KIO 419/21 WYROK dnia 10 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 28.04.2021

Sygn. akt: KIO 419/21 

WYROK 

z dnia 10 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Luiza Łamejko 

Protokolant:            

Konrad Wyrzykowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu  8 marca 2021 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 lutego 2021 r. przez wykonawcę FBSerwis 

Karpatia  Sp.  z  o.o.,  ul.  Odległa  8,  33-100  Tarnów  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Gminę Borzęcin, Borzęcin 583G, 32-815 Borzęcin 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  –  Gminie  Borzęcin  unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny 

ofert, w tym 

odrzucenie oferty złożonej przez Conteco Sp. z o.o. z siedzibą w Radłowie na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 

i 8 ustawy Prawo zamówień Publicznych, 

Kosztami postępowania obciąża Gminę Borzęcin, Borzęcin 583G, 32-815 Borzęcin i: 

2.1. zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  FBSerwis 

Karpatia Sp. z o.o., ul. Odległa 8, 33-100 Tarnów tytułem wpisu od odwołania oraz 

kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącą koszty postępowania poniesione przez  FBSerwis Karpatia Sp. z o.o., 

ul. Odległa 8, 33-100 Tarnów tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 

zasądza  od  Gminy  Borzęcin,  Borzęcin  583G,  32-815  Borzęcin  na  rzecz  FBSerwis 

Karpatia Sp. z o.o., ul. Odległa 8, 33-100 Tarnów kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: 

osi

emnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych  (Dz.  U.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 419/21 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina  Borzęcin  (dalej: „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Odbieranie  i  zagospodarowanie 

odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  w  gminie  Borzęcin”. 

Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  1843),  zwanej  dalej:  „ustawa  Pzp”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  

w dniu 25 listopada 2020 r. pod numerem 2020/S 230-567142. 

W  dniu 

8  lutego  2021  r.  wykonawca  FBSerwis  Karpatia  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Tarnowie 

(dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie 

wobec: 

w

yboru  oferty  wykonawcy  CONTEKO  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Radłowie  jako  oferty 

najkorzystniejszej, 

zaniechania odrzucenia oferty CONTEKO Sp. z o.o., 

uznania  za  skuteczną  oferty  CONTEKO  Sp.  z  o.o.  złożonej  po  terminie  składania 

ofert, 

uznania za dopus

zczalne uzupełnienia oferty CONTEKO Sp. z o.o. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 10a ust. 5 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 8 w zw.  

z art. 10a ust. 5 ustawy Pzp 

w zw. z art. 61 § 1 w zw. z art. 73 § 1 KC oraz w zw. z art. 14 

ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty CONTEKO Sp. z o.o.

, pomimo iż 

jest  ona niezgodna  z  ustawą,  tj.  z  przepisem  art.  10a ust.  5 ustawy  Pzp,  a nadto na  mocy  

art. 73 § 1 KC nieważna, gdyż została wprowadzona do systemu elektronicznego, z którego 

korzysta Zamawiający (platforma ePuap) bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego osób 

uprawnionych do reprezentowania CONTEKO Sp. z o.o., 


a  zgodnie  z  obowiązującą  na  gruncie  prawa  polskiego  teorią  doręczenia  chwilą  złożenia 

oferty  i  warunkiem  jej  skutecznego  złożenia  było  nie  tyle  samo  sporządzenie  oferty,  co 

wprowadzenie  jej  do  systemu  ePuap  w  taki  sposób,  aby  Zamawiający  mógł  się  z  nią 

zapoznać, 

art.  84  ust.  2  ustawy  Pzp 

poprzez  dopuszczenie  do  uzupełnienia  przez  CONTEKO  

Sp.  z  o.o. 

oferty  po  terminie  składania  ofert  oraz  zaniechanie  zwrotu  oferty  CONTEKO  

Sp. z o.o. 

uzupełnionej (złożonej z podpisami elektronicznymi) po terminie składania ofert, 

art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zastosowanie  przewidzianej  w  tym  przepisie 

procedury wyjaśnień do nieważnej oferty CONTEKO Sp. z o.o. i tym samym doprowadzenie 

do uzupełnienia tej oferty. 

Odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania w całości, 

nakazanie Zamawiającemu unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej, 

nakazanie Zamawiającemu odrzucenie oferty CONTEKO Sp. z o.o., 

Ponadto wni

ósł o: 

zasądzenie  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania  według  norm 

przepisanych, w tym kosztów zastępstwa według spisu (faktury), który przedłożony zostanie 

na rozprawie. 

Uza

sadniając  podniesione  zarzuty  Odwołujący  wskazał,  że  przedmiot  zamówienia 

został  przez  Zamawiającego  oszacowany  jako  opiewający  na  wartość  przekraczającą  tzw. 

progi  unijne

.  Postępowanie  jest  prowadzone  w  postaci  elektronicznej,  zaś  oferty  winny  być 

sporządzone w postaci elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym 

(art.  10a  ust.  5  ustawy  Pzp). 

Z powyższego Odwołujący  wywiódł,  że  aby skutecznie złożyć 

ofertę,  wykonawcy  winni  byli  ją  sporządzić  w  postaci  elektronicznej  i  opatrzyć 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym 

i  w  takiej  formie  przekazać  ją  Zamawiającemu. 

Jak  zauważył  Odwołujący,  oferta  jest  oświadczeniem  woli  składanym  wobec 

Zamawiającego,  zatem  zgodnie  z  art.  61  §  1  i  2  KC,  do  jej  złożenia  niezbędne  było 

wprowadzenie  do  środka komunikacji  elektronicznej  w  taki  sposób,  aby  Zamawiający  mógł 

się  z  nią  zapoznać.  W  ocenie  Odwołującego,  w  świetle  powołanego  przepisu  nie  może 

budzić  wątpliwości,  że  oświadczenie  woli,  które  ma  wywoływać  skutki  prawne  w  sferze 

prawnej innej osoby, co do 

zasady musi być jej złożone.   


Odwołujący  podniósł,  że  w  stanie  faktycznym  sprawy  nie  ulega  wątpliwości,  że 

CONTEKO  Sp.  z  o.o. 

wprowadziła  swoją  ofertę  do  środka  komunikacji  elektronicznej 

(systemu  ePuap)  w  taki  sposób,  że  w  terminie  składania  ofert  Zamawiający  mógł  się 

zapoznać  wyłącznie  z  formularzem  oferty  niepodpisanym  elektronicznie  (nieopatrzonym 

podpisem kwalifikowanym). 

W pobranym przez Zamawiającego z platformy ePuap archiwum 

stanowiącym ofertę CONTEKO Sp. z o.o. znajdowały się bowiem wyłącznie; 

podpisany  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  Jednolity  Europejski  Dokument 

Zamówienia w formacie PDF, 

podpisany 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  dokument  PDF  potwierdzający 

zapłatę na rachunek bankowy zamawiającego wadium w formie pieniężnej, 

nieopatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym dokumenty; 

a. 

Załącznik_ 1_SIWZ_ -_Formularz_ oferty-1. odt, 

b. 

Załącznik_nr_4_SIWZ 

_Oswiadczenie_o_braku_ 

wydania_prawomocnego_wyroku_sadu_lub_ ostateczej_decyzji_administracyjnej. odt 

c. 

Załącznik_nr_5_SIWZ_ 

_Oświadczenie_o_braku_orzeczenia_wobec_niego_ 

tytulem_srodka_zapobiegawczego_zakazu_ ubiegania_sie_o_zamowienia_publiczne.odt. 

