (wyrok SN z 22.02.2007 r., sygn. akt V CSK 44/2006). 

Z  uwagi  na  powyższe  Wykonawca  na  podstawie  art.  8  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  zastrzega,  że  ww.  informacje  nie  mogą  być  udostępniane  i  wnosi  o  ich  nie 

ujawnianie  przez  Zamawiającego,  albowiem  stanowią  one  dla  Wykonawcy  wartość 

gospodarczą, która zasługuje na ochronę prawną. 

Do wyjaśnień Przystępujący załączył następujące dowody: 

Rejestr umów ramowych, 

Zestawienie sprzętów – zadanie 1, 

Oferta cenowa mieszanek mineralno-asfaltowych, 

Kalkulacje szczegółowe  cen jednostkowych netto pozycji kosztorysowych dla zadania 

– części 1 zamówienia podstawowego o numerach 1-3, 6-7, 11, 12-15, 16-17, 18-20, 

Kalkulacje szczegółowe cen jednostkowych netto pozycji kosztorysowych dla zadania 

– części 1 z prawa opcji w pozycjach o numerach: 1-3, 6, 11, 12-14, 16, 17, 18-20, 

Oferta na taśmę uszczelniającą, 

Oferta na materiały do regulacji i wymian urządzeń, 

Porównanie  wybranych  cen  jednostkowych  Wykonawcy  z  cenami  pozostałych 

oferentów: zadanie 1 (zakres podstawowy), 

Umowa ramowa, 

10)  Opinia bankowa, 

Oferta na zakres skropienia emulsją szybkorozpadową, 

Kalkulacja szczegółowa ceny ofertowej netto pozycji kosztorysowej nr 16. 

Zamawiający odmówił przekazania Odwołującemu złożonych przez Przystępującego 

wyjaśnień  oraz  dowodów.  W  piśmie  z  8  lutego  2021  r.  Zamawiający  poinformował,  że  nie 

udostępnia tych dokumentów z uwagi na ich objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa oraz że trwa 


Sygn. akt KIO 427/21 

badanie  zasadności  tego  zastrzeżenia.  Następnie,  16  lutego  2021  r.  Zamawiający  wydał 

tym zakresie decyzję nr NF 1/21 o odmowie udostępnienia informacji publicznej. 

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. 

myśl  zaś  art.  8  ust.  3  ustawy,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  jeżeli 

wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków, zastrzegł, że nie mogą 

być  one  udostępniane  oraz  wykazał,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa. 

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że jedną z podstawowych zasad obowiązujących 

systemie  zamówień  publicznych  jest  zasada  jawności  postępowania,  a  ograniczenie 

dostępu  do  informacji  związanych  z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  może 

zachodzić  wyłącznie  w  przypadkach  określonych  ustawą,  co  wynika  z  art.  8  ust.  2  ustawy 

Pzp.  Wyjątkiem  od  tej  zasady  jest  wyłączenie  udostępniania  informacji  stanowiących 

tajemnicę  przedsiębiorstwa,  na  podstawie  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp.  W  świetle  art.  8  ust.  3 

ustawy  Pzp,  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa  pod 

warunkiem wykazania przez wykonawcę zasadności ich zastrzeżenia. Zauważyć należy, że 

poprzednim  stanie  prawnym  ustawodawca  nie  wskazywał  wyraźnie  na  obowiązek 

wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu 

do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy 

– Prawo zamówień publicznych (Sejm RP 

VII  kadencji,  Nr  druku:  1653)  wskazano,  m.in.:  Wprowadzenie  o

bowiązku  ujawniania 

informacji  stanowiących  podstawę  oceny  wykonawców  (zmiana  art.  8  ust.  3).  Przepisy 

zamówieniach  publicznych  zawierają  ochronę  tajemnic  przedsiębiorstwa  wykonawcy 

ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Mimo zasady jawności postępowania, informacje 

dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane do publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny 

w  swym  założeniu  przepis  jest  w  praktyce  patologicznie  nadużywany  przez  wykonawców, 

którzy  zastrzegając  informacje  będące  podstawą  do  ich  ocen,  czynią  to  ze  skutkiem 

naruszającym  zasady uczciwej  konkurencji, tj.  wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji 

przez  konkurentów  wypełniania  przez  nich  wymagań  zamawiającego.  Realizacja  zadań 

publicznych  wymaga  faktycznej  jawności  wyboru  wykonawcy.  Stąd  te  dane,  które  są 

podstawą  do  dopuszczenia  wykonawcy  do  udziału  w postępowaniu  powinny  być  w  pełni 

jawne.  Praktyka  taka  miała  miejsce  do  roku  2005  i  bez  negatywnego  skutku  dla 

przedsiębiorców  dane  te  były  ujawniane.  Poddanie  ich  regułom  ochrony  właściwym  dla 

tajemn

icy  przedsiębiorstwa  jest  sprzeczne  z  jej  istotą,  a  przede  wszystkim  sprzeczne 

zasadą jawności realizacji zadań publicznych


Sygn. akt KIO 427/21 

Jak wynika z przywołanego przepisu, na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania 

zamawiającemu  przesłanek  zastrzeżenia  informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa. 

konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania złożonych dokumentów jest ustalenie, 

czy  wykonawca  temu  obowiązkowi  sprostał  udowadniając,  że  zastrzeżone  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zdaniem  Izby  sformułowanie  użyte  przez 

ustawodawcę,  w którym  akcentuje  się  konieczność  „wykazania”  oznacza  obowiązek  dużo 

dalej  idący,  niż  tylko  złożenie  oświadczenie  co  do  przyczyn  objęcia  informacji  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  a  już  z pewnością  za  wykazanie  nie  może  być  uznane  ogólne 

uzasadnienie,  sprowadzające  się  deklaracji,  że  przedstawione  informacje  spełniają 

określone  w  tym  przepisie  przesłanki,  czy  też  przedstawienia  ogólnikowych  twierdzeń 

mających uzasadnić zastrzeżenie.   

przywołanego przepisu wynika także termin, w  jakim  powinno nastąpić  wykazanie 

skuteczności zastrzeżenia. W odniesieniu do informacji znajdujących się w ofercie termin ten 

został wprost wskazany co oznacza, że wykonawca zobowiązany jest nie tylko wyjaśnić, ale 

wykazać skuteczność zastrzeżenia zamawiającemu i to w określonym czasie, a mianowicie 

do  upływu  terminu  składania  ofert. W  przypadku  dokumentów  składanych  po  tym  terminie, 

należy przyjąć, że wykazanie to musi nastąpić równocześnie z ich złożeniem. 

Aby zatem wykazać skuteczność zastrzeżenia informacji, Przystępujący zobowiązany 

by

ł  wykazać  łączne  wystąpienie  następujących  przesłanek  definicji  legalnej  tajemnicy 

przedsiębiorstwa,   o których  mowa  w  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji: 

informacje  mają  charakter  techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa 

lub inny posiadający wartość gospodarczą, 

informacje  jako  całość  lub  w  szczególnym  zestawieniu  i  zbiorze  ich  elementów  nie  są 

powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są 

łatwo dostępne dla takich osób, 

uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu 

należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. 

Ustawodawca  w  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

przesądził,  że  zastrzegana  informacja  ma  mieć  charakter  techniczny,  technologiczny, 

organizacyjny  przedsiębiorstwa  lub  inny  posiadający  wartość  gospodarczą.  Podkreślenia 

wymaga, że przesłanka „posiadający wartość gospodarczą” odnosi się nie tylko do informacji 

„innej”, ale także informacji technicznej, technologicznej i organizacyjnej. Nie wystarcza więc 

stwierdzenie,  że  dana  informacja  ma  charakter  techniczny,  technologiczny  czy 

organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy 


Sygn. akt KIO 427/21 

właśnie  z  tego  powodu,  że  pozostanie  poufna.  Taka  informacja  może  być  dla  wykonawcy 

źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych kosztów.  

Wyraźnie  podkreślić  należy,  że  badaniu  przez  Izbę  podlega  czynność 

Zamawi

ającego  polegająca  na  ocenie  przedstawionego  przez  wykonawcę  uzasadnienia 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  Izba  nie  docieka  natomiast,  czy  zastrzeżone 

informacje  obiektywnie  stanowią  lub  mogą  stanowić  informacje  podlegające  ochronie. 

Rozstrzygnięcie  zarzutów  przez  Izbę  polega  na  odpowiedzi  na  pytanie,  czy  Zamawiający 

prawidłowo uznał, że wykonawca w ustawowym terminie uzasadnił w sposób wystarczający 

dokonane  zastrzeżenie.  Nie  jest  też  rolą  Zamawiającego  ocena,  czy  określone  informacje 

mogą  potencjalnie  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  zadaniem  Zamawiającego  jest 

natomiast  zbadanie,  czy  wykonawca  należycie  uzasadnił  zastrzeżenie  informacji,  gdyż  to 

jakość  tego  uzasadnienia  decyduje  o  tym,  czy  w  jawnym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego określone informacje mogą pozostać niejawne.  

Przenosząc  powyższe  na  grunt  rozpoznawanej  sprawy  w  pierwszej  kolejności 

stwierdzić  należy,  że  Przystępujący  w  ogóle  nie  dokonał  zastrzeżenia  samej  treści 

wyjaśnień. Mimo że co innego Przystępujący twierdził na rozprawie, zastrzegając tajemnicę 

przedsiębiorstwa  nie  wskazał,  że  są  nim  objęte  wyjaśnienia.  Przeciwnie,  Przystępujący 

dwukrotnie  podał,  że  zastrzega  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa  załączone  do  wyjaśnień 

dowody  nr  1,  3,  4,  5,  6,  7,  9,  11,  12. 

Świadczą  o  tym  następujące  fragmenty  pisma 

Przystępującego: 

Jednocześnie  Wykonawca  wskazuje,  że  informacje  zawarte w  dowodach  od  nr  1  do  nr  12 

(za  wyjątkiem  dowodu  nr  2,  8  i  10)  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  Wykonawcy 

w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Wykonawca  wyjaśnia,  że  zawarte  dane  są  informacjami  poufnymi  i  niejawnymi, 

zawierającymi istotne dane o wartości gospodarczej i organizacyjnej Wykonawcy. 

Z  uwagi  na  powyższe  Wykonawca  na  podstawie  art.  8  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  zastrzega,  że  wymienione  wyżej  informacje,  wyjaśnienia  i  załączniki  nie  mogą 

być udostępniane i wnosi o: 

1)  utajnienie oraz 

nie ujawnianie przez Zamawiającego informacji zawartych w dowodach nr 1, 3, 4, 5, 

Jednocześnie Przystępujący w  żadnym fragmencie swojego pisma nie wskazał, aby 

określone fragmenty samych wyjaśnień zamierzał zastrzec jako tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Do wniosku przeciwnego w żadnej mierze nie uprawnia wskazywany przez Przystępującego 


Sygn. akt KIO 427/21 

podczas rozprawy fragment: 

Wykonawca na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy Prawo zamówień 

publicznych  zastrzega,  że  wymienione  wyżej  informacje,  wyjaśnienia  i  załączniki  nie  mogą 

być udostępniane. Zauważyć należy dwukrotnie precyzując zakres zastrzeganych informacji 

Przystępujący  w  sposób  skonkretyzowany  wskazał  wyłącznie  na  część  załączonych  do 

wyjaśnień dowodów. Jeśli chodzi o treść wyjaśnień nie wskazał ani że zastrzega ich całość, 

ani  że  zastrzega  określone fragmenty  (i  w  żaden  sposób  nie  oznaczył  takich  fragmentów). 

Nie  z

asługuje  na  aprobatę  stanowisko  Przystępującego,  który  wskazywał,  że  zastrzegł 

wskazane  w  piśmie  dowody  oraz  te  fragmenty  wyjaśnień,  które  się  do  tych  dowodów 

odnoszą.  Takiego  stwierdzenia  nie  ma  w  piśmie  Przystępującego,  a  w  świetle  art.  8  ust.  3 

ustawy  P

zp  wykonawca  ma  obowiązek  wskazać  wprost,  które  informacje  zastrzega. 

związku z tym nie ma podstaw uznać, że Przystępujący dokonał zastrzeżenia wyjaśnień 

jakiejkolwiek części.  