Jak  zauważył  Odwołujący,  kluczowe  znaczenie  ma  w  tym  przypadku  formularz 

ofertowy  (plik  Załącznik__1_SIWZ_-_Formularz_oferty-1.odt),  dokument  ten  obejmuje 

bowiem  wszystkie  istotne  merytoryczne  aspekty  oferty  - 

wyznacza  on  zatem  treść  oferty 

(stanowi  on  ofertę  w  wąskim  rozumieniu).  Powyższe  znajduje  potwierdzenie  

w  postanowieniach  R

ozdziału  14  pk4.2)  SIWZ,  zgodnie  z  którymi:  „Na  ofertę  składa  się 

formularz  ofertowy  oraz  pozostałe  dokumenty,  które  wykonawca  chce  dołączyć  do 

formularza  ofertowego.  W  przypadku  chęci  przekazania  wraz  z  formularzem  ofertowym 

również  innych dokumentów,  pliki  z  takimi  dokumentami  należy  skompresować do  jednego 

pliku.  Dopiero  tak  uzyskany  plik  należy  zaszyfrować  za  pomocą  aplikacji  do  szyfrowania, 

którą pobrać można pod linkiem: https://miniportal.uzp.gov.pt/ApiikacjaSzyfrowanie.aspx). 

W  ocenie  Odwołującego,  brak  przekazania  przez  CONTEKO  Sp.  z  o.o. 

(wprowadzenia  do  systemu  ePuap)  w 

tych  okolicznościach  formularza  ofertowego 

opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektroniczn

ym oznacza, że wykonawca ten złożył w 

p

ostępowaniu  ofertę  w  nieprawidłowej  formie  -  ofertę  niepodpisaną  kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym. 

W  konsekwencji  powyższego  -  mając  na  uwadze,  że  zgodnie  z 

art.  10  ust.  5  ustawy  Pzp 

oferty  sporządza  się,  pod  rygorem  nieważności,  w  postaci 


elektronicznej  i  opatruj

e  się  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  -  wykonawca 

CONTEKO  Sp.  z  o.o. 

nie  dochował  wymogu  tej  normy,  co  powoduje,  że  oferta  jest 

niezgodna z ustawą, o czym stanowi art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Odwołujący przywołał 

wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 599/19.  

O

dwołujący  podniósł,  że  oferta  CONTEKO  Sp.  z  o.o.  winna  zostać  odrzucona 

również  na  zasadzie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  jako  nieważna  na  mocy  odrębnych 

przepi

sów,  tj.  na  mocy  art.  73  §  1  KC.  Zgodnie  z  przywołanym  przepisem,  jeżeli  ustawa 

zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, dokumentową albo elektroniczną, czynność 

dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna wtedy, gdy ustawa przewiduje 

rygor nieważności.  

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  w  przypadku  oferty  składanej  w  postępowaniu  

o  udzieleni

e  zamówienia  publicznego,  sankcję  nieważności  za  niedochowanie  formy 

elektronicznej (opatrzonym podpisem kwalifikowanym) prz

ewiduje wyraźnie przepis art. 10a 

ust.  1  ustawy  Pzp

.  W  związku  z  powyższym,  niedochowanie  ww.  formy  przesądza  

o nieważności oferty CONTEKO Sp. z o.o., a tym samym, o konieczności jej odrzucenia na 

mocy postanowienia art. 89 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący przywołał wyrok Krajowej Izby 

Odwoławczej  z  2  listopada  2020  r.,  sygn.  akt  KIO  2345/20;  KIO  2590,  zgodnie  z  którym  

„w  przypadku  niezachowania  wymaganej  w  świetle  art.  10a  ust.  5  ustawy  Pzp  dla  oferty 

formy zastrzeżonej ad solemnitatem, przeważnie jako podstawę odrzucenia oferty wskazuje 

się art.  89  ust.  1 pkt  1 ustawy  Pzp.  Niemniej  jak  zauważa się  w  doktrynie,  prawidłowe jest 

wskazywanie w takim przypadku także dodatkowo art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, z uwagi 

na ulokowanie wymogów co do formy elektroniczną poza ustawą Pzp, w szczególności w § 

781  k.c.  (por.  A.  Szymańska,  „Podstawy  odrzucenia  oferty  w  bieżącej  praktyce  -  wybrane 

zagadnienia”, PZP 2017, Nr 1, str. 50). Odrębne przepisy, o których mowa wart. 89 ust. 1 pkt 

8  ustawy  Pzp,  to  przede  wszystkim  właśnie  przepisy  Kodeksu  cywilnego,  to  one  regulują 

bowiem  kwestie  związane  z  formą  prawną  oświadczeń  woli,  skutkami  jej  zastrzeżenia  pod 

określonymi rygorami czy wadami oświadczeń woli i mają zastosowanie w postępowaniach  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  związku  z  odesłaniem  zawartym  w  art.  14  ust.  1 

ustawy Pzp”.  

Odwołujący  podał,  że  w  stanie  faktycznym  przedmiotowej  sprawy  Zamawiający  nie 

odrzucił  oferty  CONTEKO  Sp.  z  o.o.,  lecz  pismem  z  dnia  13  stycznia  br.  wezwał  tego 

wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  złożenia  w  ofercie  plików  nie  opatrzonych 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  W  odpowiedzi  na  to  wezwanie,  przekazanej 

Zamawiającemu w dniu 14 stycznia br. wykonawca CONTEKO Sp. z o.o. nie złożył żadnych 

wyjaśnień, a jedynie przesłał oświadczenie, że oferta została przez niego podpisana w dniu 2 


stycznia  2021  r.  oraz  przesłał  Zamawiającemu  brakujące  pliki  podpisu  (podpisy  zostały 

wykonane  w  zewnętrznych  plikach  w  formacie  XADES).  Tym  samym,  zdaniem 

Odwołującego, wykonawca CONTEKO Sp. z o.o. dokonał nieznanej przepisom ustawy Pzp 

czynności „uzupełnienia” oferty. W istocie zatem oferta CONTEKO Sp. z o.o. została złożona  

w  prawidłowej  formie  (podpisana)  dopiero  10  dni  po  upływie  wyznaczonego  przez 

Zamawiającego terminu składania ofert. 

Pomimo 

powyższego,  jak  zauważył  Odwołujący,  Zamawiający  uznał  ofertę 

CONTEKO Sp. z o.o. za 

prawidłową i dokonał w dniu 27 stycznia br. wyboru tej oferty jako 

oferty  najkorzystniejszej.  Powyższe,  w  ocenie  Odwołującego,  stanowiło  nie  tylko  o 

naruszeniu art. 89 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy Pzp, ale 

również art. 87 ust 1 ustawy Pzp oraz art. 

84 ust. 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  CONTEKO  Sp.  z  o.o.,  przesyłając 

Zamawiającemu  pliki  podpisów,  w  tym  podpisu  do  przekazanego  wcześniej  formularza 

ofertowego, 

nie  wyjaśnił  w  żaden  sposób  swej  oferty,  ale  ją  uzupełnił,  podjął  próbę 

uzdrowienia do

konanej wcześniej nieważnej czynności prawnej, tj. czynności złożenia oferty. 

Jak  wskazał  Odwołujący,  w  istocie  dopiero  z  chwilą  przekazania  brakujących  podpisów,  tj. 

dopiero  w  dniu  14  stycznia  br., 

kiedy  oświadczenie  opatrzone  podpisem  kwalifikowanym 

wykonawcy zo

stało zgodnie z art. 61 § 2 KC wprowadzone do systemu ePuap w taki sposób, 

że  Zamawiający  mógł  się  z  nim  zapoznać  -  czynność  złożenia  oferty  została  dokonana  w 

formie wymaganej przez Zamawiającego. Można więc twierdzić,  w opinii  Odwołującego,  że 

CONTEKO 

Sp.  z  o.o.  w  dniu  14  stycznia  br.  podjęła  próbę  ponownego  złożenia  oferty  - 

wcześniejszej  oferty  nie można  uznać  za  złożoną,  skoro  była  ona  na  mocy  art.  73  §  1  KC 

nieważna. 

Odwołujący  przywołał  wyrażany  w  doktrynie  pogląd,  zgodnie  z  którym  „w  myśl 

tr

adycyjnego  poglądu  czynność  prawna  nieważna  od  początku  nie  może  być  z  biegiem 

czasu naprawiona (quod ab initio vitiosum est, non  potest  in tractu temporis convalescere). 

Taką powszechną regułę akceptuje również nauka polska. Natomiast różni się ona w ocenie, 

czy  reguła  ta  dopuszcza  wyjątki  wskazane  w  przepisach  szczególnych”  (Z.  Radwański,  

M.  Gutowski,  Prawo  cywilne  - 

część  ogólna,  System  Prawa  Prywatnego  tom  1,  red.  M. 

Safian  s.  556).  Odwołujący  zaznaczył,  że  dla  złożenia  czy  uzupełnienia  oferty  w 

postępowaniu  

o udzielenie zamówienia publicznego żaden przepis takiego wyjątku nie przewiduje, stąd też 

nieważność  oferty  złożonej  w  nieprawidłowej  formie  musi  być  uznana  za  nieważność 

definitywną,  co  stoi  na  przeszkodzie  skutecznej  konwalidacji  czynności  złożenia  oferty  na 

etapie  późniejszym.  Jak  podkreślił  Odwołujący,  ewentualne  „potwierdzenie”  czy 


„uzupełnienie”  czynności  nie  uchyla  nieważności,  a  jeżeli  CONTEKO  Sp.  z  o.o.  chciałaby 

osiągnąć  zamierzone  skutki  prawne,  musiałaby  całą  czynność  złożenia  oferty  powtórzyć  w 

sposób  niewadliwy,  a  zatem  dokonać  czynności  nowej  (por.  Z.  Radwański,  M.  Gutowski, 

Prawo cywilne - 

część ogólna, System Prawa Prywatnego tom 1, red. M. Safian s. 545). 

Odwołujący  stwierdził,  że  nawet  gdyby  uznać  -  tak  jak  uczynił  to  Zamawiający  -  że 

złożone po terminie składania ofert uzupełnienie oferty CONTEKO Sp. z o.o. o kwalifikowany 

podpis elektroniczny „uzdrowiło” wcześniejszą nieważność czynności złożenia oferty, byłoby 

to  równoznaczne  z  przyjęciem,  że  właściwa  oferta  została  złożona  dopiero  w  dniu  14 

stycznia  br.,  a  więc  10  dni  po  terminie  składania  ofert.  Tymczasem,  jak  podał  Odwołujący, 

żaden  

z  przepisów  ustawy  Pzp  nie  przewiduje  możliwości  uzupełnienia  oferty  czy  też  złożenia  jej 

ponownie  po 

terminie  składania  ofert.  Odwołujący  wskazał,  że  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp 

zakazuje dokonywania zmian w treści oferty (z wyjątkiem poprawiania oczywistych omyłek, 

co  w  stanie  faktycznym  nie  miało  miejsca).  Skoro  zaś  zakazane  jest  dokonywanie  zmiany 

oferty

, tym bardzie zakazane jest składanie całej oferty po terminie składania ofert (argument 

a fortiori - a minori ad maius). 

Co więcej, jak wskazał Odwołujący, art. 84 ust. 2 ustawy Pzp 

przewiduje, że oferta złożona po terminie składania ofert podlega zwróceniu. 

W  tych  okolicznościach,  w  ocenie  Odwołującego,  uznanie  przez  Zamawiającego 

oferty złożonej przez CONTEKO Sp. z o.o. za ważną i skuteczną należy uznać za działanie 

nieprawidłowe.  

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  jego  oddalenie  

w całości i zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania.  

Zamawiający podał, że w terminie składania ofert oferty złożyło dwóch wykonawców. 