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zamawiający miał obowiązek ujawnić treść 

złożonych przez Przystępującego wyjaśnień oraz załączonych do wyjaśnień dowodów nr 2, 8 

i  10,  z  tego  powodu,  że  wykonawca  nie  dokonał  ich  zastrzeżenia  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

W  odniesieniu  do  dowodów,  co  do  których  Przystępujący  dokonał  zastrzeżenia 

tajemnicy przedsiębiorstwa (dowody nr 1, 3-7, 9, 11 i 12) w ocenie Izby zastrzeżenie to nie 

było  skuteczne,  Przystępujący  nie  sprostał  bowiem  ciężarowi  wykazania  wartości 

gospodarczej zastrzeganych informacji. P

rzedstawione przez Przystępującego uzasadnienie 

zastrzeżenia  jest  w  znacznej  mierze  ogólnikowe,  obejmujące  gołosłowne  deklaracje 

wykonawcy oraz liczne cytaty z orzecznictwa. 

Po  pierwsze,  wskazując  na  wartość  gospodarczą  załączonych  dowodów 

Przystępujący  odniósł  się  do  nich  ogólnie  i  zbiorczo,  wskazując,  że  obejmują  one  oferty 

kontrahentów,  będące wynikiem  indywidualnych  ustaleń,  a  zawarte tam  informacje  dotyczą 

zaproponowanych  cen  i  zasad  współpracy.  Odnosząc  się  do  tych  twierdzeń  przede 

wszystkim zauważenia wymaga, że nie wszystkie dowody, które Przystępujący chciał objąć 

tajemnicą  przedsiębiorstwa,  zawierają  wskazane  przez  niego  dane.  Żadnych  informacji  na 

temat  cen  czy  zasad  współpracy  nie  ma  przykładowo  w  rejestrze  zawartych  umów 

ramowych,  w  których  wskazane  są  wyłącznie  strony  umowy,  ich  numery,  zakresy  oraz 

informacje  o  ewentualnych  aneksach.  Informacji  o  wynegocjowanych  z  kontrahentami 

warunkach handlowych nie ma 

też w przedstawionych kalkulacjach cen dla poszczególnych 

pozycji  kosztorysowych,  gdzie  podano  przyjęte  przez  Przystępującego  stawki  robocizny 

sprzętu, materiałów, kosztów pośrednich oraz zysku, nie są to więc dowody potwierdzające 

wynegocjowanie konkretnych, szczególnie korzystnych warunków współpracy z konkretnymi 

kontrahentami.  Tymczasem  w  odniesieniu  do  kalkulacji  ceny  w  uza

sadnieniu  zastrzeżenia 


Sygn. akt KIO 427/21 

przedstawiono  tylko  jedno  zdanie,  odwołujące  się  do  tezy  z  orzecznictwa:  Również  dane 

sposobie kalkulacji oferty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa co potwierdza orzecznictwo 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  (wyrok  KIO  z  20  czerwca  2011  r.  sygn.  akt  1243/2011). 

uzasadnienia  nie  sposób  natomiast  powziąć  żadnej  wiedzy,  dlaczego  akurat  kalkulacje 

przedstawione  przez  Przystępującego  w  przedmiotowym  postępowaniu  miałyby  taką 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  stanowić.  Izba  nie  kwestionuje  przy  tym,  że  kalkulacja  ceny 

określonych okolicznościach może mieć wartość gospodarczą, warunkiem zachowania jej 

niejawności  jest  jednak  wykazanie  tej  wartości  przez  wykonawcę.  Ww.  fragmentu 

uzasadnienia w najmniejszym stopniu nie można uznać za takie wykazanie.  