W toku badania oferty CONTECO Sp. z o.o. Zamawiający poddał  wszystkie składające się 

na  nią  dokumenty  weryfikacji  pod  kątem  poprawności  złożenia  na  nich  kwalifikowanego 

podpisu  elektronicznego  oraz  jego  ważności.  W  związku  z  tym,  że  Zamawiający  powziął 

wątpliwości  

w  tym  zakresie,  w  dniu 13  stycznia 2021  r.  Zamawiający  wezwał  CONTECO  Sp.  z  o.o.  do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  złożonej  oferty.  W  odpowiedzi  na  powyższe,  CONTECO  

Sp.  z  o.o.  potwierdziła  złożenie  w  terminie  ważnej  oferty  oraz  przedstawiła  dokumenty 

weryfikujące  poprawność  złożonej  oferty  w  świetle  wymagań  dotyczących  sporządzenia 

oferty  w  formie  elektronicznej. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  na  podstawie  odpowiedzi 

CONTECO  


Sp.  z  o.o.  poddał  złożone  przez  wykonawcę  pliki  w  ofercie  oraz  pliki  z  podpisami 

załączonymi  do  wyjaśnień  weryfikacji,  w  wyniku której  ustalił,  że  pliki  o  nazwie:  „Formularz 

oferty”,  Załącznik  nr  4  –  „Oświadczenie  o  braku  wydania  prawomocnego  wyroku  sądu  lub 

ostatecznej  decyzji  administracyjnej”  oraz  Załącznik  nr  5  SIWZ  –  „Oświadczenie  o  braku 

orzeczenia  wobec  niego  tytułem  środka  zapobiegawczego  zakazu  ubiegania  się  o 

zamówienie”,  przekazane  już  uprzednio  Zamawiającemu,  zostały  sporządzone  i  podpisane 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  w  dniu  2  stycznia  2021  r.,  tj.  przed  terminem 

składania  ofert.  Tym  samym,  zdaniem  Zamawiającego,  bezzasadne  stają  się  rozważania 

Odwołującego  odnośnie  nieprawidłowości  oferty  złożonej  przez  CONTECO  Sp.  z  o.o.,  w 

szczególności  odnośnie  złożenia  jej  po  terminie  wraz  z  zarzutem  naruszenia  przez 

Zamawiającego  art.  84  ust.  2  ustawy  Pzp.  Zamawiający  stwierdził  ponadto,  że  w  wyniku 

zwrócenia się do wykonawcy o wyjaśnienie treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp nie doszło również do niedopuszczalnego treścią tego przepisu prowadzenia negocjacji 

z  wykonawcą oraz  dokonywania jakichkolwiek  zmian  w  treści  złożonej  oferty.  Zamawiający 

wskazał,  że  treść  oferty  wyznaczają  jej  merytoryczne  aspekty  dotyczące  samego 

zobowiązania  do  wykonania  określonego  przedmiotu  zamówienia,  w  wymagany  przez 

zamawiającego  sposób,  w  wymaganym  terminie,  za  oferowanym  wynagrodzeniem.  W 

ocenie Zamawiającego, takim niedopuszczalnym działaniem byłaby zmiana oferty w zakresie 

ceny,  kosztów  jednostkowych,  terminu  wykonania  czy  zmiany  jakichkolwiek  elementów 

podlegających  ocenie  w  ramach  ustalonego  przez  Zamawiającego  kryterium  oceny  ofert. 

Zamawiający  stwierdził,  że  w  ramach  dokonanej  przez  Zamawiającego  czynności  nie 

dokonano zmiany odnośnie tak rozumianej treści oferty CONTECO Sp. z o.o.  Zamawiający 

podał,  że  dokonana  czynność  stanowiła  jedynie  potwierdzenie  sporządzenia  i  podpisania 

ofert

y przez wykonawcę w dniu 2 stycznia 2021 r., tj. przed dniem składania ofert.  

Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając odwołanie na rozprawie i uwzględniając 

zgromadzony  materiał  dowodowy  wymieniony  w  treści  uzasadnienia,  jak  również 

stanowiska  stron 

postępowania  zaprezentowane  na  piśmie  i  ustnie  do  protokołu 

posiedzenia i rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje. 

Mając  na  uwadze  treść  art.  92  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Przepisy 

wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020),  zgodnie 

którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia 

skargi 

do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w art.  89,  wszczętych  po  dniu  31 


grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 

1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba do postępowania 

odwoławczego  w  przedmiotowej  sprawie  zastosowała  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  r.  - 

Prawo  zamówień    publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  ze  zm.,  dalej  jako 

„ustawa nPzp”).  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka 

ochrony prawnej, o którym mowa w art. 505 ust. 1 ustawy nPzp. Zakres zarzutów, w sytuacji 

ich  potwierdzenia  się,  wskazuje  na  pozbawienie  Odwołującego  możliwości  uzyskania 

zamówienia  i  jego  realizacji,  narażając  ich  tym  samym  na  poniesienie  w  tym  zakresie 

wymiernej szkody. 

Rozpoznając  odwołanie  w  granicach  podniesionych  zarzutów  Izba  uznała,  że 

zaistniały podstawy do jego uwzględnienia.  

W  przedmiotowej  sprawie  Izba  ustaliła,  że  w  dniu  2  stycznia  2021  r.  CONTECO  

Sp. z o.o. złożyła Zamawiającemu w formie elektronicznej m.in. trzy pliki, na które składały 

się Formularz oferty (Załącznik 1 do SIWZ), oświadczenie o braku wydania prawomocnego 

wyroku  sądu  lub  ostatecznej  decyzji  administracyjnej  (Załącznik  nr  4  do  SIWZ)  oraz 

oświadczenie  o  braku  orzeczenia  wobec  niego  tytułem  środka  zapobiegawczego  zakazu 

ubiegania się o zamówienie publiczne (Załącznik nr 5 do SIWZ). Pliki te zostały podpisane 

podpisem  zewnętrznym,  dla  skuteczności  którego  niezbędne  jest  przekazanie  pliku 

podpisywanego oraz pliku podpisu. 

W terminie na składanie ofert Zamawiający otrzymał od 

CONTECO Sp. z o.o. jedynie pliki podpisywane. Zamawiający nie otrzymał plików podpisu. 

Powyższe  wynika  zarówno  z  dokumentacji  przekazanej  przez  Zamawiającego  Prezesowi 

Krajowej  Izby 

Odwoławczej  na  płycie  CD,  jak  również  z  pisma  skierowanego  przez 

Zamawiającego  do  CONTECO  Sp.  z  o.o.  w  dniu  13  stycznia  2021  r.  W  piśmie  tym 

Zamawiający stwierdził, że w toku badania oferty Zamawiający poddał wszystkie składające 

się na nią dokumenty weryfikacji pod kątem poprawności złożenia na nich kwalifikowanego 

podpisu elektronicznego oraz jego ważności. Z weryfikacji dokonanej przez Zamawiającego 

wynikało, że ww. pliki nie zostały podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  

Izba  stwierdziła,  że  powyższe  uchybienie  stanowi  o  złożeniu  oferty  w  formie 

niespełniającej wymogów określonych w art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, zgodnie z którym oferty, 

wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  oraz  oświadczenie,  o  którym  mowa  w 

art.  25a,  w  tym  jednoli

ty  dokument,  sporządza  się,  pod  rygorem  nieważności,  w  postaci 

elektronicznej  i  opatruje  się  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  Uchybienie  co  do 


formy  złożenia  oferty  stanowi  o  jej  niezgodności  z  przepisami  ustawy  Pzp,  a  to  z  kolei 

stanowi przesłankę do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.  

Zgodnie  z  art.  78¹  §  1  KC,  do  zachowania  elektronicznej  formy  czynności  prawnej 

wystarcza  złożenie  oświadczenia  woli  w  postaci  elektronicznej  i  opatrzenie  go 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym.  Uchybienie  wymogowi  opatrzenia  oferty 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  niesie  za  sobą  skutek  w  postaci  nieważności 

oferty.  Taki  sam  skutek  pociąga  za  sobą  złożenie  oferty  bez  pliku  podpisu  w  sytuacji,  gdy 

załączenie  tego  pliku  było  niezbędne  dla  stwierdzenia  czy  oferta  została  podpisana. 

Podkreślić  w  tym  miejscu  należy,  że  wobec  podpisania  przez  CONTECO  Sp.  z  o.o.  ww. 

trzech  plików,  w  tym  formularza  oferty,  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym 

zewnętrznym,  Zamawiający,  aby  stwierdzić,  że oferta została skutecznie złożona,  powinien 

być w posiadaniu zarówno plików podpisywanych, jak i plików podpisów. Brak tych ostatnich 

jest  uchybieniem  nieusuwal

nym  i  stanowi  podstawę  do  odrzucenia  oferty  CONTECO  Sp.  z 

o.o. również na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. Stwierdzenie braków tego rodzaju 

nie podlega uzupełnieniu. Co za tym idzie, dokonane przez CONTECO Sp. z o.o. pismem z 

dnia  14  stycznia  202

1  r.  (tj.  po  terminie  składania  ofert)  uzupełnienie  plików  podpisów  nie 

może wywołać skutku.  

Izba  miała  na  względzie,  że  Zamawiający  w  treści  SIWZ  podał  wykonawcom 

zalecenia  odnośnie  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego.  W  Rozdziale  10  pkt  14 

Zamawiający wskazał: 

„- dla dokumentów w formie „pdf” zaleca się podpis formatem PAdES, 

dokumenty w formacie innym niż „pdf” zaleca się podpisywać formatem XAdES. 

Zaleca się stosowanie podpisu wewnętrznego, który polega na tym, że jest zapisany łącznie  

z  podpisy

wanym  dokumentem  (tworzą  jeden  plik),  a  nie  oddzielnie  (plik  podpisywany  i  plik 

podpisu).  Szczegółowy  sposób  utworzenia  podpisu  wewnętrznego  jest  zawarty  w  instrukcji 

użytkownika  programu,  za  pomocą  którego  składany  jest  kwalifikowany  podpis 

elektroniczny”. 

Izba  zwróciła  również  uwagę,  że  CONTECO  Sp.  z  o.o.  nie  podjęła  próby  obrony  złożonej 

oferty, nie zgłosiła przystąpienia do postępowania odwoławczego. Inicjatywy dowodowej nie 

podjął także Zamawiający, który nie przybył na wyznaczone posiedzenie i rozprawę.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  stwierdziła,  że  oferta  CONTECO  Sp.  z  o.o.  podlegała 

odrzuceniu. W konsekwencji, wszelkie czynności dokonane przez Zamawiającego wobec tej 


oferty,  tj.  próba  jej  wyjaśnienia,  stanowiły  naruszenie  przepisów  ustawy  Pzp  (art.  87  ust.  1 

ustawy Pzp).   

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  i  575  ustawy  nPzp  oraz 

§  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437, dalej jako „rozporządzenie”). 

Zgodnie  z  art.  557  ustawy  nPzp  w 

wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego, z kolei 

w myśl art. 575 ustawy nPzp strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  Zgodnie  

z § 5 rozporządzenia, do kosztów postępowania odwoławczego zalicza się m.in. wpis (pkt 1), 

uzasadnione  koszty  stron  postępowania  odwoławczego  w  wysokości  określonej  na 

podstawie  rachunków  lub  spisu  kosztów,  złożonych  do  akt  sprawy,  obejmujące 

wynagrodzenie  i  wydatki  jednego  pełnomocnika,  jednak  nieprzekraczające  łącznie  kwoty  3 

600 złotych (pkt 2 lit. b). 

Jak  stanowi 

§  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia,  w   przypadku  uwzględnienia  odwołania 

przez  Izbę  w  całości,  koszty  ponosi  zamawiający.  W  takim  przypadku  Izba  zasądza  od 

zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  równowartość  kwoty  wpisu  oraz  koszty,  o  których 

mowa w  

§ 5 pkt 2 rozporządzenia. Na koszty postępowania odwoławczego składał się wpis 

uiszczony przez 

Odwołującego w wysokości 15 000 zł (zgodnie z § 5 pkt 1 rozporządzenia), 

koszty  poniesione  przez  Odwołującego  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  wysokości  

600 zł (zgodnie z § 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia) - łącznie 18 600,00 zł.  

Przewodniczący:      ……………………………..