Odnosząc się natomiast do dowodów w postaci oferty dostawców i podwykonawców 

zauważyć  należy,  że  Przystępujący  ogólnie  tylko  wskazał,  że  są  one  zindywidualizowane 

stosunku do standardowych warunków handlowych i są wynikiem długotrwałej współpracy 

z  Przy

stępującym.  Jednocześnie  Przystępujący  nie  odniósł  się  do  ww.  ofert  indywidualnie, 

nie wykazał, aby poszczególne oferty obrazowały szczególnie atrakcyjne, niedostępne innym 

wykonawcom  warunki  handlowe.  Nie  wynika  to  również  z  treści  tych  ofert,  które  określają 

zaoferowane  ceny  czy  stawki,  nie  wskazują  jednak  na  zastosowanie  upustów  czy  innych 

odstępstw od standardowych warunków. Uzasadnienie zastrzeżenia w tym zakresie jest na 

tyle  ogólnikowe,  że  mogłoby  być  przedstawione  w  tym  samym  brzmieniu  w  każdym  innym 

postępowaniu i w odniesieniu do każdej innej oferty handlowej czy umowy podwykonawczej. 

Co  więcej,  z  przedstawionego  przez  Przystępującego  uzasadnienia  nie  wynika,  że 

kontrahenci  Przystępującego  również  chronią  poufność  informacji  zawartych  w  ofertach. 

P

rzystępujący  wskazał  jedynie  na  sposób  ochrony  informacji  w  jego  przedsiębiorstwie, 

podczas gdy uznanie informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa wymaga również zachowania 

ich poufności  przed  drugą stronę będącą  dysponentem  informacji.  Skoro nie wiadomo,  czy 

określony  kontrahent  Przystępującego  chroni  poufność  informacji  przedstawionych 

w ofertach, 

to nie można stwierdzić, że zostały spełnione przesłanki z art. 11 ust. 2 ustawy 

zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Jedynie  w  przypadku  umowy  ramowej  stanowiącej 

dowód  nr  9,  jej  treść  potwierdza  nałożenie  na  kontrahenta  Przystępującego  obowiązków 

dotyczących  poufności  informacji.  Tym  niemniej  również  ta  umowa  powinna  zostać 

ujawniona,  nie wykazano bowiem,  jakie informacje w  niej  zawarte i  dlaczego mają wartość 

g

ospodarczą.  

O  tym,  że  również  kontrahenci  Przystępującego  chronią  informacje  przedstawione 

ich  ofertach  nie  świadczy  przedstawiona  w  piśmie  Przystępującego  informacja,  że 

Przystępujący  wprowadził  dokument  informujący  podwykonawców  o  zobowiązaniu  do 

prze

strzegania przez  pracowników firmy  postanowień  Kodeksu  Etycznego.  Ze stwierdzenia 


Sygn. akt KIO 427/21 

tego  wynika  zdaniem  Izby  jedynie,  że  kontrahenci  są  informowani  o  tym,  że  pracownicy 

STRABAG zobowiązani są do przestrzegania Kodeksu Etycznego. 

W  odniesieniu  do  sposobu  ochr

ony  informacji  w  przedsiębiorstwie  Przystępującego, 

w uzasadnieniu zastrzeżenia został przedstawiony szerszy wywód na ten temat, przy czym 

nie przedstawiono żadnych dokumentów, które uprawdopodobniłyby podane w tym zakresie 

informacje.  Nawet  jednak  gdyby  p

rzyjąć,  że  są  to  informacje  wiarygodne,  zastrzeżenie 

informacji  nie  może  zostać  uznane  za  skuteczne  w  związku  z  niewykazaniem  ich  wartości 

gospodarczej.  

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Zamawiający naruszył przepisy 8 ust. 

1 i 3 ustawy Pzp, prz

ez zaniechanie ujawnienia złożonych przez Przystępującego wyjaśnień 

dotyczących  zaoferowanej  ceny  oraz  załączonych  do  wyjaśnień  dowodów.  Ponieważ 

naruszenie to może mieć istotny  wpływ  na  wynik  postępowania,  odwołanie  –  stosownie do 

art. 554 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp 

– podlegało uwzględnieniu. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  557,  art.  574 

art.  575  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu 

przepisy § 5 pkt 1 i 2 oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 

2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami 

postępowania Zamawiającego.  

Przewodniczący: